Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 395 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärwen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 03:06
Staat het wiel nu niet een beetje meer naar rechts gekanteld of is dit gwn normaal?

https://ibb.co/6F6pDDJ

[ Voor 4% gewijzigd door Eärwen op 13-04-2022 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 21:04
Eärwen schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:42:
Staat het wiel nu niet een beetje meer naar rechts gekanteld of is dit gwn normaal?

https://ibb.co/6F6pDDJ
Lijkt het wel op, probeer je quick release eens los te halen en het wiel er recht in te zetten (zelf doe ik dit door met mijn borst op het stuur te lenen terwijl de quickrelease los is, met een beetje gewicht het asje recht in de vork duwen zeg maar).

p.s. check dan ook ff of je remmen aan beide kanten op hetzelfde moment de velg raken.

[ Voor 8% gewijzigd door Cranzai op 13-04-2022 09:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eärwen
Cranzai schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:54:
[...]

Lijkt het wel op, probeer je quick release eens los te halen en het wiel er recht in te zetten (zelf doe ik dit door met mijn borst op het stuur te lenen terwijl de quickrelease los is, met een beetje gewicht het asje recht in de vork duwen zeg maar).

p.s. check dan ook ff of je remmen aan beide kanten op hetzelfde moment de velg raken.
Met quick release bedoel je dan het wiel eruit halen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Eärwen schreef op woensdag 13 april 2022 @ 10:05:
[...]

Met quick release bedoel je dan het wiel eruit halen?
Even het hendeltje loshalen zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:31
Voor wie het interessant vind, de Canyon Aeroad eindelijk gespot met Di2 12s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i78B3j16T7TjjJjGbcZMKRfiidw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HgM7mhIbleTq9aGB2ObijCoq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Requiem19 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 11:51:
Voor wie het interessant vind, de Canyon Aeroad eindelijk gespot met Di2 12s:

[Afbeelding]
En nog steeds die lelijke kabels buitenom :(

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Michaelg schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:57:
[...]

Ja wel bij deze versie, maar 1 stapje hoger is het allemaal geintegreerd natuurlijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Requiem19 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:03:
[...]

Ja wel bij deze versie, maar 1 stapje hoger is het allemaal geintegreerd natuurlijk :).
Ja marketing op zijn best :D

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:52

Grin

Ride si sapis.

Michaelg schreef op woensdag 13 april 2022 @ 12:57:
[...]

En bleef het maar bij de kabels... :+ *snel wegfietsen doet*

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 18:14
Requiem19 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:03:
[...]

Gelukkig zijn er ook merken zoals Merida waar je al vanaf het basismodel vrijwel volledig weggewerkte kabels hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Grin schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:14:
[...]

En bleef het maar bij de kabels... :+ *snel wegfietsen doet*
Ik denk dat ik volledig smakeloos ben, want voor mij is het met afstand de mooiste fiets van het gehele peloton.

>:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Doe mij maar kabels buitenom, leuk als je headset lagers wilt vervangen.
Mag je meteen remkabels vervangen/bleeden. (of iedere keer kabel wat inkorten tot je op bepaald moment kabel wel moet vervangen)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

DDX schreef op woensdag 13 april 2022 @ 13:20:
Doe mij maar kabels buitenom, leuk als je headset lagers wilt vervangen.
Mag je meteen remkabels vervangen/bleeden. (of iedere keer kabel wat inkorten tot je op bepaald moment kabel wel moet vervangen)
Al wikkel je hier de kabels om het frame; dit valt toch niet meer te redden... :+ *definitief emigreren/onderduiken gaat*

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 22:27
GerbenBK schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:30:
[...]

"Lees 3 maal daags even in Het grote wielrenervaringtopic"

d:)b
Mijn zieleknijper heeft me doorverwezen naar de NHSB appgroep. Die appgroep zit af en toe over de maximaal toegestane dagelijkse dosis, en zelfs *dat* helpt niet altijd. Ben ik dan een uitzonderlijk zwaar geval?

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
Ik gebruik het ion rt achterlampje meestal in de asynchrone fel / minder fel stand dus niet meer echt knipperen. Maar mag zoiets dan wel? Of worden de knipperlampjes sowieso gedoogd omdat de politie al lang blij is dat er überhaupt verlichting op zit.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Dat laatste vooral.
Net zoiets dat je niet snel een boete zal krijgen als je met 40km/u door een 30km/u zone fietst.
Maar je kan er wel een boete voor krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17-09 14:46

McMiGHtY

- burp -

avdongen schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:04:
[...]

Mijn zieleknijper heeft me doorverwezen naar de NHSB appgroep. Die appgroep zit af en toe over de maximaal toegestane dagelijkse dosis, en zelfs *dat* helpt niet altijd. Ben ik dan een uitzonderlijk zwaar geval?
Daar hebben we Social rides voor gepland... Het real life effect schijnt dusdanig groot te zijn dat het niet te bedekken is met een Rogelli shirt..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danno88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 13:46
Beste allen,

Na aanschaf van nieuwe banden uit te stellen I.v.m oriënteren, is het nu echt wel tijd om nieuwe aan te schaffen.

Ben uit gekomen op de Schwalbe Pro One Tube Type.

Rijd op een Koga uit 2010, met Mavic 15C velgen met daaromheen 23mm bandjes.

Wil de overstap maken naar 25mm, dat zou moeten passen.

Echter lees ik nu veel over de Schwalbe Pro Ones dat de 25mm als 23mm uitkomt en de 28 als 25mm.
Iemand hier ervaring mee?
Als dat zo is, kan ik dan beter de 28mm pakken?

Daarnaast als ik het tabelletje op hun site bekijk, zou alleen de 23mm op een 15c velg passen, klopt dat?

Alvast dank!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Knipperende lampjes in een groepsrit zouden verboden moeten worden.

Groepsritten waarbij het verplicht is om verlichting bij je te hebben als de kans bestaat dat je in het donker komt te rijden zouden aangemoedigd moeten worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 12:24
Danno88 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:27:
Beste allen,

Na aanschaf van nieuwe banden uit te stellen I.v.m oriënteren, is het nu echt wel tijd om nieuwe aan te schaffen.

Echter lees ik nu veel over de Schwalbe Pro Ones dat de 25mm als 23mm uitkomt en de 28 als 25mm.

Daarnaast als ik het tabelletje op hun site bekijk, zou alleen de 23mm op een 15c velg passen, klopt dat?

Alvast dank!
Even checken, je weet wat het verschil is tussen tubes, tubeless en clincher?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:43
Tsja... regeltjes en fietsen, het blijft altijd ingewikkeld. En vaak worden afwegingen meer gemaakt vanuit ongeschreven 'conventies' dan werkelijk op basis van regels.

Zo vind ik het nu ik een racefiets heb volkomen vanzelfsprekend dat ik ook een helm draag. Dat is niet verplicht, maar het niet doen zou een hoop gefrons opleveren want je rijdt immers al snel 30km/u en met die snelheid een auto, boom of asfalt koppen is niet heel gezond. Toch is de kans op een ongeluk beperkt aangezien ik vooral buitenwegen opzoek.

Anderzijds rij ik al decennia op redelijk sportieve (maar niet race) fiets ook al snel 20+ km/u dwars door de binnenstad, langs maaltijdbezorgers op elektrische fietsen op paden van nog geen 1,5m breed, opgeschoten wild jongeren die de kroeg uit komen, over straten met elke 200m een zijweg waar je wel voorrang hébt maar toch heel goed moet opletten of je het ook kríjgt, kruispunten waar het rode licht door veel verkeersdeelnemers als "advies" wordt beschouwd, etc. Theoretisch acht ik de kans dat ik dáár een keer een ongeluk krijg een stuk groter. En ook met 20km/u een auto of asfalt koppen kan er voor zorgen dat je de rest van je leven zuur bent. Toch peins ik er niet over om op mijn ritjes naar het treinstation, binnenstad, vrienden, etc. een helm te gaan dragen.

Bovenstaande ontstijgt elke vorm van ratio, maar sluit aan op elke vorm van conventies, geaccepteerd gedrag en wat de maatschappij 'normaal' vindt. Met oog op zelfbehoud zouden die drie zaken ondergeschikt moeten zijn aan ratio, die voorschrijft dat je dan maar het beste met elke rit een helm kan dragen.... Keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:18

Phydomir

Dennis

DDX schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:26:
Dat laatste vooral.
Net zoiets dat je niet snel een boete zal krijgen als je met 40km/u door een 30km/u zone fietst.
Maar je kan er wel een boete voor krijgen.
Is dat zo? Ik dacht altijd dat je op de fiets geen snelheidsboete kon krijgen omdat fietsen niet standaard zijn uitgerust met een snelheidsmeter.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Dacht ik ook, maar volgens mijn broer (die bij de politie werkt/boetes kan uitschrijven) zou hij het in principe kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danno88
ElGreco schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:03:
[...]

Even checken, je weet wat het verschil is tussen tubes, tubeless en clincher?
Ja, dat denk ik….😅
Voor nu blijf ik met binnenband rijden(“nog” niet zo fanatiek), maar ben nog niet zo thuis in alle termen, mogelijkheden en combinaties die kunnen.

[ Voor 15% gewijzigd door Danno88 op 13-04-2022 15:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
tldr
Je kan op de fiets geen boete krijgen voor te hoge snelheid, maar wel een artikel 5 voor gevaarlijk weggedrag.
Hoe gek het ook klinkt, een bekeuring wegens een snelheidsovertreding als zodanig kan een fiets op zich niet worden gegeven, omdat de maxima in de wet zijn vastgelegd voor motorvoertuigen. Wel kan een fietser die door zijn snelheid zichzelf of anderen in gevaar brengt of gevaar laat ontstaan bekeurd worden op grond van artikel 5, het zogenaamde kapstokartikel. Is ooit een stukje over geweest bij Blik Op De Weg naar aanleiding van een ligfietser die makkelijk over de 50km/h haalde. Later nog eens met mijn CCV-D1 instructeur besproken en die bevestigde het. Staat ook zo in de WVW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floydian
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:47
Phydomir schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:18:
[...]

Is dat zo? Ik dacht altijd dat je op de fiets geen snelheidsboete kon krijgen omdat fietsen niet standaard zijn uitgerust met een snelheidsmeter.
Gaat dan toch om artikel 5, dat je geen gevaar mag veroorzaken naar andere weggebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:57
DDX schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:23:
Dacht ik ook, maar volgens mijn broer (die bij de politie werkt/boetes kan uitschrijven) zou hij het in principe kunnen doen.
Die discussie heb ik ook wel eens gehad in een 30km zone toen ik een politie auto inhaalde op de stadsfiets... Ik zei toen ook al geen idee hoe hard ik fiets en hoe hard jullie rijden O-) kwam er uiteindelijk zonder boete vanaf _/-\o_

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Valorian schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:09:
Tsja... regeltjes en fietsen, het blijft altijd ingewikkeld. En vaak worden afwegingen meer gemaakt vanuit ongeschreven 'conventies' dan werkelijk op basis van regels.

Zo vind ik het nu ik een racefiets heb volkomen vanzelfsprekend dat ik ook een helm draag. Dat is niet verplicht, maar het niet doen zou een hoop gefrons opleveren want je rijdt immers al snel 30km/u en met die snelheid een auto, boom of asfalt koppen is niet heel gezond. Toch is de kans op een ongeluk beperkt aangezien ik vooral buitenwegen opzoek.

Anderzijds rij ik al decennia op redelijk sportieve (maar niet race) fiets ook al snel 20+ km/u dwars door de binnenstad, langs maaltijdbezorgers op elektrische fietsen op paden van nog geen 1,5m breed, opgeschoten wild jongeren die de kroeg uit komen, over straten met elke 200m een zijweg waar je wel voorrang hébt maar toch heel goed moet opletten of je het ook kríjgt, kruispunten waar het rode licht door veel verkeersdeelnemers als "advies" wordt beschouwd, etc. Theoretisch acht ik de kans dat ik dáár een keer een ongeluk krijg een stuk groter. En ook met 20km/u een auto of asfalt koppen kan er voor zorgen dat je de rest van je leven zuur bent. Toch peins ik er niet over om op mijn ritjes naar het treinstation, binnenstad, vrienden, etc. een helm te gaan dragen.

Bovenstaande ontstijgt elke vorm van ratio, maar sluit aan op elke vorm van conventies, geaccepteerd gedrag en wat de maatschappij 'normaal' vindt. Met oog op zelfbehoud zouden die drie zaken ondergeschikt moeten zijn aan ratio, die voorschrijft dat je dan maar het beste met elke rit een helm kan dragen.... Keuzes...
Helm dragen heeft niks met regels te maken, maar met gezond verstand. Als jij hierover moet nadenken, dan ben je al verkeerd bezig. Ik wil u gerust een foto sturen van mijn 3 gebarsten helmen. Ik hou ze bij om er mij aan te herinneren hoeveel geluk ik heb gehad, dat ik toen een helm droeg. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Floydian schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:30:
[...]

Gaat dan toch om artikel 5, dat je geen gevaar mag veroorzaken naar andere weggebruikers.
Dat zei ik ook, maar volgens mijn broer kan hij toch echt op basis van snelheid bekeuren.
Discussie kwam toen ik kommetje gehaald had met wind mee ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
DDX schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:36:
[...]

Dat zei ik ook, maar volgens mijn broer kan hij toch echt op basis van snelheid bekeuren.
Discussie kwam toen ik kommetje gehaald had met wind mee ;)
Met alle respect, aangezien niemand het hele wetboek uit zijn hoofd kent, maar als je op de fiets een snelheidsboete krijgt ipv een artikel 5 dan kan je die denk ik wel geseponeerd krijgen door er bezwaar op te maken.

Mijn broer heeft strafrecht gestudeerd en zegt zelf dat je daar leert om goed in wetboeken te zoeken.
(Net als je als software ontwikkelaar leert goed te googlen naar stackoverflow oplossingen btw O-) )
Maar hij heeft al best veel van dat soort vage verkeersboetes kunnen laten seponeren door het uit te zoeken of de procedure zelf aan te vechten. Denk aan bijv tijd van reageren bij het opvragen van het ijkrapport van een flitser.

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-09 13:27
Mijn broer werkt bij de MacDonalds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
RigolleM schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:36:
[...]

Helm dragen heeft niks met regels te maken, maar met gezond verstand. Als jij hierover moet nadenken, dan ben je al verkeerd bezig. Ik wil u gerust een foto sturen van mijn 3 gebarsten helmen. Ik hou ze bij om er mij aan te herinneren hoeveel geluk ik heb gehad, dat ik toen een helm droeg. _/-\o_
Ik hoef geen seconde na te denken over het gebruik van een helm op mijn racefiets, misschien was dat niet duidelijk uit mijn post :)

Maar juist gewoon fietsende in de stad, op normale stadsfiets of citybike, naar station, winkelcentrum, etc. draag ik geen helm en zie ik ook om mij heen dat vrijwel niemand een helm draagt. Die tegenstrijdigheid wilde ik alleen even benoemen. Want ondanks snelheidsverschil (langzamer op normale ritjes in de stad op niet-racefiets) denk ik dat kan op schade voor mij groter is dan op mij snelle ritten buiten de stad (waar ik en vrijwel alle racefietsers wél netjes de helm draag, op racefiets).

[ Voor 19% gewijzigd door Valorian op 13-04-2022 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Sleeon schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:54:
Mijn broer werkt bij de MacDonalds.
Ik ben geflikkerd door mijn ouders en hebben een zus op de wereld gezet... en als verpleegster kent ze niks van strafrecht. Dubbel pech :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
RigolleM schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:14:
[...]

Ik ben geflikkerd door mijn ouders en hebben een zus op de wereld gezet... en als verpleegster kent ze niks van strafrecht. Dubbel pech :+
Moet ik dit interpeteren dat je ouders 2 schoonzoons hebben?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Valorian schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:14:
[...]

Ik denk dat je mijn post verkeerd of half gelezen hebt ;) .. Ik hoef geen seconde na te denken over het gebruik van een helm op mijn racefiets! Maar gewoon fietsende in de stad, op normale stadsfiets of citybike, naar station, winkelcentrum, etc. draag ik geen helm en zie ik ook om mij heen dat vrijwel niemand een helm draagt. Die tegenstrijdigheid wilde ik alleen even benoemen.
Ik heb uw post zelfs 2x gelezen... ;) en ja ik draag ook een helm als ik naar de bakker fiets, daarom dat ik vermeldde dat jij moet nadenken om een fietshelm te dragen als je niet met uw racefiets onderweg bent, en dat je hier al een denkfout maakt. Ik trek mij niks aan of een ander geen helm draagt, het is mijn hoofd die ik wil beschermen, niet deze van mijn medeweggebruiker(s). Kan mij nog minder deren hoe ik er uit zie met een helm op, maak mij al belachelijk genoeg door met ongeschoren benen op een racefiets te kruipen :P

Eén van mijn ongevallen was een wagen die mij meesleurde toen hij mij voorbij stak, ik reed toen nog niet snel want ik had net een afslag genomen aan een rotonde. Ik zat toen op een MTB maar kon evengoed met mijn gewone stadsfiets gebeurd zijn. Had ik geen helm aan, was ik wellicht nu niet meer aan typen..

Deze discussie zal al eerder gevoerd zijn, ik volg dit topic nog geen jaren zoals anderen, maar ik kon het niet laten om te reageren.

[ Voor 5% gewijzigd door RigolleM op 13-04-2022 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
mhr-zip schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:22:
[...]

Moet ik dit interpeteren dat je ouders 2 schoonzoons hebben?
:o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

RigolleM schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:14:
[...]

Je hebt dan wel het voordeel dat als je (helmdragend of niet) de grond hebt gekust, ze precies weet hoe ze je moet verzorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:27
Danno88 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 14:27:
Beste allen,

Alvast dank!
Ik heb net een setje Schwalbe Pro One tube type (dus voor gebruik met binnenband) in de uitvoering 28mm nominaal op mijn fiets gezet. Bij velgbreedte 18mm meet deze opgepompte band nagenoeg 28mm breed. So far so good.
Het vorige setje banden was Continental Grand Prix 4000 S II in de maat 25mm nominaal. Op dezelfde velgen maten die óók 28mm.

M.a.w. bij Schwalbe kunnen ze wèl meten en bij Conti doen ze maar wat.

Hoe een band op jouw velg zou vallen durf ik niet te gokken.

[ Voor 5% gewijzigd door DieAnder op 13-04-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
RigolleM schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:29:
[...]

Ik heb uw post zelfs 2x gelezen... ;) en ja ik draag ook een helm als ik naar de bakker fiets, daarom dat ik vermeldde dat jij moet nadenken om een fietshelm te dragen als je niet met uw racefiets onderweg bent, en dat je hier al een denkfout maakt. Ik trek mij niks aan of een ander geen helm draagt, het is mijn hoofd die ik wil beschermen, niet deze van mijn medeweggebruiker(s). Kan mij nog minder deren hoe ik er uit zie met een helm op, maak mij al belachelijk genoeg door met ongeschoren benen op een racefiets te kruipen :P

Eén van mijn ongevallen was een wagen die mij meesleurde toen hij mij voorbij stak, ik reed toen nog niet snel want ik had net een afslag genomen aan een rotonde. Ik zat toen op een MTB maar kon evengoed met mijn gewone stadsfiets gebeurd zijn. Had ik geen helm aan, was ik wellicht nu niet meer aan typen..

Deze discussie zal al eerder gevoerd zijn, ik volg dit topic nog geen jaren zoals anderen, maar ik kon het niet laten om te reageren.
Ah helder! En klinkt als een gezonde afweging. Ik merk dat het in Utrecht sinds elektrische fietsen en maaltijdbezorgers gewoon erg intens geworden is op de fietspaden in de stad. Gelukkig is sinds kort alles met benzinemotor (ook snorfietsen) verbannen naar de rijweg. Maar blijft echt uitkijken, misschien stap ik ook nog wel over naar team helm overal en op elke fiets 😊.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 09:39
Valorian schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:40:
[...]

Ah helder! En klinkt als een gezonde afweging. Ik merk dat het in Utrecht sinds elektrische fietsen en maaltijdbezorgers gewoon erg intens geworden is op de fietspaden in de stad. Gelukkig is sinds kort alles met benzinemotor (ook snorfietsen) verbannen naar de rijweg. Maar blijft echt uitkijken, misschien stap ik ook nog wel over naar team helm overal en op elke fiets 😊.
Toch is de onder andere de Fietsersbond tegen een algemene helmplicht: https://www.fietsersbond....n-veiligheid/fietshelmen/

En in dit verhaal kan ik me ook wel vinden eigenlijk.

Wel alleen van toepassing op helmen bij ‘normaal’ fietsen.

Op de racefiets zou ik nog geen 100m zonder helm fietsen en alle oude mannen (want dat zijn het zonder uitzondering) die nog steeds blootshoofds fietsen zal ik nooit begrijpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NewbieNeo
Louislouislouis schreef op woensdag 13 april 2022 @ 17:40:
[...]

Op de racefiets zou ik nog geen 100m zonder helm fietsen en alle oude mannen (want dat zijn het zonder uitzondering) die nog steeds blootshoofds fietsen zal ik nooit begrijpen.
Ik zie regelmatig jonge hipsters op afgetrapte of goed onderhouden vintage racefietsen rijden zonder helm, zowel rustig fietsend door de stad als ook met een vrij vlot tempo door de duinen.
Daarentegen heb ik volgens mij nog nooit iemand op een moderne racefiets zonder helm zien fietsen of het moet een proefrit zijn geweest. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Wie weet verandert het nog, verkeer wordt intenser en verschillen in snelheid groter en (niet onbelangrijk) focus/concrentatie op de weg door gebruik smartphone juist kleiner.

Op wintersport zag je 20 jaar geleden ook nagenoeg geen helmen, inmiddels is helmloos een uitzondering en in sommige gebieden sinds dit jaar zelfs verplicht…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
Valorian schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:25:
Wie weet verandert het nog, verkeer wordt intenser en verschillen in snelheid groter en (niet onbelangrijk) focus/concrentatie op de weg door gebruik smartphone juist kleiner.
Is kwestie van opvoeding, vandaag rijdt er "bijna" niemand meer zonder helm op een racefiets, MTB, gravelbike,... nu nog de 'gewone' weggebruiker. Maar de jeugd, mijn dochter en zoon bv., rijden beiden al van kleinsaf met helm en zijn het ook zo gewoon. Als mijn zoon op kroegentocht gaat met vrienden, dragen die allen een helm. Is voor hen de normaalste zaak, zoals een gordel dragen in de wagen, hoort bij hun veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 21:20

Fisico

by Fabian

ElGreco schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:10:

Ik moet daarbij wel zeggen dat een goed gerichte Garmin Varia of Bontrager Ion Flare RT op het max knipperstand in het donker niet bijzonder prettig is voor de achterliggers. De laagste stand is dan al vel genoeg. Die dingen zijn ook gemaakt voor landen waar je op de hoofdweg moet fietsen waar men met een snelheid van 100km/u op je af rijdt en je echt van heel ver zichtbaar moet zijn. In NL is dit een beetje overkill.
Laatst reed ik voor het eerst achter iemand met een Varia 515 en het viel mij toen pas op dat hij knippert als er iets achterop komt. Ik dacht eigenlijk dat hij in pelotonmodes constant brandde ipv knipperde. Tijdens een groepsrit is de lamp ook eigenlijk te fel. Dus dan heb ik hem ook nooit aan.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:02
RigolleM schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:36:
[...]

Als je al 3 gebarsten helmen hebt, kun je misschien beter gaan wandelen... :+

Of een valtraining boeken.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Pff die discussie over lampjes knipper of niet.

Waarom zou een richtingaanwijzer knipperen....omdat ie dan opvalt! Waarom zou je (overdag) dus ook knipperen? Juist. Omdat je dan opvalt, en het afstand inschatten geen probleem is bij daglicht.

Oom agent dankt je op zijn blote knietjes dat ie niet weer een tragisch ongeval hoeft af te handelen hoor.

Daarnaast, en dat heb ik ook al vaker eens aangegeven, al 20 jaar levert batavus elke kinderfiets af met permanent knipperende leds in de trappers. Gazelle heeft fietsen met 2 vaste koplampen. Mag allemaal niet volgends de letter der wet, maar is allemaal prima op de markt gekomen.

Ik heb vandaag zo'n belachelijk luide electronische bel uit china binnen gekregen; eens kijken of dat helpt als ik oudjes voorbij moet, zonder ze omver te rijden... :X

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
Mistraller schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:46:
Pff die discussie over lampjes knipper of niet.

Waarom zou een richtingaanwijzer knipperen....omdat ie dan opvalt! Waarom zou je (overdag) dus ook knipperen? Juist. Omdat je dan opvalt, en het afstand inschatten geen probleem is bij daglicht.

Oom agent dankt je op zijn blote knietjes dat ie niet weer een tragisch ongeval hoeft af te handelen hoor.

Daarnaast, en dat heb ik ook al vaker eens aangegeven, al 20 jaar levert batavus elke kinderfiets af met permanent knipperende leds in de trappers. Gazelle heeft fietsen met 2 vaste koplampen. Mag allemaal niet volgends de letter der wet, maar is allemaal prima op de markt gekomen.

Ik heb vandaag zo'n belachelijk luide electronische bel uit china binnen gekregen; eens kijken of dat helpt als ik oudjes voorbij moet, zonder ze omver te rijden... :X
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, welke heb je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Louislouislouis schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:52:
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar, welke heb je?
Eentje die ik niet kan aanraden....Hij maakt wel veel herrie, maar ik heb hem eens doorgemeten, omdat de batterijen megasnel leeg waren. Het blijkt dat af en toe de electronica in een failed state blijft hangen, dan trekt ie ruim 500mAh continu en dat is véél te veel voor 2 2032 celletjes. Dus ik ga een ander powerknopje erin maken die zowel de power als de aanuit knop onderbreekt. Dan blijft ie wel terugkeren naar het eerste geluidje maar dat was toch al het geluidje wat ik het meest duidelijk vond.

Het was de kleinste op Ali express en wel veel verkocht, dus misschien had ik net pech hoor. Ik zag ook varianten waarbij in de review stond dat het geluid 20 sec aanhoudt zonder dat je het kunt stoppen. Dat leek me ook niks.
https://nl.aliexpress.com...rchText=elektronische+bel
Het is dat prul van een euro of 3. Klinkt horrible dus ik denk dat het werkt. Ga het ook alleen bij bepaalde leeftijdsgroepen gebruiken denk >:)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 13:47
Fisico schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:08:
[...]

Laatst reed ik voor het eerst achter iemand met een Varia 515 en het viel mij toen pas op dat hij knippert als er iets achterop komt. Ik dacht eigenlijk dat hij in pelotonmodes constant brandde ipv knipperde. Tijdens een groepsrit is de lamp ook eigenlijk te fel. Dus dan heb ik hem ook nooit aan.
Dat kun je gewoon uitzetten, in het donker is het wel prima. Hij gaat ook sneller knipperen naarmate het voortuig dichterbij komt. Kan best handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Nu online
GerbenBK schreef op woensdag 13 april 2022 @ 22:08:
[...]

Als je al 3 gebarsten helmen hebt, kun je misschien beter gaan wandelen... :+

Of een valtraining boeken.
Ik denk dat sommige automobilisten eerder opnieuw rijschoollessen volgen en wat minder fietsers van de baan maaien, door bv. niet op het fietspad te rijden en al zeker niet als er een fietser op rijdt, of zonder te kijken een laantje uit te rijden die een zeer goed aangeduid fietspad kruist, waar de automobilist MOET stoppen. Zelfs als we hadden gestopt, had hij ons nog omver gereden want meneer sneed nog eens de bocht af ook. Wij konden hem niet zien door het te hoge struikgewas, maar wel horen, maar toen we het door hadden, zat ik er al op. Denk dat ik er ook tientallen heb kunnen vermijden, door te anticiperen, maar 2 maal is het mij niet gelukt. De derde keer was in een afdaling met de MTB, en de wagen sneed hier ook de blinde bocht af en ik kon haar niet ontwijken, dan maar er over... :+ Ik had wellicht dit kunnen vermijden door de bocht beter in te schatten, maar nooit verwacht dat er een wagen om de hoek ging komen. Leer je dit ook tijdens een valtraining hoe je over een wagen moet rollen zonder kleerscheuren? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärwen
Valorian schreef op woensdag 13 april 2022 @ 15:09:

Kan hier helemaal mee volgen. Zelf zou ik ook nooit op een racefiets stappen zonder helm/bril omwille van het beschermen van hoofd en ogen.

Maar als ik met mijn oude stadsfiets doorheen de studentenstad fiets zet ik ook geen helm op, alhoewel ik de veiligheidsrisico's ook zie. Het probleem is voornamelijk dat ganse dag met helm in de lessen sleuren of met helm een café/dancing binnengaan gewoonweg storend is. Maatschappij is er ook niet op voorzien om iedereen met helm te ontvangen. Ik zie het al voor mij, 500 helmen op een hoopje in de aula.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danno88
DieAnder schreef op woensdag 13 april 2022 @ 16:37:
[...]

Ik heb net een setje Schwalbe Pro One tube type (dus voor gebruik met binnenband) in de uitvoering 28mm nominaal op mijn fiets gezet. Bij velgbreedte 18mm meet deze opgepompte band nagenoeg 28mm breed. So far so good.
Het vorige setje banden was Continental Grand Prix 4000 S II in de maat 25mm nominaal. Op dezelfde velgen maten die óók 28mm.

M.a.w. bij Schwalbe kunnen ze wèl meten en bij Conti doen ze maar wat.

Hoe een band op jouw velg zou vallen durf ik niet te gokken.
Top!!! Dank je wel!!

Ik ga denk ik dan gewoon voor safe, en pak de 25mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 22:27

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik stam nog uit de tijd dat een helm op de racefiets niet normaal was.
Bij wedstrijden reed je met een leren helm, maar die beschermden ook niet veel.

Tegenwoordig hanteer ik voor mijn eigen veiligheid de volgende uitgangspunten:
- korte ritjes in het dorp (supermarkt, friettent etc.) = geen helm
- woon/werkverkeer (20km) = Altijd helm vanwege de vele zijwegen van rechts waar vaak niet opgelet wordt door afslaand verkeer.
- Sportieve ritjes (MTB/gravelbike) = Altijd helm.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
@Grin

Om een of andere reden moest ik meteen aan jou denken: https://www.fiets.nl/wiel...e-x-spartacus-in-het-wit/ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 21:04
Had ik toch heel ff de ijdele hoop dat dit een late 1 april-grap was. Witte banden, hoe bedenk je het, die zijn toch binnen de kortste keren smerig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:05

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Cranzai schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:35:
[...]

Had ik toch heel ff de ijdele hoop dat dit een late 1 april-grap was. Witte banden, hoe bedenk je het, die zijn toch binnen de kortste keren smerig.
Wie deze banden koopt moet mooiweerfietser en obsessief poetser zijn .

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Hehehe geniaal bandje...
Laat ik nu net nieuwe nodig hebben...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 11:35

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Grin schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:36:
[...]

Hehehe geniaal bandje...
:/

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Laatst online: 06:27
Grin schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:36:
[...]

Hehehe geniaal bandje...
Zelfs met LOOK kleur accenten. It's your name all written over it _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

wisselwerking schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:37:
[...]

Zelfs met LOOK kleur accenten. It's your name all written over it _/-\o_
Exact! :)

Edit:
Hmmm tubeless, nee, dat gaan we niet doen. Anders had ik er vier gekocht...

[ Voor 16% gewijzigd door Grin op 14-04-2022 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:01
Grin schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:39:
[...]

Exact! :)

Edit:
Hmmm tubeless, nee, dat gaan we niet doen. Anders had ik er vier gekocht...
zag ook "tubeless" staan, maar dat moet je anders lezen.. deze band wordt alleen in een tubeless versie uitgebracht en niet in een goedkopere(?) niet tubeless versie. In de tubeless versie kan je ook gewoon een binnenband stoppen.. het is niet dat de biba ontploft ofzo als je die in een tubeless buitenband stopt.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Prulleman schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:46:
[...]

zag ook "tubeless" staan, maar dat moet je anders lezen.. deze band wordt alleen in een tubeless versie uitgebracht en niet in een goedkopere(?) niet tubeless versie. In de tubeless versie kan je ook gewoon een binnenband stoppen.. het is niet dat de biba ontploft ofzo als je die in een tubeless buitenband stopt.
Oke, helder.
Maar helaas, op een of andere manier mag ik ze (nog) niet kopen...

'Im Moment werden die Reifen nur in Deutschland versendet, bald ist der Versand auch in anderen europäischen Ländern verfügbar. Hinterlasse deine Mailadresse im Feld ganz unten auf der Seite und wir schicken dir eine Nachricht, sobald die Reifen in deinem Land verfügbar sind.'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
https://www.huifkarverzendservice.nl/

Enne tubeless banden kan je ook gewoon met binnenband rijden.
Maar van de Pro One is er ook een non TLE versie trouwens. ;

https://www.bike24.de/p1346535.html

vs :

https://www.bike24.de/p1346472.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 13:47
DDX schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:12:
https://www.huifkarverzendservice.nl/

Enne tubeless banden kan je ook gewoon met binnenband rijden.
Maar van de Pro One is er ook een non TLE versie trouwens. ;

https://www.bike24.de/p1346535.html

vs :

https://www.bike24.de/p1346472.html
Maar die zijn niet wit, en @Grin wil witte met look decals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
rolandos582 schreef op donderdag 14 april 2022 @ 11:23:
[...]

Maar die zijn niet wit, en @Grin wil witte met look decals
Ja klopt, maar dacht het te lezen als dat de pro one altijd tubeless easy zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Weet iemand hier wat je het best kunt doen met (iets) aanlopende schijfremmen? Ik heb nieuwe remblokken geplaatst en netjes ingeremd, alleen heb ik de indruk dat vooral het voorwiel ietwat continu geremd wordt. Leuk voor het trainingseffect, minder leuk voor het fietsen zelf.

Ik heb de klauw gecentreerd, ik heb de pistons voorzichtig naar binnen gedrukt (of naar buiten, zo je wil, in ieder geval zodat de rem vrij loopt) maar na een fietstocht lijken ze toch weer wat te plakken. Ook als ik het wiel vrij laat draaien zie je dat hij niet rustig vrijloopt totdat hij stilvalt, maar hij wordt echt (zij het heel minimaal) geremd.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:06
Ugchel schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:10:
Weet iemand hier wat je het best kunt doen met (iets) aanlopende schijfremmen? Ik heb nieuwe remblokken geplaatst en netjes ingeremd, alleen heb ik de indruk dat vooral het voorwiel ietwat continu geremd wordt. Leuk voor het trainingseffect, minder leuk voor het fietsen zelf.

Ik heb de klauw gecentreerd, ik heb de pistons voorzichtig naar binnen gedrukt (of naar buiten, zo je wil, in ieder geval zodat de rem vrij loopt) maar na een fietstocht lijken ze toch weer wat te plakken. Ook als ik het wiel vrij laat draaien zie je dat hij niet rustig vrijloopt totdat hij stilvalt, maar hij wordt echt (zij het heel minimaal) geremd.
Ik durf niet te zeggen hoe dit bij hydraulische schijfremmen is maar bij 'normale' velgremmen kan het liggen aan een niet lekkere remkabel. Wellicht dat een vergelijkbaar iets ook speelt bij jou.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Louislouislouis
la_fusion schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:25:
[...]

Ik durf niet te zeggen hoe dit bij hydraulische schijfremmen is maar bij 'normale' velgremmen kan het liggen aan een niet lekkere remkabel. Wellicht dat een vergelijkbaar iets ook speelt bij jou.
Bij hydraulische remmen is het waarschijnlijk niet de kabel :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg

Klinkt als niet goed gebleed. Dat er wellicht te veel olie/lucht in het systeem zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:06
Louislouislouis schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:31:
[...]

Bij hydraulische remmen is het waarschijnlijk niet de kabel :P
Nee duh daarom zeg ik ook een vergelijkbaar iets ;-) zoiets als wat @Michaelg zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:02

Als de pistons 'blijven plakken' kan het wellicht helpen om de zijkanten van de pistons schoon te maken.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Shimano of SRAM ?
Bij SRAM heb ik wel eens bleedpoortje bovenop shifter moeten opzetten omdat er net iets teveel vloeistof in zat.
Iets met water wat aangetrokken wordt door dot5.1.
Gewoon even openzetten en met spreader block rem inknijpen (of met bleed blockje als je remblokken eruit haalt)
Komen er paar druppels uit aan bovenkant en daarna werkte het weer prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
@Ugchel
paar dingen om te checken...
1) loopt het continu aan, (probleem in de klauw) of elke wiel rotatie (schijf niet meer recht)
2) loopt het altijd aan, of enkel als je de boel goed is opgewarmd, nat of vuil is.

een schijf rechtbuigen is zo gedaan (mits de afwijking niet te groot is), ik doe het meestal met een (schone) bahco.

een beetje aanlopen bij vuil of als het heel warm is, is ook normaal en daar moet je je niet druk om maken.

Als het continu aanloopt moet je vooral even kijken of de klauw goed gecentreerd is.. je kan wel denken dat je het centreren goed hebt gedaan (bouten los, rem inknijpen, bouten vast), maar toch gaat dit niet altijd goed en zit de klauw toch meer naar links of rechts. Dit kan je prima checken met een draaien wiel en een lampje onder de klauw, dan kan je wel inschatten of de ruimte links/rechs gelijk is.

Als je aan beide kanten te weinig ruimte hebt, dan blijven er 2 dingen over:
- de pistons niet ver genoeg terug gedrukt
- de pistons niet ver genoeg terug -kunnen- drukken vanwege het verhaal van @DDX hierboven (of een verkeerde bleed met bv halve remblokken ipv het bleedbock (wat bedoeld is de boel te vullen zodat het werkt met de totale dikte van nieuwe blokken en een nieuwe schijf).

soms heb je ook weleens dat 1 van de 2 pistons niet zo soepel naar buiten komt als de andere, dit kan je wel testen door je wiel en blokken te verwijderen en voorzichtig in je rem te knijpen en kijken wat er gebeur met beide pistons.. komt bv rechts heel makkelijk naar buiten en links amper, dan moet je rechts tegenhouden en links naar buiten forceren. als deze dan wat verder naar buiten is de boel goed schoonmaken en met wat olie (bij shimano remmen althans) weer soepel gangbaar maken, dan nog even flink heen en weer, piston voor piston, zorgen dat alle overtollige olie weg is en de boel weer in elkaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Prulleman op 14-04-2022 13:58 ]

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michaelg
Pro tip: wit A4-tje achter de pistons houden. Zo kun je beter zien of ze goed gecentreerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Dank allen, ik ga straks eens aan de slag (het is dat ik te lui ben om naar de fietsenmaker te fietsen... O-) )

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrybobslee
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:13
Flipmo schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:46:
Als iedereen zijn fiets gaat posten, dan kan ik niet achterblijven ;)

Mijn Sensa tijdens een nat ritje net over de grens in Duitsland.
(Prachtig fietsgebied rondom Coesfeld, waar je mooi wat hoogtemeters kan maken)

De afgelopen maanden helaas niet kunnen fietsen, loop al vanaf juli met een pijnlijk achterwerk. Hier nog enigszins mee door kunnen fietsen tot december, daarna werd het te pijnlijk.
In november en december aan geholpen, waarna het eindelijk weer de goede kant op gaat.
Zitten en lopen was een hel de laatste maanden.
Het gaat nu eindelijk de goede kant op, hoop volgende week zaterdag / zondag weer een klein ritje te kunnen maken buiten. (Binnen op de tacx is helaas nog geen optie ivm sneller zweten)

De afgelopen week 2x op de ebike naar het centrum gefietst, maar pfff op de terugweg had ik al zware benen.. Bizar wat je in een paar maand aan conditie inlevert..

[Afbeelding]
Wat een knap kleurtje. Welke versie van de Sensa is dit? <3

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• borft
  • Laatst online: 15-09 16:33
Barrybobslee schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 08:17:
[...]

Wat een knap kleurtje. Welke versie van de Sensa is dit? <3
Dit is een Sensa Giulia G3, in de non-standaard blauwe kleur. Erg mooi, al zeg ik het zelf (maar ik ben misschien niet helemaal objectief ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op woensdag 13 april 2022 @ 23:12:
[...]

Eentje die ik niet kan aanraden....Hij maakt wel veel herrie, maar ik heb hem eens doorgemeten, omdat de batterijen megasnel leeg waren. Het blijkt dat af en toe de electronica in een failed state blijft hangen, dan trekt ie ruim 500mAh continu en dat is véél te veel voor 2 2032 celletjes. Dus ik ga een ander powerknopje erin maken die zowel de power als de aanuit knop onderbreekt. Dan blijft ie wel terugkeren naar het eerste geluidje maar dat was toch al het geluidje wat ik het meest duidelijk vond.

Het was de kleinste op Ali express en wel veel verkocht, dus misschien had ik net pech hoor. Ik zag ook varianten waarbij in de review stond dat het geluid 20 sec aanhoudt zonder dat je het kunt stoppen. Dat leek me ook niks.
https://nl.aliexpress.com...rchText=elektronische+bel
Het is dat prul van een euro of 3. Klinkt horrible dus ik denk dat het werkt. Ga het ook alleen bij bepaalde leeftijdsgroepen gebruiken denk >:)

[YouTube: Bicycle bike electric bell horn 5 sounds 120db]
Het probleem is dat dit soort dingen een non-standaard geluid hebben op het fietspad. Met een normale fietsbel krijg je al vaak de bekende halve reactie van mensen die eerst eens rustig gaan omkijken, maar als ik zo'n piep of toeter of iets dergelijks hoor moet ik zelf denk ik ook eerst eens om me heen kijken wat er gebeurd. Mijn eerste reactie is dan in ieder geval niet "oh er komt een fiets, even aan de kant".

Volgens mij heb ik dat ook al wel eens gehad toen ik werd ingehaald door een velomobiel met een of ander gaar toeter geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teun_2
  • Laatst online: 15-09 19:29
DDX schreef op donderdag 14 april 2022 @ 13:49:
Shimano of SRAM ?
Bij SRAM heb ik wel eens bleedpoortje bovenop shifter moeten opzetten omdat er net iets teveel vloeistof in zat.
Iets met water wat aangetrokken wordt door dot5.1.
Gewoon even openzetten en met spreader block rem inknijpen (of met bleed blockje als je remblokken eruit haalt)
Komen er paar druppels uit aan bovenkant en daarna werkte het weer prima.
Dat is bij SRAM zelden het echte probleem bij die symptomen. Het is dan nodig om de afstand tussen remblokjes en schijf te resetten volgens de procedure in deze pdf: https://www.sram.com/glob...xs-hrd-service-manual.pdf (pagina 9) (gap reset & retraction reset)

Een helaas veel voorkomend probleem bij sram, waar er bovendien ook maar weinigen zijn die de correcte oplossing kennen. Ik heb inderdaad ooit al eerst hetzelfde gedaan als jij (minder dot-vloeistof in de leiding) en zie fietsenmakers dit ook doen. Dat werkt gedeeltelijk, maar niet 100% en geeft ook een raakpunt dat verder ligt dan het zou moeten. De echte oplossing is dus een spacertje ering, een paar keer hard knijpen en dan een dagje laten staan.

Bij shimano is het meestal wat vuil aan de pistonnetjes of toch een caliper die niet helemaal goed gecentreerd staat.

[ Voor 3% gewijzigd door Teun_2 op 15-04-2022 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
@Teun_2 Ja de procedure met de spreader blokje heb ik gedaan en idd dagje laten staan.
Maar had niet het effect.

Was trouwens na 3000km oid, fiets was net 2 maanden oud zegmaar. (en origineel gemonteerd door Canyon)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-09 19:15
DDX schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:46:
@Teun_2 Ja de procedure met de spreader blokje heb ik gedaan en idd dagje laten staan.

Was trouwens na 3000km oid, fiets was net 2 maanden oud zegmaar. (en origineel gemonteerd door Canyon)
Subtiele humblebrag wel :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Lol, was meer om aan te geven dat ik zoiets eigenlijk pas verwacht na jaar ofzo dat het vocht zou aantrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:46:

Dit zou ik trouwens alleen zo doen bij DOT. Bij systemen met minerale olie (Shimano, Magura) gaat eventueel water wat in het systeem komt onder in je caliper zitten (daar waar het het meeste kwaad kan!) dus als je dat boven af gaat toppen haal je alleen maar goede olie weg. Bij vermoeden van de aanwezigheid van water in een systeem met minerale olie zou ik gewoon een complete bleed doen.

Een voordeel van minerale olie is misschien dat er (iets) minder snel water bij komt omdat het hydrofoob is, maar bij mijn MTB (Shimano) trok ik laatst na twee jaar een slordige 10ml heldere kleurloze vloeistof onder uit de remklauw en dat zette me toch aan het denken. Je merkt het niet (zeker niet in NL), tot het ineens begint te koken tijdens een afdaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Kluus schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:35:
[...]

Dit zou ik trouwens alleen zo doen bij DOT. Bij systemen met minerale olie (Shimano, Magura) gaat eventueel water wat in het systeem komt onder in je caliper zitten (daar waar het het meeste kwaad kan!) dus als je dat boven af gaat toppen haal je alleen maar goede olie weg. Bij vermoeden van de aanwezigheid van water in een systeem met minerale olie zou ik gewoon een complete bleed doen.

Een voordeel van minerale olie is misschien dat er (iets) minder snel water bij komt omdat het hydrofoob is, maar bij mijn MTB (Shimano) trok ik laatst na twee jaar een slordige 10ml heldere kleurloze vloeistof onder uit de remklauw en dat zette me toch aan het denken. Je merkt het niet (zeker niet in NL), tot het ineens begint te koken tijdens een afdaling.
bij mij kwam er na 2 jaar zwarte olie uit (ipv de orginele rode kleur...) Alles functioneerde overigens nog wel prima.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 12:54:
[...]

bij mij kwam er na 2 jaar zwarte olie uit (ipv de orginele rode kleur...) Alles functioneerde overigens nog wel prima.
Klopt die zwarte olie kwam bij mij ook, na de heldere vloeistof waarvan ik dus vermoed dat het water was. Deze rem (voor) functioneerde ook nog prima, dat is juist het enge ;).

Ik was er aan begonnen omdat ik de achterrem ook al ontlucht had, die remde wel echt merkbaar minder, maar had ook echt lucht in het systeem, dus dat was duidelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 15-04-2022 13:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:47
Vanmiddag het nieuwe stuurtje binnen gekregen. De Prime Doyenne Aero 38cm alu. Mooi stuur, zeker voor het geld. Op de plek voor de hoods is een inkeping zodat je handen hier beter op kunnen rusten. Ziet er mooi en comfortabel uit.

Ik ben benieuwd, morgen een grote ronde (voor mij dan) gepland namelijk 100 km.

[ Voor 5% gewijzigd door R0y. op 15-04-2022 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärwen
Mag ik hier een vraag stellen omtrent het opknappen van een gewone fiets? Of iemand die veel van fietsen kent en die ik even mag dmen?

[ Voor 29% gewijzigd door Eärwen op 15-04-2022 18:54 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-09 11:35

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Eärwen schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:53:
Mag ik hier een vraag stellen omtrent het opknappen van een gewone fiets? Of iemand die veel van fietsen kent en die ik even mag dmen?
Volgens mij heeft @hoi1234 hier veel ervaring mee, hij fietst iig ook veel op een normale fiets volgens mij.

Ik zou hem DMen dit topic is meer voor racefietsen!

Succes verder!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Vandaag een rit gemaakt waarbij ik langs de kade door Luik ben gefietst. Qua locatie is het erg tof, maar qua fietsvoorzieningen is het natuurlijk bagger. Uit respect en veiligheid voor andere fietsers en voetgangers heb ik natuurlijk heel erg rustig aan gedaan, maar ''het fiedspad'' leende zich er ook totaal niet voor.
Vanaf Luik tot aan Aubel op de RAVel gefietst, maar door het enorme aantal kruisingen met gewone wegen (waar je natuurlijk geen voorrang hebt) viel daar ook niet door te pakken.
Eenmaal in Aubel met wind tegen naar Sittard gefietst, perfecte afsluiting voor de rit.

Wel steeds blijer met mijn China fiets. De Sensah Empire schakelt goed, en ik zit er steeds comfortabeler op. Niet zo snel als mijn andere fiets, maar merk wel dat ik er langer op kan zitten.

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Nutterd schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:32:
[...]

Volgens mij heeft @hoi1234 hier veel ervaring mee, hij fietst iig ook veel op een normale fiets volgens mij.

Ik zou hem DMen dit topic is meer voor racefietsen!

Succes verder!
Valt vies tegen. Maar ik weet pas of ik niet kan helpen, als ik de vraag weet.

Ik doe heel veel met mijn vader. Vaak vooral veel toekijken en soms eens zijn instructies opvolgen.

Wat ik sowieso kan aanraden is het YouTube kanaal van benn veninga. Staat veel nuttige informatie op. Wel opletten: zijn methodes zijn niet altijd wat iedereen als de beste methodes klassificeert. Maar met logisch nadenken kom je vast een eind.

Soms heeft hij erg veel creativiteit als hij niet de correcte gereedschappen/materialen heeft of deze gewoonweg te duur zijn. Ik ga geen uitspraken hierover doen, maar er zijn mensen die daar een mening over hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Eärwen schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 18:53:
Ik ben een oude rot op het gebied van fietsen/racefietsen en wielrennen en weet ook veel van old skool fietsen, dus ik wacht op de vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 20:53
Teun_2 schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:01:
[...]

[...]

Een tik per wielrotatie? Ik zou volgende zaken uitstluiten:
Rammelend ventiel
Schrijfrem niet helemaal goed gemonteerd (schroefje wat los)
Schijfrem wat krom getrokken (al klinkt dat anders)
Zou ook sowieso eens met ander voorwiel proberen.
Een tik per wielrotatie komt al aardig in de buurt van het probleem. Op hogere snelheid, is het getik sneller, op lagere snelheid trager. Schijfremmen zijn nog nooit gedemonteerd geweest en lijken mij ook niet krom te zijn (geen heuvels in het platte Vlaanderen) en net 5.000km op teller gezet.

Rammelend ventiel lijkt mij ook plausibel te kunnen zijn. Ik zal komende week eens de binnenkant vervangen door een nieuw exemplaar.

Het lijkt mij ook mogelijk dat het te maken heeft met de spaken oid, maar dan zie ik dat er een velglint gemonteerd zit (rij NIET tubeless voor de duidelijkheid). Ik neem aan dat ik deze moet kapot knippen en een nieuw velglint monteren? :+

Thanks voor de hulp, ben helaas geen klusjesman :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Nu online
Kluus schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:31:
[...]

Het probleem is dat dit soort dingen een non-standaard geluid hebben op het fietspad. Met een normale fietsbel krijg je al vaak de bekende halve reactie van mensen die eerst eens rustig gaan omkijken, maar als ik zo'n piep of toeter of iets dergelijks hoor moet ik zelf denk ik ook eerst eens om me heen kijken wat er gebeurd. Mijn eerste reactie is dan in ieder geval niet "oh er komt een fiets, even aan de kant".

Volgens mij heb ik dat ook al wel eens gehad toen ik werd ingehaald door een velomobiel met een of ander gaar toeter geluid.
Dan kijken ze tenminste. Als ze dat op 80 meter al doen, dan is dat beter dan op 1 meter "Had je niet kunnen bellen" of zoals ik dus eerder had: "Boem". Daarom alleen in bepaalde situaties. De bel blijft uiteraard.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärwen
Keezx schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 10:40:
[...]

Ik ben een oude rot op het gebied van fietsen/racefietsen en wielrennen en weet ook veel van old skool fietsen, dus ik wacht op de vragen.
Heb je een dm gestuurd

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• R0y.
R0y. schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 17:34:
Vanmiddag het nieuwe stuurtje binnen gekregen. De Prime Doyenne Aero 38cm alu. Mooi stuur, zeker voor het geld. Op de plek voor de hoods is een inkeping zodat je handen hier beter op kunnen rusten. Ziet er mooi en comfortabel uit.

Ik ben benieuwd, morgen een grote ronde (voor mij dan) gepland namelijk 100 km.
Net terug van het ritje. 112 km. Ben wel echt op en ff een klein sprintje zat er de laatste 20 km niet meer in. Gemiddelde (gaat meten vanaf 10km per uur) van 27.7, normaal zit ik wel iets hoger maar dan is het 60km. Het maximale wat ik hiervoor heb gereden was 90 km vorig jaar. Verder dit jaar niet boven de 60 uitgekomen.

Dus zeker wel trots op mijzelf!

Het stuur is een succes, super comfortabel. Goede aankoop dus.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
R0y. schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 16:51:
[...]

Net terug van het ritje. 112 km. Ben wel echt op en ff een klein sprintje zat er de laatste 20 km niet meer in. Gemiddelde (gaat meten vanaf 10km per uur) van 27.7, normaal zit ik wel iets hoger maar dan is het 60km. Het maximale wat ik hiervoor heb gereden was 90 km vorig jaar. Verder dit jaar niet boven de 60 uitgekomen.

Dus zeker wel trots op mijzelf!

Het stuur is een succes, super comfortabel. Goede aankoop dus.
Ik heb mijn autopauze vanaf 30km/u gezet. Nooit meer ritjes onder 30 gemiddeld!!

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
mhr-zip schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:19:
[...]

Ik heb mijn autopauze vanaf 30km/u gezet. Nooit meer ritjes onder 30 gemiddeld!!
_O-

Het is vooral voor mijzelf om een beetje te vergelijken. Ik had namelijk zeker voor zo’n afstand verwacht dat het gemiddelde veeeeel lager zou liggen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Laatst online: 06:27
mhr-zip schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:19:
[...]

Nadeel is dan wel dat je weinig kilometers maakt. Dilemma.

Vanmorgen lekker op tijd uit bed voor een duurrit. Had bedacht dat ik als ik om 700 uur zou vertrekken en om 1200u terug wilde zijn ik wel een route van 150km kon doen. Dus maar even richting Duitsland gefietst. Heerlijk. En keurig voor lunchtijd terug. Én nog wat aan de middag.

Iedereen blij
Pagina: 1 ... 395 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).