Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 418 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:32
Requiem19 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:19:
Het gaat hier vaak over (incl mijzelf 😄) dat polarized trainen de heilige graal is.
Consistent trainen dat is de heilige graal. Dat maakt 90% uit (zo niet meer).

Voor mij maakt het echt geen flikker uit of ik polarized, pyramidal etc traint. De schade die ik oploop door de aantal keren die ik NIET ga, is veel hoger.

En in mijn ogen, er zijn maar weinig mensen in mijn Strava feed waarbij het wel zou helpen.
joker1977 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:38:
[...]

Ik zou ieder trainingsadvies zonder kennis over jou, je wensen, je beschikbare tijd en je doelen uiterst kritisch benaderen.

Ik denk dat dit advies hier ook onder valt: "Nou de top 5 van de Giro d'Italia traint pyramidal, dus JanL die eigenlijk 5 kilo te zwaar is, 8 uurtjes per week 'traint' om zijn maten zo nu en dan pijn te doen moet dat ook maar gaan doen'.
Dit dus.

[ Voor 32% gewijzigd door mhr-zip op 30-06-2022 12:31 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:47
Jimmy-time1 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 10:57:
Ik heb zelf geen hooikoorts dus heb er geen persoonlijke ervaring mee maar een vriend van mij is imker. Hij adviseerde dat mensen die last hebben van hooikoorts lokale honing kunnen proberen. De honing moet dus in je eigen omgeving gemaakt zijn. Dus geen honing uit de supermarkt halen die uit het buitenland komt. In de lokale honing zit een kleine hoeveelheid pollen die ook in je eigen omgeving voorkomen en de hooikoorts veroorzaken. Als je dat eet bouw je een betere weerstand op.
Broodje aap. Probleem is sowieso dat het lichaam denkt zich tegen de pollen te moeten verweren; afweer wil je juist niet. Bovendien zijn de pollen waar je last van hebt voor iedereen anders. Ik reageer op grassen, een ander vooral bepaalde boomsoorten, etc.
Laat grassen nou bij uitstek bestuiving kennen waarbij geen insecten maar wind nodig is; dan weet je meteen waarom honing niet helpt en ik veel last heb als het waait ;)
Middels immunotherapie kan je je klachten wel laten verminderen of laten verdwijnen, maar dat is een lang traject en niet voor iedereen geschikt. Bron: https://www.umcg.nl/-/hooikoorts-behandeling
Zomaar wat willekeurige pollen uit de buurt opeten, tja, daar heb je niet eens honing voor nodig ;)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:36
_l_Arjan_l_ schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:11:
Wij krijgen volgende week 2 racefietsen. Hebben jullie nog tips om deze aan de muur op te hangen?
Ik heb voor een mountainbike al een Dresco muurbeugel van de bouwmarkt.
Ik zit eraan te denken om hier nog eens 2 van zulke haken boven elkaar te hangen.

Rechtop ophangen aan een muurhaak (b.v. dit) of deze voor 3 fietsen lijkt me qua ruimte efficienter, maar ik weet niet of het mn vrouw lukt om de fiets er makkelijk in te hangene qua gewicht. Ook weet ik niet of dit handig is met hydraulische remmen?

Hoe hangen jullie meerdere racefietsen op in de schuur of garage?
Ik heb inderdaad de fietsen hangen aan de muur met deze want dan kan ik de fietsen nog aan de kant draaien (scheelt veel qua ruimte in mijn geval). Ik heb de een wat hoger en de andere wat lager hangen want dan kunnen ze dichter bij elkaar (anders heb je last van de sturen die tegen elkaar aankomen)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

Deze review (en vele meer) lezende over de nieuwe 105 Di2 lijkt erop dat er geen enkele noodzaak voor de gemiddelde amateur (en tweaker ;)) meer is om voor (de veel duurdere) Ultegra te gaan.

Maar ja... hoe vast zitten we wat betreft imago vast aan Ultegra? :)

Het lijkt erop dat iedereen die een beetje serieus fietst en ook wat kan op de fiets, op Ultegra (of hoger) rijdt. Zullen deze mensen overgaan op 105? Het lijkt erop dat deze versie echt beter (of minstens vergelijkbaar) is dan een Ultegra van een paar jaar geleden?

Ik rijd ook op Ultegra en hoe stom het ook klinkt, ik voel mij ook 'verbonden' met Ultegra. Soort van imago-dingetje? Want rationeel is er volgens mij geen andere reden om niet voor 105 Di2 te gaan?

(gelukkig ben ik niet toe aan een nieuwe fiets en hoef ik deze keuze nog niet te maken... :))

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
scraemus schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:50:
[...]

Ik heb inderdaad de fietsen hangen aan de muur met deze want dan kan ik de fietsen nog aan de kant draaien (scheelt veel qua ruimte in mijn geval). Ik heb de een wat hoger en de andere wat lager hangen want dan kunnen ze dichter bij elkaar (anders heb je last van de sturen die tegen elkaar aankomen)
Poh die zijn niks te goedkoop :P Met wat handig gebruik van kortingsbonnen betaal je 100 euro voor 3 hangers, toch fors aan de prijs.

Iemand trouwens een goed(koop) adresje voor stuurpennen? Zoek een 80mm stuurpen voor m'n vriendin die nu op mijn oude fiets rijdt, maar net wat te ver voorover zit op dit moment. Dus wil van 100 naar 80 pen swappen. Gevonden pennen zijn allemaal 25 euro. In mijn herinnering waren ze nooit zo duur O-)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 23:49

LGU

Galois schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:52:
Deze review (en vele meer) lezende over de nieuwe 105 Di2 lijkt erop dat er geen enkele noodzaak voor de gemiddelde amateur (en tweaker ;)) meer is om voor (de veel duurdere) Ultegra te gaan.

Het lijkt erop dat iedereen die een beetje serieus fietst en ook wat kan op de fiets, op Ultegra (of hoger) rijdt. Zullen deze mensen overgaan op 105? Het lijkt erop dat deze versie echt beter (of minstens vergelijkbaar) is dan een Ultegra van een paar jaar geleden?

Ik rijd ook op Ultegra en hoe stom het ook klinkt, ik voel mij ook 'verbonden' met Ultegra. Soort van imago-dingetje? Want rationeel is er volgens mij geen andere reden om niet voor 105 Di2 te gaan?

(gelukkig ben ik niet toe aan een nieuwe fiets en hoef ik deze keuze nog niet te maken... :))
Heb het artikel ook gelezen ben benieuwd als de groepen tegen elkaar worden gezet. Dit blog is mogelijk 'advertorial' achtig geschreven en het achterliggende commerciele belang is niet inzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

LGU schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:56:
[...]

Heb het artikel ook gelezen ben benieuwd als de groepen tegen elkaar worden gezet. Dit blog is mogelijk 'advertorial' achtig geschreven en het achterliggende commerciele belang is niet inzichtelijk.
Dat klopt... ik vond 'm ook erg richting 'reclame maken' gaan. Maar ik heb meerdere artikels gelezen over deze nieuwe groep en ze zijn allemaal lovend.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-09 13:31
Hopelijk komt er met de tijd net als met SRAM eTap een upgrade kit. Ik heb nu 105 R7000, dus om naar Di2 te gaan scheelt weer een crank, en remmerij...

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:09
Galois schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:52:

• r7000 en r8000 waren op mechanisch vlak ook echt al heel gelijk, met ook enkel gewicht als 'echt verschil. Ultegra had een di2 versie die ook functioneel een upgrade waard zou kunnen zijn, maar de mechanische versies verschillenden echt niets'
  • r7100 heeft dezelfde prijs als r8000 in di2 versie had. Deze groepset lijkt niet echt een verderzetting van 105 te zijn, maar van ultegra r8000, terwijl r8100 naar boven is opgeschoven.
  • Ik heb net een nieuwe force groepset (met rival cassette en ketting) gekocht voor minder dan wat deze 105 moet gaan kosten
Ik vind hem te duur vrees ik. Je betaalt een stuk meer dan wat Ultegra pre-covid moest kosten.
De volgende Tiagra wordt wellicht wel de nieuwe 105 - De echte groepset van de gewone man/vrouw
Smotske schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:59:
Hopelijk komt er met de tijd net als met SRAM eTap een upgrade kit. Ik heb nu 105 R7000, dus om naar Di2 te gaan scheelt weer een crank, en remmerij...
Ik denk niet dat de servowave remgrepen compatibel zijn met niet-servowave remgrepen?
Ook de crankset is specifiek 12 speed. Bij SRAM is de dikte van rollers ook anders, wellicht kan je er bij Shimano in de praktijk wel omheen, maar officieel wordt het niet ondersteund. Ik verwacht dus ook geen upgradekits.

[ Voor 37% gewijzigd door Teun_2 op 30-06-2022 13:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tinusterror
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18-09 15:06
Galois schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:59:
[...]

Dat klopt... ik vond 'm ook erg richting 'reclame maken' gaan. Maar ik heb meerdere artikels gelezen over deze nieuwe groep en ze zijn allemaal lovend.
Er is wel 1 ding wat ik zou missen tussen de nieuwe 105 en de huidige Ultegra. De knopjes bovenop de shifters om in mijn geval door mijn garmin schermen heen te scrollen. (oké oké misschien een beetje verwend maar in de winter met handschoenen al te makkelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:01
Vergeten jullie niet dat dit de RRP prijzen zijn en dat het, na een aantal maanden, goedkoper zal zijn? Vergelijkingen met ik heb groep X vorige week voor y geld gekocht is aardig, maar wat was de RRP van dat groepje tijdens de lancering? Daar moet je mee vergelijken.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
McMiGHtY schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:23:
[...]

Jij had een frametas toch tijdens een georganiseerde toerrit?
Mijn tassie is weldegelijk aero. Alles is bij mij eigenlijk aero want ik fiets nooit op kop. Ik kijk wel uit. En met "toerrit", bedoel je dan dat monster van 240km? Ja dan past al mijn voer niet meer op mijn rug helaas.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:00
Wij krijgen volgende week 2 racefietsen. Hebben jullie nog tips om deze aan de muur op te hangen?
Ik zit eraan te denken om hier nog eens 2 van zulke haken boven elkaar te hangen.

Rechtop ophangen aan een muurhaak (b.v. dit) of deze voor 3 fietsen lijkt me qua ruimte efficienter, maar ik weet niet of het mn vrouw lukt om de fiets er makkelijk in te hangene qua gewicht. Ook weet ik niet of dit handig is met hydraulische remmen?

Ik ben na wat gerommel uiteindelijk aan de muurbeugels gegaan; heb twee BBB Parkinglot haken gekocht, omdat ik horizontaal niet echt lekker uitkwam met de kasten langs de muur. Ben tot nu toe erg tevreden met het resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OZtbYYcDB1H2dOVGQtE7UyNnZHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bgoq5guQIpsY1BA1XZXGTlFm.jpg?f=fotoalbum_large

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
wackmaniac schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:11:
[...]

Ik ben na wat gerommel uiteindelijk aan de muurbeugels gegaan; heb twee BBB Parkinglot haken gekocht, omdat ik horizontaal niet echt lekker uitkwam met de kasten langs de muur. Ben tot nu toe erg tevreden met het resultaat:

[Afbeelding]
Weet niet of het past maar...

Als je de rechter beugel hoger monteert, kan deze dichter bij de linker fiets. Dan zou je nog net een derde beugel helemaal rechts kwijt kunnen (monteren op dezelfde hoogte als de beugel helemaal links). Voor de N+1 regel.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
ElGreco schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:41:
[...]

Weet niet of het past maar...

Als je de rechter beugel hoger monteert, kan deze dichter bij de linker fiets. Dan zou je nog net een derde beugel helemaal rechts kwijt kunnen (monteren op dezelfde hoogte als de beugel helemaal links). Voor de N+1 regel.
Mocht ik een derde fiets krijgen was mijn plan om deze tussen deze twee in te hangen, maar dan met het koppie naar beneden.

Heb een aantal jaar zitten twijfelen over een nieuwe fiets; Ik denk dat ik nog wel even heb voor ik het probleem van een derde fiets moet oplossen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DenMan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:06

The DenMan

PSN ID: Thedenman

WaSteiL schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:16:
Heeft er nog iemand wat goede tips voor een helm voor de kale of zeer dunbehaarde wielrenner? Ik rij vaak toch met een koerspetje onder mijn helm en ik heb ook een zomerkapje. Maar in de zomer is dat eigenlijk toch net te warm. Alleen heb je dan toch de invloed van de zon en vooral de vliegende insecten.

Een helm zoals een Lazer Vento KinetiCore lijkt hier wel een beetje een oplossing voor. Redelijk gesloten helm, maar toch nog net genoeg ventilatie. Abus Gamechanger lijkt weer net teveel grote openingen te hebben, dus vooral vooral vliegen een kans om erin te komen. KASK UTOPIA lijkt ook wel een optie.

Ben vooral even benieuwd hoe jullie ervaringen zijn met zulke helmen die een beetje zweven tussen aero en normale helmen.

[...]

Bij GCN hadden ze het over fietsen tussen de 2800 en 4000 euro.
Ik gebruik zelf dit https://www.mantel.com/ca...mmer-skullcap&spec[]=7537
Dit bevalt me prima in de hitte en lijkt de hitte goed af te voeren voor zover mogelijk.

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14:08
WaSteiL schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:16:
Heeft er nog iemand wat goede tips voor een helm voor de kale of zeer dunbehaarde wielrenner? Ik rij vaak toch met een koerspetje onder mijn helm en ik heb ook een zomerkapje. Maar in de zomer is dat eigenlijk toch net te warm. Alleen heb je dan toch de invloed van de zon en vooral de vliegende insecten.

Een helm zoals een Lazer Vento KinetiCore lijkt hier wel een beetje een oplossing voor. Redelijk gesloten helm, maar toch nog net genoeg ventilatie. Abus Gamechanger lijkt weer net teveel grote openingen te hebben, dus vooral vooral vliegen een kans om erin te komen. KASK UTOPIA lijkt ook wel een optie.

Ben vooral even benieuwd hoe jullie ervaringen zijn met zulke helmen die een beetje zweven tussen aero en normale helmen.

[...]

Bij GCN hadden ze het over fietsen tussen de 2800 en 4000 euro.
Hier ook een Abus Gamechanger gehad. De helm zat top, nooit m'n koppie verbrand en ventilatie was prima in orde. Ook in de Alpen tijdens de beklimming van de Telégraphe en Galibier met 30+ graden. Al ben ik wel van jongs af aan helmen gewend.

Bescherming is ook prima in orde. Heb er een aanrijding mee overleefd waarbij de helm zelf is gebroken (en m'n schedel dus niet). Zat wel een jaar thuis, maar verder niks aan overgehouden. Dus approval van deze crashdummy heb je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:15
Owios schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 09:46:
Hebben jullie op de fiets eigenlijk wel eens last van hooikoorts? Ik heb er op de fiets nooit echt last van, maar als ik dan heb gedoucht krijg ik opeens jeukende ogen, echt heel vervelend. Meer mensen met zulke klachten? En heeft iemand goede tips om dit te voorkomen?
Ja, helaas krijg ik er meer last van naarmate ouder worden. Deze tips zijn van rodekruis.nl

Vaseline om je neusgaten ga ik nog wel eens proberen als het nog erger wordt. De tip van de honing heb ik ook ergens gelezen. Dat is ook wel eentje om makkelijk uit te proberen.

Hou het weer in de gaten. ...
Hou je slaapkamer pollenvrij. ...
Gebruik vaseline. ...
Zet een goede zonnebril op. ...
Wrijf niet. ...
Zoek uit van welke planten en bomen je last hebt. ...
Vermijd prikkende stoffen. ...
Hou je huisdieren schoon.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
wackmaniac schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 15:28:
[...]

Mocht ik een derde fiets krijgen ...
Waar krijg je een fiets? :P
Ik vroeg er ook eentje met mijn verjaardag... "Die koop je maar lekker zelf!"

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:48
ElGreco schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:53:
Vergeten jullie niet dat dit de RRP prijzen zijn en dat het, na een aantal maanden, goedkoper zal zijn? Vergelijkingen met ik heb groep X vorige week voor y geld gekocht is aardig, maar wat was de RRP van dat groepje tijdens de lancering? Daar moet je mee vergelijken.
Die prijs zal nauwelijks zakken. Dan zou de 105 groep zelf ook moeten zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Laatst online: 09:09
ElGreco schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:53:
Ultegra kost vandaag nog steeds dicht bij de rrp. Sinds corona schelen de straatprijzen niet veel met de rrp. Dat was ooit anders.

Bovendien was de vergelijking effectief op rrp. Ultegra r8170 heeft een net wat lagere rrp dan deze 105.

Dit maakt dat je vandaag een heel stuk meer (meer dan de 10% inflatie) betaalt voor een 105 di2 dan een ultegra di2 3 jaar geleden.

Zeker met SRAM Rival die te koop is voor 1299 lijkt me de 105 echt wel behoorlijk duur.
Dit soort groepsets worden uiteraard voor 95% verkocht aan fietsfabrikanten en niet los. De aankoopprijzen voor de fabrikanten zijn wellicht een heel stuk lager, dus is het nuttiger om te kijken naar prijzen van volledige fietsen.

En ook hier vind je onder de €3000 geen fiets met 105 di2. Een prijsklasse waar je tot nog niet zo lang geleden ultegra di2 had.

Ik kan me ook niet voorstellen dat di2 effectief duurder is om te maken dan mechanische onderdelen. Een mechanische sti-remhendel bevat echt heel veel miniscule onderdeeltjes die precies genoeg gemaakt en geassembleerd moeten worden. Een chipje, batterijtje en knopje is dan echt een stuk goedkoper.

Shimano zal wel genoeg marktonderzoek gedaan hebben en geconcludeerd hebben dat mensen anno 2022 meer geld over hebben voor een fiets. Dit is dan het gevolg. DI2 is dan niet plots goedkoper geworden, wat wel de verwachting was bij de trickle down naar 105.

IMHO heeft enkel SRAM een valide optie in de markt voor een betaalbaardere elektronische groepset.

[ Voor 59% gewijzigd door Teun_2 op 01-07-2022 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:33
Teun_2 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 17:28:
[...]

Ultegra kost vandaag nog steeds dicht bij de rrp. Sinds corona schelen de straatprijzen niet veel met de rrp. Dat was ooit anders.

Bovendien was de vergelijking effectief op rrp. Ultegra r8170 heeft een net wat lagere rrp dan deze 105.
Juist.

Een paar jaar geleden koste een Ultegra Di2 groepset (in Duitsland) nog geen 1.000 euro. Op dit moment staat de 105 Di2 groepset voor 1.869 in de verkoop bij Mantel. Hoewel een stuk goedkoper dan de huidige Ultegra/Dura-Ace moeten wij niet doen alsof Di2 eindelijk betaalbaar is geworden voor het grote publiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:46

McMiGHtY

- burp -

ElGreco schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:55:
[...]

Mijn tassie is weldegelijk aero. Alles is bij mij eigenlijk aero want ik fiets nooit op kop. Ik kijk wel uit. En met "toerrit", bedoel je dan dat monster van 240km? Ja dan past al mijn voer niet meer op mijn rug helaas.
Hmjah...daar heb je ook wel weer gelijk in Taco

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:37
Ik was toevallig van de week bij de Hans Anders om een nieuwe dagelijkse bril te uit te zoeken, ze hebben daar sinds kort ook de DRIIVE sportbrillen in het assortiment. Deze brillen kun je ook gebruiken met de acties, dus bijvoorbeeld de 2de en 3de bril gratis, mocht er iemand nog op zoek zijn naar een sportbril op sterkte!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VbQt3FB_3Krr_2vAXyXSzVTjSIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aoc06ib1earr5Aq5OL3P5EhI.jpg?f=fotoalbum_large.

Krijg de mijne als het goed is 13 juli, dus laat nog wel weten hoe het bevalt :)

(...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 21:20

Fisico

by Fabian

Het eerste setje banden is bijna op dus ik ga mijn tubeless banden vervangen door weer tubeless banden. Wat doen jullie behalve het rubber vervangen? Gewoon band en sealant of ook nog velglint en dergelijke?

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Fisico schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:52:
Het eerste setje banden is bijna op dus ik ga mijn tubeless banden vervangen door weer tubeless banden. Wat doen jullie behalve het rubber vervangen? Gewoon band en sealant of ook nog velglint en dergelijke?
Groepset!

Nee gewoon band en sealant. Ventielkern moet ik ook wel eens vervangen, maar dat doe ik gewoon als hij niet meer werkt.

Wel even je lint controleren. Ik heb wel eens gehad dat de sealant er onderdoor kroop, en dus liep die band een beetje af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Laatst online: 17-09 21:20

Fisico

by Fabian

@mhr-zip ik overwoog een hele set nieuwe velgen te kopen ;) Ventielkern heb ik al een paar keer vervangen als oorzaak van aflopende band.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:46

McMiGHtY

- burp -

Freelance schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 18:33:
Ik was toevallig van de week bij de Hans Anders om een nieuwe dagelijkse bril te uit te zoeken, ze hebben daar sinds kort ook de DRIIVE sportbrillen in het assortiment. Deze brillen kun je ook gebruiken met de acties, dus bijvoorbeeld de 2de en 3de bril gratis, mocht er iemand nog op zoek zijn naar een sportbril op sterkte!

[Afbeelding].

Krijg de mijne als het goed is 13 juli, dus laat nog wel weten hoe het bevalt :)
Die kwam ik laatst toevllig ook tegen, mag ik vragen wat je betaald hebt?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DialOut
  • Laatst online: 10-09 09:39

Uit vorige huis onderstaande foto.
BBB PARKINGLOT BTL-126 MUURHAAK voor racefiets
BBB PARKINGHOOK BTL-26 FIETSOPHANGBEUGEL voor mountainbike
Even opletten met sturen en hoogte anders haakt het steeds in elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zebhg-3I46m6V-naVGGoKI_VEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7c8ImKQnUGnI0hIFUb38LFVE.jpg?f=fotoalbum_large

In nieuwe huis zijn we nog bezig met berging, maar MTB op dezelfde haak. De (nieuwe) racefiets aan een Stasdock Fiets Ophangsysteem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:37
McMiGHtY schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:52:
[...]

Die kwam ik laatst toevllig ook tegen, mag ik vragen wat je betaald hebt?
Het montuur was 149e, met glazen erbij kwam ik op 520e. M’n dagelijkse bril was 580, dus met de actie 2de en 3de bril gratis was ik 580 kwijt voor twee brillen, de derde bril is als waardebon naar de voedselbank gegaan.

(...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011

[Afbeelding].

Hmm die rechter lijkt wel een beetje op een oakley sutro. Dat is zo gek nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DenMan
  • Laatst online: 14:06

The DenMan

PSN ID: Thedenman

Galois schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:12:
[...]

Je komt genoeg supermarkten en tankstations tegen langs/dichtbij de route. Even vooraf plannen bij welke je wilt stoppen. Wat ik altijd doe qua drinken met zo'n lage tocht is mijn route langs waterpunten plannen (zie drinkwaterspots.nl). Dat scheelt veel tijd en is een stuk handiger dan een supermarkt inlopen om drinken te halen.

Als je dan echt wilt stoppen, dan is een terras met een cola'tje ook een optie.
Dat moet wel goed komen dus. Weet iemand nog ergens een plek in de buurt van Lelystad waar je de auto goed kan parkeren voor een rondje Markermeer?

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:59
@wackmaniac Zo aan de ingang van de garage steken de fietsen volgens mij best wel ver uit door ze meteen bij de ingang op te hangen. Als je de ruimte langs de muur hebt, is het dan geen idee om elke fiets neer te zetten met een zgn. presentatiestandaard ? Je fiets blijft er ook vrij recht in staan en als je ze om-en-om plaatst, kost het je relatief weinig ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
EdwinW schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 10:46:
@wackmaniac Zo aan de ingang van de garage steken de fietsen volgens mij best wel ver uit door ze meteen bij de ingang op te hangen. Als je de ruimte langs de muur hebt, is het dan geen idee om elke fiets neer te zetten met een zgn. presentatiestandaard ? Je fiets blijft er ook vrij recht in staan en als je ze om-en-om plaatst, kost het je relatief weinig ruimte.
Nou, ik ben niet zo'n fan van die standaard. Vind in winkels de fietsen weinig stabiel staan en de Lapierre paste überhaupt slecht. Ik denk ivm de steekas. En met die standaards heb je meer ruimte nodig als je toegang tot beide fietsen wilt hebben. Het is een brede garage - in theorie breed genoeg voor twee auto's - en de garagedeur zelf gaan nauwelijks open, omdat ik een loopdeur heb.

Ik heb deze plek dus heel bewust gekozen; Niet in de loop - heb twee kinderen die hun eigen fietsen de garage ingooien en eruit trekken -, en toegang tot beide fietsen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wurtul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:46

Wurtul

simon says.....

[Afbeelding].

Hoor graag je ervaringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 18:54

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_ltWo6tSmvL-R-rl1u4EOpxbAA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1x1oumm4onrRQBUccVXzET6B.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0wPZESSxffjUCbaq-H9G7rW95b8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t9YLssQZ8ypFCv7eugOyAR8I.jpg?f=fotoalbum_tile

Zo! ;)

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:27
En wat vinden we van de nieuwe Trek Madone SLR?

Jezus allemina wat een machine. Moet zeggen dat ik zijn voorganger nooit bijzonder aantrekkelijk vond. Maar dit is toch wel een apart exemplaar zo.

Ook benieuwd of vanuit engineering perspectief die zitbuis wel gaat houden?

En dan deze marketing kreet:
Bij 45 km/u zou de nieuwe fiets een dikke 60 seconden per uur sneller moeten zijn dan de vorige generatie. Dat heeft grotendeels te maken met de nieuwe vormen van het frame, dat zit vol met mooie Kammtail vormen

Is dat ergens onderbouwd? Of natuurlijk weer lekker statisch gemeten vanuit de windtunnel.

Afbeeldingslocatie: https://www.fiets.nl/app/uploads/MadoneSLR6eTap_23_37417_B_Alt3-854x641.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.fiets.nl/app/uploads/MadoneSLR7_23_37025_C_Primary-1-854x641.jpg

De absurde prijzen laat ik even buiten beschouwing...
https://www.fiets.nl/nieu...ijzondere-aerotechnieken/

[ Voor 21% gewijzigd door Dix0r op 01-07-2022 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salteh
Ik ben zelf geen fan van de zitbuis/zadelpen, maar misschien ben ik gewoon old-school :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Niet online
Even checken of ik problemen aan zoeken ben die er niet zijn :w

Tijdens wat regulier onderhoud aan mijn fiets merkte ik dat de ketting/cassette en wat knarsend geluikt maakt bij het achteruit draaien van de cranks en de hele drivetrain niet echt soepel loopt.Dit is me niet eerder opgevallen. Nader onderzoek leert dat bij de ketting in de twee hoogste versnellingen (11t en 12t kransjes) het lagere, naastgelegen kransje (dus de 12t of 13t) de ketting af en toe net een beetje raakt.

Vooruit trappend geen enkele klacht.

Slecht afgestelde derailleur, wat anders of is dit normaal?

Specs:

Ultegra DI2 RD8050SS
Ultegra 11-30 cassete
Ulltegra 52-36
Zipp 303S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Thefirstikke schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:46:

Tijdens wat regulier onderhoud aan mijn fiets merkte ik dat de ketting/cassette en wat knarsend geluikt maakt bij het achteruit draaien van de cranks en de hele drivetrain niet echt soepel loopt.Dit is me niet eerder opgevallen. Nader onderzoek leert dat bij de ketting in de twee hoogste versnellingen (11t en 12t kransjes) het lagere, naastgelegen kransje (dus de 12t of 13t) de ketting af en toe net een beetje raakt.

Specs:

Ultegra DI2 RD8050SS
Ultegra 11-30 cassete
Ulltegra 52-36
Zipp 303S
Trappen doe je gemiddeld vooruit of je houd je benen stil. Wat dat ding in zijn achteruit doet is niet van belang.

Werkt het allemaal wel goed en loopt het niet aan bij het vooruit trappen? Niets aan doen.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Thefirstikke schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:46:

Specs:

Ultegra DI2 RD8050SS
Ultegra 11-30 cassete
Ulltegra 52-36
Zipp 303S
Dit zou potientieel een issue met de B-schroef op je derrie kunnen zijn. Eenvoudig op te lossen door uit te draaien met een inbus.

De afstand van de ketting is dan tekort t.o.v. je cassette. Maar normaliter zie je dit volgens mij enkel bij de grotere kransen.

Toevallig een andere casette (grotere vertanding) genomen?

Verder eens met @ElGreco, als er voorwaarts geen issue is, is er eigenlijk ook geen probleem. Fijnafstelling kan wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Laatst online: 11-09 23:49

LGU

Dix0r schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:43:

Jezus allemina wat een machine. Moet zeggen dat ik zijn voorganger nooit bijzonder aantrekkelijk vond. Maar dit is toch wel een apart exemplaar zo.

Ook benieuwd of vanuit engineering perspectief die zitbuis wel gaat houden?

En dan deze marketing kreet:
Bij 45 km/u zou de nieuwe fiets een dikke 60 seconden per uur sneller moeten zijn dan de vorige generatie. Dat heeft grotendeels te maken met de nieuwe vormen van het frame, dat zit vol met mooie Kammtail vormen

Is dat ergens onderbouwd? Of natuurlijk weer lekker statisch gemeten vanuit de windtunnel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De absurde prijzen laat ik even buiten beschouwing...
https://www.fiets.nl/nieu...ijzondere-aerotechnieken/
Met een vanaf prijs van € 7.699,- (Shimano 105 Di2)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Dix0r schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:43:
...
Ik vind hem oer en oerlelijk, maar ik loop kwa smaak denk ik een tijdje achter. Aero fietsen zijn sowieso niet echt mijn ding, voor de wielertoerist (en niet alleen voor de ongetrainde maar ook als je af en toe 40+ gaat) is het allemaal toch form over function wat mij betreft.

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 01-07-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Laatst online: 12:58

joker1977

Tweakert

Kluus schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:05:
[...]

Ik vind hem oer en oerlelijk, maar ik loop kwa smaak denk ik een tijdje achter. Aero fietsen zijn sowieso niet echt mijn ding, voor de wielertoerist (en niet alleen voor de ongetrainde maar ook als je af en toe 40+ gaat) is het allemaal toch form over function wat mij betreft.
Is de Madone echt een fiets voor de wieler-toerist of meer het gevolg van de verplichting dat de fiets waarop pro's rijden ook te koop moet zijn voor 'de normale mens' ?

Er zijn weinig 'toeristen' die zoiets kopen, lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
joker1977 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:07:
[...]
Daar zal je je nog in verbazen, die dingen zie ik geregeld rijden. Ook mannen met een maatje meer. Sommige mensen hebben gewoon geld teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

joker1977 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:07:
[...]

Is de Madone echt een fiets voor de wieler-toerist of meer het gevolg van de verplichting dat de fiets waarop pro's rijden ook te koop moet zijn voor 'de normale mens' ?

Dat denk ik ook wel, al heb je overal ook wel "gekken" voor. Zo ken ik ook meerdere mensen met een Giant TCR Advanced SL met fixed zadelpen, waarvan een iemand er bij een carbon reparateur een stuk heeft moeten laten aanzetten omdat degene waarvan hij hem kocht een stuk kleiner was en hem dus te kort had afgezaagd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
LGU schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:57:
[...]

Met een vanaf prijs van € 7.699,- (Shimano 105 Di2)...
Zo'n fiets ga je toch niet 105 rijden :+

Minimaal Ultegra lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
rolandos582 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:10:
[...]

Daar zal je je nog in verbazen, die dingen zie ik geregeld rijden. Ook mannen met een maatje meer. Sommige mensen hebben gewoon geld teveel.
Dit ja.

Ik zie genoeg pensionado rondrijden op een splinternieuwe s-works.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja dat zie ik dus ook en of het lekker rijdt waag ik te betwijfelen, zeker zo'n super strakke aero bike waar inderdaad mannen met een maatje meer vaak op rijden...

Persoonlijk moet ik mijn fiets uiteraard wel een beetje mooi vinden, maar eigenlijk moet binnen een maand het echte nieuwe er wel af zijn, hoe sneller ik het ding als een gebruiksvoorwerp kan zien hoe lekkerder ik er op fiets en achter op de auto pleur voor een mooie buitenland rit etc... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Kluus schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:11:
[...]

Dat denk ik ook wel, al heb je overal ook wel "gekken" voor. Zo ken ik ook meerdere mensen met een Giant TCR Advanced SL met fixed zadelpen, waarvan een iemand er bij een carbon reparateur een stuk heeft moeten laten aanzetten omdat degene waarvan hij hem kocht een stuk kleiner was en hem dus te kort had afgezaagd...
:D

Dit komt wel vaker voor in de 2e hands (koop) markt ja. Wil de nieuwe eigenaar het zadel hoger zetten maar komt dan tot de ontdekking dat de zadelpen is afgezaagd. Vervolgens ga je op zoek naar een nieuwe maar vanwege proprietary zadelpen zijn die vaak niet meer leverbaar. Want de fietsleverancier is alweer bezig met een nieuw model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Dix0r schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:17:
[...]

:D

Dit komt wel vaker voor in de 2e hands (koop) markt ja. Wil de nieuwe eigenaar het zadel hoger zetten maar komt dan tot de ontdekking dat de zadelpen is afgezaagd. Vervolgens ga je op zoek naar een nieuwe maar vanwege proprietary zadelpen zijn die vaak niet meer leverbaar. Want de fietsleverancier is alweer bezig met een nieuw model.
Ja maar bij die Giant TCR advanced SL die ik bedoel is de "zadelpen" dus gewoon onderdeel van het frame. Na afzagen kan je hem met spacertjes nog wel een paar centimeter hoger zetten geloof ik maar op een gegeven moment houdt het op ;).

Afbeeldingslocatie: https://images.giant-bicycles.com/b_white,c_pad,h_850,q_80/vupumjade35irmrxjhxz/MY22TCRAdvancedSL0Disc-DA_ColorARawCarbon-with30Tcasstte-.jpg

Ik vind dit verder wel een mooie fiets, daar niet van... Maar vanuit praktisch oogpunt (en kosten) is het niets voor mij. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 01-07-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

rolandos582 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:10:
[...]

Op zich natuurlijk wel een goede taktiek: Snelheid die je "koopt" met een snellere fiets hoef je niet (eraf) te trainen he :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Kluus schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:18:
[...]

Ja maar bij die Giant TCR advanced SL die ik bedoel is de "zadelpen" dus gewoon onderdeel van het frame. Na afzagen kan je hem met spacertjes nog wel een paar centimeter hoger zetten geloof ik maar op een gegeven moment houdt het op ;).

[Afbeelding]
Ai dat is nog heftiger dan het scenario dan ik schetste.

Waarom die zadelpen dan integreren met het frame? Marginal gains? Wellicht was dit een idee voor Canyon geweest met hun Aeroad sleeve. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Dix0r op 01-07-2022 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Dix0r schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:21:
[...]

Ai dat is nog heftiger dan het scenario dan ik schetste.

Waarom die zadelpen dan integreren met het frame? Marginal gains? Wellicht was dit een idee voor Canyon geweest met hun Aeroad sleeve. :+
Precies, nooit een inzakkende zadelpen :D. Ding is wel extreem licht geloof ik, dus ja, marginal gains. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Ik vind die Trek wel een vette fiets, zou niet iets voor mij zijn maar heeft wel wat! Overigens hou ik van alle "soorten" fietsen...vind veel aerobikes vet maar vind een Aethos bijvoorbeeld ook wel een vette fiets!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 11:51
The DenMan schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 09:13:
[...]

Dat moet wel goed komen dus. Weet iemand nog ergens een plek in de buurt van Lelystad waar je de auto goed kan parkeren voor een rondje Markermeer?
Bij Hoekipa strand kan je je auto prima kwijt en zit je precies aan het begin (of einde, afhankelijk hoe je gaat) van de dijk naar Enkhuizen. Ik surf daar vaker, altijd plek en gratis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:29
Tsja vind die Trek opzich wel vet, maar dat prijskaartje die eraan hangt.... :S Herinner me een criterium in Noord - Holland die ik een keer heb gereden, stond er ook iemand naast mij aan de start met een Trek waarop Bauke Mollema destijds de tour reed, zo een van dik boven de 10.000 euro. Nou je zult maar vallen met dat ding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:51
joker1977 schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 14:21:
[...]

Op zich natuurlijk wel een goede taktiek: Snelheid die je "koopt" met een snellere fiets hoef je niet (eraf) te trainen he :9
Dat is jouw tactiek dus?

Misschien kunnen ze ook downhill wedstrijden organiseren voor de racefiets. Met de auto/lift omhoog en dan gebruik maken van de zwaartekracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:30
Prachtig ding die Trek! Al weet ik niet of ik ooit zo veel geld aan een fiets zou kunnen uitgeven. Niet financieel gezien maar meer of ik het er voor over zou hebben.. flinke prijs voor een 105 groep. Niet dat daar iets mis mee is maar zoals hierboven al iemand heeft opgemerkt, voor dat geld verwacht ik toch net wat meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thefirstikke
  • Niet online
ElGreco schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:51:
[...]

Trappen doe je gemiddeld vooruit of je houd je benen stil. Wat dat ding in zijn achteruit doet is niet van belang.

Werkt het allemaal wel goed en loopt het niet aan bij het vooruit trappen? Niets aan doen.
Dix0r schreef op vrijdag 1 juli 2022 @ 13:53:
[...]

Dit zou potientieel een issue met de B-schroef op je derrie kunnen zijn. Eenvoudig op te lossen door uit te draaien met een inbus.

De afstand van de ketting is dan tekort t.o.v. je cassette. Maar normaliter zie je dit volgens mij enkel bij de grotere kransen.

Toevallig een andere casette (grotere vertanding) genomen?

Verder eens met @ElGreco, als er voorwaarts geen issue is, is er eigenlijk ook geen probleem. Fijnafstelling kan wel helpen.
Dank voor de reacties. Heb zelf ook het idee dat het niet uitmaakt.
Vooruit anzich geen klachten, al vind ik de hele drivetrain wat ratelig/metalig lopen, zeker niet stil en boterzacht, al heb ik niet het idee dat er wat aanloopt...
Vandaag alles grondig schoongemaakt, ketting gesmeerd high/low/indexing/clearence/... gecheckt, alles prima. Heb het idee dat de grote chainring het metalig geluid veroorzaakt, de 36 is stiller, meerzoals ik verwacht. Geen aanloop bij derailleur voor....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Laatst online: 14:28
Omdat er in dit topic wel eens achter gevraagd wordt: wie tot eind augustus op zoek is achter een kortingscode van 25EUR bij Futurumshop kan hier terecht:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:46
Het lijkt me fantastisch om naast mijn mountainbike (die ik voornamelijk voor verharde weg gebruik) een racefiets te kopen.

Het enige wat me ervan weerhoudt is het volgende:

- Val je niet sneller door de smalle banden?
- Steentjes op de weg == vallen?
- Kun je er het hele jaar mee rijden als het maar droog is?

Wat zijn de meest gemaakte fouten waardoor mensen onderuit gaan? Ik wil voornamelijk gewoon lekker een rondje rijden zonder de snelste te zijn, het gaat me er voornamelijk om dat ik wat verder en gemakkelijk sneller dan een mtb ermee kan rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
Ik val een keer per 5-6 jaar. Vorig jaar ben ik een keertje gevallen, dus voorlopig ben ik veilig!

Je hebt mensen die het hele jaar rijden, je hebt ook mensen die in de winter binnen fietsen.

Zelf heb ik allebei gedaan... je kan het hele jaar rijden en het hoeft ook niet droog te zijn ;-)

Zelf val ik eerder op m'n MTB dan op m'n racefietsen, en dat heeft verder weinig met de banden te maken. Maar goed, als ik met 40km/u door de bocht wil op m'n racefiets dan moet ik ook oppassen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
flugelisoke schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:30:
Het lijkt me fantastisch om naast mijn mountainbike (die ik voornamelijk voor verharde weg gebruik) een racefiets te kopen.

Wat zijn de meest gemaakte fouten waardoor mensen onderuit gaan? Ik wil voornamelijk gewoon lekker een rondje rijden zonder de snelste te zijn, het gaat me er voornamelijk om dat ik wat verder en gemakkelijk sneller dan een mtb ermee kan rijden.
Vallen doe je alleen door verkeerd te remmen, of te hard/verkeerd een bocht te nemen. Niet anders dan welk ander vervoermiddel dus.

Steentjes/grind is inderdaad irritant, maar rollend grind kan ook bij een MTB tot een valpartij leiden. Zie eerder punt, alles valt of staat (sic) bij snelheid.
Je kan met een Racer ook prima fietsen als het nat is. Ik rij zelf het jaar rond op 28mm.

Zijn allemaal dingen die je na een paar ritjes zo door hebt :)

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DialOut
  • Laatst online: 10-09 09:39
@flugelisoke
Als je 'niet de snelste' wilt zijn en op redelijk tempo fietst dan heb je meer te vrezen van andere weggebruikers dan van smalle bandjes. En smalle bandjes hoeft ook niet meer op de racefiets, je kan prima met 28,30,32mm banden fietsen, mits je racefiets daar ruimte voor heeft.

Ik ken mensen die hele jaar door rijden, ik fiets vanaf+- oktober meer op de indoor en maart/april weer op de racefiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Ik denk dat als je veel op de weg rijdt je over het algemeen beter op een racefiets kan rijden dan een MTB. Zeker met die noppenbanden die je meestal op MTB's hebt heb je minder grip op de weg dan op 'gladde' racefiets-bandjes, ook al zijn ze wat smaller.

Steentjes op de weg is voornamelijk een probleem in de bochten, dan moet je wel een beetje oppassen dat je daar niet te schuin doorheen gaat en je grip verliest door los grind. Anders is dat écht geen probleem (meer) met de hedendaagse racefietsen. Kwestie van goed sturen en niet remmen in de bocht / draai maar ervoor.

Ik zou in jouw omschrijving van jezelf voor een endurance model gaan, waar dan bv. 32 mm. banden in passen, zodat je lekker met wat lagere bandenspanning comfortabel en veilig kan rijden.

En de meest gemaakte fout waardoor mensen onderuit gaan is, denk ik, de beginnersfout als je ingeklikt bent om dan bij een (nood-)stop vergeten uit te klikken, waardoor je met 0 km/h als een stervende zwaan links of rechts omtuimelt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:28

Phydomir

Dennis

flugelisoke schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 22:30:Het enige wat me ervan weerhoudt is het volgende:

Wat zijn de meest gemaakte fouten waardoor mensen onderuit gaan?
- Smallere banden wil niet zeggen minder stabiel. Misschien heb je in een bocht (op de weg) wel meer rubber tegen het wegdek dan met een mtb band.
- als je recht over steentje gaat is er niet zo veel aan de hand. Ook in een bocht valt het nog wel te overzien, zolang je niet plotseling remt.
- doordat de band relatief smal is druk je ook heel makkelijk door het water heen, je verliest niet ineens alle grip omdat de weg nat is, je moet alleen heel erg oppassen met dingen als putdeksels en geverfde wegdelen.

Denk dat de meeste mensen niet ver genoeg vooruit kijken, niet voldoende anticiperen en daardoor plotseling moeten remmen. Dan slaat de paniek toe en wordt beheerst remmen een probleem. Dan kan je jezelf makkelijk onderuit remmen of juist over je stuur heen gaan. Je moet het vrij bont maken wil je in een bocht ineens onderuit gaan.

Denk ook dat de kans op ongelukken en jezelf bezeren op een mtb, in het bos, minstens net zo groot is als op de weg. Misschien nog wel groter.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
CUT

Onderuitgaan (solo) komt meestal door de toestand van het wegdek ter plaatse verkeerd te beoordelen, waardoor je wegglijdt.
Nattigheid, sommige soorten wegdek worden gladder, sommige nauwelijks.
Zand, losse steentjes en degelijke
Geverfde delen, strepen.
Natte bladeren in de herfst
Alleen in de harde praktijk leer je dat echt, maar in het begin als een oud wijf door bochten helpt ook.
Bredere banden op lage druk geven meer grip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flugelisoke
Bedankt voor jullie waardevolle tips en info mannen!

Ik ga binnenkort eens kijken voor een racer erbij. Vanmorgen ook meteen een wijze les, te hard jezelf pushen zonder eten werkt niet, ik doe zelf al jaren intermittent fasting en daar past een rustig rondje beter bij dan limieten opzoeken (logisch uiteraard).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 15:44
flugelisoke schreef op zondag 3 juli 2022 @ 13:46:
Bedankt voor jullie waardevolle tips en info mannen!

Ik ga binnenkort eens kijken voor een racer erbij. Vanmorgen ook meteen een wijze les, te hard jezelf pushen zonder eten werkt niet, ik doe zelf al jaren intermittent fasting en daar past een rustig rondje beter bij dan limieten opzoeken (logisch uiteraard).
Meest voorkomende oorzaak van vallen bij beginnende fietsers is…

Vergeten uit te klikken bij het stoplicht! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wackmaniac
wackmaniac schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:54:
Heeft iemand nog een briljante tip waar ik een 100x12mm steekas-adapter op de kop zou kunnen tikken voor een Thule Outride 561? De enige winkel die ik kon vinden die deze nog op voorraad lijkt te hebben is Hagemeijer Tweewielers Gorinchem. Daar heb ik al drie weken een in bestelling staan, en krijg ik op mijn vragen alleen maar te horen dat ze het heel druk hebben.
Kleine update; Ik ben gister maar even langs Gorinchem gefietst. Ik trof de eigenaar en dat blijkt een alleraardigste man te zijn. Maar wel een echte fietsenmaker, en geen webshopexpert 😅 De daadwerkelijke adapter was - zoals verwacht - niet langer voorradig en wordt door Thule ook niet meer geleverd, maar hij heeft samen met een lokale metaalbewerker de thru-axle adapter van de nieuwe drager van Thule aangepast, zodat deze te gebruiken is in een Thule Outride 561: https://www.hagemeijer.nl/product/thd564100-mod

Heb net de drager aangepast en het lijkt allemaal uitstekend te passen. Heb hem nog niet op de auto gehad, dat is nog een kleine disclaimer. Dus als je nog een Thule Outride hebt en je hebt een (nieuwe) fiets met een steekas, dan is dit een stuk goedkoper dan een nieuwe drager kopen. Ik zou alleen wel overwegen om even naar Gorinchem te rijden ivm te bestellen via een van hun webshops...

[ Voor 28% gewijzigd door wackmaniac op 03-07-2022 19:50 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Tering. Vandaag de marmotte gefietst nadat ik drie weken geleden op mijn knie gevallen was. De Glandon ging super, dat vond ik helemaal geen spannende klim. Mijn powermeter hielp me echt om mezelf in te houden en niet harder naar boven te rijden. Vallei lekker in een langzaam groepje genesteld om niet te veel energie te verspelen. Begin Telegraph ook nog ok maar halverwege ging het ontzettend snel mis. Binnen twee bochten van vrolijk rustig trappen en plannen hoe ik de Galibier op ga fietsen naar overgeven en rillen in de berm. De hitte had mij goed te pakken.

Wat had ik anders kunnen doen? Wellicht wat meer zout toevoegen aan mijn eten, maar dat was het wel. Ik zat prima op mijn eetplan wat ik bij andere cyclo’s al eens getest heb en had ook geen nieuwe elementen erin.
Enige echt opvallende vond ik dat ik best veel water overgegeven heb (meerdere grote golven en meerdere keren overgegeven, excuses voor het beeld). Blijkbaar is dat allemaal niet opgenomen door mijn lichaam.

Ik vind het wel jammer, conditioneel was het top, de pijnlijke knie deed het prima en door iets waar ik voor mijn gevoel zelf weinig aan kan doen word ik dan toch genekt.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
SirLenncelot schreef op zondag 3 juli 2022 @ 20:57:
Tering. Vandaag de marmotte gefietst nadat ik drie weken geleden op mijn knie gevallen was. De Glandon ging super, dat vond ik helemaal geen spannende klim. Mijn powermeter hielp me echt om mezelf in te houden en niet harder naar boven te rijden. Vallei lekker in een langzaam groepje genesteld om niet te veel energie te verspelen. Begin Telegraph ook nog ok maar halverwege ging het ontzettend snel mis. Binnen twee bochten van vrolijk rustig trappen en plannen hoe ik de Galibier op ga fietsen naar overgeven en rillen in de berm. De hitte had mij goed te pakken.

Wat had ik anders kunnen doen? Wellicht wat meer zout toevoegen aan mijn eten, maar dat was het wel. Ik zat prima op mijn eetplan wat ik bij andere cyclo’s al eens getest heb en had ook geen nieuwe elementen erin.
Enige echt opvallende vond ik dat ik best veel water overgegeven heb (meerdere grote golven en meerdere keren overgegeven, excuses voor het beeld). Blijkbaar is dat allemaal niet opgenomen door mijn lichaam.

Ik vind het wel jammer, conditioneel was het top, de pijnlijke knie deed het prima en door iets waar ik voor mijn gevoel zelf weinig aan kan doen word ik dan toch genekt.
Had je veel puur water gedronken? Op zich hydrateert water best (in tegenstelling tot wat soms beweert wordt). Maar er zit wel een grens aan.. zeker als het warm is en je hebt al je zout uitgezweten, dan ga je het gewoon niet meer opnemen..

Enkel suikermeuk/carbs redt je het in zo'n geval ook niet mee, dan moeten er echt zouten/electrolyten bij. In je mix, of andere bidon of gewoon een tabletje met zout

[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 03-07-2022 21:41 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Water met mix. Ik dacht altijd dat de combi van voeding/sportdrank voor voldoende zouten zorgen. Maar er zit bij nadere inspectie heel weinig zout in. Harde les voor de volgende keer.

[ Voor 3% gewijzigd door SirLenncelot op 03-07-2022 22:16 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Prulleman schreef op zondag 3 juli 2022 @ 21:36:
[...]

Enkel suikermeuk/carbs redt je het in zo'n geval ook niet mee, dan moeten er echt zouten/electrolyten bij. In je mix, of andere bidon of gewoon een tabletje met zout
Zijn er electrolyten die je aan je suikermeuk kan toevoegen?

Ik heb allebei los en allebei met een smaakje. Linkt mij niet lekker mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 16:59
Om mijn Scott Addict 10 wat te pimpen mij vorige week onderstaande chinese 60mm carbon wielenset gekocht:
https://www.benl.ebay.be/itm/165236268799

Vorige chinese (60mm) wielenset is bijna 10 jaar meegegaan, enkel 2x gebroken spaak gehad.
Een vriend van mij heeft met bovenstaande set al 2 Ironmans gereden zonder problemen dus voor mij geen issue om terug naar Chinese wielenset te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik heb een DT Swiss 350 naaf en wil het ratchetsysteem even goed schoonmaken en opnieuw invetten.

Nu raadt DT Swiss hub eigen vet hiervoor aan.

Maar het maakt toch niet zoveel uit welk vet je gebruikt? Ik heb standaard Shimano montagepasta, die voldoet toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:13
Galois schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:44:
Ik heb een DT Swiss 350 naaf en wil het ratchetsysteem even goed schoonmaken en opnieuw invetten.

Maar het maakt toch niet zoveel uit welk vet je gebruikt? Ik heb standaard Shimano montagepasta, die voldoet toch ook?
Ik had laatst ook dat de fietsenmaker er ander vet in had gedaan, met als gevolg dat de veertjes bleven plakken en ik geen aandrijving meer had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012

Het vet moet vooral niet te dik zijn waardoor de palletjes blijven kleven, verder kan er in principe elk merk vet in

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582

Volgens mij heb ik https://www.bike24.com/p2211095.html van onze grote vriend @ElGreco voor mijn DT350 set. Voor mijn ERASE naven heb ik weer ander vet. Ik zou daar geen montage pasta op stoppen, dat is toch echt ander spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:51

- Val je niet sneller door de smalle banden? Nee, ik fiets ook door de sneeuw met de racefiets. Alleen in de bochten meer opletten (lees: hoekiger door de bochten)
- Steentjes op de weg == vallen? Nee, ook hier geldt. Rechtdoor geen probleem. In bochten meer opletten, maar losse ondergrond is ook met MTB banden meer opletten
- Kun je er het hele jaar mee rijden als het maar droog is? Zie opmerking over sneeuw. Fietsen kan altijd. Je moet alleen rekening houden met de weersomstandigheden. In de herfst heb je bijvoorbeeld blad op het wegdek, waardoor je (ook hier weer) de snelheid wat aan moet passen in de bochten.

Wat zijn de meest gemaakte fouten waardoor mensen onderuit gaan? Ik wil voornamelijk gewoon lekker een rondje rijden zonder de snelste te zijn, het gaat me er voornamelijk om dat ik wat verder en gemakkelijk sneller dan een mtb ermee kan rijden. Niet of te weinig vooruitkijken (dit is wat mij betreft een hele belangrijke), te weinig fietscontrole (kunnen trappen is leuk, maar je moet meer kunnen dan trappen (anders kun je beter gaan Zwiften)), te hard door de bochten, andere verkeersdeelnemers
Zie antwoorden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ElGreco

Montagepasta is bedoeld voor, eum, montage.

Dit is penny wise, pound foolish denken.

Stop er nou gewoon in wat er hoort. Iedere vet heeft andere eigenschappen en het maakt weldegelijk uit. Straks is je naaf kapot omdat je niet een potje DT vet hebt aangeschaft.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Requiem19 schreef op zondag 3 juli 2022 @ 13:56:
[...]

Meest voorkomende oorzaak van vallen bij beginnende fietsers is…

Vergeten uit te klikken bij het stoplicht! :)
Ik ben begonnen met SPD met multirelease plaatjes, dat scheelt echt heel veel. Zeker als je ze wat losser zet. Ben in elk geval bij onbalans nooit verrast door voeten die niet los gingen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Stancke schreef op maandag 4 juli 2022 @ 10:20:
Om mijn Scott Addict 10 wat te pimpen mij vorige week onderstaande chinese 60mm carbon wielenset gekocht:
https://www.benl.ebay.be/itm/165236268799

Vorige chinese (60mm) wielenset is bijna 10 jaar meegegaan, enkel 2x gebroken spaak gehad.
Een vriend van mij heeft met bovenstaande set al 2 Ironmans gereden zonder problemen dus voor mij geen issue om terug naar Chinese wielenset te gaan.
Moet zeggen dat mijn Addict met Chinese velgen ook een prima combi is. Ik heb EliteWheels van Ali, volgens reviews aardig gelijkwaardig. Wel zou ik achteraf gezien een betere hub gekozen hebben. Ik heb een 6pal, het geluid vind ik niet zo mooi; en heel af en toe grijpen de pallen 1 tandje mis. Maar dat komt maar zo zelden voor dat het me niet stoort, maar goed, het hoort niet natuurlijk. Hub al eens opengetrokken maar aan de pallen of de tandjes is niks te zien.
Verder rolt het allemaal nog steeds prima, al kan ik nog altijd niet veel zeggen over de levensduur.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

ElGreco schreef op maandag 4 juli 2022 @ 11:23:
[...]

Montagepasta is bedoeld voor, eum, montage.

Dit is penny wise, pound foolish denken.

Stop er nou gewoon in wat er hoort. Iedere vet heeft andere eigenschappen en het maakt weldegelijk uit. Straks is je naaf kapot omdat je niet een potje DT vet hebt aangeschaft.
...en daarom stel ik de vraag he? :) Omdat ik het niet weet...

Het zal toch niet de eerste keer zijn dat een fabrikant zijn eigen merk aanraadt, toch?

En bovendien... dat DT Swiss spul kan je echt overal kopen, maar de grote NL winkels (Mantel, Futurum, 12gobiking, enz...) verkopen dit vet niet... Dat verbaasde mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Vast vet hoort sowieso niet thiuis in een ratelsysteem, het moet minimaal dik vloeibaar zijn.
Paar druppeltjes kettingsmeer (Action) doe ik erin, maar het mag ook dikke olie zijn.
Trefwoord: niet te veel , zuinig...

Montagepasta (met korreltjes) is uit den boze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Keezx schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:45:
Vast vet hoort sowieso niet thiuis in een ratelsysteem, het moet minimaal dik vloeibaar zijn.
Paar druppeltjes kettingsmeer (Action) doe ik erin, maar het mag ook dikke olie zijn.
Trefwoord: niet te veel , zuinig...

Montagepasta (met korreltjes) is uit den boze.
Ik vrees dat ik niet de juiste woorden gebruik(t heb). Onderstaande (wat ik) montagepaste (noem) gebruik ik eigenlijk overal voor: voor lagers, voor schroeven, voor pedalen...

Blijkbaar dus onverstandig? Het is geen 'carbonpasta' met korreltjes zeg maar...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVKxvSu-AkEEwK7i11XiUG7yF7w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7cvTjKReH5sNxiZ1sBgQp7gf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
Toffe antwoorden, thanks! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keezx
Galois schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:57:
[...]

Ik vrees dat ik niet de juiste woorden gebruik(t heb). Onderstaande (wat ik) montagepaste (noem) gebruik ik eigenlijk overal voor: voor lagers, voor schroeven, voor pedalen...

Blijkbaar dus onverstandig? Het is geen 'carbonpasta' met korreltjes zeg maar...
IK zou dat spul niet in een vrijloop gebruiken, waarschijnlijk is het te dik.
Kan een tijd goed gaan, maar het is de bedoeling van pallen e.d. dat er geen spul in de weg zit tegen aangrijping op een getande ring..en dat geldt ook voor het DT Swiss systeem..
Een vrijloop moet alleen iets smering hebben als je hem gebruikt en verder vooral niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Keezx op 04-07-2022 13:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Galois schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:57:
[...]

[Afbeelding]
https://r2-bike.com/DT-SW...rpose-Grease-for-Hubs-20g

Gewoon dit spul aanklikken, doe je eeuwen mee. Heb je in ieder geval goed materiaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r

Heb inmiddels ook een potje DT Swiss vet voor mijn 350 hubs.

Maar heb ook twee jaar lang probleemloos gereden met lagervet wat ik verdund had met (Morgan Blue) kettingolie.

Montagevet zou ik niet gebruiken voor draaiende delen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dix0r op 04-07-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
DAT was nu een goede actie, maarrr koop zo weinig mogelijk waar een merknaam op staat, daar betaal je namelijk voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
Je krijgt het ook 'gratis' bij de ratchet upgrade kits.
Heb volgens mij inmiddels 3 potjes ervan staan dus... (omdat ik alle wielen heb 'geupgrade' naar 36t/54t)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Galois schreef op maandag 4 juli 2022 @ 12:20:
[...]

...en daarom stel ik de vraag he? :) Omdat ik het niet weet...

Het zal toch niet de eerste keer zijn dat een fabrikant zijn eigen merk aanraadt, toch?

En bovendien... dat DT Swiss spul kan je echt overal kopen, maar de grote NL winkels (Mantel, Futurum, 12gobiking, enz...) verkopen dit vet niet... Dat verbaasde mij.
Dit soort winkels in NL blinken niet uit in klein vervangend/onderhoudsmateriaal, gereedschap e.d. Ze verkopen vooral consumptie spullen.

Voor dit spul moet je eerder richting Duitsland gaan kijken.

Engelse shops hebben ook heel erg veel klein spul (bijvoorbeeld sjs cycles). Maar ja. Brexit enz.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

DDX schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:38:
Je krijgt het ook 'gratis' bij de ratchet upgrade kits.
Heb volgens mij inmiddels 3 potjes ervan staan dus... (omdat ik alle wielen heb 'geupgrade' naar 36t/54t)
En merk je veel van deze upgrade?

Ik begreep dat van 18T naar 36T het verschil wel een klein beetje merkbaar is, maar naar 54T weer niet?

En waarom zou je het doen? Want als je in NL gewoon aan het 'koersen' bent, merk je er niets van. Alleen bij het optrekken na een bocht? Dat is het belangrijkste? En wat merk je dan?

Wel erg aan de prijs zeg... 80+ euro voor twee van die ringetjes :)
Hier verdient iemand heel veel geld aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:03
Ik wil graag mijn bottombracket vervangen: Op dit moment heb ik deze: https://www.mantel.com/shimano-rs500&spec[]=5751&spec[]=2142&spec[]=2030&spec[]=18477

Deze is echter niet op voorraad

Zou ik in plaats daarvan ook deze kunnen gebruiken: https://www.mantel.com/sh...paslager&spec%5B%5D=23380 type BSA

de breedte en bottom bracket diameter zijn hetzelfde maar de buitendiameter van de bottom bracket is kleiner, maar maakt dat wat uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
Vooral geluid, 18t is zo stil zegmaar.
En bij onverhard merk je de aangrijppunten wel, als je beetje langzamer fietst je sneller weer kracht op cassette zet.

Tussen 36t en 54t is het vooral geluid, maar als je dan toch geld uitgeeft kan je naar mijn mening beter meteen de 54t kopen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Owios schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:53:
Ik wil graag mijn bottombracket vervangen: Op dit moment heb ik deze: https://www.mantel.com/shimano-rs500&spec[]=5751&spec[]=2142&spec[]=2030&spec[]=18477

Deze is echter niet op voorraad

Zou ik in plaats daarvan ook deze kunnen gebruiken: https://www.mantel.com/sh...paslager&spec%5B%5D=23380 type BSA

de breedte en bottom bracket diameter zijn hetzelfde maar de buitendiameter van de bottom bracket is kleiner, maar maakt dat wat uit?
Nee, dat kan niet. Dan hangt het er los in?

Hier is hij wel leverbaar en goedkoper! :) https://www.bike-discount...43sIYjh1H9JEaAlj2EALw_wcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Galois schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:51:
[...]

En merk je veel van deze upgrade?

Ik begreep dat van 18T naar 36T het verschil wel een klein beetje merkbaar is, maar naar 54T weer niet?

En waarom zou je het doen? Want als je in NL gewoon aan het 'koersen' bent, merk je er niets van. Alleen bij het optrekken na een bocht? Dat is het belangrijkste? En wat merk je dan?

Wel erg aan de prijs zeg... 80+ euro voor twee van die ringetjes :)
Hier verdient iemand heel veel geld aan...
Persoonlijk zou ik het op de racefiets niet zo interessant vinden... Op een MTB hou je veel vaker heel even je benen stil om vervolgens weer aan te zetten. Uit een bocht weer aanzetten is dan nog niet eens het belangrijkste, met name als het wat technischer (met lage snelheid) wordt, dan wil je graag dat je hub direct aangrijpt als je aanzet, op die manier verlies je geen momentum als je bv je benen stil moet houden zodat je niet met een pedaal aan de grond komt, maar ook wel direct kracht moet kunnen over brengen om niet stil te vallen op een flinke steen of wortel.

Voor een beetje toeren op de racefiets voegt het niks toe (behalve in theorie meer weerstand). In een criterium met veel bochten en versnellingen zou het nog interessant kunnen zijn

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:03
Galois schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:04:
[...]

Nee, dat kan niet. Dan hangt het er los in?

Hier is hij wel leverbaar en goedkoper! :) https://www.bike-discount...43sIYjh1H9JEaAlj2EALw_wcB
Maar je schroeft hem toch in de bottom bracket diameter? En dat is bij beide 33.6-33.9mm.

Of is er anders een ander alternatief op 105/ultegra niveau?

[ Voor 5% gewijzigd door Owios op 04-07-2022 15:19 ]

Pagina: 1 ... 418 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).