Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 399 ... 655 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
NewbieNeo schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 22:47:
Gewoon deze banden eronder gooien. Rijd je nooit meer lek. :+
En dan die voorgestelde bundel kopen, met fietspomp 8)7

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Helaas vermeldt Tannus alleen "zeer lage rolweerstand"en niet hoeveel dat precies is , zodat er geen vergelijking mogelijk is.
Voor woon-werk < 10 km lijkt het me niet bij voorbaat af te raden, maar hoe vaak rij je lek met een Durano o.i.d.?

PS, zou er bij de dienstdoende copywriter geen lampje gebrand hebben bij die bundel met pomp er bij? >:)

[ Voor 18% gewijzigd door Keezx op 27-04-2022 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:26
MaSw85 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:59:
[...]

Ik rijd skinwalls en tubeless. Wat een identititeiscrisis :+

Maar even voor diegenen die niet zo lang in dit topic zitten. Iets met running gags en terugkerende onderwerpen zoals tubes vs tubeless, wielen, voeding/drinken, zadeltasjes, skinwalls, Canyon flames, powermeters, FTP verwijzingen naar het Fietscomputer of -kleding (zie topic warning!) etc. :)
Ik zeg: bingokaart!

(waarmee overigens wederom bewezen is dat de hardlopers iig voorlopers zijn (die trouwens ook nooit lek rijden))

[ Voor 5% gewijzigd door Frenz64 op 27-04-2022 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-06 13:10
Ben benieuwd hoeveel Favero's Futurumshop vandaag verkoopt met zo'n aanbieding, toch wel een erg scherpe aanbieding voor dit seizoen. 527 euro voor een L/R powermeter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-06 18:36
rolandos582 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 12:47:
Ben benieuwd hoeveel Favero's Futurumshop vandaag verkoopt met zo'n aanbieding, toch wel een erg scherpe aanbieding voor dit seizoen. 527 euro voor een L/R powermeter
Hier gaat in ieder geval de 4iii left only vervangen worden 🥳🥳.
Heel veel goedkoper ga ik ze niet meer vinden in de komende maanden. Helaas wel nog ff wachten. Levering in week van 9 mei. En met de Gran Fondo Vosges het weekend erop, maar even geen risico nemen met andere schoenplaatjes enzo.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:30
Black friday was de enkele favero nog iets goedkoper 336€. Maar zeker geen verkeerde aanbieding! Levertijd is al iets opgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:30
Je lichaam heeft moeite gehad om op temperatuur te blijven. Er gaat daardoor meer energie verloren om warm te stoken. Aan de kust heb je in het voorjaar te maken met zeewind. Wind die over de Noordzee komt, wordt door het (dan nog) ijskoude zeewater afgekoeld. Die wind kan daardoor erg onaangenaam of ronduit koud aanvoelen. Verder van zee in het binnenland kan het misschien aangenaam lijken, direct aan de kust kan dat verschil groot zijn. Verder kan het geen kwaad om vooraf even op Buienradar het weerstation van Hoek van Holland te checken op de actuele (gevoels-)temperatuur en windrichting.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:34

Phydomir

Dennis

Noxa schreef op woensdag 27 april 2022 @ 20:31:
[...]

De kou kan je echt de das omdoen (grappige woordspeling) op dat soort ritten. Beter wapenen tegen de kou. En veel meer eten.

Ben de laatste tijd wat aan het experimenten met "meer" eten. En ik ben wel verbaasd over hoeveel dat scheelt. Waar ik vroeger met een bidon water en een banaan op pad ging. Probeer ik nu af en een stevige rit te doen met 100gr koolhydraten per uur. Beetje ter voorbereiding en cyclo later dit jaar.

De effecten? Ik heb ook de laatste uren meer energie, en dus hogere vermogens waarden. En ik kom niet zo naar de getver thuis. Ook wel fijn voor de rest van de familie dat papa nog wat aan zijn dag heeft.
Welkom bij de club. Nog even en het hele topic beleefd meer plezier aan z'n lange ritten.

Vandaag een rit van 200km gemaakt. 6u25m over gedaan. Per uur 60g aan carbs in de drink mix en daarbij ieder uur een van de volgende dingen: banaan, stroopwafel of een krentenbol. Dan zit je ook aan de 90/100g per uuren in totaal 2400 van de 4550 calorieën al weer op de fiets aangevuld. Heerlijk als je dan in dat laatste uur nog dezelfde wattages weg trapt als in het eerste uur zonder dat het veel zwaarder voelt.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Fisico schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:21:
Het blijft lastig met dit weer, schaduw en wind maken echt heel veel uit. Ik rij zelf vrij lang met een lange broek omdat mijn knieën nogal reageren op koude. Wanneer de dag een zonnige 15+ haalt dan durf ik wel kort met armstukken te starten maar vandaag echt niet.

[...]

Wel een scherpe aanbieding, ik hoop nog steeds op een goede aanbieding op de Garmin Rally. Inmiddels zijn die wel voor rond de 900 euro te krijgen, maar iets lager zou toch fijn zijn. Ik ben nogal gehecht aan mijn Shimanoplaatjes dus een andere optie is er niet echt. Wat dat betreft blijft het jammer van de Q-factor bij de Favero versie.
Pak je toch gewoon die shi versie? 480 - 25 en daar monteer je je eigen shimano pedalen op en voila. Best of both worlds. Ja het scheelt 10mm qua q-factor maar dat zou geen probleem mogen geven. Scheelt wel letterlijk de helft qua kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-06 14:44
Fisico schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:21:
Het blijft lastig met dit weer, schaduw en wind maken echt heel veel uit. Ik rij zelf vrij lang met een lange broek omdat mijn knieën nogal reageren op koude. Wanneer de dag een zonnige 15+ haalt dan durf ik wel kort met armstukken te starten maar vandaag echt niet.

[...]

Wel een scherpe aanbieding, ik hoop nog steeds op een goede aanbieding op de Garmin Rally. Inmiddels zijn die wel voor rond de 900 euro te krijgen, maar iets lager zou toch fijn zijn. Ik ben nogal gehecht aan mijn Shimanoplaatjes dus een andere optie is er niet echt. Wat dat betreft blijft het jammer van de Q-factor bij de Favero versie.
Ik fiets met de Favero Duo-Shi en merk echt helemaal niets van de q-factor... Weet niet of je meerdere fietsen bezit, maar de q-factor van bijvoorbeeld een racefiets, gravel bike en mountain bike zijn ook allemaal al anders (en onderling kan er per model en merk ook nog verschil in zitten), dus dat q-factor verhaal geldt vooral voor mensen die heel erg gevoelig zijn voor kleine verschillen O-)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:01
Ik heb mezelf enkele jaren terug op een Telegram bot 'De virtuele ploegleider' geabonneerd. Hij is te vinden onder de naam @Stalenros_bot of https://t.me/Stalenros_bot. Gebruik hem stiekem best vaak.

Liep een topic over op fiets.nl als proefballon (naam van ontwikkelaar vergeten).

Je kunt daar wat parameters opgeven. Wanneer je gaat rijden, welk tijdstip van de dag, etc. De bot geeft je dan een advies over rijrichting (eerst wind tegen) en aan te trekken kleren.

De huidige weersituatie is trouwens wel de lastigste van allemaal. De ochtenden zijn vaak erg koel en naarmate de zon (in de middag) doorkomt wordt het weer erg warm. In dat geval ga ik altijd voor laagjes die makkelijk uit te trekken zijn (knie- of beenwarmers, armwarmers, perfetto convertible, kort windjack, etc.).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23-06 19:28

McMiGHtY

- burp -

Ja, of te zwaar getrapt, of er zit slijtagen in, of er kwam een steentje tegen aan, of je hebt 's ochtend met van de trap af komen iets verdraaid maar niet gemerkt en nu op de fiets merk je het pas.. Kan allemaal.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-05 21:27

dano_nl

Meh

Dit is serieus wel geinig en handig!
Dix0r schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:41:
Ik heb mezelf enkele jaren terug op een Telegram bot 'De virtuele ploegleider' geabonneerd. Hij is te vinden onder de naam @Stalenros_bot of https://t.me/Stalenros_bot. Gebruik hem stiekem best vaak.

Liep een topic over op fiets.nl als proefballon (naam van ontwikkelaar vergeten).

Je kunt daar wat parameters opgeven. Wanneer je gaat rijden, welk tijdstip van de dag, etc. De bot geeft je dan een advies over rijrichting (eerst wind tegen) en aan te trekken kleren.

De huidige weersituatie is trouwens wel de lastigste van allemaal. De ochtenden zijn vaak erg koel en naarmate de zon (in de middag) doorkomt wordt het weer erg warm. In dat geval ga ik altijd voor laagjes die makkelijk uit te trekken zijn (knie- of beenwarmers, armwarmers, perfetto convertible, kort windjack, etc.).

Meh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-06 23:37

Fisico

by Fabian

scraemus schreef op donderdag 28 april 2022 @ 09:22:
[...]

Ik fiets met de Favero Duo-Shi en merk echt helemaal niets van de q-factor... Weet niet of je meerdere fietsen bezit, maar de q-factor van bijvoorbeeld een racefiets, gravel bike en mountain bike zijn ook allemaal al anders (en onderling kan er per model en merk ook nog verschil in zitten), dus dat q-factor verhaal geldt vooral voor mensen die heel erg gevoelig zijn voor kleine verschillen O-)
Helaas ben ik zo iemand. Op de nieuwe fiets altijd wat irritatie gehad een de rechterkant tot ik het zadel de dikte van het afdichtrubber (2mm) liet zaken en alles is weer helemaal oké. Rechts staan heup en voet iets scheef waardoor mijn knie en de spier voor de stabiliteit veel moeten opvangen. Zaterdag 5 kilometer heel aero gezetten op de fiets en daarna staan de Amerongse berg op met als gevolg vier dagen aan klachten. Volgende training iets minder naar de trainer luisteren en iets meer naar mijn lichaam.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-06 20:24
Ankona schreef op woensdag 27 april 2022 @ 21:27:
Wat mij opvalt is dat lange fietsbroeken eigenlijk altijd dik / gevoerd zijn.
*knip*
https://www.lapassione.cc...ge-midweight-tights-black
dano_nl schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:03:
Dit is serieus wel geinig en handig!
[...]
Ik gebruik ook de virtuele ploegleider en heb daardoor gisterochtend op het laatste moment toch nog een windvestje erbij aangetrokken, en daar was ik heel blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:47
Stufferdt schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:01:
[...]
Dinsdag overigens deze fruit jellies bij de Decathlon gehaald om eens uit te proberen.

Een reepje bevat:
Koolhydraten: 82 g (100gr) | 21 g (per reep)
waarvan suikers: 65 g (per 100gr) 16 g (per reep).

Kreeg ze aangeraden. Ze zijn klein en relatief goedkoop?
Prima reepjes, haal deze zelf ook wel eens ;
https://www.decathlon.nl/...at-5x-25-g/_/R-p-X8408734

https://www.decathlon.nl/...turel-5x-25-g/_/R-p-15616

[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 28-04-2022 15:19 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-06 21:32
Dan weet je dat je een echte hollander bent, als je zelfs de repen van Decathlon 'duur' vindt. :+
Zou zelf eerder voor zulke repen gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23-06 14:44
Mini brownies van de Lidl for the win voor mij 😋

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wdbtje
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:56
Deze kan ik ook wel aanraden (misschien niet in de zomer, dan smelt de chocolade snel).
Minder plakkerig gevoel in de mond dan sommige andere repen:

https://www.decathlon.nl/...vruchten-x10/_/R-p-338215

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
De volgende racefiets voor mijn vriendin besteld.
https://www.decathlon.nl/...=8602206&c=BLAUW_TURKOOIS

Hopelijk is het wat, maar zo niet, dan was het geen heel duur experiment gelukkig. Voor 650 euro iets met Sora is best prima lijkt me.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
  • Laatst online: 09:06
Ben nog een beetje in dubio: 3 jaar geleden heb ik een bikefit gedaan. Mijn nieuwe fiets is precies afgesteld op de bikefit resultaten.

Heb drie jaar lang pijnloos rondgereden. Nu met mijn nieuwe fiets heb ik toch wat last van mijn onderrug.

Drie punten die anders zijn aan mijn nieuwe fiets:
- Maatje kleiner frame (zat op een 56cm frame, welke aan de grote kan was, nu op 54cm)
- Stuurpen is 110 mm in plaats van 90 mm (advies was destijds om 110 mm aan te houden, maar 90 mm beviel me goed).
- 170 mm in plaats van 172,5 mm crack armen.

Het zadel is inmiddels iets naar voren gezet, waardoor de pijn in mijn rug al een stuk minder is.
Natuurlijk kom ik van een 'Race' fiets en zit nu op een Aerobike, dus de geometrie is anders.

Nu ben ik in dubio: nieuwe bikefit of toch wennen aan de nieuwe, wat agressiever zit?

[ Voor 4% gewijzigd door MartijnMartijn op 28-04-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
MartijnMartijn schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:50:
Ben nog een beetje in dubio: 3 jaar geleden heb ik een bikefit gedaan. Mijn nieuwe fiets is precies afgesteld op de bikefit resultaten.

Heb drie jaar lang pijnloos rondgereden. Nu met mijn nieuwe fiets heb ik toch wat last van mijn onderrug.

- Maatje kleiner frame (zat op een 56cm frame, welke aan de grote kan was, nu op 54cm)
- Stuurpen is 110 mm in plaats van 90 mm

Het zadel is inmiddels iets naar voren gezet, waardoor de pijn in mijn rug al een stuk minder is.
Natuurlijk kom ik van een 'Race' fiets en zit nu op een Aerobike, dus de geometrie is anders.

Nu ben ik in dubio: nieuwe bikefit of toch wennen aan de nieuwe, wat agressiever zit?
Ik mis vooral stack/reach vergelijk in je verhaal ?
Dat framemaat op papier 56cm of 54cm is zegt 0,0 nml, is maar net hoe de fabrikant het opmeet.
Als frame meer race is, dan kan een grotere framemaat een lagere stack hebben.
Zelfde met stuurpen zegt zo ook niets.

En zadel gewoon wat verschuiven omdat je dan minder reach hebt is niet de oplossing.
Daarvan kan je juist andere klachten krijgen.

cranklengte verschil is minimaal, meeste mensen zullen dit niet merken.
Dat verschil krijg je al als je schoenen/pedalen hebt met andere stack. (of dikkere broek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
@DDX

Nieuwe Felt:
Stack 539
Reach 383

Oude Giant:
Stack 562
Reach: 398

Website die alles op een rijtje zet:
https://geometrygeeks.bik...r-advanced-pro-1-2021-ml/

[ Voor 45% gewijzigd door MartijnMartijn op 28-04-2022 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
2cm verschil in stack, zit je ook echt dieper of heb je spacers eronder ?
(even los van dat fabrikanten reach verschillend meten)

Op basis reach zou je idd zeggen 2cm langere stuurpen nodig, maar als je 2cm dieper zit is de berekening net anders.
En dan kan je reach ook nog veel verschillen als je ander stuur hebt/hoek shifters op stuur ed.
Of als je smaller/breder stuur hebt.

Mijn manier van fiets afstellen;
-setback zadel, ik doe dit door achterwiel tegen muur te zetten en dan midden crank en achterkant zadel te meten
-hoek zadel (ik heb voorkant paar graden naar beneden staan)
-voorkant zadel naar bovenkant shifters.
-en drop zadel/stuur die ik ongeveer gelijk heb

wel bij zelfde zadel natuurlijk, anders moet je punt op zadel nemen waar je zit/wat bij zadels hetzelfde is.

[ Voor 15% gewijzigd door DDX op 28-04-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
DDX schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:03:
2cm verschil in stack, zit je ook echt dieper of heb je spacers eronder ?
(even los van dat fabrikanten reach verschillend meten)
Ik zit nu dieper, dat is ook de reden dat ik ben gaan 'experimenteren'.
Het zit in de basis prima, ook wanneer ik ga fietsen. Gisteren 80+km gereden met een best gemiddelde. Nergens last van tot ik vanmorgen op werk in mijn bureaustoel ging zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:27
Dit zijn "gewone" reepjes.
Die fruit jellies zijn als "blocks", maar dan van Decathlon. Niet zo achterlijk duur, en in een verpakking die heel makkelijk te openen is (tijdens het fietsen).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-06 20:23

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

MartijnMartijn schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:50:

- Stuurpen is 110 mm in plaats van 90 mm (advies was destijds om 110 mm aan te houden, maar 90 mm beviel me goed).

Begrijp ik goed dat er tijdens de bikefit al een advies voor een 110mm stuurpen was?

Verder zijn er talloze zaken die jouw positie op de fiets behoorlijk kunnen beïnvloeden.

- Hebben je oude en nieuwe fiets hetzelfde zadel? Zo nee, waarom niet?
- Als je op de fiets zit, voel je dan 2 specifieke 'contactpunten' op je zadel? Of meer 1 contactpunt 'een beetje in het midden'?
- Je bent in 'stack' ruim 2cm omlaag gegaan. Is dat gecompenseerd met spacers onder het stuur of ben je echt omlaag gegaan?
- Wat zijn de maten van het stuur op je oude en nieuwe fiets? Met name de 'reach' van een stuur kan enorm veel uitmaken voor effectieve reach.
- Kan je comfortabel de shifters vastpakken of rusten je handen vooral net wat achter de shifters?
- Als je niet nadenkt over je handpositie maar gewoon gaat fietsen, staan je polsen dan wat naar binnen?

Zoals al eerder gesteld hierboven, nooit zomaar je zadel naar voor plaatsen om reach te reduceren. Ook al voelt het initieel alsof het helpt, het kan op de iets langere termijn vervelende issues veroorzaken aan je heupen, rug, of knieën.

Mijn advies zou zijn om te beginnen met het gelijktrekken van je positie. Je zat naar eigen zeggen pijnloos op je oude fiets; het is niet normaal dat je op een nieuwe fiets met pijn rond rijdt. Dat is geen kwestie van wennen, dan is je fit gewoon fout. Als de fit van je oude fiets niet te realiseren is op je nieuwe fiets heb je een uitdaging. Pro tip: trek onder geen beding onderdelen van je oude fiets af. Die fit is goed, sloop dat dus niet. ;)

Launching containers into space

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:19
Yakolev schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:49:
De volgende racefiets voor mijn vriendin besteld.
https://www.decathlon.nl/...=8602206&c=BLAUW_TURKOOIS

Hopelijk is het wat, maar zo niet, dan was het geen heel duur experiment gelukkig. Voor 650 euro iets met Sora is best prima lijkt me.
Met die groep heeft mijn vrouw 7 jaar heel veel plezier gehad :)

Ben wel benieuwd of je de stuurpen straks ook omhoog afgeleverd krijgt. Ik vind dat zelf altijd minder mooi ogen, voor een productfoto had ik hem andersom gemonteerd denk ik. Maar goed, ik vermoed dat je de fit toch een beetje moet uitzoeken? Zorg dat ze lekker zit, dan blijft het niet bij een experiment ;)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Whieee schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:07:
[...] Die fit is goed, sloop dat dus niet. ;)
@DDX

Nou de Bikefitter is gebeld. De fietsen liggen zover uit elkaar, leek me verstandiger dan zelf gaan kloten.

Thanks voor jullie adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:39
Heren/dames,

ik zoek een renfiets voor erbij (heb een mtb+stadsfiets), doel is er wat langere ritten mee te kunnen doen (ordergrootte 80 km oid) en er sporadisch mee naar het werk te kunnen. Ik heb geen ambitie om wedstrijden te rijden oid, ik trap wel een redelijk tempo, maar niet voldoende om met een stadsfiets vrienden op een renfiets bij te houden :P.

Mijn shortlist:
https://www.decathlon.nl/...-shimano-105/_/R-p-305449
https://www.mantel.com/sensa-romagna-sle-2022&spec[]=7678&spec[]=9574
https://www.canyon.com/nl...31_pv_rahmenfarbe=BU%2FBK

Mijn vraag:
Even los van levertijden is het lastig bomen door het bos te zien. M.i. heb ik met die decathlon optie een goede fiets voor een net bedrag, de sensa is 100 en de canyon 200 euro duurder. Waar zit 'm dat in en is het het extra geld waard?

[ Voor 4% gewijzigd door Bastard op 28-04-2022 20:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 13:30
DDX schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:10:
[...]

Wat is er precies lelijk aan dan ?
Je krijgt iig geen discussie over sokken over of onder beenstukken 8)
Het lijkt verdacht veel op een driekwartbroek. En die zijn lelijk :9
En fair qua de sokken haha. Hier ook nog levendige discussies over aangehoord (ik ben kamp onder).
NewbieNeo schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:25:
Dan weet je dat je een echte hollander bent, als je zelfs de repen van Decathlon 'duur' vindt. :+
Zou zelf eerder voor zulke repen gaan.
Hehe, schuldig.
Snelle Jelles zijn best groot. Zitten je zakken weer zo vol...
wisselwerking schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:45:
@Stufferdt Lelijk is natuurlijk subjectief. Bovendien is de gemiddelde wielrenner (subjectief) niet echt mooi te noemen. Maar ik ben wat dat betreft sowieso vorm boven functie. Tot grote ergernis van de Velominatie predikers.

Ik heb zelf kniestukken van mijn club (ook al staan daar geen clubuitingen op). Dus kan jou helaas niet van advies voorzien. Wat mij betreft hoeven ze in elk geval niet echt dik te zijn. Het is puur ter bescherming van mijn knieën.
Ja eens hoor! heb ook zeker niet de illusie ooit de esthetiekprijs te winnen met mijn voorkomen. En dat leek me dus ook inderdaad, zolang je knieen maar bedekt zijn.
mhr-zip schreef op donderdag 28 april 2022 @ 16:36:
[...]

Dit zijn "gewone" reepjes.
Die fruit jellies zijn als "blocks", maar dan van Decathlon. Niet zo achterlijk duur, en in een verpakking die heel makkelijk te openen is (tijdens het fietsen).
Nog niet helemaal over nagedacht, maar blocks is meer als noodvoer of temporitjesvoer omdat het klein + makkelijk te eten is? Ik had ze in gedachten als standaard goto voor eten op de fiets. Maar heb vaak tijd om te eten tijdens het stilstaan, dus wellicht zijn ze als standaard wel overkill.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3kster
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-11-2024
Ik doe niet vaak hele lange ritten, maar stroopwafels bevallen me goed voor 3+ uur. Van wat ik begrepen heb wil je vooral iets met veel koolhydraten en relatief weinig vet en eiwitten voor tijdens het fietsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:19
Bastard schreef op donderdag 28 april 2022 @ 20:07:

Even los van levertijden is het lastig bomen door het bos te zien. M.i. heb ik met die decathlon optie een goede fiets voor een net bedrag, de sensa is 100 en de canyon 200 euro duurder. Waar zit 'm dat in en is het het extra geld waard?
Deze lijken inderdaad qua specs ook wel op elkaar. Waar het hem in elk geval in zit? Merk. En misschien net een iets strakker afgewerkt geheel qua kabeltjes (de decathlon heeft echt alles buitenom), bartape, lak, lagers wellicht etc. Belangrijk is natuurlijk ook om ff de maten te vergelijken.
Maar al deze fietsen zijn meer dan prima om 80km op te rijden. 105 is een fijne groepset. Binnen alu is dit alweer iets boven de instapper. Als ik zou moeten kiezen zou het de canyon worden.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:26

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Mistraller schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 00:29:
[...]

Deze lijken inderdaad qua specs ook wel op elkaar. Waar het hem in elk geval in zit? Merk. En misschien net een iets strakker afgewerkt geheel qua kabeltjes (de decathlon heeft echt alles buitenom), tape, lak, lagers wellicht etc. Belangrijk is natuurlijk ook om ff de maten te vergelijken.
Maar al deze fietsen zijn meer dan prima op 80km op te rijden. 105 is een fijne groepset. Binnen alu is dit alweer iets boven de instapper. Als ik zou moeten kiezen zou het de canyon worden.
Hou mogelijk ook rekening met latere verkoop. Een A-merk zoals Canyon raak je makkelijker kwijt dan een no-name zoals Decathlon of B-merk zoals Sensa.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:18

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

De Canyon heeft een endurance geometrie en de Decathlon & Sensa beide meer race (al zegt Mantel van niet). Daar moet je ook op letten. Ik denk dat deze fietsen elkaar kwalitatief niet zoveel ontlopen. Decathlon vind ik over het algemeen meer dan prima spul maken, zeker voor de prijs. Mijn zwager heeft de Sensa en is daar heel tevreden over (N=1). En met Canyon zit je altijd goed.

[ Voor 18% gewijzigd door Tjebakka op 29-04-2022 09:05 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:41
Tjebakka schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:02:
De Canyon heeft een endurance geometrie en de Decathlon & Sensa beide meer race (al zegt Mantel van niet). Daar moet je ook op letten. Ik denk dat deze fietsen elkaar kwalitatief niet zoveel ontlopen. Decathlon vind ik over het algemeen meer dan prima spul maken, zeker voor de prijs. Mijn zwager heeft de Sensa en is daar heel tevreden over (N=1). En met Canyon zit je altijd goed.
Hier ook een Sensa Romagna als tweede fiets, en erg tevreden (dus N=2) :P Canyon is ook altijd goed, geen ervaring met Decathlon fietsen verder. Ik weet niet hoe zwaar je bent, maar de wielen van de Sensa zijn wel iets om op te letten als je wat langer / zwaarder bent (rij zelf met andere wielen eronder).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-06 14:34

Grin

Ride si sapis.

Microkid schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 06:51:
[...]

Hou mogelijk ook rekening met latere verkoop. Een A-merk zoals Canyon raak je makkelijker kwijt dan een no-name zoals Decathlon of B-merk zoals Sensa.
Hahaha da's een goeie! :)
Sensa is echt geen B-merk (t.o.v. Canyon) _O-

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Decathlon tegenwoordig No-Name? B-Twin, en later Triban / Van Rysel fietsen staan vrij hoog aangeschreven. Het was niet lang geleden dat Canyon nog als B-merk gezien werd..

Heb naast mijn Chinese fiets ook een alu Van Rysel (Decathlon) RCR, dus de voorganger van de huidige EDR serie. Ben er na 15.000km nog altijd heel erg blij mee. Heb destijds bij de aankoop ook zitten twijfelen over een Canyon, maar qua prijs/kwaliteit was de Van Rysel toch nog veel beter.

Wel is de RCR veel mooier dan de EDR. (maar dat is ook maar mijn mening)

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Laatst online: 13:50
Grin schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 09:43:
[...]

Hahaha da's een goeie! :)
Sensa is echt geen B-merk (t.o.v. Canyon) _O-
Klopt. Eerder een c-merk. :+ Maar misschien komt dat doordat ik alleen slechte fietsers ken die daar op fietsen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door wisselwerking op 29-04-2022 09:54 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DDX
Canyon heeft soms afwijkende standaarden (lagers, dikkere balhoofdbuis) niet handig voor verkoopwaarde/kosten onderhoud ;)

Gewoon kopen wat je nu kan kopen/mooi vindt en je niet druk maken of het later misschien 200 euro minder zal opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Laatst online: 20-06 21:32
Als het niet door de pro's wordt gebruikt, is het een no-name. Zo simpel is het.
Dus Decathlon (Van Rysel) als fietsmerk is no-name, maar als kledingmerk wel degelijk een A-merk. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Idvb_nW3WwpMZPfqu9AyNr4xfbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2ZAWtQfwlfFIjSpFgaW9QPuM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Niks mis met van Rysel..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:02
NewbieNeo schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:02:
Als het niet door de pro's wordt gebruikt, is het een no-name. Zo simpel is het.
Dus Decathlon (Van Rysel) als fietsmerk is no-name, maar als kledingmerk wel degelijk een A-merk. :+

[Afbeelding]
Daar klopt natuurlijk niets van. Alleen als het heel duur is, is het een A-merk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
GerbenBK schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:07:
[...]

Daar klopt natuurlijk niets van. Alleen als het heel duur is, is het een A-merk...
Ja maar het wordt in dezelfde fabriek gemaakt als ... dus net zo goed 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frenz64
GerbenBK schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:07:
[...]

Ook onzin. A-merk is een marketing definitie, onstaan in fast moving, (bij Unilever en PG een wetenschap):

A-merk: premium prijs, beste schappositie, hoge marges, hoge advertentie uitgaven
B-merk: value for money, iets minder bekend en iets goedkoper dan A-merk
C-merk: kwaliteit dubieus (aldus de beleving van de consument
Huismerk: Begonnen als een huislabel, goedkoper en kwalitatief acceptabel. AH is tegenwoordig al meer richtg premium.

Kwaliteit van het product staat volledig los van A.B of C-merk. Veel trouwe A-merk kopers zullen dit te allen tijde bestrijden, maar het feit dat huismerk en A-merk uit de zelfde producyielijn komen zegt genoeg.

Binnen duurzame goederen lig thet wat complexer, maar daar is de 'merkbeleving' nog subjectiever en bijbehorende emoties zijn sterk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:21

Kluus

Gang is alles

Voor de Kitzbuheler Radmarathon had ik bedacht een compact te gaan gebruiken. Ik heb inmiddels al wel een 34 binnenblad kunnen aankomen en op zich wil ik er ook wel een 50T bij om een ondersteunde combi te maken. Maar die zijn van Shimano momenteel niet echt verkrijgbaar.

Mijn voorkeur heeft het om toch mijn best te doen om een Ultegra 50T voorblad te bemachtigen omdat dit:
- De ondersteunde combi is (voor wat het waard is)
- Ultegra het mooiste aansluit op de crank ;)
- Uiteindelijk zou dit best mijn standaard set-up kunnen worden want ook in NL heb ik niet echt het gevoel die 52T nodig te hebben en denk ik dat een 50T voor mij een mooiere ketting lijn geeft wanneer ik vlak altijd op het buitenblad zit.

Mocht dit niet lukken heb ik denk ik de volgende opties:
- De 34T bij mijn 52T buitenblad zetten, hier neig ik nu het meeste naartoe omdat het volgens de informatie die ik vind op zich wel prima zou moeten werken en het economisch het handigste is (alleen een binnenblad is relatief goedkoop).
- Een aftermarket buitenblad nemen van bijvoorbeeld Absolute Black en dat dan combineren met het Shimano binnenblad, maar combineert dit dan inderdaad beter en maakt het dan niet meer (zo veel) uit welke vertanding ik neem omdat die andere "schakelhulpjes" heeft?

Heeft iemand al ervaring met (een van) bovenstaande opties en nog bepaalde do's en dont's? :D Wellicht is nog van belang dat het met Di2 ook lekker moet werken.

[ Voor 57% gewijzigd door Kluus op 29-04-2022 10:53 . Reden: Zaken wat beter uiteen gezet ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dix0r
@Kluus
Heb hier nog een Ultegra R8000 50/34 crankset spare liggen. Die mag je best van me lenen wanneer je deze enkel voor de Radmarathon nodig hebt.

@mhr-zip
Welke blocks look-a-likes zijn dat van de Decathlon (en ook zelfde verhoudingen qua voedingswaarde?). Heb je toevallig een linkje? Ik vind blocks echt optimaal voor onderweg maar wel prijzig. Gebruik nu op 'normale' ritten altijd energie repen van Body&Fitshop. 2 reepjes + bidon per uur kom je wel aan de 100gr.

[ Voor 0% gewijzigd door Dix0r op 29-04-2022 10:42 . Reden: 50/34 ipv 50/30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Kluus schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:24:
Op zich heb ik nog wel hoop dat ik komende twee maanden nog ergens een 50T kan bestellen maar zo niet: heeft iemand hier recente ervaring met de officieel niet ondersteunde combi van 52-34 (met Di2, voor zo ver dat iets uit maakt) of combineren aftermarket buitenbladen van bijvoorbeeld Absolute Black dan beter met een 34 van Shimano?
Vorig jaar heb ik de 52-36 laten vervangen door een 52-34. Een buitenblad was lastig te vinden en met het oog op de nieuwe fiets had ik ook geen zin in om de extra uitgave te doen. Ik rij nu 4.000 km met deze combinatie en heb geen enkel probleem gehad, Van klein naar groot duurt iets langer en er is geadviseerd om even rustig rond te draaien ipv veel kracht te zetten. Het is een mechanische Dura-Ace groep, dus wat Di2 doet weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Nice, thanks @Dix0r, ik blijf nog even doorzoeken naar een 50T voor mezelf omdat het inderdaad fijn is er zelf een achter de hand te hebben en (ik heb mijn post al wat aangepast) ik verwacht dat een compact voor mij ook prima werkt in NL. Maar ik hou de optie in het achterhoofd. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Kluus schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:45:
Nice, thanks @Dix0r, ik blijf nog even doorzoeken naar een 50T voor mezelf omdat het inderdaad fijn is er zelf een achter de hand te hebben en (ik heb mijn post al wat aangepast) ik verwacht dat een compact voor mij ook prima werkt in NL. Maar ik hou de optie in het achterhoofd. d:)b
Beetje goed zoeken vind je ze wel, bijvoorbeeld hier : https://hollandbikeshop.c...ingblad-50t-zwart-509047/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
In 95 van de 100 gevallen is een compact t.o.v. semi-compact prima.

Beetje zelfde discussie als het nodig hebben van een 11 in vlak Nederland wanneer je niet sprint of bergafwaarts gaat.

Maar in jouw geval @Kluus wellicht toch de 52-36 aanhouden in NL. Met wind mee heb ik toch wel eens op semi-compact en 11 flink afgesprint. Voor het gevoel was die sprint wellicht toch wat minder met een compact / 50T.

Kettinglijn zit m.i. meer tussen de oren, de ketting wissel je vaak toch wel tijdig en heb niet het idee dat een betere kettinglijn bij mij voor minder slijtage zorgt (en die is zeker niet optimaal met bijv. 52/36 - 11/25 in mijn polder setup).

Ritzelrechner to the rescue!!

[edit]
Ook goed om te lezen dat mijn Canyon(s) inmiddels gepromoveerd zijn naar de A-merk categorie. Toen ik hem kocht was dit nog B-categorie :P

[ Voor 9% gewijzigd door Dix0r op 29-04-2022 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:08
Microkid schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 06:51:
[...]

Hmm, met n=2 ga ik hier toch zeggen dat Sensa geen B-merk is (zowel wat betreft afwerking als prijs) ;) Voor een tweedehandsfiets zou ik ook eerder een Sensa kopen dan een Canyon (goeie fietsen, maar wel erg saai). Denk eigenlijk, zeker bij een tweedehands fiets, dat het belangrijker is dat dat de geometrie bij je past, en dat de mechanica nog in een goeie staat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Dix0r schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:05:
In 95 van de 100 gevallen is een compact t.o.v. semi-compact prima.

Beetje zelfde discussie als het nodig hebben van een 11 in vlak Nederland wanneer je niet sprint of bergafwaarts gaat.

Maar in jouw geval @Kluus wellicht toch de 52-36 aanhouden in NL. Met wind mee heb ik toch wel eens op semi-compact en 11 flink afgesprint. Voor het gevoel was die sprint wellicht toch wat minder met een compact / 50T.

Kettinglijn zit m.i. meer tussen de oren, de ketting wissel je vaak toch wel tijdig en heb niet het idee dat een betere kettinglijn bij mij voor minder slijtage zorgt (en die is zeker niet optimaal met bijv. 52/36 - 11/25 in mijn polder setup).

Ritzelrechner to the rescue!!

[edit]
Ook goed om te lezen dat mijn Canyon(s) inmiddels gepromoveerd zijn naar de A-merk categorie. Toen ik hem kocht was dit nog B-categorie :P
Maar ik kan dus inderdaad totaal niet sprinten, dus in praktijk zit ik echt nooit op de rechter 2-3 kransjes naar mijn idee, ook niet in een koers. De enige momenten dat ik daar op zit is in een afdaling met meetrappen, maar de vraag is hoe veel dat dan nog daadwerkelijk toevoegt (en in NL speelt dat dus sowieso ook niet). Ik moet dat ook gewoon eens ervaren op zich, tot nu toe heb ik altijd met semi compacts rond gereden (en daarvoor triples) dus kan het nog niet echt vergelijken. Op mijn woon-werk fiets zit dan weer een GRX groep met een 46 als grootste blad, maar daar koers ik niet mee dus dat is geen vergelijk.

Verder vind ik als je op het echt vlakke deel van NL woont ook weer wat te zeggen voor een 39 binnenblad zoals o.a. @Grin volgens mij gebruikt omdat je dan het binnenblad ook echt op het vlakke kan gebruiken. Ik kom echter nog regelmatig in de heuvels rond Nijmegen en dan is iets van een klimverzet nog wel fijn. Of dat nu een 34 of een 36 is maakt dan voor hier niets uit, maar met een 50 kan ik dan op het vlakke denk ik weer wat beter gebruik maken van de rechterkant van de cassette tov een 52.

Dus dat zijn zo mijn afwegingen als incapabele sprinter om in ieder geval een compact eens te gaan proberen, als ik rationeel op een ritzelrechter af ga zou het voor mij moeten werken, maar of het "gevoel" van krachtoverbrenging dan nog "werkt" moet ik ervaren. misschien is het niets, dan hou ik hem gewoon op de plank voor cyclos enzo.

@rolandos582 ja klopt, ik had hem ook al ergens gevonden voor 130-140 euro ofzo, maar de prijzen die je dan dus betaald... Bij Mantel hebben ze het over 110,- maar daar heb je ook niets aan als het niet op voorraad is natuurlijk :+.

[ Voor 15% gewijzigd door Kluus op 29-04-2022 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
<spam>
Van donderdag 5 mei t/m zondag 8 mei is de tweede editie van rondje wielercafés!

Dit is een kleinschalig initiatief van . Op deze dagen is het mogelijk om op 5 startpunten door heel het land te starten met een tourtocht van ongeveer 80 of 120km. Tevens is er ook vanaf ieder startpunt een gravelroute te rijden.
</spam>

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rolandos582
Kluus schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:31:
[...]

Maar ik kan dus inderdaad totaal niet sprinten, dus in praktijk zit ik echt nooit op de rechter 2-3 kransjes naar mijn idee, ook niet in een koers. De enige momenten dat ik daar op zit is in een afdaling met meetrappen, maar de vraag is hoe veel dat dan nog daadwerkelijk toevoegt (en in NL speelt dat dus sowieso ook niet). Ik moet dat ook gewoon eens ervaren op zich, tot nu toe heb ik altijd met semi compacts rond gereden (en daarvoor triples) dus kan het nog niet echt vergelijken. Op mijn woon-werk fiets zit dan weer een GRX groep met een 46 als grootste blad, maar daar koers ik niet mee dus dat is geen vergelijk.

Verder vind ik als je op het echt vlakke deel van NL woont ook weer wat te zeggen voor een 39 binnenblad zoals o.a. @Grin volgens mij gebruikt omdat je dan het binnenblad ook echt op het vlakke kan gebruiken. Ik kom echter nog regelmatig in de heuvels rond Nijmegen en dan is iets van een klimverzet nog wel fijn. Of dat nu een 34 of een 36 is maakt dan voor hier niets uit, maar met een 50 kan ik dan op het vlakke denk ik weer wat beter gebruik maken van de rechterkant van de cassette tov een 52.

Dus dat zijn zo mijn afwegingen als incapabele sprinter om in ieder geval een compact eens te gaan proberen, als ik rationeel op een ritzelrechter af ga zou het voor mij moeten werken, maar of het "gevoel" van krachtoverbrenging dan nog "werkt" moet ik ervaren. misschien is het niets, dan hou ik hem gewoon op de plank voor cyclos enzo.

@rolandos582 ja klopt, ik had hem ook al ergens gevonden voor 130-140 euro ofzo, maar de prijzen die je dan dus betaald... Bij Mantel hebben ze het over 110,- maar daar heb je ook niets aan als het niet op voorraad is natuurlijk :+.
Grin rijdt met een 53/39 rond inderdaad, ik heb nu een 52/38 maar stap ook over op een 53/39 zodra deze versleten zijn. Wij wonen dan ook in het vlakke Groningen, heerlijk rijden op binnenblad en koers of snelle stukken op buitenblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

rolandos582 schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:28:
[...]

Grin rijdt met een 53/39 rond inderdaad, ik heb nu een 52/38 maar stap ook over op een 53/39 zodra deze versleten zijn. Wij wonen dan ook in het vlakke Groningen, heerlijk rijden op binnenblad en koers of snelle stukken op buitenblad.
Ja precies, dat snap ik ook helemaal. Volgens mij is het dus ook niet echt een discussiepunt maar gewoon ingegeven door waar je rijdt.

Maar het duurt toch super lang voor zo'n buitenblad verslijt? Ik heb denk ik nog nooit een buitenblad hoeven vervangen omdat deze versleten was... :P Wel voortijdig vervangen omdat ik overstapte op een ander crankstel. En een keer van de mountainbike toen ik daar nog een triple had, die ging wel erg hard, maar ook daar is het nu met 1x geen issue meer lijkt het.

[ Voor 19% gewijzigd door Kluus op 29-04-2022 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Kluus schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 12:33:
[...]

Ja precies, dat snap ik ook helemaal. Volgens mij is het dus ook niet echt een discussiepunt maar gewoon ingegeven door waar je rijdt.

Maar het duurt toch super lang voor zo'n buitenblad verslijt? Ik heb denk ik nog nooit een buitenblad hoeven vervangen omdat deze versleten was... :P (Wel voortijdig vervangen omdat ik overstapte op bijvoorbeeld een ander crankstel).
Ja dat is ook balen, dus voorlopig nog geen 53/39. Maar ik leg hem wel op de plank binnenkort, 110 bcd 5 bolt 53/39 is langzaam uitstervend. Dus sommige opties zijn goed betaalbaar nu. Ik denk dat ik rond nijmegen met een 52/36 zou rondrijden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-06 14:34

Grin

Ride si sapis.

Kluus schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 11:31:
[...]
[...]
Kettingbladen zijn extreem persoonlijk.
Ik fiets al jaren met 39/53 en doe daar ook een rit mee van 130km en 2700 hm in de Duitse bergen, nee, niet Tecklenburg maar het iets serieuzere werk in het zuiden. Om de dag daarop 80-90km te fietsen in het bergdal; nergens last van.
Maar ja, rond de 70kg en 1.80, dan boeit het kettingblad gewoon niet zo veel als voor iemand van 1.97 en 88kg. Ik kan hier wel gaan verkondigen dat een kettingblad van 34 onzin is wanneer je niet in de Alpen woont, wat m.i. ook daadwerkelijk zo is, maar dat is voor hier - i.e. als advies op een forum - gewoon nonsense. Lekker zelf achterkomen. Vind jij het fijn om met een cadans van 110 te klimmen? Prima toch? Monteer een 34 kettingblad en een 33/36 cassette.
Maar ik ben van de school: kettingblad 39-53 en de cassette 28-11. <-- Behoudens serieuze Alpenritten.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 11:08
Grin schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:14:
[...]

Kettingbladen zijn extreem persoonlijk.
Ik fiets al jaren met 39/53 en doe daar ook een rit mee van 130km en 2700 hm in de Duitse bergen, nee, niet Tecklenburg maar het iets serieuzere werk in het zuiden. Om de dag daarop 80-90km te fietsen in het bergdal; nergens last van.
Maar ja, rond de 70kg en 1.80, dan boeit het kettingblad gewoon niet zo veel als voor iemand van 1.97 en 88kg. Ik kan hier wel gaan verkondigen dat een kettingblad van 34 onzin is wanneer je niet in de Alpen woont, wat m.i. ook daadwerkelijk zo is, maar dat is voor hier - i.e. als advies op een forum - gewoon nonsense. Lekker zelf achterkomen. Vind jij het fijn om met een cadans van 110 te klimmen? Prima toch? Monteer een 34 kettingblad en een 33/36 cassette.
Maar ik ben van de school: kettingblad 39-53 en de cassette 28-11. <-- Behoudens serieuze Alpenritten.
Mijn eerste racefiets (een echt stalen Jan Janssen met Shimano RX100) had een dubbel (42/52), 8s, achter 12-26t. Ik wist niet beter (met 42/26 de Keutenberg op is niet grappig), ook op het vlakke gebruikte ik het grote blad eigenlijk nooit.

Toen ik na een paar jaar een nieuwe fiets kocht, was een compact (34/50) de standaard, icm 11s en de standaard 11-28t cassette. Plots had ik mijn binnenblad nooit meer nodig (wel op die Keutenberg natuurlijk). Nog een paar jaar later rijd ik nog steeds met de 34/50 (ik mis de 42 nog steeds wel. Heb nog ge-experimenteerd met een 39t voor, maar dat schakelt voor geen meter). Achter rijd ik nu met 12-25t in NL, en als ik de heuvels/bergen inga, heb ik een 11-34t voor omhoog en omlaag.

Blijft natuurlijk heel persoonlijk wat je fijn vindt. Mijn ervaring is ook dat ik op het vlakke en hogere cadans rijd dan in de klim (90-95 vs 75-80). oh jah, ik ben net iets minder dan 70kg en ook 1.80 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Dix0r schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 10:37:
@Kluus
Heb hier nog een Ultegra R8000 50/34 crankset spare liggen. Die mag je best van me lenen wanneer je deze enkel voor de Radmarathon nodig hebt.

@mhr-zip
Welke blocks look-a-likes zijn dat van de Decathlon (en ook zelfde verhoudingen qua voedingswaarde?). Heb je toevallig een linkje? Ik vind blocks echt optimaal voor onderweg maar wel prijzig. Gebruik nu op 'normale' ritten altijd energie repen van Body&Fitshop. 2 reepjes + bidon per uur kom je wel aan de 100gr.
https://www.decathlon.nl/..._/R-p-X8561923?mc=8561923

https://www.decathlon.nl/...g/_/R-p-338204?mc=8734960

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Zie ik persoonlijk niet echt als vervanger van clif bar bloks
De clif bar bloks duw je iets makkelijker uit verpakking zonder dat het gaat plakken ed, gewoon lekker snel te nemen als je flink aan het doortrappen bent.
Die van Decathlon zit je net wat meer te klooien met verpakking.

En prijs decathlon 3,45 euro voor 5x25gram
Clif bar bloks 6 stuks in verpakking 60gram is 2,5 euro.
https://www.bike-discount...oks-energy-chews-18er-box

Beetje vreemd trouwens dat clif bar voedingswaarde per 12 blokjes geeft, terwijl je dan 2 verpakkingen moet nemen. (waarom niet gewoon 6 noemen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrizzleF
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 23-06 10:53
DDX schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:26:
[...]

Zie ik persoonlijk niet echt als vervanger van clif bar bloks
De clif bar bloks duw je iets makkelijker uit verpakking zonder dat het gaat plakken ed, gewoon lekker snel te nemen als je flink aan het doortrappen bent.
Die van Decathlon zit je net wat meer te klooien met verpakking.

En prijs decathlon 3,45 euro voor 5x25gram
Clif bar bloks 6 stuks in verpakking 60gram is 2,5 euro.
https://www.bike-discount...oks-energy-chews-18er-box

Beetje vreemd trouwens dat clif bar voedingswaarde per 12 blokjes geeft, terwijl je dan 2 verpakkingen moet nemen. (waarom niet gewoon 6 noemen?)
CLIF blocks zijn dus wel nog ~50% duurder..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
DrizzleF schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:43:
[...]

CLIF blocks zijn dus wel nog ~50% duurder..
Klopt maar hebben ook duidelijk voordelen
Die decathlon dingen zijn niet goedkoop, kan je misschien beter gewoon zak snoep/winegums halen en die onderweg nemen.

Ik wissel gewoon af wat ik onderweg meeneem, net zoals ik niet elke rit sportdrank meeneem.
Maar vaak gewoon water aangemaakt met siroop.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

borft schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 13:52:
[...]

Blijft natuurlijk heel persoonlijk wat je fijn vindt. Mijn ervaring is ook dat ik op het vlakke en hogere cadans rijd dan in de klim (90-95 vs 75-80). oh jah, ik ben net iets minder dan 70kg en ook 1.80 :)
Daar zit uiteindelijk de waarheid. Ik heb jaren 53/39 gereden met een 11-28 cassette, maar eigenlijk sloeg dat nergens op. De 53/11 combi zit erop voor de show of om heel hard bij te peddelen bergaf, en dat laatste doe ik eigenlijk nooit. En het binnenblad gebruikte ik 2x per jaar. Ook vond ik dat de verschillen tussen verschillende ratios soms wel heel klein was, en ik heb een behoorlijk groot 'cadence window' (het is tussen 80-105rpm al snel goed). Oh en ik vind voorderries nogal een archaïsch stuk techniek (misschien moet ik eens zo'n Classified naaf proberen). :+

Kortom: op mijn 'lage landen racer' rijd ik een 1x11 met 48T voorblad en een 11-32 cassette. Dat geeft me met 48/11 een topverzet dat ik daadwerkelijk gebruik, en met 48/32 kom ik de meeste hellingen ook prima op (in de lage landen). Op mijn gravelbike aka 'dikke banden racer' rijd ik ook 1x11 met een 44T voorblad en een 11-40 cassette. Iets minder top-end, iets meer bottom-end, en wederom een bereik waarbij de helft er niet voor de show zit. Mijn nieuwe 'dikke banden racer' wordt 1x12 met 44T en 10-44.

Sommige mensen vinden 1x niets omdat je 'minder versnellingen' hebt, en dat is puur in theorie natuurlijk waar. Maar ik reed met 2x11 rond waarbij ik effectief ongeveer 6 ratios echt gebruikte. Nu rijd ik met 1x11 rond waarbij ik 8 ratios regelmatig gebruik, en de andere 3 soms. Uiteindelijk heb ik netto dus meer flexibiliteit gekregen, maar het vereist wel dat je bewust bezig bent met je ratios.

[ Voor 14% gewijzigd door Whieee op 29-04-2022 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Laatst online: 13:50
DDX schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 15:46:
[...]

Klopt maar hebben ook duidelijk voordelen
Die decathlon dingen zijn niet goedkoop, kan je misschien beter gewoon zak snoep/winegums halen en die onderweg nemen.

Ik wissel gewoon af wat ik onderweg meeneem, net zoals ik niet elke rit sportdrank meeneem.
Maar vaak gewoon water aangemaakt met siroop.
Herkenbaar. Ik wissel ook af. Soms sportdrank (van de Action), soms gelletjes, soms winegums, soms roosvicee, soms water, soms Snelle Jelles, soms enz enz

Eigenlijk maar net wat er voor handen is. En meer is ook niet nodig aangezien ik bij #teamgrijs zit.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Michaelg
DAC #2 - 28-4-2022:
Niet eerder meegemaakt tot nu toe dat het er zo zenuwachtig aan toe ging. Best vaak gingen mensen divebombend door de bocht zonder dat ze nou echt zoveel voordeel uit de situatie haalde en mensen gaven elkaar minder de ruimte dan normaal. Er is ook geen kopgroep weggekomen in het begin, dus wellicht maakte het dat wat anders dan normaal.
Merk dat ik weer wat makkelijker door het veld heen schuif dan vorige week en dat het me relatief weinig moeite kost om te rijden waar ik wil rijden. Een paar keer geprobeerd weg te rijden, maar tevergeefs.
Opnieuw laatste ronde aanval geprobeerd aangezien ik geen sprinter ben, maar helaas was de ronde iets te lang om te laten slagen. Volgende week weer een nieuwe poging dan maar :D Misschien dan toch proberen goed te positioneren voor een eindsprint en eens kijken wat ervan gaat komen.

*1440p is nog bezig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_8mW7joRgVemi2xdsHQyacVrlAw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mJHB9Tji12cbDtuI4f83wOER.png?f=fotoalbum_large

Data:
Average power: 288W
Normalized power: 323W

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dano_nl

dano_nl

Meh

Helemaal naar de afsluitdijk gereden, is ie dicht :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iudBc201acQyB0uCzRatVhX8Uyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/456O3dmYO3IWqdK4JjbHl87t.jpg?f=fotoalbum_large

spoiler: duurtlang
wist ik vantevoren https://www.nhnieuws.nl/n...elijk-paar-weekenden-open heen en weer vanaf alkmaar met een mooi rondje precies 100km

[ Voor 4% gewijzigd door dano_nl op 29-04-2022 17:37 ]

Meh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Dus de bus genomen, toen naar Stavoren gefietst, boot genomen naar Enkhuizen en toen terug naar Alkmaar? Leuk rondje is dat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dano_nl

dano_nl

Meh

McMiGHtY schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:27:
Dus de bus genomen, toen naar Stavoren gefietst, boot genomen naar Enkhuizen en toen terug naar Alkmaar? Leuk rondje is dat
Haha nee ga ik ook eens doen! Wel laatst de toruistenboot vanaf marken naar volendam genomen en verder gefietst, ook leuk!

Meh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
McMiGHtY schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 18:27:
Boot van Enkhuizen naar Stavoren is leuk alternatief ja, vorig jaar gedaan.
Maar als tip zou ik dat wel doen als er een minder fris windje staat dan kan je ook nog op dek zitten.
Je moet wel rekening houden met tijden dat die boot vaart (gaat paar keer per dag heen en weer, dus het is niet een pont waar je random kan aankomen zegmaar)

[ Voor 16% gewijzigd door DDX op 29-04-2022 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rinslll
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:57
Michaelg schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 17:04:
DAC #2 - 28-4-2022:
Niet eerder meegemaakt tot nu toe dat het er zo zenuwachtig aan toe ging. Best vaak gingen
[YouTube: DAC #2 - 28-04-22]
*1440p is nog bezig

[Afbeelding]

Data:
Average power: 288W
Normalized power: 323W
Knap hoor.
Leuk om eens te lezen en een filmpje van te zien.
Woon er in de buurt en zie op strava weleens wat mensen die er aan mee doen en vroeg mij ,als redelijk newbie op fietsgebied, vaker af hoe dat er aan toe ging :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:11

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Een aantal posts over een nieuwe hartslagmeter zijn verplaatst naar Het grote fietscomputer topic

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3kster
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-11-2024
Klein vraagje: als men het heeft over bijvoorbeeld 60 gram koolhydraten per uur opnemen tijdens het fietsen, dan neem ik aan dat de hoeveelheid suikers van een isotone sportdrank wordt meegerekend, en dus niet alleen een sportgel of ander eten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
3kster schreef op zondag 1 mei 2022 @ 19:30:
Klein vraagje: als men het heeft over bijvoorbeeld 60 gram koolhydraten per uur opnemen tijdens het fietsen, dan neem ik aan dat de hoeveelheid suikers van een isotone sportdrank wordt meegerekend, en dus niet alleen een sportgel of ander eten?
Ik reken daar niet mee. Eigenlijk omdat de aangegeven samenstelling op 500ml sportdrank gebaseerd is op de aanbevolen dosering. En de aanbevolen dosering vind ik veel te hoog en te zoet. Uit mijn hoofd is het bij IsoStar drie schepen op 500ml water…ik doe er aanzienlijk minder in en zie het als een klein extraatje.

[ Voor 5% gewijzigd door SirLenncelot op 01-05-2022 19:40 ]

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 12:55
Dat lijkt mij wel ja. Ik denk gewoon alle suikers, dus of die nu via een reep of gel komen of via drank.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Valorian
Voor wie niet van Longreads houdt:
Vandaag voor het eerst 100KM gefietst! :)

Lange versie:

Na zo'n 2,5 maand fietsen, en daarin zo'n 750km in 18 ritten van +/- 30-60km (en enkele uitschieters omhoog) durfde ik het wel aan: een poging tot een heuse 100km-rit. Voor velen hier waarschijnljik een simpel trainingsrondje in het weekend, maar voor mij als relatieve beginner toch nog iets om een beetje zenuwachtig van te worden. Wat doe je aan? Wat neem je (extra) mee? En welk tempo ga je proberen vast te houden, wetende dat je de laatste +/- 25km ook nog wat energie over wilt hebben. En: ga je zoals gebruikelijk weer veel te weinig suikers tot je nemen of luister je een keer naar wat je oa hier zoveel leest en zorg je voor een goede voeding onderweg ;) ?

Ik was eigenlijk niet van plan om dit weekend al het 100km-rondje te pakken, maar toen ik vanochtend opstond en zag dat het grotendeels windkracht 1 zou zijn kon ik het niet laten en hakte ik de knoop door. Inmiddels vaardig met de Strava-routeplanner (heb de betaalde variant van Strava) een mooi rondje uitgezet. Omdat de wind voornamelijk uit Noorden zou komen (en in de middag zou aanzetten) uiteraard die kant op gefietst, om als de energielevels wat lager zouden worden in de tweede helft van de rit daar nog wat steun uit te kunnen halen.

Ik ben altijd gecharmeerd van routes langs het water, dat had ik bij hardlopen ook al. Ze zijn vaak relatief auto-luw en ergens straalt het een bepaalde rust uit. Bovendien slingeren ze vaak door het landschap, wat de monotonie een beetje breekt... Dus het werd een mooie route van Utrecht langs de vecht via de Amstel en uiteindelijk via Harmelen weer terug.

De "wat neem ik mee"-discussie met mijzelf was snel beslecht: 950 ml water in de bidon met een paar schepjes isostar-poeder (nog niet de helft van het mierzoete 'advies' op de pot overigens). En verder een zakje vers fruit voor een break halverwege. En natuurlijk de gebruikelijke set voor een eventuele platte band (die ik nog nooit vervangen heb, dus mocht je eens iemand in het Groene Hart tegenkomen die midden op een landweggetje een youtube-filmpje aan het bekijken is dan ben ik dat ;) ).

Omdat het toch nog best fris was werd het kort (benen) en lang (bovenlijf). De deur uit lopend in de zon vroeg ik mij meteen af of dat niet té warm was. Maar eenmaal met rijwind geen spijt meer en eerder aan het pijnzen over of ik geen handschoenen aan had moeten doen (had wel fietshandschoentjes aan overigens). Maar goed, eenmaal op tempo stroomde het bloed denk ik wat beter door want die koude handen heb ik daarna niet meer aan gedacht.

Al met al met hele lichte tegenwind de slingerende vechtroute gevolgd. De eerste +/- 10km voor mij bekend terrein want daar heb ik menig hardlooprondje uitgevoerd. Maar vanaf Loenen aan de Vecht nieuwe uitzichten. Heerlijke route, en weinig oponthoud. Wel enkele keren 'vast' achter een auto die nét te langzaam reed (ivm drempels), gelukkig een Tesla dus geen benzineluchtjes in de longen. En eventjes kunnen meeliften met een peletonnetje fietsers. Dat was fijn. En bizar, want dat waren voornamelijk mountainbikers die er een knetterhard tempo op nahielden.

Niet ver na het peleton-momentje tikte ik de 50km aan en besloot ik het fruit weg te werken. Het zou één van de in totaal 3 stops worden en in totaal 20min stilstaan, maar daar zitten ook een paar stoplichten bij.

Vanaf Weesp ging de route naar het Westen en vanaf de rand van Amstelveen eindelijk echt naar het Zuiden. Helaas kwam het moment waar ik op hoopte – het met 32-35km/u knallen met wind mee – eigenlijk nergens, want mijn benen hadden het tot dat moment al wel zwaar te verduren gehad. Al met al wél een behoorlijk tempo kunnen vasthouden gelukkig. En na 3,5 uur fietsen met 28,5km/u gemiddeld reed ik weer de vertrouwde woonwijk in. Blij. En moe.

Al met al erg tevreden over de progressie. En erg blij met de combinatie strava-routes maken en navigeren met de Garmin 945 op het stuur. Heerlijk om tijdens het fietsen nagenoeg niet bezig te hoeven zijn met zoeken naar de route.

LInkje: https://www.strava.com/activities/7070361994

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:34

Phydomir

Dennis

Uiteraard. Zelf zit ik tegenwoordig op zo'n 90g per uur. Daarvan is dan zo'n 60g in de fles (20/40 fructose/maltodextrine) en 30g vast voedsel (banaan, krentenbol, stroopwafels).

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Valorian schreef op zondag 1 mei 2022 @ 20:16:

Ik ben altijd gecharmeerd van routes langs het water, dat had ik bij hardlopen ook al. Ze zijn vaak relatief auto-luw en ergens straalt het een bepaalde rust uit. Bovendien slingeren ze vaak door het landschap, wat de monotonie een beetje breekt... Dus het werd een mooie route van Utrecht langs de vecht via de Amstel en uiteindelijk via Harmelen weer terug.
Zeker een mooi ronde en als je van water houdt kan je ook dit rondje rijden, maar bij Vreeland de Vecht verlaten en dan via Baambrugge en Vinkeveen jouw route achter Mijdrecht oppakken en dan de Meije volgen naar Bodegraven en zo langs het water via Woerden en Harmelen weer terug naar Utrecht. Ook onder de Lek kan je langs de Linge mooie routes rijden.

Met de Vecht heb je behoorlijk mazzel gehad want die noem ik niet autoluw op een zonnige dag.

[ Voor 5% gewijzigd door Fisico op 01-05-2022 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Fisico schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:06:
[...]

Zeker een mooi ronde en als je van water houdt kan je ook dit rondje rijden, maar bij Vreeland de Vecht verlaten en dan via Baambrugge en Vinkeveen jouw route achter Mijdrecht oppakken en dan de Meije volgen naar Bodegraven en zo langs het water via Woerden en Harmelen weer terug naar Utrecht. Ook onder de Lek kan je langs de Linge mooie routes rijden.

Met de Vecht heb je behoorlijk mazzel gehad want die noem ik niet autoluw op een zonnige dag.
Bedankt voor de tip! Lekdijk heb ik inmiddels ook ontdekt, wel essentieel om daar even het wind-weerbericht te checken 😬. De hele Lek langs fietsen lijkt mij ook wel wat, maar net wat lang nog dus dat zou dan een ov-heen, fiets terug route worden.

Ps: Autoluw was misschien wat overdreven, kwam nog wel eea langs. Maar omdat ik alleen fietste eigenlijk nooit echt storend. Alleen het vechtdeel nabij utrecht is wel een beetje druk vaak, vooral door grote hoeveelheid fietsers, wandelaars, hardlopers, skaters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Valorian schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:31:

Ps: Autoluw was misschien wat overdreven, kwam nog wel eea langs. Maar omdat ik alleen fietste eigenlijk nooit echt storend. Alleen het vechtdeel nabij utrecht is wel een beetje druk vaak, vooral door grote hoeveelheid fietsers, wandelaars, hardlopers, skaters.
Vergeet de ganzen niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Valorian schreef op zondag 1 mei 2022 @ 22:31:
[...]
het vechtdeel nabij utrecht
Dat is toch bij Kanaleneiland?
Lijkt mij sowieso niet lekker fietsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-06 17:28

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

mhr-zip schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:08:
[...]

Daar mag je alleen komen met je MHR-ZIP of je 180cc?

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
mhr-zip schreef op maandag 2 mei 2022 @ 08:08:
[...]

Nee dat is het Amsterdam Rijnkanaal. Heerlijk hardlopen maar te smal om te fietsen denk ik (veel wandelaars), in ieder geval aan kanaleneiland-zijde. De overkant is beter doable.. De Vecht loopt vanaf centrum Utrecht tot aan Muiden ongeveer. Ik woon zelf in Noord-~West dus fiets in 5 minuten naar het Zandpad en vanaf daar gewoon het water volgen :) .. Het is een slingerroute door het landschap. Voordeel is dat er eigenlijk alleen bestemmingsverkeer komt want het is geen doorgaande route en echt hard kan je er ook niet rijden door fietsers, drempels, bochten, en smallere stukken. Uiteraard lonkt zo'n route ook voor cabrio-ritjes maar gisteren was het toch nog vrij fris en maar half-zonnig voorspeld dus dat viel mee. Motoren heb ik nog wel gezien maar niet veel. Denk dat het door vaak slecht zicht (bochten en bebouwing direct langs de route) niet zo aantrekkelijk is voor die doelgroep, die zullen wel de dijken pakken (?).

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 02-05-2022 08:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenz64
ahum, ik woon in Breukelen, zo goed als aan de Vecht. Van Maarssen tot Loenen is berucht om het vele verkeer: Hele grote vrachtwagens van en voor Schulp sapfabriek (aan het Zandpad), auto's, motoren, scooters, e-bikers, skaters, fietsers (gewone, die zijn er ook nog hè), skaters, hardlopers, wandelaars. Allemaal met hun eigen tempo en gebruikmakend van het Zandpad waar eigenlijk twee personenautos krap elkaar kunnen passeren. Voeg daar mooi weer aan toe als idd de cabriotoerclubs, motorclubs, solexverhuur (!!) en zoals afgelopen zondag de nationale Trike-club voorbij komen en je hebt een levensgevaarlijke cocktail.

Oh ja en dan vergeet ik ook nog menig would-be-peloton dat echt schijt heeft aan alle andere weggebruikers, tenminste drie dik rijden kan daar dus echt niet. Ter hoogte van Nieuwersluis (het stuk tussen die S-bocht en de Mijndense Sluis) hebben ze het helemaal gehad met wielrenners kan ik je vertellen (en gelijk hebben ze).

om nog maar te zwijgen van die debiele elektrische zitsteps met die brede banden, daar zitten echt helemaal sjonnies op

/rant (zo, dat lucht op)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
Frenz64 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:15:
ahum, ik woon in Breukelen, zo goed als aan de Vecht. Van Maarssen tot Loenen is berucht om het vele verkeer: Hele grote vrachtwagens van en voor Schulp sapfabriek (aan het Zandpad), auto's, motoren, scooters, e-bikers, skaters, fietsers (gewone, die zijn er ook nog hè), skaters, hardlopers, wandelaars. Allemaal met hun eigen tempo en gebruikmakend van het Zandpad waar eigenlijk twee personenautos krap elkaar kunnen passeren. Voeg daar mooi weer aan toe als idd de cabriotoerclubs, motorclubs, solexverhuur (!!) en zoals afgelopen zondag de nationale Trike-club voorbij komen en je hebt een levensgevaarlijke cocktail.

Oh ja en dan vergeet ik ook nog menig would-be-peloton dat echt schijt heeft aan alle andere weggebruikers, tenminste drie dik rijden kan daar dus echt niet. Ter hoogte van Nieuwersluis (het stuk tussen die S-bocht en de Mijndense Sluis) hebben ze het helemaal gehad met wielrenners kan ik je vertellen (en gelijk hebben ze).

om nog maar te zwijgen van die debiele elektrische zitsteps met die brede banden, daar zitten echt helemaal sjonnies op

/rant (zo, dat lucht op)
Grappig hoe je dat zo verschillend kunt ervaren. Tot een jaar terug zeer regelmatig daar gefietst en soms was het best druk ja maar meestal heerlijk getoerd van Utrecht naar Weesp of andersom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Tja die wegen moeten eigenlijk gewoon eenrichtingsverkeer worden en bij voorkeur geen auto's parkeren.
Maarja dat willen de bewoners natuurlijk niet.
Zelfde bij Abcoude langs de Gein, 2 kanten een weg maak daar gewoon 1 richtingsverkeer van voorkomt hoop overlast (/ongelukken), alleen beetje omrijden.

Welkom in Nederland waar het gewoon druk is.
Niemand heeft er direct schuld maar altijd geeft iedereen een andere groep de schuld terwijl we samen de schuld zijn.

En Zandpad hadden ze gewoon zandpad moeten laten, zorg je ervoor dat veel mensen andere route nemen.
Wordt het alleen wat drukker met gravelbikes ;)

[ Voor 33% gewijzigd door DDX op 02-05-2022 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Frenz64 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:15:

/rant (zo, dat lucht op)
Ha, dan heb ik óf geluk gehad tijdens mijn ritje zondagochtend óf een ander gevoel van wat “druk” is :) .. Hoe dan ook zie ik ook terug aan mijn garmin-grafiekjes dat ik van zandpad-utrecht tot aan Vreeland (zo’n 20km) nergens onder de 25-26km/u hoefde te komen en gemiddeld straks 30 heb gereden. Pas bij Vreeland wat vertraagd maar dat kwam omdat ik niet goed navigeerde en de opgang de brug over even had gemist. Ik kan mij overigens ook voorstellen dat het qua vrachtverkeer scheelde dat het zondag was.

Verder snap ik dat je als bewoner helemaal klaar bent met het vechtverkeer hoor. Kan mij voorstellen dat je tijdens de corona-lockdown (toen was het met name bij Utrecht alsof het elke dag avondvierdaagse was met een vervoersmiddel naar keuze) ook niet echt vrolijk werd van je “achtertuin” ? Dat was echt idioterie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
DDX schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:38:
T
Vind het eigenlijk wel meevallen met de drukte. Ik fiets gewoon wat anti-cyclisch. Bijvoorbeeld wat voor veel mensen etenstijd is tussen 5 en 7 of 's ochtends vroeg. Laatst 5 uur in Twente gefietst, kwam geen kip tegen. Toen ik nog in Amsterdam woonde deed ik een paar keer in de week een rondje Spaarnwoude, ook daar meestal heel rustig.

Als je op zondagmiddag met mooi weer in de duinen gaat fietsen of een rondje Ronde Hoep, dan kan ik me voorstellen dat je drukte ervaart. Of als je in spitstijden door wat grotere steden moet. Ook dat is voor mij op de racefiets niet prettig, maar gelukkig kan ik daar vrij makkelijk omheen plannen momenteel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Klopt je kan er prima omheen plannen, ik doe het ook wel eens op drukke dagen.
Zorgen dat ik rond etenstijd door de duinen ga ofzo.
Gisteren rond etenstijd langs Ronde Hoep, bijna geen andere fietsers gezien.

Vorige week zondag richting Heuvelrug maar aan de noordkant gebleven, Amersfoort/Scherpenzeel/Woudenberg.
Ook rustige wegen.

Maar soms ontkom je er niet aan, ook prima maar dan moet je niet proberen 35km/u vol te houden.

[ Voor 17% gewijzigd door DDX op 02-05-2022 16:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
Of gewoon naar het oosten verhuizen. 😅😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Laatst online: 07:34

joker1977

Tweakert

DDX schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:38:
Niemand heeft er direct schuld maar altijd geeft iedereen een andere groep de schuld terwijl we samen de schuld zijn.
Welkom in de Randstad. In de rest van Nederland is het grotendeels rustig, hoor.

Ik rij vrij geregeld over strak geasfalteerde wegen van dorp naar dorp zonder een enkele auto tegen te komen. Maar goed, niemand wil dan ook zo noordelijk wonen, he ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MartijnMartijn
MartijnMartijn schreef op donderdag 28 april 2022 @ 17:53:
[...]

@DDX

Nou de Bikefitter is gebeld. De fietsen liggen zover uit elkaar, leek me verstandiger dan zelf gaan kloten.

Thanks voor jullie adviezen.
Inmiddels langs de bikefitter geweest: zadel stond te hoog en mijn zadel stond te ver naar achteren.
Schoenplaatsjes ook aangepast. Voelde al een stuk beter aan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
MartijnMartijn schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:49:
[...]

Inmiddels langs de bikefitter geweest: zadel stond te hoog en mijn zadel stond te ver naar achteren.
Schoenplaatsjes ook aangepast. Voelde al een stuk beter aan!
Wat voor bikefit heb je gedaan? Ik twijfel ook nog, maar zie dat diensten en prijzen uiteenlopen. Van iets wat de lokale dealer hier een “ststische bikefit” noemt (waarbij ze je maten opnemen en daarna de fiets instellen zonder dat je daar bij bent) voor 80 euro tot aan een bikefit waarbij ze je ook echt op de fiets zetten a 250+ euro. En viel het stellen van de schoenplaatjes (nou ja, vooral het bepalen hoe die in te stellen) ook onder de bikefit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Deze zondag viel ook wel mee, ik liep zelf op het Zandpad om half 12 ofzo @Valorian @DDX @GerbenBK

Ook waar dat de beschuldigende vinger vaak naar de ander wijst, ik hoor alleen hoe vaak de ambulance uitrukt (die komt langs ons huis) op dat soort zater- en zondagen. Ja, Nederland en met name de randstad is best druk, maar mij stoort het meer dat er zo weinig verdraagzaamheid (laat staan hoffelijkheid) in het verkeer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnMartijn
Valorian schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:24:
[...]

Wat voor bikefit heb je gedaan? Ik twijfel ook nog, maar zie dat diensten en prijzen uiteenlopen. Van iets wat de lokale dealer hier een “ststische bikefit” noemt (waarbij ze je maten opnemen en daarna de fiets instellen zonder dat je daar bij bent) voor 80 euro tot aan een bikefit waarbij ze je ook echt op de fiets zetten a 250+ euro. En viel het stellen van de schoenplaatjes (nou ja, vooral het bepalen hoe die in te stellen) ook onder de bikefit?
Ooit heb ik een dynamische bikefit gedaan bij Futurumshop. Helaas doen ze dat niet meer.
Mijn nieuwe fiets was dus naar deze meeting afgesteld. Omdat ik rugklachten kreeg ben ik hier in de regio Twente gaan kijken naar een goede bikfitter. En inderdaad, de prijzen lopen ontzettend uiteen. Mensen die het erbij doen, tot ex profs welke een hele studio hebben gemaakt om puur en alleen bikefits te doen en gerust 350 euro vragen (plus al die bijverdiensten, denk aan het verkopen van zadels, schoenen en sturen..)

Die van mij kostte 120 euro en was een ‘statische’ bikefit met behulp van lasers. Echter, ik heb bewust gekozen voor een fysio die ik ken van mijn fietsclub. Bewust omdat hij verstand van zaken heeft het menselijk lichaam goed kent en zeker niet de duurste was. Daarnaast werden inderdaad ook de schoenplaatsjes netjes afgesteld.

Stond al met al weer buiten na een uur. Relatief snel, maar ik merkte wel meteen dat het goed zat. Die dynamische versie is leuk en zeker aan te raden als je echt veel pijntjes kent, maar is eigenlijk (naar mijn inziens) niet veel anders dan het controleren wat het menselijk oog al heeft vastgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastard
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08:39
Heren, bedankt voor de tips, ik val helaas net buiten de maat voor een van Rysel maat L dus moet nog even wachten tot de XL beschikbaar is. Tot die op voorraad is vermaak ik me nog wel op de mtb :).

[ Voor 12% gewijzigd door Bastard op 02-05-2022 21:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Valorian schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:24:
[...]

Als er 80EUR gevraagd wordt voor maten opnemen en in de computer gooien word je opgelicht. Daarnaast: bikefitten is geen exacte wetenschap dus iedere toko die pretendeert dat 'ff meten en de computer doet de rest' een bikefit is, verkoopt je onzin. Dit zijn ook typisch de 'bikefits' die resulteren in een positie die voor geen meter klopt (90% van de tijd zadel te hoog), of zelfs in een verkeerde maat fiets.

Wat is een goede bikefit? Het gaat om het optimaliseren van de interactie tussen een (symmetrische) fiets en een asymmetrisch stuk vlees dat mens heet.

Daarbij wil je allereerst vaststellen wat de optimale positie van de mens is voor de fietsdoelstellingen die die mens heeft. Ben je een racer of een fietstoerist? Uurtje vol gas of 20 uur kilometervreten? Daarna ga je kijken wat de mogelijkheden van 'het stuk vlees' zijn. Hoe flexibel ben je (op diverse punten)? Hoe stabiel ben je? Is er sprake van afwijkingen (verschil in beenlengte, scoliose in de rug, kanteling van het bekken, etc). Dit zijn allemaal zaken die enorme invloed hebben op hoe jij, het asymmetrische stuk vlees, het best op een fiets zit, en die geen enkele computer 'even' voor je uitrekent. Er zijn wel hulpmiddelen die op basis van eerdergenoemde factoren een 'bandbreedte' kunnen ophoesten die de fitter wat kunnen ondersteunen.

Als je de mens goed geanalyseerd hebt naast de fiets, wil je uiteraard ook gaan kijken hoe het op de fiets zit. Dat is nog belangrijker als de bikefit plaats vindt op een reeds gekochte fiets. De meeste moderne bikefits maken hierbij gebruik van camera's, 3D analyse, en zaken als 'pressure mapping' voor bijvoorbeeld het zadel. Denk hierbij overigens niet dat 'meer tech' altijd beter is, want dat is zeker niet zo. Er zijn wel dingen waar je op kan letten bijvoorbeeld. Wordt er maar 1 kant van het lijf gemeten? Dan zou ik daar zeker vragen over stellen (ik heb pas een paar keer gesteld dat het stuk vlees vaak asymmetrisch is :+ ).

Bij een analyse op de fiets wil je primair kijken naar hoe iemand beweegt op een fiets, terwijl je ook constant in gesprek wilt zijn. Iets kan er namelijk fantastisch uitzien op beeld, en 'binnen de marge' van een ondersteunend stuk software vallen, maar als je niet lekker zit, is de fit fout. Een vraag als 'van welk contactpunt (zitvlak, voeten, handen) ben je je het meest bewust nu?' is vaak minstens zo effectief als geavanceerde meetinstrumenten aan een mens hangen (het fietst ook niet per se tof met een berg kabels aan je lijf).

Een goede bikefit kan zomaar een uur of 3 duren, en in veel gevallen bestaat het proces ook uit meerdere sessies. Een losse intake, een bikefit, en een review na een tijdje om te kijken hoe de fit in de praktijk bevallen is. Bij het kiezen van een fitter is het ook goed om te kijken of je een intake los kan plannen. Kijk hoeveel ruimte er is om vragen te stellen, en of de fitter ook de tijd neemt om uit te leggen hoe hij/zij tot bepaalde inzichten komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Wat ik daarbij ook niet altijd goed snap is dat mensen eerst een fiets gaan kopen en dan gaan bedenken hoe ze kunnen fietsen zonder pijntjes. Doe het idealiter andersom. Eerst fitten en dan een fiets kopen die bij jou past. Zoals al eerder in dit topic is opgemerkt zegt frame maat alleen eigenlijk niks. Stack, reach, beoogde doelen etc bepalen samen welke merken en modellen bij jou lichaam past.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnMartijn
denyos schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:36:
Wat ik daarbij ook niet altijd goed snap is dat mensen eerst een fiets gaan kopen en dan gaan bedenken hoe ze kunnen fietsen zonder pijntjes. Doe het idealiter andersom. Eerst fitten en dan een fiets kopen die bij jou past. Zoals al eerder in dit topic is opgemerkt zegt frame maat alleen eigenlijk niks. Stack, reach, beoogde doelen etc bepalen samen welke merken en modellen bij jou lichaam past.
Ik heb de fit meegerekend in de aankoopprijs. Of een frame bij je past is zeker een goede, maar daarbij ook goed en efficiënt op de fiets zitten, afgestemd op je eigen wensen, is naar mijn mening net zo cruciaal.
Pagina: 1 ... 399 ... 655 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).