Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 455 ... 689 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

joker1977 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:09:
Mja, een verroest ketting bij de verjonging van de schakels. Die cassette is ook gaan roesten.
Dat had je goed voorspelt!
Dat je dat kan zien aan de ketting, dat vind ik best knap.
Waarschijnlijk veel ervaring ermee ga ik vanuit.
Kan niet zo heel veel kwaad allemaal - maar handig is anders.
Fijn te horen dat het wel meevalt met die ketting.
Wat vind je van de cassette? (zie foto’s hierboven)
Prima joh, gewoon mee doorrijden en niks aan doen - breekt je ketting ergens halverwege je ritje heb je toch mooi die 15 euro pas later uitgegeven ( https://www.decathlon.nl/..._/R-p-X8555637?mc=8555637 )

xD
Nu ben ik toch een beetje verward, eerst is het allemaal niet zo’n probleem en uit bovenstaande haal ik het tegenovergestelde. :?

Shimano geeft aan dat er een HG-X 10-speed op moet en die kost iets van €25.
Zie om mijn huidige KMC ketting inderdaad “KMC” en “X 10” staan op bijna elke schakel. Op andere schakels staat dan weer “6 G” links en “1” rechts.

Ik ben met je eens hoor dat het absoluut niet fijn is om met een gebroken ketting te staan, ook niet voor €25, maar mijn huidige ketting zal toch niet zomaar breken?
Volgens mij is de huidige staat meer te wijten aan de afwezigheid van onderhoud en niet de ouderdom of veelvuldig gebruik want zoveel is hij nog niet gebruikt en ik zie geen zwakke schakels.
Waar breekt zo’n ketting eigenlijk normaal gesproken op/door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-10 15:22
Vliegvlug schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:57:
[...]

Dat had je goed voorspelt!
Dat je dat kan zien aan de ketting, dat vind ik best knap.
Waarschijnlijk veel ervaring ermee ga ik vanuit.

[...]

Fijn te horen dat het wel meevalt met die ketting.
Wat vind je van de cassette? (zie foto’s hierboven)

[...]

Nu ben ik toch een beetje verward, eerst is het allemaal niet zo’n probleem en uit bovenstaande haal ik het tegenovergestelde. :?

Shimano geeft aan dat er een HG-X 10-speed op moet en die kost iets van €25.
Zie om mijn huidige KMC ketting inderdaad “KMC” en “X 10” staan op bijna elke schakel. Op andere schakels staat dan weer “6 G” links en “1” rechts.

Ik ben met je eens hoor dat het absoluut niet fijn is om met een gebroken ketting te staan, ook niet voor €25, maar mijn huidige ketting zal toch niet zomaar breken?
Volgens mij is de huidige staat meer te wijten aan de afwezigheid van onderhoud en niet de ouderdom of veelvuldig gebruik want zoveel is hij nog niet gebruikt en ik zie geen zwakke schakels.
Waar breekt zo’n ketting eigenlijk normaal gesproken op/door?
Heb je cassette ook al eens proberen te poetsen? Zelf zou ik die cassette nog eens poetsen, ketting smeren en eens een rondje fietsen. Kijken hoe het eea eruit ziet en verder niet te druk om maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:36

joker1977

Tweakert

Sorry - ik was sarcastisch - maar dat komt niet altijd goed over op een forum.

Ik zou de ketting wanneer het uitkomt vervangen, simpelweg omdat ie echt bijna niks kost (de gelinkte ketting van Decathlon is ook een KCM 10 speed; maar ze verkopen dit onder eigen merk) en de cassette zou ik eerst behouden.

De ketting is goedkoop en als die breekt heb je meteen een heel gedoe onderweg. Vaak geen spare quicklink en als je die wel hebt, heb je de kettingpons niet mee etc etc. Ook kun je niet goed "zien" hoe de staat is van de rollers e.d. en ik gok dat die ook wel goed beschadigd zijn, zeker omdat daar als eerste rommel tussen blijft zitten wat krast en schuurt.

De cassette breekt niet, er breekt hooguit een tandje ergens af als je pech hebt, maar daar kun je wel op thuis komen (even andere versnelling bv).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rikkie99
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-10 23:09
Rikkie99 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 20:08:
[...]

Ik vrees inderdaad voor wat onder de sneeuw ligt. Zeker met alle regen van de laatste tijd liggen veel paden er erg slecht bij wat je nu door de sneeuw niet meer ziet. Denk dat ik toch maar verhard ga en dan maar heel voorzichtig doe
Verhard bleek een prima idee gelukkig. Hier en daar wat glad maar toch zonder veel problemen paar uurtjes kunnen fietsen. En echt ontzettend mooi zo door de sneeuw :)

https://strava.app.link/Gh42k9BVLwb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-10 15:35
Brecht.A schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:15:
Heeft er iemand een tip waar ik nu een Favero Assioma Duo voordeling kan aanschaffen?
Goedkoopste dat ik momenteel vind is €625
In het verlengde hiervan, iemand die me wil helpen met een code voor Futurumshop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:55

Kluus

Gang is alles

Vliegvlug schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Dat hoopte ik ook maar dat blijkt tegen te vallen, zit echt heel goed vast helaas.
Met schuurpapier zal het misschien lukken.

[...]

De schakeltjes gaan voor mijn gevoel nog wel soepel. :)

[...]

Dat lijkt me wel een goed idee ja.
De cassette heb ik net schoongemaakt en die heeft ook wel slijtage helaas:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Allemaal sikkelvormige inkepingen met roest erin op 4 van de 10 bladen.
Geen idee of dat tijdens het gebruik is gebeurd of dat het voornamelijk komt door de fiets nat weg te zetten dat het dan in de tandwielen gaat invreten. :X

Lijkt me dan beter om zowel de ketting als de cassette in de zomer te vervangen, zo’n Shimano CS-M770-10 cassette kost helaas wel 70 á 80 euro :'(
Had ik de boel toch beter moeten onderhouden, maar spijt komt altijd achteraf :')

En het voorblad moet ik ook nog gaan schoonmaken, hopelijk is die nog wel goed maar ik vrees er voor…
Op die cassette lijkt me meer aanslag van de cassette, ik heb die markeringen ook overal maar niet per se met roest, dat is er ook zo af denk ik met een paar keer fietsen. Verder ziet de cassette er op de foto nog wel ok uit volgens mij. .

Ketting is inderdaad goedkoop te vervangen voor de zekerheid, lijkt me sterk als die zomaar breekt maar hij zou nu ook wel hard kunnen gaan slijten. Cassette hoeft ook niet zo duur te zijn, als ik nog een fiets met 10 speed had ging ik lekker met tiagra cassettes rijden hoor:
https://www.mantel.com/sh...UOk7Z82-505MaAgtKEALw_wcB

Ik hoop dat tiagra binnenkort ook 11 speed krijgt nu de hogere drie groepen allemaal op 12 zitten, voor goedkope cassettes op de winterfiets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:13
Vliegvlug schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:43:
[...]

Dat hoopte ik ook maar dat blijkt tegen te vallen, zit echt heel goed vast helaas.
Met schuurpapier zal het misschien lukken.

[...]

De schakeltjes gaan voor mijn gevoel nog wel soepel. :)

[...]

Dat lijkt me wel een goed idee ja.
De cassette heb ik net schoongemaakt en die heeft ook wel slijtage helaas:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Allemaal sikkelvormige inkepingen met roest erin op 4 van de 10 bladen.
Geen idee of dat tijdens het gebruik is gebeurd of dat het voornamelijk komt door de fiets nat weg te zetten dat het dan in de tandwielen gaat invreten. :X

Lijkt me dan beter om zowel de ketting als de cassette in de zomer te vervangen, zo’n Shimano CS-M770-10 cassette kost helaas wel 70 á 80 euro :'(
Had ik de boel toch beter moeten onderhouden, maar spijt komt altijd achteraf :')

En het voorblad moet ik ook nog gaan schoonmaken, hopelijk is die nog wel goed maar ik vrees er voor…
De zijkant van je tandwielen heeft geen echte directe functie.
Daarnaast resulteert 1 mm staal in 7-8 mm roest. Dus het zag er heel er uit, denk dat het wel mee valt.

Ik zou er gewoon mee door rijden, en op zijn vroegst vervangen als de pekel weg is (of door blijven fietsen tot echt versleten is).

Maar in het vervolg kan even de tuinslang of gieter er tegen aan om zout weg te spoelen geen kwaad (al deed ik dat ook nooit, en nooit problemen ondervonden).

Iedereen doet hier net of hij z'n ketting iedere week aflikt, maar er zit in mijn ogen een verschil tussen een fiets die alleen in de zomer met mooi weer buiten komt en een waar je het hele jaar rond mee buiten rijdt.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:39
Ik heb op een stationsbarrel ooit een ketting gehad die begon door te trappen zodra je hem smeerde. De achtervelg was roodbruin van de roest; maar nee de ketting is nooit gebroken. (Fiets is weggegaan toen de ketting ook begon door te slaan bij regen).

Kettingen breken door slecht schakelen of slechte montage; maar nooit direct door slijtage of een beetje roest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

la_fusion schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:07:
[...]

Heb je cassette ook al eens proberen te poetsen?
Ik heb hem schoon gemaakt met wasbenzine en meerdere schone doeken, kwam flink wat zwarte smeer af.
Dit is een foto van voor het schoonmaken, door het kunstlicht lijkt het lichter van kleur dan in in werkelijkheid was, de eerdere foto’s na het schoonmaken zijn buiten gemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kN6ocLAOVC-uiT8vAiAL0tzfXTM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0GLRupuxqumAF4LpXwNxeknS.jpg?f=user_large

Of bedoel je met poetsen meer dan schoonmaken, maar iets van polijsten ofzo?

Ik heb nog wel met een krabbertje voorzichtig de roest uit de inkepingen proberen te halen zo goed als dat ging tenminste. De roest is nu wel weg maar er zit nog wel zwarte aanslag die ik er niet af krijg omdat ik ander bang ben krassen te gaan maken in het metaal.
Zelf zou ik die cassette nog eens poetsen, ketting smeren en eens een rondje fietsen. Kijken hoe het eea eruit ziet en verder niet te druk om maken.
Ik ga het sowieso proberen met de huidige spullen en mocht het goed gaan kijk ik in de zomer hoe de staat dan is, voor vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

joker1977 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 15:09:
Sorry - ik was sarcastisch - maar dat komt niet altijd goed over op een forum.
Oh, oké. Daar had ik op het tweede deel wel het idee van maar dat eerste stuk helemaal niet. Vandaar mijn verwarring.
Ik zou de ketting wanneer het uitkomt vervangen, simpelweg omdat ie echt bijna niks kost (de gelinkte ketting van Decathlon is ook een KCM 10 speed; maar ze verkopen dit onder eigen merk) en de cassette zou ik eerst behouden.
Ik heb nog eens goed gekeken naar die Decathlon ketting en op de close-up foto staat er zelfs gewoon “KMC” en “X 10” op de schakels, hetzelfde als bij mijn huidige ketting. Is wel een goede deal dan inderdaad, dank voor de tip!
De ketting is goedkoop en als die breekt heb je meteen een heel gedoe onderweg. Vaak geen spare quicklink en als je die wel hebt, heb je de kettingpons niet mee etc etc. Ook kun je niet goed "zien" hoe de staat is van de rollers e.d. en ik gok dat die ook wel goed beschadigd zijn, zeker omdat daar als eerste rommel tussen blijft zitten wat krast en schuurt.
Valide punten inderdaad, maar ik heb het idee dat mijn ketting nog niet op breken staat en de rollers zien er op die zwarte aanslag na nog best goed uit.
De quick link is ook nog erg stevig want ik kreeg ‘m nauwelijks af, eerst geprobeerd met een stevig touw maar ik kreeg er geen beweging in. Uiteindelijk wel gelukt met een sleuteltang maar ik denk dat ik toch maar zo’n speciaal tangetje ga aanschaffen, ziet er een stuk makkelijker uit om te gebruiken.
De cassette breekt niet, er breekt hooguit een tandje ergens af als je pech hebt, maar daar kun je wel op thuis komen (even andere versnelling bv).
Dat is wel een goed punt ja, dan hoef je die eigenlijk pas te vervangen als het echt niet meer lekker fietst en dat hangt dan van je eigen tolerantie af ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Kluus schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:35:
[...]

Op die cassette lijkt me meer aanslag van de cassette, ik heb die markeringen ook overal maar niet per se met roest, dat is er ook zo af denk ik met een paar keer fietsen.
Het zijn bij mij niet alleen markering helaas, is echt uitgebeten in het metaal en ligt dan ook een stukje lager dan het omliggende metaal.
Al die sikkeltjes en delen daarvan heb ik het dan over.
Verder ziet de cassette er op de foto nog wel ok uit volgens mij. .
Voor de rest vind ik ‘m zelf er ook best goed uitzien ja. :)
Ketting is inderdaad goedkoop te vervangen voor de zekerheid, lijkt me sterk als die zomaar breekt maar hij zou nu ook wel hard kunnen gaan slijten. Cassette hoeft ook niet zo duur te zijn, als ik nog een fiets met 10 speed had ging ik lekker met tiagra cassettes rijden hoor:
https://www.mantel.com/sh...UOk7Z82-505MaAgtKEALw_wcB
Dat is een stuk vriendelijker geprijsd inderdaad!
Maar moet ik dan nog andere zaken aanpassen zoals de derailleur?

Ik heb nu een 11/34 cassette en jij linkt naar een 12/28. Zie dat ze ook een 11/32 hebben die dan waarschijnlijk beter bij mijn fiets past?
Ik kan niet goed inschatten wat het effect precies is anders dan dat de verhoudingen veranderen uiteraard maar hoe zich dat dan in de praktijk vertaalt…

Heb het bijbehorende montagefilmpje ook gelijk bekeken, erg informatief maar zie wel dat ik met alleen de cassette nog niet ben maar ook een kettingzweep en speciale montagesteutel moet aanschaffen.
Wordt nog een dure hobby zo. :P

Zag in die video ook dan zo’n cassette uit meerdere delen bestaat wat ik me nog niet gerealiseerd had dus mijn huidige waarschijnlijk ook.
Kan je die delen dan ook los kopen voor minder of zijn die enkel als complete set te koop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

mhr-zip schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:39:
[...]

De zijkant van je tandwielen heeft geen echte directe functie.
Gezien de profileringen van de tandwielen aan de zijkant op sommige plekken onder de tanden ging ik er vanuit dat het wel wel een functie zou hebben, iets met soepel schakelen vermoed ik.
Daarnaast resulteert 1 mm staal in 7-8 mm roest. Dus het zag er heel er uit, denk dat het wel mee valt.
Waarschijnlijk heb je wel gelijk maar zeker als ik er zo bovenop zit om het goed te kunnen te bekijken lijkt het toch vrij diep die geulen, je kan ze ook echt voelen met je nagels.
Ik zou er gewoon mee door rijden, en op zijn vroegst vervangen als de pekel weg is (of door blijven fietsen tot echt versleten is).
Dat lijkt me ook wel het handigst en economisch het meest verstandig ;)
Maar in het vervolg kan even de tuinslang of gieter er tegen aan om zout weg te spoelen geen kwaad (al deed ik dat ook nooit, en nooit problemen ondervonden).
Toch maar doen ja, en sowieso die ketting vaker schoonmaken want daar ben ik nu heel laks in met dit tot gevolg.
Iedereen doet hier net of hij z'n ketting iedere week aflikt, maar er zit in mijn ogen een verschil tussen een fiets die alleen in de zomer met mooi weer buiten komt en een waar je het hele jaar rond mee buiten rijdt.
Aflikken ga ik zeker niet doen ;), schoonmaken is namelijk geen hobby van mij. En het hoeft er ook niet elke keer blinkend uit te zien, gaat me vooral erom dat het nog soepel fietst en niet veel slijt.
Ik fiets niet heel veel maar wel het hele jaar door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:20
Gewoon doekje over de ketting halen na een rit is ruim voldoende. (en nieuwe laag wax)
En verder niel al te druk maken over wat roest/rotzooi op een cassette.

Maar idd wel regelmatig ketting opmeten en vervangen als die te ver heen is.

En ja poetsen is ook een hobby, maar bij m'n slechtweer fiets doe ik dat amper.
Soms ff langs wasbox om boel ff beetje schoon te spuiten maar verder is het gewoon een gebruiksvoorwerp.
Zit wel een coating op het frame, dus vuil spuit je er redelijk makkelijk af.

Andere fietsen hou ik wel wat beter bij 8)

[ Voor 39% gewijzigd door DDX op 21-01-2023 23:38 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Gebanned schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 20:50:
Ik heb op een stationsbarrel ooit een ketting gehad die begon door te trappen zodra je hem smeerde. De achtervelg was roodbruin van de roest; maar nee de ketting is nooit gebroken. (Fiets is weggegaan toen de ketting ook begon door te slaan bij regen).
Erg herkenbaar dit! Had ook zo’n fiets, ik kon er steeds minder snel mee optrekken zonder door te slippen. Het achter tandwiel leek uiteindelijk meer op een ninjaster zo puntig waren de tanden geworden >:) Ketting nooit gesmeerd overigens :P
Kettingen breken door slecht schakelen of slechte montage; maar nooit direct door slijtage of een beetje roest.
(y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Vliegvlug schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:04:
Heb het bijbehorende montagefilmpje ook gelijk bekeken, erg informatief maar zie wel dat ik met alleen de cassette nog niet ben maar ook een kettingzweep en speciale montagesteutel moet aanschaffen.
Wordt nog een dure hobby zo. :P
Ik heb al ruim tien jaar plezier van dit koffertje. Er zijn ook alternatieven met iets andere inhoud. Ik heb bijvoorbeeld een momentsleutel, kabelspanner en quicklink tang bijgekocht en de kettingpons een keer vervangen. maar gewoon als voorbeeld.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Vliegvlug nee hoor, die tiagra cassettes werken gewoon met dezelfde derailleur mits evenveel versnellingen, is dezelfde spacing. Het belangrijkste verschil is eventueel het gebruikte materiaal, misschien een paar gram zwaarder. Maar ten opzichte van 105 is het mogelijk ook gewoon een rebrand toen 10 speed 105 er uit ging.

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 22-01-2023 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:38
Vliegvlug schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:04:
[...]

Ik heb nu een 11/34 cassette en jij linkt naar een 12/28. Zie dat ze ook een 11/32 hebben die dan waarschijnlijk beter bij mijn fiets past?
Ik kan niet goed inschatten wat het effect precies is anders dan dat de verhoudingen veranderen uiteraard maar hoe zich dat dan in de praktijk vertaalt…
Hoe groot je grootste kransje achter is bepaalt (samen met hoe klein je kleinste kettingwiel is) wat het lichtste verzet is. Het kleinste kransje bepaalt hoe zwaar je zwaarste verzet is. Als je dus nu 11/34 hebt en die vervangt door een 12/28 wordt je zwaarste verzet lichter (11 gaat naar 12) en je lichtste verzet zwaarder (34 gaat naar 28). Je raakt dus bereik kwijt (de uiterste versnellingen komen dichter bij elkaar te liggen) maar de stapjes tussen de versnellingen worden fijnmaziger.

Voor de gewone sterveling is het verschil tussen 11 en 12 niet zo boeiend; de 11 gebruik je als je >50km/u fietst.
Als je alleen in NL fietst is een 28 achter licht zat. Als je ook wel eens in de bergen fietst dan is het wel heel fijn om een extra licht verzet (zoals een 32 of 34) te hebben.

Voor de fiets maakt het niet uit, kleinere tandwielen passen altijd op de plek van grotere, dus je kan rustig een 11/34 vervangen door 12/28. Andersom kan niet altijd, een 11/36 zal meestal niet passen op een fiets die berekend is op 11/34.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

SirLenncelot schreef op zondag 22 januari 2023 @ 07:33:
[...]

Ik heb al ruim tien jaar plezier van dit koffertje. Er zijn ook alternatieven met iets andere inhoud. Ik heb bijvoorbeeld een momentsleutel, kabelspanner en quicklink tang bijgekocht en de kettingpons een keer vervangen. maar gewoon als voorbeeld.
Op zich een goede tip! (y)
Zo’n koffertje ziet er vooral handig uit om alles bij elkaar te hebben maar er zit al heel veel in wat ik al heb, het gaat me echt om de specifieke tools. Ben bang dat ik die ook niet in een kleiner set zal vinden omdat er waarschijnlijk altijd wel wat basis gereedschap in zit wat ik al heb, terwijl de specifieke ontbreken.

Op zich heb ik al redelijk wat liggen zoals een hele mooie set Parktool platte steeksleutels, twee sets normale steeksleutels waarvan 1 met ratelfunctie, twee momentsteutels, een goede kettingpons, cranktrekker, lagertrekkers en een Wera inbussleutelset om maar wat dingen te noemen :P

Wat ik zo uit me hoofd nog mis zijn; een kettingzweep, tool om de shimano cassette los te maken, tool om mijn shimano hollowtech II crank los te maken voor de voorste bladen, een tangetje voor de quicklink schakel.
Allemaal vrij specifieke tools dus.
Mocht er nog andere zaken zijn als must-have voor een fiets met een Shimano Deore XT uitrusting dan hoor ik dat ook graag.
Iets voor de remmen mogelijk want daar heb ik ook nog niets aan gedaan tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Kluus schreef op zondag 22 januari 2023 @ 08:40:
@Vliegvlug nee hoor, die tiagra cassettes werken gewoon met dezelfde derailleur mits evenveel versnellingen, is dezelfde spacing. Het belangrijkste verschil is eventueel het gebruikte materiaal, misschien een paar gram zwaarder. Maar ten opzichte van 105 is het mogelijk ook gewoon een rebrand toen 10 speed 105 er uit ging.
Goed om te horen dat zo’n Tiagra cassette ook op een Deore XT derailleur past!
Een paar gram is geen punt inderdaad en als het zoveel scheelt met een originele Deore XT cassette is dat toch weer meegenomen.

Dat van die 105 moest ik even opzoeken want zei me niets maar vond deze mooie pagina over de verschillende Shimano groepsets

“Deore” komt daar helemaal niet in voor maar dat zal dan de voorloper van de 105 zijn geweest vermoed ik waarbij ze op 11-speed zijn overgestapt.
Dan is zo’n Tiagra de courante groepenset waar ik naar moet kijken voor 10-speed ga ik vanuit.
En Deore is dan legacy en vast de reden waarom het zo duur is. Of gewoon omdat het lichter en beter is maar minder wordt verkocht omdat de meeste al op de 105 zitten die dat willen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

Tom-Z schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:01:
[...]

Voor de gewone sterveling is het verschil tussen 11 en 12 niet zo boeiend; de 11 gebruik je als je >50km/u fietst.
Als je alleen in NL fietst is een 28 achter licht zat. Als je ook wel eens in de bergen fietst dan is het wel heel fijn om een extra licht verzet (zoals een 32 of 34) te hebben.
Dank voor de heldere en uitgebreide uitleg! _/-\o_
Dan klinkt een 12/28 juist als een betere cassette dan mijn huidige 11/34, want 50 ga ik nooit halen (i wish :P) en fiets enkel in Nederland en fijnmaziger schakelen klinkt goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tom-Z
Vliegvlug schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:04:
[...]

“Deore” komt daar helemaal niet in voor maar dat zal dan de voorloper van de 105 zijn geweest vermoed ik waarbij ze op 11-speed zijn overgestapt.
Dan is zo’n Tiagra de courante groepenset waar ik naar moet kijken voor 10-speed ga ik vanuit.
En Deore is dan legacy en vast de reden waarom het zo duur is. Of gewoon omdat het lichter en beter is maar minder wordt verkocht omdat de meeste al op de 105 zitten die dat willen. :)
Deore XT is een mountainbike-groupset, daarom staat die niet in dat lijstje van road-groupsets. De 10-speed voorloper van 105 heete ook gewoon 105 (105 is ooit op de markt gebracht als 6-speed...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Nu online

Vliegvlug

Flight Simple

DDX schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 23:35:
Gewoon doekje over de ketting halen na een rit is ruim voldoende. (en nieuwe laag wax)
Zal dat in mijn systeem proberen te krijgen ;)
En verder niel al te druk maken over wat roest/rotzooi op een cassette.

Maar idd wel regelmatig ketting opmeten en vervangen als die te ver heen is.
Goed punt, de ketting opmeet tool was ik inderdaad nog vergeten op de wish list te zetten.
Maar eens opzoeken hoe ik dat voorlopig met een schuifmaat kan bepalen.
En ja poetsen is ook een hobby, maar bij m'n slechtweer fiets doe ik dat amper.
Geen hobby van mij >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:20
Ik heb sinds juli vorige jaar deze fiets https://www.giant-bicycles.com/nl/defy-advanced-pro-1 en heb sindsdien nooit de tyre sealant vervangen. Is wel tijd neem ik aan.
Is er een(groot) verschil tussen de kwaliteit tussen de merken? Is het aan te raden het oude spul eruit te halen? Hoeveel ml per band ongeveer?
Kan deze kopen maar gid of er veel verschil zit en of ik gewoon voor de goedkoopste moet gaan?

Conti tube Revo Sealant 240 ml 7eu
Cyclon HQ Tyre sealant 125 ml 5eu
vredestein TYRE SEALANT 250ML 8eu
Airolube Tyre Sealant Flacon 500ml 11eu
Schwalbe doc blue profesional 60ml 3.62

[ Voor 3% gewijzigd door kadooosh op 22-01-2023 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
kadooosh schreef op zondag 22 januari 2023 @ 14:05:
Ik heb sinds juli vorige jaar deze fiets https://www.giant-bicycles.com/nl/defy-advanced-pro-1 en heb sindsdien nooit de tyre sealant vervangen. Is wel tijd neem ik aan.
[...] Is het aan te raden het oude spul eruit te halen? Hoeveel ml per band ongeveer?
Het zou ook kunnen dat de originele sealant nog goed is. Ik zou even de ventielkern losdraaien en met een tandenstoker even peilen of met een spuitje wat opzuigen om te zien hoe het er aan toe is.
Je wil dat er iets van 20-60 ml aan sealant in zit, afhankelijk van of je lage rolweerstand of grotere kans dat gaatjes goed sealen belangrijk vindt.

Oude sealant eruit halen doe ik niet. Met ouwe troep erin heb je in theorie wat extra rolweerstand, maar het is in mijn ogen niet de moeite waard. Tegen de tijd dat er echt veel opgedroogde sealant in die banden zit is het (hopelijk) al lang tijd om de banden zelf te vervangen. Afhankelijk van hoeveel je fietst kan het zelfs al tijd zijn om de banden te vervangen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Vliegvlug ahja! Ik meende ergens 105 gelezen te hebben, geen idee waar, dus daar ging ik op verder, maar je hebt dus 10 speed XT. Voor mtb vs weg groepen op volgorde van “kwaliteit” is de vergelijking ongeveer zo:

MTB - Road
XTR - Dura Ace
Deore XT - Ultegra
Deore SLX - 105
Deore - Tiagra

Ik zie dat de cassette die ik linkte ook is aangemerkt als Deore dus die is voor beide doelgroepen bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mollos_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-10 10:03
Nu nog even binnen fietsen, het is ook geen fantastisch weer voor de racefiets. Mijn fiets staat bij de fietsenmaker voor een onderhoudsbeurt. Daarnaast een tijd de carbon wielen van mijn vader uitproberen. Na een wieler ongeluk vorig jaar is hij nog een tijd uit de running. Hopelijk kan hij later dit jaar weer op een racefiets stappen.

Tot die tijd mag ik zijn carbon wielen eens uitproberen. De fiets was niet echt beschadigd bij het ongeluk, liever dat die beschadigd was itt tot hoe hij er aan toe is.

Gelijk ook maar een ander zadel besteld en erop laten monteren, het zadel bij mijn fiets was net te smal en dat voelde ik bij langere ritten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SVESXfCHAMv8ZhDFqXfuAlpVT8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQ2wX66CODZfPc2gHBsPz4P6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 50% gewijzigd door Mollos_ op 22-01-2023 17:47 ]

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:29

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Is er een(groot) verschil tussen de kwaliteit tussen de merken? Is het aan te raden het oude spul eruit te halen? Hoeveel ml per band ongeveer?
Kan deze kopen maar gid of er veel verschil zit en of ik gewoon voor de goedkoopste moet gaan?

Zelf nog niet gebruikt, maar de Airolube is plantaardig en een Nederlands product.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-10 17:17

Ik gebruik Schwalbe. In mijn mtb gaat dat al ruim jaar goed. Mijn racefiets van de week tubeless gemaakt, nog geen ervaring met (lek) rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Hier ook Schwalbe, ofja, tegenwoordig Stan's maar dat is volgens mij 100% hetzelfde. In de nieuwe racer heb ik nu Muc off zitten omdat die door de LBS tubeless is gemaakt en zij alles met Muc off doen. Die ga ik de komende tijd dus maar eens testen.

Ik zou in ieder geval niet mixen, hetzelfde merk kan je meestal gewoon bijvullen maar een andere zou ik compleet vernieuwen, is toch meestal een redelijk andere samenstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dullahan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-10 23:28
Nu het toch over tubeless gaat...
Ik heb dit weekend geprobeerd mijn gravel wielen tubeless te maken. De wielset zou tubeless ready moeten zijn, en eerste instantie leek alles goed te gaan. Echter waren een dag later toch leeg gelopen. Uit nader onderzoek blijkt er een lek zit bij deze 'naad'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pKEg3y4BF7VHwOEkF5zuH0Ndh5g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpBbJSfSbKA8z4sYH7CNfpsq.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb dit nu geprobeerd te fixen door rimtape van een andere wielset te gebruiken (en dus te smal is), en door te proberen de sealant er door te laten lopen.
Mocht dit toch niet werken, zou dit wel opgelost moeten zijn met de juiste maat rimtape, is dit wiel gebarsten oid en niet meer tubeless te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip

Orange Seal Endurance

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G5-jFMbSHjdHsDpc0MkNMWUrI-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mpQtFxBuikLhP3mNH7y0U5XY.jpg?f=fotoalbum_large

Vervangen doe ik het zelf nooit. Wel bijvullen cq. controleren of er nog wel genoeg inzit.

Controleren doe ik met zo'n soort spuitje. Ik zou merken ook niet zo gauw mengen, maar oude er uit zuigen en nieuwe er in spuiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q_KszcQzuGPUFIjZRpR7yCoxXys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zTvKYZ8kJBvHnOfqHLcdnj9a.jpg?f=fotoalbum_large

Bijvoorbeeld:
https://nl.aliexpress.com...3824&gatewayAdapt=glo2nld

[ Voor 12% gewijzigd door mhr-zip op 22-01-2023 20:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:38
Dullahan schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:49:
Ik heb dit weekend geprobeerd mijn gravel wielen tubeless te maken. De wielset zou tubeless ready moeten zijn, en eerste instantie leek alles goed te gaan. Echter waren een dag later toch leeg gelopen. Uit nader onderzoek blijkt er een lek zit bij deze 'naad'.

[Afbeelding]

Ik heb dit nu geprobeerd te fixen door rimtape van een andere wielset te gebruiken (en dus te smal is), en door te proberen de sealant er door te laten lopen.
Mocht dit toch niet werken, zou dit wel opgelost moeten zijn met de juiste maat rimtape, is dit wiel gebarsten oid en niet meer tubeless te maken?
Is deze naad toevallig precies tegenover het ventiel?
Welke velg is het? (Merk/type)

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:25
Vliegvlug schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:51:
[...]

“Kettingmeter”, ehh die heb ik niet :$ Is dat misschien ook te bepalen zonder zo’n ding?
Maar is dat het enige wat telt?

Ik maakte me eigenlijk meer zorgen om die aanslag op de ketting, voelt ook best ruw aan en het lijkt erop dat het ook aan de binnenkant van de ketting op plekken zit. Dat lijkt me niet echt goed voor de tandjes van de bladen, die aanslag aan de binnenkant tijdens het fietsen en aan de buitenkant tijdens het schakelen.

Een glad oppervlak lijkt me beter of maakt dat weinig uit.
Schuifmaat werkt ook prima. Aanslag verdwijnt wel door lekker te rijden met die handel. Echt mooi wordt het nooit meer maar hé, het is een drivetrain.

Ik heb zelf geen ervaring met breuk, maar ook een krachtpatser moet met zo'n ketting overweg kunnen. Breekt echt niet zomaar met een gewoon ritje. Volgens mij breekt een ketting eerder doordat een plaatje van een pin losschiet.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Kluus schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:30:
Hier ook Schwalbe, ofja, tegenwoordig Stan's maar dat is volgens mij 100% hetzelfde. In de nieuwe racer heb ik nu Muc off zitten omdat die door de LBS tubeless is gemaakt en zij alles met Muc off doen. Die ga ik de komende tijd dus maar eens testen.

Ik zou in ieder geval niet mixen, hetzelfde merk kan je meestal gewoon bijvullen maar een andere zou ik compleet vernieuwen, is toch meestal een redelijk andere samenstelling.
Ik heb zelf ook mucoff op de racer, en de enige keer dat ie mij had moeten redden was het spul uitgedroogd. Terwijl de sealant van mijn vrouw (merk onbekend) veel langer z'n werk deed.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Dullahan schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:49:

[Afbeelding]

Bij een TL velg zou naar mijn idee met name de naad niet mogen lekken...? Sealant gaat dat niet afdichten. Ik heb tenminste altijd het idee gehad dat de tape voor de spaakgaten is.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:50
Persoonlijk zou ik niet heel vrolijk worden van zo'n lekkende naad... Lijkt me dan toch een wat zwakkere plek in het geheel. Maar misschien is het alsnog meer dan sterk genoeg voor de krachten die erop komen.

Het is wel vervelend voor tubeless maken natuurlijk. Tape zou wellicht wel kunnen helpen om het beter water- / latex dicht te maken. Elk laagje heb je meer kans dat het dicht zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dullahan
ElGreco schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:24:
[...]

Is deze naad toevallig precies tegenover het ventiel?
Welke velg is het? (Merk/type)
inderdaad tegenover het ventiel (zal misschien een cm schelen met exact er tegenover)
de wielen zijn Specialized Adventure Gear Hayfield ofzoiets, maar ik kan daar niet echt een specsheet oid van vinden
Mistraller schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:49:
[...]

Bij een TL velg zou naar mijn idee met name de naad niet mogen lekken...? Sealant gaat dat niet afdichten. Ik heb tenminste altijd het idee gehad dat de tape voor de spaakgaten is.
ja dat dacht ik ook, maar kon het proberen. de spaakgaten zijn iig niet het probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusNectar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:30
Ik ga in April de AGR weer fietsen en vorig jaar was het nogal regenachtig. Sinds deze zomer ben ik overgestapt van Cyclon dry Weather naar Squirt. Wat zijn jullie ervaringen met een regenachtige dag icm. Squirt?

Ik lees verschillende verhalen en zie door het boom het bos niet meer wat ik nou moet geloven?

Ook iemand tips voor een eventueel alternatief wat voor zowel de zomer als de winter geschikt is?
Boeshield schijnt ook goed te zijn, maar wie kan mij een goed advies geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Mistraller schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:49:
[...]

Ik heb zelfs allemaal gaten in de velg bij mijn spaken. Tape doet een trucje, dus ik zou eerst de vraag van @ElGreco beantwoorden. En als hij niet met een heel zinnig antwoord komt, zou ik brede tape proberen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ElGreco
Alle alu velgen beginnen hun leven als een rechte staaf. Deze worden vervolgens rond gemaakt. Op de plek waar de velg sluit, wordt er een blok in gelast (onder het velgbed) om een sterke verbinding te krijgen waar de velg rond wordt gemaakt en sluit. Dat is altijd tegenover het ventiel.

Bij de goedkopere velgen (bijvoorbeeld DT R460/R470/R500/G500), wordt dit zo gelaten. Als je pech hebt, sluit het niet genoeg om de boel tubeless te krijgen.

Bij de luxere alu velgen (bijvoorbeeld DT RR411/RR511/RR421/RR521/RR481/GR531) wordt deze naad ook dichtgelast en glad gestreken zodat je er niets van ziet. Daarom zijn deze velgen ook duurder.

Hoe ik het opgelost hebt bij mijn oude R460 velgen met een naad die ook lekten:
Aan de binnenkant van de velg heb ik een dun strookje tape overdwars geplakt over de naad. Daarna pas tape van de juiste breedte op de normale manier geplakt. Waarbij ik de tape in de normale richting goed aan drukte op de plek van de naad, zodat deze zoveel mogelijk goed aansloot over de dwars gelegde tape.

Het allerbelangrijkst blijft dat de tape echt goed strak om de velg zit. Als dat niet zo is kun je het vergeten.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:08

Begonnen met de Doc Blue, in de startkit zit een handig flesje en een tooltje voor het ventiel. Bij een bandenwissel afgelopen september overgestapt naar de Airolube sealant (want NL - Gronings zelfs - en plantaardig) en geen verschil gemerkt tot nog toe.

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-10 22:12

Fisico

by Fabian

mhr-zip schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:07:

Controleren doe ik met zo'n soort spuitje. Ik zou merken ook niet zo gauw mengen, maar oude er uit zuigen en nieuwe er in spuiten.
Bijvoorbeeld:
https://nl.aliexpress.com...3824&gatewayAdapt=glo2nld
Ideaal ding, ook wanneer je banden gaat vervangen is het fijn om zoveel mogelijk uit de band te zuigen. Verder inderdaad maar niet mengen van merken en regelmatig een beetje bijvullen. Ook regelmatig de ventielkern vervangen of schoonmaken. Mijn enige afloper tot op heden kwam door viezigheid in de ventielkern.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
mhr-zip schreef op zondag 22 januari 2023 @ 20:07:
[...]

Zo'n spuit is prima om oude er uit te zuigen, maar voor nieuwe sealant er in krijgen heb ik een andere spuit die je op het ventiel kan schroeven. Doordat hij vastgeschroefd zit kan er niks lekken, terwijl als je met zo'n plastic rietje sealant probeert te vullen er (in mijn ervaring) vaak ook weer wat sealant naar buiten komt (als je te snel injecteert) en het een zooitje wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
TinusNectar schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:14:
Ik ga in April de AGR weer fietsen en vorig jaar was het nogal regenachtig. Sinds deze zomer ben ik overgestapt van Cyclon dry Weather naar Squirt. Wat zijn jullie ervaringen met een regenachtige dag icm. Squirt?
Mijn ervaring is dat wax (in het algemeen, niet specifiek Squirt) door regen weggespoeld wordt. Als je een tijdje in de regen, en dan met name een nat wegdek waardoor water opspat, hebt gefietst, dan kan je ketting een beetje gaan "piepen".
Ik kan me niet voorstellen dat dat heel goed is voor je ketting en daardoor zal hij sneller slijten, maar ik heb vorig jaar de hele AGR uitgefietst met zo'n piepende ketting. Gewoon 6k+ km met die ketting gehaald, dus het was niet echt een probleem.
Ik zou zo'n wax lube niet gebruiken als je structureel expres de regen in gaat maar als je een keer per ongeluk in een buitje terecht komt of pech hebt met het weer op race day overleeft je fiets dat ook wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Ik gebruik hele jaar door squirt.
Als je in de regen fietst gaat het er wat sneller af ja, zou voor zekerheid klein flesje squirt (15ml) meenemen.
Kan je dan halverwege de rit erop doen. (maar eigenlijk alleen nodig op ritten die langer dan 150km zijn)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Tom-Z schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:36:
[...]

Zo'n spuit is prima om oude er uit te zuigen, maar voor nieuwe sealant er in krijgen heb ik een andere spuit die je op het ventiel kan schroeven. Doordat hij vastgeschroefd zit kan er niks lekken, terwijl als je met zo'n plastic rietje sealant probeert te vullen er (in mijn ervaring) vaak ook weer wat sealant naar buiten komt (als je te snel injecteert) en het een zooitje wordt.
Ventiel bij inspuiten op 10 voor half 4 houden. Niks aan het handje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
DDX schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:59:
Als je in de regen fietst gaat het er wat sneller af ja, zou voor zekerheid klein flesje squirt (15ml) meenemen.
Kan je dan halverwege de rit erop doen. (maar eigenlijk alleen nodig op ritten die langer dan 150km zijn)
Ik heb niet de indruk dat je wel eens in de regen rijdt.

* mhr-zip rent hard weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
mhr-zip schreef op maandag 23 januari 2023 @ 00:13:
[...]

Ventiel bij inspuiten op 10 voor half 4 houden. Niks aan het handje.
Hangt af van welk ventiel je hebt. Op m'n vorige wielset ging het prima, met m'n huidige is het kansloos om het er netjes in te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:01

Oxigeon

En zo is dat!

TinusNectar schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:14:

Ik lees verschillende verhalen en zie door het boom het bos niet meer wat ik nou moet geloven?

Ook iemand tips voor een eventueel alternatief wat voor zowel de zomer als de winter geschikt is?
Boeshield schijnt ook goed te zijn, maar wie kan mij een goed advies geven?
Hier vorig jaar de AGR ook gefiets met Squirt in de regen. Was de route van 100KM. Dit jaar helaas uitgeloot. Vorig jaar is het inderdaad de hele route nat geweest waaronder ook sneeuw en hagel. Maakte het toen best frisjes. Maar last van een piepende ketting etc heb ik niet gehad.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:30

McMiGHtY

- burp -

Tom-Z schreef op maandag 23 januari 2023 @ 00:26:
[...]

Hangt af van welk ventiel je hebt. Op m'n vorige wielset ging het prima, met m'n huidige is het kansloos om het er netjes in te krijgen.
Tijd voor nieuwe ventielen dus..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik gebruik gewoon het kleine potje van Stan's/Doc blue om het in het ventiel te spuiten, maar alle andere soortgelijke potjes volstaan uiteraard:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=85904&w=760&h=570
Dat gaat altijd prima en geen gedoe met slangetjes, past ook op ieder ventiel lijkt mij...

Ik heb eens staan toekijken toen iemand anders met die slangetjes aan de gang was maar daar werd ik maar ongeduldig van. Voor mijn gevoel is het een oplossing voor een probleem wat er niet is.

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 23-01-2023 09:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
Idd @Kluus , en hierbij weet je ook direct hoeveel je erin doet (onder het motto van: liever wat teveel) :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

RR46 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 10:18:
Idd @Kluus , en hierbij weet je ook direct hoeveel je erin doet (onder het motto van: liever wat teveel) :)
Ja, in race bandjes doe ik zelf maar ongeveer de helft, maar inderdaad, beter te veel dan te weinig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Kluus schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:44:
Ik gebruik gewoon het kleine potje van Stan's/Doc blue om het in het ventiel te spuiten, maar alle andere soortgelijke potjes volstaan uiteraard:
[Afbeelding]
Dat gaat altijd prima en geen gedoe met slangetjes, past ook op ieder ventiel lijkt mij...

Ik heb eens staan toekijken toen iemand anders met die slangetjes aan de gang was maar daar werd ik maar ongeduldig van. Voor mijn gevoel is het een oplossing voor een probleem wat er niet is.
Dit potje heb ik ook. Zo'n spuitje is echt veel minder geklooi. Je zuigt hem vol met hoeveel ml je in je band wilt.

Ventiel op 10 voor half 4, spuitje er in, knijpen en klaar. (Ja, niet dat tuutje tegen binnenkant van je band drukken of volle bak in 1 seconde dat spuitje leeg knijpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Laatst online: 20:36

joker1977

Tweakert

mhr-zip schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:31:
[...]

Dit potje heb ik ook. Zo'n spuitje is echt veel minder geklooi. Je zuigt hem vol met hoeveel ml je in je band wilt.

Ventiel op 10 voor half 4, spuitje er in, knijpen en klaar. (Ja, niet dat tuutje tegen binnenkant van je band drukken of volle bak in 1 seconde dat spuitje leeg knijpen).
Ventiel op 10 voor half 4 ? Dus de hoek waarin het ventiel moet staan moet je in 1/6e (10 minuten) van 1/12e (uren) cirkel omschrijven ? Vanwaar deze 5 graden intervallen, komt het écht zo precies? Dit is even ruw-bekeken op 100 graden gedraaid tov. de bovenste positie, toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:08
joker1977 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 13:59:
[...]

Ventiel op 10 voor half 4 ? Dus de hoek waarin het ventiel moet staan moet je in 1/6e (10 minuten) van 1/12e (uren) cirkel omschrijven ? Vanwaar deze 5 graden intervallen, komt het écht zo precies? Dit is even ruw-bekeken op 100 graden gedraaid tov. de bovenste positie, toch ?
Gewoon schuin naar onder dus (evt. iets lager) zetten dan de 4 uur of 8 uur stand.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
McMiGHtY schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:38:
[...]

Tijd voor nieuwe ventielen dus..
Of zo'n handig spuitje dat je op je ventiel kan schroeven zodat het gegarandeerd goed gaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Goeie reviews bij die link! ;)

(Edit: to be fair, de meeste van die klachten gaan over het missen van een valve core remover en niet over het product zelf, dat vind ik ook niet echt terecht, die dingen krijg je overal al in tienvoud bij tegenwoordig)

[ Voor 27% gewijzigd door Kluus op 23-01-2023 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Tja als er bij details staat dat die inclusief is verwacht je het wel erbij.
En de stan's valve core removal tool is best een handige versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Spuiten die niet in het ventiel kunnen zijn nutteloos omdat je daarmee niet kunt peilen hoeveel sealant er nog in zit.
Ook kun je niet het restant uitzuigen vóór dat je een band er af wilt halen.
Voor 3-5 euro kun je zo'n spuit op Ali of de plaatselijke apotheek kopen. Zijn standaard medicinale spuiten waarbij het slangetje toevallig in een ventiel past.

Enige nadeel van zo'n spuit is dat Stans Race sealant de boel verstopt door de grote korrels. Dat is dan een minpunt als dat net jouw favoriete sealant is.

Zoals @mhr-zip een beetje onhandig zegt. Wiel op 4 of 8 uur, slang er in totdat je de band voelt. Tikkie terug. Spul rustig erin spuiten. Doekje om het ventiel als je de spuit eruit haalt en gegarandeerd 0 druppels op de grond of over je velg.

@Kluus kom maar langs, dan geef ik je een workshop 😉

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Kluus schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:18:
[...]

Goeie reviews bij die link! ;)
_O-

By the way. Er wordt ook geklaagd dat dat ding niet past op een presta ventiel. Best essentieel.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:30

McMiGHtY

- burp -

Nou..met dat handige busje ( van Schwalbe) en een beetje hand/oog coördinatie heb ik tot nu toe nog geen problemen gehad..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
ElGreco schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:55:
[...]

By the way. Er wordt ook geklaagd dat dat ding niet past op een presta ventiel. Best essentieel.
Ik denk dat dat is omdat mensen de valve core er niet uit gehaald hebben (want de valve core remover ontbrak). In ieder geval past het bij mij prima.
Met de ventielen die bij mijn Zipps zaten wordt het met zo'n rietje een zooitje (ongeacht hoe laat het is) en met die sealant injector van Stan niet. Wel echt specifiek die ventielen, met wat er op m'n andere wielset zit gaat het prima met zo'n rietje.
McMiGHtY schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:00:
[...]

Nou..met dat handige busje ( van Schwalbe) en een beetje hand/oog coördinatie heb ik tot nu toe nog geen problemen gehad..
Ja, ik heb geen hand/oog-coördinatie, ik snap het :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Dat peilen, tja zal wel aan mij liggen maar ik ga dat echt niet weten door iets door ventiel te steken en dan soort van aflezen wat hoogte is.
Even schudden aan wiel om te horen of je nog wat vloeistof hoort klotsen werkt naar mijn idee beter.
(nogsteeds niet echt heel duidelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:47
Wielrennen en de fiets op de dakdrager mee.
We hebben een toyota Auris Station (zoals deze) https://www.autoweek.nl/o...nzine-elektriciteit-2017/
Incl dit soort dakdragers en geen trekhaak. Volgens mij is dat een "gesloten dakdrager" systeem.
Met het gezin wordt het steeds lastiger om nu een fiets achterin te gooien dus wil ik deze graag op het dak meenemen. Maar door de bomen zie ik de juist dakdrager en fietsendrager niet meer goed.

Ik kom veel uit op de duurste Thule wingbar. En in combi met de Fietsdrager Thule ProRide 598. Vooral die Wingbar vind ik een erg dure variant. Maar in hoeverre zijn die fietsendragers compatible met andere merken dakdragers?
Iemand die kan adviseren over wat goed past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:49
DDX schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:06:
Dat peilen, tja zal wel aan mij liggen maar ik ga dat echt niet weten door iets door ventiel te steken en dan soort van aflezen wat hoogte is.
Even schudden aan wiel om te horen of je nog wat vloeistof hoort klotsen werkt naar mijn idee beter.
(nogsteeds niet echt heel duidelijk)
ja.. misschien is met een racefiets anders, maar op de MTB merk ik eerder dat de werking minder wordt (na 4-6 maanden), en niet dat het opgedroogd is. Er zit dan na een half jaar nog genoeg is, maar de banden houden dan duidelijk minder goed druk vast. Daarom haal ik nu gewoon 2-3 x per jaar de zijkant los, schep ik de waterige meuk eruit en een nieuwe scheut erin en klaar. Ik weet dat de combinatie ook gewoon terugplopt met een vloerpomp (zeker als je maar 1 kant half los haalt..)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorrefunk
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:20

jorrefunk

Life is Music, Music is Life

@ nixo = lees veel goeds over dit alternatief https://www.seasucker.cc/

En afgelopen zaterdag nog grondig bekeken op de Velofollies fietsbeurs in België, zag er prima uit.

pokkeduur zie ik nu op hun website 8)7

[ Voor 49% gewijzigd door jorrefunk op 23-01-2023 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dullahan
ElGreco schreef op zondag 22 januari 2023 @ 21:30:
Alle alu velgen beginnen hun leven als een rechte staaf. Deze worden vervolgens rond gemaakt. Op de plek waar de velg sluit, wordt er een blok in gelast (onder het velgbed) om een sterke verbinding te krijgen waar de velg rond wordt gemaakt en sluit. Dat is altijd tegenover het ventiel.

Bij de goedkopere velgen (bijvoorbeeld DT R460/R470/R500/G500), wordt dit zo gelaten. Als je pech hebt, sluit het niet genoeg om de boel tubeless te krijgen.

Bij de luxere alu velgen (bijvoorbeeld DT RR411/RR511/RR421/RR521/RR481/GR531) wordt deze naad ook dichtgelast en glad gestreken zodat je er niets van ziet. Daarom zijn deze velgen ook duurder.

Hoe ik het opgelost hebt bij mijn oude R460 velgen met een naad die ook lekten:
Aan de binnenkant van de velg heb ik een dun strookje tape overdwars geplakt over de naad. Daarna pas tape van de juiste breedte op de normale manier geplakt. Waarbij ik de tape in de normale richting goed aan drukte op de plek van de naad, zodat deze zoveel mogelijk goed aansloot over de dwars gelegde tape.

Het allerbelangrijkst blijft dat de tape echt goed strak om de velg zit. Als dat niet zo is kun je het vergeten.
bedankt! vooralsnog lijkt mijn laatste improvisatie poging het te houden. Ik ga wel de juiste rimtape halen zodat ik het fatsoenlijk overnieuw kan doen als het toch weer leegloopt. Alleen staat op de velgen de maat 26x622, en ik kan bij de meeste webshops geen 26mm velglint vinden. Ik zie dat ze bij decathlon bijv. wel 1 soort hebben, komt deze maat zo weinig voor of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
jorrefunk schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:27:
RockBros heeft een goedkopere versie. Maar ja, ga je een China-kloon vertrouwen met je racefiets terwijl je 120km/u over de snelweg gaat...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Dullahan schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:59:
[...]

bedankt! vooralsnog lijkt mijn laatste improvisatie poging het te houden. Ik ga wel de juiste rimtape halen zodat ik het fatsoenlijk overnieuw kan doen als het toch weer leegloopt. Alleen staat op de velgen de maat 26x622, en ik kan bij de meeste webshops geen 26mm velglint vinden. Ik zie dat ze bij decathlon bijv. wel 1 soort hebben, komt deze maat zo weinig voor of mis ik iets?
Tape moet 3 a 5 mm breder zijn dan jouw interne breedte (26 in jouw geval). Een 30mm tape zal prima passen en 30mm breed is een gangbaar maat.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:47
jorrefunk schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:27:
@ nixo = lees veel goeds over dit alternatief https://www.seasucker.cc/

En afgelopen zaterdag nog grondig bekeken op de Velofollies fietsbeurs in België, zag er prima uit.

Ik wil graag voor en achterwiel bovenop hebben. Hoef ik niet nog een voorwiel in de auto mee te nemen. En de prijs van deze is aardig hoog. Wel fancy!
Daarnaast is mogelijk die skibox ook nog handig om er een keer bij te kopen/lenen. Dus daarom ouderwets een dakdrager en daarom een fietsendrager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Niet online
Nixo schreef op maandag 23 januari 2023 @ 17:23:
[...]

Ik wil graag voor en achterwiel bovenop hebben. Hoef ik niet nog een voorwiel in de auto mee te nemen. En de prijs van deze is aardig hoog. Wel fancy!
Daarnaast is mogelijk die skibox ook nog handig om er een keer bij te kopen/lenen. Dus daarom ouderwets een dakdrager en daarom een fietsendrager.
Een trekhaak laten monteren niet een optie? Kan ook met een hybride, je mag alleen geen zware aanhanger er achter hangen. (heb zelf een trekhaak op een yaris hybride laten zetten)

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20:40

Grin

Ride si sapis.

Nixo schreef op maandag 23 januari 2023 @ 15:59:
We hebben een toyota Auris Station (zoals deze) https://www.autoweek.nl/o...nzine-elektriciteit-2017/
Incl dit soort dakdragers en geen trekhaak. Volgens mij is dat een "gesloten dakdrager" systeem.
Met het gezin wordt het steeds lastiger om nu een fiets achterin te gooien dus wil ik deze graag op het dak meenemen. Maar door de bomen zie ik de juist dakdrager en fietsendrager niet meer goed.

Ik kom veel uit op de duurste Thule wingbar. En in combi met de Fietsdrager Thule ProRide 598. Vooral die Wingbar vind ik een erg dure variant. Maar in hoeverre zijn die fietsendragers compatible met andere merken dakdragers?
Allicht niet wat je wil horen maar voor dit soort zaken wil ik alleen gerenommeerde merken, in mijn geval Thule. Geen bevestigingspunten op het frame waar je totaal niet op zit te wachten (gedoe met doekjes om je frame). Je zet de racefiets/ATB letterlijk in 1 minuut vast op het dak. Super tevreden over deze setup!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r-C6YLfGVuJ6FLxHFparlUqxbCI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/71n5cxGfG7p3DQKzc0X9G30A.jpg?f=fotoalbum_tile

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion

Ik heb de Thule dakdrager waarbij het voorwiel eruit gaat en je hem op die manier met vork + achterwiel monteert, vooral gekocht voor het gevoel dat hij steviger staat. Er zit mij echter iets bij dat dat met fietsen met remschijven niet zou gaan. Aangezien er binnenkort mogelijk een fiets met remschijven mee moet op het dak, hou ik mij aanbevolen om te horen wat je uiteindelijk keuze gaat worden.

Daarnaast is er voor, bijna, alle type auto's met railing zoals deze een mogelijkheid om bij Thule ook dakdragers te monteren. Dat heb ik bij mijn auto's ook gedaan en bewust via Marktplaats ook Thule dakrailing gekocht. Dat scheelt een slok op de borrel ;) Geen ervaring met een mix + match van dakdragers/railing van verschillende merken. Ik kan mij echter goed voorstellen dat dat allemaal niet zo spannend is. Wat je kunt doen is eens bij een autoonderdelenspeciaalzaak gaan kijken hoe de rails van de verschillende merken uitziet en hoe de bevestiging van de specifieke dragers zijn. Al is waarschijnlijk het makkelijkste nog om een zoektocht op Marktplaats uit te zetten en dan toe slaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Op die van @Grin kan je wel schijfremmen kwijt, dat is gelijk wel de mooiste oplossing denk ik, zit je ook niet met een wiel te kijken wat je nog ergens in de auto kwijt moet.

Bij mij gaat de fiets achterop de drager, op het dak staat namelijk al een brede dakkoffer. Met zo’n carbon protector van Thule vind ik de frame klemming niet zo’n probleem en hoef je ook geen extra doekjes te gebruiken. Dat gaat bij mij al een paar jaar naar zuid Frankrijk goed in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
Grin schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:12:
[...]

Allicht niet wat je wil horen maar voor dit soort zaken wil ik alleen gerenommeerde merken, in mijn geval Thule. Geen bevestigingspunten op het frame waar je totaal niet op zit te wachten (gedoe met doekjes om je frame). Je zet de racefiets/ATB in letterlijke 1 minuut vast op het dak. Super tevreden over deze setup!
[Afbeelding]
Welk model is dit van Thule?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:04
Hier twee x thule proride 598 toen ik nog geen auto met trekhaak had. Vooral gebruikt voor de MTB en de stadsfietsen. Racefiets zal ook geen probleem zijn al klem je hem wel op het frame (mocht je dat niet willen).

https://www.thule.com/nl-...ks/thule-proride-_-598001

[ Voor 15% gewijzigd door R0y. op 23-01-2023 21:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TinusNectar
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:30
DDX schreef op zondag 22 januari 2023 @ 23:59:
Ik ga eens kijken voor zo een flesje. Dank voor de tip. Hoe zit het dan het uitharden van de Squirt?
Oxigeon schreef op maandag 23 januari 2023 @ 07:56:
[...]

Hier vorig jaar de AGR ook gefiets met Squirt in de regen. Was de route van 100KM. Dit jaar helaas uitgeloot. Vorig jaar is het inderdaad de hele route nat geweest waaronder ook sneeuw en hagel. Maakte het toen best frisjes. Maar last van een piepende ketting etc heb ik niet gehad.
Jammer dat je bent uitgeloot. Hopen dat je misschien nog mee kan doen met het ruilsysteem.
Dankjwel dan ga ik het proberen dit jaar.

Ik wil ook graag nog wat andere middelen gaan proberen om te kunnen vergelijken. Iemand goede ervaringen met andere smeermiddelen voor de winter en zomer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
TinusNectar schreef op maandag 23 januari 2023 @ 22:09:
[...]

Ik ga eens kijken voor zo een flesje. Dank voor de tip. Hoe zit het dan het uitharden van de Squirt?
https://www.bike24.de/p1233983.html

Wat bedoel je met uitharden ?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
Ik heb deze ook, na aanleiding wat ik een beetje rond gestruind heb op de interwebs + de ervaring van @Grin (en die houdt niet van troep).

Wat ik super vind:

- Staat als een huis.
- Beschadigd niet/veilig voor carbon
- Je fiets staat in 0,6 nano seconden goed er op O-)
- Kan nog steeds aanhanger achter de auto op vakantie
- Geschikt voor velg en schrijfremmen, race en mtb.
- Je fiets is gelijk fiets ready
- Geen los voorwiel dat nog in de auto moet
- Geen warmte uitlaat gassen tegen je carbonnen velg (Google hier maar eens op).

"Nadelen"

- Op je auto maakt meer herrie cq. de herrie is dichterbij je oren dan er achter (en ik heb een panoramadak, dat helpt er ook niet bij) humble brag
- Monteren dakdragers + fietsendrager kost meer tijd dat even die fietsendrager op je vaste trekhaak knop gooien.
- Je bent hoger dan zonder fiets
- Fiets met voorspatbord gaat niet passen
- 1 fiets (per drager, ipv 2 of 3 op een gewone fietsendrager)

Niet ieder voordeel zal voor iedereen een voordeel zijn, net als dat niet ieder nadeel voor iedereen een nadeel zal zijn. Maar ik ben nog steeds blij met de aanschaf.

Ik heb hem hier vandaan: https://www.dakkofferspecialist.nl/

[ Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 24-01-2023 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Niks meer aan toe te voegen.

Enige echte nadeel voor mij is: Monteren dakdragers + fietsendrager kost meer tijd dat even die fietsendrager op je vaste trekhaak knop gooien.
Dakdragers laat ik nog wel eens wat langer zitten, fietsendragers zijn gelukkig relatief snel (2 stuks kosten 5min) te demonteren. Maar moet je wel met beleid doen/je wordt er elke keer wat handiger in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Grin schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:33:

Enige echte nadeel voor mij is: Monteren dakdragers + fietsendrager kost meer tijd dat even die fietsendrager op je vaste trekhaak knop gooien.
Dakdragers laat ik nog wel eens wat langer zitten, fietsendragers zijn gelukkig relatief snel (2 stuks kosten 5min) te demonteren. Maar moet je wel met beleid doen/je wordt er elke keer wat handiger in.
Ja, het "probleem" zit bij mij ook in de dakdragers. Die fietsendrager zelf, zit er zo op (dat kost niet echt meer tijd dan een fietsendrager op de trekhaak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
mhr-zip schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:24:
- Fiets met voorspatbord gaat niet
-O-

Ik heb op de graveldinkie, die ik ook als racer gebruik, vaste spatborden, omdat ik niet ijdel ben en nattigheid haat.

Een normale (stads)fiets meenemen gaat dus ook niet... Boeoe

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
ElGreco schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:42:
[...]

-O-

Ik heb op de graveldinkie, die ik ook als racer gebruik, vaste spatborden, omdat ik niet ijdel ben en nattigheid haat.
Dat klopt.
Een normale (stads)fiets meenemen gaat dus ook niet... Boeoe
Die til je ook niet heel erg lekker op je auto.

Ik heb ook ergens nog een gewone fietsendrager, voor een gewone fiets. Maar de gewone fiets gooi ik gewoon op de aanhanger als ik op vakantie ga. Maar op mijn racefiets ben ik iets zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
De meeste van mijn auto's hadden geen mogelijkheid voor een trekhaak doordat ze vaak niet zo groot waren maar vooral ook omdat de uitlaat daarvoor in de wegzat doordat het auto's zijn met redelijk wat vermogen. Omdat ze klein waren toch al gekozen voor een dakkoffer en dan is die fiets(alleen voor mij dus) op het dak erbij geen probleem. Ook haal ik de dakkoffer + rails op vakantie(al is het een week) er even vanaf. 30 Minuten voor demontage en weer montage vind ik de moeite wel waard om niet de hele vakantie met zo'n ding rond te hoeven rijden.

Overigens kwam ik erachter dat mijn OutRide 561 voorloper van de huidige modellen met vork bevestiging ook met adapter geschikt is voor steekas bevestiging dus dat scheelt weer een extra investering. Het losse wiel ligt overigens bij mij altijd bovenop de hoedenplank. Die houdt ik behalve het wiel sowieso vrij van bagage dus dat is niet zo spannend voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
la_fusion schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:32:
De meeste van mijn auto's hadden geen mogelijkheid voor een trekhaak doordat ze vaak niet zo groot waren maar vooral ook omdat de uitlaat daarvoor in de wegzat doordat het auto's zijn met redelijk wat vermogen. Omdat ze klein waren toch al gekozen voor een dakkoffer en dan is die fiets(alleen voor mij dus) op het dak erbij geen probleem. Ook haal ik de dakkoffer + rails op vakantie(al is het een week) er even vanaf. 30 Minuten voor demontage en weer montage vind ik de moeite wel waard om niet de hele vakantie met zo'n ding rond te hoeven rijden.

Overigens kwam ik erachter dat mijn OutRide 561 voorloper van de huidige modellen met vork bevestiging ook met adapter geschikt is voor steekas bevestiging dus dat scheelt weer een extra investering. Het losse wiel ligt overigens bij mij altijd bovenop de hoedenplank. Die houdt ik behalve het wiel sowieso vrij van bagage dus dat is niet zo spannend voor mij.
Als jij die ombouwkit naar steekas kunt vinden, houd ik mij van harte aanbevolen. Ik kan dat dit nergens vinden. Al een paar jaar. En zo onhandig ben ik nou ook weer niet met Google.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
ElGreco schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 08:52:
[...]

Als jij die ombouwkit naar steekas kunt vinden, houd ik mij van harte aanbevolen. Ik kan dat dit nergens vinden. Al een paar jaar. En zo onhandig ben ik nou ook weer niet met Google.
https://www.bol.com/nl/nl...ide-561/9300000050423948/

Dit is een voorbeeld maar je kunt ook zoeken op "thule outride 561 thru-axle adapter" en dan kom je op legio sites uit(bijv: https://www.blijderijders...le-adapter/7313020081281/). Nog niet zo specifiek naar gekeken qua voorraad maar zal vast wel ergens wat te vinden zijn. Jammer dat Thule dat niet meer op hun website heeft staan. Enige wat wel bij Thule over het algemeen goed zit is de backwardscompatibiliteit. Zo ook hun fietskarren, de huidige onderdelen/accessoires passen vaak ook op de oudere modellen. Dat verwacht ik ook met de huidige vorkbevestiging dakdragers(FastRide/TopRide) waarbij de ene met en de ander zonder deze adapterkit: https://www.thule.com/nl-...axle-adapter-kit-_-564100 komt. Met andere woorden, deze adapter kit zou voor de outride 561 mogelijk ook werken.

[ Voor 3% gewijzigd door la_fusion op 24-01-2023 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:47
In de handleiding wordt aangeraden wordt toch een aantal uren te laten uitharden(of een hele nacht), anders vliegt de wax er meteen weer af al rijdend.. dus lijkt me vrij nutteloos om tijdens een rit bij te waxen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-10 11:04

Ik heb m'n fiets nooit achterin kunnen gooien :'( :'( .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-HPd4cIgLSUDEwwyIwrdzg9RvVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WpIhs3DTkAriA1bNLEQKzk7x.jpg?f=fotoalbum_large

Een dakdrager lijkt me ook interessant, maar ja. Ik heb een trekhaak en Thule fietsdrager waar ik ook wel tevreden mee ben :)

Wat betreft dit soort producten geef ik "graag" wat meer uit, dat krijg je dan terug in gebruiksgemak.
(wil niet zeggen dat goedkope producten niet goed zijn, overigens)

[ Voor 20% gewijzigd door Salteh op 24-01-2023 09:24 ]

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
Salteh schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:22:
[...]

Ik heb m'n fiets nooit achterin kunnen gooien :'( :'( .

[Afbeelding]

Een dakdrager lijkt me ook interessant, maar ja. Ik heb een trekhaak en Thule fietsdrager waar ik ook wel tevreden mee ben :)

Wat betreft dit soort producten geef ik "graag" wat meer uit, dat krijg je dan terug in gebruiksgemak.
(wil niet zeggen dat goedkope producten niet goed zijn, overigens)
Is dit voor een nachtje logeren bij opa en oma?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
la_fusion schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:14:
[...]

https://www.bol.com/nl/nl...ide-561/9300000050423948/

Dit is een voorbeeld maar je kunt ook zoeken op "thule outride 561 thru-axle adapter" en dan kom je op legio sites uit(bijv: https://www.blijderijders...le-adapter/7313020081281/). Nog niet zo specifiek naar gekeken qua voorraad maar zal vast wel ergens wat te vinden zijn. Jammer dat Thule dat niet meer op hun website heeft staan. Enige wat wel bij Thule over het algemeen goed zit is de backwardscompatibiliteit. Zo ook hun fietskarren, de huidige onderdelen/accessoires passen vaak ook op de oudere modellen. Dat verwacht ik ook met de huidige vorkbevestiging dakdragers(FastRide/TopRide) waarbij de ene met en de ander zonder deze adapterkit: https://www.thule.com/nl-...axle-adapter-kit-_-564100 komt. Met andere woorden, deze adapter kit zou voor de outride 561 mogelijk ook werken.
Thanks. Ik ga er naar kijken. Ik kwam tot nu toe niet verder dan adapters voor de Fastride, maar niet voor de oudere Outride 561 voor QR.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Cloclo100 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:17:
[...]

In de handleiding wordt aangeraden wordt toch een aantal uren te laten uitharden(of een hele nacht), anders vliegt de wax er meteen weer af al rijdend.. dus lijkt me vrij nutteloos om tijdens een rit bij te waxen.
Het is beter om het aantal uur (avond vantevoren) erop de doen en dan 's ochtends met doek over ketting ja.
Maar direct verder rijden gaat ook prima, blijf misschien iets minder lang zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:47
DDX schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 09:45:
[...]

Het is beter om het aantal uur (avond vantevoren) erop de doen en dan 's ochtends met doek over ketting ja.
Maar direct verder rijden gaat ook prima, blijf misschien iets minder lang zitten.
Ja maar dan krijg je veel gestolde wax in derailleur etc.. ik spreek uit ervaring :).
Iemand trouwens een tip voor een goede chaincleaner voor wax, waar het bij wijze van gewoon de wax vanaf druipt na wat sprayen en spoelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Weinig problemen mee.
En dat onderweg waxen is echt niet zo vaak nodig hoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Hier hetzelfde als bij @Salteh hoor, ik lees hier dingen over fietsen op het dak, naast de dakkoffer, wielen op de hoedenplank en ik denk "hoe dan"? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UrdpJTZIi3V83j-i2DRDPtLqRzo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aiCi3BU2WY8zBsQ8DrRnoX8u.jpg?f=fotoalbum_large

Maar gelukkig gaat dit al meer dan tien duizend kilometer prima, ook hier alleen Thule, dat wel. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 24-01-2023 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Grin schreef op maandag 23 januari 2023 @ 23:33:

Ik blijf toch zweren bij de Spinder hoor. Achterop vind ik veiliger ivm carport en veel sneller. Ook dat is prima geschikt voor carbon want het klemt op de zadelpen en die kan veel hebben. Spatborden is dus ook geen issue. Brandstofverbruik van de auto is ook wat lager.

Mijn vrouw kan verder prima overweg met de Spinder, in tegenstelling tot dakdragers.
Een van ons rijd vaak de heen- of terugrit met de fiets bij familiebezoekjes, en dan kan de drager gewoon in de kofferbak als er geen fiets op staat. En dat doen we erg vaak.

En met volle kofferbakken is ie gewoon kantelbaar.
Ik heb wel een oude versie, ooit van marktplaats geplukt.

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 24-01-2023 10:32 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Een carbon frame kan ook veel hebben, zeker als je zo'n drukverdeler gebruikt die gelijk als "bescherm doekje" functioneert. Je moet inderdaad niet aan die knop gaan lopen hengsten, maar vast is vast hoor met dit soort dingen en dan komt er niet heel veel meer kracht op dan dat je het frame stevig beet pakt, daar moet het ook tegen kunnen hoop ik.

Zo'n Spinder heeft inderdaad wel veel aanpassingsmogelijkheden maar daardoor ook veel losse onderdelen. Ik heb al wel eens meegemaakt dat iemand bij aankomst zijn halve spinder kwijt was geraakt op de snelweg omdat de schroefjes waren los getrilt (of vergeten goed vast te zetten). ;) Was ie ineens een wielgoot kwijt, gevaarlijk ook...

[ Voor 36% gewijzigd door Kluus op 24-01-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Kluus schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:38:
Een carbon frame kan ook veel hebben, zeker als je zo'n drukverdeler gebruikt die gelijk als "bescherm doekje" functioneert. Je moet inderdaad niet aan die knop gaan lopen hengsten, maar vast is vast hoor met dit soort dingen en dan komt er niet heel veel meer kracht op dan dat je het frame stevig beet pakt, daar moet het ook tegen kunnen hoop ik.

Zo'n Spinder heeft inderdaad wel veel aanpassingsmogelijkheden maar daardoor ook veel losse onderdelen. Ik heb al wel eens meegemaakt dat iemand bij aankomst zijn halve spinder kwijt was geraakt op de snelweg omdat de schroefjes waren los getrilt (of vergeten goed vast te zetten). ;)
Tja, zo kwamen wij ooit terug van vakantie, en ontdekten we dat 1 van de schroeven van de dakdrager was losgetrild. En we zijn ooit ook een kap (met zo'n slotje erin) verloren op de snelweg, vergeten af te sluiten. Meuk op je auto is gewoon altijd een risico. Ik heb ook al eens een ebike moeten ontwijken op de snelweg die van een thule afgedonderd was.

Het "hoop ik" heb ik in elk geval nooit last van, die zekerheid vind ik ook belangrijk.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Gewoon alles goed vast zetten dus, dan zal er weinig aan de hand zijn. ;) Maar op mijn thule zitten in ieder geval een stuk minder losse delen en de boutjes die er op zitten zijn allemaal een stuk beter gezekerd met borgmoertjes en -ringen. Zo'n plastic kapje vind ik minder erg om als achterligger overheen te rijden dan een lompe metalen wielgoot.

Met e-bikes kan ik me inderdaad voorstellen dat er een hoop dingen mis gaan, als je ziet hoe die er soms bijhangen achter op een auto, die dingen zijn gewoon veel te zwaar en ik vraag mij af of al die pensionadas wel goed checken of hun fietsendrager daar wel geschikt voor is. Dat is wel eng als je zo'n ding moet ontwijken, hoop ik nooit mee te maken...

Met dat "hoop ik" bedoelde ik meer dat als het daar al niet tegen kan (stevig vastpakken) zou ik sowieso niet op de fiets durven rijden. Maar ik heb daar persoonlijk verder geen onzekerheid over.

Nb. Het ligt er ook aan welke spinder je hebt natuurlijk, de duurdere zien er ook wel degelijker uit. Maar die goedkoopste (en die heeft @Mistraller dus ook niet want die kan niet kantelen), waar ik het over heb, is echt wel een beetje rotzooi vind ik. ;)

[ Voor 56% gewijzigd door Kluus op 24-01-2023 12:04 ]

Pagina: 1 ... 455 ... 689 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).