Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 416 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:13

joker1977

Tweakert

Requiem19 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:31:
[...]

Die fluctuaties vallen behoorlijk mee. In alle onderzoeken die ik gelezen heb zit die efficientie altijd tussen 20%-25%.
Volgens Wikipedia is het 18-26% : Wikipedia: Skeletal muscle

Maar het is net wat je rekent onder 'dat valt mee' :

Als je op 250W (250 J/s) fietst dan lever je in een uur dus 250 J/s x 3600s = 900 kJ arbeid

Doe je dat met 18% efficiency dan is dat 5000 kJ = 1190 kcal
Doe je dat met 26% efficiency dan is dat 3450 kJ = 824 kcal

Dat vind ik nogal een fors verschil, toch ?

Als je je realiseert dat die vermogensmeter-waardes uitgaan van ruwweg 24% (d.w.z. ze nemen meestal kJ arbeid = kcal verbrand als efficiency en dat is dus 100/4.2) dan snap je ook wel dat die waarde misschien wel 30% te hoog ligt voor beter getrainden.

Dat zijn m.i. geen "meevallende kleine fluctuaties" meer te noemen, toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-09 14:44

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

joker1977 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:25:
[...]

Volgens Wikipedia is het 18-26% : Wikipedia: Skeletal muscle

Maar het is net wat je rekent onder 'dat valt mee' :

Als je op 250W (250 J/s) fietst dan lever je in een uur dus 250 x 3600 = 900 kJ arbeid

Doe je dat met 18% efficiency dan is dat 5000 kJ = 1190 kcal
Doe je dat met 26% efficiency dan is dat 3450 kJ = 824 kcal

Dat vind ik nogal een fors verschil, toch ?

Als je je realiseert dat die vermogensmeter-waardes uitgaan van ruwweg 24% (d.w.z. ze nemen meestal kJ arbeid = kcal verbrand als efficiency en dat is dus 100/4.2) dan snap je ook wel dat die waarde misschien wel 30% te hoog ligt voor beter getrainden.

Dat zijn m.i. geen "meevallende kleine fluctuaties" meer te noemen, toch ?
Dat zijn grote verschillen vind ik ook.
Maar eu, ik denk wel dat meer variabelen zijn dan hier aangegeven worden. Als eerste, welk weer is het. Bij warmer weer heeft je lichaam meer moeite warmte kwijt te raken. Dat kan efficiëntie bepalend zijn.
Erfelijke factoren, het hele snelle en trage vezel verhaal. Snelle vezels deels gebruiken is minder efficiënt voor lange duur, dan volledig te kunnen doorduwen op trage vezels.
Je VO punt waarop je arbeid levert. Doe jij 200 Watt op 30% VO2 max, of op 60% VO max. Efficiëntie zal wat veranderen.

Ik bezie dit als een analogie naar een klassieke verbrandingsmotor. En hier is de vraag hoeveel verbruik je wanneer de auto 50KW moet leveren.

Ik ben het wel eens dat hartslag maar een gecorreleerd gegeven is. Net als bij de auto is een hoger gecorreleerd is aan verbruik.

Een hartslagmonitor maakt een geschat verbruik op basis van gemiddelde theoretische waarden zou ik dan zo zeggen. Want alle parameters kan die niet weten.

[ Voor 4% gewijzigd door Joindry op 24-06-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Joindry schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:35:
[...]

Dat zijn grote verschillen vind ik ook.
Maar eu, ik denk wel dat meer variabelen zijn dan hier aangegeven worden. Als eerste, welk weer is het. Bij warmer weer heeft je lichaam meer moeite warmte kwijt te raken. Dat kan efficiëntie bepalend zijn.
Erfelijke factoren, het hele snelle en trage vezel verhaal. Snelle vezels deels gebruiken is minder efficiënt voor lange duur, dan volledig te kunnen doorduwen op trage vezels.
Je VO punt waarop je arbeid levert. Doe jij 200 Watt op 30% VO2 max, of op 60% VO max. Efficiëntie zal wat veranderen.
Ik weet niet of het veel uitmaakt op 'welk VO punt' je dat levert, eerlijk gezegd. Dat zegt meer over de transport-capaciteit van zuurstof naar je spieren en ik weet niet of dat veel invloed heeft op je efficiency. Vast wel iets. Voeg dan nog zaken toe als strak-zittende kleding, een heftig bewegend bovenlichaam (of niet), geleverd vermogen bij welke cadans e.d. en je onzekerheid loopt steeds meer op.

Wat ik wel vaak merk - en niet alleen hier, is dat "men" over het algemeen vrij goed is in het na-apen van bewegingswetenschappers en trainers en men nogal wat stappen overslaat en stukjes afsnijdt om dan vervolgens een bepaalde 'mening' als feit te gaan verkondigen.

Wat een feit is, is dat een vermogensmeter absoluut geen nauwkeurige meter is voor energieverbruik bij mensen. Het is een goede meetmethode om het geleverde vermogen / arbeid te bepalen - maar hoeveel energie (vreterij) het "kost" om die arbeid te leveren, daar heeft een vermogensmeter geen weet van.

Als je al ziet dat het zo 30-40% kan schelen in spier-efficiëntie zelf en de rest van de keten wordt daarna nog genegeerd dan zou een fout van 40-45% mij niet verbazen. Bizar hoe dat vaak volstrekt wordt genegeerd en men vervolgens doodleuk 'op de gram nauwkeurig koolhydraten' gaat afwegen per uur-consumptie. Volstrekt van de werkelijkheid los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:11
borft schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:49:
[...]

Right. en toen je gisteren begon, was je hartslag laag, en toen je ging inspannen, ging ie toen omhoog? Oftewel, er is een verband tussen je inspanning en je hartslag. Ik beweer nergens dat je daarmee 1-op-1 het
aantal calorien kunt berekenen. Maar er is zeker wel een verband. Dat je nu meer verbrandt bij dezelfde hartslag komt door training. Maar als je gisteren bij een lagere hartslag had gereden, had je waarschijnlijk minder verbrand, of denk je van niet? Daarnaast, een vermogensmeter meet ook niet alles, want die houdt geen rekening met de efficientie van de verbranding van je lichaam (dat zit ergens rond de 25%, maar verschilt ook per persoon). De vermogensmeter meet de geleverde arbeid, maar niet hoeveel brandstof dat gekost heeft.

Dat de relatie tussen je hartslag en je inspanning, en dus de hoeveelheid verbrande calorien niet een constante is, en door heel veel factoren beinvloed wordt (zoals bv training, gezondheid, de omstandgheden, vorm van de dag, etc), zal ik zeker niet ontkennen. Maar ik weet vrij zeker, als ik al mijn ritten van de afgelopen jaren ga analyseren, dat de hoeveelheid calorien per uur hoger zal liggen bij ritten rond het omslagpunt, dan duurritten bij een veel lagere hartslag (want de vermogens doen dat namelijk ook).

[...]

Waar vergelijk ik hem met mezelf? Ik geef alleen maar aan dat een dergelijke hoeveel verbranding niet per definitie onmogelijk is (en ondersteun dat met een praktijkvoorbeeld). In dit geval is het onwaarschijnlijk. En gezien het gebrek aan sensoren is het waarschijnlijk ook nergens op gebaseerd. Om er iets over te kunnen zeggen zijn simpelweg meer meetgevens nodig.
je kan niks met hartslag en verbranding.. hartslag is gewoon geen factor in de calorie berekening. daarvoor is het te:
- persoonlijk
- variabel (dag tot dag, afhankelijk van temperatuur/eten/drinken..)

Verbrand je dan niet meer als je hartslag hoger is?? vast wel, is dat in een formule te berekenen, Nee absoluut niet, niet zonder extra (persoonlijke) input of lab metingen (gas exchange)

even een stom voorbeeld, niet zozeer gerelateerd aan hartslag, maar puur aan dat power het enige betrouwbare startpunt is..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8voowwcvntQk1ns8kPPE8ED1CE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N2nnxevRAZ8VhWcTslL1t4k1.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnMJS0gorwlCs7tzLOtSrhcopsQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RSlJuXkwDlcYlGXA06PCB3b2.png?f=user_large

wat zou je in godsnaam hierover kunnen zeggen zonder power.. 30 km per uur met 159 bpm, of 40 km per uur met 153 bpm..

De factoren die hier het verschil maken is enkel wind en vermoeidheid.. de wind zordt voor een verschil van bijna 10 km per uur, en de 6 slagen verschil komt (denk ik) doordat het 2e segment meer aan het einde van een interval* van 10 minuten zat
(* dit was een workout met 5 x 10 minuten sweet spot met 5 minuten rust. in zo'm 10 minuten blok loopt mijn hartslag (op die dag) op van 130 naar 160, startpunt is afhankelijk van hoe rustig ik het rustblokje pak ..
blokje 5 is de hartslag ook weer hoger dan blokje 1..)

uiteindelijk trap je gewoon 10 minuten 270 watt en verbanden je beenspieren die energie om die watts te produceren, wat je lichaam ernaast doet is niet te berekenen, enkel te meten in een lab.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:12
joker1977 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:50:
[...]

Ik weet niet of het veel uitmaakt op 'welk VO punt' je dat levert, eerlijk gezegd. Dat zegt meer over de transport-capaciteit van zuurstof naar je spieren en ik weet niet of dat veel invloed heeft op je efficiency. Vast wel iets. Voeg dan nog zaken toe als strak-zittende kleding, een heftig bewegend bovenlichaam (of niet), geleverd vermogen bij welke cadans e.d. en je onzekerheid loopt steeds meer op.

Wat ik wel vaak merk - en niet alleen hier, is dat "men" over het algemeen vrij goed is in het na-apen van bewegingswetenschappers en trainers en men nogal wat stappen overslaat en stukjes afsnijdt om dan vervolgens een bepaalde 'mening' als feit te gaan verkondigen.

Wat een feit is, is dat een vermogensmeter absoluut geen nauwkeurige meter is voor energieverbruik bij mensen. Het is een goede meetmethode om het geleverde vermogen / arbeid te bepalen - maar hoeveel energie (vreterij) het "kost" om die arbeid te leveren, daar heeft een vermogensmeter geen weet van.

Als je al ziet dat het zo 30-40% kan schelen in spier-efficiëntie zelf en de rest van de keten wordt daarna nog genegeerd dan zou een fout van 40-45% mij niet verbazen. Bizar hoe dat vaak volstrekt wordt genegeerd en men vervolgens doodleuk 'op de gram nauwkeurig koolhydraten' gaat afwegen per uur-consumptie. Volstrekt van de werkelijkheid los.
Opvallen dat men vooral stopt met het lezen van posts zodra ze bij het stukje zijn waar ze het niet mee eens zijn. Mijn post eindigde namelijk hiermee:
Verreweg de meest betrouwbare afgeleide blijft vermogen (en ook daar blijft het een afgeleide, dus is nog steeds een indicatie. De indicatie an sich is echter wel veel beter dan een indicatie op hartslag).
Je gaat in tegen iets dat - in ieder geval door mij niet - gezegd is.

Een vermogebsmeter geeft geen 100% goede weergave van je verbruikte energie, maar geeft wel de beste indicatie. Let op: indicatie .

Daarnaast geeft het ook de meest constante weergave. HR fluctueert veel meer en is daarom een veel minder goede indicator van dag tot dag, of zelfs binnen een rit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
[...]

je kan wel alle negatieve en onzekere dingen benadrukken, maar wat @Requiem19 zegt, het is de op dit moment de meest betrouwbare methode,

Daarnaast, als je ziet hoe endurance events gepaced en gepland worden qua eten, dan valt de foutmarge nogal mee hoor, wellicht dat de pro's door labtesten een wat betere (persoonlijke) factor kunnen gebruiken, maar ik denk dat dat amper de moeite is, als je (zo naukeurig mogelijk als realtime buiten kan) wilt weten hoeveel je verbrand op een rit, gebruik je een power meter, easy as that. kan je voor en tegen argumenten voor verzinnen, maar een beter alternatief is er niet.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Requiem19 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:35:
[...]

Opvallen dat men vooral stopt met het lezen van posts zodra ze bij het stukje zijn waar ze het niet mee eens zijn. Mijn post eindigde namelijk hiermee:

[...]

Je gaat in tegen iets dat - in ieder geval door mij niet - gezegd is.

Een vermogebsmeter geeft geen 100% goede weergave van je verbruikte energie, maar geeft wel de beste indicatie. Let op: indicatie .

Daarnaast geeft het ook de meest constante weergave. HR fluctueert veel meer en is daarom een veel minder goede indicator van dag tot dag, of zelfs binnen een rit.
Beetje flauw: Ik heb 2 posts gemaakt, de eerste betreft n.a.v. jouw uitspraak dat efficiency meestal tussen de 20-25% ligt. Ik leg uit dat dat dat al een behoorlijk verschil geeft in vereiste kcal-inname.

De volgende post is helemaal geen reactie op jou (specifiek) maar in het algemeen. Ik noem zelfs "men". Daarop reageer jij nu en voel je je in je wiek geschoten. Terwijl ik in die post helemaal niet op jou reageer..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Je moet overigens ook niet uitgaan van de uiterste afwijkingen, je moet er vooral lekker vanuit gaan dat je midden in de bell curve zit, dan klopt alles gewoon meer dan goed genoeg. En loop je tegen problemen aan, dat je structureel een hongerklop krijg als je van je PM uitgaat, of andersom, dat je langzaam aankomt, dan pas je gewoon een eigen factor toe, dan zit je namelijk niet midden in de bellcurve.. De enige die daarachter kan komen ben je zelf

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
[...]
Ik vind het niet vreemd dat leken bewegingswetenschappers na-apen... dit zijn zeg maar de experts op dat gebied toch?
Bovendien is het natuurlijk erg lastig als uit een studie blijkt dat het gemiddelde tussen een power meter en een calorimeter een 1% errror heeft, maar dat zegt weinig over de individuele resultaten.

Ik kon hem even niet zo snel vinden, maar zijn er uberhaupt studies uitgevoerd onder fietsers die deze data met elkaar heeft vergeleken? Ik kom niet verder dan een enkele studie bij pro vrouwen waarbij de error 1% is en uiterste 10% uit elkaar liggen.

Oh en om ook nog even in te gaan op het hele verhaal van efficiency van pro's vs amateurs.
Volgens https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15241718/ zit er geen verschil in. Dus ook wel benieuwd waar deze conclussies uit getrokken worden. (ps, geen idee of dit cherrie picking is, als er andere studies zijn, let me know :D )

[ Voor 3% gewijzigd door Michaelg op 24-06-2022 15:39 ]

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 15-09 16:33
Phydomir schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:31:
[...]

Ik zeg nergens dat er geen verband is tussen hartslag en inspanning. Alleen dat er geen direct verband is tussen je hartslag en hoeveel calorieën je verbrand. Het is dan ook logisch dat je tijdens een rit rond je omslagpunt meer verbrand per uur dan tijdens een duurrit. Dit komt alleen niet doordat je hartslag lager is, maar omdat je minder een vermogen weg trapt. Dat je aangeeft dat ik nu door training meer verbrand met dezelfde hartslag bevestigd juist mijn punt.

De enige (redelijk) betrouwbare manier om je verbranding op de fiets te meter is door je geleverde vermogen, niet door je hartslag.
Je zegt letterlijk:

"Hartslag zegt helemaal niets over hoeveel je verbrand." Als ik hier had moeten lezen dat er wel een verband is, dan weet ik het niet meer.

Als ik minder vermogen trap, is mijn hartslag lager, dus bij mij is er zeker wel een verband. Maar zoals al eerder gezegd, hier zijn we het niet over eens, en dat is prima :)

Overigens, ik beweer ook nergens dat een powermeter niet beter is. Maar, zeker voor een beginner, is een hrm een stuk toegankelijker dan een powermeter. Een hrm haal je voor een tientjes, en dan kan je gelijk aan de slag, je kunt er ook mee hardlopen, etc.

[ Voor 10% gewijzigd door borft op 24-06-2022 16:25 ]

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-09 14:08
De gemiddelde tweaker op de fiets:

- Glucose-fructose verhouding: check
- In bulk ingekocht tegen een zo laag mogelijke prijs en zelf gemixt: check
- Voeding uitgerekend naar 90 gram per uur: check
- Hartslagmeter, vermogensmeter en snelheidsmeter gekalibreerd en opgeladen: check
- Efficiency bepaald om de verbranding bij te houden: check
- Strava, komoot, join en trainingpeaks gekoppeld: check
- Zadeltasje verwijderd: check
- Banden tussen de 4,667 en 4,669 bar en tubeless, die gaan immers nooit lek: check
- Ketting schoon, gepoetst, gewaxt: check

De gemiddelde wielertoerist:
- de zon schijnt, ik ga fietsen: check

Wat een heerlijke sport is het toch

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Stom op 24-06-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
borft schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:22:
[...]

Je zegt letterlijk:
"Hartslag zegt helemaal niets over hoeveel je verbrand." Als ik hier had moeten lezen dat er wel een verband is, dan weet ik het niet meer.
Als ik minder vermogen trap, is mijn hartslag lager, dus bij mij is er zeker wel een verband. Maar zoals al eerder gezegd, hier zijn we het niet over eens, en dat is prima :)
Wel even de opmerking plaatsen in context van de vraagsteller he.

Vraag is: hoeveel kcal heb ik verbrand met mijn ritje. Daar reageert iemand op of hij met HRM heeft gereden waarop er vervolgens wordt gezegd: HRM zegt niks over je kcal verbruik. En daar kunnen we toch wel van zeggen dat dit een terechte opmerking is.

Zonder zijn HR data af te kunnen zetten tegen een betrouwbaardere metric als powerdata is alleen HR data echt waardeloos om kcal verbruik te kunnen inschatten.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:35

Phydomir

Dennis

borft schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:22:
Ik zal het nogmaals herhalen. Ik heb nergens gezegd dat er geen verband is tussen inspanning, hartslag en verbranding. Ik zeg alleen dat je aan hartslag als data punt niet kunt aflezen hoeveel calorieën je verbrand. Nu weten wij beide toevallig hoe onze hartslag data overeenkomt met onze vermogensmeter data en kunnen we dus zelfs met alleen hartslag data wel enigszins achterhalen hoeveel we weg hebben getrapt. Met alleen hartslag data kan dit simpelweg niet. Je kan gewoon niet zeggen hoeveel calorieën er zijn verbrand als iemand bijvoorbeeld een uur lang heeft gefiets met 150bpm.

Dan dat power data ook niet heilig is, volledig mee eens. Maar als je, zoals ik, al een jaar alles bijhoudt wat je eet (afgewogen), iedere rit je power data weet en je dagelijks je gewicht bij houd, dan kun je aan de trend van al die data wel conclusies trekken. In mijn geval is dat zo dat de één op één omzetting van kj naar cal voor mij een prima uitgangspunt is.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Michaelg schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:31:
[...]

Ik vind het niet vreemd dat leken bewegingswetenschappers na-apen... dit zijn zeg maar de experts op dat gebied toch?
Bovendien is het natuurlijk erg lastig als uit een studie blijkt dat het gemiddelde tussen een power meter en een calorimeter een 1% errror heeft, maar dat zegt weinig over de individuele resultaten.

Ik kon hem even niet zo snel vinden, maar zijn er uberhaupt studies uitgevoerd onder fietsers die deze data met elkaar heeft vergeleken? Ik kom niet verder dan een enkele studie bij pro vrouwen waarbij de error 1% is en uiterste 10% uit elkaar liggen.

Oh en om ook nog even in te gaan op het hele verhaal van efficiency van pro's vs amateurs.
Volgens https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15241718/ zit er geen verschil in. Dus ook wel benieuwd waar deze conclussies uit getrokken worden. (ps, geen idee of dit cherrie picking is, als er andere studies zijn, let me know :D )
Om met het laatste te beginnen, zie bv. https://www.researchgate....e_in_World-Class_Cyclists

Kort samengevat: Delta Efficiency increases from 23.61 +/- 2.78% to 26.97 +/- 3.7% from the first to the fifth year. Ik weet niet of "dit" cherry-picking is, of dat van jou, of dat er geen consensus is in deze wereld. Daar ging het me nog niet eens zo om, het ging me er meer om dat een verschil van 20-25% efficientie behoorlijke gevolgen heeft voor de hoeveelheid kcal's die je verbrandt. Het feit dat zo'n powermeter het meest nauwkeurige instrument beschikbaar is voor ons amateur-fietsers doet daar niets aan af.

Je brengt zelf al een goed punt aan dat gemiddeldes niets zeggen over het individu, vandaar dat ik ook wel wat mijn bedenkingen heb met al die aannames.

Wat ik zei over bewegingswetenschappers was misschien niet heel duidelijk, maar
na-apen van bewegingswetenschappers en trainers en men nogal wat stappen overslaat en stukjes afsnijdt om dan vervolgens een bepaalde 'mening' als feit te gaan verkondigen.
dat laatste laat je achterwege, maar daar ging het me in beginsel over. Het gevaarlijke van heel veel zaken die je leest, hoort en ziet zijn niet zozeer feiten, maar meningen. Vroeger was het een feit dat je in de winter niet trainde en daarna heel-veel kilometers deed.

Trainingsleer is best wel mode-afhankelijk. Tegenwoordig gaat iedereen goed op polarized training, maar dan zie je ineens zo'n Nils vd Poel rondrijden die het heel anders doet. Natuurlijk is dat N=1 - maar het is niet zo dat bewegingswetenschap een exacte wetenschap is. De toetsbaarheid van hypotheses is vaak al lastig en mede door de complexiteit van de vraagstukken zijn de sample-sizes klein. Ook is de vraag of de uitkomst op jouw betrekking heeft als de geselecteerde kandidaten volstrekt anders zijn dan jij qua trainingsload, leeftijd, aanleg e.d.
Prulleman schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:23:
Je moet overigens ook niet uitgaan van de uiterste afwijkingen, je moet er vooral lekker vanuit gaan dat je midden in de bell curve zit, dan klopt alles gewoon meer dan goed genoeg. En loop je tegen problemen aan, dat je structureel een hongerklop krijg als je van je PM uitgaat, of andersom, dat je langzaam aankomt, dan pas je gewoon een eigen factor toe, dan zit je namelijk niet midden in de bellcurve.. De enige die daarachter kan komen ben je zelf
Ik durf best de stelling aan dat het uiterst eenvoudig mogelijk is dat "Jan met de enkelzijdige powermeter" zonder problemen 30% naast zijn echte verbande kilo-caloriëen zit. Dat kun je dan afdoen met dood-doeners als 'als je X en Y en Z aanneemt dan is dat meer dan goed genoeg' maar dat is natuurlijk volstrekt afhankelijk van je definitie van 'meer dan goed genoeg'.

En heel eerlijk: Zodra je zegt:
dat je structureel een hongerklop krijg als je van je PM uitgaat, of andersom, dat je langzaam aankomt, dan pas je gewoon een eigen factor toe, dan zit je namelijk niet midden in de bellcurve..

dan kun je eigenlijk ook wel gewoon zeggen 'Doe maar wat en als je honger krijgt moet je meer eten, word je dikker moet je minder eten'. Dan voegt die vermogensmeter in die zin ook weinig toe.

Begrijp me niet verkeerd en nogmaals: De powermeter is zeker op dit moment het best beschikbare apparaat voor ons amateur-sporters. Maar als je relatief eenvoudig tientallen procenten naast je verbruik kan zitten dan kun je je wel afvragen of zo'n meter daarvoor erg geschikt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:12
Het is vooral helaas weer een theoretische discussie die afleidt van het praktische advies waarmee men elkaar probeert te helpen.

Dit komt me overigens bekend voor van een paar maanden terug toen het verhaal was dat torque belangrijker is dan FTP, of FTP uitgedrukt in w/kg niet FTP genoemd mag worden.

Bottom line van de huidige discussie is en blijft dat een powermeter de beste indicatie geeft van verbruikte kcal. Er is ook geen beter alternatief voor een consument. Dus wat is nu het punt, dat de afgeleide via vermogen niet 100% accuraat is? Daar is iedereen het al vanaf het begin over eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@joker1977 je komt weer met die 30% afwijking, naar dan is voor 80-90% van de bevolking <10%, dat is het idee van die bell curve. Je praat het dus krom voor de uitzonderingen.

Ik gebruik mijn pm overigens niet om mijn eten af te wegen, maar om te trainen... Het calorie verbruik is een aardige bijkomstigheid, maar als ik 120 km heb gefietst, dan eet ik gewoon een hoop extra.. ik ben niet met mijn gewicht bezig en ook weinig met eten, ik zorg dat ik veel eet op de fiets en meestal is het nog niet genoeg :X

Iedereen moet lekker doen hoe die het zelf fijn vind, maar elke random schatting of berekening zonder power zal gewoon slechter zijn dan met, dus wil je het beter, dan gebruik je power .

(Zonder power is het namelijk gebaseerd op snelheid, gewicht en helling.. zonder wind, zonder Aero, dus best wel random..)

Je kan ook gewoon zeggen, endurance pace is 700 per uur, hard rijden 900-1000, maar dat is weer afhankelijk van je FTP en je zones.. maar dan is ook een schatting. Die kan er zeker zomaar 30% naast zitten, net zoals een berekening zonder power

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Prulleman schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:03:
@joker1977 je komt er met die 30% afwijking, naar dan is voor 80-90% van de bevolking <10%, dat is het idee van die bell curve. Je praat het dus krom voor de uitzonderingen.
i) Je gaat er vanuit dat het een Bell-curve is - maar misschien is het wel een Poisson-curve ? Geen idee of dat zo is, maar dat zou best eens kunnen.

ii) Die fout in efficiency is niet de enige fout die invloed heeft op de verhouding power-output vs calorie-inname, zaken als rust metabolisme en bv. "harken en het hele lichaam gebruiken" is zeer zeker ook van invloed

iii) Er kan een fout in je gemeten vermogen zitten, bv. L/R balans, verkeerde installaties, onjuiste / niet uitgevoerde calibratie, batterij. Kijk eens op bv. https://www.dcrainmaker.c...s-on-and-first-rides.html wat die al concludeert in variaties tussen powermeters en de gestelde nauwkeurigheid

iv) Gemiddeldes zeggen helemaal niets over het individu, enkel over de "kans".
Ik gebruik mijn pm overigens niet om mijn eten af te wegen, maar om te trainen... Het calorie verbruik is een aardige bijkomstigheid, maar als ik 120 km heb gefietst, dan eet ik gewoon een hoop extra.. ik ben niet met mijn gewicht bezig en ook weinig met eten, ik zorg dat ik veel eet op de fiets en meestal is het nog niet genoeg :X

Iedereen moet lekker doen hoe die het zelf fijn vind, maar elke random schatting of berekening zonder power zal gewoon slechter zijn dan met, dus wil je het beter, dan gebruik je power .

(Zonder power is het namelijk gebaseerd op snelheid, gewicht en helling.. zonder wind, zonder Aero, dus best wel random..)

Je kan ook gewoon zeggen, endurance pace is 700 per uur, hard rijden 900-1000, maar dat is weer afhankelijk van je FTP en je zones.. maar dan is ook een schatting. Die kan er zeker zomaar 30% naast zitten, net zoals een berekening zonder power
Eigenlijk zijn we het in de basis wel eens: Powermeter is het beste wat we kunnen, de rest is 'onzin'. We zijn het enkel oneens over hoe nauwkeurig een powermeter dat écht doet en of die afwijking signifcant is. Ik zou niet raar opkijken dat men zelfs met een powermeter er 30% naast zit bij een willekeurig gekozen persoon - en zonder verdere voorkennis en/of onderzoek zou ik daarom niet al teveel vertrouwen hebben in het kcal-getalletje wat Strava laat zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
De laatste alinea is IMO helemaal correct, het calorieverbruik kan niet goed afgeleid worden uit slechts 1 parameter, daarom denk ik dat fietscomputers die nogal wat persoonlijke en actuele data meenemen zonder powermeterdata WEL behoorlijk in de buurt kunnen komen.
Beetje storend dat sommigen de powermeter tot holy grail verklaren en de rest maar vergeten.
Ik zie een analogie met luitjes die niks aan fiets durven te doen zonder een momentsleutel, hoewel dat een dubieuze , zeer onnauwkeurige methodiek is,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:35

Phydomir

Dennis

Keezx schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:33:
daarom denk ik dat fietscomputers die nogal wat persoonlijke en actuele data meenemen zonder powermeterdata WEL behoorlijk in de buurt kunnen komen.
Welke data en hoe komen die behoorlijk in de buurt?

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Die data heb ik eerder genoemd, als je niks leest weet je ook niks.
Het resultaat komt in de buurt van wat bij anderen zie, waarvan de data mij onbekend zijn, waarschijnlijk komt het via rekenwerk ook van hun fietskompjoetertje
Na een rit heb ik wel eens contact over wat er uit die dingen is gekomen en de schatting van m'n Garmin Edge 820 wijkt niet erg veel af van wat anderen zien met weer andere rekenkastjes.
Het calorieverbruik boeit me op zich vrij weinig, maar kennelijk is er op grond van eerder genoemde data een redelijke schatting te maken.

PS, ik heb enkele mensen de term calorieen verbranden horen noemen, maar dat kan natuurlijk niet het is een eenheid van energie.
Je verbrandt koolhydraten en/of vetten en daarbij worden calorieen verbruikt/ geconsumeerd/ geproduceerd of whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
Ook jammer... rij je voor het eerst lek met tubeless (hutchinson sector), dicht de latex het gaatje niet. Er kwam niet eens latex uit, dus ik denk dat ie is uitgedroogd. (MucOff)
De latex van mijn vrouw is al meer dan een jaar goed, dus dat is wel een beetje een tegenvaller.
Kon nog net thuiskomen zonder gepruts met biba, daar had ik op 7km van huis écht geen zin in.
Straks die band er eens af gooien om te kijken naar de smurrie die er vermoedelijk in zit.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:17
Keezx schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:33:
Ik zie een analogie met luitjes die niks aan fiets durven te doen zonder een momentsleutel, hoewel dat een dubieuze , zeer onnauwkeurige methodiek is,
Wat is dan wel een niet dubieuze, nauwkeurige methodiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 14:29
Naar aanleiding van m'n kapotte freehub vraag ik me af of ik nog iets aan preventief onderhoud moet doen aan m'n fiets. Ik heb de fiets nu 8 maanden en er staat ongeveer 7k op de teller. Ik ga over een maand een week bikepacken en dan wil ik niet voor verassingen komen te staan.

Ketting/banden/remblokjes (en de freehub dus :p) zijn recent vervangen. Moet ik nog iets anders (laten) doen? Spaakspanning, bottom bracket, headset,...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
La1974 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:31:
[...]

Wat is dan wel een niet dubieuze, nauwkeurige methodiek?
Verlenging van bouten meten met een micrometer, of , zoals bij veel automerken voor kopbouten gewoon een aantal graden verdraaien.
Maar dat is allemaal overkill voor fietsen:
http://james-p-smith.blog...renches-and-bicycles.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Tom-Z schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:50:
Naar aanleiding van m'n kapotte freehub vraag ik me af of ik nog iets aan preventief onderhoud moet doen aan m'n fiets. Ik heb de fiets nu 8 maanden en er staat ongeveer 7k op de teller. Ik ga over een maand een week bikepacken en dan wil ik niet voor verassingen komen te staan.

Ketting/banden/remblokjes (en de freehub dus :p) zijn recent vervangen. Moet ik nog iets anders (laten) doen? Spaakspanning, bottom bracket, headset,...?
Dus de pallen blijven hangen en je vervangt het ding, da;s eigenlijk alleen bij Shimano bodies de weg naar oplossing.....
De grootste kans heb je op een lekke band, en met 7000 km gereden zou ik de buitenbanden eens kritisch bekijken, want racebandjes zijn dan vaak een heel eind heen
Hangt verder nogal van de fiets af waar mogelijke knelpunten zitten, het lijkt mij niet erg zinvol hier een lijst op te gaan stellen die je na moet lopen...

Edit:nieuwe banden zie ik nu, je kan nog even kijken of er geen losse spaken zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Keezx op 25-06-2022 13:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michaelg
DAC #9 - A hot day
https://youtu.be/sIFU1IvW6Es

We hebben afgelopen weekend onze pup opgehaald en dus heb ik wat minder nacht rust dan normaal. Voor mijn gevoel hakt dit er best in. Dat icm de hoge temperaturen zorgde ervoor dat ik het eerste gedeelte maar wat rustiger aan heb gedaan. Af en toe een aanval dicht rijden. Maar vaker lekker schuilen in het peleton. Echt een wereld van verschil blijft dat... Blijf me erover verbazen. Wel erg leuk dat er een zuid Afrikaans team mee reed. Die gasten hebben een trainingskamp hier. 1 van die jongens wist met 2 ronde voor het eind solo weg te rijden. Wordt op het einde toch nog bij gehaald door iemand maar die had geen puf meer voor de sprint en dus won ie hem.

Wel even kijken of ik nog iets aan me positie kan doen. Ik blijf maar last houden van me adductoren die in de kramp schieten. Ondanks dat ik niet echt heel veel werk heb geleverd. Hier iemand toevallig ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
Keezx schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:34:
[...]

Verlenging van bouten meten met een micrometer, of , zoals bij veel automerken voor kopbouten gewoon een aantal graden verdraaien.
Maar dat is allemaal overkill voor fietsen:
http://james-p-smith.blog...renches-and-bicycles.html
Dus, samengevat. Volgens jou bestaat er geen goede manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Jawel, zo vast dat er niks kapot gaat of beweegt wat niet moet.
Daartussen zit ruime een marge die je via ervaring of , als je je daabij beter voelt, met een momentsleutel kan realiseren.
Je mag dan ook de illusie koesteren dat je heel exact bezig bent, maar dat ben je dus niet.
Dat er niet veel kapotgaat of losloopt komt door de ruime marge die er is..

PS, Als je die blog hebt gelezen , dan weet je nu ook dat je druk maken over de nauwkeurigheid van momentsleutels nonsens is.

[ Voor 15% gewijzigd door Keezx op 25-06-2022 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Keezx schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 18:27:
PS, Als je die blog hebt gelezen , dan weet je nu ook dat je druk maken over de nauwkeurigheid van momentsleutels nonsens is.
Moment-sleutels op een fiets zijn niet voor mensen zoals jij. Ze zijn gemaakt voor Tjibbe die anders zijn zadelpen met 38 Nm. vastzet of de boutjes van zijn stuurpen kapotdraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Inderdaad...maar met illusie van nauwkeurigheid bouw je geen ervaring op.

Ik bezit 1 momentsleutel en die is ongeschikt voor fietsen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• User
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:33

User

S3

Met gestript draad in je carbon fiets heb je natuurlijk wel wat ervaring opgebouwd.

Vooral dat je toch maar een momentsleutel had moeten gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07:35
joker1977 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:52:
[...]

Moment-sleutels op een fiets zijn niet voor mensen zoals jij. Ze zijn gemaakt voor Tjibbe die anders zijn zadelpen met 38 Nm. vastzet of de boutjes van zijn stuurpen kapotdraait.
Deze Tjibbe kreeg van de fietsenmaker op zijn flikker toen hij mijn voorvork ging afzagen. Ik had het stuur lager gezet en de stuurpen veeel te vast gezet. Volgens de fietsenmaker was dit gegarandeerd fout gegaan als ik er langer mee was doorgereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
User schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:21:
Met gestript draad in je carbon fiets heb je natuurlijk wel wat ervaring opgebouwd.

Vooral dat je toch maar een momentsleutel had moeten gebruiken.
Was getekend:: een gelovige....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
;w hier ook iemand die een stuurden kapot gedraaid heeft door geen momentsleutel te gebruiken. Dat gebeurde toch sneller dan ik verwacht had. Gelukkig had de fiets ook een ander (garantie/koop-op-afstand) defect en is ie daarop ingeruild :+

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Ik vraag me altijd af wat mensen dan doen bij het vastzetten van b.v, een stuur
Een beginner moet een stuur gewoon zo vast zetten dat het niet verdraait, kan je met handkracht testen.
Na het eerste ritje weet je of het vast genoeg was of niet.
Bij niet doe je er iets bij, zit je nog mijlen ver van iets kapotmaken.
Logies tog?

PS, ik begon met een jaar of 11 noodgedwongen met alles zelf doen , en nog nooit iets kapot gedraaid, wel eens de draad van een crank gesloopt, iedereen heeft leermomentjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3kster
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-11-2024
Ik heb weleens een inbusbout in mijn stuurpen dolgedraaid mét momentsleutel, vraag me niet hoe, ik ben toch echt redelijk voorzichtig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• La1974
3kster schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:34:
Ik heb weleens een inbusbout in mijn stuurpen dolgedraaid mét momentsleutel, vraag me niet hoe, ik ben toch echt redelijk voorzichtig.
Ze moeten gewoon Torx wettelijk verplicht maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 09:07
Ik krijg waarschijnlijk deze week mijn nieuwe racefiets binnen.
https://www.giant-bicycles.com/nl/defy-advanced-pro-1

Wil deze gaan verzekeren tegen diefstal en schade.
Diefstal voor namelijk omdat deze in de berging wordt bewaard die met 2 deuren op straat dicht zit maar best makkelijk open te breken is denk ik.

Zijn er mensen die ervaring hebben met de verzekering van Unive?
Ik betaald zelf 3200 voor de fiets (voordelen van fm zijn) en wil hem dus voor dat bedrag verzekeren.
Kom ik uit op een polis van 17 p.m .
Kijk ik bv naar Unigarant kom ik uit op 32 p.m .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwiebus
  • Laatst online: 08:15
kadooosh schreef op zondag 26 juni 2022 @ 15:46:
Ik krijg waarschijnlijk deze week mijn nieuwe racefiets binnen.
https://www.giant-bicycles.com/nl/defy-advanced-pro-1

Wil deze gaan verzekeren tegen diefstal en schade.
Diefstal voor namelijk omdat deze in de berging wordt bewaard die met 2 deuren op straat dicht zit maar best makkelijk open te breken is denk ik.
Als het voornamelijk om diefstal gaat, wordt dat niet gedekt door een inboedelverzekering?
mhr-zip schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 18:15:
[...]

Als je in de tussentijd niet in een bed slaapt en je bib niet uit hebt. Dan mag je het van mij als 1 rit tellen.

Ps: "alle" lange routes zijn aan elkaar geplakt, want anders loopt je Garmin/Wahoo vast.
Ik heb gisteren in totaal 383km gefietst, op het eind had mijn Edge 830 nog 5% batterij over. Op zo'n 10% battery ben ik naar battery save mode overgegaan, anders denk ik niet dat ik het einde gehaald had.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NlNKvm6.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
kwiebus schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:48:
[...]

Als het voornamelijk om diefstal gaat, wordt dat niet gedekt door een inboedelverzekering?
Dacht dat de meest inboedelverzekeringen fietsen niet dekken. Lijkt niet te kloppen nee.
Hoewel schade dekking ook wel fijn is.
Misschien dat ik een jaar verzeker bij Unive en dan daarna een inboedelverzekering neem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:59

Kluus

Gang is alles

kadooosh schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:36:
[...]

Dacht dat de meest inboedelverzekeringen fietsen niet dekken. Lijkt niet te kloppen nee.
Misschien dat ik een jaar verzeker bij Unive en dan daarna een inboedelverzekering neem.
Heb je geen ntfu of knwu via een of andere vereniging toevallig? Voor de schadedekking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 13:36
[...]

Mocht je alleen een schade verzekering willen dan is de verzekering van de NTFU zeker een prima optie (met carbon module en uit te breiden tot gewenst bedrag)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
Kluus schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:56:
[...]

Heb je geen ntfu of knwu via een of andere vereniging toevallig? Voor de schadedekking.
Nee ik fiets alleen recreatief, heel af en toe in een toer.
scraemus schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:57:
[...]

Mocht je alleen een schade verzekering willen dan is de verzekering van de NTFU zeker een prima optie (met carbon module en uit te breiden tot gewenst bedrag)
Heb ik ook naar gekeken maar Unive is ongeveer even duur maar komt dan met diefstal erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19-09 14:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6wt9jK5l8W-8kFAaXLJiUhEitg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQyv3HODS3iEfMCSgTwZPaoF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3LPYsyxKdBYiyVX9AnH6q5HoQF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uc0ArmmNNkvRQ4IdxJRjHVAO.jpg?f=fotoalbum_large

Beste Tweakers,

Zojuist wilde ik mijn fiets een poetsbeurtje gaan geven en constateerde ik deze afgesproken spaak,
Ik ben pas net begonnen met wielrennen en vroeg me af wat moet ik hiermee en wat is de oorzaak?
Betreft een Cannondale Caad 9 uit 2010

[ Voor 25% gewijzigd door luuk66 op 26-06-2022 19:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 19:35
luuk66 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 19:30:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Beste Tweakers,

Zojuist wilde ik mijn fiets een poetsbeurtje gaan geven en constateerde ik deze afgesproken spaak,
Ik ben pas net begonnen met wielrennen en vroeg me af wat moet ik hiermee en wat is de oorzaak?
Betreft een Cannondale Caad 9 uit 2010
Wellicht ouderdom. Spaken kunnen breken. Naar de fietsenmaker voor een nieuwe spaak. Kun je weer door. Breken er nog meer (kans is aanwezig) tijd voor een ander wiel, of wiel opnieuw laten herspaken met nieuwe spaken en velg. Tenmiste als de naaf het ook een beetje waard is.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Gezien de knik in de spaak lijkt het me heel waarschijnlijk dat de ketting ooit eens klem is gelopen tussen grootste krans en spaken en zoiets leidt vaak (op de lange duur) tot breuk.
Wiel eruit, cassette eraf en kijken of er meer schade is, en alles met schade vervangen.
Dit is voor de beginner waarschijnlijk niet heel simpel, maar hier gewoon melden en we helpen je verder.

[ Voor 16% gewijzigd door Keezx op 26-06-2022 20:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom-Z
[...]

Ik mag toch hopen dat je sowieso wel een inboedelverzekering hebt?

Diefstalverzekering voor een racefiets is een wassen neus. Fiets is alleen gedekt als die op slot staat met een goedgekeurd ART-slot. Buitenshuis heb je dus niks aan de verzekering want zo'n slot stop je niet even in je fietsshirtje. En binnenshuis heb je de inboedelverzekering al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:20
Tom-Z schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:41:
[...]
Diefstalverzekering voor een racefiets is een wassen neus. Fiets is alleen gedekt als die op slot staat met een goedgekeurd ART-slot. Buitenshuis heb je dus niks aan de verzekering want zo'n slot stop je niet even in je fietsshirtje. En binnenshuis heb je de inboedelverzekering al.
_/-\o_ _/-\o_

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Mistraller schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:49:
Ook jammer... rij je voor het eerst lek met tubeless (hutchinson sector), dicht de latex het gaatje niet. Er kwam niet eens latex uit, dus ik denk dat ie is uitgedroogd. (MucOff)
De latex van mijn vrouw is al meer dan een jaar goed, dus dat is wel een beetje een tegenvaller.
Kon nog net thuiskomen zonder gepruts met biba, daar had ik op 7km van huis écht geen zin in.
Straks die band er eens af gooien om te kijken naar de smurrie die er vermoedelijk in zit.
Band stond dus vol kauwgum... prut eruit geschept en nieuwe erin. Best een verschil dus. Bij de ene latex doet ie na een jaar nog wat ie moet doen (Denk dat er bij mijn vrouw DocBlue in zit) ... MucOff is dus echt elk half jaar checken.
Enfin, gaatje ff geplakt van binnenuit, band was er toch af, nieuwe latex erin geschept en weer door. Heerlijk wel dat die chinese velg met de hutchinson zo probleemloos afdicht. Voorband uiteraard ook maar een scheut nieuwe prut erin gedaan.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Keezx schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:17:
Ik vraag me altijd af wat mensen dan doen bij het vastzetten van b.v, een stuur
Een beginner moet een stuur gewoon zo vast zetten dat het niet verdraait, kan je met handkracht testen.
Na het eerste ritje weet je of het vast genoeg was of niet.
Bij niet doe je er iets bij, zit je nog mijlen ver van iets kapotmaken.
Logies tog?

PS, ik begon met een jaar of 11 noodgedwongen met alles zelf doen , en nog nooit iets kapot gedraaid, wel eens de draad van een crank gesloopt, iedereen heeft leermomentjes.
Ik heb ooit, bij het vervangen van de koppakking van mijn buitenboordmotor eens een bout lam gedraaid omdat ik ook geen goede tools had. Wist ik veel hoe vast, en hoeveel schade een rvs bout kan maken in aluminium. Sindsdien altijd een momentsleutel bij staal-in-alu. Al is het maar ter indicatie.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Keezx schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:08:
Gezien de knik in de spaak lijkt het me heel waarschijnlijk dat de ketting ooit eens klem is gelopen tussen grootste krans en spaken en zoiets leidt vaak (op de lange duur) tot breuk.
Wiel eruit, cassette eraf en kijken of er meer schade is, en alles met schade vervangen.
Dit is voor de beginner waarschijnlijk niet heel simpel, maar hier gewoon melden en we helpen je verder.
Kan best meevallen wellicht. Maar wat ik mij wel afvraag; je hebt velgrem dus dan zou je een flinke slag moeten merken vooral bij de remhoeven richting de non-drive side.
Als die slag er wél in zit is vervangen kinderspel, gewoon aandraaien tot de slag perfect weg is. Je geeft je wiel een zwieper en kijkt langs de remmen af. Te strak en de slag komt aan de andere kant terug... dan dus terugdraaien.

In elk geval moet je cassette er even af anders krijg je die spaak er niet in. En bij het uitdraaien van de oude spaak even je nippel vasthouden of plakbandje om te voorkomen dat ie in je velg verdwijnt.
Uiteraard de juiste lengte spaak gebruiken.

Mocht je met 1 spaak minder géén slag hebben dan is het lastiger, want dan zijn er meer spaken verkeerd qua spanning, en wordt al sneller een klusje voor de specialist.
Spaakspanning kan je (heel summier) een beetje inschatten door "gitaar te spelen". Ze moeten allemaal ongeveer hetzelfde klinken bij een normaal opgespannen wiel. Bij het achterwiel is de toon van de spaken aan de drive side hoger dan aan de nondriveside. De velg staat achter immers niet in het midden.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Mistraller schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:50:
[...]

Ik heb ooit, bij het vervangen van de koppakking van mijn buitenboordmotor eens een bout lam gedraaid omdat ik ook geen goede tools had. Wist ik veel hoe vast, en hoeveel schade een rvs bout kan maken in aluminium. Sindsdien altijd een momentsleutel bij staal-in-alu. Al is het maar ter indicatie.
Tja, je miste dus ervaring in het algemeen.
Ik heb me hierboven wat opmerkingen gepermitteerd over momentsleutels, waar ik een zeker nut voor beginners of "spanner monkees"niet in twijfel heb getrokken
Zo af en toe melden zich echter bij mij of op forums mensen die zo'n ding willen aanschaffen en dan hele studies gedaan hebben over procentjes nauwkeurigheid die bepaalde dingen volgens de aanbieders zouden hebben.
DAT is dus volstrekt nutteloos omdat de sleutel zelf van de hele methodiek de sterkste schakel is, ook met 25% afwijking die die wat ie moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Keezx schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:14:
[...]

Tja, je miste dus ervaring in het algemeen.
Ik heb me hierboven wat opmerkingen gepermitteerd over momentsleutels, waar ik een zeker nut voor beginners of "spanner monkees"niet in twijfel heb getrokken
Zo af en toe melden zich echter bij mij of op forums mensen die zo'n ding willen aanschaffen en dan hele studies gedaan hebben over procentjes nauwkeurigheid die bepaalde dingen volgens de aanbieders zouden hebben.
DAT is dus volstrekt nutteloos omdat de sleutel zelf van de hele methodiek de sterkste schakel is, ook met 25% afwijking die die wat ie moet doen.
Kalibratie is met elk meetinstrument een ding. Maar een momentsleutel is cruciaal om te leren wat 1Nm is (bijv een boutje van een remblok), 5Nm op je zadelpen (carbon!) of 40Nm op je remschijven of cassette.
Goed gereedschap is het HALVE werk. De andere helft komt inderdaad uit je hoofd en handen, maar als je zo'n ding toch hebt liggen, dan is het een goede gewoonte om hem te gebruiken omdat je dan tenminste checkt hoe vast iets mag of moet. Tuurlijk zit overal marge op, het hele krachtenspel op de verbinding moet ook nog binnen de marge vallen, de temperatuur range etc.
Aan- of afraden van bepaald gereedschap...tja, als je zelf wilt sleutelen moet je lekker doen wat je fijn vind. Ik raad een momentsleutel altijd aan om een referentie te hebben. En als je wilt weten of het een beetje klopt? Een momentsleutel kan je vrij eenvoudig zelf checken met een gewichtje.

---------------

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 07:46

McMiGHtY

- burp -

Maar hebben we nog gefietst van het weekeind?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-09 19:15
McMiGHtY schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:15:
Neuh. Beetje gezeken op calorieberekeningen en momentsleutels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Telt vrijdag mee als weekeinde want dan heb ik wel gefietst !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Afgelopen zaterdag een rondje van 110km met 900 hoogtemeters gedaan.

Ik heb een tijdje voor de Marmotte getrained en paar weken geleden was ik in topvorm. Toen ben ik onderuit gegaan en op mijn knie gevallen en dat is wel een flinke teleurstelling. Ik kon even helemaal niets anders dan op de bank liggen met een kussen onder mijn knie. Gelukkig was het (op de foto) niet gebroken en waarschijnlijk slechts gekneusd. Fysio gaf aan het niet te adviseren voor het herstel maar dat de Marmotte fietsen geen blijvende schade zou veroorzaken aan een gekneusde knie. Enkel pijn en een nog langer herstel.

Dus, na een week op krukken toch maar meteen op fiets gestapt. Fietsen zelf gaat eigenlijk heel goed en pijn vrij (lopen daarentegen is zeer houterig en af en toe pijnlijk). Hoewel ik alles kan van hoge cadans tot kracht zetten bergop en sprintjes doen merk ik toch dat ik voorzichtiger ben. Ik heb duidelijk een lager gemiddeld vermogen en de krachtverdeling links/rechts is momenteel 30/70.

Al met al geen ideale voorbereiding. Maar positieve: één week geleden liep ik nog op krukken, afgelopen zaterdag dus 110 km gefietst en de Marmotte zelf is pas zondag. Het zal wel goed komen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik heb zelf afgelopen vrijdag een klavertje drie gefietst en zaterdag ben ik vrijwilliger geweest bij de HomeRide in de Koepelgevangenis in Arnhem.

Ik moet zeggen..ik ben al wel is een stuk verroter van de fiets gestapt na minder kilometers en vandaag is eigenlijk alle stramheid wel weer weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Oef, serieuze afstand die Homeride. Als je die als full-rider wilt doen dan vind ik het wel een risicootje met vermoeidheid en verkeersveiligheid. Er zijn wel meer events met deze afstand maar dan vaak in wat dunbevolkte gebieden of op afgezette parcoursen.

Maar zeker een mooi event met een mooi doel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

HomeRide heb ik zelf al een paar keer aan meegefietst, je hoeft niet de complete 500km te doen, maar ook een of meerdere ettappes, en je hebt natuurlijk altijd een boel begeleiding om je heen, maar zeker een goed doel.

Voor volgend jaar staat die met potlood al weer op de kalender

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjk88
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 08:54
Komende zomer staan wij twee weken op de camping in de Auvergne (specifiek Aydat). Ik heb enige ervaring met klimmen met AGR, stukje België en Winterberg DE maar niet in Frankrijk.

Ik zie dat ik vanuit Aydat vooral op D wegen moet rijden, is dit wat te doen? Geen problemen met grote snelheidsverschil tussen fietsers en automobilisten?

Ik ben vooral benieuwd naar wat tips en do and don’ts als ik ga fietsen in het Centraal Massief.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:38
Tuurlijk, zie gravelbike topic.
Vrijdag naar Papenvoort gefietst, slaapmatje en slaapzak uitgerold en soort van geslapen.
En zaterdag de flatlands300 gefietst.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:43
Zeker. Gisteren samen met David een mooi "rondje" gedaan. Eerste 300km rit voor hem. _/-\o_

Zie Strava voor het ritje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Sjk88 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:58:
CUT

Ik zie dat ik vanuit Aydat vooral op D wegen moet rijden, is dit wat te doen? Geen problemen met grote snelheidsverschil tussen fietsers en automobilisten?

Ik ben vooral benieuwd naar wat tips en do and don’ts als ik ga fietsen in het Centraal Massief.
Zijn er eigenlijk niet, het is vooral een dooie boel (Cevennen), dus weinig te doen, behalve mooi fietsen en wandelen.
Do0orgaande wegen zijn er maar heel weinig en ook niet druk.
Ik was een paar keer in de Cevennen, wat meer naar het noorden (Ardeche) is het vast veel drukker.

[ Voor 8% gewijzigd door Keezx op 27-06-2022 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-09 22:08
Tom-Z schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:41:
[...]

Ik mag toch hopen dat je sowieso wel een inboedelverzekering hebt?

Kijk bij de inboedelverzekering wel goed de kleine lettertjes na. Tenminste jaren geleden kwam ik er wat verzekering tegen die fietsen uitsloten, of dat je hem in de schuur met een goedgekeurd slot moet vastzetten aan de muur. Of dat de inhoud van een schuur alleen verzekerd is wanneer de schuur aan het huis vast zit.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 13:29
De Cevennen, staat hoog op mijn lijstje...

Maar ben wel benieuwd of er nog meer onbekende pareltjes zijn die hier ooit door Mede-tweakers zijn bedwongen.

We kennen allemaal we de Ventoux of de Stelvio etc. Maar met name de onbekende en vaak rustige klimmetjes zijn vaak minstens zo mooi als je het mij vraagt.

twee van mijn favorieten:
- Monte Grappa (Italie), prachtige rustige klim waar je vrijwel niemand tegenkomt. In de eerste wereldoorlog is hier veel gevochten, bovenop de berg heb je een prachtig uitzicht over een grote vlakte.
- Plateau de Beille (Frankrijk), Ooit met een groep vrienden hebben we hier ooit ten tijde van de Tour de France wild gekampeerd, 3 nachten in een haarspeldbocht met een busje uit 1977. Prachtige klim met geweldige sfeer tijdens de TDF met al die gekke basken langs het parcours. Overigens ook een mooie klim waar je weinig verkeer tegenkomt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-09 11:27
pier87 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:17:
De Cevennen, staat hoog op mijn lijstje...

Maar ben wel benieuwd of er nog meer onbekende pareltjes zijn die hier ooit door Mede-tweakers zijn bedwongen.

We kennen allemaal we de Ventoux of de Stelvio etc. Maar met name de onbekende en vaak rustige klimmetjes zijn vaak minstens zo mooi als je het mij vraagt.

twee van mijn favorieten:
- Monte Grappa (Italie), prachtige rustige klim waar je vrijwel niemand tegenkomt. In de eerste wereldoorlog is hier veel gevochten, bovenop de berg heb je een prachtig uitzicht over een grote vlakte.
- Plateau de Beille (Frankrijk), Ooit met een groep vrienden hebben we hier ooit ten tijde van de Tour de France wild gekampeerd, 3 nachten in een haarspeldbocht met een busje uit 1977. Prachtige klim met geweldige sfeer tijdens de TDF met al die gekke basken langs het parcours. Overigens ook een mooie klim waar je weinig verkeer tegenkomt.
Onbekend is ie niet (de Giro komt er iedere 5 jaar minimaal wel een keer), ik ken echter maar weinig (eigenlijk geen) wielertoeristen die hem zijn opgefietst:

Etna, Sicilie.

Vond hem behoorlijk episch aangezien hij nog volop aan het spuwen was terwijl ik omhoog aan het harken was.

W.b.t. fietsweekend:
Vrijdag: MTB
Zaterdag: Racer
Zondag: Gravel

Kortom weer 3 disciplines afgevinkt dit weekend :+

[ Voor 4% gewijzigd door Dix0r op 27-06-2022 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:20
Nee ik kon niet. Ome Vid kwam op visite.

Je snapt, als Co langs komt, dan is de sfeer gelijk verziekt.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19-09 20:23
Ja, in het kader van de Triathlon van Utrecht 4 rondjes van 11km. Plus 10 naar huis. Ging best aardig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

ydderf schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:11:
[...]

Kijk bij de inboedelverzekering wel goed de kleine lettertjes na. Tenminste jaren geleden kwam ik er wat verzekering tegen die fietsen uitsloten, of dat je hem in de schuur met een goedgekeurd slot moet vastzetten aan de muur. Of dat de inhoud van een schuur alleen verzekerd is wanneer de schuur aan het huis vast zit.
Ik raakte nieuwsgierig hoe ik dan verzekerd ben. Zo makkelijk is het overigens niet om daar achter te komen... :)

Ik heb deze verzekering van de ING: https://verzekeringskaart...boedelverzekering-Allrisk

...en het lijkt zo te zijn dat mijn fiets die niet ouder is dan 10 jaar voor de nieuwwaarde verzekerd is. En dat de fiets niet op slot hoeft te staan in de schuur... (volgens mij zelfs in de tuin niet... maar dat snap ik niet helemaal).

Zonder eigen risico.

En dat voor 15 euro per maand aan premie... ;)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keezx
Mistraller schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:45:
[...]
Kalibratie is met elk meetinstrument een ding. Maar een momentsleutel is cruciaal om te leren wat 1Nm is (bijv een boutje van een remblok), 5Nm op je zadelpen (carbon!) of 40Nm op je remschijven of cassette.
CUT
Een momentsleutel kan je vrij eenvoudig zelf checken met een gewichtje.
Je vat het gewoon niet.
Het is cijfertjesfetishisme, het geloof in nauwkeurigheid die er niet is en niet komt.
Kwaaltje van veel Tweakers....

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-09 19:15
Jongens, kunnen we de discussie over momentsleutel hierbij afdoen als 'agree to disagree'? Ik heb niets tegen discussies hoor, maar er wordt nu over en weer al 4x hetzelfde gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik zoek nog iets voor het volgende:

- Lange tocht, geen volgauto, geen middelpunt waar je een tas achter kan laten en geen geld voor een tailfin, maar ik wil wel iets meer mee dan tijdens een rondje om de Kerk in de buurt.

Vestje, jasje, paar poedersachets, paar boterhammetjes, en natuurlijk het een en ander aan reparatiespullen, ow..en waterdicht is ook wel fijn

Dat wil ik niet allemaal op mn rug meetillen, maar zoals gezegd..kheb ook geen geld voor een tailfin, maar ik wil ook niet dat het heen en weer gaat wiebelen/zwiepen.

Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

McMiGHtY schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:04:

- Lange tocht, geen volgauto, geen middelpunt waar je een tas achter kan laten en geen geld voor een tailfin, maar ik wil wel iets meer mee dan tijdens een rondje om de Kerk in de buurt.

Vestje, jasje, paar poedersachets, paar boterhammetjes, en natuurlijk het een en ander aan reparatiespullen, ow..en waterdicht is ook wel fijn

Dat wil ik niet allemaal op mn rug meetillen, maar zoals gezegd..kheb ook geen geld voor een tailfin, maar ik wil ook niet dat het heen en weer gaat wiebelen/zwiepen.

Tips?
Hoeveel budget heb je.
Hoeveel "liter" moet je kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
@The__Dude We parkeren het en komen er op pagina 1810 nog even op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking

Tips?
Je hebt meerdere opties. Een grotere zadeltas. Op basis van wat jij kwijt moet zal het wel meevallen hoe dat gaat zwiepen. Ik heb zelf een zadeltas van de Decathlon (link) en die blijft goed strak zitten. Eventueel zou je ook nog een Topeak wishbone kunnen aanschaffen om het zwiepen nog verder tegen te gaan.

Andere optie is bijvoorbeeld een frametas. Ik heb een frametas van Agu (link). Die kun je eventueel ook nog aanvullen met een toptube bag en/of feedbag(s).

Oftewel, de keuze is reuze. Ook als het budget wat beperkter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Laatst online: 01:32
Kun je een dragertje monteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

joker1977 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:08:
[...]

Hoeveel budget heb je.
Hoeveel "liter" moet je kwijt.
Liter of vijf..zeven..acht?

Ik hoef geen tentje slaapzak en dat soort dingen mee te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

DieAnder schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:25:
[...]

Kun je een dragertje monteren?
Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

wisselwerking schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:22:
[...]

Je hebt meerdere opties. Een grotere zadeltas. Op basis van wat jij kwijt moet zal het wel meevallen hoe dat gaat zwiepen. Ik heb zelf een zadeltas van de Decathlon (link) en die blijft goed strak zitten. Eventueel zou je ook nog een Topeak wishbone kunnen aanschaffen om het zwiepen nog verder tegen te gaan.

Andere optie is bijvoorbeeld een frametas. Ik heb een frametas van Agu (link). Die kun je eventueel ook nog aanvullen met een toptube bag en/of feedbag(s).

Oftewel, de keuze is reuze. Ook als het budget wat beperkter is.
Dat zijn ook wel ideeën, thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

SirLenncelot schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:11:
@The__Dude We parkeren het en komen er op pagina 1810 nog even op terug.
Ik hoor wat je het zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 21:22

Tips?
Ik zou voor een halve frame bag gaan. Ik heb ooit deze gekocht:

https://www.apidura.com/shop/expedition-frame-pack/

Maar er zijn een heleboel varianten voor allerlei prijzen.

Voordeel van zo'n halve is dat je wel nog gewoon je bidons kwijt kunt. Het drinkt fietsend wel wat minder makkelijk omdat de tas dan een beetje in de weg zit, maar niet onoverkomelijk.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

GerbenBK schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:33:
[...]

Ik zou voor een halve frame bag gaan. Ik heb ooit deze gekocht:

https://www.apidura.com/shop/expedition-frame-pack/

Maar er zijn een heleboel varianten voor allerlei prijzen.

Voordeel van zo'n halve is dat je wel nog gewoon je bidons kwijt kunt. Het drinkt fietsend wel wat minder makkelijk omdat de tas dan een beetje in de weg zit, maar niet onoverkomelijk.
Ik had bedacht dat sideloaders dan wel een goeie zouden zijn, zeker met 1l bidons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
McMiGHtY schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:34:
[...]

Ik had bedacht dat sideloaders dan wel een goeie zouden zijn, zeker met 1l bidons.
Ja, sideloaders zijn handig. Die heb ik ook bij gebruik met de frametas. Werkt goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

Tips?
Stuurtas.
En wil je echt meer meenemen tailfin achtig iets, volgens mij kwam hier recent nog wat langs met goedkopere opties zoals rekjes.

edit: ja dus, even zoeken op tubus in dit topic

[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 27-06-2022 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-09 14:14
Vandaag is mijn bestelling toegekomen en zag om plaats te besparen de buitenbanden in de vorm van een 8 waren gewurmd. Aangezien ik me zorgen maak om het karkas van de banden vroeg ik me af of dit niet nadelig is voor de banden?

Het is niet de eerste keer dat een band om op deze manier een bult op de wang kan vertonen of aan het slingeren gaat :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvU165owuUssEIdpHpwEXrOMDnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M2euYCYjjzx4YDo3J7Mq4YsG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
Moris schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:42:
Vandaag is mijn bestelling toegekomen en zag om plaats te besparen de buitenbanden in de vorm van een 8 waren gewurmd. Aangezien ik me zorgen maak om het karkas van de banden vroeg ik me af of dit niet nadelig is voor de banden?

Het is niet de eerste keer dat een band om op deze manier een bult op de wang kan vertonen of aan het slingeren gaat :+
Voor het karkas maakt het geen hout uit, dat is van textiel.

De hieldraden (van staaldraad) zouden geknikt kunnen zijn als de band op een verkeerde manier is opgevouwen. Er zijn meerdere manieren van opvouwen om dit te voorkomen. Als je de band uit het doosje haalt zie je ogenblikkelijk of er een knik in een hieldraad zit. En zelfs dat is niet altijd rampzalig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
wisselwerking schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:22:
[...]

Gaat gegarandeerd zwieberen.
Alleen als je alle bandjes echt strak aantrekt valt het mee maar nogsteeds.
Genoeg mensen gesproken die zeggen nee hoor mijn tas zwiebert niet, fiets je achter ze als ze aanzetten na bocht of op een klim...

En als je er botorhammen in gaat stoppen wil je niet al die bandjes strak aantrekken.
Vaak moet je ook minimale hoeveelheid spullen erin stoppen om vorm/stevigheid te krijgen.

Frametas kan werken als je wat groter frame hebt.
Maar ik had daar ook last van dat ik er soms met knie tegenaankom, dan zal dan een keer per half uur zijn maar op lange dag heb je dan toch blauwe plek/schaafplek op je been.
Ook oppasen met tassen die met klittenband gemonteerd worden trouwens met schuurplekken op frame.

Ook mooie tassen die tailfin recent heeft gelanceerd :
https://www.tailfin.cc/category/small-packs/?v=79cba1185463

[ Voor 8% gewijzigd door DDX op 27-06-2022 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
DDX schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:47:
[...]

Gaat gegarandeerd zwieberen.
Alleen als je alle bandjes echt strak aantrekt valt het mee maar nogsteeds.
Genoeg mensen gesproken die zeggen nee hoor mijn tas zwiebert niet, fiets je achter ze als ze aanzetten na bocht of op een klim...

En als je er botorhammen in gaat stoppen wil je niet al die bandjes strak aantrekken.
Vaak moet je ook minimale hoeveelheid spullen erin stoppen om vorm/stevigheid te krijgen.

Frametas kan werken als je wat groter frame hebt.
Maar ik had daar ook last van dat ik er soms met knie tegenaankom, dan zal dan een keer per half uur zijn maar op lange dag heb je dan toch blauwe plek/schaafplek op je been.
Ook oppasen met tassen die met klittenband gemonteerd worden trouwens met schuurplekken op frame.

Ook mooie tassen die tailfin recent heeft gelanceerd :
https://www.tailfin.cc/category/small-packs/?v=79cba1185463
Ik heb mijn tas laatst gebruikt met een gravelronde. Ook staand in het zadel en ik was echt verrast hoe zwieperloos dat ging. Terwijl ik dat bij een andere tas niet had. Maar.... het hangt er wel vanaf wat je precies in de tas hebt zitten.

Bij gebruik van frametas heb ik nog geen blauwe plekken/schaafplekken kunnen ontdekken. Maar jij hebt natuurlijk ook veel dikkere benen ;)

Aandachtspunt wat betreft schuurplekken kan ik van harte onderschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
DieAnder schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:46:
[...]

Voor het karkas maakt het geen hout uit, dat is van textiel.

De hieldraden (van staaldraad) zouden geknikt kunnen zijn als de band op een verkeerde manier is opgevouwen. Er zijn meerdere manieren van opvouwen om dit te voorkomen. Als je de band uit het doosje haalt zie je ogenblikkelijk of er een knik in een hieldraad zit. En zelfs dat is niet altijd rampzalig.
Ik heb zonet een van de banden onder de loop genomen.
Helaas kan je duidelijk een knik zien :(

Ik veronderstel dat deze retour moet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTg07ju_gaZD9iJYLqhkQI-j5KI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NM9EQXytS7mRYl7hC7upn9I4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-09 21:05
Heb zelf de Topeak Backloader van 10 liter geloof ik, werkt meer dan prima. Geloof meteen dat iemand die achter mij zal zien dat het wat zwiept, maar heb er zelf nog geen last van gehad. Nu draag ikzelf ook nog gewoon een rugzak op mijn rug, dus zie er eerder uit als pakezel dan als wielrenner. Maar bevalt wat mij betreft goed, die tas. Zeker voor wat grotere dingen die wel opgevouwen kunnen worden (kleding etc.) een prima tas.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 19-09 14:08
Moris schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:09:
[...]

[Afbeelding]
Dat lijkt eerder een kleine oneffenheid dan een 'knik'. Er zit geen harde vouwlijn of anderzins échte knik. Ik kan de oneffenheid niet van dichtbij beoordelen, maar op deze foto lijkt er echt geen knik te zitten en zou ik niet eens twijfelen deze gewoon te monteren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Kunnen we Tim ook nog even bedelven onder Kudo's?

https://www.strava.com/activities/7372837902

Hij heeft waarschijnlijk vandaag voor het laatste de route van de Ronde van Mont Aigoual gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
McMiGHtY schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:46:
Kunnen we Tim ook nog even bedelven onder Kudo's?

https://www.strava.com/activities/7372837902

Hij heeft waarschijnlijk vandaag voor het laatste de route van de Ronde van Mont Aigoual gereden.
Ah! mijn Held!

Hoezo voor het laatst?
Moris schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:09:
[...]

Ja dat is duidelijk een knik in de hieldraad. Ik denk dat je er wel veilig op kunt fietsen maar het is slordig van de verkopende partij om het zo in te pakken. Je kunt hem terugsturen en een nieuwe vragen maar dikke kans dat het vervangende exemplaar op dezelfde manier in een doosje wordt gefrommeld met hetzelfde resultaat.

Waar heb je die gekocht? Dan weet ik welke winkel ik moet mijden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

DieAnder schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:55:
[...]

Ah! mijn Held!

Hoezo voor het laatst?
Geen idee..maar zo staat het in zn strava titel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
Volgens twitter omdat hij gewoon oud wordt en denkt het straks niet meer te kunnen. Klinkt dus gelukkig niet als iets directs ernstigs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Mr. Stom schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:16:
[...]

Dat lijkt eerder een kleine oneffenheid dan een 'knik'. Er zit geen harde vouwlijn of anderzins échte knik. Ik kan de oneffenheid niet van dichtbij beoordelen, maar op deze foto lijkt er echt geen knik te zitten en zou ik niet eens twijfelen deze gewoon te monteren.
Ja, gewoon monteren , niks mee aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Misschien dat deze foto in een andere hoek en 2de band het nu wat duidelijker laat zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01qil90KkSzMCgxvDrCXpByXrB0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lkN2RPH79VzZ7etJ9vghBOVv.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 416 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).