Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 436 ... 700 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-01 09:33
cs-tweak schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:33:
Heb laatst een tweedehands racefiets gekocht om een start te maken als (vooral recreatieve) fietser, afstanden rond de 50/60 km.

Nu zitten er nog SPD pedalen onder maar heb ik überhaupt nog geen klikschoenen. iemand advies over of ik dan SPD schoenen of toch eerder SPD-SL schoenen (en dus het wisselen van pedalen) zou moeten halen?

Op internet lees ik dat SPDSL specifiek is voor de (competitieve) racefietser, tegelijkertijd zie ik ook SPD voor het gemak omdat je er beter op kunt lopen. En het verschil misschien niet zo groot is voor de meer recreatieve fietser?
Ik ben zelf begonnen op SPD pedalen op de racefiets. Ging prima tot 100 km, daarna kreeg ik toch vaak last van het contact punt van de SPD schoenplaatjes. Nu over op SPD-SL en dat bevalt mij ook prima. Merk toch dat het contact punt daar anders is want ik heb er geen last meer van in ieder geval. Voor de MTB nog wel SPD, maar daar doe ik over het algemeen ook geen 'extreem' lange ritten op en dan is het prima.

https://www.strava.com/athletes/5891551

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-01 21:11
@ sirlenncelot
In de app: Jij > Profiel > Onderaan

Geen clubs.
Het is ook ineens en volledig random, ik zie op mijn feed ineens hardlopers uit het buitenland, fietsers van de andere kant van Nederland en zelfs een rare die zijn 0 tot 100 tijd met zijn auto heeft getest.

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:05
Het contact punt van de schoenen heeft weinig te maken met wel of niet vermoeide voeten. Er bestaan ook zat SPD schoenen met een kneiterharde zool, stijver dan menige race schoen. Kracht overbrenging en dit allemaal is dan net zo efficiënt als een race schoen.

Probleem is dat er bijna geen fatsoenlijke race schoenen te vinden zijn met SPD en vooral MTB schoenen stijve zolen hebben bij de duurdere modellen.

Wat ook veel uitmaakt is de binnenzool. Past ie toevallig niet bij je voet bij SPD, krijg je last van je voeten en ligt het direct aan het systeem.

Ik heb SPD schoenen van Fizik met een racy uiterlijk en een passende binnenzool (de originele heb ik direct vervangen bij een fitter). Ik kan overal last van hebben na een 150km rit maar niet van mijn voeten.

De grootste verschillen tussen de systemen is de bewegingsvrijheid van je schoen tijdens het fietsen. Dat is een persoonlijke voorkeur. De een wil zijn voeten muurvast hebben, ik heb ze liever losser.
En hoe je inklikt. Dubbelzijdige SPD is super lui.

www.vanspeykwheels.nl

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:09
cs-tweak schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:33:
Heb laatst een tweedehands racefiets gekocht om een start te maken als (vooral recreatieve) fietser, afstanden rond de 50/60 km.

Nu zitten er nog SPD pedalen onder maar heb ik überhaupt nog geen klikschoenen. iemand advies over of ik dan SPD schoenen of toch eerder SPD-SL schoenen (en dus het wisselen van pedalen) zou moeten halen?

Op internet lees ik dat SPDSL specifiek is voor de (competitieve) racefietser, tegelijkertijd zie ik ook SPD voor het gemak omdat je er beter op kunt lopen. En het verschil misschien niet zo groot is voor de meer recreatieve fietser?
Ik heb altijd al SPD, dan loop ik niet als een eend door ons kantoor als ik ga douchen. En ik voel me er veiliger bij, eerst met multirelease plaatjes gereden (SH56).
Ik ben bij een noodsituatie nog nooit vast blijven zitten, klikt altijd los.
Nu rij ik met SH51 (single release) en dat zit wat vaster.
Ik ben er in elk geval erg tevreden mee. In het begin, toen ik mijn eerste tweedehandsje kocht zaten er ook opzetstukken bij dan kan je met gewone schoenen makkelijker rijden. SM-PD22
Da's ook ideaal als je soms even geen race schoenen aan wilt trekken, want dan heb je de ene zijde klik en de andere zijde flat. Dingen zijn wel heel duur geworden vind ik zelf.
Eventueel kan je eens op marktplaats kijken voor schoenen als je twijfelt, staan er zat op. Zorg wel dat je vertrouwd bent met je fiets voor je gaat klikken. (En/of heel los zetten)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Mistraller
MartijnMartijn schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:27:
Vandaag voor een lange rit mijn racefiets vervoert op het dak van de auto. Het voorwiel moet er daarbij uit. Netjes een kartonnetjes tussen de rempad gedaan. Eenmaal aangekomen loopt de rem enorm aan en wanneer je hem in knijpt pakt hij vrijwel meteen.

Wat kan ik hieraan doen?
Tja, daarom zijn de echte afstandshouders ook hard kunststof. Blokken eruit en heel voorzichtig de pistons terugdrukken. Mooi gelijkmatig zodat de afdichtingen niet beschadigen.
Of, wat ook nog kan, je wiel zit niet recht erin.

---------------

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:45
GerbenBK schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:06:
[...]

Ach, het kan altijd gekker ;). Amanda Coker reed 139.326 km in een jaar. Maar die werkte er inderdaad niet bij. :P
En hoefde verder niets te regelen ook kwa eten etc etc.
Als je echt voor de km's gaat moet je ook niet op vakantie gaan naar buitenland, zonde van de reistijd zegmaar.
En nergens een KOM aanvallen oid want daar moet je ook weer van bijkomen.
Soms zie je wel mensen waarvan je je afvraagt hoe het mogelijk is, zo deed ik best wat hoogtemeters afgelopen maand. (tot ik terug naar NL ging stond ik 10e in de challenge)
Maar top5 stond gewoon op ruim het dubbele van mij, volgens mij eentje die skilft dus die telt niet mee maar de anderen gewoon absurd 8)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:41
Owios schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 07:51:
Dit is de linkerkant, ik heb het idee dat rechts die metalen insert in het frame draait ipv dat het schroefdraad los komt
In dat geval ben je mooi in de aap gelogeerd. Om de draadbus weer vast te krijgen zul je je tot een carbonreparateur moeten wenden lijkt mij. De fietsenmaker op de hoek weet daar geen raad mee.

Een iets minder duister scenario is dat de draad van je rechter adapter is dol gedraaid. Dan zou de binnendraad van de bracketpot nog OK kunnen zijn. Kun je de insert zien meedraaien als je vanaf de linkerkant de bracketpot in kijkt terwijl je de rechterkant probeert los te draaien?

Je kunt misschien de adapter er in stukjes uit krijgen, door hem van binnen naar buiten voorschtig in te zagen, net tot aan de schroefdraad.

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-12-2025
Ik maak sinds deze week gebruik van een trainingsschema vanop JOIN.cc

Morgen heb ik als training 2u30 staan met tussentijdse blokken. Echter zal ik morgen langer fietsen dan opgegeven. Houdt de app daar ook rekening mee in de bepaling van de verdere trainingen of kijkt deze enkel maar naar de opgegeven training en alles wat je extra doet tijdens die training speelt geen rol?

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:43
DieAnder schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 22:09:
[...]

In dat geval ben je mooi in de aap gelogeerd. Om de draadbus weer vast te krijgen zul je je tot een carbonreparateur moeten wenden lijkt mij. De fietsenmaker op de hoek weet daar geen raad mee.

Een iets minder duister scenario is dat de draad van je rechter adapter is dol gedraaid. Dan zou de binnendraad van de bracketpot nog OK kunnen zijn. Kun je de insert zien meedraaien als je vanaf de linkerkant de bracketpot in kijkt terwijl je de rechterkant probeert los te draaien?

Je kunt misschien de adapter er in stukjes uit krijgen, door hem van binnen naar buiten voorschtig in te zagen, net tot aan de schroefdraad.
Als ik je goed begrijp is die metalen insert de bracketpot die bestaat uit 1 geheel? En bedoel je met draadbus ook de bracketpot? Ik dacht namelijk dat er zowel links als rechts een insert zou zitten. Ik zal morgens eens kijken of die meedraait.

En met adapter bedoel je een deel van de bottom bracket?

Bedankt voor het meedenken. Dat waardeer ik zeer.

• ElGreco
Stancke schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:07:
Ik maak sinds deze week gebruik van een trainingsschema vanop JOIN.cc

Morgen heb ik als training 2u30 staan met tussentijdse blokken. Echter zal ik morgen langer fietsen dan opgegeven. Houdt de app daar ook rekening mee in de bepaling van de verdere trainingen of kijkt deze enkel maar naar de opgegeven training en alles wat je extra doet tijdens die training speelt geen rol?
Join houdt rekening met alles. Ook een woonwerk rit van een half uur buiten je schema.

Je kunt in Join vooraf opgeven dat je bijvoorbeeld niet gaat trainen op een bepaalde datum maar een rit van x aantal uur gaat doen. Je kunt ook een factor er aan geven (niet belangrijk tot wedstrijd). Join houdt dan rekening met de rust die je hier voor nodig hebt.

Een andere mogelijkheid is dat je morgen gewoon gaat fietsen en bij het opgeven van de feedback, opgeeft dat het geen voorgestelde training is geweest (rechts onder op de feedback pagina). Je inspanning wordt verder meegenomen in je weekplanning voor de rest van de week.

www.vanspeykwheels.nl

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-01 18:52
Thomas schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 17:24:
[...]

Het voornaamste voordeel is dat SL pedalen icm schoenen vaak wat lichter en stijver zijn met een groter contactoppervlak.
Was echt een voordeel, in 1998.

Tegenwoordig heb je gewoon SPD schoenen met stevige zolen en heeft het misschien voordelen om voor SPD-SL te gaan als je Wout van Aert heet.

Ik heb SPD-SL, ik had SPD. Ik zou zo weer terug gaan (en het loopt ook nog eens 10x makkelijker).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Op mijn gravelaar fiets ik met SPD SH56. Maar als ik daarmee een flinke sprint aanzet (plaatsnaamborden blijven plaatsnaamborden) dan trek ik het contact vaak los. Met SPD-SL(of eigenlijk Look Keo in mijn geval) is mij dit nog nooit gebeurt. Met SPD-SH51 zit je ook wat vaster, maar daar heb ik geen ervaring mee.

[ Voor 6% gewijzigd door SirLenncelot op 04-09-2022 06:35 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11
@cs-tweak ik rij ook met SPD, maar voor mij is het meer gemak.. ik rij voornamelijk MTB en de racefiets kwam toevallig met SPD pedalen. Daarnaast heb ik best goede SPD schoenen, dus een overstap met vergelijkbare kwaliteit schoenen zou me zo 250 euro kosten.. die geef ik liever anders uit.

In hoeverre SPD-SL beter/fijner is... Geen idee, nooit mee gereden, ik weet dus (gelukkig?) niet wat ik mis..
ook ritten van 100+ gaan prima met SPD hier

Strava

• ElGreco
SirLenncelot schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:56:
Op mijn gravelaar fiets ik met SPD SH56. Maar als ik daarmee een flinke sprint aanzet (plaatsnaamborden blijven plaatsnaamborden) dan trek ik het contact vaak los. Met SPD-SL(of eigenlijk Look Keo in mijn geval) is mij dit nog nooit gebeurt. Met SPD-SH51 zit je ook wat vaster, maar daar heb ik geen ervaring mee.
SH56 is ontworpen om zowel zijwaarts als omhoog los te klikken (paniek modus). SH51 alleen zijwaarts zoals SL

www.vanspeykwheels.nl

• Stancke
Topweertje vandaag! Warm én weinig wind, komt niet vaak meer voor…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PEwJAkrQPGfj1E0RPtPt1ut9Mg8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/joVxTLfgIyzcFiF7d0YwrHH8.jpg?f=fotoalbum_large

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 16:18
MrFortune schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 16:04:
[...]

Heb mijne gewoon via Aliexpress. Prima lampje, was destijds voor rond de 20 euro te krijgen. Heb hem voornamelijk genomen voor het flexibele opzet stuk omdat racefiets stuur en MTB stuur qua dikte verschillen. Lekker oplaadbaar via USB en naar mijn idee prima batterij.

Heb hem dus ook gebruikt in combinatie met MTB in het donker
Heb ook zo'n ali dingetje gehad. Nooit meer!!
Flink pak licht inderdaad, maar toen het ineens, bergaf, 40kmh, stikdonker, stuk ging was de liefde over.
Niet gerepareerd, meteen weg gegooid in de e-waste en een lezyne 1500 XXL gekocht.
Tegenwoordig heb ik er nog een gloworm 3400 bij. Dat is tenminste een echte lamp, kun je konijntjes mee schieten in het bos :)

• MrFortune
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-01 16:52
Ramon 73 schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:45:
[...]

Flink pak licht inderdaad, maar toen het ineens, bergaf, 40kmh, stikdonker, stuk ging was de liefde over.
Niet gerepareerd, meteen weg gegooid in de e-waste en een lezyne 1500 XXL gekocht.
Tegenwoordig heb ik er nog een gloworm 3400 bij. Dat is tenminste een echte lamp, kun je konijntjes mee schieten in het bos :)
Hmm, gebruik de mijne nu al ruim een jaar of 3. Daarvoor ook een lampje gebruikt voor ~2 jaar, ook van Aliexpress. Nog nooit problemen mee gehad. Kan me wel voorstellen dat een Lezyne meer zekerheid biedt. Denk dat mijn volgende lamp, mocht deze stuk gaan, ook een Lezyne wordt.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12-01 19:37
Kan iemand wat zeggen over de zin- en onzin van een (uitgebreide) bikefit? Ik kan kiezen uit een "complete fit" (met alleen basis lichaamsafmetingen opnemen en schoenplaatjes afstellen) of een "dynamic fit" (waarbij je op een fiets gaat zitten en er van alles gefinetuned wordt).

Ik hoop er twee dingen uit te halen:

1) Sportievere positie, meer aero. Ik heb een endurance model fiets. Bij aankoop is er niets aan versteld behalve zadelhoogte (en ze wilden de stem nog flippen naar +8 ipv. -8 graden, daar heb ik vriendelijk voor bedankt...). Verkoper heeft wel netjes binnenbeenlengte opgemeten en op basis daarvan een groter frame geadviseerd (L) dan waar ik volgens mijn hoogte op zou uitkomen, omdat m'n benen erg lang (92cm) zijn voor m'n hoogte (182cm).
Ik heb gister als experiment twee spacers weggehaald en m'n stuur 1.5cm lager gezet en dat gaat eigenlijk helemaal pijnloos, maar eigenlijk wil ik liever advies dan lukraak met spacers klooien.

2) Last van m'n knie. Eigenlijk niet echt "erg", ik merk soms ná het fietsen dat m'n linkerknie licht protesteert. Niet erg genoeg om me ergens van te weerhouden (zeker van fietsen niet), maar toch niet prettig. Speelt eigenlijk al af en aan sinds April, dus misschien kunnen ze daar wat mee... Door een combinatie van een 105 PM crank en RS510 crankstel heb ik links (waar ik last heb) een 4mm kleine q-factor dus wie weet is dat het wel.

Hoeveel toegevoegde waarde zou zo'n "dynamic fit" hebben?

• SirLenncelot
  • Niet online
@Tom-Z Goed op de fiets zitten is veel meer dan alleen de maten opmeten en de fiets afstellen. Het gaat over hoe je hele lichaam samen met de fiets werkt. Ben je bijvoorbeeld soepen in je bekken of niet. Hoe recht beweegt je knie? Wat doe je met je schouders of ellebogen?
Met een ‘complete fit’ meting krijg je waarschijnlijk standaard afstellingen die helemaal niet op jouw lichaam van toepassing hoeven zijn.
Mijn bikefit was dynamisch, duurde uiteindelijk een aantal uren en bestond vooral uit oefeningen en tips voor mijn lichaam, de afstelling aan fiets was minimaal. Uiteindelijk heb ik zelf wel nog eea aangepast aan de fiets (ook wat spacers eraf) en zal bij het vervangen/onderhouden van onderdelen echt niet alles precies zo teruggezet zijn. Maar omdat ik van de bikefit weet wat er van mijn houding/lichaam verwacht wordt kan ik het steeds weer terugbrengen naar een fijne positie voor mij.

Ik zou een dynamische fit aanraden.

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-01 16:50

McMiGHtY

- burp -

Als je gisteren pijnloos gefietst heb, vraag ik me af hoelang je in je nieuwe positie gezeten hebt..

Ik ga volgende week voor een dynamische, paar uurtjes daarvoor nog even een rondje fietsen zodat er wat vermoeidheid in het lichaam zit zodat je niet zo fris als een hoentje keurig netjes gaat zitten..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:01
..

[ Voor 99% gewijzigd door Valorian op 05-09-2022 09:26 ]

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-01 20:23
Valorian schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 15:48:
Hebben jullie toevallig nog tips voor een goede koplamp voor de racefiets? Ik kan natuurlijk 1001 reviews lezen en daar ook heel veel info uit halen. Maar wellicht dat hier ervaringsdeskundigen hier ook nog goede tips hebben?

Mijn wens is een goede lamp voor op de racefiets, een die genoeg zicht geeft om ook in donker nog over polderwegen (zonder straatverlichting) te rijden op behoorlijke snelheid. En bij voorkeur een die je onder de juiste hoek kan zetten en vervolgens goed vast kan draaien (dus niet eentje die langzaam weer naar beneden zakt, etc.).

Iemand ideeën?
Net als een aantal eerder heb ik ook een Lezyne, de 1000XL in mijn geval. Zeer tevreden mee, alleen dat geknipper......
Ik gebruik alleen de wisselende standen en de felle alleen als het echt donker is.

• Tom-Z
McMiGHtY schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:11:
Als je gisteren pijnloos gefietst heb, vraag ik me af hoelang je in je nieuwe positie gezeten hebt..
Eergister inmiddels, 1.5 uur en gister nog 2 uur. Niet m'n meest lange ritjes inderdaad.
Een tijdje terug had ik een dagje een huurfiets, en die had (net opgezocht) 39mm minder stack dan m'n eigen fiets. Daar had ik achteraf wel last van, ja, maar ik kon er prima 3.5 uur mee fietsen.

• ob3lix
  • Laatst online: 11-01 19:27
Tom-Z schreef op zondag 4 september 2022 @ 23:57:
Kan iemand wat zeggen over de zin- en onzin van een (uitgebreide) bikefit? Ik kan kiezen uit een "complete fit" (met alleen basis lichaamsafmetingen opnemen en schoenplaatjes afstellen) of een "dynamic fit" (waarbij je op een fiets gaat zitten en er van alles gefinetuned wordt).

...

2) Last van m'n knie. Eigenlijk niet echt "erg", ik merk soms ná het fietsen dat m'n linkerknie licht protesteert. Niet erg genoeg om me ergens van te weerhouden (zeker van fietsen niet), maar toch niet prettig. Speelt eigenlijk al af en aan sinds April, dus misschien kunnen ze daar wat mee... Door een combinatie van een 105 PM crank en RS510 crankstel heb ik links (waar ik last heb) een 4mm kleine q-factor dus wie weet is dat het wel.

Hoeveel toegevoegde waarde zou zo'n "dynamic fit" hebben?
Hier ben ik heel benieuwd naar. Zit zelf ook te twijfelen om een keer een bikefit te doen.

Heb af en toe last van mijn knie en merk dit vooral bij langere tochten en/of wanneer ik wat zwaarder trap.
Dacht eerst dat dit door voetbal kwam, maar merk juist met fietsen dat het verergerd.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Ik heb helaas op vakantie door een stomme actie chainsuck gehad en hierbij mijn ketting een eind over de chainstay getrokken waardoor er nu een aantal krassen op zitten :(. Iemand hier wel eens wat bijgewerkt met een lakstiftje en is het daarmee een beetje mooi te krijgen (gaan om geheel hoogglans zwart) en zo ja, nog tips met betrekking tot polijsten of iets dergelijks?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTC8uRB1TWK0Y0ecGWZvcotpwkc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kXuN1MMKAgB4npU4lmkREnMs.jpg?f=fotoalbum_large

Alternatieven zijn gewoon niet meer naar kijken en/of een mooie sticker er over (voordeel van dat laatste is dat het gelijk wat beschermd tegen toekomstige stomme acties)...

[ Voor 25% gewijzigd door Kluus op 05-09-2022 13:11 ]

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:11
Ik heb een krasje gemaakt op m’n zwarte carbon wiel waardoor deze te zien was. Inderdaad met een lakstift van de auto (altijd handig in dezelfde kleur te hebben) het krasje opgevuld en het beetje overtollige verf meteen verwijderd. Ging prima. Je hebt inderdaad van die transparante beschermingsstickers om o.a. dat deel te beschermen via de welbekende webshops te verkrijgen.

• Tom-Z
Kluus schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:09:
Ik heb helaas op vakantie door een stomme actie chainsuck gehad en hierbij mijn ketting een eind over de chainstay getrokken waardoor er nu een aantal krassen op zitten :(. Iemand hier wel eens wat bijgewerkt met een lakstiftje en is het daarmee een beetje mooi te krijgen (gaan om geheel hoogglans zwart) en zo ja, nog tips met betrekking tot polijsten of iets dergelijks?
Fiets is een gebruiksvoorwerp. Hoe sneller je 'm total loss rijdt hoe beter, want des te meer dat je hebt gefietst. Fietsen wordt een stuk leuker zodra je fiets onder de krassen zit want dan maakt het allemaal niet meer uit. Maar eerste krassen zijn nooit leuk.

Ik heb wel eens wat bijgewerkt (nou ja, "wat", uitglijder gemaakt met bijna-nieuwe fiets en de lak was van de linker dropout af) en als je niet té kritisch kijkt is het prima. Wat ik wel merk is dat de bijgewerkte lak een stuk kwetsbaarder is dan de oude, en na een tijdje gaat het er toch wat minder uit zien... Dat was met motip, maar ik denk dat er niet zo veel verschil is, blijft toch kwetsbaarder dan fabriekslak.
Qua polijsten heb ik heel fijn schuurpapier (van korrel 600 tot 10.000) en dat werkt goed. Ik zou de goede lak zo veel mogelijk afplakken met maar een klein randje zichtbaar, zodat het minder werk is om het goed te krijgen en pas zodra je bij de hoge korrel komt de tape er weer af te halen.
Ik ben trouwens wel bang dat je - omdat het vrij kleine krassen zijn - het eerst een beetje zal moeten opschuren om het goed te laten hechten. Als je er gewoon "zo" lak overheen doet blijft het denk ik niet zitten omdat het maar zo'n klein oppervlak is.

Als je de fiets een beetje vuil laat worden verbergt dat trouwens ook goed :+

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Tom-Z schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:39:
[...]

Fiets is een gebruiksvoorwerp. Hoe sneller je 'm total loss rijdt hoe beter, want des te meer dat je hebt gefietst. Fietsen wordt een stuk leuker zodra je fiets onder de krassen zit want dan maakt het allemaal niet meer uit. Maar eerste krassen zijn nooit leuk.

Ik heb wel eens wat bijgewerkt (nou ja, "wat", uitglijder gemaakt met bijna-nieuwe fiets en de lak was van de linker dropout af) en als je niet té kritisch kijkt is het prima. Wat ik wel merk is dat de bijgewerkte lak een stuk kwetsbaarder is dan de oude, en na een tijdje gaat het er toch wat minder uit zien... Dat was met motip, maar ik denk dat er niet zo veel verschil is, blijft toch kwetsbaarder dan fabriekslak.
Qua polijsten heb ik heel fijn schuurpapier (van korrel 600 tot 10.000) en dat werkt goed. Ik zou de goede lak zo veel mogelijk afplakken met maar een klein randje zichtbaar, zodat het minder werk is om het goed te krijgen en pas zodra je bij de hoge korrel komt de tape er weer af te halen.
Ik ben trouwens wel bang dat je - omdat het vrij kleine krassen zijn - het eerst een beetje zal moeten opschuren om het goed te laten hechten. Als je er gewoon "zo" lak overheen doet blijft het denk ik niet zitten omdat het maar zo'n klein oppervlak is.

Ja daar ben ik het over het algemeen ook 100% mee eens, ik denk dat ik het eerst inderdaad een tijdje aan kijk. Op een foto zoals bovenstaand valt het overigens ook al gelijk veel meer op ;).

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-01 13:38
Tom-Z schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:39:
[...]

ik voel hier weer een hele lange discussie aankomen 8)7

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12-01 20:03
Kluus schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:09:

[Afbeelding]

Alternatieven zijn gewoon niet meer naar kijken en/of een mooie sticker er over (voordeel van dat laatste is dat het gelijk wat beschermd tegen toekomstige stomme acties)...
ff met een zwarte watervaste marker er over en de restjes wegvegen. Heb ik bij een paar krassen gedaan en die vielen daarna al een stuk minder op.

Evt. kun je er daarna zon bescherm sticker over doen om het misschien nog wat meer te verhullen. Das geen gekke suggestie imo.

... En verder idd niet te veel naar kijken en veel fietsen / rustig vies laten worden :P

[ Voor 7% gewijzigd door Charly op 05-09-2022 15:20 ]

• Mistraller
SirLenncelot schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:56:
Ik heb ook een tijdje met SH56 gereden in het begin. Pedaal op den duur maximaal strak gezet, maar nog trok ik hem eruit bij een (zwift) sprintje. SH51 heb ik dat nu echt niet meer, dat terwijl ik het pedaal ook nog een paar slagen losser heb gezet. Na flink wat kilometers komt dat wel weer terug maar dan is het gewoon tijd voor een setje nieuwe schoenplaatjes meestal.

---------------

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Thanks voor de reacties, over het algemeen ben ik ook van de filosofie dat een fiets zo snel mogelijk gebruikssporen moet krijgen omdat je er dan lekkerder op fietst (en hem dus meesleept op vakantie etc).

Maarja door de knulligheid van dit voorval steekte het toch een beetje: fiets kwam net van de auto na een gedeeltelijk natte rit achterop de auto van 1300 kilometer en ik maakte even een proefritje tegen een steile helling op de camping, daarnaast was mijn grote blad redelijk versleten (die kwam nog van mijn oude frame). Dus stomme combinatie van versleten kettingblad, droge ketting en waarschijnlijk een halfgare schakelactie onder kracht, daar baal ik dan wel van, eigenlijk mag ik blij zijn dat het bij optische schade gebleven is.

Ik ga er mee leren leven en desnoods plak ik er een keer een sticker of decal over ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 05-09-2022 14:31 ]

• Mistraller
Ramon 73 schreef op zondag 4 september 2022 @ 19:45:
[...]

N=1?

Ik heb hier 3 rockbros (ali) lampen, eentje spotlight, twee floodlights. Erg tevreden mee. De spotlight gebruik ik overigens niet zo vaak, die bundel is zo fel dat auto's soms seinen, zelfs al staat ie naar onder gericht. Floodlight vind ik ook wat handiger in de bochten.
Ook nog een 4e ali lampje, maar die is meer als noodgeval want daarmee word je wel gezien maar zie je niet zoveel van het wegdek.
Daarnaast ook een lidl lamp die al 4 jaar probleemloos werkt.
Voor mij geen peperdure lampen in elk geval.

Daarnaast heb ik de indruk dat ze in China ook steeds vaker gevoelig zijn voor europese garantie regelingen. Als je een melding maakt wordt je steeds vaker gewoon keurig geholpen.

---------------

• Mistraller
@Kluus blanke lak kleurt vooral door de lichtval wit. Als je er met bijv vaseline overheen gaat zal het optisch even weg zijn. Zo bestaat de kans ook dat je het minder gaat zien met een transparante decal, omdat de lijmlaag de krassen ahw opvult. Is bij telefoondisplays ook vaak nog wel een truukje om krassen te verhullen.

Ik heb voor de auto een polijstmiddeltje, dat bij oppervlakkige krassen (dwz die je met je nagel niet voelt) ook goed werkt. Het riskante is echter altijd dat je de lakdikte niet kent en je er met polijsten doorheen kunt gaan. Heel voorzichtig zou ik best aandurven, want die polish heeft geen schuurmiddel, maar je mag wel ff langskomen, dan mag je het lekker zelf doen :D
Mijn vrouw had ook een paar hardnekkige plekken op haar oude (hoogglans) frame en die zijn er perfect uitgepoetst met dat spul.

---------------

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:44:
@Kluus blanke lak kleurt vooral door de lichtval wit. Als je er met bijv vaseline overheen gaat zal het optisch even weg zijn. Zo bestaat de kans ook dat je het minder gaat zien met een transparante decal, omdat de lijmlaag de krassen ahw opvult. Is bij telefoondisplays ook vaak nog wel een truukje om krassen te verhullen.

Ik heb voor de auto een polijstmiddeltje, dat bij oppervlakkige krassen (dwz die je met je nagel niet voelt) ook goed werkt. Het riskante is echter altijd dat je de lakdikte niet kent en je er met polijsten doorheen kunt gaan. Heel voorzichtig zou ik best aandurven, want die polish heeft geen schuurmiddel, maar je mag wel ff langskomen, dan mag je het lekker zelf doen :D
Mijn vrouw had ook een paar hardnekkige plekken op haar oude (hoogglans) frame en die zijn er perfect uitgepoetst met dat spul.
Thanks voor het aanbod, deze krassen voel je echter wel met je nagel, dus ik denk dat ze al te ver heen zijn om puur met een polijstmiddel op te lossen. Net ook even getest met een stukje plakband maar dan zijn ze ook nog wel zichbaar. Stukje glanszwarte wrapfolie is zo besteld en niet zo duur dus als het me te veel blijft storen doe ik dat gewoon.

@Charly Thanks! Net even aangestipt met watervaste stift, stom dat ik dat niet eerder heb geprobeert, dat maskeert het eigenlijk al wel voldoende wat mij betreft :D.

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 05-09-2022 15:16 ]

• Stancke
O-) O-)

Daarnet op het werk gehoord dat ik een leasefiets mag bestellen, budget is maximaal 7.250€ btw inclusief.
Dit wordt terug een leuke zoektocht naar de opvolger van mijn 2021 SCOTT Addict 10.

Minimale vereiste: elektronisch schakelen + geïntegreerde kabels

Laat de zoektocht maar beginnen, denk spontaan aan de Canyon Aeroad SLX 7. Wel nog geen zekerheid dat Canyon op de lijst staat van de leasingmaatschappij, in afwachting van antwoord van een Canyon Service Point.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0GQ4rTdxFVUqVaQrte5_Pm78hc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tkDmbltMZida1sKpxP6Vky7r.jpg?f=user_large

• Tom-Z
Prulleman schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 21:41:
@Tom-Z inderdaad het bovenstaande checken, maar het zou ook een versleten (niet meer soepel genoeg) kabel zijn. Soms is een nieuwe binnenkabel genoe, soms moet je ook de buitenkabel vervangen. Dus als de pad recht is zou ik naar de kabel kijken.
Even op terugkomen: in eerste instantie heeft pad richten het opgelost, maar het schakelen ging toch niet altijd even goed meer. Tijdens een stoeipartij om het beter afgesteld te krijgen brak de derailleurkabel (ergens binnenin de shifter, wat een gedoe om dat eruit te peuteren) dus waarschijnlijk kwamen mijn problemen (ook) door slijtage van de kabel.

Vervangen en schakelt weer perfect. De binnenkabel loopt in het frame door een soort slap plastic buisje, en tijdens het vervangen prikte ik daar ergens in de buurt van de bottom bracket doorheen met de binnenkabel (oeps). Met iets meer beleid de kabel alsnog netjes erdoor gekregen, maar er zit wel een gaatje in dat buisje nu (of misschien wat dat er al in gesleten, geen idee). Ik zal binnenkort een vervanging bestellen, maar moet ik me daar erg zorgen over maken?

By the way, wisten jullie dat als je een kabelsetje bestelt dat er dan een kortere kabel inzit voor de voorderailleur? :+

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-01 21:24
ElGreco schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:46:
De grootste verschillen tussen de systemen is de bewegingsvrijheid van je schoen tijdens het fietsen. Dat is een persoonlijke voorkeur. De een wil zijn voeten muurvast hebben, ik heb ze liever losser.
En hoe je inklikt. Dubbelzijdige SPD is super lui.
+1 voor deze post.

Zit zelf aan de kant dat ik ze liever muurvast heb (zowel zijdelingse als verticale speling). De horizontale speling levert knieproblemen op en de verticale speling zal afhankelijk zijn van je traptechniek (of je ook trekt aan je pedalen). Ook heb ik met SPD schoenen wel last gehad van drukpunten omdat gemiddeld genomen deze een slappere zool hebben en SPD-SL een harde zool.

Lopen op fietsschoenen is altijd kut en weeg ik daarom niet mee in mijn besluit, tenzij je op fietsvakantie gaat en/of regelmatig van de fiets stapt. Met SPD-SL wil je in de basis niet uitklikken tot je weer thuis bent.

Op kantoor of thuis de trap op doe ik m'n fietsschoenen gewoon uit en loop ik een eindje op sokken of normale schoenen. Je zou kunnen overwegen voor woon-werk een apart setje aan te schaffen (gelijk ook een goede N+1 reden), maar daar zou ik de niet woon-werk ritten niet voor op willen offeren.

Zou het voor nieuwelingen overzichtelijk houden:
- Enkel racefiets > SPD-SL
- Mountainbike/gravel > SPD
- Alles daartussen > SPD

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-01 12:49
Eerste goede rit met de 4iiii precision 3 is een feit. Dank Phillippos voor de montage met de momentsleutel :). Nog wel even wennen aan de nieuwe schermindeling na zoveel jaar. Nu kijken naar vermogen. 3 sec, 10 sec en 30 sec average op pagina 2 gezet. Voor nu denk ik prima om te starten.

Het valt me op dat de Garmin connect pagina eigenlijk een best duidelijk overzicht heeft met statistieken.
https://connect.garmin.com/modern/activity/9529056379

Nu ben ik nog vrij nieuw met de vermogens. Maar volgens mij zijn dit best gewone vermogens die ik trap?
20min ftp komt precies op hetzelfde uit (264 watt) als wat ik van de winter op de tacx heb getrapt, toeval? Al zou ik nu beter getraind moeten zijn, maar was dit geen perfecte 20min race.

Niet eerder gezien, maar hier een uitleg over onderstaande data welke mij in eerste instantie weinig zeiden.
YouTube: Power Meter Metrics: Pedal Smoothness and Torque Effectiveness Expla...

Dit kan in beide gevallen efficiënter.
68% L / 0% R
Effectiviteit draaimoment L/R

20% L / 0% R
Pedaalsouplesse L/R

Overal valt er denk ik best nog wat te verbeteren en nu op zoek naar wat specifieke trainingen met een powermeter. Iemand hiervoor een aanrader waar ik de focus het beste op zou moeten leggen?

• Prulleman
Nixo schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:26:
Eerste goede rit met de 4iiii precision 3 is een feit. Dank Phillippos voor de montage met de momentsleutel :). Nog wel even wennen aan de nieuwe schermindeling na zoveel jaar. Nu kijken naar vermogen. 3 sec, 10 sec en 30 sec average op pagina 2 gezet. Voor nu denk ik prima om te starten.

Het valt me op dat de Garmin connect pagina eigenlijk een best duidelijk overzicht heeft met statistieken.
https://connect.garmin.com/modern/activity/9529056379

Nu ben ik nog vrij nieuw met de vermogens. Maar volgens mij zijn dit best gewone vermogens die ik trap?
20min ftp komt precies op hetzelfde uit (264 watt) als wat ik van de winter op de tacx heb getrapt, toeval? Al zou ik nu beter getraind moeten zijn, maar was dit geen perfecte 20min race.

Niet eerder gezien, maar hier een uitleg over onderstaande data welke mij in eerste instantie weinig zeiden.
YouTube: Power Meter Metrics: Pedal Smoothness and Torque Effectiveness Expla...

Dit kan in beide gevallen efficiënter.
68% L / 0% R
Effectiviteit draaimoment L/R

20% L / 0% R
Pedaalsouplesse L/R

Overal valt er denk ik best nog wat te verbeteren en nu op zoek naar wat specifieke trainingen met een powermeter. Iemand hiervoor een aanrader waar ik de focus het beste op zou moeten leggen?
"maar was dit geen perfecte 20min race."
dat zegt genoeg, dan kan het dus beter, indoor is het een stuk makkelijker omdat je geen stoplichten, bochten of verkeer hebt.

(max 20 minuten waarde is overigens nog geen FTP, daar moet er nog een 95% factor overheen)

Of het wat is, 264 komt op een FTP van ong 250, en daar kom je best een eind mee.
Verder is het ook maar 1 getal en zegt het nog niet zoveel over je duurvermogen of je sprint vermogen. En voor klimmen is je gewicht uiteraard ook belangrijk, een uur 250 watt trappen met 60 kg (bijna 4.2 w/kg), dan ben je best rap de alpe op, met 100 kg zal het minder rap gaan :)

en heb je een enkele of dubbele PM?
bij mijn enkele heb ik ook dat soort data, maar dat zegt natuurlijk helemaal niks..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aC_T1sf9OsARWY0vbXsZDTlpvdI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CobSPpB6gcuG9UOOhYLsT3PA.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 05-09-2022 17:52 ]

Strava

• Mistraller
Ypuh schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:56:
[...]

Zou het voor nieuwelingen overzichtelijk houden:
- Enkel racefiets > SPD-SL
- Mountainbike/gravel > SPD
- Alles daartussen > SPD
Voor een pure beginneling met een nieuwe fiets ben ik het daar niet mee eens hoor. SPD is toch wat vriendelijker, stoplicht omval foutjes zal je met SPD niet snel meemaken. Dubbelzijdig inklikken, makkelijker losklikken; en veel SPD-SL schoenen kunnen ook SPD cleats aan, dus je kunt eventueel al schoenen kopen die beide systemen aankunnen. Al mis je dan wel het voordeel van fatsoenlijk kunnen lopen van een pure SPD schoen.
Blijft naar mijn idee alleen nog over: "SL"; SuperLight. SPD is zwaarder, maar dat lijkt me als beginner ook niet hetgeen je het eerste over nadenkt?
Als je als beginner met een starre binding op de fiets zit heb je óók risico op knieproblemen als je je ideale positie nog moet ontdekken.

Als je direct SPD-SL overweegt zou ik eerst met flats of covers je fiets leren kennen.

Blijft gewoon een persoonlijke keuze. Ik ken zelf best veel mensen die SPD gebruiken op de racer en die zitten lang niet allemaal regelmatig op een MTB.

Bovendien, er is meer dan Shimano.

---------------

• Tom-Z
Nixo schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:26:
Je doet je FTP test midden in de stad? Ja, dan kan ik me voorstellen dat het misschien tegenvalt. Je moet voor zoiets echt gewoon een recht stuk weg hebben zonder stoplichten of kruispunten. Bijvoorbeeld langs een kanaal ofzo. Over het hele rondje gemiddeld had je 233 W gemiddeld, als je FTP test zou kloppen zou dat betekenen dat je het héle rondje (van 1 uur 20) op 93% van je FTP hebt gedaan. Het kán geen goede FTP test zijn geweest, want daarvoor zou (als het berekende FTP klopt) de rest van het rondje veel te hard zijn geweest. Na een FTP test moet je naar huis strompelen met 100 W.
Bij een goede FTP test zien de grafiekjes van hartslag/snelheid/vermogen er wel anders uit.
Iemand hiervoor een aanrader waar ik de focus het beste op zou moeten leggen?
Wat aardig is is om jezelf te "leren kennen". Met strava in combinatie met intervals.icu kun je (gratis) je power curve zien, hoeveel vermogen je voor hoe lang hebt vastgehouden. Als je weet wat je 1/3/5/10 minuten kan volhouden kan je met die kennis aardig je sprints/klimmetjes pacen.

En als je serieus wil trainen dan kun je het beste een concreet doel hebben en het het liefst samen met iemand doen. Ik had voor dit jaar me ingeschreven voor de Amstel Gold Race en heb daar samen met een vriend een trainingsschema voor gevolgd. Zeer motiverend dat we elkaar op Strava in de gaten konden houden of we de trainingen wel deden. Flinke vooruitgang geboekt, maar de rest van het jaar wat minder omdat ik me zonder concreet doel niet echt kon motiveren om "strak" een schema te volgen. Het vraagt best wat discipline om te doen wat je trainingsschema van je vraagt.

• SirLenncelot
  • Niet online
SPD is toch wat vriendelijker, stoplicht omval foutjes zal je met SPD niet snel meemaken.
Maar je hoort er pas echt bij wanneer je aan het verkeerslicht omgevallen bent…
Inderdaad, zelf ben ik erg blij met Look Keo op de racer. Net iets andere bewegingsvrijheid. Maar die lijken ook wel veel op SPD-SL. Er is inderdaad nog een hele wereld 🙂

En @Tom-Z thnx voor intervals.icu, die was ik alweer vergeten.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
Mistraller schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:12:
[...]

Voor een pure beginneling met een nieuwe fiets ben ik het daar niet mee eens hoor. SPD is toch wat vriendelijker, stoplicht omval foutjes zal je met SPD niet snel meemaken. Dubbelzijdig inklikken, makkelijker losklikken; en veel SPD-SL schoenen kunnen ook SPD cleats aan, dus je kunt eventueel al schoenen kopen die beide systemen aankunnen. Al mis je dan wel het voordeel van fatsoenlijk kunnen lopen van een pure SPD schoen.
Blijft naar mijn idee alleen nog over: "SL"; SuperLight. SPD is zwaarder, maar dat lijkt me als beginner ook niet hetgeen je het eerste over nadenkt?
Als je als beginner met een starre binding op de fiets zit heb je óók risico op knieproblemen als je je ideale positie nog moet ontdekken.

Als je direct SPD-SL overweegt zou ik eerst met flats of covers je fiets leren kennen.

Blijft gewoon een persoonlijke keuze. Ik ken zelf best veel mensen die SPD gebruiken op de racer en die zitten lang niet allemaal regelmatig op een MTB.

Precies ook mijn gedachte toen ik op een racefiets begon. :)
Heb eerst een paar maanden op flats icm mtb schoenen gefietst en ben daarna overgestapt op SPD.

Als je denkt dat SPD schoenen minder stijf zijn dan SPD-SL, dan heb je gewoon nog niet de juiste schoenen geprobeerd. :+
Heb zelf Lake mx238 en die zijn even stijf als de spd-sl variant (cx238). Alleen iets zwaarder door het rubberen profiel, waarmee je wel normaal kan lopen.

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-01 11:57

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

[...]
Voor een pure beginneling met een nieuwe fiets ben ik het daar niet mee eens hoor. SPD is toch wat vriendelijker, stoplicht omval foutjes zal je met SPD niet snel meemaken.
Ik ben anders al vaker omgevallen met m’n fietsen met SPD dan met die met Look.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:21
Als je SPD en toch een groot contactoppervlakte wilt dan heb je Look X-Track Race Carbon. Ik heb deze op mijn MTB, en ik merk weinig verschil met mijn SPD-SL op de racefiets, qua contactoppervlakte. Voor beiden (MTB/racer) heb ik wel carbon zolen, dit draagt dus ook bij tot de stijfheid. Gebruik ook de Look schoenplaatjes (Easy), daar ik toch regelmatig de limieten van steile klimmetjes opzoek, en niet altijd boven geraak, en dus héél snel moet kunnen uitklikken 8)

[ Voor 3% gewijzigd door RigolleM op 05-09-2022 19:11 ]

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:55
NewbieNeo schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:33:
[...]

Precies ook mijn gedachte toen ik op een racefiets begon. :)
Heb eerst een paar maanden op flats icm mtb schoenen gefietst en ben daarna overgestapt op SPD.

Als je denkt dat SPD schoenen minder stijf zijn dan SPD-SL, dan heb je gewoon nog niet de juiste schoenen geprobeerd. :+
Heb zelf Lake mx238 en die zijn even stijf als de spd-sl variant (cx238). Alleen iets zwaarder door het rubberen profiel, waarmee je wel normaal kan lopen.
Heb zowel de MX238 als de CX238 en vind beide wel prima. Gebruiken ook dezelfde carbon zool vgm. CX met Look Keo Grijs en MX238 met SH51

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Ik gebruik al 12 jaar SPD SL na m'n racecarriere met toeclips en riempjes en geen reden om iets anders te gaan gebruiken.
Wel eens SPD gebruikt op m'n spinningbike en het grootste nadeel daarvan is IMO het lichtjes kantelen van de voet, er valt mee te rijden maar het irriteerde me op den duur...
Je moet het gewoon proberen en kijken wat al dan niet bevalt.

• Grin
  • Registratie: April 2009

Grin

Ride si sapis.

Ypuh schreef op maandag 5 september 2022 @ 16:56:
[...]
De horizontale speling levert knieproblemen op […]
Hoebedoelje?
Ik heb één keer de zwarte Look plaatjes gekocht maar daar kreeg ik echt pijn van.
Er moet altijd wat horizontale spelling zitten op mijn pedalen, 100% vast geeft juist problemen. Dat is ook de consensus van de verhalen die ik om mij heen hoor. En die van James, 5:45-5:50: YouTube: How to Set Up your Cleats - BikeFitTuesdays

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:43
Owios schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:15:
[...]

Als ik je goed begrijp is die metalen insert de bracketpot die bestaat uit 1 geheel? En bedoel je met draadbus ook de bracketpot? Ik dacht namelijk dat er zowel links als rechts een insert zou zitten. Ik zal morgens eens kijken of die meedraait.

En met adapter bedoel je een deel van de bottom bracket?

Bedankt voor het meedenken. Dat waardeer ik zeer.
@DieAnder hij draait wel mee, dus denk dat jouw eerste omschrijving het probleem is. Zou contact opnemen met Cannondale nog kunnen helpen?

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:41
Owios schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:09:
[...]
@DieAnder hij draait wel mee, dus denk dat jouw eerste omschrijving het probleem is. Zou contact opnemen met Cannondale nog kunnen helpen?
Dus de metalen insert draait mee als je je bracketlager er uit probeert te draaien?

Dan ben ik bang deat het met huis-, tuin- en keukengereedschap niet meer 100% gaat worden. Zelfs al krijg je het lageronderdeel er uit dan heb je nog steeds een loszittende draadbus, m.a.w. een nieuw lager zul je niet goed vast kunnen zetten. Verre van ideaal als je daarmee kms wilt gaan maken.
Als je wilt dat het weer 100% wordt zou ik m'n licht eens links en rechts opsteken. Cannondale zou je wellicht kunnen helpen of een carbon of race specialist. Misschien hebben die vaker met dit bijltje gehakt.

Je moet voor jezelf bepalen hoeveel tijd en geld je er in wilt steken, en of dat economisch / emotioneel / historisch / ... rendabel is.

• Mistraller
SirLenncelot schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:25:
[...]

Maar je hoort er pas echt bij wanneer je aan het verkeerslicht omgevallen bent…
Kak.
-O-

---------------

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:55

Nox

Noxiuz

Geachte wielrennerts, ik heb onlangs een racefiets geleend om te kijken 'of het wat is' en om wat meer conditie te krijgen voor de mtb.

Nu wil ik een racefiets aanschaffen maar ben totaal niet bekend met wat je wel en niet moet hebben. Wel denk ik dat ik wel 2x10 wil hebben, maar verder... Het sram systeem vind ik niks qua schakelen (2x voor terug, 1x voor op).

Qua remmen zou ik graag schijf hebben puur om te kunnen remmen met de handen boven op het stuur. De velgremmetjes waren toch wat behelpen en niet makkelijk te bedienen.

Budget is 800-1000 euro, in de mtb wereld heb je dan een instapfiets met redelijke afmontage maar hoe is dat in de racewereld?

In de mtb kan je veel geld in tech stoppen (vering e.d.) maar in een racefiets kan je alleen maar weight reduction kopen denk ik dan :+ is er iemand die me een beetje op weg kan helpen? Evt. iets van informatie als een buyers guide is ook welkom.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Prulleman
@Nox een Canyon endurance al 6 voldoet aan je specs (2x10 en schijfremmen)
Persoonlijk zou ik ook tiagra 2x10 als ondergrens nemen, qua groepset, ik rij zelf een oudere alu cube met tiagra en velgremmen en voor mijn vrouw vorig jaar een Canyon met tiagra en schijfremmen gekocht.

Maar dan ga je al flink boven budget.. misschien dat bij de Decathlon er nog wat af kan, maar anders zou ik schijfremmen toch laten gaan. (Of je budget opschroeven of 2ehands kijken).

Er is een hoop veranderd in 3 naar tijd..

Voor 1000 heb je zoiets: 2x9 (Sora) en mechanisch disc (dus geen hydraulisch), bv
https://www.mantel.com/cu...osWP_BOxgjcxoC6eIQAvD_BwE

[ Voor 22% gewijzigd door Prulleman op 05-09-2022 23:25 ]

Strava

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Nox schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:04:
Geachte wielrennerts, ik heb onlangs een racefiets geleend om te kijken 'of het wat is' en om wat meer conditie te krijgen voor de mtb.

Nu wil ik een racefiets aanschaffen maar ben totaal niet bekend met wat je wel en niet moet hebben. Wel denk ik dat ik wel 2x10 wil hebben, maar verder... Het sram systeem vind ik niks qua schakelen (2x voor terug, 1x voor op).

Qua remmen zou ik graag schijf hebben puur om te kunnen remmen met de handen boven op het stuur. De velgremmetjes waren toch wat behelpen en niet makkelijk te bedienen.

Budget is 800-1000 euro, in de mtb wereld heb je dan een instapfiets met redelijke afmontage maar hoe is dat in de racewereld?

In de mtb kan je veel geld in tech stoppen (vering e.d.) maar in een racefiets kan je alleen maar weight reduction kopen denk ik dan :+ is er iemand die me een beetje op weg kan helpen? Evt. iets van informatie als een buyers guide is ook welkom.
Nieuw of 2e hands? Ik had een paar honderd euro meer budget en ben uiteindelijk voor deze gegaan. Kreeg mee van vrienden dat ik vooral voor een Shimano Tiagra (mits nieuw) of 105 groepsset moest gaan. Is 105 geworden, schakelt top en kom geen versnellingen tekort. Van wat ik begrijp zijn de duurdere schakelgroepen enkel lichter, maar maakt het qua soepel schakelen en duurzaamheid geen zak uit. Voor mij als beginner (net als jij eerst op een leenfiets gereden) meer dan prima.

2e hands kun je sowieso iets mooiers dan dit vinden, maar is goed zoeken natuurlijk en dan bij voorkeur met iemand die er wat van weet. Wat betreft remmen lees ik dat je beter kunt “doseren” met blokremmetjes dan mechanische schijfremmen. Het beste is natuurlijk hydraulische schijfremmen maar dat valt buiten je budget.

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:14

Oxigeon

En zo is dat!

Hier vorig jaar een Cube Attain gekocht (de mat zwarte). Vond zelf eigenlijk dat je bij Cube wel redelijk wat krijgt voor hetgeen wat je betaald. Koste nieuw 1050 uit mijn hoofd mer wat korting 950 van kunnen maken.

Tiagra set met schijfremmen. Als heb ik het idee dat een tiagra vs 105 niet veel uit maakt voor een beginner.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• Nox

Nox

Noxiuz

Thomas schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:24:
[...]

Nieuw of 2e hands? Ik had een paar honderd euro meer budget en ben uiteindelijk voor deze gegaan. Kreeg mee van vrienden dat ik vooral voor een Shimano Tiagra (mits nieuw) of 105 groepsset moest gaan. Is 105 geworden, schakelt top en kom geen versnellingen tekort. Van wat ik begrijp zijn de duurdere schakelgroepen enkel lichter, maar maakt het qua soepel schakelen en duurzaamheid geen zak uit. Voor mij als beginner (net als jij eerst op een leenfiets gereden) meer dan prima.

2e hands kun je sowieso iets mooiers dan dit vinden, maar is goed zoeken natuurlijk en dan bij voorkeur met iemand die er wat van weet. Wat betreft remmen lees ik dat je beter kunt “doseren” met blokremmetjes dan mechanische schijfremmen. Het beste is natuurlijk hydraulische schijfremmen maar dat valt buiten je budget.
Ja, ik snap dat dus niet. Hydraulische schijfremmen zijn op iedere mtb ondertussen wel standaard. Mechanische schijfremmen hoef ik niet, dat keur ik af (als mtb'er). Dan maar velgremmen.

En duur hoeft dat spul echt niet te zijn. Kijk naar cube, je haalt daar voor 1000 euro een fiets met 12 speed cassette en derrie, geveerde voorvork en hydraulische remmen. En dat spul is gemaakt om van bergen te stuiteren.

Dan snap ik echt niet waarom een racefiets zoveel minder tech voor het geld heeft. Is dat verklaarbaar?

Oh, nog iets anders: ik zie velen 'endurance' fietsen aanraden. Wat is dat precies? In de mtb heb je enduro en dat is vrij ruig en duur. Ik verwacht niet veel meer dan een km of 60 te gaan fietsen.

[ Voor 5% gewijzigd door Nox op 05-09-2022 23:40 ]

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Nox schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:37:
[...]

Ja, ik snap dat dus niet. Hydraulische schijfremmen zijn op iedere mtb ondertussen wel standaard. Mechanische schijfremmen hoef ik niet, dat keur ik af (als mtb'er). Dan maar velgremmen.

En duur hoeft dat spul echt niet te zijn. Kijk naar cube, je haalt daar voor 1000 euro een fiets met 12 speed cassette en derrie, geveerde voorvork en hydraulische remmen. En dat spul is gemaakt om van bergen te stuiteren.

Dan snap ik echt niet waarom een racefiets zoveel minder tech voor het geld heeft. Is dat verklaarbaar?
Ik heb echt geen flauw idee. Wist ook niet dat dat bij mtb's zo normaal was. Wel vreemd ja. Moet zeggen dat ik prima uit de voeten kan met velgremmen maar ik ben dan ook niet beter gewend. Gok dat je op een mtb veel vaker en "beter" moet remmen dan op een racefiets. Komt nauwelijks tot nooit voor dat ik echt in de ankers moet. Toevallig vandaag wel even goed op de rem getrapt omdat ik eens een andere afslag wilde nemen en dat pas heel/te laat besloot :+ .

• Tom-Z
Nox schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:37:
[...]

Oh, nog iets anders: ik zie velen 'endurance' fietsen aanraden. Wat is dat precies? In de mtb heb je enduro en dat is vrij ruig en duur. Ik verwacht niet veel meer dan een km of 60 te gaan fietsen.
"Endurance" wil zeggen dat je iets relaxter op de fiets zit zodat je comfortabeler langere tochten kan maken. Is bedoeld voor de wat meer recreatieve rijder die niet het onderste uit de kan wil hebben qua aerodynamica. In de praktijk betekent het dat het stuur 3cm hoger zit ofzo.

[ Voor 26% gewijzigd door Tom-Z op 05-09-2022 23:52 ]

• SirLenncelot
  • Niet online
De prijs maakt wat de gek ervoor geeft hè, het is de afgelopen jaren wel aanzienlijk duurder geworden, zelfs nu nog boven inflatie. Het zal wel door de vraag/aanbod verhouding zijn. Twee jaar terug waren de racefietsen niet aan te slepen.

Daarnaast zal de prijs ook wel gaan zitten in de combi van kwaliteit en gewicht. Hoe kan het zo licht mogelijk en toch ster zijn?

En zoals hierboven al aangegeven, alles binnen jouw budget zal nieuw wel niet gaan. Tiagra is een prima set, alles daaronder zou ik niet adviseren. Schijfremmen heb ik persoonlijk geen goede ervaring mee (trilling van voorvork bij twee fietsen van Canyon) dus die zou ik laten gaan.

[ Voor 74% gewijzigd door SirLenncelot op 06-09-2022 06:59 ]

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:59
Schijfremmen zou ik voor een eerste/instap fiets ook een beetje laten varen als eis. De Tour de France is nog maar 2 keer gewonnen met schijfremmen en nog maar 4 jaar toegestaan in het profpeloton. Je gaat mij niet vertellen dat die andere ca. 100 tours het hele peloton met niet werkende remmen fietste.

Tuurlijk, onder de streep remt het beter en als het budget het toelaat zijn er steeds minder redenen om het niet te doen, maar met een budget van €800-1000?

Remmen in de hoods kan ook prima met velgremmen, ik doe eigenlijk niet anders, is gewoon een kwestie van gewenning en goed onderhoud.

Flickr - Strava

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-01 16:50

McMiGHtY

- burp -

Ben laatst nog van een berg afgekomen (in 1 geheel) op een fiets met velgremmen en carbonnen wielen..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Marlie1981
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-01 18:24
Je zou ook tweedehands kunnen overwegen. Aangezien je al een mtb hebt, zul je slijtage etc. wel in kunnen schatten. Staan momenteel veel Corona-fietsen te koop, die vrij recent zijn aangeschaft, maar nu niet meer gebruikt worden.

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

@Nox Ik zou ook schijfremmen laten varen, het is dat de groepen (en fietsen) in het hogere segment tegenwoordig alleen nog maar met hydraulische schijfremmen geleverd worden dat ik er uiteindelijk ook naartoe zal gaan, maar persoonlijk kan ik prima uit de voeten met mijn huidige fiets met velgremmetjes en dat is dan minstens 12k per jaar (op die fiets) in alle omstandigheden en in de bergen (ook met carbon).

Ik weet niet op wat voor fiets je hebt gereden maar ook op velgrem gebied zijn er in de jaren voor de schijfrem kwam op de racefiets (en in de beginjaren daarvan ook nog met de direct mount remmen) veel ontwikkelingen geweest: 6800 remde al een stuk beter dan zijn voorgangers en R8000 nog weer beter bijvoorbeeld. Ik neem aan dat deze tech nu ook wel wat doorgelekt is naar de "lagere" groepen.

Dat je bij MTBs veel meer tech voor je geld krijgt heb ik mij ook al wel eens over verbaasd, dat is ook al best lang zo, pre-corona eigenlijk al. Het is inderdaad wat de gek er voor geeft. Op dat vlak zie je binnen het racefiets segment bijvoorbeeld ook weer veel verschil tussen de gewilde aero modellen en "standaard" race/klim en endurance modellen al zou je daar nog kunnen aanvoeren dat er bij de aero modellen inderdaad meer "techniek"/research in het frame zit.

[ Voor 14% gewijzigd door Kluus op 06-09-2022 09:05 ]

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-01 12:49
Tom-Z schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:14:
[...]

Je doet je FTP test midden in de stad? Ja, dan kan ik me voorstellen dat het misschien tegenvalt. Je moet voor zoiets echt gewoon een recht stuk weg hebben zonder stoplichten of kruispunten. Bijvoorbeeld langs een kanaal ofzo. Over het hele rondje gemiddeld had je 233 W gemiddeld, als je FTP test zou kloppen zou dat betekenen dat je het héle rondje (van 1 uur 20) op 93% van je FTP hebt gedaan. Het kán geen goede FTP test zijn geweest, want daarvoor zou (als het berekende FTP klopt) de rest van het rondje veel te hard zijn geweest. Na een FTP test moet je naar huis strompelen met 100 W.
Bij een goede FTP test zien de grafiekjes van hartslag/snelheid/vermogen er wel anders uit.

[...]

Wat aardig is is om jezelf te "leren kennen". Met strava in combinatie met intervals.icu kun je (gratis) je power curve zien, hoeveel vermogen je voor hoe lang hebt vastgehouden. Als je weet wat je 1/3/5/10 minuten kan volhouden kan je met die kennis aardig je sprints/klimmetjes pacen.

En als je serieus wil trainen dan kun je het beste een concreet doel hebben en het het liefst samen met iemand doen. Ik had voor dit jaar me ingeschreven voor de Amstel Gold Race en heb daar samen met een vriend een trainingsschema voor gevolgd. Zeer motiverend dat we elkaar op Strava in de gaten konden houden of we de trainingen wel deden. Flinke vooruitgang geboekt, maar de rest van het jaar wat minder omdat ik me zonder concreet doel niet echt kon motiveren om "strak" een schema te volgen. Het vraagt best wat discipline om te doen wat je trainingsschema van je vraagt.
Het was na het erop zetten van de powermeter echt de eerste rit. Dus ook zeker geen FTP test!
Linkje naar intevals.icu is een fijne. Die kende ik nog niet, geeft een mooi inzicht! Ik zal binnenkort eens de dijk van de Schermer opzoeken waar ik weet dat ik 20min zo goed als ongestoord kan racen en ook echt helemaal stuk gaan. Om dan ook naar huis terug te rollen. Erg benieuwd naar dat resultaat nu tegen einde zomer na "redelijk" wat te hebben gefietst.
Betreft serieus trainen. Doel is vooral lekker fietsen en algemene fitheid/afvallen.

• Mistraller
@Nox Je kunt ook op race veel geld kwijt in tech hoor. Hoge wielen, electronisch schakelen, carbon vs alu, IsoSpeed bij bv Trek, ander stuur, opzet stuur, vering in het balhoofd (bv Specialized roubaix) etc.

Ben het met je eens dat het gek is dat discs op een racer een behoorlijk stukje duurder zijn. Voor mijn zoon voor ver onder de 1000 euro een cube met hydraulische schijfremmen gekocht inderdaad.
Het is natuurlijk wel zo dat de shifters op een racer een stukje complexer zijn, en ook net even iets meer werk qua montage en dat zit allemaal in de eindprijs. Daarnaast is het een modegril, is er schaarste en daar speelt de branch handig op in.

Ik denk dat je in jouw geval (je weet een beetje wat je wilt) het beste uit bent met tweedehands. En dan kom je echt wel aardige fietsjes tegen zoals deze bijv:
https://www.marktplaats.n...magna-disc-limited-tiagra
Bieden vanaf 600 dus volgens mij zit er zelfs nog wel wat marge in z'n prijs.
Als ik de laatste foto van de onderzijde van het bottombracket zo zie, dan denk ik zelfs dat er aan die 300km weinig gelogen is.

---------------

• Nox

Nox

Noxiuz

Kluus schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 09:00:
@Nox Ik zou ook schijfremmen laten varen, het is dat de groepen (en fietsen) in het hogere segment tegenwoordig alleen nog maar met hydraulische schijfremmen geleverd worden dat ik er uiteindelijk ook naartoe zal gaan, maar persoonlijk kan ik prima uit de voeten met mijn huidige fiets met velgremmetjes en dat is dan minstens 12k per jaar (op die fiets) in alle omstandigheden en in de bergen (ook met carbon).

Ik weet niet op wat voor fiets je hebt gereden maar ook op velgrem gebied zijn er in de jaren voor de schijfrem kwam op de racefiets (en in de beginjaren daarvan ook nog met de direct mount remmen) veel ontwikkelingen geweest: 6800 remde al een stuk beter dan zijn voorgangers en R8000 nog weer beter bijvoorbeeld. Ik neem aan dat deze tech nu ook wel wat doorgelekt is naar de "lagere" groepen.

Dat je bij MTBs veel meer tech voor je geld krijgt heb ik mij ook al wel eens over verbaasd, dat is ook al best lang zo, pre-corona eigenlijk al. Het is inderdaad wat de gek er voor geeft. Op dat vlak zie je binnen het racefiets segment bijvoorbeeld ook weer veel verschil tussen de gewilde aero modellen en "standaard" race/klim en endurance modellen al zou je daar nog kunnen aanvoeren dat er bij de aero modellen inderdaad meer "techniek"/research in het frame zit.
Hydraulische schijfjes wilde ik puur omdat de remhendels niet zitten waar je ze wilt hebben. Je moet dan voor het goede laag zitten, als je handen boven op het stuur zitten pak je ze kort bij het draaipunt. Misschien is het een mtb-dingetje, wij noemen het death-grip als je je remmen niet vast hebt :9 Met hydraulische schijfremmen zou je ze ook kort bij het draaipunt kunnen pakken om te kunnen remmen. Je moet een hoop kracht zetten itt schijfremmen, dus vandaar.

Als die velgremmen goed genoeg zijn dan ga ik geen 500 euro budget vrij maken voor enkel een paar schijfremmen, dan denk ik dat een 2x10 met velgremmen prima is. Pak ik de racefiets ook weer niet te vaak, de MTB heeft namelijk een pinion bak en riemaandrijving en dat is toch wel :9~ O+

• DDX
Velg of schijfremmen zijn de rem/schakelgrepen gewoon hetzelfde ? (ok niet helemaal, schijfremmen zijn de shifters vaak wat groter)
Dus geen idee wat je precies bedoelt met dat ze ergens anders zitten.

• DDX
Tom-Z schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:14:
[...]
Over het hele rondje gemiddeld had je 233 W gemiddeld, als je FTP test zou kloppen zou dat betekenen dat je het héle rondje (van 1 uur 20) op 93% van je FTP hebt gedaan. Het kán geen goede FTP test zijn geweest, want daarvoor zou (als het berekende FTP klopt) de rest van het rondje veel te hard zijn geweest. Na een FTP test moet je naar huis strompelen met 100 W.
FTP is iets wat je uur vol zou kunnen houden, dus 1u20 op 93% daarvan is prima mogelijk.
Wel met je eens dat in de stad wat lastiger is omdat je daar niet vol kan doortrappen.

En naar huis strompelen met 100W is ook overdreven, maar hangt wel af hoe getraind je bent.

• Tom-Z
DDX schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:33:
[...]

FTP is iets wat je uur vol zou kunnen houden, dus 1u20 op 93% daarvan is prima mogelijk.
Ja, dat weet ik heel goed.
Waar het me om gaat is dat @Nixo een opmerking maakte over z'n "20min ftp" tijdens die rit. Het lijkt me onmogelijk om én een 20 minute max effort te doen én de hele rit gemiddeld op 93% van je FTP te rijden. M.a.w.: z'n FTP ligt véél hoger dan dat hij op basis van die 20 minuten zou denken.

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:28:
Velg of schijfremmen zijn de rem/schakelgrepen gewoon hetzelfde ? (ok niet helemaal, schijfremmen zijn de shifters vaak wat groter)
Volgens mij bedoeld @Nox vooral de krachtoverbrenging, je hebt in de drops een grotere hefboom. Maar volgens mij speelt dit nog steeds bij hydraulische schijfremmen want ook die zijn afgesteld dat je in de drops harder kan remmen, of er nu een kabel tussen zit of een vloeistof maakt voor de hefboomwerking weinig uit en de remmen zijn afgestemd op doseren, niet zodat je op de hoods bij wijze van spreken slippend kan remmen en dat je in de drops jezelf gelijk over de kop remt!

MTB remgreepjes zijn bedoeld om op een manier/positie te gebruiken maar op de racer "on the hoods" hard remmen is gewoon geen goed idee, je hele positie is beter in de drops. Vandaar dat afdalen in deze positie, naast aerodynamischer, ook veiliger is.

[ Voor 24% gewijzigd door Kluus op 06-09-2022 11:02 ]

• Nox

Nox

Noxiuz

DDX schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:28:
Met een hydraulische schijfrem rem ik op de MTB hard genoeg om met 1 vinger OTB te gaan. Je hebt veel minder kracht nodig, dus ook als je ze 'hoog' pakt kan je met je ringvinger en pink meer dan genoeg kracht zetten om te remmen indien nodig. Ik ben me bewust dat ik in het normale verkeer meefiets en vind dat als je hard fietst ook hard moet kunnen remmen. :? Als je eerst je handen moet verplaatsen op je stuur om goed hard te kunnen remmen lig je zo onder een auto of whatever. Of misschien doe/deed ik iets verkeerd? Ik ben ook maar een leek die uit het MTB kamp komt hé :+

[ Voor 3% gewijzigd door Nox op 06-09-2022 11:04 ]

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Nox schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:02:
[...]

Met een hydraulische schijfrem rem ik op de MTB hard genoeg om met 1 vinger OTB te gaan. Je hebt veel minder kracht nodig, dus ook als je ze 'hoog' pakt kan je met je ringvinger en pink meer dan genoeg kracht zetten om te remmen indien nodig. Ik ben me bewust dat ik in het normale verkeer meefiets en vind dat als je hard fietst ook hard moet kunnen remmen. :? Als je eerst je handen moet verplaatsen op je stuur om goed hard te kunnen remmen lig je zo onder een auto of whatever. Of misschien doe/deed ik iets verkeerd? Ik ben ook maar een leek die uit het MTB kamp komt hé :+
Ik denk dat dat meer met anticiperen te maken heeft en op zich moet je on the hoods gewoon prima tot stilstand kunnen komen in het normale verkeer (met ieder type rem). Zoals gezegd ook hydraulische schijfremmen op een racer zijn niet zo afgesteld dat je je met 1 vinger over de kop kan remmen zoals met de MTB. Daarmee zou je ook geen vrienden maken in het peloton ;).

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:03
[...]

Je inschatting is wel goed hoor. Als je van een MTB komt is alles minder dan hydraulische remmen en daar ga je spijt van krijgen (been there, done that). En je kunt idd prima met je handen bovenop je hydraulische remgrepen remmen. Ik doe bijna niet anders.

Hij wil.

• DDX
Ik rem niet echt anders op fiets met schijfremmen of velgremmen en hoef echt niet mijn handen of vingers te verplaatsen. (rem volgens mij vaak wijs en middelvinger)
Hangt misschien ook van kabel slijtage/type blokjes af.

Als het nat is reageren schijfremmen net wat beter ja, maar dan wil je toch niet vol remmen met dunne bandjes.
Dus eigenlijk moet je dan met schijfremmen wat meer opletten/anders remmen.

• Ypuh
Het sram systeem vind ik niks qua schakelen (2x voor terug, 1x voor op).
Zou SRAM niet uitsluiten hoor. Het double tap systeem werkt prima. Ik prefereer het zelf boven Shimano omdat de knoppen/hendels groter en eenvoudiger zijn (één hendel per kant i.p.v. twee). De kans dat je bij SRAM misschakelt is nul en bij Shimano is die klein.

Met winterhandschoenen zijn de knoppen van Shimano soms zelfs te klein. Hetzelfde geldt voor eTap vs. Di2, maar zou het één niet per se boven de ander kiezen want beide zijn gewoon goed.

Als ik de keuze heb > SRAM. Als die keuze meer dan €300 scheelt, laat dan maar.

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:59
[...]
Of misschien doe/deed ik iets verkeerd? Ik ben ook maar een leek die uit het MTB kamp komt hé :+
Denk het, of de remmen van de fiets die je geleend had waren zo brak. Het is mij namelijk op de racefiets wel een keer gelukt (net niet) OTB te gaan. Geen idee hoeveel vingers ik toen gebruikte maar sowieso niet in de drops want ik fietste rustig door het dorp toen een auto voor me ineens vol in de remmen ging.

Flickr - Strava

• 3dav0d3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-01 18:55
Ik wil nieuwe wielen kopen bij Futurum. Ik dacht dat je 10% korting kon krijgen via aanmelden voor de nieuwsbrief, maar ik krijg geen code. Iemand die weet hoe dit zit? O-)

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-01 15:10
@mhr-zip beheert de FuturumShop kortingscodes. _/-\o_ O-)
(en alles dat ook maar iets met fietsspullen en korting te maken heeft)

[ Voor 43% gewijzigd door Salteh op 06-09-2022 11:48 ]

BetterShifting.com | Strava

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

GWBoes schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:37:
[...]

Denk het, of de remmen van de fiets die je geleend had waren zo brak. Het is mij namelijk op de racefiets wel een keer gelukt (net niet) OTB te gaan. Geen idee hoeveel vingers ik toen gebruikte maar sowieso niet in de drops want ik fietste rustig door het dorp toen een auto voor me ineens vol in de remmen ging.
Ja of hele oude, ik heb nog een fiets met 6500 remmetjes en die remmen wel merkbaar slechter dan R8000. Met moderne velgremmen kan je inderdaad prima remmen, ook op de grepen. Ik gebruik de drie systemen (race-schijf-hydraulisch, race-velg-mechanisch en MTB-schijf-hydraulisch) vrij intensief door elkaar en de remmen zijn geen reden om mijn goede weg-fiets met race-velg-mechanisch te hoeven aanpassen.

Op de MTB heb je ze inderdaad nodig omdat je daar met 1 vinger wil kunnen remmen maar als je die remkracht op de weg nodig hebt doe je wat anders mis (los van dat je het niet krijgt want die remmen zijn sowieso dus anders afgesteld is mijn ervaring).

Mijn volgende weg-fiets zal "uiteraard" een fiets met hydraulische schijfremmen worden simpelweg omdat de keuze binnen het segment waar ik zou zoeken eigenlijk niet meer bestaat, maar ik zie dat voor op de weg nog altijd meer als een nadeel. Ik heb namelijk veel vaker geklooi met mijn fietsen met schijfremmen omdat ze niet goed uitgelijnd staan, dat blokjes relatief ongemerkt "ineens" ver versleten zijn, dat ze niet meer lekker remmen en piepen omdat er vettigheid op is gekomen, dat je met uberhaupt vloeistoffen moet werken om het te onderhouden (bleeden) etcetera.

• scraemus
3dav0d3 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:43:
Ik wil nieuwe wielen kopen bij Futurum. Ik dacht dat je 10% korting kon krijgen via aanmelden voor de nieuwsbrief, maar ik krijg geen code. Iemand die weet hoe dit zit? O-)
Volgens mij is dat niet altijd standaard zo maar alleen als zij die actie hebben lopen (en die zie ik zo even niet op hun website). De enige andere korting die ik zo zie is 25 euro korting via futurum.cc als je 4u hebt gefietst deze maand op Strava.

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08:45
Salteh schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:47:
@mhr-zip beheert de FuturumShop kortingscodes. O-)
De kortingscodes van de laatste actie zijn verlopen op 31 augustus.

@3dav0d3 Vanaf 9 september is de volgende challenge waarmee je €25 korting kan krijgen op een bestelbedrag boven €125.

Komoot

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
De reden waarom je met een MTB o.a. sneller OTB gaat en het remmen veel absoluter maakt heeft met de schijf / rotor diameter te maken.

Die is bij een hardtail (althans de mijne) voor groter dan achter.
180mm vs 160.

Racers heb je vaak 160/140mm voor en 140 achter dacht ik.

Offtopic:
Maand terug voor het eerst OTB gegaan met MTB na het induiken van een gat aan slootkant. De dokter dacht aan sleutelbeenbreuk. Een foto sluitte dat gelukkig uit _/-\o_

[ Voor 25% gewijzigd door Dix0r op 06-09-2022 15:47 ]

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
OTB = Op The Bek? :? :D

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-01 21:10

Phydomir

Dennis

Over the bars. Al is op the bek leuker :+

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Dix0r
  • Nu online
Zoiets ja, maar dan specifieker: Over The Bar.

Meer MTB jargon aangezien het daar relatief vaker voorkomt ;)

• Giel
  • Laatst online: 10-01 17:20
Dix0r schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:26:
De reden waarom je met een MTB o.a. sneller OTB gaat en het remmen veel absoluter maakt heeft met de schijf / rotor diameter te maken.

180mm vs 160.

Offtopic:
Maand terug voor het eerst OTB gegaan met MTB na het induiken van een gat aan slootkant. De dokter dacht aan sleutelbeenbreuk. Een foto sluitte dat gelukkig uit _/-\o_
Is het niet de standaard om offroad juist veel meer met de achterrem te remmen ipv voorrem? Dat is in de motorcross namelijk wel zo en het klinkt wel logisch om met fietsen hetzelfde principe te hanteren. :P

• Dix0r
  • Nu online
Giel schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:49:
[...]

Is het niet de standaard om offroad juist veel meer met de achterrem te remmen ipv voorrem? Dat is in de motorcross namelijk wel zo en het klinkt wel logisch om met fietsen hetzelfde principe te hanteren. :P
Ik ben zeker geen MTB technisch stuurwonder. Het is vaak situatie specifiek, ik gebruik beide gelijktijdig. Al moet ik achter wel vaker vervangen.

Zwaartepunt van jezelf ligt voornamelijk voor op een fiets. Op een MTB nog meer dan een racert imo. Dat kan, naast rotor en situatiegebruik ook een reden zijn dat het daar vaker voorkomt (OTB).

Op de racer rem ik voornamelijk voor, met dunne banden raak je op de weg achter snel in de slip. Dat kan vervelende situaties opleveren.

• DDX
Dix0r schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:26:

180mm vs 160.

Offtopic:
Ik heb op een van mijn racefietsen een 140 voorop zitten.
Daar kan ik ook prima remmen waar achterwiel omhoog komt, ook met velgremmen trouwens.
Als je dat combineert met afdaling zou je in principe dus over de kop kunnen vliegen, iets met gewicht verdelen/niet vol met voor remmen om dat te voorkomen.

Kende de afkorting otb ook niet trouwens.

• DDX
Giel schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:49:
[...]

Doe ik met fietsen wel ja.
Op weg eigenlijk primair voor, beetje bijremmen met achter soms (op basis gevoel)

Als ik offroad gebruik ik meer achter, ook met racefiets.
Als je met gravel enkel voor gaat remmen ga je heel snel onderuit als het los grind is bijvoorbeeld.
Dan kan je beter met achter remmen/gaan schuiven.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:55
Ik moest 3x controleren of ik hier in het MTB topic of wielrentopic zat gezien de laatste pagina

Voor MTB dingen graag : Het grote mountainbike topic (deel 14)

• Dix0r
  • Nu online
@rolandos582
Dezelfde discussie zou je in het MTB topic ook kunnen voeren waarna men verwijst naar het wielrenervaring topic ;)

Soms kruisen onderwerpen (in dit geval de schijfrem) zich qua eigenschappen / technieken met elkaar voor een vergelijk.

Zo was de MTB natuurlijk ook veel eerder met schijfrem en tubeless :+
Volgend jaar wil iedereen hier een dropperpost.

Begrijp me niet verkeerd; ik lurk ook meer in dit topic omdat ik meer roadie ben dan mtb (75%/25%). Maar het is wel interessant om te zien dat MTB vaak eerder technieken heeft die je een aantal jaren later terugziet bij racefietsen.

Roadies zijn dan ook wat conservatiever >:)

[ Voor 27% gewijzigd door Dix0r op 06-09-2022 16:20 ]

• SirLenncelot
  • Niet online
DDX schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:01:
[...]

Doe ik met fietsen wel ja.
Op weg eigenlijk primair voor, beetje bijremmen met achter soms (op basis gevoel)
Echt? Ik gebruik voornamelijk mijn achterrem. Ergens zit in mijn hoofd dat een voorwiel makkelijker wegschuift mocht ik door iets glads rijden. Zal in de praktijk wel meevallen…

• SirLenncelot
  • Niet online
En overigens denk ik dat roadies helemaal niet zoveel conservatiever zijn dan MTB’ers. Alleen het voordeel van bepaalde technieken is op MTB veel groter dan bij race. Remmen, tubeless als allemaal wel wat fijner maar ik zie het geen grote verschillen opleveren in wedstrijden. Andersom zie je dat ook, zo zijn maar weinig MTB frames die de marges van gewicht of aërodynamica opzoeken (or so I’ve been told).

• Ypuh
Dix0r schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:10:
Zo was de MTB natuurlijk ook veel eerder met schijfrem en tubeless :+
Volgend jaar wil iedereen hier een dropperpost.
Schijven en tubeless zijn dan ook zum kotsen. Datzelfde zal wel gelden voor dropperposts (zie dat ook niet vliegen met alle proprietary zadelpennen).
Dix0r schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:10:
Roadies zijn dan ook wat conservatiever >:)
Shit.

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12-2025
Ypuh schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:40:
[...]

Schijven en tubeless zijn dan ook zum kotsen. Datzelfde zal wel gelden voor dropperposts (zie dat ook niet vliegen met alle proprietary zadelpennen).
Proprietary dropperposts, what could possibly go wrong? :+

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-01 18:52
Salteh schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:47:
@mhr-zip beheert de FuturumShop kortingscodes. _/-\o_ O-)
(en alles dat ook maar iets met fietsspullen en korting te maken heeft)
Ja, jullie kunnen er allemaal wel de draak mee steken.

Maar ik ben gewoon arm.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Mistraller
SirLenncelot schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:06:
[...]

Echt? Ik gebruik voornamelijk mijn achterrem. Ergens zit in mijn hoofd dat een voorwiel makkelijker wegschuift mocht ik door iets glads rijden. Zal in de praktijk wel meevallen…
Bedenk dat een auto ook 75% op de voorwielen remt en slechts 25% achter. Motorfiets idem. (Vaak dubbelzijdige rotors vóór).
Je kunt véél meer remkracht kwijt op je voorwiel. En over een jaar of 10 hebben we ABS op onze fietsen :+

---------------

• scraemus
Mistraller schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 23:18:
[...]

Bedenk dat een auto ook 75% op de voorwielen remt en slechts 25% achter. Motorfiets idem. (Vaak dubbelzijdige rotors vóór).
Je kunt véél meer remkracht kwijt op je voorwiel. En over een jaar of 10 hebben we ABS op onze fietsen :+
Bosch is er voor E-bikes al mee bezig

Pagina: 1 ... 436 ... 700 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).