Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 457 ... 689 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:49

Vliegvlug

Flight Simple

Mistraller schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:20:
[...]
Hij is best groot inderdaad maar dat is juist het fijne. Mits je verder je lockring niet véél vaster hebt zitten dan de aanbevolen 40Nm blijf je qua koppel volgens mij ver onder de waardes die je met een sprintje op die tanden loslaat. Vergeet niet dat je op een 10tands kransje ook maar een tandje of 5 effectief gebruikt om al dat vermogen op je wiel over te brengen.
En dan nog iets; vaak haal je je cassette pas los als ie flink vuil of versleten is. Een zweepje is een perfect nieuw kettingkje en zal ook niet alle tanden netjes meer pakken. Drie pinnen rondom is dan juist handiger.

Vroeger met een echte zweep zat ik nog wel eens te kloten, wil je kracht zetten, floep, ketting eraf.
Dat zijn valide punten inderdaad en misschien had ik achteraf beter toch die Decathlon tool kunnen kopen ipv de traditionele kettingzweep die ik nu heb aangeschaft.
Zeker als ik de reacties van @SirLenncelot & @ElGreco lees dat je je kan verwonden als hij er af schiet. Daar had ik dan weer niet bij stil gestaan! :X
Voor je nagelnieuwe cassette heb je de zweep verder niet eens nodig. En als je bedenkt hoe klein de tandjes van je freehub zijn, die ook al die krachten overbrengen...

Het decathlon ding heeft ook een broertje om een trapas los te maken. Ook al zo'n fijn stuk gereedschap.

[Afbeelding]

https://www.decathlon.nl/...ollowtech-ii/_/R-p-170396
Die had ik ook gezien inderdaad en had ook goede reviews, enkel iemand die zei dat hij ‘m liever half open had gehad maar is me niet helemaal waarom want daar wordt hij wel minder sterk van, misschien omdat je de bladen er dan niet eerst af hoeft te halen?

Deze was echter niet op voorraad in de Decathlon waar ik de ketting gekocht heb anders had ik ‘m wel meegenomen. :)
Tegelijkertijd had ik ‘m ook niet direct nodig dus dat komt wel een keer dacht ik toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@Vliegvlug Dat kan ook gewoon aan mijn handigheid liggen. Het is 1x misgegaan terwijl ik het al best vaak gebruikt heb hoor.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

ElGreco schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:39:
[...]
Ik heb nu een tang van Pedro's in gebruik. Past op werkelijk alle cassettes zonder risico dat deze losschiet.
https://cyclingtips.com/2...-loved-tool-gets-updated/
Dat is wel een erg mooi ding zeg! :9
Ga zo’n ding alleen zo weinig gebruiken dat ik die kosten er niet voor over heb, maar lijkt me wel super makkelijk en veilig in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

SirLenncelot schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:41:
@Vliegvlug Dat kan ook gewoon aan mijn handigheid liggen. Het is 1x misgegaan terwijl ik het al best vaak gebruikt heb hoor.
Ah, goed te horen dat het niet zo’n deathtrap is! :P
Ik ga er wel op letten de eerste keer dat ik het ga proberen want ben nu gewaarschuwd, en werkplaatshandschoentjes van leer zal ook wel schelen mocht ik toch doorschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:17

dano_nl

Meh

hmmm ik heb sinds kort dat ik op mijn racefiets niet meer achteruit kan trappen, de ketting schiet er bij de voorste tandwielen vanaf. Ik heb al geprobeerd de achterderailleur weat te stellen maar nog zonder succes. Iemand misschien tips wat ik kan proberen>?

Meh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
dano_nl schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:49:
hmmm ik heb sinds kort dat ik op mijn racefiets niet meer achteruit kan trappen, de ketting schiet er bij de voorste tandwielen vanaf. Ik heb al geprobeerd de achterderailleur weat te stellen maar nog zonder succes. Iemand misschien tips wat ik kan proberen>?
niet achteruit trappen..
  • Is je ketting / cassette aan vervanging toe?
  • Afstelling van zowel voor als achterderailleur nakijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Is dat in alle versnellingen of alleen groot-groot? In groot-groot loopt het nogal scheef en zeker als je voorblad al wat versleten is kan hij er daar dan makkelijk af lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Als je achteruit trapt terwijl je zelf niet op de fiets zit, gaat je fiets dan toevallig " achteruit". Ik had soort gelijk iets een tijdje terug en toen zaten de palletjes vast van de freehub. (ik kon toen ook niet meer freewheelen)

[ Voor 3% gewijzigd door Michaelg op 01-02-2023 13:16 ]

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02IYzZN0u9C3yMc4O3Im9uf2wEg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HXT6yT7uHdxrUYQxIoQTMkvk.webp?f=fotoalbum_large

Bovenstaand plaatje heel ordinair gejat uit de post van @Slickk.

Maar vond hem te handig om te laten liggen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Vliegvlug schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:39:
[...]
lees dat je je kan verwonden als hij er af schiet.
You will survive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Nu heb ik op zich ervaring met Jack Daniels marathons... Maar wat heeft dat met fietsen te maken? ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:13
mhr-zip schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:08:
[Afbeelding]

Bovenstaand plaatje heel ordinair gejat uit de post van @Slickk.

Maar vond hem te handig om te laten liggen.
Die * disclaimer is ook lekker nuttig, halve plaatje weer de prullenbak in 8)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:47

joker1977

Tweakert

DDX schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:40:
[...]

Die * disclaimer is ook lekker nuttig, halve plaatje weer de prullenbak in 8)
Het is vrij logisch dat hartslag en TTE nogal persoonlijk zijn, toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:44
Kluus schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 06:22:
Mogelijk past de tool niet op SRAM 12 speed weg cassettes? Die beginnen namelijk met 10-11 in plaats van 10-12 zoals de gebruikelijke 12 speed MTB cassettes. De tool gaat er van uit dat hij op een cassette die op 10 begint vastpakt op het tweede kransje van 12, vandaar dat deze samen zitten.

Geen idee of de nokjes op de 11 lang genoeg zijn hiervoor.
Ja dat was het inderdaad. Ik zat me al af te vragen hoe het kan dat je de 10 en 12 met dezelfde nokken bedient maar die pinnen zijn inderdaad langer dan de rest, net ff gecheckt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Vliegvlug schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:39:
[...]

Die had ik ook gezien inderdaad en had ook goede reviews, enkel iemand die zei dat hij ‘m liever half open had gehad maar is me niet helemaal waarom want daar wordt hij wel minder sterk van, misschien omdat je de bladen er dan niet eerst af hoeft te halen?
Ik HAD een half open. En op mijn oude fiets zat de boel nogal vast, en ja hoor, ding schoot eraf dus vieze schade op de ring. Oude fiets dus niet heel erg, maar ik heb het ding meteen weggedaan. De enige reden die ik kan bedenken is dat je dan je pedaal niet hoeft te verwijderen? Maar als ik met mijn bottombracket begin is het eerste wat ik doe toch die crankarm eraf halen.
Het enige wat ik misschien nog ga doen is een deel van het kunststof wegslijpen, want dan kan ik er ook een MTB remschijf lockring mee doen, dat kunststof zorgt er namelijk voor dat de tool niet dicht genoeg op de schijf kan komen. (Op m'n racer zijn de lockringen intern vertand, daar past de cassette lockring tool)

---------------

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Lactaat mag ook wel een * achter als je Jim vd Berg gehoord hebt in de laatste Beter Worden podcast.

al mijn kennis over lactaat komt uit een podcast van drie kwartier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-10 22:12

Fisico

by Fabian

SirLenncelot schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:19:
Lactaat mag ook wel een * achter als je Jim vd Berg gehoord hebt in de laatste Beter Worden podcast.

al mijn kennis over lactaat komt uit een podcast van drie kwartier
Zolang melkzuur maar geen maatstaaf is ;)

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Mistraller schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 22:11:
[...]

Ik HAD een half open. En op mijn oude fiets zat de boel nogal vast, en ja hoor, ding schoot eraf dus vieze schade op de ring. Oude fiets dus niet heel erg, maar ik heb het ding meteen weggedaan. De enige reden die ik kan bedenken is dat je dan je pedaal niet hoeft te verwijderen? Maar als ik met mijn bottombracket begin is het eerste wat ik doe toch die crankarm eraf halen.
Praktijkervaring horen is altijd nuttig, dan ga ik nu zeker voor een dichte tool!
Mocht ik weer een keer bij de Decathlon zijn en ze hebben ‘m op voorraad dan neem ik ‘m gelijk mee. :)
Het enige wat ik misschien nog ga doen is een deel van het kunststof wegslijpen, want dan kan ik er ook een MTB remschijf lockring mee doen, dat kunststof zorgt er namelijk voor dat de tool niet dicht genoeg op de schijf kan komen. (Op m'n racer zijn de lockringen intern vertand, daar past de cassette lockring tool)
Dat is toevallig, had dat ook al gelezen bij een van de reviews van die tool op de Decathlon website:
té degelijk

4/5 • Review posted on : 12-08-2022

Over TRAPASLICHTER HOLLOWTECH II
Gebruikt voor 2 tot 8 weken

Het handvat is zo robuust uitgevoerd dat de tool niet lekker aangrijpt aan de lockring van mijn schijfrem. Deze heeft hetzelfde patroon als de trapasafsluiters. Als het plastic er niet omheen had gezeten, was de tool perfect!

Of is dat toevallig jouw review? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Vliegvlug schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 00:24:
[...]

Het handvat is zo robuust uitgevoerd dat de tool niet lekker aangrijpt aan de lockring van mijn schijfrem. Deze heeft hetzelfde patroon als de trapasafsluiters. Als het plastic er niet omheen had gezeten, was de tool perfect![/i]

Of is dat toevallig jouw review? :P
Nee, was ik niet. Ik heb dat ding ook al wat langer, 2020 gekocht of zo.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:51
Fisico schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 23:28:
[...]

Zolang melkzuur maar geen maatstaaf is ;)
Dringend de podcast eens luisteren 😀👍, wordt een beetje als de heilige graal bezien omdat je dan in alle omstandigheden onder je drempel kan blijven fietsen.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Mollos_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-10 10:03
Zo, mijn fiets is weer klaar voor het voorjaar! Zit er aan te denken dan meteen bij een toerclub aan te sluiten. Dan heb ik sowieso meerdere keren per week een stok achter de deur en de nodige aanspraak. Op het moment ben ik 3-4 keer in de week aan het zwiften en wil die hoeveelheid fietsen door het jaar wel aanhouden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1uKLwjrEMF5YETsf-OJ8mHsHpG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VsD7aFNU8H0Jkgf9inLNdjm1.jpg?f=fotoalbum_large

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
Cloclo100 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 07:14:
[...]

Dringend de podcast eens luisteren 😀👍, wordt een beetje als de heilige graal bezien omdat je dan in alle omstandigheden onder je drempel kan blijven fietsen.
Ga jij tijdens het fietsen dan meerdere keren jezelf in je oor of vinger prikken om met een beetje bloed een lactaatmeting te doen ?
(Ik zou eerst even die aflevering afluisteren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
EdwinW schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 19:54:
[...]

Ga jij tijdens het fietsen dan meerdere keren jezelf in je oor of vinger prikken om met een beetje bloed een lactaatmeting te doen ?
(Ik zou eerst even die aflevering afluisteren).
Als jij die aflevering zelf had afgeluisterd heb je ook gehoord dat ze afsloten met het feit dat ook niemand 20j geleden met een vermogensmeter reed, en dat ze dat werkelijk als de heilige graal noemden. 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
@Cloclo100 Ik schreef ook niet dat het niet nuttig zou zijn (in de toekomst), maar als je het NU zou willen gebruiken, ontkom je niet aan het prikken. Misschien dat het over 10-20 jaar anders kan gaan, maar daar heb je vandaag nog niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
EdwinW schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 21:29:
@Cloclo100 Ik schreef ook niet dat het niet nuttig zou zijn (in de toekomst), maar als je het NU zou willen gebruiken, ontkom je niet aan het prikken. Misschien dat het over 10-20 jaar anders kan gaan, maar daar heb je vandaag nog niets aan.
Klopt, maar ik zei initieel ook maar dat ze het als de heilige graal zien, omdat je dan de verzuring altijd voor kan zijn. Als er een apparaatje zou komen, zou dat voor een revolutie in trainingsmethodes kunnen betekenen. We ploegen nog wat voort 😅

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Best wel "vreemd" om te zien hoe de technologische ontwikkelingen soms lijken te dicteren wat de beste trainings-methodiek is, terwijl er nog lang geen wetenschappelijke consensus is over hoe je het beste traint (!)

Jim vd Berg is meestal vrij stellig in zijn verhalen, dat is natuurlijk ook een onderdeel van de allure van zijn pod-cast, juist omdat het mensen de illusie verschaft dat als je exact dát doet, je het beste traint.

Meer opties zijn altijd fijn, uiteraard. Maar ik vraag me sterk af of het nut niet enigszins overdreven wordt. Het is niet zo dat het trainings-effect ineens volstrekt anders is als je (als voorbeeld) bv. 10W meer levert.

Zeker niet als je in je achterhoofd houdt dat al die wattages en weet-ik-het zijn bepaald een paar maanden geleden op basis van 1 cijfertje (FTP, meestal) en waar de vorm van de dag waarschijnlijk een grotere variatie heeft. Bedenk ook even dat die "zones" vaak prachtig afgeronde zones zijn: Tussen de 55% en 75% is Z2, denk je nou werkelijk dat dat niet 73% of 78% kan zijn ?

Ik denk zeker dat er waarde zit in een gestructureerd trainingsprogramma, al was het maar om alle aspecten van het fietsen te trainen, maar voor ons stervelingen is consistentie wel nummer #1 die vele malen belangrijker is dan fancy termen als 80-20 gepolariseerd trainen etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-10 21:31
joker1977 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:47:
Best wel "vreemd" om te zien hoe de technologische ontwikkelingen soms lijken te dicteren wat de beste trainings-methodiek is, terwijl er nog lang geen wetenschappelijke consensus is over hoe je het beste traint (!)

Jim vd Berg is meestal vrij stellig in zijn verhalen, dat is natuurlijk ook een onderdeel van de allure van zijn pod-cast, juist omdat het mensen de illusie verschaft dat als je exact dát doet, je het beste traint.

Meer opties zijn altijd fijn, uiteraard. Maar ik vraag me sterk af of het nut niet enigszins overdreven wordt. Het is niet zo dat het trainings-effect ineens volstrekt anders is als je (als voorbeeld) bv. 10W meer levert.

Zeker niet als je in je achterhoofd houdt dat al die wattages en weet-ik-het zijn bepaald een paar maanden geleden op basis van 1 cijfertje (FTP, meestal) en waar de vorm van de dag waarschijnlijk een grotere variatie heeft. Bedenk ook even dat die "zones" vaak prachtig afgeronde zones zijn: Tussen de 55% en 75% is Z2, denk je nou werkelijk dat dat niet 73% of 78% kan zijn ?

Ik denk zeker dat er waarde zit in een gestructureerd trainingsprogramma, al was het maar om alle aspecten van het fietsen te trainen, maar voor ons stervelingen is consistentie wel nummer #1 die vele malen belangrijker is dan fancy termen als 80-20 gepolariseerd trainen etc etc.
Uiteindelijk zal het ook niet meevallen vermoed ik om wetenschappelijk aan te tonen dat één trainingsmethode de beste is. Teveel variabelen in de samenstelling van je proefpersonen (ongetraind, getraind op methode A, getraind op methode B, aanleg voor methode C etc etc), om verbeterde prestaties uitsluitend toe te schrijven aan een methode ipv bijvoorbeeld het wisselen van trainingsmethode dat ook een positief effect kan hebben (andere prikkels).

Ben het met je eens dat consistentie toch wel het aller aller belangrijkste is, icm niet te gek willen doen. Voor elke sport moet je een zekere mate van belastbaarheid en herstel trainen. Bovendien, als de gewone sterveling hebben we ook nog een baan ernaast waar je niet als een volkomen natte dweil kunt komen aan zetten na je training.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:19
joker1977 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 08:47:

ligt eraan in welke zone.. als je sweet spot of threshold traint, dan kan 10 watt een hoop verschil maken, juist in dat geval is een stabiele maximale lactaat concentratie de key tot de juiste zone, en precies niet die 290 of 300 watt. Zo kan je met een beter duurvermogen wellicht ook langer hetzelfde vermogen trappen bij een stabiele lactaat concentratie, terwijl iemand met minder duur training eerder langzaam het vermogen moet afschalen om niet vol te lopen.
is dat niet juist een reden om wel op lactaat te trainen (als die mogelijkheid er komt...).
helemaal eens, ga eerst maar eens minstens 3 x 60-90 (of langer) minuten iets doen (met zo weinig uur lieftst wel wat meer intensiteit... dan 80/20). Daarmee kan je zo ergens tussen de 3-4 w/kg uitkomen.

Bij meer volume is polarized echter wel meer dan een facy term.. als je bv meer dan 12 uur per week maakt, dan zit er niet veel anders in dan veel rustige ritten, anders kan je simpelweg niet genoeg herstellen, maar daar moet je ook niet mee beginnen :)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Prulleman schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:28:
[...]
Bij meer volume is polarized echter wel meer dan een facy term.. als je bv meer dan 12 uur per week maakt, dan zit er niet veel anders in dan veel rustige ritten, anders kan je simpelweg niet genoeg herstellen, maar daar moet je ook niet mee beginnen :)
Niet beginnen aan herstellen bedoel je ? :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
DDX schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:48:
[...]

Niet beginnen aan herstellen bedoel je ? :D
haha, herstellen is voor watjes ;)

maar nee, als beginner moet je niet 12 uur gaan draaien :X

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Prulleman schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:28:
[...]

ligt eraan in welke zone.. als je sweet spot of threshold traint, dan kan 10 watt een hoop verschil maken, juist in dat geval is een stabiele maximale lactaat concentratie de key tot de juiste zone, en precies niet die 290 of 300 watt. Zo kan je met een beter duurvermogen wellicht ook langer hetzelfde vermogen trappen bij een stabiele lactaat concentratie, terwijl iemand met minder duur training eerder langzaam het vermogen moet afschalen om niet vol te lopen.
Denk je dat? Ik ben het met je eens dat 10W "over je limiet" wat anders is, maar of je nou "5W of 15W onder je limiet rijdt bij ~300W" lijkt mij het verschil in trainingseffect niet substantieel anders.
is dat niet juist een reden om wel op lactaat te trainen (als die mogelijkheid er komt...).
Dat is enkel een reden als je denkt dat die .1 of .15 mmol/l extra lactaat-concentratie een ander trainings-effect heeft. Dat durf ik wel te betwijfelen.
helemaal eens, ga eerst maar eens minstens 3 x 60-90 (of langer) minuten iets doen (met zo weinig uur lieftst wel wat meer intensiteit... dan 80/20). Daarmee kan je zo ergens tussen de 3-4 w/kg uitkomen.

Zeker! Daar twijfel ik niet aan, op het moment dat je volume wilt uitbouwen zul je op een bepaald punt je intensiteit moeten terugschroeven, simpelweg omdat je anders niet genoeg hersteltijd overhoudt.

In beginsel kun je aan 3 parameters draaien: Intensiteit, duur en frequentie. Frequentie is vaak lastig boven de (max) 1x per dag voor niet-profs en duur wordt vaak ook gedicteerd door andere verplichtingen. Dan blijft eigenlijk enkel intensiteit over - die je m.i. zo wilt maximeren dat je nog net de maximale frequentie kan behouden. Dan kom je vrijwel automatisch uit op een 80/20-regel als je >12 uur / week wilt trainen, tenzij je bv. (deels) werkloos bent zonder verdere andere sociale verplichtingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
Prulleman schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:50:
[...]

haha, herstellen is voor watjes ;)

maar nee, als beginner moet je niet 12 uur gaan draaien :X
Tja mensen die op zondag ochtend volle bak fietsen met vriendengroepje en daarna neerploffen op de bank en rest van de week niets doen heb je ook genoeg.
Fietsen is voor sommige mensen gewoon een hobby en hoeven niet beter te worden.

Ik zou met netjes een trainer volgen ook beter kunnen worden, maar daar wordt ik niet gelukkig van.
Maar toch volg ik veel adviezen ook prima op, merendeel van mijn ritjes zijn gewoon rustig benen rondtrappen.
(kan ook niet anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
DDX schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:55:
[...]

Tja mensen die op zondag ochtend volle bak fietsen met vriendengroepje en daarna neerploffen op de bank en rest van de week niets doen heb je ook genoeg.

Ik zou met netjes een trainer volgen ook beter kunnen worden, maar daar wordt ik niet gelukkig van.
Maar toch volg ik veel adviezen ook prima op, merendeel van mijn ritjes zijn gewoon rustig benen rondtrappen.
(kan ook niet anders)
oh, absoluut, ook niks mis mee, beter dan de hele week op de bank hangen :)
Maar we hebben het hier blijkbaar over de groep die naar de beter worden podcast luistert en zich afvraagt of je met lactaat beter kan trainen.

(ik fiets op zich niet zoveel, zit gemiddeld op 4-6 uur per week, maar ik vind het juist een interessante uitdaging om met relatief weinig volume beter te worden, ik merk alleen dat het rond de 4 w/kg lastig wordt om nog te verbeteren, meer intensiteit wordt dan killing en de beperkte tijd vullen met Z2 gaat ook niet helpen, dus dan komt er toch weer meer volume om de hoek :) dat je ergens een grens bereikt bij een bepaald volume is natuurlijk niet meer dan logisch)
joker1977 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:53:
[...]

Denk je dat? Ik ben het met je eens dat 10W "over je limiet" wat anders is, maar of je nou "5W of 15W onder je limiet rijdt bij ~300W" lijkt mij het verschil in trainingseffect niet substantieel anders.
nou.. dat probeerde ik dus uit te leggen...even een voorbeeld dan.. @Michaelg en ik volgen elkaars training nu al een paar jaar en we hebben we een tijdje op een vergelijkbaar schema en vergelijkbaar niveau gezeten, maar ik zie nu ook de verschillen van meer volume icm met polarized. Op basis van de verschillen die ik nu zie ben ik er wel van overtuigd dat Michael best een uur op 90% kan rijden met een stabiele lactaat concentratie, maar als ik een half uur 90% heb gedaan, dan is het 2e half uur eerder threshold of erboven. Die verschillen zou je dus heel goed met een realtime lactaat waarde kunnen zien en je vermogen daarop aanpassen, dat 2e half uur zou voor mij echt een andere training zijn als ik gewoon 90% van mijn FTP blijf trappen dan voor iemand met meer duur
qua trainings effect is het misschien lastig te quantificeren, maar je bepaald dus op deze manier perfect het verloop van je threshold over tijd, waarmee je meer "time in zone" kan doen, zonder overbelasting

dat kan bij een laag volume en relatief veel sweet spot best handig zijn denk ik
[...]

Dat is enkel een reden als je denkt dat die .1 of .15 mmol/l extra lactaat-concentratie een ander trainings-effect heeft. Dat durf ik wel te betwijfelen.
Het gaat niet om de exacte waarde, het gaat erom of je de waarde stabiel kan houden, dan zit je namelijk precies op je drempel, bedenk eens hoe perfect je een 40k TT kan pacen als je precies zoveel lactaat aanmaakt als je kan wegbufferen... 8)7
[...]

Zeker! Daar twijfel ik niet aan, op het moment dat je volume wilt uitbouwen zul je op een bepaald punt je intensiteit moeten terugschroeven, simpelweg omdat je anders niet genoeg hersteltijd overhoudt.

In beginsel kun je aan 3 parameters draaien: Intensiteit, duur en frequentie. Frequentie is vaak lastig boven de (max) 1x per dag voor niet-profs en duur wordt vaak ook gedicteerd door andere verplichtingen. Dan blijft eigenlijk enkel intensiteit over - die je m.i. zo wilt maximeren dat je nog net de maximale frequentie kan behouden. Dan kom je vrijwel automatisch uit op een 80/20-regel als je >12 uur / week wilt trainen, tenzij je bv. (deels) werkloos bent zonder verdere andere sociale verplichtingen.
daar zijn we het weer wel over eens :P

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 03-02-2023 10:13 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:55:
[...]

(kan ook niet anders)
Zelfde hier, een paar maanden terug heb ik Join echt een hele serieuze kans gegeven en dat begon goed maar na een maand was ik de zin om weer op de fiets te springen om blokjes af te werken wel een beetje kwijt. Bovendien begint Join op een gegegeven moment rust op te leggen terwijl je eigenlijk wil/moet (woon-werk) gaan fietsen en toen was het voor mij wel klaar.

Ik varieer mijn intensiteit wel maar liever op een wat natuurlijkere manier door af en toe wat heuvels op knallen of op de mountainbike tegenover rustigere duurritten op de weg en tijdens woon-werk.

Ik begrijp dat anderen, zeker hier op tweakers, er wel goed op gaan, maar het is gewoon niets voor mij en door op eigen inzicht te fietsen hou ik er meer lol in en wordt ik goed genoeg.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 03-02-2023 11:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Prulleman schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:10:
[...]
(ik fiets op zich niet zoveel, zit gemiddeld op 4-6 uur per week, maar ik vind het juist een interessante uitdaging om met relatief weinig volume beter te worden, ik merk alleen dat het rond de 4 w/kg lastig wordt om nog te verbeteren, meer intensiteit wordt dan killing en de beperkte tijd vullen met Z2 gaat ook niet helpen, dus dan komt er toch weer meer volume om de hoek :) dat je ergens een grens bereikt bij een bepaald volume is natuurlijk niet meer dan logisch)
Tja ergens zit gewoon een grens. (en je kan ook niet oneindig meer volume erbij blijven doen.)
Ook kwa w/kg, anders zou iedereen wel prof zijn.
Al komen er dan ook andere zaken om de hoek kijken zoals geen angst hebben bijvoorbeeld.
Niet nadenken over wat er mis kan gaan in een afdaling en gewoon jezelf naar beneden laten storten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
Kluus schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 10:46:
[...]

Zelfde hier, een paar maanden terug heb ik Join echt een hele serieuze kans gegeven en dat begon goed maar na een maand was ik de zin om weer op de fiets te springen om blokjes af te werken wel een beetje kwijt. Bovendien begint Join op een gegegeven moment rust op te leggen terwijl je eigenlijk wil/moet (woon-werk) gaan fietsen en toen was het voor mij wel klaar.

Ik varieer mijn intensiteit wel maar liever op een wat natuurlijkere manier door af en toe wat heuvels op knallen of op de mountainbike tegenover rustigere duurritten op de weg en tijdens woon-werk.

Ik begrijp dat anderen, zeker hier op tweakers, er wel goed op gaan, maar het is gewoon niets voor mij en door op eigen inzicht te fietsen hou ik er meer lol in en wordt ik goed genoeg.
Grafiekje bekijken demotiveert mij ook wel. (doe ik dus ook niet te vaak)
Fitness duikt na september bij mij altijd lekker naar beneden en begint nu weer uit dal te komen zegmaar.

Gewoon omdat ik in de winter niet wekelijks 300km ritten maak.
Iets met slechter weer/donker etc.
En mijn fitness getallen in de zomer zijn gebaseerd op die lange ritten.
Waarbij ik mij dus wel afvraag wat zo'n fitness getal voor waarde heeft als ik die kan opkrikken door een 2 keer zo lange rit te maken.
Terwijl ik zelf voel dat ik beter kan worden door een 200km rit met flink hoger tempo te rijden.

Pak bijvoorbeeld 2 ritten, van afgelopen zaterdag waar ik hele stukken net onder ftp heb lopen trappen :
https://www.strava.com/activities/8465630317
Training load van 447 met 6 uurtjes fietsen.
Of een brm600 rit van bijna 19 uur met trainingsload van 1020 :
https://www.strava.com/activities/7862695064

Waarbij die brm600 makkelijker is en dus voor fitness getal meer toevoegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

nou.. dat probeerde ik dus uit te leggen...even een voorbeeld dan.. @Michaelg en ik volgen elkaars training nu al een paar jaar en we hebben we een tijdje op een vergelijkbaar schema en vergelijkbaar niveau gezeten, maar ik zie nu ook de verschillen van meer volume icm met polarized. Op basis van de verschillen die ik nu zie ben ik er wel van overtuigd dat Michael best een uur op 90% kan rijden met een stabiele lactaat concentratie, maar als ik een half uur 90% heb gedaan, dan is het 2e half uur eerder threshold of erboven. Die verschillen zou je dus heel goed met een realtime lactaat waarde kunnen zien en je vermogen daarop aanpassen, dat 2e half uur zou voor mij echt een andere training zijn als ik gewoon 90% van mijn FTP blijf trappen dan voor iemand met meer duur
qua trainings effect is het misschien lastig te quantificeren, maar je bepaald dus op deze manier perfect het verloop van je threshold over tijd, waarmee je meer "time in zone" kan doen, zonder overbelasting

dat kan bij een laag volume en relatief veel sweet spot best handig zijn denk ik

[...]

Het gaat niet om de exacte waarde, het gaat erom of je de waarde stabiel kan houden, dan zit je namelijk precies op je drempel, bedenk eens hoe perfect je een 40k TT kan pacen als je precies zoveel lactaat aanmaakt als je kan wegbufferen... 8)7
Tja.. er zijn zoveel variabelen en factoren dat ik eigenlijk niet zo goed weet waar ik moet beginnen. Het begint natuurlijk al bij het bepalen van jouw "FTP": Was dat op een goede dag of een slechte dag? Was je goed uitgerust? Kon je écht niet meer of was je bang voor de pijn die zou komen? Die verschillen voegen zoveel variabelen toe, dat het "rijden op 90%" misschien wel op 85% is op een goede dag (met een slechte FTP-dag) en 95% op een slechte dag (met een goede FTP-dag).

Maar concreet:: Je buffert niet zozeer lactaat, maar je buffert in beginsel de protonen die bij zowel aerobe als anaerobe processen vrijkomt. Het lactaat is wat je kunt gebruiken als directe brandstof of wat je in de lever opnieuw kunt omzetten naar glycogeen cq. glycolyse-geschikte-moleculen...

Het probleem wat ik met je stelling heb om lactaat te monitoren is dan ook dat je niet zozeer kapotgaat omdat je lactaat-concentratie te hoog stijgt, maar omdat je de protonen niet kunt bufferen, waardoor de pH-graad in je spieren wijzigt, waardoor normale enzym-reacties die vereist zijn om de spier-contracties goed te doen verlopen gaan haperen.

lang verhaal kort: Er zijn zoveel factoren en variabelen dat je "blindstaren" op 1 nooit de heilige graal is. Jim brengt veel inzicht in de materie, maar moet, noodgedwongen door het karakter van een podcast, nogal eens kort door de bocht. Desondanks is het een geweldige toevoeging voor mensen die meer willen leren over trainen ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:38

Lulukai

God's gift to women

Canyon mag wel eens komen met de upgrade van de Endurace SL en SLX. Liefst met geïntegreerd stuur, zodat alle kabels onzichtbaar zijn.
Helaas zal het nog wel even duren; want nog altijd niets te zien op de officiele UCI-lijst van goedgekeurde frames
https://assets.ctfassets....d_Models_of_framesets.pdf

[ Voor 52% gewijzigd door Lulukai op 03-02-2023 12:20 ]

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
[...]

oh, absoluut, ook niks mis mee, beter dan de hele week op de bank hangen :)
Maar we hebben het hier blijkbaar over de groep die naar de beter worden podcast luistert en zich afvraagt of je met lactaat beter kan trainen.

(ik fiets op zich niet zoveel, zit gemiddeld op 4-6 uur per week, maar ik vind het juist een interessante uitdaging om met relatief weinig volume beter te worden, ik merk alleen dat het rond de 4 w/kg lastig wordt om nog te verbeteren, meer intensiteit wordt dan killing en de beperkte tijd vullen met Z2 gaat ook niet helpen, dus dan komt er toch weer meer volume om de hoek :) dat je ergens een grens bereikt bij een bepaald volume is natuurlijk niet meer dan logisch
Als we het uit zouden drukken in watt/tijd ipv, watt/kg dan sta jij wel heel hoog O+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
Lulukai schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:05:
Canyon mag wel eens komen met de upgrade van de Endurace SL en SLX. Liefst met geïntegreerd stuur, zodat alle kabels onzichtbaar zijn.
Helaas zal het nog wel even duren; want nog altijd niets te zien op de officiele UCI-lijst van goedgekeurde frames
https://assets.ctfassets....d_Models_of_framesets.pdf
Waarom wilt iedereen zo graag volledig geintegreerd 8)7
Ik heb met mijn nieuwe gravelracer juist gekeken naar fiets waar dat niet zo is.

Goed als je 1000km per jaar fietst zal je niet zo snel balhoofdlagers moeten vervangen.
Zelfs ik doe dat niet jaarlijks, maar toch ik wil niet ook verplicht remleidingen moeten vervangen en 3 uur bezig zijn dan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mhr-zip
DDX schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:40:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64YoFhdv52aXe_AMPKCbKvbIjrI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lB0DH4FUByCtDuQMgg95zxet.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ik snap het vanuit frabrikant/fietszaken wel trouwens.
Voor veel mensen is het gewoon onmogelijk om dan zelf balhoofdlagers te vervangen.
Extra omzet voor de fietsenmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-10 17:31
Als Canyon nou gewoon weer eens gravelbikes op voorraad zou krijgen zou ik veel gelukkiger van worden.... Zo'n beetje alles is uitverkocht.

Had nog wel een Cannondale Topstone 1 gezien die wel interessant leek, alleen zit daar een gare FSA crank op :-/

[ Voor 41% gewijzigd door Morrar op 03-02-2023 12:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:51
Morrar schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:56:
Als Canyon nou gewoon weer eens gravelbikes op voorraad zou krijgen zou ik veel gelukkiger van worden.... Zo'n beetje alles is uitverkocht.

Had nog wel een Cannondale Topstone 1 gezien die wel interessant leek, alleen zit daar een gare FSA crank op :-/
Je kunt toch ook een afspraak maken met de FM dat er iets anders op komt? Ja misschien moet je bijbetalen. So what. Als je die fiets leuk vind, zonde om het daarop te laten klappen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
ElGreco schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:04:
[...]

Je kunt toch ook een afspraak maken met de FM dat er iets anders op komt? Ja misschien moet je bijbetalen. So what. Als je die fiets leuk vind, zonde om het daarop te laten klappen.
Kan altijd natuurlijk, kost rond de 400 euro extra dan. En aangezien Cannondale al vrij prijzig is, wordt het dan niet heel aantrekkelijk qua prijs.

@DDX Power2Max spindle power meter is het enige dat erop past. Maar die FSA crank schijnt van erg lage kwaliteit te zijn.

M.a.w. Dan wacht ik liever wat langer. Rose had bijvoorbeeld wel een aardig alternatief, maar de reviews van die winkel zijn zo slecht dat ik het niet aandurf.

Of iets als: https://www.12gobiking.nl/koga-Colmaro-Extreme (maar kleine wielen + goedkope shifters)

[ Voor 30% gewijzigd door Morrar op 03-02-2023 13:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Meteen mooie reden om er mooie quarq ofzo op te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:05
DDX schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:40:
[...]

Ik heb met mijn nieuwe gravelracer juist gekeken naar fiets waar dat niet zo is.

Goed als je 1000km per jaar fietst zal je niet zo snel balhoofdlagers moeten vervangen.
Zelfs ik doe dat niet jaarlijks, maar toch ik wil niet ook verplicht remleidingen moeten vervangen en 3 uur bezig zijn dan.
Op zich vindt ik het ook wel mooi, maar ik wil geen merk-specifieke onderdelen. Als iets kapot gaat, ook over een paar jaar, wil ik gewoon onderdelen kunnen krijgen zonder de hoofdprijs te betalen. Zoals DDX ook al aangeeft is de eenvoud van onderhoud ook een punt van aandacht.

Het wordt wat anders als je elke 2 of 3 jaar je fiets vernieuwd. Die tijd heb ik gehad en achter mij gelaten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Morrar schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:06:
[...]
@DDX Power2Max spindle power meter is het enige dat erop past. Maar die FSA crank schijnt van erg lage kwaliteit te zijn.
Kom er zo snel niet achter maar lijkt me stug dat je aan de "FSA Cartridge" vastzit die ze noemen in de specs.
Wat ik zo zie zijn dat bottombrackets met schroefdraad.
Kan alleen de maatvoering niet echt achterhalen of je daar gewoon een standaard shimano bsa of sram dub in kan draaien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

De truc is denk ik ook om een beetje slack in je remleidingen te houden zodat ze eerst een paar keer ingekort kunnen worden voordat je ze compleet moet vervangen. Ik weet ook niet hoe herbruikbaar die inserts uiteindelijk zijn, want die hebben op zich ook niet zo veel te lijden lijkt mij, mogelijk valt er ook wat te winnen om er alleen een nieuw olijfje te plaatsen.

Voor mij gaat dat nu al binnenkort gebeuren op mijn nog nauwelijks gebruikte Tarmac SL7. In eerste instantie dacht ik af te kunnen met een S-Works Shallow Bend stuurtje die ik ook naar volle tevredenheid op mijn SL6 hebt. Maar het gaat me nu al irriteren dat ik nu op de SL7 wel de "nadelen" van volledig geintegreerd heb, maar dat er als nog kabels buiten langs het stuurtje gaan. Zodra ze weer leverbaar zijn komt er hier een Roval Rapide op. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
DDX schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:25:
[...]

Kom er zo snel niet achter maar lijkt me stug dat je aan de "FSA Cartridge" vastzit die ze noemen in de specs.
Wat ik zo zie zijn dat bottombrackets met schroefdraad.
Kan alleen de maatvoering niet echt achterhalen of je daar gewoon een standaard shimano bsa of sram dub in kan draaien ?
Het is idd een threaded BB, maar specs kreeg ik ook niet helder. Volgens Mantel was het geen goede optie om 'm te vervangen.

Maar ik zit niet vast aan die Cannondale. Zoek gewoon een gravelbike net GRX600/800, 22 versnellingen, hydraulische schijfremmen, zoveel mogelijk mount points, minimaal ruimte voor 40mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Kluus schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:32:
De truc is denk ik ook om een beetje slack in je remleidingen te houden zodat ze eerst een paar keer ingekort kunnen worden voordat je ze compleet moet vervangen. Ik weet ook niet hoe herbruikbaar die inserts uiteindelijk zijn, want die hebben op zich ook niet zo veel te lijden lijkt mij, mogelijk valt er ook wat te winnen om er alleen een nieuw olijfje te plaatsen.
Maar waar ga je die slack houden ?
In je frame wat als gevolg heeft dat kabels gaan rammelen ?

Maar dan nog even je remleiding uit je stuurpen/stuur halen en weer erin krijgen ben je ook weer zo uurtje verder.
Bij mijn factor die ik net in elkaar heb gezet was ik ook 1 a 2 uurtjes bezig om remleidingen/di2 kabels netjes door stuur te krijgen.
En dat was met hulp van park tool kabeltrek tools.

Olijfje van de insert afhalen gaat je niet lukken trouwens als die eenmaal gebruikt/samengeperst is.
Misschien als je met dremel ofzo aan de slag gaat.

[ Voor 28% gewijzigd door DDX op 03-02-2023 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Morrar schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:40:
[...]

Het is idd een threaded BB, maar specs kreeg ik ook niet helder. Volgens Mantel was het geen goede optie om 'm te vervangen.

Maar ik zit niet vast aan die Cannondale. Zoek gewoon een gravelbike net GRX600/800, hydraulische schijfremmen, zoveel mogelijk mount points, minimaal ruimte voor 40mm.
Winspace G2 ?
Zit winkel/importeur in Nederland die ze kan leveren (als complete fiets)

[ Voor 7% gewijzigd door DDX op 03-02-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:51
Morrar schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:06:
[...]

Kan altijd natuurlijk, kost rond de 400 euro extra dan. En aangezien Cannondale al vrij prijzig is, wordt het dan niet heel aantrekkelijk qua prijs.
Sorry? Ik mis iets denk ik. Waarom kost een andere crankstel 400,- extra?!

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 13:49:
[...]

Maar waar ga je die slack houden ?
In je frame wat als gevolg heeft dat kabels gaan rammelen ?

Maar dan nog even je remleiding uit je stuurpen/stuur halen en weer erin krijgen ben je ook weer zo uurtje verder.
Bij mijn factor die ik net in elkaar heb gezet was ik ook 1 a 2 uurtjes bezig om remleidingen/di2 kabels netjes door stuur te krijgen.
En dat was met hulp van park tool kabeltrek tools.

Olijfje van de insert afhalen gaat je niet lukken trouwens als die eenmaal gebruikt/samengeperst is.
Misschien als je met dremel ofzo aan de slag gaat.
Ja dat het er niet makkelijker op wordt is een feit, beetje slack in je stuur, ook niet te veel dat het gaat rammelen, verschillende youtube filmpjes gezien waar ze dat doen, hoe veel moet je afknippen uiteindelijk, een halve centimeter ofzo? Ik had bij mijn vorige fiets best wel wat extra Di2 kabel door mijn stuur lopen, dat ging ook niet rammelen.

Ik lees hier en daar wel dat ze het olijfje er af hebben kunnen halen maar dat heb ik zelf ook nog niet geprobeert.

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 03-02-2023 14:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:12
joker1977 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:40:
[...]

lang verhaal kort: Er zijn zoveel factoren en variabelen dat je "blindstaren" op 1 nooit de heilige graal is. Jim brengt veel inzicht in de materie, maar moet, noodgedwongen door het karakter van een podcast, nogal eens kort door de bocht. Desondanks is het een geweldige toevoeging voor mensen die meer willen leren over trainen ed.
Tsja en dan komt bij mij altijd als eerst de vraag naar boven? Wat is je doel?

Alles leuk en aardig hoor lactaat, ftp, vo2 max, maar ik denk dat het allerbelangrijkste is, plezier, variatie en regelmaat.

Maar als je inderdaad uitslagen wil rijden in een lokale ronde, trainingskoers of een tijdritje dan zal er wat meer moeten gebeuren dan alleen plezier en regelmatig trainen ;) Maar voor het merendeel is regelmaat en variatie al genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

pier87 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 16:01:
[...]

Tsja en dan komt bij mij altijd als eerst de vraag naar boven? Wat is je doel?

Alles leuk en aardig hoor lactaat, ftp, vo2 max, maar ik denk dat het allerbelangrijkste is, plezier, variatie en regelmaat.

Maar als je inderdaad uitslagen wil rijden in een lokale ronde, trainingskoers of een tijdritje dan zal er wat meer moeten gebeuren dan alleen plezier en regelmatig trainen ;) Maar voor het merendeel is regelmaat en variatie al genoeg.
Helemaal met je eens, het doel staat voorop. En dan : Mensen kunnen een doel hebben, maar hoe realistisch is het bijbehorende plan eigenlijk ? De meeste mensen zijn (helemaal) niet bereid het werk te doen wat bij dat doel hoort, vandaar ook continu de pogingen van Stefan om een short-cut te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-10 15:22
Zijn er bij de profs niet ook genoeg voorbeelden te zien geweest van mensen die ondanks het doel + bijbehorende trainingen alsnog shortcuts hebben genomen om beter te blijven dan de concurrentie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Volgens mij had Dr Inigo San Milan het druk afgelopen periode met interviews geven.
Zo'n beetje op ieder kanaal kwam de beste man wel voorbij:

YouTube: Zone 2 & Beyond: Training Secrets From Dr Iñigo San Millán (Tadej Po...
https://open.spotify.com/...G2e9r?si=bf1196665aac4d69
https://open.spotify.com/...sENaW?si=5ef45e0395e54e1b

Best de moeite waard om te luisteren en ook hij is er van overtuigd dat er een continous lactaat meter op de markt gaat komen en dat dit trainen nog effectiever kan maken. En als de trainer van Pogacar, en de trainer van Girmay, dan verwacht ik toch wel een grote kern van waarheid daarin :).

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayWay
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-10 16:10
la_fusion schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:52:
[...]
Mocht je echter een nieuwe groepset op je oude fiets gaan zetten, dan ben ik wel benieuwd naar een verslag ervan! Vind dat altijd wel interessant om te zien namelijk.
Dit is uiteindelijk wel het plan geworden! Ik ben nu de onderdelen bij elkaar aan het scharrelen. Ik zal proberen onderweg wat foto's te maken e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Continue lactaat meting is voor sporters nog iets van de toekomst. Maar is het ‘supersapiens’ stuk hier al langs gekomen?

Continue suikerspiegelmeting. De gemiddelde diabeet in Nederland krijgt een vanuit zijn verzekering, maar voor 450€ per kwartaal kun je hem op je Wahoo aansluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-09 20:10
JayWay schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:28:
Tl;dr: Heeft er iemand tips om de aandrijving van een vintage racefiets voor een beperkt budget weer op te krikken?
Niet echt een low-budget projectje, maar ik heb mijn Peugeot Tourmalet van 30+ jaar oud voorzien van een Ultegra 2x11 set met alles erop en eraan. Montage was probleemloos. Scheelt wel dat ik al wel een recente wielset had. Rijdt weer als een zonnetje.

Wat me nog het meeste moeite kostte, was om de stoppertjes op het frame voor de versnellingskabels te vinden. Deze uiteindelijk besteld: https://www.bike-discount.de/de/search?sSearch=sm+cs50

[ Voor 18% gewijzigd door avdongen op 03-02-2023 22:35 . Reden: sm-cs50 toegevoegd ]

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:30

McMiGHtY

- burp -

avdongen schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:18:
[...]

Niet echt een low-budget projectje, maar ik heb mijn Peugeot Tourmalet van 30+ jaar oud voorzien van een Ultegra 2x11 set met alles erop en eraan. Scheelt wel dat ik al wel een recente wielset had. Rijdt weer als een zonnetje.
Je kan ook gaan voor een chinees groepsetje...dan is het redelijk low-budget

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayWay
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-10 16:10
McMiGHtY schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 22:23:
[...]

Je kan ook gaan voor een chinees groepsetje...dan is het redelijk low-budget
Ik ben nu voor een Microshift Advent X setje gegaan. Daarnaast een tweedehands wiel opgepikt. Hopelijk kan de rest redelijk intact blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:51
Ik begin volgende week met een trainingsprogramma (gericht op LBL, dus vooral veel duurtraining) en ik ben ook bezig met afvallen. Dat laatste lukt op zich wel, maar ik vraag me af hoe ik dat het best kan combineren.
Het zal vast wel niet goed zijn om met een lege tank een training te gaan doen. Dus zou ik dan van te voren een extra bord pasta moeten nemen? Een dag van te voren? Een paar uur van te voren?

En je wil natuurlijk ook niet meer (extra) eten dan strikt noodzakelijk om de training goed uit te voeren.
Ik zag een paar pagina's terug een mooi plaatje dat in Z2 ongeveer ~30% van de energie uit koolhydraten komt. Laten we zeggen dat ik 600 kcal wegtrap per uur fietsen, dan moet ik voor ieder uur Z2 training ongeveer 200 kcal koolhydraten beschikbaar moet hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreameater
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

dreameater

TOET'NKEAL ONIE DA!

Als je zorgt dat je ook echt in de lage zones blijft hoef je volgens mij echt geen hele gekke dingen te doen qua carbs stapelen oid. Gewoon goed en voldoende eten, 'laag trainen' en zo die dieselmotor lekker laten pruttelen en je lichaam laten wennen te functioneren op vetverbranding.

Neem desnoods wel wat snelle suikers mee om te voorkomen dat je bijv. toch gaat bonken omdat je volle bak wind tegen hebt óf simpelweg toch te hard/snel gaat!

Zelf train ik af en toe juist zonder ontbijt in deze zones om de nadruk bewust nog wat sterker op vetverbranding te leggen. Maar dit is per persoon wel een beetje proberen. Zo liep ik gisteren een halve marathon in 2 uur met 12 uur zonder eten/carbs. Daarna wel goed bij eten en de tijd nemen voor herstel.

вɑʗ₭ ıƝ Ϯһㅌ ₲яıÐ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:55
Tom-Z schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:40:
Ik begin volgende week met een trainingsprogramma (gericht op LBL, dus vooral veel duurtraining) en ik ben ook bezig met afvallen. Dat laatste lukt op zich wel, maar ik vraag me af hoe ik dat het best kan combineren.
Het zal vast wel niet goed zijn om met een lege tank een training te gaan doen. Dus zou ik dan van te voren een extra bord pasta moeten nemen? Een dag van te voren? Een paar uur van te voren?

En je wil natuurlijk ook niet meer (extra) eten dan strikt noodzakelijk om de training goed uit te voeren.
Ik zag een paar pagina's terug een mooi plaatje dat in Z2 ongeveer ~30% van de energie uit koolhydraten komt. Laten we zeggen dat ik 600 kcal wegtrap per uur fietsen, dan moet ik voor ieder uur Z2 training ongeveer 200 kcal koolhydraten beschikbaar moet hebben?
Er is een goede ‘Beter worden’ podcast over afvallen + trainen en voeding. Een zwaar trainingsprogramma én veel afvallen is een tricky combinatie, lees (of luister) je dus goed in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-10 16:03
Ik heb al eerder in de topic aangehaald dat ik een nieuwe fiets wil kopen.
Na veel twijfel nog steeds de knoop niet doorgehakt. Wel verder gespecificeerd wat het moet worden.

Canyon Endurace CF 7, 105

Dan komt misschien nog wel een lastigere keuze. De maat van het frame. Bij me Specialized Tarmac heb ik een maat 56 wat perfect is. Volgens Canyon is het niet gek om bij hun een maat kleiner te kopen t.o.v. concurrenten. In ieder geval kan het afwijken geven ze aan op hun site.

Nu ben ik 179,5cm lang met een binnen beenlengte van 84cm.
Op basis van deze info is een maat M goed. Vanaf 176 met 84cm binnenbeen gaan ze al maat S adviseren, zelfde geld bij een binnenbeenlengte vanaf 80cm.

Dus even de geometrie ernaast gelegd om wat meer context erbij te krijgen:

MaatTarmac SL4 - 56Endurace SEndurace M
Reach395375378
Stack564568590

Wat opvalt is dat de reach tussen maat s en m maar 3mm verschilt. Dus daar zit naar mijn idee het verschil niet. De stack verschilt wel. Daarin lijkt een Endurace in maat S een stuk sportiever.

Ik heb zelf een lichte voorkeur om naar iets te gaan wat zo dicht mogelijk zit op mijn huidige Tarmac, al weet ik dat kleine verschillen in een kwestie van tijd wennen en dan niet meer merkbaar zijn. Althans bij mij voelt dat zo.

Ik heb nu maximaal 15mm aan spacers onder me stuur. Dus bij een maat M zouden die overbodig zijn, maar dan is de zit nog steeds aan de "comfortabele" kant. Kleine fiets groter maken is ook altijd makkelijker als een grote fiets kleiner maken.

Ik denk dat ik aan beide geen miskoop zou doen.

Iemand een advies?

Woon helaas niet in het zuiden van NL, dus even huren/testen of naar zo'n service center wordt een vrij lange rit.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Morrar
Het kan ineens snel gaan; al een tijdje op zoek naar een gravelaar en nu bleek er ineens lokaal een op voorraad:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqtxRco4MNf7edf2v-X9nE3GvQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9goDAKvhmxObSHKvGwATovWK.jpg?f=fotoalbum_large

U ziet een Trek Checkpoint ALR 5! Shimano GRX 600/800 met 22 versnellingen, ruimte voor 40+ banden, schijfremmen, voldoende bevestigingspunten. Kortom, helemaal blij mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Laatst online: 14:35
user_tweakers schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:49:
Ik heb al eerder in de topic aangehaald dat ik een nieuwe fiets wil kopen.
Na veel twijfel nog steeds de knoop niet doorgehakt. Wel verder gespecificeerd wat het moet worden.

Canyon Endurace CF 7, 105

Dan komt misschien nog wel een lastigere keuze. De maat van het frame. Bij me Specialized Tarmac heb ik een maat 56 wat perfect is. Volgens Canyon is het niet gek om bij hun een maat kleiner te kopen t.o.v. concurrenten. In ieder geval kan het afwijken geven ze aan op hun site.

Nu ben ik 179,5cm lang met een binnen beenlengte van 84cm.
Op basis van deze info is een maat M goed. Vanaf 176 met 84cm binnenbeen gaan ze al maat S adviseren, zelfde geld bij een binnenbeenlengte vanaf 80cm.

Dus even de geometrie ernaast gelegd om wat meer context erbij te krijgen:

MaatTarmac SL4 - 56Endurace SEndurace M
Reach395375378
Stack564568590

Wat opvalt is dat de reach tussen maat s en m maar 3mm verschilt. Dus daar zit naar mijn idee het verschil niet. De stack verschilt wel. Daarin lijkt een Endurace in maat S een stuk sportiever.

Ik heb zelf een lichte voorkeur om naar iets te gaan wat zo dicht mogelijk zit op mijn huidige Tarmac, al weet ik dat kleine verschillen in een kwestie van tijd wennen en dan niet meer merkbaar zijn. Althans bij mij voelt dat zo.

Ik heb nu maximaal 15mm aan spacers onder me stuur. Dus bij een maat M zouden die overbodig zijn, maar dan is de zit nog steeds aan de "comfortabele" kant. Kleine fiets groter maken is ook altijd makkelijker als een grote fiets kleiner maken.

Ik denk dat ik aan beide geen miskoop zou doen.

Iemand een advies?

Woon helaas niet in het zuiden van NL, dus even huren/testen of naar zo'n service center wordt een vrij lange rit.
The tarmac is een racefiets. Dus vergelijken met een endurance fiets wordt altijd lastig. Ik denk dat je met een ultimate of aeroad qua geometrie dichter in de buurt kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Tom-Z schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 09:40:

Afvallen doe je voornamelijk met het beperken van wat je in je mond stopt, niet zozeer met trainen. Als je, wanneer je niet op de fiets zit, je voedsel-inname in de gaten houdt dan is dat verstandiger dan jezelf een hongerklop in rijden. Dat is sowieso niet goed voor trainen...

Ik heb geen idee hoeveel kg. je wenst te verliezen en hoeveel dat is op je totale lichaamsgewicht. Maar dan nog: Dat soort grafiekjes zijn natuurlijk een gemiddelde en moet je niet zien als een leidraad om je voedsel-inname tijdens fietsen te beperken.

Gemiddeld genomen doe je afvallen buiten het fietsen om en trainen op de fiets. Die 2 dingen zou ik niet proberen te combineren. Eet gewoon op de fiets zodat je niet hartstikke leeg en gaar thuiskomt waar je alsnog gaat snaaien en je de "uitgespaarde kcal" alsnog bij-eet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Hier mensen die asr vitality gebruiken? Ben benieuwd hoe de puntentelling gaat. Kan het op basis van vermogen (op de site wordt alleen over hartslag gesproken) en als ik 6-9 uur fiets per week, kom ik daarmee aan het maximaal aantal te verdienen punten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
user_tweakers schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:49:
Lijkt me dan duidelijk, de M halen en zonder spacers rijden.
Reach verschil los je op door langere stuurpen te nemen.
Let wel op dat je stuur ook nog uitmaakt in reach, reacht verschilt ook nog tussen sturen. (en smaller stuur geeft je ook minder reach)
Alleen als het zo'n geintegreerde bedoeling is, is dat wat lastiger (als in duurder) maar bij deze fiets niet van toepassing.

Let wel op dat langere stuurpen ook weer wat met drop doet, dus beste om fietsen en naast elkaar te zetten :
https://bikeinsights.com/

[ Voor 10% gewijzigd door DDX op 04-02-2023 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dullahan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-10 23:28
SirLenncelot schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:41:
Hier mensen die asr vitality gebruiken? Ben benieuwd hoe de puntentelling gaat. Kan het op basis van vermogen (op de site wordt alleen over hartslag gesproken) en als ik 6-9 uur fiets per week, kom ik daarmee aan het maximaal aantal te verdienen punten?
Ik heb het gehad, nu niet meer (andere verzekeraar). Het gaat met hartslag of stappen (lopen). Bij hartslag gaat het er om hoe lang je bezig bent, niet hoger = beter (zolang je boven de grens van actief/rust zit).

Als ik het me goed herinner loopt de maximale punten totaal dat je nodig hebt op, tot een max van 800. Het aantal punten dat je per dag kan verdienen is ook beperkt (300 ofzo?). Vaker kort actief zijn wordt beter beloond dan lang actief zijn.

Volgens mij haal je de max als je 4x per week 1 uur actief bent, maar kan het ook in 3 dagen als je langer sport. Hoeveel stappen je moet zetten voor punten weet ik niet, maar op hr gaat sneller en je kan niet beide op 1 dag voor zover ik weet.

Edit: als antwoord op je vraag, hangt af hoe de uren verdeeld zijn. Als je alles in 1 of 2 dagen doet niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Dullahan op 04-02-2023 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:51
SirLenncelot schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 18:41:
Op vermogen kan niet. Als je serieus mee wil doen heb je een hartslagmeter nodig.
Het aantal punten dat je (uiteindelijk) per week moet gaan halen is 800. Het meeste wat je op één dag kan verdienen is 250 punten, door 1.5 uur met hartslag 60% van je maximum (berekend aan de hand van 220 - leeftijd) te sporten. 60% is heel makkelijk te halen.
Je weekdoel kan je dus halen door op 3 dagen minstens 1.5 uur te fietsen en op een andere dag nog 50 punten bij te verdienen.
Met de ASR-fietsapp kan je jezelf de hele tijd laten tracken en kan je ook punten krijgen op basis van gefietste afstand, maar dat gaat om een kleiner aantal punten dan je op basis van hartslag zou krijgen en als je te hard gaat (>25km/u) telt het niet want dan denken ze dat je op een brommer zit. Maar als je woon/werk op de stadsfiets doet krijg je daar ook al een aardig aantal punten mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Tom-Z schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:30:
[...]
en als je te hard gaat (>25km/u) telt het niet want dan denken ze dat je op een brommer zit.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Thnx! Ben wel benieuwd hoe ze omgaan met dubbele uploads. Dus 1x via Polar Flow en 1x via Strava (die niet met elkaar gekoppeld zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Hij pakt de activiteit met de meeste punten, en voor de andere krijg je dan die dag geen punten.
Verder is er een topic over:
[Zorgverzekeringen 2021] a.s.r. Vitality
ivm Strava vervuiling neem ik de heen en terug weg van woonwerk ritjes in 1x op, bijkomend voordeel is dat ik zo meer punten krijg.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:10
Tom-Z schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:30:
[...]

Op vermogen kan niet. Als je serieus mee wil doen heb je een hartslagmeter nodig.
Het aantal punten dat je (uiteindelijk) per week moet gaan halen is 800. Het meeste wat je op één dag kan verdienen is 250 punten, door 1.5 uur met hartslag 60% van je maximum (berekend aan de hand van 220 - leeftijd) te sporten. 60% is heel makkelijk te halen.
Je weekdoel kan je dus halen door op 3 dagen minstens 1.5 uur te fietsen en op een andere dag nog 50 punten bij te verdienen.
Met de ASR-fietsapp kan je jezelf de hele tijd laten tracken en kan je ook punten krijgen op basis van gefietste afstand, maar dat gaat om een kleiner aantal punten dan je op basis van hartslag zou krijgen en als je te hard gaat (>25km/u) telt het niet want dan denken ze dat je op een brommer zit. Maar als je woon/werk op de stadsfiets doet krijg je daar ook al een aardig aantal punten mee.
Op stadsfiets ga ik ook wel harder dan 25km/u. Afgelopen week nog de 45km/u aangetikt met wind mee
:P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

jasperdeman schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:33:
[...]

The tarmac is een racefiets. Dus vergelijken met een endurance fiets wordt altijd lastig. Ik denk dat je met een ultimate of aeroad qua geometrie dichter in de buurt kan komen.
Dit wilde ik ook typen maar toen ik terug las zag ik dat de endurance op zich wel een bewuste keuze is van @user_tweakers.

Maar je kan de geo’s dan niet echt vergelijken inderdaad. Als je hem met een Ultimate gaat vergelijken is de Tarmac SL4 56 vrijwel gelijk aan de huidige Ultimate in maat M fwiw.

https://geometrygeeks.bik...on-ultimate-cf-sl-2023-m/

Ik zou ook doen wat @DDX zegt, maat M is duidelijk wat Canyon voor ogen heeft bij jouw maat. Geen te kleine endurance fiets kopen omdat je meer racy wilt.

[ Voor 16% gewijzigd door Kluus op 04-02-2023 23:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Ik zag ook dat er een nieuwe Garmin cycle-route beschikbaar is als je je Garmin Edge (weer) es aan je PC aansluit en Garmin Express opstart.

Misschien was ie er al langer, ik sluit dat ding bijna nooit aan op de PC, maar voor geïnteresseerden versie 2022.11 is nu uit en kun je via Garmin Express uploaden naar je Edge

Ik geloof dat ze water-bijvulpunten nu ook toegevoegd hebben aan de POI's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
Ik ben op zoek naar een M6 kabel stelschroef (SRAM Rival achterderailleur). Gewoon nergens te vinden!

Zie onderstaande plaatje, item 2.

Weet iemand waar ik hem kan krijgen of heeft iemand iets liggen? Let op.....het is M6 en geen gangbaar M5.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGJm1fhiZjFCS_-4GVNwPQe4bto=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8lL6z6VhRTf2i0E8eUfBb5y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-10 16:03
DDX schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 19:16:
[...]

Lijkt me dan duidelijk, de M halen en zonder spacers rijden.
Reach verschil los je op door langere stuurpen te nemen.
Let wel op dat je stuur ook nog uitmaakt in reach, reacht verschilt ook nog tussen sturen. (en smaller stuur geeft je ook minder reach)
Alleen als het zo'n geintegreerde bedoeling is, is dat wat lastiger (als in duurder) maar bij deze fiets niet van toepassing.

Let wel op dat langere stuurpen ook weer wat met drop doet, dus beste om fietsen en naast elkaar te zetten :
https://bikeinsights.com/
Thanks, een maat M gaat het worden.
Focus gaat dit jaar ook meer naar lange ritten en klimmen in het buitenland, dan is iets meer comfort denk perfect.

Nu nog even wachten tot je juiste kleur op voorraad is.

Afbeeldingslocatie: https://www.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dw8bbec6fe/images/full/full_2022_/2022/full_2022_endurace-cf-7-disc_2735_rd-rd_P5.jpg?sw=503&sfrm=png&q=90&bgcolor=F2F2F2

Afbeeldingslocatie: https://www.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dw2f77dece/images/full/full_2022_/2022/full_2022_2735_endurace-cf-7_P02_P5.jpg?sw=503&sfrm=png&q=90&bgcolor=F2F2F2

Voorkeur gaat naar Rood. Helaas is alleen de blauwe nu alleen leverbaar. Nog even wachten dus..

Edit, nog iets anders:
Op mijn huidige fiets sinds kort ook een powermeter van 4iii. Netjes gecalibreerd. Ook een ritje gedaan op de Zwift waarin ik heb gekeken hoe veel de eenzijdige powermeter afwijkt ten opzichte van de elite suito trainer. Daaruit blijkt de 4iii powermeter op een rit van +- 40 minuten 3 watt meer meet. (gemiddeld 180 vs 184).

Nu heb ik in begin december en Zwift ftp test gedaan en kan op 236 / 3,49w/kg
Nu heeft de Garmin vandaag ook een ftp gedetecteerd met de 4iii powermeter. Resultaat: 262 / 3,85w/kg.

Nogal een groot verschil. Ik fiets wel veel op Zwift en was vandaag goed uitgerust. Enige verschil is dat de lage ftp in de avond is gedaan na een werkdag. Wellicht toch iets vermoeid geweest?

Een toename van 26 punten is 3 maanden lijkt mij extreem veel, daarom twijfel ik of het wel klopt?

Over een maandje maar weer eens een ftp testje doen op Zwift.

[ Voor 23% gewijzigd door user_tweakers op 05-02-2023 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Stillekracht schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:43:
Ik ben op zoek naar een M6 kabel stelschroef (SRAM Rival achterderailleur). Gewoon nergens te vinden!

Weet iemand waar ik hem kan krijgen of heeft iemand iets liggen? Let op.....het is M6 en geen gangbaar M5.

[Afbeelding]
AliExpress?
https://nl.aliexpress.com/item/1005002808100424.html
Of deze anders;
https://nl.aliexpress.com/item/32842063113.html

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
Ik had niet gedacht om daar te kijken. Alleen die levertijd.......:-(

Eens kijken of ik het tijdelijk kan repareren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-10 19:43

]
https://fietsenonderdelen...er-12-stuks-241106-15329/

€7,50 voor 12 stuks....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:30

McMiGHtY

- burp -

Even doorklikken laat zien dat de pagina niet beschikbaar is..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

@Stillekracht er staat geen maatvoering bij helaas maar wel voor SRAM, zou dit hem kunnen zijn?
https://www.tradeinn.com/...oducte=4381948&country=nl

Of deze (staat bij dat die voor RED in ieder geval geschikt is):
https://www.tradeinn.com/...-cable-cambio/136336178/p

[ Voor 24% gewijzigd door Kluus op 05-02-2023 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
Kluus schreef op zondag 5 februari 2023 @ 20:00:
@Stillekracht er staat geen maatvoering bij helaas maar wel voor SRAM, zou dit hem kunnen zijn?
https://www.tradeinn.com/...oducte=4381948&country=nl

Of deze (staat bij dat die voor RED in ieder geval geschikt is):
https://www.tradeinn.com/...-cable-cambio/136336178/p
Als ik de foto's zie, dan zit er geen schroefdraad op. Ben bang dat dit ze niet zijn. De beschrijving is ook nietszeggend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Stillekracht schreef op zondag 5 februari 2023 @ 17:05:
[...]

Ik had niet gedacht om daar te kijken. Alleen die levertijd.......:-(

Eens kijken of ik het tijdelijk kan repareren
Daarom dat tweede linkje. 15 days delivery (moet je alleen wel voor 10 euro aan "15 days delivery" in je mandje stoppen. Mogen ook andere artikelen zijn. )
Is nog lang als je niet kan fietsen, maar een tijdelijke fix zou een ringetje kunnen zijn met een klein gaatje zodat de buitenmantel niet naar binnen schiet en dan je binnenkabel precies goed vastzetten. Je zou al een aardig eind goed moeten zitten als je hem gewoon net aantrekt op je kleinste blad. (En misschien derrie een miniem beetje duwen wanneer je de kabel vastzet)

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:00

[Afbeelding]
stuknummer 2?
Kun je niet gewoon een M6 moertje gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
Ik ga wel wat freubelen zodat ik de tijd heb om te wachten op een levering.

Dank allen voor het meedenken en zoeken!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

user_tweakers schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:42:

Nu heeft de Garmin vandaag ook een ftp gedetecteerd met de 4iii powermeter. Resultaat: 262 / 3,85w/kg.

Nogal een groot verschil. Ik fiets wel veel op Zwift en was vandaag goed uitgerust. Enige verschil is dat de lage ftp in de avond is gedaan na een werkdag. Wellicht toch iets vermoeid geweest?

Een toename van 26 punten is 3 maanden lijkt mij extreem veel, daarom twijfel ik of het wel klopt?

Er zit een groot verschil tussen de methodieken die gebruikt worden om FTP te bepalen. Afhankelijk van de gekozen test die je gedaan hebt in december op Zwift is dat óf een 20 minuten test, óf een ramp-up test.

De gedachte erachter is eigenlijk dat FTP het vermogen is wat je een ~uur kan volhouden. Maar een uur lang testen is dramatisch en heel lastig. Omdat er wel de nodige kennis aanwezig is hoeveel vermogen een mens kan genereren over een bepaald tijdsinterval (bv. 10s, 20s, 30s, 1m, 5m, 10m, 20m, 60m etc) kan je gemiddeld stellen dat om je 1 uur FTP te bepalen men een 20 minuten test doet en dan 95% van deze waarde aanneemt als 1 uur waarde. Dat is de 20 mins test van Zwift.

Ook weten we dat ongeveer 75% van je 1 minuut waarde je FTP over 60 minuten is, dat gebruikt men in de Zwift ramp-up test.

Garmin houdt een beetje bij wat je beste waardes zijn voor een aantal tijdsintervallen en doet op basis daarvan ook een uitspraak over je FTP.

Er zijn de nodige problemen en aannames in die methodieken, het grootste probleem is wel dat die waardes op tijdsintervallen vaak een grote anaerobe component hebben. Voor een goede 20 mins test moet je je anaerobe tankje eigenlijk eerst goeddeels leeg rijden, maar de meeste test-protocollen doen dat maar half-half. Het gevolg is dat je FTP eigenlijk te hoog wordt ingeschat omdat je een groter anaeroob-deel kan gebruiken op 20 mins tov 60 mins. Dit wordt (helemaal) verergerd doordat Garmin ook nog (veel) kortere intervallen accepteert als een geldige schatting voor de FTP.

Ik denk dat je gelijk hebt dat 10% verbetering in 1-2 maanden erg veel is. Afhankelijk van je basis en geschiedenis is het wel mogelijk, in het begin kun je grote stappen maken, al gaat dat vlot afvlakken..

Mijn advies zou zijn om enkel FTP-tests met dezelfde methodiek met mekaar te vergelijken. Garmin valt eigenlijk af, omdat je daar ook niet kunt zien over welk interval deze waarde is bepaald, waardoor de waardes kunnen komen uit een 3 mins waarde of een 10 mins waarde, je weet het niet..

Een alternatief kan zijn om een (gratis) account te maken op intervals.icu. Daar wordt van iedere rit met een vermogensmeter een eFTP (estimated FTP) gemaakt - incl. de tijdsduur van het interval waarop deze waarde is gebaseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Laatst online: 14:35
[...]

Het ligt er inderdaad aan hoe je het getest hebt. Je test binnen zal vermoedelijk een ramptest zijn geweest en je test buiten vermoedelijk een 20-min test.

Als je binnen test één van de eerste keer binnen was kan het zijn dat je nog niet goed geacclimatiseerd was voor het binnen fietsen. Warmte, ventilatie, positie etc. Mogelijk dat je daardoor minder presteerde dan je 'eigenlijk' had gekund.

Dat de tweede test buiten beter verloopt kan daarnaast komen doordat je gewoon beter bent geworden in testen en niet zo zeer in conditie.

Dus komt ook een beetje neer op de ervaring die je had tijdens het testen en ook inderdaad zoals door @joker1977 gezegd speelt je fysiologie een rol, ben je meer een dieseltype zal de 20-min test hoger uitkomen, ben je meer een aanvaller/sprinter dan zal de ramptest iets hoger uitkomen.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:23

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Na het wat herbouwen en upgraden deze winter, ben in eindelijk tevreden of de staat van 'mijn voertuig' :P
Aanschouw, 16 jaar oud. "beetje" upgrades aan gedaan wel.
(en ook proper gewassen na het ritje van gisteren)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJuIjIByMU9W_D9F1XowODUtd3w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MfhLE7uu0rllZE2jSlEM03mY.jpg?f=user_large

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-10 22:04
N+1 bikes! :) Afgelopen zaterdag bij Service Koers in Heiloo een nieuwe fiets opgepikt. Een "winterfiets" zullen we maar zeggen, maar stiekem is het ook gewoon leuk en makkelijk om er twee te hebben... Mijn gewone racefiets (BMC GF02, 11-speed Ultegra 6800) staat op zolder op de Wahoo Kickr en komt pas naar buiten als de lente echt losbarst. Het is een 54cm Specialized Allez Sport in pine green. 9-speed Sora r3000 groep. Enige aanpassingen tov stock zijn Shimano BR-561 remhoeven, mijn favo zadel (Giant Contact Forward SL) en andere banden (Conti GP 4-seasons 28mm)

En mensen die denken: Sora 9-speed, yikes! Probeer het eens zou ik zeggen. Ik heb door de jaren heen van alles gehad en geprobeerd (huurfietsen op vakanties bijv.), van Campag 8-speed triple tot Ultegra R8000 Di2 en van alles er tussenin, maar Sora r3000 schakelt echt helemaal prima, voor mijn gevoel veel lekkerder dan bijv. Shimano 10-speed 5700 en 6700 destijds.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqHpBjR5Kkcf3IepYgtuoRlQgQc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5RrPiDtH1wSdMmnzyznP0kV.jpg?f=fotoalbum_medium

Mijn wensenlijstje was:
  • relaxte geometrie (is bijna identiek aan mijn BMC)
  • velgremmen
  • ruimte voor 28mm banden
  • threaded bb
  • compact crank
  • alu frame
  • betaalbaar (max 1000 eur)
  • gaaf kleurtje
Zaterdagmorgen lekker vroeg naar Service Koers gereden, daar ff de nieuwe fiets bewonderd met een koffietje een aansluitend een mooie ronde door de duinen gereden (Castricum, Egmond, Bergen, Schoorl).

[ Voor 0% gewijzigd door estorino op 06-02-2023 13:00 . Reden: typo ]

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
[...]
Edit, nog iets anders:
Op mijn huidige fiets sinds kort ook een powermeter van 4iii. Netjes gecalibreerd. Ook een ritje gedaan op de Zwift waarin ik heb gekeken hoe veel de eenzijdige powermeter afwijkt ten opzichte van de elite suito trainer. Daaruit blijkt de 4iii powermeter op een rit van +- 40 minuten 3 watt meer meet. (gemiddeld 180 vs 184).

Kan allemaal meetellen. Mijn FTP begin 2022 op 279 geklokt door 20 minuten test in Zwift. Begonnen met trainen voor de Marmotte, FTP buiten (paar maanden later) 298 in 20 minuten test op de dijk. Dit jaar 10.000 km gefietst. Wel veel duur gefietst maar ook regelmatig wat kracht tussendoor. Test ik eind 2022 weer 20 minuten in Zwift: 268…

Het is ook maar een getal 😋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:30
SirLenncelot schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:01:
[...]

Kan allemaal meetellen. Mijn FTP begin 2022 op 279 geklokt door 20 minuten test in Zwift. Begonnen met trainen voor de Marmotte, FTP buiten (paar maanden later) 298 in 20 minuten test op de dijk. Dit jaar 10.000 km gefietst. Wel veel duur gefietst maar ook regelmatig wat kracht tussendoor. Test ik eind 2022 weer 20 minuten in Zwift: 268…

Het is ook maar een getal 😋
10k km rijden betekend niet perse dat je FTP moet verbeteren. Ik weet niet precies hoe je fiets, maar ik heb voor mijn gevoel ook 2/3 jaar tussen 5 en 7k km gemaakt door domweg op fiets te stappen en te rijden met vrienden zonder metertjes en data. Ik fiets nu met vermogen meter en trainingsapp Join, en dan merk je toch wel redelijk snel niveauverschillen. Als je tussendoor een keer in de winterperiode 3 tot 4 weken niks heb gedaan of heel weinig kan je niveau redelijk snel terugzakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:27
Heeft er hier misschien iemand ervaring met Ridenow Ultralight binnenbandjes? (Aliexpress versie van de Tubolito)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
estorino schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:43:

En mensen die denken: Sora 9-speed, yikes! Probeer het eens zou ik zeggen. Ik heb door de jaren heen van alles gehad en geprobeerd (huurfietsen op vakanties bijv.), van Campag 8-speed triple tot Ultegra R8000 Di2 en van alles er tussenin, maar Sora r3000 schakelt echt helemaal prima, voor mijn gevoel veel lekkerder dan bijv. Shimano 10-speed 5700 en 6700 destijds.
inderdaad, ik heb op mijn racefiets 2x10 tiagra en dat werkt meer dan prima, ook de iets nieuwere 2x10 tiagra met disks van mijn vrouw schakelt ook erg goed. Op vakantie in spanje had ik een huurfiets met 2x11 105 en dat vond ik zelf vergelijkbaar.

Nou ligt het er ook wel een beetje aan hoe je fiets, kan me wel voorstellen als je bv in een volle sprint nog wilt kunnen schakelen, dat je dan toch nog wel een beetje verder moet kijken, maar de meeste "wielrenners" schakelen een keer als de wind draait en als er een viaductje voorbij komt. dat is zelden "onder load" (lees > 300 watt).

(op de mtb ben ik een stuk kritischer, en hoewel de nieuwe 12 speed deore ook erg goed werkt vind ik de voordelen van XT toch wel de moeite waard, met name het aantal stapjes in 1 beweging (zowel zwaarder als lichter) + het instant release voelt een stuk sneller aan, hier bij schakel je al een tandje kleiner bij het indrukken ipv loslaten van de hendel).

Strava

Pagina: 1 ... 457 ... 689 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).