Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 400 ... 656 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:57
joker1977 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 17:46:
[...]

Welkom in de Randstad. In de rest van Nederland is het grotendeels rustig, hoor.

Ik rij vrij geregeld over strak geasfalteerde wegen van dorp naar dorp zonder een enkele auto tegen te komen. Maar goed, niemand wil dan ook zo noordelijk wonen, he ;)
Dit weekend heb ik voor het eerst in het Oosten van NL gefietst en ik wist inderdaad echt niet wat ik meemaakte!

3 uur gefietst en maar 17 seconden stil hoeven staan *O* .

Dan vraag je jezelf toch even af waarom je nog in de Randstad woont, al kwam ik daar ‘s avonds wel snel weer achter toen ik een leuk restaurant probeerde te vinden.

Tripjes om op andere plekken in NL te fietsen ga ik echt vaker doen. Je vergeet toch wel eens dat je niet persé ver weg hoeft om een leuke andere omgeving te zien!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:58
denyos schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:36:
Wat ik daarbij ook niet altijd goed snap is dat mensen eerst een fiets gaan kopen en dan gaan bedenken hoe ze kunnen fietsen zonder pijntjes. Doe het idealiter andersom. Eerst fitten en dan een fiets kopen die bij jou past. Zoals al eerder in dit topic is opgemerkt zegt frame maat alleen eigenlijk niks. Stack, reach, beoogde doelen etc bepalen samen welke merken en modellen bij jou lichaam past.
Dit klinkt logisch, maar gaat voorbij aan het feit dat er ook een enorme markt is aan tweedehands fietsen die van particulier naar particulier gaan. Zeker als je eerst een wilt proberen 'of het iets voor je is' dan ben je al blij dat je een fiets gevonden hebt die ogenschijnlijk jouw maat is en lijkt het wat overkill om ook meteen 250+ euro te betalen voor een bikefit. Ik denk dat veel beginners ook nog helemaal niet zo goed weten wat hun doel is, die moeten überhaupt nog uitvinden of ze het leuk vinden om te fietsen en vervolgens 'wat voor soort fietser' zij eigenlijk zijn.

Anderzijds begrijp ik ook dat als je door een verkeerde setting meteen pijn krijgt dit je hobby goed kan verpesten, of erger, er voor kan zorgen dan het onterecht helemaal niet jouw hobby lijkt te kunnen gaan worden. Afwegingen ;)

Hoe dan ook, je zou kunnen stellen dat het puur laten opmeten van jouw maten, in computer gooien en alles op de fiets instellen naar wat daar uitkomt alsnog een betere 'fit' oplevert dan helemaal niets doen, zeker voor wie zelf niet eens een idee heeft van hoe 'ie zaken als stuur kan aanpassen en wat daarbij logische keuzes zijn. Dat zo'n fit in het niet valt bij een échte fit van enkele uren en afgestemd op een persoon ipv een theoretisch (en symmetrisch) model lijkt mij evident.

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 02-05-2022 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Louislouislouis schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:14:
[...]

Dit weekend heb ik voor het eerst in het Oosten van NL gefietst en ik wist inderdaad echt niet wat ik meemaakte!

Dan vraag je jezelf toch even af waarom je nog in de Randstad woont, al kwam ik daar ‘s avonds wel snel weer achter toen ik een leuk restaurant probeerde te vinden.

Tripjes om op andere plekken in NL te fietsen ga ik echt vaker doen. Je vergeet toch wel eens dat je niet persé ver weg hoeft om een leuke andere omgeving te zien!
Ik was zelf van plan om eens wat tripjes te maken met fiets-in-trein en dan fietsend retour. Zodat je net was verder van huis komt. Eéntje die op mijn lijst staat is Arnhem-Utrecht en dan met zoveel mogelijk hoogtemeters maar wel geasfalteerd. Wordt nog een puzzeltje om er wat van te maken in de routeplanners :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:45

Jaymz

Keep on moving !

Valorian schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:24:
[...]

Wat voor bikefit heb je gedaan? Ik twijfel ook nog, maar zie dat diensten en prijzen uiteenlopen.
Mocht Nijmegen op je lijstje staan, ik heb m bij pedaalkracht gedaan (zit letterlijk 200 bij ons vandaan), ik ben absoluut tevreden en ik begrijp dat zn klanten (niet voor niets) ook als Nijmegen niet naast de deur ligt naar m toekomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-06 23:37

Fisico

by Fabian

Frenz64 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:47:
Deze zondag viel ook wel mee, ik liep zelf op het Zandpad om half 12 ofzo @Valorian @DDX @GerbenBK

Ook waar dat de beschuldigende vinger vaak naar de ander wijst, ik hoor alleen hoe vaak de ambulance uitrukt (die komt langs ons huis) op dat soort zater- en zondagen. Ja, Nederland en met name de randstad is best druk, maar mij stoort het meer dat er zo weinig verdraagzaamheid (laat staan hoffelijkheid) in het verkeer is.
Het zijn met name de paar slingers en krappe stukken met bebouwing waar het echt passen en meten is. Ik rij nog maar heel weinig die kant op in drukke tijden. De borden langs de weg waar de schuld helemaal bij de wielrenners komt te liggen, bijv die met een kind met een hond op straat, schieten mij dan weer in het verkeerde keelgat.

De gein is ergens nog een grotere ramp omdat het daar meestal rustiger is en daarmee de snelheid van de auto's en DHL-busjes echt hoger ligt. Daar zou ik inderdaad twee een richtingsverkeerswegen van maken.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Valorian schreef op maandag 2 mei 2022 @ 18:24:
[...]

Wat voor bikefit heb je gedaan? Ik twijfel ook nog, maar zie dat diensten en prijzen uiteenlopen. Van iets wat de lokale dealer hier een “ststische bikefit” noemt (waarbij ze je maten opnemen en daarna de fiets instellen zonder dat je daar bij bent) voor 80 euro tot aan een bikefit waarbij ze je ook echt op de fiets zetten a 250+ euro. En viel het stellen van de schoenplaatjes (nou ja, vooral het bepalen hoe die in te stellen) ook onder de bikefit?
Ik zou een bikefit bij een fietsenmaker eigenlijk afraden. - Uitzonderingen daargelaten - is dat meestal gewoon een verkoop medewerker die in een paar minuten uitleg meegekregen heeft hoe ie het formuliertje op de computer moet invullen. Al is het nog altijd beter dan niets doen.

Een bikefit gaat eigenlijk meer over je lichaam, houding & mobiliteit. Dat is eigenlijk meer het werk van een fysiotherapeut. Ik kan me van mijn bikefit herinneren dat we slechts een klein deel bezig waren met het afstellen van de fiets en daarna een groot deel met oefeningen voor het stabiliseren van mijn core.

In regio Nijmegen was ik zelf tevreden over https://beteropdefiets.nl/ maar ik hoor ook tevreden mensen over pedaalkracht.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Laatst online: 16:56

joker1977

Tweakert

denyos schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:36:
Wat ik daarbij ook niet altijd goed snap is dat mensen eerst een fiets gaan kopen en dan gaan bedenken hoe ze kunnen fietsen zonder pijntjes. Doe het idealiter andersom. Eerst fitten en dan een fiets kopen die bij jou past. Zoals al eerder in dit topic is opgemerkt zegt frame maat alleen eigenlijk niks. Stack, reach, beoogde doelen etc bepalen samen welke merken en modellen bij jou lichaam past.
Ik vind het raar dat je dat niet snapt, eerlijk gezegd. Hoe begin je primair met wielrennen ?

Vergelijk:

Optie 1:
Koop een tweedehands fiets op Martkplaats cq. goedkoop instappertje, koop wat shit bij de Decathlon en gaan.

Optie 2:
Ga je uitgebreid laten informeren over alle mogelijke soorten frames, fietsen en weet ik het. Laat je breed informeren over alle mogelijke problemen en klachten die je kan krijgen van fietsen. Ga dan naar een fysio en laat je volledig doormeten zonder een enkel idee waar je klachten gaat krijgen. Dan naar een dedicated fietsenmaker sorry bike-fitter die ineens een expert is en je allemaal moeilijke vragen stelt waar je het antwoord niet op hebt. Vervolgens word je een fiets aangeraden van tweeduizend+ euro met nog enkele honderden euros aan accessoires en wijzigingen.

Om er vervolgens achter te komen dat je judo toch leuker vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:31
joker1977 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 07:18:
[...]

Ik vind het raar dat je dat niet snapt, eerlijk gezegd. Hoe begin je primair met wielrennen ?

Vergelijk:

Optie 1:
Koop een tweedehands fiets op Martkplaats cq. goedkoop instappertje, koop wat shit bij de Decathlon en gaan.

Optie 2:
Ga je uitgebreid laten informeren over alle mogelijke soorten frames, fietsen en weet ik het. Laat je breed informeren over alle mogelijke problemen en klachten die je kan krijgen van fietsen. Ga dan naar een fysio en laat je volledig doormeten zonder een enkel idee waar je klachten gaat krijgen. Dan naar een dedicated fietsenmaker sorry bike-fitter die ineens een expert is en je allemaal moeilijke vragen stelt waar je het antwoord niet op hebt. Vervolgens word je een fiets aangeraden van tweeduizend+ euro met nog enkele honderden euros aan accessoires en wijzigingen.

Om er vervolgens achter te komen dat je judo toch leuker vindt.
Is ook wel een beetje het probleem om wielrennen als hobby te proberen. De initiële investering kan best hoog zijn.

Er is zo'n bedrijfje die daar handig op ingesprongen is. Proefracer heet het geloof ik. Je huurt een fiets (+accessoires) om te proberen. Als het bevalt kun je hem overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denyos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:40
joker1977 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 07:18:
[...]

Voor de eerste fiets ben ik het helemaal met je eens, maar voor een vervolg fiets zou ik toch echt eerst fitten en dan gericht op zoek naar een fiets die past bij jouw lichaam.

Deze discussie kwam weer op gang doordat iemand aangeeft jaren pijnvrij gefietst te hebben, en na een andere fiets gekocht te hebben (met dezelfde frame maat) nu klachten heeft. Gelukkig heeft een bikefit met wat kleine aanpassingen geholpen maar ik heb vaak genoeg gezien dat een fiets zo goed en zo kwaad aangepast moest worden aan de bereider berijder terwijl de fiets gewoon echt niet bij het lichaam past.
In zo een geval zou ik dus altijd aanraden eerst te fitten (het liefst bij een onafhankelijke fitter, niet bij de fietsenwinkel die alleen aanraad welke merken hij zelf verkoopt) en dan op fietsenjacht gaan.

[ Voor 1% gewijzigd door denyos op 03-05-2022 09:06 . Reden: Tnx Frenz64, spelfout gefixed ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:38

Crazy D

I think we should take a look.

Valorian schreef op maandag 2 mei 2022 @ 22:22:
[...]

Ik was zelf van plan om eens wat tripjes te maken met fiets-in-trein en dan fietsend retour. Zodat je net was verder van huis komt. Eéntje die op mijn lijst staat is Arnhem-Utrecht en dan met zoveel mogelijk hoogtemeters maar wel geasfalteerd. Wordt nog een puzzeltje om er wat van te maken in de routeplanners :)
Kijk naar routes als Veenendaal-Veenendaal en de Jan Jansen Classic en je bent op de helft :P Maar Arnhem-Utrecht is toch een afstand die heen en weer te fietsen is? Afhankelijk van waar je start en hoever je Arnhem graag in wilt natuurlijk, maar enkele reis is 60km? Of je maakt er een lekkere omweg van natuurlijk :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Crazy D schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:20:
[...]

Kijk naar routes als Veenendaal-Veenendaal en de Jan Jansen Classic en je bent op de helft :P Maar Arnhem-Utrecht is toch een afstand die heen en weer te fietsen is? Afhankelijk van waar je start en hoever je Arnhem graag in wilt natuurlijk, maar enkele reis is 60km? Of je maakt er een lekkere omweg van natuurlijk :)
Tsja... Als je de kortste route pakt van Utrecht-Arnhem (en exact dezelfde weg retour) dan kom je ongeveer op 60-65km inderdaad. Maar dan volg je nagenoeg compleet de grote doorgaande wegen en maak je in totaal 160 hoogtemeters. Komt bij de de retourroute met 120-130km dan voor mij alsnog wel echt een 'stretch' is (fiets pas 2,5 maand). Mocht ik een keer richting die afstand willen gaan dan doe ik liever gewoon een 'rondje' ipv een heen-weer-steek.

Ik ga dus nu kijken naar Arnhem-Utrecht via een mooiere route met wat meer bosomgeving en waar mogelijk mee te pakken (geasfalteerde) heuvels en dan kan ik die 65km prima oprekken naar 80-90km. Vind het ook geen ramp om een uurtje in de trein te zitten als ik daarna 3 uur een hele mooie tocht kan maken :)

Verder dan voor de Veenendaal-Veenendaal en de Jan Jansen Classic tip. Waarschijnlijk kan ik uit dat soort routes wel de leuke segmentjes pakken als ik zelf iets samenstel :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:35
denyos schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:11:
[...]

......ik heb vaak genoeg gezien dat een fiets zo goed en zo kwaad aangepast moest worden aan de bereider terwijl de fiets gewoon echt niet bij het lichaam past.......
Je moet een fiets ook niet opeten hè, zelfs goed bereid smaakt het nog nergens naar.

@Valorian Je kan ook je rondje vanuit Utrecht steeds groter maken, eerst rondje Amerongse berg (en die kan je een paar keer op en neer doen en pak je het heuveltje bij Austerlitz ook mee), dan de Grebbeberg erbij om uiteindelijk in het Veluwse hooggebergte te geraken: de epische Posbank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:42
[...]

Ik woon in het oosten (Twente) en heb onlangs met wat collega's vanuit onze vestiging in Nieuwegein gefietst, richting Austerlitz / Soesterberg. Drukte was tot daar aan toe, maar die stoplichten.... Scheelde bijna 3km/h op gemiddelde en bewogen gemiddelde.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djeck
  • Laatst online: 08:44
[...]

Een mooie route plannen is niet atijd eenvoudig, zelfs met strava of komoot is de kans om verkeerslicht in je route te plannen behoorlijk groot. Afgelopen weekend de elfdorpentocht gereden, uitgezet door de stompwijkse tourclub, ik heb totaal 117km gereden volledig zonder verkeerslichten, best een mooie prestatie :)

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-06 22:25
Iemand tips voor het maken van routes en deze te controleren op werkzaamheden?

Strava heatmaps is leuk, alleen niet als een aantal wegen compleet open liggen. Zou leuk zijn als deze informatie ook in strava beschikbaar is…

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Patrick4
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:21
Wegwerkzaamheden volg ik altijd via deze portal: https://melvin.ndw.nu/public (open de legenda ;))

[ Voor 13% gewijzigd door Patrick4 op 03-05-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• replica17
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-06 22:25
Patrick4 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:41:
Wegwerkzaamheden volg ik altijd via deze portal: https://melvin.ndw.nu/public (open de legenda ;))
Dank! nu nog automatisch een check hiervan =)

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Zondag de Canyon Aeroad CFR Di2 Dura Ace voor het fantastische bedrag van EUR 31,95 een dagje gehuurd bij het Shimano Experience Center in Valkenburg.

Ik weet dat de meningen verdeeld zijn over Canyon, maar MAMA MIA wat fietste dat gaaf zeg. Mijn eigen fiets is een heel oude Canyon Ultimate met niet-diepe velgen. Op de nieuwe Aeroad voelde het op het vlakke echt alsof je constant windkracht 1 mee hebt. Vooral op snelheid voelt het alsof de snelheid veel makkelijker blijft. Daarnaast fietst het ook nog eens een stuk comfortabeler dan mijn oude Carbon Ultimate frame.

Enige nadeel was dat ze hem verhuren met het standaard voorblad en cassette. De kleinste versnelling is 36 - 28, wat het voor mij wel even flink pittig maakte op de steilere heuveltjes zoals het laatste stuk van de Eyserbosweg of het steile stuk van de Keutenberg. Maar dat mocht de pret niet drukken, gewoon even omhoog rammen op die korte klimmetjes.

Op Strava zag ik ook dat ik met ongeveer dezelfde wattages veel klimmetjes een stuk sneller op gereden heb. Bijvoorbeeld de Loorberg 20 seconden sneller gisteren met hetzelfde wattage als een jaar geleden (300 watt voor ongeveer 5 minuten).

Ik wacht nog steeds tot de Shimano 12s versie beschikbaar komt en dan gaat de portomonnee getrokken worden in ieder geval...

Voor de duidelijkheid, deze pose is niet serieus bedoeld :D.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMLzluk88JarHyv3C25cfwwGKfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tLrkKeUq6Z7qkY94wKCqB8Fx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:20
Requiem19 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:15:
Zondag de Canyon Aeroad CFR Di2 Dura Ace voor het fantastische bedrag van EUR 31,95 een dagje gehuurd bij het Shimano Experience Center in Valkenburg.

Ik weet dat de meningen verdeeld zijn over Canyon, maar MAMA MIA wat fietste dat gaaf zeg. Mijn eigen fiets is een heel oude Canyon Ultimate met niet-diepe velgen. Op de nieuwe Aeroad voelde het op het vlakke echt alsof je constant windkracht 1 mee hebt. Vooral op snelheid voelt het alsof de snelheid veel makkelijker blijft. Daarnaast fietst het ook nog eens een stuk comfortabeler dan mijn oude Carbon Ultimate frame.

Enige nadeel was dat ze hem verhuren met het standaard voorblad en cassette. De kleinste versnelling is 36 - 28, wat het voor mij wel even flink pittig maakte op de steilere heuveltjes zoals het laatste stuk van de Eyserbosweg of het steile stuk van de Keutenberg. Maar dat mocht de pret niet drukken, gewoon even omhoog rammen op die korte klimmetjes.

Op Strava zag ik ook dat ik met ongeveer dezelfde wattages veel klimmetjes een stuk sneller op gereden heb. Bijvoorbeeld de Loorberg 20 seconden sneller gisteren met hetzelfde wattage als een jaar geleden (300 watt voor ongeveer 5 minuten).

Ik wacht nog steeds tot de Shimano 12s versie beschikbaar komt en dan gaat de portomonnee getrokken worden in ieder geval...

Voor de duidelijkheid, deze pose is niet serieus bedoeld :D.

[Afbeelding]
Gaaf! Dat is wel een goede tip eigenlijk. Toch wel benieuwd of zo'n 'high-end' fiets merkbaar anders rijdt.

En +1 voor gesoigneerd.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djeck
  • Laatst online: 08:44
Ohh goeie tip zeg, geen geld ook

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Niet allemaal tegelijk de Canyon huren, dan kan ik niet meer op een random weekendje hem huren in Valkenburg :P.

Ze hebben gelukkig meerdere versies en maten... Mijn vermoeden is dat Canyon dit dik sponsort, want voor 32 euro kom je zo natuurlijk nooit uit de kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:12
Patrick4 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 10:41:
Snelle check, mist al 1 fietspad bij Amsterdam Noord...

https://www.amsterdam.nl/...gouw-afsluiting-fietsers/

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:31

Grin

Ride si sapis.

Hahaha netjes hoor @Requiem19.
Ik kreeg vanuit meerdere chatgroepen al een bericht dat er een prachtige post voor mij klaarstond op het forum. :)
Iemand wilde zelfs de 32 euro sponsoren om mij op een Canyon te zien... :+ }:|

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Grin schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:56:
Hahaha netjes hoor @Requiem19.
Ik kreeg vanuit meerdere chatgroepen al een bericht dat er een prachtige post voor mij klaarstond op het forum. :)
Iemand wilde zelfs de 32 euro sponsoren om mij op een Canyon te zien... :+ }:|
Makkelijker kun je het niet verdienen ;).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

Requiem19 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:56:
[...]

Makkelijker kun je het niet verdienen ;).
Ik vrees alleen dat de reputatieschade niet te overzien is. Het zal een veelvoud zijn van € 32 in ieder geval.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10:55
DDX schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:52:
[...]

Snelle check, mist al 1 fietspad bij Amsterdam Noord...

https://www.amsterdam.nl/...gouw-afsluiting-fietsers/
dat komt omdat amsterdam geen actieve koppeling heeft met Melvin....

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:09
Requiem19 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:51:
Niet allemaal tegelijk de Canyon huren, dan kan ik niet meer op een random weekendje hem huren in Valkenburg :P.

Ze hebben gelukkig meerdere versies en maten... Mijn vermoeden is dat Canyon dit dik sponsort, want voor 32 euro kom je zo natuurlijk nooit uit de kosten.
Valt toch wel mee. Consumentenprijs is E 8500 en dan hoeven ze hem maar 265 dagen te verhuren. :*)

Zij zullen hem wel wat goedkoper krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door GerbenBK op 03-05-2022 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:45
En na 1 jaar wordt hij met wat korting verkocht als licht gebruikte demo. Denk niet dat ze met rode cijfers uit deze constructie komen. En dan reken je niet eens de publiciteit die ze creëren door berichten als deze.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gummie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-06 22:45

..

Huur je de fiets met vermogensmeter of heb je je eigen pedalen er op laten zetten of zijn het geschatte wattages?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Gummie schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 13:13:
[...]

Huur je de fiets met vermogensmeter of heb je je eigen pedalen er op laten zetten of zijn het geschatte wattages?
Ik heb mijn Favero Assioma's erop laten zetten die ik ook op m'n eigen fiets gebruik. Kortom, exact dezelfde vermogensmeter. Standaard krijg je gewoon Shimano SPD pedalen erop geloof ik. Wellicht zit er in de Dura Ace crank een vermogensmeter, dat weet ik niet.

Ik heb alleen de crank lengte niet gecheckt van de Aeroad CFR, ging er vanuit dat die ook 172,5mm is.

[ Voor 12% gewijzigd door Requiem19 op 03-05-2022 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:48

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

SirLenncelot schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 05:49:
Ik zou een bikefit bij een fietsenmaker eigenlijk afraden. - Uitzonderingen daargelaten - is dat meestal gewoon een verkoop medewerker die in een paar minuten uitleg meegekregen heeft hoe ie het formuliertje op de computer moet invullen. Al is het nog altijd beter dan niets doen.
Mijn fietsenmaker biedt 3 opties:
- op gevoel afstellen: hij maakt een inschatting en stelt de fiets af (gratis)
- computer suggestie: hij meet de benodigde zaken (binnenbeen lengte etc.) en laat de computer adviseren. Kost €35,-
- bikefit door fysio: duurste en meest uitgebreide optie (kosten weet ik zo niet)

Toen ik de 20 jaar oude fiets van m’n vader meenam ben ik eerst gaan fietsen. Ik merkte wat klachten (handen, knieën). Mijn vader en ik schelen niet veel qua bouw en afmetingen, maar blijkbaar genoeg.
Ik heb optie 2 gedaan omdat die betaalbaar is en er toch iets gemeten wordt. Spreekwoord meten=weten komt daarbij om de hoek.
Daarna prima kunnen rijden met die fiets.
Nieuwe fiets met die gegevens afgesteld en rijdt ook prima.
Mocht het resultaat toch tegengevallen zijn, had ik altijd dd duurdere kunnen doen.

Met hardlopen werkte dat bij mij ook zo. In. Winkels met video analyse werd ik beter geholpen dan zelf maar wat uitzoeken.
Uiteindelijk heb ik wel geïnvesteerd in een loop analyse om nog beter te worden en gerichter te kunnen trainen.

Misschien met de fiets ook‘ns doen.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serudian
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-06 19:33
Samen met een groepje, niet al te ervaren & getrainde wielrenvrienden, heb ik me ingeschreven voor de peletonstocht van de giro classico van 22 mei à 100 km. Heeft iemand een beetje zicht op het niveau van zo'n peletonstocht? (mijn google zoektocht leverde weinig resultaten op).

Mag ik aannemen dat ik als wielrenner gewoon lekker mee kan trappen of is zo'n tocht met het gas er vol op? Iemand een ervaring die die kan delen :)? Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:09
Serudian schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:43:
Samen met een groepje, niet al te ervaren & getrainde wielrenvrienden, heb ik me ingeschreven voor de peletonstocht van de giro classico van 22 mei à 100 km. Heeft iemand een beetje zicht op het niveau van zo'n peletonstocht? (mijn google zoektocht leverde weinig resultaten op).

Mag ik aannemen dat ik als wielrenner gewoon lekker mee kan trappen of is zo'n tocht met het gas er vol op? Iemand een ervaring die die kan delen :)? Dank
Heb ooit als beginneling aan de (volgens mij) eerste versie meegedaan. Ik weet niet of ze het nu anders organiseren maar toen was het een drama om met een peleton van 1500 man / vrouw rond te rijden. Door het harmonica-effect stond je regelmatig stil en soms zelfs een paar minuten.

Het niveau viel mee, en volgens mij reden er ook wegkapiteins op kop die het tempo aan gaven. Nogmaals het is lang geleden dus misschien is het nu helemaal anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:25
Serudian schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 14:43:

Ik heb jaren geleden meegereden met Tour d’Utrecht, daarbij reden ze een deel door de binnenstad van Utrecht. Dat was prima geregeld en de drukte gaf geen enkel probleem. Ook qua tempo hoef je je echt geen zorgen te maken.

Al heb ik niet helemaal goed gelezen en zie ik nu dat je het geheel als peloton zal rijden. Daar in ik niet over oordelen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Fanatix op 03-05-2022 18:39 ]

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
  • Laatst online: 25-06 13:29
Nog een vraag waar jullie hier vast wel een mening over hebben. De 4iii power meters zijn nu in de aanbieding. Echter zijn die alleen compatible met een shimano crank.

Nu zit op mijn fiets een fsa crank met bb30 bracket. Zou ik eventueel een shimano 105 crank kunnen kopen en dus de 4iii crankarm en dan de fsa daarmee vervangen?

Of is dit niet zo simpel als het lijkt en zie ik dingen over het hoofd.

De 4iii is namelijk de helft van de prijs van een garmin/assimo, dus dan heb ik zowel een kwalitatief beter crankstel als een power meter voor dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Laatst online: 21-06 23:37

Fisico

by Fabian

Valorian schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 08:47:

Verder dan voor de Veenendaal-Veenendaal en de Jan Jansen Classic tip. Waarschijnlijk kan ik uit dat soort routes wel de leuke segmentjes pakken als ik zelf iets samenstel :)
google eens op 1000hm op de heuvelrug, dan heb je het eerste deel van de route al te pakken met allemaal klimmetjes.
Stufferdt schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:37:
Gaaf! Dat is wel een goede tip eigenlijk. Toch wel benieuwd of zo'n 'high-end' fiets merkbaar anders rijdt.

En +1 voor gesoigneerd.
Wel een gaaf idee om te huren bij een dagje Limburg. Ik vind dat nog steeds zo'n gave fiets @Requiem19

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:38
Frenz64 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 14:15:
ahum, ik woon in Breukelen, zo goed als aan de Vecht. Van Maarssen tot Loenen is berucht om het vele verkeer: Hele grote vrachtwagens van en voor Schulp sapfabriek (aan het Zandpad), auto's, motoren, scooters, e-bikers, skaters, fietsers (gewone, die zijn er ook nog hè), skaters, hardlopers, wandelaars. Allemaal met hun eigen tempo en gebruikmakend van het Zandpad waar eigenlijk twee personenautos krap elkaar kunnen passeren. Voeg daar mooi weer aan toe als idd de cabriotoerclubs, motorclubs, solexverhuur (!!) en zoals afgelopen zondag de nationale Trike-club voorbij komen en je hebt een levensgevaarlijke cocktail.

Oh ja en dan vergeet ik ook nog menig would-be-peloton dat echt schijt heeft aan alle andere weggebruikers, tenminste drie dik rijden kan daar dus echt niet. Ter hoogte van Nieuwersluis (het stuk tussen die S-bocht en de Mijndense Sluis) hebben ze het helemaal gehad met wielrenners kan ik je vertellen (en gelijk hebben ze).

om nog maar te zwijgen van die debiele elektrische zitsteps met die brede banden, daar zitten echt helemaal sjonnies op

/rant (zo, dat lucht op)
Ik ben op vakantie op het moment, en moet je gelijk geven.

Leuk zo'n ding huren nu we papa en mama geworden zijn:

YouTube: De Heideroosjes

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
yeehaw schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:21:
Nog een vraag waar jullie hier vast wel een mening over hebben. De 4iii power meters zijn nu in de aanbieding. Echter zijn die alleen compatible met een shimano crank.

Nu zit op mijn fiets een fsa crank met bb30 bracket. Zou ik eventueel een shimano 105 crank kunnen kopen en dus de 4iii crankarm en dan de fsa daarmee vervangen?

Of is dit niet zo simpel als het lijkt en zie ik dingen over het hoofd.

De 4iii is namelijk de helft van de prijs van een garmin/assimo, dus dan heb ik zowel een kwalitatief beter crankstel als een power meter voor dezelfde prijs.
Het kan met een 24 mm (Shimano as) adapter in het BB30 bracket, er zijn voor dit soort dingen veel 3th party oplossingen.
Een kwalitatief beter crankstel? Hmmmmm , dat is geen 100% vaststaand iets.
Crankstellen moeten heel blijven en je moet er van alles aan kunnen schroeven zonder hoge kosten, en dan zit je met Shimano 4 arm niet echt goed.
AFAIK levert 4iii alleen 1 zijdige powermeters en dat kan best wel bruikbaar zijn, maar het blijft natuurlijk iets met beperkingen die je misschien niet bevallen.

[ Voor 7% gewijzigd door Keezx op 03-05-2022 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
Dus eigenlijk zeg je dat ik er niet zoveel mee opschiet. Zelfs niet als het even duur is als een losse powermeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
1 zijdig wil zeggen dat het vermogen van het linkerbeen wordt gemeten en de software de rest erbij "maakt", wat natuurlijk geen complete meting is., je 2weet bijvoorbeeld niet wat je sterke of zwakke been is.
Ook is het geen complete, absolute meting die vergelijken met iemand anders direct goed mogelijk maakt.
Misschien heb je daar geen behoefte aan, als het gaat om trainingsvorderingen b.v. is het goed genoeg.

Wat bedoel je met een losse powermeter, die dingen zijn altijd geintegreerd in ofwel pedalen, crankstel of achternaaf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
In mijn geval gaat het puur om trainingsvoortgang. Ik merk dat ik vaak te hard fiets, zonder dat dat weergegeven wordt in mijn hartslag. Vooral bij wind tegen, om dan toch nog relatief snel te gaan. Daardoor is mijn hersteltijd ook relatief lang wat niet echt strookt met het doel: afvallen door veel te fietsen.

Bij een losse powermeter heb in het over eentje in een pedaal. Ik denk dat een enkelvoudige voor mij prima is.

Maar als de totale kosten hetzelfde zijn en de andere crank niks oplevert is een setje pedalen wel makkelijker natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Tja, of het nou 1 pedaal of 1 crank is , maakt in principe niets uit, waarbij het bij pedalen nog wel uitmaakt welk type je voorkeur heeft i.v.m. schoenplaten die niet universeel zijn.
Overigens heb ik zelf ook de neiging TE intensief te trainen, maar ik vind het prima doseerbaar met hartslag, zo precies komt dat niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-06 18:36
Keezx schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:10:
1 zijdig wil zeggen dat het vermogen van het linkerbeen wordt gemeten en de software de rest erbij "maakt",
Bij een enkelzijde PM wordt het vermogen gewoon x2 gedaan.

Ik heb mijn Assioma's gisteren binnen gekregen en even een korte test gedaan tov de kickr en de 4iii left only.
Conclusie: mijn LR balans wijkt op lagere wattages meer af dan op hogere wattages. En de Kickr leest altijd hoger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XovWMSTDWY65DBff7U93s8u5GuY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z4UfhWjHSBl5IVe4AubgABeN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nJs34wg65Yu-fx0dNDPF1uuEED4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WOmCORkPalgEePDlKhYbUwOM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PtlkAl1EnbW4sMUgm2TSLEUPtJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VkLqmqfUenz6ZxCpEPImSKAR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFCm7fJ0FGZ0bgG8527HLchyq08=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RTISPN1sFFVHb9E6t53OKxOj.png?f=fotoalbum_large

Bij die lagere wattages zie je dat ik dus eerder 52/48 trap. Met alleen links power wordt dat verschil dus nog eens vergroot aangezien hij die power x2 doet.

Maakt het voor je training echt uit? Niet echt.....Ik heb afgelopen jaren prima getrained met de 4iii.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

yeehaw schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:33:
In mijn geval gaat het puur om trainingsvoortgang. Ik merk dat ik vaak te hard fiets, zonder dat dat weergegeven wordt in mijn hartslag. Vooral bij wind tegen, om dan toch nog relatief snel te gaan. Daardoor is mijn hersteltijd ook relatief lang wat niet echt strookt met het doel: afvallen door veel te fietsen.

Bij een losse powermeter heb in het over eentje in een pedaal. Ik denk dat een enkelvoudige voor mij prima is.

Maar als de totale kosten hetzelfde zijn en de andere crank niks oplevert is een setje pedalen wel makkelijker natuurlijk.
1-Zijdig is dan prima - en ik zou in jouw geval dan 1 nemen die in een pedaal zit. Dan heb je niks geen geklooi met andere crank-set en kun je hem ook eenvoudig meenemen naar een andere fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

GerbenBK schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:42:
[...]

Heb ooit als beginneling aan de (volgens mij) eerste versie meegedaan. Ik weet niet of ze het nu anders organiseren maar toen was het een drama om met een peleton van 1500 man / vrouw rond te rijden. Door het harmonica-effect stond je regelmatig stil en soms zelfs een paar minuten.

Het niveau viel mee, en volgens mij reden er ook wegkapiteins op kop die het tempo aan gaven. Nogmaals het is lang geleden dus misschien is het nu helemaal anders.
Ik heb even het filmpje bekeken op hun website (https://classicogiroutrecht.nl/) en als ik het zie is het inderdaad zeer relaxed qua tempo/snelheid.

Persoonlijk vind ik het vragen om problemen. Je hoeft er maar een paar 'idioten' tussen te hebben die niet gewend zijn in een groep te rijden om de hele bende inderdaad continu in een harmonica-effect te jagen. Dat beschrijf je zelf ook al.

Als ik zie wat voor wieler-toeristen daar in het filmpje zitten weet ik genoeg, vragen om brokken als de snelheid hoger ligt dan 25 km/h. Dus qua snelheid hoeft de originele vragensteller zich geen zorgen te maken. Qua schade des te meer, vermoed ik ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Guusjee
  • Laatst online: 24-06 12:00

Guusjee

Omdat ik groot ben..

joker1977 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:42:
[...]

Ik heb even het filmpje bekeken op hun website (https://classicogiroutrecht.nl/) en als ik het zie is het inderdaad zeer relaxed qua tempo/snelheid.
Ik ook, en ik ga hier heel goed op d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvyoVhu0PLnhGVAkOzK9rZNGmLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I6Jg1IQEAYYJXoSmQpLOASBM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-06 09:41
Guusjee schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 08:50:
[...]

Ik ook, en ik ga hier heel goed op d:)b

[Afbeelding]
huuuuhhh heeft die kerel nou echt z'n helm verkeerd-om op? :')

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:50
Verona27 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:52:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_LeZjhEgJtRRwGFu8VzZUKmScag=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BLF0zrm6ORdJ7b4BveR9jeLx.jpg?f=user_large

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 15:38
Verona27 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:52:
[...]

Iemand heeft ook het stuur de verkeerde kant op gebogen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Yakolev schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:49:
De volgende racefiets voor mijn vriendin besteld.
https://www.decathlon.nl/...=8602206&c=BLAUW_TURKOOIS

Hopelijk is het wat, maar zo niet, dan was het geen heel duur experiment gelukkig. Voor 650 euro iets met Sora is best prima lijkt me.
Afgelopen Zondag opgehaald, maar de voorderailleur werkte voor geen meter. Schijnbaar was de kabel routing helemaal verkeerd gedaan in de assemblagefabriek en is het niet door een Decathlon medewerker opgemerkt. Vandaag even terug geweest, en iemand van de werkplaats heeft het opgelost.

Verder een hele mooie fiets. Hopelijk kunnen we de eerste kilometers maken volgende week.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-06 09:41
Zijn er eigenlijk nog futurumshop codes in de omloop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 16:37

Flipmo

OMG !!

Verona27 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:24:
https://www.futurumshop.n...22-challenge-claim-reward

Gefeliciteerd met je voltooide challenge ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garriej
  • Laatst online: 25-06 13:06

garriej

Ik las ondertieten.

'de code is geldig tot 13 maart 2022' :+
*Gebruik de code in de winkelwagen | Geldig t/m zondag 13 maart 2022, 23:59 uur | Minimale bestelwaarde van € 125.- | De minimale bestelwaarde dient in stand te blijven na het retourneren van artikelen | Geldig op het gehele assortiment m.u.v. cadeaubonnen en digitale waardebonnen | Maximaal 1 code per klant en per bestelling

[ Voor 39% gewijzigd door garriej op 04-05-2022 15:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:22
Keezx schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 22:10:
1 zijdig wil zeggen dat het vermogen van het linkerbeen wordt gemeten en de software de rest erbij "maakt", wat natuurlijk geen complete meting is., je 2weet bijvoorbeeld niet wat je sterke of zwakke been is.
Ook is het geen complete, absolute meting die vergelijken met iemand anders direct goed mogelijk maakt.
Misschien heb je daar geen behoefte aan, als het gaat om trainingsvorderingen b.v. is het goed genoeg.

Wat bedoel je met een losse powermeter, die dingen zijn altijd geintegreerd in ofwel pedalen, crankstel of achternaaf...
1 zijdig is meer dan voldoende, afwijking links rechts is nihil en eigenlijk de moeite niet waard om gelijk te willen trainen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*
  • Laatst online: 25-06 17:59

mymind*

A Beautiful Mind

Zijn we weer met de volgende banden-vraag.

Om de 32mm GP5000S TR te vervangen heb ik een setje 28mm P Zero TLR besteld. Nu wil ik deze op mijn DT Swiss G1800 wielen monteren, deze wielen hebben een interne velgbreedte van 24mm. Dat leek mij wel te kunnen. Nu zie ik bij het monteren toevallig op de velg staan dat de minimale bandbreedte 30mm is?

Bij verschillende (web)shops geven ze aan de de G1800 wielen geschikt zijn voor 28-50mm banden. Dat blijkt dus niet te kloppen.

Zijn er hier mensen die 28mm banden op DT Swiss wielen met iw 24mm hebben geprobeerd (of gebruiken)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
mymind* schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:01:

Om de 32mm GP5000S TR te vervangen heb ik een setje 28mm P Zero TLR besteld. Nu wil ik deze op mijn DT Swiss G1800 wielen monteren, deze wielen hebben een interne velgbreedte van 24mm. Dat leek mij wel te kunnen. Nu zie ik bij het monteren toevallig op de velg staan dat de minimale bandbreedte 30mm is?

Bij verschillende (web)shops geven ze aan de de G1800 wielen geschikt zijn voor 28-50mm banden. Dat blijkt dus niet te kloppen.

Zijn er hier mensen die 28mm banden op DT Swiss wielen met iw 24mm hebben geprobeerd (of gebruiken)?
Millimeter smilimeter... Waar hebben we het over, 2mm.. vraag me af of je het verschil kan merken...

Het enige is.. je zit dus rond de ondergrens van het optimale.. voor 28mm banden zijn er dus betere (smallere) wielen te vinden. Aan de andere kant een brede velg en een smalle banden schijnt weer meer aero te zijn (105 rule...)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
edoappelhof schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:43:
[...]
1 zijdig is meer dan voldoende, afwijking links rechts is nihil en eigenlijk de moeite niet waard om gelijk te willen trainen.
Tja, er zijn nogal wat luitjes die daar toch iets anders over denken, al is dat misschien snobisme.t.o.v. armoedzaaiers...
Tenzij iemand een blessure heeft of gehad en geinteresseerd is in hoeverre dat nog invloed heeft.
Nogal eens blijkt dat niet nihil te zijn.....
Dus in het beste geval bruikbaar .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17:23
mymind* schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 17:01:

Waarom eigenlijk van 32mm naar 28mm? Ik vind 32mm heerlijk fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*
  • Laatst online: 25-06 17:59

mymind*

A Beautiful Mind

wisselwerking schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:02:
[...]

Waarom eigenlijk van 32mm naar 28mm? Ik vind 32mm heerlijk fietsen.
Een van die 32mm banden heb ik aan gort gereden. En helaas nergens meer te krijgen.

Dus daarom nu een setje Pirelli’s, alleen zijn die in 30mm ook nergens te vinden. Dus daarom naar 28.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Keezx schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:29:
[...]

Tja, er zijn nogal wat luitjes die daar toch iets anders over denken, al is dat misschien snobisme.t.o.v. armoedzaaiers...
Tenzij iemand een blessure heeft of gehad en geinteresseerd is in hoeverre dat nog invloed heeft.
Nogal eens blijkt dat niet nihil te zijn.....
Dus in het beste geval bruikbaar .
De gemiddelde wielrenner met een powermeter heeft geen idee hoe het werkt en wat het doet... Maar dat even buiten beschouwing gelaten: Als je niet geïnteresseerd bent in vergelijken met anderen is het niet een probleem: Het is erg onwaarschijnlijk dat je linkerbeen heel anders op training-prikkels reageert dan je rechterbeen.

Natuurlijk kun jij een paar procent verschil hebben tussen links en rechts. En natuurlijk kan die imbalans erger worden bij lagere vermogens, maar als je traint zal dat niet héél veel invloed hebben. Als jij een Z1 training doet - maar door imbalans zit je net wat in de upper-limit van Z1 maakt dat geen F uit voor je training.

Hetzelfde geldt voor zoiets als een Tempo-training: Als je daar per ongeluk op 91% (van je FTP) zit ipv. 89% is dat heus niet ineens erg. Zeker niet als je je realiseert dat een willekeurige windvlaag, kruispuntje, afsnijdende automobilist of weet ik het veel meer invloed heeft. En je moet je realiseren dat die 'staffels' van zones bijna volstrekt arbitrair zijn, zeker als ze exclusief bepaald zijn op percentages van je "FTP".

Mensen mogen van mij een afwijkende mening hebben, maar kom dan met écht goede argumenten waarom het van invloed is als je enkel traint om jezelf te verbeteren en de vermogens niet gebruikt als vergelijking met anderen.Voor dat laatste valt wel een case te maken voor een dubbelzijdige vermogensmeter, maar het nut van vermogens vergelijken zonder context is volstrekt zinloos. Prachtig als jij 5% meer vermogen levert over een uur, maar je houding is 10% minder aero, je bent 7 kilo zwaarder, stukken minder bedreven in een groep-positionering etc etc.

[ Voor 3% gewijzigd door joker1977 op 04-05-2022 21:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
De gemiddelde wielrenner met een powermeter heeft geen idee hoe het werkt en wat het doet...
Waar doel je hier op? Ik heb redelijk blue een powermeter gekocht en gebruik het eigenlijk voor drie dingen: gestructureerder trainen op basis van mijn ftp en hier juist ver onder/boven/op te blijven zitten, mezelf beter inhouden om niet te mal bergop of tegen de wind in te fietsen en om op te scheppen over (heel bescheiden) maximale wattage bij sprintjes richting plaatsnaamborden… maar wellicht kan ik nog iets bijleren.
maar kom dan met écht goede argumenten
Ik heb powermeter pedalen en vind twee dezelfde pedalen mooier uitzien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

SirLenncelot schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:03:
[...]

Waar doel je hier op? Ik heb redelijk blue een powermeter gekocht en gebruik het eigenlijk voor drie dingen: gestructureerder trainen op basis van mijn ftp en hier juist ver onder/boven/op te blijven zitten, mezelf beter inhouden om niet te mal bergop of tegen de wind in te fietsen en om op te scheppen over (heel bescheiden) maximale wattage bij sprintjes richting plaatsnaamborden… maar wellicht kan ik nog iets bijleren.

[...]

Ik heb powermeter pedalen en vind twee dezelfde pedalen mooier uitzien…
Het was misschien wat cryptisch opgeschreven, maar je kunt ook een enkelzijdige meting in je crank hebben. Je kunt dan 'gewoon' je eigen pedalen houden, die identiek lijken. Er zijn ook enkelzijdige meters te koop waar je toch je gehele crank-stel vervangt (bv. Roto InPower) zodat de cranks ook gelijktijdig in-gebruik worden genomen om evt. kleurverschillen en stijl-verschillen te voorkomen.

Natuurlijk is vermogen handig om te pacen, maar dat kan ook prima met een hartslag-meter, lijkt me. En zolang je al je tests en trainingen op dezelfde enkelzijdige meter uitvoet dan is dat net zo goed. Enkel als je je wilt vergelijken met andere renners wordt het lastiger met een enkelzijdige meter: Immers, dan begint ook je imbalans L/R een rol te spelen. Maar in beginsel lijkt me dat geen echt bezwaarlijk iets.

Tenslotte: vermogen is wel de output van je lichaam - maar het zegt an sich nog niet zo heel veel over je lichaam zelf én over het eind-resultaat. Mooi dat je bescheiden wat kunt opscheppen over je maximale vermogen in de sprint, maar wat zegt dat precies? Als jij 5 kg. zwaarder bent of je zit/staat wat minder aero op je fiets dan dragen die vermogens minder bij aan het resultaat (snelheid) dan bij een ander. Opscheppen kun je als je de sprint wint - en juist daar is de vermogenmeter niet nodig >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
joker1977 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:27:
[...]
Het was misschien wat cryptisch opgeschreven, maar je kunt ook een enkelzijdige meting in je crank hebben. Je kunt dan 'gewoon' je eigen pedalen houden, die identiek lijken. Er zijn ook enkelzijdige meters te koop waar je toch je gehele crank-stel vervangt (bv. Roto InPower) zodat de cranks ook gelijktijdig in-gebruik worden genomen om evt. kleurverschillen en stijl-verschillen te voorkomen.

Tenslotte: vermogen is wel de output van je lichaam - maar het zegt an sich nog niet zo heel veel over je lichaam zelf én over het eind-resultaat. Mooi dat je bescheiden wat kunt opscheppen over je maximale vermogen in de sprint, maar wat zegt dat precies? Als jij 5 kg. zwaarder bent of je zit/staat wat minder aero op je fiets dan dragen die vermogens minder bij aan het resultaat (snelheid) dan bij een ander. Opscheppen kun je als je de sprint wint - en juist daar is de vermogenmeter niet nodig >:)
Als je een enkel zijdige Assioma koopt, dan krijg je gewoon 2 pedalen van ze. Alleen heeft er maar 1 de pm ingebakken. Bij Garmin rally precies hetzelfde :). Dus je blijft gewoon met 2 dezelfde pedalen rijden.

Belangrijkste reden om voor mij met PM te rijden en te trainen is de progressie zo meetbaar mogelijk te maken. Eigenlijk is er niets anders waarmee je dat objectief kunt vaststellen. Verder volledig met je eens dat LR of L echt geen schokkend effect heeft voor de training.

Voor mij de belangrijkste reden om voor de Assioma Duo te gaan is het oog op de tweede fiets. Dan is het gewoon super fijn om dezelfde data bron te kunnen gebruiken in alle trainingen.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
@joker1977 Hier nog zo iemand die veel te weinig fietst om een powermeter te verantwoorden :)

Maar hier ook vooral om te kijken of ik progressie boek en om mijzelf mooi wat in te houden bij wind tegen / bergop.

Verder vond ik het verschil van 130 euro destijds tussen de uno en de duo-shi te klein om dan niet voor de duo te gaan op een bedrag van pakweg 500 euro (dus hun marketing werkt goed :) )

@Michaelg Wat heeft een duo te maken met een 2de fiets? je kan ze toch niet opsplitsen? dus links op de ene en rechts op de andere?

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Tinusvolkel schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:45:

@Michaelg Wat heeft een duo te maken met een 2de fiets? je kan ze toch niet opsplitsen? dus links op de ene en rechts op de andere?
Dat je de pedalen makkelijk kunt wisselen tussen de 2 fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Tinusvolkel schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:45:

Pedalen zijn vermoedelijk het makkelijkst over te zetten, maar ik zou dat liever niet heel regelmatig doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Ow op die fiets :)

Ze zijn idd wel makkelijk te verwisselen, maar om dat elke week te doen lijkt mij niet heel praktisch, maar als je bijvoorbeeld in de wintermaanden vooral op de gravel fietst en in de zomer op de race dan is dat een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
joker1977 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:27:
[...]

Natuurlijk is vermogen handig om te pacen, maar dat kan ook prima met een hartslag-meter, lijkt me. En zolang je al je tests en trainingen op dezelfde enkelzijdige meter uitvoet dan is dat net zo goed. Enkel als je je wilt vergelijken met andere renners wordt het lastiger met een enkelzijdige meter: Immers, dan begint ook je imbalans L/R een rol te spelen. Maar in beginsel lijkt me dat geen echt bezwaarlijk iets.

Alleen op hartslag trainen kan natuurlijk ook, maar dat is minder constant dan vermogen als variabele. Dezelfde training met 5 kopjes koffie vooraf geeft een heel ander HR beeld dan die training zonder koffie. Idem met warmte/kou.

Verder is een enkelzijdige vermogensmeter inderdaad prima, als de data maar constant is. Vergelijken met anderen heeft imo weinig zin omdat er best wel verschil zit tussen vermogensmeters, al helemaal tussen vermogensmeters in pedalen vs cranks, al simpelweg omdat je het vermogen ergens anders meet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Guusjee schreef op woensdag 20 april 2022 @ 11:47:
[...]

Het is een beetje een workaround maar ik doe het als volgt. Ik heb een gratis account op trainingpeaks. Daar kan je je training naar exporteren. In trainingpeaks kan je vervolgens je rustintervallen op 'lap button' zetten waarmee je zelf bepaalt wanneer je rustinterval eindigt en je dus niet midden in de stad je VO2-max effort moet gaan doen. Daarna exporteer je hem naar je garmin.

Overigens via gratis trainingpeaks ook eenvoudig je workout naar Zwift te exporteren, scheelt weer je eigen workout bouwen!
Even deze oudere post gequote: gisteren met Join getrained via deze manier en dat was echt ZOVEEL fijner, thanks again!

Wel een beetje gedoe:

- Via JOIN de workout naar Trainingspeaks
- In Trainingspeaks de workout aanpassen zodat de rustintervallen niet eindigen na x minuten, maar na het indrukken van de 'lap button'.
- Dan de workout via Trainingspeaks exporteren naar Garmin Connect
- Via Garmin Connect de workout syncen met je Edge

Het waren tempo blokjes van 5 minuten en op m'n vaste rondje kon ik best aardig inschatten wanneer ik die kon beginnen, dus dat werkte top.

Kortom, dit seizoen gaat er buiten ook ietsje gestructureerder gefietst worden dankzij deze tip :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 16:03
Michaelg schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:46:
[...]

Dat je de pedalen makkelijk kunt wisselen tussen de 2 fietsen.
Dat kan met de uno toch ook? 🤔

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michaelg
ElGreco schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:06:
[...]

Zo blij dat de vrouw hier niet mee leest he..... :9 haha

Maar ja, met de aanbieding van vorige week vond het de Duo het geld wel waard :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
ElGreco schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:06:
[...]

Met de Uno kan het ook, want je krijgt inderdaad een 2e pedaal erbij van Favero. Maarreh... ze zijn dan niet symmetrisch natuurlijk. Wellicht een probleem voor de 'autisten' onder ons? ;)

Ik heb zelf de Uno en kan er overigens prima mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Laatst online: 08:50
Tinusvolkel schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 07:50:
Ow op die fiets :)

Ze zijn idd wel makkelijk te verwisselen, maar om dat elke week te doen lijkt mij niet heel praktisch, maar als je bijvoorbeeld in de wintermaanden vooral op de gravel fietst en in de zomer op de race dan is dat een prima optie.
Dat is precies wat ik gedaan heb afgelopen "winter", kon ik meteen na de winter de duo-shi voorzien van nieuw binnenwerk omdat de lagers al aan gort waren... Nu zou ik voor de wintermaanden liever een 4iii GRX left crank willen hebben, scheelt weer 60 euries per keer O-)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:48
Ben gisteren gevallen met de racefiets. Ikzelf ben er los van een aantal flinke schaafplekken goed vanaf gekomen.

Mijn fiets heeft een flinke tik gehad (viel met bikepack bagage), maar op het oog ook alleen lakschade. Heb mijn fiets (Giant TCR 2021) verzekerd en wil nu een röntgen laten maken.
Weet iemand een plek in het noorden van het land waar dat gedaan kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:20
Ik vind vooral een powermeter fijn om te zien wat mijn wattage doet onafhankelijk van het weer. Wind heeft een grote invloed op je gemiddelde snelheid (en moraal) maar niet op je wattage. Dan weet ik dus zelf beter in hoeverre ik progressie boek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gummie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-06 22:45
Requiem19 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:02:
[...]

Even deze oudere post gequote: gisteren met Join getrained via deze manier en dat was echt ZOVEEL fijner, thanks again!

Wel een beetje gedoe:

- In Trainingspeaks de workout aanpassen zodat de rustintervallen niet eindigen na x minuten, maar na het indrukken van de 'lap button'.

Het waren tempo blokjes van 5 minuten en op m'n vaste rondje kon ik best aardig inschatten wanneer ik die kon beginnen, dus dat werkte top.

Kortom, dit seizoen gaat er buiten ook ietsje gestructureerder gefietst worden dankzij deze tip :D.
Huh ik exporteer gelijk naar Garmin Connect dat kan namelijk ook.
En pas dan op mijn Edge de workout aan. Scheelt weer een extra stap of er moet een andere reden achter zitten dat je nog exporteert naar Traningspeaks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Gummie schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:44:
[...]

En pas dan op mijn Edge de workout aan. Scheelt weer een extra stap of er moet een andere reden achter zitten dat je nog exporteert naar Traningspeaks.
Haha ok, als dat kan is het ook veel makkelijker inderdaad. Ik ga even puzzelen of ik dat voor elkaar krijg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
L/R of alleen L meten, als je de keus hebt ga dan lekker voor L/R. (paar jaar geleden was de keus lastiger, stages de goedkope optie was er alleen links, wilde je L/R betaalde je flink meer)
Alleen links meten is leuk maar dan heb je kans op een grote afwijking die je niet weet.
Je kan een dagje hebben dat je 46/54 trapt maar ook dag dat je 54/46 trapt.
Als je dat dan alleen links zou meten en x2 zou doen heb je het over best groot verschil.
En die afwijking kan minder (of meer) worden als je harder doortrapt maar ook dat weet je niet/kan per dag verschillen.

En hartslag meter is leuk getalletje maar daarop trainen lekker vergeten.
Zo heb ik wel eens dagen dat ik 250w trap met hartslag rond de 100, maar ook wel eens dat ik al hartslag 130 zie als ik net boven de 200w zit.
En dan hebben we het nog niet over dat hartslag later reageert, dus stel je weet dat je omslag op 170 zit en je begint bij een klim meteen die hartslag van 170 op te zoeken dan zal je de eerste 10 minuten een veel te hoge powerwaarde trappen.

[ Voor 6% gewijzigd door DDX op 05-05-2022 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guusjee

Guusjee

Omdat ik groot ben..

Requiem19 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 08:02:
[...]

Wel een beetje gedoe:

Ik ben blij dat ik heb kunnen bijdragen aan je trainingsstructuur :+
Gummie schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:44:
[...]

Ik heb dat eigenlijk nooit gecheckt. In de app van Garmin kan je het niet aanpassen maar ik wist niet dat je je training ook nog op je headunit kon aanpassen. Morgen maar eens even proberen! :Y

[ Voor 45% gewijzigd door Guusjee op 05-05-2022 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yeehaw
DDX schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:46:
L/R of alleen L meten, als je de keus hebt ga dan lekker voor L/R. (paar jaar geleden was de keus lastiger, stages de goedkope optie was er alleen links, wilde je L/R betaalde je flink meer)
Alleen links meten is leuk maar dan heb je kans op een grote afwijking die je niet weet.
Als je dat dan alleen links zou meten en x2 zou doen heb je het over best groot verschil.
En die afwijking kan minder (of meer) worden als je harder doortrapt maar ook dat weet je niet/kan per dag verschillen.

Zo heb ik wel eens dagen dat ik 250w trap met hartslag rond de 100, maar ook wel eens dat ik al hartslag 130 zie als ik net boven de 200w zit.
En dan hebben we het nog niet over dat hartslag later reageert, dus stel je weet dat je omslag op 170 zit en je begint bij een klim meteen die hartslag van 170 op te zoeken dan zal je de eerste 10 minuten een veel te hoge powerwaarde trappen.
Dit was inderdaad wat ik ook ervaarde, maar laten we zeggen dat het niet met 250w op een hartslag van 100 was ;).

Toch maar een setje assiomas bestellen dan. Laat ik nu net gezegd hebben tegen mijn vriendin dat ik nu toch echt klaar was met geld uitgeven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Nu online
Hier trouwens vorige week m'n enkel flink verzwikt met hardlopen, dus ik dacht misschien zie ik wel iets terug in de power balance omdat ik hem misschien onopgemerkt wat minder zal belasten, maar die was nog steeds 52/48% wat ie eigenlijk altijd wel is met af en toe 51/49% of 50/50%.

Verder ging het door die enkel wel bijna voor de eerste keer mis met uitklikken omdat dat niet zo makkelijk ging, maar was nog net op tijd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Het verschil tussen 45/55 en 55/45 is inderdaad best groot, maar ik geloof er niks van dat dat gebeurt in zones waar die verschillen écht relevant zijn (e.g. rond omslagpunt). Ik geloof best dat je een keer 45/55 en 55/45 hebt in je lage (aerobe) zone - maar daar maakt het weinig uit voor je training. Zodra je écht gaat stampen (= rondom omslagpunt of juist nog hoger) wordt die balans veel consistenter, d.w.z. het kan best 45/55 blijven, maar het wordt niet ineens weer 55/45 op dat vermogen.

En of een ritje/blokje nou 155 of 175W is maakt niks uit als je FTP bijvoorbeeld op 280W ligt.
Met dat laatste (lag op je hartslag) kun je natuurlijk prima rekening houden. Tuurlijk zijn er voordelen aan een vermogensmeter, dat ontken ik ook niet. Maar om te zeggen dat je niet kunt trainen op hartslag is écht te elitair/snobby gesteld.

Legio goede wielrenners hebben nooit getraind met een powermeter, waarom zou Jan met de pet die met wat inspanning net meekan in een klasse 3 wedstrijd ineens die noodzaak hebben.

Je hele verhaal van 200W bij 130hrtslag en de andere dag 250W bij 100hrtslag zal voorkomen, maar ook dat is waarschijnlijk een gevolg van een verschil in fitheid (vorm), uitgerustheid of koffie-consumptie. Je kunt je ook oprecht afvragen als je een 'rigide' trainingsschema aanhoudt van XXX vermogen of dat wel het gewenste effect heeft als je een duidelijk verschil in uitgerustheid en/of fitheid hebt.

Het verschil in effectiviteit en trainingsprikkel heeft veel meer te maken met de vorm van de dag (fitheid, uitgerustheid, ziekte, drukke dag gehad, stress, afgeleid, etc) en dat heeft een veel groter effect dan verschillen in je L/R-balance van dag-tot-dag. En juist voor dat eerste voeren veel mensen geen correctie uit, terwijl ze wel 'miepen' over 6W meer of minder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
joker1977 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:04:
[...]

En of een ritje/blokje nou 155 of 175W is maakt niks uit als je FTP bijvoorbeeld op 280W ligt.
Is dat zo? Is het niet zo dat als je beide ritten 4 uur zou maken. Dat het signaling effect van die 175w sterker is dan bij die 155w? Ik zou zelf denken dat je bij die 175w eerder gebruik zou moeten maken van grotere motor units en daardoor er wel een verschil in trainings effect is. En wat als zaken als fatigue risistance? En ik denk hier gewoon hardop hoor. Kan over dit onderwerp nou ook niet echt veel informatie vinden.

Als in: zit er nou verschil in effectiviteit tot lt1. Stel lt1 is 75% van je omslagpunt. Maakt het dan uit of je 4 uur 60%of 4 uur 70%traint?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

Michaelg schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:15:
[...]

Is dat zo? Is het niet zo dat als je beide ritten 4 uur zou maken. Dat het signaling effect van die 175w sterker is dan bij die 155w? Ik zou zelf denken dat je bij die 175w eerder gebruik zou moeten maken van grotere motor units en daardoor er wel een verschil in trainings effect is. En wat als zaken als fatigue risistance? En ik denk hier gewoon hardop hoor. Kan over dit onderwerp nou ook niet echt veel informatie vinden.

Als in: zit er nou verschil in effectiviteit tot lt1. Stel lt1 is 75% van je omslagpunt. Maakt het dan uit of je 4 uur 60%of 4 uur 70%traint?
Er zit vast wel wat verschil in, maar als je al zo met de details bezig bent dan zit er ook verschil in tussen 45/55 en 55/45 maar beide wel totaal optellend tot 175W.

Het wordt zo schromelijk overdreven hoe precies en nauwkeurig we dat allemaal moeten doen, terwijl het gros van die trainingsblokken grotendeels 'semi-wetenschappelijk met een beste natte vinger' worden opgesteld. Daarom zie je ook dat om de zoveeel jaar de trainings-schema's veranderen.

Het is in ieder geval zo dat dat die trainingsschema's maar zeer zelden rekening (kunnen) houden met de rest van je dag, je vorm, je uitgerustheid etc etc. terwijl de invloed daarvan vele malen groter is. Maar dat wordt simpelweg genegeerd, terwijl je dan wel een hele hoge nauwkeurigheid 'eist' van de rest. Does not compute...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Er zit een optie in die Assioma app om duo om te zetten naar een uno pedaal/meting. Misschien kun je ze zo inderdaad over twee fietsen verdelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
Ik doe gelukkig niet aan trainingsschema's en fiets gewoon lekker m'n rondjes.
En gebruik powermeter om mezelf te pacen en kijk wel naar de getallen maar niet als in je moet nu 10 minuten 400w trappen en dan 10 minuten benen stil houden.
De stress dat je dan niet mag fietsen terwijl het mooi weer is en dag erna in regen moet fietsen.

Succes met gedoseerd een klim oprijden als je alleen naar je hartslagmeter kan kijken.
Ik kijk gewoon naar m'n powermeter en als ik voel dat lichaam geen zin heeft in 320w dan ga 'probeer' ik het op 280w ofzo.
Maar merk als ik paar weken op vakantie ben dat je zomaar 20 slagen lagere hartslag bij zelfde inspanning doet.
Dat is gewenning (/aan de warmte)
Niet direct vermoeidheid zegmaar.

Verder niet echt met je eens maar ieder z'n eigen mening ;)

[ Voor 6% gewijzigd door DDX op 05-05-2022 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:31
joker1977 schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:04:
[...]

Legio goede wielrenners hebben nooit getraind met een powermeter, waarom zou Jan met de pet die met wat inspanning net meekan in een klasse 3 wedstrijd ineens die noodzaak hebben.
Die 'goede' wielrenners hebben veelal door de jaren heen een goed gevoel voor training ontwikkeld (c.q. wat is er voor nodig om niveau te halen). Daar is inderdaad geen powermeter voor nodig.

Echter als je dit spiegelt naar het huidige profpeloton zie je dat steeds meer jonge gasten resultaten rijden (Bernal, Evenepoel, etc.) dit was in het 'oude' wielrennen niet zo. Het hele trainingsregime / lifestyle is tot in details bij ploegen verfijnd. De powermeter speelt daar een enorme rol in.

Ik ben zelf relatief laat begonnen met serieus fietsen (na mijn 32e) op een aardig niveau (cat3 volgens Strava Sauce). Een powermeter (en dus training op wattage) heeft daar echt een heel groot aandeel in gehad.

Als ik vandaag weer voor het eerst zou gaan wielrennen met als doel niveau te halen voor bijv. wedstrijdfietsen zou ik het volgende doen:

- Fiets nemen met powermeter
- Gaan mountainbiken
- Niet naar mijn HRM kijken / weggooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
DDX schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:50:

Dat is gewenning (/aan de warmte)
Niet direct vermoeidheid zegmaar.
Ja maar dan ga je er wel vanuit dat je aan het begin van je vakantie dus stuk hoger zit door de hogere temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Phydomir

Dennis

Het lijkt mij echt zeer sterk dat je van dag tot dag zo'n groot verschil kan hebben zonder dat er iets drastisch veranderd is. 2/3 procent wil ik nog wel een mee gaan maar dan hebben we het al over cijfers waarbij je in ieder geval nog in dezelfde zone zit.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CyberThijs
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Verona27 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 14:24:
Er staat er eentje onderaan de mail die ik vanmorgen kreeg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0u49Dgf0YWNT-LIu23rmm_omf0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TsNxXydJVA61DLQGLmnlYmaM.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ONWdolf
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:43
Guusjee schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 10:51:

Ik heb dat eigenlijk nooit gecheckt. In de app van Garmin kan je het niet aanpassen maar ik wist niet dat je je training ook nog op je headunit kon aanpassen. Morgen maar eens even proberen! :Y
In de garmin connect app kan dat door eerst de workout te dupliceren. De kopie van de betreffende workout kan je wel bewerken. Daarna sync je die met de Garmin. Vind ik zelf iets fijner bewerken dan op de Garmin zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guusjee

Guusjee

Omdat ik groot ben..

ONWdolf schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:23:
[...]

In de garmin connect app kan dat door eerst de workout te dupliceren. De kopie van de betreffende workout kan je wel bewerken. Daarna sync je die met de Garmin. Vind ik zelf iets fijner bewerken dan op de Garmin zelf.
Ja, dat werkt inderdaad goed. Thanks!

Edit: Overigens blijft TrainingPeaks wel handig voor het exporteren naar Zwift.

[ Voor 9% gewijzigd door Guusjee op 05-05-2022 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yeehaw
Met de kans dat ik wat veel vragen stel hier in korte tijd. Ga ik toch deze vraag nog stellen en daarna zal ik even me gedeist houden ;)

Ik had vandaag het grandioze idee om zelf wat aan mn fiets te gaan sleutelen.

Het plan was om mijn mechanische schijfremmen door een zetje TRP HY/RD te vervangen. Dit omdat de remkracht van mijn mechanische schijfremmen beroerd is.

Nadat ik ze erop gezet had, kwam ik erachter dat de remkabel niet lang genoeg was. Dus besloten om de oude rem weer terug te zetten. Helaas rafelde toen de remkabel en dacht ik even een sliertje af te knippen.

Misschien raden jullie het al maar als ik nu dus rem hoor ik een soort pjoing van de remkabel in het frame. En de remkracht is bijna helemaal weg.

Ik neem aan dat de enige oplossing hiervoor een nieuwe remkabel is toch? Als ik dan een compressionless variant pak, heb ik dan ook geen gerafel meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 16:03
SirLenncelot schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 12:50:
Er zit een optie in die Assioma app om duo om te zetten naar een uno pedaal/meting. Misschien kun je ze zo inderdaad over twee fietsen verdelen.
Je kunt een duo niet over twee fietsen verdelen.en verwachten dat je twee enkele vermogensmeters hebt.

Pedaal 1 communiceert zijn data richting pedaal 2. Pedaal 2 communiceert zijn data EN de data van pedaal 1 gezamenlijk richting computer.
Ik weet het niet meer uit mijn hoofd, ik dacht dat links de master is.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

ElGreco schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 00:48:
[...]

Je kunt een duo niet over twee fietsen verdelen.en verwachten dat je twee enkele vermogensmeters hebt.

Pedaal 1 communiceert zijn data richting pedaal 2. Pedaal 2 communiceert zijn data EN de data van pedaal 1 gezamenlijk richting computer.
Ik weet het niet meer uit mijn hoofd, ik dacht dat links de master is.
Klopt helemaal. De 'Solo'-optie in de app is ervoor als het rechter-pedaal weg/defect is, dan kun je de linker nog 'enkelzijdig' laten werken, meen ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Ahja, had het nooit geprobeerd maar klinkt wel logisch dat de pedalen niet te splitsen zijn.

Gisteren overigens voor het eerst een 200+ rit solo gedaan. De omstandigheden waren echt perfect, temperatuur, wind, gekozen route. Ik deed het eigenlijk vooral om eens te ervaren hoe het eten gaat bij wat grotere inspanning en vermoeidheid over tijd. En daar heb ik wel wat dingen gemerkt;

Ik had een assortiment aan bananen, clif bars, blocks en peperkoeken bij om wat te kunnen afwisselen en ik had een redelijk eetplan van ongeveer 60gr koolhydraten / uur + isotone sportdrank mix. Ook ben ik na 120km even afgestapt om een broodje, koffie en cola te nemen op een terrasje.

In het laatste uur sputterde mijn lichaam echt tegen om nog iets te eten. Met veel moeite kreeg ik nog een kleine blocks weggespoeld met wat water. Het wilde gewoon niet meer. De laatste 15km werd ik opeens heel moe. Fysiek was ik nog in orde en de conditie (hartslag en vermogen) waren in lijn der verwachtingen voor iemand die al 200km gefietst heeft. Maar ik kon eigenlijk alleen maar aan slapen denken. Thuis even gedoucht en daarna 5 minuten de ogen dichtgedaan en het was allemaal opgelost.

Wat ik zou kunnen bedenken is dat ik toch te weinig gedronken heb. Ongeveer 2 liter water (waarvan 1,3 isotoon sportdrank) op 7 uur bewegen kan wellicht beter. Ook het broodje met kaas en ham viel wat zwaar, daar is misschien een beter alternatief voor. Maar verder zou ik niet zo goed weten wat ik nog kan aanpassen? Misschien gewoon iets vaker wat langere ritten (mijn meeste ritten blijven tussen de twee en vijf uur) oefenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:10
SirLenncelot schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:56:
Ahja, had het nooit geprobeerd maar klinkt wel logisch dat de pedalen niet te splitsen zijn.

Gisteren overigens voor het eerst een 200+ rit solo gedaan. De omstandigheden waren echt perfect, temperatuur, wind, gekozen route. Ik deed het eigenlijk vooral om eens te ervaren hoe het eten gaat bij wat grotere inspanning en vermoeidheid over tijd. En daar heb ik wel wat dingen gemerkt;

Ik had een assortiment aan bananen, clif bars, blocks en peperkoeken bij om wat te kunnen afwisselen en ik had een redelijk eetplan van ongeveer 60gr koolhydraten / uur + isotone sportdrank mix. Ook ben ik na 120km even afgestapt om een broodje, koffie en cola te nemen op een terrasje.

In het laatste uur sputterde mijn lichaam echt tegen om nog iets te eten. Met veel moeite kreeg ik nog een kleine blocks weggespoeld met wat water. Het wilde gewoon niet meer. De laatste 15km werd ik opeens heel moe. Fysiek was ik nog in orde en de conditie (hartslag en vermogen) waren in lijn der verwachtingen voor iemand die al 200km gefietst heeft. Maar ik kon eigenlijk alleen maar aan slapen denken. Thuis even gedoucht en daarna 5 minuten de ogen dichtgedaan en het was allemaal opgelost.

Wat ik zou kunnen bedenken is dat ik toch te weinig gedronken heb. Ongeveer 2 liter water (waarvan 1,3 isotoon sportdrank) op 7 uur bewegen kan wellicht beter. Ook het broodje met kaas en ham viel wat zwaar, daar is misschien een beter alternatief voor. Maar verder zou ik niet zo goed weten wat ik nog kan aanpassen? Misschien gewoon iets vaker wat langere ritten (mijn meeste ritten blijven tussen de twee en vijf uur) oefenen?
2 liter op 7 uur is echt te weinig. Het is wel afhankelijk van het weer en gisteren was dus niet warm, maar 500-750ml per uur is wel aan te raden. EatMyRide komt standaard met 500ml per uur, zelf ga ik liever iets hoger.
Sowieso snap ik ook wel dat je moeite met eten krijgt als van die 2 liter ongeveer 1.3 liter aan isotone drank is. Vaak probeer je met sportdrank de grootste hoeveelheid aan koolhydraten binnen te krijgen. Jij haalt het voornamelijk uit eten en dat maakt het allemaal een stuk lastiger om op het einde nog te verwerken en weg te kunnen werken. Sowieso duurt het uit eten langer voordat je dit in je systeem verwerkt en drinken gaat een stuk sneller.

Iedereen is anders. Vooral de ervaren mensen in dit topic weten wat ze kunnen doen en daar sta ik zelf nog wel verbaasd over hoe weinig ze kunnen eten en drinken, maar dat is absoluut geen goed voorbeeld voor de gemiddelde rijder. Kijk/luister deze podcast gewoon even : YouTube: Beter Worden Podcast Ep 9 Eten tijdens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Laatst online: 15:45
yeehaw schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 21:06:
Ik neem aan dat de enige oplossing hiervoor een nieuwe remkabel is toch?
ja. Kan je gelijk ook die HY/RD dingen monteren. Bedenk je wel dat interne kabels een vreselijk gepiel kan zijn afhankelijk van je frame. Bekijk eerst eens wat Youtube filmpjes of andere how-to's voordat je ze er uit trekt.
Als ik dan een compressionless variant pak, heb ik dan ook geen gerafel meer?
Met compressionless heb je het over een buitenkabel, geen slecht idee die nu ook mee te pakken als je niet weet wat je nu hebt, maar heeft niks te maken met het niet rafelen van je binnenkabel. Ik gebruik de KEB-SL van Jagwire bij mijn mechanische schijfremmen en die voelt goed. Soort binnenkabel vind ik zelf niet zo spannend, maar een teflon gecoate zal vast wel iets beter voelen, niet rafelen hangt vooral af hoe je met de kabel om gaat en afknipt.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Laatst online: 16:44

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Je zou toch minstens 3,5 liter isotone sportdrank moeten drinken. 500ml per uur is daarbij de stelregel. En dat is op dagen dat het niet heel warm is. Als het warmer is moet je gewoon nog meer drinken. Uit die sportdrank haal je niet alleen energie maar ook zouten en mineralen die je tijdens het zweten verliest. Die zitten vaak niet in een reep. Brood met kaas en ham daar zou ik de kaas en ham vervangen door appelstroop ofzo.

[ Voor 5% gewijzigd door Tjebakka op 06-05-2022 09:25 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online

Hoe vaak moest je plassen onderweg / na de rit? Als je echt uitgedroogd bent hoef je ook na het fietsen een paar uur niet te plassen en als je dan moet plassen ziet het er echt een stuk donkerder uit dan normaal.

Eens met de posts hierboven dat het waarschijnlijk ligt aan te weinig drinken. Je zou minimaal 0.5 liter per uur (= 1 bidon) verwachten. Dat zou op 7 uur 3.5 liter zijn. Gisteren was het wel al wat warmer, dan wil je misschien op 0.6. - 0.8 liter per uur zitten = 4.2 tot 5.6 liter.

Waarschijnlijk heb je dus de helft te weinig gedronken. Verder zul je aan het einde ook gewoon moe worden omdat je lichaam de glycogeen voorraad langzaam opbruikt en je deze niet meer aangevuld krijgt met voeding. Dan kom je in een negatieve energiebalans en gaat het allemaal zwaar voelen. Mijn eigen ervaring is dat dit ook het moment is waarop je een stuk langzamer gaat fietsen, maar jij had dat niet. Kennelijk zat je qua kcal inname er dus niet heel veel naast :).
Pagina: 1 ... 400 ... 656 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).