Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 459 ... 689 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:39
ElGreco schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 13:13:
[...]

Neuh. Ik weet er verder niets van.

@Kluus zeg dan gewoon direct dat het aan jou ligt >:) . Nu denkt iedereen dat de compressor slecht is.
Ligt uiteraard aan het materiaal en niet aan de gebruiker. Dat was in mijn geval (iets met wielen van een Griek) ook zeker het geval. :P

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-10 16:23
MaSw85 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 09:29:
[...]

Hier nul problemen met de Schwalbe One (niet Pro) en op druk krijgen. Zowel met Tire Booster als met gewone vloerpomp is mij dat al gelukt. @rolandos582 heeft de Pro's wel tubeless gebruikt, hoe ging dat bij jou?
Prima ja, 21 intern op de handgespaakte sets van de griek. Zonder booster lukt me dat prima. Niet mijn meest favoriete band.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Artemiev
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:29
Mooi stuk over wielen. Leuk om te luisteren! @ElGreco

https://www.cycloworld.cc...ycloworld-de-podcast/1594

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-10 11:07
Komend weekend mijn fiets weer in orde maken, afgelopen 4-5 maanden niet kunnen fietsen vanwege verhuizen en verbouwen..

Wel gewoon woon-werk blijven fietsen op de trekkingfiets, maar merk wel dat mijn conditie niet optimaal is.
Dus werk aan de winkel..

Morgen nieuwe ketting+casette erop en nieuwe remblokjes. Alles even weer netjes schoonmaken..
En dan na het weekend maar "gedwongen" weer kilometers maken..
Komende weken nog even op een afgesloten terrein wat goed verlicht is, en zodra het wat langer licht wordt en de klok een uur vooruit gaat weer grotere rondes langs de boerderijen..
Ik vind het toch net een beetje te tricky in om het pikke donker buitenaf te gaan fietsen..

Komende weken dus vooral schemaatjes afwerken met blokjes/intervals om de conditie op peil te krijgen.
Straks eind Mei staat de 11-stedentocht weer op het programma, doel is om voor die tijd weer fit genoeg te zijn om hem goed uit te kunnen fietsen.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:17
verstappen33 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:21:
Komend weekend mijn fiets weer in orde maken, afgelopen 4-5 maanden niet kunnen fietsen vanwege verhuizen en verbouwen..

Wel gewoon woon-werk blijven fietsen op de trekkingfiets, maar merk wel dat mijn conditie niet optimaal is.
Dus werk aan de winkel..

Morgen nieuwe ketting+casette erop en nieuwe remblokjes. Alles even weer netjes schoonmaken..
En dan na het weekend maar "gedwongen" weer kilometers maken..
Komende weken nog even op een afgesloten terrein wat goed verlicht is, en zodra het wat langer licht wordt en de klok een uur vooruit gaat weer grotere rondes langs de boerderijen..
Ik vind het toch net een beetje te tricky in om het pikke donker buitenaf te gaan fietsen..

Komende weken dus vooral schemaatjes afwerken met blokjes/intervals om de conditie op peil te krijgen.
Straks eind Mei staat de 11-stedentocht weer op het programma, doel is om voor die tijd weer fit genoeg te zijn om hem goed uit te kunnen fietsen.
klinkt alsof je er zin in hebt :P

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
@verstappen33 we leven niet boven de poolcirkel, er zullen toch ook in een weekend genoeg uren zijn om bij daglicht te fietsen? 😉 Ik maak met droog weer nu ook wel redelijk wat kilometers buiten. En bij shitweer slinger ik m'n fiets op de indoor trainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik ben wel heel benieuwd naar het afgesloten terrein waar @verstappen33 rondjes draait.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niellie41
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:35

Niellie41

[object Object]

SirLenncelot schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:48:
Ik ben wel heel benieuwd naar het afgesloten terrein waar @verstappen33 rondjes draait.
Kijkend naar de gebruikersnaam, denk ik een circuit. :+

[ Voor 7% gewijzigd door Niellie41 op 18-02-2023 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pigbenis
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 15-09 10:49
Ben in de markt voor een nieuwe racefiets, Canyon Ultimate op het oog. Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen Ultimate CF SL 7 en Ultimate CF SL 7 DISC? Als ik ze naast elkaar zet op de website zie ik eigenlijk niet echt verschil...

[ Voor 186% gewijzigd door pigbenis op 19-02-2023 11:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Winston.c
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18:29
pigbenis schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:12:
Ben in de markt voor een nieuwe racefiets, Canyon Ultimate op het oog. Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen Ultimate CF SL 7 en Ultimate CF SL 7 DISC? Als ik ze naast elkaar zet op de website zie ik eigenlijk niet echt verschil...
Het duurdere model is het nieuwe frame en voorvork, verder zit er geen verschil op, zelfde groep, wielen,...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:54
verstappen33 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:21:

Niet spannender maken wat het is @verstappen33 ;) het is grotendeels optochtfietsen en gezien de stempel tijden kun je niet harder fietsen dan iets van 27 km per uur. Dus die fiets11steden gaat wel goedkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
pigbenis schreef op zondag 19 februari 2023 @ 11:12:
https://www.canyon.com/nl...te-cf-sl-7-disc/3072.html

Het nieuwe model
  1. Andere kleuren
  2. Frame is iets anders, kijk onderaan de zagelbuis, die is bijvoorbeeld niet meegevormd met het wiel.
  3. Voorvork schijnt anders te zijn.
  4. Zadelpen is anders.
  5. Maat M is 400gram zwaarder
  6. is 500€ duurder

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:35
7. Interne bekabeling door de handlebar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO2
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

NO2

Lurker meldt zich! Ik ben redelijk nieuw in het wielrenwereldje en heb vorig jaar een Decathlon RC520 gescoord om mee te beginnen en kijken of me het bevalt. Conclusie; ja! Dus met een beetje externe motivatie heb ik me ingeschreven voor de Marmotte van 2023. De fiets bevalt eigenlijk best goed en zie niet genoeg reden om nu de portomonee leeg te trekken, wél ben ik op zoek naar een nieuwe wielset want daar is nu heel veel op te winnen, met name voor de Marmotte! Ik ben op zoek naar tips voor een 'nieuwe' wielset. Tweedehands, Ali, alles is voor mij een optie. Vanwege de lage prijs van de fiets lijkt me €400 wel een mooi bedrag om uit te geven, maar ik sta open voor suggesties.

Hier wat achtergrond
Fiets:
- Decathlon RC520
- Disc brakes
- Quick release
- momenteel 28 mm banden
- max bandbreedte 38mm
- huidige (standaard wielen) ETRTO-maat: 622 x 19 C, stalen spaken (28v, 28a). Gewicht per paar (zonder cassette en zonder QR): 2300 gram

Wens:
- lichter dan 2300 gram!!!
- +- €400
- tussen 28 en 32 mm tubeless banden
- wat hogere velgen lijkt me wel tof (45 mm bijv?)

Eigenlijk is elke willekeurige velg al een upgrade t.o.v. m'n huidige wielset, maar ik vind het lastig om te ontdekken wat de beste value-for-money is in mijn situatie.

[ Voor 8% gewijzigd door NO2 op 28-02-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-10 19:15
Setje DT Swiss E 1800 Spline 32 halen bij Mantel. Moet ook nog wat rubber om en als je tubeless gaat ook een ventiel etc. Kom je wel aan die 400 euro. Hoge velgen van die prijs ga je niet vrolijk van worden, want dan moet je ergens op inboeten qua kwaliteit en dat is vaak de naaf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• steviewonder23
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
NO2 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:43:
Lurker meldt zich! Ik ben redelijk nieuw in het wielrenwereldje en heb vorig jaar een Decathlon Triban RC520 (€850) ......
Vanwege de lage prijs van de fiets lijkt me €400 wel een mooi bedrag om uit te geven, maar ik sta open voor suggesties.
.....

Eigenlijk is elke willekeurige velg al een upgrade t.o.v. m'n huidige wielset, maar ik vind het lastig om te ontdekken wat de beste value-for-money is in mijn situatie.
De Marmotte is een toffe uitdaging, die ga ik dit jaar ook rijden. Voor wat betreft de wielen:
Voor rond dat bedrag is volgens mij de beste upgrade de Campagnolo Zonda wielen. Niet kapot te krijgen en een stuk beter qua gewicht dan de wielen die je nu hebt.

Je geeft aan dat je het bedrag van de wielen bepaald aan de hand van de waarde van je fiets. Echter kun je je wielen juist meenemen naar een nieuwe fiets als je daar aan toe bent over een x aantal jaar. Je zou dus ook kunnen doorsparen en voor een set hoge carbon wielen gaan. De 'oude wielen' bewaar je en verkoop je dan mee met je oude fiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
voor 400 euro zal het altijd nog een beetje een compromis zijn, uiteraard zal het een upgrade zijn tov een stock wielset van een 850 euro fiets, maar als je bij het wensen lijstje zowel gewicht als hoge velgen hebt staan, dan wordt het wel lastig...:)
wat @steviewonder23 zegt, een wielset is (zeker als je nu al schijfremmen hebt) prima mee te nemen naar een volgende fiets, als je ervoor zorgt dat de naven goed te servicen zijn en er eventueel in de toekomst een andere body op kan, dan ben je prima voorbereid op de toekomst.

je kan ook eens met @ElGreco (https://vanspeykwheels.nl/) gaan babbelen, dan kan je bv kijken wat je voor 400 euro kan laten spaken, maar ook wat je kwijt zou zijn als je wat minder naar de prijs kijkt, maar gewoon de rest van je wensenlijstje aftikt (in de betaalbare range uiteraard, anders zit je zo aan 1-2k)

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:13

joker1977

Tweakert

steviewonder23 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:57:
[...]

De Marmotte is een toffe uitdaging, die ga ik dit jaar ook rijden. Voor wat betreft de wielen:
Voor rond dat bedrag is volgens mij de beste upgrade de Campagnolo Zonda wielen. Niet kapot te krijgen en een stuk beter qua gewicht dan de wielen die je nu hebt.
Volgens mij hebben die wielen een hele smalle interne velgbreedte, toch? Ik zie zowel 15 mm. als 17 mm. genoemd, maar zelfs 17 mm. is wel erg smal tegenwoordig.

Velgen zijn ook niet tubeless-ready. Heel eerlijk zou ik niet meer voor dit soort wielen gaan, dan heeft DT Swiss minstens net zo goed spul voor minder geld in de handel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003

Kluus

Gang is alles

Let wel op dat @NO2 weliswaar disc brakes heeft maar ook quick release, dat geeft mogelijk wel een beperking in de keuze die je hebt. Sowieso zal je naven moeten hebben waarvoor adapters beschikbaar zijn lijkt mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Kluus schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:23:
Let wel op dat @NO2 weliswaar disc brakes heeft maar ook quick release, dat geeft mogelijk wel een beperking in de keuze die je hebt. Sowieso zal je naven moeten hebben waarvoor adapters beschikbaar zijn lijkt mij?
ja, dat is wel een goeie.. als je wat meer gaat uitgeven is het wel handig als je ze simpel kan "ombouwen" met andere endcaps. (volgens mij kan dat bij de meeste DT naven vrij simpel)

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Laatst online: 21:17
De fiets bevalt eigenlijk best goed en zie niet genoeg reden om nu de portomonee leeg te trekken, wél ben ik op zoek naar een nieuwe wielset want daar is nu heel veel op te winnen, met name voor de Marmotte! Ik ben op zoek naar tips voor een 'nieuwe' wielset. Tweedehands, Ali, alles is voor mij een optie. Vanwege de lage prijs van de fiets lijkt me €400 wel een mooi bedrag om uit te geven, maar ik sta open voor suggesties.
Luister eens naar de laatste podcast Cycloworld met mister Van Speyk wheels.
https://open.spotify.com/...YaICi?si=4159496f4add4317

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:09
Heb ook die podcast geluisterd en heb hem een bericht gestuurd voor een intake. Ik ga vooral Gran Fondo's rijden als hoofddoel en ben daarnaast toch eens aan het kijken op bv. Mantel.
Budget 1.000 € zonder band, Tubeless is een must, S-ram 12-speed. Moet van mij niet de hoogste velg zijn, ik rij nu met een 32mm band en ben tevreden van het comfort. Iemand nog tips rond dat budget?

Dit setje krijgt precies wel goede reviews https://www.mantel.com/re...sc-brake-racefiets-wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dullahan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-10 23:28
jasperdeman schreef op maandag 20 februari 2023 @ 12:48:
[...]

Luister eens naar de laatste podcast Cycloworld met mister Van Speyk wheels.
https://open.spotify.com/...YaICi?si=4159496f4add4317
Leuke podcast, ik kon het goed volgen maar kreeg wel het gevoel dat het soms te technisch was voor de hosts @ElGreco Erg interessant in ieder geval

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Cloclo100 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:28:
Heb ook die podcast geluisterd en heb hem een bericht gestuurd voor een intake. Ik ga vooral Gran Fondo's rijden als hoofddoel en ben daarnaast toch eens aan het kijken op bv. Mantel.
Budget 1.000 € zonder band, Tubeless is een must, S-ram 12-speed. Moet van mij niet de hoogste velg zijn, ik rij nu met een 32mm band en ben tevreden van het comfort. Iemand nog tips rond dat budget?

Dit setje krijgt precies wel goede reviews https://www.mantel.com/re...sc-brake-racefiets-wielen.
Ik denk dat je daarmee gelijk een van de beste opties hebt inderdaad mocht je niet voor handgespaakt gaan. Tubeless (is ook min of meer verplicht vanwege hookless bij deze), sapim J-Bend spaken (makkelijk vervangbaar), breed, niet te zwaar, goed merk met levenslange garantie.

Volgens mij zijn er hier al een aantal berijders van deze wielen inclusief @ElGreco himself soms dacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-10 09:56
Kluus schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:52:
[...]

Ik denk dat je daarmee gelijk een van de beste opties hebt inderdaad mocht je niet voor handgespaakt gaan. Tubeless (is ook min of meer verplicht vanwege hookless bij deze), sapim J-Bend spaken (makkelijk vervangbaar), breed, niet te zwaar, goed merk met levenslange garantie.

Volgens mij zijn er hier al een aantal berijders van deze wielen inclusief @ElGreco himself soms dacht ik.
Hehehe...je was me net voor met je tekstfaut corrigeren. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:34
[...]

Heb ze ook. Iets meer dan een jaar geleden wel maar E 850 voor betaald (bij Van Bonsport). Voor die prijs weet ik niet snel iets beters. Lekker breed, ogen mooi en redelijk bombproof. Rijden prima.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Laatst online: 21:17
Cloclo100 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 13:28:

Misschien kun je eens bij Hunt kijken. https://eu.huntbikewheels.com/
Zelf vaak verlekkerd gekeken, maar nog nooit wat besteld, maar de reviews zijn prima voor zover ik kan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
[...]

Hier een rijder van @ElGreco wielen (voor MTB dan). Aanrader wat mij betreft. Hij denkt goed mee met de wensen en resultaat mag er zijn. Helaas wel weer een component minder om de schuld van het matige presteren op af te schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

wisselwerking schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:41:
[...]

Hier een rijder van @ElGreco wielen (voor MTB dan). Aanrader wat mij betreft. Hij denkt goed mee met de wensen en resultaat mag er zijn. Helaas wel weer een component minder om de schuld van het matige presteren op af te schuiven.
Daar ben ik het zeker ook mee eens, hier al twee griekse wielsets in huis (MTB en weg velgremmen) en een wegsetje in de maak. :D

Maar als je toch snel een setje systeemwielen wil is die Zipp 303S denk ik een van de betere alternatieven wanneer deze binnen je eisen vallen.

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 20-02-2023 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Kluus schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:05:
[...]

Daar ben ik het zeker ook mee eens, hier al twee griekse wielsets in huis (MTB en weg velgremmen) en een wegsetje in de maak. :D

Maar als je toch snel een setje systeemwielen wil is die Zipp 303S denk ik een van de betere alternatieven wanneer deze binnen je eisen vallen.
Heb ook 2 wegsets van @ElGreco hoog + laag. Zipp 303S of een Zipp 404S zijn qua fabriekswielen zeker niet gek, nadeel is wel hookless, maar goed wie rijdt er anno 2023 nou niet tubeless? Kwalitatief hoor ik er geen niks over, ken toch meerdere mensen met een dergelijk setje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

rolandos582 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:34:
[...]

Heb ook 2 wegsets van @ElGreco hoog + laag. Zipp 303S of een Zipp 404S zijn qua fabriekswielen zeker niet gek, nadeel is wel hookless, maar goed wie rijdt er anno 2023 nou niet tubeless? Kwalitatief hoor ik er geen niks over, ken toch meerdere mensen met een dergelijk setje.
Ja, de vraag is inderdaad of dat een nadeel is... De nieuwe set die @ElGreco voor mij gaat maken wordt ook hookless. Omdat ik toch al jaren tubeless rijdt en tegenwoordig ook al onder 5 bar met hooked zit is er voor mij niet echt een nadeel. Bandenkeuze was vorig jaar nog een ding maar is nu ook al niet meer echt een argument (mits tubeless dus). Wél het geringe voordeel van een mm extra binnenbreedte en dat de band wat mooier valt.

De stelling dat het alleen voordeel heeft voor de fabrikant ben ik het niet geheel mee eens, ja, dat voordeel is er ook, er is goedkopere productie maar een partij als Zipp lijkt dat ten dele ook gewoon netjes door te rekenen naar de klant.

De laatste minuten van de podcast heb ik dus ook met gespitste oren zitten luisteren ;).

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 20-02-2023 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Maja, 5 bar limiet red ik nog niet. Mijn 28mm's op 21 intern zitten op 5.2 en 5.5 bar. Achja, elk voordeel heeft zijn nadeel. Zijn nog genoeg mensen die niks van tubeless moeten hebben, ja dan word het wel lastig.

Zet die Zipp 404 of 454 NSW hier maar neer hoor.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Leuk! Velgen, bar's, tubeless.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0hcWqnoaSQq-1E_n-okhNoTLc6s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/PLuzHSB0kQZQGvPp3MzeRT7u.gif?f=user_large

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
rolandos582 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:34:
[...]

Er zijn heel veel mensen die niet tubeless rijden. Zeker op de racefiets is dat nog niet de standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

rolandos582 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:55:
Maja, 5 bar limiet red ik nog niet. Mijn 28mm's op 21 intern zitten op 5.2 en 5.5 bar. Achja, elk voordeel heeft zijn nadeel. Zijn nog genoeg mensen die niks van tubeless moeten hebben, ja dan word het wel lastig.

Zet die Zipp 404 of 454 NSW hier maar neer hoor.
Jup ik zit hier nu ook met 21mm binnenbreedte en 28mm op de Roval C38's die bij mijn SL7 zaten en zat ook op 5 en 5,x bar. Maar ik vind deze wielen zo stijf dat ik gewoon eens een halve bar omlaag ben gegaan om daar wat comfort op te zoeken en dat was eigenlijk veel fijner.

Ik ga er van uit dat ik met hookless en 22mm straks nog ietsje lager kan gaan, in theorie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

wisselwerking schreef op maandag 20 februari 2023 @ 15:57:
[...]

Er zijn heel veel mensen die niet tubeless rijden. Zeker op de racefiets is dat nog niet de standaard.
Neuh, daarom ook, als je wel tubeless rijdt is hookless wmb geen nadeel, anders is het uiteraard geen optie.
@Cloclo100, over wie het begon, geeft al aan tubeless te willen rijden.

(Oh wacht, het ging over die anno 2023 opmerking van @rolandos582 ;). In die discussie ga ik me ook niet meer mengen nee :P).

[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 20-02-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 19:23

Pelle

🚴‍♂️

Nu ik een tijdje met vermogenswaardes op de Tacx heb gereden wil ik ook een powermeter voor buiten.

Gewicht, double sided en looks boeien me niet zo; ik zoek gewoon iets waarmee ik voor niet al te veel geld ook los van de Tacx m'n trainingsvoortgang kan zien en waarmee ik naast HR nog een andere metric heb om bijv. een lange beklimming te kunnen pacen.

Ik heb een 6800 Ultegra crankstel. Is er een goede reden om niet voor een 4iiii 105 R7000 te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Pelle schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:06:
Nu ik een tijdje met vermogenswaardes op de Tacx heb gereden wil ik ook een powermeter voor buiten.

Gewicht, double sided en looks boeien me niet zo; ik zoek gewoon iets waarmee ik voor niet al te veel geld ook los van de Tacx m'n trainingsvoortgang kan zien en waarmee ik naast HR nog een andere metric heb om bijv. een lange beklimming te kunnen pacen.

Ik heb een 6800 Ultegra crankstel. Is er een goede reden om niet voor een 4iiii 105 R7000 te gaan?
nee, geen enkele reden om meer uit te geven

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Even goed uitzoeken of dat past ivm de nieuwere serie. Ik heb eens ongeveer hetzelfde willen doen met een XT M8000 Stages crank op een XT M8100 crankset maar ondanks dat beide boost en Hollotech 2 zijn waren deze niet compatible. Ik kwam daar toen net op tijd achter omdat dat precies de reden was voor de marktplaats verkoper om hem te verkopen. :P

Volgens mij werkt het bij de weg groepen wel maar dat zou ik even goed bekijken dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 20-02-2023 16:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Holk schreef op maandag 20 februari 2023 @ 11:55:
Setje DT Swiss E 1800 Spline 32 halen bij Mantel. Marktplaats
Verder wel met je eens.
(Wisselt beetje per periode, maar die zitten standaard onder bepaald model Canyon en dan worden ze nieuw aangeboden voor habbekrats).
jasperdeman schreef op maandag 20 februari 2023 @ 14:13:
[...]

Misschien kun je eens bij Hunt kijken. https://eu.huntbikewheels.com/
Zelf vaak verlekkerd gekeken, maar nog nooit wat besteld, maar de reviews zijn prima voor zover ik kan zien.
Met de marketing machine van Hunt is niks mis iig.
[...]

Sssst. Ik word misselijk van al die popcorn.

[ Voor 16% gewijzigd door mhr-zip op 20-02-2023 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NO2
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

NO2

Dank allen voor jullie reacties! Ik heb een mailtje gedicht naar @ElGreco .

De opmerking van @Kluus is een hele terechte; de combinatie van disc brakes en quick release maakt het wat lastig. Ik zit er daarom ook aan te denken om nu een wielset voor komende paar jaar aan te schaffen. Dan kan ik over een paar jaar voor een echte fiets met dito wielset gaan. Voor nu is het vooral zorgen dat ik niet met die drama Triban wielen de Marmotte hoef te doen (en geen lekke band hoef te fixen, dat schijnt namelijk dramatisch te zijn!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online

Ik heb er 1 (niet over), maar als je wilt passen laat het maar even weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
NO2 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:32:

De opmerking van @Kluus is een hele terechte; de combinatie van disc brakes en quick release maakt het wat lastig. Ik zit er daarom ook aan te denken om nu een wielset voor komende paar jaar aan te schaffen. Dan kan ik over een paar jaar voor een echte fiets met dito wielset gaan. Voor nu is het vooral zorgen dat ik niet met die drama Triban wielen de Marmotte hoef te doen (en geen lekke band hoef te fixen, dat schijnt namelijk dramatisch te zijn!)
Ik zou ff oefenen op het fixen van lekke banden (ongeacht je wielset).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 19:23

Pelle

🚴‍♂️

Dank allen. Volgens 4iiii is het ding compatible met alle Hollowcrank II modellen, dus ik moet alleen even de clearance checken, maar daar hebben ze een print template voor dus dat is ook zo gepiept normaal gesproken.

En anders moet ik toch maar een nieuwe fiets O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dullahan
Pelle schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:35:
Dank allen. Volgens 4iiii is het ding compatible met alle Hollowcrank II modellen, dus ik moet alleen even de clearance checken, maar daar hebben ze een print template voor dus dat is ook zo gepiept normaal gesproken.

En anders moet ik toch maar een nieuwe fiets O-)
de v3 versie is volgens mij een stuk dunner dan de oudere versies, dus let daar ook op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja maar kijk ook vooral naar de optie die @Prulleman aandraagt want er zijn inderdaad goede opties die voor beide systemen werken van DT Swiss en volgens mij ook Zipp (al zijn die laatste altijd wel boven budget).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
mhr-zip schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:18:
[...]

Verder wel met je eens.
(Wisselt beetje per periode, maar die zitten standaard onder bepaald model Canyon en dan worden ze nieuw aangeboden voor habbekrats).

[...]

Met de marketing machine van Hunt is niks mis iig.

[...]

Sssst. Ik word misselijk van al die popcorn.
Wat noem jij een habbekrats? Ik merk dat een habbekrats in fietsland nog steeds € 1000+ kan betekenen, naar gelang het onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
[...]

Jij loopt op meerdere trends achter, kan jij ook niks aan doen.
Kluus schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:11:
[...]

Even goed uitzoeken of dat past ivm de nieuwere serie. Ik heb eens ongeveer hetzelfde willen doen met een XT M8000 Stages crank op een XT M8100 crankset maar ondanks dat beide boost en Hollotech 2 zijn waren deze niet compatible. Ik kwam daar toen net op tijd achter omdat dat precies de reden was voor de marktplaats verkoper om hem te verkopen. :P

Volgens mij werkt het bij de weg groepen wel maar dat zou ik even goed bekijken dus.
Precision 3 M8100 werkt prima op M8100 :) sowieso is crank compabiliteit wel een ding met clearance enzo. Gewoon een setje favero's klikken. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
wisselwerking schreef op maandag 20 februari 2023 @ 16:54:
[...]

Wat noem jij een habbekrats? Ik merk dat een habbekrats in fietsland nog steeds € 1000+ kan betekenen, naar gelang het onderdeel.
Er staat geen @rolandos582 op mijn voorhoofd...........

Ik heb ze voor 200 euro nieuw gezien. Maar het gaat een beetje in vlagen. Als Canyon veel uitlevert is er veel aanbod, dan daalt de prijs op MP.

En in de budget klasse kan je kiezen tussen degelijk maar relatief zwaar en lichter maar slechte(re) kwaliteit. Denk dat je beter voor degelijk kan kiezen bij een Marmotte. En volgens mij zijn er ook verloop kits van DT Swiss steek-as naar Quick release.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

rolandos582 schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:03:
[...]

...

Precision 3 M8100 werkt prima op M8100 :) sowieso is crank compabiliteit wel een ding met clearance enzo. Gewoon een setje favero's klikken. O-)
Ja uiteraard, hier uiteindelijk ook voor een Stages M8100 op M8100 oplossing gegaan, maarja die kwam dus helaas niet voor een "habbekrats" van marktplaats ;).

Probleem was trouwens dat de as van M8100 iets langer is dan die van M8000 waardoor je die preload cap niet voldoende kon indraaien (er was dan nog steeds speling op de crank). M8100 linker cranks zijn dus iets dikker op de kop dan de M8000 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Kluus schreef op maandag 20 februari 2023 @ 17:46:
[...]

Ja uiteraard, hier uiteindelijk ook voor een Stages M8100 op M8100 oplossing gegaan, maarja die kwam dus helaas niet voor een "habbekrats" van marktplaats ;).

Probleem was trouwens dat de as van M8100 iets langer is dan die van M8000 waardoor je die preload cap niet voldoende kon indraaien (er was dan nog steeds speling op de crank). M8100 linker cranks zijn dus iets dikker op de kop dan de M8000 serie.
Mijn m8100 4iii precision 3 kwam wel voor een habbekrats van marktplaats :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:41
[...] wél ben ik op zoek naar een nieuwe wielset want daar is nu heel veel op te winnen, met name voor de Marmotte! Ik ben op zoek naar tips voor een 'nieuwe' wielset. [...]

Wens:
- +- €400

Ik zou je verwachtingen een beetje temperen; "heel veel op te winnen" valt ook wel weer mee. 2300 gram is relatief veel voor een wielset, maar het gewicht dat je kan besparen is verhoudingsgewijs ten opzichte van je eigen gewicht klein. Met een wielset van 1500 gram zou je 800 gram besparen op een totaalgewicht van 95 kg (fiets+bestuurder).
Bijvoorbeeld op de beklimming van de Galibier scheelt dat (als je 250 W trapt) 1 minuut en 7 seconden. Op een beklimming van tweeënhalf uur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Tom-Z schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:59:
[...]

Ik zou je verwachtingen een beetje temperen; "heel veel op te winnen" valt ook wel weer mee. 2300 gram is relatief veel voor een wielset, maar het gewicht dat je kan besparen is verhoudingsgewijs ten opzichte van je eigen gewicht klein. Met een wielset van 1500 gram zou je 800 gram besparen op een totaalgewicht van 95 kg (fiets+bestuurder).
Bijvoorbeeld op de beklimming van de Galibier scheelt dat (als je 250 W trapt) 1 minuut en 7 seconden. Op een beklimming van tweeënhalf uur.
Klopt hoor, maar als je lek rijdt met die Decathlon-set dan scheelt het al gauw 17 uur - want dat zijn echte hoerevelgen als je een beetje pech hebt met je band.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Als je (veel) gewicht bespaart op de wielen scheelt dat ook wel veel in het rijgedrag van de fiets, zeker wanneer dit gewicht zich met name in de velg bevind. Het is wel roterend gewicht dus niet een op een te vergelijken met "dood" gewicht aan de fiets en berijder.

Als je ergens merkbaar een gewichtsbesparing kan doen is het op de wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Kluus schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 07:49:
Als je (veel) gewicht bespaart op de wielen scheelt dat ook wel veel in het rijgedrag van de fiets, zeker wanneer dit gewicht zich met name in de velg bevind. Het is wel roterend gewicht dus niet een op een te vergelijken met "dood" gewicht aan de fiets en berijder.

Als je ergens merkbaar een gewichtsbesparing kan doen is het op de wielen.
Het verandert inderdaad "merkbaar" het rijgedrag, maar je wordt er dus maar nauwelijks sneller van.

Omdat het "roterend gewicht" is telt het voor optrekken inderdaad iets zwaarder dan "dood gewicht". Maar de factor dat het zwaarder telt is minder dan 2, waarschijnlijk zo rond de 1.5 afhankelijk van de gewichtsverdeling.

Als je de Marmotte gaat doen ben je vooral bezig met klimmen en daarvoor is gewicht gewoon gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-10 22:27
de combinatie van disc brakes en quick release maakt het wat lastig.
Dat is idd een hele lastige. Op m'n gravelbike met deze combi (135mm QR, CL schijven en brede HG body) ben ik uiteindelijk op Hope naven uitgekomen en dan ben je snel door je budget heen. Zijn wel goed aan te passen naar steekassen dus investering voor de toekomst.
Shimano heeft nog een instap model naaf met deze combi alleen die kwam met een kromme as hier binnen dus niet de moeite genomen die in een wielset te spaken. DT swiss maakt voor z'n schijfrem naven geen ombouw sets naar QR voor zover ik kon vinden.
Maar misschien heeft onze in huis wielbouwer nog wat exotische alternatieven.

Flickr - Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verstappen33
Marcel schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 22:00:
@verstappen33 we leven niet boven de poolcirkel, er zullen toch ook in een weekend genoeg uren zijn om bij daglicht te fietsen? 😉 Ik maak met droog weer nu ook wel redelijk wat kilometers buiten. En bij shitweer slinger ik m'n fiets op de indoor trainer.
Indoor trainer was hier ook de planning, maar de verbouwing duurde langer dan verwacht, of in ieder geval ruimte vrijmaken :)
Verder laatste maanden gewoon te druk geweest met vanalles, was blij als ik na 20:00 een keer op de bank kon zitten..
Maar de verbouwingen zijn klaar, ik heb nu weer wat meer vrije tijd en pak het fietsen weer op..
Prulleman schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 16:03:
[...]

klinkt alsof je er zin in hebt :P
Zeker, vol goede moed, en eindelijk weer wat vrije tijd..
SirLenncelot schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 23:48:
Is niet heel spannend, is een industrie terrein waar ik rondjes van 2km kan maken, mooie lange rechte stukken en alles is goed verlicht.. En het grote voordeel is dat na 18:00 de bedrijven allemaal gesloten zijn en er bijna geen verkeer meer komt.
pier87 schreef op zondag 19 februari 2023 @ 14:19:
[...]

Niet spannender maken wat het is @verstappen33 ;) het is grotendeels optochtfietsen en gezien de stempel tijden kun je niet harder fietsen dan iets van 27 km per uur. Dus die fiets11steden gaat wel goedkomen.
Klopt, heb hem al 6x eerder uitgefietst, en ik maak me ook geen zorgen, ik fiets hem wel uit.
Maar dat betekend niet dat ik ongetraind aan de start wil verschijnen.

Verder heb ik nog enkele lange tochten gepland staan dit jaar, dus we gaan gewoon aan de bak.

[ Voor 21% gewijzigd door verstappen33 op 21-02-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Tom-Z schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:04:
[...]

Het verandert inderdaad "merkbaar" het rijgedrag, maar je wordt er dus maar nauwelijks sneller van.

Omdat het "roterend gewicht" is telt het voor optrekken inderdaad iets zwaarder dan "dood gewicht". Maar de factor dat het zwaarder telt is minder dan 2, waarschijnlijk zo rond de 1.5 afhankelijk van de gewichtsverdeling.

Als je de Marmotte gaat doen ben je vooral bezig met klimmen en daarvoor is gewicht gewoon gewicht.
Misschien gaat @NO2 ook nog wel eens iets anders doen met zijn fiets en krijgt hij het ooit in zijn hoofd om criteriums te gaan rijden of andere snelle groepsritten met veel bochten. Voor het totaal plaatje aan specs van die wielen begrijp ik wel dat je met de Marmotte in het vooruitzicht iets anders wil en dat je dan ook gelijk iets lichters wil dan een 2kg+ wielset. Dat is ook niet zo moeilijk trouwens. ;)
GWBoes schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:19:
[...]

Dat is idd een hele lastige. Op m'n gravelbike met deze combi (135mm QR, CL schijven en brede HG body) ben ik uiteindelijk op Hope naven uitgekomen en dan ben je snel door je budget heen. Zijn wel goed aan te passen naar steekassen dus investering voor de toekomst.
Shimano heeft nog een instap model naaf met deze combi alleen die kwam met een kromme as hier binnen dus niet de moeite genomen die in een wielset te spaken. DT swiss maakt voor z'n schijfrem naven geen ombouw sets naar QR voor zover ik kon vinden.
Maar misschien heeft onze in huis wielbouwer nog wat exotische alternatieven.
Oh, dat is balen, ik dacht wel wat gevonden te hebben maar dat lijkt inderdaad voor MTB te zijn. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleP38
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:41
Lurker meldt zich! Ik ben redelijk nieuw in het wielrenwereldje en heb vorig jaar een Decathlon Triban RC520 (€850) gescoord om mee te beginnen en kijken of me het bevalt. Conclusie; ja! Dus met een beetje externe motivatie heb ik me ingeschreven voor de Marmotte van 2023. De fiets bevalt eigenlijk best goed en zie niet genoeg reden om nu de portomonee leeg te trekken, wél ben ik op zoek naar een nieuwe wielset want daar is nu heel veel op te winnen, met name voor de Marmotte! Ik ben op zoek naar tips voor een 'nieuwe' wielset. Tweedehands, Ali, alles is voor mij een optie. Vanwege de lage prijs van de fiets lijkt me €400 wel een mooi bedrag om uit te geven, maar ik sta open voor suggesties.

Hier wat achtergrond
Fiets:
- Decathlon Triban RC520 (€850)
- Disc brakes
- Quick release
- momenteel 28 mm banden
- max bandbreedte 38mm
- huidige (standaard wielen) ETRTO-maat: 622 x 19 C, stalen spaken (28v, 28a). Gewicht per paar (zonder cassette en zonder QR): 2300 gram

Gebruik:
- amateur +- 30 km/h gemiddeld, 100 km, bordjes tussensprintjes, alleen maar vlakke ritten
- Granfondo Marmotte 2023
- 85 kg
- gemiddeld 220 watt
- max 1300 watt
- FTP 300 watt

Wens:
- +- €400

Ooit gekeken naar een setje merkloze velgen uit China? Dan kun je zelf je velgen samenstellen die aan al je eisen voldoen voor ongeveer wat je wilt uitgeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Tom-Z schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 08:04:
[...]
Hoe kom je daar bij? Als je het bekijkt vanuit een puur (fysisch) energetisch standpunt dan heb je:

Niet roterend:
E(kin) = 1/2 * m * v^2

Roterend additionele component:
E(rot) = 1/2 * I * ω^2
waar:
ω = v / (2* pi * r)
en I = m * r^2

ofwel E(rot) = 1/2 * m * ((v / 2* pi))^2

nou hangt dit een beetje af van de snelheid (v) en de massa-verschillen tussen 2 wielsets, maar dat effect is niet zo heel groot. En het nadeel wat je hebt bij acceleratie krijg je weer "terug" bij spontane deceleraties (dus niet bewust remmen).

Voor de rest heb je simpelweg gelijk, "massa is massa" voor klimmen en hoef je niet noodzakelijkerwijs te zoeken in wielen. En dan is het verschil van 500 gr. op een systeemgewicht van 95 kg. niet heel spannend in gewonnen tijd !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
joker1977 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 09:30:
[...]

Hoe kom je daar bij? Als je het bekijkt vanuit een puur (fysisch) energetisch standpunt dan heb je:

Niet roterend:
E(kin) = 1/2 * m * v^2

Roterend additionele component:
E(rot) = 1/2 * I * ω^2
waar:
ω = v / (2* pi * r)
en I = m * r^2

ofwel E(rot) = 1/2 * m * ((v / 2* pi))^2

nou hangt dit een beetje af van de snelheid (v) en de massa-verschillen tussen 2 wielsets, maar dat effect is niet zo heel groot. En het nadeel wat je hebt bij acceleratie krijg je weer "terug" bij spontane deceleraties (dus niet bewust remmen).
Je berekening klopt niet, je zit te rommelen met factoren pi. ω is in radialen per seconde (d.w.z voor 1 rotatie per seconde is ω gelijk aan 2pi s-1), dus ωr is gelijk aan v (dat is eigenlijk best logisch), dus E(rot) = 1/2 I ω2 = 1/2 m r2 ω2 = 1/2 m v2.

Dat betekent dus E(rot)=E(kin). Dat betekent dus dat voor wat betreft optrekken, massa op het wiel twee keer zo zwaar telt als massa elders. Je moet immers bij het optrekken zowel de E(rot) er in stoppen als de E(kin). Daar komt die factor 2 vandaan.

Maar de formule I = m r2 geldt alleen als alle massa aan de uiterste straal van het wiel zit. Als de massa gelijkmatig verdeeld zit over de hele straal van het wiel kom je op 1.5 uit. Als je wiel alleen heel licht (of zwaar is) omdat de hub heel licht is, dan maakt het geen verschil, want dan is r heel klein en I dus ook.

En je krijgt de extra energie inderdaad terug doordat je fiets langer doorrolt, mits je je fiets laat uitrollen. Het gaat bij een gewichtsbesparing van 800 gram op een wiel om ongeveer 50 Joule in totaal. Iemand die met 500 W optrekt is dus 0.1 seconde sneller weg. En rolt ook minder lang uit, maar met jezelf laten uitrollen win je geen wedstrijden :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Pff, jullie weten de factor moraal wel helemaal weg te cijferen zo. ;) :+

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 21-02-2023 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:05
Kluus schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:17:
Data is alles

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Nieuwe wielen voelen gewoon heerlijk 8) lekkere freehub ratel erbij en je trapt zo een stuk harder. :P

En handgespaakt (al helemaal als je het zelf doet) voegt daar nog een extra dimensie aan toe, lekker alle onderdelen stuk voor stuk uitzoeken, overleggen met anderen, beetje twijfelen, toch maar wat meer budget, en als resultaat, een set, precies zoals je em wilt d:)b

Prulleman in "Het grote mountainbike topic (deel 14)"

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:26:
lekkere freehub ratel erbij en je trapt zo een stuk harder. :P
Juist niet trappen dus en zware velgen voor het uitrollen is langer genieten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
Waarom zijn Jim en Laurens er dan meerdere keren tijdens die podcasts stellig van overtuigd dat dé eerste upgrade nieuwe wielen moeten zijn (voor de wieleramateur)? Ik zit op een bmi van 21 dus nog meer afvallen is niet meteen een grote gewichtsbesparing :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Cloclo100 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:42:
Waarom zijn Jim en Laurens er dan meerdere keren tijdens die podcasts stellig van overtuigd dat dé eerste upgrade nieuwe wielen moeten zijn (voor de wieleramateur)? Ik zit op een bmi van 21 dus nog meer afvallen is niet meteen een grote gewichtsbesparing :D
ben ik het ook mee eens:
- op stock wielen wordt meestal bespaard door de fabrikant
- wielen kan je meer dan de meeste componenten op je eigen gebruik afstemmen (focus op gewicht, aero, stevigheid, door middel van materiaal, velghoogte, type spaken, aantal spaken)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Tom-Z schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:01:
[...]

Je berekening klopt niet, je zit te rommelen met factoren pi. ω is in radialen per seconde (d.w.z voor 1 rotatie per seconde is ω gelijk aan 2pi s-1), dus ωr is gelijk aan v (dat is eigenlijk best logisch), dus E(rot) = 1/2 I ω2 = 1/2 m r2 ω2 = 1/2 m v2.

Dat betekent dus E(rot)=E(kin). Dat betekent dus dat voor wat betreft optrekken, massa op het wiel twee keer zo zwaar telt als massa elders. Je moet immers bij het optrekken zowel de E(rot) er in stoppen als de E(kin). Daar komt die factor 2 vandaan.

Maar de formule I = m r2 geldt alleen als alle massa aan de uiterste straal van het wiel zit. Als de massa gelijkmatig verdeeld zit over de hele straal van het wiel kom je op 1.5 uit. Als je wiel alleen heel licht (of zwaar is) omdat de hub heel licht is, dan maakt het geen verschil, want dan is r heel klein en I dus ook.

En je krijgt de extra energie inderdaad terug doordat je fiets langer doorrolt, mits je je fiets laat uitrollen. Het gaat bij een gewichtsbesparing van 800 gram op een wiel om ongeveer 50 Joule in totaal. Iemand die met 500 W optrekt is dus 0.1 seconde sneller weg. En rolt ook minder lang uit, maar met jezelf laten uitrollen win je geen wedstrijden :P
Je hebt helemaal gelijk, ik had de massa van het wiel enkel in de velg gezocht, maar dat is natuurlijk lang niet accuraat. Spaken en naaf hebben ook een aanzienlijke bijdrage in de totale massa. Soms moet je eerst je koffie pakken en dan pas typen in plaats van andersom, mea culpa.

Ben het met je eens dat uitrollen je geen wedstrijden laat winnen, maar in een toerrit hou je je beentjes regelmatig even stil en dan win je juist de eerder in het "vliegwiel" gestopte energie terug.

Ik kan zo snel geen cijfertjes vinden voor gewonnen moraal door nieuwe velgen, maar mijn eerste inschatting is dat het effect ongeveer hetzelfde is als een nieuw stuurlintje >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
Cloclo100 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:42:
Ik heb geen idee. Omdat iedereen dat zegt? Omdat een fiets die superlicht is (en dan met name met lichte wielen) heel anders voelt dan een zwaardere fiets (maar dus niet per se veel sneller is)?

Ik heb halverwege vorige zomer mijn Giant PR-2 wielen (2 kg) vervangen door Zipp 303 S (1.5 kg). Op beide wielsets had ik tubeless GP 5000, maar ik ben van 32mm naar 28mm gegaan. Een flinke gewichtsbesparing dus, en ik zou ook nog aero voordeel moeten hebben vanwege de 45 mm hoge velgen.

Ik heb data van al m'n ritten met de oude en nieuwe wielen verzameld, met vermogensmeter.

Met de oude wielen heb ik 3973km gereden met 37.500 hoogtemeters (9.5 m/km hoogteverschil). Gemiddelde was 24.2 km/h bij een gemiddeld vermogen van 170 W.
Met de nieuwe wielen 2840km met 27.500 hoogtemeters (9.7 m/km hoogteverschil). Gemiddelde was 25.6 km/h bij een gemiddeld vermogen van 183 W.

Nu is dit natuurlijk in ongecontroleerde omstandigheden; het zijn gewoon mijn normale dagelijkse ritjes. Maar het is een gemiddelde over een lange periode (half maart tot half augustus met de oude, half augustus tot eind december met de nieuwe) dus ik verwacht dat variaties in de gekozen routes en weersomstandigheden zich uitmiddelen. Ik ben niet significant aangekomen of afgevallen.

Het verschil in snelheid lijkt vrijwel volledig verklaard te worden door het extra vermogen dat ik heb getrapt. In het meest gunstige geval scheelt het misschien 0.5 km/h?
Misschien dat mijn test-omstandigheden niet heel "wetenschappelijk" zijn maar als die wielen echt zo'n geweldige upgrade zouden zijn, dan had ik dat toch in ieder geval een beetje in de data terug moeten zien?

M'n fiets ziet er nu tof uit maar ik twijfel toch erg of het de €900 waard was om (in het meest gunstige geval) één minuut per uur fietsen te besparen. Het maakt denk ik voornamelijk verschil met sturen (pak maar eens een wiel los in je handen en laat het draaien, je voelt duidelijk dat het gyroscopisch effect het lastiger maakt om te "sturen"). Dat is denk ik relevant als je wedstrijden doet op heel technische parcoueren, maar voor de gemiddelde wieleramateur die gewoon rechtdoor gaat op de dijk of de Ventoux op probeert te komen vind ik het nou niet echt dé upgrade. Of misschien is het wel dé upgrade, maar er zijn gewoon niet veel hele goede upgrades te doen aan een toch al goede racefiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Tom-Z schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:25:
[...]

Dat is denk ik relevant als je wedstrijden doet op heel technische parcoueren, maar voor de gemiddelde wieleramateur die gewoon rechtdoor gaat op de dijk of de Ventoux op probeert te komen vind ik het nou niet echt dé upgrade. Of misschien is het wel dé upgrade, maar er zijn gewoon niet veel hele goede upgrades te doen aan een toch al goede racefiets.
Ik denk dat je hier de spijker op de kop slaat, als je al een goede fiets hebt met lichte wielen etc., komt het toch vaak aan op persoonlijke voorkeur, en niet op keiharde data qua verbeteringen, dit merk je wel in het lagere klassement fietsen (budget fietsen van 1000 euro vergelijken met een fiets van high end carbon die 5-6000 kosten..

Ik heb wel eens een testje gedaan op een parcourtje, met mijn eigen fiets (goedkoop alu ros) was ik ongeveer 10% langzamer dan op een high-end carbon fiets.. qua wattage zat ik op ongeveer hetzelfde..
En vice-versa ook, maatje zat toen op mijn fiets om te kijken of die net zo snel kon zijn.

Maar zit je al op de hele dure fiets, dan zal een andere dure fiets (of wielen) niet nog een stuk sneller maken..
Dan gaat het om kleine aanpassingen die impact habben op de rij ervaring zelf..

[ Voor 3% gewijzigd door verstappen33 op 21-02-2023 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-10 14:51
[...]

M'n fiets ziet er nu tof uit maar ik twijfel toch erg of het de €900 waard was om (in het meest gunstige geval) één minuut per uur fietsen te besparen.
Als, doordat je fiets er toffer uit ziet je ook vaker 'fijner' op de fiets zit dan is het die €900 toch wel waard?
En, een goede wielset kan je meenemen naar een volgende fiets(en) ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:44
Ik pleit voor wielen van tenminste 3Kg. Hoe trager je gaat hoe langer je van deze mooie sport kan genieten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Kluus schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 10:17:
Wat je probeert te zeggen is #nerdalert

Gelukkig ben ik simpel en doe ik het met onderstaande tekst

Afbeeldingslocatie: https://static.dezeen.com/uploads/2015/03/Nike-Just-Do-It_dezeen_sq.jpg

#fuckdata!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ElGreco
Los van alle cijfers en berekeningen hierboven.

Als jullie zo secuur omgaan met formules e.d. zou ik wel verwachten dat jullie begrijpen dat de weersinvloeden de getrokken conclusies teniet (kunnen) doen. Maart-augustus is natuurlijk niet te vergelijken met augustus-december qua weer, temperatuur, luchtdruk, wind en wat dan ook. Zelfs dezelfde periode over meerdere jaren heen kun je niet exact met elkaar vergelijken.

Het is niet voor niets dat allerlei tests in windtunnels gedaan worden. En die vind ik eigenlijk ook een beetje kul, want de omstandigheden daar hebben niets te maken met wat je op de weg treft.

Gelukkig zijn we allemaal (?) amateurs en of je nou 2 minuten eerder of later, aan die lekkere appeltaart met 1kg slagroom erop, zit, dat maakt ook helemaal niet uit.

Je kunt alles dood rekenen. Of je kijkt waar je vrolijk van wordt. En iedereen hangt hier een prijs aan vast. Ik word dood ongelukkig van een dure wintersport vakantie. Maar ook dood ongelukkig van een goedkope (?) kampeervakantie (of moet ik zeggen krepeervakantie?). Ergens in het midden zit mijn geluk. Dat is met materiaal ook zo.

Word ik er beter van? Misschien, omdat ik het dan leuker vind om te fietsen. Bij mij geldt helaas niet dat trainen voor de talentlozen is, dus zal het ook niets worden. Ga ik er sneller van? Boeit mij niet. Ik wil dat het goed stuurt, niet slap is en dat het vooral niet stuk gaat.

Zo heeft iedereen zijn redenen voor zijn keuzes. En misschien wordt je ook het gelukkigst als je @wisselwerking volgt. Lekker simpel houden.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-10 14:51
Vraagje:

Ik heb nieuwe Shimano schoenen gekocht in maat 45 RC7 (oude model)
Afbeeldingslocatie: https://dassets.shimano.com/content/dam/global/cg1SHICCycling/final/products/cg2SHICLifeStyleGear/cg3SHICFootwear/cg4SHICShoes/cg5SHICShoes/P-SH-RC701_19724_1.jpg/jcr:content/renditions/P-SH-RC701_19724_1_750_750.jpeg

Nu kom ik van een ouder model Shimano maat 45 RP301, minder stijf.
https://bike.shimano.com/...es-lsg-2019/SH-RP301.html
Daarnaast heb ik ook nog de Shimano XC5 in maat 45 voor Mountainbiken.
https://bike.shimano.com/...es-lsg-2020/SH-XC501.html

Volgens de Shimano website zijn alle schoenen dezelfde maat, volgens de maattabel, dat hoeft natuurlijk in de praktijk niet zo te zijn. Bijvoorbeeld de S-Phyres vallen heel smal.

Is het normaal dat je schoenen ook even moet inrijden?
Gisteren namelijk een uur gezwift en kwam met pijnlijke voeten van de fiets af. Terwijl ik met de andere shimano schoenen nergens last van heb. Plek die pijn doet is de 'Tailors bunion'.
Iets wat er in gaat rekken / schoen gaat nog uitzetten? Twijfel namelijk of ik de schoen moet houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:54
ElGreco schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:57:
Los van alle cijfers en berekeningen hierboven.

Word ik er beter van? Misschien, omdat ik het dan leuker vind om te fietsen. Bij mij geldt helaas niet dat trainen voor de talentlozen is, dus zal het ook niets worden. Ga ik er sneller van? Boeit mij niet. Ik wil dat het goed stuurt, niet slap is en dat het vooral niet stuk gaat.

Zo heeft iedereen zijn redenen voor zijn keuzes. En misschien wordt je ook het gelukkigst als je @wisselwerking volgt. Lekker simpel houden.
Exact dit! Iedereen heeft zijn redenen voor zijn keuzes, lekker laten gaan wat mij betreft.

Maar ik zou wederom mezelf afvragen wat is mijn doel? Wil je echt graag 0,5 km per uur sneller en denk je dit door een dure wielset te bemachtigen...? Dan denk ik dat je net zo goed je buik in kunt houden tijdens het fietsen met je oude wielset. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
BraX schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:01:
Vraagje:

[Afbeelding]

Volgens de Shimano website zijn alle schoenen dezelfde maat, volgens de maattabel, dat hoeft natuurlijk in de praktijk niet zo te zijn. Bijvoorbeeld de S-Phyres vallen heel smal.

Gisteren namelijk een uur gezwift en kwam met pijnlijke voeten van de fiets af. Terwijl ik met de andere shimano schoenen nergens last van heb. Plek die pijn doet is de 'Tailors bunion'.
Iets wat er in gaat rekken / schoen gaat nog uitzetten? Twijfel namelijk of ik de schoen moet houden.
ik heb de brede versie van de Shimano XC701, wellicht heb jij ook bij 1 van je oudere schoenen de bredere versie?

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElGreco
pier87 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:06:
[...]

Exact dit! Iedereen heeft zijn redenen voor zijn keuzes, lekker laten gaan wat mij betreft.

Maar ik zou wederom mezelf afvragen wat is mijn doel? Wil je echt graag 0,5 km per uur sneller en denk je dit door een dure wielset te bemachtigen...? Dan denk ik dat je net zo goed je buik in kunt houden tijdens het fietsen met je oude wielset.
Strakkere kleding, betere helm, andere (=betere) houding. Dat zijn ook beste quick wins.

En het allerbeste is om gewoon een vriend te zoeken van 2m lang en breed die graag voor je fietst. Die kost maar een koffie per rondje.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
ElGreco schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:08:
[...]

Strakkere kleding, betere helm, andere (=betere) houding. Dat zijn ook beste quick wins.

En het allerbeste is om gewoon een vriend te zoeken van 2m lang en breed die graag voor je fietst. Die kost maar een koffie per rondje.
Dat is ook de reden dat ik mee mag met de Elfstedentocht toch? Ik ben helaas niet 2m lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
wisselwerking schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:13:
[...]

Dat is ook de reden dat ik mee mag met de Elfstedentocht toch? Ik ben helaas niet 2m lang.
Jij mag vooral mee voor de gezelligheid. Voor het uit de wind houden hebben we @McMiGHtY en nog 60.000 andere deelnemers.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
ElGreco schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:15:
[...]

Jij mag vooral mee voor de gezelligheid. Voor het uit de wind houden hebben we @McMiGHtY en nog 60.000 andere deelnemers.
Mee voor de gezelligheid. Dat is wel bijzonder. Ik fiets bijna alleen maar solo. Dus waarschijnlijk sociaal beperkt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
wisselwerking schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:16:
[...]

Mee voor de gezelligheid. Dat is wel bijzonder. Ik fiets bijna alleen maar solo. Dus waarschijnlijk sociaal beperkt :+
Op zo'n lange dag is dat beter dan een @mhr-zip die de hele dag in je oor tettert.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
[...]

Ik heb geen idee. Omdat iedereen dat zegt? Omdat een fiets die superlicht is (en dan met name met lichte wielen) heel anders voelt dan een zwaardere fiets (maar dus niet per se veel sneller is)?

Ik heb halverwege vorige zomer mijn Giant PR-2 wielen (2 kg) vervangen door Zipp 303 S (1.5 kg). Op beide wielsets had ik tubeless GP 5000, maar ik ben van 32mm naar 28mm gegaan. Een flinke gewichtsbesparing dus, en ik zou ook nog aero voordeel moeten hebben vanwege de 45 mm hoge velgen.

Ik heb data van al m'n ritten met de oude en nieuwe wielen verzameld, met vermogensmeter.

Met de oude wielen heb ik 3973km gereden met 37.500 hoogtemeters (9.5 m/km hoogteverschil). Gemiddelde was 24.2 km/h bij een gemiddeld vermogen van 170 W.
Met de nieuwe wielen 2840km met 27.500 hoogtemeters (9.7 m/km hoogteverschil). Gemiddelde was 25.6 km/h bij een gemiddeld vermogen van 183 W.

Nu is dit natuurlijk in ongecontroleerde omstandigheden; het zijn gewoon mijn normale dagelijkse ritjes. Maar het is een gemiddelde over een lange periode (half maart tot half augustus met de oude, half augustus tot eind december met de nieuwe) dus ik verwacht dat variaties in de gekozen routes en weersomstandigheden zich uitmiddelen. Ik ben niet significant aangekomen of afgevallen.

Het verschil in snelheid lijkt vrijwel volledig verklaard te worden door het extra vermogen dat ik heb getrapt. In het meest gunstige geval scheelt het misschien 0.5 km/h?
Misschien dat mijn test-omstandigheden niet heel "wetenschappelijk" zijn maar als die wielen echt zo'n geweldige upgrade zouden zijn, dan had ik dat toch in ieder geval een beetje in de data terug moeten zien?

M'n fiets ziet er nu tof uit maar ik twijfel toch erg of het de €900 waard was om (in het meest gunstige geval) één minuut per uur fietsen te besparen. Het maakt denk ik voornamelijk verschil met sturen (pak maar eens een wiel los in je handen en laat het draaien, je voelt duidelijk dat het gyroscopisch effect het lastiger maakt om te "sturen"). Dat is denk ik relevant als je wedstrijden doet op heel technische parcoueren, maar voor de gemiddelde wieleramateur die gewoon rechtdoor gaat op de dijk of de Ventoux op probeert te komen vind ik het nou niet echt dé upgrade. Of misschien is het wel dé upgrade, maar er zijn gewoon niet veel hele goede upgrades te doen aan een toch al goede racefiets.
Dat je die beide wheelsets over 2 verschillende periodes vergelijk maakt je data waarschijnlijk wat minder betrouwbaar. Vooral omdat je in de winter door "dikkere" lucht rijdt en sowieso minder snel rijdt dan met hetzelfde vermogen in de zomer. Ook wel weer in een podcast gehoord maar ik ondervind het zelf ook. Hier wordt het nog eens uitgelegd. In mijn specifiek geval gaat het om wat El Greco zegt, om als amateur toch wel wat gains te halen op verschillende vlakken. Waaronder voeding, kledij maar ook een recente bikefit, goed op gewicht zitten(ondanks dat ik de morfologie van een tuinslang heb ben ik toch nog 6kg kwijt geraakt), een goed adaptief trainingsschema en bv. een goede wielset. (waar ik dus van las en hoorde dat dit het eerste is op je fiets dat je best verandert, omdat fabrikanten vaak goedkope oplossingen monteren) Oja, ik heb ook een fietsbel trouwens, dus die wielen zouden het extra gewicht daarvan compenseren :). Voorts bedankt voor alle inzichten en de leuke discussies, ik neem vooral mee dat je de wielen naar een volgende fiets kan transplanteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
ElGreco schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 11:57:
Als jullie zo secuur omgaan met formules e.d. zou ik wel verwachten dat jullie begrijpen dat de weersinvloeden de getrokken conclusies teniet (kunnen) doen. Maart-augustus is natuurlijk niet te vergelijken met augustus-december qua weer, temperatuur, luchtdruk, wind en wat dan ook. Zelfs dezelfde periode over meerdere jaren heen kun je niet exact met elkaar vergelijken.
Tja, maar als die wielen echt zo'n "wondermiddel" zouden zijn als sommigen je zouden willen doen geloven, dan zou ik verwachten daar wat te zien. Als de invloed van weer echt zo groot zou zijn dan zou ik verwachten dat er een statistisch significant verschil zou zijn tussen de periode augustus-september-half oktober en half oktober-december, maar dat is er niet.
Maar goed, in augustus kom ik hier nog wel een keertje terug om maart-augustus met maart-augustus te vergelijken. Ik snap dat dat niet vergelijkbaar is omdat het niet exact hetzelfde jaar is, maar ik vind dat de bewijslast bij de verkopers ligt om aan te tonen dat hun wielen wél significant verschil maken, en niet bij de kopers om aan te tonen dat dat niet zo is. Die wielen zouden als zoete broodjes verkopen als je als fabrikant een écht degelijke test zou doen - bijvoorbeeld 10 wielrenners inhuren om een maand lang iedere dag te fietsen, met iedere dag "at random" een normale wielset of een sjieke - en daar duidelijke resultaten uit zouden komen.
Het is niet voor niets dat allerlei tests in windtunnels gedaan worden.
Zou dat niet zijn omdat de verschillen te klein zijn om in het écht te kunnen meten >:)
Je kunt alles dood rekenen. Of je kijkt waar je vrolijk van wordt.
[...]
Ga ik er sneller van? Boeit mij niet. Ik wil dat het goed stuurt, niet slap is en dat het vooral niet stuk gaat.

Ik chargeer nu, maar ik vind het wel heel makkelijk om (als verkoper) te zeggen "je moet niet kijken naar de werkelijke eigenschappen van mijn product, maar luisteren naar je gevoel". Dat is prima voor degenen die daar gelukkig van worden, maar er zijn ook mensen die graag met data bezig zijn en als ze horen dat iets een aerodynamisch voordeel heeft of minder "roterend gewicht" heeft, willen weten hoe groot dat voordeel dan precies is. Dit is niet voor niets tweakers.net. En voor die mensen wil ik graag mijn data delen. Die is niet perfect, maar wel beter dan niets.
Heel veel geintereseerden zijn niet geintereseerd vanwege het gevoel, of omdat het oerdegelijke kwaliteitsproducten zijn, maar omdat ze gehoord hebben dat er aerodynamisch voordeel is. Dan vind ik dat de opgeblazen marketinghype van GCN wel een beetje tegengeluid mag krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
Tom-Z schreef op maandag 20 februari 2023 @ 23:59:
[...]

Had hangt natuurlijk van je wensen af of je dat een marginale of een wereldbesparing vindt. Als je de Galibier fietst als onderdeel van een Gran Fondo (of etappe in de Tour) en het als soort van wedstrijd beschouwt, is het natuurlijk echt wel fors. Als je al 95kg weegt en ook nog stopt bij elke ravitaillering voor een stokbroodje brie, boeit het niets. En wij zitten daar ergens tussen in.... :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-10 22:22

McMiGHtY

- burp -

ElGreco schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:15:
[...]

Ik eis appelgebak

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:23
pier87 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:06:
[...]

Maar ik zou wederom mezelf afvragen wat is mijn doel? Wil je echt graag 0,5 km per uur sneller en denk je dit door een dure wielset te bemachtigen...? Dan denk ik dat je net zo goed je buik in kunt houden tijdens het fietsen met je oude wielset. 8)7
De reden dat ik het leuk vind om harder te fietsen:

Fietsen is een beetje spelen. In een groepje vrienden fietsen en dan heel de dag net iets over hebben is lekkerder fietsen dan de hele dag op je tandvlees meefietsen.

Simpele tweaks (geen wapperende kleding is er eentje) helpen al snel bij dat doel. Maakt voor mij het fietsen met vrienden een stuk leuker, vooral als ik dan ook nog weet dat ik niet eens per se veel fitter/beter ben, maar net een tandje slimmer er over na heb gedacht ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

ElGreco schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 12:18:
[...]

Op zo'n lange dag is dat beter dan een @mhr-zip die de hele dag in je oor tettert.
Ik onthoud mij even van commentaar :D

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
In mijn slechtweer fiets heb ik simpel dt swiss (gr 1800) wielsetje zitten.
Maar ook weer niet zo simpel, voor veel mensen zou dit een upgrade zijn.

Maar vergelijk ik het met de duurdere wielen die ik heb dan merk ik wel verschil ja.
Alleen om hier nou direct getallen aan te kunnen hangen.
Sommige zaken maken je niet sneller, carbon wielset levert niet direct wat op (zeker niet op het vlakke) en ook hoge wielen zijn soms wel eens een nadeel als het harder waait.
Een hobby mag ook gewoon geld kosten.

Duurste wielset die ik heb is een setje enve ses 5.6 wielen, rijden erg lekker maar is het de meerprijs waard ?
Tja, ik heb het geld er voor over dus ja in dit geval :)

Tussen wielset van 100 euro (bestaan die tegenwoordig nog wel?) en wielset van 500 euro merk je echt wel verschil, stijver en zwabbert minder bij aanzetten bijvoorbeeld.
Maar tussen 500 en 1000 euro ga je al niet direct verschil merken.
Maar soms betere hubs, makkelijker te servicen bijvoorbeeld.
En daarboven tja dan wordt het verschil merken nog lastiger.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Wielen moeten gewoon smoelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dullahan
Vraagje:

[Afbeelding]

Ik had laatst met mijn nieuwe schoenen ook pijn aan de zijkanten van m'n voeten. Ik weet niet of jij het direct voelt met het aandoen van de schoen, of alleen bij kracht zetten. Bij mij was het dat laatste. Ik heb toen de schoenplaatjes wat verder naar buiten gezet, en voor mij verhielp dat het probleem. Als het probleem is dat ze te smal zijn, schoenen zullen altijd een beetje rekken, maar niet super veel. Shimano heeft van sommige schoenen extra wijde varianten, en sommige merken zijn van zichzelf wijder. Ik heb zelf 'brede' voeten en heb nu een paar van northwave die erg goed bevallen (maatje groter kopen helpt soms ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-10 16:21
Toen ik mijn fiets kocht zaten daar standaard Mavic Cosmic Elite wielen op. met volgens 23mm Conti Grand Prix. Mijn eerste echte fiets dus ik wist niet beter en vond het goed rijden.
Op een gegeven moment had een spaak de velg stuk getrokken en heb ik nu een handgespaakte alu set wielen. Ze zijn nog steeds niet heel licht, maar het verschil is enorm. Ze zijn heel veel stijver en dat merk je heel goed met de bochten en aanzetten. Dus ja, het is zeker de beste eerste upgrade die je doet op een "standaard" racefiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
Haha precies. Straks vertelt de data me nog dat het aero stuur op mn gravelfiets ook helemaal geen zin heeft! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roskabouter
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-12-2023
Vraagje:

Shimano is minder geschikt voor de bredere voeten. Heb je 'm laten meten? Dat heeft bij mij enorm geholpen om tot een goed passende schoen te komen.
Beetje servicegerichte zaak zorgt er ook voor dat de plaatjes goed staan. Het voelde voor mij als een verschil van dag en nacht maar mijn schoenen waren achteraf ook te smal en waren al 15 jaar oud. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-10 21:42
Heeft iemand hier ervaring met de trainingen vanuit de KNWU Fondo app op een fietsnavi die niet direct wordt ondersteund ( dus geen Garmin(direct) of Wahoo/Hammerhead via.fit)?
Ik heb geprobeerd de .fit bestanden die je kunt exporteren in te laden in trainingpeaks, maar dat geeft de melding dat er geen workout gegevens in zitten. Ik heb Fondo hierover gecontact maar die zeggen niks te kunnen betekenen hierin. Is er hier wellicht een handig iemand die de .fit bestanden wel ingeladen krijgt in b.v. trainingpeaks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

GerbenBK schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:17:
[...]

Haha precies. Straks vertelt de data me nog dat het aero stuur op mn gravelfiets ook helemaal geen zin heeft! O-)
sssst!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Roskabouter schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 16:43:
[...]

Shimano is minder geschikt voor de bredere voeten. Heb je 'm laten meten? Dat heeft bij mij enorm geholpen om tot een goed passende schoen te komen.
Beetje servicegerichte zaak zorgt er ook voor dat de plaatjes goed staan. Het voelde voor mij als een verschil van dag en nacht maar mijn schoenen waren achteraf ook te smal en waren al 15 jaar oud. :X
Zouden ze maar een zaak hebben, lekker centraal in Nederland. Waar ze je hier heel goed in kunnen adviseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
mhr-zip schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:37:
[...]

Zouden ze maar een zaak hebben, lekker centraal in Nederland. Waar ze je hier heel goed in kunnen adviseren.
Geen idee. Misschien iets in Nijkerk. Ik roep maar wat.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Eigenlijk wil ik nog wel een hogere wielset, 65mm ultra stijf lijkt me wel wat. Maarja ik moet het maar met mijn 55mm's doen. Ondanks dat ik daar misschien toch nog wel wat mee kan winnen.

Wel goed voor de business van @ElGreco

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Inderdaad tijd dat je dat eens gaat doen.
Als je snelheid zou kunnen kopen, zou jij altijd winnen.

Pagina: 1 ... 459 ... 689 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).