Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 466 ... 689 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:32
klaaas schreef op maandag 3 april 2023 @ 08:30:
[...]

Precies om die reden zit ik met smart te wachten op een 40mm GP5000 of iets in die geest voor op de 2e wielset van mijn gravelfiets. Die skinny bandjes zien er niet uit 😂
Pirelli komt er aan met zulke brede slick's

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
ElGreco schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:07:
[...]

Pirelli komt er aan met zulke brede slick's
De Velo? Die scoort qua rolweerstand wel weer behoorlijk slecht volgens BRR...
(Ja, ik weet het, ik heb weleens wat over die site gezegd, maar als indicatie voor wegbanden best een goede graadmeter denk ik)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Nu het goede weer eraan komt kan ik weer terug van kettingolie naar wax, maar tering zeg wat zit dat er dik op overal. In de winter goed lopen smeren en na elke rit de ketting schoon gemaakt, cassette en ketting liggen nu in ontvetter te weken maar door de hele derailleur zit een dikke aangekoekte laag smeer en vuil. Zelfs de aangekoekte smeer op de kettingbladen krijg ik er nauwelijks vanaf.

Iemand toevallig de gouden schoonmaak tip?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:27

Bezulba

Formerly known as Eendje

SirLenncelot schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:39:
Nu het goede weer eraan komt kan ik weer terug van kettingolie naar wax, maar tering zeg wat zit dat er dik op overal. In de winter goed lopen smeren en na elke rit de ketting schoon gemaakt, cassette en ketting liggen nu in ontvetter te weken maar door de hele derailleur zit een dikke aangekoekte laag smeer en vuil. Zelfs de aangekoekte smeer op de kettingbladen krijg ik er nauwelijks vanaf.

Nieuwe ketting en cassette.. :X

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Bezulba schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:41:
[...]

Nieuwe ketting en cassette.. :X
en daar wordt de derailleur schoon van? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
klaaas schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:18:
[...]

De Velo? Die scoort qua rolweerstand wel weer behoorlijk slecht volgens BRR...
(Ja, ik weet het, ik heb weleens wat over die site gezegd, maar als indicatie voor wegbanden best een goede graadmeter denk ik)
Nein

https://www.bicycling.com...ernieuwt-p-zero-race-tlr/

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:27

Bezulba

Formerly known as Eendje

SirLenncelot schreef op maandag 3 april 2023 @ 09:42:
[...]

en daar wordt de derailleur schoon van? :9
Alles vervangen door nieuw. Maar goed, ik ben superslecht in het onderhouden en schoonmaken van dingen..

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-10 22:44

(Oude) tandenborstel dippen in de ontvetter en schrobben? En natuurlijk die onderdelen vaker meenemen met schoonmaken van je fiets.

Komoot

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ElGreco

Derailleur eraf. Kooi open, wieltjes er uit en in een badje met ontvetter/alcohol laten weken. Idem met kettingbladen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:34
Galois schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:44:
Wel leuk om te lezen dat 28 mm zo'n beetje de standaard is tegenwoordig en dat ik zou ouderwets ben dat ik al jaren met moeite met 25 mm rijdt, maar dat eigenlijk al te breed vind uitzien :)

De stap naar 28 mm maken (wat prima zou kunnen op mijn velgen) blijf ik maar uitstellen... En met als enige reden: 'Ziet er niet mooi uit.' Heb nog 2 banden 25 mm liggen... dus over een jaar mag ik die keuze weer overwegen ;)

Maar goed... dat vond ik op mijn vorige fiets toen 'iedereen' overging op 25 mm ook. En ben nu wel gewend aan 25 mm :)
Ik vind het er op mijn woonwerk fiets ook niet uitzien met 28mm, maar dat komt wellicht door de Shimano WH-R500 velgen met 16mm intern haha. Ik heb daar drie wielsetjes van, eentje zelfs met gravelbandjes 35mm (net teveel volgens de regel maar in de praktijk functioneert het) :X
Van die worsten op een richeltje.

Op mijn racer heb ik twee sets, 30mm en 28mm maar op bredere velg en dat oogt veel beter. Hangt sterk van de velg af hoe het smoelt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:57

Kluus

Gang is alles

Galois schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:44:
Wel leuk om te lezen dat 28 mm zo'n beetje de standaard is tegenwoordig en dat ik zou ouderwets ben dat ik al jaren met moeite met 25 mm rijdt, maar dat eigenlijk al te breed vind uitzien :)

De stap naar 28 mm maken (wat prima zou kunnen op mijn velgen) blijf ik maar uitstellen... En met als enige reden: 'Ziet er niet mooi uit.' Heb nog 2 banden 25 mm liggen... dus over een jaar mag ik die keuze weer overwegen ;)

Maar goed... dat vond ik op mijn vorige fiets toen 'iedereen' overging op 25 mm ook. En ben nu wel gewend aan 25 mm :)
Precies wat je zegt: het went. Gisteren nog met iemand in de groep die weliswaar 25mm had maar op extreem smalle velgen (naar huidige standaarden dan) dat vind ik er maar ielig uitzien ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-10 16:21
ElGreco schreef op maandag 3 april 2023 @ 10:05:
[...]

Derailleur eraf. Kooi open, wieltjes er uit en in een badje met ontvetter/alcohol laten weken. Idem met kettingbladen.
Ja goed idee, maar ook wel weer een bak werk alles uit elkaar klussen. Ik ga voor de ketting wasstraat, en verder met een doek alles goed poetsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
ik ben wel bang dat dat het wordt, maar ik ken mezelf; dat zorgt uiteindelijk voor een berg werk met afgebroken schroefjes, net niet passend terugzetten en het frustrerende afstellen van de derailleur. Beter werkzaamheden die ik opschuif tot ná de AGR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Nu online
SirLenncelot schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:06:
ik ben wel bang dat dat het wordt, maar ik ken mezelf; dat zorgt uiteindelijk voor een berg werk met afgebroken schroefjes, net niet passend terugzetten en het frustrerende afstellen van de derailleur. Beter werkzaamheden die ik opschuif tot ná de AGR.
Op zich zou je je derailleur niet opnieuw hoeven af te stellen en we hebben het volgens mij over slechts 3 schroeven. En wil je echt met een half smerige derailleur de AGR doen? Met al die kritische blikken? ;)

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-10 09:19

djfrankel

It's a trap!

NoepZor schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 14:54:
Voor de liefhebber, ik zag een berichtje van Giant dat ze 50% korting hebben op de SLR1 en SLR2 wielsets:

https://www.giant-bicycles.com/nl/sale#sub-categorie=wielen
De SLR 2 42 kost 488 per set. Niet gek voor een carbon setje. Wel hookless dus niet geschikt voor alle banden.
Hoe verhouden deze wielen zich t.o.v. andere aero wielen? Reden dat ik dit vraag is namelijk dat ik nog met velgremmen op mijn canyon ultimate uit 2016 rij en het setje mavic cosmic pro exalith carbon wel minder begint te worden. De keuze uit velgrem wielsets is wat gelimiteerd en ik heb ook geen zin om 1000+ eu nog in deze fiets te investeren. Een volgende fiets wordt er sowieso een met schijfremmen en daarmee zouden deze wielen ook weer overbodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

djfrankel schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:51:
[...]

Hoe verhouden deze wielen zich t.o.v. andere aero wielen? Reden dat ik dit vraag is namelijk dat ik nog met velgremmen op mijn canyon ultimate uit 2016 rij en het setje mavic cosmic pro exalith carbon wel minder begint te worden. De keuze uit velgrem wielsets is wat gelimiteerd en ik heb ook geen zin om 1000+ eu nog in deze fiets te investeren. Een volgende fiets wordt er sowieso een met schijfremmen en daarmee zouden deze wielen ook weer overbodig zijn.
Als ik de specs van de SLR2 bekijk (gewicht, spaak type, hoeveelheid spaken, binnebreedte velg) vind ik ze redelijk vergelijkbaar met de Zipp 303 Firecrest Tubeless (rim brake). Alleen dus hookless, wat verklaart dat ze nog iets lichter zijn. Maar wel de helft goedkoper. Enkel de naaf van de Zipps is denk ik beter met 6 pallen en 66POE tov 3 en 30 bij Giant.

De SLR1 is nog wat lichter en heeft Ray ipv Sprint spaken, waarmee je stijfheid inlevert voor gewicht en comfort @ElGreco correct me if wrong :). Deze heeft een ratchet met 30 POE wat denk ik ook wel een pre is ten opzichte van pallen en nog steeds een stuk goedkoper dan de Zipps met deze deal.

Ik denk dat het echt wel hele goede wielen zijn voor deze prijs, mits je dus bereid bent in principe vast te zitten aan tubeless.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
klaaas schreef op maandag 3 april 2023 @ 12:14:
[...]

Op zich zou je je derailleur niet opnieuw hoeven af te stellen en we hebben het volgens mij over slechts 3 schroeven. En wil je echt met een half smerige derailleur de AGR doen? Met al die kritische blikken? ;)
Wat dacht je van alle verloren watts?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Kluus schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:13:
[...]

De SLR1 is nog wat lichter en heeft Ray ipv Sprint spaken, waarmee je stijfheid inlevert voor gewicht en comfort @ElGreco correct me if wrong :).
De theorie klopt. In de praktijk kun je beter een stijver wiel hebben met een knappe, soepele, tubeless, brede band. Pak je het beste van beide werelden.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Nixo schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:39:
[...]

Ja goed idee, maar ook wel weer een bak werk alles uit elkaar klussen. Ik ga voor de ketting wasstraat, en verder met een doek alles goed poetsen.
Kun je prima tussen de slaapjes van de mini-me's doen ;)

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

ElGreco schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:49:
[...]

De theorie klopt. In de praktijk kun je beter een stijver wiel hebben met een knappe, soepele, tubeless, brede band. Pak je het beste van beide werelden.
Ja eens, dan kan je dus misschien wel beter voor die 2 gaan, enige wat je dan hebt is 3-pawl in plaats van Ratchet maarja, heel veel high end wielsets doen het daar ook prima op (fulcrum/campa).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-10 16:23
Ik mis een beetje de nutteloze feitjes van @ElGreco . Dit is meer vraag antwoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:06
Voor de sleutelbeen experts, stel je breekt je sleutelbeen zoals Thomas Dekker, is dit dan de manier hoe je die wil laten herstellen? Ik dacht dat ze altijd een plaat tussen de 2 uiteindes plaatsen om zo de sleutelbeen weer netjes aan elkaar te laten groeien.
Bij hem lijkt het erop dat ze de sleutelbeen uiteindes op elkaar laten groeien?

Ik vind het er maar vreemd uitzien, volgens mij krijg je hierdoor ook een kortere schouder.

Links is na zijn val, ergens in maart, rechts is vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wjsP1m3.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door Strider op 03-04-2023 15:11 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ElGreco
rolandos582 schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:53:
Ik mis een beetje de nutteloze feitjes van @ElGreco . Dit is meer vraag antwoord
De Vennbahn nabij het Duitse Monschau is eigenlijk Belgisch grondgebied.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperv91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14:01

jasperv91

PSN: Glutinator91

Strider schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:10:
Voor de sleutelbeen experts, stel je breekt je sleutelbeen zoals Thomas Dekker, is dit dan de manier hoe je die wil laten herstellen? Ik dacht dat ze altijd een plaat tussen de 2 uiteindes plaatsen om zo de sleutelbeen weer netjes aan elkaar te laten groeien.

Ik vind het er maar vreemd uitzien, volgens mij krijg je hierdoor ook een kortere schouder.

[Afbeelding]
Met plaatje kan je over het algemeen wel sneller weer trainen, dus vooral bij topsporters word dit regelmatig gedaan.
Nadeel is wel dat er geopereerd dient te worden.

Met deze breuk hou je toch altijd een zo genoemd pianotoets fenomeen ( sleutelbeen knikje).
Al is dit wel een nare breuk als ik de rontgen zo zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:52
Strider schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:10:

[Afbeelding]
Dus je vraag is aan 'de doorsnee' Tweaker om een behandeling/operatie van Thomas Dekker zijn schouderbreuk te beoordelen? Lijkt mij het werk van de behandelend arts van Thomas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 13:06
GoEV6 schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:23:
[...]

Dus je vraag is aan 'de doorsnee' Tweaker om een behandeling/operatie van Thomas Dekker zijn schouderbreuk te beoordelen? Lijkt mij het werk van de behandelend arts van Thomas.
Zeker, bij een sleutelbeenbreuk of AC gewricht letsel is het voor je eigen herstel zeker waardevol als je zelf weet wat voor behandeling je wilt. Nederlandse artsen kunnen op dit gebied conservatief zijn.
Maar goed, ik stelde de vraag hier, omdat een sleutelbeenbreuk bij ons als fietsers een veel voorkomend letsel is :)

Ik had zelf dit verwacht:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/JmLpj6q.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Strider schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:31:
...
Zeker, bij een sleutelbeenbreuk of AC gewricht letsel is het voor je eigen herstel zeker waardevol als je zelf weet wat voor behandeling je wilt. Nederlandse artsen kunnen op dit gebied conservatief zijn.
Maar goed, ik stelde de vraag hier, omdat een sleutelbeenbreuk bij ons als fietsers een veel voorkomend letsel is :)
...
Zo te zien is het sleutelbeen redelijk netjes en bij het midden gebroken, bij een breuk bij een uiteinde zal men eerder opereren. Uiteindelijk is het een afweging waarbij allerlei persoonlijke factoren (wat wil iemand, hoe oud is iemand, hoe actief, (verhoogde) operatierisico's etc), naast fractuur-gerelateerde factoren (waar zit de fractuur, hoeveel verkorting is er, is de huid bedreigd, zenuwschade...) meespelen.

Lang geleden dat ik iets met botbreuken te maken had, dus vermoedelijk zijn de inzichten wat veranderd. Toen waren er voor zo'n sleutelbeenbreuk min of meer drie opties, de behoudende/conservatieve behandeling (positioneren/ immobiliseren en dan laten genezen, zonder operatief ingrijpen), plaat-osteosynthese of de fractuurdelen fixeren met K(irschner)-draden.

Maar goed, heb net even (heel vluchtig) wat gezocht, er zijn wel wat ontwikkelingen geweest...
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30666620/

https://www.sciencedirect...77056816302080?via%3Dihub
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5119434/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32730161/

En ik zou de behandelingskeuzes van een fractuur altijd rustig met de betreffende orthopedisch/traumachirurg bespreken, die heeft er tenslotte veel meer verstand van dan ik. Waarbij mijn persoonlijke neiging altijd is om operaties zoveel mogelijk te vermijden. IMHO moeten er wel echt overtuigende redenen zijn die operatief ingrijpen rechtvaardigen, anders niet opereren.

Om de review die ik net aan de links had toegevoegd te citeren:
There is low-quality evidence that surgical treatment has no additional benefits in terms of function, pain and quality of life compared with conservative treatment, but may result in fewer treatment failures overall. ... Treatment options must be chosen on an individual patient basis, after careful consideration of the relative benefits and harms of each intervention and of patient preferences.

[ Voor 36% gewijzigd door begintmeta op 03-04-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:45

joker1977

Tweakert

Strider schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:31:
[...]

Ik had zelf dit verwacht:
[Afbeelding]
"Conservatief zijn". Wat bedoel je daarmee? Dat ze de route kiezen die medisch gezien het minst risicovol is? Zolang de breuk niet (te) complex is is er een grote kans op spontaan herstel zonder operatie, zonder narcose, zonder hoge medische kosten, etc etc.

Laat ik het omdraaien: Waarom zou je dan een operatie aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-10 12:24
djfrankel schreef op maandag 3 april 2023 @ 13:51:
[...]

Ik zit een beetje in dezelfde situatie, en zou een mooie kans zijn om ook wat hogere velgen te nemen. Op dit moment fiets ik nog gewoon met een biba. Nu zijn deze velgen hookless, betekent dat ook dat ze enkel tubeless te gebruiken zijn? Of kun je met een hookless buitenbandje ook nog een biba plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-05 15:43

J-M

Wellicht heeft hier iemand ervaring mee:

Ik zoek voor vrouwlief een nieuw setje wielen, daar de alu velgrand aardig versleten is geraakt (veiligheidsrand is weggesleten). Daar we veel meer zijn gaan fietsen dacht ik aan een DT swiss setje (1400 OXIC versie), alleen haar achteras is 135QR. Voor velgremmen vind je deze niet (meer?), echter kom ik wel adapters tegen: andere endcaps.

Iemand die mij kan vertellen of je met deze endcaps van een 130mm naar een 135QR kan gaan? De omschrijvingen maken het niet helemaal duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djfrankel

djfrankel

It's a trap!

Luuk741 schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:04:
[...]

Ik zit een beetje in dezelfde situatie, en zou een mooie kans zijn om ook wat hogere velgen te nemen. Op dit moment fiets ik nog gewoon met een biba. Nu zijn deze velgen hookless, betekent dat ook dat ze enkel tubeless te gebruiken zijn? Of kun je met een hookless buitenbandje ook nog een biba plaatsen?
Ik zie het op de site van Giant zelf niet staan, maar Zipp zegt van wel. Lijkt me ergens ook wel gek als het niet kan, dan zou je met een gat wat niet te dichten is door de latex niet meer verder kunnen.

Twijfel zelf alleen nog over de 42 of 65 plus het feit dat het ook een carbon remrand heeft met de bijbehorende remprestaties. Wat voor iets als de Marmotte van deze zomer wel iets is om mee te nemen in de overweging :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
De hieldraad van een tubeless band is anders gemaakt en heeft een andere vorm dan een niet tubeless band. Dat maakt wel degelijk uit in welke mate de band zichzelf "klem" kan zetten tegen een hookless velg.
Daarnaast fietsen de meesten met een biba nog steeds met meer dan 5 bar. Laat dat nou net het maximum zijn bij (de meeste) hookless.
Om in nood, rustig rijdend, thuis te komen met een biba na een lek, mits je de band niet te hard oppompt, is er geen probleem.
Maar om er vast mee rond te rijden, dat zou ik niet doen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djfrankel

djfrankel

It's a trap!

ElGreco schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:48:
De hieldraad van een tubeless band is anders gemaakt en heeft een andere vorm dan een niet tubeless band. Dat maakt wel degelijk uit in welke mate de band zichzelf "klem" kan zetten tegen een hookless velg.
Daarnaast fietsen de meesten met een biba nog steeds met meer dan 5 bar. Laat dat nou net het maximum zijn bij (de meeste) hookless.
Om in nood, rustig rijdend, thuis te komen met een biba na een lek, mits je de band niet te hard oppompt, is er geen probleem.
Maar om er vast mee rond te rijden, dat zou ik niet doen.
Ja dat bedoelde ik, maar mijn uitleg was niet zo goed. Op 5 bar kun je ook prima thuis komen. Denk dat als ik nu lek rij met een biba, er een nieuw in stop en oppomp met een CO2 patroon er ook niet heel veel meer dan 5 bar in komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

jasperv91 schreef op maandag 3 april 2023 @ 15:23:
[...]

Met plaatje kan je over het algemeen wel sneller weer trainen, dus vooral bij topsporters word dit regelmatig gedaan.
Nadeel is wel dat er geopereerd dient te worden.

Met deze breuk hou je toch altijd een zo genoemd pianotoets fenomeen ( sleutelbeen knikje).
Al is dit wel een nare breuk als ik de rontgen zo zie
Hier ook een flinke sleutelbeenbreuk gehad, wel laten opereren, aangezien het anders idd erg slecht weer aan elkaar zou groeien, maar het is een keuze. En omdat het niet open lag in beginsel eerst ook weer naar huis gestuurd zo. Uiteindelijk 7 schroeven en wat hechtdraad nodig geweest alles weer bij elkaar te krijgen.

Een pianotoets is volgens mij dat je sleutelbeen niet gebroken is, maar afgescheurd bij de schouder.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 20:13
Zelf een aantal pezen in mijn schouder (deels) afgescheurd, AC luxatie in 3 graden:

Afbeeldingslocatie: https://www.ocon.nl/media/Medische_illustraties/Schouder/3-3-7-AC-instabiliteit.png
https://www.ocon.nl/patie...delingen/ac-instabiliteit

Deze wordt in veel landen om ons heen vrij vlot geopereerd maar in Nederland alleen als je er echt veel last van hebt in je dagelijkse werkzaamheden. Er is immers prima mee te leven in veel gevallen. Op zich in de jaren na het ongeluk niet perse zoveel last van gehad maar merk wel dat de schouder soms een keer extra knakt of dat er een zenuw/pees/spier bekneld zit. Ook er op liggen is geen optie. Een operatie had echter niet perse verbetering gebracht en ook wat risico's met zich meegebracht.

Wat betreft opereren is Nederland conservatief door niet snel tot operatie over te gaan maar qua behandeling aan wonden is Nederland nogal vooruitlopend in vergelijking met andere landen. Bijv in mijn geval had ik ook nog een grote open snee aan mijn knie. Deze werd in Duitsland direct met anti biotica behandeld en schoongespoeld. In Nederland gebeurd dat niet zo snel om te voorkomen dat je lichaamseigen bacterien worden verdreven en er vrij spel is voor niet lichaamseigen bacterien die meer kwaad kunnen. Dat is ook 1 van de redenen waarom je bij terugkomst in Nederland gevraagd wordt of je al in het buitenland in het ziekenhuis bent geweest.

Daarnaast is de kwaliteit van bijv gipsverband, gebruik van braces, mitella's etc over het algemeen in Nederland een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wadam
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14:38
Ik ben in de markt voor een nieuwe helm. De huidige helm is al ongeveer 10 jaar oud en begint door het verliezen van de padding ook oncomfortabel te zitten.

Nu ben ik aan het kijken voor een helm als de Abus gamechanger en de wat meer "aero" helmen aan het kijken. Niet perse vanwege de aero voordelen, maar meer omdat ik het idee heb dat deze ook wat beter zijn in slecht weer (koud/regen/wind). En dan is beter meer gericht op comfort. Ik vraag mij af of je aero voordelen van een helm uberhaupt merkt, of dat dit een mooi praatje is.

Daarnaast fiets ik ook jaarlijks wel een tocht in de bergen met warm weer, zoals de Marmotte. Is dan bijv. de Gamechanger niet veel te warm? Wie heeft hier ervaringen in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
  • Laatst online: 15-10 09:14
J-M schreef op maandag 3 april 2023 @ 16:21:
Wellicht heeft hier iemand ervaring mee:

Ik zoek voor vrouwlief een nieuw setje wielen, daar de alu velgrand aardig versleten is geraakt (veiligheidsrand is weggesleten). Daar we veel meer zijn gaan fietsen dacht ik aan een DT swiss setje (1400 OXIC versie), alleen haar achteras is 135QR. Voor velgremmen vind je deze niet (meer?), echter kom ik wel adapters tegen: andere endcaps.

Iemand die mij kan vertellen of je met deze endcaps van een 130mm naar een 135QR kan gaan? De omschrijvingen maken het niet helemaal duidelijk.
Wat voor fiets is het? 135QR doet mij denken aan de old school mountainbike quick release met schijfremmen, wel bijzonder dat haar fiets dan alsnog velgremmen heeft. Die end caps kun je inderdaad makkelijk gebruiken om bijvoorbeeld van steekaswielen naar quick release om te zetten alleen weet ik niet of dit gaat werken om van 5x130 naar 5x135 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 01-05 15:43

J-M

Het gaat om een Sensa speed travel, een hybride/trekking fiets uit 2017. Zit nu een deore xt naaf in. Als ik me niet vergis was 135mm de oude mountainbike velgrem maat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:22
Komende zaterdag tegen heug en meug Parijs - Roubaix toertocht (170km) op het programma ;).

Normaal ben ik meer van zijdezacht asfalt maar wil deze toch wel een keer gefietst hebben (mits het droog is). Nu twijfel ik uiteraard over de bandenkeuze. Ik kan kiezen tussen 32mm wegbanden of de gravelset met 47mm banden. Beide tubeless. Kan ook nog kiezen voor mijn oude cyclocrosser met 33mm bandjes (niet tubeless).

Iemand ervaring met deze toertocht en suggesties?

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12-10 06:50

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

GerbenBK schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:01:
Komende zaterdag tegen heug en meug Parijs - Roubaix toertocht (170km) op het programma ;).

Normaal ben ik meer van zijdezacht asfalt maar wil deze toch wel een keer gefietst hebben (mits het droog is). Nu twijfel ik uiteraard over de bandenkeuze. Ik kan kiezen tussen 32mm wegbanden of de gravelset met 47mm banden. Beide tubeless. Kan ook nog kiezen voor mijn oude cyclocrosser met 33mm bandjes (niet tubeless).

geen ervaring dus eigenlijk kan ik niet oordelen maar als ik de wegen zie was het voor mij een no-brainer en zou ik voor de 47mm gravelbanden gaan :o alhoewel voor de echte ervaring je natuurlijk voor de 32mm banden moet gaan...maar beide is nergens op gebaseerd!

Ik zou zeggen geniet ervan en sterkte! ;)

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Ga je voor de easy way out, of ga je voor het gevoel dat de profs ook hebben? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 15:47
Wadam schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 08:29:
Ik ben in de markt voor een nieuwe helm. De huidige helm is al ongeveer 10 jaar oud en begint door het verliezen van de padding ook oncomfortabel te zitten.

Nu ben ik aan het kijken voor een helm als de Abus gamechanger en de wat meer "aero" helmen aan het kijken. Niet perse vanwege de aero voordelen, maar meer omdat ik het idee heb dat deze ook wat beter zijn in slecht weer (koud/regen/wind). En dan is beter meer gericht op comfort. Ik vraag mij af of je aero voordelen van een helm uberhaupt merkt, of dat dit een mooi praatje is.

Daarnaast fiets ik ook jaarlijks wel een tocht in de bergen met warm weer, zoals de Marmotte. Is dan bijv. de Gamechanger niet veel te warm? Wie heeft hier ervaringen in?
Koop twee helmen; een aero en een luchtigere :P
Met warm weer vind ik persoonlijk een aero helm te warm. (hier zullen de meningen flink over verschillen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Requiem19 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:21:
[...]

Ga je voor de easy way out, of ga je voor het gevoel dat de profs ook hebben? >:)
haha ja, ik begreep ook dat ik het best met 45kmu over de kasseien moet, zodat je ze niet voelt... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:10
@Wadam of iets ertussen in.. ik heb zelf (omdat ie ook voor xc mtb, waar de snelheden een stuk lager liggen dan op de weg) ook niet voor super aero gekozen. Voor mij is het de kask protone icon geworden, lekker licht en een (voor mij) goed compromis tussen aero en luchtig.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
GerbenBK schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:50:
[...]

haha ja, ik begreep ook dat ik het best met 45kmu over de kasseien moet, zodat je ze niet voelt... :+
Hoeveel kasseien stroken liggen er op de 170km toertocht? En welke (ook de heftigere stroken?)?

Ik zou zelf neigen naar 32mm, zeker als je ze al tubeless hebt staan. Nog iets lagere bar dan normaal en je zou de meeste stroken wel over moeten komen (met pijn en moeite, maar dat hoort erbij).

Ik denk dat je op die manier ook een heroïschere tocht voor jezelf hebt dan met 47mm gravelbanden. Eea ligt natuurlijk ook aan je conditie en voorliefde of haat voor de kasseien en je ervaring op kasseien....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Wadam Voor mij altijd een luchtige helm, bijkomend voordeel is dat deze vaak lekker licht zijn waardoor je naar mijn gevoel minder merkt dat je iets op je hoofd hebt (dus uiteraard niet voor het klimgewicht ;)). Je moet er van houden en het moet bij je hoofd passen denk ik maar ik ben toch al even fan van de helmen van POC (Ventral Air).

Koud en guur weer los ik liever op met kleding (mutsje/petje/bufje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:45

Ik fiets eigenlijk het hele jaar door met de game changer, nooit echt aan gedacht dat ie warmer zou zijn dan de rest. Nu heb ik tegenwoordig ook een luchtigere helm en je merkt het verschil toch wel op een warme zomer dag (en toch fiets ik ook dan meestal met de game changer want uit gewoonte pak ik die toch vaak O-))

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Requiem19 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 09:54:
[...]

Hoeveel kasseien stroken liggen er op de 170km toertocht? En welke (ook de heftigere stroken?)?

Ik zou zelf neigen naar 32mm, zeker als je ze al tubeless hebt staan. Nog iets lagere bar dan normaal en je zou de meeste stroken wel over moeten komen (met pijn en moeite, maar dat hoort erbij).

Ik denk dat je op die manier ook een heroïschere tocht voor jezelf hebt dan met 47mm gravelbanden. Eea ligt natuurlijk ook aan je conditie en voorliefde of haat voor de kasseien en je ervaring op kasseien....
170km – 29 cobbled sections:
Face the Hell of the North by riding on ALL the cobbled sections of Paris-Roubaix and your unique arrival in the Vélodrome ! Route accessible only to experienced cyclists, average speed required: 28 km/h on the road, 14 km/h on cobblestones (50 km)

ps, conditie is goed, geen ervaring op kasseien en kan niet zeggen dat ik er met veel liefde naar uit kijk ;)

[ Voor 5% gewijzigd door GerbenBK op 04-04-2023 10:19 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
(bedenk ook dat je voor merkbaar aero voordeel toch al snel wat hogere kruissnelheden moet rijden (35+ zeg maar.. Als je dat niet doet is het niet alleen het aero voordeel nihil, maar ook de koeling.. om een beetje koeling te hebben met een aero helm heb je ook weer die hoge snelheden en bijbehorende luchtstroom nodig..)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ik heb een Kask Utopia en een POC Ventral Air MIPS.

Het verschil in koeling is echt aanzienlijk. Op een warme zomerse dag zou ik liever niet met de Kask rijden, zeker niet als de snelheid wat lager ligt.

In de winter, of op dagen zoals vandaag, ben ik wel weer heel blij met de Kask :).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ElGreco
rolandos582 schreef op maandag 3 april 2023 @ 14:53:
De kasseienstrook van de Munnikenweg in Alkmaar heeft in 2018 een monumentale status gekregen door de gemeente.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-10 16:35
Abus Gamechanger hier, voor 90% van mijn ritten. De overige 10% zet ik een Abus Airbreaker op, met name bij warm weer op de mtb wel fijn omdat die echt wat meer open is, maar grijp 'm ook wel eens voor een rit op de racer als het echt 25+ graden is.

Geen klachten over de ventilate van de Gamechanger hoor, er komt best een behoorlijke luchtstroom doorheen. Maar de mijne is zwart en in bepaalde omstandigheden is dat net effe te gek, vandaar dat ik die Airbreaker er op een gegeven moment bij heb gehaald (in lichtgrijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-10 16:23
Bakkenist schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:26:
Abus Gamechanger hier, voor 90% van mijn ritten. De overige 10% zet ik een Abus Airbreaker op, met name bij warm weer op de mtb wel fijn omdat die echt wat meer open is, maar grijp 'm ook wel eens voor een rit op de racer als het echt 25+ graden is.

Geen klachten over de ventilate van de Gamechanger hoor, er komt best een behoorlijke luchtstroom doorheen. Maar de mijne is zwart en in bepaalde omstandigheden is dat net effe te gek, vandaar dat ik die Airbreaker er op een gegeven moment bij heb gehaald (in lichtgrijs).
Bij mij andersom, witte airbreaker denk ik 80-90% en zwarte gamechanger de rest.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:27
In mijn zoektocht naar een betaalbaar Tailfin-alternatief kan ik het volgende melden:

Ortlieb maakt een Quick Rack die net als de Tailfin aan de zadelpen geklemd wordt en een quick-release mechanisme heeft, maar die heeft wel montage-oogjes bij de achteras nodig. Dat is dus geen optie als je fiets die niet heeft.
Nu heb ik de Minoura Davos achteras gevonden die een normale steekas vervangt en M5 schroefgaten heeft om een rekje aan te bevestigen. Er is ook een universele versie.

Ik heb geëxperimenteerd met of het mogelijk is om met zo'n Minoura Davos as en Ortlieb Quick Rack voor een fractie van de prijs een soort Tailfin-achtige oplossing te maken. Ik wil graag mijn bevindingen delen voor diegenen die zich ook afvragen of dit zou werken. Mijn conclusie is dat het net wel of net niet gaat. Het kán, maar je houdt erg weinig ruimte over tussen het rekje en je band. Dit is met 28 mm banden op Zipp 303 S.
Met de Quick Rack Light (zonder bovenplatform) zou het waarschijnlijk probleemloos werken.

Eerste aandachtspunt is dat die achteras een 5mm diepe inbus heeft en dat het schroefgat daarachter pas begint. De bouten die standaard bij het Ortlieb Quick Rack zitten zijn daardoor te kort (c.q. te weinig van het schroefdraad steekt daadwerkelijk in het schroefgat), dus ik heb bij de bouwmarkt twee M5x30mm inbusbouten gehaald en daarmee kan je de adapters van Ortlieb aan de Minoura Davos as monteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UiTzg8wHD3SWjLtgYReuAofC0Lw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r0MPZ1eb0YxuiwyvJqm4vwk5.png?f=fotoalbum_large

De steekas komt op mijn fiets niet precies in het midden uit maar dat is met (extra) spacers nog wel op te lossen.
Helaas is (doordat de oogjes op de steekas lager zitten dan normale oogjes op een frame) de ruimte tussen het rekje en de band érg klein:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S-iysC9JipfuKeh4wkvdaW6zZOc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1RrGTReIhGykO6SigyLg0G5v.png?f=fotoalbum_large

Op bovenstaande foto ziet het er wel oké uit, maar midden op het platform zit een dwarsbuis. De ruimte tussen die buis en de band is ongeveer 10-11 mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X74AOwpmL5wjmM11be4jwhuNMS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nky2hNOUoBsz8i9Ej3RDicT3.png?f=fotoalbum_large

De handleiding van de Quick Rack is vrij expliciet dat je 20 mm speling moet hebben en anders DOOD gaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHbzDQgoTCIaHYNh9a1eQYUXhBE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cfRiVmQE7iHxR4Xs4tt0jLkD.png?f=user_large

Mogelijk is de speling met deze manier van monteren minder kritisch, omdat als het rekje zou verschuiven, hij om de wielas draait en de afstand tussen het rekje en de band niet verandert. Bij normale montage zit het draaipunt van het rekje niet op dezelfde plek als de wielas en kan (mocht de bevestiging aan de zadelpen iets schuiven) het rekje tegen de band komen. Mogelijk dat ze daarom >20mm speling specificiëren.

Je kan dus op deze manier vrij goedkoop een rekje achterop een racefiets maken: €20 voor de steekas, ~€65 voor het rekje en €0.25 voor een M5 boutje. Ik denk dat ik die middenbuis nog wel wat omhoog kan buigen/indeuken met een hamer om wat extra speling te krijgen. Niet helemaal goedgekeurd door Ortlieb, maar het lijkt me dat het (nét) kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06:49
Ik gebruik zelf een Revelate Spinelock 16L. Deze heeft een bevestiging aan het zadel (met een beugel) en zadelpen.

De ervaring is dat het dermate stabiel is dat ik de toegevoegde waarde van een drager niet zie. Staand fietsend of over hobbelige paden, je merkt niet dat dat ding onder je k*nt zit.

Je kan hem ook heel snel (met 1 pin en een klitteband) los- en vastmaken.

Wellicht een optie voor je.

[ Voor 10% gewijzigd door Stillekracht op 04-04-2023 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Stillekracht schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:45:
Ik gebruik zelf een Revelate Spinelock 16L. Deze heeft een bevestiging aan het zadel (met een beugel) en zadelpen.

De ervaring is dat het dermate stabiel is dat ik de toegevoegde waarde van een drager niet zie. Staand fietsend of over hobbelige paden, je merkt niet dat dat ding onder je k*nt zit.

Je kan hem ook heel snel (met 1 pin en een klitteband) los- en vastmaken.

Wellicht een optie voor je.
ligt er ook aan wat je erin wilt stoppen.. ik heb ook weleens zitten kijken voor commuten met een laptop (+ kleding).. maar dan ontkom je eigenlijk niet aan pannier bags.. er is volgens mij geen zadeltas waar je een 14" laptop in gepropt krijgt..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Laatst online: 08:26
@Tom-Z hmm, misschien kan ik dit ook wel proberen. Wel met de quick-rack light dan ivm met de 45mm gravelbanden. Mocht het niet werken kan ik die rack altijd nog op de fiets van mijn vriendin met oogjes kwijt.

Wat voor panniers ga je er bij gebruiken?
Prulleman schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:00:
[...]

ligt er ook aan wat je erin wilt stoppen.. ik heb ook weleens zitten kijken voor commuten met een laptop (+ kleding).. maar dan ontkom je eigenlijk niet aan pannier bags.. er is volgens mij geen zadeltas waar je een 14" laptop in gepropt krijgt..
Ik was gisteren bij @ElGreco en heb daar mijn MacBook Pro M2 in de tailfin aeropack gestopt en dat past rechtopstaand. Je kan dan ook nog kleding kwijt ernaast (is zelfs nodig om de laptop rechtop te houden). Ik zou er dan wel een sleeve omheen doen. Of het ook op je fiets past hangt erg af van hoever je zadel boven je frame uitsteekt. Alleen het is inderdaad wel een heel prijzige oplossing

[ Voor 14% gewijzigd door yeehaw op 04-04-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
yeehaw schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:15:
[...]

Ik was gisteren bij @ElGreco en heb daar mijn MacBook Pro M2 in de tailfin aeropack gestopt en dat past rechtopstaand. Je kan dan ook nog kleding kwijt ernaast (is zelfs nodig om de laptop rechtop te houden). Ik zou er dan wel een sleeve omheen doen. Of het ook op je fiets past hangt erg af van hoever je zadel boven je frame uitsteekt. Alleen het is inderdaad wel een heel prijzige oplossing
ja, het gaat dan juist om een "zadeltas" zonder beugel, vanwege o.a. de prijs.. , misschien is een frametas nog niet zo gek.. ik zal het niet met regelmaat gebruiken, want het kost me teveel tijd (50 km enkele reis) maar nu houdt het gebruik van een rugzak me ook wel tegen.. Maar met een frame tas zit je weer met bidon(houders)..

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:27
Wat voor panniers ga je er bij gebruiken?
Ik heb een setje Ortlieb Gravel Packs gehaald. Dat zijn wat kleinere (12.5 L) tassen. Doe er eventueel nog een (13 L) drybag bovenop.
Het is denk ik niet de beste keuze maar ik vond ze gewoon stoer :+
Qua aero ben je denk ik beter af met 1 grote pannier dan 2 kleine, maar ik vind symmetrie belangrijker. Ik heb ook goede verhalen gehoord over Vaude Front Light panniers maar die vond ik gewoon niet zo leuk staan.

In één gravel pack past precies mijn slaapzak, slaapmatje, kussentje en pijama. In de andere kan ik dan mijn tent kwijt en heb ik nog 2/3e van de ruimte over. Als die dingen die ik net noemde had ik vorig jaar in een heel grote compressiezak aan mijn stuur hangen maar dat zat in de weg en stuurde niet lekker.
Die stuurtas kan nu dus weg. Ik had een 15 L zadeltas; dat wordt nu een 13 L drybag bovenop de drager. Dat betekent dat ik in totaal iets van 6 L aan ruimte heb gewonnen.

Grappig detail: Quick Rack + drybag is zelfs 135 gram lichter dan m'n zadeltas en harnas...
Het totaal is nu wel iets zwaarder omdat die panniers erbij komen: 1200 gram versus een paar honderd voor het stuurharnas. Maar het zwaartepunt van de fiets komt aanmerkelijk lager te liggen wat fijn is voor de bestuurbaarheid én ik heb ruimte voor meer spullen.
Prulleman schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:24:
Maar met een frame tas zit je weer met bidon(houders)..
Je hebt van die zakjes die je aan je stuur kan hangen. Daar kan een bidon en een paar repen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Valt toch best mee als je een macbook pro m2 hebt :o

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Je kunt ook kijken naar bijv. de Lazer Century, die heeft een paneeltje (Twistcap noemen ze het) die je al naar gelang wat je wenst om kunt draaien voor extra ventilatie of juist niet: https://www.12gobiking.nl/lazer-century-mips-racehelm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wadam
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 14:38
BreadFan schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:02:
[...]

Je kunt ook kijken naar bijv. de Lazer Century, die heeft een paneeltje (Twistcap noemen ze het) die je al naar gelang wat je wenst om kunt draaien voor extra ventilatie of juist niet: https://www.12gobiking.nl/lazer-century-mips-racehelm
Ja, dat is ook een optie. Alleen is die nergens meer te koop. En er zit een overbodig lampje in.

Ik zag ook de Lazer Strada KinetiCore. Genoeg ventilatie en daar heb je de mogelijkheid om een Aeroshell deksel er bij te kopen. Die kan je met wat minder weer gebruiken, waardoor het allemaal wat warmer blijft. En natuurlijk 0.001% sneller bent :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Laatst online: 06:49
[...]

Dat wordt dan even wachten op een oprolbaar scherm :-)

Maar....dat gaat inderdaad niet passen in een dergelijke zadeltas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Laatst online: 08:26
DDX schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:00:
[...]

Valt toch best mee als je een macbook pro m2 hebt :o
Die is van de baas :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Laatst online: 29-09 15:15
Hallo iedereen,

Ik fiets naar mijn werk en ineens schieten mijn trappers om de haverklap door. Heb vervolgens mijn ketting 'verschoond', maar tevergeefs. Heb aan de voorkant de ketting naar voren getrokken en de ketting kwam ongeveer 1 cm van het blad af. Neem aan dat dit normaal is.

Iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe op te lossen? Zelf nog niet meegemaakt en een beginner op het gebied van wielrennen, dan wel het repareren.

Ik was al aan het kijken voor een eventueel nieuwe ketting, maar indien alleen het inkorten van de ketting nodig is, kan ik ook een speed link bestellen en deze er tussen doen na het inkorten of?

[ Voor 18% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 04-04-2023 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 15-10 15:28

Galois

1811 - 1832

DeVliegendeNLer schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:56:
Hallo iedereen,

Ik fiets naar mijn werk en ineens schieten mijn trappers om de haverklap door. Heb vervolgens mijn ketting 'verschoond', maar tevergeefs. Heb aan de voorkant de ketting naar voren getrokken en de ketting kwam ongeveer 1 cm van het blad af. Neem aan dat dit normaal is.

Iemand enig idee wat dit kan zijn en hoe op te lossen? Zelf nog niet meegemaakt en een beginner op het gebied van wielrennen, dan wel het repareren.

Ik was al aan het kijken voor een eventueel nieuwe ketting, maar indien alleen het inkorten van de ketting nodig is, kan ik ook een speed link bestellen en deze er tussen doen na het inkorten of?
Nee, dat is niet normaal... Je ketting (en waarschijnlijk bladen en cassette) zijn versleten.

De afstand tussen de schakels van een ketting zijn exact zo gemaakt dat ze exact passen op de tandjes van je cassette. Dus als je 'm inkort, dan blijft de afstand tussen de schakels even groot. Een versleten ketting is uitgerekt en de afstand tussen elke schakel is (ietsje) groter geworden.

[ Voor 14% gewijzigd door Galois op 04-04-2023 15:02 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

DeVliegendeNLer schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 14:56:
Hallo iedereen,

Klinkt als de boel versleten, 1 cm. ruimte van het voorblad klinkt als extreem veel.

Even in het kort: Je ketting slijt en wordt daardoor langer. Als je daarmee doorfietst, slijten je cassette (tandwielen achterop bij je achterwiel) en kettingbladen (aan de voorkant) daar ook op in. Op een gegeven moment is de boel zo versleten dat je gaat doortrappen.

Truuk is je ketting op tijd vervangen. Als je 11 of meer versnellingen hebt achter, moet je een ketting eigenlijk vervangen zodra je meer dan 0.5% slijtage (lengte) hebt. Heb je minder dan 11 versnellingen, dan doe je dat bij meer dan 0.75% slijtage.

Om de slijtage te meten heb je ketting-kalibers (bv. https://www.mantel.com/pa...tage-meter?autocomplete=1 ) als die in een ketting "valt" is je ketting te lang en versleten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Galois schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:00:
[...]

Nee, dat is niet normaal... Je ketting (en waarschijnlijk bladen en cassette) zijn versleten.

De afstand tussen de schakels van een ketting zijn exact zo gemaakt dat ze exact passen op de tandjes van je cassette. Dus als je 'm inkort, dan blijft de afstand tussen de schakels even groot. Een versleten ketting is uitgerekt en de afstand tussen elke schakel is (ietsje) groter geworden.
joker1977 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:14:
[...]

Klinkt als de boel versleten, 1 cm. ruimte van het voorblad klinkt als extreem veel.

Even in het kort: Je ketting slijt en wordt daardoor langer. Als je daarmee doorfietst, slijten je cassette (tandwielen achterop bij je achterwiel) en kettingbladen (aan de voorkant) daar ook op in. Op een gegeven moment is de boel zo versleten dat je gaat doortrappen.

Truuk is je ketting op tijd vervangen. Als je 11 of meer versnellingen hebt achter, moet je een ketting eigenlijk vervangen zodra je meer dan 0.5% slijtage (lengte) hebt. Heb je minder dan 11 versnellingen, dan doe je dat bij meer dan 0.75% slijtage.

Om de slijtage te meten heb je ketting-kalibers (bv. https://www.mantel.com/pa...tage-meter?autocomplete=1 ) als die in een ketting "valt" is je ketting te lang en versleten.
Ik denk dat het wel iets minder is. Ik krijg hem net aan los van het blad als het ware.

[ Voor 44% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 04-04-2023 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

DeVliegendeNLer schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:17:
[...]

[...]

Ik denk dat het wel iets minder is. Ik krijg hem net aan los van het blad als het ware.
Afhankelijk van hoeveel je door droog of nat/vieze wegen fietst, gaat een ketting zo tussen de 3000 en 7000 km mee schat ik. Misschien dat je dan in kunt schatten of het mogelijk is dat jouw ketting versleten is. Maar zoals hierboven gemeld: voor een tientje koop je zo'n metertje en dan weet je het zeker: meten is weten ;)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

DeVliegendeNLer schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:17:
Ik zou "gewoon" een ketting-kaliber kopen en alvast een nieuwe ketting. Dan heb je een objectieve methode om ketting-slijtage te meten en een vervangende ketting. Als je nog geen kettingpons hebt dan bestel je die ook meteen mee. En een quick-link tangetje om een quick-link eenvoudig los te kunnen halen. Dan heb je alles in huis om het zelf op te lossen.

Je kunt even een foto maken van hoe ver je de ketting van het blad kunt trekken en een foto van de tandjes van het kettingblad. Dan kunnen we waarschijnlijk ook wel een inschatting maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-08 08:54
[...]

Rugtas? Dat gebruik ik zelf regelmatig en werkt prima voor mij, al is een enkele reis naar het werk slechts 27km.

Snap dat het gevaarlijk zou kunnen zijn bij een valpartij, maar het zit op zich wel comfortabel. En als het even kan laat ik de dag van te voren laptop en zwaar spul op het werk liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Galois schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:29:
[...]

Afhankelijk van hoeveel je door droog of nat/vieze wegen fietst, gaat een ketting zo tussen de 3000 en 7000 km mee schat ik. Misschien dat je dan in kunt schatten of het mogelijk is dat jouw ketting versleten is. Maar zoals hierboven gemeld: voor een tientje koop je zo'n metertje en dan weet je het zeker: meten is weten ;)
Zit nu op ongeveer tegen de 4000 km aan waarbij ik op droge en natte wegen fiets. Fiets dagelijks van/naar werk, vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Giel schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:39:
[...]

Rugtas? Dat gebruik ik zelf regelmatig en werkt prima voor mij, al is een enkele reis naar het werk slechts 27km.

Snap dat het gevaarlijk zou kunnen zijn bij een valpartij, maar het zit op zich wel comfortabel. En als het even kan laat ik de dag van te voren laptop en zwaar spul op het werk liggen.
Dat is een optie, maar vond het niet zo prettig. Laptop (en andere spullen) laten liggen is ook niet echt een optie.. daarvoor ben ik te weinig op kantoor.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HierarchyHero
  • Laatst online: 15-10 20:39
GerbenBK schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 10:00:
[...]

170km – 29 cobbled sections:
Face the Hell of the North by riding on ALL the cobbled sections of Paris-Roubaix and your unique arrival in the Vélodrome ! Route accessible only to experienced cyclists, average speed required: 28 km/h on the road, 14 km/h on cobblestones (50 km)

ps, conditie is goed, geen ervaring op kasseien en kan niet zeggen dat ik er met veel liefde naar uit kijk ;)
ik zou ook voor de 32mm tubless gaan met een iets lagere bandenspanning. Eenvoudig gesteld zal je 3u op asfalt rijden en iets minder dan 2u op de kassei en dan lijkt me dit een mooi compromis. Veel succes alvast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:42
DeVliegendeNLer schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:44:
[...]

Zit nu op ongeveer tegen de 4000 km aan waarbij ik op droge en natte wegen fiets. Fiets dagelijks van/naar werk, vandaar.
Grote kans dat de boel versleten is..
Ik vervang mijn ketting elk voorjaar (+/- 3000km), ongeacht of de kettingmeter er wel of niet invalt..
Een ketting kost niet zoveel, maar voorbladen/cassettes tikken aardig aan..
En gemiddeld gaan mijn cassette en voorblad ongeveer 3-4 jaar mee op deze manier.

Ook op de racefiets, fiets ik nog steeds met de eerste cassette en voorblad (5 jaar oud), weinig slijtage te zien, en teller staat al op 10k+, ook hier elk jaar een nieuwe ketting erop.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-10 19:03

McMiGHtY

- burp -

YouTube: Roubaix On Gravel Bikes - Jack & Reuben Ride Pavé In Style

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaxestria
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-09 16:16
Prulleman schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 15:50:
[...]

Dat is een optie, maar vond het niet zo prettig. Laptop (en andere spullen) laten liggen is ook niet echt een optie.. daarvoor ben ik te weinig op kantoor.
Een goede rugzak helpt wel enorm! Ik was eerst ook nooit fan van een rugzak, maar sinds ik de Vaude Tremalzo 16 gebruik, vind ik het geen enkel probleem meer om met een rugzak te fietsen.
Nu is het ook zo dat ik 3 keer per week woon-werk fiets en de rest vanuit huis werk, dus misschien is het ook gewoon een stukje gewenning.
Plus: zodra je je trainingen en recreatieve ritten weer rijdt zonder rugzak, lijkt het vanzelf te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
ajaxestria schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:24:
[...]

Een goede rugzak helpt wel enorm! Ik was eerst ook nooit fan van een rugzak, maar sinds ik de Vaude Tremalzo 16 gebruik, vind ik het geen enkel probleem meer om met een rugzak te fietsen.
Nu is het ook zo dat ik 3 keer per week woon-werk fiets en de rest vanuit huis werk, dus misschien is het ook gewoon een stukje gewenning.
Plus: zodra je je trainingen en recreatieve ritten weer rijdt zonder rugzak, lijkt het vanzelf te gaan!
Ik fiets 5 dagen per week woon werk met dezelfde rugzak (overigens jaren hiervoor met een fiets rugzak van de Lidl) en heb ook geen issue met de tas. Deze is in de zomer wat koeler dan de Lidl rugzak (en gaat hopelijk wat langer mee). Heb een keer een PRO GRAVEL SERIE 15L ZADELTAS GRIJS geprobeerd, maar daar zwalkt mijn fiets toch echt wel te veel mee, dus weer terug naar de rugzak gegaan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-10 11:37
Nu het hier ook over commuten gaat (had een vergelijkbare vraag in het graveltopic). Welke sloten (Art 2) gebruiken jullie hier zoal, welke makkelijk op de fiets mee te nemen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
ajaxestria schreef op woensdag 5 april 2023 @ 09:24:
[...]

met de rugzak is weinig mis (osprey momentum 26), het is meer de hoeveelheid (gewicht) spullen die mee moeten denk ik. Op de MTB rij ik ook regelmatig met een drinkzak, en als ik met de fiets + trein ga heb ik ook geen problemen met de rugzak, het is de afstand + gewicht wat het vervelend maakt. Maar voor die paar x moeten we het daar maar mee doen denk ik..

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

loyske schreef op woensdag 5 april 2023 @ 11:39:
Nu het hier ook over commuten gaat (had een vergelijkbare vraag in het graveltopic). Welke sloten (Art 2) gebruiken jullie hier zoal, welke makkelijk op de fiets mee te nemen zijn?
Ik heb een degelijk kettingslot op het werk hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-10 11:37
Kluus schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:14:
[...]

Dat antwoord kreeg ik inderdaad ook al in het graveltopic.
Ik werk maar 2 dagen op kantoor en mijn gravelfiets moet mijn touringfiets gaan vervangen voor alle kleine ritjes naar stad, supermarkt etc :P
Dus was op zoek naar een slot wat makkelijk op de fiets is mee te nemen en er ook af te halen is als ik het niet nodig heb en wat gewicht wil besparen op een rit.
Maar denk dat ik maar een rack ga monteren waar het slot aan kan of in een tas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
loyske schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:46:
[...]

Ik werk maar 2 dagen op kantoor en mijn gravelfiets moet mijn touringfiets gaan vervangen voor alle kleine ritjes naar stad, supermarkt etc :P
Dus was op zoek naar een slot wat makkelijk op de fiets is mee te nemen en er ook af te halen is als ik het niet nodig heb en wat gewicht wil besparen op een rit.
Of zoiets? En dan vastmaken aan de zadelpen.

https://www.mantel.com/axa-defender-fusion-insteekketting

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deforcer
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-08 15:27
Hoe doen jullie dat met opfrissen op het werk? Ik neem aan dat niet elk bedrijf een douche beschikbaar heeft.

Dat is namelijk iets wat mij tegenhoudt om met de fiets naar het werk te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giel
Deforcer schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:10:
Hoe doen jullie dat met opfrissen op het werk? Ik neem aan dat niet elk bedrijf een douche beschikbaar heeft.

Een deel van ons kantoor is vroeger appartement geweest, waardoor we een hele badkamer incl. douche hebben. Anders zou het idd een stuk lastiger worden, helemaal zomers als je drijfnat aankomt...

Wellicht alternatief om een washandje mee te nemen en in het toilet/wasbak beetje de stinkplekken op te frissen. Al is dat ook wel gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

verstappen33 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 08:31:
[...]

Grote kans dat de boel versleten is..
Ik vervang mijn ketting elk voorjaar (+/- 3000km), ongeacht of de kettingmeter er wel of niet invalt..
Een ketting kost niet zoveel, maar voorbladen/cassettes tikken aardig aan..
En gemiddeld gaan mijn cassette en voorblad ongeveer 3-4 jaar mee op deze manier.

Ook op de racefiets, fiets ik nog steeds met de eerste cassette en voorblad (5 jaar oud), weinig slijtage te zien, en teller staat al op 10k+, ook hier elk jaar een nieuwe ketting erop.
Ik meet wel regelmatig en vervang pas als de meter erin valt (0,5 wel). Doe zo'n 5000-6000 km met een ketting en ik heb nu 17.716 km (lang leve Strava die dit bijhoudt :)) met dezelfde voorbladen!

Cassette weet ik helaas niet omdat ik wissel tussen mijn reguliere cassette (12-25) en mijn bergcassette (11-30) als ik de heuvels/bergen in ga. Ik denk dat mijn reguliere cassette ook op 10.000+ km zit.

Ik fiets met deze fiets in principe alleen bij droog weer. Als het regent pak ik mijn gravelfiets.

Op mijn MTB daarentegen... daar doe ik zo'n 1000 km met een ketting en 3000 km met een cassette. Overigens heb ik er nu voor gekozen om gewoon alles op te rijden: dezelfde set ketting, cassette, bladen, ...
Heb het gevoel dat dit wel wat langer meegaat. Zit nu op 3.280,7 km met deze set. En gaat nog goed...

Toen ik wel wisselde moest ik elke 1000 km de ketting vervangen (viel dan door de .75) en elke 2-3 kettingen ook de cassette. Lijkt erop dat dit een goede (financiële) keuze is geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online

Als je rustig rijdt in deze temperaturen kom je er wel mee weg om op kantoor alleen even te deo'en wellicht?

In de zomer zal dat anders zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-10 22:27
@Deforcer handdoek met wat water voor een snel "sponsbad" en dan eventueel de douche uit een busje. Voor mij voldoende die ene keer in de week/paar weken dat ik op de fiets ga.
Probeer sowieso altijd wat rustiger aan te doen en samen met de lagere temperaturen 's ochtends kom ik nooit druipend van het zweet binnen.
Zit hier wel een douche in het gebouw waar ik eventueel gebruik van kan maken, maar die wil nog wel eens afgesloten zijn als ik aankom.

[ Voor 17% gewijzigd door GWBoes op 05-04-2023 15:39 ]

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:14

Rustig fietsen. Ik doe er op de heenweg makkelijk 25% langer over dan op de terugweg. Collega die van verder komt heeft een elektrische fiets gekocht, puur om niet bezweet aan te komen (ongeveer 25km).

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik kan hier douchen maar daar ben ik mee gestopt omdat ik anders dagelijks twee keer onder de douche sta. Op de heenweg doe ik nu gewoon rustig aan en een beetje opfrissen aan de wastafel en met deo in de douche ruimte. Dat volstaat op zich prima. Ik heb in ieder geval nooit klachten gehad :).

In de zomer heb je ook collega's die op de normale fiets komen en die gaan ook niet allemaal douchen... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deforcer
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-08 15:27
Het is voor mij 36km enkele reis, dus ik wil dan wel een beetje doorfietsen aangezien ik anders behoorlijk op tijd moet vertrekken.

Ik ga het binnenkort maar eens proberen, nu het nog niet zo warm is. Een washandje onder m'n oksels door halen zal ik dan eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koenbr
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:56
In het verleden (vorige werkgever en woonplaats) ging ik met enige regelmaat op de racefiets naar werk. Enkele reis van 35km. Douchen op het werk zonder shampoo of douchegel en bij thuiskomst nogmaals douchen, maar dan wel met gebruik van shampoo en douchegel. Ik heb niet gemerkt dat mijn haar of huid daar slechter van werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Hier hebben we ook genoeg douches op het werk, vind ik persoonlijk wel zo fris en heb daar toch een kluisje om m'n spullen te dumpen / normale schoenen te pakken die ik dan mooi niet hoef mee te nemen.
Even snel een paar minuten eronder springen is zo gebeurd.

Echter gisteren na al dat slechte weer een poging gewaagd maar toen brak m'n Bontrager ion pro half uit de houder bij een simpel drempeltje.
Ik had nog maar een km gefietst dus kon nog redelijk makkelijk terug aangezien het nog pikken donker was.

Dus net even met Bontrager/trek gebeld of ze het gebroken onderdeel reserve hebben liggen aangezien hij een half jaar buiten de garantie valt. Maar met een beetje geluk wordt hij geheel uit coulance vervangen maar moet dit wel even via Mantel regelen waar ik hem gekocht heb :)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 20:13
loyske schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:46:
[...]

Ook al fiets je 1 dag in de week naar werk, hangt dat slot daar in de weg? Zo niet, gewoon daar laten hangen en de beheerder op de hoogte stellen dat je het zo nu en dan gebruikt.

Bij mijn vorige baan was het exact hetzelfde als bij Kluus gek genoeg :+ Daarvoor was er ook een enkele douche beschikbaar en op dit moment hebben we zelfs een sportschool op kantoor incl douches dus dat is allemaal geen probleem. Gezien de afstand (35-45 km) fietste ik sowieso op duurtempo richting werk om gedurende de dag een beetje alert te zijn maar ook douchte ik puur en alleen met water. Zeep is allemaal leuk en aardig maar echt niet zo overdreven noodzakelijk als iedereen denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Toch maar de derailleurwieltjes eruit geschroefd om ze goed schoon te maken. Thnx @ElGreco en @klaaas voor de aansporing. Nu zit het allemaal lekker proper er weer in.

Enige jammere is dat ik bij het vervangen van de (velg)remblokjes het hendeltje waarmee de rem snel ontspant heb afgebroken. Nu moet ik er bij een lekke biba aan denken om het wiel eerst terug te plaatsen en daarna pas op te pompen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 00:34
Kluus schreef op woensdag 5 april 2023 @ 13:14:
[...]

Ik heb een afsluitbare fietsenstalling, én camera's, en een slot dat ik in de stalling achterlaat.

Ik fiets trouwens met een klein tasje met alleen laptop erin op mijn rug, de rest zit in de tas op een demontabele bagagedrager. Mijn commuter bike is alu dus ik heb daar met deze ringen bevestigingspunten op gemaakt, en daar zit deze bagagedrager op. Wel beetje gemod zodat het paste bij het zadel en breder gemaakt zodat tas er niet af mietert.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X4wlylM-H5SNbKlM-umSttkjs04=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JyXNJLCyN9N340zVl4mVUrgL.jpg?f=fotoalbum_large
Requiem19 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 15:34:
[...]

Als je rustig rijdt in deze temperaturen kom je er wel mee weg om op kantoor alleen even te deo'en wellicht?

In de zomer zal dat anders zijn....
Ik douche altijd, lekker opwarmen in de winter.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Klopt wij hebben ook een afsluitbaar hok in de parkeerkelder die an sich ook al niet zo maar toegankelijk is en waar camera’s hangen. Daar dan nog dat slot en dan durf ik mijn paradepaardje op de mooie dagen ook nog wel achter te laten. Dit is hier dus ook de meest gebruikte oplossing, ik denk dat weinig van ons de fiets ook voor huis-tuin-en-keuken ritten gebruiken zoals @loyske wil.

Overigens heb ik dat wel een paar keer gedaan met mijn eigen gravel commuter en dan gooide ik gewoon een ander slot in de tas (pannier). Die ik toch bij had voor de boodschappen. Uiteindelijk toch weer terug gevallen op de stadsfiets voor dat soort ritten.

Het grote nadeel van douchen vind ik dat je dan met een natte handdoek zit, ik laat mijn spullen wel eens een paar dagen op het werk… Misschien kan ik hem toch wel ergens uithangen, zal nog eens kijken. Eigenlijk moet ik de douche ook wel in gebruik houden om het bestaansrecht ervan te behouden… ;)

Edit: Heb het hier al vaker genoemd maar heeft een commute topic wellicht een bestaansrecht? Nu worden deze vragen verspreid over dit en het gravel topic en soms zelfs het mtb topic…

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 06-04-2023 07:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:42
Hier ook wel een douche op het werk, maar gebruik hem eigenlijk nooit..
Wij kunnen onze eigen tijden bepalen, en smorgen's rond 7 uur is het gelukkig nog niet heel warm in de zomermaanden..
Dus ookal fiets ik redelijk door, dan kom ik hooguit licht bezweet aan.
In de wintermaanden kom ik amper bezweet aan..

Op het werk gebruik ik desnoods een opfris doekje zoals dit https://www.careboxcompan...swash-vochtige-wasdoekjes Mensen met kinderen kennen dit wel :).
Werkt prima om even de oksels etc op te frissen, beetje deo erna en je bent weer fris.

In de zomermaanden heb ik evt ook een schoon shirt op het werk liggen,

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
Ik douche ook lekker op het werk. Moet ook wel, want rustig fietsen kan ik niet goed... Daarnaast zweet ik ook heel snel. In de ochtend gebruik ik alleen douchefris (geen shampoo) en 's avonds thuis was ik alleen mijn haar met shampoo en verder spoel ik mij gewoon af onder de douche, dat is voor mij prima.

Pagina: 1 ... 466 ... 689 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).