Michaelg schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:31:
[...]
Ik vind het niet vreemd dat leken bewegingswetenschappers na-apen... dit zijn zeg maar de experts op dat gebied toch?
Bovendien is het natuurlijk erg lastig als uit een studie blijkt dat het gemiddelde tussen een power meter en een calorimeter een 1% errror heeft, maar dat zegt weinig over de individuele resultaten.
Ik kon hem even niet zo snel vinden, maar zijn er uberhaupt studies uitgevoerd onder fietsers die deze data met elkaar heeft vergeleken? Ik kom niet verder dan een enkele studie bij pro vrouwen waarbij de error 1% is en uiterste 10% uit elkaar liggen.
Oh en om ook nog even in te gaan op het hele verhaal van efficiency van pro's vs amateurs.
Volgens
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15241718/ zit er geen verschil in. Dus ook wel benieuwd waar deze conclussies uit getrokken worden. (ps, geen idee of dit cherrie picking is, als er andere studies zijn, let me know

)
Om met het laatste te beginnen, zie bv.
https://www.researchgate....e_in_World-Class_Cyclists
Kort samengevat: Delta Efficiency increases from 23.61 +/- 2.78% to 26.97 +/- 3.7% from the first to the fifth year. Ik weet niet of "dit" cherry-picking is, of dat van jou, of dat er geen consensus is in deze wereld. Daar ging het me nog niet eens zo om, het ging me er meer om dat een verschil van 20-25% efficientie behoorlijke gevolgen heeft voor de hoeveelheid kcal's die je verbrandt. Het feit dat zo'n powermeter het meest nauwkeurige instrument beschikbaar is voor ons amateur-fietsers doet daar niets aan af.
Je brengt zelf al een goed punt aan dat gemiddeldes niets zeggen over het individu, vandaar dat ik ook wel wat mijn bedenkingen heb met al die aannames.
Wat ik zei over bewegingswetenschappers was misschien niet heel duidelijk, maar
na-apen van bewegingswetenschappers en trainers en men nogal wat stappen overslaat en stukjes afsnijdt om dan vervolgens een bepaalde 'mening' als feit te gaan verkondigen.
dat laatste laat je achterwege, maar daar ging het me in beginsel over. Het gevaarlijke van heel veel zaken die je leest, hoort en ziet zijn niet zozeer feiten, maar meningen. Vroeger was het een feit dat je in de winter niet trainde en daarna heel-veel kilometers deed.
Trainingsleer is best wel mode-afhankelijk. Tegenwoordig gaat iedereen goed op polarized training, maar dan zie je ineens zo'n Nils vd Poel rondrijden die het heel anders doet. Natuurlijk is dat N=1 - maar het is niet zo dat bewegingswetenschap een exacte wetenschap is. De toetsbaarheid van hypotheses is vaak al lastig en mede door de complexiteit van de vraagstukken zijn de sample-sizes klein. Ook is de vraag of de uitkomst op jouw betrekking heeft als de geselecteerde kandidaten volstrekt anders zijn dan jij qua trainingsload, leeftijd, aanleg e.d.
Prulleman schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:23:
Je moet overigens ook niet uitgaan van de uiterste afwijkingen, je moet er vooral lekker vanuit gaan dat je midden in de bell curve zit, dan klopt alles gewoon meer dan goed genoeg. En loop je tegen problemen aan, dat je structureel een hongerklop krijg als je van je PM uitgaat, of andersom, dat je langzaam aankomt, dan pas je gewoon een eigen factor toe, dan zit je namelijk niet midden in de bellcurve.. De enige die daarachter kan komen ben je zelf
Ik durf best de stelling aan dat het uiterst eenvoudig mogelijk is dat "Jan met de enkelzijdige powermeter" zonder problemen 30% naast zijn echte verbande kilo-caloriëen zit. Dat kun je dan afdoen met dood-doeners als 'als je X en Y en Z aanneemt dan is dat meer dan goed genoeg' maar dat is natuurlijk volstrekt afhankelijk van je definitie van 'meer dan goed genoeg'.
En heel eerlijk: Zodra je zegt:
dat je structureel een hongerklop krijg als je van je PM uitgaat, of andersom, dat je langzaam aankomt, dan pas je gewoon een eigen factor toe, dan zit je namelijk niet midden in de bellcurve..
dan kun je eigenlijk ook wel gewoon zeggen 'Doe maar wat en als je honger krijgt moet je meer eten, word je dikker moet je minder eten'. Dan voegt die vermogensmeter in die zin ook weinig toe.
Begrijp me niet verkeerd en nogmaals: De powermeter is zeker op dit moment het best beschikbare apparaat voor ons amateur-sporters. Maar als je relatief eenvoudig tientallen procenten naast je verbruik kan zitten dan kun je je wel afvragen of zo'n meter daarvoor erg geschikt is.