Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 456 ... 689 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:56
Op dit moment begint de voorbereiding voor het komende zomerseizoen.. intent is om op vakantie te gaan voro drie weken, waarbij we 1 week gezaamlijk gaan met aantal andere stellen.
Allen hebben we kids, maar ook de zin om lekker door de bergen te fietsen... nu hebben we eigenlijk nog geen land op het oog... laatste twee keer waren we bij Alpe d'Huez in de buurt maar dat hebben we nu wel gezien.

Dus mijn open vraag... hoe pakken jullie dit aan? Paar goede websites waar mooie tochten staan en daar dan een geschikte camping bij uitzoeken? Of juist eigenlijk andersom, omdat er overal wel enigszins gefietst kan worden?

Het is, zoals je leest, nog early thoughts voor me, dus benieuwd of mensen al een handige aanpak hadden om tot een mooi gebied en camping te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-10 18:57
Dat ligt er denk ik ook aan hoe je je vakantie pland. Wij gaan altijd 'op de bonnefooi'. Een paar jaar geleden wilden we weleens de Ventoux beklimmen dus toen hebben we een paar nachten daar in de buurt gekampeerd. Afgelopen zomer zijn we drie weken door de Alpen getrokken en hebben we gewoon gefietst waar we op dat moment waren. De keuze voor een camping was dan ingegeven door de omliggende dorpjes, natuur, het weer en mogelijkheden om te fietsen. Voordeel was dat wanneer iets niet zou bevallen we een dag later ook weg zijn. Maargoed, wij zijn vrij flexibel aangezien we met z'n tweeën zijn, zonder kinderen maar met een klein camperbusje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:50
PaulBloem schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:00:
Op dit moment begint de voorbereiding voor het komende zomerseizoen.. intent is om op vakantie te gaan voro drie weken, waarbij we 1 week gezaamlijk gaan met aantal andere stellen.
Allen hebben we kids, maar ook de zin om lekker door de bergen te fietsen... nu hebben we eigenlijk nog geen land op het oog... laatste twee keer waren we bij Alpe d'Huez in de buurt maar dat hebben we nu wel gezien.

Dus mijn open vraag... hoe pakken jullie dit aan? Paar goede websites waar mooie tochten staan en daar dan een geschikte camping bij uitzoeken? Of juist eigenlijk andersom, omdat er overal wel enigszins gefietst kan worden?

Het is, zoals je leest, nog early thoughts voor me, dus benieuwd of mensen al een handige aanpak hadden om tot een mooi gebied en camping te komen.
Zelf 2x in de Vogezen geweest; wel een mooie streek. Mooie landschappen en ook een paar leuke klimmetjes. Verder is het een wijnstreek met veel van die vakwerk huisjes en veel kastelen. Ook voor de kids is er wel vanalles te doen. Over de grens in Duitsland zit ook nog Europa park; een enorm pretpark dat voor kids van allerlei leeftijden best wel gaaf is. Tot slot is het prima te rijden vanuit Nederland; kan ook prima als tussenstop voor als je nog verder naar het zuiden door wilt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-10 15:22
Kluus schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:17:
Hier hetzelfde als bij @Salteh hoor, ik lees hier dingen over fietsen op het dak, naast de dakkoffer, wielen op de hoedenplank en ik denk "hoe dan"? ;)

[Afbeelding]

Maar gelukkig gaat dit al meer dan tien duizend kilometer prima, ook hier alleen Thule, dat wel. :)
Minder meenemen ;) naast die dakkoffer van jou past ook nog wel een fiets hoor. Ben benieuwd hoe dat hier gaat over een paar jaar met 3 kinderen maar verwacht er niet te veel problemen van eerlijk gezegd.
PaulBloem schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:00:

Meestal zoek ik gewoon een gebied uit waar wat bergen/heuvels zijn. Overal is wel te klimmen in vergelijking met Nederland. Wellicht niet altijd een klim van de buiten categorie maar zolang je niet te ver van het begin van de bergen zit kun je overal wel uitdagende routes maken. Daarnaast vind ik het sowieso mooi om weer eens op een andere plek te fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:24
Kluus schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:10:

Nb. Het ligt er ook aan welke spinder je hebt natuurlijk, de duurdere zien er ook wel degelijker uit. Maar die goedkoopste (en die heeft @Mistraller dus ook niet want die kan niet kantelen), waar ik het over heb, is echt wel een beetje rotzooi vind ik. ;)
Ik heb een heel oude van voor de doorstart. Want ze zijn in de tussentijd falliet gegaan ooit. Ik heb een falcon RC-2-F
Deze dus

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:36

Kluus

Gang is alles

la_fusion schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:21:
[...]

Minder meenemen ;) naast die dakkoffer van jou past ook nog wel een fiets hoor. Ben benieuwd hoe dat hier gaat over een paar jaar met 3 kinderen maar verwacht er niet te veel problemen van eerlijk gezegd.
Behalve de fiets ben ik niet degene die bepaalt wat er mee gaat, helaas ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:05
Ik heb een keer de fout gemaakt om bij het inladen van de auto wat schoenen van mevr Stillekracht te vergeten.

Was ze in de vakantie even naar de slager en komt ze met spiksplinter nieuwe schoenen aanlopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusNectar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:30
Op internet lees ik dat het beste is om de Wax er de avond ervoor op te doen zodat deze kan drogen.
Hoe lang moet ik dan wachten als ik tijdens het fietsen wax op mijn ketting doe? Neem aan dat het niet gelijk goed is om te gaan fietsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:26
TinusNectar schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:47:
[...]

Op internet lees ik dat het beste is om de Wax er de avond ervoor op te doen zodat deze kan drogen.
Hoe lang moet ik dan wachten als ik tijdens het fietsen wax op mijn ketting doe? Neem aan dat het niet gelijk goed is om te gaan fietsen?
DDX in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:30

McMiGHtY

- burp -

Gewoon de avond ervoor..als je je kleren klaarlegt, en naar de weergoden bid voor lekker weer!
Daarna een druppeltje per schakel als therapeutische klankbordschalen..heerlijk rustgevend..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Stillekracht schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:23:
Ik heb een keer de fout gemaakt om bij het inladen van de auto wat schoenen van mevr Stillekracht te vergeten.

Was ze in de vakantie even naar de slager en komt ze met spiksplinter nieuwe schoenen aanlopen :)
Ik vind het raar dat een slager schoenen verkoopt

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ow..maar dan kun je ook wel een keer "per ongeluk je fiets" vergeten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kavorka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-10 15:31
De laatste tijd wat problemen met opschakelen (zwaarder schakelen) met mijn oude race Cube Attempt (Shimano 105). Ik moet minimaal 3 a 4x de shifter zijwaarts indrukken voordat de achterderailleur reageert. Bij het lichter schakelen ervaar ik geen probleem. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
kavorka schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:09:
De laatste tijd wat problemen met opschakelen (zwaarder schakelen) met mijn oude race Cube Attempt (Shimano 105). Ik moet minimaal 3 a 4x de shifter zijwaarts indrukken voordat de achterderailleur reageert. Bij het lichter schakelen ervaar ik geen probleem. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Hoor je wel een klik in de shifter iedere keer dat je schakelt?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kavorka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-10 15:31
ElGreco schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:16:
[...]

Hoor je wel een klik in de shifter iedere keer dat je schakelt?
Nope; wel als die uiteindelijk bij de 3de of 4de keer wel schakelt. Lijkt wel of je eerst moet "pompen" voordat die schakelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Nu online
kavorka schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:39:
[...]

Nope; wel als die uiteindelijk bij de 3de of 4de keer wel schakelt. Lijkt wel of je eerst moet "pompen" voordat die schakelt.
Shifters zijn altijd leidend. De derailleur zelf volgt aan de hand van de kabelspanning die er op zit.

Geen klik, geen schakelmoment. Jouw shifter is in deze het probleem. Van uitgaande dat alles mechanisch is en er geen elektronica in de shifter zit, probeer hem eens door de spoelen met WD40. Bij de ingang van de schakel mechanisme/kabel inspuiten en flink heen en weer schakelen. Alles er om heen even afdekken met doekjes om de boel een beetje netjes te houden. Als je geluk hebt, wordt ie dan weer gangbaar. Indien niet, moet je of de boel open maken of een nieuwe shifter kopen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gurby
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:17
De shifter heeft ook wel een beetje spanning nodig op de kabel om daadwerkelijk te klikken, dus het kan ook nog zijn dat de kabel ergens niet lekker loopt/vast zit, en de veer van de derailleur niet (meer) genoeg is om voldoende spanning op de kabel te houden bij afschakelen. Je zou dit kunnen testen door de derailleur even met de hand te helpen terwijl je probeert te schakelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:30
Zijn hier mensen met goede aanbevelingen voor achterklep dragers?

de goedkoopste op bol kan je al vinden voor 60-70 euro, en van thule 994 als achterklap drager gaat richting 400 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
Zelf zo'n drager niet in bezit (wel een HAPRO trekhaak variant), wel regelmatig gezien bij fietsmaatje waarbij ik altijd dacht, hmmm... moet je dit wel willen (laat staan dat ik mijn carbon fiets hier op zou bevestigen).

Ik ken je auto en fiets natuurlijk niet, maar als een van beide enige waarde hebben zou ik heb absoluut niet aanbevelen maar kijken naar andere opties (dak/trekhaak of desnoods maar in de auto ipv hierin investeren).

(hiermee zeg ik niet dat er geen deugdelijke producten op de markt zijn hiervoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-10 09:14
kavorka schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:09:
Ik zou beginnen met de kabels een keer te vervangen. Klusje van niks, goedkoop en grote invloed op schakelkwaliteit. Als het dan nog niet lekker werkt zou ik naar de shifter kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-10 11:11
dfbt schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:51:

de goedkoopste op bol kan je al vinden voor 60-70 euro, en van thule 994 als achterklap drager gaat richting 400 euro.
ik heb een Thule Clipon 9103 en dat bevalt heel goed, voor paar tientjes van marktplaats gehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
RR46 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:02:
Zelf zo'n drager niet in bezit (wel een HAPRO trekhaak variant), wel regelmatig gezien bij fietsmaatje waarbij ik altijd dacht, hmmm... moet je dit wel willen (laat staan dat ik mijn carbon fiets hier op zou bevestigen).

Ik ken je auto en fiets natuurlijk niet, maar als een van beide enige waarde hebben zou ik heb absoluut niet aanbevelen maar kijken naar andere opties (dak/trekhaak of desnoods maar in de auto ipv hierin investeren).

(hiermee zeg ik niet dat er geen deugdelijke producten op de markt zijn hiervoor)
Ik heb een 5 jaar oude aluminium racefiets van pakweg toen de tijd 2 duizend euro.
Mijn auto is helaas een leasebak Suzuki Swift zonder trekhaak. Trekhaak installeren en zo'n fietsendrager wordt wel een te duur geintje..
Mja met een baby en weinig plek wordt een fiets meenemen bijna niet mogelijk, en er staan redelijk wat weekendjes/vakanties gepland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:27

Ik heb me daar eens in verdiept en toen die Thule gekocht. Volgens de reviews kan je de goedkope versies met nylon banden beter laten liggen en alleen kijken naar achterklep-dragers met staalkabels zoals de Thule.

Het instellen van de drager kost wat moeite maar daarna is hij er zo op en af, iig makkelijker dan dakdragers + zo'n fietshouder. De fiets zelf zit goed vast. Bij mijn 10 jaar oude auto ben ik ook niet bang voor wat krasjes hier en daar, met een leaseauto is dat misschien anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16:19

Ik heb ook een thule clipon high. Prima ding en niet duur. Carbon fiets van nl naar Italië en retour zonder bijzonderheden. Past goed en de achterklep kan ook nog open dan. Wel even vast houden want de veer van de klep is dan niet sterk genoeg om de klep inclusief drager omhoog te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:31
dfbt schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Ik heb een 5 jaar oude aluminium racefiets van pakweg toen de tijd 2 duizend euro.
Mijn auto is helaas een leasebak Suzuki Swift zonder trekhaak. Trekhaak installeren en zo'n fietsendrager wordt wel een te duur geintje..
Mja met een baby en weinig plek wordt een fiets meenemen bijna niet mogelijk, en er staan redelijk wat weekendjes/vakanties gepland.
Huren? Anders een paar Hoka's? Weekend niet fietsen?

Die van 60 euro proberen, en hier een review achter laten.

[ Voor 5% gewijzigd door mhr-zip op 25-01-2023 16:01 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-10 09:14
Een collega van mij heeft zo'n achterklepdrager van de Decathlon gekocht gewoon als probeersel. Passen 3 fietsen op en mits goed gemonteerd voelt de hele constructie echt degelijk aan. Wij zijn met 3 fietsen er aan naar Luxemburg gereden en dat ding gaf geen krimp, ook niet op de snelweg. Wel veel doeken e.d. als stootblokken want de fietsen (zeker met 3) komen bij het rijden wel af en toe tegen elkaar aan. Mijn ouders hebben een Thule voor op de trekhaak en dat ding is ook geniaal. Fietsen op de auto binnen 3 minuten en en kunt gaan rijden. Met die achterklepdrager ben je wel iets langer bezig, maar voor het geld hoef je het niet te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 16:58

Galois

1811 - 1832

dfbt schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Vroeger... toen ik nog een kleine Opel Corsa had, deed ik mijn wielen eruit en het frame ging dan tussen de achterbank en de voorstoelen, wielen op de achterbank en zo overal naar toe gereden.

Maar goed... dan moet er natuurlijk niemand op de achterbank zitten :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• la_fusion
Galois schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:44:
[...]

Vroeger... toen ik nog een kleine Opel Corsa had, deed ik mijn wielen eruit en het frame ging dan tussen de achterbank en de voorstoelen, wielen op de achterbank en zo overal naar toe gereden.

Maar goed... dan moet er natuurlijk niemand op de achterbank zitten :)
Zo heb ik destijds ook gedaan in mijn Megane 3 RS, coupe model dus helemaal weinig plek..

Afbeeldingslocatie: https://ruudvanheugten.nl/upload/images/2023/01/26/87dc3e6398418fa429481a17f5865f58.md.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
Ja ik heb alleen al een kinderwagen en maxi cosi achterin staan 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
JEROENrgfgf schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:14:
Een collega van mij heeft zo'n achterklepdrager van de Decathlon gekocht gewoon als probeersel. Passen 3 fietsen op en mits goed gemonteerd voelt de hele constructie echt degelijk aan. Wij zijn met 3 fietsen er aan naar Luxemburg gereden en dat ding gaf geen krimp, ook niet op de snelweg. Wel veel doeken e.d. als stootblokken want de fietsen (zeker met 3) komen bij het rijden wel af en toe tegen elkaar aan. Mijn ouders hebben een Thule voor op de trekhaak en dat ding is ook geniaal. Fietsen op de auto binnen 3 minuten en en kunt gaan rijden. Met die achterklepdrager ben je wel iets langer bezig, maar voor het geld hoef je het niet te laten.
Top hier heb ik wat aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 16:58

Galois

1811 - 1832

dfbt schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:35:
Ja ik heb alleen al een kinderwagen en maxi cosi achterin staan 😜
Nog een paar jaartjes wachten, dan kan het!

Maar na al die jaren 'kloten' op deze manier, was ik er wel over uit: 'Mijn volgende auto MOEST er één worden met een trekhaak.'. En die heb ik er toen ook uit onderhandeld bij de aanschaf van mijn nieuwe (voor mij, 2de hands) auto.

Maar goed... dit is een station en mijn racefiets gaat er in 1x in: rugleuning naar voren en je schuift 'm er zo in. Dat is NOG handiger dan de trekhaak op zetten. De MTB past niet op deze manier (is te breed). Dus als de MTB mee gaat dan altijd op de fietsendrager.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18:01
RR46 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:02:

Hoewel ik je mening deel dat veel van deze producten troep zijn, zou ik het niet per definitie afraden. Ik heb een paar jaar in Schotland gewoond en wij waren de enige met een trekhaakdrager, en ze hebben ze ook niet of nauwelijks op het dak (een vrachtwagen duwt laaghangende takken wel aan de kant, je carbonnen ros net iets minder). Iedere Schot die een fiets meeneemt doet dat op de achterklep, en ze houden wel van mooie fietsen (en auto's). Ze zijn wel heel creatief met doekjes, karton, piepschuim, etc. tegen krassen.

Verder ken ik iemand die zijn fancy fiets op het dak van zijn auto tegen een anti-camper-poortje van een parkeerplaats kapot heeft gereden. Fiets stuk, auto stuk, drager stuk. Mij niet gezien hoor :X

Samenvattend, als je een trekhaak hebt, neem een trekhaakdrager. Heb je geen trekhaak, koop een degelijke houder voor de achterklep.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElGreco
  • Nu online
Kevinns schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:05:
[...]

Verder ken ik iemand die zijn fancy fiets op het dak van zijn auto tegen een anti-camper-poortje van een parkeerplaats kapot heeft gereden. Fiets stuk, auto stuk, drager stuk. Mij niet gezien hoor :X
User error

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Klopt, maar je wilt niet weten hoevaak er bovenhoofdse schade ontstaat op de weg. Autorijden is routine. En als je vrijwel nooit met iets hoogs rijdt zit het simpelweg niet in je systeem.

Veel (wellicht alle?) verzekeraars hebben daar uitzonderingsclausules voor. Dat wil zeggen dat als jouw fiets dus ook de carport aan gort rijdt, ook die gevolgschade onverzekerd is danwel onder hoog eigen risico valt.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
Kevinns schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:05:
[...]

Hoewel ik je mening deel dat veel van deze producten troep zijn, zou ik het niet per definitie afraden. Ik heb een paar jaar in Schotland gewoond en wij waren de enige met een trekhaakdrager, en ze hebben ze ook niet of nauwelijks op het dak (een vrachtwagen duwt laaghangende takken wel aan de kant, je carbonnen ros net iets minder). Iedere Schot die een fiets meeneemt doet dat op de achterklep, en ze houden wel van mooie fietsen (en auto's). Ze zijn wel heel creatief met doekjes, karton, piepschuim, etc. tegen krassen.

Samenvattend, als je een trekhaak hebt, neem een trekhaakdrager. Heb je geen trekhaak, koop een degelijke houder voor de achterklep.
Het feit dat je met allerlei extra knutsels je auto moet beschermen tegen krassen zegt ook wel al genoeg toch..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik heb als 2e auto een 20 jaar oude A-klasse, limousine uitvoering (dan krijg je 14 essentiële centimeters extra). Daar kan de achterbank helemaal eruit gehaald worden in twee delen. Zo al eens met drie mensen & drie fietsen IN de auto naar Vlaanderen gereden.
Maar de voorkeur heeft wel echt een fietsdrager op de trekhaak, dat vind ik fijner rijden dan op de achterklep of zelfs op het dak. Vang je toch minder wind, rijdt wat relaxter.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:13
Morgen wat krachtblokken (6x 1 min VO2max bij cadans +/- 60) op de planning staan... Geen zin om dat op de trainer te doen, dus naar buiten. Liefst bergop, maar hier in de buurt zijn er verdomd weinig bergen. :) Ook geen Dutch mountains, want windkracht 1 morgen.

Iemand een tipje binnen een straal van max. 25 km rond Den Bosch? Zit zelf te denken om eens naar de Martinus Nijhoffbrug (A2 brug over de Waal bij Zaltbommel) te kachelen en ze daar uit te voeren, maar sta open voor leuke alternatieven. Hoewel, leuk zijn ze natuurlijk nooit, maar ik probeer me de laatste weken zowaar eens aan een trainingsschema te houden.

MTB is ook nog een optie, maar daar heb ik geen powermeter op, dus racer heeft voorkeur voor deze training.

En om het interessant voor iedereen te houden, vraagt de babbelbox zich in het algemeen af: "Hoe & waar voeren jullie krachtblokken op de fiets uit?"

[ Voor 6% gewijzigd door Bakkenist op 27-01-2023 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:43
Bakkenist schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 11:16:
Morgen wat krachtblokken (6x 1 min VO2max bij cadans +/- 60) op de planning staan... Geen zin om dat op de trainer te doen, dus naar buiten. Liefst bergop, maar hier in de buurt zijn er verdomd weinig bergen. :) Ook geen Dutch mountains, want windkracht 1 morgen.

Iemand een tipje binnen een straal van max. 25 km rond Den Bosch? Zit zelf te denken om eens naar de Martinus Nijhoffbrug (A2 brug over de Waal bij Zaltbommel) te kachelen en ze daar uit te voeren, maar sta open voor leuke alternatieven. Hoewel, leuk zijn ze natuurlijk nooit, maar ik probeer me de laatste weken zowaar eens aan een trainingsschema te houden.

MTB is ook nog een optie, maar daar heb ik geen powermeter op, dus racer heeft voorkeur voor deze training.

En om het interessant voor iedereen te houden, vraagt de babbelbox zich in het algemeen af: "Hoe & waar voeren jullie krachtblokken op de fiets uit?"
Deze is denk ik net wat te ver voor je maar anders even de auto pakken? vind het wel een lekker klimmetje en de afdaling is lekker overzichtelijk dus je kan vol gas naar beneden.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
https://climbfinder.com/nl/regios/noord-brabant

:D

Niet echt in de buurt. ;) Misschien een brug over de Maas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16:13
Haha, dat ligt mooi geconcentreerd in het uiterste westen van de provincie inderdaad.

Voorlopig houd ik het op de brug over de Waal bij Zaltbommel. Kom er eigenlijk zelden met de fiets, maar hij is net wat langer/hoger dan de meeste bruggen over de Maas.

http://www.strava.com/segments/1290291

Bijna 20 hoogtemeters. Pak 'm 6x en dan kom ik toch thuis met een duizelingwekkende 120 hoogtemeters. :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Nu online
la_fusion schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:14:
[...]

https://www.bol.com/nl/nl...ide-561/9300000050423948/

Dit is een voorbeeld maar je kunt ook zoeken op "thule outride 561 thru-axle adapter" en dan kom je op legio sites uit(bijv: https://www.blijderijders...le-adapter/7313020081281/). Nog niet zo specifiek naar gekeken qua voorraad maar zal vast wel ergens wat te vinden zijn. Jammer dat Thule dat niet meer op hun website heeft staan. Enige wat wel bij Thule over het algemeen goed zit is de backwardscompatibiliteit. Zo ook hun fietskarren, de huidige onderdelen/accessoires passen vaak ook op de oudere modellen. Dat verwacht ik ook met de huidige vorkbevestiging dakdragers(FastRide/TopRide) waarbij de ene met en de ander zonder deze adapterkit: https://www.thule.com/nl-...axle-adapter-kit-_-564100 komt. Met andere woorden, deze adapter kit zou voor de outride 561 mogelijk ook werken.
Met een beetje zoeken heb ik de adapter van de link van Bol die jij stuurde gekocht, maar dan voor bijna 30,- minder 8)7
Dank voor de tip.

Hier: https://www.hbdakdragers....5612-5613/a-9791-10000048

Geen koop knop op de site terwijl het op voorraad was, via whatsapp besteld en met 2 dagen in huis.

(ik kreeg zojuist een Error 500.... Maar het bedrijf is dus wel serieus)

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
ElGreco schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:47:
[...]

Met een beetje zoeken heb ik de adapter van de link van Bol die jij stuurde gekocht, maar dan voor bijna 30,- minder 8)7
Dank voor de tip.

Hier: https://www.hbdakdragers....5612-5613/a-9791-10000048

Geen koop knop op de site terwijl het op voorraad was, via whatsapp besteld en met 2 dagen in huis.

(ik kreeg zojuist een Error 500.... Maar het bedrijf is dus wel serieus)
Laat even weten als je hem binnen hebt een het ook daadwerkelijk werkt ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Nu online
la_fusion schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:19:
[...]

Hij is binnen al. Nu nog sleutelen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:31
Ik rij nu al een paar jaar wat fanatieker nadat ik een paar jaar weinig heb gereden. Ik rij nog altijd op de af fabriek mavic aksyum velgen dus ik kijk rond naar een andere set wielen. Omdat ik weinig in de heuvels fiets zoek ik wat hogere velgen met velgrem. Omdat ik niet uit sluit dat ik op termijn een andere fiets wil, kijk ik nu vooral naar tweedehands via marktplaats. Waar moet ik rekening mee houden of op letten als ik tweedehands wielen zoek met velgremmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:05
StecaGrid schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 07:57:
Ik rij nu al een paar jaar wat fanatieker nadat ik een paar jaar weinig heb gereden. Ik rij nog altijd op de af fabriek mavic aksyum velgen dus ik kijk rond naar een andere set wielen. Omdat ik weinig in de heuvels fiets zoek ik wat hogere velgen met velgrem. Omdat ik niet uit sluit dat ik op termijn een andere fiets wil, kijk ik nu vooral naar tweedehands via marktplaats. Waar moet ik rekening mee houden of op letten als ik tweedehands wielen zoek met velgremmen?
De remrand is wel erg belangrijk. Die moet niet teveel versleten zijn.

Wat verwacht je trouwens te winnen met nieuwe wielen? Hogere wielen hebben pas echte meerwaarde bij hogere snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:34
StecaGrid schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 07:57:
De velgrand kan "opgeremd" zijn. Vaak heb je een putje of groef als indicator, als deze bijna weg is zijn ze te dun geworden

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:31
De remrand geldt alleen voor carbon rem randen toch?
Ik zoek trouwens geen super hoge velgen boven de 50mm,ook vanwege de wind. Ik hoop vooral het voordeel van iets stijvere wielen met een (beperkt) aërodynamisch voordeel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:23

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

StecaGrid schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:31:
Ik zoek trouwens geen super hoge velgen boven de 50mm,ook vanwege de wind. Ik hoop vooral het voordeel van iets stijvere wielen met een (beperkt) aërodynamisch voordeel
Absoluut niet, standaard niet carbon velgen hebben dat ook. Al kunnen die veel meer verdragen.
Het gaat vooral snel als je je wielen veel gebruikt in regen en vuil, de velgen en blokjes nooit proper maakt. Dan gaje nog verbazend snel door een niet carbon wiel heen. (maar zeker niet vergelijkbaar met carbon velgremmen). Maar imho is correct onderhoud en weinig gebruiken in slechte weersomstandigheden bij metalen velgremmen wel het recept voor zo goed als onverslijtbare wielen. (mijn eerste paar was pas versleten na 7jaar met meer dan 30.000km erop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Nu online
StecaGrid schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:31:
Alu slijt juist sneller dan carbon aangezien het materiaal zachter is. En omdat men denkt dat het niet slijt en er geen aandacht aan besteden.
Carbon kan problemen vertonen bij langdurige hoge temperaturen bij het remmen (zie verkeerde remtechniek bij lange afdalingen en verkeerde blokjes). Ook kan carbon problemen vertonen als je remblokken gebruikt die ook gebruikt zijn geweest met alu velgen.

Als je van plan bent om een nieuwe fiets te kopen zou ik doorrijden en je geld bewaren voor je volgende fiets.

Brandt het geld toch in je zak. Vermijd Visions tenzij het je hobby is om lagers de vervangen. DT is degelijk, zeker de naven en de alu setjes hebben standaard onderdelen. De staat van het wiel verder is afhankelijk van geluk (machinaal gemaakte wielen zijn wisselend in bouw kwaliteit).
Idem voor en Campa/Fulcrum exemplaar. Nadeel bij de laatste is dat men deze vaak verkeerd afstelt waardoor de boel snel slijt. Nog een nadeel zijn ze proprietaire onderdelen.

Als de verkoper boven de 85kg is zou ik verder kijken. Hoe lichter hoe beter want dan hebben de wielen het minder zwaar gehad. Tenzij het om een handgespaakte exemplaar gaat, dan is het wiel berekend op het extra gewicht (al zitten er ook wat beunhazen onder de wielbouwers).

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik heb vorig jaar nog in één rit een nieuw alu voorwiel tot halverwege de slijtage indicator gereden anders (veregende cyclo in Oostenrijk).

Carbon velgranden hebben andere mogelijke problemen zoals te heet worden en (nog) slechter remmen in natte omstandigheden maar slijtage is maar mijn idee juist meer een probleem van alu, mede omdat hier hardere blokjes op gebruikt worden. Ik heb op alu remranden al vrij snel wat groeven en carbon vertoond na 20000km nog nauwelijks slijtage.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• mhr-zip
ElGreco schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:52:
[...]
Als de verkoper boven de 85kg is zou ik verder kijken.
Gast, mijn restwaarde. Wat doe je.

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik moet ook mijn voorraad nog een beetje uitdunnen nu ik team schijfrem ben geworden, onder de 85kg! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Kluus schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:07:
Ik moet ook mijn voorraad nog een beetje uitdunnen nu ik team schijfrem ben geworden, onder de 85kg! >:)
DT-swiss? Stuur maar PM :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ElGreco
  • Nu online
Kluus schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:53: Ik heb op alu remranden al vrij snel wat groeven en carbon vertoond na 200000km nog nauwelijks slijtage.
Wielen van @DDX overgenomen?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Nu online
mhr-zip schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:01:
[...]

Jij bent waardevast

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08:23

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Kluus schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 08:53:
Ik heb op alu remranden al vrij snel wat groeven en carbon vertoond na 200000km nog nauwelijks slijtage.
Dat zijn wel heel wat fietskilometer met 1 paar wielen 😯.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Nu online
la_fusion schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:19:
[...]

Er was wat overtuigingskracht nodig van de hamer maar hij zit erin. De maten kloppen, een voorvork past erop en als ik zie hoeveel moeite er nodig was om die bus erin te krijgen met alle klemmen los, gaat dat ding nergens heen onderweg.

Er zitten trouwens dopjes bij de bus voor alle mogelijke maten steekas. Je kunt dus zowel de racer als de MTB er op zetten.

Er zitten ook QR dopjes bij. Je kunt dus ook nog steeds jouw oude QR fiets vervoeren, maar dan heb je geen hendel met slot meer (heb je met steekas ook niet). Je moet ook een eigen QR gebruiken (uit jouw wiel of een losse) daar de standaard Thule dinkie dus niet meer past.

Qua slotje maak ik mij niet zoveel zorgen aangezien ik bij iedere langere stop de fiets altijd vast maak aan de auto met een extra ketting (alleen bij het stilstaan).

[ Voor 42% gewijzigd door ElGreco op 28-01-2023 11:26 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Joindry schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:12:
[...]

Had een nulletje te veel! :X ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Kluus op 28-01-2023 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Kluus schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 14:07:
[...]

[...]

Had een nulletje te veel! :X ;)
Overkomt de beste >:)

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
mhr-zip schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:01:
[...]

Had je die nog steeds dan? Ik dacht dat die al lang weg was. Of ben je ook nog traag van begrip? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Joindry schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:12:
[...]

Ik heb inmiddels mavic pro carbon sl ust setje met 65k km's.
En doen het nogsteeds prima.
Vorige setje (die ik trouwens nog heb staan, de niet ust (=tubeless)) hebben 50k gedaan ofzo.

Maar 200k kom ik niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scubamichel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:28
ElGreco schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:05:
[...]

Er was wat overtuigingskracht nodig van de hamer maar hij zit erin. De maten kloppen, een voorvork past erop en als ik zie hoeveel moeite er nodig was om die bus erin te krijgen met alle klemmen los, gaat dat ding nergens heen onderweg.
Misschien overbodig om te melden maar ik kwam toch voor een verrassing te staan toen ik die steekas adapter voor de Thule Outride 561 wilde gebruiken. Ik had namelijk geen rekening gehouden met mijn steekas adapter van DT Swiss waar een handig hendeltje aan zit die je kunt uittrekken om na aanhalen in de gewenste stand te zetten. Dat hendeltje komt bij het aandraaien tegen de Thule dakdrager aan. En het wordt dan een heel gepruts om de fiets vast te zetten. Dus ik wil nog een steekas met inbus hiervoor aanschaffen. Dan heb je dit probleem namelijk niet.

Groet,

Michel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:22

Vliegvlug

Flight Simple

Even een vraag over cassette afnemer tool voor een Shimano cassette.

Het liefst heb ik een losse dop zodat ik mijn momentsleutel kan gebruiken om deze bij het monteren op 40nm vast te zetten.

Deze bijvoorbeeld: BBB Cycling Lockplug BTL-106s
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=53370&w=760&h=570

Maar op de complete tools met handvat erop zie ik dat ze nog een pen in het midden hebben, bijvoorbeeld deze: BBB Cycling Cassette-afnemer BTL-12S
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=42767&w=760&h=570

Waar is die ben voor en is zo’n pen iets wat echt handig is om te hebben?
En zo ja zijn er ook losse doppen met een pen voor Shimano?
Want die losse BBB dop heeft wel een pen in de Campagnolo uitvoering vreemd genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
DDX schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:59:
[...]

Ik heb inmiddels mavic pro carbon sl ust setje met 65k km's.
En doen het nogsteeds prima.
Vorige setje (die ik trouwens nog heb staan, de niet ust (=tubeless)) hebben 50k gedaan ofzo.

Maar 200k kom ik niet aan.
Omdat je te weinig fietst? ;)

Op welk moment is een wielset (schijfrem) eigenlijk op. Velgrem lijkt mij sneller aan vervanging toe te zijn. Zeker met jouw gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Laatst online: 18-10 17:15
Gebruiken jullie nou als het de komende dagen bewolkt is maar waarbij de wegen vanzelfsprekend vochtig zijn dry- of wet wax voor de ketting en waarom..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:47
@Vliegvlug Die "pen" schuift in de as van het wiel. Hierdoor blijft die tool op de juiste plek gefixeerd. Als je kracht zet om de cassette vast/los te draaien, dat deze sleutel op zijn plaats blijft en niet er vanaf schiet (met kans op beschadigingen). Ik heb deze zelf al met enige regelmaat gebruikt. Ik zou me over die 40 Nm niet zo veel zorgen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Precies wat @EdwinW, die pen past precies in het gat van een snelspanner. Dat geld dus wel alleen voor wielen met snelspanners, voor thru-axle wielen doet die pen niets meer want dat gat is veel groter maar zit verder ook niet in de weg.

De 40Nm voor cassettes, remschijven en bottom brackets lees ik meer als "hij moet goed vast zitten". Even een beetje er op hangen is voldoende, moment sleutel vind ik niet nodig voor deze toepassingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 29-01-2023 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Ik heb snelspanners op mijn wielen dus dan is zo’n pen wel aan te raden @EdwinW @Kluus?
En dan is 5 euro meer uitgegeven voor de complete tool dus wel de moeite?

Hoewel een losse dop met pen me dan eigenlijk nog beter lijkt, voor zowel de kosten als de compactheid, is niet dat ik wekelijks cassettes wissel ;)

Snap niet eigenlijk waarom die BBB Shimano dop zo’n pen niet heeft en de Campagnolo dop wel. :?

Wel goed om te weten dat die 40nm niet heel nauw komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
DeVliegendeNLer schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:05:
Gebruiken jullie nou als het de komende dagen bewolkt is maar waarbij de wegen vanzelfsprekend vochtig zijn dry- of wet wax voor de ketting en waarom..?
Ik wet dat het gebruik in de minderheid is, maar omdat ik nog steeds niet snap waarom dat zo is, plug ik Boeshield T9 nog eens. Gebruik dit het hele jaar door op racefiets en MTB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Omdat ik teveel afwissel kwa fietsen, heb niet eens een fiets die de 100k heeft gehaald. (max is 90k op de Emonda)
Op welk moment is een wielset (schijfrem) eigenlijk op. Velgrem lijkt mij sneller aan vervanging toe te zijn. Zeker met jouw gebruik.
Denk eigenlijk niet dat je schijfremmen wielset echt slijt.
Wel eens een velg afgeschreven omdat ik stootlek kreeg op oud stuk asfalt bij onverhard rondje.
Maar dat is gewoon schade en niet slijtage oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Vliegvlug ja, het is echt niet noodzakelijk maar met snelspanner wielen vind ik zo’n pen wel fijn, de tool zit dan toch net wat steviger op zijn plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayWay
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-10 16:10
Tl;dr: Heeft er iemand tips om de aandrijving van een vintage racefiets voor een beperkt budget weer op te krikken?

Wellicht niet helemaal in de geest van dit topic maar ik plaats mijn vraag hier toch even:

Iets meer dan een jaar geleden heb een oude Koga Miyata voor ~€100 overgenomen en een beetje opgefrist voor gebruik in de stad. Echter heb ik nu voor de tweede keer de ketting door midden getrapt. Een nieuwe ketting is onderweg maar eigenlijk is de hele aandrijving brak.

Nu vind ik het niet erg om er een hobbyprojectje van te maken maar ik weet niet of de 105 6-speed nog echt te redden is. Een alternatief is er een moderne groepset op te bouwen voor zover dit überhaupt mogelijk is. De claris/sensah sets die ik zie zijn wel al rond de €250. Dat is op zich geen probleem maar ik wil de investering niet te groot maken ivm kans op diefstal.

Is er een redelijke manier om de vintage onderdelen toch weer te repareren? Of zijn er nog andere merken dan Sensah of de goedkope Shimano groepen waar ik naar kan zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Er heeft in de fiets/bicycling magazines wel eens een artikel over verzamelaars gestaan die hele schuren/loodsen hebben staan met oude fietsen en onderdelen, als je met zo iemand in contact kan komen dan lijkt me dat een goede optie. Helaas heb ik geen concrete naam of adres voor je.

Edit: toch wel iets concreter, niet het artikel dat ik gelezen heb, maar wellicht heb je er iets aan: https://www.fiets.nl/wiel...an-staal-40-jaar-geleden/ daar noemen ze twee verzamelaars.

[ Voor 27% gewijzigd door SirLenncelot op 29-01-2023 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:51
JayWay schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:28:
Tl;dr: Heeft er iemand tips om de aandrijving van een vintage racefiets voor een beperkt budget weer op te krikken?
Als je iets wil met vintage racefietsen moet je bij het Belgisch Rijwielhuis zijn. Die zaak is gestart in 1957 en wordt nog steeds door de oorspronkelijke eigenaar gerund. Die heeft nog wel de nodige oude (en héle oude) spullen op voorraad. Is trouwens sowieso een prachtige winkel om een keertje te kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Tom-Z op 29-01-2023 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
wisselwerking schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:17:
[...]

In aluminium kan je door metaalmoeheid scheurtjes krijgen. Is afhankelijk van een combinatie zwaardere fietser en/of verkeerde spaakspanning. Ik heb op die manier het achterwiel van een stadsfiets opgefietst (10 jaar dageljks op en neer van Nieuwegein naar Utrecht). Toen was ik wel nog een stukje zwaarder. Laatst in 1 jaar en 10k km een racefietswiel opgefietst, maar dat kwam vooral door slechte afstelling van de spaken heb ik me laten vertellen (en misschien dat ik nog niet helemaal op m'n streefgewicht ben).
Carbon weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Tja stadfiets ga je leuk stoepje op/af, dat sloopt een wiel wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:16
la_fusion schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:14:
[...]

https://www.bol.com/nl/nl...ide-561/9300000050423948/

Dit is een voorbeeld maar je kunt ook zoeken op "thule outride 561 thru-axle adapter" en dan kom je op legio sites uit(bijv: https://www.blijderijders...le-adapter/7313020081281/). Nog niet zo specifiek naar gekeken qua voorraad maar zal vast wel ergens wat te vinden zijn. Jammer dat Thule dat niet meer op hun website heeft staan. Enige wat wel bij Thule over het algemeen goed zit is de backwardscompatibiliteit. Zo ook hun fietskarren, de huidige onderdelen/accessoires passen vaak ook op de oudere modellen. Dat verwacht ik ook met de huidige vorkbevestiging dakdragers(FastRide/TopRide) waarbij de ene met en de ander zonder deze adapterkit: https://www.thule.com/nl-...axle-adapter-kit-_-564100 komt. Met andere woorden, deze adapter kit zou voor de outride 561 mogelijk ook werken.
Heb de adapter bij blijderijders.nl besteld. Had wel wat voeten in de aarde. Het is een website van een fietsenzaak in Gorchem. Bestelling werd maar niet geleverd, uiteindelijk even langsgereden en toen kreeg ik hem zo mee. Omdat Thule ze niet meer maakt laat die fietsenmaker ze door een lokaal metaalbewerkingsbedrijf maken. Werkt als een zonnetje.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
JayWay schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:28:

Wellicht niet helemaal in de geest van dit topic maar ik plaats mijn vraag hier toch even:

Iets meer dan een jaar geleden heb een oude Koga Miyata voor ~€100 overgenomen en een beetje opgefrist voor gebruik in de stad. Echter heb ik nu voor de tweede keer de ketting door midden getrapt. Een nieuwe ketting is onderweg maar eigenlijk is de hele aandrijving brak.

Nu vind ik het niet erg om er een hobbyprojectje van te maken maar ik weet niet of de 105 6-speed nog echt te redden is. Een alternatief is er een moderne groepset op te bouwen voor zover dit überhaupt mogelijk is. De claris/sensah sets die ik zie zijn wel al rond de €250. Dat is op zich geen probleem maar ik wil de investering niet te groot maken ivm kans op diefstal.

Is er een redelijke manier om de vintage onderdelen toch weer te repareren? Of zijn er nog andere merken dan Sensah of de goedkope Shimano groepen waar ik naar kan zoeken?
Hier in het dorp zit Roog Bikes. Die staan normaal ook veel op retro fiets beurzen voornamelijk in Belgie. Die hebben enorm veel op voorraad.

Mocht je echter een nieuwe groepset op je oude fiets gaan zetten, dan ben ik wel benieuwd naar een verslag ervan! Vind dat altijd wel interessant om te zien namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
wackmaniac schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:33:
[...]

Heb de adapter bij blijderijders.nl besteld. Had wel wat voeten in de aarde. Het is een website van een fietsenzaak in Gorchem. Bestelling werd maar niet geleverd, uiteindelijk even langsgereden en toen kreeg ik hem zo mee. Omdat Thule ze niet meer maakt laat die fietsenmaker ze door een lokaal metaalbewerkingsbedrijf maken. Werkt als een zonnetje.
Die befaamde uit Gorinchem?

Tip: als je wat gaat bestellen, lees eerst de google reviews.

Welke was het ook al weer @Salteh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkbus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-10 19:25
Mijn Shimano Ultegra R8000 Crankstel gaat terug naar Shimano voor onderzoek. Er lijkt ergens een scheurtje te zitten, waardoor hij aan alle kanten kraakt (het zijn niet de bladbouten).

Vraag: omdat dit een aantal weken gaat duren en ik veel fiets, ben ik op zoek naar een zo goedkoop mogelijke vervangende crank voor tijdens die periode. De 105 is een optie, maar alsnog 120,- wat ik voor een paar keer fietsen vrij veel vind. Nu kan ik er wellicht ook een Sora op zetten, maar wat is de consequentie van het feit dat deze maar 9 speed is (de Ultegra en dus mijn fiets 11 speed)? Ik ben benieuwd wat maakt dat deze crank geen 11 speed ondersteunt en wat er gebeurt als ik hem toch op mijn fiets zet. Als ik de buitenste kransjes bijvoorbeeld niet kan gebruiken, vind ik dat prima. Of zijn er andere eigenschappen van deze crank waarom dit niet zou werken?

strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Mooie gelegenheid om te upgraden naar een crankbased PM

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
Mooie reden voor n+1, extra fiets is altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Een 9-11 speed crankstel? Die wil ik zien!

Edit: grapjes daargelaten heb ik even wat gezocht op internet, lijkt allemaal wel te kunnen, een 9 speed crank met een 11 speed ketting/cassette. Okay bron: https://www.velonews.com/...ibility-queries-answered/

[ Voor 75% gewijzigd door SirLenncelot op 30-01-2023 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Melkbus schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:37:
Mijn Shimano Ultegra R8000 Crankstel gaat terug naar Shimano voor onderzoek. Er lijkt ergens een scheurtje te zitten, waardoor hij aan alle kanten kraakt (het zijn niet de bladbouten).

Vraag: omdat dit een aantal weken gaat duren en ik veel fiets, ben ik op zoek naar een zo goedkoop mogelijke vervangende crank voor tijdens die periode. De 105 is een optie, maar alsnog 120,- wat ik voor een paar keer fietsen vrij veel vind. Nu kan ik er wellicht ook een Sora op zetten, maar wat is de consequentie van het feit dat deze maar 9 speed is (de Ultegra en dus mijn fiets 11 speed)? Ik ben benieuwd wat maakt dat deze crank geen 11 speed ondersteunt en wat er gebeurt als ik hem toch op mijn fiets zet. Als ik de buitenste kransjes bijvoorbeeld niet kan gebruiken, vind ik dat prima. Of zijn er andere eigenschappen van deze crank waarom dit niet zou werken?
Beetje courant crankstel raak je via marktplaats ook wel weer kwijt toch?
RS510 zou ook kunnen als je die goedkoop kunt vinden.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Vandaag op de commuter met SKS raceblade XL. Da's een fijn setje zeg. Het paste precies, bijna zonder aanpassing. Geen gerammel onderweg, en de boel blijft een stuk schoner. Ik ga alleen voor het stukje tussen bb en seatstay ook nog iets verzinnen met een restant spatbord oid.
Miste alleen een 1 frameprotector stickertje maar dat wordt opgelost. Al ben ik niet meer zo bang voor schade op dit oude barreltje (uit 2011).

De sks bluemels heb ik teruggestuurd, veel te veel gepuzzel om ze erop te krijgen met extra beugeltjes etc....en ik vond ze te breed, te lomp voor 28mm banden.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@EdwinW @Kluus Na jullie advies ben ik voor het volgende setje gegaan:
Pro Cassette Removal Set
Afbeeldingslocatie: https://www.pro-bikegear.com/_assets/images/category/maintenance/prtlb032-cassette-removal-set.png
Aangezien ik ook nog geen kettingzweep had leek me dit wel handig.
De door mij eerdere gelinkte BBB cassette afnemer is er ook als een set maar ik kwam er achter dat de kettingzweep daarvan maar tot 10 speed gaat en die van de Pro tot 11 speed dus dat leek een betere aankoop gericht op de toekomst. :)

En omdat ik me niet in kon houden nog iets wat meer aangeschaft. :9Ik ben vast nog wel wat handige dingen vergeten, suggesties zijn welkom, maar dit is alvast een mooie start.
En dat die crank trekker niet voor de Hollowtech is weet ik, is voor mijn normale fiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
Melkbus schreef op maandag 30 januari 2023 @ 20:37:
Vraag: omdat dit een aantal weken gaat duren en ik veel fiets, ben ik op zoek naar een zo goedkoop mogelijke vervangende crank voor tijdens die periode.
Ik heb hier (Maastricht) een FC-RS510 crankstel liggen, 175mm, 50/34. Ter overname, of des noods te leen. Zit een kleine 10.000km op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mistraller
Vliegvlug schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:17:
Pro Cassette Removal Set
[Afbeelding]
De door mij eerdere gelinkte BBB cassette afnemer is er ook als een set maar ik kwam er achter dat de kettingzweep daarvan maar tot 10 speed gaat en die van de Pro tot 11 speed dus dat leek een betere aankoop gericht op de toekomst. :)

En omdat ik me niet in kon houden nog iets wat meer aangeschaft. :9Ik ben vast nog wel wat handige dingen vergeten, suggesties zijn welkom, maar dit is alvast een mooie start.
En dat die crank trekker niet voor de Hollowtech is weet ik, is voor mijn normale fiets.
Ik heb geen aandelen maar ik blijf hem promoten; de tool van decathlon. De beste "Kettingzweep" zonder zweep ooit gemaakt. Gaat van 10 tot 14 tanden. 7 tot 12 spd cassette.

Afbeeldingslocatie: https://contents.mediadecathlon.com/p1904873/k$6e0c41dc015dc686f2aadd9ded83ef33/sq/kettingzweep-cassetteafnemer.jpg?format=auto&f=969x969

https://www.decathlon.nl/...cassetteafnemer/_/R-p-200

Vanwege het prettige gewicht en de goede ligging in de hand ook wel "de moordenaar" genoemd. :+

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002

joker1977

Tweakert

Mistraller schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 00:04:
[...]

Ik heb geen aandelen maar ik blijf hem promoten; de tool van decathlon. De beste "Kettingzweep" zonder zweep ooit gemaakt. Gaat van 10 tot 14 tanden. 7 tot 12 spd cassette.

[Afbeelding]

Vanwege het prettige gewicht en de goede ligging in de hand ook wel "de moordenaar" genoemd. :+
Moest wel even de plaatjes bekijken hoe dat ding werkt. Wel vernuftig gedaan, al ben ik met dat soort dingetjes altijd een beetje bang van "oh ja, op die cassette werkt dat niet, want ..."

Overigens is het wel verwarrend dat je het "de moordenaar" noemt, want er is ook zoiets als een moordenaars-tang, die je prima zou kunnen gebruiken om een oude cassette af te nemen als je hem niet nog een keer wilt gebruiken.

Zie Wikipedia: Zweedse tang - wat in de volksmond ook een moordenaar wordt genoemd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
joker1977 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 06:59:
[...]

Overigens is het wel verwarrend dat je het "de moordenaar" noemt, want er is ook zoiets als een moordenaars-tang, die je prima zou kunnen gebruiken om een oude cassette af te nemen als je hem niet nog een keer wilt gebruiken.

Zie Wikipedia: Zweedse tang - wat in de volksmond ook een moordenaar wordt genoemd ;)
Oh dat wist ik helemaal niet...ik had hem op basis van een eerdere post in dit topic voor mezelf zo uitgelegd haha.

Bij mij past ie in elk geval op alle cassettes. Ik heb ook nog een 6 speed staan (vouwfiets); nooit los gehad maar ik kan geen reden bedenken waarom ie niet zou passen.

[ Voor 12% gewijzigd door Mistraller op 31-01-2023 10:43 ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10:07
Vliegvlug schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:17:
Pro Cassette Removal Set
[Afbeelding]

Ik maak al jaren cassettes los van 11 en 12 speed met een 8 speed zweep, ik verwacht niet dat het niet compatibel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

edoappelhof schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:42:
[...]

Ik maak al jaren cassettes los van 11 en 12 speed met een 8 speed zweep, ik verwacht niet dat het niet compatibel is.
Is voor mij allemaal nieuw dus ik ben gewoon op de vermelde specs van beide kettingzwepen uitgegaan.

Wat het daadwerkelijke verschil is heb ik net opgezocht, blijkbaar zijn de hogere speed kettingen steeds een slagje minder dik geworden waarbij de binnenruimte voor de tanden wel gelijk is gebleven en dat is bereikt door het materiaal dunner te maken en de pinnen minder te laten uitsteken. Hierdoor is een 11 speed ketting 0.5mm minder dik dan een 10 speed ketting. 5.4mm vs 5.9mm
Bron: VeloNews - Tech FAQ: Chain width explained, compatibility queries answered

Ik kan me inderdaad niet voorstellen dat dit veel verschil maakt bij het wisselen van een cassette en snap dan eigenlijk ook niet waarom BBB voor hun BTL-11 kettingzweep aangeeft dat die maar tot 10 speed gaat (misleidend partnumber trouwens) en ze een andere hebben, de BTL-11S die €8 duurder is en wel tot 11 speed gaat volgen hun specs.

Klinkt als een manier van upselling die in mijn geval compleet is misgelopen want ze leveren de 10 speed variant in hun setje en hoewel dat setje 5 euro goedkoper was dan die van Pro ben ik toch voor de Pro set gegaan omdat daar bij stond dat die kettingzweep wel tot 11 speed gaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:00
edoappelhof schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:42:
[...]
Ga verder terug in de tijd en je ziet andere dingen. Mijn eerste kettingzweep was voor 6 speed cassettes; die ketting is te dik voor 10 of meer speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Mistraller schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 00:04:
[...]

Ik heb geen aandelen maar ik blijf hem promoten; de tool van decathlon. De beste "Kettingzweep" zonder zweep ooit gemaakt.
Zijn er anderen dan zonder zweep? Anders is het niet heel moeilijk om de beste te zijn ;)
Gaat van 10 tot 14 tanden. 7 tot 12 spd cassette.

[Afbeelding]

Ik was die tool al eerder tegengekomen op de Decathlon website toen ik naar hun ketting aan het kijken was en moest eerst naar het bijbehorende filmpje kijken om te snappen hoe het werkte.

Heb toen zelfs overwogen om ‘m te kopen maar uiteindelijk niet gedaan omdat het ding er echt monsterlijk groot uitziet in het filmpje en ik me daarnaast afvroeg in hoeverre de krachten worden verdeeld over het kleine tandwiel aangezien er maar drie van die pinnen zijn die alle kracht moeten overbrengen en of dat mogelijk schade aan dat tandwiel zou kunnen veroorzaken. Bij een normale kettingzweep wordt een tandwiel namelijk op veel meer plekken aangegrepen.

Hiervoor wilde ik de reviews bekijken maar die willen bij mij helaas niet laden en heb ik het er verder bij gelaten.

Vind het wel een grappig concept overigens.
Zou eerder denken vanwege de enorme grootte en de kracht die je er waarschijnlijk mee kan zetten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
DieAnder schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:01:
[...]

Ga verder terug in de tijd en je ziet andere dingen. Mijn eerste kettingzweep was voor 6 speed cassettes; die ketting is te dik voor 10 of meer speed.
Ja daar steken de pennen er nog echt uit. Ik heb een 6 speed op onze vouwfiets, maar die fiets zal wel eerder uit elkaar vallen voordat ik daar ooit een nieuwe cassette op zet :P
Decathlon ding zal ook daar wel op passen denk.
Vliegvlug schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:06:
[...]

Zijn er anderen dan zonder zweep? Anders is het niet heel moeilijk om de beste te zijn ;)

[...]

Ik was die tool al eerder tegengekomen op de Decathlon website toen ik naar hun ketting aan het kijken was en moest eerst naar het bijbehorende filmpje kijken om te snappen hoe het werkte.

Heb toen zelfs overwogen om ‘m te kopen maar uiteindelijk niet gedaan omdat het ding er echt monsterlijk groot uitziet in het filmpje en ik me daarnaast afvroeg in hoeverre de krachten worden verdeeld over het kleine tandwiel aangezien er maar drie van die pinnen zijn die alle kracht moeten overbrengen en of dat mogelijk schade aan dat tandwiel zou kunnen veroorzaken.
Hij is best groot inderdaad maar dat is juist het fijne. Mits je verder je lockring niet véél vaster hebt zitten dan de aanbevolen 40Nm blijf je qua koppel volgens mij ver onder de waardes die je met een sprintje op die tanden loslaat. Vergeet niet dat je op een 10tands kransje ook maar een tandje of 5 effectief gebruikt om al dat vermogen op je wiel over te brengen.
En dan nog iets; vaak haal je je cassette pas los als ie flink vuil of versleten is. Een zweepje is een perfect nieuw kettingkje en zal ook niet alle tanden netjes meer pakken. Drie pinnen rondom is dan juist handiger. Vroeger met een echte zweep zat ik nog wel eens te kloten, wil je kracht zetten, floep, ketting eraf.

Voor je nagelnieuwe cassette heb je de zweep verder niet eens nodig. En als je bedenkt hoe klein de tandjes van je freehub zijn, die ook al die krachten overbrengen...

Het decathlon ding heeft ook een broertje om een trapas los te maken. Ook al zo'n fijn stuk gereedschap.

Afbeeldingslocatie: https://contents.mediadecathlon.com/p1877018/k$11d3c6162ac35d81035a97d82b7d898c/sq/trapaslichter-hollowtech-ii.jpg?format=auto&f=969x969

https://www.decathlon.nl/...ollowtech-ii/_/R-p-170396

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Zo’n zweep wil nog wel eens losschieten, daar heb ik ma al eens lelijk mee gesneden. Hoe is dat bij die decathlon variant, zit die (makkelijker) stevig op het kransje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
SirLenncelot schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 22:23:
Zo’n zweep wil nog wel eens losschieten, daar heb ik ma al eens lelijk mee gesneden. Hoe is dat bij die decathlon variant, zit die (makkelijker) stevig op het kransje?
Ja, geen idee hoe ie er af kan schieten...want door het gat steek je ook nog eens je lockring tool. Ik had eerst een losse lockring tool met een bahco, maar dat was ook niks. Nu gewoon een vaste. Al doende leert men :)

Ook bij een lockring die erg (te) vast zit werkt het goed. In iedere hand een van de tools en dan 1 stuit met het wiel op de grond en hij is los.

Ik heb ooit wel eens iets gelezen dat er bepaalde situaties zijn waarin de pinnen niet goed passen, (hier, op fiets.nl of in de reviews) maar ik weet ff niet meer waar. En de reviews lijken stuk op de decathlon site.
Nog een keer fotootje wat ik al eens eerder gepost had. Ik gebruik hem hier op een kransje 11.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_UYbfXN-AoGyC73ArR2_NBVlcM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4JubB1u86F1gPkKMQi1BUORa.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Mistraller op 31-01-2023 23:36 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mogelijk past de tool niet op SRAM 12 speed weg cassettes? Die beginnen namelijk met 10-11 in plaats van 10-12 zoals de gebruikelijke 12 speed MTB cassettes. De tool gaat er van uit dat hij op een cassette die op 10 begint vastpakt op het tweede kransje van 12, vandaar dat deze samen zitten.

Geen idee of de nokjes op de 11 lang genoeg zijn hiervoor.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 01-02-2023 06:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Nu online
Kluus schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 06:22:
Mogelijk past de tool niet op SRAM 12 speed weg cassettes? Die beginnen namelijk met 10-11 in plaats van 10-12 zoals de gebruikelijke 12 speed MTB cassettes. De tool gaat er van uit dat hij op een cassette die op 10 begint vastpakt op het tweede kransje van 12, vandaar dat deze samen zitten.

Geen idee of de nokjes op de 11 lang genoeg zijn hiervoor.
Mijn moordenaar van de Decathlon is niet geschikt voor een SRAM cassette. 2e kransje is een 11 bij mij maar hoe ik hem er op zet, het sluit niet goed aan.

Kettingzweep was ik, jaren geleden, na één keer al klaar mee (vandaar de koop van de moordenaar) omdat ik mijn handen finaal openhaalde.

Ik heb nu een tang van Pedro's in gebruik. Past op werkelijk alle cassettes zonder risico dat deze losschiet.
https://cyclingtips.com/2...-loved-tool-gets-updated/

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

ElGreco schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 08:39:
[...]

Mijn moordenaar van de Decathlon is niet geschikt voor een SRAM cassette. 2e kransje is een 11 bij mij maar hoe ik hem er op zet, het sluit niet goed aan.

Kettingzweep was ik, jaren geleden, na één keer al klaar mee (vandaar de koop van de moordenaar) omdat ik mijn handen finaal openhaalde.

Ik heb nu een tang van Pedro's in gebruik. Past op werkelijk alle cassettes zonder risico dat deze losschiet.
https://cyclingtips.com/2...-loved-tool-gets-updated/
Ahja dan was het dus inderdaad zoals ik al dacht.

Ik heb die decathlon tool ook in huis maar grijp toch telkens weer terug op de oude vertrouwde kettingzweep, ook een oudje met een lope ketting die vooral nog om het grootste kransje past, maar het lukt me tegenwoordig zonder mijn knokkels open te halen.

De tool van de decathlon gebruik ik vooral om een casette vast te zetten op de Tacx Neo, omdat die anders (in tegenstelling tot een normaal wiel) meedraait en een kettingzweep pakt niet goed in de tegenovergeste richting vanwege de vorm van de tandjes.
Pagina: 1 ... 456 ... 689 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).