Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 415 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brecht.A
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-07 22:33
DDX schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 11:33:
Volgens mij is dat iets wat je bij een drogist of apotheek kan halen.
Of gewoon een fles spiritus halen bij de supermarkt.
Kun je in België alleszins in de apotheek kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 09:09
Kluus schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:05:
[...]

Bedoel je met methanol dan gewoon spiritus? De reden dat dat wel verkrijgbaar is en andere toxische alcoholen niet is dan zeker europese regelgeving dat aan spiritus toevoegingen zijn gedaan om consumptie tegen te gaan (braakmiddel, blauwe kleurstof), laat dat dan geen resten achter wanneer je het als schoonmaakmiddel gebruikt?

Als dat niet zo is is dat wel een goed(koop) alternatief inderdaad :).
Spiritus bevat nog wel wat water, wat minder makkelijk opdroogt, maar zou in principe prima bruikbaar moeten zijn (en wat veiliger dan methanol). Je zoekt een apolair oplosmiddel dat snel vervliegt en geen sporen nalaat en bij voorkeur ook nog eens niet al te schadelijk is voor het milieu. Methanol kan je ook zo vinden (toch in België) in elke DHZ-zaak.

[ Voor 4% gewijzigd door Teun_2 op 21-06-2022 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:35

Phydomir

Dennis

SirLenncelot schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 16:00:
[...]

Ja is dat hetzelfde? Ik zie hier geen suikers in zitten, eigenlijk moet je toch op zoek naar een 2:1 verhouding?
Maltodextrine is vergelijkbaar met glucose, al wordt het iets minder snel opgenomen dan glucose, maar nog steeds wordt het gezien als snelle koolhydraten.
Die 2 tot 1 verhouding is vooral van belang boven de 60g aan koolhydraten omdat de gemiddelde mens maar 60G per uur kan verwerken. Als je het dus tot die 60g houd kun je prima alleen maltodextrine gebruiken.
Als ik alleen bidons gebruik (interval trainingen en kortere duurrit ten) dan doe ik 60g maltodextrine, 30g fructose. 850/950ml flessen en daarvan gebruik ik er één per uur.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
Zalig ritje hier gehad hier in zuid Zweden, 85 km rondom het meer Viken. Benen voelden goed op de talloze heuveltjes, geen 100 vlak hier, zwaar, maar supergaaf. 660 hm's zijn ook best aardig voor zo'n groene-hart-racert als ik.

De rust en de natuur (& het gravel) blijven spectaculair: zegge en schrijve 4 fietsers tegengekomen op die 85 km, maar ook 4 kraanvogels (!).

Stava or...

Oh ja, qua voeding? 2 kleine bananen en water #rijdenopvetverbrandingftw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 18:02
Heeft iemand nog een briljante tip waar ik een 100x12mm steekas-adapter op de kop zou kunnen tikken voor een Thule Outride 561? De enige winkel die ik kon vinden die deze nog op voorraad lijkt te hebben is Hagemeijer Tweewielers Gorinchem. Daar heb ik al drie weken een in bestelling staan, en krijg ik op mijn vragen alleen maar te horen dat ze het heel druk hebben.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0nny41
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19-09 12:30
Hoi hoi,

Ik wil als cardio beginnen met fietsen. Geen idee of wielrennen wat voor mij is, dus ik wil zo laag mogelijk instappen en als ik het leuk vind haal ik volgend seizoen wel een betere fiets. Het is wel belangrijk dat de fiets op een wahoo kickr core gezet kan worden. De decathlon rc100 zat erg lekker en heeft een zeer lage instapprijs wat ik wat mij natuurlijk wel aanstaat, echter kan die niet op een kickr core. De rc120 wel, en inmiddels heb ik nu contact met iemand op marktplaats die er 1 verkoopt inclusief factuur van januari 2022. Ik ben echt een leek op dit gebied, maar wat zouden jullie een normale prijs voor deze fiets vinden van circa een half jaartje oud en volgens de verkoper 800km op de teller?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 13:29
wackmaniac schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:54:
Heeft iemand nog een briljante tip waar ik een 100x12mm steekas-adapter op de kop zou kunnen tikken voor een Thule Outride 561? De enige winkel die ik kon vinden die deze nog op voorraad lijkt te hebben is Hagemeijer Tweewielers Gorinchem. Daar heb ik al drie weken een in bestelling staan, en krijg ik op mijn vragen alleen maar te horen dat ze het heel druk hebben.
Kun je toch via de site van Thule zelf bestellen? Het juiste artikel even selecteren, prijs staat erbij en al ;)

https://www.thule.com/nl-...67-BDD1B6D08FD8}&q=561000

[ Voor 11% gewijzigd door pier87 op 22-06-2022 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
pier87 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:03:
[...]

Kun je toch via de site van Thule zelf bestellen? Het juiste artikel even selecteren, prijs staat erbij en al ;)

https://www.thule.com/nl-...67-BDD1B6D08FD8}&q=561000
Dat is een adapter voor 20mm assen. Het lijkt mij dat ik die niet kan gebruiken voor een 100x12mm as. Wel een goede vondst, dankjewel.

[ Voor 3% gewijzigd door wackmaniac op 22-06-2022 11:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 13:29
wackmaniac schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:12:
[...]

Dat is een adapter voor 20mm assen. Het lijkt mij dat ik die niet kan gebruiken voor een 100x12mm as. Wel een goede vondst, dankjewel.
Oh nu moet ik die 12mm ook voor je opzoeken zeker ;) 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19-09 09:03
Hagemeijer Tweewielers Gorinchem. Daar heb ik al drie weken een in bestelling staan, en krijg ik op mijn vragen alleen maar te horen dat ze het heel druk hebben.
Check de Google reviews maar eens, dat probleem hebben ze al langer. ;)

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 23:49

LGU

Phydomir schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 17:55:
[...]

Maltodextrine is vergelijkbaar met glucose, al wordt het iets minder snel opgenomen dan glucose, maar nog steeds wordt het gezien als snelle koolhydraten.
Die 2 tot 1 verhouding is vooral van belang boven de 60g aan koolhydraten omdat de gemiddelde mens maar 60G per uur kan verwerken. Als je het dus tot die 60g houd kun je prima alleen maltodextrine gebruiken.
Als ik alleen bidons gebruik (interval trainingen en kortere duurrit ten) dan doe ik 60g maltodextrine, 30g fructose. 850/950ml flessen en daarvan gebruik ik er één per uur.
Ik vond de kosten qua 'sportdranken' de laatste tijd een beetje uit de hand lopen. Ook omdat door de hogere tempraturen ik uiteraard meer drink (2e bidon standaard nu).

Sindsdien test / gebruik ik, na een tip, Karvan Cevitam. Afhankelijk van de smaak zit je op 60 tot 65 koolhydraten per 100 gram en tot op heden merk ik geen verschil in prestatie / vermoeidheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 08:58
LGU schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:39:
[...]

Ik vond de kosten qua 'sportdranken' de laatste tijd een beetje uit de hand lopen. Ook omdat door de hogere tempraturen ik uiteraard meer drink (2e bidon standaard nu).

Sindsdien test / gebruik ik, na een tip, Karvan Cevitam. Afhankelijk van de smaak zit je op 60 tot 65 koolhydraten per 100 gram en tot op heden merk ik geen verschil in prestatie / vermoeidheid.
Het gaat niet om de verhouding van suikers in het product, maar om bijvoorbeeld 60 gram koolhydraten per uur die je tot je neemt. Siroop heeft inderdaad 64 gram suikers per 100ml siroop, maar ik weet vrijwel zeker dat jij geen 100ml siroop in je bidon doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:14
WaSteiL schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:49:
[...]

Het gaat niet om de verhouding van suikers in het product, maar om bijvoorbeeld 60 gram koolhydraten per uur die je tot je neemt. Siroop heeft inderdaad 64 gram suikers per 100ml siroop, maar ik weet vrijwel zeker dat jij geen 100ml siroop in je bidon doet.
Is de geadviseerde verhouding niet 1 op 6. Dan heb je in een bidon van 750ml wel ongeveer 100ml siroop. Zelf doe ik meestal wel minder dan geadviseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:20
Hagemeijer Tweewielers Gorinchem.
@Salteh kom er maar in.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

joker1977

Tweakert

WaSteiL schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:49:
[...]

Je haalt sowieso geen 60 gram koolhydraten per uur uit enkel je drinken, lijkt me. Sowieso zijn er genoeg onder ons die 2~ uurtjes fietsen en met minder prima uit de voeten kunnen, d.w.z. kunnen presteren op hun niveau zonder problemen tijdens of achteraf.

Maar, als je 1 op 7 siroop doet (al is dat wel zoet, maar das de verhouding die vaak wordt geroepen bij limonade) dan heb je op een 500 ml. bidon met 1/8e siroop ruwweg 62 gram siroop. Daarin zit dan ~35-40 gr. suiker per bidon.

Dat is niet zo heel gek, toch ? Het is meer dan ik in aan energie-drank in een bidon gooi, maar je kunt die siroop natuurlijk ook aanlengen met meer water cq. minder siroop te gebruiken.

Het is ook bepaald geen raket-wetenschap he..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:38
Gelletjes en sportpoeder drank gebruik ik eigenlijk alleen op lange en/of intensieve ritten.
Maurten 320 caf 100 heb ik bijvoorbeeld afgelopen zaterdag 3 zakjes van gebruikt.
Het is niet goedkoop, maar een stop bij een tankstation en blikje cola is ook niet goedkoop. (en uiteindelijk allemaal nogsteeds stuk goedkoper dan benzine kopen voor zo'n afstand)

Op korte ritten hou ik het vaak bij water eventueel 2e bidon met siroop voor de smaak/beetje suiker. (maar dan niet op een verhouding van 1 op 6, veel minder)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 18:54
Ja umm... @WaSteiL Hagemeijer is dus een fietsenmaker waarbij de webshop een extraatje is.. alleen doen ze daar niks mee omdat ze het druk hebben. Dingen die "op voorraad" staan zijn in de praktijk "bestelbaar".
Een Shimano onderdeel kan op voorraad staan in de webshop, maar wel een levertijd van tien weken hebben bij Shimano :).

Ik heb de fout gemaakt daar een keer iets te bestellen. Geen reactie op mails en telefoon. Dan denk ik... sluit je webshop OF neem iemand aan om je shop te beheren en vragen te beantwoorden.

Via Paypal m'n geld terug gevraagd en dat werkte binnen twee weken.

Sindsdien bekijk ik altijd de google reviews van een 'webshop' voordat ik er iets bestel...

https://www.google.nl/map...73249!4d4.9507039!9m1!1b1

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freelance
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-09 16:40
Salteh schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:48:
[...]

Sindsdien bekijk ik altijd de google reviews van een 'webshop' voordat ik er iets bestel...

https://www.google.nl/map...73249!4d4.9507039!9m1!1b1
als je vijf minuten niets te doen hebt zou ik zeker even de reviews lezen :)

(...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 18:54
Freelance schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:56:
[...]

als je vijf minuten niets te doen hebt zou ik zeker even de reviews lezen :)
Vooral die ene waar een klant klaagt omdat ze iets gerepareerd hebben met tape EN ongevraagd andere dingen gedaan hebben... en hagemeijer zegt "Collega fietsenmakers, pas op voor deze klant" :?

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
DDX schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:43:
Gelletjes en sportpoeder drank gebruik ik eigenlijk alleen op lange en/of intensieve ritten.
Maurten 320 caf 100 heb ik bijvoorbeeld afgelopen zaterdag 3 zakjes van gebruikt.
Het is niet goedkoop, maar een stop bij een tankstation en blikje cola is ook niet goedkoop. (en uiteindelijk allemaal nogsteeds stuk goedkoper dan benzine kopen voor zo'n afstand)

Op korte ritten hou ik het vaak bij water eventueel 2e bidon met siroop voor de smaak/beetje suiker. (maar dan niet op een verhouding van 1 op 6, veel minder)
Hoe plan jij je caffeine op je lange ritten? Ik ben redelijk gevoelig en had 20mg half uur na de start en 100mg na 4 uur (van totaal 10 uur pure rijtijd). Mede met het idee dat de halfwaarde tijd van caffeine 5 uur is (na 5 uur heb je nog steeds 50mg in je lijf). Ik wil en durf het daarom eigenlijk alleen in de eerste helft pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Nu online

joker1977

Tweakert

DDX schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:43:
Ach, wat is duur. Bij Decathlon kun je isotone sportdrank krijgen voor 18 euro voor 52 bidons. Natuurlijk - dat is 30 euro-ct / bidon, maar of je daar nou kapot aan gaat?

Gelletjes e.d. gaat "veel" harder qua prijs, dat klopt. Maar vergeleken met wat we voor de rest uitgeven aan fietsen, lijkt sport-poeder drank me niet zo bezwaarlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Nu online

joker1977

Tweakert

Salteh schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 12:57:
[...]

Vooral die ene waar een klant klaagt omdat ze iets gerepareerd hebben met tape EN ongevraagd andere dingen gedaan hebben... en hagemeijer zegt "Collega fietsenmakers, pas op voor deze klant" :?
Nieuwsgierig eens bekeken. Wat in deze wel opvallend is, is dat er wel reacties van de fietsenmaker bij staan. Best bijzonder dat je niet de tijd neemt om op e-mails te reageren, maar wel op (negatieve) reviews op Google.

Beste man lijkt redelijk van het padje met zijn "Bedreiging en belangen-verstrengeling"-opmerkingen op veel reviews.

Denk op basis van de reviews dat ik zeker niet in de web-shop zou bestellen. Als je daar in de regio woont zal het wel hit-n-miss zijn als je de winkel inloopt hoe je wordt geholpen. 't Is ook geen makkelijke tijd om fietsenmaker te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
Het is ong 30 km van mijn huis; Zal er wel eens langsfietsen.

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-09 19:15
Wat een gezeur over slechte fietsenmakers ;) Tijd voor een Longest Day post dan maar.

Ik had al een poosje in gedachten om rond de langste dag van dit jaar een Longest Day ride te doen. Agendatechnisch kwam afgelopen weekend slecht uit, dus wilde ik aanstaande vrijdag gaan. Alleen werd het werd het weerbericht slechter en slechter, met kans op flinke onweersbuien, dus op het laatste moment alles omgegooid en toch lekker op 21 juni er op uit getrokken.

Gisteren ging dan in alle vroegte de wekker: om 4:00 uur. Even aankleden, ontbijten en koffie naar binnen slurpen en daarna klaarmaken voor vertrek. Om precies te zijn 3 minuten na zonsopkomst werden de pedalen ingeklikt en ben ik vertrokken vanuit Koog aan de Zaan.

Het eerste uur fietsen was waanzinnig mooi. Er hing een lichte nevel op weilanden en sloten en dat zorgde samen met de laagstaande zon voor prachtige plaatjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCVD1J3qAXUQAPSrU00UnTnkOSU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gkK1uOLHsUVLTlky7IHfKb4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wYrYn2MyvcMkqHQFrM-5aHgT1Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2D4AfKQk3BZtI3sJKtRQRXn.jpg?f=fotoalbum_tile

Ook hierna bleef het mooi weer, op de Houtribdijk kreeg ik al wel wat meer wind tegen. Vervolgens over de Knardijk dwars door Flevoland richting Harderwijk. Onderweg de nodige schapen gedag kunnen zeggen :+ In Harderwijk even een korte stop voor eten en een colaatje, en daarna direct de Veluwe in. Ik kom er niet vaak, maar wat blijft dat toch een leuk gebied om doorheen te fietsen. Leuke paadjes en wat een rust, ook wat later op de dag. Via Kootwijk en Apeldoorn op naar Rheden voor de grootste 'klim' van de dag, de Posbank. Tussendoor nog even een watertappunt opgezocht, maar die bleek in een gesloten hotel te zitten. Met 2 bidonnen zo'n 70km gefietst: het ging, maar veel verder had het niet moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Poz-95hM9vJ-JqeyuSkFsajRKhw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fAKi9Nx2M5zx3P8Iz0GPrNZJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oL1jL4BQX1f0LPnqSTk3Va0-el0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qTYPDbUhEnID172L9sf1YwM7.jpg?f=fotoalbum_tile

Na weer wat te hebben gegeten, gedronken en de bidons weer bijgevuld te hebben, richting Utrechtse Heuvelrug. Inmiddels had ik door dat mijn telefoon leeg zou raken richting het einde van de dag, dus hier heb verder weinig (mooie) foto's gemaakt. Op kilometer 250 de top van de Amerongse berg bereikt, weer even bidons vullen en richting Hilversum. Hier nog 1 keer stoppen voor eten, een goeie cheeseburger, patat en een cola verder weer klaar voor de laatste 55 kilometer. Inmiddels was het 19:00 's avonds en begon het wat minder broeierig te worden, dat was wel prettig.

Uiteindelijk na 349,98km afgestapt. Dik tevreden, mooie route, mooie dag en nu herstellen 8)

https://www.strava.com/activities/7346832298

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 19:35
The__Dude schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:24:
Wat een gezeur over slechte fietsenmakers ;) Tijd voor een Longest Day post dan maar.

Ik had al een poosje in gedachten om rond de langste dag van dit jaar een Longest Day ride te doen. Agendatechnisch kwam afgelopen weekend slecht uit, dus wilde ik aanstaande vrijdag gaan. Alleen werd het werd het weerbericht slechter en slechter, met kans op flinke onweersbuien, dus op het laatste moment alles omgegooid en toch lekker op 21 juni er op uit getrokken.

Gisteren ging dan in alle vroegte de wekker: om 4:00 uur. Even aankleden, ontbijten en koffie naar binnen slurpen en daarna klaarmaken voor vertrek. Om precies te zijn 3 minuten na zonsopkomst werden de pedalen ingeklikt en ben ik vertrokken vanuit Koog aan de Zaan.

Het eerste uur fietsen was waanzinnig mooi. Er hing een lichte nevel op weilanden en sloten en dat zorgde samen met de laagstaande zon voor prachtige plaatjes.

[Afbeelding][Afbeelding]

Ook hierna bleef het mooi weer, op de Houtribdijk kreeg ik al wel wat meer wind tegen. Vervolgens over de Knardijk dwars door Flevoland richting Harderwijk. Onderweg de nodige schapen gedag kunnen zeggen :+ In Harderwijk even een korte stop voor eten en een colaatje, en daarna direct de Veluwe in. Ik kom er niet vaak, maar wat blijft dat toch een leuk gebied om doorheen te fietsen. Leuke paadjes en wat een rust, ook wat later op de dag. Via Kootwijk en Apeldoorn op naar Rheden voor de grootste 'klim' van de dag, de Posbank. Tussendoor nog even een watertappunt opgezocht, maar die bleek in een gesloten hotel te zitten. Met 2 bidonnen zo'n 70km gefietst: het ging, maar veel verder had het niet moeten zijn.

[Afbeelding][Afbeelding]

Na weer wat te hebben gegeten, gedronken en de bidons weer bijgevuld te hebben, richting Utrechtse Heuvelrug. Inmiddels had ik door dat mijn telefoon leeg zou raken richting het einde van de dag, dus hier heb verder weinig (mooie) foto's gemaakt. Op kilometer 250 de top van de Amerongse berg bereikt, weer even bidons vullen en richting Hilversum. Hier nog 1 keer stoppen voor eten, een goeie cheeseburger, patat en een cola verder weer klaar voor de laatste 55 kilometer. Inmiddels was het 19:00 's avonds en begon het wat minder broeierig te worden, dat was wel prettig.

Uiteindelijk na 349,98km afgestapt. Dik tevreden, mooie route, mooie dag en nu herstellen 8)

https://www.strava.com/activities/7346832298
Konden die laatste 20m er niet meer van af?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-09 19:15
ElGreco schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:22:
[...]

Konden die laatste 20m er niet meer van af?
Er af was niet handig geweest, dan had ik nog 40 meter extra moeten rijden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-09 10:47
d0nny41 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:55:
Hoi hoi,
De decathlon rc100 zat erg lekker en heeft een zeer lage instapprijs wat ik wat mij natuurlijk wel aanstaat, echter kan die niet op een kickr core. De rc120 wel, en inmiddels heb ik nu contact met iemand op marktplaats die er 1 verkoopt inclusief factuur van januari 2022.
Die RC100 heeft één tandwielblad voor en 5-6 tandwielen achter, dat zijn wel heel weinig versnellingen. Leuk voor in de stad maar zeker te weinig daarbuiten. Verder ziet het er vooral heel goedkoop uit.

Probeer je budget op te rekken tot een model met Shimano Sora of Tiagra - dan heb je een fiets waar je veel meer plezier van gaat hebben. Decathlon heeft de RC500 bijvoorbeeld.2e hands kan je kijken naar een model met Shimano groepsets Sora, Tiagra of 105 - allemaal prima. Wet wel op dat je de juiste framemaat kiest: te groot of te klein fietst echt niet fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
joker1977 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:12:
[...]

Ach, wat is duur. Bij Decathlon kun je isotone sportdrank krijgen voor 18 euro voor 52 bidons. Natuurlijk - dat is 30 euro-ct / bidon, maar of je daar nou kapot aan gaat?

Gelletjes e.d. gaat "veel" harder qua prijs, dat klopt. Maar vergeleken met wat we voor de rest uitgeven aan fietsen, lijkt sport-poeder drank me niet zo bezwaarlijk...
En als je het nog leuker wilt maken:
Zak maltodextrine 5kg, normaal rond de 15-20 euro, vaak in de actie. Nu voor €7,64 echt spotgoedkoop, paar dagen geleden laatst voor €10,20 besteld: https://www.bulk.com/nl/maltodextrine-nl.html.
Fructose is wat minder populair/beschikbaar en ook duurder, maar kun je in bulk (niet de webshop, daadwerkelijk in bulk) voor zo'n €5-7 per kilo krijgen of €7-9 voor kleinere porties. Stel je wilt 2.5 kg, ben je ook zo'n €20 kwijt.

Snufje zout en wat aanmaaklimonade (kost ook de wereld niet) erdoor en klaar.

Zonder kortingen betaal je dan €40 voor 7,5 (!) kg poeder in 2:1 glucose:fructose.
Zonder fructose is het al helemaal een lachertje.
Jammer dat bulk(powders) de zakken fructose uit het assortiment heeft gehaald.

Tenzij je écht heel erg hard die extra vitaminen, mineralen en/of cafeïne nodig hebt (ik betwijfel het), kunnen daar geen zakjes Maurten of potten Isostar tegenop.

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
TheTinusNL schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:14:
[...]

Zak maltodextrine 5kg, normaal rond de 15-20 euro, vaak in de actie. Nu voor €7,64 echt spotgoedkoop, paar dagen geleden laatst voor €10,20 besteld: https://www.bulk.com/nl/maltodextrine-nl.html.
Fructose is wat minder populair/beschikbaar en ook duurder, maar kun je in bulk (niet de webshop, daadwerkelijk in bulk) voor zo'n €5-7 per kilo krijgen of €7-9 voor kleinere porties. Stel je wilt 2.5 kg, ben je ook zo'n €20 kwijt.

Zonder kortingen betaal je dan €40 voor 7,5 (!) kg poeder in 2:1 glucose:fructose.

Tenzij je écht heel erg hard die extra vitaminen, mineralen en/of cafeïne nodig hebt (ik betwijfel het), kunnen daar geen zakjes Maurten of potten Isostar tegenop.
Maar dan zit je met 7,5kg poeder die begint te klonteren? Ik vind het gemak van die beta fuel zakjes wel fijn hoor. Netto ben je dan net zo veel kwijt voor een beetje sportdrank en een reep. Voorheen probeerde ik die droge cliffbars weg te kauwen maar daar dat lukt me na 4u brommeren echt niet meer.

Het merk wel dat op echt hete dagen ik veel meer moet drinken en dat niet lukt zoveel suiker. Dan gaat het om en om met een bidon met alleen elektrolyten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 14:44

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Weet iemand of je het binnenwerk van een helm kan vernieuwen (de voering noemt dat denk ik)? Je weet wel, die binnenbekleding. Die is geheel uit elkaar gevallen bij mij door de tijd. Ik zou het zonde vinden daarom een nieuwe helm te moeten gaan kopen.
Vrouwlief heeft alle lagen terug aan elkaar genaaid, maar het resultaat is een veel hardere strip met naden op mijn voorhoofd.
(in concreto ik heb een lazer helm)

[ Voor 3% gewijzigd door Joindry op 22-06-2022 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Nu online

joker1977

Tweakert

Joindry schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:01:
Weet iemand of je het binnenwerk van een helm kan vernieuwen (de voering noemt dat denk ik)? Je weet wel, die binnenbekleding. Die is geheel uit elkaar gevallen bij mij door de tijd. Ik zou het zonde vinden daarom een nieuwe helm te moeten gaan kopen.
Vrouwlief heeft alle lagen terug aan elkaar genaaid, maar het resultaat is een veel hardere strip met naden op mijn voorhoofd.
Misschien, bv. https://lazersport.us/products/paddingcentury

Maar afhankelijk van de ouderdom van de helm zou ik "gewoon" voor een nieuwe helm gaan. Als de padding uitmekaar is gevallen door "de tijd" dan heeft de rest van de helm ook zijn beste tijd wel gehad, gok ik. Lijm, het plastic ed. - alles wordt minder onder invloed van UV en bv. je zweet.

Gezien het feit dat dat ding je hersenen moet beschadigen zou ik dan liever een nieuwe kopen. Dan weet je het "zeker" in plaats van dat je gokt met je kop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
joker1977 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:10:
Als de padding uitmekaar is gevallen door "de tijd" dan heeft de rest van de helm ook zijn beste tijd wel gehad, gok ik. Lijm, het plastic ed. - alles wordt minder onder invloed van UV en bv. je zweet.
Ik heb dit eens voorgelegd aan een chemicus, die bevestigde dat het kan gebeuren maar eigenlijk niet binnen een mensenleven.

Overigens vervang ik de padding elke paar jaar, dat zit gewoon lekkerder.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

SirLenncelot schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:35:
[...]

Ik heb dit eens voorgelegd aan een chemicus, die bevestigde dat het kan gebeuren maar eigenlijk niet binnen een mensenleven.

Overigens vervang ik de padding elke paar jaar, dat zit gewoon lekkerder.
Ging ik net zeggen, ik zweet vooral op die voering, niet op de lijmranden van mijn helm. Maar toch dank voor de link. Die site verstuurd niet naar Europa en op de europese lazer site verkopen ze die dingen dan weer niet. Maar ik ga eens een poging wagen via de klantendienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yulunga
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 11:25
Joindry schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 18:44:
[...]

Ging ik net zeggen, ik zweet vooral op die voering, niet op de lijmranden van mijn helm. Maar toch dank voor de link. Die site verstuurd niet naar Europa en op de europese lazer site verkopen ze die dingen dan weer niet. Maar ik ga eens een poging wagen via de klantendienst.
pas wel op: een helm heeft een productiedatum en houdbaarheid tot. Gedurende de tijd wordt hij harder en beschermt minder goed bij een val of ongeluk.
Het is maar welke keuze je wilt maken: liever iets langer met een helm doen en geld besparen, of wat vaker een nieuwe helm kopen en beter beveiligd zijn (of in ieder geval het gevoel hebben van). Het gaat wel om je hoofd in het geval van een ongeluk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
Noxa schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:30:
[...]

Maar dan zit je met 7,5kg poeder die begint te klonteren?
Waar/wanneer zou het gaan klonteren?
In de zak? Heb hier zo'n 5kg zak al een paar maanden staan, geen klonten.
Tijdens het mengen in de bidon? De truc is om niet te schudden, maar het rustig als een soort ijsberg er in te laten zakken.
Ik vind het gemak van die beta fuel zakjes wel fijn hoor. Netto ben je dan net zo veel kwijt voor een beetje sportdrank en een reep.
Uhh, welke prijzen heb ik gemist? Als ik 7,5kg betafuel voor €40 of iets vergelijkbaars kan krijgen dan wil ik het ook wel proberen. Ik ben en blijf #teamArmeStudent en gierige Hollander :+
Voorheen probeerde ik die droge cliffbars weg te kauwen maar daar dat lukt me na 4u brommeren echt niet meer.

Het merk wel dat op echt hete dagen ik veel meer moet drinken en dat niet lukt zoveel suiker. Dan gaat het om en om met een bidon met alleen elektrolyten.
Op lange ritjes zijn vloeibare carbs inderdaad heerlijk op het eind, ik krijg op het eind mijn koeken/broodjes/repen dan ook niet meer weg. Maar op warme dagen ben ik geen fan van die zoete (soms plakkerige) meuk. Gewoon water is dan een zegen uit de hemel O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joker1977
  • Nu online

joker1977

Tweakert

[...]

Mja, ik vind zelf prutsen met poeders helemaal niet leuker :'(

Kan me wel voorstellen dat je jouw recept volgt als je, zoals je schrijft, student bent en niet al te kapitaal-krachtig. En ik begrijp ook wel het verschil tussen EUR 3,50 / uur fietsen of EUR 0,30 / uur fietsen. Maar op een gegeven moment kom je wel een beetje op het niveau van 'Tja..'. Bij de ene zal dat wat hoger liggen dan bij de andere.

Maar ik ga geen 7.5 kg. industriële suiker kopen om goedkoop energie-drank inmekaar te kunnen mixen - dan koop ik liever wat kant-en-klare mix van bv. de Decathlon :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:32
Ik heb een simpel Carbon fietsje, met Vision Team Comp SL 35 wielen. Lagers van de wielen al wel eens vervangen, ook die van de body. Maar goed, de body was inmiddels aan vervanging toe.

Ik dezelfde body gekocht, body van vet en olie voorzien. Oude body en cassette eraf, nieuwe er op met cassette. Eerst alles handvast gedraaid om te testen. En nu draait het zo stroef als wat. Als ik mijn crank ronddraai, blijft ie lekker meedraaien. Freewheel werkt niet?

Ik heb tot twee keer toe oude en nieuwe body verwisseld: oude body draait soepel (met wat speling door oude lagers), maar met de nieuwe body krijg ik het niet lekker werkend.

Misschien dat iemand hier toevallig ervaring mee heeft, en weet waar ik het kan zoeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry

Joindry

bas-r schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:11:
Ik heb een simpel Carbon fietsje, met Vision Team Comp SL 35 wielen. Lagers van de wielen al wel eens vervangen, ook die van de body. Maar goed, de body was inmiddels aan vervanging toe.

Ik dezelfde body gekocht, body van vet en olie voorzien. Oude body en cassette eraf, nieuwe er op met cassette. Eerst alles handvast gedraaid om te testen. En nu draait het zo stroef als wat. Als ik mijn crank ronddraai, blijft ie lekker meedraaien. Freewheel werkt niet?

Ik heb tot twee keer toe oude en nieuwe body verwisseld: oude body draait soepel (met wat speling door oude lagers), maar met de nieuwe body krijg ik het niet lekker werkend.

Misschien dat iemand hier toevallig ervaring mee heeft, en weet waar ik het kan zoeken?
Nergens een ringetje of spacer vergeten of over? Ik denk maar even luidop.Ik had ook bij mijn sturmy-archer rebuild op een foute plek een rondelletje vergeten en heel het ding draaide plots vast 5 minuten werken. (was best schrikken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
Joindry schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:41:
[...]

Nergens een ringetje of spacer vergeten of over? Ik denk maar even luidop.Ik had ook bij mijn sturmy-archer rebuild op een foute plek een rondelletje vergeten en heel het ding draaide plots vast 5 minuten werken. (was best schrikken)
Thanks voor de suggestie! Het gekke is dat ik telkens enkel de body verwissel, er zijn geen spacers of ringetjes te zien. Ook niet op de oude body.

Enige wat ik me nog kan bedenken is dat de lagers niet recht in de nieuwe body zitten.

Ik ga er morgen even mee naar een specialist, want anders maak ik het kapot vermoed ik. En kost me inmiddels teveel tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Bij zulke naven kan je meestal de lagers gewoon los vervangen, kost dan < 10€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
joker1977 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:55:
[...]

Kan me wel voorstellen dat je jouw recept volgt als je, zoals je schrijft, student bent en niet al te kapitaal-krachtig. En ik begrijp ook wel het verschil tussen EUR 3,50 / uur fietsen of EUR 0,30 / uur fietsen. Maar op een gegeven moment kom je wel een beetje op het niveau van 'Tja..'. Bij de ene zal dat wat hoger liggen dan bij de andere.

Maar ik ga geen 7.5 kg. industriële suiker kopen om goedkoop energie-drank inmekaar te kunnen mixen - dan koop ik liever wat kant-en-klare mix van bv. de Decathlon :)
Het hangt bij mij ook wel af van hoeveel ik fiets. Als ik een rustige periode heb dan maakt me die kosten minder uit, maar er zijn ook periodes dat de bussen poeder en energierepen erdoorheen vliegen. Toen heb ik ook wel alternatieven gezocht. Krentenbollen, peperkoeken en ranja met zout ftw :9

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
Keezx schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:08:
Bij zulke naven kan je meestal de lagers gewoon los vervangen, kost dan < 10€
Klopt, maar bij een nieuwe body met verse lagers zou dat niet moeten, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
Ik heb van die klittenband dingen al eens bij de Ali gekocht, werkt prima.
https://nl.aliexpress.com/item/1005003340225228.html

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
Vraagje, mijn oude gazelle heeft al lange tijd een los balhoofdlager. Een tik bij het remmen, en dan een tik als je weer gaat rijden. Ik heb al vaker de stem losgehad en de boel strakker gedraaid, topcap gecheckt of ie niet tegen de vorkbuis aan zat, en het leek dan even weg te zijn. Maar komt snel terug dus ik denk dat er nieuwe lagers in moeten. De spacers zitten namelijk nog keurig opgesloten, zit echt geen beweging in.
Ik kan de exacte set nog krijgen (niet eens duur) (FSA no11 AMY 1 1/8' aldus specs van de fiets, niet gemeten of afgelezen). Semi integrated.

De vraag is wel of ik dit makkelijk zelf kan vervangen; ik heb ooit zo'n bottombracket press bij Ali gekocht alleen moet ik dan een langer draadeind halen dan kan ik hem er wel in persen denk, eruit tikken met een stevig houtje en een hamer denk ik?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Niet online
joker1977 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:55:
[...]

En je denkt dat die kant-en-klare mix van de Decathlon (of welk merk dan ook) niet van industriële suikers gemaakt wordt? :+

Ik kon het niet laten om het even uit te zoeken en uit te rekenen.
Bijvoorbeeld Decathlon:
61% sacharose (= 1:1 glucose:fructose)
17% dextrose (= D-glucose)
14% maltodextrine
Alledrie veelvoorkomende industriële suikers die je spotgoedkoop kunt krijgen, de overige 8% mineralen (waarvan natrium (uit keukenzout) veruit het belangrijkste is), conserveringsmiddelen en smaakjes.
Idem dito voor Isostar hydrate & perform: sacharose, maltodextrine en glucosestroop.

En of je nou 3 lepeltjes kant-en-klare mix in je bidon mikt, of één lepeltje per ingrediënt, je blijft net zo veel met poeders prutsen.

Een Decathlon of Isostar doet hetzelfde voor je, plakken een leuke sticker op de verpakking en voila: €18,73 per kg bij Isostar of €9 per kg bij Decathlon.
Versus €5,33 per kg met fructose (vorige reactie),
of €3,50 per kg maltodextrine, zonder fructose en zonder korting,
of zelfs nu €1,53 per kg maltodextrine bij Bulk in de korting,
dan is de keuze voor dezelfde industriële suikers makkelijk gemaakt.

Tuurlijk, het gaat nog steeds niet om grote bedragen, maar ik blijf het altijd fascinerend om te zien hoe men (in het algemeen, niet jij specifiek) het relativerend vermogen kwijt lijkt te raken als het om kleine bedragen gaat.
Ik zie het in mijn fietsomgeving ook: men zweert voornamelijk bij Isostar, maar als ik ze vraag wat er in zit hebben ze geen idee. Als ik ze dan vertel dat ik hier op de vitaminen en niet-natrium-mineralen na praktisch hetzelfde kan maken voor een tiende van het geld dan gelooft men het niet meer, of slaat men over op het absolute-aantal euro's argument.

Enfin, marketing is een wondere wereld waar ik gelukkig niet gevoelig voor ben en ik heb mijn maandelijkse post over voeding weer gehad :+

* ik heb overigens geen aandelen in Bulkpowders, ik vind het gewoon een geweldige webshop met fantastische prijzen, alternatieve websites bestaan natuurlijk ook :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
TheTinusNL schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:01:
[...]

En je denkt dat die kant-en-klare mix van de Decathlon (of welk merk dan ook) niet van industriële suikers gemaakt wordt? :+

Bijvoorbeeld Decathlon:
14% maltodextrine
Alledrie veelvoorkomende industriële suikers die je spotgoedkoop kunt krijgen, de overige 8% mineralen (waarvan natrium (uit keukenzout) veruit het belangrijkste is), conserveringsmiddelen en smaakjes.
Idem dito voor Isostar hydrate & perform: sacharose, maltodextrine en glucosestroop.

En of je nou 3 lepeltjes kant-en-klare mix in je bidon mikt, of één lepeltje per ingrediënt, je blijft net zo veel met poeders prutsen.

Een Decathlon of Isostar doet hetzelfde voor je, plakken een leuke sticker op de verpakking en voila: €18,73 per kg bij Isostar of €9 per kg bij Decathlon.

Tuurlijk, het gaat nog steeds niet om grote bedragen, maar ik blijf het altijd fascinerend om te zien hoe men (in het algemeen, niet jij specifiek) het relativerend vermogen kwijt lijkt te raken als het om kleine bedragen gaat.
Ik zie het in mijn fietsomgeving ook: men zweert voornamelijk bij Isostar, maar als ik ze vraag wat er in zit hebben ze geen idee. Als ik ze dan vertel dat ik hier op de vitaminen en niet-natrium-mineralen na praktisch hetzelfde kan maken voor een tiende van het geld dan gelooft men het niet meer, of slaat men over op het absolute-aantal euro's argument.

Enfin, marketing is een wondere wereld waar ik gelukkig niet gevoelig voor ben en ik heb mijn maandelijkse post over voeding weer gehad :+

* ik heb overigens geen aandelen in Bulkpowders, ik vind het gewoon een geweldige webshop met fantastische prijzen, alternatieve websites bestaan natuurlijk ook :+
Lijkt mij dat je het spul zelfs ook in bulk kan vermengen, dan hoef je ook niet meer drie potjes te pakken voor elk fietsritje :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
https://www.mantel.com/helmen-toebehoren ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:38
WaSteiL schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:05:
[...]

Hoe plan jij je caffeine op je lange ritten? Ik ben redelijk gevoelig en had 20mg half uur na de start en 100mg na 4 uur (van totaal 10 uur pure rijtijd). Mede met het idee dat de halfwaarde tijd van caffeine 5 uur is (na 5 uur heb je nog steeds 50mg in je lijf). Ik wil en durf het daarom eigenlijk alleen in de eerste helft pakken.
Niet, op welke manier heb jij daar last van dan ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:51

bonzz.netninja

Niente baffi

Mijn bottom bracket (denk ik?) maakt herrie. Hoort dit of is er iets aan de hand?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
bas-r schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:22:
[...]

Klopt, maar bij een nieuwe body met verse lagers zou dat niet moeten, toch?
Ik bedoelde eigenlijk dat bodies met defecte lagers uberhaupt niet vervangen hoeven te worden als je de lagers vervangt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
bonzz.netninja schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:19:
Mijn bottom bracket (denk ik?) maakt herrie. Hoort dit of is er iets aan de hand?

[Vimeo: video.mp4]
Nee, dat hoort niet, zonder ketting mag je zeker geen geratel horen.
Het klinkt alsof het kleine blad aanloopt tegen het frame, maar dat had je zelf al wel bekeken......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 15:51

bonzz.netninja

Niente baffi

Keezx schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:26:
[...]

Nee, dat hoort niet, zonder ketting mag je zeker geen geratel horen.
Het klinkt alsof het kleine blad aanloopt tegen het frame, maar dat had je zelf al wel bekeken......
Ik zal nog ff goed kijken maar hij komt nergens tegen het frame. Zou wel stom zijn, ding is nog geen jaar oud

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Nu online

joker1977

Tweakert

[...]

Tuurlijk wel, maar daar mixen ZIJ het. Ik heb geen zin om en-masse zakken te kopen en dan zelf te pielen voor die paar centen per fiets-tocht "winst".
Bijvoorbeeld Decathlon:
14% maltodextrine

Het relativerend vermogen is juist wat mij er van weerhoudt .Het maakt misschien procentueel veel uit, maar in absolute zin is het (voor mij) peanuts. Dat is m.i. een prima argument om je niet te hoeven verdiepen in de inkoop van verschillende ingrediënten, conserveringsmiddelen e.d.

Ik kan ook zelf patat bakken, doe ik ook niet. Kwestie van prioriteiten en wat je "leuk vindt", toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 06:59

Klinkt alsof er een scheur zit in dat plastic pijpje tussen de cups van je bottom bracket en die tegen je trapas aankomt bij het ronddraaien.

Zou je trapas eens los halen en aan de binnenkant voelen of je BB nog egaal is vanbinnen. Het klinkt namelijk zoals hierboven al gezegd alsof er iets aanloopt ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
Keezx schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:22:
[...]

Ik bedoelde eigenlijk dat bodies met defecte lagers uberhaupt niet vervangen hoeven te worden als je de lagers vervangt...
Eens, maar dat is niet het enige wat er mis is met de body :)
Het zachte aluminium in combinatie met mijn lompe trappen heeft ervoor gezorgd dat twee kransjes echt niet meer vast willen blijven en zit daar ook wat speling op :'(
Vandaar een nieuwe body. Allicht goedkoper dan een nieuw wiel(setje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steva02
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 25-01-2024
[...]

Zo doe ik het dus ook. 40 gram maltodextrine (van bulk.com) + 20 gram fructose (van duursport.nl) + snufje zout + aanmaaklimonade in een bidon. Werkt perfect. Dat spul van de declathon zit altijd weer een smaak aan wat ik niet lekker vind.

Afgelopen vrijdag nog 5 bidonnen op met deze mix tijdens mijn gravel tocht in de achterhoek van 210 km. Voor 3 bidonnen dus zakjes meegenomen in mijn stuurtas. Alleen werkt dit niet lekker bij het vullen van een bidon onderweg. Er gaat veel naast. Ik ben dus op zoek naar een bakjes stapelsysteem (voor 60 gram) waar ik dit spul in kan doen om mee te kunnen nemen tijdens mijn lange tochten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guusjee
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 15:29

Guusjee

Omdat ik groot ben..

steva02 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:58:
[...]
Ik ben dus op zoek naar een bakjes stapelsysteem (voor 60 gram) waar ik dit spul in kan doen om mee te kunnen nemen tijdens mijn lange tochten.
Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 13:36

Nee dat is niet zoals het hoort... Klinkt als lagers die niet meer goed zijn (of heel erg smerig en ook dan zou ik ze denk ik wel vervangen of laten vervangen)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
DDX schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:54:
[...]

Niet, op welke manier heb jij daar last van dan ?
Ik sta uren later nog stijf. Het is een beetje het gevoel van vroegah met teveel rode wodka red bull. Moe van de alcohol, stijf van de caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steva02
Ja zoiets zoek ik. Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0g3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 00:16
steva02 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:58:
[...] Ik ben dus op zoek naar een bakjes stapelsysteem (voor 60 gram) waar ik dit spul in kan doen om mee te kunnen nemen tijdens mijn lange tochten.
Je zou ook twee lege bruistabletkokers kunnen vullen, zijn 90gr per koker en misschien handiger meenemen dan die gigatoren van de HEMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steva02
r0g3r schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:24:
[...]

Je zou ook twee lege bruistabletkokers kunnen vullen, zijn 90gr per koker en misschien handiger meenemen dan die gigatoren van de HEMA.
Is ook een handige tip. En inderdaad is handiger manier meenemen. Ga ik uitproberen.Thx

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 21:27

dano_nl

Meh

Goed fietsweer vandaag zeg, wel veeeeel dorstAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uf2k40kMngnbOBnMZKzkX4bcFxk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gHGsB25MHsDNVZsJhiCPNqL5.jpg?f=fotoalbum_large

Meh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:20
dano_nl schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:04:
Goed fietsweer vandaag zeg, wel veeeeel dorst[Afbeelding]
Dorst of na-dorst?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 21:27

dano_nl

Meh

Vooral dorst (dit keer) gelukkig is er een drinkwaterpunt in schoorl ;)

Meh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3kster
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-11-2024
Zoals anderen al hebben gezegd kun je voor veel goedkoper je eigen sportdrank/gel maken met maltodextrine en fructose, snufje zout, en aanmaaklimonade voor de smaak. Sinds kort, zeker nu het warmer is, heb ik er de voorkeur voor om mijn koolhydraten gedeeltelijk in te nemen via snelle jelle's en mijn eigengemaakte sportgel. Zo kan ik mijn vochtinname aanpassen bij heet weer, zonder mijn koolhydraten per uur te beïnvloeden. Vooral bij warm weer merk ik dat ik geleidelijk uitdroog als ik alleen maar een isotone sportdrank (zelfgemaakt, ~7 gram per 100 ml) drink, naast het feit dat het wat lastiger is i.v.m. watertappunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Vraagje, hoe kom ik er achter hoeveel calorieen ik verbrand heb? Ik ben bezig met afvallen en probeer dus te zorgen dat ik een x aantal calorieen per dag in de min zit, niet teveel en niet te weinig.

Echter kom ik net terug van een rondje fietsen en ik zie 3 ver uit elkaar lopende cijfers:
Strava: 450 calorieen
Health Mate: 750 calorieeen
Online tooltjes: 1100 calorieeen.

Ik heb mijn rondje getimed met een Nokia Withings smartwatch. Geen tophorloge verder.
Verder: ±30 kilometer, 22.2km/u gemiddeld inclusief stoplichten etcetera. 82 minuten gefietst. 100kg.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
The__Dude schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:24:

Uiteindelijk na 349,98km afgestapt.
Held! Respect dat je die 20m niet gereden hebt, ik zou dat dus echt NIET voor elkaar krijgen bij mezelf :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The DenMan
  • Laatst online: 19-09 14:06

The DenMan

PSN ID: Thedenman

Michael_OsGroot schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:09:
Vraagje, hoe kom ik er achter hoeveel calorieen ik verbrand heb? Ik ben bezig met afvallen en probeer dus te zorgen dat ik een x aantal calorieen per dag in de min zit, niet teveel en niet te weinig.

Echter kom ik net terug van een rondje fietsen en ik zie 3 ver uit elkaar lopende cijfers:

Ik heb mijn rondje getimed met een Nokia Withings smartwatch. Geen tophorloge verder.
Verder: ±30 kilometer, 22.2km/u gemiddeld inclusief stoplichten etcetera. 82 minuten gefietst. 100kg.
De meest nauwkeurige manier is een powermeter. Die kan nauwkeurig aangeven hoeveel arbeid je hebt verricht. Daaruit komt dan een gemiddeld calorie verbruik, maar dat kan weer per persoon verschillen. Dit zal het meest nauwkeurig zijn met wat je daadwerkelijk hebt verbruikt.

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Zonder een vermogensmeter is het moeilijk om exact te zeggen. Aan snelheid kun je het een beetje schatten en dan zou ik zeggen dat Strava in dit geval waarschijnlijk het dichtst in de buurt zit.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Phydomir schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:56:
[...]

Zonder een vermogensmeter is het moeilijk om exact te zeggen. Aan snelheid kun je het een beetje schatten en dan zou ik zeggen dat Strava in dit geval waarschijnlijk het dichtst in de buurt zit.
Schatten op basis van snelheid zou ik niet doen. Dan kun je er zomaar 10 tot 100% naast zitten afhankelijk van het weer (temperatuur, wind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Garmins hebben een (vermoedelijk) algoritme waar tijd , leeftijd, gewicht, gemiddelde snelheid en gemiddelde hartslag meegenomen worden, dat komt bij mij meestal neer op 450 Kcal per uur als ik rustig rij (gem HR 135 of zo) en dat kan oplopen naar 500-a 550 KCal per uur als ik me echt kwaad maak, gemiddeld solo 31 a 32 km/u
Alleen snelheid zegt zo goed als niets...
Even ter referentie, ik ben weliswaar 69 , 78 kg maar heb een voor mijn jaren prima conditie.

[ Voor 23% gewijzigd door Keezx op 23-06-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx

Strava zou in de buurt kunnen zitten, de rest is way too much.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Pimorez schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:02:
[...]

Schatten op basis van snelheid zou ik niet doen. Dan kun je er zomaar 10 tot 100% naast zitten afhankelijk van het weer (temperatuur, wind).
Precies.. deze week een paar sweetspot blokjes gedaan, en daar zat het verschil tussen wind mee en tegen rond de 8 km per uur (270 watt met 32 of 40 km /u) stond een behoorlijk windje, maar ook niet uitzonderlijk.. Strava kan daar dus niks zinnigs van bakken, hoewel het voor een rondje met evenveel mee als tegen nog wel tegen elkaar weggestreept kan worden..

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Heeft iemand ervaring met de fietswegenwacht van AXA assistance die je via komoot premium afsluit?

Ik heb 2 maanden geleden premium afgesloten. Ondertussen heb ik al verschillende keren de fietswegenwacht nodig gehad. Blijkbaar bel je dan met een Engelstalige klantenservice die jouw verzoek moeten doorzetten. Dit duurt 2-3 uur en dan wordt je teruggebeld. Lijkt mij erg lang. Bovendien waren ze zaterdag en vandaag niet bereikbaar. Ik heb zaterdag echt meerdere keren verschillende minuten gebeld.

Dat noemen ze dan een 24/7/365 wegenwacht. Doe ik iets verkeerd of is dit probleem bij anderen ook bekend? Ik bel gewoon met +31205320693 (nummer dat ik via komoot gekregen heb).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Keezx
In plaats van deze vage handel kan je je zelf beter eens verdiepen hoe je simpele problemen zelf ter plaatse op kan lossen, het zijn fietsen , geen rockets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
hoi1234 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:01:
Ik heb 2 maanden geleden premium afgesloten. Ondertussen heb ik al verschillende keren de fietswegenwacht nodig gehad.
Misschien moet je het probleem aanpakken ipv de symptomen

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Keezx schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:12:
In plaats van deze vage handel kan je je zelf beter eens verdiepen hoe je simpele problemen zelf ter plaatse op kan lossen, het zijn fietsen , geen rockets...
Problemen oplossen is niet echt het probleem. Het is meer een stuk gemak voor mij. Ik zie het als een extra oplossing om verder te kunnen rijden. Zeg maar als een van de alternatieven op de happy flow. Alleen moet het dan wel werken. Anders is het zonde van het geld.
ElGreco schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:31:
[...]

Misschien moet je het probleem aanpakken ipv de symptomen
Zeker een goede tip. Ik heb bijvoorbeeld ook al mijn fiets naar de fietsenmaker gebracht voor komende fietsvakantie. Alleen een lekke band voorkom je uiteindelijk nooit. Je verkleint hooguit de kans op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

hoi1234 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 00:34:
[...]

Problemen oplossen is niet echt het probleem. Het is meer een stuk gemak voor mij. Ik zie het als een extra oplossing om verder te kunnen rijden. Zeg maar als een van de alternatieven op de happy flow. Alleen moet het dan wel werken. Anders is het zonde van het geld.

[...]

Zeker een goede tip. Ik heb bijvoorbeeld ook al mijn fiets naar de fietsenmaker gebracht voor komende fietsvakantie. Alleen een lekke band voorkom je uiteindelijk nooit. Je verkleint hooguit de kans op.
Dat klopt, maar je kan toch wel zelf een lekke band oplossen langs de kant van de weg?

Neem even aan dat het hier gewoon om een race fiets gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Heeft iemand ervaring met de fietswegenwacht van AXA assistance die je via komoot premium afsluit?

Ik heb 2 maanden geleden premium afgesloten. Ondertussen heb ik al verschillende keren de fietswegenwacht nodig gehad. Blijkbaar bel je dan met een Engelstalige klantenservice die jouw verzoek moeten doorzetten. Dit duurt 2-3 uur en dan wordt je teruggebeld. Lijkt mij erg lang. Bovendien waren ze zaterdag en vandaag niet bereikbaar. Ik heb zaterdag echt meerdere keren verschillende minuten gebeld.

Dat noemen ze dan een 24/7/365 wegenwacht. Doe ik iets verkeerd of is dit probleem bij anderen ook bekend? Ik bel gewoon met +31205320693 (nummer dat ik via komoot gekregen heb).
Doe je goed! Ik ben echt totaal niet handig (zeg maar gerust dat ik de motoriek van een kind van 1 jaar heb) en heb op 25000km 1x de call of shame moeten doen (die niet eens nodig was maar ik was 3 kilometer van huis en reed lek en was er klaar mee)

Een lekke band kun je prima zelf vervangen en als je meerdere keren per maand de wegenwacht nodig hebt voor andere dingen aan je fiets moet je die misschien eens goed van top tot teen nakijken en als je dat niet zelf kan hem naar een goeie fietsenmaker brengen...

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Phydomir schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 06:25:
[...]

Dat klopt, maar je kan toch wel zelf een lekke band oplossen langs de kant van de weg?

Neem even aan dat het hier gewoon om een race fiets gaat?
Gaat trouwens zowel om een stadsfiets als een racefiets. Mij lijkt het trouwens niet zinvol om te discussiëren over het nut van een pechdienst. Ik vind het gewoon handig voor het geval ik gewoonweg de onderdelen/gereedschappen niet ((meer) bij me) heb of het gewoonweg niet lukt. Voor 20 euro per jaar krijg ik allerhande handige dingetjes. Dat maakt komoot premium gewoon heel aantrekkelijk voor mij.

Wat ik wel graag ter discussie stel is of ik gewoon slechte ervaringen heb en zo ja, hoe ik in het vervolg beter geholpen kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Nu online

joker1977

Tweakert

Collega heeft dat (ook) via Komoot afgesloten. Heeft het 1x gebruikt, bleek dat ze een 'lokale' fietsenmaker inschakelden om je op te halen. Das natuurlijk volstrekt kansloos. Long story short, na een uur was er nog geen schot in de zaak en heeft hij zijn vrouw maar gebeld om hem op te halen.

Begin er maar niet aan.

De ANWB heeft ook zo'n dienst. Ik weet niet of dat beter is, maar je zou eens kunnen googlen naar ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
joker1977 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:34:
[...]

Collega heeft dat (ook) via Komoot afgesloten. Heeft het 1x gebruikt, bleek dat ze een 'lokale' fietsenmaker inschakelden om je op te halen. Das natuurlijk volstrekt kansloos. Long story short, na een uur was er nog geen schot in de zaak en heeft hij zijn vrouw maar gebeld om hem op te halen.

Begin er maar niet aan.

De ANWB heeft ook zo'n dienst. Ik weet niet of dat beter is, maar je zou eens kunnen googlen naar ervaringen.
ANWB is zeker een optie! Helaas alleen zonder buitenlanddekking. Dat is wel fijn mocht ik een keer naar het buitenland op fietsvakantie willen en aangezien ik dicht bij de grens woon, kom ik ook nog eens in Duitsland.

Ik kan overigens veel pechhulpdiensten vinden. Een enkeling biedt ook nog dekking in België. Misschien geeft dat ook wel wat aan. Namelijk dat het aanbieden van een goede pechhuldienst in het buitenland gewoon erg lastig is.

Overigens had ik het kunnen weten ... https://nl.trustpilot.com/review/axa-assistance.co.uk ziet er niet best uit...

[ Voor 5% gewijzigd door hoi1234 op 24-06-2022 07:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
...

[ Voor 99% gewijzigd door ElGreco op 24-06-2022 07:58 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 21:37
@hoi1234 mijn opa heeft zo'n abonnement voor fietspechhulp bij de ANWB. De beste man van 84 had het laatst nodig nadat er was geprobeerd zijn elektrische fiets te stelen met een lopersleutel, die vervolgens afbrak en dus nog in het slot zat. Ze zijn gekomen en hebben hem geholpen, maar hij moest er wel (net zoals bij pechhulp voor auto's) een paar uur op wachten. Als hij mij, m'n vriendin, m'n moeder of m'n zusje had gebeld was hij waarschijnlijk significant sneller thuis geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Diverse berichten hierboven bevestigen wat ik al aan mijn water voelde:
Het is simpelweg onmogelijk iets wat voor pakweg 90% van de potentiele gebruikers bevredigend gaat werken te runnen voor een luttel bedrag per maand/jaar, zelfs Nederland is daarvoor te groot om overal in redelijke tijd op te duiken.

Dat bedoelde ik met mijn kwalificatie "vage handel"

Zo gemiddeld 1 a 2x per jaar vraag ik wel eens aan iemand die hulpeloos staat te kijken langs het fietspad wat er aan de knikker is en het is zonder uitzondering iets wat ik met de ogen dicht in een poep en een scheet oplos.
Lek bandje, afgelopen ketting zijn de toppers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Laatst online: 19-09 14:29

"Verschillende keren" binnen twee maanden is wel vaak }:O

Maar ja, hier ook dezelfde ervaring. Met m'n kapotte freehub komoot proberen in te schakelen, maar vaak kreeg ik niet eens verbinding met AXA, en als het wel lukte werd na het afluisteren van het bandje en het maken van de keuze (1/2 toetsen) de verbinding verbroken. Één keer kwam ik erdoor, kreeg ik een dame die beweerde dat ze voor het automerk "bicycle" geen dekking hadden, maar nadat ik had uitgelegd dat een bicycle geen auto was had ze geregeld dat haar Nederlandstalige collega mij zou gaan terugbellen. Nooit meer wat van gehoord. Contact gehad met Komoot, er zou een storing bij AXA zijn geweest en het was buiten kantooruren dus ik had een ander bandje moeten krijgen. Nu was het inderdaad op zondagochtend om 6:30 in een Frans dorpje, maar die "24/7"-dekking lijkt een wassen neus. Ga binnenkort nog eens contact opnemen of ik de huurfiets vergoed kan krijgen, maar heb er een hard hoofd in.

Ergens denk ik dat ze teveel beloven. Komoot stelt dat ze zelfs voor een "lekke band" komen helpen, maar met de premie die je betaalt lijkt het me dat dat niet uit kan. Met 1 lekke band per jaar is de premie er denk ik ruimschoots doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Hahaha, weer 1 voor de N....
Het is fietsers melken die geen noemenswaarde tegenprestaties kunnen verwachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 15-09 16:33

Heb je wel een hartslagmeter? (bij voorkeur een borstband) Anders zijn die getallen allemaal een beetje random vrees ik. Idealiter heb je een HRM en een vermogensmeter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

borft schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:19:
[...]

Heb je wel een hartslagmeter? (bij voorkeur een borstband) Anders zijn die getallen allemaal een beetje random vrees ik. Idealiter heb je een HRM en een vermogensmeter.
Zelfs met een hartslagmeter zijn die getallen random. Hartslag zegt helemaal niets over hoeveel je verbrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Keezx schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 21:08:
[...]

Strava zou in de buurt kunnen zitten, de rest is way too much.
Het kan wel hoor, woensdag even een kort rondje geknald: https://www.strava.com/activities/7351776239 -> bijna 900 kcal in een uur, en dat is met vermogensmeter en met hrm. Magoed, als je mijn gemiddelde hartslag ziet, dan heb ik bijna het hele uur rond het omslagpunt gereden.
Phydomir schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:24:
[...]

Zelfs met een hartslagmeter zijn die getallen random. Hartslag zegt helemaal niets over hoeveel je verbrand.
Daar zijn we het dan niet over eens ;) Volgens mij is er een bijna lineair verband tussen je hartslag en hoeveel je verbrandT.

[ Voor 27% gewijzigd door borft op 24-06-2022 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:55
borft schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:25:
[...]

Het kan wel hoor, woensdag even een kort rondje geknald: https://www.strava.com/activities/7351776239 -> bijna 900 kcal in een uur, en dat is met vermogensmeter en met hrm. Magoed, als je mijn gemiddelde hartslag ziet, dan heb ik bijna het hele uur rond het omslagpunt gereden.

[...]

Daar zijn we het dan niet over eens ;) Volgens mij is er een bijna lineair verband tussen je hartslag en hoeveel je verbrandT.
Ben wel benieuwd of dat zo is? Ik heb een powermeter en die geeft ongeveer altijd de helft calorieën ivm toen ik alleen met HR trainde.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Daar kan je het niet mee eens zijn, echter is mijn statement geen mening maar een feit. Hoeveel vermogen je wegtrapt, dat bepaalt hoeveel je verbrand, niet je hartslag. Als je je trainingszones weet (HR en power) kan je wel redelijk schatten wat je dan qua vermogen hebt getrapt, als je alleen HR data hebt. En dus wat je ongeveer verbruikt hebt.

Als voorbeeld:
Gisteren twee keer 20minuten sweetspot training gehad. Hierbij hartslag tijdens die intervallen ongeveer 160bpm bij zo'n 275watt. Ik deed exact dezelfde training een jaar geleden met dezelfde hartslag, echter 30watt minder. Toch heb ik gisteren echt meer energie verbrand dan een jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx

Niet meteen alles met jezelf vergelijken, alleen als het relevant is.
De TS (absolute beginner denk ik) had 30 km gereden met een gemiddelde van 22 km/uur, dus die deed dat vast niet, denk dat Strava nog veel te hoog zat,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Phydomir schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:33:
[...]

Daar kan je het niet mee eens zijn, echter is mijn statement geen mening maar een feit. Hoeveel vermogen je wegtrapt, dat bepaalt hoeveel je verbrand, niet je hartslag. Als je je trainingszones weet (HR en power) kan je wel redelijk schatten wat je dan qua vermogen hebt getrapt, als je alleen HR data hebt. En dus wat je ongeveer verbruikt hebt.

Als voorbeeld:
Gisteren twee keer 20minuten sweetspot training gehad. Hierbij hartslag tijdens die intervallen ongeveer 160bpm bij zo'n 275watt. Ik deed exact dezelfde training een jaar geleden met dezelfde hartslag, echter 30watt minder. Toch heb ik gisteren echt meer energie verbrand dan een jaar geleden.
Right. en toen je gisteren begon, was je hartslag laag, en toen je ging inspannen, ging ie toen omhoog? Oftewel, er is een verband tussen je inspanning en je hartslag. Ik beweer nergens dat je daarmee 1-op-1 het
aantal calorien kunt berekenen. Maar er is zeker wel een verband. Dat je nu meer verbrandt bij dezelfde hartslag komt door training. Maar als je gisteren bij een lagere hartslag had gereden, had je waarschijnlijk minder verbrand, of denk je van niet? Daarnaast, een vermogensmeter meet ook niet alles, want die houdt geen rekening met de efficientie van de verbranding van je lichaam (dat zit ergens rond de 25%, maar verschilt ook per persoon). De vermogensmeter meet de geleverde arbeid, maar niet hoeveel brandstof dat gekost heeft.

Dat de relatie tussen je hartslag en je inspanning, en dus de hoeveelheid verbrande calorien niet een constante is, en door heel veel factoren beinvloed wordt (zoals bv training, gezondheid, de omstandgheden, vorm van de dag, etc), zal ik zeker niet ontkennen. Maar ik weet vrij zeker, als ik al mijn ritten van de afgelopen jaren ga analyseren, dat de hoeveelheid calorien per uur hoger zal liggen bij ritten rond het omslagpunt, dan duurritten bij een veel lagere hartslag (want de vermogens doen dat namelijk ook).
Keezx schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:39:
[...]

Niet meteen alles met jezelf vergelijken, alleen als het relevant is.
De TS (absolute beginner denk ik) had 30 km gereden met een gemiddelde van 22 km/uur, dus die deed dat vast niet, denk dat Strava nog veel te hoog zat,
Waar vergelijk ik hem met mezelf? Ik geef alleen maar aan dat een dergelijke hoeveel verbranding niet per definitie onmogelijk is (en ondersteun dat met een praktijkvoorbeeld). In dit geval is het onwaarschijnlijk. En gezien het gebrek aan sensoren is het waarschijnlijk ook nergens op gebaseerd. Om er iets over te kunnen zeggen zijn simpelweg meer meetgevens nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door borft op 24-06-2022 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-09 09:00
Phydomir schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:33:
[...]

Dit is veel te kort door de bocht. Calorieverbruik = gemiddeld vermogen wat je levert per periode X gemiddelde bewegings efficientie van het lichaam gedurende die periode. Doorgaans ligt die gemiddelde effcientie op ~25%, maar er zijn behoorlijke fluctuaties.

Bijvoorbeeld bij koude waarbij het lichaam extra calorien gebruikt om het lichaam warm te houden. Of bij hoge temperatuur, waarbij hartslag extra omhoog gaat om meer bloed naar de bloedvaten in de huid te pompen kost extra energie. Ook gewoon een "slechte dag" heeft invloed, wel het vermogen trappen, maar waarbij het meer moeite kost, kost gewoon extra energie.

Tevens maakt de getraindheid maakt veel uit. Een gevorderde wielrenner die op een gematigd tempo rijdt, heeft een veel effcienter bewegingsapparaat dan een beginner die met een hoge intensiteit rijdt.

Met name tegen het omslagpunt aan wordt gebruikt gemaakt van het Aerobe energie systeem, dit is veel minder effcient dan het Aerobe energiesysteem.

M.a.w. puur naar weggetrapt vermogen kijken is ook een "lompe" indicatie van het calorieverbruik. Hartslag blijft een redelijke indicatie hoeveel energie je aan het verbuiken bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Wat een vraag voor een discussie teweeg kan brengen. Niet gek dat er bijna een factor 3 verschil zit tussen wat verschillende apps meten, gezien men het hier (zelfs onder ervaren rijders) fel met elkaar oneens is.

In mijn geval ben ik zeker een beginner. Ik ga af en toe solo een uurtje of 2 uurtjes fietsen. Mijn gemiddelde hartslag was volgens het horloge overigens 154bpm. Want inderdaad, beginner met weinig conditie en toch 2 jaar thuisgewerkt en veel binnen gezeten . Ik fiets om lekker met een ondergaand zonnetje mijn hoofd leeg te fietsen door onze prachtige polders na een hele dag kantoorwerk te hebben gedaan. Niet de illusie dat ik een race ga uitrijden of Strava kampioen word

Overigens, stomme vraag wellicht, maar als we hebben over x calorieen per uur, gaat het dan om je verbruik in totaal of de meerwaarde ten opzichte van je base metabolic rate? Nou heb ik nie de illusie dat ik echt een bak kwark moet leegeten nadat ik een uurtje gefietst heb voor het herstel :+ Maar het is wel fijn om te weten.

[ Voor 11% gewijzigd door Michael_OsGroot op 24-06-2022 11:21 ]

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 03:52
bert74 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:19:
[...]

Dit is veel te kort door de bocht. Calorieverbruik = gemiddeld vermogen wat je levert per periode X gemiddelde bewegings efficientie van het lichaam gedurende die periode. Doorgaans ligt die gemiddelde effcientie op ~25%, maar er zijn behoorlijke fluctuaties.
Die fluctuaties vallen behoorlijk mee. In alle onderzoeken die ik gelezen heb zit die efficientie altijd tussen 20%-25%.
Ook gewoon een "slechte dag" heeft invloed, wel het vermogen trappen, maar waarbij het meer moeite kost, kost gewoon extra energie.
Ik vind dit wel een interessante, want het klinkt logisch aan de ene kant. Aan de andere kant zou er volgens de theorie geen verschil moeten zijn tussen 200watt trappen met een hartslag van 120 of 200watt trappen met een hartslag van 180.

Het enige verschil zou hem in de effiency moeten zitten, waarvan we weten dat de marge altijd tussen de 20-25% is.
Tevens maakt de getraindheid maakt veel uit. Een gevorderde wielrenner die op een gematigd tempo rijdt, heeft een veel effcienter bewegingsapparaat dan een beginner die met een hoge intensiteit rijdt.
Hogere getraindheid = hogere effiency.
Met name tegen het omslagpunt aan wordt gebruikt gemaakt van het Aerobe energie systeem, dit is veel minder effcient dan het Aerobe energiesysteem.
Ik denk dat je bij de 2e het anaerobe systeem bedoelt, of andersom? Fietsen is 95% aeroob, dat is ook waar de hele effiency berekening vanuit gaat.
M.a.w. puur naar weggetrapt vermogen kijken is ook een "lompe" indicatie van het calorieverbruik. Hartslag blijft een redelijke indicatie hoeveel energie je aan het verbuiken bent.
Ik ben dat niet met je eens. Hartslag kan het verbruik schromelijk onder of overschatten. 2 kopjes espresso en je gemiddelde BPM is misschien wel 10 hoger, maar het verbruik blijft hetzelfde.

HR fluctueert teveel en kan ook tijdens een rit veranderen (cardiac drift), waardoor het geen stabiel meetpunt is.

Verreweg de meest betrouwbare afgeleide blijft vermogen (en ook daar blijft het een afgeleide, dus is nog steeds een indicatie. De indicatie an sich is echter wel veel beter dan een indicatie op hartslag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

borft schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:49:
[...]

Right. en toen je gisteren begon, was je hartslag laag, en toen je ging inspannen, ging ie toen omhoog? Oftewel, er is een verband tussen je inspanning en je hartslag. Ik beweer nergens dat je daarmee 1-op-1 het
aantal calorien kunt berekenen. Maar er is zeker wel een verband. Dat je nu meer verbrandt bij dezelfde hartslag komt door training. Maar als je gisteren bij een lagere hartslag had gereden, had je waarschijnlijk minder verbrand, of denk je van niet? Daarnaast, een vermogensmeter meet ook niet alles, want die houdt geen rekening met de efficientie van de verbranding van je lichaam (dat zit ergens rond de 25%, maar verschilt ook per persoon). De vermogensmeter meet de geleverde arbeid, maar niet hoeveel brandstof dat gekost heeft.

Dat de relatie tussen je hartslag en je inspanning, en dus de hoeveelheid verbrande calorien niet een constante is, en door heel veel factoren beinvloed wordt (zoals bv training, gezondheid, de omstandgheden, vorm van de dag, etc), zal ik zeker niet ontkennen. Maar ik weet vrij zeker, als ik al mijn ritten van de afgelopen jaren ga analyseren, dat de hoeveelheid calorien per uur hoger zal liggen bij ritten rond het omslagpunt, dan duurritten bij een veel lagere hartslag (want de vermogens doen dat namelijk ook).
.
Ik zeg nergens dat er geen verband is tussen hartslag en inspanning. Alleen dat er geen direct verband is tussen je hartslag en hoeveel calorieën je verbrand. Het is dan ook logisch dat je tijdens een rit rond je omslagpunt meer verbrand per uur dan tijdens een duurrit. Dit komt alleen niet doordat je hartslag lager is, maar omdat je minder een vermogen weg trapt. Dat je aangeeft dat ik nu door training meer verbrand met dezelfde hartslag bevestigd juist mijn punt.

De enige (redelijk) betrouwbare manier om je verbranding op de fiets te meter is door je geleverde vermogen, niet door je hartslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Verbrand?
Pagina: 1 ... 415 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).