Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 412 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:59
Jullie weten nog wel eens wat, toevallig ook iemand bekend in de buurt van Barendrecht? Zaterdag een lange rit doen en ben mijn waterpunten aan het plannen. Gebruik daar een combinatie van komoot en de drinkwaterkaart voor. Nu zou er een waterpunt moeten zitten bij of het spartelbadje oude maas (drinkwaterkaart of bij de speeltuin oude maas (komoot). Google Maps treetview biedt niet echt duidelijkheid hier.

Dit punt is redelijk kritisch op mijn rondje. Iemand wat duidelijkheid toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 13:47
joker1977 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:12:
[...]

Oh ja ik weet wel dat er wel wat bijzittendie enkel in het wiel rijden, ik vroeg me alleen af of die mensen echt 'met de eer streken op Strava over hun gemiddelde' :9

De hele opzet van de Spaak-ritten is ook zo dat het laagdrempelig is en dat in principe iedereen mee mag zonder "eisen" te stellen aan de hoeveelheid kopwerk die je doet. Persoonlijk vind ik dat wel de charme van de ritten.
Klopt ook hoor, is ook allemaal prima. Zolang mensen die voor het eerst mee gaan, zichzelf niet overschatten. Ik heb ook wel eens een rit gehad, dat ik na een half uur kopwerk al werd teruggefloten want het ging te hard en 1 iemand kon niet volgen. Tsja dan kies je toch echt de verkeerde groep uit en iedereen heeft daar last van.

Overigens valt dat pronken nog wel mee hoor, is me wel eens opgevallen. Maar is nou niet dat ik dat altijd zit te bekijken. Meestal rijd ik toch met dezelfde gasten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:33

Kluus

Gang is alles

Hoe zitten die spaak ritten dan in elkaar? Zijn dat gewoon losse groepjes waarbij willekeurig mensen kunnen aanhaken maar dan toch met een principe van sust, of zit er wat meer samenhang in die groep?

Als ik met zo'n groep mee zou gaan en ik kan het tempo niet bijhouden zou ik gewoon lossen en keihard gaan trainen zodat het de volgende keer wel lukt, in plaats van zo'n hele groep op te gaan zitten houden... Zeker als ik er voor het eerst bij ben... Maar ik ken de opzet van deze ritten ook niet natuurlijk.

[ Voor 44% gewijzigd door Kluus op 13-06-2022 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Kluus schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:29:
Hoe zitten die spaak ritten dan in elkaar? Zijn dat gewoon losse groepjes waarbij willekeurig mensen kunnen aanhaken maar dan toch met een principe van sust, of zit er wat meer samenhang in die groep?

Als ik met zo'n groep mee zou gaan en ik kan het tempo niet bijhouden zou ik gewoon lossen en keihard gaan trainen zodat het de volgende keer wel lukt, in plaats van zo'n hele groep op te gaan zitten houden... Zeker als ik er voor het eerst bij ben... Maar ik ken de opzet van deze ritten ook niet natuurlijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkibZOqoaJEl-X0aHfyVRRXFPZE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oQlR6mn7j0zdjDZEpBjT6eCN.png?f=fotoalbum_large

Het principe is, verzamelen en staan een mannetje/vrouwtje of 80. Groepen worden omgeroepen, je rijdt mee waar je mee wilt rijden en gaan met die banaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja juist, dus als je met groep 1 mee gaat en je kan het niet bijhouden is het gewoon lossen zou ik zeggen :P.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:53
WaSteiL schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:23:
Jullie weten nog wel eens wat, toevallig ook iemand bekend in de buurt van Barendrecht? Zaterdag een lange rit doen en ben mijn waterpunten aan het plannen. Gebruik daar een combinatie van komoot en de drinkwaterkaart voor. Nu zou er een waterpunt moeten zitten bij of het spartelbadje oude maas (drinkwaterkaart of bij de speeltuin oude maas (komoot). Google Maps treetview biedt niet echt duidelijkheid hier.

Dit punt is redelijk kritisch op mijn rondje. Iemand wat duidelijkheid toevallig?
Stuur even een PM.

Liefst met linkje met je route.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Dat is wel een mooie snelheid voor groep 1, hier in het dorp zit ook een wielerclub en daar gaan ze bij de snelste groep pakweg 31 gemiddeld.
Dus dat zouden dan mooie "witte' ritjes worden als ik ooit genoeg uren maak om polarized te gaan fietsen.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:32

Grin

Ride si sapis.

Tinusvolkel schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:52:
Dat is wel een mooie snelheid voor groep 1, hier in het dorp zit ook een wielerclub en daar gaan ze bij de snelste groep pakweg 31 gemiddeld.
Dus dat zouden dan mooie "witte' ritjes worden als ik ooit genoeg uren maak om polarized te gaan fietsen.
Hier zitten ook regelmatig zeer getrainde (elite) wedstrijdrenners tussen en andere fanatiekelingen. Ze trappen echt stevig door, tijdens m'n kopbeurt zit ik zo op 340-400 watt (71-73kg).

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Grin schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:56:
[...]

Hier zitten ook regelmatig zeer getrainde (elite) wedstrijdrenners tussen en andere fanatiekelingen. Ze trappen echt stevig door, tijdens m'n kopbeurt zit ik zo op 340-400 watt (71-73kg).
En hoelang fiets je dan op kop? en op wat voor vermogens zit je dan als je niet op kop zit? Maar met een flinke groep zal het in de bochten flink aanpoten zijn om weer aan te haken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Tinusvolkel schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:58:
[...]

En hoelang fiets je dan op kop? en op wat voor vermogens zit je dan als je niet op kop zit? Maar met een flinke groep zal het in de bochten flink aanpoten zijn om weer aan te haken.
Ik fiets met enige regelmaat met @Grin , lees wekelijks... 8)7 soms meerdere keren 8)7
Beurten zijn zo lang je maar wilt, sommige doen 2-3 minuten, anderen een half uur. Wat je maar kunt volhouden, zitten geen eisen aan. Gemiddeld zal het neerkomen op zo'n 270W voor mij @ 86kg. De laatste paar keer. In het wiel is het dan Z2, op kop Z3/Z4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:32

Grin

Ride si sapis.

3-5 minuten, maar kunnen er ook 6-10 zijn als er een gelijkgestemde naast je zit.
Eenmaal in de groep zal het weer 200-250 watt zijn ofzo, lekker bijkomen. Na de bocht hou je altijd ff in als je op kop rijdt, uiteraard. Langzaam weer op gang trekken.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Tinusvolkel er zijn ook wel snelle groepjes "in de buurt" onder andere Coudewater en de Wedrenners en rond Eindhoven zit ook nog wat dacht ik, maar Eindhoven is voor mij dan weer net te ver uit de richting dus die ken ik verder niet echt.

[ Voor 25% gewijzigd door Kluus op 13-06-2022 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Kluus schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:07:
@Tinusvolkel er zijn ook wel snelle groepjes "in de buurt" onder andere Coudewater en de Wedrenners en rond Eindhoven zit ook nog wat dacht ik, maar dat is voor mij dan weer net te ver uit de richting.
Wedrenners is wel Nijmegen, ken wel wat jongens die daar meerijden. Dat gaat ook wel op goed tempo ja. Die A's rijden ook 39 gemiddeld ofzo. Maar is wel maar 1.5 uur ofzo dacht ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

rolandos582 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:08:
[...]

Wedrenners is wel Nijmegen, ken wel wat jongens die daar meerijden. Dat gaat ook wel op goed tempo ja. Die A's rijden ook 39 gemiddeld ofzo. Maar is wel maar 1.5 uur ofzo dacht ik
Ja klopt maar voor @Tinusvolkel is dat al enigsinds in de buurt en Coudewater is bij Den Bosch en nog wat korter, dat duurt maar een uur en gaat met 40-42 gemiddeld maar voor mij is dat inclusief heen en terug wel een leuke training, op woensdagavond meestal even vanuit het werk.

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 13-06-2022 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:49
Persoonlijk zie ik dat soort Spaak ritten niet echt als training. Als je wil trainen kun je beter aansluiten bij een club die gestructureerde trainingen geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

wisselwerking schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:12:
Persoonlijk zie ik dat soort Spaak ritten niet echt als training. Als je wil trainen kun je beter aansluiten bij een club die gestructureerde trainingen geeft.
Dat hangt er van af wat je onder trainen verstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Weet dat er hier in Uden ook een groep (noemen zich dacht ik Vamos :) ) zit die elke woensdagavond een rondje van 60km doen tegen de 40 per uur, maar dacht altijd dat zoiets nooit "netjes" kan gaan met verkeersregels en deelnemers want dan ga je zo'n gemiddelden niet makkelijk halen lijkt mij.
Maar dat is dus wel prima te doen @Kluus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Kluus schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:18:
[...]

Dat hangt er van af wat je onder trainen verstaat.
Ik zie het als voetbal met vrienden. Ja, je hebt er wel wat aan en het is gezellig, maar het is anders dan een voetbaltraining bij een club.

Het is wat mij betreft wel complementair. En ook belangrijk om plezier te hebben te houden. Dat vind ik persoonlijk het belangrijkste (als ambitie loze wielertoerist).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Tinusvolkel schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:19:
Weet dat er hier in Uden ook een groep (noemen zich dacht ik Vamos :) ) zit die elke woensdagavond een rondje van 60km doen tegen de 40 per uur, maar dacht altijd dat zoiets nooit "netjes" kan gaan met verkeersregels en deelnemers want dan ga je zo'n gemiddelden niet makkelijk halen. Maar dat is dus wel prima te doen @Kluus?
Oja Vamos zie ik ook wel eens wat op de feed van wat snelle gasten uit Uden voorbij komen. Hoe netjes het gaat ligt wel aan de route en het gekozen tijdstip. Ik vind Coudewater op woensdagavond bijvoorbeeld best OK, maar op andere tijdstippen rij ik die wegen ook wel eens en dan is het veel te druk met auto's voor zo'n groep bijvoorbeeld. De groepsgrootte is op woensdag ook beperkt. In het weekend vind ik Coudewater vaak te druk en mede daarom ga ik er dan niet zo snel heen.

Ik weet verder niet hoe het bij vamos gaat, ik zou er gewoon een keer gaan kijken. Je kan altijd omdraaien of het bij een keer houden als het niet bevalt.

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 13-06-2022 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 21:16

joker1977

Tweakert

wisselwerking schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:12:
Tja, dat is natuurlijk een persoonlijke mening, maar afhankelijk van de gekozen groep en je eigen niveau kun je die groepen prima gebruiken als duur-rit (evt. met tempo-blokken).

In het "slechtste" geval is het gewoon 2,5~ uur op de fiets-zitten training. Er is in beginsel voor wielrenners met een beperkte hoeveelheid tijd niet echt een scenario denkbaar waar de ritten geen 'nuttige' invulling zullen zijn.

Dat er effectievere manieren van trainen bestaan: Tuurlijk, dat klopt. Maar om nou te zeggen dat een 2,5~ uur groep-rit geen training is, gaat me te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Weet dat er hier in Uden ook een groep (noemen zich dacht ik Vamos :) ) zit die elke woensdagavond een rondje van 60km doen tegen de 40 per uur, maar dacht altijd dat zoiets nooit "netjes" kan gaan met verkeersregels en deelnemers want dan ga je zo'n gemiddelden niet makkelijk halen lijkt mij.
De kans is meer dan gemiddeld dat er wel wat verkeersregels worden overtreden. Dat doe ik al als ik solo fiets. Maar met een groep is de impact wel wat groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

wisselwerking schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:25:
[...]

De kans is meer dan gemiddeld dat er wel wat verkeersregels worden overtreden. Dat doe ik al als ik solo fiets. Maar met een groep is de impact wel wat groter.
Ja klopt, aan de andere kant rijden deze groepen, Vamos volgens mij ook, vaste rondjes waar bijvoorbeeld al geen stoplichten in zitten, brede rustige wegen (in combinatie met het tijdstip dat er gereden wordt) minder lastige kruispunten etc. Daardoor wordt de impact weer een beetje beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Kluus schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:29:
[...]

Ja klopt, aan de andere kant rijden deze groepen, Vamos volgens mij ook, vaste rondjes waar bijvoorbeeld al geen stoplichten in zitten, brede rustige wegen (in combinatie met het tijdstip dat er gereden wordt) minder lastige kruispunten etc. Daardoor wordt de impact weer een beetje beperkt.
Dat scheelt al een hele hoop. Als groep kun je op die manier de impact enorm verminderen, maar wel lekker "jouw" ding doen. Uiteindelijk wil je (ga ik gemakshalve vanuit) anderen ook niet tot last zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFortune
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:38
Even complete andere discussie waar anderen misschien ook wel verhalen over te vertellen hebben.

Laatst was het weer raak. Ik fietste een weekje op de mountainbike, racefiets was naar de maker. Gelijk last van bultjes van de processierups. Weer gigantisch jeuken. Vorig jaar had ik dit ook alleen toen was het echt nog veel erger. Hele benen eronder.

Wat ik al geprobeerd heb:
  • Aftersun smeren op de bultjes om te koelen
  • Soort spuitbus gekocht met schuim wat knettert
  • Met plakband over de bultjes gaan (helpt niet echt, heb nog gewoon haar op de benen)
Wat ik overweeg om te doen is mijn benen scheren waardoor brandhaartjes misschien minder blijven hangen.

Zijn er hier mensen die hier ook last van hebben en zoja, wat zijn jullie bestrijdingsmiddelen ertegen.

Vorig jaar had ik er namelijk soms slapeloze nachten van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:18

ZieMaar!

Moderator General Chat
Nee, bijna nooit last. In de 'foute' periode op de foute route zorg ik dat ik me met zo'n kledingborstel afrol, vooral in knieholtes en andere plekken waar het zou kunnen. Volgens mij hoeft het niet zo heel erg te plakken, want het zijn minuscule haartje (die je dus ook niet ziet). Ook zorg ik dat ik vlot douche.

Mocht ik dan toch nog ergens een bultje krijgen (gebeurt heel af en toe) dan zorgt menthol gel eigenlijk altijd direct voor verkoeling.

Als het zonnig is dan smeer ik me altijd in. Ik heb wel eens gelezen dat dat door de vettigheid ook iets helpt, maar dat zou ook prima een broodje aap kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:47
(jarig!)
MrFortune schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:56:
Even complete andere discussie waar anderen misschien ook wel verhalen over te vertellen hebben.

Laatst was het weer raak. Ik fietste een weekje op de mountainbike, racefiets was naar de maker. Gelijk last van bultjes van de processierups. Weer gigantisch jeuken. Vorig jaar had ik dit ook alleen toen was het echt nog veel erger. Hele benen eronder.

• Met plakband over de bultjes gaan (helpt niet echt, heb nog gewoon haar op de benen)
Wat ik overweeg om te doen is mijn benen scheren waardoor brandhaartjes misschien minder blijven hangen.

Zijn er hier mensen die hier ook last van hebben en zoja, wat zijn jullie bestrijdingsmiddelen ertegen.

Een paar jaar terug was het in Noord Brabant ook erg heftig. Ik had er gek genoeg toen veel meer last van dan nu. Dit jaar nog nauwelijks tot niet.

Heb er serieus wel wat nachten van wakker gelegen.

Wat bij mij hielp:
- Fohnen
- Niet fietsen bij of na regen i.c.m. onweer en veel wind (de spray en weg zit vól brandhaartjes)
- Ductapen na een rit

Bijzondere is ook dat de bultjes een allergische reactie is op een eiwit. Niet ieder persoon heeft er dus last van.

[ Voor 4% gewijzigd door Dix0r op 13-06-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
(jarig!)
Kluus schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:07:
@Tinusvolkel er zijn ook wel snelle groepjes "in de buurt" onder andere Coudewater en de Wedrenners en rond Eindhoven zit ook nog wat dacht ik, maar Eindhoven is voor mij dan weer net te ver uit de richting dus die ken ik verder niet echt.
In Eindhoven heb je 2 fietsclubs met 'vrije renners' . Je hebt ONYVA en EindjeFietsen waarbij de eerst vertrekkende groep (groep 1) de snelste renners heeft. Kun je daar niet meer volgen val je vanzelf terug naar groep 2, etc.

Bij laatstgenoemde groep wordt momenteel het hardst gereden (40-44km avg op het segment). Er wordt doorgaans geprobeerd in waaier te rijden. Kortom je komt op kop en geeft direct af. Afhankelijk van de samenstelling gaat dat niet altijd op en onstaat er chaos.. Snokje hier snokje daar zeg maar ;)

Is overigens wel enkel de maan- en woensdagen. Alleen woensdag is de dag waarop er knalhard wordt gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
WaSteiL schreef op maandag 13 juni 2022 @ 14:23:

Locatie volgens Komoot (voor/tegenover Achterzeedijk 7, 2991 SB Barendrecht) heb ik zelf wel eens gebruikt, maar niet heel recent. Op dat adres zit een automaat met snoep en drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
(jarig!)
Ik zie dat ook wel eens voorbij komen in mijn feed. Is dat ook vast tijdstip / locatie, en vrij aansluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09 10:01
R0y. schreef op vrijdag 10 juni 2022 @ 19:49:
Mijzelf een powermeter cadeau gedaan. De “oude” 4iii 105 kwam nu uit (dmv €25 kortingscode) op €225,- bij FuturumShop. De nieuwe versie doet veel langer met de batterij (tot 800 uur schijnbaar) maar is ook weer een stuk duurder.

Dan maar zo nu en dan een batterijtje vervangen :)
O dat klinkt niet gek. Maar ik zie dan dat er 105 staat (of bij de duurdere varianten Ultegra). en mijn cheap ass fiets heeft Sora. Is dat nog van enig belang of is het, nee, het kan niet?

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
Jesse schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:33:
[...]

Locatie volgens Komoot (voor/tegenover Achterzeedijk 7, 2991 SB Barendrecht) heb ik zelf wel eens gebruikt, maar niet heel recent. Op dat adres zit een automaat met snoep en drinken.
Ow ik zit mij in 1 keer te bedenken dat ik dit wel ken. Zit daar ook niet iets dat je op een treintje kan rondrijden?
Vorig jaar met de langste dag ben ik daar ook langs gekomen vanaf de andere kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:37

Galois

1811 - 1832

Wij gaan zaterdag op (ong.) de langste dag 330 km fietsen.
Nu heb ik een mooie route gemaakt en waterpunten opgenomen om de 80-90 km. Normaal gezien dus prima, maar nu wordt het zaterdag wel erg warm!

Ik twijfel dus of ik niet wat meer waterpunten moet opnemen. Nu dus om de kleine 3 uur…

Iedereen heeft twee bidons van 75 cL mee, dus 1,5 L per 3 uur excl. zeker een bidon tijdens de waterpuntenstops. Volgens mij wel prima dus… Wat zegt jullie ervaring?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:21
Geen idee hoe je route loopt, maar als je overdag fietst kom je toch wel langs bijvoorbeeld tankstations ?
Ook handig om bijvoorbeeld blikje cola te kopen/snel broodje en weer door.

Zal per persoon wisselen of om de 3 uur bijvullen voldoende is.

[ Voor 18% gewijzigd door DDX op 13-06-2022 16:48 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WaSteiL
Galois schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:44:
Nu heb ik een mooie route gemaakt en waterpunten opgenomen om de 80-90 km. Normaal gezien dus prima, maar nu wordt het zaterdag wel erg warm!

Ik twijfel dus of ik niet wat meer waterpunten moet opnemen. Nu dus om de kleine 3 uur…

Iedereen heeft twee bidons van 75 cL mee, dus 1,5 L per 3 uur excl. zeker een bidon tijdens de waterpuntenstops. Volgens mij wel prima dus… Wat zegt jullie ervaring?
Ik doe ongeveer hetzelfde, maar dan een route van 326km en ik plan ze ongeveer om de 60km (2 uur). Ik plan ze liever iets dichter op elkaar dan verder. Iedereen is anders in wat hij/zij nodig heeft. Aanbevolen is 500-750ml per uur. Waar met deze temperaturen je later op de dag wel rekening mee moet houden dat je behoefte wat groter wordt. Begin van de dag valt het allemaal nog wel mee met de temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 18:37

Galois

1811 - 1832

DDX schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:47:
Geen idee hoe je route loopt, maar als je overdag fietst kom je toch wel langs bijvoorbeeld tankstations ?
Ook handig om bijvoorbeeld blikje cola te kopen/snel broodje en weer door.

Zal per persoon wisselen of om de 3 uur bijvullen voldoende is.
Klopt. Genoeg mogelijkheden. Ook genoeg waterpunten op de route (ik gebruik hiervoor de app DrinkWaterSpots, wat ik wel vaker doe. Perfect!).

Het gaat er mij meer om dat als het niet nodig is, dat het dan niet hoeft. Maar zoeken naar drinken op zo’n lange tocht is gewoon irritant.

Ik schat dus in dat 3 bidons per 3 uur (twee mee en 1 bij het tappunt opdrinken) wel voldoende moet zijn.

Ik heb wel ergens gelezen (en onthouden) dat je lichaam niet meer dan 1 bidon per uur kan verwerken. Uiteraard per persoon afhankelijk (en meer…), maar een indicatie misschien wel.

Vandaar die ‘om de 80-90 km’.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Wij gaan er zelf vanuit onderweg vaak genoeg langs een tankstation of een winkel te komen. We hopen ook in de vroege namiddag klaar te zijn met onze rit en omdat we in Groningen stoppen hopen we daarmee ook de warmere temperaturen te ontlopen.

Zal wel goedkomen lijkt me.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFortune
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:38
Galois schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:44:

Met mooi weer zijn er zat mensen in de tuin bezig.
Gewoon even stoppen en vragen of je de bidons mag vullen.
Mag meestal altijd wel. Heb je ook gelijk een praatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
MrFortune schreef op maandag 13 juni 2022 @ 15:56:

Met de föhn er even op?

Google er maar even op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Jesse schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:33:
[...]

Dat puntje werkt niet meer.
Zit er nog wel een bij het peuterbadje, dat werkt alleen in de zomer.
Maar dan moet je even door het gras met je fiets.
WaSteiL schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:42:
[...]

Ow ik zit mij in 1 keer te bedenken dat ik dit wel ken. Zit daar ook niet iets dat je op een treintje kan rondrijden?
Vorig jaar met de langste dag ben ik daar ook langs gekomen vanaf de andere kant.
Dat is bij het treintje ja. Dat puntje heb ik zo vaak gecontroleerd en werkt bijna nooit.
Het is ook van de eigenaar van het pannenkoekenhuis, die hem met willekeur (dus niet) open zet.

[ Voor 21% gewijzigd door mhr-zip op 13-06-2022 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:40
Afgelopen zaterdag ride for the roses 120km gedaan. Eerste rit in een groep en nog eens door de Westerschelde tunnel. De tunnel viel mij mee, de klim was goed te doen en totaal geen last van uitlaatgassen terwijl er even ervoor nog verkeer door ging. Na de tunnel direct de andere buis in om weer aan de juiste kant van het water te komen.

Ook het rijden in een groep viel mij mee. Goed opletten en altijd zorgen (mocht er iets gebeuren) dat ik kon uitwijken. Merkte wel dat ik in de eerste 20km hoog in mijn hartslag zat puur vanwege hetgeen wat er rond mij gebeurde. Je zag daar duidelijk verschil tussen de mensen die vaker in een groep hadden gereden en wie dat nog nooit had gedaan. Vreemd bochten aansnijden, geen lijn houden etc. Later (veel van deze mensen gingen ook wat langzamer in de tunnel bij de klim) was dit gelukkig wat minder en kon ik voor mijn gevoel lekker mee komen. Zeker voor herhaling vatbaar. Ik rijd nog wel eens met groepen op de motor en persoonlijk denk ik dat die ervaring mij ook wel enigszins heeft geholpen om nu in een groep te fietsen. Lijn houden, communicatie, kijken in bochten waar je naar toe wilt en goed inspelen op hetgeen wat voor je speelt.

Kwam een paar uur later over de eindstreep.. Garmin uitgezet … Kijk op mijn telefoon, geen bericht van Garmin… gek. Ik kijk op Strava, zie een rit van 0 meter… wat… Heeft mijn Garmin het niet opgenomen om de 1 of andere reden :+

Ik was wel te volgen via livetracking en de gpx route was ook zichtbaar voor de personen met de link. Wel jammer, ik ben altijd wel fan van de stats. Maar, mooie ervaring en voor een goed doel!
DikkieDick schreef op maandag 13 juni 2022 @ 16:35:
[...]

O dat klinkt niet gek. Maar ik zie dan dat er 105 staat (of bij de duurdere varianten Ultegra). en mijn cheap ass fiets heeft Sora. Is dat nog van enig belang of is het, nee, het kan niet?
Als het van de huidige generatie is zou het moeten passen. Je hebt alleen dan links en rechts verschil wat betreft kleur en vorm. Heb ik nu ook. Crankset is Shimano FC-RS510. Komt ooit nog wel eens een 105 crankset op voor de looks, die paar gram kan mij gestolen worden :)
Mistraller schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:58:
[...]

De 4iiii is inderdaad wel de sensor die ik veruit het vaakst moet verversen. Ik heb wel Chipolo tracking aanstaan, weet niet of dat uitmaakt.
Ik moest even zoeken wat dat was maar wel een handige functie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:23
ZieMaar! schreef op maandag 13 juni 2022 @ 08:18:

Volgende week een weekje Eifel (vanuit Heimbach), hopelijk weer wat hoogtemeters meepakken. Op climbfinder heb ik een mooie route gevonden, maar verder vind ik weinig. Op fiets.nl staan vooral hele lange routes, dat is net niet waar ik naar op zoek ben. Zie ik een website met routes over het hoofd oid? Kan Komoot of Strava wel routes laten maken, maar dat is meer een last resort…
Paar jaar terug ook vanuit Heimbach deze route gedaan. Mooier wordt het niet imo als je van hoogtemeters houdt :)

https://www.strava.com/activities/1584930679

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Nu online
Louislouislouis schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:16:
[...]

Heel vervelend verhaal van de botsing. Dit onderstreept wel mijn idee dat groepen >6 gewoon niet echt handig zijn als er geen afgezet parcours is, zeker als wielertoeristen en al helemaal in het weekend.

In mijn fietsclubje splitten we groepen tegenwoordig altijd op. En zelf rij ik principieel al een tijdje niet meer in grote groepen op de openbare weg.
Het idee was initieel ook om in 2 groepen te gaan maar aangezien rond vertrektijd er nog weinig man waren was besloten om met 1 groep te gaan toen er plotseling op punt van vertrek nog een aantal kwamen opdagen.

Ik denk dat ook met een groep van 6 een dergelijke botsing niet was voorkomen. Op het moment dat je met ongeveer 30 km/u komt aanrijden en er rijdt ineens een auto voor je het fietspad op dan is de remweg simpelweg te kort.
Tinusvolkel schreef op maandag 13 juni 2022 @ 12:45:
[...]

Dit vraag ik mij ook af, ik heb nooit in grote groepen gefietst (max met 4 man) en meestal fietsen wij op de dijken in een treintje en dan we om de beurt het kopwerk, maar als je dan niet op kop fietst dan is de intensiteit al zoveel minder dat je lekker kan uitrusten, dus mijn vraag: heb je nog wel het gevoel dat je iets gedaan hebt als in een groep van meer dan 10 man fietst? want extreem hard fietsen met een grote groep lijkt mij ook niet heel verstandig / handig.
Een groepsrit doe ik voor het sociale aspect en om relaxed te kunnen rijden Daarnaast zit in de groepsritten boven de 100km altijd wel een koffie pauze en rij ik de ritten tot zo'n 140km die ik solo rij altijd wel in 1 keer door wat zo'n groepsrit ook stuk relaxter maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
kwiebus schreef op maandag 13 juni 2022 @ 22:57:
[...]

Een groepsrit doe ik voor het sociale aspect en om relaxed te kunnen rijden Daarnaast zit in de groepsritten boven de 100km altijd wel een koffie pauze en rij ik de ritten tot zo'n 140km die ik solo rij altijd wel in 1 keer door wat zo'n groepsrit ook stuk relaxter maakt.
Idd als je toch al genoeg fietst in de week dan past er een rustiger groepsritje prima bij :)
Doe ik eigenlijk met hardlopen ook, morgen ga ik weer gezellig met collega's lopen op een tempo dat we mooi bij kunnen buurten.

Hebben jullie altijd een plan als je wegfietst? en passen jullie die aan als het lekker / minder lekker gaat?
Hier was ik vanmorgen eigenlijk van plan om langs het kanaal wat versnellingen te doen, maar het voelde vanmorgen zo goed dat ik er maar 1 versnelling van gemaakt heb. Het was ook heerlijk weer, lekker temperatuurtje (met arm en beenstukken) en geen wind. Maar moet denk ik wel weer is een FTP test gaan doen, zat vanmorgen op 97% FTP zonder echt helemaal kapot te gaan, en of deze rit veel trainingsmeerwaarde heeft weet ik niet maar het voelde wel lekker :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Ja als je flink lang stuk op 97% rijdt, en je HR komt niet eens in de drempel zone, EN de RPE is laag, dan is het zeker tijd om te hertesten :)

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Tinusvolkel schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 07:53:
[...]

Idd als je toch al genoeg fietst in de week dan past er een rustiger groepsritje prima bij :)
Doe ik eigenlijk met hardlopen ook, morgen ga ik weer gezellig met collega's lopen op een tempo dat we mooi bij kunnen buurten.

Hebben jullie altijd een plan als je wegfietst? en passen jullie die aan als het lekker / minder lekker gaat?
Hier was ik vanmorgen eigenlijk van plan om langs het kanaal wat versnellingen te doen, maar het voelde vanmorgen zo goed dat ik er maar 1 versnelling van gemaakt heb. Het was ook heerlijk weer, lekker temperatuurtje (met arm en beenstukken) en geen wind. Maar moet denk ik wel weer is een FTP test gaan doen, zat vanmorgen op 97% FTP zonder echt helemaal kapot te gaan, en of deze rit veel trainingsmeerwaarde heeft weet ik niet maar het voelde wel lekker :)
Mijn plan gaat niet verder dan de intensiteit van te voren bepalen en afwisselen per rit (of eigenlijk 2 intensieve ritjes per week en die niet achter elkaar), dus als ik gisteren een rit op hoge intensiteit heb gedaan doe ik het vandaag rustig aan, zo probeer ik dat een beetje gepolariseerd in te delen en dat gaat best goed eigenlijk. En inderdaad als het goed voelt is het wel lekker om gewoon te knallen.

Een paar jaar geleden was ik ook heel actief met mijn powermeter bezig en daarmee gestructureerd te trainen maar eigenlijk leverde dat voor mijn gevoel niet zo heel veel extra op en ik vond het ook niet echt leuk. Heb toch gemerkt dat ik meer fietser ben dan trainbeest en ik kan ook erg genieten van de rustige ritjes. Ik zou op zich ook wel zonder die powermeter kunnen, dat gebruik ik nu alleen om te pacen en om achteraf de intensiteit van een rit een beetje bij te houden.

Edit: Ik moet hierbij wel zeggen dat ik 10 (in de winter) tot 15 (in de zomer) uur per week op de fiets zit, als je volume wat lager ligt wordt het voordeel wat je kan halen met gestructureerd trainen wel hoger.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 14-06-2022 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Kluus schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:37:
[...]

Edit: Ik moet hierbij wel zeggen dat ik 10 (in de winter) tot 15 (in de zomer) uur per week op de fiets zit, als je volume wat lager ligt wordt het voordeel wat je kan halen met gestructureerd trainen wel hoger.
Is dat zo? Volgens mij is de basale gedachte van "gestructureerd trainen" zodanig dat je genoeg herstel krijgt ondanks een toenemende trainings-load. Omdat je meer fietst, heb je minder herstel-tijd en daarom moet je meer gestructureerd trainen om zo genoeg herstel te krijgen.

Als je minder fietst heb je "automatisch" meer herstel-tijd en zou je dus in theorie juist relatief meer "full gas" kunnen gaan in de beperktere tijd die je hebt. Toch ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

joker1977 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:05:
[...]

Is dat zo? Volgens mij is de basale gedachte van "gestructureerd trainen" zodanig dat je genoeg herstel krijgt ondanks een toenemende trainings-load. Omdat je meer fietst, heb je minder herstel-tijd en daarom moet je meer gestructureerd trainen om zo genoeg herstel te krijgen.

Als je minder fietst heb je "automatisch" meer herstel-tijd en zou je dus in theorie juist relatief meer "full gas" kunnen gaan in de beperktere tijd die je hebt. Toch ?
Ja ik bedoel met gestructureerd trainen vooral blokken trainen, zeg maar het idee van trainerroad dat je echt heel specifiek gaat trainen in de tijd die je hebt. Verder heb ik niet zo veel met trainingsleer, ik plan gewoon twee tot drie ritjes in de week op hogere intensiteit en de rest is redelijk op het gemak en daarbij hou ik een beetje de bekende trainings-load grafiekjes in de gaten.

Edit: Volgens mij bedoelen we eigenlijk hetzelfde maar jij bedoeld met "gestructureerd trainen" volgens mij meer het polarized idee, wat ik voor mijzelf ook toepas. Maar als ik denk aan "gestructureerd trainen" denk echt dat je zegt "vandaag ga ik een uurtje twee 20 minuten blokken in zone 4 doen" omdat dat zo in een vooraf door een trainer of algoritme samengesteld schema staat. :)

Maar je kan ook zeggen van "Poeh dat was een heftig ritje gisteren, vandaag gewoon maar een beetje lostrappen" zeg maar, of: "Zondag ga ik die cyclo rijden, dus dan ga ik deze week even alleen rustige ritjes rijden". Dat is een idee wat beter bij mij past in ieder geval ;).

[ Voor 26% gewijzigd door Kluus op 14-06-2022 10:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Als je minder fietst heb je misschien ook wel meer hersteltijd nodig ?
Gewoon naar je lichaam luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DikkieDick
R0y. schreef op maandag 13 juni 2022 @ 19:18:

[...]

Als het van de huidige generatie is zou het moeten passen. Je hebt alleen dan links en rechts verschil wat betreft kleur en vorm. Heb ik nu ook. Crankset is Shimano FC-RS510. Komt ooit nog wel eens een 105 crankset op voor de looks, die paar gram kan mij gestolen worden :)
Huidige generatie? Mijn Trek is van 2015. Het zou mij ook niet boeien dat er verschil in zit.
Dit is de bewuste fiets: https://archive.trekbikes...rek/1_2_h2_triple/details

Bewuste crank is Crank FSA Vero, 50/39/30 (triple) .

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:39

Phydomir

Dennis

Mijn kijk erop is dat het eigenlijk tweeledig is.
Je hebt de individuele trainingen zo effectief mogelijk maken. Als ik bijvoorbeeld 1,5 uur heb, dan zal ik meer hebben aan bijvoorbeeld 4 x 15 minuten op threshold, dan dat ik die 1,5 uur op 80-85% ga "brommeren".
Daarnaast heb je het complete pakket. Dus een block van 4 tot 6 weken waarbij de trainingen op elkaar zijn afgestemd. Hierdoor bouw je genoeg variatie in het soort training wat je doet en zorg je er ook voor dat het week na week opbouwt tot je rust week hebt. Dit alles met in het achterhoofd het beter/sterker worden.

Voor mij werkt dit heel erg lekker en bijna ieder ritje wat ik doe heeft dan ook een doel. Of intervallen of Z2 endurance ritjes. Neemt niet weg dat bijvoorbeeld een ritje over de Posbank knallen om je PR-en aan te scherpen, ook heel erg leuk kan zijn.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Kluus schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:13:
[...]
=
Edit: Volgens mij bedoelen we eigenlijk hetzelfde maar jij bedoeld met "gestructureerd trainen" volgens mij meer het polarized idee, wat ik voor mijzelf ook toepas. Maar als ik denk aan "gestructureerd trainen" denk echt dat je zegt "vandaag ga ik een uurtje twee 20 minuten blokken in zone 4 doen" omdat dat zo in een vooraf door een trainer of algoritme samengesteld schema staat. :)
Belangrijkste pijlers van gestructureerd trainen zijn progressive overload, recovery en specificity.
Dus als jij een doel hebt om beter te worden, dan kun je (denk ik) maar zover komen met "random" trainingen.
Tenzij je een genetische freak bent en reageert op alles wat je maar doet :).
Polarized trainen is een trainings intensiteit distributie model, maar voor de invulling van een polarized plan moet je nog steeds terug naar de pijlers. Als jij week in week uit redelijk dezelfde trainingen af werkt, dan zul je op een gegeven moment gewoon stoppen met progressie te maken. Wat natuurlijk ook prima is, als je niet als doel hebt om beter te worden maar gewoon lekker wilt fietsen.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:40
DikkieDick schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:05:
[...]

Huidige generatie? Mijn Trek is van 2015. Het zou mij ook niet boeien dat er verschil in zit.
Dit is de bewuste fiets: https://archive.trekbikes...rek/1_2_h2_triple/details

Bewuste crank is Crank FSA Vero, 50/39/30 (triple) .
Volgens mij gaan de 4iiii enkelzijdige meters dan niet passen. 4iii heeft op hun website een product finder die je eventueel in zou kunnen vullen.

Edit: lijkt een vierkante as, gaat niet passen. Op de huidige generatie cranksets van Shimano (die er al even zijn) past het wel.

[ Voor 10% gewijzigd door R0y. op 14-06-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Overigens komt de wetenschap een beetje terug op Polarized trainen en lijkt het erop dat - als je kijkt naar echte topatleten, Pyramidal een iets beter model is.

We zitten een beetje aan het begin van een shift in het denken hierover.

Zie oa: https://slimmer-presteren...nderdaad-de-beste-aanpak/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Michaelg schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 11:19:
[...]

Belangrijkste pijlers van gestructureerd trainen zijn progressive overload, recovery en specificity.
Dus als jij een doel hebt om beter te worden, dan kun je (denk ik) maar zover komen met "random" trainingen.
Tenzij je een genetische freak bent en reageert op alles wat je maar doet :).
Polarized trainen is een trainings intensiteit distributie model, maar voor de invulling van een polarized plan moet je nog steeds terug naar de pijlers. Als jij week in week uit redelijk dezelfde trainingen af werkt, dan zul je op een gegeven moment gewoon stoppen met progressie te maken. Wat natuurlijk ook prima is, als je niet als doel hebt om beter te worden maar gewoon lekker wilt fietsen.
Het eerste doel is "lekker fietsen" maar ik wil gewoon altijd op een redelijk niveau zitten omdat ik regelmatig realatief spontaan een bepaalde rit ga doen, bijvoorbeeld een dagje Ardennen waarvoor ik ook "goed" wil zijn en ik denk dat dat voor veel mensen wel geldt. Ik vind het lastig om dat dan in te passen in een langdurig plan en ken eigenlijk niet veel fietsers die dit ook langdurig en met succes doen.

Overigens zien "als je maar wat doet" je trainingsweken er ook telkens een beetje anders uit natuurlijk het is dan juist niet zo dat je steeds maar weer hetzelfde doet.

Ik ben het trouwens wel eens met @Phydomir dat voor korte trainingen inderdaad intervallen wel gunstiger is, dat doe ik ook wel eens maar dan kijk ik gewoon op dat moment welke zone ik een beetje wil bijspijkeren maar geen idee wat dan écht het effect is. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Kluus op 14-06-2022 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
@Kluus volgens mij hoef je om "altijd op een redelijk niveau" te zitten niet zo heel veel bijzonders te doen. Maar het hangt er natuurlijk ook vanaf met wie je wil vergelijken. Met mijn niet gestructureerde trainen kan ik vaak wel aardig meekomen binnen de club. En als ik vandaag bedenk om morgen 400km te fietsen dan kan dat ook.

Ik denk dat het voor de meeste fietsers lastig is (en waarschijnlijk ook niet leuk) om langdurig gestructureerd plan te volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:46

McMiGHtY

- burp -

Ik weet van mezelf dat ik:

Binnen - Heel erg gestructureerd kan trainen middels trainerroad en daarmee heel goed de winter uit kom om het zo maar te zeggen.

Buiten - Heel erg wil genieten van het fietsen zelf, en erg kan genieten van op kop rijden.

's Winters fiets ik normaal gesproken maar 1x per week buiten. (De "Winterfietsers) en zit ik een keer of 4..5 op de trainer. Maximaal 1,5 uur per keer, met uitschieters naar 2,5 als ik me op zondagmiddag echt verveel.

Als de binnenperiode er weer is: Sustained Power Build en daarna Century via TrainerRoad

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 18:47
DDX schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:15:
Als je minder fietst heb je misschien ook wel meer hersteltijd nodig ?
Gewoon naar je lichaam luisteren.
Dat vraag ik mij bij jou wel eens af haha....
Als jij zo'n monsterrit in het weekend hebt gedaan, zegt je lichaam dan gewoon; doe morgen maar gewoon lekker 80km forenzen? ;)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dix0r
(jarig!)
wisselwerking schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:08:
@Kluus volgens mij hoef je om "altijd op een redelijk niveau" te zitten niet zo heel veel bijzonders te doen. Maar het hangt er natuurlijk ook vanaf met wie je wil vergelijken. Met mijn niet gestructureerde trainen kan ik vaak wel aardig meekomen binnen de club. En als ik vandaag bedenk om morgen 400km te fietsen dan kan dat ook.

Ik denk dat het voor de meeste fietsers lastig is (en waarschijnlijk ook niet leuk) om langdurig gestructureerd plan te volgen.
Sleutelwoord is consistentie.

Desondank is het wel lekker om een doel te hebben. Dan kun je toch ergens naartoe werken. Ik heb niet echt meer concrete doelen voor dit seizoen (behalve hier en daar overal lekker meedraaien). Qua motivatie ga ik dan ook niet ergens 'bijtrainen' ofzo.

Eigenlijk is het seizoen ook 'nu'. Dus als je nu nog moet trainen ben je te laat (en had je deze winter- of voorjaar beter je best moeten doen ;)).

Andere beperking is trouwens tijd. Hier en daar zou ik voor mezelf nog wel wat scherper kunnen staan. Er is alleen simpelweg niet meer (fiets) tijd beschikbaar om beter te worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Dix0r op 14-06-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Kluus schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 12:03:
[...]

Het eerste doel is "lekker fietsen" maar ik wil gewoon altijd op een redelijk niveau zitten omdat ik regelmatig realatief spontaan een bepaalde rit ga doen, bijvoorbeeld een dagje Ardennen waarvoor ik ook "goed" wil zijn en ik denk dat dat voor veel mensen wel geldt. Ik vind het lastig om dat dan in te passen in een langdurig plan en ken eigenlijk niet veel fietsers die dit ook langdurig en met succes doen.

Overigens zien "als je maar wat doet" je trainingsweken er ook telkens een beetje anders uit natuurlijk het is dan juist niet zo dat je steeds maar weer hetzelfde doet.
Maar wat is dan redelijk niveau en goed zijn in een dagje Ardennen ? Wellicht stomme vraag hoor, maar mijn brein werkt totaal niet op die manier :). Ik moet dat echt kunnen kwantificeren voor mijzelf. Wat ik vandaag als "goed" aanschouw, is dat volgend jaar niet meer. Want dat zou betekenen dat ik geen vooruitgang geboekt heb. (en ja zeker, ik erken ook echt dat dat op een gegeven moment niet meer realistisch is om te mogen verwachten van mijzelf. Dus dat kan nog wel eens voor een intern conflict zorgen :P )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Michaelg schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:20:
[...]

Maar wat is dan redelijk niveau en goed zijn in een dagje Ardennen ? Wellicht stomme vraag hoor, maar mijn brein werkt totaal niet op die manier :). Ik moet dat echt kunnen kwantificeren voor mijzelf. Wat ik vandaag als "goed" aanschouw, is dat volgend jaar niet meer. Want dat zou betekenen dat ik geen vooruitgang geboekt heb. (en ja zeker, ik erken ook echt dat dat op een gegeven moment niet meer realistisch is om te mogen verwachten van mijzelf. Dus dat kan nog wel eens voor een intern conflict zorgen :P )
Ik heb er ook wel een kwalificering voor mezelf aan hangen maar hier gaan vast wat mensen over vallen.. :) Dat is namelijk dat ik probeer top 10% te zijn op bergop segmenten op strava (zowel korte als lange (alpen)klimmen) :+. Mijn doel voor cyclosportieven is meestal ook om top 10% te rijden, dat lukt eigenlijk altijd wel tot nu toe en dan ben ik gewoon tevreden :).

Ik fiets om het fietsen en hoef niet beter te worden dan dat en dat ik gewoon overal mee mee kan komen waar ik zin heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Kluus schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:56:
[...]

Ik heb er ook wel een kwalificering voor mezelf aan hangen maar hier gaan vast wat mensen over vallen.. :)
Haha ik ben de laatste die hier wat van zou vinden :D

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Michaelg schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:58:
[...]

Haha ik ben de laatste die hier wat van zou vinden :D
Nouja het is een beetje een stravistentrekje maar wel een maniertje om jezelf een beetje te meten ten opzichte van de algemene fiets populatie. :P

Mijn werkelijke doel is eigenlijk nog veel smeriger want ik heb gewoon een kleine mentale selectie van fietsmaten die ik meer pijn wil kunnen doen dan zij mij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DikkieDick
Terugkomend op de RTL 515:

https://www.mybiketraffic.com/rides/view/23995

Gisteren tijdens mijn rit had ik de radar met achterlicht gemonteerd.
Met de radar krijg je leuke informatie. Of je er wat aan hebt is een 2e. Zie je waar en wanneer je werd gepasseerd door auto's. Overigens bij pakweg 18 en 22 minuten waren het racefietsers die voorbij gingen en bij 48 en 53 minuten kwamen er 2 stipjes op het scherm en betrof het een trein.
En het is een stuk relaxter fietsen want je krijgt bijtijds te horen dat er een voertuig aan komt. En in geval van auto's schrik je je dan niet meer wezenloos als je door de wind de auto pas in de laatste seconde hoort.
Deze rit ging ook over een aardig deel autoweg (60km-wegen) zonder fietspaden. Terugweg ging wel grotendeels over fietspad.
Kan deze Garmin RTL 515 van harte aanbevelen en nee, ik heb geen aandelen.

aka pluim003

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Laatst online: 10:24
wackmaniac schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 20:59:
Na veel twijfelen en veel zoeken vandaag een Lapierre Xelius SL 7.0 gekocht. In de kleur "pearl dark blue". Wat ik vreemd vond is dat de linker remhendel de achterrem bediende. Op mijn beide vorige fietsen - Bulls en Focus - was de linker remhendel de bediening van de voorrem. Heb gevraagd of ze de remmen willen omdraaien bij het fietsklaar maken 🤷‍♂️.

Komende week een bike fit en hopelijk komend weekend the maiden voyage.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDCFqf3QjBp43tzAH6IcEoyypNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxg23fM9oL1R1wlfJoDz0nGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Van de week dan de maiden voyage kunnen doen. Mijn eerste ervaring met elektronisch schakelen en dat valt niet tegen; Schakelen gaat erg snappy.

Aangezien ik mijn andere fiets als winterfiets wil gaan gebruiken heb ik een extra mount gekocht voor mijn Garmin. Ben gegaan voor een HideMyBell. Mount zelf is uitstekend, maar ben wel een beetje teleurgesteld in het volume van de bel. Nu nog even kijken of ik mijn oude Garmin-sensoren nog ergens kan opsnorren, dan zet ik die op de winterfiets en laat ik de nieuwe sensoren mooi op deze zitten.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WaSteiL
DikkieDick schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:24:

Met de radar krijg je leuke informatie. Of je er wat aan hebt is een 2e. Zie je waar en wanneer je werd gepasseerd door auto's. Overigens bij pakweg 18 en 22 minuten waren het racefietsers die voorbij gingen en bij 48 en 53 minuten kwamen er 2 stipjes op het scherm en betrof het een trein.
En het is een stuk relaxter fietsen want je krijgt bijtijds te horen dat er een voertuig aan komt. En in geval van auto's schrik je je dan niet meer wezenloos als je door de wind de auto pas in de laatste seconde hoort.
Deze rit ging ook over een aardig deel autoweg (60km-wegen) zonder fietspaden. Terugweg ging wel grotendeels over fietspad.
Ik heb er ook eentje sinds 2 weken en met mijn ritjes over de dijk van Nieuwegein naar Schoonhoven is het echt wel een topper. Ik heb nu al een paar keer gehad met flink wind dat je de auto's niet hoort aankomen en je schrikt als ze wel in 1 keer naast je zitten. Nu is het gewoon duidelijk.
Parallel wegen zijn wel wat irritant omdat hij dan ook constant opkomend verkeer aangeeft, maar dat accepteer ik graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:32
Werkt mooi zo te zien @Dickydick mooie wereld ook daar het hogeland, met name met dit weer ;) maar op deze landweggetjes wordt regelmatig hard gereden en met name bij laagstaande zon is het linke soep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:55
DikkieDick schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:24:

Bekende wegen (ik rijd er bijna dagelijks voor woon/werk verkeer ;)) maar inderdaad is de Varia Radar daar echt een toegevoegde waarde voor mij. Scheelt continue nerveus achterom kijken of er niet weer een automongist (vlak) langs je komt scheuren. Nu kan ik door de oranje/rode snelheids indicatie ook nog enigszins zien hoe hard ik genaderd wordt zonder lang naar het scherm te moeten staren O-)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Laatst online: 15-09 16:28
wackmaniac schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:43:
[...]

[Afbeelding]

Van de week dan de maiden voyage kunnen doen. Mijn eerste ervaring met elektronisch schakelen en dat valt niet tegen; Schakelen gaat erg snappy.
Mooie fiets!
Foto tussen Ammerstol en Schoonhoven genomen zo te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Mistraller schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 13:05:
[...]

Dat vraag ik mij bij jou wel eens af haha....
Als jij zo'n monsterrit in het weekend hebt gedaan, zegt je lichaam dan gewoon; doe morgen maar gewoon lekker 80km forenzen? ;)
Ja zoiets, gisteren morgen bijvoorbeeld lekker rustig trappen.
En terugweg ook geen omweg.

En als benen er zin in hebben doe ik omweg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13:38
Hallo Allemaal,
Ik ben sinds een jaar begonnen met wielrennen
Nu ga ik vaak met vrienden 1/2 rondjes in de week fietsen dat ziet er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axz4u55O4OE2eFBzrQpThCOdMmk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TvBpeuUib7EXNhjMM3laNc7J.jpg?f=fotoalbum_large

Kan het kwaad om zo te fietsen? En wat is aan te raden om naast deze ritjes nog te doen?

Mijn doel hierbij is eigenlijk gewoon om algemeen beter te worden om in wat langere ritten met meer hoogtemeters te kunnen gaan doen!

[ Voor 16% gewijzigd door luuk66 op 14-06-2022 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 18:47
DDX schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:02:
[...]

Ja zoiets, gisteren morgen bijvoorbeeld lekker rustig trappen.
En terugweg ook geen omweg.

En als benen er zin in hebben doe ik omweg ;)
Jouw benen hebben altijd zin 8)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

luuk66 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:13:
Hallo Allemaal,
Ik ben sinds een jaar begonnen met wielrennen
Nu ga ik vaak met vrienden 1/2 rondjes in de week fietsen dat ziet er ongeveer zo uit:
[Afbeelding]

Kan het kwaad om zo te fietsen? En wat is aan te raden om naast deze ritjes nog te doen?

Mijn doel hierbij is eigenlijk gewoon om algemeen beter te worden om in wat langere ritten met meer hoogtemeters te kunnen gaan doen!
Kan het kwaad? Neuh, niet echt. Vooral als je nog maar kort fiets zal je overal beter van worden. Als je aan deze ritten wat wil toevoegen zou ik beginnen met langere, rustige ritten. Als je alleen een hartslag meter hebt moet je denken aan je hartslag hoog zone 2, laag zone 3. Mischein om mee te beginnen zelfs wel helemaal in zone 2. Je kan ook je ademhaling als graadmeter aanhouden. Je hoort het vaak omschreven als: als je met iemand zou bellen dan kan die horen dat je bezig bent met een workout maar je hebt geen moeite om volledige zinnen achter elkaar uit te spreken. Je hoeft dus niet midden in een zin naar adem te happen.

Mocht je het echt serieus willen gaan aanpakken dan kun je een vermogensmeter overwegen en gaan trainen in vermogens zones.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Mistraller schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:13:
[...]

Jouw benen hebben altijd zin 8)
Of het is z'n hoofd die z'n benen overstemmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Sommige mensen... :/ . Wat is er mis met je leven dat je dat soort dingen gaat doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 22:40
Ben ook niet blij dat dit in de media opduikt i.v.m. copy cats. Ja, het is nieuws, maar het brengt het soort mensen waar idd wat goed mis mee is op ideeën.

Ik zit dus al twee weken in Denemarken en Zweden. Man, man, man, wat een zalige rust op de wegen hier (nog los van de schone luchten, prachtige natuur en glooiende wegen). Automobilisten die je behandeen als een mede weggebruiker (ruim passeren dus).
Op een m'n laatste ritje van 50 km welgeteld 3 andere fietsers tegengekomen, niet drie andere wielrenners, nee, 3 fietsers :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
(jarig!)
In het geval van de punaises op de weg hoef je je met tubeless geen zorgen te maken toch?

Andere vraag over tubeless nadat ik gister een bandje geplopt heb.

Waarom heeft de schwalbe-tubeless-air-pump-inflator een ventieldopje? 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f94kY9iS1PLVN82_XVbg54g6HLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rt6gHGY1QoYcODFZJys4C2cR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Dix0r schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:34:
In het geval van de punaises op de weg hoef je je met tubeless geen zorgen te maken toch?
Haha in ieder geval een beetje minder, gisteren nog mijn hand bijna open getrokken aan twee spijkers in mijn MTB band tijdens het omwisselen naar de bandjes voor de vakantie... Maar wel lamme acties zeg. :N

Bij het monteren van de nieuwe MTB banden heb ik overigens de race sealant van stans gebruikt maar ik had niet verwacht dat die extra korrels zó groot waren, je hoort het ook gewoon rond rollen als je aan het wiel draait, gelukkig niet tijdens het fietsen... Ik wilde deze sealant ook voor de vakantie in mijn racer gooien voor wat extra lekbestendigheid tijdens de KRM maar daar twijfel ik nu wel sterk over, ik denk dat dat toch de reguliere Stans gaat worden. Iemand anders deze sealant in 28mm race bandjes gehad?

[Afbeelding]
Die van mij heeft die niet (meer), eigenlijk niet eens zo'n slecht idee want het puntje van dat ventiel blijft overal achter haken als je dat ding mee neemt op vakantie ofzo. Is ook geen verwisselbare kern geloof ik, misschien draai ik er ook weer een dopje op voor wat extra bescherming als het ding eens valt ofzo. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-09 23:05
Dix0r schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:34:

[Afbeelding]
Ventieldopje is van metaal. Biedt bescherming, want dit ventiel zit natuurlijk niet 'veilig' in een wiel tussen je spaken en kan dus gemakkelijk beschadigen tijdens het opbergen. Ik heb hem los onder de werkbank staan, dus ben wel blij dat er enige bescherming op zit en anders blijft hij overal achter hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
(jarig!)
Mr. Stom schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:18:
[...]

Ventieldopje is van metaal. Biedt bescherming, want dit ventiel zit natuurlijk niet 'veilig' in een wiel tussen je spaken en kan dus gemakkelijk beschadigen tijdens het opbergen. Ik heb hem los onder de werkbank staan, dus ben wel blij dat er enige bescherming op zit en anders blijft hij overal achter hangen.
Ah weer een mysterie (en het nut van het ventieldopje) verklaard ;). Ik bewaar hem nog altijd in het kartonnen doosje met nog wat andere dingetjes (ventielen, ventielkern verwijderaar, klein busje voor sealant).

Ik had het pompje gisteren weer eens nodig omdat mijn CX banden tubeless niet goed op druk bleven. Ik kwam er uiteindelijk achter dat mijn velglint dus versleten was. Op sommige punten liep er lucht weg naar de spaakgaten. Betreft het originele (DT Swiss) velglint wat af fabriek in de velg zit.

Beide inmiddels vervangen en het lijkt erop dat ze beide nu hun lucht weer goed vasthouden _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Dix0r op 15-06-2022 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:34
Ik zit met een klein dilemma en kan jullie hulp wellicht goed gebruiken.
Momenteel fiets ik ongeveer eens per week ongeveer 50-60km. Ik wil nog wel vaker fietsen maar dat lukt vaak niet, maar dat terzijde. Dit doe ik op een licht-medium snelheid, omdat ik het vooral nu doe om af te vallen en niet zo zeer een topsnelheid wil behalen.

Nu heb ik bij zo'n rit vaak een banaan mee en die ik eet ik dan rond de 30km op. Dat gaat best wel prima, maar zo'n banaan wordt met deze temperaturen best wel warm en "smoetsig".

Ooit toen ik nog fanatiek aan het hardlopen en obstacle course running deed, had ik vaak gelletjes (AA, SiS en Born) mee. Ik ga daar prima op, maar dat plakt wel. Blijkbaar ben ik incompetent om dat zonder knoeien te eten. Voor hardlopen prima, maar heb weinig zin om mijn fiets onder te smeren.

Een energiebar zou dan prima zijn, maar daar zijn ook nog best veel verschillen in. Nou is het allemaal best persoonlijk, maar toch ben ik op zoek naar een energiebar die ik makkelijk kan opeten, je niet echt een droge mond van krijgt en het liefst toch beperkt in kcal is (ja ja lastig gezien ie wel snelle koolhydraten moet bevatten voor de energie). Dat laatste natuurlijk omdat ik wil afvallen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravocs
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-09 15:27
crimby schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:14:
Momenteel fiets ik ongeveer eens per week ongeveer 50-60km. Ik wil nog wel vaker fietsen maar dat lukt vaak niet, maar dat terzijde. Dit doe ik op een licht-medium snelheid, omdat ik het vooral nu doe om af te vallen en niet zo zeer een topsnelheid wil behalen.

Nu heb ik bij zo'n rit vaak een banaan mee en die ik eet ik dan rond de 30km op. Dat gaat best wel prima, maar zo'n banaan wordt met deze temperaturen best wel warm en "smoetsig".

Ooit toen ik nog fanatiek aan het hardlopen en obstacle course running deed, had ik vaak gelletjes mee. Ik ga daar prima op, maar dat plakt wel. Blijkbaar ben ik incompetent om dat zonder knoeien te eten. Voor hardlopen prima, maar heb weinig zin om mijn fiets onder te smeren.

Een energiebar zou dan prima zijn, maar daar zijn ook nog best veel verschillen in. Nou is het allemaal best persoonlijk, maar toch ben ik op zoek naar een energiebar die ik makkelijk kan opeten, je niet echt een droge mond van krijgt en het liefst toch beperkt in kcal is (ja ja lastig gezien ie wel snelle koolhydraten moet bevatten voor de energie). Dat laatste natuurlijk omdat ik wil afvallen :-)
Maurten in een bidon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:34
Ooh niet eens aan gedacht... dat is een drinkmix opgelost in water? Werkt dat ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac

Ooit toen ik nog fanatiek aan het hardlopen en obstacle course running deed, had ik vaak gelletjes (AA, SiS en Born) mee. Ik ga daar prima op, maar dat plakt wel. Blijkbaar ben ik incompetent om dat zonder knoeien te eten. Voor hardlopen prima, maar heb weinig zin om mijn fiets onder te smeren.

Wat je kan doen is een keer naar de LBS gaan en verschillende reepjes inslaan. En dan gewoon proberen wat je bevalt. Meeste reepjes worden een beetje zompig bij warm weer trouwens. Zelf ga ik vrij goed op krentenbollen op de wat kortere ritten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:32

Niet zo moeilijk doen in de zin van moeilijke en vaak dure oplossingen. Goed drinken met wat dorstlesser en gewoon stroopwafels meenemen. Bespaart je een hoop geld en heeft hetzelfde effect. Een beetje reepje kost al snel 1 a 2 euro. Daar heb je bijna een heel pak stroopwafels voor ;)

Of een snelle jelle, daar zitten ook voornamelijk koolhydraten in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:22
pier87 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:28:
[...]

Niet zo moeilijk doen in de zin van moeilijke en vaak dure oplossingen. Goed drinken met wat dorstlesser en gewoon stroopwafels meenemen. Bespaart je een hoop geld en heeft hetzelfde effect. Een beetje reepje kost al snel 1 a 2 euro. Daar heb je bijna een heel pak stroopwafels voor ;)

Of een snelle jelle, daar zitten ook voornamelijk koolhydraten in.
Ja precies dit, 50 a 60 km moet je ook nog wel redden met wat schepjes sportpoeder van de etos of maltodextrine zonder smaak in je bidon, kost heel weinig en hoef je ook niet met plakkerige reepjes en koekjes te slepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
@crimby Ik zou, zoals hierboven ook al wordt aangehaald, het niet zoeken in de specifieke sportvoeding. Voor 50-60km (ook daarboven trouwens) kun je prima uit de voeten met "normaal" voedsel. Bij dit soort afstanden heb ik vaak gewoon water/ranja/roosvicee in de bidon. En qua eten gaat er dan vaak iets van een Snelle Jelle of Luikse wafel mee.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Waarom heb zou je uberhaupt iets willen eten voor 50-60 km per week op relatief lage intensiteit als je wat wilt afvallen? Grote kans dat je wat je verbrandt ook weer bij eet. En ik verwacht ook niet dat je lichaam de extra energie nodig heeft om de rit te voltooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 13:15

Als je op licht/medium snelheid 50-60 km fietst, zeg eens ca. 2 uur, dan heb je m.i. helemaal geen eten nodig na 30km.

Ik zou vooraf gewoon passsend ontbijten/lunchen, zodat je maag redelijk gevuld hebt, dan kom je die 2 uur wel door.

Onderweg goed water/sportdrank drinken en na afloop "normaal" eten, ook niet overcompenseren.

Als je onderweg echt "honger" krijgt binnen 2 uur, dan rijdt je waarschijnlijk te intensief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
Je gaat er dan wel vanuit dat iemand met licht/medium effort 25-30km/h per uur fietst. Afhankelijk van je fitheid kan je daar natuurlijk ook 3 uur mee bezig zijn. In dat geval lijkt me het helemaal prima om een banaan of snelle jelle mee te nemen toch?.

Zo'n snelle jelle is 250 kcal oid. En 3 uur fietsen verbrand toch wel minimaal 1500 kcal. Als je dan in plaats van met hongerklop lekker op de fiets zit lijkt mij dat het wel waard. En anders vraag je lichaam daarna toch wel om die extra calorieen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wackmaniac
We kunnen niet in het lichaam van iemand anders kijken; Vroeger had Johan Museeuw de stelregel dat ritten onder vier uur was geen eten mee. Tegenwoordig wordt er heel anders over voeding gedacht. Als je luistert naar de podcasts met Jim van de Berg en de laatste podcast van In Het Wiel over voeding dan wordt er toch ook wel gezegd dat je het energieniveau op pijl moet houden gedurende een rit. Of dat nou een hele lange of een korte rit is.

Niet iedereen heeft eten nodig op een rit van 50-60km, maar sommigen zullen er wel baat bij hebben of willen "gewoon" graag eten mee.

Het is overigens niet gesteld dat je per se sportvoeding mee moet hebben. Wat hier al een aantal keer gezegd is kan je ook heel prima fietsen op Snelle Jelles, krentenbollen, muesli-repen oid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

pdukers schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:55:
Waarom heb zou je uberhaupt iets willen eten voor 50-60 km per week op relatief lage intensiteit als je wat wilt afvallen? Grote kans dat je wat je verbrandt ook weer bij eet. En ik verwacht ook niet dat je lichaam de extra energie nodig heeft om de rit te voltooien.
Ik vind dat zonder verdere kennis over de specifieke situatie van de vraagsteller best wel een totaal niet onderbouwde conclusie.

Zonder verdere kennis over de persoon kan het best zijn dat die persoon over een ritje van 60 km. bv. 2,5 - 3 uur doet. Als je dan een kleine snack ("banaan-equivalent") meeneemt is niet zo gek en zo'n hapje zal echt niet alles zijn qua energie wat je verbrandt.

Het kan ook zijn dat je de rit op een lastig tijdstip "moet" doen ivm. andere verplichtingen en dat het bijvoorbeeld betekent dat je je reguliere maaltijden moet opschuiven. Dan is het helemaal geen gek idee om even iets mee te nemen van 100-200 kcal.

Voor de originele vragensteller: Als je nog gewoon water in je bidon doet, zou ik eens kijken of je daar wat poeder aan toe kunt voegen wat bv. resulteert in wat extra energie. Genoeg opties voor isotone dorstlessers in de handel en dat hoeft ook niet heel duur te zijn. Ikzelf neem nog weleens een koekje of fruithapje mee, die ik 'gewoon' in de supermarkt koop. Decathlon heeft van die fruit-jellies, ook prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hartox
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:23

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TerHkl3hd-MZkko-Fy_OwdHUjOo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Oc7tm460BHA6207yv89KQU5Q.jpg?f=user_large

Kost niet veel en er zit in wat je nodig hebt :)

òÓ - MHI SRK-35-ZSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

pdukers schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:55:
Grote kans dat je wat je verbrandt ook weer bij eet.
Dit is heel erg onwaarschijnlijk. Zelfs op een relatief lage intensiteit zal je veel meer verbranden dan dat binnenkrijgt. Juist door op de fiets ook te eten voorkom je dat je na je fietsrit heel veel honger hebt, waardoor je op dat moment meer gaat eten dan je eigenlijk nodig hebt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
'niet eten bij korte ritjes' is een typische 'oude' wielrengedachte.

De rekensom voor het aantal gebruikte kcal is:

Gemiddeld vermogen * aantal uren op de fiets * 3.6 = kcal gebruikt.

Dus:

150 watt * 2 uur * 3,6 = 1080 kcal.

Voor de meeste mensen is dit ongeveer 30-40% extra kcal bovenop hun reguliere kcal behoefte op een dag. Je zult dus hoe dan ook flink meer moeten eten die dag, anders kom je in een veel te groot kcal deficit.

Als je niet tijdens het fietsen al een beetje bij eet, zul je dit na het fietsen moeten doen. Grote kans dat je dan toch wel redelijk honger hebt en of teveel gaat eten, of ongezonde dingen gaat snacken.

Edit: ik vind dit ook wel een inzichtelijk plaatje:
https://trainright.com/cr...ohydrate-fat-utilization/

Afbeeldingslocatie: https://trainright.com/wp-content/uploads/2020/10/crossover-graph.jpg.webp

Dit rode lijn laat zien dat je in rust bijna 100% vetten gebruikt als brandstof. Naarmate de intensiteit hoger wordt, verschuift dit meer naar gebruik van koolhydraten als brandstof. Het cross-over punt ligt gemiddeld bij 65%, maar dit kan per individu erg verschillen.

Zeer goed getrainde athleten zullen die drempel op een hoger percentage hebben. Als jij dus enorm goed getraind bent en rustig fietst, kun je dat veel makkelijker doen op vetten als brandstof. Deze personen zullen ook veel minder hongergevoel hebben, omdat de glycogeenvoorraad in hun lever en spieren minder aangesproken wordt.

Bij adviezen over voeding moet je de getraindheid (en met name de aerobe drempel dus) ook meenemen.

Dit plaatje laat goed zien dat getrainde athleten langer gebruikmaken van vetverbranding:
Afbeeldingslocatie: https://trainright.com/wp-content/uploads/2020/10/crossovergraphs-sugarbusterworkout-1024x679.jpg.webp

[ Voor 54% gewijzigd door Requiem19 op 15-06-2022 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
Bij het geven van adviezen is het uiteraard van belang om die ander daar in centraal te stellen. Ik had ook kunnen zeggen dat ik voor een rit van 50-60km op lage intensiteit eigenlijk geen eten nodig ben (waar je uiteraard ook over kan discussiëren). Maar de mate van (on)getraindheid van de vraagsteller is ook van belang. Daarnaast werkt niet elk lichaam op dezelfde manier en heb je meer data nodig om een goed advies te kunnen geven. Je kunt hooguit wat algemene richtlijnen meegeven.

Datzelfde zie je bijvoorbeeld ook terug in vragen over kledingkeuze. Daar wordt vaak een grens van 15 graden aangehouden voor een korte broek. Voor sommige kan dat prima lager, terwijl anderen echt pas vanaf 18 graden een korte broek aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

bert74 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 11:17:
[...]

Als je op licht/medium snelheid 50-60 km fietst, zeg eens ca. 2 uur, dan heb je m.i. helemaal geen eten nodig na 30km.

Ik zou vooraf gewoon passsend ontbijten/lunchen, zodat je maag redelijk gevuld hebt, dan kom je die 2 uur wel door.

Onderweg goed water/sportdrank drinken en na afloop "normaal" eten, ook niet overcompenseren.

Als je onderweg echt "honger" krijgt binnen 2 uur, dan rijdt je waarschijnlijk te intensief.
As je 1000 kcal verbrand heb je best een flink ontbijtje nodig. Dat het tijdens de rit niet hongerig aanvoelt wilt niet zeggen dat je geen energie nodig hebt. Wel moet je uitkijken wat je doet. Als je stevig ontbijt met iets dat 500kcal is, onderweg een snelle Jelle weg hapt, moet je niet als je thuis komt nog een keer een dikke maaltijd van 750 kcal weghappen. Maar het is echt "oude gedachte" dat je voor korte ritjes niets hoeft te eten. Dat men dat niet doet is vooral gewoonte (en wellicht ook soms wat 'stoer doenerij', kijk mij nou 4 uur fietsen zonder voeding). Al helpt sportdrank natuurlijk ook. Als je sportdrank in je bidon hebt zul je tijdens een rit van 2 uur minder bij hoeven te eten (misschien wel helemaal niet) dan wanneer je water drinkt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Crazy D schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:23:
[...]

As je 1000 kcal verbrand heb je best een flink ontbijtje nodig. Dat het tijdens de rit niet hongerig aanvoelt wilt niet zeggen dat je geen energie nodig hebt. Wel moet je uitkijken wat je doet. Als je stevig ontbijt met iets dat 500kcal is, onderweg een snelle Jelle weg hapt, moet je niet als je thuis komt nog een keer een dikke maaltijd van 750 kcal weghappen.
Waarom niet, precies? Als je niet fietst dan leef je ook niet op lucht. Als je 1000 kcal opstookt met fietsen (en daarvan is bv 800 "extra" op je normale metabolisme) dan is het ook niet heel gek om richting de 800 kcal extra die dag tot je te nemen, toch ?

Als je wilt afvallen zul je idd. iets lager moeten zitten, maar niet met duizenden kcal's tegelijkertijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Een veel gehoord advies is om ongeveer tot 400-500kcal minder in te nemen dan je verbruikt als je wilt afvallen. Dan gaat het vrij gelijkmatig (1kg per week).

Bij een hogere deficit zul je nog minder goed herstellen en is de kans vrij groot dat je ook spiermassa gaat verliezen.
Pagina: 1 ... 412 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).