DDX schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:46:
L/R of alleen L meten, als je de keus hebt ga dan lekker voor L/R. (paar jaar geleden was de keus lastiger, stages de goedkope optie was er alleen links, wilde je L/R betaalde je flink meer)
Alleen links meten is leuk maar dan heb je kans op een grote afwijking die je niet weet.
Je kan een dagje hebben dat je 46/54 trapt maar ook dag dat je 54/46 trapt.
Als je dat dan alleen links zou meten en x2 zou doen heb je het over best groot verschil.
En die afwijking kan minder (of meer) worden als je harder doortrapt maar ook dat weet je niet/kan per dag verschillen.
Het verschil tussen 45/55 en 55/45 is inderdaad best groot, maar ik geloof er niks van dat dat gebeurt in zones waar die verschillen écht relevant zijn (e.g. rond omslagpunt). Ik geloof best dat je een keer 45/55 en 55/45 hebt in je lage (aerobe) zone - maar daar maakt het weinig uit voor je training. Zodra je écht gaat stampen (= rondom omslagpunt of juist nog hoger) wordt die balans veel consistenter, d.w.z. het kan best 45/55 blijven, maar het wordt niet ineens weer 55/45 op dat vermogen.
En of een ritje/blokje nou 155 of 175W is maakt niks uit als je FTP bijvoorbeeld op 280W ligt.
En hartslag meter is leuk getalletje maar daarop trainen lekker vergeten.
Zo heb ik wel eens dagen dat ik 250w trap met hartslag rond de 100, maar ook wel eens dat ik al hartslag 130 zie als ik net boven de 200w zit.
En dan hebben we het nog niet over dat hartslag later reageert, dus stel je weet dat je omslag op 170 zit en je begint bij een klim meteen die hartslag van 170 op te zoeken dan zal je de eerste 10 minuten een veel te hoge powerwaarde trappen.
Met dat laatste (lag op je hartslag) kun je natuurlijk prima rekening houden. Tuurlijk zijn er voordelen aan een vermogensmeter, dat ontken ik ook niet. Maar om te zeggen dat je niet kunt trainen op hartslag is écht te elitair/snobby gesteld.
Legio goede wielrenners hebben nooit getraind met een powermeter, waarom zou Jan met de pet die met wat inspanning net meekan in een klasse 3 wedstrijd ineens die noodzaak hebben.
Je hele verhaal van 200W bij 130hrtslag en de andere dag 250W bij 100hrtslag zal voorkomen, maar ook dat is waarschijnlijk een gevolg van een verschil in fitheid (vorm), uitgerustheid of koffie-consumptie. Je kunt je ook oprecht afvragen als je een 'rigide' trainingsschema aanhoudt van XXX vermogen of dat wel het gewenste effect heeft als je een duidelijk verschil in uitgerustheid en/of fitheid hebt.
Het verschil in effectiviteit en trainingsprikkel heeft veel meer te maken met de vorm van de dag (fitheid, uitgerustheid, ziekte, drukke dag gehad, stress, afgeleid, etc) en dat heeft een veel groter effect dan verschillen in je L/R-balance van dag-tot-dag. En juist voor dat eerste voeren veel mensen geen correctie uit, terwijl ze wel 'miepen' over 6W meer of minder...