Ik heb geen flauw idee
(nou, eigenlijk heb ik die genoeg, ha ha).
Van wat ik online gelezen heb moet je stuur even breed zijn als je schouderbreedte, maar dat moet je dan precies goed meten vanaf het juiste botje en ik kwam er zelf niet zo goed uit. Ik ben wel redelijk breed en op basis van m'n eigen pogingen om te meten denk ik dat die 44cm best zou kunnen kloppen met schouderbreedte. Maar bikefitter vertelde juist weer dat veel mensen toch verkeerd meten.
Bikefitter heeft überhaupt niet gemeten. Ik kreeg gewoon verschillende sturen in m'n handen gedrukt en moest er wat mee bewegen. Op het oog vond hij 40cm "goed" voor me, en toen ik de verschillende sturen probeerde was het ook wel heel voelbaar dat 38cm te smal was.
Oh en misschien (@
ob3lix was met name benieuwd) nog interessant om te vertellen over de rest van de bikefit:
Behalve m'n voeten is er niks opgemeten (schoenen waren gelukkig de juiste maat). Maten van m'n fiets zijn overgezet op de testfiets. Fitter vond de afstelling inderdaad niet heel aerodynamisch (8cm drop van zadel naar stuur, en dat was nadat ik de stem had geflipt van +8 naar -8 graden en 2cm aan spacers had weggehaald, lang leve de "endurance" fiets).
Wat video's gemaakt van m'n trapbeweging; het belangrijkste was de hoek die de knie maakte tijdens het trappen. Die was niet helemaal gelijk, m'n linkeronderbeen is iets te kort. 3mm aan spacers onder het schoenplaatje, onder beide plaatjes nog een shim van 1 graad, plaatjes beter afgesteld. Zadel 1.1cm omhoog en 1.7cm naar achter, iets naar voren gekanteld.
Toen opnieuw trappen. Hoek was beter bij de ideale hoek, maar nog steeds ongelijk. Maar ik kreeg niet nog meer spacers erbij, dat zou te gek zijn.
De stack en reach waren op zich goed, met 1.1cm zadel omhoog wilde hij me niet gelijk nóg lager zetten, maar ik mag eventueel in de toekomst nog wat spacers weghalen. Heb nu de spacers weer teruggedaan, maar er een andere stuurpen opgezet zodat ik even laag uitkom. Specialized Comp Multi, is een leuk ding, zit er uit als een normale stuurpen maar met een shim die om de vork heen gaat kan je hem stellen van -20 naar -28 graden. Op deze manier kan ik in de toekomst nog ruim 5cm verder naar beneden (met spacers en de stem angle).
Ik heb een 105 left crank powermeter in combinatie met een RS510 right crank. Die verschillen een heel klein beetje in Q-factor, de right crank is 2mm breder dan de left. Dat was volgens de bikefitter een doodzonde en moest ik gaan oplossen. Je kon op de video inderdaad zien dat ik "scheef" op de fiets zat, dus misschien kwamen daar m'n knieklachten inderdaad vandaan. €150 voor een right crank was een beetje veel, dus nu heb ik maar gekozen voor 2mm aan pedaalringetjes links. Weer €148,50 bespaard.
Ik heb nog inlegzooltjes van €99 aangesmeerd gekregen (Solestar Kontrol); vraag me een beetje af of dat nou wel nodig was. Maar ik moet toch zeggen dat m'n eerste indruk heel positief is, met die zooltjes en de afstellingen aan m'n fiets heb ik het idee dat ik wel echt heel veel "steviger" op de pedalen sta.
Ik ben heel benieuwd of dit nu gaat helpen voor m'n knieklachten. Wat in de eerste plaats al heeft geholpen is dat het weer is omgeslagen en ik afgelopen week maar 1x gefietst heb

Ik denk dat ik wel veel lol ga hebben van deze bikefit, maar jammer dat ik het min of meer op het einde van het seizoen heb gedaan.