Ik ben absoluut geen expert op het gebied van wielen. Maar wielen zijn over het algemeen prima in staat om je gewicht te dragen inclusief behoorlijke stoten op te vangen als je bijvoorbeeld over een klinkers dendert.Keezx schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:45:
Lijkt me veel beter voor kwetsbare wielen , zo'n Steadyrack, wel relatief prijzig...
Waarom zou het 'hangen' aan een gewicht heel anders zijn? De richting is ook niet fundamenteel anders, d.w.z. als jij over een kassei dendert is de kracht op de spaken (en dus de velg) aan de bovenkant niet anders qua richting, maar zeker qua grootte vele malen groter.
Waarom zou dit voor kwetsbare wielen dan toch een probleem zijn ? Of is dat simpelweg een kwestie van gevoel, niet onderbouwd op verdere kennis ?
Ik zou dan nog eerder nadenken over het balhoofdlager dan over de wielen eerlijk gezegd. Normale belasting bij rijden is natuurlijk veel zwaarder dus het lijkt mij dat de angst vooral tussen de oren zit.ephymerous schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:10:
Ik ben mijn schuurtje wat aan het herindelen want mijn racefiets en MTB staan geregeld in de weg. Eén van de stalen kasten wordt verkocht en ik wil de fietsen aan het voorwiel aan de muur hangen. Voor het MTB wiel geloof ik wel dat dat sterk genoeg is. Iemand ervaringen met het ophangen aan een racefietswiel van carbon?
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
ik hang mijn mtb ook met carbon wielen aan zo'n haak.. Carbon is niet per definitie slapper dan aluminium ofzo.. het hangt maar net van de belasting/impact af,ephymerous schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:10:
Ik ben mijn schuurtje wat aan het herindelen want mijn racefiets en MTB staan geregeld in de weg. Eén van de stalen kasten wordt verkocht en ik wil de fietsen aan het voorwiel aan de muur hangen. Voor het MTB wiel geloof ik wel dat dat sterk genoeg is. Iemand ervaringen met het ophangen aan een racefietswiel van carbon?
Het ging me niet zozeer om belastingen, als wel eventuele beschadigingen van gelakte velgen...joker1977 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:03:
[...]
Ik ben absoluut geen expert op het gebied van wielen. Maar wielen zijn over het algemeen prima in staat om je gewicht te dragen inclusief behoorlijke stoten op te vangen als je bijvoorbeeld over een klinkers dendert.
Waarom zou het 'hangen' aan een gewicht heel anders zijn? De richting is ook niet fundamenteel anders, d.w.z. als jij over een kassei dendert is de kracht op de spaken (en dus de velg) aan de bovenkant niet anders qua richting, maar zeker qua grootte vele malen groter.
Waarom zou dit voor kwetsbare wielen dan toch een probleem zijn ? Of is dat simpelweg een kwestie van gevoel, niet onderbouwd op verdere kennis ?
Ik durf mezelf wel een wielexpert te noemen en qua belasting is ophangen inderdaad te verwaarlozen.
Als je echt uit gaat rekenen wat er bij rijden aan belastingen op balhoofdlagers komt, dan zou je daar verder niet over nadenken.Mistraller schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:06:
[...]
Ik zou dan nog eerder nadenken over het balhoofdlager dan over de wielen eerlijk gezegd. Normale belasting bij rijden is natuurlijk veel zwaarder dus het lijkt mij dat de angst vooral tussen de oren zit.
Er zijn toch legio oplossingen om evt. beschadigingen te voorkomen? Als ik hier 2 seconden over nadenk dan kom ik al tot een stuk van een oude buitenband of stukje buisisolatie om de haak heen doen.Keezx schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:10:
[...]
Het ging me niet zozeer om belastingen, als wel eventuele beschadigingen van gelakte velgen...
Ik durf mezelf wel een wielexpert te noemen en qua belasting is ophangen inderdaad te verwaarlozen.
Als je je zorgen maakt over beschadigingen van gelakte velgen dan vraag ik me wel af op wat voor wegen die gelakte velgen rollen.Keezx schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:10:
[...]
Het ging me niet zozeer om belastingen, als wel eventuele beschadigingen van gelakte velgen...
Zodra je enige steenslag hebt, of van een voorganger of van je eigen voorwiel, krijg je al wel beschadigingen aan je (achter)velg. Die zijn waarschijnlijk schadelijker dan een haak die voorzien is van een plastic coating, lijkt me.
Sterker nog, tijdens fietsen 'hangt' een naaf in het wiel!joker1977 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 12:03:
[...]
Ik ben absoluut geen expert op het gebied van wielen. Maar wielen zijn over het algemeen prima in staat om je gewicht te dragen inclusief behoorlijke stoten op te vangen als je bijvoorbeeld over een klinkers dendert.
Klopt. Maar het is de tijdsduur.Keezx schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:12:
[...]
Als je echt uit gaat rekenen wat er bij rijden aan belastingen op balhoofdlagers komt, dan zou je daar verder niet over nadenken.
Bedenk maar zo: als ik aan het Zwiften ben, kan mijn zwift band er prima tegen. Vergeet ik echter de aandrukrol te lossen na het fietsen, dan staat er na een weekje een flinke kuil in de band, die pas na een tijdje weer uit is. Erg? Nee. Maar wel voelbaar in het begin van het volgende zwift ritje.
Normaal komt bij het balhoofd de druk van de andere kant. Dus compleet andere belasting. Erg? Nee lijkt me niet. Irritant dat je er over na gaat lopen denken? Ja dat zeker!
Mocht je het dan over eventuele lakschade hebben, ook dan kan langdurig contact met een ander materiaal (foam, rubber) "iets" doen met lak waardoor je verkleving of vlekken krijgt.
Maar nog belangrijker zei ik al: Meestal zit dit meer tussen de oren en kan het prima.
Veel discussies hier gaan vooral over zaken die tussen de oren zitten
---------------
oke, ik ben afgehaakt...
[ Voor 6% gewijzigd door pier87 op 20-09-2022 14:55 ]
Volgens mij was de discussie net afgerond. Conclusie: beschadiging aan de velg kun je makkelijk voorkomenpier87 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:53:
Man man man, gaan we hier nou serieus over discussiëren?
oke, ik ben afgehaakt...
IK maak me daar geen zorgen over , maar anderen misschien wel.joker1977 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 13:37:
Als je je zorgen maakt over beschadigingen van gelakte velgen dan vraag ik me wel af op wat voor wegen die gelakte velgen rollen.
Zodra je enige steenslag hebt, of van een voorganger of van je eigen voorwiel, krijg je al wel beschadigingen aan je (achter)velg. Die zijn waarschijnlijk schadelijker dan een haak die voorzien is van een plastic coating, lijkt me.
XXXVI
De PPEEQQ bril bevalt top. Visor is zo groot dat je nauwelijks ziet dat je een bril draagt. Kleurt goed mee, ook in de avondzon geen problemen mee gehad. Ohja en blijft gewoon zitten, ook belangrijk. Frame is wel erg plastic fantastic maar dat is standaard.Thomas schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 14:10:
Update uit mijn fietsbril-zoektocht. Ik had een BBB Chester gekocht met photochromische lens. Kwam al een beetje smutzig aan - vermoed dat het een retour van iemand anders was. Bril kleurde heel langzaam mee en werd niet echt donker, zelfs niet na een half uur in de vensterbank. Daarnaast kon je de lijm zien zitten tussen frame en glas, vond ik ook wel matig voor 80 euro. Die gaat dus terug.
Nu van PPEEQQ (onbekend / nieuw merk bij Futurumshop) een bril gekocht. Nog niet mee gereden, maar zit fantastisch, glas kleurt héél snel donker, en mooie afwerking. Op zich goede grip op de neus dus denk niet dat hij snel afzakt. Een tevreden mens dus!
[ Voor 5% gewijzigd door Thomas op 20-09-2022 18:52 ]
Je kunt de trainingen zelfs in Zwift inladen om toch het gevoel te houden ergens rond te fietsen.
Edit: join heeft ook een indoor training doel 🙂
[ Voor 8% gewijzigd door SirLenncelot op 20-09-2022 20:18 ]
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Ik volg gewoon het programma wat ik wil en doe op de dagen dat ik binnen fiets een kortere training.
Maar dit is meer voor in het indoor fiets topic
[ Voor 6% gewijzigd door stokmeister op 20-09-2022 21:08 ]
Ja dat is heel omslachtig, maar er is geen directe import functie voor workouts op de appleTV
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Via trainingspeak zou dat toch moeten lukken? Ik heb geen ervaring met ATV, maar opd e pc werkt dat prima.SirLenncelot schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 22:38:
@jasperz89 op een aTV is wel lastig, maar volgens mij is het makkelijkste: importeren op een pc/Mac in de Zwift workouts folder of via de route pc/mac en op verbonden iPhone/Ipad in de zwift map plaatsen. Daarna synct de workout via je Zwift account naar de aTV.
Ja dat is heel omslachtig, maar er is geen directe import functie voor workouts op de appleTV
JOIN export naar trainingspeak (gratis account is prima) en dan pas Zwift starten.
Wel merkte ik dat mijn remschijf voor bij flink aanzetten toch nog aanloopt. Eerst was dat ook met normaal fietsen maar deze heb ik toen recht gebogen. Als ik nu aan het wiel draai lijkt de remschijf vrij recht te zijn dus kan ook niet precies vinden waar op de schijf dit dan is. Iemand nog tips om er achter te komen op welk punt hij toch nog wat krom is? Klauw is gecentreerd.
[ Voor 11% gewijzigd door tweakduke op 21-09-2022 15:49 . Reden: Dit valt onder spam en is niet toegestaan ]
Het vinden van onderdelen wordt steeds makkelijker.joopter123 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:10:
Afgelopen week een hele voorraad fiets-onderdelen kunnen aanschaffen ingekocht bij *knip* vrijwel alles wat ik zocht hadden ze op voorraad. Daarna een hele mooie fiets trip gehad door kronkelen omgeving Dalfsen wat ik alle (race)fietsers aanbeveel om te zien!
De echte heimwee heb ik naar de prijzen van voor Corona.
[ Voor 6% gewijzigd door tweakduke op 21-09-2022 15:50 . Reden: Quote aangepast ]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Heb je daar dan een hele mooie route van?joopter123 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:10:
Afgelopen week een hele voorraad fiets-onderdelen kunnen aanschaffen ingekocht bij [mbr]*knip*[/] vrijwel alles wat ik zocht hadden ze op voorraad. Daarna een hele mooie fiets trip gehad door kronkelen omgeving Dalfsen wat ik alle (race)fietsers aanbeveel om te zien!
Uit ervaring weet ik dat de Erbens Vechtdaltour routes vaak echt wel de moeite waard zijn.McMiGHtY schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:42:
[...]
Heb je daar dan een hele mooie route van?
https://www.routeyou.com/...rbens-vechtdaltoer-130-km
Dit viel mij ook op. Meeste onderdelen (uitzondering daar gelaten) zijn wel weer redelijk verkrijgbaar. Ook is er af en toe wel weer een kleine sale of zijn de prijzen een paar euro gedaald (cassette's, kettingen etc.) maar blijven nog ruim 150% van het 2.5 jaar geleden was.mhr-zip schreef op woensdag 21 september 2022 @ 15:20:
Het vinden van onderdelen wordt steeds makkelijker.
De echte heimwee heb ik naar de prijzen van voor Corona.
Ik heb overigens niet het idee dat ze echt op 150% zitten - of misschien heb ik in mijn hoofd de boel al 'rechtgebreid' qua prijzen. Maar Ultegra 11 speed ketting rond de EUR 30~ is toch niet heel gek? Cassettes zijn wel wat duurder geworden, meen nu iets van EUR 83~85 voor een Ultegra 11x
Maar goed, 2.5 jaar is natuurlijk ook best een lange periode. Gemiddeld genomen zal je inkomen ook wel wat zijn toegenomen in 2.5 jaar, hoop ik.
30-12-2020 heb ik €58,- betaald voor 11 speed Ultegra cassette.joker1977 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:03:
meen nu iets van EUR 83~85 voor een Ultegra 11x
Je moet soms best lang zoeken om weer winkel te vinden.
Binnenkort weer 30mm's nodig, maar om er nou 10 op voorraad te leggen is ook weer zo...
Zelf heb ik meestal 1-2 sets op voorraad en wissel meestal ook maar ééntje tegelijk. Een set gaat +/- een half jaar mee, dus dan kun je redelijk voorspellen wanneer de volgende nodig zijn.
Wat versta je onder veilig? Kans op lek neemt natuurlijk toe. Is dat onveilig? Ligt een beetje aan de situatie natuurlijk, in de bergen zou ik het niet doen. Op het vlakke lijkt het me minder problematisch...R0y. schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:45:
Is de slijtage indicator echt het moment dat je de band moet gaan vervangen of kan je er daarna nog veilig mee door fietsen?
Of het verstandig is om het zo ver te laten komen is wat anders.
Precies. Ik rijd zelf ook op Pro one's en volgens de slijtage indicator gaat het bandje toch wel erg rap. Heb nog even maar wel goed om te weten wanneer ik nieuwe bandjes op voorraad moet hebben liggen.Kluus schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:55:
Achter rij ik meestal wel op tot het canvas, maar bij mijn Schwalbe Pro One kwam dat moment laatst al behoorlijk snel naar het verdwijnen van de indicator. Het ligt dus ook een beetje aan de band denk ik en hoe ruim de fabrikant die marge legt.
Bij mij is dat ook, maar het is natuurlijk ook doordat je vork ietwat flext. Denk dat de naaf en as wellicht ook nog mee kan spelen hoeveel het speelt.R0y. schreef op woensdag 21 september 2022 @ 10:40:
Gisteren mijn eerste ritje met de nieuwe wielset (bontrager aeolus elite 50) gemaakt. Tot nu toe erg positief! Ik voel vooral verschil in het stuurgedrag (directer?) en het wegrijden. Daarnaast hoor je de velgen in de wind, tof geluid. Verschil in snelheid, tja.. Ik kon wegens een verbouwing thuis twee weken niet fietsen dus dat is nogal lastig vergelijken.
Wel merkte ik dat mijn remschijf voor bij flink aanzetten toch nog aanloopt. Eerst was dat ook met normaal fietsen maar deze heb ik toen recht gebogen. Als ik nu aan het wiel draai lijkt de remschijf vrij recht te zijn dus kan ook niet precies vinden waar op de schijf dit dan is. Iemand nog tips om er achter te komen op welk punt hij toch nog wat krom is? Klauw is gecentreerd.
---------------
Rijd achter idd meestal tot canvas ergens zichtbaar wordt.
Of ik moet toevallig binnenkort een grote rit/vakantie oid gepland hebben dan kijk ik wel eens hoeveel km band gedaan heeft en vervang hem wat eerder.
Red meestal zo'n 4000 tot max 5000km met achterband.
Voor gaat 2 banden achter mee, al red je 3 banden ook wel maar dan begint het er wel erg uitgedroogd uit te zien.
Hier ook zo gemiddeld 4k voor de achterband, slijtindicator bij mij is dat het aantal lekke banden toeneemtDDX schreef op donderdag 22 september 2022 @ 12:47:
Sltijtage indicator kijk ik niet naar.
Rijd achter idd meestal tot canvas ergens zichtbaar wordt.
Of ik moet toevallig binnenkort een grote rit/vakantie oid gepland hebben dan kijk ik wel eens hoeveel km band gedaan heeft en vervang hem wat eerder.
Red meestal zo'n 4000 tot max 5000km met achterband.
Voor gaat 2 banden achter mee, al red je 3 banden ook wel maar dan begint het er wel erg uitgedroogd uit te zien.
Begin dit jaar voelde de achterband wel heel dun aan bij een lekke band, toen maar voor de zekerheid vervangen..
En aangezien ik over ging naar een ander type ook maar gelijk de voorband gewisseld, want ik wil niet met 2 verschillende type banden rijden..
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Als dat na 1000km is, geef ik band aan mijn vader die met binnenband rijd.
In principe kan ik dan ook plakkertje doen maar m'n vader soms band geven is ook prima
En dan lezen wij weer op Strava dat die arme man lek gereden is.DDX schreef op donderdag 22 september 2022 @ 13:16:
Komt soms idd wel eens voor dat ik achterband voortijdig vervang als ik te groot gaatje heb voor tubeless.
Als dat na 1000km is, geef ik band aan mijn vader die met binnenband rijd.
In principe kan ik dan ook plakkertje doen maar m'n vader soms band geven is ook prima
Het zal vast met een sisser aflopen. En anders kun je het later nog met therapie weer verlijmen.Frenz64 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:40:
Niet goed voor de vader-zoon band
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003
Scheelt dat die gaatje met binnenband eigenlijk weinig(/geen) problemen opleveren.mhr-zip schreef op donderdag 22 september 2022 @ 14:31:
[...]
En dan lezen wij weer op Strava dat die arme man lek gereden is.
Als er echt grote scheur inzit is het direct prullenbak.
[ Voor 84% gewijzigd door Ypuh op 22-09-2022 22:42 ]
1standaard verlichting op de fiets
2 spartborden liggen weer klaar om er op te binden
3 ik gebruik andere olie voor de ketting (geen dry lube meer)
4 )nieuwe) beschermingsstickers onder de fiets.
5 uiterdaard de winterkleding klaar hebben liggen.
Zijn er dingen die jullie heel anders doen?
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Hardloopschoenen uit de kast. Indoortrainer afgestoft.stevens20 schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:07:
Binnen fietsen.stevens20 schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:07:
We hebben een hele goede lente en zomer gehad dus vrijwel alleen buiten gefietst, maar ik zie het echt niet zitten om door de regen en kou te fietsen, dus dan maar weer lekker op de indoor trainer.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Sowieso is het fijn om 2 fietsen te hebben waarvan de één aanzienlijk minder waardevol is dan de ander. Het idee dat je niet na iedere rit hoeft te poetsen of bij een valpartij schade oploopt aan je stokpaardje geeft een geruststellend gevoel.
Wat ik wel raar van mijzelf vind, is dat ik zuiniger ben op mijn racefiets dan op mijn gravelfiets. Als in 'door nat weer fietsen', schoonhouden, enz, enz... terwijl ze nagenoeg even duur zijn
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Winterfiets klaar gemaakt. Daarnaast ook MTB uiteraard.mhr-zip schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:11:
[...]
Hardloopschoenen uit de kast. Indoortrainer afgestoft.
Binnen fietsen is niet echt fietsen
Hieronder een foto. Is hier iets aan te doen, of zijn de boutjes gewoon van slechte kwaliteit? Ik heb het nu voorzichtig met een schuurmiddeltje verwijderd en de kopjes individueel aangevet.
:strip_exif()/f/image/XC4rcLCGUyPmx3In5vB0Y0kh.jpg?f=fotoalbum_large)
Zit nu te denken om de boutjes e.v.t. gewoon te vervangen voor iets van hoge kwaliteit - tips zijn uiteraard welkom.
[ Voor 3% gewijzigd door Thomas op 26-09-2022 09:51 ]
Binnen fietsen is trainenwisselwerking schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:37:
[...]
Winterfiets klaar gemaakt. Daarnaast ook MTB uiteraard.
Binnen fietsen is niet echt fietsenStrava is het mee mij eens, aangezien dat virtuele ritten zijn.
Ps. Roestvorming gaat best snel. Dit was mijn ketting de volgende dag na een in het water gevallen ritje en daarna geen zin/puf meer had de fiets schoon te maken. Ook de direct reden dat je geen dry lube moet gebruiken in de herfst/winter
[ Voor 59% gewijzigd door Ypuh op 26-09-2022 10:06 ]
Duidelijk, ga ik denk ik op termijn maar doen dan!Ypuh schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:53:
@Thomas Dat komt vaak door het schoonmaken. Dat zijn precies de plekjes waar water in blijft staan als je klaar bent na een poetsbeurt en je fiets wegzet.
Kan weinig kwaad verder. Makkelijkste oplossing is zwarte geanodiseerde boutjes te kopen.
Merk overigens ook hier dat ik nu de herfst begint bijna verlang naar een gravelbike of op zijn minst iets met een wat bredere band. Gisteren een lange rit door de duinen en natuurgebieden en dat was wel echt even spannend her en der met veel blad en water op de weg, ben toch wel 2 keer bijna op m'n snuffert gegaan
Helemaal mee eens, binnen fietsen is nep!wisselwerking schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:37:
[...]
Binnen fietsen is niet echt fietsenStrava is het mee mij eens, aangezien dat virtuele ritten zijn.
Deels mee eens. Ik zie mezelf ook geen 3 uur binnen fietsen voor de duur ritten.joker1977 schreef op maandag 26 september 2022 @ 10:49:
[...]
Helemaal mee eens, binnen fietsen is nep!
Echter doordeweeks is het wel fijn om toch binnen je uren te kunnen maken
Inderdaad meer hardlopen en toch maar wat spullen klaar zetten voor indoortraining. Dat laatste ga ik zo lang mogelijk uitstellen.mhr-zip schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:11:
[...]
Hardloopschoenen uit de kast. Indoortrainer afgestoft.
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
M'n zusje moet voor haar nieuwe fiets kiezen tussen Zipp 303S wielen of Scope Carbon S3 wielen. De Zipp's kunnen alleen tubeless.
Ik heb altijd gedacht/begrepen dat je in een 'tubeless' only wielenset altijd nog gewoon binnenbanden kunt monteren wanneer je dat wilt toch? Als ze lek gaan bijv, maar ook als je denkt 'teveel gedoe' om het tubeless te houden.
Right?
Daar kwam een Propel Advanced SL DISC 1 nieuw voorbij en erg aantrekkelijk geprijsd. Afgelopen weekend even een fit gedaan en aanstaande vrijdag middag kan ik hem gaan ophalen!
Aftellen tot new bike day!
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Hardlopen is voor prooi-dieren.Ypuh schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:05:
Wel schrikbarend hoe gemakkelijk er hier over hardlopen gepraat wordt. Alsof vreemdgaan in de winter wel gewoon geaccepteerd is.
Mag ik je eraan herinneren dat MTB een zomersport iswisselwerking schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:37:
[...]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik doe dan ook niet aan MTB-en maar boswielrennen.Joris748 schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:11:
[...]
Mag ik je eraan herinneren dat MTB een zomersport isVerkracht tot wintersport door wielrenners bij gebrek aan ijs
Of rondjes industrieterrein natuurlijk.
precies, in het verlengde, wielrennen is eigenlijk vooral (duur)training voor de MTBJoris748 schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:11:
[...]
Mag ik je eraan herinneren dat MTB een zomersport isVerkracht tot wintersport door wielrenners bij gebrek aan ijs
Dat hoef je mij niet te vertellen hoor. Ik ben zelf ook MTB trainer voor de jeugd.Joris748 schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:11:
[...]
Tja, in de naam wielrennen zit ook rennen. En zo'n hometrainer is natuurlijk voor de wat oudere medemens.Ypuh schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:05:
Wel schrikbarend hoe gemakkelijk er hier over hardlopen gepraat wordt. Alsof vreemdgaan in de winter wel gewoon geaccepteerd is.
[ Voor 26% gewijzigd door wisselwerking op 26-09-2022 11:24 ]
Daarom ben ik overgestapt op de gravelbike en pak ik wat minder de mountainbike routes door het bos.wisselwerking schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:21:
[...]
Dat hoef je mij niet te vertellen hoor. Ik ben zelf ook MTB trainer voor de jeugd.En ja, die boswielrenners zijn uitermate storend in het bos. Die staan namelijk bij het eerste spannende (lees: leuke) stukje singletrack al stil.
Pak eerder de rustige zand/gravelpaden en laat die boomwortels en drops voor de liefhebbers.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Ik vind die gravelbike uitstekend functioneren als slecht weer racer en commuter maar in het bos vind ik het echt ruk minder leuk op zo'n ding, dan pak ik toch veel liever de hardtail, ook voor de zogenaamde gravelritten.
[ Voor 31% gewijzigd door Kluus op 26-09-2022 11:58 ]
Gezien de huidige gasprijzen is alle warmte welkom.Ypuh schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:05:
Ja, het is bijna een Koppel Koers geworden inderdaad. De details (kleur etc) zijn besproken, MAAR de prijzen van voor de zomer zijn opeens een stuk hoger geworden. Daar hikt m'n zusje nu een beetje tegenaan.Fisico schreef op maandag 26 september 2022 @ 11:59:
@Requiem19 Is het uiteindelijk nog een fiets bij Koppel geworden. Het tubeless houden van de banden is echt zo makkelijk dat het mij zelfs lukt. Dus ik denk niet dat je zus snel terug zal stappen. Enige risico is dat zij na een paar keer 'pech' denkt ik kap ermee. Grootste gedoe is tot op heden een vieze ventielkern en daardoor langzame leegloop.
Ik zei vorige week al: als je nog langer wacht gaat het nog duurder worden
Gewoon even buurten in dit topic Het grote fietskleding topic en lekker buiten fietsen.stevens20 schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:07:
Zo, van zomer naar herfst! De knetter, het is gladder, natter, kouder en rustiger op de weg. Nu het weer veranderd hebben we ons daaraan aan te passen. Ik ben venieuwd wat jullie anders doen dan in de zomer om buiten door te fietsen in de winter. Zelf heb ik een paar aanpassingen:
En niet te veel op buienradar kijken.
Zo had ik vorige week ook twijfel of wel/niet/wel/niet de brm600 vanuit Boekelo zou gaan rijden.
Vrijdagavond nog zien dat er eerste paar uur 12mm regen zou vallen.
Viel uiteindelijk allemaal wel mee.
Wat miezer/natte wegen in het begin en 1 flink buitje tijdens klim.
En in de nacht nog wat gespetter.

https://www.strava.com/activities/7862695064
[ Voor 24% gewijzigd door DDX op 26-09-2022 12:42 ]
Dat is goed advies en nu bestellen is in het voorjaar met de eerste zon lekker rijden.Requiem19 schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:00:
Ik zei vorige week al: als je nog langer wacht gaat het nog duurder worden
Wow! Wat is dit weer voor een rit man!DDX schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:41:
[...]
Gewoon even buurten in dit topic Het grote fietskleding topic en lekker buiten fietsen.
En niet te veel op buienradar kijken.
Zo had ik vorige week ook twijfel of wel/niet/wel/niet de brm600 vanuit Boekelo zou gaan rijden.
Vrijdagavond nog zien dat er eerste paar uur 12mm regen zou vallen.
Viel uiteindelijk allemaal wel mee.
Wat miezer/natte wegen in het begin en 1 flink buitje tijdens klim.
En in de nacht nog wat gespetter.
https://www.strava.com/activities/7862695064
Het meeste 'last' heb ik niet van de regen bij dit soort ritjes (oké, 1/5 van dit soort ritjes
Vorige week was ik in de Eiffel (MTB) en op zondag nog een korte rit gemaakt van 3 uur in de volle regen, maar dat was echt wel het maximum... koud!
Ik heb wel goede kleding (ik had toen een Perfetto lange mouwen aan), maar niet regenspecifiek. Wellicht moet ik daar maar eens naar kijken.
Maar een regenbroek vast niet, dus je benen zijn wel nat (en koud) en je schoenen vast ook. Net zoals je hoofd...
Maar een tip voor een goed regenjack?
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Een BRM, er zijn ook kortere. Gewoon tevinden op de Randonneurs website.Galois schreef op maandag 26 september 2022 @ 12:46:
[...]
Wow! Wat is dit weer voor een rit man!
Maar een tip voor een goed regenjack?
En qua regenjack.. Ik krijg altijd te horen..Goretex..en shakedry..en daarbij automatisch prijzig.
Als het echt slecht weer is, ga ik wel binnen fietsen (en doordeweeks 's avonds), maar als het even kan toch naar buiten. Ik ben benieuwd naar de hoeveelheid slijtage die dit op gaat leveren...
[ Voor 4% gewijzigd door Marlie1981 op 26-09-2022 13:13 ]
EDIT: ik ging in korte tijd van " we gaan het meemaken" naar "wow, dit werkt echt wel goed"... Rapha Men's Brevet Gore-Tex Rain Jacket, gekocht in de sale. 47km in de zeikende regen, en lekker droog gebleven zonder sauna-gevoel.
[ Voor 42% gewijzigd door MartijnGizmo op 26-09-2022 15:50 ]
Haha, aan de andere kant, lekker genieten van je fietsMarlie1981 schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:12:
Ik ben mogelijk de enige persoon, die de nieuwe fiets (Domane SL6 etap) in de winter blijft gebruiken en de oude fiets (Isaac Boson) op de trainer heeft staan... maar 32mm banden + remschijven beats 23mm + velgremmen in de regen.
Als het echt slecht weer is, ga ik wel binnen fietsen (en doordeweeks 's avonds), maar als het even kan toch naar buiten. Ik ben benieuwd naar de hoeveelheid slijtage die dit op gaat leveren...
Ach ik heb specefiek een fiets gekocht voor dit weerMarlie1981 schreef op maandag 26 september 2022 @ 13:12:
Ik ben mogelijk de enige persoon, die de nieuwe fiets (Domane SL6 etap) in de winter blijft gebruiken en de oude fiets (Isaac Boson) op de trainer heeft staan... maar 32mm banden + remschijven beats 23mm + velgremmen in de herfst/winter (ook in de zomer trouwens).
Canyon Grizl Etap permanent voorzien van spatborden.
Met dit weer zijn schijfremmen wel ideaal, als je met velgremmen rijd slijten je velgen allemaal zo rap door zooi wat je op rand wegremt als schuurpapier.
En ja rest slijt ook wel sneller (ketting, cassette ed) maar dat doet het op elke fiets.
Je frame zal niet zo snel(ler) slijten.
[ Voor 22% gewijzigd door DDX op 26-09-2022 13:32 ]
ik zag bij het schoonmaken wat sporen. En ik was geirriteerd.Marlie1981 schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:15:
En rationeel: “Het is een gebruiksvoorwerp” gaat gevoelsmatig nog niet helemaal goed, getuige mijn chagrijn toen ik bij het terugplaatsen van het wiel een ienimini lakbeschadiging op de binnenkant van mijn frame maakte 😂
Toen dacht ik, hoe vaak ga ik de binnenkant van het frame bekijken als ik op de fiets zit? Exact.. nooit..
blup
Als (@Stufferdt er staat als) ik een gravelbike koop dan wordt het vanwege de krassen echt een titanium-versie. Ook omdat een Ostro Gravel onbetaalbaar is.
het stuk tussen frame en achterwiel al helemaal nooit. Ik rij SRAM en ben heel blij met mijn blanke lak aan de binnenkant, want ik heb af en toe toch een chain drop.Bezulba schreef op maandag 26 september 2022 @ 15:18:
[...]
ik zag bij het schoonmaken wat sporen. En ik was geirriteerd.
Toen dacht ik, hoe vaak ga ik de binnenkant van het frame bekijken als ik op de fiets zit? Exact.. nooit..
Ik steek er gewoon covers in. Kan er A) geen water meer in komen en B ) de roest die er al zat zie ik niet meer c) zwart is mooierThomas schreef op maandag 26 september 2022 @ 09:48:
Hieronder een foto. Is hier iets aan te doen, of zijn de boutjes gewoon van slechte kwaliteit? Ik heb het nu voorzichtig met een schuurmiddeltje verwijderd en de kopjes individueel aangevet.
https://nl.aliexpress.com/item/32968578701.html
---------------
Eerder vertrekken (vooral bij woon-werk) omdat al die spullen aan-uit trekken meer tijd kost en de snelheid er wel een beetje uit gaat.stevens20 schreef op maandag 26 september 2022 @ 07:07:
Zo, van zomer naar herfst! De knetter, het is gladder, natter, kouder en rustiger op de weg. Nu het weer veranderd hebben we ons daaraan aan te passen. Ik ben venieuwd wat jullie anders doen dan in de zomer om buiten door te fietsen in de winter. Zelf heb ik een paar aanpassingen:
---------------
ad A)Mistraller schreef op maandag 26 september 2022 @ 16:49:
[...]
Ik steek er gewoon covers in. Kan er A) geen water meer in komen en B ) de roest die er al zat zie ik niet meer c) zwart is mooier
Het vocht dat er in zit komt er moeilijker uit dus het gaat alleen maar harder roesten.
Verder heb je volkomen gelijk natuurlijk!
[ Voor 6% gewijzigd door DieAnder op 26-09-2022 19:08 ]
Nu ja, je moet de kapjes er natuurlijk wel opsteken als de busjes droog zijnDieAnder schreef op maandag 26 september 2022 @ 19:08:
[...]
ad A)
Het vocht dat er in zit komt er moeilijker uit dus het gaat alleen maar harder roesten.
Verder heb je volkomen gelijk natuurlijk!
---------------
Heb een oude racefiets met shimano Claris groepset er op. Ik wou graag een powermeter(4iii stages) gebruiken. Volgens mij de Claris groep heeft een crank met Octalink system. Hier zal de linker powermeter pedaal van Shimano 105 niet passen (4iii stages), omdat deze een Hollowtech 2 systeem hebt.
Wat is de kortste klap om upgraden maar de rest van de groep behouden, of moet ik de hele aandrijving vervangen?
De kortste klap is denk ik om op zoek te gaan naar een powermeter in de pedalen.knbs81 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:15:
Hallo,
Heb een oude racefiets met shimano Claris groepset er op. Ik wou graag een powermeter(4iii stages) gebruiken. Volgens mij de Claris groep heeft een crank met Octalink system. Hier zal de linker powermeter pedaal van Shimano 105 niet passen (4iii stages), omdat deze een Hollowtech 2 systeem hebt.
Wat is de kortste klap om upgraden maar de rest van de groep behouden, of moet ik de hele aandrijving vervangen?
Voorkant knie is in ieder geval vaak een combinatie van fore/aft positie van je schoenplaatje, zadelsetback en zadelhoogte. Het kan één van de 3 zijn maar ook alle 3 een beetje.
Mja, heb je zeker gelijk in, ga ik doen.Ypuh schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 15:19:
@stijnislike Op deze vraag kun je hier niet echt advies krijgen, of ik zou er in ieder geval niet teveel naar luisteren (wij zijn ook maar recreanten). Beste ga je terug naar wie jou op de fiets gezet heeft. Het is normaal dat je na een bikefit nog 2-3x terugkomt en naar gelang de feedback er iets bijgestuurd kan worden (kan soms ook telefonisch). Een statische fietsmeting is één, maar het is de praktijk/dynamische fit die doorslaggevend is.
Voorkant knie is in ieder geval vaak een combinatie van fore/aft positie van je schoenplaatje, zadelsetback en zadelhoogte. Het kan één van de 3 zijn maar ook alle 3 een beetje.
Of even een nieuwe 105 crank halen en dan ook even een nieuwe bottom bracket. Geen idee wat je hebt, vast bsa, een Ultegra kwaliteit bottom bracket kost dan niet meer dan 2-3 tientjes. Maar pedalen zijn wel de makkelijkste weg om power te gaan meten.knbs81 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:15:
Hallo,
Ik ben veel gaan lezen en video's hierover bekijken. Uiteindelijk ben ik terug gegaan naar de basis vuistregels. Wat betreft tintelingen en dood gevoel in mijn handen was dit het bijstellen van het stuur. Het stuureinde daarbij haaks tov de grond zetten. Even stuurdop eraf en eventueel het stuurlint. Dan verticaal een waterpas (of telefoon met waterpas app) tegen het stuureinde.en dan afstellen.
Als dit het probleem oplost kan je eventueel nog je remgrepen iets verschuiven (naar boven of naar beneden) als je daar reden toe hebt.
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic