Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 419 ... 667 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-07 23:15
Dat van meer weerstand merk ik niet en zou dan ook alleen zijn als je je benen stil houdt volgens mij ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:06
Prulleman schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:12:
[...]

Persoonlijk zou ik het op de racefiets niet zo interessant vinden...
Wat @DDX al zei: het verschil is het geluid. Het is ook niet keihard, maar ze horen je net wat beter aankomen als je je benen stil houdt.

En hier kunnen we hele discussies over voeren wat beter is (met geluid), maar van mij mag dat achterwege blijven. Ik ben er blij mee iig.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:49
mhr-zip schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:24:
[...]

Wat @DDX al zei: het verschil is het geluid. Het is ook niet keihard, maar ze horen je net wat beter aankomen als je je benen stil houdt.

En hier kunnen we hele discussies over voeren wat beter is (met geluid), maar van mij mag dat achterwege blijven. Ik ben er blij mee iig.
Jij discussieert liever over zadeltasjes zeker?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 28-07 07:47
Ben wel benieuwd wanneer we weer eens gaan hebben over tubeless, heb het toch al een tijdje niet voorbij zien komen. Wat voor banden rijden jullie @ElGreco @mhr-zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Galois schreef op maandag 4 juli 2022 @ 14:51:
[...]

En merk je veel van deze upgrade?

Ik begreep dat van 18T naar 36T het verschil wel een klein beetje merkbaar is, maar naar 54T weer niet?

En waarom zou je het doen? Want als je in NL gewoon aan het 'koersen' bent, merk je er niets van. Alleen bij het optrekken na een bocht? Dat is het belangrijkste? En wat merk je dan?

Wel erg aan de prijs zeg... 80+ euro voor twee van die ringetjes :)
Hier verdient iemand heel veel geld aan...
Ze zullen er echt wel geld aan verdienen, maar denk dat deze ringentjes een warmte behandeling gehad hebben. En dan incl voor en na bewerken (dan is het materiaal dus keihard!) en de benodigde precisie die nodig is.....

Ik kan het niet maken voor 80 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
rolandos582 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:27:
Ben wel benieuwd wanneer we weer eens gaan hebben over tubeless, heb het toch al een tijdje niet voorbij zien komen. Wat voor banden rijden jullie @ElGreco @mhr-zip
Fijn dat je het vraagt!

Op mijn fiets met velg of schijfremmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-07 01:18

Galois

1811 - 1832

rolandos582 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:23:
[...]

https://r2-bike.com/DT-SW...rpose-Grease-for-Hubs-20g

Gewoon dit spul aanklikken, doe je eeuwen mee. Heb je in ieder geval goed materiaal
Maar wacht eens even... Na wat extra Google-beurten op zoek naar waar ik dit kan bestellen tegen al niet te absurde verzendkosten, kom ik er achter dat je twee typen hebt.

Deze die jij linkt, maar dat is (volgens mij) niet voor de ratchet. @ElGreco de expert heeft je toch niet verkeerd geïnformeerd ;)
(ik volg het niet meer... :))

Op bike24 staat zelfs expliciet: "Attention:
Don't use the multi-purpose grease for the star ratchet faces! Use the special grease for ratchet system hubs (HXTXXX00NSG20S) for that instead!"

Volgens mij heb je dus wat ze noemen 'special grease' nodig. Het lijkt erop dat dit vroeger inderdaad ook in een potje zet (bv hier), maar tegenwoordig in een tube.

En DT Swiss zelf maakt ook onderscheid tussen twee vetten. Zie hun YouTube filmpje hier... De gele voor (in dit filmpje) de end cap en zo... en de rode (die dus volgens mij in die tube zit) voor de ratchets en lagers en zo...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Nou bij deze dan mijn ervaring afgelopen zaterdag na 40km hoorde ik bij achterwiel wat geluid, hoopte op blaadjes ofzo maar het was wat latex die ontsnapte.
Dynaplug nodig om verder te fietsen, sneetje toch iets te groot. (door scherpe steen vermoed ik, helft route was onverhard)
Ook net op zo'n dag dat je liever niet lek rijd omdat je dan uit groep valt.

Uiteindelijk plug toch kwijt geraakt in km's daarna want toen ik gisteravond thuis band naliep zat plug er niet meer in. (zo'n 500km gefietst nadat plug erin gegaan was)
Maar volgens mij niet echt meer druk kwijt geraakt gelukkig.
Even teruggekeken en 5 minuten stilgestaan, eerst pompen wat niet hielp toen plug uit tas halen (zat in tailfin tas verstopt zegmaar) en daarna nog wat pompen en spullen weer opbergen.
Zag 100km later dat plug netjes plat gefietst was. (zat echt precies op loopvlak)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:44

joker1977

Tweakert

Hoef je geen discussies over te hebben. Met tubeless kun je niet lek rijden, met binnenbanden wel. Dus no-brainer.

Maakt verder ook niks uit met welk merk, breedte en sealant je rijdt. Tubeless = onverwoestbaar; nooit meer lek, nooit lekkage, nooit meer lucht erbij doen. Binnenband = 1 groot drama.

Zoiets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
Galois schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:36:
[...]

Maar wacht eens even... Na wat extra Google-beurten op zoek naar waar ik dit kan bestellen tegen al niet te absurde verzendkosten, kom ik er achter dat je twee typen hebt.

Deze die jij linkt, maar dat is (volgens mij) niet voor de ratchet. @ElGreco de expert heeft je toch niet verkeerd geïnformeerd ;)
(ik volg het niet meer... :))

Op bike24 staat zelfs expliciet: "Attention:
Don't use the multi-purpose grease for the star ratchet faces! Use the special grease for ratchet system hubs (HXTXXX00NSG20S) for that instead!"

Volgens mij heb je dus wat ze noemen 'special grease' nodig. Het lijkt erop dat dit vroeger inderdaad ook in een potje zet (bv hier), maar tegenwoordig in een tube.

En DT Swiss zelf maakt ook onderscheid tussen twee vetten. Zie hun YouTube filmpje hier... De gele voor (in dit filmpje) de end cap en zo... en de rode (die dus volgens mij in die tube zit) voor de ratchets en lagers en zo...
Je hebt het goed gezien, @rolandos582 linkt naar het verkeerde product. Amateur.
Je moet de rode vet hebben (special ratchet grease). Je komt het inderdaad steeds vaker tegen in een tube.
Een goed alternatief is Dumonde Tech Pro X Freehub Grease maar die is nog lastiger te krijgen als je geen adresje in NL hebt.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
Ben nu een Veloflex adept. Lekker soepel en comfortabel.
Als je met tubeless lek rijdt, kon je toch garantieclaim indienen? Dat meen ik hier ergens eens gelezen te hebben.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-07 11:54
Vorige week bij Rose flink wat spullen besteld voor het servicen van mijn racefiets en ook voor de stadsfietsen van mijn kinderen. Ik was in eerste instantie verbaasd dat het in enorm grote doos zat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2Sbl0PKN602CCGkSf1vBsN21idM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3evsgFp90NUfoKBVwp6GDajD.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk heel erg tevreden dat ze de buitenbanden zonder te vouwen en dus zonder "knikken" hebben verpakt. Gelukkig heb ik 6 buitenbanden in 1 keer besteld ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
mhr-zip schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:29:
[...]

Fijn dat je het vraagt!

Op mijn fiets met velg of schijfremmen?
Maar heb je ook aparte zadeltasjes voor je tubeless en niet tubeless fiets? Want je hebt wel andere spullen nodig onderweg per set up.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
ElGreco schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:59:
[...]

Ben nu een Veloflex adept. Lekker soepel en comfortabel.
Als je met tubeless lek rijdt, kon je toch garantieclaim indienen? Dat meen ik hier ergens eens gelezen te hebben.
Dat ga ik onthouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
bert74 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:59:
Vorige week bij Rose flink wat spullen besteld voor het servicen van mijn racefiets en ook voor de stadsfietsen van mijn kinderen. Ik was in eerste instantie verbaasd dat het in enorm grote doos zat.

[Afbeelding]

Uiteindelijk heel erg tevreden dat ze de buitenbanden zonder te vouwen en dus zonder "knikken" hebben verpakt. Gelukkig heb ik 6 buitenbanden in 1 keer besteld ;-)
Dat ligt er toch gewoon aan of je een draadband of een vouwband hebt besteld? Zie: Draadband of vouwband?. Waarschijnlijk heb jij dus draadbanden besteld. Ik ken geen winkel die vouwbanden uitgevouwen opstuurt.

edit: het is inderdaad een draadband: https://www.schwalbe.com/nl/tour-reader/energizer-plus

[ Voor 4% gewijzigd door HuHu op 04-07-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 27-07 19:42

Pelle

🚴‍♂️

Ik ben zaterdag in de gelegenheid een rondje van 60-70km te maken over de Sallandse Heuvelrug. Ben er alleen niet bekend en zie ook best wat onverharde wegen in de Strava routeplanner dus het is even zoeken naar een leuke route.

Iemand met lokale terreinkennis die voor mij een rondje kan tekenen? Ben vrij flexibel in waar ik op- en afstap.
Holterberg en Lemelerberg lijkt me dan een must maar ik laat me graag verrassen met de rest van de route :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-07 11:50
Pelle schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:05:
Ik ben zaterdag in de gelegenheid een rondje van 60-70km te maken over de Sallandse Heuvelrug. Ben er alleen niet bekend en zie ook best wat onverharde wegen in de Strava routeplanner dus het is even zoeken naar een leuke route.

Iemand met lokale terreinkennis die voor mij een rondje kan tekenen? Ben vrij flexibel in waar ik op- en afstap.
Holterberg en Lemelerberg lijkt me dan een must maar ik laat me graag verrassen met de rest van de route :)
Bij deze alvast wat aanraders:
- Aan de zuidzijde bij Holten omhoog via de Motieweg. Dan in de lengte de heuvelrug over in noordelijke richting. Gaat lekker op en af, en is ook de andere kant op leuk om te doen.
- Lemelerberg is inderdaad leuk om mee te nemen, helaas wel wat uit de route.
- Sanatoriumlaan nabij Hellendoorn kun je ook nog meepakken, volgens mij is die van west naar oost het steilst.

edit: Wellicht dat ik er vanavond nog wel aan toe kom wat uit te stippelen, maar ik kan niks beloven! O-)

[ Voor 24% gewijzigd door Luuk741 op 04-07-2022 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
HuHu schreef op maandag 4 juli 2022 @ 16:42:
[...]

Dat ligt er toch gewoon aan of je een draadband of een vouwband hebt besteld? Zie: Draadband of vouwband?. Waarschijnlijk heb jij dus draadbanden besteld. Ik ken geen winkel die vouwbanden uitgevouwen opstuurt.

edit: het is inderdaad een draadband: https://www.schwalbe.com/nl/tour-reader/energizer-plus
Klopt inderdaad: Schwalbe Energizer plus, draadband. Enorme verbetering t.o.v. de standaard budgetbanden die meestal op stadsfietsen gemonteerd zit. Onverwoestbaar, veel betere rolweerstand en prima lekbestendigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:22
@Pelle In dit soort gevallen is Komoot wel handig:
https://www.komoot.nl/smarttour/9949276?ref=itd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:44

McMiGHtY

- burp -

Is elke dt hub te voorzien van zo'n upgrade?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
McMiGHtY schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:24:
Die van jou maakt al meer dan zat herrie

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
McMiGHtY schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:24:
Ik heb begrepen dat leden van de stichting zijn uitgezonderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

ElGreco schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:25:
[...]

Die van jou maakt al meer dan zat herrie
Valt best mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

rolandos582 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:34:
[...]

Ik heb begrepen dat leden van de stichting zijn uitgezonderd
Bestuur incluis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:41
Prulleman schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:12:
[...]

Persoonlijk zou ik het op de racefiets niet zo interessant vinden... Op een MTB hou je veel vaker heel even je benen stil om vervolgens weer aan te zetten. Uit een bocht weer aanzetten is dan nog niet eens het belangrijkste, met name als het wat technischer (met lage snelheid) wordt, dan wil je graag dat je hub direct aangrijpt als je aanzet, op die manier verlies je geen momentum als je bv je benen stil moet houden zodat je niet met een pedaal aan de grond komt, maar ook wel direct kracht moet kunnen over brengen om niet stil te vallen op een flinke steen of wortel.

Voor een beetje toeren op de racefiets voegt het niks toe (behalve in theorie meer weerstand). In een criterium met veel bochten en versnellingen zou het nog interessant kunnen zijn
Dit is het juiste antwoord hierop. Op de racefiets is meer tandjes geen upgrade, maar een downgrade. Het is overigens wel ontzettend marginaal, maar meer tandjes is toch echt meer weerstand.
Meer geluid is wmb ook een downgrade: ik vind fluisterstil rijden fijn, en een harde ratel storend, maar dat is persoonlijk.
In principe is zijn de versies met meer tandjes op hun plaats in het mountainbiken, het is vrij onzinnig in het wielrennen.

Heb zelf jarenlang de 240s hubs gereden zonder dat officiele DT Swiss spul, door een combinatie van kettingolie en vet te gebruiken (beetje mengen). Puur vet is te dik. Olie zou ik dan eerder doen, maar dat vind ik toch wel ver afstaan van het rode spul dat DT Swiss verkoopt.

Gebruik nu al lang het officiele spul, maar geen verschil te merken tov olie/vet mengsel.

[ Voor 7% gewijzigd door Stoffa op 04-07-2022 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steviewonder23
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:12
Pelle schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:05:

Deze route is 90km vanaf deventer. Als je die aanpast en dichterbij oppakt kom je wel binnen jouw gewenste aantal km. https://www.komoot.com/to...sLXi3KwTtNPnpfYdsELaVhrZq

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
bert74 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 17:14:
[...]

Klopt inderdaad: Schwalbe Energizer plus, draadband. Enorme verbetering t.o.v. de standaard budgetbanden die meestal op stadsfietsen gemonteerd zit. Onverwoestbaar, veel betere rolweerstand en prima lekbestendigheid.
De eigenschappen die je benoemt hebben, volgens mij, niets te maken met het verschil tussen een draadband of een vouwband. Hier heb je een vouwband met diezelfde goede eigenschappen: https://www.12gobiking.nl...aad-buitenband-stadsfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
HuHu schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:20:
[...]

De eigenschappen die je benoemt hebben, volgens mij, niets te maken met het verschil tussen een draadband of een vouwband. Hier heb je een vouwband met diezelfde goede eigenschappen: https://www.12gobiking.nl...aad-buitenband-stadsfiets
Nee klopt, vrijwel alle banden voor stadsfietsen zijn draadbanden. Mijn opmerkingen over over de goede eigenschappen van de Schwalbe Energizer plus band hebben betrekking op de matige kwaliteit van de banden waar de stadsfietsen doorgaans mee worden uitgerust.

Overigens zijn deze Schwalbe's spotgoedkoop: € 15 bij Rose. Op mijn woon-werk E-bike heb ik er inmiddels 18.000 km mee gereden en nauwelijks slijtage... Dat is andere koek dan racebandjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-07 20:59
HuHu schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:20:
[...]

En ook een hele slechte eigenschap: hij kost het viervoudige van de genoemde Schwalbe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Die moeten het goede voorbeeld geven. Volgens mij komt @ElGreco voor zijn rust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-07 15:07

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

DieAnder schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:48:
[...]

En ook een hele slechte eigenschap: hij kost het viervoudige van de genoemde Schwalbe
Ik heb even gekeken, en zag winter erbij staan.
Is wel iets voor de gravelbike :+

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:03

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Voor de geïnteresseerden, er is een kleine stock:

https://www.mantel.com/be...rand-prix-5000-buitenband

Dingen lijken zeldzamer te zijn geworden dan gezond verstand in politici.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:45
Ik heb gisteren 3x de GP5000 28c met bruine wangen kunnen bestellen bij Futurumshop. Helemaal leuk is dat ik dankzij een bon uitkwam op een prijs van 34 EUR/stuk :-) . Momenteel zijn de 28c alweer uit voorraad, maar kan je wel nog aan 25c bandjes geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:27
Zijn er mensen die met GP5000 en met 4 Seasons gereden hebben?
Fiets nu tevreden een km of 4500 lekvrij op de 4 seasons, maar ben benieuwd of ik met GP5000 makkelijker sneller kan fietsen. Ik rij geen wedstrijden maar ben ondanks een vermogen meter nog steeds gevoelig voor gemiddelde snelheid O-)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Laatst online: 27-07 19:42

Pelle

🚴‍♂️

steviewonder23 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:19:
Deze route is 90km vanaf deventer. Als je die aanpast en dichterbij oppakt kom je wel binnen jouw gewenste aantal km. https://www.komoot.com/to...sLXi3KwTtNPnpfYdsELaVhrZq
Tx beiden! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:30
Tinusvolkel schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 10:39:
Fiets nu tevreden een km of 4500 lekvrij op de 4 seasons, maar ben benieuwd of ik met GP5000 makkelijker sneller kan fietsen. Ik rij geen wedstrijden maar ben ondanks een vermogen meter nog steeds gevoelig voor gemiddelde snelheid O-)
Als je daar gevoelig voor bent moet je gewoon harder trainen. Daar valt meer winst te behalen dan in andere banden. Ik ben van 25mm banden naar 32mm banden gegaan, maar fiets niet substantieel langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majora
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-07 08:01
Had dus van het weekend mijn ketting vervangen, nu blijft hij constant overslaan op bepaalde versnellingen. Heb een nieuwe casette besteld, de mijne leek ook inderdaad wat aan vervanging toe. Goede hypothese? Of zijn er andere zaken waar ik mee rekening moet houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Ik heb geen directe ervaring met beide, dus daar kan ik geen antwoord op geven.

Wel kun je eens kijken op https://www.bicyclerollin...401&max=24&min=6&minpr=21

Dan zie je dat het verschil in rol-weerstand per band ruwweg 4 Watt is. Laten we dat even afronden naar ~10 Watt effectief. Ik denk niet dat dat echt zoden aan de dijk zet.

Maar qua moraal geven gladde banden zoals de GP5000 je minimaal 20 Watt extra _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Ik vond de 4 season toch trager aanvoelen. Maar niet minder comfortabel. Op zich kan het ook liggen aan het feit dat de 4 season alleen gebruikt worden als ik winter ingepakt ben en dus heel wat minder aero.
Voor woon-werk zou ik niet anders aanbevelen dan 4-season. De gewone GP5000 is me daar iets te kwetsbaar voor. (en slijt nogal snel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:49
Majora schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:17:
Had dus van het weekend mijn ketting vervangen, nu blijft hij constant overslaan op bepaalde versnellingen. Heb een nieuwe casette besteld, de mijne leek ook inderdaad wat aan vervanging toe. Goede hypothese? Of zijn er andere zaken waar ik mee rekening moet houden?
Lijkt mij een prima hypothese

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-07 11:26

Crazy D

I think we should take a look.

joker1977 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:17:
Maar qua moraal geven gladde banden zoals de GP5000 je minimaal 20 Watt extra _/-\o_
En in de bochten -20 watt omdat je bang bent dat je zonder profiel onderuit gaat :P :+

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
wisselwerking schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:11:
[...]

Als je daar gevoelig voor bent moet je gewoon harder trainen. Daar valt meer winst te behalen dan in andere banden. Ik ben van 25mm banden naar 32mm banden gegaan, maar fiets niet substantieel langzamer.
Meer trainen, dooddoener...

https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews

Rolweerstand GP 5000: 10,7 watt
Roweerstand GP 4 Season: 15,5 watt
Beide bij 6,9 bar en 29km/h. Verschil zal bij lagere spanning nog wat groter zijn.

Scheelt dus 5 watt per band, 10 watt totaal. Gaat je 0,5 - 1,0 km/h meer snelheid opleveren bij dezelfde intensiteit. Meerprijs van de GP 5000 is ca. € 10 t.o.v. 4 Seasons. Verreweg de beste investereing om meer snelheid te behalen! Gaat meer snelheidwinst opleveren dan dure Carbon velgen die 200gram lichter zijn dan een standaard wielset...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Crazy D schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:21:
[...]

En in de bochten -20 watt omdat je bang bent dat je zonder profiel onderuit gaat :P :+
Haha.. Angst is een slechte raadgever he !

En zonder profiel heb je meer contact met de weg dan met profiel - zolang het droog is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:30
- Knip -

Beter lezen 8)7

@joker1977 en @bert74 : niet goed gelezen

[ Voor 139% gewijzigd door wisselwerking op 05-07-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Joindry schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:39:
Voor de geïnteresseerden, er is een kleine stock:

https://www.mantel.com/be...rand-prix-5000-buitenband

Dingen lijken zeldzamer te zijn geworden dan gezond verstand in politici.
Om mezelf even schaamteloos te quoten. De verandering van stock was blijkbaar foutief. Ik kreeg een uurtje later al melding dat er toch geen stock was...
:( waardeloos dit soort stockbeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-07 08:48

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

ElGreco schreef op maandag 4 juli 2022 @ 15:57:
[...]

Je hebt het goed gezien, @rolandos582 linkt naar het verkeerde product. Amateur.
Je moet de rode vet hebben (special ratchet grease). Je komt het inderdaad steeds vaker tegen in een tube.
Een goed alternatief is Dumonde Tech Pro X Freehub Grease maar die is nog lastiger te krijgen als je geen adresje in NL hebt.
Ik heb Dumonde Freehub Grease en Oil hier besteld. Niet goedkoop en komen ook nog verzendkosten bij, maar heb toch liever het goede spul in mijn naven. Heb trouwens ook nog een amper aangeraakt potje met DT Swiss Special Grease (de rode) voor de ratchets, maar inmiddels geen ratchet wielen meer.

@Galois ik woon onder Eindhoven, mocht dat in de buurt zijn, voel je vrij om wat te komen halen (mag je kiezen tussen DT-Swiss of Dumonde ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

-bolio- schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:55:
[...]

Ik heb Dumonde Freehub Grease en Oil hier besteld. Niet goedkoop en komen ook nog verzendkosten bij, maar heb toch liever het goede spul in mijn naven. Heb trouwens ook nog een amper aangeraakt potje met DT Swiss Special Grease (de rode) voor de ratchets, maar inmiddels geen ratchet wielen meer.

@Galois ik woon onder Eindhoven, mocht dat in de buurt zijn, voel je vrij om wat te komen halen (mag je kiezen tussen DT-Swiss of Dumonde ;) )
Dat is erg vriendelijk! Maar gisteren bij bike-discount.de besteld (met nog wat andere spulletjes die ik toch wel nodig heb... zo was de Doc Blue ook erg voordelig daar... dus de verzendkosten er weer uit ;)).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

wisselwerking schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 12:33:
@bert74 Nuance op jouw verhaal. Dat scheelt 10 watt in een gecontroleerde omgeving waarbij heel veel belangrijke variabelen niet zijn meegenomen. Als ik bijvoorbeeld over een klinkerweg rijd met 32mm dan kan ik veel makkelijker snelheid houden doordat ik minder door elkaar stuiter en de tractie van de band beter is.

Op basis van wat al die watt besparingen zouden moeten opleveren zouden we in theorie allemaal wel 40km/u gemiddeld kunnen fietsen. Toch doen we dat niet. Hoe zou dat nog komen :+
Jij haalt (steeds) de breedte van de band erbij, maar dat vroeg bert74 niet. Bert vroeg naar het verschil tussen GP5000 en 4Seasons. Het lijkt me wat "raar" dat je er dan zelf allerlei complicerende factoren bijhaalt - om vervolgens de nuance aan te brengen in de theoretische vergelijkingen waar die breedte juist identiek wordt gehouden.

Als je de discussie breder (no fun intended) wilt trekken - dan heb je misschien best een punt dat in bepaalde gevallen een 32 mm. misschien wel sneller is. Maar dat staat los van het verschil tussen GP5000 en 4-Seasons.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert74
joker1977 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:19:
[...]

Jij haalt (steeds) de breedte van de band erbij, maar dat vroeg bert74 niet. Bert vroeg naar het verschil tussen GP5000 en 4Seasons. Het lijkt me wat "raar" dat je er dan zelf allerlei complicerende factoren bijhaalt - om vervolgens de nuance aan te brengen in de theoretische vergelijkingen waar die breedte juist identiek wordt gehouden.

Als je de discussie breder (no fun intended) wilt trekken - dan heb je misschien best een punt dat in bepaalde gevallen een 32 mm. misschien wel sneller is. Maar dat staat los van het verschil tussen GP5000 en 4-Seasons.
Eens. De genoemde website maakt gerbuikt van een gestandaardiseerde opstelling om de rolweerstand te meten, dan wil je je juist vertorende factoren voorkomen om verschillende banden te vergelijken. Het is geen vlakke roller, maar geribbeld oppervlak om zo veel mogelijk redelijk/matig wegdek te benaderen.

De meesten rijden hier zelden 40km/h gemiddeld omdat we daar simpelweg het vermogen niet voor hebben. De meting wordt gedaan bij 28,8 km/h, ik denk dat dit behoorlijk representatief gemiddelde is.

Om 28,8 km/h te rijden heb je op een racefiets ca. 120-160 watt nodig. Als je hier 10 watt af kan halen door simpelweg andere banden te kiezen, dan is dat een significant effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:45
Afgelopen weekend de tour d'Utrecht gefietst en na 35km (bij de eerste stop) echt een super pijnlijk achterwerk. Toch maar eens het zadel bekeken, daarvan bleek het plastic onderstel dwars door midden te zijn. Ik vond het al zo onverklaarbaar dat ik het idee had gewoon echt half scheef te zitten.
Recentelijk een valletje gehad en waarschijnlijk is daarbij het zadel gesneuveld. Nou was ik al niet bar enthousiast over dat standaard canyon zadel, dit is dan weer een mooie gelegenheid om een goed zadel aan te schaffen. Direct maar eens zitobtjes laten opmeten om een betere fit te krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door timmert26 op 05-07-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:27
wisselwerking schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:11:
[...]

Kan toch en en :)

En @bert74 / @joker1977 bedankt voor de info, misschien toch is overwegen om in de zomer de GP5000 erop te leggen en dan in de herfst de 4 seasons weer terug erop.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:19
bert74 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:36:
[...]

Om 28,8 km/h te rijden heb je op een racefiets ca. 120-160 watt nodig. Als je hier 10 watt af kan halen door simpelweg andere banden te kiezen, dan is dat een significant effect.
Vertel dat eens aan mijn racefiets. Hier net twee uur 200 W zitten trappen, gemiddelde van 27.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Tom-Z schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:42:
[...]

Vertel dat eens aan mijn racefiets. Hier net twee uur 200 W zitten trappen, gemiddelde van 27.5.
Er zijn vele factoren die het benodigde vermogen bepalen. Grote renners, kleine renners, positie op de fiets. Maar uiteindelijk is het een optelsom van luchtweerstand, rolweerstand, weerstand draaiende delen fiets en stijgingsweerstand.

Als ik er wat caclulatoren er bij pak, zoals deze: https://www.bergfreunde.nl/wattage-wielrennen-calculator/ of informatie van de fietsersbond daar kom je toch rond 150 watt uit bij 28-29 km/h.

Uiteraard is uiteraard de vermogensmeter de meerst betrouwbare manier om het vermogen te bepalen, dus ik geloof je op je woord ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-07 21:06
[...]

Je moet natuurlijk wel een beetje Aero op die fiets zitten ;)

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:05
[...]

Hoe was je route, veel stoplichten / kruispunten? Dat maakt nogal veel uit voor gemiddeldes....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
Tinusvolkel schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 15:23:
[...]

Kan toch en en :)

En @bert74 / @joker1977 bedankt voor de info, misschien toch is overwegen om in de zomer de GP5000 erop te leggen en dan in de herfst de 4 seasons weer terug erop.
Klopt. Zou ik ook doen. In de herfst/winter is wat meer profiel en betere lekbestendigheid wel lekker. Met 3 graden in de regen een band vervangen is niet fijn.

Vervolgens in het voorjaar/zomer een snelle band er onder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 24-07 14:23
Profiel heeft geen enkele zin op een raceband.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 20:38

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Requiem19 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 16:09:
[...]

Hoe was je route, veel stoplichten / kruispunten? Dat maakt nogal veel uit voor gemiddeldes....
Wind, wegdek, maakt ook een hoop uit. Daarom snap ik ook weinig van de fixatie die veel mensen hebben op gemiddelde snelheid. Dertig gemiddeld lekker belangrijk. Ik heb snelheid niet eens in beeld staan op mijn Wahoo als ik fiets. Op slecht wegdek gaat het langzamer. Met wind tegen ook. In mijn geval heeft het weer ook nog invloed op mijn astma wat weer bepaalt in welke mate ik mezelf in het rood kan duwen. Ik zie achteraf op Strava wel wat m’n gemiddelde was, en dan kunnen andere mensen zich daar weer lekker op fixeren. :z

Ik ga dus ook niet door drukke verkeerssituaties jakkeren om dat gemiddelde maar te redden. Vanmiddag nog 5min op een slakkengang achter een kudde e-bikers gehangen omdat inhalen gewoonweg niet veilig kon.

En ja, een ‘verkeersarme’ route over de Betuwse dijken met weinig wind op de gravelbike (700x38c :P ) kan alsnog met meer dan de magische dertig gemiddeld als ik dat wil. Het is niet dat ik niet een beetje tempo kan rijden :+

Launching containers into space

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
havana schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 19:20:
Profiel heeft geen enkele zin op een raceband.
Wat vind je eigenlijk van de GP5000?

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
bert74 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 11:28:
[...]

Scheelt dus 5 watt per band, 10 watt totaal. Gaat je 0,5 - 1,0 km/h meer snelheid opleveren bij dezelfde intensiteit.
Een niet nader te noemen podcast presentator heeft getest wat het verschil was tussen zijn racefiets met smalle banden en gravelbike met brede banden. Dit uiteraard met powermeter.

Conclusie scheelt 1 km/u (toch @havana ?)

Dus als iemand in de herfst zijn banden gaat vervangen door ander type met de zelfde maat. Be my guest.

Maar heb niet de illusie dat het van invloed is op je snelheid.

(iig niet met met banden die 5 watt verschil aangeven, die ook nog eens op een bedenkelijke manier getest zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

mhr-zip schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:33:
[...]

Een niet nader te noemen podcast presentator heeft getest wat het verschil was tussen zijn racefiets met smalle banden en gravelbike met brede banden. Dit uiteraard met powermeter.

Conclusie scheelt 1 km/u (toch @havana ?)

Dus als iemand in de herfst zijn banden gaat vervangen door ander type met de zelfde maat. Be my guest.

Maar heb niet de illusie dat het van invloed is op je snelheid.

(iig niet met met banden die 5 watt verschil aangeven, die ook nog eens op een bedenkelijke manier getest zijn).
Ik ben het niet met je eens dat banden geen invloed op je snelheid hebben. Het verhaal van bv. 'een niet nader te noemen podcast presentator' zegt niet zoveel. Dat is nl. een totaal plaatje waar je het hebt over iemand die misschien wel voor zijn test rond de 300W rijdt met een relatief laag gewicht door zijn afgetrainde toestand.

Je totale vereiste vermogen is een min-of-meer statische component rolweerstand (indien ondergrond, bandendruk en systeem-massa constant zijn) en een snelheids-afhankelijke luchtweerstand component.

Op het moment dat zo'n afgetrainde presentator dat gaat testen met bv. 300W en 35 km/h gemiddeld dan is de component van de rolweerstand misschien 6-8%

Als je dat vervolgens vergelijkt met een 'iets te zware jongeman die met 180W rijdt en 28 km/h' dan is die rolweerstand misschien wel 15-20%.

Op het moment dat de rolweerstand-component een relatief groter deel uitmaakt van de totale weerstand die je moet overwinnen dan maken veranderingen daarin wel degelijk verschil.

Of je het verschil gaat merken van banden die 5 Watt minder getest zijn ? Waarschijnlijk niet, nee. Maar als je het hebt over grotere verschillen ga je dat heus wel merken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Heeft een zadeltasjes nog invloed op die rolweerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Whieee schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 22:11:
[...]

Ik heb snelheid niet eens in beeld staan op mijn Wahoo als ik fiets. Op slecht wegdek gaat het langzamer. Met wind tegen ook. In mijn geval heeft het weer ook nog invloed op mijn astma wat weer bepaalt in welke mate ik mezelf in het rood kan duwen. Ik zie achteraf op Strava wel wat m’n gemiddelde was, en dan kunnen andere mensen zich daar weer lekker op fixeren. :z

Ik ga dus ook niet door drukke verkeerssituaties jakkeren om dat gemiddelde maar te redden. Vanmiddag nog 5min op een slakkengang achter een kudde e-bikers gehangen omdat inhalen gewoonweg niet veilig kon.

En ja, een ‘verkeersarme’ route over de Betuwse dijken met weinig wind op de gravelbike (700x38c :P ) kan alsnog met meer dan de magische dertig gemiddeld als ik dat wil. Het is niet dat ik niet een beetje tempo kan rijden :+
Zo denk ik er ook (vaak) over dat snelheid mij niets uitmaakt en teveel afhankelijk is van veel andere factoren. Maar op de één of andere manier blijf ik wel gefixeerd op de gemiddelde snelheid. Ik heb 'm wel in beeld staan en ook speelt altijd zo'n 30+ gemiddelde mee in mijn achterhoofd. Ook al beweer ik echt (en meen ik het ook echt) dat de snelheid mij niet zoveel doet... Blijkbaar toch verschillende gevoelens in mijn onderbewuste :)

Maar 5 minuten achter een kudde e-bikers vind ik dan wel weer erg veel geduld. Heeft niets meer met snelheid te maken, maar alles met geduld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 27-07 20:13
joker1977 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 07:43:
[...]

...Op het moment dat zo'n afgetrainde presentator dat gaat testen met bv. 300W en 35 km/h gemiddeld dan is de component van de rolweerstand misschien 6-8%

Als je dat vervolgens vergelijkt met een 'iets te zware jongeman die met 180W rijdt en 28 km/h' dan is die rolweerstand misschien wel 15-20%......
Iets te creatief met cijfers, je laat het wattage en en de avg snelheid met resp. 40% en 20% dalen en suggereert "misschien wel" meer dan 100% toename van de rolweerstand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Laatst online: 23:04
Ik vind het altijd wel leuk om mijn langere routes met een leuke bestemming te plannen. Aangezien ik wat minder fit ben dan gehoopt, wil ik mijn lange route voor dit jaar(+/-350 km) wat inkorten (+/-250 km) en daarmee kan ik vanuit mijn thuislocatie wel op en neer rijden naar het Atomium in Brussel. Nu kom ik het liefste zo min mogelijk in de grote steden ivm drukte en gelukkig is het Atomium redelijk bereikbaar maar zit te kijken wat nu de beste route er naar toe is. Iemand van hier die er wel eens naar toe gefietst is en wat tips heeft? Of wellicht locals?

Via Strava lijkt het leuk om door het aanliggende park te fietsen maar dat is gewoon een grote N weg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Frenz64 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:15:
[...]

Iets te creatief met cijfers, je laat het wattage en en de avg snelheid met resp. 40% en 20% dalen en suggereert "misschien wel" meer dan 100% toename van de rolweerstand
Het is om aan te geven dat bij een top-renner het verschil in rolweerstand misschien verwaarloosbaar is, maar bij een beginner (zeer) zeker niet.

De aanname dat die 40% minder vermogen levert is helemaal niet gek. De aanname dat er 40% meer vermogen vereist is voor 20% meer snelheid is ook niet zo gek (luchtweerstand is kwadratisch met snelheid)

De 100% toename in de rolweerstand is een beetje verkeerd door je gesteld: De absolute rolweerstand zal zeker niet 100% toenemen. Maar de relatieve component (d.w.z. van het totaal te leveren vermogen van de beginner) kan inderdaad 100% groter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
bert74 schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 14:36:

CUT

Waarbij je moet incalculeren dat , om een hogere snelheid te bereiken, het vermogen met de derde macht moet stijgen
Dus het effect zou tegen kunnen vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

la_fusion schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 09:30:
Ik vind het altijd wel leuk om mijn langere routes met een leuke bestemming te plannen. Aangezien ik wat minder fit ben dan gehoopt, wil ik mijn lange route voor dit jaar(+/-350 km) wat inkorten (+/-250 km) en daarmee kan ik vanuit mijn thuislocatie wel op en neer rijden naar het Atomium in Brussel. Nu kom ik het liefste zo min mogelijk in de grote steden ivm drukte en gelukkig is het Atomium redelijk bereikbaar maar zit te kijken wat nu de beste route er naar toe is. Iemand van hier die er wel eens naar toe gefietst is en wat tips heeft? Of wellicht locals?

Via Strava lijkt het leuk om door het aanliggende park te fietsen maar dat is gewoon een grote N weg..
Van waar komt je? Het atomium ligt op de rand van Brussel, als je van het noorden komt (Nederland), moet je eigenlijk geen 2 km Brussel doen? Ik heb twee jaar gestudeerd in Brussel, dus ik weet wel mijn weg een beetje in het noorden van Brussel. Stuur me gerust een dm en ik bekijk het wel even.

Maar euhm, imho zal Brussel nooit echt leuk worden met de fiets :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Joindry schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:51:
[...]

Van waar komt je? Het atomium ligt op de rand van Brussel, als je van het noorden komt (Nederland), moet je eigenlijk geen 2 km Brussel doen? Ik heb twee jaar gestudeerd in Brussel, dus ik weet wel mijn weg een beetje in het noorden van Brussel. Stuur me gerust een dm en ik bekijk het wel even.

Maar euhm, imho zal Brussel nooit echt leuk worden met de fiets :S
Ik kom inderdaad vanuit het noorden, vooralsnog gepland om via Leuven -> Schaerbeek -> Atomium -> Meise -Mechelen weer richting Nederland te gaan. Belangrijkste vind ik om zoveel mogelijk door te kunnen fietsen zonder te veel verkeerslichten en te veel tussen (langzaam) verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:03
Dit is ongetwijfeld vaker gevraagd, maar ik ben van plan om samen met mijn broertje van Amsterdam naar Limburg (Helden) te fietsen omdat mijn ouders daar op een camping staan.

Ik heb komoot de route laten plannen en dat ziet er opzich prima uit, maar ik vraag me toch af of iemand een mooie route naar beneden heeft. Zou zonde zijn als we mooie plekken overslaan omdat we er niet vanaf weten.

Ik heb geprobeerd te zoeken, maar qua zoektermen kwam ik er niet helemaal uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
yeehaw schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:03:
Dit is ongetwijfeld vaker gevraagd, maar ik ben van plan om samen met mijn broertje van Amsterdam naar Limburg (Helden) te fietsen omdat mijn ouders daar op een camping staan.

Ik heb komoot de route laten plannen en dat ziet er opzich prima uit, maar ik vraag me toch af of iemand een mooie route naar beneden heeft. Zou zonde zijn als we mooie plekken overslaan omdat we er niet vanaf weten.

Ik zou zo min mogelijk in Helden komen :+ Maar goed dat is meer een puntje vanuit vroeger toen ik altijd in een buurdorp heb gewoond :+ Wellicht heb je de route zo beschikbaar om wat adviezen aan te laten dragen. Genoeg mooie plekken op die route om te komen. Afhankelijk van hoever je exact wil fietsen natuurlijk. Zo kun je over de Utrechtse Heuvelrug + Nijmegen fietsen maar ook via Vianen -> Culemborg -> Den Bosch -> Helmond.

Een mooi stuk vlak voor Limburg vanuit die richting is het stuk door de Peel bij Griendtsveen/Helenaveen. Echter zijn er naar mijn idee overal wel mooie stukken afhankelijk van wat je zelf mooi vind. Zelf vind ik het stuk langs het kanaal vanaf Den Bosch bijvoorbeeld ook al mooi, al is het meer van hetzelfde de hele tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

Deel anders je route eens via een link in DM naar me. Ik pas en dan vanavond aan. Verkeerslichten kan ik niks beloven, maar de drukste plekken kan ik wel wegnemen. Komoot op zich heb ik wel goeie ervaringen mee. In Brussel heb ik hem wel nog niet getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-07 11:07

Ik ben laatst naar Belfeld gefietst (andere kant van de Maas) over de UHR via het Let de Stigterpad - Nijmegen - 7 heuvelenweg - natuurpark maasduinen - Belfeld.
Was echt een mooie route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Zou deze als basis nemen ;

https://www.strava.com/activities/7098118249

Mooi stuk over de Veluwe ed.

[ Voor 41% gewijzigd door DDX op 06-07-2022 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
la_fusion schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:59:
[...]

Ik kom inderdaad vanuit het noorden, vooralsnog gepland om via Leuven -> Schaerbeek -> Atomium -> Meise -Mechelen weer richting Nederland te gaan. Belangrijkste vind ik om zoveel mogelijk door te kunnen fietsen zonder te veel verkeerslichten en te veel tussen (langzaam) verkeer.
Je komt vanuit het Noorden maar je rijdt er via het Oosten in.. en dan nog eens via de drukste kant van Brussel (Zaventem - Schaarbeek), is het niet beter om ook via het Noorden binnen te rijden, bv. tussen Grimbergen-Vilvoorde.

In de corona periode ook naar het Atomium gefiets, en binnen gereden via de Westen en dat viel dik tegen en er reden toen minder auto's rond, en jij hebt nog meer stedelijk/industrie gebied door te fietsen. Via het Noorden (Wemmel), zo naar het Westen eruit gereden.. waren snel terug uit Brussel en zaten onmiddellijk in de open natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Maar dat stuk door Duitsland kan ik niet echt aanraden. Of je moet van stilstaan en verkeerslichten houden.

Juist rond Griendtsveen (wie kent het niet) fiets je nog best lekker vlak en door bosrijk gebied en je kunt Roermond overslaan door over de sluizen te fietsen.

Bijvoorbeeld:
https://www.strava.com/activities/3744549802

https://www.strava.com/activities/5861575666 (Roermond overgeslagen, maar met de gravelaar gefietst, dus wellicht is niet elk paadje geschikt)

[ Voor 17% gewijzigd door SirLenncelot op 06-07-2022 12:07 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DenMan
  • Laatst online: 28-07 17:25

The DenMan

PSN ID: Thedenman

Ik heb gisteren een fietsmaat advies gehad voor een nieuwe fiets. Nu kwam daar uit dat ik relatief lange benen heb. Binnenbeenlengte 93cm op een lengte van 1.90m. Ik was van plan om op zoek te gaan naar een aero racer (canyon aeroad), alleen dit werd mij afgeraden, vanwege de korte reach die ik heb.

Kennen jullie aero/all-round frames die eventueel wel geschikt zouden kunnen zijn? Een endurance frame zie ik namelijk niet zitten voor wedstrijden (niveau zomeravond).

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
Bedankt voor alle reacties!
la_fusion schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:15:
[...]

Zo kun je over de Utrechtse Heuvelrug + Nijmegen fietsen maar ook via Vianen -> Culemborg -> Den Bosch -> Helmond.

Een mooi stuk vlak voor Limburg vanuit die richting is het stuk door de Peel bij Griendtsveen/Helenaveen. Echter zijn er naar mijn idee overal wel mooie stukken afhankelijk van wat je zelf mooi vind. Zelf vind ik het stuk langs het kanaal vanaf Den Bosch bijvoorbeeld ook al mooi, al is het meer van hetzelfde de hele tijd.
Joindry schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:21:
[...]

Deel anders je route eens via een link in DM naar me.
silencedead schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:32:
[...]

Ik ben laatst naar Belfeld gefietst (andere kant van de Maas) over de UHR via het Let de Stigterpad - Nijmegen - 7 heuvelenweg - natuurpark maasduinen - Belfeld.
Was echt een mooie route.
Ik heb op basis van jullie adviezen deze route gemaakt nu. Maar ik kan me voorstellen dat ik wat goede paden gemist heb.

https://www.komoot.nl/tou...FWZm1RjX78DX2Fant&ref=wtd
DDX schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 11:40:
Zou deze als basis nemen ;

https://www.strava.com/activities/7098118249

Mooi stuk over de Veluwe ed.
Lijkt me een hele mooi route voor als ik iets meer in vorm ben. Ik probeer voor nu de route onder/rond de 200km te houden. Moet ook nog kunnen praten als in aangekomen ben ;)

Edit: Klein stukje van de route van @ddx aan komoot toegevoegd. Vanaf Nijmegen tot ~ Arcen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Keezx
The DenMan schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:11:
CUT
Een endurance frame zie ik namelijk niet zitten voor wedstrijden (niveau zomeravond).
Je moet gewoon een goed passend frame hebben, los van een eventueel predikaat dat eraan hangt.
Ik zie het dus wel zitten, als je de houding aan kan nemen die je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Keezx schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 10:46:
[...]

Waarbij je moet incalculeren dat , om een hogere snelheid te bereiken, het vermogen met de derde macht moet stijgen
Dus het effect zou tegen kunnen vallen.
Klopt, bij hogere snelheden neemt het relatieve aandeel van de rolweerstand af. Met als toevoeging dat de rolweerstand lineair schaalt met de snelheid en het gewicht.

Dan klopt wat mij betreft de stelling van @joker1977 wel:

- Voor een matig fitte, iets te zware recrant die gemiddeld 150 watt trapt, heeft een snelle band door afname 10 watt rolweerstand significant invloed.
- Voor een fitte amateur/pro die gemiddeld 300 watt trapt is een snelle snelle band band een maginal gain. Tegelijkertijd is de winst wel 10-12 watt. Als je op hoog niveau sport, laat je die besparingen natuurlijk niet liggen, zeker als de meerprijs maar een paar tientjes is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-07 09:19
bert74 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:41:
[...]

Klopt, bij hogere snelheden neemt het relatieve aandeel van de rolweerstand af. Met als toevoeging dat de rolweerstand lineair schaalt met de snelheid en het gewicht.

Dan klopt wat mij betreft de stelling van @joker1977 wel:

- Voor een matig fitte, iets te zware recrant die gemiddeld 150 watt trapt, heeft een snelle band door afname 10 watt rolweerstand significant invloed.
- Voor een fitte amateur/pro die gemiddeld 300 watt trapt is een snelle snelle band band een maginal gain. Tegelijkertijd is de winst wel 10-12 watt. Als je op hoog niveau sport, laat je die besparingen natuurlijk niet liggen, zeker als de meerprijs maar een paar tientjes is.
Daarom is het voor een matig fitte, iets te zware recreant ook veel beter om op een veel te dure/lichte carbon fiets te zitten dan een pro. Die recreant heeft er procentueel gezien namelijk veel meer aan :) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silencedead
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 25-07 11:07
yeehaw schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:35:
Ik heb op basis van jullie adviezen deze route gemaakt nu. Maar ik kan me voorstellen dat ik wat goede paden gemist heb.

https://www.komoot.nl/tou...FWZm1RjX78DX2Fant&ref=wtd
Je hebt maar een klein stukje van het let de stigterpad opgenomen zie ik. De volledige loopt ergens vanaf Driebergen tot Zeist.

Ik had ook de Ubbergse Holleweg in mijn route en ik was verbaasd dat er zulke steile/lange heuvels buiten Limburg waren. Wel leuk om die in je route op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
Ik heb het let de stigterpad nu tot aan Amerongen erin zitten. Goed te doen met racebandjes als het droog is?

Holleweg zit er volgens mij al in. Als het de juiste is althans :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DenMan

The DenMan

Keezx schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 12:38:
[...]

Je moet gewoon een goed passend frame hebben, los van een eventueel predikaat dat eraan hangt.
Ik zie het dus wel zitten, als je de houding aan kan nemen die je wil.
Hoe bedoel je dat precies? Je bedoelt dan race houding op een edurance frame? Maar dat kan dan toch haast niet omdat er bijna geen drop is? Of ik heb het verkeerd, dat kan natuurlijk ook. Stack / Reach is namelijk compleet nieuw voor mij.

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:38
yeehaw schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:39:
Ik heb het let de stigterpad nu tot aan Amerongen erin zitten. Goed te doen met racebandjes als het droog is?
Ja, dat is geen enkel probleem. Zelfs prima te doen als het nat is. Je wordt alleen een beetje vies dan ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
The DenMan schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:57:
[...]

Hoe bedoel je dat precies? Je bedoelt dan race houding op een edurance frame? Maar dat kan dan toch haast niet omdat er bijna geen drop is? Of ik heb het verkeerd, dat kan natuurlijk ook. Stack / Reach is namelijk compleet nieuw voor mij.
Voor sommige mensen is een endurance frame (waar een doorsnee postuur wat rechter op zit) een puur raceframe en voor sommigen niet.
Met name iemand met relatief lange benen kan daarop best een goede , diepe houding aannemen, de verhoudingen zijn bepalend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

The DenMan schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 13:57:
[...]

Als begrippen als Stack en Reach nieuw voor je zijn dan zou ik adviseren om je dan eerst eens goed te oriënteren en in te lezen. De verschillen tussen endurance- en race-frames kunnen best relatief klein zijn, afhankelijk van het merk.

De verschillen in geometrie tussen (bijvoorbeeld) de Canyon Ultimate en de Canyon Endurace zijn relatief klein. Ik denk niet dat dat het verschil gaat maken in 'zomeravond races'..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 27-07 23:13
Ik heb gisteren een fietsmaat advies gehad voor een nieuwe fiets. Nu kwam daar uit dat ik relatief lange benen heb. Binnenbeenlengte 93cm op een lengte van 1.90m. Ik was van plan om op zoek te gaan naar een aero racer (canyon aeroad), alleen dit werd mij afgeraden, vanwege de korte reach die ik heb.

Kennen jullie aero/all-round frames die eventueel wel geschikt zouden kunnen zijn? Een endurance frame zie ik namelijk niet zitten voor wedstrijden (niveau zomeravond).
Ik heb een zgn "endurance"; een Scott Addict (niet RC dus) en BBL van 89, lengte 1m80 (categorie lange benen dus) en ik heb een maat L met een kortere stuurpen (90mm) dan standaard (110). Volgens mij zit ik op een drop van 8cm of zo. En dan zit er nog 3cm spacer tussen.

Overigens ben ik wel meer endurance rijder, daarom ook een ligstuurtje. Ik rij altijd solo dus als ik wil racen doe ik dat tegen mezelf ;)

Endurance is vaak ook een beetje een marketing term in mijn ogen zodat ze op meerdere segmenten kunnen inspelen, en het ene merk is tenslotte het andere niet.

Maar dat een endurance geen drop zou hebben is onzin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubqgo9nNJYIYYNp-Kv0snMmjbsg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8QVrV5LRlwbgB9XWGFADACD.jpg?f=fotoalbum_large

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
Mistraller schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 18:36:
[...]

Ik heb een zgn "endurance"; een Scott Addict (niet RC dus) en BBL van 89, lengte 1m80 (categorie lange benen dus) en ik heb een maat L met een kortere stuurpen (90mm) dan standaard (110). Volgens mij zit ik op een drop van 8cm of zo. En dan zit er nog 3cm spacer tussen.

Overigens ben ik wel meer endurance rijder, daarom ook een ligstuurtje. Ik rij altijd solo dus als ik wil racen doe ik dat tegen mezelf ;)

Endurance is vaak ook een beetje een marketing term in mijn ogen zodat ze op meerdere segmenten kunnen inspelen, en het ene merk is tenslotte het andere niet.

Maar dat een endurance geen drop zou hebben is onzin.

[Afbeelding]
En ik zit met mijn Giant TCR Advanced 'all-round' model op een drop van 3 cm :+ Clubgenoot heeft vorige week nog een ronde Brabant(560 km) gereden op zijn Giant Propel 'aero' model. Het kan allemaal en bij sommige merken (kan even niet op de naam komen) zijn ze zelfs weer af aan het stappen van all-round/aero/endurance.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Mja dan heb je de drop mijn Sensa G3 nog nooit gezien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Eerder hier over Activityfix gesproken, en vandaag eens actief gemaakt. Maar ik weet niet of het toeval is, maar het valt me op dat de site amper bereikbaar is, mijn rule was ook niet uitgevoerd. Hangt dat samen met de hordes sporters die rond deze tijd op pad zijn of toeval? Want als het zo slecht werkt dan blijf ik bij mijn oude werkwijze...

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@Mistraller Bij mij zijn de rules vanavond wel getriggered. Had vorige week wel voor het eerst dat dit niet gebeurde. Kan dus toeval zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door pdukers op 06-07-2022 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online

Een Aeroad komt met een carbon stuur waarbij de stuurpen geïntegreerd is. Hierdoor kun je niet spelen met de afstand door een andere stuurpen te kiezen. Wellicht wordt het daarom afgeraden.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DenMan

The DenMan

Bedankt voor alle reacties. Het klopt, dat hij iets vertelde over de geïntegreerde stuurpen.
Ik heb nu ook het pdf binnen met de maten erop.

Maten
Binnenbeenlengte 93 cm
Bovenbeenlengte 68.5 cm
Romplengte 60.5 cm
Armlengte 77.5 cm
Schouderbreedte 45.5 cm

Advies:

Frame hoogte 61.7 cm
Frame lengte 58.4 cm
Reach frame 35.4 cm
Stack frame 65.3 cm
Zithoek frame 71,68 degrees

Als ik nu ga zoeken op een frame met een reach van 35,4 of wat er een beetje in de buurt komt, dan zou ik bijna geen enkele fiets kunnen kopen. Nu ik er dus een beetje over ga nadenken levert het me meer vragen op dan dat ik gisteren antwoorden heb gekregen. Misschien maar goed ook, zo kan ik hopelijk een goede keuze gaan maken.

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-07 21:40
The DenMan schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 23:33:
Bedankt voor alle reacties. Het klopt, dat hij iets vertelde over de geïntegreerde stuurpen.

Maten
Binnenbeenlengte 93 cm
Bovenbeenlengte 68.5 cm
Romplengte 60.5 cm
Armlengte 77.5 cm
Schouderbreedte 45.5 cm

Advies:

Frame hoogte 61.7 cm
Frame lengte 58.4 cm
Reach frame 35.4 cm
Stack frame 65.3 cm

Als ik nu ga zoeken op een frame met een reach van 35,4 of wat er een beetje in de buurt komt, dan zou ik bijna geen enkele fiets kunnen kopen. Nu ik er dus een beetje over ga nadenken levert het me meer vragen op dan dat ik gisteren antwoorden heb gekregen. Misschien maar goed ook, zo kan ik hopelijk een goede keuze gaan maken.
Was deze al voorbij gekomen?
geometrygeeks.bike

Fijn tooltje om frames te vergelijken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip

Als ik nu ga zoeken op een frame met een reach van 35,4 of wat er een beetje in de buurt komt, dan zou ik bijna geen enkele fiets kunnen kopen.
Dus dan zou ik dus een Aeroad kopen.

Maar even zonder dollen, je moet een passende fiets kopen. Is een endurance fiets beter passend, dan moet je die kopen.

En tuurlijk kan je 480 km fietsen op een Propel. Ik ken iemand die 500 km heeft gefietst op een TT bike. MAAR het moet wel passen natuurlijk + je moet je vermogen ook nog eens weg zien te krijgen in die houding.
Nu ik er dus een beetje over ga nadenken levert het me meer vragen op dan dat ik gisteren antwoorden heb gekregen. Misschien maar goed ook, zo kan ik hopelijk een goede keuze gaan maken.
Als je een goede bikefitter hebt, kan je terug met al je vragen .

Komen er maten uit die niet bestaan zijn er 2 mogelijkheden.
- Je fietsmeting klopt niet.
- Je moet naar de fysio ipv naar de fietsenmaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Mistraller schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:44:
Eerder hier over Activityfix gesproken, en vandaag eens actief gemaakt. Maar ik weet niet of het toeval is, maar het valt me op dat de site amper bereikbaar is, mijn rule was ook niet uitgevoerd. Hangt dat samen met de hordes sporters die rond deze tijd op pad zijn of toeval? Want als het zo slecht werkt dan blijf ik bij mijn oude werkwijze...
Bij mij werkt het al weken perfect.

Hoe snel na het uploaden kijk je of het al gebeurd is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
mhr-zip schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 08:22:
[...]

Bij mij werkt het al weken perfect.

Hoe snel na het uploaden kijk je of het al gebeurd is?
Nu ja, gisteren een uurtje of 2 na de rit kreeg ik de hele tijd 503 Service Unavailable errors op de site toen ik wilde checken of de rule getriggerd was. Zal wel toeval zijn dan, ddosje of zo.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-07 16:54

Maten
Binnenbeenlengte 93 cm
Bovenbeenlengte 68.5 cm
Romplengte 60.5 cm
Armlengte 77.5 cm
Schouderbreedte 45.5 cm

Advies:

Frame hoogte 61.7 cm
Frame lengte 58.4 cm
Reach frame 35.4 cm
Stack frame 65.3 cm

Dat lijken me vreemde maten :?
Anyaway, als je een wat snellere fiets wil met meer relaxte geometrie zou ik eens kijken naar de cube agree. Die doet dat wel goed en is nog behoorlijk betaalbaar voor wat die biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-07 07:57

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Cranzai schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 07:24:
[...]

Was deze al voorbij gekomen?
geometrygeeks.bike

Fijn tooltje om frames te vergelijken
Dit is inderdaad een fijne tool! Ik heb deze ook gebruikt na mijn bikefit en ben zo uitgekomen op mijn huidige fiets. Let wel dat je dan een paar euro (dacht ik) moet betalen zodat je opzoek kan naar frames die bij een bepaalde stack en reach horen. Was mij in ieder geval elke euro waard!
Pagina: 1 ... 419 ... 667 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).