Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 413 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Requiem19 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:33:
Een veel gehoord advies is om ongeveer tot 400-500kcal minder in te nemen dan je verbruikt als je wilt afvallen. Dan gaat het vrij gelijkmatig (1kg per week).

Bij een hogere deficit zul je nog minder goed herstellen en is de kans vrij groot dat je ook spiermassa gaat verliezen.
Spiermassa is toch zwaarder dan vet. Val je dus sneller af :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 21:16

joker1977

Tweakert

wisselwerking schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:11:
[...]

Spiermassa is toch zwaarder dan vet. Val je dus sneller af :+
Kun je beter stoppen met fietsen en je benen eraf zagen. Val je nog sneller af !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
joker1977 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:15:
[...]

Kun je beter stoppen met fietsen en je benen eraf zagen. Val je nog sneller af !
Scheelt ook een hoop geld. Hoef je geen dure fietsspullen meer te kopen en die rolstoel zal waarschijnlijk wel vanuit de zorgverzekering komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:00
Bedankt voor alle reacties.
Om jullie een idee te geven; ik ben 1,84m en momenteel 95kg. Ik ben niet zo fit als de gemiddelde wielrenner (gok ik).

In het verleden liep ik dus regelmatig hard. Dit waren afstanden tussen de 15 en 45km waarbij ik als stelregel had dat ik bij langer dan een uur lopen toch wel echt eten mee nam.

Zojuist 60km gefietst en dit deed ik in 2 uur en 20 minuten. Mijn smoetsige banaan rond de 30km opgegeten en de laatste 10km was ik toch nog wel flauw.

Mijn gewicht + intensiteit + duur resulteert in een verbranding van 2112kcal. Ik was niet van plan om twee kingsize big mac menus mee te nemen, dus “het onderweg er allemaal bij eten” is niet aan de orde. Ik wil echter wel gezond blijven fietsen en dus niet mijn spieren aanspreken. Dat is nu gelukkig nog niet aan de orde, maar ik eet dus al wel.

Wel een goede om niet enkel naar sportvoeding te kijken; krentenbollen zijn hier dan favoriet. Snelle jelle vind ik tijdens het sporten niet fijn.

Overigens zie ik (isotone) sportdrank als vergelijkbaar als sportvoeding in de vorm van repen en gelletjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
crimby schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:03:

Zojuist 60km gefietst en dit deed ik in 2 uur en 20 minuten. Mijn smoetsige banaan rond de 30km opgegeten en de laatste 10km was ik toch nog wel flauw.

Mijn gewicht + intensiteit + duur resulteert in een verbranding van 2112kcal.
Hoe kom je tot die berekening?

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:43
wisselwerking schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 13:28:
[...] die rolstoel zal waarschijnlijk wel vanuit de zorgverzekering komen.
Nope, van de gemeente.

Veel succes met regelen >:)

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17-09 21:00
crimby schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:14:
Ik zit met een klein dilemma en kan jullie hulp wellicht goed gebruiken.
Momenteel fiets ik ongeveer eens per week ongeveer 50-60km. Ik wil nog wel vaker fietsen maar dat lukt vaak niet, maar dat terzijde. Dit doe ik op een licht-medium snelheid, omdat ik het vooral nu doe om af te vallen en niet zo zeer een topsnelheid wil behalen.

Nu heb ik bij zo'n rit vaak een banaan mee en die ik eet ik dan rond de 30km op. Dat gaat best wel prima, maar zo'n banaan wordt met deze temperaturen best wel warm en "smoetsig".

Ooit toen ik nog fanatiek aan het hardlopen en obstacle course running deed, had ik vaak gelletjes (AA, SiS en Born) mee. Ik ga daar prima op, maar dat plakt wel. Blijkbaar ben ik incompetent om dat zonder knoeien te eten. Voor hardlopen prima, maar heb weinig zin om mijn fiets onder te smeren.

Een energiebar zou dan prima zijn, maar daar zijn ook nog best veel verschillen in. Nou is het allemaal best persoonlijk, maar toch ben ik op zoek naar een energiebar die ik makkelijk kan opeten, je niet echt een droge mond van krijgt en het liefst toch beperkt in kcal is (ja ja lastig gezien ie wel snelle koolhydraten moet bevatten voor de energie). Dat laatste natuurlijk omdat ik wil afvallen :-)
Tijd terug, met het oog op een paar langere ritjes, onderstaande reepjes besteld. Vind de smaak erg lekker en handige verpakking.
Blijft ook goed bij hogere temperaturen.
Of je er genoeg aan hebt zul je zelf moeten ondervinden dat is erg persoonlijk.

https://www.decathlon.nl/...eer-5x-25-g/_/R-p-X962401

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:18

Phydomir

Dennis

Mijn gewicht + intensiteit + duur resulteert in een verbranding van 2112kcal.
Hoe kom je aan dat getal? Ik kan bijna wel raden dat het een schatting is van je horloge en/of Strava. Ik kan je ook gelijk vertellen dat bij 2u20min over 60km, die schatting nogal rooskleurig is.

Als ik voormezelf spreek dan weet ik dat ik om 30kpu te gaan, ik ongeveer rond de 190w moet trappen. Dan doe ik die 60k in 2 uur en heb ik zo'n 1400kcal verbrand. Dat is puur info vanuit de power meter. Tel er nog zo'n 100 per uur bij van wat je sowieso verbrand en dan kom je nog niet eens in de buurt an die 2100.

Als je wilt afvallen is dit wel iets waar je op moet letten. Mijn advies is (gezien jouw tempo) om uit te gaan van ongeveer 600kcal per uur wat je extra verbrand met fietsen.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Bedankt voor alle reacties.
Om jullie een idee te geven; ik ben 1,84m en momenteel 95kg. Ik ben niet zo fit als de gemiddelde wielrenner (gok ik).

In het verleden liep ik dus regelmatig hard. Dit waren afstanden tussen de 15 en 45km waarbij ik als stelregel had dat ik bij langer dan een uur lopen toch wel echt eten mee nam.

Mijn gewicht + intensiteit + duur resulteert in een verbranding van 2112kcal. Ik was niet van plan om twee kingsize big mac menus mee te nemen, dus “het onderweg er allemaal bij eten” is niet aan de orde. Ik wil echter wel gezond blijven fietsen en dus niet mijn spieren aanspreken. Dat is nu gelukkig nog niet aan de orde, maar ik eet dus al wel.

Wel een goede om niet enkel naar sportvoeding te kijken; krentenbollen zijn hier dan favoriet. Snelle jelle vind ik tijdens het sporten niet fijn.

Overigens zie ik (isotone) sportdrank als vergelijkbaar als sportvoeding in de vorm van repen en gelletjes.
Je gewicht an sich bepaalt niet hoeveel kcal je verbrand, je hartslag overigens ook niet.

Er zijn twee grofweg 2 manieren om te meten hoeveel je echt verbrand: een afgeleide van vermogen gebruiken (omdat we weten dat een lichaam ongeveer een efficientie heeft van 25%, weten we dat als je 1 watt trapt, je ongeveer het equivalent van 4 watts aan energie verbruikt (kanttekening: er is variatie in effiency tussen mensen, dus deze inschatting kan te hoog of te laag zijn).

Je zult hiervoor dus wel met een vermogensmeter moeten rijden en niet af kunnen gaan op een ingeschat vermogen door Strava.

De andere manier om te meten hoeveel kcal je verbruikt is door calorimetry.

Alle andere getallen op basis van inschattingen van apps zitten er doorgaans flink naast en zijn geen goede indicatie om een strategie op te baseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Phydomir schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:12:
[...]

Hoe kom je aan dat getal? Ik kan bijna wel raden dat het een schatting is van je horloge en/of Strava. Ik kan je ook gelijk vertellen dat bij 2u20min over 60km, die schatting nogal rooskleurig is.

Als ik voormezelf spreek dan weet ik dat ik om 30kpu te gaan, ik ongeveer rond de 190w moet trappen. Dan doe ik die 60k in 2 uur en heb ik zo'n 1400kcal verbrand. Dat is puur info vanuit de power meter. Tel er nog zo'n 100 per uur bij van wat je sowieso verbrand en dan kom je nog niet eens in de buurt an die 2100.

Als je wilt afvallen is dit wel iets waar je op moet letten. Mijn advies is (gezien jouw tempo) om uit te gaan van ongeveer 600kcal per uur wat je extra verbrand met fietsen.
Je vergeet dat ik waarschijnlijk een stukje zwaarder ben en waarschijnlijk is mede daardoor mijn hartslag ook nog eens wat hoger. 2100 is aardig accuraat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
crimby schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:24:
[...]

Je vergeet dat ik waarschijnlijk een stukje zwaarder ben en waarschijnlijk is mede daardoor mijn hartslag ook nog eens wat hoger. 2100 is aardig accuraat.
Beide factoren hebben 0 impact op je verbrande calorieën.
Alleen het geleverde vermogen (wattage in de volksmond) bepaalt dat.
Om 2100 kcals te verbranden in 2h20m trap je gemiddeld 250W. Dan kom je echt wel wat verder dan de genoemde 60km in 2h20m.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09:39
[...]

Maakt niet uit. Waar heb je die inschatting vandaan? Want als je hiervan uitgaat wordt afvallen heel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
[...]

Dat je hartslag hoger is en/of dat je zwaarder bent maakt niet uit :).

Zie: Requiem19 in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Genoeg mensen die al hebben reageerd dat 2100 nogal aan de hoge kant zal zijn :)

Deze video legt een hele hoop zaken omtrent afvallen en energie balans zeer goed uit. Met name het eerste uur uit de show is erg informatief. Tweede gedeelte vond ik zelf wat minder boeiend.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 13:47
rinslll schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:12:
[...]

Tijd terug, met het oog op een paar langere ritjes, onderstaande reepjes besteld. Vind de smaak erg lekker en handige verpakking.

Die zijn prima inderdaad, gebruik ze ook met afwisseling. Wel de grote verpakking
https://www.decathlon.nl/...g/_/R-p-311136?mc=8562278

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
Ik ga nergens vanuit, ik wil grofweg zorgen dat ik dus meer kcal verbrand dan inneem. Die 2100 komt van Garmin icm hartslagmeter en noemde ik ter illustratie dat ik dat niet zomaar even er bij eet tijdens een rit. Ik ga mij hier wel een stuk meer over inlezen, want blijf het redelijk vreemd vinden 8)7

Overigens deed een snelle google mij duidelijkmaken dat je naast de geleverde vermogen ook een GE hebt welke bij een getrainde fietser een stuk hoger ligt en daarmee efficiënter kan fietsen. Deze GE kan een flink verschil maken, alleen is deze volgens mij lastig te meten. In het rekenvoorbeeld dat ik vond werd gebruik gemaakt van een GE van 17% en 24% wat op een rit van 2 uur al snel 600kcal kon verschillen.

Maargoed, even zonder de getallen erbij te pakken…. Ik heb vooralsnog rond 30km energie nodig. Ik kan er voor kiezen om dan dus rond 30km maar te stoppen of een (gezonde) snack mee te nemen en nog even lekker door te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
rinslll schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:12:
[...]

Thanks! Ga ze eens testen :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

crimby schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:42:
Ik ga nergens vanuit, ik wil grofweg zorgen dat ik dus meer kcal verbrand dan inneem. Die 2100 komt van Garmin icm hartslagmeter en noemde ik ter illustratie dat ik dat niet zomaar even er bij eet tijdens een rit. Ik ga mij hier wel een stuk meer over inlezen, want blijf het redelijk vreemd vinden 8)7

------

Maargoed, even zonder de getallen erbij te pakken…. Ik heb vooralsnog rond 30km energie nodig. Ik kan er voor kiezen om dan dus rond 30km maar te stoppen of een (gezonde) snack mee te nemen en nog even lekker door te gaan.
Voor punt één: Waar ik je vooral voor wilde behoeden is teleurstelling als je bijvoorbeeld mikt op -500kcal per dag en je door zo'n schatting flink bedrogen uit komt.

Wat betreft het tweede: True. Die 150/200 calorieën halverwege je rit zullen het verschil niet gaan maken. Als je daardoor wel dat 2e uur lekker doorkomt wegen de voordelen daarvan veel zwaarder dan de "extra" calorieën.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JEROENrgfgf
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-08 14:24

Overigens deed een snelle google mij duidelijkmaken dat je naast de geleverde vermogen ook een GE hebt welke bij een getrainde fietser een stuk hoger ligt en daarmee efficiënter kan fietsen. Deze GE kan een flink verschil maken, alleen is deze volgens mij lastig te meten. In het rekenvoorbeeld dat ik vond werd gebruik gemaakt van een GE van 17% en 24% wat op een rit van 2 uur al snel 600kcal kon verschillen.

Stop ook af en toe een zakje gummie beertjes in je achterzak, die werken ook zeer goed d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Oke ik ben slecht in loslaten en wil het ook graag snappen... even een douchebeurt hier over nagedacht en eens zien of ik het snap :-) Dit dus even los van alles wat hierboven gezegd is over wel of geen voeding of wel of niet afvallen..

Het vermogen wat je levert is de basis van je energieverbruik. Logisch; energie wat je levert is energie wat je verbruikt dus. Dus dan klopt het dat je het pas goed kan weten als je een vermogensmeter gebruikt.

Het vermogen lever je om een bepaald object (of persoon) voor een bepaalde periode in beweging te brengen en te houden. Hoeveel vermogen je moet leveren is afhankelijk van de periode die je wilt overbruggen en de weerstand.

De weerstand kan bestaan uit enorm veel variabelen; wegdek, onderhoud van de fiets, weer/wind en totaal gewicht van het object (persoon + fiets), omvang van het object en eventueel ook de kwaliteit van de fiets. Hier zou gewicht dus wel zeker een rol moeten spelen. Gewicht is zelfs zo belangrijk in de wielrenwereld dat men enkele duizenden euro's extra betalen voor een carbon fiets...

Wat zie ik hier verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Laatst online: 16-09 18:14
@crimby Gewicht is voornamelijk een factor voor het vermogen dat je moet leveren, wanneer je verticale afstand moet afleggen. (klimmen)
Op het vlakke heeft gewicht weinig invloed op het vermogen dat je moet leveren en is luchtweerstand de grootste factor.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:58
Weetje @crimby volgens mij zie je niet zoveel verkeerd maar maak jij het jezelf onnodig moeilijk/ ingewikkeld net als met die dure reepjes van je :P

Volgens mij moet je naar de feiten kijken, je fietst volgens mij nog maar net, je vraagt wat over voeding en volgens mij wil je wat afvallen en plezier maken op de fiets met je maten.

Ga lekker genieten, ga ontdekken wanneer je wat redelijk van de fiets komt, als je hiervoor een paar extra stroopwafels, snelle jelles of dure reepjes nodig hebt ontdek je door te doen.

Op elk forum krijg je goedbedoelde adviezen (net als deze overigens ;) ) maar je moet toch je eigen weg wat vinden, volgens mij schiet je momenteel wat door in het uiterste.

Juist door te doen leer je, hier kan geen advies tegenop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:39

Crazy D

I think we should take a look.

joker1977 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:30:
[...]

Waarom niet, precies? Als je niet fietst dan leef je ook niet op lucht. Als je 1000 kcal opstookt met fietsen (en daarvan is bv 800 "extra" op je normale metabolisme) dan is het ook niet heel gek om richting de 800 kcal extra die dag tot je te nemen, toch ?

Als je wilt afvallen zul je idd. iets lager moeten zitten, maar niet met duizenden kcal's tegelijkertijd!
Ja, maar niet als je ook al iets meer hebt gegeten als ontbijt en tijdens de rit al voeding hebt binnen gekregen (via bidon, gels of vast voedsel). Dan moet je wel wat eten na thuiskomst maar niet nog een keer een XL bordje pasta omdat je net 2 uur gefietst hebt....

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:48
Zijn er hier ook mensen met chronisch ondergewicht? (56kgs, 183cm, I know)
Ben al geen grote eter en heb heel veel moeite om zeker tijdens het fietsen op peil te blijven qua energie/calorieën. Bijkomend probleem is dat ik eigenlijk juist moet blijven eten, juist omdat ik nauwelijks vetreserves heb. Waar de meesten met een gewoon gewicht (of wat zwaarder) daarop kunnen interen, heb ik die mogelijkheid dus niet.

Iemand tips?

[ Voor 3% gewijzigd door Maarten_E op 15-06-2022 15:39 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
pier87 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:37:
Weetje @crimby volgens mij zie je niet zoveel verkeerd maar maak jij het jezelf onnodig moeilijk/ ingewikkeld net als met die dure reepjes van je :P

Volgens mij moet je naar de feiten kijken, je fietst volgens mij nog maar net, je vraagt wat over voeding en je volgens mij wil je wat afvallen en plezier maken op de fiets met je maten.

Ga lekker genieten, ga ontdekken wanneer je wat redelijk van de fiets komt, als je hiervoor een paar extra stroopwafels, snelle jelles of dure reepjes nodig hebt ontdek je door te doen.

Op elk forum krijg je goedbedoelde adviezen (net als deze overigens ;) ) maar je moet toch je eigen weg wat vinden, volgens mij schiet je momenteel wat door in het uiterste.

Juist door te doen leer je, hier kan geen advies tegenop ;)
Jep that’s me! Je hebt helemaal gelijk, maar in aard van het beestje. Ik moet het sowieso zelf uitvinden; wat voor mij werkt en wat niet. Maar begin altijd het liefst met een basis of ben altijd op zoek naar goede ervaringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:37
crimby schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:14:

Een energiebar zou dan prima zijn, maar daar zijn ook nog best veel verschillen in. Nou is het allemaal best persoonlijk, maar toch ben ik op zoek naar een energiebar die ik makkelijk kan opeten, je niet echt een droge mond van krijgt en het liefst toch beperkt in kcal is (ja ja lastig gezien ie wel snelle koolhydraten moet bevatten voor de energie). Dat laatste natuurlijk omdat ik wil afvallen :-)
Ik heb vaak gewoon boterhammen en een muesli reep van de lidl bij me. Vanaf ~2u heb ik écht eten nodig onderweg. Nu ben ik ook niet zwaar en een vrij snelle spijsvertering. Vooraf goed eten is voor mij belangrijker nog dan onderweg.

Mijn broer (1m78 denk) kwam van rond de 110kg en is nu dik een jaar aan het fietsen. Grootste valkuil: snoep/chips/bier als je thuis arriveert.

Momenteel is ie volgens mij rond de 95kg, dus best vergelijkbaar. Hij rijdt met HR en PM en daar komt een flink stuk lagere verbranding uit aldus strava. (Ook op Garmin trouwens)
Toevallig net eentje van 60km gedaan: https://www.strava.com/activities/7308835235
Maar hij is ook ontzettend veel gaan wandelen op stevig tempo, maar het aller- allerbelangrijkste; geen snaaiboodschappen meer in huis gehaald.

Afvallen doe je vooral náást de fiets.

https://www.bicycling.com...ag-val-geen-grammetje-af/

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 13:15
crimby schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:30:

De weerstand kan bestaan uit enorm veel variabelen; wegdek, onderhoud van de fiets, weer/wind en totaal gewicht van het object (persoon + fiets), omvang van het object en eventueel ook de kwaliteit van de fiets. Hier zou gewicht dus wel zeker een rol moeten spelen. Gewicht is zelfs zo belangrijk in de wielrenwereld dat men enkele duizenden euro's extra betalen voor een carbon fiets...

Het gewicht is vooral belangrijk tijdens accelereren en het rijden in de bergen. Natuurkundig is dit F= m x a. Oftewel de benodigde kracht (F) die je moet leveren is afhankelijk van je massa (m) x de versnelling (a). De versnelling geldt zowel voor de acceleratie als de valversnelling (zwaartektacht) die je moet overwinnen.

Dus, des te zwaarder dat je bent, des te meer kracht je moet leveren om bergop te rijden of op gang te komen.

Op het vlakke en met constante snelheid heeft het gewicht nauwelijks invloed op de kracht en vermogen wat je op de fiets moet leveren. Je rolweerstand neemt marginaal toe met het gewicht, maar op het vlakke is vooral luchtweerstand dominant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 10:37
Maarten_E schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:38:
Ben al geen grote eter en heb heel veel moeite om zeker tijdens het fietsen op peil te blijven qua energie/calorieën. Bijkomend probleem is dat ik eigenlijk juist moet blijven eten, juist omdat ik nauwelijks vetreserves heb. Waar de meesten met een gewoon gewicht (of wat zwaarder) daarop kunnen interen, heb ik die mogelijkheid dus niet.

Iemand tips?
Stapelen voor je gaat fietsen. Je hebt meer aan een stapel boterhammen met pindakaas dan aan snelle gelletjes. En zet een eetwaarschuwing aan op de smartwatch of fietscomputer zodat je geen eetmoment gaat skippen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 15-09 16:33
Volgens mij is het ook gewoon handig om voor jezelf uit te vinden wat je nodig hebt. Als ik 60km ga fietsen, eet ik onderweg nauwelijks wat. Gemiddelde snelheid zegt ook niet altijd wat, zo reed ik afgelopen zaterdag gemiddeld 27 op een vlakke rit, maar wel met gemiddeld 250W (zo'n trailer achter je racefiets is nog best zwaar).

Zodra ik echter verder rijd, en/of als het warmer is (en ik meer zweet), of als er bv meer klimwerk in zit, heb ik meer brandstof nodig onderweg. Vaak is dat een mengeling van een paar boterhammen met kaas met appelstroop (dat is echt een topcombo), wat snelle jelles, een banaan, en wat gelletjes. Daarnaast wat isotone meuk van sis in de bidon. Mijn regel is dan eigenlijk elk half uur wat eten. Dat kan een snelle jelle zijn, dat kan ook een hapje zijn. Als ik dat doe kan ik uren doorgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:57

Ik herken dit wel, toen ik begon met fietsen moest ik ook rond de 40 km echt wel iets eten anders was niet veel later de hongerklop daar. Tegenwoordig hou ik dit wel 80 km uit en eet ik van te voren ook al minder dan voorheen. Wat ik zelf een erg prettig snackje voor onderweg vind zijn de mini brownies van de Lidl. Smeuig genoeg om niet droog te zijn, wat suikers, wat vetten en wat eiwitten en niet te grote porties.

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Maarten_E schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:38:

Iemand tips?
Mijn BMI is iets hoger (1m94 / 75kg) maar herken wel wat je zegt. Zeker in het begin van mijn wielrennende leven kon ik best na een uurtje de man met de hamer tegenkomen. Ik weet niet hoe lang jij al fietst?

Zelf neem ik altijd wel iets te eten mee, ook al ga ik een uurtje. Vooraf wat eten (banaan, broodje, avondeten) helpt inderdaad. Iets te drinken met wat koolhydraten. Als je meer wil kunnen blijven eten op de fiets, probeer dan de dingen als vetten en eiwitten tijdens het fietsen te beperken.

Mocht het echt een ding voor je zijn dan zou ik adviseren eens contact te leggen met een sportarts of een (sport-)voedingscoach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74

Het is jouw lichaam en als jij aanvoelt dat je na 30km wat energie nodig hebt, dan moet je dit denk ik gewoon doen: eten.

Tegelijkertijd hebben de meeste mensen een enorme energievooraad aan boord: vet.

Zoals al door anderen is aangegeven gebruik je bij matige belasting procentueel meer vet en bij hogere belasting meer suikers.

Als je echt je zones gaat achterhalen en echt laag intensief gaat fietsen, zul je op een punt komen dat je grotendeels op je vetreserves kunt fietsen en dus niet meer de behoefte voelt om tussentijds te eten. In het begin zul je niet zo hard gaan, maar dat gaat beter als je beter getraind met. Ik vermoed dat je nu nog met een relatief hoge belasting fietst waardoor je suiker/glycoceen voorraarden snel opmaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Voor wie het allemaal maar moeilijk vindt om zelf te bedenken is er ook nog 'Eat My Ride', welke je kunt gebruiken op je fietscomputer.

https://eatmyride.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:41
bert74 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:01:
[...]
Zoals al door anderen is aangegeven gebruik je bij matige belasting procentueel meer vet en bij hogere belasting meer suikers.
Al lees ik in dit eerder gelinkte artikel nou juist dat hoge korte intensieve inspanning nu juist wel helpt met vetverbranden/afvallen:
Ritten met korte, intensieve inspanningen (oftewel High Intensity Interval Training) zijn wetenschappelijk bewezen echte vet-verbrand-trainingen. Je kunt je buik er echt afrijden. Onderzoekers ontdekten dat renners die drie keer per week vier tot zes keer een 30-seconden maximaalsprint uitvoerden, meer dan twee keer zoveel vet verbrandden als renners die net zo vaak per week 30 tot 60 minuten op een gemiddeld, aëroob tempo fietsten. Voeg daarom dus tweemaal per week HIIT-training toe aan je trainingen.
https://www.bicycling.com...ag-val-geen-grammetje-af/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crimby
Dat artikel suggereert dat je met 90 seconden HIIT net zoveel verbrand als 1 uur fietsen? Dan kan dat artikel echt meteen de prullenbak in..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
crimby schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:00:
[...]

Dat artikel suggereert dat je met 90 seconden HIIT net zoveel verbrand als 1 uur fietsen? Dan kan dat artikel echt meteen de prullenbak in..
Dan moet je wel goed lezen....

"meer dan twee keer zoveel vet verbranden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

crimby schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:00:
[...]

Dat suggereert dat artikel helemaal niet. Waar haal jij dat vandaan? Even afgezien van de juistheid van dat artikel, dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Het zit hem vooral in het "procentueel". Met een langzame endurance rit zal je inderdaad procentueel gezien meer energie uit je vetreserves halen. Echter, met een flinke HITT sessie zal je absoluut veel meer calorieën verbranden. Daarbij is de hoeveelheid calorieën die je verbrand na je HITT sessie ook hoger dan bij een endurance rit. Vooral als je doel afvallen is werkt dit dus beter. Want uiteindelijk val je af door meer te verbranden dan dat je consumeert.
crimby schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:30:
Oke ik ben slecht in loslaten en wil het ook graag snappen... even een douchebeurt hier over nagedacht en eens zien of ik het snap :-) Dit dus even los van alles wat hierboven gezegd is over wel of geen voeding of wel of niet afvallen..

Het vermogen wat je levert is de basis van je energieverbruik. Logisch; energie wat je levert is energie wat je verbruikt dus. Dus dan klopt het dat je het pas goed kan weten als je een vermogensmeter gebruikt.

Het vermogen lever je om een bepaald object (of persoon) voor een bepaalde periode in beweging te brengen en te houden. Hoeveel vermogen je moet leveren is afhankelijk van de periode die je wilt overbruggen en de weerstand.

Je mist een belangrijke factor, snelheid. Al die variabele die je opnoemt beïnvloeden hoe snel je zult gaan, niet hoeveel energie het kost. Dus als renner A een uur lang 200 watt trapt, terwijl hij rechtop op een omafiets zit, zal die minder ver komen dan renner B die op zijn super aërodynamische, carbon raket zit en ook een uur lang 200watt trapt. Maar beide zullen precies even veel energie verbruiken.

[ Voor 63% gewijzigd door Phydomir op 15-06-2022 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Michaelg schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:40:
[...]

Dan moet je wel goed lezen....

"meer dan twee keer zoveel vet verbranden"
Ja potato potato…. Ik geloof in HIIT, maar niet in 90 seconden per dag en zeker niet als dat het enige is.

60 min fietsen en intervals van 30 seconden HIIT zou ik wel kunnen geloven, maar dat staat er toch niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
De studie die ze (vermoed ik) hebben gebruikt keek naar het verschil in vet verlies terwijl kcal verbranding gelijk bleef per sessie. De ene groep deed dit echter via hiit intervals en de andere groep via steady state endurance werk.
Daarbij zagen ze dat de hiit groep meer vet verloor tov de endurance groep.

Overigens met je eens dat ze dit wel iets meer mochten toelichten dan dat ze nu deden.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18845966/

Het internet is helaas een plek waarin one liners en selectief copy paste werk beter verkoopt dan het volledige verhaal. Vandaar dat het ook wel loont om wat dieper erin te duiken als je echt wilt weten hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
crimby schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:31:
[...]

Ja potato potato…. Ik geloof in HIIT, maar niet in 90 seconden per dag en zeker niet als dat het enige is.

60 min fietsen en intervals van 30 seconden HIIT zou ik wel kunnen geloven, maar dat staat er toch niet
Het staat er gewoon een beetje gammel, waardoor niet duidelijk is wat ze bedoelen. In het artikel staat letterlijk:

Onderzoekers ontdekten dat renners die drie keer per week vier tot zes keer een 30-seconden maximaalsprint uitvoerden, meer dan twee keer zoveel vet verbrandden als renners die net zo vaak per week 30 tot 60 minuten op een gemiddeld, aëroob tempo fietsten. Voeg daarom dus tweemaal per week HIIT-training toe aan je trainingen.

Ik denk dat ze bedoelen:

Onderzoekers ontdekten dat renners die drie keer per week 30 tot 60 minuten fietsen en tijdens die trainingen vier tot zes keer een 30-seconden maximaalsprint uitvoerden, meer dan twee keer zoveel vet verbrandden als renners die drie keer per week 30 tot 60 minuten een gemiddeld, aëroob tempo fietsten, zonder tussentijdse maximaalsprints. Voeg daarom dus tweemaal per week HIIT-training toe aan je trainingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 15-06-2022 20:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ik denk dat we allemaal begrijpen wat dat artikel bedoelt.

Tenzij iemand serieus denkt dat er een wielrenner bestaat die op z’n fiets stapt, niet warm rijdt, 3x 30 seconden sprint van de ene kant van z’n straat naar en weer terug, waarop hij z’n fiets weer keurig binnen zet en een bakje kwark pakt.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:02
Frenz64 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:14:
Ben ook niet blij dat dit in de media opduikt i.v.m. copy cats. Ja, het is nieuws, maar het brengt het soort mensen waar idd wat goed mis mee is op ideeën.

Ik zit dus al twee weken in Denemarken en Zweden. Man, man, man, wat een zalige rust op de wegen hier (nog los van de schone luchten, prachtige natuur en glooiende wegen). Automobilisten die je behandeen als een mede weggebruiker (ruim passeren dus).
Op een m'n laatste ritje van 50 km welgeteld 3 andere fietsers tegengekomen, niet drie andere wielrenners, nee, 3 fietsers :+
Dat is nog veel. Zit nu aan een fjord in Noorwegen en kwam er vandaag 0 tegen. :9 Wel wat meer auto's op de doorgaande weg, maar die zijn inderdaad netjes.

Pics or it didn't happen: ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O0N9He8Dv8iKKktz2zTJrHuEsJc=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/qWboT3kgNcPscc9zXP8Om05u.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cyXmGtlMY2x9pBmMHNwgyk6Ly6o=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/hKfAHcacwNd2yyCOIU96Dja5.gif?f=fotoalbum_large

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Laatst online: 17-09 22:27

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Requiem19 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:16:

Tenzij iemand serieus denkt dat er een wielrenner bestaat die op z’n fiets stapt, niet warm rijdt, 3x 30 seconden sprint van de ene kant van z’n straat naar en weer terug, waarop hij z’n fiets weer keurig binnen zet en een bakje kwark pakt.
Als dat werkte deden we het allemaal.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Requiem19 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:16:

Voor mij wel een reden om dergelijke bronnen niet serieus te nemen. Ze verwijzen naar “wetenschappelijk bewijs” zonder bron te vermelden en de tekst klopt dus ook niet. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
crimby schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:03:
[...]

Voor mij wel een reden om dergelijke bronnen niet serieus te nemen. Ze verwijzen naar “wetenschappelijk bewijs” zonder bron te vermelden en de tekst klopt dus ook niet. 8)7
Gelukkig heeft @Michaelg het wetenschappelijk onderzoek al voor je boven water gehaald.

Daar wat van leren - want daar kom je hier toch voor? - is veel interessanter dan klagen over een populair fietsblaadje sat bij de AH in het schap ligt lijkt me.

Je hebt vandaag al flink wat inzichten en kennis gratis gekregen. Ik ben wel benieuwd wat je ermee gaat doen :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Requiem19 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:10:
[...]

Gelukkig heeft @Michaelg het wetenschappelijk onderzoek al voor je boven water gehaald.

Daar wat van leren - want daar kom je hier toch voor? - is veel interessanter dan klagen over een populair fietsblaadje sat bij de AH in het schap ligt lijkt me.

Je hebt vandaag al flink wat inzichten en kennis gratis gekregen. Ik ben wel benieuwd wat je ermee gaat doen :-).
Om te counteren: https://www.unm.edu/~lkra...0folder/HIITfastloss.html

Heel eerlijk: Als je wilt afvallen is al gezegd: 80% van het afvallen doe je naast de fiets, d.w.z. niet alles wat je ziet in je snavel drukken. Dat laatste zetje door beweging zou ik doen wat je leuk vindt. Uiteindelijk moet het leuk zijn, anders hou je het vaak niet vol. Als dat betekent jezelf aan gaas rijden met VO2max blokjes, prachtig. Maar het gaat ook vast wel lukken met "gewoon" wat fietsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09:39
joker1977 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:19:
[...]

Om te counteren: https://www.unm.edu/~lkra...0folder/HIITfastloss.html

Heel eerlijk: Als je wilt afvallen is al gezegd: 80% van het afvallen doe je naast de fiets, d.w.z. niet alles wat je ziet in je snavel drukken. Dat laatste zetje door beweging zou ik doen wat je leuk vindt. Uiteindelijk moet het leuk zijn, anders hou je het vaak niet vol.
Dit onderstreep ik volledig.

‘You can’t out train a bad diet’

Toen ik vorige zomer echt veel km’s maakte voor mijn doen (450 per week, 2 maanden lang) ben ik aangekomen doordat ik alles wat los en vast zat in mijn giecheltje duwde >:) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Requiem19 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 21:10:
[...]

Staat er los van toch? Ik heb zeker veel nieuwe inzichten gekregen vandaag en daar ben ik ook dankbaar voor… maar wil niet zeggen dat ik geen mening mag hebben over een artikel in een blad?
Weet niet zo goed wat je wilt bereiken met je post.. maargoed…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Laatst online: 17-09 22:56
Smultie schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 14:29:
[...]

Beide factoren hebben 0 impact op je verbrande calorieën.
Alleen het geleverde vermogen (wattage in de volksmond) bepaalt dat.
Om 2100 kcals te verbranden in 2h20m trap je gemiddeld 250W. Dan kom je echt wel wat verder dan de genoemde 60km in 2h20m.
Is 250W niet wat aan de hoge kant?

Als ik een ritje erbij pak waarin ik 2100 Cal heb verbrand in 2h20m dan heb ik volgens mijn stages Gen3 power meter gemiddeld 223W getrapt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CDStBoT.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
De formule is vrij simpel, watts x uren x 3.6, en dan klopt de post van @Smultie , maar ik zit nu ook te kijken, het lijkt erop dat Strava NP pakt IPV avg.. (en Garmin ook)

Maar de bigg Boss himself Andrew Coggan roept hier gelijk avg
https://forum.slowtwitch....ories_burned%3F_P6241891/

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:48
Mistraller schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 15:46:
[...]

Stapelen voor je gaat fietsen. Je hebt meer aan een stapel boterhammen met pindakaas dan aan snelle gelletjes. En zet een eetwaarschuwing aan op de smartwatch of fietscomputer zodat je geen eetmoment gaat skippen.
Klopt, aan die gelletjes heb je meer als je er doorheen zit en gauw iets nodig hebt. Neem vaak iets van kleine koekjes en bolletjes mee. En vooral veel drinken.
BreadFan schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 16:01:
[...]

Mijn BMI is iets hoger (1m94 / 75kg) maar herken wel wat je zegt. Zeker in het begin van mijn wielrennende leven kon ik best na een uurtje de man met de hamer tegenkomen. Ik weet niet hoe lang jij al fietst?

Zelf neem ik altijd wel iets te eten mee, ook al ga ik een uurtje. Vooraf wat eten (banaan, broodje, avondeten) helpt inderdaad. Iets te drinken met wat koolhydraten. Als je meer wil kunnen blijven eten op de fiets, probeer dan de dingen als vetten en eiwitten tijdens het fietsen te beperken.

Mocht het echt een ding voor je zijn dan zou ik adviseren eens contact te leggen met een sportarts of een (sport-)voedingscoach.
Ik fiets al vrij lang maar wel met flinke tussenpozen, het is niet dat ik iedere week een x kilometer fiets. Heb pas sinds 3 jaar een "echte" racefiets, hiervoor deed ik alles op mijn hybride fiets, en daarmee ook flinke afstanden mee afgelegd. Opzich kan ik het een uur of 2/2.5 volhouden voor ik het flink voel terugzakken. Heel typisch dat ik eigenlijk nooit kramp krijg oid maar opeens voel ik de krachten wegvallen. Alsof iemand mij op standby zet zegmaar.

Geloof ook dat ik gewoon veel en veel te hard vertrek, had het vandaag weer. Het is niet dat ik een x snelheid nastreef maar vaak ga ik (heb geen powermeter/cadansmeter dus even op de gok) naar het zesde kransje op ongeveer 90rpm. wat op mijn fiets ongeveer overeenkomt met 32km/u. En dat blijf ik dan stug volhouden tot opeens alles wegvloeit en ik moet gaan ploeteren om rond de 27 uit te komen. Dan pak ik wat te eten "want dit gaat wel erg moeizaam", en een kleine 20 minuten later komt het grotendeels weer terug.

En wat "gewoon" een ding van mijzelf is: Mijn hongersignaal komt ook nog eens heel laat, laat staan dat ik eet om het energieniveau op peil te houden, want dan wordt het echt tegen heug en meug eten.

[ Voor 4% gewijzigd door Maarten_E op 15-06-2022 22:44 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
Prulleman schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:39:
De formule is vrij simpel, watts x uren x 3.6, en dan klopt de post van @Smultie , maar ik zit nu ook te kijken, het lijkt erop dat Strava NP pakt IPV avg.. (en Garmin ook)

Maar de bigg Boss himself Andrew Coggan roept hier gelijk avg
https://forum.slowtwitch....ories_burned%3F_P6241891/
Volgens mij pakt Garmin de bmr erbij.
Strava:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MFX2C1svofzQkHoLZjzpGSJiBKM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P3Wss3Zj50072teRTQpjFgCt.png?f=user_large

Garmin Connect
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YO6Mn90relMONLWVK27mF7AM8Mk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0cv3Z4wC0fmYbQd3fOBoZOjB.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

kwiebus schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:30:
[...]

Is 250W niet wat aan de hoge kant?

Als ik een ritje erbij pak waarin ik 2100 Cal heb verbrand in 2h20m dan heb ik volgens mijn stages Gen3 power meter gemiddeld 223W getrapt.
Dat is natuurlijk allemaal prachtig, maar mensen "vergeten" vaak al snel dat de powermeter de hoeveelheid arbeid (in kJ) meet. Dat wordt meestal 1 op 1 omgezet in kCal - omdat "men" ervan uitgaat dat het lichaam dat met een efficiency van ruwweg 25% doet, dus dan komt de 4.2 kCal = 1 kJ mooi uit.

Maar als jij net wat efficiënter, of minder efficiënt bent, maakt dan nogal wat uit. GME (Gross Metabolic Efficiency). Als jij stukken minder efficient bent (bv. doordat jij meer met je romp beweegt wat wel arbeid is, maar niet naar je crank//aandrijving en dus powermeter gaat) dan moeten er (dus) meer kCal in om tot dezelfde hoeveelheid kJ arbeid te komen. Ook is de ene persoon een veel efficiëntere verbrander dan de ander, dus de hoeveelheid eten die je in je mik drukt kan nogal verschillen, zelfs tussen personen die qua gewicht en vermogens gelijk zijn.

Daarna kun je je nog afvragen of je het basale metabolisme ook mee moet tellen tijdens het fietsen. Dan is 10% verschil in kCal (cq. vermogen) ineens een hele acceptabele marge in je berekeningen

Ik heb even gezocht naar wat voorbeelden, die kon ik zo snel niet vinden, mede omdat GME (of GE) niet makkelijk te meten is buiten een laboratorium-setting en je GME ook niet constant is. Maar op bv. https://join.cc/nl/traini...t-omrekenen-in-calorieen/ kun je wel wat meer gegevens vinden. Daar wordt ook een vrij extreem voorbeeld aangehaald, waar het kCal-verschil al richting de 25% gaat.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Maarten_E schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:43:

En wat "gewoon" een ding van mijzelf is: Mijn hongersignaal komt ook nog eens heel laat, laat staan dat ik eet om het energieniveau op peil te houden, want dan wordt het echt tegen heug en meug eten.
Dat geldt bij de meesten hoor. Als je honger hebt, ben je te laat. En daarom zorgt je dus dat je elk uur iets aan kcal binnen krijgt. Kan boterham zijn, kan sportdrank zijn (de "ik eet nooit tijdens een ritje van 3 uur" mensen vertellen vaak daarna wel dat ze flink wat sportdrank wegwerken.... waar ook energie in zit). Dan hou je je energieniveau op pijl en ben je dat voor. Maar zolang veel mensen hard blijven roepen dat op ritjes van 2 a 3 uur eten echt niet nodig is..... 8)7 Luister de Beter Worden podcasts maar terug. "Wat zou je anders doen Laurens?" Ook het 1e uur al direct wat eten...

Uiteraard hangt de noodzaak van eten (of vooral de hoeveelheid) tijdens de rit wel af van het inspanningsniveau, heb je een heel rustige rit ("vogels kijken") rij je voor het overgrote deel op vetverbranding, natuurlijk heb je dan minder energie aan te vullen dan wanneer je goed doortrapt. En dus is een antwoord nooit helemaal zwart-wit te geven, maar in zijn algemeenheid: mensen eten te weinig tijdens het fietsen, en zijn teveel gewoontedieren ('want niemand eet toch een krentenbol als hij 2 uur gaat fietsen"). (Zelfde geldt ook voor drinken trouwens.)

Om 1 of andere reden is de wielersport aan de ene kant super high tech met carbonnen ventieldopjes om 0,000000001 gram te besparen en carbonnen bidophouders die 3 gram lichter zijn, maar tegelijkertijd blijven sommige oude gedachtes erg lang dooretteren terwijl de wetenschap ook op dat vlak niet stil staat.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
sja... eten/sportdrank tijdens het fietsen.. die kan wel in het rijtje zadeltassen en schrijfremmen.. komt ook regelmatig terug..

Uiteraard zijn we allemaal geen pro's en hoeven we niet het onderste uit de kan te halen, maar fietsen met een hoog energie level is gewoon zoveel prettiger (en niet alleen tijdens het fietsen, maar ook achteraf). Gisteren ook een flink rondje gemaakt van ~3200 kCal. Als je dan niet een beetje bij probeert te blijven, dan heb ik daar echt nog 2 dagen last van.

Maar voor iedereen die er van overtuigd is dat je ook best 2-3 uur op 2 bidons water kan rijden.. kijk eens naar de grootste innovatie van de laatste 5-10 jaar, binnen het pro peleton.. dat is echt niet schijfremmen, di2, tubeless of weet ik veel wat.. zoals ik het zie zijn er 2 zaken: eten en earo. -elke- pro eet nu simpel weg 100 gram carbs per uur, van het eerste uur t/m het laatste uur, als je daar niet aan mee doet, dan kan je misschien wel 5 uur in het peleton blijven hangen, maar dan doe je gewoon niet mee in de finale.

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Prulleman schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 11:06:
sja... eten/sportdrank tijdens het fietsen.. die kan wel in het rijtje zadeltassen en schrijfremmen.. komt ook regelmatig terug..

Uiteraard zijn we allemaal geen pro's en hoeven we niet het onderste uit de kan te halen, maar fietsen met een hoog energie level is gewoon zoveel prettiger (en niet alleen tijdens het fietsen, maar ook achteraf). Gisteren ook een flink rondje gemaakt van ~3200 kCal. Als je dan niet een beetje bij probeert te blijven, dan heb ik daar echt nog 2 dagen last van.

Maar voor iedereen die er van overtuigd is dat je ook best 2-3 uur op 2 bidons water kan rijden.. kijk eens naar de grootste innovatie van de laatste 5-10 jaar, binnen het pro peleton.. dat is echt niet schijfremmen, di2, tubeless of weet ik veel wat.. zoals ik het zie zijn er 2 zaken: eten en earo. -elke- pro eet nu simpel weg 100 gram carbs per uur, van het eerste uur t/m het laatste uur, als je daar niet aan mee doet, dan kan je misschien wel 5 uur in het peleton blijven hangen, maar dan doe je gewoon niet mee in de finale.
In Het Wiel heeft hier een erg leuke podcast over met Wilco Kelderman. Grootste leerpunt voor Kelderman in z'n carriere: MEER ETEN! :).

https://www.ad.nl/wielren...et-per-se-beter~afefce2e/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 12:13
Ik heb gisteren een rit van 2 uur (volle bak) gemaakt op alleen water en voelde me vanmorgen zo brak als maar kan. Ik lees dit dus aandachtig mee. Hebben jullie nog aanraders voor sportdrank als je de darmen (niet de benen) van de Dumoulin hebt? Zal een hypotone drank zoals dit wat zijn voor zwakke darmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:26
Voordat je gaat experimenteren met het kopen van allerlei sportdranken is het handig om te weten waar de oorzaak ligt. Zijn er andere producten die je niet kan verdragen in het dagelijks leven? Overigens had Tom Dumoulin last van een darmparasiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
Maarten_E schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:43:
[...]

Klopt, aan die gelletjes heb je meer als je er doorheen zit en gauw iets nodig hebt. Neem vaak iets van kleine koekjes en bolletjes mee. En vooral veel drinken.

[...]

Ik fiets al vrij lang maar wel met flinke tussenpozen, het is niet dat ik iedere week een x kilometer fiets. Heb pas sinds 3 jaar een "echte" racefiets, hiervoor deed ik alles op mijn hybride fiets, en daarmee ook flinke afstanden mee afgelegd. Opzich kan ik het een uur of 2/2.5 volhouden voor ik het flink voel terugzakken. Heel typisch dat ik eigenlijk nooit kramp krijg oid maar opeens voel ik de krachten wegvallen. Alsof iemand mij op standby zet zegmaar.

Geloof ook dat ik gewoon veel en veel te hard vertrek, had het vandaag weer. Het is niet dat ik een x snelheid nastreef maar vaak ga ik (heb geen powermeter/cadansmeter dus even op de gok) naar het zesde kransje op ongeveer 90rpm. wat op mijn fiets ongeveer overeenkomt met 32km/u. En dat blijf ik dan stug volhouden tot opeens alles wegvloeit en ik moet gaan ploeteren om rond de 27 uit te komen. Dan pak ik wat te eten "want dit gaat wel erg moeizaam", en een kleine 20 minuten later komt het grotendeels weer terug.

Dit is gewoon hongerklop waarbij je je suikervoorraaden hebt opgemaakt. Je fiets op een relatief hoge intensiteit en past je voeding er niet op aan.

Je kunt 2 dingen doen:
- Tempo wat temperen b.v. als streefsnelheid 30km/h aanhouden waarbij je wat meer vet en meer suikers verbrand.
- Zelfde tempo blijven rijden en zorgen dat je elk uur wat koolhydraten tot je neemt.

Ik heb zelf ook geen vermogensmeter, maar rijdt met een hartslagmeter, met een alarm op een bepaalde hartslag om in de zone te blijven die ik wil in die rit. Werkt ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sheepdog
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 12:13
EdwinW schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:03:
Voordat je gaat experimenteren met het kopen van allerlei sportdranken is het handig om te weten waar de oorzaak ligt. Zijn er andere producten die je niet kan verdragen in het dagelijks leven? Overigens had Tom Dumoulin last van een darmparasiet.
Ah dat wist in niet van Tom! Ik ben niet echt allergisch voor voeding, maar heb een lichte vorm van prikkelbare darm syndroom (PDS) waardoor ik eten dat zwaar op de maag ligt moet vermijden. Licht eten plus zware inspanning zorgt er waarschijnlijk voor dat ik al snel last krijg van hoofdpijn, vandaar dat ik wat sportdrank wil proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

sheepdog schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:22:
[...]

Ah dat wist in niet van Tom! Ik ben niet echt allergisch voor voeding, maar heb een lichte vorm van prikkelbare darm syndroom (PDS) waardoor ik eten dat zwaar op de maag ligt moet vermijden. Licht eten plus zware inspanning zorgt er waarschijnlijk voor dat ik al snel last krijg van hoofdpijn, vandaar dat ik wat sportdrank wil proberen.
Het voordeel van alle sportdranken is dat ze juist bedoeld zijn om niet zwaar op de maag te liggen en heel snel door je vertering heen gaan om de suikers in je bloed te krijgen. Bijna alle sportdranken zijn daarin gelijk. Er zit nog wel wat verschil in wat ze precies bevatten maar vaak is het gewoon een mix van maltodextrine en fructose, aangevuld met mineralen.

Als je snel last van je darmen hebt kan je beginnen met een mix waarbij je zo'n 30G koolhydraten binnenkrijgt en vanuit daar opbouwen naar de 60G en als je heel fanatiek bezig wil richting de 90/100G. Gewoon kijken hoelang het goed gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
In dat geval zou ik de sportdrank die je als voorbeeld aangaf, beter vermijden. Deze bevat nl. een relatief grote hoeveelheid fructose (en zelfs in 2:1 verhouding). Voor maag/darm vriendelijke sportdrank kun je beter kijken naar isotone drank, d.w.z. zonder die 2:1 verhouding en met zo weinig mogelijk (beter: geen) fructose.

De isotone sportdrank van Born zou geen problemen mogen opleveren: https://www.mantel.com/born-drink-400-gram of de Born tabletten

Daarbij kun je vast voedsel gebruiken, bv. de (veganistische) repen van de AH: B'tween en Trek.
Daarin zijn geen melkproducten verwerkt of fructose toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sQuare8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 12:32
GerbenBK schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:21:
[...]

Dat is nog veel. Zit nu aan een fjord in Noorwegen en kwam er vandaag 0 tegen. :9 Wel wat meer auto's op de doorgaande weg, maar die zijn inderdaad netjes.

Pics or it didn't happen: ;)

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe is Noorwegen als land om te fietsen? Bedoel dan voornamelijk op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 08:41

Galois

1811 - 1832

Man, wat een gedoe zeg!

Gisteren de remblokjes van mijn Ultegra schijfremmen vervangen(*). Zoals altijd dan even de pistons terugdrukken, remklauw los, even knijpen en rustig remklauw met ingedrukte rem weer vastzetten.
Dit 'handvast' zetten deed ik met een gewone inbussleutel.

Tot hier ging alles goed en het wiel draaide zonder geluidjes. Maar als ik 'm aan ging draaien tot 8 Nm (volgens voorschriften) begon de schijf wel aan te lopen! Heel lichtjes en met nauwelijks zichtbare wrijving. Maar goed... tot irritant dat geluidje.

Heb dit nog nooit eerder meegemaakt en wel een half uur bezig geweest om dit geluidje eruit te krijgen. Uiteindelijk is het voor 99% gelukt en hoop ik dat bij het inslijten van de blokken dit geluid ook verdwijnt.

Maar goed... kennelijk gebeurt dit dus door het strakker aandraaien, dat de klauw dan toch wat meebeweegt en dus niet meer recht zit?

Iemand de tip om dit te voorkomen?

(*) De L03A remblokken zijn niet meer verkrijgbaar en vervangen door L05A? Maar ook slecht verkrijgbaar... Ik heb ze toch wel graag op voorraad.

[ Voor 7% gewijzigd door Galois op 16-06-2022 13:40 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Galois schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:39:
Man, wat een gedoe zeg!

Gisteren de remblokjes van mijn Ultegra schijfremmen vervangen(*). Zoals altijd dan even de pistons terugdrukken, remklauw los, even knijpen en rustig remklauw met ingedrukte rem weer vastzetten.

Tot hier ging alles goed en het wiel draaide zonder geluidjes. Maar als ik 'm aan ging draaien tot 8 Nm (volgens voorschriften) begon de schijf wel aan te lopen! Heel lichtjes en met nauwelijks zichtbare wrijving. Maar goed... tot irritant dat geluidje.

Heb dit nog nooit eerder meegemaakt en wel een half uur bezig geweest om dit geluidje eruit te krijgen. Uiteindelijk is het voor 99% gelukt en hoop ik dat bij het inslijten van de blokken dit geluid ook verdwijnt.

Maar goed... kennelijk gebeurt dit dus door het strakker aandraaien, dat de klauw dan toch wat meebeweegt en dus niet meer recht zit?

(*) De L03A remblokken zijn niet meer verkrijgbaar en vervangen door L05A? Maar ook slecht verkrijgbaar... Ik heb ze toch wel graag op voorraad.
Wellicht dan steekas losmaken, wiel eruit halen, wiel opnieuw erin zetten, rem indrukken en pas dan weer de steekas vastdraaien en dan pas rem los? Dan zouden de remblokken weer gecentreerd moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

sheepdog schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:22:
[...]

Begin eens met wat limonadesiroop of wat vruchtensap met water. Dat is al meer kcal dan plat water. En lekkerder.... Of eet halverwege een snelle Jelle op een plek met een mooi uitzicht om even te genieten.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 08:41

Galois

1811 - 1832

Requiem19 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:11:
[...]

Wellicht dan steekas losmaken, wiel eruit halen, wiel opnieuw erin zetten, rem indrukken en pas dan weer de steekas vastdraaien en dan pas rem los? Dan zouden de remblokken weer gecentreerd moeten zijn?
Ik draai inderdaad eerst de steekas aan, voordat ik ga centreren. Jij stelt voor om dat dus niet te doen? En dan de remklauw ook los? Dus zowel steekas als remklauw vastdraaien met ingeknepen remmen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 12:24
Galois schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:39:
Man, wat een gedoe zeg!

Dat de klauw gaat "lopen" als je de bouten vast(er) maakt is een bekend probleem van de flatmount klauwen. Grootste ergernis van monteurs.

Optie 1: klauw op zijn plek proberen te houden met de hand terwijl je de bouten aandraait. Je hoeft niet meer in je rem te knijpen, dit heb je immers al gedaan en uitgelijnd.

Optie 2: gebruik een koperen washer tussen frame en klauw (let wel op dat je nog genoeg lengte bout hebt). Dan blijft de klauw op zijn plek.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Crazy D schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:12:
[...]

Begin eens met wat limonadesiroop of wat vruchtensap met water. Dat is al meer kcal dan plat water. En lekkerder.... Of eet halverwege een snelle Jelle op een plek met een mooi uitzicht om even te genieten.
Voor mensen met PDS zijn dat juist producten die problemen kunnen geven .....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Waarom maak je de remklauw los bij wisselen remblokken ?

Volgens mij moet je deze hebben als opvolger van de K03S die ik vorig jaar nog kocht :
https://www.bike24.de/p1609385.html
Zou niet extra gaan betalen voor de L03/4/5 voor de koelribben iig.

En voor sram axs heb ik deze recent gemonteerd, scheelt flink in prijs met sram blokken en lijkt met paar ritjes ook prima z'n werk te doen :
https://www.bike24.com/p253842.html

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lee245
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:30
Een vriend van me is op zoek naar een instap racefiets in of rond Den Haag. Hebben jullie nog tips voor een lbs met goede service?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:02
sQuare8 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:24:
[...]

Hoe is Noorwegen als land om te fietsen? Bedoel dan voornamelijk op de weg.
Heb er niet veel ervaring mee nog, maar het ziet er hier in het westen echt prachtig uit! Veel steile klimmen en de automobilisten zijn over het algemeen erg netjes. Je fietst wel bijna altijd op autowegen (tussen 60 en 80km buiten bebouwde kom) en het is als je aan een fjord zit wat lastig rondjes maken. Bergen links, water rechts :).

Bij wat langere tunnels moet je vaak over de oude weg langs het fjord. Dat is wel zo prettig want tunnels op de fiets vind ik toch altijd wat eng. Ga altijd harder fietsen om er sneller uit te zijn haha.

Lijkt me ook wel iets voor een fiets / bikepacking vakantie. Maar heb nu gewoon mn fiets mee en ontdek gewoon een beetje de buurt waar we zitten.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-09 14:46

McMiGHtY

- burp -

Phydomir schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:28:
[...]

Als je snel last van je darmen hebt kan je beginnen met een mix waarbij je zo'n 30G koolhydraten binnenkrijgt en vanuit daar opbouwen naar de 60G en als je heel fanatiek bezig wil richting de 90/100G. Gewoon kijken hoelang het goed gaat.
En dan bedoel je per uur?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Als ik een nieuwe ketting/cassette heb en met wax wil smeren, is het dan nodig om deze eerst helemaal schoon te maken van de olie die er vanuit de fabriek op zit?

Ik heb zo’n gouden van KMC gekocht en zou m graag zo lang mogelijk in die kleur houden…

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The DenMan
  • Laatst online: 15-09 16:43

The DenMan

PSN ID: Thedenman

SirLenncelot schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:47:
Als ik een nieuwe ketting/cassette heb en met wax wil smeren, is het dan nodig om deze eerst helemaal schoon te maken van de olie die er vanuit de fabriek op zit?

Ik heb zo’n gouden van KMC gekocht en zou m graag zo lang mogelijk in die kleur houden…
Ik doe het wel altijd. Staat ook op het busje van squirt.

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Gewoon even goed poetsen met Dasty..en daarna wel zorgen dat de Dasty helemaal weg is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
Ik ben van plan morgen rondje markermeer te fietsen vanuit Amsterdam. Nu had ik al even op de drinkwaterpunten app gekeken, maar aan de Flevoland kant van de rit lijken niet echt veel punten te zitten. Alleen echt in Almere en Lelystad, maar die zou ik voor het mooie graag ontwijken.

Weet iemand of er toch stiekem nog drinkwaterpunten zijn aan die kant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
Lee245 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:32:
Een vriend van me is op zoek naar een instap racefiets in of rond Den Haag. Hebben jullie nog tips voor een lbs met goede service?
12GoBiking in Moordrecht heeft genoeg voorraad zo te zien

[ Voor 3% gewijzigd door MaSw85 op 17-06-2022 09:09 ]

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
Lee245 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:32:
LBS met goede service https://www.rcsb.nl

Je kan ook naar 12go gaan, is ansich prima. En ze zullen vast wel een of ander instap actie model op voorraad hebben.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Nu online
yeehaw schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:01:
Ik ben van plan morgen rondje markermeer te fietsen vanuit Amsterdam. Nu had ik al even op de drinkwaterpunten app gekeken, maar aan de Flevoland kant van de rit lijken niet echt veel punten te zitten. Alleen echt in Almere en Lelystad, maar die zou ik voor het mooie graag ontwijken.

Ik vul meestal gewoon bij de Snackwagen/Snackcenter aan het begin/einde van de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad. Volgens Drinkwaterkaart liggen er wel drinkwaterpunten op het Almeerderstrand, maar ik heb daar nog nooit gebruik van gemaakt en afgelopen voorjaar waren deze nog dicht (en vorig jaar kwam er alleen discutabel warm/lauw water uit).

Volgende punten zijn in Muiden of Schellinkhout. Maar tussen die twee zit nogal een stuk, dus dan moet je bij de dijk even volladen. Aan de kant van Enkhuizen kun je in elk geval gratis water tappen als je ook wat afneemt, kun je ook meteen even naar het toilet.

Anders heb je nog bezoekercentrum de Trekvogel (let even op de openingstijden). En er wil ook nog wel eens een snackwagen staan bij de Pampushaven in Almere, maar het is tot nu toe voor mij een raadsel geweest op basis van welke frequentie dat is (en ik woonde om de hoek).

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Stom op 17-06-2022 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 07:12
Bedankt voor de tips! zeer gewaardeerd.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
Afgelopen Zaterdag heerlijk Limburgs mooiste route geel gefietst. Wat een gezellige tourtocht is dat!
Uiteindelijk op een kleine 1650 Hm en 130km uitgekomen, op een aantal klimmetjes liepen de benen lekker vol >:)

Om het weekend in limburg nog even lekker af te sluiten afgelopen maandag een Canyon Aeroad CF SLX 8 di2 gehuurd bij het Shimano experience center in Valkenburg om nog even de Cauberg en Camerig te beklimmen in een klein ronde (80 km 1200hm) Komende van mijn ~9 jaar oude Cannondale Caad 10 had ik hoge verwachtingen van dit scheur monster. Het is in ieder geval een plaatje om te zien :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/327ZNfS13UINJn7vZJeRYksasfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvQtvWPi9uXrRXRQ3QgWKmae.jpg?f=fotoalbum_large

Ervaring:
+ Klinkt en ziet er fantastisch snel uit
+ Shimano ultegra di2 12 speed schakelt echt super
+ Schijfremmen is toch wel lekker bij de wat snellere afdalingen
- Elk kraakje geluidje word versterkt door het carbon frame
- Geen echte PR's gereden, had verwacht dat ik misschien ook echt sneller zou zijn
--- Zadel pen 2X ingezakt tijdens de tocht, 1x bij een afdaling. 1x op een hobbelige weg. Ik had uiteraard geen torque hex sleutel bij me, dus op gevoel moeten vast zetten. Het inzakken van de zadelpen heeft toch wel een nare smaak achtergelaten op de hele ervaring.

Conclusie:
Voor een fiets van 6.5k wist hij me nou niet echt te overtuigen ten opzichte van mijn huidige Cannondale.
Na de rit van 80km was ik niet meer zo verliefd als de 1e paar kilometers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 21:04
BraX schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:00:
Afgelopen Zaterdag heerlijk Limburgs mooiste route geel gefietst. Wat een gezellige tourtocht is dat!
Uiteindelijk op een kleine 1650 Hm en 130km uitgekomen, op een aantal klimmetjes liepen de benen lekker vol >:)

Om het weekend in limburg nog even lekker af te sluiten afgelopen maandag een Canyon Aeroad CF SLX 8 di2 gehuurd bij het Shimano experience center in Valkenburg om nog even de Cauberg en Camerig te beklimmen in een klein ronde (80 km 1200hm) Komende van mijn ~9 jaar oude Cannondale Caad 10 had ik hoge verwachtingen van dit scheur monster. Het is in ieder geval een plaatje om te zien :

[Afbeelding]

Ervaring:
+ Klinkt en ziet er fantastisch snel uit
+ Shimano ultegra di2 12 speed schakelt echt super
+ Schijfremmen is toch wel lekker bij de wat snellere afdalingen
- Elk kraakje geluidje word versterkt door het carbon frame
- Geen echte PR's gereden, had verwacht dat ik misschien ook echt sneller zou zijn
--- Zadel pen 2X ingezakt tijdens de tocht, 1x bij een afdaling. 1x op een hobbelige weg. Ik had uiteraard geen torque hex sleutel bij me, dus op gevoel moeten vast zetten. Het inzakken van de zadelpen heeft toch wel een nare smaak achtergelaten op de hele ervaring.

Conclusie:
Voor een fiets van 6.5k wist hij me nou niet echt te overtuigen ten opzichte van mijn huidige Cannondale.
Na de rit van 80km was ik niet meer zo verliefd als de 1e paar kilometers.
Met jouw caad 10 heb je dan ook een uitzonderlijk steady en stijlvol frame ;)
Daar kun je echt nog lange tijd een leuke fiets aan hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
yeehaw schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:01:

Lelystad tankstation (vlak onder de zendtoren)
Langs de Oostvaardersdijk heb je een bezoekerscentrum met toilet. (vogel informatiepunt oid)
En dan bij Almerestrand heb je nog een paar douchehuisjes ed.
En daarna idd bij Muiden heb je aantal waterkranen.
Eentje op dijk tussen Muiderberg en Muiden en een in Muiden heb je er een tegenover/achter het fort.
En bij de brug/sluis heb je restaurant waar ze een buitenkraan hebben.

Aan Noord-Holland kant heb je bij Enkhuizen en Hoorn station een watertap.

[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 17-06-2022 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Ja. En als je het echt wilt trainen voor langere ritten zal je dit ook tijdens langere ritten moeten trainen. Mijn ervaring is dat 90g per uur na 6 uur heel anders kan aanvoelen dan na 1/2/3 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Mr. Stom schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 09:41:
[...]

Ik vul meestal gewoon bij de Snackwagen/Snackcenter aan het begin/einde van de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad. Volgens Drinkwaterkaart liggen er wel drinkwaterpunten op het Almeerderstrand, maar ik heb daar nog nooit gebruik van gemaakt en afgelopen voorjaar waren deze nog dicht (en vorig jaar kwam er alleen discutabel warm/lauw water uit).

Volgende punten zijn in Muiden of Schellinkhout. Maar tussen die twee zit nogal een stuk, dus dan moet je bij de dijk even volladen. Aan de kant van Enkhuizen kun je in elk geval gratis water tappen als je ook wat afneemt, kun je ook meteen even naar het toilet.

Anders heb je nog bezoekercentrum de Trekvogel (let even op de openingstijden). En er wil ook nog wel eens een snackwagen staan bij de Pampushaven in Almere, maar het is tot nu toe voor mij een raadsel geweest op basis van welke frequentie dat is (en ik woonde om de hoek).
Je hebt aan de Lelystad kant, als je over de dijk bent..links af over die kasseien en dan richting de ingang van Bataviastad een snacktent zitten die ons laatst toen we een bakkie deden ook de bidons wilde vullen. Naast de ingang van Bataviastad zitten trouwens de meest luxe openbare toiletten die ik ooit gezien heb (en schoon) daar kun je een bidon vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Phydomir schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:20:
[...]

Ja. En als je het echt wilt trainen voor langere ritten zal je dit ook tijdens langere ritten moeten trainen. Mijn ervaring is dat 90g per uur na 6 uur heel anders kan aanvoelen dan na 1/2/3 uur.
Met je eens dat "de maag" anders reageert na 6 uur. Met het grote verschil dat als je 6 uur net onder je treshold fiets..je een heel ander energie behoefte hebt dan na 6 uur z1/z2 peddelen.

90 gram klinkt alsof je het tegen een conti/pro renner hebt die een flinke dag heeft te gaan. Voor een normale toerdert .... naja..ik zou het niet adviseren, laten we het zo zeggen.

(Buiten dat, tel je wel het appelgebakje en de tosti onderweg mee met al die KH's ?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:49
Phydomir schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:20:
[...]

Volgens EatMyRide zou ik voor morgen op 45 gram/uur uitkomen met een Endurance pace op mijn rit van 326km. Ik ga er iets boven zitten zolang ik het tenminste kan volhouden en ik nog kan eten.

90 gram is wel heel erg veel of je moet idd constant lopen trappen als een malle.

[ Voor 7% gewijzigd door WaSteiL op 17-06-2022 11:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-08 07:58

djfrankel

It's a trap!

Het lijkt er op dat er documenten vrij gekomen zijn die de nieuwe 105 di2 groep beschrijven. Shimano heeft een aanvraag gedaan bij de fcc voor het goedkeuren van een aantal componenten die voor de 105 di2 groep lijken te zijn.

https://road.cc/content/t...5-di2-breaks-cover-293665

Ben benieuwd want dit zou wel het gat tussen rival e-tap en ultegra di2 kunnen opvullen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

WaSteiL schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:24:
90 gram is wel heel erg veel of je moet idd constant lopen trappen als een malle.
Waarom is dat heel erg veel?

Ik wil dit weekend twee keer 4 uur endurance gaan doen. Voor mij is dat net onder de 200 watt. Dus dat zijn ritjes van ongeveer 3000cal. Niets fijner dan zorgen dat je de energie voorraad al tijdens het fietsen weer aanvult dan alleen erna (of veel meer erna). En zelfs dan is het (gezond) aanvullen van al die verbrande energie een uitdaging.
[b]McMiGHtY schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:40:

90 gram klinkt alsof je het tegen een conti/pro renner hebt die een flinke dag heeft te gaan. Voor een normale toerdert .... naja..ik zou het niet adviseren, laten we het zo zeggen.
Waarom zou je het niet adviseren? Wat zijn de nadelen volgens jou?

[ Voor 24% gewijzigd door Phydomir op 17-06-2022 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Phydomir schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:45:
[...]

Waarom is dat heel erg veel?

Ik wil dit weekend twee keer 4 uur endurance gaan doen. Voor mij is dat net onder de 200 watt. Dus dat zijn ritjes van ongeveer 3000cal. Niets fijner dan zorgen dat je de energie voorraad al tijdens het fietsen weer aanvult dan alleen erna (of veel meer erna). En zelfs dan is het (gezond) aanvullen van al die verbrande energie een uitdaging.

[...]

Waarom zou je het niet adviseren? Wat zijn de nadelen volgens jou?
Het is heel erg veel omdat het voor "ons stervelingen" ruwweg het maximum is wat ons maag/darm-stelsel kan verwerken per uur.

Als je dat niet gewend bent dan heeft dat potentieel nogal nare bij-effecten, denk aan overgeven en diarree. Beide zijn niet gewenst - en al helemaal niet tijdens inspanning in een warme dag.

Als jij dat aankan, prima. Maar ik vind dat soort aantallen bizar vreemd klinken voor "normale" stervelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

joker1977 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 11:59:
[...]

Het is heel erg veel omdat het voor "ons stervelingen" ruwweg het maximum is wat ons maag/darm-stelsel kan verwerken per uur.

Als je dat niet gewend bent dan heeft dat potentieel nogal nare bij-effecten, denk aan overgeven en diarree. Beide zijn niet gewenst - en al helemaal niet tijdens inspanning in een warme dag.

Als jij dat aankan, prima. Maar ik vind dat soort aantallen bizar vreemd klinken voor "normale" stervelingen.
Dat klopt. Maar zoals ik al eerder in een post zei raad ik ook niet aan om direct met 90g per uur te beginnen. Ik heb dat zelf ook opgebouwd en merk nu dat langere ritten, ook op endurance pace, gewoon veel lekkerder zijn en ik ook niet "op" thuis kom.

Ik raad dan wel aan om het gewoon te trainen en er naar toe te werken. Zelfs als je maar een paar keer per weer fiets. Als je het aan kan dan zie ik alleen maar positieve effecten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Hier ben ik het met compleet eens. Ik denk dat elke clublid van mij opzich te weinig eet tijdens het fietsen, en ben ik blij dat ik standaard wat malto in m'n bidons gooi

[ Voor 22% gewijzigd door McMiGHtY op 17-06-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
McMiGHtY schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 10:40:
[...]

Met je eens dat "de maag" anders reageert na 6 uur. Met het grote verschil dat als je 6 uur net onder je treshold fiets..je een heel ander energie behoefte hebt dan na 6 uur z1/z2 peddelen.

(Buiten dat, tel je wel het appelgebakje en de tosti onderweg mee met al die KH's ?)
Bijna niemand gaat 6 uur net onder z'n treshold fietsen.
Profs schuilen vaak groot deel van de dag in het peleton bijvoorbeeld. (en met erg hoog gemiddelde dus vaak al binnen 4 uurtjes binnen ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:21
Wat raden jullie aan als bidons?
Heb ervaring met tacx shiva maar die smaken naar plastic.
En mijn elite fly lekken enorm. Inhoud loopt bij het drinken onderlangs het tuitje. Vooral met betafuel is dit irritant omdat m'n hele onderbuis/bracket continu plakt.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Zefal Magnums

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:08
Camelback Podium heb ik wel goede ervaringen mee, heeft wel een "overdruk ventiel" (je moet echt knijpen om er wat uit te krijgen) wat even wennen is. Maar wel volledig demontabel wat het schoonmaken dan weer ten goede komt.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-08 08:20
Ik heb eigenlijk nooit problemen met mijn Elite Fly, lekt ook nooit en past mooi in de bijpassende houder. Hij is wel gemaakt van zacht plastic om gewicht te besparen, misschien is het tijd voor een nieuwe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:52

Grin

Ride si sapis.

Stufferdt schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 13:10:
Wat raden jullie aan als bidons?
Heb ervaring met tacx shiva maar die smaken naar plastic.
En mijn elite fly lekken enorm. Inhoud loopt bij het drinken onderlangs het tuitje. Vooral met betafuel is dit irritant omdat m'n hele onderbuis/bracket continu plakt.
Zoek niet verder: Keego

Heb er nu vier en wil nooooooit meer wat anders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Va0yyKjptr_mk7wcNmIR8PujMs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlbMc4pPTba2JzAUB7eCdcxg.jpg?f=fotoalbum_tile

NewsBlur || My Fujifilm gear

Pagina: 1 ... 413 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).