Met een zaag ben ik er zo doorheen maar een ruk aan het slotje was denk ik ook al genoegWebgnome schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:15:
en nu ben je aan het uitzoeken hoe je die paal kan verwijderen?
Afgesloten fietsenstalling met logging op het slot
Het was overigens een Cinelli Zydeco sage rover gravel fiets met mooie hoge Carbon velgen
Het bellen houdt op als de remmen worden gebruikt. Ik zie daar wel wat logica in.klaaas schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:41:
[...]
Als je je handen niet van het stuur kunt halen om te bellen, dan is het toch echt aan jou om diezelfde handjes te gebruiken om zodanig af te remmen dat je niet in een noodsituatie belandt.
Nog interesse in een Cinelli frame? Heb er nog 1sapphire schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:13:
[...]
Altijd leuk met de gemiddelde georganiseerde toertocht tegenwoordig…. Mooiweer wielrenners Mensen die niet gewend zijn te signaleren en dat dus niet doen.
Leuk als je op een dijk rijd en er komt een auto je tegemoet met 60km/u
Vorig jaar met de Dam tot Dam was ik er na me een aantal keer kapot geschrokken te zijn zó klaar mee dat we even gestopt zijn.
Joop Zoetemelk Classic ging dat stukken beter, ander publiek denk
Ik liep op werk trouwens de fietsenstalling in en stond me daar toch een schitterende Cinelli aan een paal vast![]()
Heb ik toch even een paar minuutjes staan bekijken!
Het wordt nog ingewikkelder als het twee richtingsfietspad is zoals in Nederland heel gewoon is:Webgnome schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:15:
en nu ben je aan het uitzoeken hoe je die paal kan verwijderen?
:strip_exif()/f/image/S2utvynYLOfgwi2TNgU2iLQ5.jpg?f=fotoalbum_large)
Twee borden naast elkaar aan een paal en virtuele palen tussen de voetgangers en fietsers.
Wel bij carbon eerst plakband eromheen, daar waar je wilt zagen en een stofkap op want je die troep wil je niet inademen.sapphire schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:21:
[...]
Met een zaag ben ik er zo doorheen maar een ruk aan het slotje was denk ik ook al genoeg
Afgesloten fietsenstalling met logging op het slot
Het was overigens een Cinelli Zydeco sage rover gravel fiets met mooie hoge Carbon velgen
Ik heb de bel, en een garmin remote ook trouwens, zo gemonteerd dat ik vanaf de hoods alles kan bedienen.esphome schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:26:
[...]
Het bellen houdt op als de remmen worden gebruikt. Ik zie daar wel wat logica in.
Maar idd, als je gaat remmen kan je niet bellen.
Wat ik eigenlijk een gekke constatering vind is dat we dan onze stem meestal niet gebruiken. (behalve dan in een peloton (TEGEN!) )
Want met de MTB is het vaak wel: "over links!"
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Maar dat houdt niet in dat mensen het omgekeerde ook doen (remmen als ze stoppen met bellen). Er zijn er zat die een houding hebben van 'dan maar zo erlangs' Dat was wat ik benadruk.esphome schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:26:
[...]
Het bellen houdt op als de remmen worden gebruikt. Ik zie daar wel wat logica in.
Hij wil.
M'n stem gebruik ik idd in die (plotselinge) situaties waarbij er toch echt geremd (en gestuurd) moet worden maar ook een waarschuwing op z'n plek is. Soms is dat gewoon een harde schreeuw of een KIJK UIT!Mistraller schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:47:
[...]
Ik heb de bel, en een garmin remote ook trouwens, zo gemonteerd dat ik vanaf de hoods alles kan bedienen.![]()
Wat ik eigenlijk een gekke constatering vind is dat we dan onze stem meestal niet gebruiken. (behalve dan in een peloton (TEGEN!) )
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Verrek, dat schreeuwen heb ik net nog gedaan, volgens mij zei ik kijk uit of nee. Meneer stopte direct met wat hij aan het doen was. En daarna helaas ook wat gescheld van mijn kant, terwijl meneer zelf ook wel bewust was van zijn fout denk ik.blb4 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:17:
[...]
M'n stem gebruik ik idd in die (plotselinge) situaties waarbij er toch echt geremd (en gestuurd) moet worden maar ook een waarschuwing op z'n plek is. Soms is dat gewoon een harde schreeuw of een KIJK UIT!
Some is even roepen sneller dan je hand naar de bel bewegen en bellen.
BMC Roadmachine Two (2024)
Colnago CLX evo di2 (2021)
Cube Nuroad Race (2022)
Ik heb door schade en schande geleerd dat men op de weg/fietspad wel een bel verwacht en in het bos niet.Mistraller schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:47:
[...]
Ik heb de bel, en een garmin remote ook trouwens, zo gemonteerd dat ik vanaf de hoods alles kan bedienen.![]()
Daarom door mij ook op de MTB een vriendelijk “pardon” bij wandelaars en “links/rechts voorbij” (want dat is ook nog een verschil, dat je in het bos soms rechts inhaalt en dat is lastig aan te geven met een bel) bij andere MTBers.
Dit levert mij respectief bij de verschillende activiteiten de minste negatieve reacties op.
Edit: oja, ruiters vinden het ook fijn als je in plaats van een bel je stem gebruikt.
[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 16-09-2025 19:34 ]
Je stem gebruik je als er iets gebeurt waar je niet op een andere manier voor kunt waarschuwen, dit omdat gewoonweg de tijd ontbreekt en dan gaat het ook meteen op volume. Je laat zo meteen weten waar je bent en wat er speelt.
Had het met twee tieners die op een fatbike het fietspad opreden en ik verwachte dat zij ook meteen mij zouden kruizen. Zij keken dus niet voor zich maar naar de tieners die nog bij het cafetaria waren. Met zoiets als, HEE KIJK UIT, gaf ik de waarschuwing en zij gingen ook meteen naar de rechterkant van het fietspad.
De stem is zeer effectief in nood situaties omdat een instructie meegegeven kan worden en zo meteen correct kan worden gereageerd.
Als ik ruiters passeer zet ik vaak ook nog licht voor even uit, paarden kunnen ook van licht schrikken.
Had het met twee tieners die op een fatbike het fietspad opreden en ik verwachte dat zij ook meteen mij zouden kruizen. Zij keken dus niet voor zich maar naar de tieners die nog bij het cafetaria waren. Met zoiets als, HEE KIJK UIT, gaf ik de waarschuwing en zij gingen ook meteen naar de rechterkant van het fietspad.
De stem is zeer effectief in nood situaties omdat een instructie meegegeven kan worden en zo meteen correct kan worden gereageerd.
Als ik ruiters passeer zet ik vaak ook nog licht voor even uit, paarden kunnen ook van licht schrikken.
En ter lering en vermaak dan deze : https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=87025Webgnome schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 09:45:
ter uwer info en te vermaak: https://www.campings.nl/b...m-te-fietsen-in-duitsland
En paar quotes :
Fahrrad frei verklaring: "Solche Wege brauchen selbstverständlich NICHT benutzt zu werden, denn es sind keine Radwege (erst recht keine benutzungspflichtigen Radwege), sondern Gehwege.
Weil es ein Gehweg ist, haben Fußgänger absoluten Vorrang vor dem Radverkehr. Radfahrer dürfen nur mit Schrittgeschwindigkeit fahren! Auf die Fußgänger ist besondere Rücksicht zu nehmen. Bei Bedarf ist also anzuhalten." (https://www.adfc-diepholz...-frei-sind-keine-radwege/ geeft hierover uitleg)
Verder is het ook in Duitsland is het verplicht op het fietspad te rijden. Maar anders dan in Nederland moet in Duitsland dat fietspad wel aan bepaalde eisen voldoen. En ligt dat fietspad aan de linkerkant van de weg (gezien vanuit de rijrichting van de fietser) dan mag je op de weg fietsen (dat is me tenminste vanuit een Duitse organisatie van een toertocht aangegeven (https://www.adfc-diepholz...sollen-die-ausnahme-sein/)
Dit verschil heeft te maken met rechtelijke uitspraken. In tegenstelling tot Nederland mag je in Duitsland als burger de rechtsgeldigheid van een fietspad aanklagen. De regels voor fietspaden zijn in Duitsland namelijk wettelijk waar ze in Nederland alleen een richtlijn is. In Nederland ben je dus verplicht op het grootst broddelwerk te fietsen dat aan geen enkele regel voldoet en mag je alleen naar de rechter als je aantoonbaar schade hebt.
In Duitsland hoef je niet te wachten tot het kalf verdronken is en mag je dat direct al. En dat gebeurt vaak. Aangezien vrijwel geen enkel Duits fietspad aan de Duitse wet voldoet beslissen de rechters bijna altijd in het voordeel van de klager. Dergelijke 'illegale' fietspaden worden dan vaak voorzien van het voetgangserbordje met daaronder 'radfahrer frei'. Je hoeft er dus niet op te fietsen. Aangezien bijna geen enkele automobilist de wet voor fietsers kent maar alleen zijn 'gesundes volksempfinden' volgt wordt er inderdaad vaker getoeterd. Je kunt zo'n automobilist overigens behoorlijk naaien door hem uit te dagen de politie te bellen om jou aan te klagen. Het de politie roepen voor een onterechte klacht kost in Duitsland een paar centen. Of je het zo op de spits moet drijven is een 2e.
Ik zou er in ieder geval heel erg voor zijn dat de fietspadregels ook in Nederland kracht van wet hebben en door een rechter getoetst mogen worden.
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic