My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik heb op mijn toerfiets nog een 7 speed Shimano Alivio uit het jaar kruik, en die schakelt ook prima. Lekker veel tolerantieestorino schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:43:
En mensen die denken: Sora 9-speed, yikes! Probeer het eens zou ik zeggen. Ik heb door de jaren heen van alles gehad en geprobeerd (huurfietsen op vakanties bijv.), van Campag 8-speed triple tot Ultegra R8000 Di2 en van alles er tussenin, maar Sora r3000 schakelt echt helemaal prima, voor mijn gevoel veel lekkerder dan bijv. Shimano 10-speed 5700 en 6700 destijds.
Mijn vrouw heeft op één van haar fietsen (doet ook aan N+1
Alles valt of staat met goed onderhoud. Juist bij huur- of leenfietsen laat dat te wensen over.
---------------
.Mistraller schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:46:
[...]
Alles valt of staat met goed onderhoud.
+1
Enkele plaatjes hierboven zie je een 10 speed 105 5600. (front crank is intussen een 7000, maar dat maakt geen verschil).
Niks erger dan een fiets waar je niet kan vertrouwen op je versnellingen. Doortrappen, plots schakelen of niet schakelen wanneer je het vraagt.
Als mijn fiets het even niet correct doet weet ik zeker dat het niet de tech is. Het is altijd op te lossen met onderhoud, klein of groot.
[ Voor 54% gewijzigd door Joindry op 06-02-2023 14:04 ]
Mijn linker shifter heeft het begeven en staat nu vast op het grootste blad. Het betreft een Shimano ultegra 6703 shifter (3x10). Verkrijgbaarheid van deze shifters is zo goed als nihil, of een complete set (links + rechts) voor > 300.
Op zich wil ik die triple wel ditchen, want ik gebruik deze fiets toch alleen in NL als trainingfiets. Een single lijkt me dan weer niet heel prettig, omdat je dan al het bereik uit de achterste cassette moet halen met grote sprongen als gevolg.
Omzetten naar een dubbel, bij voorkeur 2x10 (zodat ik de derailleur kan hergebruiken) lijkt dan ook de meest logische keuze. Daar is het aanbod echter ook redelijk karig....
Compleet andere boeg is de boel omzetten naar een compleet nieuwe groepset, omdat het een winterfietsje is mag dat ook niet de wereld kosten, dus ik dacht zelf aan een sensah empire (+/- e300).
Iemand nog andere tips (of nog beter: iemand met een geschikte shifter 😇)?
Raar... Is zo gek nog niet
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Op weight weenies is er een topic over:sheepdog schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:32:
Heeft er hier misschien iemand ervaring met Ridenow Ultralight binnenbandjes? (Aliexpress versie van de Turbolito)
Weightweenies
Gekocht maar nog niet gebruikt..want tubeless..en dat kan niet lek.sheepdog schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:32:
Heeft er hier misschien iemand ervaring met Ridenow Ultralight binnenbandjes? (Aliexpress versie van de Turbolito)
Ook op Ebay zit je al snel aan 200+ voor alleen een shifter. En dan weet ik niet zeker of deze nieuw is / hetzelfde euvel heeftDDX schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:16:
Gewoon ff op ebay speuren ?
Er is binnenin een stukje plastic afgebroken waardoor hij niet meer terugschakelt. Het hendeltje grijpt niet meer aan zeg maar. Ik heb dit een paar jaar terug ook al met de rechter shifter gehad, blijkbaar een dingetje in deze serie.SirLenncelot schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:49:
Wat is er mis met je shifter dan?
[ Voor 25% gewijzigd door Tsjilp op 07-02-2023 11:23 ]
Raar... Is zo gek nog niet
Conti heeft ook wide binnenbanden, alleen die kan ik niet vinden met een 80mm ventiel.
Dat gaat wel goed - binnenbanden rekken best wat op, hoorThe DenMan schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 16:05:
Misschien een domme vraag, maar ik heb nu 62 mm velgen en heb op de voorband een 25mm band liggen en achter een 28mm band. Nu gebruikte ik altijd Conti binnenbanden, alleen op de verpakking staat dat dit tot 25mm is. Past dit wel in een 28 mm buitenband? Wat is jullie ervaring hiermee?
Conti heeft ook wide binnenbanden, alleen die kan ik niet vinden met een 80mm ventiel.
als je een binnenbandje wilt wat ook officieel tot 28 mm. breedte gaat
https://www.futurumshop.n...28mm-presta-ventiel.phtml
https://www.mantel.com/tr...innenband-binnenband&spec[]=1717
Kan prima, misschien iets minder lekbestendig maar ik heb ook een paar jaar zo rondgereden zonder enige problemen of lekrijden. Met TPU binnenbanden (Aerothan, Tubolito etc) zou ik het echter niet doen, die zijn niet gemaakt om veel te rekken.
Aan de andere kant, je kunt ook afwegen wat de staat van de rest van de fiets is. Voor 300€ een goede fiets vinden was al een uitdaging en als je hiermee de fiets weer een paar jaar in orde maakt misschien nog niet zo’n gek bedrag.

Reden:
- Gravelen in Girona 2 weken lang in maart
- Baby van 10 maanden mee in de Tout Terrain Singletrailer (die alleen aangekoppeld mag worden met een alu seatpost)
- Kosten: 1299 nieuwprijs
- Lichte gearing: 40x48
De fiets weegt 11,6 kg en heeft een 'MicroSHIFT' groepset erop. Ik moet bekennen dat ik nog nooit van dit merk gehoord had en geen idee hoe dit gaat bevallen, maar voor zo'n relatief laag bedrag wil ik het best proberen
Het is overigens een Cannondale Topstone 4.
[ Voor 3% gewijzigd door Requiem19 op 08-02-2023 17:51 ]
En voor zulke fietsen is een speciaal topic in het leven geroepen.
Ik heb het inmiddels provisorisch opgelost met een M5 en een moertje. Mevrouw Stillekracht kan dus dit weekend fietsen!Stillekracht schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:43:
Ik ben op zoek naar een M6 kabel stelschroef (SRAM Rival achterderailleur). Gewoon nergens te vinden!
Zie onderstaande plaatje, item 2.
Weet iemand waar ik hem kan krijgen of heeft iemand iets liggen? Let op.....het is M6 en geen gangbaar M5.
[Afbeelding]
Maar....ik ben er inmiddels achter gekomen dat het ook geen M6 is. De diameter is wel 6mm maar de spoed is fijner. Ik hou er niet van dat fabrikanten zo afwijken van de standaarden en dan geen onderdelen kunnen leveren....... GRRRRRR
Je hebt ook metrisch fijn-draad he. De standaard M6 is M6 x 1mm (d.w.z. 1 mm. verplaatsing per omwenteling) maar je hebt ook fijn-draad wat M6 x 0.75mm is.Stillekracht schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 11:54:
[...]
Maar....ik ben er inmiddels achter gekomen dat het ook geen M6 is. De diameter is wel 6mm maar de spoed is fijner. Ik hou er niet van dat fabrikanten zo afwijken van de standaarden en dan geen onderdelen kunnen leveren....... GRRRRRR
ISO/Metrisch is zeker niet de enige standaard, je hebt ook UNC / UNF. Het kan bv,. 1/4" x 28 UNF zijn wat zoiets is als 6.3 mm diameter en 28 TPI (ruwweg 0.9 mm / omwenteling).
Blijft een drama, overigens, helemaal mee eens...
Mee eens. We kunnen wel zeggen dat Metrisch de standaard moet zijn, maar vroeger gebruikte we in Nederland ook gewoon Withword draad ipv Metrisch. Dus wie zijn wij om aan andere landen een standaard op te leggen.joker1977 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 13:11:
[...]
Je hebt ook metrisch fijn-draad he. De standaard M6 is M6 x 1mm (d.w.z. 1 mm. verplaatsing per omwenteling) maar je hebt ook fijn-draad wat M6 x 0.75mm is.
ISO/Metrisch is zeker niet de enige standaard, je hebt ook UNC / UNF. Het kan bv,. 1/4" x 28 UNF zijn wat zoiets is als 6.3 mm diameter en 28 TPI (ruwweg 0.9 mm / omwenteling).
Blijft een drama, overigens, helemaal mee eens...
(En ja, het is wel k*t allemaal die verschillende draden.)
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Nu ik een nieuwe fiets heb waar de radar wel degelijk op bevestigd kan worden (bevestigen aan de zadelpen van mijn oude fiets is een drama, door een afwijkende maat zadelpen) en ik vaker in een groep rijd, wil ik de radar weer gaan gebruiken.
Als ik de radar wil koppelen lukt dit, maar na enkele seconden verliest de Garmin de verbinding met de radar. Ik heb al snel opgezocht of ik iets verkeerd doe. Ik druk op de knop tot het ledje paars knippert. Dan Garmin laten zoeken en even later wordt de radar gevonden. Volgens mij doe ik wat dat betreft niks fout. Voor de duidelijkheid, de Garmin geeft aan een lichtnetwerk gevormd te hebben en het radar icoontje wordt wit. Na enkele seconden wordt het icoontje rood en geeft de Garmin aan dat het lichtnetwerk verbroken is en de Radar niet meer verbonden is.
Ik heb nu de radar en het lichtnetwerk verwijderd van mijn Garmin en opnieuw geprobeerd te verbinden. Dit geeft hetzelfde resultaat. Ook heb ik geprobeerd om de radar met mijn OnePlus 6 smartphone te koppelen. Dit lukt ook, maar na enkele seconden is de verbinding weer verbroken.
Nu is het wel zo dat de knop op de radar geen "klikfeedback" geeft (knop is niet echt in te drukken, maar lijkt vast te zitten). Ik kan me niet herinneren of dit zo hoort. Zou het kunnen dat de knop gewoon defect is en blijft hangen waardoor de radar uitschakelt? Andere mogelijkheid is dat de batterij gewoon kapot is. Het is natuurlijk niet goed om een device met een batterij 1 jaar+ in de kast te leggen.
Ik hoor graag wat er aan de hand zou kunnen zijn.
If you can see, look. If you can look, observe
Okay. Dankjewel. Dan ga ik ff contact zoeken met fururumshop over wat ik het beste kan doen. Was bang dat ik iets verkeerd deed.Roozzz schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 22:51:
@hoi1234 mijn knopje klikt gewoon. Ik zou het probleem daar zoeken.
Overigens wel raar dat het knopje zo snel stuk is. Ik heb de radar echt maar een aantal keer gebruikt.
[ Voor 6% gewijzigd door frankpaul1 op 11-02-2023 12:11 ]
Tegen schitteringen gebruik je een gepolariseerde lens.frankpaul1 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:07:
Ik heb van mijn vriendin een mooi cadeau gekregen. Een Oakley Sutro met Prizm Road lens. Maar wat een teleurstelling is dat zeg. Met lage zon en schittering door de bomen is er niks mee te beginnen. Ik zie door de schittering helemaal niks. Wat voor lens raden jullie aan? Of gewoon maar retour sturen en een andere bril kopen?
Ik kan geen gepolariseerde lens vinden voor de Sutro. Wel een paar op Ali, maar de kwaliteit is natuurlijk de vraag.cordonbleu schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:36:
[...]
Tegen schitteringen gebruik je een gepolariseerde lens.
Photochromatic is misschien nog een optie, maar die lens is duurder dan de bril...
Gepolariseerde lenzen zijn nu ook niet echt raketwetenschap. Mijn 14 euro bril doet het iig perfect.frankpaul1 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:40:
[...]
Ik kan geen gepolariseerde lens vinden voor de Sutro. Wel een paar op Ali, maar de kwaliteit is natuurlijk de vraag.
Photochromatic is misschien nog een optie, maar die lens is duurder dan de bril...
Behalve dat ik vaak mijn gsm gebruik als gps, en daarvan is het scherm foutief geörienteerd waardoor ik geen gepolariseerde zonnebril kan gebruiken. Maar dan kan de zonnebril niks aan doen
Ik heb een Alie-zonnebril( 14 euro) , ray-ban (140 euro) en polaroid (25 euro). Allemaal gepolariseerd, doen allemaal wat ze moeten doen. Enkel die Polaroid lijkt net iets beter zijn werk te doen bij schittering (nat wegdek reflecties bvb) Maar we spreken over 10-15% verschil ofzo. En op de fiets past qua styling enkel de Alie bril.
Ik denk dat je met een fotochromatische bril iets meer moet oppassen van op Alie, maar daar heb ik geen ervaring mee. Misschien zijn hier dus mensen die wel positieve ervaringen hebben.
Maar na 3-4 ritten al? Dat vind ik echt extreem snel. Garmin geeft dit zelf trouwens ook als tip (geen idee of het ook kan met de rtl515). Maar kun je geen waterschade veroorzaken dan?ohno_nl schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 10:05:
@hoi1234 Het knopje kan ook vastzitten doordat er vuil tussen zit, heb ik ook gehad. Bij mij was de oplossing om het bovenste deel onder de kraan te houden en het vuil er zo uit te spoelen. Na een natte rit doe ik dit nu al een tijd zo en heb nooit meer last van een vastzittend knopje gehad.
Maar goed, futurumshop zegt dat ik de radar moet terugsturen. Zal dat dan maar even doen en dan zie ik het wel.
[ Voor 10% gewijzigd door hoi1234 op 11-02-2023 13:43 ]
Dat ben ik totaal niet met je eens.EdwinW schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 12:33:
De Prizm road is meer voor de zomerse omstandigheden. In deze tijd van het jaar gebruik ik zelf de photochromatische uitvoering. Die laat meer licht door en past zich beter aan bij minder licht.
Prizm Road is een behoorlijk lichtdoorlatende lens, 20%, voor zonnige omstandigheden voor mij absoluut te licht. Dan moet ik naar iets van maximaal 14% (Ruby, Chrome, Ice, Black). Prizm Road is voor mij leuk voor bewolkte dagen met wellicht her en der een straaltje zon.
Dat is inderdaad wel snel maar als die ritten in natte omstandigheden gereden zijn kan het natuurlijk dat er wat modder tussen is gaan zitten wat nu opgedroogd is. Je kan het altijd even proberen.hoi1234 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:38:
[...]
Maar na 3-4 ritten al? Dat vind ik echt extreem snel. Garmin geeft dit zelf trouwens ook als tip (geen idee of het ook kan met de rtl515). Maar kun je geen waterschade veroorzaken dan?
Maar goed, futurumshop zegt dat ik de radar moet terugsturen. Zal dat dan maar even doen en dan zie ik het wel.
Heb zelf ook een 515 btw.
Voor waterschade zou ik niet zo bang zijn, ik ga er vanuit dat hij ontworpen is om fikse regenbuien met stralen water vanaf het achterwiel te kunnen overleven.
Voor de duidelijkheid: de knop lijkt te werken nu, maar je hoort/voelt geen klik zoals bij mijn Garmin Edge 530.
[ Voor 21% gewijzigd door hoi1234 op 12-02-2023 00:08 ]
Ik voel/hoor geen klik op mijn Garmin Edge 530 meer, dus die knopjes zijn nogal fragiel.hoi1234 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 23:40:
Ik heb zojuist de radar even onder de kraan gehad en met een oude tandenborstel heb ik de knop schoongeborsteld. Ik kan nu de verschillende modi zonder moeite activeren, maar ik voel nog steeds geen klik. Hoort dit?
Voor de duidelijkheid: de knop lijkt te werken nu, maar je hoort/voelt geen klik zoals bij mijn Garmin Edge 530.
Ik heb trouwens ook zo'n radar-ding, maar ik heb em altijd in smart-mode. Dan hoef je em niet aan of uit te doen en gaat ie automatisch zijn werk doen als je je Edge 530 aanzet. Dan hoef je dus ook niet met het knopje te pielen. Licht-functionaliteit kun je dan aanzetten op de Edge 530 met de widget.
Maar de radar hoeft dus niet teruggestuurd te worden? Zal ook eens naar die smart-mode kijken. Die klinkt erg handig. Mijn Garmin Edge 530 doet het trouwens nog prima na ruim 2 jaar en 23K km of zo. Ik gebruik de Garmin werkelijk overal voor (ook ritjes op de stadsfiets). Daar heb ik in ieder geval geen slechte ervaringen mee.joker1977 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 07:54:
[...]
Ik voel/hoor geen klik op mijn Garmin Edge 530 meer, dus die knopjes zijn nogal fragiel.
Ik heb trouwens ook zo'n radar-ding, maar ik heb em altijd in smart-mode. Dan hoef je em niet aan of uit te doen en gaat ie automatisch zijn werk doen als je je Edge 530 aanzet. Dan hoef je dus ook niet met het knopje te pielen. Licht-functionaliteit kun je dan aanzetten op de Edge 530 met de widget.
Ik zou em niet terugsturen omdat je geen "klik" voelt, als de knop werkt is het prima, toch ?hoi1234 schreef op zondag 12 februari 2023 @ 08:05:
[...]
Maar de radar hoeft dus niet teruggestuurd te worden? Zal ook eens naar die smart-mode kijken. Die klinkt erg handig. Mijn Garmin Edge 530 doet het trouwens nog prima na ruim 2 jaar en 23K km of zo. Ik gebruik de Garmin werkelijk overal voor (ook ritjes op de stadsfiets). Daar heb ik in ieder geval geen slechte ervaringen mee.
Bedoelde trouwens meer dat mijn Edge530 geen klik geeft op sommige knopjes dat dat waarschijnlijk vrij vaak voorkomt bij knopjes van de Garmin apparatuur.
Wat een potentieel nadeel van smart-mode is, is het feit dat het blauwe ledje zo nu en dan wat knippert. Niet zozeer qua energiegebruik - maar als je het apparaat ergens hebt waar je er zicht op hebt ofzo is dat best irritant.
Ik voel en hoor ook geen klik op de radar. Ook nooit opgevallen dat dit ooit zo was. Maar ik zet hem dan ook altijd onderweg aan en uit door de knop lang in te drukken. Wahoo en Garmin werken niet helemaal samen.hoi1234 schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 23:40:
Ik heb zojuist de radar even onder de kraan gehad en met een oude tandenborstel heb ik de knop schoongeborsteld. Ik kan nu de verschillende modi zonder moeite activeren, maar ik voel nog steeds geen klik. Hoort dit?
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Jatjanssen schreef op zondag 12 februari 2023 @ 23:59:
Een vraagje.. gaat op een R8000 lange kooi een 11 speed 12/25 cassette werken? Voor ligt een 50/34.
Zonder verdere aanpassing aan derailleur en ketting?
Ik heb nu vooral het gevoel dat ik de 18 mis, en het een beetje vreemd voelt in cadans omdat ik steeds tussen de 17 en de 19 lig te schakelen. Voor die ene keer per jaar dat ik de bergen ga gooi ik mijn 11/34 wel weer erop.
Zit een beetje te rommelen op gear calculator. De standaard voorgestelde maximale chain angle, is dat een beetje common sense?
Je blijft gewoon binnen het bereik dat je nu ook hebt alleen met wat extra stapjes en op een andere plek op de cassette, andersom zou een ander verhaal zijn.
qua cross chain zou ik gewoon zeggen de laatste 2 kransjes niet langdurig gebruiken die het verst van het voorblad af staan. Die kettinghoek is ook afhankelijk van je crankstel en de frame geometrie dus die moet je met een korrel zout nemen.
[ Voor 28% gewijzigd door GWBoes op 13-02-2023 08:20 ]
Je bedoelt de 34 voor icm met de 12/13 achter? Dit zal niet gebeuren, ik kan me niet heugen dat ik in Nederland op het vlakke de 34 gebruikt heb. Net zo min als ik dat gereden heb met 50 voor icm groter dan 23 achter.GWBoes schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:14:
@tjanssen MIsschien een slag aan de b-screw om hem wat beter te laten schakelen en je ketting zou korter kunnen maar is niet noodzakelijk.
Je blijft gewoon binnen het bereik dat je nu ook hebt alleen met wat extra stapjes en op een andere plek op de cassette, andersom zou een ander verhaal zijn.
qua cross chain zou ik gewoon zeggen de laatste 2 kransjes niet langdurig gebruiken die het verst van het voorblad af staan. Die kettinghoek is ook afhankelijk van je crankstel en de frame geometrie dus die moet je met een korrel zout nemen.
Ik had mijn derries en ketting lengte altijd afgesteld op een 11-34 cassette en daarna niets meer aan gedaan. Ik had ook een 12-25 voor de polder en daar reed ik voornamelijk mee. Je kunt de b schroef aanpassen zodat de derailleur dichter bij de cassette kan komen, maar super noodzakelijk is dat niet als het verder prima schakelt.tjanssen schreef op maandag 13 februari 2023 @ 08:06:
[...]
Zonder verdere aanpassing aan derailleur en ketting?
Ik heb nu vooral het gevoel dat ik de 18 mis, en het een beetje vreemd voelt in cadans omdat ik steeds tussen de 17 en de 19 lig te schakelen. Voor die ene keer per jaar dat ik de bergen ga gooi ik mijn 11/34 wel weer erop.
Zit een beetje te rommelen op gear calculator. De standaard voorgestelde maximale chain angle, is dat een beetje common sense?
Geen exact idee bij de Edge 530 en Garmin radar maar toevallig afgelopen weekend mijn Edge 810 uit elkaar gehaald en daadwerkelijk de knoppen eens los gehaald. Daar zat een minimale hoeveelheid zand langs de randen maar dat zorgde er wel voor dat de knoppen niet meer helemaal lekker werkte. Dit alles na zo'n 7 jaar gebruik. Dat zand weggehaald met een wattenstaafje en daarna weer in elkaar gezet. Werkt weer zoals het zou moeten.Fisico schreef op zondag 12 februari 2023 @ 19:13:
[...]
Ik voel en hoor ook geen klik op de radar. Ook nooit opgevallen dat dit ooit zo was. Maar ik zet hem dan ook altijd onderweg aan en uit door de knop lang in te drukken. Wahoo en Garmin werken niet helemaal samen.
Ja.tjanssen schreef op zondag 12 februari 2023 @ 23:59:
Een vraagje.. gaat op een R8000 lange kooi een 11 speed 12/25 cassette werken? Voor ligt een 50/34.
Ik rij deze combi op een R7000 (=105) maar dat maakt qua maat niet uit. Ik heb ook een klimcassette op 11/34 en dat wisselt probleemloos. Aantal schakels weet ik niet uit mijn hoofd.
Ik heb niets aan de B screw gedaan (lui), daardoor schakelt het zelfs wat vlotter op de 11/34 dan de 12/25.
Maar vanwege het wisselen hou ik de ketting dus lang. Technisch gezien kan ik op 34-11 en 50-34 rijden, en dan is alles daar tussenin dus ook geen probleem.
---------------
Heb het door jouw post eens aangeschaft want ik was die klonters squirt beu. Jammer dat ik het niet eerder gedaan heb want de aandrijving is ook nog eens zoveel x stiller.. Dus bedankt.BreadFan schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:55:
[...]
Ik wet dat het gebruik in de minderheid is, maar omdat ik nog steeds niet snap waarom dat zo is, plug ik Boeshield T9 nog eens. Gebruik dit het hele jaar door op racefiets en MTB.
Om de hoeveel ritten smeer jij de ketting? Of smeer je na elke rit wat bij? En neem je ook gewoon na elke rit af met een droge doek?
Ok thanks. Voor de duidelijkheid, als je "afneemt", doe je je doek dan aan de zijkanten van de ketting of volledig errond?BreadFan schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 09:17:
Hangt een beetje van de omstandigheden af. Afnemen doe ik inderdaad regelmatig, als het vies op de weg is uiteraard wat vaker. Bijdruppelen zo om de 200km? Gaat een beetje op gevoel eigenlijk.
tenzij geld geen rol speelt en die ultegra kooi je dusdanig veel (extra) zelfvertrouwen geeft zodat je die KOM gaat pakken
Er omheen. Hoe meer vuil er af is hoe beter natuurlijk.Cloclo100 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:13:
[...]
Ok thanks. Voor de duidelijkheid, als je "afneemt", doe je je doek dan aan de zijkanten van de ketting of volledig errond?
De kooi alleen...? Kan me niet indenken dat dat ook maar op enige wijze merkbaar is. Staat zelfs geen tekst op. Kan je beter voor 2-3 tientjes een doosje gelletjes kopen, daar ga je misschien wel lekkerder op.dfbt schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:24:
Ik heb zelf momenteel een 105 Shimano setje, ik moet binnenkort een lange kooi halen I.C.M klimcasette voor in frankrijk. Heeft het nog veel zin om dat van Ultegra te kopen of gewoon bij 105 blijven? Verschil is minimaal ( 2-3 tientjes) Gewicht is voor mij niet echt belangrijk. Ik weet niet of dat ultegra setje beter schakelt?
---------------
Heb je de optie van een Wolftooth road link onderzocht voordat je de boel uit elkaar trekt?dfbt schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:24:
Ik heb zelf momenteel een 105 Shimano setje, ik moet binnenkort een lange kooi halen I.C.M klimcasette voor in frankrijk. Heeft het nog veel zin om dat van Ultegra te kopen of gewoon bij 105 blijven? Verschil is minimaal ( 2-3 tientjes) Gewicht is voor mij niet echt belangrijk. Ik weet niet of dat ultegra setje beter schakelt?
Ik heb geen idee, vind fietsen leuk en onderhoud wordt door een specialist gedaan. Gaf aan dat ik vd zomer naar frankrijk moet en hij gaf aan dat mijn kooi waar nu 11/28 op zit vervangen moet worden, evenals de casette.ElGreco schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 14:00:
[...]
Heb je de optie van een Wolftooth road link onderzocht voordat je de boel uit elkaar trekt?
Een wolftooth road link zoals aangehaald of voor een paar tientjes een nieuwe (of gebruikte) 105 derailleur is wel een mooiere oplossing.
Mij lijkt het laatste (ok, wel het meest lui) het interessantste als ik bv. Gran Fondo’s rij, waarbij ik omhoog niet hoef na te denken over de juiste versnelling. Maar misschien zijn er anderen met andere ideeën en kunnen me van het tegendeel overtuigen?
Ik rijd sequentieel. Nadeel er van is dat je verrast kunt worden als het systeem voorin van kettingblad wisselt terwijl je volle kracht op de pedalen aan het stoempen bent.Cloclo100 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:43:
Gewoon uit interesse. Zijn er die hier SRAM AXS rijden én die slimme modi uit de app gebruiken? Ik heb het dan over compenserend schakelen of sequentieel. Bij het compenserend schakelen schakelt hij op de cassette automatisch één of 2 tandjes op of af, als je het voorste blad verandert, om zo soepeler te blijven trappen. Bij het sequentieel moet je eigenlijk helemaal niets meer met het voorste blad doen en schakelt hij zelf tussen groot of klein blad naargelang jij op de cassette op -of afschakelen. (Om kruisketting te voorkomen)
Mij lijkt het laatste (ok, wel het meest lui) het interessantste als ik bv. Gran Fondo’s rij, waarbij ik omhoog niet hoef na te denken over de juiste versnelling. Maar misschien zijn er anderen met andere ideeën en kunnen me van het tegendeel overtuigen?
In principe is het beter om zelf controle te hebben over alles. Dan sla je wel eens wat combo's over. Optie 1 dus.
Wil je lui rijden en niet nadenken, optie 2.
Hoe kan je verrast worden, want hij schakelt toch ook vanvoor als jij bv. Gewoon opschakelt?ElGreco schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:50:
[...]
Ik rijd sequentieel. Nadeel er van is dat je verrast kunt worden als het systeem voorin van kettingblad wisselt terwijl je volle kracht op de pedalen aan het stoempen bent.
In principe is het beter om zelf controle te hebben over alles. Dan sla je wel eens wat combo's over. Optie 1 dus.
Ik heb beide modi gebruikt, maar ben terug naar compenserend schakelen. Het grote nadeel met sequentieel schakelen vond ik dat je de schakelmomenten niet zelf in kan stellen. Op het grote blad schakelt de derailleur (als ik me niet vergis) naar het kleine blad zodra je lichter dan kransje 3 wilt schakelen, dat mag van mij zeker 1 kransje eerder zodat je minder met schuine ketting rijdt,Cloclo100 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:43:
Gewoon uit interesse. Zijn er die hier SRAM AXS rijden én die slimme modi uit de app gebruiken? Ik heb het dan over compenserend schakelen of sequentieel. Bij het compenserend schakelen schakelt hij op de cassette automatisch één of 2 tandjes op of af, als je het voorste blad verandert, om zo soepeler te blijven trappen. Bij het sequentieel moet je eigenlijk helemaal niets meer met het voorste blad doen en schakelt hij zelf tussen groot of klein blad naargelang jij op de cassette op -of afschakelen. (Om kruisketting te voorkomen)
Andersom vind ik het nog irritanter. Als ik een tijdlang tegen harde wind in moet beuken door een kale polder schakel ik meestal naar het kleine blad, voor een rechtere/stillere kettinglijn maar ook met kleinere stapjes tussen de kransjes. Met sequentieel kan dat vrijwel niet, omdat er veel te snel naar het grote blad wordt geschakeld zodra je zwaarder schakelt.
Mijn voorkeur zou sequentieel zijn met zelf in te stellen schakelmomenten
Sequentieel (AXS) == Full synchro (Di2)
Compenserend (AXS) == Semi synchro (Di2)
Klopt dat?
Ik heb full synchro wel eens getest maar kon er niet aan wennen, inderdaad onverwachte schakelmomenten, al kan je de schakelmomenten met di2 wel helemaal customizen. Komt bij dat ik redelijk nabij Nijmegen woon en korte heuveltjes nog wel eens op het buitenblad op “ram” en dan niet zou willen dat ik voor een schakelactie krijg. Dan maar even een suboptimale kettinglijn.
Toen een tijd terug naar manual maar nu weer semi synchro (compenserend?), dat vind ik op zich wel een prettige stand omdat ik bij manueel ook altijd wel een paar kransjes “compenseer”.
Volgens mij is full synchro niet perse fijner tijdens een Gran Fondo, ook op een lange klim hou ik liever zelf de kettinglijn in de gaten. Je zit dan ook best lang op hetzelfde binnen of buitenblad. @Cloclo100 ik zou gewoon eens gaan uitproberen.
[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 14-02-2023 19:38 ]
De reacties onder jouw bericht leggen het mooi uit.ElGreco schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:50:
[...]
Ik rijd sequentieel. Nadeel er van is dat je verrast kunt worden als het systeem voorin van kettingblad wisselt terwijl je volle kracht op de pedalen aan het stoempen bent.
Je schakelt een tandje omhoog of omlaag achterin en plots gaat ie ook schakelen bij je kettingblad.
Gemiddeld heb ik in de gaten waar ik mij bevind achterin en verwacht ik ook het automatisch schakelen voorin, maar het gebeurt wel dat ik mis zit in mijn hoofd en dan na een tikkie denk, oh ja, oké, voor moet ie ook nog even aan de slag.....
SRAM heeft een 11-36.. #justsayingdfbt schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 16:28:
Nja ik weeg momenteel nog 95 kilo en moet de marmotte rijden. Wil gewoon geen gedoe in frankrijk. Dus schakelen moet zonder probleem gaan. Dus denk dat t toch lange kooi met 11/34 wordt .
Onderaan de klim ga je (waarschijnlijk) toch naar het binnenblad voor de hele klim dus je kan lekker gedachteloos omhoog rijden. Ik vond het onwennig dat er werd geschakeld in de klim, zowel omhoog als omlaag. Op een vlak stukje van de klim rij je dan ineens buitenblad en daarna weer ineens binnenblad. Compensatie staat volgens mij wel op twee kransjes bij mij.Cloclo100 schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:43:
Dat automatisch wisselen vond ik wel irritant. Ik heb niet altijd even scherp waar ik mij bevind op de cassette. En soms vlakt een klim iets af of is het nog een klein stukje en hoeft van mijn een voorbladschakeling helemaal niet. Dan maar een schuine ketting. Wel heb ik nooit een chain drop gehad in die modus, dus waarschijnlijk zit ik toch net te schuin soms als ik zelf schakel.ElGreco schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 17:50:
[...]
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
De huidige 105 derailleurs hebben een irritante ontwerpfout waardoor de kabel langzaam een diepe groef slijt in de derailleur. Ik heb daar ook op mijn fiets last van. Misschien reden om voor Ultegra te gaan, want die hebben dat niet.dfbt schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:24:

https://www.reddit.com/r/.../rldvs2/grizl_cf_headset/
Overigens wel benieuwd wat er aan de hand was, voor mijn gevoel zat het stuur opeens tussen twee fietstochten in vast. Deze lagers zijn 11000 km meegegaan, maar volgens mij zijn er genoeg fietsen die 20 jaar door weer wind gebruikt worden waarbij hier niets kapot gaat.
Thanks for the headsup, net gekeken, ik zie het bij mijn derrie ook.Tom-Z schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 23:02:
[...]
De huidige 105 derailleurs hebben een irritante ontwerpfout waardoor de kabel langzaam een diepe groef slijt in de derailleur. Ik heb daar ook op mijn fiets last van. Misschien reden om voor Ultegra te gaan, want die hebben dat niet.
Als ik het goed lees, is een quick fix:
https://bike.shimano.com/...shimano/WO-Y63Z28000.html
Dit erin draaien
Wees blij dat je geen volledig geintegreerde bekabeling hebt, nu is het gewoon kwestie van nieuwe lagers erin en verder.SirLenncelot schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 07:30:
Ja daar was ik al bang voor toen ik zelf niet snel een vergelijkbaar alternatief kon vinden. Ik vrees dat ik voor het dure setje moet gaan…
Tja lagers hebben niet het eeuwige leven, vooral onderste balhoofdlager heeft best wat te leiden.Overigens wel benieuwd wat er aan de hand was, voor mijn gevoel zat het stuur opeens tussen twee fietstochten in vast. Deze lagers zijn 11000 km meegegaan, maar volgens mij zijn er genoeg fietsen die 20 jaar door weer wind gebruikt worden waarbij hier niets kapot gaat.
Volgens mij is die van mijn grizl ook wel aan vervanging toe.
https://www.lidl.nl/p/par...0v-zonder-accu/p100350378
Nee, dit is niet handiger dan een gewone pomp. De tank is juist nodig om een boost te geven; in korte tijd veel lucht; de druk doet er juist minder toe bij tubeless.Mitashi schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:53:
Weet iemand of een compressor als deze voldoende is voor het plaatsen van nieuwe Tubeless banden? Ik vind vooral dingen dat er een bepaald aantal liter tank in de compressor moet zitten, maar dat zie ik hier niet op staan.
https://www.lidl.nl/p/par...0v-zonder-accu/p100350378
---------------
Luchtdebiet: max. 380 l/min.Mistraller schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 16:31:
[...]
Nee, dit is niet handiger dan een gewone pomp. De tank is juist nodig om een boost te geven; in korte tijd veel lucht; de druk doet er juist minder toe bij tubeless.
dat is 6.3 liter per seconde... daar kom je wel een eind mee denk ik..
veel andere compressors met bv een 20-50 liter vat hebben gaan met ergens tussen de 150 en 300 liter per minuut..
Of de specs kloppen weet ik niet, maar in theorie is 380 l/m niet te weinig voor tubeless.
Die specs geloof ik niet veel van. Sowieso is dat het theoretisch maximale aanzuigvolume. Dat is niet wat er uit de slang komt. Ik heb zelf een 2.2KW compressor (dubbele slag) en die levert bij 0 bar zelfs maar 270L/min volgens specs. Ik denk dat dit ding leuk is om druk op te bouwen, maar niet voor volume. Maar misschien zit ik er wel heel erg naast hoor, ik ken het apparaat verder niet.Prulleman schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:13:
[...]
Luchtdebiet: max. 380 l/min.
dat is 6.3 liter per seconde... daar kom je wel een eind mee denk ik..
veel andere compressors met bv een 20-50 liter vat hebben gaan met ergens tussen de 150 en 300 liter per minuut..
Of de specs kloppen weet ik niet, maar in theorie is 380 l/m niet te weinig voor tubeless.
Wbt specs: Ik heb een slagmoersleutel van de Lidl. Zou tot 300Nm moeten kunnen, maar in de praktijk krijgt ie mijn wielmoeren ook vaak niet los, en die staan op 120Nm.
---------------
Ik heb dit hier eens even bekeken.Tom-Z schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 23:02:
[...]
De huidige 105 derailleurs hebben een irritante ontwerpfout waardoor de kabel langzaam een diepe groef slijt in de derailleur. Ik heb daar ook op mijn fiets last van. Misschien reden om voor Ultegra te gaan, want die hebben dat niet.
Eerst de 105 R7000 serie: (staat hier op kransje 6 vanaf de kleinste gezien)
:strip_exif()/f/image/RB2z2Cnut8CAegIviODFYjTy.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan een Ultegra die op kransje 7 staat
:strip_exif()/f/image/o78Utbk4GA0DmDPbiYemHBUM.jpg?f=fotoalbum_large)
En tot slot de XT van mijn MTB.
:strip_exif()/f/image/br7UW8eH0BiR7PVD6uqQfTjz.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat ik hieraan zie is dat alleen de Ultegra zo'n tule heeft maar verder hetzelfde laat zien qua hoek van de kabel. En dat bij de XT derrie de kabel nog veel schuiner langs de rand loopt.
Ik denk dat het enige verschil tussen 105 en Ultegra is dat die tule (dat item wat hierboven gelinked was) erbij zit.
En wat me ook opvalt is dat mijn oude 105 10speed en nog veel oudere alivio 7spd, acera 8spd dit inderdaad veel minder hebben.
---------------
Voor 't geval je geen (grote, dure) compressor wil aanschaffen om eens in de zoveel tijd een tubeless-band te plaatsen: met CO2 lukt het ook. Daarna (als de band zich gezet heeft) wel even leeg laten lopen en normale lucht erin, want CO2 schijnt niet goed te zijn voor je sealant.Mitashi schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:53:
Weet iemand of een compressor als deze voldoende is voor het plaatsen van nieuwe Tubeless banden? Ik vind vooral dingen dat er een bepaald aantal liter tank in de compressor moet zitten, maar dat zie ik hier niet op staan.
Met co2 lukt het soms ook ja, met een vloerpomp vaak ook. Ik ben uiteindelijk combinaties tegen gekomen die me toch tot de aanschaf van een (simpele) compressor van stanley hebben bewogen. Buiten dat ik hier vier fietsen tubeless heb staan en dus regelmatig met tubeless banden bezig ben, gebruik ik het ding nu ook om dingen schoon te spuiten, mijn autobanden op te pompen en in de zomer voor de opblaas meuk van mijn kinderen. Dat was een prima aanschaf dus.Tom-Z schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:25:
[...]
Voor 't geval je geen (grote, dure) compressor wil aanschaffen om eens in de zoveel tijd een tubeless-band te plaatsen: met CO2 lukt het ook. Daarna (als de band zich gezet heeft) wel even leeg laten lopen en normale lucht erin, want CO2 schijnt niet goed te zijn voor je sealant.
Co2 patronen is ook gelijk de meest verspillende manier.
De Schwalbe Tire Booster lijkt mij een mooi alternatief voor het gebruik van co2 patronen. Heeft iemand hier ervaring mee voor het zetten van tubeless banden op racefiets en mtb?Tom-Z schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:25:
[...]
Voor 't geval je geen (grote, dure) compressor wil aanschaffen om eens in de zoveel tijd een tubeless-band te plaatsen: met CO2 lukt het ook. Daarna (als de band zich gezet heeft) wel even leeg laten lopen en normale lucht erin, want CO2 schijnt niet goed te zijn voor je sealant.
Ja, die werkt prima, ik gebruik hem nog vaak als eerste stoot lucht wanneer mijn compressortje niet hard genoeg blaast (compressor zit bij mij op max 8 bar, die booster kan tot 11).Fall3n schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:09:
[...]
De Schwalbe Tire Booster lijkt mij een mooi alternatief voor het gebruik van co2 patronen. Heeft iemand hier ervaring mee voor het zetten van tubeless banden op racefiets en mtb?
Ook makkelijk mee te nemen op fietsvakanties.
Hier nul problemen met de Schwalbe One (niet Pro) en op druk krijgen. Zowel met Tire Booster als met gewone vloerpomp is mij dat al gelukt. @rolandos582 heeft de Pro's wel tubeless gebruikt, hoe ging dat bij jou?WaSteiL schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:25:
Ik heb het probleem met tubeless op de combinatie van mijn wielen en Schwalbe One Pros dat ze ook met een booster niet willen zetten. De fietsenmaker krijgt ze ook met zijn compressor niet erop, maar hij heeft een goede tip. Hij doet er een spandband omheen en zorgt ervoor dat de band platgedrukt wordt. Dan lukt het wel.
Het is natuurlijk heel erg afhankelijk van de wielen. Ik rij op Reynolds AR41 en daar liggen de Schwalbes echt super los om heen. Het erop leggen gaat heel gemakkelijk, maar als gevolg is het zetten van de banden dus een beetje een probleem.MaSw85 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:29:
[...]
Hier nul problemen met de Schwalbe One (niet Pro) en op druk krijgen. Zowel met Tire Booster als met gewone vloerpomp is mij dat al gelukt. @rolandos582 heeft de Pro's wel tubeless gebruikt, hoe ging dat bij jou?
Ja daar heb je een punt inderdaad. Ik heb DT Swiss P1800's. Daar moet ik wel enige moeite doen om de banden er op te leggen.WaSteiL schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:33:
[...]
Het is natuurlijk heel erg afhankelijk van de wielen. Ik rij op Reynolds AR41 en daar liggen de Schwalbes echt super los om heen. Het erop leggen gaat heel gemakkelijk, maar als gevolg is het zetten van de banden dus een beetje een probleem.
Daarom werkt de snelspanner van @WaSteiL. Een extra laag tape kan ook al helpen, zo heb ik het bij mijn Zipps opgelost.
(nieuwe bandjes op de MTB lukte niet zonder sop, maar met gingen ze met de vloerpomp snel op hun plek.)
Efffect wat je hier noemt schijnt vooral vanwege de kou te zijn. Maar Co2 vervang je vooral omdat pure Co2 veel sneller uit je band verdwijnt.Tom-Z schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 23:25:
[...]
De banden van mijn vrouw liggen ook heel losjes om de velg. Wat ik dan doe (met de compressor) is gewoon hele ventielkern even eruit laten, en een gewoon blaaspistooltje in het gat steken. Ventiel zelf laat anders niet genoeg lucht door, dus dan kan je blazen wat je wilt maar je krijgt geen volume. Dan plopt ie gewoon in de rand, daarna ventielkern erin en daarna op druk zetten.CO2 moleculen zijn beter doorlaatbaar en oplosbaar dan de moleculen die zich in “normale” lucht bevinden. Dit heeft als gevolg dat de CO2 moleculen sneller doorheen het rubber van de band zullen lekken.
Reden dat dit met Co2 (mét ventielkern) ook goed lukt is omdat de Co2 voor een deel vloeibaar in de band komt en pas aldaar uitzet. Zelfde effect wat je wel eens ziet in filmpjes met vrachtwagenbanden, remmenreiniger en een aansteker
---------------
Klopt core uit het ventiel moet ook in bijna 90% van de gevallen, anders krijg je nooit voldoende luchtstroom door het ventiel geperst. Wanneer het zo'n gelukkige combi is dat het wel lukt met de core er in dan lukt het meestal ook gelijk met de vloerpomp.Prulleman schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:03:
beetje zeepsop om de band makkelijker naar de velgrand te laten "glijden" helpt ook een hoop, en natuurlijk de core uit je ventiel.
(nieuwe bandjes op de MTB lukte niet zonder sop, maar met gingen ze met de vloerpomp snel op hun plek.)
Dat zijn van die fijne zeldzame momenten.
[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 16-02-2023 10:30 ]
Afhankelijk van hoe vaak je een tubeless band moet zetten (bij mij is dat 2 keer per seizoen ofzo) verwacht ik dat speciaal daarvoor een compressor aanschaffen verspillender is dan die paar CO2-patronen. Als je andere toepassingen hebt voor een compressor dan verandert dat de zaak natuurlijk (alhoewel je strikt genomen voor vakantiedingen en autobanden ook gewoon een vloerpomp kan gebruiken).Kluus schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 07:52:
[...] Buiten dat ik hier vier fietsen tubeless heb staan en dus regelmatig met tubeless banden bezig ben, gebruik ik het ding nu ook om dingen schoon te spuiten, mijn autobanden op te pompen en in de zomer voor de opblaas meuk van mijn kinderen. Dat was een prima aanschaf dus.
Co2 patronen is ook gelijk de meest verspillende manier.
Soms even schelden als je die voor 4e keer zit op te pompen (sommige velg/band combi's willen nog wel eens moeilijk zijn) maar over het algemeen werkt het prima.
Compressor lijkt me makkelijker maar aangezien ik in appartement woon niet echt heel handig waar ik die laat/herrie?
Ik heb een compressor van Stanley die redelijk stil is. Laat ik het anders zeggen, ze hebben elders in het huis geen last van als die aanslaat (bij mij staat ie binnen).DDX schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 10:54:
Ik gebruik de schwalbe booster.
Soms even schelden als je die voor 4e keer zit op te pompen (sommige velg/band combi's willen nog wel eens moeilijk zijn) maar over het algemeen werkt het prima.
Compressor lijkt me makkelijker maar aangezien ik in appartement woon niet echt heel handig waar ik die laat/herrie?
Voor dingen schoon-/droogblazen is het ook ideaal. Daarnaast voor autobanden en VOORAL zwembadjes voor de kinderen (wat een ongelooflijk kut dingen zijn dat).
Ik heb ook toepassingen gezien waarbij de compressor ook van pas kwam bij het BBQ-en.
Welke compressor heb jij dan? Wil op termijn ook wel een compressor, maar moet er wel 1 zijn die vrij stil is.ElGreco schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:26:
[...]
Ik heb een compressor van Stanley die redelijk stil is. Laat ik het anders zeggen, ze hebben elders in het huis geen last van als die aanslaat (bij mij staat ie binnen).
Voor dingen schoon-/droogblazen is het ook ideaal. Daarnaast voor autobanden en VOORAL zwembandjes voor de kinderen (wat een ongelooflijk kut dingen zijn dat).
Ik heb ook toepassingen gezien waarbij de compressor ook van pas kwam bij het BBQ-en.
Ik heb deze, ook vrij stil, enige klacht is dat hij van mij iets meer druk had mogen hebben.wisselwerking schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:53:
[...]
Welke compressor heb jij dan? Wil op termijn ook wel een compressor, maar moet er wel 1 zijn die vrij stil is.
@Tom-Z mwah ik ben het niet met je eens, die co2 patronen is per definitie wegwerp meuk en een compressor gaat bij consumentengebruik tientallen jaren mee. Voor autobanden en opblaas meuk kan je een vloerpomp gebruiken ja, maar dan ben je wel even aan het pompen ivm volume, een compressor geeft dan echt wel gemak.
Als je geen plek of andere toepassing hebt voor een compressor is zo’n booster ook de duurzamere oplossing.
www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
Ik heb dezelfde als @Kluus al ervaar ik niet dat ik druk tekort komt.wisselwerking schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 11:53:
[...]
Welke compressor heb jij dan? Wil op termijn ook wel een compressor, maar moet er wel 1 zijn die vrij stil is.
Maar jij pompt bijna nooit banden op.ElGreco schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:56:
[...]
Ik heb dezelfde als @Kluus al ervaar ik niet dat ik druk tekort komt.
Klopt ik heb dit alleen bij een specifieke combinatie met velgrem Zipp 303's, dus nog een versie met hooks, die Zipp "tubeless" heeft gemaakt door ze te leveren met tubeless tape maar nog niet per se een geschikte tubeless layout hebben zoals je mag verwachten van de hookless versies.ElGreco schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 12:56:
[...]
Ik heb dezelfde als @Kluus al ervaar ik niet dat ik druk tekort komt.
Die moet ik de eerste keer even helpen met de booster, die ik dan echt op 10,5 bar moet zetten. Alle andere combinaties die ik heb gaan direct prima met deze compressor.
[ Voor 20% gewijzigd door Kluus op 16-02-2023 13:13 ]
Neuh. Ik weet er verder niets van.
@Kluus zeg dan gewoon direct dat het aan jou ligt
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic