Volgens mij zijn al mijn shifters (Ultegra 6500, Ultegra R8050, GRX810) onder de lak allemaal van aluminium.scraemus schreef op zondag 11 september 2022 @ 10:11:
[...]
te bestellen bij unlimitedcolors of zoals ik gedaan heb gewoon even met een watervaste zwarte stift aangestipt (de shifters zijn toch niet van metaal dus roesten zullen ze niet imo)
Ik heb me net laten verleiden nog een weekje Tenerife te boeken. Nu heb ik begrepen dat ze daar leuke klimmetjes hebben.
Maar, uh, hoe doe je dat met kleding als het beneden 25C is en op de top 5C? Iemand tips voor wat handig is? Ik heb al wel goede warme (fleece) beenstukken, dus ik zoek vooral een handige oplossing voor m'n bovenlichaam.
Edit: zo'n soort vraag hoort natuurlijk in het fietskleding topic, mea culpa.
Maar, uh, hoe doe je dat met kleding als het beneden 25C is en op de top 5C? Iemand tips voor wat handig is? Ik heb al wel goede warme (fleece) beenstukken, dus ik zoek vooral een handige oplossing voor m'n bovenlichaam.
[ Voor 37% gewijzigd door Tom-Z op 13-09-2022 10:12 ]
Cervelo heeft ook een nieuwe fiets uitgebracht. Althans een oude modelnaam nieuw leven ingeblazen.
https://www.cervelo.com/nl-NL/bikes/soloist
Wel een mooie fiets, alleen bijna 8k voor ultegra di2. Ik dacht dat je bij Specialized voor de naam betaalde.....
Wel een mooie fiets, alleen bijna 8k voor ultegra di2. Ik dacht dat je bij Specialized voor de naam betaalde.....
Eerste ingeving; thermovest over je shirt heen als het koud begint te worden?Tom-Z schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:36:
Ik heb me net laten verleiden nog een weekje Tenerife te boeken. Nu heb ik begrepen dat ze daar leuke klimmetjes hebben.
En bij Cervélo dacht je dat niet? Dat is toch al sinds jaar en dag een duur merk ?The DenMan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:56:
Cervelo heeft ook een nieuwe fiets uitgebracht. Althans een oude modelnaam nieuw leven ingeblazen.
De €4300 voor een versie met een niet volledige mechanische 105 groep is nog een grotere FU. Dat is meer dan het dubbelle dan een Cube Attain met identieke afmontage (€1950) .The DenMan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:56:
Yep. Ultegra shifters zijn gemaakt van aluminium en CFRP (Carbon fiber-reinforced polymers).Kluus schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 08:47:
[...]
Volgens mij zijn al mijn shifters (Ultegra 6500, Ultegra R8050, GRX810) onder de lak allemaal van aluminium.
(Maar vooral aluminium)
[ Voor 3% gewijzigd door Salteh op 13-09-2022 10:43 ]
Windstopper mee voor de koudere temperaturen, daar blijf je meestal wel warm mee. Isoleert wel goed en houdt de koude wind tegen waardoor je niet zo snel afkoeltTom-Z schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:36:
Leuk. Is eigenlijk gewoon de natuurlijke opvolger van de R5 en de tegenhanger van de Tarmac SL7. De echte aero-frame hype lijkt weer een beetje voorbij en de traditionele lichtgewicht klimfiets was door de schijfrem al om zeep geholpen. Qua looks sluit dit middle of the road design wel het meest aan bij het grote publiek.The DenMan schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:56:
Ben benieuwd wat dit voor de S3, R3 en R5 betekent. De R3 heeft net als de S3, Caledonia en 3T fietsen als grote voordeel een iets relaxtere geometrie wat ze voor mij perfect maakte. Deze Soloist neigt meer naar een racy geometrie (0.5cm langer, 1.5cm lager in maat 58).
R5:

Soloist:
Poeh, lekker fietsje hoor!Ypuh schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:47:
[...]
Leuk. Is eigenlijk gewoon de natuurlijke opvolger van de R5 en de tegenhanger van de Tarmac SL7. De echte aero-frame hype lijkt weer een beetje voorbij en de traditionele lichtgewicht klimfiets was door de schijfrem al om zeep geholpen. Qua looks sluit dit middle of the road design wel het meest aan bij het grote publiek.
Ben benieuwd wat dit voor de S3, R3 en R5 betekent. De R3 heeft net als de S3, Caledonia en 3T fietsen als grote voordeel een iets relaxtere geometrie wat ze voor mij perfect maakte. Deze Soloist neigt meer naar een racy geometrie (0.5cm langer, 1.5cm lager in maat 58).
R5:
[Afbeelding]
Soloist:
[Afbeelding]
Opvolger voor jouw S3?
De Soloist wordt het sowieso niet vanwege de geometrie. Met name reach is een issue en downsizen ben ik te groot voor.Cranzai schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:09:
Poeh, lekker fietsje hoor!
Opvolger voor jouw S3?
Heb al een tijdje de Caledonia-5 op het oog, maar vind €3.500 (adviesprijs €4.500) voor een frameset waarvan de zadelpen, stuurpen en het stuur nog omgewisseld moeten worden iets te gek. Ben slechts student hé, en ook weinig zin om m'n S3 dan weg te doen.
Fair, maar Cervélo heb ik regelmatig voorbij zien komen met dikke korting, Specialized is volgens mij gecapped op 10%.joker1977 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 10:17:
[...]
En bij Cervélo dacht je dat niet? Dat is toch al sinds jaar en dag een duur merk ?
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Volgens mij krijg je extra dikke korting als je een oranje neemtmhr-zip schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:26:
[...]
Fair, maar Cervélo heb ik regelmatig voorbij zien komen met dikke korting, Specialized is volgens mij gecapped op 10%.
N+1 is een goede reden om snel af te studeren toch?Ypuh schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 11:48:
[...]
De Soloist wordt het sowieso niet vanwege de geometrie. Met name reach is een issue en downsizen ben ik te groot voor.
Heb al een tijdje de Caledonia-5 op het oog, maar vind €3.500 (adviesprijs €4.500) voor een frameset waarvan de zadelpen, stuurpen en het stuur nog omgewisseld moeten worden iets te gek. Ben slechts student hé, en ook weinig zin om m'n S3 dan weg te doen.
[Afbeelding]
Was vroeger niet zo... Heb mijn Specialized MTB met 20% korting gekocht. In de tijd dat overjarige modellen met wel meer korting weg gingen. Dus dat probeerde ik ook bij mijn Specialized-dealer. Hij gaf aan dat hij wel zou willen, maar niet mocht van Specialized. Overjarig mocht max met 20%. Hij kon wel een setje XT-pedalen en carbon bidonhouders erbij doen...mhr-zip schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 13:26:
[...]
Fair, maar Cervélo heb ik regelmatig voorbij zien komen met dikke korting, Specialized is volgens mij gecapped op 10%.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Waar heb je deze gekocht?kadooosh schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 07:22:
[...]
Ik heb de airstreamsz slim nu eindelijk geprobeerd en het werkt echt veel beter dan verwacht. Scheelt echt enorm. Ik kan niet meer zonder! Zou eigenlijk standaard bij helmen moeten zitten. Zeker als je forenst op je spedelec kan je Tinnitus krijgen van de herrie.
Je kunt ook een Carbonda frame kopen (kost tussen de 400 - 800) en dan zelf opbouwen. Ik heb zelf een CFR 696 (gravel), maar CFR 1056 is racegeometrie.
[ Voor 27% gewijzigd door KleineJoop op 13-09-2022 20:42 ]
https://www.cxcsupply.com/cat-ears-windruis-bescherming
Alleen zie dat de airstream slim er nu niet meer is, misschien moet die weer op voorraad komen.
Even een update van het hele verhaal met de fietsenmaker die er lang over deed.
Al vrij snel na The Ride deed m'n achterrem het niet meer goed. De zuigers gingen niet meer soepel terug. Ik dus proberen te ontluchten maar ik kreeg met geen mogelijkheid olie door het systeem geduwd met een spuit. Tig keer geprobeerd te ontluchten, geen succes. Af en toe werd het ietsje beter maar nog steeds slecht. Tijdens de Bauke Mollematocht lekte er vervolgens vloeistof uit de shifter en deed de rem het helemaal niet meer. Ik het systeem controleren en ik merkte dat de remleiding een beetje geplet was. Dus nieuwe leiding besteld, meteen even foam om alle kabels gedaan en m'n achterrem op de rechtershifter en vice versa. Die had ik per ongeluk omgedraaid bij het bouwen van de fiets. Uiteindelijk alles netjes aangesloten: zelfde probleem.
Ik dus een afspraak bij de fietsenmaker gemaakt want ik had ook een slagje in het wiel (kan ik zelf niet fixen) en ik zei: pers dan ook meteen deze nieuwe bottom bracket er maar in als je toch bezig bent. Enfin, op 17 augustus die fiets gebracht. Einde van de week nog niets gehoord. Week later nog niks. Uiteindelijk 2 weken na het brengen was de fiets 'klaar'. Maar de linker rem deed het nog steeds niet en ook hij kon het niet fixen. Hij vertelde dat de rem waarschijnlijk stuk was. Ik vroeg: hij is nog geen jaar oud, jij bent een Shimano Service Center, kun je die niet voor garantie opsturen. Daar had hij geen zin in want: te druk. Het kon wel maar dan ging hij uren rekenen. Omdat ik al 145 euro moest aftikken (waarvan 40!!!) voor het 'vervangen' van de bottom bracket, kon hij natuurlijk in de stront zakken. De bottom bracket had ik nota bene zelf al verwijderd + ik had een nieuwe bottom bracket meegegeven aan de fm.
Ik online een nieuwe shifter besteld en ondertussen een beetje gaan rondbellen naar Shimano dealers. In Sneek kon ik gelukkig terecht. Hij gaf aan dat het wel een paar weken kon duren voordat er bericht vanuit Shimano was dus ik was blij dat de nieuwe shifter in ieder geval onderweg was.
Paar dagen later nieuwe shifter ontvangen, geïnstalleerd: ZELFDE FUCKING PROBLEEM. Van alles geprobeerd. Fiets naar voren hellen en ontluchten, fiets achterover houden en ontluchten en zo door. Er kwamen af en toe wel wat belletjes naar boven naar de rem bleef slecht. Ik was al helemaal klaar om de fietsenmaker in Sneek te bellen voor een afspraak totdat ik nog eens goed ging kijken hoe de kabels liepen. Er kwam immers tot voor kort af en toe wel lucht uit de leiding maar het voelde nog altijd alsof er lucht in de leiding zat.
... apifiny deluxe: de leiding ligt in het stuur hoger dan de shifter. Alleen waar de leiding uit mijn stuur richting de shifter loopt, gaat hij weer omhoog. Het lijkt dus alsof de shifter op een hoger punt zit dan de leiding, maar dat is alleen bij het uiteinde. Luchtbellen blijven dus in de leiding, in het stuur, zitten. Ik de fiets een beetje naar rechts kantelen en plop: een luchtbel en de rem is ineens 'snappy'.
Hij werkt weer. Na bijna 2 maanden kutten met de rem werkte hij weer doordat ik doorhad dat de kabel ietsje hoger lag dan de shifter.
De shifter die ik naar Shimano had gestuurd is inmiddels omgeruild voor een nieuwe. Die heb ik nu dus over. Mocht iemand op zoek zijn naar een R8070-L shifter DM me dan even
bonusfoto
Al vrij snel na The Ride deed m'n achterrem het niet meer goed. De zuigers gingen niet meer soepel terug. Ik dus proberen te ontluchten maar ik kreeg met geen mogelijkheid olie door het systeem geduwd met een spuit. Tig keer geprobeerd te ontluchten, geen succes. Af en toe werd het ietsje beter maar nog steeds slecht. Tijdens de Bauke Mollematocht lekte er vervolgens vloeistof uit de shifter en deed de rem het helemaal niet meer. Ik het systeem controleren en ik merkte dat de remleiding een beetje geplet was. Dus nieuwe leiding besteld, meteen even foam om alle kabels gedaan en m'n achterrem op de rechtershifter en vice versa. Die had ik per ongeluk omgedraaid bij het bouwen van de fiets. Uiteindelijk alles netjes aangesloten: zelfde probleem.
Ik dus een afspraak bij de fietsenmaker gemaakt want ik had ook een slagje in het wiel (kan ik zelf niet fixen) en ik zei: pers dan ook meteen deze nieuwe bottom bracket er maar in als je toch bezig bent. Enfin, op 17 augustus die fiets gebracht. Einde van de week nog niets gehoord. Week later nog niks. Uiteindelijk 2 weken na het brengen was de fiets 'klaar'. Maar de linker rem deed het nog steeds niet en ook hij kon het niet fixen. Hij vertelde dat de rem waarschijnlijk stuk was. Ik vroeg: hij is nog geen jaar oud, jij bent een Shimano Service Center, kun je die niet voor garantie opsturen. Daar had hij geen zin in want: te druk. Het kon wel maar dan ging hij uren rekenen. Omdat ik al 145 euro moest aftikken (waarvan 40!!!) voor het 'vervangen' van de bottom bracket, kon hij natuurlijk in de stront zakken. De bottom bracket had ik nota bene zelf al verwijderd + ik had een nieuwe bottom bracket meegegeven aan de fm.
Ik online een nieuwe shifter besteld en ondertussen een beetje gaan rondbellen naar Shimano dealers. In Sneek kon ik gelukkig terecht. Hij gaf aan dat het wel een paar weken kon duren voordat er bericht vanuit Shimano was dus ik was blij dat de nieuwe shifter in ieder geval onderweg was.
Paar dagen later nieuwe shifter ontvangen, geïnstalleerd: ZELFDE FUCKING PROBLEEM. Van alles geprobeerd. Fiets naar voren hellen en ontluchten, fiets achterover houden en ontluchten en zo door. Er kwamen af en toe wel wat belletjes naar boven naar de rem bleef slecht. Ik was al helemaal klaar om de fietsenmaker in Sneek te bellen voor een afspraak totdat ik nog eens goed ging kijken hoe de kabels liepen. Er kwam immers tot voor kort af en toe wel lucht uit de leiding maar het voelde nog altijd alsof er lucht in de leiding zat.
... apifiny deluxe: de leiding ligt in het stuur hoger dan de shifter. Alleen waar de leiding uit mijn stuur richting de shifter loopt, gaat hij weer omhoog. Het lijkt dus alsof de shifter op een hoger punt zit dan de leiding, maar dat is alleen bij het uiteinde. Luchtbellen blijven dus in de leiding, in het stuur, zitten. Ik de fiets een beetje naar rechts kantelen en plop: een luchtbel en de rem is ineens 'snappy'.
Hij werkt weer. Na bijna 2 maanden kutten met de rem werkte hij weer doordat ik doorhad dat de kabel ietsje hoger lag dan de shifter.
De shifter die ik naar Shimano had gestuurd is inmiddels omgeruild voor een nieuwe. Die heb ik nu dus over. Mocht iemand op zoek zijn naar een R8070-L shifter DM me dan even
bonusfoto
[ Voor 7% gewijzigd door Tjebakka op 14-09-2022 08:59 ]
If it aint fixed, it's broken.
Ben blij voor je dat het opgelost is.
Ik ben 100% voor lokale fietsenmakers en fietsonderhoud is uiteindelijk geen raketwetenschap. Met wat aanschaf van (redelijk) goedkoop materiaal, kan je bijna alles zelf doen. Maar vaak doe je het niet, uit een vorm van luxe. 'ik besteed mijn tijd ergens anders aan'
Maar soms heb je maar één slechte ervaring nodig en je hebt zoiets van 'ik doe het zelf wel'. Wat dan jammer is voor de andere wel degelijke fietsenmakers in de buurt. Zo doet Joindry nu ook al 8j zelf klein onderhoud op de wagen nadat de lokale garage hem 250 euro aanrekende voor het niet uitvoeren van onderhoud én de airco af te laten om me zo spoedig weer op bezoek te hebben voor een 'airco herstel' van 400 euro. (wat een andere garage dus fixte voor 70 euro, want er moest enkel terug gas in)
Maar euhm, hoe knullig voel je je dat de oplossing zat in gewoon even de fiets een andere kant uit kantelen
Nog goed kunnen slapen vannacht
Ik doe normaal alles aan m'n fiets zelf, behalve wielen bouwen en richten. Maar ik was ten einde raadJoindry schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:05:
[...]
Ben blij voor je dat het opgelost is.
Ik ben 100% voor lokale fietsenmakers en fietsonderhoud is uiteindelijk is het geen raketwetenschap. Met wat aanschaf van (redelijk) goedkoop materiaal, kan je bijna alles zelf doen. Maar vaak doe je het niet, uit een vorm van luxe. 'ik besteed mijn tijd ergens anders aan'
Maar soms heb je maar één slechte ervaring nodig en je hebt zoiets van 'ik doe het zelf wel'. Wat dan jammer is voor de andere wel degelijke fietsenmakers in de buurt. Zo doet Joindry nu ook al 8j zelf klein onderhoud op de wagen nadat de lokale garage hem 250 euro aanrekende voor het niet uitvoeren van onderhoud én de airco af te laten om me zo spoedig weer op bezoek te hebben voor een 'airco herstel' van 400 euro. (wat een andere garage dus fixte voor 70 euro, want er moest enkel terug gas in)
Maar euhm, hoe knullig voel je je dat de oplossing zat in gewoon even de fiets een andere kant uit kantelen![]()
Nog goed kunnen slapen vannacht
Toch gek dat die eerste fietsenmaker, die er blijkbaar echt geen zin in had, dat niet even gedaan heeft... Shimano legt dat prima uit in hun trainingsvideos en handleidingenTjebakka schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:19:
Ik ben er inmiddels wel achter dat dat een prutser eersteklas is. Niks geen maatwerk. Die heeft ook alleen maar vaste posten voor werkzaamheden in z'n computer staan. Bottom bracket vervangen = 40 euro. Maar alleen een bottom bracket in een frame persen waar je hooguit 5 minuten mee bezig bent kan hij niet aanklikken.Salteh schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:22:
[...]
Toch gek dat die eerste fietsenmaker, die er blijkbaar echt geen zin in had, dat niet even gedaan heeft... Shimano legt dat prima uit in hun trainingsvideos en handleidingen
Ervaring rijker illusie armer zullen we maar zeggen. Voortaan doe ik alle onderhoud weer lekker zelf. Ook maar eens een cursus wielbouwen & richten gaan volgen.
[ Voor 11% gewijzigd door Tjebakka op 14-09-2022 09:31 ]
Remmen ontluchten is ook beetje klote werk, soms gaat het simpel maar soms loop je wel ff te klooien.
Mijn best practice is inmiddels om aan beide kanten 2 spuiten te zetten en beetje te trekken en duwen zodat je alle luchtbelletjes eruit haalt.
En bij shimano is het best irritant dat de aansluiting op de remklauw niet met schroefdraad is, waardoor de spuit ook nog eens kan losschieten. (of is die inmiddels bij de 12 speed verbeterd?)
Mijn best practice is inmiddels om aan beide kanten 2 spuiten te zetten en beetje te trekken en duwen zodat je alle luchtbelletjes eruit haalt.
En bij shimano is het best irritant dat de aansluiting op de remklauw niet met schroefdraad is, waardoor de spuit ook nog eens kan losschieten. (of is die inmiddels bij de 12 speed verbeterd?)
Ik denk dat @ElGreco dan nog meer werk krijgt….rolandos582 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:57:
[...]
Stel je voor dat ik dat ook nog zelf ga doen
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Dat heb ik 3x gehad. Ik had er zoveel druk op gezet dat het slangetje van de spuit losschoot. Overal olie natuurlijk. Gelukkig deed ik dit altijd buiten. En gelukkig laat de olie geen langdurige vlekken achter op de tegels. Een paar regenbuitjes en het is helemaal weg. Gras kan er minder goed tegen is mijn ervaring.DDX schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:57:
Remmen ontluchten is ook beetje klote werk, soms gaat het simpel maar soms loop je wel ff te klooien.
Ik heb afgelopen zomer bij onderhoud en plaatsen van nieuwe remblokken en het terug duwen van de pistons perongeluk het reservoir van mijn Ultegra 8020 shifter kapot geblazen. Ineens was het poef en hoewel ik nog wel kon remmen was hij niet te ontluchten. Ook bleef er olie uit de rechter shifter lopen en zat het hele stuur constant onder de olie. Omdat ik 3 dagen later voor 4 weken vakantie zou en ik het risico bij een lange afdaling op falende rem niet wilde lopen (naja, geen risico, zou gewoon gebeuren:p) heb ik maar een nieuwe shifter besteld. Helaas was alleen een shiftert niet op voorraad en is het een combi met remklauw geworden a280 euro.Tjebakka schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:30:
[...]
Ik ben er inmiddels wel achter dat dat een prutser eersteklas is. Niks geen maatwerk. Die heeft ook alleen maar vaste posten voor werkzaamheden in z'n computer staan. Bottom bracket vervangen = 40 euro. Maar alleen een bottom bracket in een frame persen waar je hooguit 5 minuten mee bezig bent kan hij niet aanklikken.
Ervaring rijker illusie armer zullen we maar zeggen. Voortaan doe ik alle onderhoud weer lekker zelf. Ook maar eens een cursus wielbouwen & richten gaan volgen.
3 dagen later zat het spul erop. Geen problemen meer sindsdien.
De les: niet teveel kracht zetten bij het terugduwen van de schijfremblokjes (of pistons). Anders even het olievuldopje (op de shifter) er eerst even afdraaien, dan kan de druk daar eruit ipv via de seals van het oliereservoir.
Oh en ja, ik heb het reservoir ook gedemonteerd, dat hielp niks. Nieuw rubbertje was zo snel niet leverbaar uit China (want Shimano heeft het niet als spare part)
Klopt. Bij het terugduwen van de pistons áltijd de bleed screw losdraaien en zo'n trechtertje erop draaien. Dan kan de overtollige olie eruit.HBSVDK schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:35:
[...]
Ik heb afgelopen zomer bij onderhoud en plaatsen van nieuwe remblokken en het terug duwen van de pistons perongeluk het reservoir van mijn Ultegra 8020 shifter kapot geblazen. Ineens was het poef en hoewel ik nog wel kon remmen was hij niet te ontluchten. Ook bleef er olie uit de rechter shifter lopen en zat het hele stuur constant onder de olie. Omdat ik 3 dagen later voor 4 weken vakantie zou en ik het risico bij een lange afdaling op falende rem niet wilde lopen (naja, geen risico, zou gewoon gebeuren:p) heb ik maar een nieuwe shifter besteld. Helaas was alleen een shiftert niet op voorraad en is het een combi met remklauw geworden a280 euro.
3 dagen later zat het spul erop. Geen problemen meer sindsdien.
De les: niet teveel kracht zetten bij het terugduwen van de schijfremblokjes (of pistons). Anders even het olievuldopje (op de shifter) er eerst even afdraaien, dan kan de druk daar eruit ipv via de seals van het oliereservoir.
Oh en ja, ik heb het reservoir ook gedemonteerd, dat hielp niks. Nieuw rubbertje was zo snel niet leverbaar uit China (want Shimano heeft het niet als spare part)
Dat is alleen als je het systeem zo propvol hebt dat er teveel druk is, totaal geen problemen mee.
Bleeden is een fluitje van een cent als je het vaker hebt gedaan, om ze extra scherp te krijgen, zuig ik met de spuit de resterende lucht nog even uit de shifter in de funnel. Nooit geen problemen eigenlijk.
Bleeden is een fluitje van een cent als je het vaker hebt gedaan, om ze extra scherp te krijgen, zuig ik met de spuit de resterende lucht nog even uit de shifter in de funnel. Nooit geen problemen eigenlijk.
Geen idee hoe je dan meer kracht kan zetten dan de kracht die je zet als je remgrepen inknijpt, wat hefbomen zijn zegmaar ?
Kwestie van pech dus denk ik, had je dus ook kunnen gebeuren tijdens rit als je beetje hard geremd had.
Kwestie van pech dus denk ik, had je dus ook kunnen gebeuren tijdens rit als je beetje hard geremd had.
[ Voor 30% gewijzigd door DDX op 14-09-2022 10:54 ]
Als je hem echt maximaal bij vult, er geen ruimte meer over, zou je dat in theorie nog kunnen lukken. Maar dan heb je iets niet goed gedaan. Met enige regelmaat druk ik de zuigers terug om schoon te maken etc. Nooit geen problemen mee gehad. Laatst drukte ik perongeluk de zuiger van MTB Eruit, dat zat zo vastgeplakt als een sticky piston dat ik best wat moeite moest doen om hem eruit te drukken, zelfs dat is geen probleem. Terugdrukken, bleeden en klaar.
Als je de juiste bleedblock gebruikt bij het bleeden voorkom je toch juist dat je te veel olie in je systeem krijgt? Ik heb het spul een keer in mijn oog gekregen nadat het slangetje er af schoot.
We zijn een paar weken verder en het is uiteindelijk een Orbea M20Team PWR geworden! Budget liet meer toe dan de M30 dus why not.jmignolet schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 19:25:
Ben vandaag voor mijn eerste koersfiets gaan shoppen en het zou gaan om een Orbea Orca M30 die in de showroom klaar staat.
Fietsenmaker heeft mij gemeten en ik kom eigenlijk net aan het randje van een maat 53-55. Ikzelf ben 1m79 maar het model die hij daar heeft staan is een maat 55 (die start vanaf 1m80).
...
In deze configuratie:
:strip_exif()/f/image/FZop8ebaLNxEhTZWuOHnYB9g.jpg?f=fotoalbum_large)
Een dealer op zo'n 60km van bij mij had hem op stock staan. Zoals je kan zien, een MyO met die rode voorvork. Ondertussen al 3 ritjes gereden en als beginner kan ik alleen maar zeggen: ik snap het. Ik snap helemaal waarom mensen verslaafd kunnen geraken aan deze sport.
Oh ja en fietsnavigatie is ook al binnen, hier en daar wat fietskleding gekocht. Ja hoor, ik vind het helemaal top en het snakt naar meer. De wintermaanden komen eraan dus geen idee of ik eigenlijk veel zal kunnen fietsen, hopelijk wel. Ik kan moeilijk inschatten hoe dit haalbaar is gezien het wel slippery kan worden op de baan?
Edit: wat me wel opviel is tijdens het rijden is er een klein ratellend geluid die van de voorkant komt. Lijkt wel van de schijfrem te komen..
[ Voor 3% gewijzigd door jmignolet op 14-09-2022 11:38 ]
12 speed heeft geen schroefdraad, al is de locatie waarop je de slang aansluit veel logischer/handiger nmi (vanboven)DDX schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:57:
Bij je omschrijving van ratel denk ik eerder aan de voorderailleur dan schijfrem (problemen klinken eerder als een tik of als het erg is schuren). Voorkant optillen en een zwiep aan je voorwiel geven om de schijfrem als dader te bevestigen of uit te sluiten.jmignolet schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:36:
[...]
Edit: wat me wel opviel is tijdens het rijden is er een klein ratellend geluid die van de voorkant komt. Lijkt wel van de schijfrem te komen..
[ Voor 6% gewijzigd door pdukers op 14-09-2022 11:46 ]
Ja dat dacht ik dus ook maar dat klopt dus niet. Het reservoir is een lage druksysteem. Ook als je remt.DDX schreef op woensdag 14 september 2022 @ 10:52:
Geen idee hoe je dan meer kracht kan zetten dan de kracht die je zet als je remgrepen inknijpt, wat hefbomen zijn zegmaar ?
Hoe dan?
Als je remt dan bouwt de remcilinder in je shifter druk op, maar op dat moment sluit hij ook de opening naar het oliereservoir af. Je krijgt dan dus een gesloten systeem tussen de remcilinder in je shifter en via de remkabels naar de remcilinders (aka pistons) in de remklauwen bij de schijven.
Je zou dus theoretisch gezien in principe net zo goed en krachtig kunnen remmen zonder dat vulnippeltje op je shifter, zolang er tijdens het fietsen voldoende olie in het reservoir blijft en geen lucht in het hogedruk systeem komt.
Vond het vooral kloten dat de draad van het reservoir groter is dan die op de MTB remmen. Die setjes zijn niet goedkoop. Hier kon ik het af met een zwaartekracht bleed aan de voorkant en een spuit achter. Mis nu wel 1 rubber dopje want die vergaan ook na verloop van tijd en als je ze er dan af haal is het poeder..DDX schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:57:
Dankje voor de tip. Zonet gedaan en ik krijg eigenlijk niets te horen..pdukers schreef op woensdag 14 september 2022 @ 11:45:
[...]
Bij je omschrijving van ratel denk ik eerder aan de voorderailleur dan schijfrem (problemen klinken eerder als een tik of als het erg is schuren). Voorkant optillen en een zwiep aan je voorwiel geven om de schijfrem als dader te bevestigen of uit te sluiten.
Iemand nog fietsgerelateerde cadeau ideeën? Budget is €150 maar ik heb eigenlijk alles wel.
Behalve misschien goede winterschoenen (SPD-SL) en een nieuwe lange (winter)broek.
Behalve misschien goede winterschoenen (SPD-SL) en een nieuwe lange (winter)broek.
Meer fietsgereedschap? Ik begreep dat je niet zo'n goede ervaring hebt met je LBS.Tjebakka schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:49:
Iemand nog fietsgerelateerde cadeau ideeën? Budget is €150 maar ik heb eigenlijk alles wel.
Dan zou ik als volgende stap even kijken of de ketting tegen de kooi van de voorderailleur komt. Waarschijnlijk gebeurt dat alleen in specifieke versnellingen voor/achter.jmignolet schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:24:
[...]
Dankje voor de tip. Zonet gedaan en ik krijg eigenlijk niets te horen..
Thanks. Ik heb nog een momentsleutel nodig die minstens tot 40nm gaat inderdaadrolandos582 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:54:
[...]
Meer fietsgereedschap? Ik begreep dat je niet zo'n goede ervaring hebt met je LBS.
Kijk, daar heb je al wat moois te pakken. Ik kan je de Wera Click-Torque C1 Torque aanraden, valt binnen budget en echt een mooi apparaat! Heb hem nu een maandje ofzo en echt goede kwaliteit.Tjebakka schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:58:
[...]
Thanks. Ik heb nog een momentsleutel nodig die minstens tot 40nm gaat inderdaad
De C1 met 1/2 drive is hier nu 100€ https://www.amazon.de/-/e...wera+b1%2Caps%2C85&sr=8-5
De B1 met 3/8 drive is iets duurder
Doe jij alleen de twee spuiten erop of ook nog iets tussen de blokken? Ik heb zo'n bleed kit pro van SRAM gekocht om het in ieder geval zelf te kunnen doen als de LBS geen tijd heeft. Ik heb het idee dat af en toe ontluchten sowieso geen kwaad kan na een paar dagen in de bergen bijvoorbeeld.DDX schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:57:
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Ik stop er zeker een bleedblok tussen.Fisico schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:44:
[...]
Doe jij alleen de twee spuiten erop of ook nog iets tussen de blokken? Ik heb zo'n bleed kit pro van SRAM gekocht om het in ieder geval zelf te kunnen doen als de LBS geen tijd heeft. Ik heb het idee dat af en toe ontluchten sowieso geen kwaad kan na een paar dagen in de bergen bijvoorbeeld.
Als je er niets tussen doet eindig je met blokken die tegen elkaar zitten (en teveel olie in je systeem)
Af en toe doen is nergens voor nodig, alleen als je problemen hebt.
[ Voor 9% gewijzigd door DDX op 14-09-2022 14:54 ]
Alleen gebruik je die 10-40 Nm momentsleutels misschien maar 2x per jaar. De 3-8 Nm zou ik wel wat knaken aan uit durven geven, maar de rest doe ik vaak gewoon op gevoel.
In het kader van fietsgereedschappen kan ik de volgende aanraden (willekeurige volgorde):
- Derraileurpat richter (o.a. die van Park Tool)
- PB Swiss PB 6510 ratelschroevendraaier (mijn meest gebruikte tool)
- Park Tool CT3.2 kettingpons (het genot van een goedwerkende zwaar uitgevoerde pons overtreft ...)
- Park Tool FR5.2H cassette lockring tool (vooral als je nog snelspanners hebt een uitkomst)
- Decathlon cassette afnemer (is al vaker aangeprezen hier)
- Park Tool GG-1 greage gun
Fietskleding:
- GribGrab Gaiters
- Sealskinz AllWeather overschoenen
- G8 inlegzolen
Fietsonderdelen:
- Zipp SL70 Aero stuur
- Berk Lupina padded zadel
- HideMyBell
- Zipp Service Course stuurlint
Accessoires:
- Eagle Creek Pack-It Shoe sac & pack cubes (super chill voor weekendjes weg etc., gebruik ze vaker dan je zou denken)
- Rapha Essential Case large (voor reserves/Co2 pompje)
Allen in de categorie 'omdat je het waard bent'.
In het kader van fietsgereedschappen kan ik de volgende aanraden (willekeurige volgorde):
- Derraileurpat richter (o.a. die van Park Tool)
- PB Swiss PB 6510 ratelschroevendraaier (mijn meest gebruikte tool)
- Park Tool CT3.2 kettingpons (het genot van een goedwerkende zwaar uitgevoerde pons overtreft ...)
- Park Tool FR5.2H cassette lockring tool (vooral als je nog snelspanners hebt een uitkomst)
- Decathlon cassette afnemer (is al vaker aangeprezen hier)
- Park Tool GG-1 greage gun
Fietskleding:
- GribGrab Gaiters
- Sealskinz AllWeather overschoenen
- G8 inlegzolen
Fietsonderdelen:
- Zipp SL70 Aero stuur
- Berk Lupina padded zadel
- HideMyBell
- Zipp Service Course stuurlint
Accessoires:
- Eagle Creek Pack-It Shoe sac & pack cubes (super chill voor weekendjes weg etc., gebruik ze vaker dan je zou denken)
- Rapha Essential Case large (voor reserves/Co2 pompje)
Allen in de categorie 'omdat je het waard bent'.
Derraileurpad richter zou ik ook wel willen ja, zo'n Park Tool DAG 2.2 Derailleur Hangers Alignment Gauge
bijvoorbeeld. Maar die zou ik niet heel vaak gebruiken denk ik. Mijn grote momentsleutel gebruik ik vaker, met wisselen van cassette/schoon maken etc. Vastzetten van de cranks.
bijvoorbeeld. Maar die zou ik niet heel vaak gebruiken denk ik. Mijn grote momentsleutel gebruik ik vaker, met wisselen van cassette/schoon maken etc. Vastzetten van de cranks.
Na een paar afdalingen gaan de remgrepen steeds dichter naar het stuur, dan is het wel fijn zijn om de remmen weer iets harder en vroeger aangrijpend te krijgen. Toch maar eens een uitlegfilmpje gaan kijken dan.DDX schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:54:
Ik stop er zeker een bleedblok tussen.
Als je er niets tussen doet eindig je met blokken die tegen elkaar zitten (en teveel olie in je systeem)
Af en toe doen is nergens voor nodig, alleen als je problemen hebt.
Dat is niet door lucht maar doordat je blokken hard slijten. Misschien geen resin blokken steken in dat geval?Fisico schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:01:
[...]
Na een paar afdalingen gaan de remgrepen steeds dichter naar het stuur, dan is het wel fijn zijn om de remmen weer iets harder en vroeger aangrijpend te krijgen. Toch maar eens een uitlegfilmpje gaan kijken dan.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Dan slijten of je blokken idd heel rap.
Of er zit wel lucht in je systeem en moet je beter ontluchten.
Maar tussen remblokken nieuw en remblokken bijna op zit bij mij echt niet zoveel verschil in hoe ver ik remmen kan inknijpen. (met 8050 shifters/remmen)
Of er zit wel lucht in je systeem en moet je beter ontluchten.
Maar tussen remblokken nieuw en remblokken bijna op zit bij mij echt niet zoveel verschil in hoe ver ik remmen kan inknijpen. (met 8050 shifters/remmen)
Nieuwsgierige vraag, zijn er hier ook mensen die op een velodrome rijden? Ik kan daar weinig reacties over vinden in het sport forum of eventueel hier. Dacht misschien het indoor topic maar ook die is volgeschreven met andere onderwerpen.
Zelf rijd ik recreatief vanaf september tot en met maart op de baan en vind dat echt heel leuk om te doen.
Zelf rijd ik recreatief vanaf september tot en met maart op de baan en vind dat echt heel leuk om te doen.
De laatste keer in de Alpen zat er nog wel wat op de blokken maar remde ik al wel tegen het stuurlint aan. Nu staan mijn remgrepen ook dicht op het stuur omdat ik kleine handen heb. Ik denk dat de LBS niet heel goed ontlucht naar het vervangen van de blokken. Na een paar ritjes op het vlakke heb ik ook al veel meer slag in de remgreep.Mistraller schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:28:
[...]
Dat is niet door lucht maar doordat je blokken hard slijten. Misschien geen resin blokken steken in dat geval?
Ja, maar dat komt omdat jij met enige regelmaat een crank naar z'n moeder traptrolandos582 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:23:
Derraileurpad richter zou ik ook wel willen ja, zo'n Park Tool DAG 2.2 Derailleur Hangers Alignment Gauge
@Fisico geen discs op de racefiets hier, maar op de mtb heb ik er weleens last van gehad toen 1 van de pistons half vast zat. Dit lijkt in jou geval veroorzaakt (of versterkt) te worden door hitte (vaak/lang remmen). De oplossing is de zuigers schoon en gangbaar te maken
Goede basis uitleg
YouTube: How To Clean Hydraulic Brake Pistons - Tech Tuesday #104
Verder heb ik weleens de tip gezien om met een schoenveter de pistons schoon te maken, kan het nu niet vinden, maar zag er wel effectief uit.
En uiteraard de bewegende piston tegen houden om de moeilijke te forceren
(Maar eerst uiteraard even verifiëren of dit inderdaad onderdeel/oorzaak van je probleem is. Dus wellicht even goed heet remmen en dan de beweging van links en rechts checken)
Goede basis uitleg
YouTube: How To Clean Hydraulic Brake Pistons - Tech Tuesday #104
Verder heb ik weleens de tip gezien om met een schoenveter de pistons schoon te maken, kan het nu niet vinden, maar zag er wel effectief uit.
En uiteraard de bewegende piston tegen houden om de moeilijke te forceren
(Maar eerst uiteraard even verifiëren of dit inderdaad onderdeel/oorzaak van je probleem is. Dus wellicht even goed heet remmen en dan de beweging van links en rechts checken)
De wonderwereld van schijfremmen
#rimbrakeforlife
ik rijd beide systemen...
#rimbrakeforlife
Wacht maar op de Zombieapocalyps!rolandos582 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 15:23:
Derraileurpad richter zou ik ook wel willen ja, zo'n Park Tool DAG 2.2 Derailleur Hangers Alignment Gauge bijvoorbeeld. Maar die zou ik niet heel vaak gebruiken denk ik.
Dan is het echt mijn weapon of choice.
Ok, misschien praat ik onzin, maar bij motoren kun je in dat geval last hebben van fading waardoor je je hendel veel dichter naar je toe kunt trekken. Komt door oververhitting in het systeem, bijv te warme schijven of te warme remvloeistof. Wellicht ligt het daar aan… heb zelf te weinig ervaring in de fietswereld om te kunnen zeggen of het echt een mogelijkheid zou kunnen zijn.Fisico schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:01:
[...]
Na een paar afdalingen gaan de remgrepen steeds dichter naar het stuur, dan is het wel fijn zijn om de remmen weer iets harder en vroeger aangrijpend te krijgen. Toch maar eens een uitlegfilmpje gaan kijken dan.
Meteen een vraag van mijn kant; is de remvloeistof bij fietsen echt remvloeistof dot nogwat, of gewoon olie? Las ergens hierboven dat er olie werd gebruikt.
Scheelt per fabrikant.Giel schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:28:
Meteen een vraag van mijn kant; is de remvloeistof bij fietsen echt remvloeistof dot nogwat, of gewoon olie? Las ergens hierboven dat er olie werd gebruikt.
Shimano en Campagnolo gebruiken minerale olie, SRAM gebruikt dot spul.
Absoluut, velgremmen is zoveel makkelijker kwa onderhoud en wat er mis kan gaan.ElGreco schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:11:
De wonderwereld van schijfremmen
#rimbrakeforlife
(alhoewel mis kan gaan in bergen icm carbon velgen...)
Als ik 1 fiets meeneem op vakantie zou ik niet snel een schijfremfiets inpakken in fietskoffer zegmaar.
Nee, al wel eens zitten denken om een clinic te doen (ik heb een baan op loopafstand), maar tot nu toe niet van gekomen.Dagg schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:59:
Nieuwsgierige vraag, zijn er hier ook mensen die op een velodrome rijden? Ik kan daar weinig reacties over vinden in het sport forum of eventueel hier. Dacht misschien het indoor topic maar ook die is volgeschreven met andere onderwerpen.
Ik heb wel eens een clinic gedaan in Amsterdam en dat is inderdaad echt heel vet. Het leek mij toen ook wel een gave invulling van de winter training, wat jij dus ook doet, gaaf! Krijg je dan ook specifieke oefeningen zoals we die bij de clinic deden zoals: de voorste ontsnapt uit het treintje en sprint een paar rondjes om achter weer aan te sluiten, of is het gewoon rondjes rijden?Dagg schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:59:
Helaas is er hier in noord-oost brabant geen Velodrome in de buurt voor zo ver ik weet. Als je zoals @McMiGHtY wel in de buurt woont zou ik zeker eens kijken, het is inderdaad echt heel vet en naar mijn gevoel een goede training, de clinic in ieder geval wel! En als het echt bevalt een leuke N+1
[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 15-09-2022 07:56 ]
Dankje...ik brak mijn kop al over het feit dat opeens mijn trouwe Trek L500 stadsfiets met schijfremmen last had van aanlopende/piepende remklauwen terwijl hij 3 jaar lang een stealthy fiets was.DDX schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:05:
[...]
Absoluut, velgremmen is zoveel makkelijker kwa onderhoud en wat er mis kan gaan.
(alhoewel mis kan gaan in bergen icm carbon velgen...)
Als ik 1 fiets meeneem op vakantie zou ik niet snel een schijfremfiets inpakken in fietskoffer zegmaar.
Was namelijk de eerste keer dat hij op de fietsendrager mee ging op vakantie deze zomer, tezamen met mijn Ridley Fenix SL die door zijn velgremmen ongeschonden uit de strijd kwam.
Binnenkort maar eens aan de slag met die cleaner en de blokjes controleren
The chances of being killed by a cow are low but never 0%. 1x Venus-E 5.12 kW, FW153. 3-fasen. CT003
Zolang alles goed werkt moeten de zuigers zich toch zelf opstellen, versleten blokken zou niks uit moeten maken. Zie onderstaand plaatje, de ruimte achter de zuiger vult zich met extra vloeistof uit het reservoir als de blokken (en schijven) slijten.Mistraller schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:28:
[...]
Dat is niet door lucht maar doordat je blokken hard slijten. Misschien geen resin blokken steken in dat geval?

Dit is ook de reden waarom het reservoir of vulpoort kan "ontploffen" als er te veel vloeistof in het systeem zit en je gaat de zuigers terug drukken, je hebt namelijk een open verbinding van de klauw naar het reservoir wat niet ontworpen is om onder druk te staan.
Velodrome Sloten is waar ik rij. Vaak de vrije trainingen. Op Madison (koppelkoers) na mag je doen wat je wilt omdat het aflossen wel echt een sport opzicht is en te gevaarlijk daarom. Voor de vrije trainingen moet je wel eerst een basis certificaat gehaald hebben.
Er zijn speciale tijden waar je jezelf voor kunt opgeven voor het rijden met een derny (gangmaker) die je wel zelf moet regelen maar ook speciale trainingen via bijvoorbeeld Stichting Amsterdamse Baanwieler School.
En op zaterdag is er ook ruimte voor wedstrijden op elk niveau, de ABC competitie is bijvoorbeeld een competitie waar ook andere spel elementen in zitten zoals behendigheid door een parkietje te rijden van pionnen, erg leuk om te doen en je wint er op een beetje eer na misschien nog een nieuwe binnenband mee
Er zijn speciale tijden waar je jezelf voor kunt opgeven voor het rijden met een derny (gangmaker) die je wel zelf moet regelen maar ook speciale trainingen via bijvoorbeeld Stichting Amsterdamse Baanwieler School.
En op zaterdag is er ook ruimte voor wedstrijden op elk niveau, de ABC competitie is bijvoorbeeld een competitie waar ook andere spel elementen in zitten zoals behendigheid door een parkietje te rijden van pionnen, erg leuk om te doen en je wint er op een beetje eer na misschien nog een nieuwe binnenband mee
Moet zeggen dat ik het op den duur toch wel merk hoor, als de blokken aan z'n eind zijn. Naar mijn idee omdat de veer in de blokken net zo hard blijft terugduwen, terwijl de weg die het blok moet afleggen langer geworden is. Niet zo sterk als met velgremmen uiteraard, maar toch. Maar als het reservoir niet goed gevuld is, en je blokken slijten, dan kan er daardoor lucht in het systeem komen. In elk geval niet door alleen veel te remmen.GWBoes schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:21:
[...]
Zolang alles goed werkt moeten de zuigers zich toch zelf opstellen, versleten blokken zou niks uit moeten maken. Zie onderstaand plaatje, de ruimte achter de zuiger vult zich met extra vloeistof uit het reservoir als de blokken (en schijven) slijten.
[Afbeelding]
Dit is ook de reden waarom het reservoir of vulpoort kan "ontploffen" als er te veel vloeistof in het systeem zit en je gaat de zuigers terug drukken, je hebt namelijk een open verbinding van de klauw naar het reservoir wat niet ontworpen is om onder druk te staan.
Duidelijk plaatje btw.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
kleine toevoeging, uiteraard heb je meer vloeistof achter de pistons nodig bij versleten blokken, maar dit is niet het stellende mechanisme.. dat is verrassend simpel:GWBoes schreef op donderdag 15 september 2022 @ 11:21:
[...]
Zolang alles goed werkt moeten de zuigers zich toch zelf opstellen, versleten blokken zou niks uit moeten maken. Zie onderstaand plaatje, de ruimte achter de zuiger vult zich met extra vloeistof uit het reservoir als de blokken (en schijven) slijten.
[Afbeelding]
de rubber seals en de uitsparingen waar ze invallen zijn zo vorm gegeven dat ze in bv 1 mm travel naar binnen kunnen voorzien, zijn je blokken en of schijf dunner geworden, druk je de pistons als het ware door de seals heen en verleg je het startpunt (of het eindpunt van terugtrekken).
Het terug trekken van de pistons gebeurd dus ook door de rubber seals, die hun oorspronkelijk vorm aannemen zonder de druk van achter.
uiterste positie tegen de schijf aan, geen bijstelling
:fill(white):strip_exif()/f/image/ERmjrILZtRMENICdbhS5lzcj.png?f=user_large)
uiterste positie is hier nog niet tegen de schijf aan, hier vind wel bijstelling plaats
:fill(white):strip_exif()/f/image/hegrv8WZXEezDuRwWeCOzNYl.png?f=user_large)
(dit is ook de reden waarom je bij nieuwe blokken de pistons moet terugduwen, anders zitten ze gelijk tegen de schijf aan)
plaatjes komen uit dit filmpje, nog uitgebreide uitleg vanaf dit tijdstip
Dit is inderdaad een van de betere illustraties hoe dit werkt.Prulleman schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:44:
[...]
kleine toevoeging, uiteraard heb je meer vloeistof achter de pistons nodig bij versleten blokken, maar dit is niet het stellende mechanisme.. dat is verrassend simpel:
de rubber seals en de uitsparingen waar ze invallen zijn zo vorm gegeven dat ze in bv 1 mm travel naar binnen kunnen voorzien, zijn je blokken en of schijf dunner geworden, druk je de pistons als het ware door de seals heen en verleg je het startpunt (of het eindpunt van terugtrekken).
Het terug trekken van de pistons gebeurd dus ook door de rubber seals, die hun oorspronkelijk vorm aannemen zonder de druk van achter.
[Afbeelding]
uiterste positie is hier nog niet tegen de schijf aan, hier vind wel bijstelling plaats
[Afbeelding]
(dit is ook de reden waarom je bij nieuwe blokken de pistons moet terugduwen, anders zitten ze gelijk tegen de schijf aan)
[YouTube: How To Clean Hydraulic Brake Pistons - Tech Tuesday #104]
En dan is het ook wel handig om éérst de zuigers (pistons) schoon te maken vóór dat je deze terugduwt. Er gaat behoorlijk wat smurrie zitten op het randje.
Wat je hier geillustreerd laat zien is het mechanisme achter het niet aanlopen van schijfremblokken.Prulleman schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:44:
[...]
kleine toevoeging, uiteraard heb je meer vloeistof achter de pistons nodig bij versleten blokken, maar dit is niet het stellende mechanisme.. dat is verrassend simpel:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[YouTube: How To Clean Hydraulic Brake Pistons - Tech Tuesday #104]
Het zelfstellende komt wel degelijk uit de vloeistof die de plaats inneemt van het afgesleten deel der blokken.
[ Voor 12% gewijzigd door Keezx op 15-09-2022 16:45 ]
mwah... misschien een kwestie van hoe je zaken benoemd, maar ik zou er nog in mee willen gaan dat het een combinatie is.. Zonder de truc met de pistons die je door de eerste flex van de rubbers heen duwt, waardoor ze minder ver terug veren heb je geen zelfstellende pistons. (en om je tegemoet te komen, als je niet meer vloeistof in de cilinders zet kan je ze ook niet verder duwen, dus vandaar de combinatieKeezx schreef op donderdag 15 september 2022 @ 16:44:
[...]
Wat je hier geillustreerd laat zien is het mechanisme achter het niet aanlopen van schijfremblokken.
Het zelfstellende komt wel degelijk uit de vloeistof die de plaats inneemt van het afgesleten deel der blokken.
na slijtage (dunner worden van de blokken en of schijf) duw je de pistons door de seal heen naar een nieuwe positie die past bij de dunnere blokken/schijf. Dit zorgt er inderdaad ook voor dat de boel niet aanloopt, maar in eerste plaats dat je bij slijtage van de blokken/schijf nog met hetzelfde aangrijppunt van de hendel kan remmen.
wat wel bij jou statement aansluit is dat met te weinig olie in je systeem, het mechanisme niet werkt, dan komt je aangrijp punt steeds dichter bij het stuur te liggen, heb je de remmen echter juist gevuld met een bleedblock (dikte van nieuwe blokken en nieuwe schijf), dan zou je de hele levensduur van de blokken moeten kunnen doen zonder iets aan te passen in de rem.
@Prulleman
Ik kan pogingen om technische onderwerpen wat uit te diepen in het algemeen best waarderen, maar hier rij je gewoon een scheve schaats.
Een rem stellen is een buitenkabel verlengen met een stelschroef OF ruimte achter een zuiger aanvullen en dat doen die seals van je niet.
Ik kan pogingen om technische onderwerpen wat uit te diepen in het algemeen best waarderen, maar hier rij je gewoon een scheve schaats.
Een rem stellen is een buitenkabel verlengen met een stelschroef OF ruimte achter een zuiger aanvullen en dat doen die seals van je niet.
dan zijn we het daar niet over eensKeezx schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:57:
@Prulleman
de vorm van de seals en de groeven waar deze inzitten zijn onderdeel van het systeem waardoor de pistons altijd automatisch op de juiste afstand van de schijf staan. De hoeveelheid olie kan binnen een bepaalde bandbreedte zitten voor een juiste werking, maar de seals zorgen ervoor dat de afstand van de pistons variabel is en de afstand van het oppervlak van de blokken tot de schijf altijd gelijk is. De hoeveelheid olie achter de pistons wordt enkel meer omdat de pistons verder door de seals heen gedrukt kunnen worden.
waarom is een cable actuated disc brake niet zelfstellend? omdat die geen fancy seals hebben
lees ook deze discussie maar:
https://bicycles.stackexc...isk-brakes-self-adjusting
hier wordt het als volgt omschreven:
https://www.quora.com/How...-to-do-so-without-rubbing
of hier:The seals that seal the pistons in the calipers are square or rectangular in section. When the brakes are applied and hydraulic pressure forces the pistons, and hence the brake pads, forward on to the rotor, the seal does not necessarily slide. It distorts to become a parallelogram. This required a small amount of force. When the hydraulic pressure is removed the seal returns to its original square or rectangular section, dragging the piston back with it. This movement is probably of the order of a tenth of a millimeter, So the seal is acting like a return spring., keeping the pads slightly clear of the rotors.
When some wear has occurred on the brake pads, the pistons are again pushed forward by the hydraulic pressure. So the seal distorts as before but this time, because the movement is greater, the seal also slides a tiny amount in the cylinder bore. When the pressure is removed the pistons return as before but to a new position slightly forward of their previous position. So the new piston position has compensated for the pad wear
https://cyclingtips.com/2...plete-faq-to-disc-brakes/
zoals ik het zie zijn de seals een belangrijk onderdeel in het zelfstellende mechanisme, en dat is precies mijn toevoeging op de post van @GWBoes, waar de seals niet eens in de tekening staanIn order to understand the automatic pad wear adjustment in a hydraulic disc brake caliper, you need to understand how the caliper pistons operate.
The pistons in a hydraulic caliper feature rubber seals that not only help to keep dirt on the outside and fluid on the inside, but they also flex back and forth with the piston. When you pull the brake lever, a piston at the lever creates fluid pressure down the brake line and into the caliper, which in turn sees the caliper pistons move. The caliper piston seals flex to allow the pistons to move out, and then once the fluid pressure is relieved (letting go of the lever), these seals then flex back into shape, pulling the pistons back with them.
These calliper piston seals have a specific amount of flex engineered into them. So for example, some seals may allow 1.5 mm of back-and-forth piston travel, meaning the piston (and attached brake pad) will extend out by 1.5 mm for the pad to contact the rotor, and then retract back by the same amount to stop the pad from rubbing the rotor when not in use.
As the brake pads wear and the brake is operated, the rubber seals hit their flex limit and can no longer can hold onto the piston before it hits the contact point with the rotor. At this point, the piston slides forward within the seal until contact with the rotor is made. Once this contact is made, the piston seal will then retract the piston back by 1.5 mm to its new starting point. And that is automatic pad wear compensation in a hydraulic disc brake.
Pooh… Een “kraakje” in mijn fiets, dus dacht dan maar even een onderhoudsbeurt, alles laten nakijken etc en wie weet komt er wat uit. Resultaat: achterwiel (aluminium) blijkt gebarsten, wordt beschouwd als onveilig om mee door te rijden. 😐
Wat zouden jullie adviseren? Het wordt sowieso kostbaar, want schijfremmen en centerlock EDIT: verkeerd onthouden, heb 6-gaats!), schijnt niet zo goed verkrijgbaar te zijn. Een optie is “ombouw” voor 6-gaats en daar een nieuw wiel bij aanschaffen. Een andere optie is naaf/schijfremmen zo laten en wiel “omvlechten”, dan wordt alleen de kapotte velg vervangen. Dat is goedkoper.
PS: ik weet niets van race fietsen, dit is wat ik telefonisch mee kreeg. Als het nergens op slaat heb ik het vast zelf verkeerd begrepen, ga er vanmiddag langs voor iets meer opheldering!
NB: Als het qua kosten niet héél veel uitmaakt overweeg ik meteen voor een wat fraaaiere wielset te gaan, bijv een 50mm hoge variant. En dan ook een nieuw voorwiel.
Wat zouden jullie adviseren? Het wordt sowieso kostbaar, want schijfremmen en centerlock EDIT: verkeerd onthouden, heb 6-gaats!), schijnt niet zo goed verkrijgbaar te zijn. Een optie is “ombouw” voor 6-gaats en daar een nieuw wiel bij aanschaffen. Een andere optie is naaf/schijfremmen zo laten en wiel “omvlechten”, dan wordt alleen de kapotte velg vervangen. Dat is goedkoper.
PS: ik weet niets van race fietsen, dit is wat ik telefonisch mee kreeg. Als het nergens op slaat heb ik het vast zelf verkeerd begrepen, ga er vanmiddag langs voor iets meer opheldering!
NB: Als het qua kosten niet héél veel uitmaakt overweeg ik meteen voor een wat fraaaiere wielset te gaan, bijv een 50mm hoge variant. En dan ook een nieuw voorwiel.
@Valorian Als ik alleen al bij Mantel kijk staan er 67 wielsets met centerlock. Lijkt me sterk dat het dan slecht verkrijgbaar is, juist één van de meest gangbare setups.
Of je moet nog met quick release hebben ipv steekassen, dan wordt het idd wel moeilijker, ook al zijn voor bepaalde merken wel andere end caps te krijgen zodat het alsnog om te bouwen is.
Of je moet nog met quick release hebben ipv steekassen, dan wordt het idd wel moeilijker, ook al zijn voor bepaalde merken wel andere end caps te krijgen zodat het alsnog om te bouwen is.
Scheurtje in velg is inderdaad een big no no. Waarom je moet switchen van naaf en remschijf als je velg gescheurd is, is mij ook niet helemaal duidelijk.
Praktisch de helft van de verkrijgbare wielen zijn CL en volgens mij zijn daar geen hele grote problemen meer in leverbaarheid.
Lang verhaal kort; ik zou voor hoge Zipp's gaan.
Praktisch de helft van de verkrijgbare wielen zijn CL en volgens mij zijn daar geen hele grote problemen meer in leverbaarheid.
Lang verhaal kort; ik zou voor hoge Zipp's gaan.
Ik begrijp ook niet helemaal hoe/wat dus ga het straks even navragen, misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar meende dat er ivm het soort systeem icm beschikbaarheid reden was dat de kosten niet beperkt blijven tot alleen een wiel. Kom er op terug straks!GWBoes schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:23:
@Valorian Als ik alleen al bij Mantel kijk staan er 67 wielsets met centerlock. Lijkt me sterk dat het dan slecht verkrijgbaar is, juist één van de meest gangbare setups.
ik denk dat je LBS niet zoveel heeft liggen en geen zin heeft om wat te bestellen, zoals ik het zie heb je de volgende opties:Valorian schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 15:08:
Pooh… Een “kraakje” in mijn fiets, dus dacht dan maar even een onderhoudsbeurt, alles laten nakijken etc en wie weet komt er wat uit. Resultaat: achterwiel (aluminium) blijkt gebarsten, wordt beschouwd als onveilig om mee door te rijden. 😐
Wat zouden jullie adviseren? Het wordt sowieso kostbaar, want schijfremmen en centerlock, schijnt niet zo goed verkrijgbaar te zijn. Een optie is “ombouw” voor 6-gaats en daar een nieuw wiel bij aanschaffen. Een andere optie is naaf/schijfremmen zo laten en wiel “omvlechten”, dan wordt alleen de kapotte velg vervangen. Dat is goedkoper.
- Als de boel niet zo oud is, -zou- je cheap kunnen doen en exact dezelfde velg bestellen en enkel de velg vervangen (spaken en naaf behouden dus. (dezelfde velg in dit verhaal is belangrijk, want een 1-2 mm verschil in hoogte van de velg zorgt er al voor dat je de spaken ook moet vervangen.
dit kost je zeg maar een velg + 1 uur werk (tussen de 100 en 200 euro als je een simpele velg pakt)
- heb je geen vertrouwen in dit type velg, dan kan je een andere velg kiezen, je bent dan wel voor 99% ook aan de beurt voor nieuwe spaken, maar wellicht is dat niet zo erg.. niet iedereen is fan van spaken opnieuw gebruiken. Als de set al wat ouder is zou ik ook zeker voor nieuwe spaken gaan. Een setje spaken en nippels kost je tussen de 24 euro en 100 euro
- een nieuw wiel, voor een simpel wiel waarschijnlijk goedkoper dan bovenstaande opties
- een fancy wielset, custom door onze forum wielbouwer @ElGreco of zoals hier eerder genoemd een setje zipps
Ik vind de adviezen nogal prematuur. Als je leest dat de persoon geen verstand heeft van racefietsen en een Alu-achterwiel heeft met schijfremmen dan verwacht ik een goedkoop wiel. Dure wielen vind je meestal bij mensen met verstand van fietsen.
Gebaseerd daarop is het zelf vlechten van een wiel natuurlijk zevenenveertig bruggen te ver, dus dat 'moet' hij dan ook laten doen. Wat het nog duurder maakt.
Ik zou dan eerder bv. een DT Swiss P1800 ofzo aanraden als je voor nieuw gaat of alternatief marktplaats afstruinen. Zipp-setjes en/of custom-sets lijken me nogal vergezocht, eerlijk gezegd, dat verschil is niet klein...
Gebaseerd daarop is het zelf vlechten van een wiel natuurlijk zevenenveertig bruggen te ver, dus dat 'moet' hij dan ook laten doen. Wat het nog duurder maakt.
Ik zou dan eerder bv. een DT Swiss P1800 ofzo aanraden als je voor nieuw gaat of alternatief marktplaats afstruinen. Zipp-setjes en/of custom-sets lijken me nogal vergezocht, eerlijk gezegd, dat verschil is niet klein...
Als de naven het waard zijn gewoon een nieuwe velg er op laten zetten. Zonde om een heel set af te schrijven vanwege een velg.
Een duur carbon set is een beetje overkill in dit geval denk ik. Een goedkoop alu setje is ook zonde want die gaan er ook aan en mag je weer van voor af aan beginnen.
Interessant is natuurlijk ook om te weten waarom de velg überhaupt gescheurd is. Wat voor wielen zijn het, en passen ze wel bij je gewicht. Is dat niet zo, dan blijf je bezig en is goedkoop duurkoop uiteindelijk.
Een duur carbon set is een beetje overkill in dit geval denk ik. Een goedkoop alu setje is ook zonde want die gaan er ook aan en mag je weer van voor af aan beginnen.
Interessant is natuurlijk ook om te weten waarom de velg überhaupt gescheurd is. Wat voor wielen zijn het, en passen ze wel bij je gewicht. Is dat niet zo, dan blijf je bezig en is goedkoop duurkoop uiteindelijk.
[ Voor 60% gewijzigd door ElGreco op 16-09-2022 18:58 ]
Dank voor jullie reacties @GWBoes @Ypuh @Prulleman @joker1977 @ElGreco . Ik kom zojuist van de fietsenmaker en snap nu beter hoe het zit. Kleine update daarom:
Het wiel is op in totaal 7 plekken gescheurd. Dat klinkt heftiger dan het is, het zijn hele kleine scheurtjes bij de spaken. Maar tegelijkertijd kán dit natuurlijk verder scheuren en de fietsenmaker geeft dan ook aan dat het "onveilig" is om er op door te fietsen. Het betreft het achterwiel en schijfremmen, dus de kans op een echt ongeluk is een stuk kleiner dan bij bijvoorbeeld een voorwiel met velgremmen, maar aangezien elke vorm van het scheuren of breken van een wiel mij niet zo prettig lijkt bij een vaartje van misschien wel 30+ km/u ga ik de fiets toch maar even laten staan tot ik het opgelost heb.
Ik had de fietsenmaker verkeerd begrepen aan de telefoon. Mijn fiets heeft 6-gaats-schijfremmen. De fietsenmaker heeft echter geen wielen die daarbij passen op voorraad en geeft aan dat ze lastig te krijgen zijn of dat bestellen mogelijk lang kan duren. Hij biedt de volgende opties:
1 - Remsysteem vervangen door een met centerlock, en dan een centerlock wiel aanschaffen (die zijn wel op voorraad). Dat lijkt een vrij dure optie en mijn inziens ook een beetje onnodig tenzij ik dit weekend alweer wil kunnen fietsen. Anderzijds: ik moet nog bekijken of ik zelf wel een leverbare 6-gaats wiel kan vinden.
2 - Wiel 'omspaken'.
3 - Alsnog op zoek gaan naar een nieuw wiel voor 6-gaats remmen en (al dan niet bij deze fietsenmaker) het wiel laten monteren / afstellen. Het gaat om een wiel voor 11-speed, 6-gaats disc. Voorkeur 25 of 28mm velg.
@joker1977De fiets betreft een Cannondale Synapse Disc 2019 (aluminium frame, 105 afgemonteerd). Nieuwprijs +/- 1600 euro, maar tweedehands gekocht 7 maanden terug (en inmiddels 2000km op gezet). Bij zo'n nieuwprijs verwacht ik geen dure wielen, eens. Wat er op zit is dit:
Velgen: WTB ST i19, 28h, tubeless ready
Naven: Formula RX-512 12x100 front, CX-22 QR rear
Spaken: Stainless Steel, 14g
Ik denk dat voor mij de meest voor de hand liggende optie is om gewoon een mooie nieuwe wielset te zoeken. Zelf denk ik aan een setje (voor + achterwiel) van tussen de 300-500 euro. Dan staat het nog enigszins in verhouding tot de hele fiets
Iemand leuke suggesties? Ik vind de hoge velgen altijd wel fraai staan, maar met oog op vooral km's in het winderige NL misschien beperken tot < 44 mm om niet al teveel last van zijwind-gevoeligheid te krijgen?
@ElGreco Omdat de fiets tweedehands gekocht is heb ik geen zicht op het de vorige eigenaar er mee omgegaan is. Zelf ben ik ongeveer 75kg. Het zal heel lastig zijn om te achterhalen wat de oorzaak van het scheuren is. Ik ben er altijd netjes mee omgegaan, nooit stoepranden e.d gepakt. Wel hard over klinkerwegen zo nu en dan, maar dat zou toch moeten kunnen? De vorige eigenaar gaf aan 6000km te hebben gereden, zelf heb ik er 2000 bij gezet. Uitgaand van dat wat de vorige eigenaar zei klopt zou er nu dus 8000km+ op de teller staan.
EDIT: Ik merk toch dat het niet makkelijk is om überhaupt nog 6-gaats racewielen te vinden. Misschien had de fietsenmaker daar toch een goed punt? Of zoek ik verkeerd? Bij Mantel zie ik er slechts 2 (helaas alleen hele dure sets, 900+ euro) tov 72 centerlock varianten...
Het wiel is op in totaal 7 plekken gescheurd. Dat klinkt heftiger dan het is, het zijn hele kleine scheurtjes bij de spaken. Maar tegelijkertijd kán dit natuurlijk verder scheuren en de fietsenmaker geeft dan ook aan dat het "onveilig" is om er op door te fietsen. Het betreft het achterwiel en schijfremmen, dus de kans op een echt ongeluk is een stuk kleiner dan bij bijvoorbeeld een voorwiel met velgremmen, maar aangezien elke vorm van het scheuren of breken van een wiel mij niet zo prettig lijkt bij een vaartje van misschien wel 30+ km/u ga ik de fiets toch maar even laten staan tot ik het opgelost heb.
Ik had de fietsenmaker verkeerd begrepen aan de telefoon. Mijn fiets heeft 6-gaats-schijfremmen. De fietsenmaker heeft echter geen wielen die daarbij passen op voorraad en geeft aan dat ze lastig te krijgen zijn of dat bestellen mogelijk lang kan duren. Hij biedt de volgende opties:
1 - Remsysteem vervangen door een met centerlock, en dan een centerlock wiel aanschaffen (die zijn wel op voorraad). Dat lijkt een vrij dure optie en mijn inziens ook een beetje onnodig tenzij ik dit weekend alweer wil kunnen fietsen. Anderzijds: ik moet nog bekijken of ik zelf wel een leverbare 6-gaats wiel kan vinden.
2 - Wiel 'omspaken'.
3 - Alsnog op zoek gaan naar een nieuw wiel voor 6-gaats remmen en (al dan niet bij deze fietsenmaker) het wiel laten monteren / afstellen. Het gaat om een wiel voor 11-speed, 6-gaats disc. Voorkeur 25 of 28mm velg.
@joker1977De fiets betreft een Cannondale Synapse Disc 2019 (aluminium frame, 105 afgemonteerd). Nieuwprijs +/- 1600 euro, maar tweedehands gekocht 7 maanden terug (en inmiddels 2000km op gezet). Bij zo'n nieuwprijs verwacht ik geen dure wielen, eens. Wat er op zit is dit:
Ik denk dat voor mij de meest voor de hand liggende optie is om gewoon een mooie nieuwe wielset te zoeken. Zelf denk ik aan een setje (voor + achterwiel) van tussen de 300-500 euro. Dan staat het nog enigszins in verhouding tot de hele fiets
@ElGreco Omdat de fiets tweedehands gekocht is heb ik geen zicht op het de vorige eigenaar er mee omgegaan is. Zelf ben ik ongeveer 75kg. Het zal heel lastig zijn om te achterhalen wat de oorzaak van het scheuren is. Ik ben er altijd netjes mee omgegaan, nooit stoepranden e.d gepakt. Wel hard over klinkerwegen zo nu en dan, maar dat zou toch moeten kunnen? De vorige eigenaar gaf aan 6000km te hebben gereden, zelf heb ik er 2000 bij gezet. Uitgaand van dat wat de vorige eigenaar zei klopt zou er nu dus 8000km+ op de teller staan.
EDIT: Ik merk toch dat het niet makkelijk is om überhaupt nog 6-gaats racewielen te vinden. Misschien had de fietsenmaker daar toch een goed punt? Of zoek ik verkeerd? Bij Mantel zie ik er slechts 2 (helaas alleen hele dure sets, 900+ euro) tov 72 centerlock varianten...
[ Voor 17% gewijzigd door Valorian op 16-09-2022 18:15 ]
Je hoeft helemaal niets aan je fiets te veranderen om van 6-bouts naar centerlock te gaan.Valorian schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:54:
1 - Remsysteem vervangen door een met centerlock, en dan een centerlock wiel aanschaffen (die zijn wel op voorraad). Dat is een vrij dure optie en mijn inziens ook een beetje onnodig tenzij ik dit weekend alweer wil kunnen fietsen.
2 - Wiel 'omspaken'.
Ja, je hebt een nieuwe remschijf nodig en evt. een ring om 'm vast te zetten. Misschien remklauw uitlijnen maar dat moet sowieso met een ander wiel.
Maar verder helemaal met @ElGreco eens: omspaken is de beste en meest duurzame optie mits je naaf nog goed is.
Remsysteem vervangen voor centerlock? Haha, wat een grap.Valorian schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:54:
Dank voor jullie reacties @GWBoes @Ypuh @Prulleman @joker1977 @ElGreco . Ik kom zojuist van de fietsenmaker en snap nu beter hoe het zit. Kleine update daarom:
2 - Wiel 'omspaken'.
Ik denk dat voor mij de meest voor de hand liggende optie is om gewoon een mooie nieuwe wielset te zoeken. Zelf denk ik aan een setje (voor + achterwiel) van tussen de 300-500 euro. Dan staat het nog enigszins in verhouding tot de hele fietsIemand leuke suggesties? Ik vind de hoge velgen altijd wel fraai staan, maar met oog op vooral km's in het winderige NL misschien beperken tot < 44 mm om niet al teveel last van zijwind-gevoeligheid te krijgen?
6-bolt schijven krijg je ook vast op een centerlock wiel met een adapter. DT Swiss heeft een hele goede.
Maar als ik lees wat voor naven er in zitten, laat maar zitten. Koop een nieuwe set.
WTB velgen. Je wilt niet weten hoeveel van die velgen ik intussen heb vervangen. Het zijn notoire "scheurders" ongeacht het gewicht van de rijder.
Met jouw budget zou ik mij eerder concentreren op een degelijk alu set en de hoge velgen laten zitten. Want dan moet je naar carbon kijken en voor deze budget red je het tegenwoordig niet eens bij Ali.
Formula + WTB is met alle respect gewoon grote troep. Als de vorige eigenaar van een (boven)gemiddeld gewicht was, dan heb je geen misbruik nodig.
Zou gewoon voor een nieuwe set gaan. Carbon + hoge velgen staan misschien niet helemaal in verhouding met de waarde van de fiets, maar je kunt ze vaak wel meenemen. Probleem is dat in de prijsklasse van je huidige fiets bij doorverkoop ook verwacht wordt dat er wielen onder zitten (bij fietsen rond €5k vind ik het een normale vraag de fiets zonder wielen te kopen en zullen de meeste verkopers daar wel mee akkoord gaan).
In dit geval zou ik een mooi setje DT Swiss uitzoeken of alu setje laten spaken. Voor €300-500 heb je een degelijke set met DT-350 naven en als je kiest voor 21-23mm interne velgen (zonder hookless gezeik) zal het nog voelen als een flinke upgrade ook.
Carbon zou ik <€1.000 niet aan beginnen. Zipp 303S misschien uitgezonderd, maar dan zit je weer vast aan tubeless
Zou gewoon voor een nieuwe set gaan. Carbon + hoge velgen staan misschien niet helemaal in verhouding met de waarde van de fiets, maar je kunt ze vaak wel meenemen. Probleem is dat in de prijsklasse van je huidige fiets bij doorverkoop ook verwacht wordt dat er wielen onder zitten (bij fietsen rond €5k vind ik het een normale vraag de fiets zonder wielen te kopen en zullen de meeste verkopers daar wel mee akkoord gaan).
In dit geval zou ik een mooi setje DT Swiss uitzoeken of alu setje laten spaken. Voor €300-500 heb je een degelijke set met DT-350 naven en als je kiest voor 21-23mm interne velgen (zonder hookless gezeik) zal het nog voelen als een flinke upgrade ook.
Carbon zou ik <€1.000 niet aan beginnen. Zipp 303S misschien uitgezonderd, maar dan zit je weer vast aan tubeless
Wel oplossingsgericht van deze fietsenmakerElGreco schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:02:
Remsysteem vervangen voor centerlock? Haha, wat een grap.
[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 16-09-2022 19:14 ]
@Ypuh kan je een linkje sturen van zo’n setje dt swiss binnen die prijsklasse? Ik vind eigenlijk alleen nog maar centerlocks… 🤔. Of kijk ik niet goed?
Een setje centerlock schijven kost €60. Een centerlock adapter een tientje.Valorian schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:16:
@Ypuh kan je een linkje sturen van zo’n setje dt swiss binnen die prijsklasse? Ik vind eigenlijk alleen nog maar centerlocks… 🤔. Of kijk ik niet goed?
Je zit vast aan tubeless-compatible banden maar je kan er gewoon tubes in doen.Ypuh schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:11:
[...]
[ Voor 22% gewijzigd door Tom-Z op 16-09-2022 19:32 ]
@Valorian Ken de hele range van DT Swiss niet uit mijn hoofd, maar zo te zien zijn de voorgeassembleerde 'Road' wielen inderdaad allemaal CL. Bij de MTB varianten zie je nog wel veel 6-bolt. In de basis zijn dit natuurlijk ook gewoon allemaal handgespaakte wielen. Doordat ze volledig opgebouwd zijn met DT Swiss naven, velgen en spaken, is ieder onderdeel los verkrijgbaar en kan elke wielbouwer je er mee helpen.
Hier een paar voorbeelden:
- https://www.wheel-builder...d-on-dt-swiss-350-is-hubs
- https://www.wheel-builder...-350-is-straightpull-hubs
Als je deze route gaat kan het weinig kwaad om @ElGreco een berichtje te sturen. Gezien je gewicht van 75kg en geen bijzondere eisen kun je echter ook wel uit de voeten met een voorgeassembleerde set, al hoeven die niet per se goedkoper te zijn.
Misschien is het ook verstandiger om wel voor CL te gaan en van schijven te wisselen en/of een adapter te gebruiken. CL lijkt wat toekomstvaster.
Hier een paar voorbeelden:
- https://www.wheel-builder...d-on-dt-swiss-350-is-hubs
- https://www.wheel-builder...-350-is-straightpull-hubs
Als je deze route gaat kan het weinig kwaad om @ElGreco een berichtje te sturen. Gezien je gewicht van 75kg en geen bijzondere eisen kun je echter ook wel uit de voeten met een voorgeassembleerde set, al hoeven die niet per se goedkoper te zijn.
Misschien is het ook verstandiger om wel voor CL te gaan en van schijven te wisselen en/of een adapter te gebruiken. CL lijkt wat toekomstvaster.
Ja, binnenband kan, maar dan wel met tubeless banden en niet boven de 5 bar graag.Tom-Z schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:30:
[...]
Een setje centerlock schijven kost €60. Een centerlock adapter een tientje.
[...]
Je zit vast aan tubeless-compatible banden maar je kan er gewoon tubes in doen.
Boven de 5 bar is kaboom?ElGreco schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 19:37:
[...]
Ja, binnenband kan, maar dan wel met tubeless banden en niet boven de 5 bar graag.
Ik ben in de markt voor een Direct Drive trainer voor in de winter.
Heb zelf sinds dit jaar een Giant Content SL Disc en Garmin edge 530. Weet niet of dat uit maakt maar denk vermeld het even.
Verder wil ik alle trainingen aan kunnen incl hellingen etc.. inclusief een programma zoals Zwift om te trainen. Zijn er nog suggesties behalve Tacx T2 of Wahoo Kickr? Deze zijn best prijzig hehe.
Heb zelf sinds dit jaar een Giant Content SL Disc en Garmin edge 530. Weet niet of dat uit maakt maar denk vermeld het even.
Verder wil ik alle trainingen aan kunnen incl hellingen etc.. inclusief een programma zoals Zwift om te trainen. Zijn er nog suggesties behalve Tacx T2 of Wahoo Kickr? Deze zijn best prijzig hehe.
@crimby Kijk even op het volgende topic: Het grote indoor cycling topic
Oh thanks!EdwinW schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:33:
@crimby Kijk even op het volgende topic: Het grote indoor cycling topic
Dus @GWBoes en @Prulleman als ik het onderstaande goed lees, komt het opschuiven van het aangrijpingspunt van de remgreep naar het stuur omdat er niet goed wordt bijgevuld tijdens het vervangen van de blokken? Wat ik namelijk bij de LBS zag was dat er een spuit op de caliper werd gezet (ik heb SRAM) en dat zij dit deden tot er olie aan de andere kant uit kwam. In de filmpjes van SRAM zie ik nog wat ontluchtingshandelingen en die heb ik daar niet gezien. Zou dit inderdaad de oorzaak van mijn probleem zijn?
wat wel bij jou statement aansluit is dat met te weinig olie in je systeem, het mechanisme niet werkt, dan komt je aangrijp punt steeds dichter bij het stuur te liggen, heb je de remmen echter juist gevuld met een bleedblock (dikte van nieuwe blokken en nieuwe schijf), dan zou je de hele levensduur van de blokken moeten kunnen doen zonder iets aan te passen in de rem.
Inderdaad geldt bij zo ongeveer alle hydraulische remsystemen, dat bij te weinig vloeistof in het systeem en in het bijzonder in het reservoir/primare cilinder er bij herhaaldelijk remmen te weinig vloeistof en/of lucht in de secundaire/werkcilinder terechtkomt met te laat aangrijpen als gevolg.
Wat je waarnam is dus inderdaad bedoeld om dat te voorkomen.
Wat je waarnam is dus inderdaad bedoeld om dat te voorkomen.
Te weinig vloeistof of teveel lucht. Linksom of rechtsom, je hendels horen niet tot je stuur te komen.Fisico schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:15:
Dus @GWBoes en @Prulleman als ik het onderstaande goed lees, komt het opschuiven van het aangrijpingspunt van de remgreep naar het stuur omdat er niet goed wordt bijgevuld tijdens het vervangen van de blokken? Wat ik namelijk bij de LBS zag was dat er een spuit op de caliper werd gezet (ik heb SRAM) en dat zij dit deden tot er olie aan de andere kant uit kwam. In de filmpjes van SRAM zie ik nog wat ontluchtingshandelingen en die heb ik daar niet gezien. Zou dit inderdaad de oorzaak van mijn probleem zijn?
[...]
Het klinkt alsof de remmen niet goed gedaan zijn.
Ik wilde vandaag andere buitenbanden om mijn tubeless ready velgen leggen. Ik krijg de oude buitenband echter met geen mogelijkheid van/uit één kant van de voorvelg. Gaat om Schwalbe One die dus enorm strak zit.
Hebben jullie tips om de band los te krijgen? Heb inmiddels geen gevoel meer in mn vingers van het drukken en trekken aan de band…
Achterband heb ik wel los gekregen..
Hebben jullie tips om de band los te krijgen? Heb inmiddels geen gevoel meer in mn vingers van het drukken en trekken aan de band…
[ Voor 4% gewijzigd door bavara op 17-09-2022 07:22 ]
Schwalbe One en dan de tubeless (Pro) variant zijn notoire krappe banden.bavara schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 00:05:
Ik wilde vandaag andere buitenbanden om mijn tubeless ready velgen leggen. Ik krijg de oude buitenband echter met geen mogelijkheid van/uit één kant van de voorvelg. Gaat om Schwalbe One die dus enorm strak zit.
Met de juiste techniek moet het kunnen lukken. Het belangrijkste is om te zorgen dat je de band rondom op het diepste punt in het velgbed legt (i.g.v. TL de seal dus aan beide kanten breken). Vaak zit er een gootje in de midden waarvan de diameter iets kleiner is dan de buitenste rand en dat geeft je net die 2-3mm extra die je nodig hebt.
Daarnaast helpt het ook om een band strak te trekken naar één punt toe, dus onderaan beginnen en terwijl je druk houdt naar het bovenste punt. Daar dan een (plastic) bandenlichter tussen en dan moet het lukken.
@Ypuh beschrijft hoe de band erop moet, maar als je al problemen hebt met de band eraf halen... ouch !bavara schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 00:05:
Normaliter zou je met een paar bandenlichters de boel toch wel los moeten krijgen, desnoods als je om de 5 cm. de 'eerdere' bandenlichter gebruikt en dan bv. met een setje van 3 gaat werken ?
Als je de band er écht niet af krijgt kun je of grof geweld gebruiken (kniptang en buitenband doorknippen) en de band afschrijven of toch een bezoekje aan de LBS maken. Maar ik zou even rustig de tijd nemen met een setje bandenlichters...
Dat gootje is daar niet voor niets. Zowel voor erop leggen als eraf krijgen kun je hier gebruik van maken. In beide gevallen heb je een beetje extra ruimte nodig. @Ypuh zijn advies is wel correct.joker1977 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 07:54:
[...]
@Ypuh beschrijft hoe de band erop moet, maar als je al problemen hebt met de band eraf halen... ouch !
Normaliter zou je met een paar bandenlichters de boel toch wel los moeten krijgen, desnoods als je om de 5 cm. de 'eerdere' bandenlichter gebruikt en dan bv. met een setje van 3 gaat werken ?
Als je de band er écht niet af krijgt kun je of grof geweld gebruiken (kniptang en buitenband doorknippen) en de band afschrijven of toch een bezoekje aan de LBS maken. Maar ik zou even rustig de tijd nemen met een setje bandenlichters...
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic