Dat had je goed voorspelt!joker1977 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:09:
Mja, een verroest ketting bij de verjonging van de schakels. Die cassette is ook gaan roesten.
Dat je dat kan zien aan de ketting, dat vind ik best knap.
Waarschijnlijk veel ervaring ermee ga ik vanuit.
Fijn te horen dat het wel meevalt met die ketting.Kan niet zo heel veel kwaad allemaal - maar handig is anders.
Wat vind je van de cassette? (zie foto’s hierboven)
Nu ben ik toch een beetje verward, eerst is het allemaal niet zo’n probleem en uit bovenstaande haal ik het tegenovergestelde.Prima joh, gewoon mee doorrijden en niks aan doen - breekt je ketting ergens halverwege je ritje heb je toch mooi die 15 euro pas later uitgegeven ( https://www.decathlon.nl/..._/R-p-X8555637?mc=8555637 )
xD
Shimano geeft aan dat er een HG-X 10-speed op moet en die kost iets van €25.
Zie om mijn huidige KMC ketting inderdaad “KMC” en “X 10” staan op bijna elke schakel. Op andere schakels staat dan weer “6 G” links en “1” rechts.
Ik ben met je eens hoor dat het absoluut niet fijn is om met een gebroken ketting te staan, ook niet voor €25, maar mijn huidige ketting zal toch niet zomaar breken?
Volgens mij is de huidige staat meer te wijten aan de afwezigheid van onderhoud en niet de ouderdom of veelvuldig gebruik want zoveel is hij nog niet gebruikt en ik zie geen zwakke schakels.
Waar breekt zo’n ketting eigenlijk normaal gesproken op/door?