DDX schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:55:
[...]
Tja mensen die op zondag ochtend volle bak fietsen met vriendengroepje en daarna neerploffen op de bank en rest van de week niets doen heb je ook genoeg.
Fietsen is voor sommige mensen gewoon een hobby en hoeven niet beter te worden.
Ik zou met netjes een trainer volgen ook beter kunnen worden, maar daar wordt ik niet gelukkig van.
Maar toch volg ik veel adviezen ook prima op, merendeel van mijn ritjes zijn gewoon rustig benen rondtrappen.
(kan ook niet anders)
oh, absoluut, ook niks mis mee, beter dan de hele week op de bank hangen
Maar we hebben het hier blijkbaar over de groep die naar de beter worden podcast luistert en zich afvraagt of je met lactaat beter kan trainen.
(ik fiets op zich niet zoveel, zit gemiddeld op 4-6 uur per week, maar ik vind het juist een interessante uitdaging om met relatief weinig volume beter te worden, ik merk alleen dat het rond de 4 w/kg lastig wordt om nog te verbeteren, meer intensiteit wordt dan killing en de beperkte tijd vullen met Z2 gaat ook niet helpen, dus dan komt er toch weer meer volume om de hoek

dat je ergens een grens bereikt bij een bepaald volume is natuurlijk niet meer dan logisch)
joker1977 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 09:53:
[...]
Denk je dat? Ik ben het met je eens dat 10W "over je limiet" wat anders is, maar of je nou "5W of 15W onder je limiet rijdt bij ~300W" lijkt mij het verschil in trainingseffect niet substantieel anders.
nou.. dat probeerde ik dus uit te leggen...even een voorbeeld dan.. @
Michaelg en ik volgen elkaars training nu al een paar jaar en we hebben we een tijdje op een vergelijkbaar schema en vergelijkbaar niveau gezeten, maar ik zie nu ook de verschillen van meer volume icm met polarized. Op basis van de verschillen die ik nu zie ben ik er wel van overtuigd dat Michael best een uur op 90% kan rijden met een stabiele lactaat concentratie, maar als ik een half uur 90% heb gedaan, dan is het 2e half uur eerder threshold of erboven. Die verschillen zou je dus heel goed met een realtime lactaat waarde kunnen zien en je vermogen daarop aanpassen, dat 2e half uur zou voor mij echt een andere training zijn als ik gewoon 90% van mijn FTP blijf trappen dan voor iemand met meer duur
qua trainings effect is het misschien lastig te quantificeren, maar je bepaald dus op deze manier perfect het verloop van je threshold over tijd, waarmee je meer "time in zone" kan doen, zonder overbelasting
dat kan bij een laag volume en relatief veel sweet spot best handig zijn denk ik
[...]
Dat is enkel een reden als je denkt dat die .1 of .15 mmol/l extra lactaat-concentratie een ander trainings-effect heeft. Dat durf ik wel te betwijfelen.
Het gaat niet om de exacte waarde, het gaat erom of je de waarde stabiel kan houden, dan zit je namelijk precies op je drempel, bedenk eens hoe perfect je een 40k TT kan pacen als je precies zoveel lactaat aanmaakt als je kan wegbufferen...

[...]
Zeker! Daar twijfel ik niet aan, op het moment dat je volume wilt uitbouwen zul je op een bepaald punt je intensiteit moeten terugschroeven, simpelweg omdat je anders niet genoeg hersteltijd overhoudt.
In beginsel kun je aan 3 parameters draaien: Intensiteit, duur en frequentie. Frequentie is vaak lastig boven de (max) 1x per dag voor niet-profs en duur wordt vaak ook gedicteerd door andere verplichtingen. Dan blijft eigenlijk enkel intensiteit over - die je m.i. zo wilt maximeren dat je nog net de maximale frequentie kan behouden. Dan kom je vrijwel automatisch uit op een 80/20-regel als je >12 uur / week wilt trainen, tenzij je bv. (deels) werkloos bent zonder verdere andere sociale verplichtingen.
daar zijn we het weer wel over eens
[
Voor 3% gewijzigd door
Prulleman op 03-02-2023 10:13
]