Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 454 ... 689 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:29

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

De BBB set werkt met twee spuiten die je beide vult (de een meer dan de ander) en luchtvrij maakt. Je kunt dan door heen en weer te pompen de lucht uit de leiding krijgen. Als laatste stap zet je druk op de vloeistof en daarna kunnen de spuiten weer los. Ze bevatten dan nog olie.
Het idee van BBB is dat dit ‘vervuilde’ olie is die je niet terug doet in het potje met nieuwe.
Het witte flesje is dus om oude olie op te slaan.
Maar in mijn ogen nutteloos, want ik doe het in een glazen potje die ik bij de milieu straat kan inleveren.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dullahan
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-10 23:28
magic_nl schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:10:
[...]

De BBB set werkt met twee spuiten die je beide vult (de een meer dan de ander) en luchtvrij maakt. Je kunt dan door heen en weer te pompen de lucht uit de leiding krijgen. Als laatste stap zet je druk op de vloeistof en daarna kunnen de spuiten weer los. Ze bevatten dan nog olie.
Het idee van BBB is dat dit ‘vervuilde’ olie is die je niet terug doet in het potje met nieuwe.
Het witte flesje is dus om oude olie op te slaan.
Maar in mijn ogen nutteloos, want ik doe het in een glazen potje die ik bij de milieu straat kan inleveren.
Aha dus zo werkt het. Alleen is zelfs het grootste verloop stukje te klein om er in te passen (misschien past het niet op alle shimano modellen?). Maar nu is het in ieder geval duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:20
Sram methode dat je aan beide kanten een spuit kan vastdraaien is wel ideaal.
De shimano methode is wat onhandiger, bovenop kan je of het trechtertje doen of ook een spuit.
En onderop een spuit, maar die zit niet echt heel vast dus beetje pech laat die los.

En officiele methode van shimano is dat je nadat je vloeistof met spuit erin hebt geduwd vanuit onder, je een slangetje icm een zakje aansluit om laatste luchtbellen eruit te krijgen.

Ik heb jawire kit voor shimano, heb je 2 spuiten.
Maar zoals gezegd onhandig dat spuit bij remklauw niet echt heel vast zit.

En ja van shimano zijn er 2 (iig, misschien meer) maten bij de shifters, nieuwere (vanaf 8000 serie) moet je verloopstukje gebruiken. Zat volgens mij bij mijn shifters in de doos.

[ Voor 13% gewijzigd door DDX op 14-01-2023 18:52 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:04
DDX schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:51:
Sram methode dat je aan beide kanten een spuit kan vastdraaien is wel ideaal.
De shimano methode is wat onhandiger, bovenop kan je of het trechtertje doen of ook een spuit.
En onderop een spuit, maar die zit niet echt heel vast dus beetje pech laat die los.

En officiele methode van shimano is dat je nadat je vloeistof met spuit erin hebt geduwd vanuit onder, je een slangetje icm een zakje aansluit om laatste luchtbellen eruit te krijgen.

Ik heb jawire kit voor shimano, heb je 2 spuiten.
Maar zoals gezegd onhandig dat spuit bij remklauw niet echt heel vast zit.

En ja van shimano zijn er 2 (iig, misschien meer) maten bij de shifters, nieuwere (vanaf 8000 serie) moet je verloopstukje gebruiken. Zat volgens mij bij mijn shifters in de doos.
Heb je die Elite Bleed Kit? Daar zat ik ook naar te kijken, toch iets betere kwaliteit dan de standaard shimano / EZMTB kit die ik nu gebruik. Daar kan ik vast wel iemand anders mee blij maken. Vooral 2 spuiten inderdaad en iets betere kwaliteit spuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
rolandos582 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 18:58:
[...]

Heb je die Elite Bleed Kit? Daar zat ik ook naar te kijken, toch iets betere kwaliteit dan de standaard shimano / EZMTB kit die ik nu gebruik. Daar kan ik vast wel iemand anders mee blij maken. Vooral 2 spuiten inderdaad en iets betere kwaliteit spuiten.
Ik heb de pro bleed kit.
De elite is volgens mij alleen andere spuiten, maar die van de pro zijn wat mij betreft al goed genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:15

Kluus

Gang is alles

Bij SRAM is het ook veel belangrijker dat het niet los kan schieten omdat DOT zo’n agressieve rommel is. Shimano is inderdaad onhandiger maarja een beetje minerale olie morsen is ook niet zo heel erg. Voor het gebruiksgemak was een prettiger aansluitmechanisme wel fijn geweest ja.

Wat ik vooral heb gemerkt in combinatie met de EZMTB kit die ik ook heb is dat de nippel bij de caliper iets te ver dicht gaat door verdraaien van de spuit en dat duw je de spuit er weer af bij de klemming doordat het systeem ongemerkt dicht is gegaan… Maar waarschijnlijk is dat ook te wijten aan mijn eigen ongandigheid/onervarenheid.

Dat trechtertje vind ik niet zo’n issue, gewoon van te voren vullen met wat olie en dan kan je ook heen en weer pompen maar dan met die ene spuit (duwen en trekken), zo doe ik het in ieder geval. Maar ik heb dat alleen nog gedaan bij mtb groepen, met road groepen is het wellicht minder handig. Vroeger met Magura had ik ook twee spuiten maar dat vond ik niet per se makkelijker.

[ Voor 61% gewijzigd door Kluus op 14-01-2023 21:47 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Doh. Vanmorgen met gebruik van de wind een poging gedaan een oud PR-etje eindelijk weer een te verbeteren.

Ben daarbij voorbij het startpunt gereden om een aanloopje wind mee te kunnen doen. Dus even gestopt, omgedraaid en het viaduct op gesprint.

Registreert Strava toch mijn 1e passage van het startpunt als start van het segment :+. Kleine 2 minuten over gedaan, waar ik hoopte onder de 34 seconden te komen 8)7 Eén deceptie bij thuiskomst. :')

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-10 21:31
BreadFan schreef op zondag 15 januari 2023 @ 21:05:
Doh. Vanmorgen met gebruik van de wind een poging gedaan een oud PR-etje eindelijk weer een te verbeteren.

Ben daarbij voorbij het startpunt gereden om een aanloopje wind mee te kunnen doen. Dus even gestopt, omgedraaid en het viaduct op gesprint.

Registreert Strava toch mijn 1e passage van het startpunt als start van het segment :+. Kleine 2 minuten over gedaan, waar ik hoopte onder de 34 seconden te komen 8)7 Eén deceptie bij thuiskomst. :')
KOM-hunten is een kunst, dat komt je niet aanwaaien ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik maak me geen KOM illusies, ik sprint niet met 54km/h een viaduct op 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-10 17:30

McMiGHtY

- burp -

Sow..begint het eindelijk weer een beetje normaal te zijn qua wind en regen...begint het werk toch wel weer heel veel tijd in beslag te nemen..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
McMiGHtY schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:34:
Sow..begint het eindelijk weer een beetje normaal te zijn qua wind en regen...begint het werk toch wel weer heel veel tijd in beslag te nemen..
Zeg dat vanmiddag nog eens :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:26
McMiGHtY schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:34:
vond het nog erg koud vanochtend... na veel te veel binnen te hebben gefietst, toch maar de kou getrotseerd, maar vond het toch niet zo comfortabel, en dan heb ik het grootste deel nog door het bos gereden..

tijd voor echte lente wat mij betreft!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Prulleman schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:40:
[...]

vond het nog erg koud vanochtend... na veel te veel binnen te hebben gefietst, toch maar de kou getrotseerd, maar vond het toch niet zo comfortabel, en dan heb ik het grootste deel nog door het bos gereden..

tijd voor echte lente wat mij betreft!
Was best frisjes vanmorgen ja, koud windje zegmaar want heel ruim was het (hier iig) niet onder 0.
Rond Amsterdamse bos was het nog best 'spannend' als in wegen waren vochtig en naast de fietspaden zag je opgevroren plasjes liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
garmin heeft tussen de -2 en +2 geregistreerd, qua wegdek was het hier in brabant prima te doen, maar na 2 uur vond ik het wel mooi geweest

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Goed bezig @Prulleman. Hier registreerde de Garmin vanmorgen -3,5. Dat was toch wel frisjes, zeker omdat ik me na 3 kilometer bedacht dat ik mijn laptop vergeten was... ;( De weg was wel te doen, want droog, hier en daar een "plas" waar je uiteraard beter vanaf kan blijven.

Morgen new bike day! *O* Dus ik hoop dat het hier nog even droog blijft tot ik een testritje heb kunnen maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
DDX schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:43:
[...]

Was best frisjes vanmorgen ja, koud windje zegmaar want heel ruim was het (hier iig) niet onder 0.
Rond Amsterdamse bos was het nog best 'spannend' als in wegen waren vochtig en naast de fietspaden zag je opgevroren plasjes liggen.
Dus het nieuwe paard op stal blijft nog eventjes binnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Cranzai schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:50:
[...]

Dus het nieuwe paard op stal blijft nog eventjes binnen?
Dat iig, want die is nog niet af.
Mag nog even op de tacx (montagestandaard) staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

DDX schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 12:44:
[...]

Zeg dat vanmiddag nog eens :'(
Eeuhm... sorry

Zaterdag word het weer lekker...(wel koud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Het draait hier allemaal mooi precies langs zo te zien. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Het lijkt voor nu minder erg dan ik vanmorgen op radio hoorde/op buienradar zag staan.
Toen leek het erop dat het ging stormen met 10mm regen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-10 16:03
Zijn hier mensen met ervaring met Canyon Ultimate / Endurace?

Ik fiets nu nog op een Specialized Tarmac SL4. Drie jaar geleden 2e hands gekocht en past verassend goed. Nooit last gehad van pijntjes o.i.d. Ook bij ritten van +150km geen probleem.

Zie hier de vergelijking met mijn huidige fiets + de canyons: https://geometrygeeks.bik...-ultimate-cf-sl-7-2022-m/

Ten opzichte van mijn huidige fiets:
De ultimate heeft een stack van 1mm lager, reach 2mm korter. Zal dus nagenoeg hetzelfde aanvoelen verwacht ik.
De endurace heeft een stack van 14mm hoger, reach 13mm korter. Zal dus echt wel meer rechtop gaan zitten?

Het is dus een beetje ultimate vs endurace, en dan de volgende versies:
https://www.canyon.com/nl...6_pv_rahmenfarbe=R101_P02
https://www.canyon.com/nl...64_pv_rahmenfarbe=GY%2FBK

Mijn vragen zijn:
- Het prijsverschil tussen de endurace en ultimate vind ik behoorlijk. Zeker omdat bij de endurace nog een powermeter bij zit. Zie ik iets over het hoofd of is dit gewoon marketing dat ze de endurace willen pushen?
- Hoe noodzakelijk is een bikefit? Ik zit al jaren pijnvrij en plezierrijk op de fiets en zie eigenlijk niet zo erg het nut er van in bij mijn situatie als recreant. (+- 4000~5000km per jaar)
- Andere optie ook nog een ultimate met 105. Oud model staat nog voor 2199 op de Canyon site, het nieuwe model 2699... Flinke prijsverhogen?
- Zijn er ook canyon dealers in zuid holland, of is het echt internet-only?
- Eventuele andere tips / aanbevelingen voor andere merken zijn ook welkom.

Waarom nieuwe fiets?
- Huidige fiets wordt wat ouder, wil wat nieuws, wil een powermeter en op de specialized wordt dat lastiger/duurder met een praxis works crank. Schijfremmen is daarentegen ook wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:05
McMiGHtY schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 15:10:
[...]

Eeuhm... sorry

Zaterdag word het weer lekker...(wel koud)
Gelukkig moest ik al op tijd naar huis voor een video overleg. Dus vandaag heerlijk fietsweer gehad. Fiets was wel echt ranzig door de schelpenpaadjes die ik had genomen. Maar heerlijk woon-werk kunnen gravelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:13
user_tweakers schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:22:

Ik fiets nu nog op een Specialized Tarmac SL4. Drie jaar geleden 2e hands gekocht en past verassend goed. Nooit last gehad van pijntjes o.i.d. Ook bij ritten van +150km geen probleem.

Zie hier de vergelijking met mijn huidige fiets + de canyons: https://geometrygeeks.bik...-ultimate-cf-sl-7-2022-m/

De ultimate heeft een stack van 1mm lager, reach 2mm korter. Zal dus nagenoeg hetzelfde aanvoelen verwacht ik.
De endurace heeft een stack van 14mm hoger, reach 13mm korter. Zal dus echt wel meer rechtop gaan zitten?

Mijn vragen zijn:
- Het prijsverschil tussen de endurace en ultimate vind ik behoorlijk. Zeker omdat bij de endurace nog een powermeter bij zit. Zie ik iets over het hoofd of is dit gewoon marketing dat ze de endurace willen pushen?
- Hoe noodzakelijk is een bikefit? Ik zit al jaren pijnvrij en plezierrijk op de fiets en zie eigenlijk niet zo erg het nut er van in bij mijn situatie als recreant. (+- 4000~5000km per jaar)
- Andere optie ook nog een ultimate met 105. Oud model staat nog voor 2199 op de Canyon site, het nieuwe model 2699... Flinke prijsverhogen?

Waarom nieuwe fiets?
- Huidige fiets wordt wat ouder, wil wat nieuws, wil een powermeter en op de specialized wordt dat lastiger/duurder met een praxis works crank. Schijfremmen is daarentegen ook wel fijn.
Canyon is internet of in Duitsland hebben ze showroom.
Bij Koers.cc zijn ze wel Canyon friendly en willen ze ook wel met je mee kijken en evt af monteren. (Dat kost wel iets, want dat betaald Canyon niet natuurlijk).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:55

joker1977

Tweakert

Mijn vragen zijn:
* De Ultimate heeft ook een powermeter.
* Daarnaast heeft de Ultimate een iets gunstigere cassette voor hier in Nederland. Dat is eenvoudig te fixen, maar kost je ook geld en moeite (11-30 vs 11-34)
* De Ultimate is een nieuwer frame, en heeft Thread-Fit vs. Press-Fit - wat je als een voordeel kan beschouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@user_tweakers wat @joker1977 zegt + als ie op 1-2 mm van een fijne geteste geo zit, zou me dat ook een hoop waard zijn. Straks moet je bij de endurace ook weer een andere stuurpen gaan kopen en dan nog zal het verschil misschien te groot zijn.
ik wilde nog het gewicht aanhalen, maar die 60 gram is te weinig om te benoemen :)

gewoon de ultimate nemen!

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperv91
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 15:12

jasperv91

PSN: Glutinator91

Mijn vragen zijn:

Waarom nieuwe fiets?
Ik heb zelf de endurace cf8 gekocht in januari '22.
Twijfelde zelf ook heel erg tussen de Ultimate en de endurace; de reden dat ik voor de endurace ben gegaan is omdat mijn ambitie meer lag bij de langere tourtochten die ik wil gaan doen.
( terwijl ik dit typ besef ik me dat ik komende zomer aardig de bergen in ga 8)7 )

Ik weet dat er in Limburg een verhuurcentrum zit van canyon fietsen wellicht een optie om ze daar beide gewoon eens te proberen?
Kleine tip mocht het budget het toelaten koop er gelijk 1 met powermeter is ontzettend moeilijk om aan te komen op het moment |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:13

aerofreak

Steve Jobs

Een factory install bij 4iiii is toch gewoon mogelijk? Zit je ook niet met die extra crank.

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
aerofreak schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:01:
Een factory install bij 4iiii is toch gewoon mogelijk? Zit je ook niet met die extra crank.
Die extra crank kun je toch gewoon verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

Klopt, maar ik haak aan op dit.
jasperv91 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:00:
[...]

Kleine tip mocht het budget het toelaten koop er gelijk 1 met powermeter is ontzettend moeilijk om aan te komen op het moment |:(

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperv91

jasperv91

aerofreak schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:01:
Had wel ergens gelezen dat sowieso alleen van 4iii de Precision 3 een optie was.
anders kwam je tegen het frame aan.
bron: klantenservice canyon

Ik weet niet of dat met een Factory Install wel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aerofreak

aerofreak

Steve Jobs

jasperv91 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:03:
[...]

Had wel ergens gelezen dat sowieso alleen van 4iii de Precision 3 een optie was.
anders kwam je tegen het frame aan.
bron: klantenservice canyon

Ik weet niet of dat met een Factory Install wel gaat.
Precision 3 moet je hebben inderdaad en is ook leverbaar als factory install

~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-10 15:35
Heeft er iemand een tip waar ik nu een Favero Assioma Duo voordeling kan aanschaffen?
Goedkoopste dat ik momenteel vind is €625

[ Voor 44% gewijzigd door Brecht.A op 19-01-2023 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dullahan
Brecht.A schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:15:
Heeft er iemand een tip waar ik nu een Favero Assioma Duo voordeling kan aanschaffen?
Goedkoopste dat ik momenteel vind is €625
ik heb die van mij net verkocht op marktplaats, dus ik zou daar kijken. Ik zie dat er nu geen beschikbaar meer zijn, maar een week geleden stonden er een paar tegelijk op volgens mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
Prulleman schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:48:
@user_tweakers wat @joker1977 zegt + als ie op 1-2 mm van een fijne geteste geo zit, zou me dat ook een hoop waard zijn. Straks moet je bij de endurace ook weer een andere stuurpen gaan kopen en dan nog zal het verschil misschien te groot zijn.
ik wilde nog het gewicht aanhalen, maar die 60 gram is te weinig om te benoemen :)

gewoon de ultimate nemen!
Ligt ook aan de spacers.
@user_tweakers heb je er nu spacers onder zitten?

Iedereen wil een Ferrari, terwijl het meestal slimmer is om een Opel Astra Station te kopen. Dat geldt ook voor fietsen. Ik ken maar weinig mensen die op een volbloed racefiets zonder spacers passen (het feit dat je er op rijdt, betekend niet dat het de beste keuze is).

Maar ja, Venge, Tarmac, Ultimate, Aeroad, TCR, Propel klinkt nu eenmaal toffer dan Roubaix, Endurace of Defy.

Als je goed op een Endurance fiets zonder spacers past, ben je in mijn ogen al spekkoper.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DDX
mhr-zip schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:44:
[...]
Maar ja, Venge, Tarmac, Ultimate, Aeroad, TCR, Propel klinkt nu eenmaal toffer dan Roubaix, Endurace of Defy.
Roubaix klinkt toch ook wel redelijk tof ?

Verbaas mij ook wel over hoeveel mensen een fiets gaan kopen en dan happy zijn als er 4cm spacers onder stuurpen zit.
Koop dan een andere maat zou ik zeggen...

[ Voor 23% gewijzigd door DDX op 19-01-2023 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-10 15:35
Dullahan schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:43:
[...]

ik heb die van mij net verkocht op marktplaats, dus ik zou daar kijken. Ik zie dat er nu geen beschikbaar meer zijn, maar een week geleden stonden er een paar tegelijk op volgens mij.
Waarom heb je die van jou verkocht? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dullahan
Brecht.A schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 17:08:
[...]

Waarom heb je die van jou verkocht? :-)
Ik ben nu ook aan het 'gravellen' met dezelfde fiets, dus een crank powermeter was handiger als ik andere pedalen/schoenen gebruik. Daarnaast gebruikte ik de extra functies van een dubbelzijdige powermeter niet echt, en ik trap redelijk 50% dus door te wisselen naar een goedkopere enkelzijdige powermeter heb ik nu wat budget over voor andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-10 16:03
mhr-zip schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:44:
[...]

Ligt ook aan de spacers.
@user_tweakers heb je er nu spacers onder zitten?

Iedereen wil een Ferrari, terwijl het meestal slimmer is om een Opel Astra Station te kopen. Dat geldt ook voor fietsen. Ik ken maar weinig mensen die op een volbloed racefiets zonder spacers passen (het feit dat je er op rijdt, betekend niet dat het de beste keuze is).

Als je goed op een Endurance fiets zonder spacers past, ben je in mijn ogen al spekkoper.
Op mijn Tarmac heb ik 10mm aan spacers onder de stuurpen, valt nog wel mee, maar als een endurace 14mm hogere stack heeft kan ik prima zonder spacers.
joker1977 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 07:33:
[...]

* De Ultimate heeft ook een powermeter.
* Daarnaast heeft de Ultimate een iets gunstigere cassette voor hier in Nederland. Dat is eenvoudig te fixen, maar kost je ook geld en moeite (11-30 vs 11-34)
* De Ultimate is een nieuwer frame, en heeft Thread-Fit vs. Press-Fit - wat je als een voordeel kan beschouwen.
Met een weekendje Limburg kom ik altijd nog wel goed weg met 11-28, al zit je af en toe wel op de max. Ik wil komende jaren wel meer buitenland fietsen en wil dan ook een bergverzet kunnen monteren. Dus 11-34 zou dan juist perfect zijn. De ultimate heeft met de derailleur max 30 zag ik. Dus dat is wel een nadeel.

Voordelen van de Endurace voor mij:
- Lange kooi, dus groot bereik, maar met de juiste casette ook 11-28 voor het vlakke NL mogelijk.
- 30mm banden t.o.v. 28mm, maakt het uit?
- Goedkoper

Voordelen Ultimate:
- 60 hele gram lichter
- Thread-fit

Ik kwam ook nog een Endurace cf7 di2 12-peed tegen (105) voor 2700 zonder powermeter. Ook erg leuk, maar naar volgens mij iets minder goede wielen. wel gave kleurstelling

Dit moet hem dus gaan worden:
https://www.canyon.com/nl...ndurace-cf-sl-8/3364.html

Nog niet leverbaar, dus ik kan er nog wat nachtjes over slapen :) :)
Helaas wel weinig keus in kleuren, ik vind grijs nog het mooist. (al vind ik stieken die blauwe endurace met 105 di2 ook wel erg vet.

[ Voor 8% gewijzigd door user_tweakers op 19-01-2023 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:52

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Ik vraag me ook af wat een endurance fiets met dezelfde watts en zelfde banden zou schelen in snelheid?

Ik ben nu nog team spacer (helaas fiets gekocht toen ik echt nog niks van fietsen wist) maar de volgende wil ik geen of zo min mogelijk (1 cm kan ik nog mee leven) spacers ondanks dat ik de echte racers mooier vind!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
user_tweakers schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:39:
[...]

Op mijn Tarmac heb ik 10mm aan spacers onder de stuurpen, valt nog wel mee, maar als een endurace 14mm hogere stack heeft kan ik prima zonder spacers.

[...]

Met een weekendje Limburg kom ik altijd nog wel goed weg met 11-28, al zit je af en toe wel op de max. Ik wil komende jaren wel meer buitenland fietsen en wil dan ook een bergverzet kunnen monteren. Dus 11-34 zou dan juist perfect zijn. De ultimate heeft met de derailleur max 30 zag ik. Dus dat is wel een nadeel.

Voordelen van de Endurace voor mij:
- Lange kooi, dus groot bereik, maar met de juiste casette ook 11-28 voor het vlakke NL mogelijk.
- 30mm banden t.o.v. 28mm, maakt het uit?
- Goedkoper

Voordelen Ultimate:
- 60 hele gram lichter
- Thread-fit

Ik kwam ook nog een Endurace cf7 di2 12-peed tegen (105) voor 2700 zonder powermeter. Ook erg leuk, maar naar volgens mij iets minder goede wielen. wel gave kleurstelling

Dit moet hem dus gaan worden:
https://www.canyon.com/nl...ndurace-cf-sl-8/3364.html

Nog niet leverbaar, dus ik kan er nog wat nachtjes over slapen :) :)
Helaas wel weinig keus in kleuren, ik vind grijs nog het mooist. (al vind ik stieken die blauwe endurace met 105 di2 ook wel erg vet.
Ik snap niet waarom je voor de CF SL wilt gaan.

De CF heeft een aantal voordelen
- er passen banden in tot 35mm dus veelzijdiger
- goedkoper
- met het nieuwe 105 di2 ipv mechanische Ultegra van de vorige generatie

Qua wielen. Beide zijn van de categorie instap fabriekswielen. Uiteindelijk zal dat jouw eerste upgrade zijn. Ik zou dus niet de keus laten afhangen van de wielen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casual Ruud
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Ik heb deze vorig jaar gekocht. https://www.canyon.com/nl...f/endurace-cf-8/2736.html

Fijne fiets, destijds voor het geld de enige volledig ultegra afgemonteerde fiets die ik kon vinden. Heb toen ook gekeken naar een giant Defy en Cube Attain maar uiteindelijk gekozen voor Canyon vanwege de beschikbaarheid, prijs en afmontage. Ook fijn dat er bredere banden op kunnen tot 35 mm. Absoluut geen spijt, maar ik zou achteraf gezien niet meer bij Canyon kopen denk ik.

De levering is buitengewoon knullig; je betaalt bijna € 100 voor levering in een kartonnen doos met slechte binnen verpakking. Ze noemen dat een bikeguard, maar het is gewoon een simpele doos. De handleiding maakt het haast nog lastiger om de fiets in elkaar te zetten dan 'gewoon' te beginnen zonder te lezen. De manual is voor meerdere modellen en tekst ontbreekt. Ik vind dat gewoon niet kunnen voor een fiets van dat bedrag.

Ik zou zelf eens gaan kijken bij Wim de Vos. Hij heeft veel op voorraad en heeft schappelijke prijzen heb ik inmiddels begrepen, en gratis koffie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperv91

jasperv91

ElGreco schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:51:
[...]

Qua wielen. Beide zijn van de categorie instap fabriekswielen. Uiteindelijk zal dat jouw eerste upgrade zijn. Ik zou dus niet de keus laten afhangen van de wielen.
Scheelt een wiel upgrade dan echt zoveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Laatst online: 08:00
Ben ik ook wel eens benieuwd naar. Heb een trek domane 2022 sl6 etap en men zei toen ook dat een goed set wielen mijn eerste upgrade zou zijn. Ik ga gran fondos rijden en hoor nu ook in de Join podcasts dat het meeste winst te halen is uit een goede set wielen. Het is natuurlijk een endurance fiets, dus brede Wielen, maar iemand een goede tip voor een set?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mhr-zip
ElGreco schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 18:51:
[...]

Ik snap niet waarom je voor de CF SL wilt gaan.

De CF heeft een aantal voordelen
- er passen banden in tot 35mm dus veelzijdiger
- goedkoper
- met het nieuwe 105 di2 ipv mechanische Ultegra van de vorige generatie

Inderdaad, 60 gram.

Ik zal even 60 gram proberen te omschrijven.

@user_tweakers heeft de hele winter en zomer met Join getraind om in september de Alpe d'Huez op te fietsen. Eten uit de mond gespaard, perfect op gewicht. Dus alles in de auto, 1,5 week vakantie vooraf om te acclimatiseren. Mooiste jersey aan, benen geschoren, pacingplan, hup naar boven!

Meter na meter naar boven, zo makkelijk is dit nog nooit gegaan! Al het afzien toch niet voor niks. Fietser na fietser worden er ingehaald.

Halverwege kijkt @user_tweakers even naar links om van het mooie uitzicht te genieten. In dit ogenblik worden de benen 1 omwenteling stil gehouden.

Nou, deze omwenteling je benen stilhouden, maakt meer uit op je totaal tijd dan al die 60 gram (en als je dit gaat na rekenen, ben je echt af).

#StopMakingStupidExpensiveWeightSavingsFamous

Ja, als je 10K voor een fiets neerlegt, waarbij je ieder onderdeel zorgvuldig uitkiest. En je kan 60 gram besparen, lekker doen. Maar dan moet er geen concessie gedaan worden ten koste van maar één ander aspect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Cloclo100 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:13:
Ben ik ook wel eens benieuwd naar. Heb een trek domane 2022 sl6 etap en men zei toen ook dat een goed set wielen mijn eerste upgrade zou zijn. Ik ga gran fondos rijden en hoor nu ook in de Join podcasts dat het meeste winst te halen is uit een goede set wielen. Het is natuurlijk een endurance fiets, dus brede Wielen, maar iemand een goede tip voor een set?
1. Lees je goed in.
2. Bepaal je budget (de set die je uiteindelijk gaat kopen kost 20% meer dan je gestelde budget, houdt hier rekening mee O-) )
3. Vermijdt alles met aluminium nipples.
4. Zoek uit of je een set fabriekswielen of handgespaakt wil hebben.
5. Geloof niet alle marketing.
6. Alle carbon (die je kan betalen) komt uit China.
7. Niet alle Carbon uit China is dezelfde kwaliteit
8. Hoe mooi ze het allemaal laten geloven, er zijn maar weinig merken die uniek zijn. De rest is een pot nat met een net ander aangebracht logo (zie ook punt 5). Je hebt ook niet iets unieks nodig, maar betaal voor wat het waard is. Niet wat de marketingafdeling je laat geloven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
Cloclo100 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:13:
Ik verwacht dat je de meeste winst haalt uit goede training. Ik neem aan dat je daar ook mee bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
wisselwerking schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:36:
[...]

Ik verwacht dat je de meeste winst haalt uit goede training. Ik neem aan dat je daar ook mee bezig bent.
Waar koop je dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

DDX schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:53:
[...]

Roubaix klinkt toch ook wel redelijk tof ?

Verbaas mij ook wel over hoeveel mensen een fiets gaan kopen en dan happy zijn als er 4cm spacers onder stuurpen zit.
Koop dan een andere maat zou ik zeggen...
Mijn Roubaix rijd zonder spacers rond, rijd fijn.

Als ik een canyon zou kopen dan degene waar je die 35mm bandjes ik kan gooien en met een normaal stuur en stuurpen, das toch makkelijker als je een keer smaller oid wil. En met 35mm kom je heel ver in gravel Nederland (win-win dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 19-10 11:07
McMiGHtY schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:11:
[...]

Mijn Roubaix rijd zonder spacers rond, rijd fijn.....
Gebiedende wijs? 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Nee..elke trap raak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloclo100
  • Laatst online: 08:00
wisselwerking schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 20:36:
[...]

Vanzelfsprekend..
Maar Jim van Join legde het uit dat je het meeste voordeel haalt uit lichtere wielen bij het klimmen, iets van fysica 😅

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ElGreco
  • Nu online
@jasperv91 , @Cloclo100

De winst zit hem niet zozeer in de snelheid. Dat zijn marginale zaken. Sneller word je door km's te maken en te trainen.

Wielen zijn meestal, tenzij je het over een top categorie fiets hebt, het sluitpost van de fiets. Er moeten 2 ronde dingen in zodat de klant rollend de winkel uit kan. Klaar.

Bij een upgrade zijn de wielen vooral qua rijbeleving beter. Als je wielen hebt met lichtere velgen dan de bakstenen van stock wielen, zullen de wielen sneller en snappier voelen bij acceleraties en zullen ze sneller sturen. Een goed gebouwd wiel volgt zijn spoor een stuk strakker. Vooral zwaardere en sterkere rijders (zeg maar 85kg+, in NL is 85 niet zwaar, maar vanuit de rest van de wereld gezien wel) vinden stock wielen zwabberen/zoeken/slap.

Voor ieder doel een wiel. Een vakantie fiets bijvoorbeeld (en dan bedoel ik niet direct een Koga Traveler mee) die vooral lange rechte stukken gaat zien met baggage, wil je juist wel wat zwaardere velgen. Snelheid is minder van belang en het gewicht van de wielen sneuvelt onder het totaal gewicht van de fiets. Een zwaardere velg wil graag rechtuit blijven rijden en geeft meer stabiliteit dan een snelle, kekke, carbon wielset.

Probleem met een upgrade van wielen is dat je een stuk niemandsland hebt tussen instap en "goed". De categorie in de prijsklasse van 200-450 is het vaak net wel, net niet. En de marketing taal op de websites is vrij kansloos. Zo worden de Vision 35 alu wielen als "licht" bestempeld (dat zijn ze zeer zeker niet) en betrouwbaar ook in de winter (dat zijn ze al helemaal niet). Qua bouwkwaliteit is het vaak een gok. Ik heb hier DT wielen gehad voor onderhoud, van hetzelfde model, de ene prima in orde, de andere totaal niet (spaakspanningen en radiale/laterale afwijkingen). Ik heb zelfs mensen gehad die hier kwamen om nieuwe wielen, die net uit de doos kwamen, te laten richten 8)7

Dus ja, wat is wijsheid. Laat je adviseren vooral en ga niet per se voor wat er alleen mooi uit ziet.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Gisteren kon ik dan mijn Specialized Tarmac SL7 Expert in kleur "Tropical Teal/Chameleon Eyris" ophalen! *O*

Eerst nog een bikefitting gedaan bij de winkel, niet zo'n standaard fietsenmakers kijkje maar wel alles goed meten, tijd ervoor nemen, stuurpennen/zadels uitproberen, dat doen ze erg netjes daar. Uiteindelijk staat de fiets redelijk gelijk aan mijn andere Tarmac en dat is mooi want die zat ook wel erg fijn.

Upgrades die ik in de winkel al heb laten uitvoeren zijn:

- Een S-Works Shallow Drop carbon stuur, ik vind een aero stuur denk ik wel veel mooier op deze fiets maar dat Shallow Drop stuur gebruik ik al op mijn andere fiets en vind ik erg prettig.
- Tubeless laten afleveren met tubeless banden, dus in plaats van de normale 26mm S-Works Turbo gelijk laten uitrusten met 28mm Specialized S-Works Turbo 2Bliss Ready bandjes. Ik ben wel benieuwd om die te testen maar ik vind ze nogal prijzig dus ze moeten erg overtuigend zijn wil ik ze later zelf kopen.
- Een S-Works stuurpen, aangezien ik een S-Works stuur heb laten plaatsen en er al een S-Works zadelpen in de Expert zit wilde ik er dan toch wel helemaal een "SW-Expert van maken", vanity dingetje... :+
- En tot slot een direct mount derailleur pad omdat ik sowieso niet snap dat ze Shimano fietsen niet standaard met deze padjes afleveren als ze ze toch hebben. Die originele heb ik ook mee gevraagd, inclusief de b-link, om te gebruiken als nood-reserve.

- Naar aanleiding van de bikefit in de winkel een Prologo Scratch M5 140mm zadel in plaats van de Specialized Power Expert die standaard bij de fiets zit.

Thuis ook nog gelijk nog wat gesleuteld, namelijk:
- Hidemybell raceday carbon voor specialized stuurpennen er op
- DT Swiss ratchet upgrade kitje naar 36 POE in de naaf (standaard zat er de 18 POE in)
- Stages Left side powermeter er op.

Daarna nog wat zitten spelen met de nieuwe Di2 groep. Een van de dingen die me op viel was dat ik in mijn Garmin de vertandingen van cassette en voorbladen geheel handmatig moest configureren, ondanks dat dit wel goed staat in de E-Tube app. @Salteh klopt dat met jouw ervaring ook of moet ik iets updaten?

Een upgrade die ik nog overweeg is om er Dura Ace schijven op te zetten, maar dat gaat dan puur alleen om de zwarte vinnen.....

Een ritje zat er helaas gisteren niet in vanwege de smurrie op de weg en vandaag lijkt dat ook weer niet te lukken. Ik dat een fiets is om op gereden te worden en dat hij maar beter zo snel mogelijk een beetje gebruikt kan zijn, maar de huidige weersomstandigheden gaan me nog net te ver voor een hele nieuwe fiets. :D Hopelijk van het weekend ietsje beter...

Dus bij gebrek aan beter nog maar even een donkere foto in de achtertuin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXUzMI_e2lf7snrtCPKW3ZZhpxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rX0ngUgDMYvKch6flEdinoAr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 20-01-2023 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
ElGreco schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:32:
en ga niet per se voor wat er alleen mooi uit ziet.
Even je gecorrigeerd.

Maar inderdaad @jasperv91 @Cloclo100. Wielen, banden en zadels zijn de meest vervangen onderdelen van een fiets. Omdat veel mensen die toch vervangen, maar de fiets wel rollend de winkel uit moet, zitten er vaak goedkope sets* onder.

*Het feit dat stock wielen vaak voor een hoge prijs op de website van de fiets fabrikant staan, is marketing technisch heel handig. Want vergroot de opgetelde waarde van een fiets (losse frames zijn vaak ook bijna net zo duur als het instapmodel van diezelfde fiets). Maar als je de prijs-kwaliteit van deze wielen gaat bekijken, raakt het vaak kant nog wal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-10 09:03
Kluus schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:45:
[Afbeelding]
Pfft,cookie cutter fiets ;)

Gefeliciteerd, mooi ding!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Gisteren kon ik dan mijn Specialized Tarmac SL7 Expert in kleur "Tropical Teal/Chameleon Eyris" ophalen! *O*
Lekker kleurtje hoor, mooie fiets. Enjoy! Hup gelijk rondje maken vanmorgen....oh wacht... :o

Heb vorige week op een Tarmac SL 7 een paar dagen zitten afzien op Gran Canaria, niet helemaal mijn ding maar wel fijne vertrouwenwekkende fiets.

[ Voor 21% gewijzigd door GerbenBK op 20-01-2023 09:51 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DDX
Mooie dag om nieuwe band uit te testen :

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/-aZ1yEsd5zjFfhSlolnU3OJJGmPrCIZftvwq3VTjxgE-2048x1152.jpg

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
DDX schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:51:
Mooie dag om nieuwe band uit te testen :

[Afbeelding]

8)
moet je wel een omweggetje naar werk maken, in het westen lag niet nog niet veel zag ik. Maar hier op de Heuvelrug kun je prima testen :)

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Laatst online: 20-10 16:13
Mooie kar, chapeau! Ik zie 'm wel een keer verschijnen op een woensdagavondje CDW. :)

Wel benieuwd hoe tubeless je bevalt op de racer. Had je tot nu toe niet toch? Ik ben nog steeds anti (voor de racer dan - MTB 100% voor), maar laat me graag overtuigen van de eventuele voordelen. :*)

[ Voor 73% gewijzigd door Bakkenist op 20-01-2023 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Bakkenist schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Mooie kar, chapeau! Ik zie 'm wel een keer verschijnen op een woensdagavondje CDW. :)

Wel benieuwd hoe tubeless je bevalt op de racer. Had je tot nu toe niet toch? Ik ben nog steeds anti (voor de racer dan - MTB 100% voor), maar laat me graag overtuigen van de eventuele voordelen. :*)
Ik heb nu al een jaar of 2-3 tubeless op de racer, bevalt goed, rijd lekker soepel en aangezien ik toch al alle spullen in huis heb voor de MTB is het voor mij denk ik goedkoper dan latex binnenbandjes gaan rijden (behalve wanneer ik nu dus hooked raak aan die S-Works banden die twee keer zo duur zijn als de non-TLR versie: 80 euro per band 7(8)7).

Ik heb er wel wat vaker "lek" mee dan op de MTB maar dat heb ik inmiddels een aantal keer al kunnen oplossen met een Dynaplug, dan ben je ook zo weer onderweg, thuis even latex aanvullen door het ventiel en klaar. En in geval van nood heb ik nog zo'n lichtgewicht binnenbandje bij maar die heb ik alleen nog vorig jaar nodig gehad toen ik mijn hele velg krom had gereden op een steen in de berm ;).

Ze hebben in deze bandjes wel Muc-off sealant gedaan in plaats van Stan's of Doc Blue die ik normaal gebruik, dus dat gaan we ook eens even testen. Het schijnt in ieder geval beter tegen CO2 te kunnen dus dat is al prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Nu online

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:10
@jasperv91, @Cloclo100 Wielen worden altijd in windtunnels getest en daar komt dan uit dat ze (in die specifieke omstandigheden van die windtunnel) x% minder weerstand hebben. Maar ik heb nog nooit iemand een overtuigende test zien doen die in real-world omstandigheden dat aantoont (en nee, GCN die twee keer een rondje van 10km fietst telt niet). Daarmee wil ik niet zeggen dat het effect niet bestaat, alleen dat het zo klein is dat het héél moeilijk is om het statistisch significant aan te tonen met alle ruis die buiten een windtunnel boven op je data komt.
Een realistische schatting is dat je met diepe wielen iets van 0.5 km/h kan winnen. Op een toertocht van 200 km bespaart dat je 6 minuten...
ElGreco schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:32:
Bij een upgrade zijn de wielen vooral qua rijbeleving beter. Als je wielen hebt met lichtere velgen dan de bakstenen van stock wielen, zullen de wielen sneller en snappier voelen bij acceleraties en zullen ze sneller sturen.
Met nadruk op het woord "voelen". Een paar honderd gram verschil in het gewicht van een velg kán natuurkundig gezien geen serieuze impact hebben op hoe snel een fiets van 8kg waar een fietser van 85kg op zit accelereert.

Ik zou zelf de rijbeleving niet als "beter" karakteriseren maar vooral als "anders".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
GerbenBK schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 09:52:
[...]

moet je wel een omweggetje naar werk maken, in het westen lag niet nog niet veel zag ik. Maar hier op de Heuvelrug kun je prima testen :)
Diepe sneeuw zijn ze niet echt voor, dan kan je ook lekker met gravel/mtb banden met noppen rijden.
Was vanmorgen gewoon lekker veilig door de zooi op de weg rijden iig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
DDX schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:32:
[...]

Diepe sneeuw zijn ze niet echt voor, dan kan je ook lekker met gravel/mtb banden met noppen rijden.
Was vanmorgen gewoon lekker veilig door de zooi op de weg rijden iig :)
Hoe rijdt het? En hoe zit het met geluid?
Zijn niet tubeless verkrijgbaar toch (niet dat je deze in tubeless wil)?

[ Voor 6% gewijzigd door mhr-zip op 20-01-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
mhr-zip schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Hoe rijdt het? En hoe zit het met geluid?
Zijn niet tubeless verkrijgbaar toch (niet dat je deze in tubeless wil)?
Geluid valt mee, beetje vergelijkbaar met over steentjes rijden.
En hoor je eigenlijk vooral als je op schoon asfalt rijd.
Is het sneeuw of derrie dan hoor je het eigenlijk niet.
Wel wat extra weerstand, al had ik ook wind tegen dus hoeveel het echt was geen idee.

Had vanmorgen alleen voorband gemonteerd.
Was nergens echt ijzig nml, dus meer veilig dat voorwiel niet zomaar zou weggippen zegmaar.
Achterwiel kan je nog wel redelijk opvangen als die gaat glijden.

En nee deze zijn er niet in tubeless, zijn zelfs draadbanden.
Opzich zou tubeless wel beter zijn, ware het niet dat je dan iedere keer als je wilt rijden vloeistof moet bijvullen zegmaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582

Eerst nog een bikefitting gedaan bij de winkel, niet zo'n standaard fietsenmakers kijkje maar wel alles goed meten, tijd ervoor nemen, stuurpennen/zadels uitproberen, dat doen ze erg netjes daar. Uiteindelijk staat de fiets redelijk gelijk aan mijn andere Tarmac en dat is mooi want die zat ook wel erg fijn.

Upgrades die ik in de winkel al heb laten uitvoeren zijn:

- Een S-Works Shallow Drop carbon stuur, ik vind een aero stuur denk ik wel veel mooier op deze fiets maar dat Shallow Drop stuur gebruik ik al op mijn andere fiets en vind ik erg prettig.
- Tubeless laten afleveren met tubeless banden, dus in plaats van de normale 26mm S-Works Turbo gelijk laten uitrusten met 28mm Specialized S-Works Turbo RapidAir 2Bliss Ready bandjes. Ik ben wel benieuwd om die te testen maar ik vind ze nogal prijzig dus ze moeten erg overtuigend zijn wil ik ze later zelf kopen.
- Een S-Works stuurpen, aangezien ik een S-Works stuur heb laten plaatsen en er al een S-Works zadelpen in de Expert zit wilde ik er dan toch wel helemaal een "SW-Expert van maken", vanity dingetje... :+
- En tot slot een direct mount derailleur pad omdat ik sowieso niet snap dat ze Shimano fietsen niet standaard met deze padjes afleveren als ze ze toch hebben. Die originele heb ik ook mee gevraagd, inclusief de b-link, om te gebruiken als nood-reserve.

- Naar aanleiding van de bikefit in de winkel een Prologo Scratch M5 140mm zadel in plaats van de Specialized Power Expert die standaard bij de fiets zit.

Thuis ook nog gelijk nog wat gesleuteld, namelijk:
- Hidemybell raceday carbon voor specialized stuurpennen er op
- DT Swiss ratchet upgrade kitje naar 36 POE in de naaf (standaard zat er de 18 POE in)
- Stages Left side powermeter er op.

Daarna nog wat zitten spelen met de nieuwe Di2 groep. Een van de dingen die me op viel was dat ik in mijn Garmin de vertandingen van cassette en voorbladen geheel handmatig moest configureren, ondanks dat dit wel goed staat in de E-Tube app. @Salteh klopt dat met jouw ervaring ook of moet ik iets updaten?

Een upgrade die ik nog overweeg is om er Dura Ace schijven op te zetten, maar dat gaat dan puur alleen om de zwarte vinnen.....

Een ritje zat er helaas gisteren niet in vanwege de smurrie op de weg en vandaag lijkt dat ook weer niet te lukken. Ik dat een fiets is om op gereden te worden en dat hij maar beter zo snel mogelijk een beetje gebruikt kan zijn, maar de huidige weersomstandigheden gaan me nog net te ver voor een hele nieuwe fiets. :D Hopelijk van het weekend ietsje beter...

[Afbeelding]
Prima ding, zat de d-fly module er standaard op of hoeft dat niet meer bij 12 speed tegenwoordig?

Zou zeker schijven wisselen naar XTR of DA. Of campa schijven die ik tegenwoordig ook heb, vind die ultegra het minst mooi van allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

rolandos582 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:11:
[...]

Prima ding, zat de d-fly module er standaard op of hoeft dat niet meer bij 12 speed tegenwoordig?

Zou zeker schijven wisselen naar XTR of DA. Of campa schijven die ik tegenwoordig ook heb, vind die ultegra het minst mooi van allemaal.
Thanks! Die tip voor campa kreeg ik ook al via een ander kanaal, zal het eens rustig gaan bekijken!

D-Fly is inderdaad niet meer nodig met 12 speed, dat zit nu ingebakken in de achterderailleur, die nu tevens de brains van het systeem is. Er zijn ook geen junctions meer, alles gaat rechtstreeks naar de accu die drie poorten heeft. De shifters zijn nu ook wireless, al overweeg ik nog om die ooit bedraad aan te gaan sluiten, wat ook nog steeds kan, maar eerst eens kijken hoe dit gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 20-01-2023 11:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Kluus schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:27:
[...]

Thanks! Die tip voor campa kreeg ik ook al via een ander kanaal, zal het eens rustig gaan bekijken!

D-Fly is inderdaad niet meer nodig met 12 speed, dat zit nu ingebakken in de achterderailleur, die nu tevens de brains van het systeem is. Er zijn ook geen junctions meer, alles gaat rechtstreeks naar de accu die drie poorten heeft. De shifters zijn nu ook wireless, al overweeg ik nog om die ooit bedraad aan te gaan sluiten, wat ook nog steeds kan, maar eerst eens kijken hoe dit gaat.
Maja ik was eerst ook een beetje mehh, maar uiteindelijk ben ik er prima content mee. Ze remmen goed, ze blijven behoorlijk recht dus degelijke kwaliteit. Mijn DA schijven waren heel snel krom.... Daar ging ik me aan iriteren. Die Shimano XTR RT-MT900 vind ik nog wel mooi, die komen nog wel een keer op de MTB. Wel even opletten dat er bij campa 2 soorten zijn, Campagnolo AFS Steel Centerlock Remschijf
& Campagnolo AFS 03 Disc Rotor. Dat maakt voor het gewicht nog wel wat uit. Ik heb die AFS 03. 160mm is dan +/- 120 gram. Een DA is 108 gram. Scheelt een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-10 20:33
Kluus schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:27:
[...]
De shifters zijn nu ook wireless, al overweeg ik nog om die ooit bedraad aan te gaan sluiten, wat ook nog steeds kan, maar eerst eens kijken hoe dit gaat.
Waarom zou je dit willen ?

Trouwens! Mega dikke fiets kerel! Veel veilige km's gewenst!!

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Michaelg schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:23:
[...]

Waarom zou je dit willen ?

Trouwens! Mega dikke fiets kerel! Veel veilige km's gewenst!!
Thanks!

De redenen om dit te willen is:
- Systeem accu gaat 50% langer mee doordat er geen draadloze communicatie meer nodig is.
- De knoopcellen in de shifter zijn niet meer nodig.
- Je hoeft geen wake-up meer te doen geloof ik, nu moet je eerst een keer schakelen en na 30 minuten niet schakelen gaat ie weer slapen, ik weet nog niet hoe irritant dit in de praktijk is.

Extra kabeltje is een keer gedoe met leggen maar daarna heb je er ook weinig last meer van. Maar ik ben er nog niet uit hoor, eerst even een seizoen op deze manier rond rijden en dan beslis ik wel bij de jaarlijkse stuurlint wissel ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-10 11:04

Je moet inderdaad cassette / kettingblad opgeven in je Garmin zelf. Volgens mij is dat altijd zo. Ik heb het in ieder geval altijd gedaan, ook op Wahoo :).

Lekkere fiets hoor! :) :)

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Salteh schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Je moet inderdaad cassette / kettingblad opgeven in je Garmin zelf. Volgens mij is dat altijd zo. Ik heb het in ieder geval altijd gedaan, ook op Wahoo :).

Lekkere fiets hoor! :) :)
Thanks!

Ah ok, ik moest even zoeken omdat de Garmin het bij mijn R8050 groep wel uit het Di2 systeem trekt. Uiteraard ben je in dat geval wel beperkt tot de ondersteunde combinaties omdat je die alleen in E-Tube kan kiezen.

Maar zo werkt het ook, dus prima! :) En gelukkig kende de Garmin voor de cassette wel de presets zodat ik niet nog 12 losse kransjes moest instellen :D.

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 20-01-2023 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Kluus schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:48:
[...]
- Je hoeft geen wake-up meer te doen geloof ik, nu moet je eerst een keer schakelen en na 30 minuten niet schakelen gaat ie weer slapen, ik weet nog niet hoe irritant dit in de praktijk is.
Daar zou ik mij niet te druk om maken.
30 minuten niet schakelen tijdens het fietsen dan moet je wel heel gek doen.
(Heel misschien op een klim als je in de lichtste versnelling zit?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:03:
[...]

Daar zou ik mij niet te druk om maken.
30 minuten niet schakelen tijdens het fietsen dan moet je wel heel gek doen.
(Heel misschien op een klim als je in de lichtste versnelling zit?)
Ja dat denk ik eigenlijk ook wel en zelfs dan schakel ik altijd wel een beetje heen en weer tussen de lichtste en de een na lichtste om af en toe de cadans te doorbreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Salteh schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:58:
[...]

Op de garmin (iig de 830) heb je een auto optie.
Dan neemt die volgens mij settings over zoals je in shimano hebt geconfigureerd.

Of je doet custom en dan kan je het zelf opgeven in de garmin, kan je ook waardes opgeven die niet in de shimano tool opgegeven kunnen worden. ('niet supported' waardes, dus bij een ultregra rx derraileur kan je bijvoorbeeld geen 11-25 casette opgeven)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DDX
Kluus schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:05:
[...]

Ja dat denk ik eigenlijk ook wel en zelfs dan schakel ik altijd wel een beetje heen en weer tussen de lichtste en de een na lichtste om af en toe de cadans te doorbreken.
Of raak je de shifter even aan om te kijken of je echt niet lichter kan schakelen :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Tom-Z schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 10:17:
@jasperv91, @Cloclo100 Wielen worden altijd in windtunnels getest en daar komt dan uit dat ze (in die specifieke omstandigheden van die windtunnel) x% minder weerstand hebben. Maar ik heb nog nooit iemand een overtuigende test zien doen die in real-world omstandigheden dat aantoont (en nee, GCN die twee keer een rondje van 10km fietst telt niet). Daarmee wil ik niet zeggen dat het effect niet bestaat, alleen dat het zo klein is dat het héél moeilijk is om het statistisch significant aan te tonen met alle ruis die buiten een windtunnel boven op je data komt.
Een realistische schatting is dat je met diepe wielen iets van 0.5 km/h kan winnen. Op een toertocht van 200 km bespaart dat je 6 minuten...

[...]

Met nadruk op het woord "voelen". Een paar honderd gram verschil in het gewicht van een velg kán natuurkundig gezien geen serieuze impact hebben op hoe snel een fiets van 8kg waar een fietser van 85kg op zit accelereert.

Ik zou zelf de rijbeleving niet als "beter" karakteriseren maar vooral als "anders".
Ik ben benieuwd wie/wat jouw bron is van die "realistische schatting"?
Aan zo'n claim zonder bronvermelding hecht ik net zo veel waarde als die "GCN does science" videos of welbekende uitspraken van marketingmachines :+

Bovendien: 0.5 km/h op wat voor snelheid?
Lekker toeren op 25? Tempo er op met 35? Amai het is koersssss à 45?

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:20
Kluus schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 13:48:
[...]

Thanks!

De redenen om dit te willen is:
- Systeem accu gaat 50% langer mee doordat er geen draadloze communicatie meer nodig is.
- De knoopcellen in de shifter zijn niet meer nodig.

Extra kabeltje is een keer gedoe met leggen maar daarna heb je er ook weinig last meer van. Maar ik ben er nog niet uit hoor, eerst even een seizoen op deze manier rond rijden en dan beslis ik wel bij de jaarlijkse stuurlint wissel ;).
Voorblad lijkt me wel vaak voor te komen. Dat gebruik je niet zo vaak. Ik heb zelf zo'n hekel aan de vanzelfsprekendheid waarbij items van batterijtjes worden voorzien waar dat niet heel noodzakelijk is. Alles tezamen alleen maar weer extra handelingen, milieuvervuiling, kans op malfunction en kosten.
Met home automation vind ik dat ook altijd zo irritant. Waar het kan, bedraden.
Je stopt in je autostuur toch ook niet elk jaar een nieuwe knoopcel :/

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:10
TheTinusNL schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:25:
[...]

Ik ben benieuwd wie/wat jouw bron is van die "realistische schatting"?
[...]
Bovendien: 0.5 km/h op wat voor snelheid?
Lekker toeren op 25? Tempo er op met 35? Amai het is koersssss à 45?
Dat is gewoon wat je krijgt als je de doorsnede neemt van wat er aan watt-besparingen wordt gemeld uit windtunneltests. Hambini heeft een relatief grote sample set, en als je dan een ondiep wiel (28mm) met een doorsnee dieper wiel (50mm) vergelijkt kom je uit op zo'n 10 tot maximaal 15 W besparing. Dat is bij 30 km/u (en dat is ongeveer de snelheid van een gewone sterveling) en als je met een rekenmachine doorrekent hoeveel harder je gaat met 10 W erbij kom je uit op rond de 30.5.
Het is verder (duh) niet bedoeld als heel precieze uitspraak, want het hangt af van heel veel factoren. Meer om aan te geven welke orde-grootte winst je kan verwachten als normale wielrenner.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-10 20:50
Mistraller schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:58:
[...]

Voorblad lijkt me wel vaak voor te komen. Dat gebruik je niet zo vaak. Ik heb zelf zo'n hekel aan de vanzelfsprekendheid waarbij items van batterijtjes worden voorzien waar dat niet heel noodzakelijk is. Alles tezamen alleen maar weer extra handelingen, milieuvervuiling, kans op malfunction en kosten.
Met home automation vind ik dat ook altijd zo irritant. Waar het kan, bedraden.
En dan vind ik knoopcellen nog wel de ergste soort batterijen ook.. Kleine rotdingen die niet oplaadbaar zijn en volgens mij ook niet te recyclen. Plus levensgevaarlijk voor kinderen / huisdieren mochten ze er een te pakken krijgen.

Daarnaast weet je nooit precies wanneer ze echt leeg zijn en hangen ze volgens mij soms ook jaren in het schap, waardoor ze al half leeggelopen zijn als je ze aanschaft :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkie99
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-10 23:09
Wilde morgen eigenlijk een rustige duurrit doen, maar er ligt hier (zuid-limburg) aardig veel sneeuw ondertussen. Ik pak morgen sowieso de gravelfiets ipv de racefiets, maar vraag me af wat veiliger is: onverhard over verse sneeuw of verhard over wegen die soms sneeuwvrij zullen zijn maar ook deels met aangereden en gladdere sneeuw ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Onverhard over verse sneeuw is veiliger. (en leuker)
Op wegen kan het glad zijn als resten sneeuw/water opvriezen met temperaturen rond vriespunt.

Al weet ik niet hoe het onverhard is in Limburg kwa opgevroren modder onder de sneeuw ?

[ Voor 29% gewijzigd door DDX op 20-01-2023 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-10 22:12

Fisico

by Fabian

Morrar schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:41:

En dan vind ik knoopcellen nog wel de ergste soort batterijen ook.. Kleine rotdingen die niet oplaadbaar zijn en volgens mij ook niet te recyclen. Plus levensgevaarlijk voor kinderen / huisdieren mochten ze er een te pakken krijgen.
En zit zitten in een onmogelijke verpakking en hebben ook nog een sticker erop tegenwoordig. Volgens mij om ze uit te spugen.
[...]

Voorblad lijkt me wel vaak voor te komen.
Daarom is het zo fijn dat SRAM steeds beide shifters gebruikt. ;)

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 19-10 11:07
DDX schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:52:
Onverhard over verse sneeuw is veiliger. (en leuker)
Op wegen kan het glad zijn als resten sneeuw/water opvriezen met temperaturen rond vriespunt.

Al weet ik niet hoe het onverhard is in Limburg kwa opgevroren modder onder de sneeuw ?
Hangt er wel een beetje van af water onder de verse sneeuw ligt, dat zie je niet en bij dooi/resten weet je zeker dat het tricky is en rijd je defensiever

Te vergelijking op de motorfiets, valpartijen met olie in een bocht (op droog en mooi wegdek) kun je niet voorkomen, met nat wegdek pas je je snelheid aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

[...]

Voorblad lijkt me wel vaak voor te komen. Dat gebruik je niet zo vaak.
Volgens mij gaan ze niet onafhankelijk van elkaar in slaapstand, dus dat scheelt dan weer een beetje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:29

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

[...]
Breng de autobranche niet op ideeën. 🤡

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rikkie99
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-10 23:09
Frenz64 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:08:
[...]

Hangt er wel een beetje van af water onder de verse sneeuw ligt, dat zie je niet en bij dooi/resten weet je zeker dat het tricky is en rijd je defensiever

Te vergelijking op de motorfiets, valpartijen met olie in een bocht (op droog en mooi wegdek) kun je niet voorkomen, met nat wegdek pas je je snelheid aan.
Ik vrees inderdaad voor wat onder de sneeuw ligt. Zeker met alle regen van de laatste tijd liggen veel paden er erg slecht bij wat je nu door de sneeuw niet meer ziet. Denk dat ik toch maar verhard ga en dan maar heel voorzichtig doe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:56

Vliegvlug

Flight Simple

Ben niet helemaal bekend met kettingonderhoud vandaar mijn vraag hier:
Is onderstaande ketting nog te gebruiken?
Ene kant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JT3OSwd2dWpk3jJ527xF7NYIBxk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8pkaMhwYfWOhxgrxuipazEXf.jpg?f=user_large
Andere kant:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUnTAY1z_uzqZJPGYANI202YYho=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5vMFgX2tk4mkB7X0SVfEpPO1.jpg?f=user_large
Bovenstaande foto’s zijn genomen na 2x een dag in pot met wasbenzine en af en toe schudden, beide badjes uiteraard met nieuwe wasbenzine en na het badje de ketting afgenomen met een schone doek.
Wat er nog op zit qua aanslag is geen vuil wat eraf gepoetst kan worden maar is een soort aantasting van het metaal.

Hij moet terug op een Shimano Deore XT met 3 bladen voor en 10 achter mocht dat relevant zijn.

De cassette achter ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kN6ocLAOVC-uiT8vAiAL0tzfXTM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0GLRupuxqumAF4LpXwNxeknS.jpg?f=user_large
Blijkbaar had ik niet half december met strooizout op de weg en terug in de regen de weg op moeten gaan om de fiets daarna voor een ruime maand weg te zetten. :X
Ik dacht eigenlijk dat het aluminium bladen waren, voor wel in elk geval, maar achter blijkbaar niet. :P
Laat we zeggen dat ik niet zo van het schoonmaken ben en het liever uitstel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:20
Vliegvlug schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 21:52:
Ben niet helemaal bekend met kettingonderhoud vandaar mijn vraag hier:
Is onderstaande ketting nog te gebruiken?
Ene kant:
[Afbeelding]
Andere kant:
[Afbeelding]
Bovenstaande foto’s zijn genomen na 2x een dag in pot met wasbenzine en af en toe schudden, beide badjes uiteraard met nieuwe wasbenzine en na het badje de ketting afgenomen met een schone doek.
Wat er nog op zit qua aanslag is geen vuil wat eraf gepoetst kan worden maar is een soort aantasting van het metaal.

Hij moet terug op een Shimano Deore XT met 3 bladen voor en 10 achter mocht dat relevant zijn.

De cassette achter ziet er zo uit:
[Afbeelding]
Blijkbaar had ik niet half december met strooizout op de weg en terug in de regen de weg op moeten gaan om de fiets daarna voor een ruime maand weg te zetten. :X
Ik dacht eigenlijk dat het aluminium bladen waren, voor wel in elk geval, maar achter blijkbaar niet. :P
Laat we zeggen dat ik niet zo van het schoonmaken ben en het liever uitstel. ;)
Meten is weten. Als ie nog soepel is en niet teveel rek (max 0,75% op je kettingmeter): rijden met die bende 8)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Mistraller schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 00:05:
[...]

Meten is weten. Als ie nog soepel is en niet teveel rek (max 0,75% op je kettingmeter): rijden met die bende 8)
“Kettingmeter”, ehh die heb ik niet :$ Is dat misschien ook te bepalen zonder zo’n ding?
Maar is dat het enige wat telt?

Ik maakte me eigenlijk meer zorgen om die aanslag op de ketting, voelt ook best ruw aan en het lijkt erop dat het ook aan de binnenkant van de ketting op plekken zit. Dat lijkt me niet echt goed voor de tandjes van de bladen, die aanslag aan de binnenkant tijdens het fietsen en aan de buitenkant tijdens het schakelen.

Een glad oppervlak lijkt me beter of maakt dat weinig uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
Vliegvlug schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 08:51:
[...]

“Kettingmeter”, ehh die heb ik niet :$ Is dat misschien ook te bepalen zonder zo’n ding?
Maar is dat het enige wat telt?

Ik maakte me eigenlijk meer zorgen om die aanslag op de ketting, voelt ook best ruw aan en het lijkt erop dat het ook aan de binnenkant van de ketting op plekken zit. Dat lijkt me niet echt goed voor de tandjes van de bladen, die aanslag aan de binnenkant tijdens het fietsen en aan de buitenkant tijdens het schakelen.

Een glad oppervlak lijkt me beter of maakt dat weinig uit.
Je kunt het ook checken met een lineaal:
https://www.parktool.com/...0point%20of%20replacement.

(Zo'n kettingmeter doet feitelijk niks anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Cranzai schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 09:11:
[...]

Je kunt het ook checken met een lineaal:
https://www.parktool.com/...0point%20of%20replacement.

(Zo'n kettingmeter doet feitelijk niks anders)
Meten is een vak.
En ja, het kan met een liniaal, maar je boekt wel in op nauwkeurigheid. Als ik geen kettingmeter had, zou ik het proberen met een schuifmaat (moet jij of de Action die wel hebben natuurlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

mhr-zip schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 10:57:
[...]

Meten is een vak.
En ja, het kan met een liniaal, maar je boekt wel in op nauwkeurigheid. Als ik geen kettingmeter had, zou ik het proberen met een schuifmaat (moet jij of de Action die wel hebben natuurlijk).
Goede tip! (y)
Een schuifmaat heb ik dan weer wel, een mooi Mitutoyo! :)

Maar die ruwe aanslag op mijn ketting is geen reden om de ketting al te vervangen?
Zelfs al zou hij binnen de toleranties vallen qua rek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-10 16:05
Ik denk dat die aanslag snel weg is na een ritje. Gewoon lekker gaan rijden. Weggooien kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-10 20:50
Die aanslag is gewoon roest en kan je met een stevige borstel / staalborsteltje wel een beetje wegkrijgen lijkt me. Maar het zal verder niet heel veel invloed hebben. Belangrijkste is dat de schakeltjes van de ketting nog soepel zijn, zodat de ketting goed loopt.

Als je het zwikkie gaat vervangen zou ik dat pas in de zomer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:55

joker1977

Tweakert

Mja, een verroest ketting bij de verjonging van de schakels. Die cassette is ook gaan roesten.

Kan niet zo heel veel kwaad allemaal - maar handig is anders.

Prima joh, gewoon mee doorrijden en niks aan doen - breekt je ketting ergens halverwege je ritje heb je toch mooi die 15 euro pas later uitgegeven ( https://www.decathlon.nl/..._/R-p-X8555637?mc=8555637 )

xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:00
joker1977 schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 14:09:
Mja, een verroest ketting bij de verjonging van de schakels. Die cassette is ook gaan roesten.

Kan niet zo heel veel kwaad allemaal - maar handig is anders.

Prima joh, gewoon mee doorrijden en niks aan doen - breekt je ketting ergens halverwege je ritje heb je toch mooi die 15 euro pas later uitgegeven ( https://www.decathlon.nl/..._/R-p-X8555637?mc=8555637 )

xD
Had ik ook een keer tijdens een MTB tourtocht. Die taxi kostte toen wel 85 euro……

Sindsdien wel een kettingmeter en niet te laat die euro’s investeren (en altijd een ketting met een missing link).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Morrar schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 12:51:
Die aanslag is gewoon roest en kan je met een stevige borstel / staalborsteltje wel een beetje wegkrijgen lijkt me.
Dat hoopte ik ook maar dat blijkt tegen te vallen, zit echt heel goed vast helaas.
Met schuurpapier zal het misschien lukken.
Maar het zal verder niet heel veel invloed hebben. Belangrijkste is dat de schakeltjes van de ketting nog soepel zijn, zodat de ketting goed loopt.
De schakeltjes gaan voor mijn gevoel nog wel soepel. :)
Als je het zwikkie gaat vervangen zou ik dat pas in de zomer doen.
Dat lijkt me wel een goed idee ja.
De cassette heb ik net schoongemaakt en die heeft ook wel slijtage helaas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXQ8pY4LfgqWjBnfuGKA6rpNnN4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i933YqtuEub5hKRjvMDIoqNh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFCyEAVqwfY3YnzwCylQZkGiujk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/V6QveyWR8s5VPTBlfqREW6RW.jpg?f=user_large
Allemaal sikkelvormige inkepingen met roest erin op 4 van de 10 bladen.
Geen idee of dat tijdens het gebruik is gebeurd of dat het voornamelijk komt door de fiets nat weg te zetten dat het dan in de tandwielen gaat invreten. :X

Lijkt me dan beter om zowel de ketting als de cassette in de zomer te vervangen, zo’n Shimano CS-M770-10 cassette kost helaas wel 70 á 80 euro :'(
Had ik de boel toch beter moeten onderhouden, maar spijt komt altijd achteraf :')

En het voorblad moet ik ook nog gaan schoonmaken, hopelijk is die nog wel goed maar ik vrees er voor…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Zijn er hier nog meer fietsers die ik in Juni tegen ga komen bij de HomeRide?

Pagina: 1 ... 454 ... 689 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).