Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 440 ... 700 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Even goed lezen, @bavara krijgt de band zelfs niet IN het gootje en dan kan je verder niks.
Toch een kwestie van rondom hard drukken met de duimen , dan moet ie loskomen.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-01 09:44

McMiGHtY

- burp -

bavara schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 00:05:
Ik wilde vandaag andere buitenbanden om mijn tubeless ready velgen leggen. Ik krijg de oude buitenband echter met geen mogelijkheid van/uit één kant van de voorvelg. Gaat om Schwalbe One die dus enorm strak zit.

Hebben jullie tips om de band los te krijgen? Heb inmiddels geen gevoel meer in mn vingers van het drukken en trekken aan de band…

Achterband heb ik wel los gekregen..
Ik zou deze even halen:

https://www.futurumshop.n...andenoplegger-zwart.phtml, daarmee kun je hem om de velgrand trekken

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44
Keezx schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 09:48:
Even goed lezen, @bavara krijgt de band zelfs niet IN het gootje en dan kan je verder niks.
Toch een kwestie van rondom hard drukken met de duimen , dan moet ie loskomen.
Waar lees je dat dan?
bavara schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 00:05:
Ik wilde vandaag andere buitenbanden om mijn tubeless ready velgen leggen. Ik krijg de oude buitenband echter met geen mogelijkheid van/uit één kant van de voorvelg. Gaat om Schwalbe One die dus enorm strak zit.

Hebben jullie tips om de band los te krijgen? Heb inmiddels geen gevoel meer in mn vingers van het drukken en trekken aan de band…

Achterband heb ik wel los gekregen..
Dit kan je op meerdere manieren opvatten.. de "bead" zit vast in de velg rand.. dat is gewoon echt een kwestie van doorduwen. Of het lukt niet om de band over het randje te wippen.

Ik ga uit van het laatste, en dan is de bead van de band zowel links als rechts in het gootje duwen de oplossing om meer ruimte te creëren.

Strava

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Valorian schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:08:
Pooh… Een “kraakje” in mijn fiets, dus dacht dan maar even een onderhoudsbeurt, alles laten nakijken etc en wie weet komt er wat uit. Resultaat: achterwiel (aluminium) blijkt gebarsten, wordt beschouwd als onveilig om mee door te rijden. 😐

Wat zouden jullie adviseren? Het wordt sowieso kostbaar, want schijfremmen en centerlock EDIT: verkeerd onthouden, heb 6-gaats!), schijnt niet zo goed verkrijgbaar te zijn. Een optie is “ombouw” voor 6-gaats en daar een nieuw wiel bij aanschaffen. Een andere optie is naaf/schijfremmen zo laten en wiel “omvlechten”, dan wordt alleen de kapotte velg vervangen. Dat is goedkoper.

PS: ik weet niets van race fietsen, dit is wat ik telefonisch mee kreeg. Als het nergens op slaat heb ik het vast zelf verkeerd begrepen, ga er vanmiddag langs voor iets meer opheldering!

NB: Als het qua kosten niet héél veel uitmaakt overweeg ik meteen voor een wat fraaaiere wielset te gaan, bijv een 50mm hoge variant. En dan ook een nieuw voorwiel.
Er zijn veel mensen die na korte tijd een andere wielset kopen en de oude op marktplaats zetten. Ik zie de stock wielen van mijn Scott ook vrijwel continu aangeboden worden op MP. Zou daar ook eens naar kijken eventueel.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• bavara
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-12-2025
Prulleman schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:11:
[...]

Dit kan je op meerdere manieren opvatten.. de "bead" zit vast in de velg rand.. dat is gewoon echt een kwestie van doorduwen. Of het lukt niet om de band over het randje te wippen.

Ik ga uit van het laatste, en dan is de bead van de band zowel links als rechts in het gootje duwen de oplossing om meer ruimte te creëren.
Sorry, wat lastig uitleggen. Maar ik doelde op het eerste. Aan één kant krijg ik de band niet los van de velg, dus daar lukt het niet om beide randen van de band in het gootje te leggen om mm te winnen.

• Keezx
Wat ik zei, goed lezen. :+
Het was me meteen duidelijk...maar je hebt zowel slechte schrijvers als slechte lezers...

[ Voor 69% gewijzigd door Keezx op 17-09-2022 13:26 ]

• bavara
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-12-2025
Hoe dan ook: inmiddels is het gelukt. Gisteren na een half uur opgegeven, band weer opgepompt. Net nog eens geprobeerd en binnen 20 sec los…

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Update uit mijn fietsbril-zoektocht. Ik had een BBB Chester gekocht met photochromische lens. Kwam al een beetje smutzig aan - vermoed dat het een retour van iemand anders was. Bril kleurde heel langzaam mee en werd niet echt donker, zelfs niet na een half uur in de vensterbank. Daarnaast kon je de lijm zien zitten tussen frame en glas, vond ik ook wel matig voor 80 euro. Die gaat dus terug.

Nu van PPEEQQ (onbekend / nieuw merk bij Futurumshop) een bril gekocht. Nog niet mee gereden, maar zit fantastisch, glas kleurt héél snel donker, en mooie afwerking. Op zich goede grip op de neus dus denk niet dat hij snel afzakt. Een tevreden mens dus!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 10:55

joker1977

Tweakert

Thomas schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:10:
Update uit mijn fietsbril-zoektocht. Ik had een BBB Chester gekocht met photochromische lens. Kwam al een beetje smutzig aan - vermoed dat het een retour van iemand anders was. Bril kleurde heel langzaam mee en werd niet echt donker, zelfs niet na een half uur in de vensterbank. Daarnaast kon je de lijm zien zitten tussen frame en glas, vond ik ook wel matig voor 80 euro. Die gaat dus terug.

Nu van PPEEQQ (onbekend / nieuw merk bij Futurumshop) een bril gekocht. Nog niet mee gereden, maar zit fantastisch, glas kleurt héél snel donker, en mooie afwerking. Op zich goede grip op de neus dus denk niet dat hij snel afzakt. Een tevreden mens dus!
Het is normaliter wel zo dat fotochromatische lenzen verkleuren door UV-licht. En omdat vensterglas een behoorlijk deel UV tegenhoudt zullen ze achter vensterglas veel minder snel verkleuren dan buiten. Dus dat kan in de praktijk soms best meevallen.

Neemt natuurlijk niet weg dat als ze smerig aankomen en zichtbare lijmresten hebben je groot gelijk hebt dat je ze terugstuurt!

Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen met dat merk, zeker omdat de herfst/winter er weer aan komt zijn juist fotochromatische glazen een uitkomst.

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

joker1977 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:06:
[...]

Het is normaliter wel zo dat fotochromatische lenzen verkleuren door UV-licht. En omdat vensterglas een behoorlijk deel UV tegenhoudt zullen ze achter vensterglas veel minder snel verkleuren dan buiten. Dus dat kan in de praktijk soms best meevallen.

Neemt natuurlijk niet weg dat als ze smerig aankomen en zichtbare lijmresten hebben je groot gelijk hebt dat je ze terugstuurt!

Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen met dat merk, zeker omdat de herfst/winter er weer aan komt zijn juist fotochromatische glazen een uitkomst.
Jup, BBB stond gelijk al 1-0 achter omdat hij gewoon niet netjes was. Zal even terugkoppelen hoe die ppeeqq bevalt zodra ik ermee heb gereden

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-01 22:59

Fisico

by Fabian

Ypuh schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 07:37:

Schwalbe One en dan de tubeless (Pro) variant zijn notoire krappe banden.
Wel grappig dat iedereen zijn eigen ervaringen heeft met banden. De GP5000 tubeless kreeg ik er alleen met brut geweld af en op alleen met de hulp van een bandenknecht. De Schwalbe gingen erg makkelijk erop en eraf. Zo makkelijk dat ik uiteindelijk het achterwiel nog in de juiste rijrichting heb gedaan. Gebruik van het gootje en met druk de beide richtingen opschuiven zorgt inderdaad net voor dat beetje meer ruimte.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
ik heb alleen ervaring met de non-tubeless versies, maar ik vind die schwalbe one's ook makkelijk op/af leggen itt de GP5000's. Daar heb ik een keer mijn duim mee geblesseerd en een jaar lang last van gehad voordat het helemaal weg was.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
Hier ook gewone GP5000's (met binnenband) icm Reynolds velgen.
Zowel erop als eraf was een eitje zonder bandenlichters, zeker als je ervoor zorgt dat je de bead goed in het gootje duwt.
Denk dat het ook per velg afhangt of bepaalde banden er makkelijk/moeilijk op gaan.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-01 18:45
Vandaag de nieuwe velgen gemonteerd. Ik moet zeggen dat het tubeless lint van bontrager wat je in de velg moet drukken best goed werkt. Nadat ik de banden erop had geworsteld (pro one, en die gingen er toch weer lastig op..) was de boel direct luchtdicht. Zal misschien een paar gram meer wegen maar gemak is ook wel fijn. Gekozen voor XT schijven, voor zit er een slag in dus morgen even buigen. Achter moet ik de klauw nog centreren, daar had ik geen tijd meer voor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3MUxZVvnPqJqIb1o3xnBZMknSl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmUEpilu5SuyAX1uTNifYXjs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door R0y. op 17-09-2022 20:44 . Reden: Volgens is iPhone het geen bontrager maar bontkragen ]

• Keezx
NewbieNeo schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 18:09:
Hier ook gewone GP5000's (met binnenband) icm Reynolds velgen.
Zowel erop als eraf was een eitje zonder bandenlichters, zeker als je ervoor zorgt dat je de bead goed in het gootje duwt.
Denk dat het ook per velg afhangt of bepaalde banden er makkelijk/moeilijk op gaan.
De passing van een band heeft inderdaad altijd betrekking op band EN velg.
Je hebt moeilijke banden en moeilijke velgen en onmogelijke combinaties...

• Valorian
  • Laatst online: 12:02
Mistraller schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 11:57:
[...]

Er zijn veel mensen die na korte tijd een andere wielset kopen en de oude op marktplaats zetten. Ik zie de stock wielen van mijn Scott ook vrijwel continu aangeboden worden op MP. Zou daar ook eens naar kijken eventueel.
Heb uiteindelijk bedacht dat ik vooral weer snel lekker wil fietsen dus besloten voor een nieuwe - vrij basic - wielset te gaan die de LBS op voorraad had liggen.

Wel centerlock dus ook meteen nieuwe remschijven om alle passend te maken. Een centerlock-adapter was ook een optie maar leek mij toch mer risico/kans op problemen. Wel fijne bijkomstigheid: de fietenmaker rekent geen montagekosten omdat ik er vrijdag nog as voor de grote beurt en ze - door dat kapotte achterwiel - toen iets minder gedaan hebben. Fijn. Ook meteen nieuw voorwiel dus voorlopig weer klaar 😊. Nouja, in afwachting van wanneer de lbs een gaatje heeft. Hopelijk komende week, kan ik het eerstvolgende droge weekend weer een mooie tocht maken!

[ Voor 7% gewijzigd door Valorian op 17-09-2022 23:24 ]

• Keezx
Ik weet niet hoe erg je het vindt om een week geen rijdbare fiets te hebben, maar ik (69) zou dat wel behoorlijk vervelend vinden.
Nu ben ik zelf in staat iets heel snel te repareren, maar nog veel beter is iets aan reserve hebben liggen.
In jouw geval zou ik een nieuwe velg inspaken, maar wat dacht je van een gebruikt, enigszins bijpassend achterwiel te scoren, om over een reserveset te beschikken.
Ik zal maar niet vragen waarom een set die de shop had liggen niet meteen inzetbaar is....

[ Voor 15% gewijzigd door Keezx op 18-09-2022 11:29 ]

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Was er een reden waarom je LBS niet gelijk even de wielset voorzag van schijven, de casette overzetten en je bandjes er weer oplegde? Da's een half uurtje werk ( in de basis)

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:13
McMiGHtY schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:03:
Was er een reden waarom je LBS niet gelijk even de wielset voorzag van schijven, de casette overzetten en je bandjes er weer oplegde? Da's een half uurtje werk ( in de basis)
Doe jij er echt zo lang over?

www.vanspeykwheels.nl

• Valorian
@McMiGHtY @Keezx
Ik kwam onaangekondigd op een vrij drukke zaterdag, denk dat ze simpelweg de dag al goed volgepland hadden. Sowieso is het een goed aangeschreven maar ook flink drukke fietsenmaker, een onderhoudsbeurt plannen kost al snel 2-3 weken, simpelweg omdat ze vol zitten met gepland werk. Niet meer dan logisch dat ze dan voor mij niet alles opzij schuiven. Misschien als ik had aangegeven dat ik de dag erop op vakantie zou gaan of een mooie tourtocht gepland had dat ze best overstag gegaan zouden zijn, maar gezien het weer had ik toch weinig fietsplannen dit weekend en komende week agenda al gevuld met andere hobby's. Dus echt missen, nee valt mee. En zou een andere LBS het wel meteen gefixt hebben? Geen idee. Ik fiets pas net, ben tot nu toe tevreden over deze en geen ervaringen met andere fietsenmakers.

@Keezx Eens, een reservesetje zou geen kwaad kunnen. Heb ik nu niets meer aan, maar voor toekomst niet zo'n gek idee.

[ Voor 198% gewijzigd door Valorian op 18-09-2022 17:07 ]

• Valorian
(bericht aangepast / verwerkt in vorige bericht)

[ Voor 210% gewijzigd door Valorian op 18-09-2022 17:08 ]

• red bull
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:40

red bull

Keeps me awake !

Valorian schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:44:
@McMiGHtY @Keezx
Ik kwam onaangekondigd op een vrij drukke zaterdag, denk dat ze simpelweg de dag al goed volgepland hadden. Sowieso is het een goed aangeschreven maar ook flink drukke fietsenmaker, een onderhoudsbeurt plannen kost al snel 2-3 weken, simpelweg omdat ze vol zitten met gepland werk. Niet meer dan logisch dat ze dan voor mij niet alles opzij schuiven. Misschien als ik had aangegeven dat ik de dag erop op vakantie zou gaan of een mooie tourtocht gepland had dat ze best overstag gegaan zouden zijn, maar gezien het weer had ik toch weinig fietsplannen dit weekend en komende week agenda al gevuld met andere hobby's. Dus echt missen, nee valt mee. En zou een andere LBS het wel meteen gefixt hebben? Geen idee. Ik fiets pas net, ben tot nu toe tevreden over deze en geen ervaringen met andere fietsenmakers.

@Keezx Eens, een reservesetje zou geen kwaad kunnen. Heb ik nu niets meer aan, maar voor toekomst niet zo'n gek idee.
Als mijn tandarts zo zou werken als de meeste LBS, was ik al lang weggegaan... Heb er eens een keer met een gebroken spaak gestaan. Dame aan de balie (vrouw LBS) was dit gepland? 8)7

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 13:00
Valorian schreef op zondag 18 september 2022 @ 16:44:
@McMiGHtY @Keezx

Er zijn fietsenmakers die dit direct gedaan zouden hebben (eventueel eerst alleen het kapotte wiel) om je direct weer op weg te krijgen. Maar helaas hebben velen het zodanig druk dat alles op afspraak moet.

Dat gezegd hebbende is investeren in een kettingzweep en cassetteafnemer wel een aanrader. Dan monteer je dat spul in een vloek en een zucht zelf.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Keezx
Van mij hoeft niet iedereen zelf alles te doen, maar remschijven monteren, cassette wisselen en banden overzetten zijn wel hele basic vaardigheden, waar je niet een week op zou moeten gaan wachten.

• Keezx
red bull schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:08:

Als mijn tandarts zo zou werken als de meeste LBS, was ik al lang weggegaan... Heb er eens een keer met een gebroken spaak gestaan. Dame aan de balie (vrouw LBS) was dit gepland? 8)7
Het repareren van een gebroken spaak KAN een klein klusje zijn van enkele minuten , maar het hangt verder helemaal van het soort wiel af, meestal kost het wat meer tijd (bij een zorgvuldige shop) en die moet er wel zijn...

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

ElGreco schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:14:
[...]

Nou..ik heb natuurlijk een keer geoefend, dus wellicht dat het een stuk sneller kan, zeker als LBS zijn dat werkzaamheden die je al 10000000x gedaan hebt..

Ow...en qua onverwachts binnen komen vallen..

Dat betekent dat je LBS geen ruimte ingepland heeft voor noodgevallen, wil je ook een week wachten als je met je bakfiets waar je je vier bloedjes van kinderen elke dag mee vervoerd een week kunnen missen?

[ Voor 29% gewijzigd door McMiGHtY op 18-09-2022 19:12 ]

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:11
ElGreco schreef op zondag 18 september 2022 @ 15:14:
[...]

Nou met sommige wielsets... Ik snap @McMiGHtY wel, die pakt eerst nog een biertje O-) Gaat er even rustig voor zitten

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Zeg je tegen die man die alleen 0.0% in de voorraadkast heeft staan..

• rolandos582
McMiGHtY schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:13:
Zeg je tegen die man die alleen 0.0% in de voorraadkast heeft staan..
Is dat geen bier? :/

• Nutterd
  • Laatst online: 12:42

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Valorian
McMiGHtY schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:11:
[...]

Nou..ik heb natuurlijk een keer geoefend, dus wellicht dat het een stuk sneller kan, zeker als LBS zijn dat werkzaamheden die je al 10000000x gedaan hebt..

Ow...en qua onverwachts binnen komen vallen..

Dat betekent dat je LBS geen ruimte ingepland heeft voor noodgevallen, wil je ook een week wachten als je met je bakfiets waar je je vier bloedjes van kinderen elke dag mee vervoerd een week kunnen missen?
Deze LBS heeft mij tot een paar dagen geleden nog nooit gezien. Ik heb er nog nooit een fiets of onderdeel gekocht. Ik heb er geen onderhoudsabonnement. Heb ook niet met hem geknikkerd 30 jaar geleden en op geen enkele manier wat voor relatie dan ook met hem of wie dan ook in de winkel. Dan is het toch niet zo raar dat zo'n man/winkel zich niet geroepen voelen om een 'noodgeval' te maken van mijn situatie, zeker in de wetenschap dat ik daar niet eens op heb aangedrongen met een goede reden (aangezien ik toch al niet van plan was te gaan fietsen in de regen)? Maar mocht jij fietsenmakers kennen in de domstad die wél alles opzij schuiven en nagenoeg onbekende klanten meteen voorrang geven en weer op pad helpen dan hoor ik het uiteraard graag! Vooralsnog ben ik vooral blij dát er in een tijd waarin de middenstand het niet makkelijk heeft nog wel voldoende fietsenmakers zijn, want als ik sommige reacties in de topic er op na houdt dan wordt je überhaupt niet als volwaardig fietser beschouwd als je niet op zijn minst een hoop onderhoud zelf doet. ;)

• Aziraphale
Valorian schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:29:
[...]
als ik sommige reacties in de topic er op na houdt dan wordt je überhaupt niet als volwaardig fietser beschouwd als je niet op zijn minst een hoop onderhoud zelf doet. ;)
Klopt. :+

Maar zonder gekheid: Je hoeft niet, zoals ik, het als een persoonlijk falen te zien wanneer je iets een keer niet zelf op kunt lossen, maar kleine dingetjes zelf kunnen verhelpen is wel handig. Nu had je de tijd en ik snap dat de LBS in dit geval je niet met spoed helpt als er ook vaste klanten op de planning staan. Maar een cassette verwisselen, bandjes monteren en remonderhoud zijn in deze tak van sport wel handig om te kunnen. Maar je bent nog steeds een echte fietser, hoor. ;)

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Frenz64
  • Laatst online: 10:47
Een casette verwisselen heb je nog gereedschap voor nodig. Maar een band op een velg kan leggen zou toch wel een soort minimaal 'examen' moeten zijn om op een racefiets te mogen gaan zitten.

Mijn jongste zoon (nu 20 en geen fietser) heeft ooit het lef gehad om voor te stellen dat z'n fiets met lekke band naar de LBS moest. Ik plaats van fatalistisch te denken dat mijn opvoeding gefaald had, heb ik hem het geleerd: een band plakken, inclusief opruwen met een schuurpapiertje, ff wachten tot de solutie droog is, check of de biba niet klem zit, the works.

• Chaot
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:34
Frenz64 schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:07:
...

Mijn jongste zoon (nu 20 en geen fietser) heeft ooit het lef gehad om voor te stellen dat z'n fiets met lekke band naar de LBS moest. Ik plaats van fatalistisch te denken dat mijn opvoeding gefaald had, heb ik hem het geleerd: een band plakken, inclusief opruwen met een schuurpapiertje, ff wachten tot de solutie droog is, check of de biba niet klem zit, the works.
Ik heb goede herinneringen aan het moment dat mijn ouders me dat geleerd hebben (was wel iets jonger)
Nu wat jaren later brengen zij hun fietsen zelf naar de LBS met een platte band :+

• SirLenncelot
  • Niet online
Over onderhoud gesproken; naast het schoonmaken en smeren van de ketting, cassette en kettingbladen, welk minder frequent onderhoud raden jullie nog aan?

Op nieuwe fietsen zit er bijvoorbeeld nog vet aan de derailleur en zijn rem/schakel kabels volgens mij ook wat vettig. en ik kan me voorstellen dat naven en de trapas misschien ook wel een beurtje kunnen gebruiken. Maar ik zou niet zo goed weten waar ik dan moet beginnen.
Misschien heeft iemand een handige resource of naslagwerk om eens te beginnen met lezen?

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Valorian schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:29:
[...]

Deze LBS heeft mij tot een paar dagen geleden nog nooit gezien. Ik heb er nog nooit een fiets of onderdeel gekocht. Ik heb er geen onderhoudsabonnement. Heb ook niet met hem geknikkerd 30 jaar geleden en op geen enkele manier wat voor relatie dan ook met hem of wie dan ook in de winkel. Dan is het toch niet zo raar dat zo'n man/winkel zich niet geroepen voelen om een 'noodgeval' te maken van mijn situatie, zeker in de wetenschap dat ik daar niet eens op heb aangedrongen met een goede reden (aangezien ik toch al niet van plan was te gaan fietsen in de regen)? Maar mocht jij fietsenmakers kennen in de domstad die wél alles opzij schuiven en nagenoeg onbekende klanten meteen voorrang geven en weer op pad helpen dan hoor ik het uiteraard graag! Vooralsnog ben ik vooral blij dát er in een tijd waarin de middenstand het niet makkelijk heeft nog wel voldoende fietsenmakers zijn, want als ik sommige reacties in de topic er op na houdt dan wordt je überhaupt niet als volwaardig fietser beschouwd als je niet op zijn minst een hoop onderhoud zelf doet. ;)
Mijn reactie was niet bedoeld om je aan te vallen oid.

Als ik als LBS op een snelle en makkelijke manier (lees een wielset en een beetje arbeidsloon) geld zou kunnen verdienen en wellicht ook nog een enthousiaste klant overhouden..dan had ik even die 15min-half uurtje gepakt om iemand weer heel blij naar buiten te laten lopen, maar dat ben ik.

(En ik kan ook niet veel zelf, al leer ik steeds meer en durf ik tegenwoordig zelfs m'n remblokjes te wisselen)

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
red bull schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:08:
[...]

Zo ben ik ook vertrokken. Aan de telefoon (spaakbreuk bij garantie) ja hoor kom maar langs, we hebben alle spaken liggen; zo klaar!
Kom je daar: Denk je nou echt dat we alles op voorraad hebben? (Een stock wiel waarvan vele fietsen van je huismerk mee verkocht wordt) Een week wachten en 2x heen en weer rijden. En dan blijkt nog de verkeerde spaak geplaatst. En meer van dit soort denigrerende zaken, ja dan ben je snel klaar. Setje spaken op voorraad genomen en vast onderhoud loopt nu bij een zaak dichtbij waar ze je wél als klant behandelen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Keezx
SirLenncelot schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:44:
Over onderhoud gesproken; naast het schoonmaken en smeren van de ketting, cassette en kettingbladen, welk minder frequent onderhoud raden jullie nog aan?

Op nieuwe fietsen zit er bijvoorbeeld nog vet aan de derailleur en zijn rem/schakel kabels volgens mij ook wat vettig. en ik kan me voorstellen dat naven en de trapas misschien ook wel een beurtje kunnen gebruiken. Maar ik zou niet zo goed weten waar ik dan moet beginnen.
Misschien heeft iemand een handige resource of naslagwerk om eens te beginnen met lezen?
Bij een nieuwe fiets hoef je voorlopig niets aan trapas en/of naven te doen, als je er geen hogedrukspuit op zet...
Google weet best wat te vinden b.v.
https://www.bikester.nl/info/fietsreparatie-handboek/
Geen idee of het goed is, het is maar een voorbeeldje.
Heb je een vraag, vooral hier posten, er zit hier veel ervaring, niet alleen bij mij.

• SirLenncelot
  • Niet online
Thnx, had ook wat andere dingen gegoogled, maar die blijven zo op de eerste blik op wat algemeenheden hangen.

En sjah wat is nieuw. Ik ben nu 9000km verder sinds juni ‘21. Er zal toch ooit iets meer aan moeten gebeuren dan het voor de hand liggende.

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:35

Oxigeon

En zo is dat!

Frenz64 schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:07:
Een casette verwisselen heb je nog gereedschap voor nodig. Maar een band op een velg kan leggen zou toch wel een soort minimaal 'examen' moeten zijn om op een racefiets te mogen gaan zitten.

Hier een wielrenner die een jaar op de fiets zit.... als ik geen band kon vervangen zou ik niet eens op de fiets stappen en een ronde maken. Nu ga ik iets zeggen wat zo ongeveer de duivel oproepen is...

Ik heb dus in dat jaar tijd nog geen platte band gehad. Het wiel in en uithalen heb ik zelf nog nooit gedaan maar lijkt me niet zoon probleem. Hier kom ik binnen nu en een week achter hoe dit moet aangezien ik mezelf een indoor trainer kado heb gedaan voor de verjaardag.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• Keezx
SirLenncelot schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:37:
Thnx, had ook wat andere dingen gegoogled, maar die blijven zo op de eerste blik op wat algemeenheden hangen.

En sjah wat is nieuw. Ik ben nu 9000km verder sinds juni ‘21. Er zal toch ooit iets meer aan moeten gebeuren dan het voor de hand liggende.
Ik word meteen maar concreet...
Na 9000 km met dezelfde ketting ben je wel toe aan een nieuwe ketting en cassette, misschien loopt het nog redelijk, maar de versleten ketting gaat b.v. de kettingbladen sneller opvreten dan nodig en dat kan begrotelijk worden.
Zolang het ding goed schakelt en je merkt niks van storingen of gebreken, dan is er ook niet veel meer te doen.eigenlijk...

• SirLenncelot
  • Niet online
@Oxigeon dat wiel in/uithalen zal wel makkelijk zijn. De uitdaging ontstaat pas wanneer je derailleur op de trainer net anders afgesteld moet worden om lekker te lopen. Dan begint het echte leren!

• Aziraphale
@Oxigeon @SirLenncelot Als het een trainer is waar je een cassette op zet dan zou het normaliter zonder afstellen moeten kunnen en anders is YouTube your friend. Of je zet hem op het 4e kransje van buiten en draait net zo lang aan de stelschroef waar de buitenkabel de derailleur in gaat totdat hij recht onder het kransje staat. 😊 Maar in principe moet het plug and play zijn. Stop trouwens wel even een blokje in de klauw van je achterrem, want die ga je per ongeluk een keer inknijpen en da's niet handig zonder schijf er tussen.

@SirLenncelot Wat @Keezx al zei: Ketting even checken, want die zal aardig ver heen zijn. Slijtagemeter is daarvoor ideaal, maar bij het voorblad hem er vanaf trekken geeft ook wel een indicatie. Kun je er aardig onderdoor kijken dan is vervangen wel aan te raden. Na 9000km zou ik er dan ook direct een nieuwe cassette op zetten (zeker als het Shimano is) maar daar zijn de meningen over verdeeld. Ik ben wat old school en vervang ketting en cassette meestal tegelijk. En bij de voorbladen even kijken of het geen haaientanden geworden zijn.

Verder gewoon regelmatig schoonmaken, ketting oliën en lekker fietsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Aziraphale op 18-09-2022 22:42 ]

• SirLenncelot
  • Niet online
Oh ketting & cassette heb ik vrij recent vervangen, ketting werd door het tooltje afgekeurd (en wilde ik toch vervangen door een missing link) en de cassette was nog oké maar heb ik alvast op de trainer gezet.

Ik probeer met mijn vraag eigenlijk meer te ontdekken of er iets is wat ik kan doen om de levensduur te verlengen van de wat minder voor de hand liggende slijtage onderdelen van de fiets.

Bijvoorbeeld, op een derailleur zitten allerlei scharniertjes, kan me voorstellen dat die wat vet/olie kunnen gebruiken one in a while. Wat zouden jullie erop smeren?

• Aziraphale
Ah, op die fiets. Ik doe daar na een grondige poetsbeurt wel eens een druppeltje olie op de scharnieren van de derailleurs en velgremmen. Niet echt nodig, maar het voelt wel goed. En ik zorg er voor dat de derailleurwieltjes goed schoon blijven en druppel ook een beetje olie op de lagertjes als ik ze uit elkaar haal. Veel meer is er echt niet nodig, tenzij je een hobbyist zoals ik bent die het liefste jaarlijks zijn fietsen tot het laatste schroefje demonteert.

• Keezx
Het parallellogram van een derailleur smeren kan op de lange duur nuttig zijn, maar alleen na het grondig schoonmaken , anders komt het smeermiddel niet IN de scharnieren en heeft het geen zin.
Bij een grote beurt , b.v. in de winter doe ik dat wel eens , met brakecleaner spuit ik de shit eruit en dan een drupje olie erjn..
Iets erop smeren heeft weinig zin het moet ER IN lopen...

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Binnenkort ben ik jarig. Maar wat kan ik voor mijn verjaardag vragen als het budget 5-10 euro is, maar liever dichter bij 5 euro?

Iets dat ik op de fiets/tijdens het fietsen kan gebruiken zou top zijn. Verder bikepack ik regelmatig. Dus dan denk ik weer aan een nuttige gadget. Ik wil misschien ook wel gaan kamperen als ik op fietsvakantie ben.

Iemand ideeën wat een leuke, niet al te dure gadget is?

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-01 01:44
hoi1234 schreef op maandag 19 september 2022 @ 03:45:
Binnenkort ben ik jarig. Maar wat kan ik voor mijn verjaardag vragen als het budget 5-10 euro is, maar liever dichter bij 5 euro?

Iets dat ik op de fiets/tijdens het fietsen kan gebruiken zou top zijn. Verder bikepack ik regelmatig. Dus dan denk ik weer aan een nuttige gadget. Ik wil misschien ook wel gaan kamperen als ik op fietsvakantie ben.

Een waslijn van sea to summit of vergelijkbare gadgets? Zoon dry sac of hoe dat spul heet waarvan er maten in allerlei liters en kleuren bestaan...

[ Voor 7% gewijzigd door HBSVDK op 19-09-2022 06:57 ]

• SirLenncelot
  • Niet online
Ik zou dan eens op de site van decathlon kijken naar accessoires en sorteren op prijs. Zij hebben altijd wel iets als een bidon/houder/fietsbel/lampje etc.

En misschien minder aan de fiets denken maar meer aan kampeerspulletjes die je tijdens het bikepacken kunt inzetten. Een mok of zakken om spullen in te bewaren?

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03-2025

Ass Saver?

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:48

5 euro?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIyXIOxieamQVzWkaxqw9IwIVkQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WDl5RNSmW5vYXIevSmT39iqs.jpg?f=user_large

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:36

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:31
Ik vind dit wel een topdingetje:
https://www.mantel.com/xlc-koperen-mini-fietsbel

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Een zakje Maurten

• Frenz64
Een sticker (met Hoi1234€5 erop)

• rolandos582
Een prepaid simkaart om te bellen naar je LBS waar in godesnaam die fiets blijft? Om vervolgens gelijk een andere te bellen waar je hem waarschijnlijk volgende week kan ophalen

• R0y.
CO2 patronen?

En rubbertjes, je weet nooit wat je onderweg tijdens het bikepacken tegen komt.

[ Voor 76% gewijzigd door R0y. op 19-09-2022 09:48 ]

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-01 22:05
Ik zoek nog een goed regenjasje wat ik in mijn achterzak kan doen. Iemand tips welke fijn zijn?
Voor dagen zoals vandaag waar ik ga fietsen maar het onderweg misschien een beetje gaat regenen.

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:11

Stufferdt

doet ook maar wat.

kadooosh schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:48:
Ik zoek nog een goed regenjasje wat ik in mijn achterzak kan doen. Iemand tips welke fijn zijn?
Voor dagen zoals vandaag waar ik ga fietsen maar het onderweg misschien een beetje gaat regenen.
Wil je een heeele goede: iets van 7mesh.

Wil je geen 300 euro kwijt zijn? Dan is er meer keuze. Ik heb een sportful hotpack a 50 euro. Doet wat ie moet doen, maar ademt niet echt. Dus nat word je altijd wel.

Overigens hebben we hiervoor een dedicated topic dat we moeten gebruiken van onze modjes: Het übertopic voor alle fietsgerelateerde kleding en dingen met een rits.

😀😀😀

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:57
Stufferdt schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:52:
[...]
Overigens hebben we hiervoor een dedicated topic dat we moeten gebruiken van onze modjes: Het übertopic voor alle fietsgerelateerde kleding en dingen met een rits.
Toch niet voor bikepack tassen >:)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• SirLenncelot
  • Niet online
Mijn ervaring is eigenlijk inmiddels dat een regenjas totaal overbodig is op de fiets. In de praktijk kijk ik eerst aan of de bui meevalt en als ik dan besluit dat de bui niet meevalt ben ik toch al nat. Vaak wanneer ik het jasje dan wel aantrek stopt het daarna met regenen. Laat staan dat ik me in de meeste jacks kapot zweet waardoor ik toch weer zeiknat ben.

Enige waar het (imho) tegen kan helpen is koude als je echt met korte mouwen / dun zomershirt fietst. Maar bij minder weer heb ik vaak toch armstukken of shirt lange mouw aan. En tijdens het fietsen vind ik het helemaal niet zo erg om nat te worden.

Ik wil nog wel een uitzondering plaatsen voor de winterdag rond het vriespunt, maar dan heb ik vaak toch heel andere kleding aan.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44
R0y. schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:45:
CO2 patronen?

En rubbertjes, je weet nooit wat je onderweg tijdens het bikepacken tegen komt.
kadooosh schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:48:
mooie combinatie van 2 posts onder elkaar :D

Strava

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:11

Stufferdt

doet ook maar wat.

DDX schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:20:
[...]

Toch niet voor bikepack tassen >:)
Oh scherp!
Moet inderdaad zijn: dingen met een rits die om een lichaamsdeel horen :)

@hoi1234 Betafuel, binnenbandje(s), miniflesje lube voor onderweg, nieuwe bidons, reepjes, jellies van de decathlon etc. Genoeg meuk te verzinnen :)

😀😀😀

• SirLenncelot
  • Niet online
Rubbertjes, lube? Jullie hebben spannendere fietstochten dan ik hoor..

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-01 22:05
SirLenncelot schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:23:
Mijn ervaring is eigenlijk inmiddels dat een regenjas totaal overbodig is op de fiets. In de praktijk kijk ik eerst aan of de bui meevalt en als ik dan besluit dat de bui niet meevalt ben ik toch al nat. Vaak wanneer ik het jasje dan wel aantrek stopt het daarna met regenen. Laat staan dat ik me in de meeste jacks kapot zweet waardoor ik toch weer zeiknat ben.

Enige waar het (imho) tegen kan helpen is koude als je echt met korte mouwen / dun zomershirt fietst. Maar bij minder weer heb ik vaak toch armstukken of shirt lange mouw aan. En tijdens het fietsen vind ik het helemaal niet zo erg om nat te worden.

Ik wil nog wel een uitzondering plaatsen voor de winterdag rond het vriespunt, maar dan heb ik vaak toch heel andere kleding aan.
Je zal wel gelijk hebben maar ook voor als het opeens erg koud is vanwege wind wil ik deze gebruiken. Dan is het ideaal dat het in mijn achterzak past.
Ik heb nu de Sportful Reflex besteld voor 40

• joker1977
  • Laatst online: 11-01 10:55

joker1977

Tweakert

McMiGHtY schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:58:
[...]
Als ik als LBS op een snelle en makkelijke manier (lees een wielset en een beetje arbeidsloon) geld zou kunnen verdienen en wellicht ook nog een enthousiaste klant overhouden..dan had ik even die 15min-half uurtje gepakt om iemand weer heel blij naar buiten te laten lopen, maar dat ben ik.
Dat klinkt leuk en charmant en klantgericht vanaf de zijkant, maar nu de realiteit:

Er zijn per dag 5-6 klanten die 'even snel' moeten. En daar zijn er ook 2 bij die halverwege zich bedenken dat 'dat er ook nog wel even bij kan'. Ondertussen stapelen de werkzaamheden zich op van (loyale) klanten die daardoor wel vertraging oplopen.

Sterker nog, die loyale klant hoort op een gegeven moment dat die nieuwe klant er 'even tussendoor kon' maar er was geen tijd dat hij er even tussendoor kon. En dan heb je de discussies en woordenwisselingen nog niet geteld.

Vervolgens heb je ook nog te dealen met collega's en personeel die mentaal de werkdruk niet trekken en 'even iets er tussendoor doen' als een stress-factor ervaren.

Ik waardeer je enthousiasme, maar als iemand die in een ver verleden ooit als PC-reparateur heeft gewerkt in een vrij grote winkel snap ik maar al te goed dat 'tussendoortjes' uiteindelijk niet werken en dan geeft een 'first come first serve nummertjes'-systeem veel duidelijkheid.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:57
SirLenncelot schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:23:

Nou op een dag zoals vandaag (of afgelopen weekend) heeft een regenjas toch echt wel nut.
En dan wel een goede die ademt ja.

In 25 graden kan je prima zonder regenjas want als zon doorkomt droog je daarna wel weer op (maar soms ook dan is het wel prettig)

Wat zou jij dan aantrekken op een dag zoals gisteren ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01 12:00
DDX schreef op maandag 19 september 2022 @ 11:21:
[...]

Een jongingsbroek en sweater en op de bank blijven liggen :D

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Frenz64

M'n hardloopschoenen

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:33
[...]

Nou op een dag zoals vandaag (of afgelopen weekend) heeft een regenjas toch echt wel nut.

In 25 graden kan je prima zonder regenjas want als zon doorkomt droog je daarna wel weer op (maar soms ook dan is het wel prettig)

Een windstopper die je warm houdt, niet perse droog O-)

https://www.strava.com/athletes/5891551

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:04
[...]

Agree, ik heb gisteren gewoon gefietst en dat was dus ook in de stromende regen. Met een regenjasje aan en ondanks dat deze niet bijzonder goed ademt, kwam ik wel thuis met een droog bovenlijf. Zolang mijn bovenlijf droog is maakt het niet uit dat mijn benen nat en kouder worden. Uiteindelijk echt een prima rondje gereden van 100+ km, en dat terwijl het echt hoosde op bepaalde momenten.

Enige nadeel was dat ondanks de overschoenen en zelfs het afplakken van de gaten onder mijn schoenen ik toch met natte voeten thuis kwam. Dat was net even wat minder.

• SirLenncelot
  • Niet online
[...]

Ik heb gisteren 2 korte (maar zeer hevige) buien over me heen gekregen op 3,5 uur fietsen. Dan zou ik dus 3 uur lang hebben zitten zweten in een regenjack voor 2 korte buien. En die buien kwamen zo snel dat ik echt niet tijdig had kunnen stoppen om een jackie aan te doen. Nu was ik gewoon zeiknat en toen ik thuis was droogde ik weer op. Het hoeft soms niet zo moeilijk te zijn.

Maar goed, het was ook prima te doen met armstukken, verder niet echt koud, zelfs in de wind op de maasvlakte. Ik ben het wel eens dat bij een ijzige kou het fijner is om een jasje aan te doen.

• wisselwerking
  • Nu online
SirLenncelot schreef op maandag 19 september 2022 @ 12:15:
[...]

Ik heb gisteren 2 korte (maar zeer hevige) buien over me heen gekregen op 3,5 uur fietsen. Dan zou ik dus 3 uur lang hebben zitten zweten in een regenjack voor 2 korte buien. En die buien kwamen zo snel dat ik echt niet tijdig had kunnen stoppen om een jackie aan te doen. Nu was ik gewoon zeiknat en toen ik thuis was droogde ik weer op. Het hoeft soms niet zo moeilijk te zijn.

Maar goed, het was ook prima te doen met armstukken, verder niet echt koud, zelfs in de wind op de maasvlakte. Ik ben het wel eens dat bij een ijzige kou het fijner is om een jasje aan te doen.
Het verschilde gisteren natuurlijk ook per plek en tijd wat voor neerslag je onderweg had. Gistermorgen had ik langdurig regen (van 09.15u tot 13.30u) en pas laatste deel was het droog. Dan is een regenjas (ook om niet koud te worden) wel prettig. Maar als ik in de middag had gefietst was het prima geweest om zonder regenjasje te fietsen, aangezien de zon toen regelmatig scheen en er slechts een paar buien waren.

Persoonlijk ben ik liever wam en nat van het zweet dan koud en nat door de regen.

• ElGreco
Stufferdt schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:52:
[...]

Wil je een heeele goede: iets van 7mesh.

Wil je geen 300 euro kwijt zijn? Dan is er meer keuze. Ik heb een sportful hotpack a 50 euro. Doet wat ie moet doen, maar ademt niet echt. Dus nat word je altijd wel.

@McMiGHtY , vertel je even aan @kadooosh wat jouw mening is over die 7mesh? Of die het waard is of niet?

www.vanspeykwheels.nl

• ElGreco
@kadooosh , mijn ervaring met 7mesh. Een rib uit mijn lijf, maar de rest van mijn ribben blijven keurig droog. Niets nat van zweet omdat het niet ademt.

Tijdens de 11stedentocht 100km stromende regen gehad. Alles maar ook echt alles zeiknat. Behalve mijn romp en armen. Want, ik had die 7mesh aan.

Enige nadeel: alleen in het zwart verkrijgbaar. Dat compenseer ik door een fluo geen helm en dito sokken. En goede verlichting die ook overdag aangaat als het veel regent.

[ Voor 22% gewijzigd door ElGreco op 19-09-2022 14:06 ]

www.vanspeykwheels.nl

• borft
  • Laatst online: 11-01 11:05
ElGreco schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:05:
@kadooosh , mijn ervaring met 7mesh. Een rib uit mijn lijf, maar de rest van mijn ribben blijven keurig droog. Niets nat van zweet omdat het niet ademt.

Tijdens de 11stedentocht 100km stromende regen gehad. Alles maar ook echt alles zeiknat. Behalve mijn romp en armen. Want, ik had die 7mesh aan.

Enige nadeel: alleen in het zwart verkrijgbaar. Dat compenseer ik door een fluo geen helm en dito sokken. En goede verlichting die ook overdag aangaat als het veel regent.
haha, ja die 11-stedentocht dit jaar was niet best qua regen. Als je daar iets droog hebt weten houden mag dat een klein wonder heten wmb. Ik heb daar uiteindelijk moijn plastic AGU regenjasje aangedaan, omdat ik het zo koud kreeg!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-01 12:28
Ik vond het gisteren tijdens de dam tot dam fietsclassic wel fijn dat mijn sportful hotpack niet ademde. Bleef er toch nog iets van warmte over in de stromende regen. Uiteindelijk was de binnenkant wel een klein beetje vochtig, maar de mensen met wie ik daar was waren zeik en zeiknat zonder regenjasje.

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-01 12:28
Heeft iemand wel eens Silca Synergetic Drip Lube geprobeerd? Het is vrij prijzig, maar de reviews zeggen dat het er niet afspoelt en dat je ketting niet vies wordt zonder het gedoe van waxen. En daarnaast schijnt het flesje een eeuwigheid mee te gaan.

Dit klinkt natuurlijk fantastisch dus wil ik graag uit de droom geholpen worden ;)

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Het is niet echt een gadget..het is niet iets wat je vast kan houden.. Maar je kan je voor 5 euro wel inschrijven voor een Randonneurs.nl brevet.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

ElGreco schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:03:
[...]

@McMiGHtY , vertel je even aan @kadooosh wat jouw mening is over die 7mesh? Of die het waard is of niet?
Ik ben daar persoonlijk een spaarpotje voor aan het aanleggen, ik kan voor mezelf nog niet die rib goed praten.

Maar een 7mesh of een gelijkwaardige castelli of rapha regenjas gaat er komen.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

ElGreco schreef op maandag 19 september 2022 @ 14:05:

Je liegt! Het was een 6-stedentocht en 143km!

• wisselwerking
  • Nu online
Goede tip van @McMiGHtY aan @hoi1234 . Randonneurs tocht. Kost niet veel, maar is erg leuk. Begin oktober ben ik er ook weer bij (Dronten).

• Fisico

Fisico

by Fabian

Stufferdt schreef op maandag 19 september 2022 @ 10:24:

@hoi1234 Betafuel, binnenbandje(s), miniflesje lube voor onderweg, nieuwe bidons, reepjes, jellies van de decathlon etc. Genoeg meuk te verzinnen :)
precies hele praktische dingen zoals van die weggooiregenjasjes als je eens met pech staat of kleine flesjes voor smeermiddelen en natuurlijk ventielkernen voor als je tubeless rijdt..

• ElGreco
McMiGHtY schreef op maandag 19 september 2022 @ 17:22:
[...]

Je liegt! Het was een 6-stedentocht en 143km!
Wel nog steeds 100km regen en anders was het wel 200km regen verdomme. De hele winter voor lopen trainen krijg je dat in juni.....

[ Voor 11% gewijzigd door ElGreco op 19-09-2022 19:57 ]

www.vanspeykwheels.nl

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

ElGreco schreef op maandag 19 september 2022 @ 19:56:
[...]

Wel nog steeds 100km regen en anders was het wel 200km regen verdomme. De hele winter voor lopen trainen krijg je dat in juni.....
Het voelde als 143km regen..iig regen in de auto op de terugweg..

Je moet trouwens niet lopen trainen..dat helpt niet..Op de fiets moet je je uren maken! :D

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:48
Fisico schreef op maandag 19 september 2022 @ 18:03:
[...]

natuurlijk ventielkernen voor als je tubeless rijdt..
Wat heb jij voor je verjaardag gehad?

5 ventielkernen, en jij?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:52
Het was vandaag NBD! *O*

De bikefitter vond m'n stuur wat breed, 44cm, dus een nieuwe uitgezocht met een breedte van 40cm. Dit voelt een stuk lekkerder, in "aero hoods" hoef ik nu geen rare hoek te maken met m'n handen, en het stuurt een stuk directer. En het scheelt weer 2W!

• R0y.
Tom-Z schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:25:
Het was vandaag NBD! *O*

De bikefitter vond m'n stuur wat breed, 44cm, dus een nieuwe uitgezocht met een breedte van 40cm. Dit voelt een stuk lekkerder, in "aero hoods" hoef ik nu geen rare hoek te maken met m'n handen, en het stuurt een stuk directer. En het scheelt weer 2W!
En dat nieuwe stuur zat ‘toevallig’ gemonteerd aan een nieuwe fiets? >:)

• Fisico

Fisico

by Fabian

mhr-zip schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:15:
[...]

Wat heb jij voor je verjaardag gehad?

5 ventielkernen, en jij?
Een setje defecte gloeilampen voor in mijn doka. Ik vraag meestal de kernen aan mensen die lek rijden ;)

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Tom-Z schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:25:
Het was vandaag NBD! *O*

Past je bikepacking fronttas nog?

• SirLenncelot
  • Niet online
@Tom-Z zonder foto’s is het nog geen officiële NBD…

• Tom-Z
R0y. schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:26:
[...]

En dat nieuwe stuur zat ‘toevallig’ gemonteerd aan een nieuwe fiets? >:)
Huh, wat, nee. Vervang jij je hele fiets alleen omdat het stuur wat te breed is? 8)7

Het is ook niet voor niets New Bars Day.
SirLenncelot schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:41:
@Tom-Z zonder foto’s is het nog geen officiële NBD…
Nou, vooruit dan.
McMiGHtY schreef op maandag 19 september 2022 @ 22:34:
[...]

Past je bikepacking fronttas nog?
Da's een probleem voor van de zomer, maar dat zou nog een dingetje kunnen worden, ja...
Bij mij is de beperkende factor niet zo zeer de breedte van het stuur, maar hoe ver je de levers nog kan indrukken. Die heb ik er nu (ook weer op advies van de bikefitter) iets gedraaid op zitten (en als ik ga bikepacken, zou ik ze nog iets verder kunnen draaien) dus misschien lukt dat nog gewoon.
Ook kan ik op het nieuwe stuur eventueel een opzetstuur doen (dat kon met het vorige stuur tot mijn irritatie niet) en dan kan ik nog wel wat creatiefs doen misschien. M'n "stuurtas" was deze zomer een grote rol met m'n slaapzak met daarom heen m'n tent gerold, maar ik zou daar ook nog twee losse rolletjes van kunnen maken en dan eentje aan het opzetstuur.

• SirLenncelot
  • Niet online
Haha lolbroek.

Wel prima stuurtje hoor. Hoe verhoudt de stuurbreedte zich tot je schouders?

• Tom-Z
SirLenncelot schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:04:
Hoe verhoudt de stuurbreedte zich tot je schouders?
Ik heb geen flauw idee (nou, eigenlijk heb ik die genoeg, ha ha).
Van wat ik online gelezen heb moet je stuur even breed zijn als je schouderbreedte, maar dat moet je dan precies goed meten vanaf het juiste botje en ik kwam er zelf niet zo goed uit. Ik ben wel redelijk breed en op basis van m'n eigen pogingen om te meten denk ik dat die 44cm best zou kunnen kloppen met schouderbreedte. Maar bikefitter vertelde juist weer dat veel mensen toch verkeerd meten.
Bikefitter heeft überhaupt niet gemeten. Ik kreeg gewoon verschillende sturen in m'n handen gedrukt en moest er wat mee bewegen. Op het oog vond hij 40cm "goed" voor me, en toen ik de verschillende sturen probeerde was het ook wel heel voelbaar dat 38cm te smal was.

Oh en misschien (@ob3lix was met name benieuwd) nog interessant om te vertellen over de rest van de bikefit:
Behalve m'n voeten is er niks opgemeten (schoenen waren gelukkig de juiste maat). Maten van m'n fiets zijn overgezet op de testfiets. Fitter vond de afstelling inderdaad niet heel aerodynamisch (8cm drop van zadel naar stuur, en dat was nadat ik de stem had geflipt van +8 naar -8 graden en 2cm aan spacers had weggehaald, lang leve de "endurance" fiets).
Wat video's gemaakt van m'n trapbeweging; het belangrijkste was de hoek die de knie maakte tijdens het trappen. Die was niet helemaal gelijk, m'n linkeronderbeen is iets te kort. 3mm aan spacers onder het schoenplaatje, onder beide plaatjes nog een shim van 1 graad, plaatjes beter afgesteld. Zadel 1.1cm omhoog en 1.7cm naar achter, iets naar voren gekanteld.
Toen opnieuw trappen. Hoek was beter bij de ideale hoek, maar nog steeds ongelijk. Maar ik kreeg niet nog meer spacers erbij, dat zou te gek zijn.

De stack en reach waren op zich goed, met 1.1cm zadel omhoog wilde hij me niet gelijk nóg lager zetten, maar ik mag eventueel in de toekomst nog wat spacers weghalen. Heb nu de spacers weer teruggedaan, maar er een andere stuurpen opgezet zodat ik even laag uitkom. Specialized Comp Multi, is een leuk ding, zit er uit als een normale stuurpen maar met een shim die om de vork heen gaat kan je hem stellen van -20 naar -28 graden. Op deze manier kan ik in de toekomst nog ruim 5cm verder naar beneden (met spacers en de stem angle).

Ik heb een 105 left crank powermeter in combinatie met een RS510 right crank. Die verschillen een heel klein beetje in Q-factor, de right crank is 2mm breder dan de left. Dat was volgens de bikefitter een doodzonde en moest ik gaan oplossen. Je kon op de video inderdaad zien dat ik "scheef" op de fiets zat, dus misschien kwamen daar m'n knieklachten inderdaad vandaan. €150 voor een right crank was een beetje veel, dus nu heb ik maar gekozen voor 2mm aan pedaalringetjes links. Weer €148,50 bespaard.

Ik heb nog inlegzooltjes van €99 aangesmeerd gekregen (Solestar Kontrol); vraag me een beetje af of dat nou wel nodig was. Maar ik moet toch zeggen dat m'n eerste indruk heel positief is, met die zooltjes en de afstellingen aan m'n fiets heb ik het idee dat ik wel echt heel veel "steviger" op de pedalen sta.

Ik ben heel benieuwd of dit nu gaat helpen voor m'n knieklachten. Wat in de eerste plaats al heeft geholpen is dat het weer is omgeslagen en ik afgelopen week maar 1x gefietst heb :+
Ik denk dat ik wel veel lol ga hebben van deze bikefit, maar jammer dat ik het min of meer op het einde van het seizoen heb gedaan.

• SirLenncelot
  • Niet online
Thnx, ik ben zelf een beetje aan het pielen met m’n stuur. Heb het gevoel dat mijn reach net te ver is, maar met een integrated cockpit kan ik niet zo veel kanten op helaas. Blijft nog even een zoektocht voor mij.
Maten van m'n fiets zijn overgezet op de testfiets.
Jij bent niet op je eigen fiets getest?

• Tom-Z
SirLenncelot schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 00:05:
Thnx, ik ben zelf een beetje aan het pielen met m’n stuur. Heb het gevoel dat mijn reach net te ver is, maar met een integrated cockpit kan ik niet zo veel kanten op helaas.
Je kan je shifters een beetje omhoog kantelen. Vermindert de effectieve reach iets.
Jij bent niet op je eigen fiets getest?
Nee, ze hebben een pasfiets (dat is eigenlijk helemaal geen fiets overigens) en die kunnen ze heel makkelijk en precies verstellen. Zitten wieltjes op, en met 1 draai aan het wieltje gaat het zadel 0.1mm omhoog of komt er 1mm bij de reach.

• SirLenncelot
  • Niet online
Bij mijn bikefit werd mijn fiets op een trainer gezet en meteen afgesteld en het resultaat bekeken. Na een flinke fysio-sessie nog een beetje buiten gefietst onder het oog van de bikefitter en ik fietste tevreden weg.

Maar met zo’n pasfiets is het natuurlijk makkelijker om het resultaat van een aanpassing te bekijken zonder meteen een onderdeel (zoals een geïntegreerd stuur) te moeten vervangen.

Anyway, ik denk dat ik het deze winter nog even aankijk. De racer gaat begin november op de trainer en buiten fiets ik dan nog rondjes op mijn gravelaar waar de houding echt totaal anders is. Dan plan ik wel een afspraak in februari met de bikefitter om eens te kijken naar een andere houding.

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:58
Ik ben mijn schuurtje wat aan het herindelen want mijn racefiets en MTB staan geregeld in de weg. Eén van de stalen kasten wordt verkocht en ik wil de fietsen aan het voorwiel aan de muur hangen. Voor het MTB wiel geloof ik wel dat dat sterk genoeg is. Iemand ervaringen met het ophangen aan een racefietswiel van carbon? :)

[ Voor 3% gewijzigd door ephymerous op 20-09-2022 11:10 ]

XXXVI

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-01 14:38
Tom-Z schreef op maandag 19 september 2022 @ 23:50:
[...]

Ik heb geen flauw idee (nou, eigenlijk heb ik die genoeg, ha ha).
Van wat ik online gelezen heb moet je stuur even breed zijn als je schouderbreedte, maar dat moet je dan precies goed meten vanaf het juiste botje en ik kwam er zelf niet zo goed uit. Ik ben wel redelijk breed en op basis van m'n eigen pogingen om te meten denk ik dat die 44cm best zou kunnen kloppen met schouderbreedte. Maar bikefitter vertelde juist weer dat veel mensen toch verkeerd meten.
Bikefitter heeft überhaupt niet gemeten. Ik kreeg gewoon verschillende sturen in m'n handen gedrukt en moest er wat mee bewegen. Op het oog vond hij 40cm "goed" voor me, en toen ik de verschillende sturen probeerde was het ook wel heel voelbaar dat 38cm te smal was.

Oh en misschien (@ob3lix was met name benieuwd) nog interessant om te vertellen over de rest van de bikefit:
Behalve m'n voeten is er niks opgemeten (schoenen waren gelukkig de juiste maat). Maten van m'n fiets zijn overgezet op de testfiets. Fitter vond de afstelling inderdaad niet heel aerodynamisch (8cm drop van zadel naar stuur, en dat was nadat ik de stem had geflipt van +8 naar -8 graden en 2cm aan spacers had weggehaald, lang leve de "endurance" fiets).
Wat video's gemaakt van m'n trapbeweging; het belangrijkste was de hoek die de knie maakte tijdens het trappen. Die was niet helemaal gelijk, m'n linkeronderbeen is iets te kort. 3mm aan spacers onder het schoenplaatje, onder beide plaatjes nog een shim van 1 graad, plaatjes beter afgesteld. Zadel 1.1cm omhoog en 1.7cm naar achter, iets naar voren gekanteld.
Toen opnieuw trappen. Hoek was beter bij de ideale hoek, maar nog steeds ongelijk. Maar ik kreeg niet nog meer spacers erbij, dat zou te gek zijn.

De stack en reach waren op zich goed, met 1.1cm zadel omhoog wilde hij me niet gelijk nóg lager zetten, maar ik mag eventueel in de toekomst nog wat spacers weghalen. Heb nu de spacers weer teruggedaan, maar er een andere stuurpen opgezet zodat ik even laag uitkom. Specialized Comp Multi, is een leuk ding, zit er uit als een normale stuurpen maar met een shim die om de vork heen gaat kan je hem stellen van -20 naar -28 graden. Op deze manier kan ik in de toekomst nog ruim 5cm verder naar beneden (met spacers en de stem angle).

Ik heb een 105 left crank powermeter in combinatie met een RS510 right crank. Die verschillen een heel klein beetje in Q-factor, de right crank is 2mm breder dan de left. Dat was volgens de bikefitter een doodzonde en moest ik gaan oplossen. Je kon op de video inderdaad zien dat ik "scheef" op de fiets zat, dus misschien kwamen daar m'n knieklachten inderdaad vandaan. €150 voor een right crank was een beetje veel, dus nu heb ik maar gekozen voor 2mm aan pedaalringetjes links. Weer €148,50 bespaard.

Ik heb nog inlegzooltjes van €99 aangesmeerd gekregen (Solestar Kontrol); vraag me een beetje af of dat nou wel nodig was. Maar ik moet toch zeggen dat m'n eerste indruk heel positief is, met die zooltjes en de afstellingen aan m'n fiets heb ik het idee dat ik wel echt heel veel "steviger" op de pedalen sta.

Ik ben heel benieuwd of dit nu gaat helpen voor m'n knieklachten. Wat in de eerste plaats al heeft geholpen is dat het weer is omgeslagen en ik afgelopen week maar 1x gefietst heb :+
Ik denk dat ik wel veel lol ga hebben van deze bikefit, maar jammer dat ik het min of meer op het einde van het seizoen heb gedaan.
Klinkt vergelijkbaar naar mijn bikefit vorige week bij Cyclolab, ook ivm knie klachten. Gelukkig hoefde ik aan mijn fiets niks te vervangen, op het stuur na (van 40cm juist naar 44 cm, dus hadden kunnen ruilen ;) ). En bij de fietsenmaker een leen-zadel geleend met uitsparing om te testen of dat beter is (kwamen wel als drukpunt naar voren bij zadeldrukmeting).
Wel mijn zadel 3cm omhoog + stuur 2 cm omlaag, dus maar goed dat ik had laten controleren :X Inderdaad laat in het seizoen maar ben pas net begonnen, dan maar indoor fietsen :)

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
ephymerous schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:10:
Ik ben mijn schuurtje wat aan het herindelen want mijn racefiets en MTB staan geregeld in de weg. Eén van de stalen kasten wordt verkocht en ik wil de fietsen aan het voorwiel aan de muur hangen. Voor het MTB wiel geloof ik wel dat dat sterk genoeg is. Iemand ervaringen met het ophangen aan een racefietswiel van carbon? :)
Ik heb nog nooit een uitzondering gezien dat het niet mocht bij de standard fietshaken. Zou het ook best aandurven als de fiets niet te zwaar is (e-racefiets bv). Ook wielen met carbon cover ipv structureel carbon zou ik wat huiverig voor zijn.
Anders een steun waar je de band inzet zoals een Steadyrack, daar heb ik er 4 van in de schuur hangen, bevallen goed.

Flickr - Strava

Pagina: 1 ... 440 ... 700 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).