Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 442 ... 700 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Stillekracht schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:09:
CUT
Wat betreft tintelingen en dood gevoel in mijn handen was dit het bijstellen van het stuur. Het stuureinde daarbij haaks tov de grond zetten
.CUT
Ik neem aan evenwijdig....
Haaks komt wel voor bij mensen die een krom stuur gebruiken op een stadsfiets.

[ Voor 11% gewijzigd door Keezx op 27-09-2022 21:30 ]

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:51
Dat is het nadeel van schrijven in plaats van aanwijzen of laten zien.

Het is evenwijdig als je uitgaat van de onderkant van de bocht en daar dus horizontaal je waterpas tegen houdt.
Het is haaks als je het afgezaagde uiteinde van de bocht als referentie neemt. Dus de waterpas verticaal tegen het uiteinde.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-01 09:44

McMiGHtY

- burp -

Daar hebben plaatjes voor bedacht :)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:16
Vrouwlief zit met stevige rugpijn thuis; fysio vermoed dat het forenzen-met-rugzak de oorzaak is. Balen dat ze dus niet op de fiets kan, maar ook aan het nadenken hoe we dit gaan oplossen. Heel veel hoeft er niet mee (laptop, eten en spullen-die-vrouwen-normaliter-in-een-handtas-stouwen; kleding en handdoek legt ze al op locatie als ze met de auto is), en het moet vooral demontabel zijn. Tailfin is super, maar ook wel een forse prijs.
Nu zitten er in het (carbon) frame wel kleine busjes, maar volgens mij zijn die hooguit voor monteren van spatborden.
Zijn er nog andere oplossingen te verzinnen voor een steekas?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsS83O8OlJC8uEHaMrfvugFIeNw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AHMYvbJuPdy6Twc4kxWPx1Zi.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 28-09-2022 18:24 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Volgens mij kwam ik dit laatst tegen:

https://www.ortlieb.com/nl_nl/quick-rack-light+F78105

• Keezx
Die moet je dan onder de snelspanner klemmen...een steekas is minder handig daarvoor.
@mistraller, als er schroefdraad in die busjes zit, is er IMO geen bezwaar om daarmee een licht dragertje vast te maken, het zit op een plek die je goed kan belasten...

[ Voor 99% gewijzigd door Keezx op 28-09-2022 19:04 ]

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:48
Ik heb niet deze drager, maar wel Ortlieb tassen. Moet zeggen dat die erg goed bevallen, en voor mijn gevoel is ook over ieder detail nagedacht.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Maar jij gebruikt ze als bikepacking tassen toch?

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:13
Keezx schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:02:
Die moet je dan onder de snelspanner klemmen...een steekas is minder handig daarvoor.
@mistraller, als er schroefdraad in die busjes zit, is er IMO geen bezwaar om daarmee een licht dragertje vast te maken, het zit op een plek die je goed kan belasten...
Kijk even naar het filmpje op de site van Ortlieb Kees. Het gaat hier niet om een klemming op een snelspanner.

@Mistraller als een Tailfin je te duur is, is de link van @McMiGHtY een second best. Pootjes kunnen in de ogen die je op de foto laat zien. Dan is dat Ortlieb rekje met 3 klikjes los.

www.vanspeykwheels.nl

• Keezx
Tja, je hebt alsnog montagepunten op het frame nodig......

• ElGreco
Keezx schreef op woensdag 28 september 2022 @ 20:41:
Tja, je hebt alsnog montagepunten op het frame nodig......
Die heeft ie....

www.vanspeykwheels.nl

• Keezx
Hij kan snel los, dat is dan het enige voordeel.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:39
mhr-zip schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:04:
[...]

Ik heb niet deze drager, maar wel Ortlieb tassen. Moet zeggen dat die erg goed bevallen, en voor mijn gevoel is ook over ieder detail nagedacht.
Ik heb ook Ortlieb tassen. Fijne tassen. Wel gebruikt op mijn stadsfiets voor citybikepacking (Nijmegen-Groningen). Nu mijn oude MTB ombouwen zodat ik daar ook een bagagedrager en die tassen op kan bevestigen.

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12-2025
mhr-zip schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:04:
[...]

Nog ff een duit in het zakje, ik heb zelf een tas van de Decathlon. Wordt dagelijks gebruik voor Woon-Werk en ben er prima tevreden over!

• mhr-zip
Cranzai schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:40:
[...]

Nog ff een duit in het zakje, ik heb zelf een tas van de Decathlon. Wordt dagelijks gebruik voor Woon-Werk en ben er prima tevreden over!
Als ze 45 euro voor 1 tas zijn, zijn ze ook niet heel erg veel goedkoper dan een setje Ortliebs.

En misschien heb je echt maar 1 tas nodig, maar ik gebruik die 2de vaker dan ik vooraf gedacht had.

• Cranzai
mhr-zip schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:52:
[...]

Als ze 45 euro voor 1 tas zijn, zijn ze ook niet heel erg veel goedkoper dan een setje Ortliebs.

En misschien heb je echt maar 1 tas nodig, maar ik gebruik die 2de vaker dan ik vooraf gedacht had.
Das waar, moet wel zeggen dat 25L wel fijn is, daar past makkelijk een rugzak in. Wat je zegt over een tweede, die mis ik soms wel idd voor een handdoekje en wat (sport)kleding

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-01 23:13
Mistraller schreef op woensdag 28 september 2022 @ 18:23:
Vrouwlief zit met stevige rugpijn thuis; fysio vermoed dat het forenzen-met-rugzak de oorzaak is. Balen dat ze dus niet op de fiets kan, maar ook aan het nadenken hoe we dit gaan oplossen. Heel veel hoeft er niet mee (laptop, eten en spullen-die-vrouwen-normaliter-in-een-handtas-stouwen; kleding en handdoek legt ze al op locatie als ze met de auto is), en het moet vooral demontabel zijn. Tailfin is super, maar ook wel een forse prijs.
Nu zitten er in het (carbon) frame wel kleine busjes, maar volgens mij zijn die hooguit voor monteren van spatborden.
Zijn er nog andere oplossingen te verzinnen voor een steekas?
Betje buiten de box denkend: moet die laptop perse elke keer mee? Als je je hoeveelheid bagage vemindert volstaat een vedergewicht dragertje.

Ik heb een dedicated pc-tje/laptop staan om thuis te werken. Kost minder dan verzuim door een kapotte rug.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:17

Kluus

Gang is alles

Hier ook ortliebs in gebruik op de gravelbike, wel met degelijke montagepunten en een tubus cargo rekje, dus niet echt demontabel maar wel stevig. Bevalt zo prima, een stuk beter dan de rugzak die ik gebruik als ik op de “goede” fiets ga. Zit er over te denken om die commuter insert aan te schaffen, iemand die hier al ervaring mee?

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 28-09-2022 23:05 ]

• mhr-zip
Kluus schreef op woensdag 28 september 2022 @ 23:03: Zit er over te denken om die commuter insert aan te schaffen, iemand die hier al ervaring mee?
Jep. Wat wil je weten?

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:49
Foutje

[ Voor 196% gewijzigd door Makkelijk op 28-09-2022 23:28 . Reden: asd ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Mistraller
Keezx schreef op woensdag 28 september 2022 @ 19:02:
Bij een tailfin komt een vervangende steekas waar paddestoeltjes op zitten.

In die busjes zit draad, maar het is maar M3, en dat is toch echt wel heel weinig. Kans is aanwezig dat er een boutje afbreekt als je door een kuil rijdt. Daarom geeft Ortlieb ook aan dat je M5 of M6 moet hebben. En op een seatstay van carbon kan je ook geen bevestigingen maken.
Daarmee valt de Ortlieb dus af.
DieAnder schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:22:
[...]

Betje buiten de box denkend: moet die laptop perse elke keer mee? Als je je hoeveelheid bagage vemindert volstaat een vedergewicht dragertje.

Ik heb een dedicated pc-tje/laptop staan om thuis te werken. Kost minder dan verzuim door een kapotte rug.
Yup, die moet mee.

Vanavond nog eens even overlegd en ze vind de alu versie van de tailfin, mits haar tas er goed bovenop kan, nog wel okee.
Nu bedacht ik; als ik volgend jaar een keer een brm400 wil gaan rijden heb ik ook meer spullen nodig, en die tailfin past ook op mijn bike.... :P

Kan je op een tailfin een beetje fatsoenlijk een laptop tas kwijt? Zijtassen lijkt haar niet fijn qua balans. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, ik heb mijn tas ook bovenop een drager op m'n commute bike.

---------------

• ElGreco
Mistraller schreef op donderdag 29 september 2022 @ 02:14:
[...]

Bij een tailfin komt een vervangende steekas waar paddestoeltjes op zitten.

In die busjes zit draad, maar het is maar M3, en dat is toch echt wel heel weinig. Kans is aanwezig dat er een boutje afbreekt als je door een kuil rijdt. Daarom geeft Ortlieb ook aan dat je M5 of M6 moet hebben. En op een seatstay van carbon kan je ook geen bevestigingen maken.
Daarmee valt de Ortlieb dus af.

[...]

Yup, die moet mee.

Vanavond nog eens even overlegd en ze vind de alu versie van de tailfin, mits haar tas er goed bovenop kan, nog wel okee.
Nu bedacht ik; als ik volgend jaar een keer een brm400 wil gaan rijden heb ik ook meer spullen nodig, en die tailfin past ook op mijn bike.... :P

Kan je op een tailfin een beetje fatsoenlijk een laptop tas kwijt? Zijtassen lijkt haar niet fijn qua balans. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, ik heb mijn tas ook bovenop een drager op m'n commute bike.
De tas van tailfin erboven op is niet groot genoeg en onhandig qua ontwerp/formaat voor een laptop. Daar is ie niet op bedacht. Daar zou je ook voor een zijtas moeten gaan.

Zou de steekas van tailfin een match kunnen zijn met het Ortlieb rekje? Je zou aan beide bedrijven kunnen vragen wat de breedte en diameter is van de paddestoeltjes, dan kun je inschatten of iig de klemming dezelfde is. De klantenservice van Tailfin is redelijk vlot met dit soort vragen.

www.vanspeykwheels.nl

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Is dat ding de moeite? Haal je hem er uit op je werk en laat je de tas op de fiets of gebruik je hem puur om de boel wat beter te organiseren?

@Mistraller een (enkele) zijtas is wennen, zeker in het begin. Ik ben eerst zelfs een tijd terug gestapt naar een rugzak, ook op de commuter. Volgens mij heb ik dat hier ook wel eens getypt, maar dat neem ik dus terug. Inmiddels ben ik wel gewend en is het geen probleem meer. Natte weg, gravel en ik heb pas zelfs een klein stukje (simpele) single track mee gepakt en ik prop dat ding inmiddels behoorlijk vol en hij is dus vrij zwaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 29-09-2022 07:26 ]

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-01 08:33
Ik fiets altijd met een enkele zijtas met daarin laptop en kleding.

Vroeger nam ik ook schoenen mee en dan reed ik met twee tassen. Tegenwoordig heb ik een paar schoenen op 't werk staan ;-)

BetterShifting.com | Strava

• wisselwerking
mhr-zip schreef op woensdag 28 september 2022 @ 21:52:
[...]

Ik heb de Ortlieb back roller city. Weliswaar wat minder inhoud (20L ipv 25L), maar 2 tassen zijn goedkoper dan de Decathlon variant.

Ik gebruik over het algemeen 1 tas, maar "moet" het op termijn nog op de racefiets testen. Moet tussen haakjes omdat ik ook voldoende andere bikepacking opties heb en weet dat je ook prima kan slapen onder een aanhangwagen die je toevallig tegenkomt. :P

• ElGreco
wisselwerking schreef op donderdag 29 september 2022 @ 10:15:
[...]

[...] weet dat je ook prima kan slapen onder een aanhangwagen die je toevallig tegenkomt. :P
Is incl of excl beestjes?

www.vanspeykwheels.nl

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:17
Lubach heeft de fietshelm ontdekt:

Heb mijn ouders (2 koppige Friezen) afgelopen jaar zo gek gekregen eentje te dragen. Zelfde discussie, maar de cijfers/trend van de laatste jaren met gezonder willen leven+ebikes zijn overduidelijk. Achteraf begrijpen ze ook niet waar ze zo moeilijk over deden.

• Mistraller
ElGreco schreef op donderdag 29 september 2022 @ 06:17:
[...]

De tas van tailfin erboven op is niet groot genoeg en onhandig qua ontwerp/formaat voor een laptop. Daar is ie niet op bedacht. Daar zou je ook voor een zijtas moeten gaan.

Zou de steekas van tailfin een match kunnen zijn met het Ortlieb rekje? Je zou aan beide bedrijven kunnen vragen wat de breedte en diameter is van de paddestoeltjes, dan kun je inschatten of iig de klemming dezelfde is. De klantenservice van Tailfin is redelijk vlot met dit soort vragen.
Ik zat zelf daarom te denken aan een eigen tas voor bovenop de tailfin. Zo doe ik het namelijk zelf ook, al heb ik wel een hulpstukje gemaakt om afschuiven tegen te gaan.
Ik zat al te denken om een custom steekas te maken waarbij wat draadeind uitsteekt, dan kan je er van alles zelf aan maken. Dan zou ik zelfs een standaard drager kunnen kopen. Een zadelpen bevestiging met een riempje is makkelijk te maken met de riem van een SKS spatbord, de rest van het spatbord zou zelfs aan de drager gemaakt kunnen worden. Wel een hoog tweak gehalte :P Houdt vrouwlief niet van.

Mijn eigen drager zit gewoon met drie vleugelmoertjes vast. Dat is dan geen 3 seconden maar 15 seconden werk om eraf te halen maar nog wel prima. Ook behoorlijk getweakt maar gaat al jaren goed.

@DDX Heb jij meerdere assen gekocht voor je verschillende fietsen of zet je de as over?

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 29-09-2022 15:56 ]

---------------

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Ypuh schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:27:
Lubach heeft de fietshelm ontdekt:

[YouTube: Bike Bulletin: fietshelm | De Avondshow met Arjen Lubach (S2)]
Heb mijn ouders (2 koppige Friezen) afgelopen jaar zo gek gekregen eentje te dragen. Zelfde discussie, maar de cijfers/trend van de laatste jaren met gezonder willen leven+ebikes zijn overduidelijk. Achteraf begrijpen ze ook niet waar ze zo moeilijk over deden.
Zag het voorbij komen. Laten we het belachelijk maken, lekker goedkope televisie. Maar als een electrische fietsbejaarde met 25 km/u valt, dan kun je beter een zwarte auto met vlaggetje bellen dan de gele met zwaailicht.. Zeg ook elke keer tegen m'n ouders dat ze een helm op moeten. En ook tegen mensen die ik op een racefiets zie, vooral als ze met 30+ door de duinen zoeven dat het misschien verstandig is om aan een helm te gaan denken. Moet wel zeggen, dat er steeds meer helm-dragende ouderen te zien zijn (en in tegenovergestelde richting een grotere groep oudere wielrenners zonder helm..)

• mhr-zip
Holk schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:38:
[...]

Zag het voorbij komen. Laten we het belachelijk maken, lekker goedkope televisie. Maar als een electrische fietsbejaarde met 25 km/u valt, dan kun je beter een zwarte auto met vlaggetje bellen dan de gele met zwaailicht.. Zeg ook elke keer tegen m'n ouders dat ze een helm op moeten. En ook tegen mensen die ik op een racefiets zie, vooral als ze met 30+ door de duinen zoeven dat het misschien verstandig is om aan een helm te gaan denken. Moet wel zeggen, dat er steeds meer helm-dragende ouderen te zien zijn (en in tegenovergestelde richting een grotere groep oudere wielrenners zonder helm..)
Ze moeten die e-bikes gewoon standaard afregelen op 17 km/u. En er voorwaarden aan stellen om hem open te zetten naar 25 km/u.

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:15
mhr-zip schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:43:
[...]

Ze moeten die e-bikes gewoon standaard afregelen op 17 km/u. En er voorwaarden aan stellen om hem open te zetten naar 25 km/u.
Zeker niet! Ik moet soms toch lekker met 38kmu kunnen draften?!

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Dan ga je maar achter Lean Caffeine hangen,,..

• mhr-zip
GerbenBK schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:44:
[...]

Zeker niet! Ik moet soms toch lekker met 38kmu kunnen draften?!
* mhr-zip heft zijn belerende vingertje:
Het mag niet, het is gevaarlijk en we kunnen er veel over discussiëren (en dat wil ik niet doen).

Maar ik heb nooit problemen met mensen die 38km/u rijden op een gewoon e-bike (en ik zie genoeg forenzen die dat doen). Het probleem zit in mensen die tegen schijndood aanzitten, scholieren en boomers.

Dus ik ben het met je eens. Speed pedelec's heb ik sowieso geen last van.

[ Voor 11% gewijzigd door mhr-zip op 29-09-2022 13:09 ]

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-01 21:19
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe helm, nu zit ik te twijfel aan een Abus Airbreaker.
Dit is een helm zonder Mips, is dat dan een no-go gezien de prijs die erbij hoort?

• Ypuh
Dirk0s schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:08:
Ik ben aan het kijken naar een nieuwe helm, nu zit ik te twijfel aan een Abus Airbreaker.
Dit is een helm zonder Mips, is dat dan een no-go gezien de prijs die erbij hoort?
Willekeurig een helm bestellen zonder te passen is een no-go.

MIPS moet je zelf weten. Ik vind het vaak wel iets lekkerder zitten.

• Keezx
MIPS is kretologie, iedere willekeurige helm is 500% beter dan geen helm.
*knip*
Belerend en geen argument.

[ Voor 36% gewijzigd door tweakduke op 30-09-2022 11:42 ]

• GerbenBK
mhr-zip schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:07:
Het probleem zit in mensen die tegen schijndood aanzitten
_O-

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
[...]

Zag het voorbij komen. Laten we het belachelijk maken, lekker goedkope televisie.
Ik dacht dit eerst ook, maar volgens mij maakt hij het belachelijk maken juist belachelijk.

Voor mijzelf geldt wat denk ik voor 99% van de Nederlanders geldt: Op de racefiets of MTB peins ik er niet over om zonder helm te gaan fietsen. Op de stadsfiets draag ik hem juist niet. Logisch? Nee. Verstandig? Nee ook niet. Ga ik dat op korte termijn veranderen? Ook niet.

• Keezx
Vraag jezelf af of je ooit met een stadsfiets bent gevallen...
Ik ben 69 en nooit, dus de kans dat een hem nut heeft is zo klein dat ik het risico aanga.
Zeer zeker wel verstandig...

• DrAMetElfeNd
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
BreadFan schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:15:
[...]

Ik dacht dit eerst ook, maar volgens mij maakt hij het belachelijk maken juist belachelijk.
=> Ironie, als in omkering :)

• BreadFan
  • Niet online
Keezx schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:17:
Ik ben 69 en nooit, dus de kans dat een hem nut heeft is zo klein dat ik het risico aanga.
Die redenering volg ik niet.

Zo ben ik nog nooit doodgegaan, maar de kans is 100% dat dat een keer gaat gebeuren.

• Keezx
Dus je stelt de kans op doodgaan gelijk aan de kans op vallen met een stadsfiets, *knip*
Overigens ben ik in m'n jonge jaren vast wel eens gevallen met de schoolfiets, maar dat weet ik niet meer, want > 50 jaar geleden.
In m'n volwassen leven ( 50 jaar dus) ben ik nooit gevallen met een gewone gebruiksfiets, en best wel veel gefietst ook.

Neem een ander eens niet zo de maat.

[ Voor 11% gewijzigd door tweakduke op 30-09-2022 11:41 ]

• GerbenBK
BreadFan schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:20:
[...]

Die redenering volg ik niet.

Zo ben ik nog nooit doodgegaan, maar de kans is 100% dat dat een keer gaat gebeuren.
Daarnaast is het verkeer nu niet hetzelfde als tijdens het interbellum en heb je als 69-jarige ook niet meer het reactievermogen dat je had toen Drees nog premier was.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Behalve een val kan je natuurlijk ook aangereden worden en dat heb je niet onder controle.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-01 22:18

Roozzz

Plus ultra

Keezx schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:13:
Het laat wel zien dat kretologie het wint van gezond verstand. (bij een redelijke meerderheid)
Que? Hij wil een helm kopen en vraagt zich af of hij dan een helm met MIPS moet nemen. Hoe kom jij bij de tegenstelling tussen MIPS of geen helm?

@Dirk0s Moet je zelf weten. Persoonlijk zou ik altijd opteren van een helm met MIPS (zeker met zo'n prijs); of het écht veiliger is weet ik niet, maar schaden doet het in ieder geval niet. Uit ervaring ben ik wat zuinig op mijn hersenen, dus het is voor mij goed voor de gemoedsrust :+
Maar als die Airbreaker goed zit, is ie ongetwijfeld ook prima :)

If you can see, look. If you can look, observe

• Mistraller
Ja.
Vrouwlief in de binnenstad ooit; tegen een "varkensrug" gereden. => hersenschudding
Ikzelf bij oversteken een opstaand richeltje over het hoofd gezien. Kleding beschadigd en verder niks want ik droeg een helm en handschoenen.
Schoonvader een blackout tijdens het fietsen: hersenschudding + stalen plaat om schedelbreuk te herstellen. Draagt nu nog steeds geen helm. Eigenwijze donderstraal. Mijn ouders krijg ik het ook niet aan hun verstand gepeuterd.

Een flinke hersenschudding kan al leiden tot maandenlang herstel, vergis je daarin niet!

[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 29-09-2022 13:40 ]

---------------

• Keezx
DAN is de conclusie voor jou: ja ik zet ook op de stadsfiets een hellempie op.
Ik zou dat ook doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Keezx op 29-09-2022 13:44 ]

• Keezx
Roozzz schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:37:
[...]

Que? Hij wil een helm kopen en vraagt zich af of hij dan een helm met MIPS moet nemen. Hoe kom jij bij de tegenstelling tussen MIPS of geen helm?

@Dirk0s Moet je zelf weten. Persoonlijk zou ik altijd opteren van een helm met MIPS (zeker met zo'n prijs); of het écht veiliger is weet ik niet, maar schaden doet het in ieder geval niet. Uit ervaring ben ik wat zuinig op mijn hersenen, dus het is voor mij goed voor de gemoedsrust :+
Waaruit blijkt dat reclame/marketing werkt.

• Roozzz
  • Laatst online: 11-01 22:18

Roozzz

Plus ultra

Keezx schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:44:
[...]

Waaruit blijkt dat reclame/marketing werkt.
Is daar ooit enige twijfel over geweest?

If you can see, look. If you can look, observe

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:39

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Niet dat ik wel een fietshelm draag op de stadsfiets want ik ben namelijk zo geweldig dat ik niet val.. Dat buiten beschouwing gelaten O-)

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft een uitgebreide factsheet gemaakt en deze in 2019 nog bijgewerkt. Interessant punt onder "Hoeveel slachtoffers zouden fietshelmen kunnen besparen?" is dat het dragen van fietshelmen op jaarbasis 85 (!) dodelijke verkeersslachtoffers zou kunnen voorkomen. Hierbij zit overigens het grootste deel bij de mensen waar @GerbenBK op doelt, per jaar 45-50 stuks. Je zou je afvragen waarom het dragen van een fietshelm niet allang verplicht is. 8)7

Om terug te komen op de vraag van @Dirk0s zou ik altijd voor met MIPS gaan als het niet al te veel in de prijs scheelt. Ik kan namelijk niet zo snel onderzoeken vinden waarin aangetoond wordt dat MIPS daadwerkelijk het hersenletsel verminderd. Dus baat het niet, dan schaad het niet.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Gezellig hier :) je moet hier op het forum haast nog een helm op als bescherming voor alle verwijten die naar elkaars hoofd geslingerd worden. :+

Hier zie ik gelukkig steeds meer elektrische fiets gebruikers met helm op dus ben dat m'n ouders ook maar is voorzichtig aan het aanpraten.

Maar even wat anders, heb net voor het eerst een 30 30 interval training gedaan wat lekker afzien was maar wel heerlijk met dit weer.
Maar nu ziet de powercurve er wat raar uit, want die lijn kan toch alleen maar naar beneden lopen toch? of snap ik het niet...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lzo_KK4PFlwSRlsghqg8H3f9zkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XumzL6LcLGrRNJswsqg175eA.jpg?f=fotoalbum_large

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:15
Helm dragen is natuurlijk aan te bevelen, maar het is wel weer een staaltje victim blaming. Grootste probleem is de auto. Sterker nog automobilisten hebben vaker hersenletstel na een ongeval, maar we dragen ook geen helm in de auto.

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:39

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Tinusvolkel schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:57:

Maar nu ziet de powercurve er wat raar uit, want die lijn kan toch alleen maar naar beneden lopen toch? of snap ik het niet...

[Afbeelding]
Ik heb hier ook last van en begrijp dit ook niet. :?

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Ik ben 42, ben gevallen op m’n stadfiets 4 jaar geleden en ondervind elke dag de hinder die dat met zich mee heeft gebracht. Los van de fysieke schade (Tossy 3) ook neurologische schade

Ben ik voor een helmplicht voor stadfiesten? Nee, een aanbeveling is voldoende. Ben ik voor een helmplicht bij eBikes (ongeacht leeftijd bestuurder), volmondig ja. Waarom dat onderscheid; snelheid. Ik viel met 25+ (brug af, fietspad liep naar beneden) en was geen houden aan. Met 18 km/u heb je veel meer tijd om te reageren en de impact is minder.

• wisselwerking
Keezx schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:26:
Dus je stelt de kans op doodgaan gelijk aan de kans op vallen met een stadsfiets, *knip*
Overigens ben ik in m'n jonge jaren vast wel eens gevallen met de schoolfiets, maar dat weet ik niet meer, want > 50 jaar geleden.
In m'n volwassen leven ( 50 jaar dus) ben ik nooit gevallen met een gewone gebruiksfiets, en best wel veel gefietst ook.
*knip*

Overigens ben ik wel met de stadsfiets gevallen (te hard door een gladde bocht), en rijd ik daar ook wel racefiets snelheden op. Op Holterberg afgelopen weekend nog met 47km/u naar beneden gerold. Helm, nee. Helm verstandig, zeker. Maar ja, door een helm gaat je haar in de war. En wielrenners zijn ijdel, met en zonder helm. 8)

[ Voor 7% gewijzigd door tweakduke op 30-09-2022 11:43 . Reden: Niet terugslaan aub ]

• wielhelm
  • Laatst online: 11-01 00:26

wielhelm

80/86 ST bladebladed

Heb m'n pa (in de 70) het filmpje gestuurd net.
Hij fietst elke week +/- 60 km zonder helm op zijn sportieve stadsfiets......

zijn reactie--> ik ga het regelen.

Ik hoop echt dat ie zijn woorden waarmaakt.

Goed filmpje van Lubach

• Moonspring
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 11-01 14:47
Tinusvolkel schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:57:
Gezellig hier :) je moet hier op het forum haast nog een helm op als bescherming voor alle verwijten die naar elkaars hoofd geslingerd worden. :+

Hier zie ik gelukkig steeds meer elektrische fiets gebruikers met helm op dus ben dat m'n ouders ook maar is voorzichtig aan het aanpraten.

Maar even wat anders, heb net voor het eerst een 30 30 interval training gedaan wat lekker afzien was maar wel heerlijk met dit weer.

[Afbeelding]
Nee, kan weer omhoog lopen. Zeker met 30-30 intervallen.
Je vermogencurve zakt na de 30s natuurlijk. Je beste interval wordt aangevuld met rust. Na een minuut begint je nieuwe interval. Ipv rust komt er nu een blokje bij. Daardoor is je beste vermogen over anderhalve minuut hoger dan die over 1 minuut.

Edit: Zelfs bij 2.5, 3.5, 4.5 etc zit een piek. Goed uitgevoerde training!

[ Voor 3% gewijzigd door Moonspring op 29-09-2022 15:13 ]

• wisselwerking
wielhelm schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:09:
Heb m'n pa (in de 70) het filmpje gestuurd net.
Hij fietst elke week +/- 60 km zonder helm op zijn sportieve stadsfiets......

zijn reactie--> ik ga het regelen.

Goed filmpje van Lubach
Toepasselijke gebruikersnaam _/-\o_

• Tinusvolkel
  • Nu online
Moonspring schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:12:
[...]

Je vermogencurve zakt na de 30s natuurlijk. Je beste interval wordt aangevuld met rust. Na een minuut begint je nieuwe interval. Ipv rust komt er nu een blokje bij. Daardoor is je beste vermogen over anderhalve minuut hoger dan die over 1 minuut.

Bedankt voor de duidelijke uitleg (y) eigenlijk best logisch nu ik het zo lees :)

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:37

Phydomir

Dennis

Keezx schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:13:
Het laat wel zien dat kretologie het wint van gezond verstand. (bij een redelijke meerderheid)
Ik kan je de Cycling Tips, Nerdalert podcast aflevering "the future of helmet safety" (12 mei 2022) aanraden. Wetenschappelijke onderbouwing waarom systemen als MIPS wel degelijk nut hebben.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Cranzai
BreadFan schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:15:
[...]

Voor mijzelf geldt wat denk ik voor 99% van de Nederlanders geldt: Op de racefiets of MTB peins ik er niet over om zonder helm te gaan fietsen. Op de stadsfiets draag ik hem juist niet. Logisch? Nee. Verstandig? Nee ook niet. Ga ik dat op korte termijn veranderen? Ook niet.
Sinds een maandje ben ik om, naja voor mijn woon-werk verkeer dan (11km enkele reis op een hybride fiets), voornaamste besef was toen ik met 40 van het viaduct afging...
Maar ja, als ik nu op een kroegfietsje zou stappen voor een ritje van amper 5km dan zou ik hem weer niet op doen...

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:57
Mistraller schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:37:
[...]
@DDX Heb jij meerdere assen gekocht voor je verschillende fietsen of zet je de as over?
Ik heb een steekas en snelspanner van tailfin.
Daarmee kan ik de tas op elke fiets zetten.
Soms moet ik dan wel even steekas of snelspanner overzetten ja, maar gebruik hem meestal op 2 fietsen dus dan is het alleen tas overzetten.

https://www.strava.com/athletes/2323035

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

DDX schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:04:
[...]

Ik heb een steekas en snelspanner van tailfin.
Daarmee kan ik de tas op elke fiets zetten.
Soms moet ik dan wel even steekas of snelspanner overzetten ja, maar gebruik hem meestal op 2 fietsen dus dan is het alleen tas overzetten.
En hij gebruikt hem ook bij BRM's @Mistraller dus..hebbie al iets in een winkelmandje gegooid?

(Wellicht is de optie met die optie om zijtassen erop te gooien een idee?)

• Keezx
Phydomir schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:51:
[...]

Ik kan je de Cycling Tips, Nerdalert podcast aflevering "the future of helmet safety" (12 mei 2022) aanraden. Wetenschappelijke onderbouwing waarom systemen als MIPS wel degelijk nut hebben.
Nee, sorry. m'n tijd is TE kostbaar om dit soort dingen te beluisteren.
Zuiver theoretisch waarschijnlijk wel...
De kans dat het voor jou iets doet nadert tot nul.

[ Voor 8% gewijzigd door Keezx op 29-09-2022 16:39 ]

• Keezx
*knip*
Quote en reactie verwijderd.

[ Voor 89% gewijzigd door tweakduke op 30-09-2022 11:44 ]

• Frenz64
  • Laatst online: 10:47
Tja, een tijdje woon/werk dwars door Utrecht gefietst, zonder helm. Toen vroeg ik me af waar ik meer risico liep, tijdens die rit (ook op een hybride fiets met meestal rond de 25km/h gang) of tijdens een wielerritje door het Groene hart. ik heb toen gewoon die helm opgezet, met tegenzin, want iid niet cool. Maar met een rietje een karretje besturen is nog veel minder cool. En wie wel eens over de Amsterdamse straatweg gefietst heeft in Utrecht, weet de het risico daar aangereden te worden best aanzienlijk is. Je eigen vermogen op de fiets te blijven zitten heeft daar weinig mee te maken @Keezx .

Nu werk ik vanuit huis in m'n eigen gemeente, fiets ik altijd naar afspraken en zet 'm niet op, waarom? dommigheid denk ik

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-01 10:55

joker1977

Tweakert

Moonspring schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:12:
[...]

Ik begrijp het (nog) niet. Hoe kan de beste 1 minuut interval een betere average power geven dan de beste 30 secs? Je kunt dan toch altijd 30 secs uit de 1 minuut interval halen die waarschijnlijk beter (of in ieder geval gelijk) zijn ?

• Tinusvolkel
  • Nu online
joker1977 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:58:
[...]

Ik begrijp het (nog) niet. Hoe kan de beste 1 minuut interval een betere average power geven dan de beste 30 secs? Je kunt dan toch altijd 30 secs uit de 1 minuut interval halen die waarschijnlijk beter (of in ieder geval gelijk) zijn ?
Als je bijvoorbeeld van seconden 0-30 400W trapt en van 30-60 200w en daarna weer van 60-90 400W
Dan is het gemiddelde over de:
Eerste 30 seconden dus 400 watt
Eerste 60 seconden dus 300 watt
Eerste 90 seconden dus 333 watt

• Ypuh
wielhelm schreef op donderdag 29 september 2022 @ 15:09:
Ik heb ze gewoon een cadeaubon van Mantel op hun verjaardag gegeven.

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:42
[...]

Maar als een electrische fietsbejaarde met 25 km/u valt, dan kun je beter een zwarte auto met vlaggetje bellen dan de gele met zwaailicht..
Laten we het belachelijk maken ja.

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Keezx schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:38:
[...]

Kom dan ook niet hier verkondigen dat het allemaal pure marketing praat is, alsof dat de waarheid is.
Keezx schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:41:
[...]
Nee, want ik weet heel veel dingen van 50+ jaar geleden nog WEL.
Gezien sommige van je reacties in dit topic twijfel ik daar geen seconde aan d:)b

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

[...]

Als je tijd te kostbaar is..... Dan zou ik ook op dit forum stoppen met meelezen en reageren.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

joker1977 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 16:58:
[...]

Aanvulling op de uitleg van @Tinusvolkel, de beste 1 minuut heeft geen hoger gemiddelde dan de beste 30 seconden maar de 1.30 is hoger dan 1 minuut. Dit komt omdat je de intervallen meerdere keren opvolgt en 1.00 is dus àltijd een 30 seconden interval gevolgd door 30 seconden rust of andersom terwijl er bij 1.30 stukken bij zitten van 30 seconden interval - 30 seconden rust - 30 seconden interval. En dan kom je dus op de rekensom uit die @Tinusvolkel noemt.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 29-09-2022 20:32 ]

• joker1977

joker1977

Tweakert

Roozzz schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:37:

Volgens mij is het zo dat MIPS niet zo heel veel zegt over de kwaliteit van de helm, behalve dan dat die beter is om de impact onder bepaalde hoeken en rotaties beter te absorberen in vergelijking met dezelfde helm zonder MIPS.

Dat maakt de beslissing best lastig. Het kan prima zo zijn dat een MIPS-helm minder presteert dan een andere helm zonder MIPS. Je weet enkel dat de versie met MIPS beter presteert dan de versie zonder MIPS.

Daarnaast hebben een aantal merken ook nog hun eigen versies van MIPS, bv Bontrager met Wavecell en POC met SPiN. Verwarrend genoeg hebben beide merken ook nog eens MIPS-helmen in het assortiment. Ik heb daar ook best een tijdje naar zitten kijken en kon met mijn beperkte kennis over de materie niet echt een goede reden vinden waarom je specifiek voor MIPS moet gaan. Het is enkel een no-brainer als de helm zowel mét MIPS als zonder MIPS leverbaar is, dan neem je normaliter de MIPS-versie (weight-weenies uitgezonderd, denk ik dan).

• joker1977

joker1977

Tweakert

[...]

Eigenlijk heb je best wel een vervelende manier van communiceren. Misschien bedoel je het niet zo (maar gezien je post-geschiedenis denk ik het wel) maar het komt verschrikkelijk belerend over.

In het licht van "Wij willen een vriendelijker Tweakers" (zie: .plan: Wij willen een vriendelijker Tweakers ) zou je misschien ook iets anders uit de hoek kunnen komen in plaats van die "Ik weet het beter, ik hoef niet meer kennis tot me te nemen over onderwerp X en zonder bewijs of rationele reden probeer ik mijn authoriteit te laten gelden op basis van mijn senioriteit".

Het is een hele vervelende houding - en ook al heb je (soms) gelijk dan nog bestaan er verschillende manieren om dat te melden, toch ?

moest me even van het hart...

• Keezx
Point taken....

*knip*
Reageer dan niet als je niet in wil gaan op andermans argumentatie.

[ Voor 161% gewijzigd door tweakduke op 30-09-2022 11:44 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Keezx schreef op donderdag 29 september 2022 @ 21:13:
Point taken....

Overigens , wat moet ik met een heel verhaal over MIPS?
je snapt toch wel dat dat een verdienmodel van piepschuimproducenten is?
Hoe geef ik meerwaarde aan gestyleerd piepschuim? > Hang er een interessant klinkende afkorting aan en KASSA
Misschien toch maar eens een filmpje bekijken dan, Mips staat namelijk los van het “piepschuim” onderdeel, dat is nu net het idee. ;)

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
[...]

Waarom vraag je er dan naar? Als je toch geen zin hebt om er tijd in te steken ben je blijkbaar ook niet zo geïnteresseerd. Misschien dat je zelf een kort artikeltje kunt vinden erover, als dat beter past. Of, ga naar je lokale wielrenfietszaak en vertel daar dat je een helm wil kopen en laat je wat aanraden. Kost aanzienlijk minder tijd dan zelf de keuzes maken. Want blijkbaar heb je tot op zekere hoogte iig geen tijd om je hiermee bezig te houden.

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Top *O*
Overigens , wat moet ik met een heel verhaal over MIPS?
je snapt toch wel dat dat een verdienmodel van piepschuimproducenten is?
Hoe geef ik meerwaarde aan gestyleerd piepschuim? > Hang er een interessant klinkende afkorting aan en KASSA
Zucht... -O-

Of JIJ het nou leuk vind of niet. In bepaalde gevallen zal een MIPS (of soort gelijk alternatief) helm meer schade voorkomen dan een helm zonder zo'n systeem. Dan kun je blijven roepen dat het maar marketing term is en vooral bedoeld als extra inkomsten, maar dat is gewoon niet waar. Dus stop gewoon met dat verkondigen.

Of dat verschil in prijs en veiligheid het je waard is, dat is een tweede maar als iemand een nieuwe helm zoekt, dan is het op zijn minst handig als hij weet waar het over gaat zodat hij zelf de keuze kan maken.

• wisselwerking
Over helmen gesproken. Hoe lang doen jullie eigenlijk met een helm? De fabrikanten geven aan dat je na een x-aantal jaar de helm moet vervangen. Ik heb dat zelf nog nooit gedaan. Anderen wel?

• rolandos582
  • Laatst online: 09:11
wisselwerking schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:48:
Over helmen gesproken. Hoe lang doen jullie eigenlijk met een helm? De fabrikanten geven aan dat je na een x-aantal jaar de helm moet vervangen. Ik heb dat zelf nog nooit gedaan. Anderen wel?
Elk jaar een nieuwe toch? Heb je weer een reden om wat nieuws te kopen.

• Cranzai
Fiets nog niet lang genoeg om die termijn gehaald te hebben maar heb het met mijn ski-helm wel al gedaan. Je ziet toch deukjes in de bovenlaag komen met verloop van tijd. Eens in de 5 jaar vervangen ofzo zou ik zelf nog wel doen denk ik.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Het verhaal dat door weersinvloeden het materiaal uithardt of slechter wordt? Dat is volgens een bevriende scheikundige een broodje aap verhaal.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Als hij er niet meer uit ziet schuif ik hem meestal door naar mijn offroad escapades en koop een een mooie nieuwe om mee te shinen ;). Overigens heb ik er met MTBen ook al een aantal kapot gevallen dus dat is dan soms ook een moment om weer door te schuiven. Uiteindelijk koop ik op die manier om de twee jaar wel een nieuwe denk ik, maar dus niet vanwege de "houdbaarheid" of iets dergelijks.

[ Voor 24% gewijzigd door Kluus op 30-09-2022 12:00 ]

• Frenz64
  • Laatst online: 10:47
SirLenncelot schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:57:
[...]

Het verhaal dat door weersinvloeden het materiaal uithardt of slechter wordt? Dat is volgens een bevriende scheikundige een broodje aap verhaal.
Dat kan dan wel zijn, maar een motorhelm heeft een maximale houdbaarheid, is gewoon een CE-codering in je helm. Daar zal ook wel een verdienmodel achter zitten, maar motorrijders nemen dat wel serieus. Iets met verwekers, ik geloof dat dit voor vooral voor polycarbonaat geldt (iets met klok en klepel)

Overigens moest ik net ff vanuit Breukelen iets ophalen in Utrecht met de w/w fiets: helm opgedaan :+

N=1, maar de discussie heeft me toch wel weer aangezet tot ander gedrag

[edit] ff opgezocht, niet helemaal correct, de ECE codering staat wel in de helm, maar geeft weer aan welke veiligheidtest de helm voldaan heeft. Opzich wel een indicatie hoe oud de helm is. Over dat polycarbonaat klopt wel, daarvan zeggen ze dat het onder UV licht brosser wordt over time, Carbon op glasvezel composieten hebben daar minder last van. Vervangen wordt geadviseerd om de 5 tot 7 jaar

[ Voor 20% gewijzigd door Frenz64 op 30-09-2022 12:42 ]

• joker1977

joker1977

Tweakert

SirLenncelot schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 11:57:
[...]

Raar, het is nl. zowel in de chemische als fysische wereld vrij duidelijk dat UV-straling genoeg energie bevat (d.w.z. golflengte kort genoeg) om polymeer-ketens te breken. En de meeste mensen kennen het fenomeen van 'verweerd plastic door zonlicht' ook wel, dus om te zeggen dat het een broodje aap is, gaat me wat ver. Maar misschien bedoelt hij wat anders?

Ik denk dat de grootste factor simpelweg gebruik is. Als je vaak fietst, zul je meer in de zon fietsen en zal ie ook eerder vervangen worden. Doe es gek, iedere 3-5 jaar ?

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Tijdens mijn training wegkapiteit van de NTFU werd er verkondigd dat een helm 5 jaar meegaat..

En nou moet ik zeggen....een nieuwe helm geeft wel moraal!

• Galois
  • Laatst online: 10:34

Galois

1811 - 1832

McMiGHtY schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:15:
Tijdens mijn training wegkapiteit van de NTFU werd er verkondigd dat een helm 5 jaar meegaat..

Hij gaat 5 jaar mee vanaf het moment dat je 'm aanraakt? Of vanaf het moment dat deze uit de fabriek rolt? :)

Ik vind het wel knap dat fabrikanten dit voor elkaar krijgen bij ons, door op ons gevoel van veiligheid in te praten.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Om het verhaal iets te nuanceren, die (of vergelijkbare) processen bestaan zeker maar de deskundige wuifde dit weg als verwaarloosbaar voor een fietshelm die de meeste tijd toch opgeborgen ligt en bij de meesten max een uurtje of 5 à 10 per week gebruikt wordt.

Verhard plastic door -straling heeft (denk ik) betrekking op de tuinstoelen die je nooit opruimt.

Maar het is wel lekker om af en toe een nieuw helmpje te kopen hoor. Ik heb mijn vorige helm vervangen toen het sier-plastic afbrokkelde en de padding al een paar keer vervangen was. Pak m beet 8 jaar mee kunnen doen. Over de huidige helm ben ik uiteindelijk toch niet zo tevreden, ga deze waarschijnlijk volgend seizoen vervangen, dan heb ik er ‘maar’ twee jaar mee gereden.

Edit: hoe langer ik erover nadenk, des te minder ik het geloof. Als dit echt een serieus probleem was dan werden helmen wel geleverd met een productiedatum of uiterlijk-gebruiken-tot datum. Als dat moment ooit komt neem ik mijn woorden terug, maar tot die tijd: ‘Bullsh*t’

[ Voor 15% gewijzigd door SirLenncelot op 30-09-2022 15:41 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

Grin

Ride si sapis.

McMiGHtY schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 13:15:

Ik word idd wel vrolijk van een nieuwe helm (of fietsbroek, shirtje, handschoentjes, zonnebril, etc etc enz enz)
Ik koop elk jaar wel een nieuwe, of twee wanneer ik daar zin in heb.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• _Z3
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:47

_Z3

Grin schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:25:
[...]

Ik word idd wel vrolijk van een nieuwe helm (of fietsbroek, shirtje, handschoentjes, zonnebril, etc etc enz enz)
Ik werd er ook wel blij van toen ik mn helm vervangen moest nadat deze gebroken was. Deed waar hij voor bedoeld was. :) Mn heup vond het trouwens minder grappig die was helaas ook gebroken.

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01 12:00
New Bike Day Baby!!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vhFvJGsi9tndKbZUwgK58RBXfWA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nVsIL7SUBHy6rRWSRh86RdK1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GerD5bezhPhfWy3noPSdMMljYiw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/U4Z7ByRYw6D86SSUFjZFBQ8k.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oj7cK3sU6QwOS019c3dI-INynTQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RHNoena9bPR0vgHWromjD7dF.png?f=fotoalbum_large

Lastig om de kleur echt goed op te foto te krijgen. Het is bordeaux rood, maar met een licht glinstertje erin. Ik vind het in ieder geval erg chique ogen!
Net even een kort rondje gemaakt. Wat me direct opvalt is hoe stijf en stabiel de fiets is. Zowel bij insturen als bij aanzetten. Echt een wereld van verschil met me Cube Atain sl. Ook is het elektronisch schakelen een feestje, met name voor dan. Al doe ik dat niet heel vaak, het is wel fijn dat het gewoon een stuk "makkelijker" gaat. Enige waar ik even aan moet wennen zijn de shifters. De bult bovenop is een stuk forser dan ik gewend was. Maar wellicht valt me dat over een week al niet meer op.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• Aiolos
  • Niet online
Dat van die helmen en hun levensduur heb ik ook eens opgezocht naar aanleiding van een verkoper die ook beweerde dat mijn skihelm nodig vervangen moest worden. Geen bron gevonden, behalve fabrikanten die beweren dat het moet.

Wel een bron van het tegendeel: https://helmets.org/up1505a.htm

Overigens, er staat in elke helm tegenwoordig wel een productiejaar. Maar als je dan nu bij de verkoper een helm ziet liggen met productiejaar 2020, wanneer gaat die 5 jaar dan in?

Ik denk dat het ook belangrijker is om voorzichtig met je helm om te gaan: veel vallen, stoten, etc. geeft natuurlijk veel meer kans op beschadigingen die invloed hebben op het opvangen van werkelijke klappen als het nodig is.

Enne: een helm voorkomt geen ongevallen ;) Niet voor niks dat de fietsersbond tegen een helmplicht is: er gaan minder mensen door fietsen (want gedoe, dus dan pakken we de auto maar), zie ook https://www.fietsersbond....-tegen-een-helmplicht-is/
(Neemt niet weg dat de gevolgen van een ongeval natuurlijk wel kleiner (kunnen) zijn)

[ Voor 21% gewijzigd door Aiolos op 30-09-2022 16:59 ]

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters of modbus apparaten (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Cranzai
Michaelg schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 16:50:
New Bike Day Baby!!!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

... Wat me direct opvalt is hoe stijf en stabiel de fiets is. Zowel bij insturen als bij aanzetten. ...
Elke trap was raak? ;)
Gave bak man, gefeliciteerd!

• rolandos582
  • Laatst online: 09:11
Grin schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:25:
[...]

Of meer ....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3vlkduv5z4Go5--pD1O_joZcTk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EYO3fFY9NT5FyQXThPODvUES.jpg?f=user_large

• Ypuh
Fiets nu een jaar of 13-14 en steeds na 5 jaar een nieuwe helm gekocht. Niet omdat het per se nodig was (pak de oude ook nog wel eens), maar vooral om ook weer wat nieuws te hebben. Heb nu een aero-achtige helm en eentje die goed ventileert. De laatste zit ook het beste omdat ik nu beter wist waar op te letten. Ook worden ze na veelvuldig gebruik een beetje vies/minder mooi en dat poets je er niet per se uit.

@Michaelg Gave fiets en prachtige kleur! Ben na je betoog van vorige maand benieuwd of je nog een korting hebt weten te bemachtigen. Ga er vanuit dat je er op stond de adviesprijs te betalen :+? Veel plezier ervan :> !

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01 12:00
Ypuh schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 19:26:
@Michaelg Gave fiets en prachtige kleur! Ben na je betoog van vorige maand benieuwd of je nog een korting hebt weten te bemachtigen. Ga er vanuit dat je er op stond de adviesprijs te betalen :+? Veel plezier ervan :> !
No comments.....

Maar nee. Advies prijs van deze is maar liefst een whopping 7700 euro. Ver boven budget en dus ook nooit op een shortlist terecht gekomen.
Op mp werd hij geadverteerd voor 5400 en uiteindelijk zelf 5100 voor betaald. Daar is dan wel de dzero pm gewisseld voor een reguliere crankset.
Al met al echt enorm blij mee. Dus dank voor de tip om ook verder te kijken 😉.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Ik probeer te bepalen wat ik moet kopen nu het wat kouder is buiten. Ik ben van plan om buiten te fietsen als het droog is en het wegdek dus ook droog is. Wat moet ik dan kopen?

Ik zat te denken aan:
- Winter Bib of een extra broek die ik over mijn normale bib aantrek
- handschoenen
- een regenjack die ook wind tegen houdt, waarvoor ik https://www.decathlon.nl/...301771?mc=8502439&c=BLAUW had gevonden. Daar doe ik dan mijn normale ondershirt en wielrenshirt onder.
- mogelijk overschoenen, maar dat wil ik eerst uitproberen

Nu vraag ik me af of ik nog iets mis. Ik zag dat er ook winterbanden bestaan. Maar ga ik dat nodig hebben als ik alleen met een droog wegdek fiets? Mij lijkt van niet, maar ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn. Ik fiets nu maximaal een uur/30km.

Ik snap dat ik vraag naar oa kleding, maar ik denk dat mijn vraag beter past in dit topic omdat ik opzoek ben naar wat ik nodig heb en niet zozeer op zoek ben naar tips voor specifieke kledingstukken of spullen.

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:40
@AMD1800 In Het grote fietskleding topic kun je er meer over lezen ;)

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-01 11:34
Als je banden hebt met normale of goede grip zijn winterbanden niet nodig. Die zou ik pas overwegen wanneer ik de fiets zou gebruiken voor de dagelijkse commute, aangezien winterbanden langer mee gaan / minder snel lek zouden moeten gaan.
Pagina: 1 ... 442 ... 700 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).