De type nummering is appart, bij de 9000 serie werd 70 nog gebruik voor di2, maar bij volgend serie kwam hydro erbij en toen werd deze nummer omgegooid.
Je had ook de 6770 wat di2/velgrem van 6700 was. (en 6870)
De mechanische hydro shifters van shimano zijn ook groot.
Ypuh schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 06:33:
@
DDX Enige nadeel is dat de nieuwe Dura Ace groep zo'n €3.400 kost los. De SRAM Force AXS Etap heb je vanaf zo'n €1.400. Rival Etap is iets goedkoper, Ultegra Di2 met €2.000 aanzienlijk duurder.
Vind DA optisch ook het mooiste, maar geen €2.000 mooier. Voor Red AXS geldt hetzelfde overigens, maar de verschillen met Force zijn nog beperkter. Het gewichtsverschil tussen Force en Etap is vrijwel volledig toe te schrijven aan het crankstel.
Kwa looks verschilt ultegra niet echt met da, shifters size ook niet echt volgens mij.
De 8050 (hydro di2) is zelfde formaat als mijn 9070 (velgrem di2) shifter. (en 9170 die ik ook heb

)
Force shifters die ik op strandbike heb zijn echt paar slagen groter, opzich op de strandfiets niet zo'n ramp want heb je wat om aan vast te houden als je onverhard gaat rijden.
Rival is iets kleiner maar nogsteeds grote shifters, ook basis zelf waar remkabel ingaat is wat logger/breder.
Achterderrailleur is zit ook nog wat verschil in volgens mij?
En prijzen van laatste tijd tja, gaat nergens meer over.
Zou zelf als ik nu een nieuwe fiets zou opbouwen gewoon weer een 11speed di2 erop zetten trouwens.
Scheelt ook kwa cassette kosten als je die moet vervangen.
Een van mijn fietsen heeft ook 6770 voor/achterderraileur icm 9070 crank+shifters. (achterderrailleur is van 2e generatie, een 6870 met 10 speed firmware)
[
Voor 8% gewijzigd door
DDX op 10-09-2022 08:26
]