Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 394 ... 664 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-07 07:38
Requiem19 schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:30:
Heeft iemand ervaring met de eigen fiets van Koppel uit Amersfoort?

Mijn zusje is daar nu naar aan het kijken en ik ben wel benieuwd of ie and z’n ervaringen kan delen.

https://koppel-bikeshop.nl/koppel-koers-rival-axs.html
Ik vind het een beetje aan de prijs voor een open mould frame. Ter vergelijking, voor 3k heb je een Canyon Endurace met dezelfde groepset en ook alu DT wielen.

Dit is geheel persoonlijk maar ik heb niets met integrated cockpits. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het er schitterend uit zien. Op de fiets van anderen. Want als je iets daar voorin moet laten doen, betaal 2x zoveel arbeidskosten en/of materiaal omdat alles uit elkaar moet.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-07 22:46

Fisico

by Fabian

Requiem19 schreef op zondag 10 april 2022 @ 22:30:
Heeft iemand ervaring met de eigen fiets van Koppel uit Amersfoort?

Mijn zusje is daar nu naar aan het kijken en ik ben wel benieuwd of ie and z’n ervaringen kan delen.

https://koppel-bikeshop.nl/koppel-koers-rival-axs.html
Ik heb altijd het idee dat elke fietsenmaker dezelfde frames koopt en dan zijn naam erop zet. Deze lijken wel erg op die van de fietsenmaker uit Utrecht. Ik heb er geen ervaring mee, wel met Koppel voor de Factor en onderhoud van de Canyon en ook de bikefits daar gedaan. De communicatie is altijd wat moeizaam maar verder wel een fijne plek om mijn fiets heen te brengen. De prijs van de Canyon is inderdaad ook niet verkeerd.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Fisico schreef op zondag 10 april 2022 @ 23:56:
[...]

Ik heb altijd het idee dat elke fietsenmaker dezelfde frames koopt en dan zijn naam erop zet. Deze lijken wel erg op die van de fietsenmaker uit Utrecht. Ik heb er geen ervaring mee, wel met Koppel voor de Factor en onderhoud van de Canyon en ook de bikefits daar gedaan. De communicatie is altijd wat moeizaam maar verder wel een fijne plek om mijn fiets heen te brengen. De prijs van de Canyon is inderdaad ook niet verkeerd.
Communicatie was inderdaad erg moeizaam :-).

We waren daar zaterdag om even te kijken en ik vroeg of ze ook een 10-36 Cassette kregen. Toen zei de eigenaar ‘10-33’ is voldoende. Ik zei dat ik daar anders over dacht, maar hij zei vrij bot: je hebt gewoon ongelijk 😄.

Volgens hem val je om met een 10-36 (op een 33 voorblad) omdat je te langzaam gaat. Ben er verder maar niet op ingegaan. Mijn mening is echter al vrij lang dat lekker lichte gearing fijn is in het hooggebergte voor beginners zoals mn zusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17-07 09:36
EdwinW schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:55:
[...]

Morgen in Limburg mooie gelegenheid om uit te proberen ;)
Ik heb de AGR laten schieten vanwege de weersvoorspelling, als ik toch gegaan zou zijn had ik mijn oude fiets gepakt. Ik vind één rit van 100 km niet genoeg om de fiets echt goed te testen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:45
Requiem19 schreef op maandag 11 april 2022 @ 07:28:
[...]

je hebt gewoon ongelijk 😄.
*tik-tik-vroem"

geluid van een startende auto :w

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
ElGreco schreef op zondag 10 april 2022 @ 23:26:
[...]

Ik vind het een beetje aan de prijs voor een open mould frame. Ter vergelijking, voor 3k heb je een Canyon Endurace met dezelfde groepset en ook alu DT wielen.

Dit is geheel persoonlijk maar ik heb niets met integrated cockpits. Begrijp mij niet verkeerd, ik vind het er schitterend uit zien. Op de fiets van anderen. Want als je iets daar voorin moet laten doen, betaal 2x zoveel arbeidskosten en/of materiaal omdat alles uit elkaar moet.
Goede punten! In feite betaal je dus 700€ meer dan een vergelijkbare Canyon, wat op zich meevalt omdat je hem niet zelf in elkaar hoeft te schroeven en service hebt etc.

Wat ze ook goed doen is dat ze een bikefit van 200€ doen en die in mindering brengen op de aankoopprijs.

Was vooral meer benieuwd of iemand wist hoe het frame voelt qua stijfheid/comfort, maar zo te zien nog niemand hier die er eentje heeft of had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Zet ze allebei eens na 6 maanden op marktplaats….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16-07 15:47
Ik wilde dit paasweekend een stukje gaan fietsen rondom Bielefeld, was een beetje benieuwd wat de ervaringen hier zijn (Teutoburgerwald) en of er nog tips en tricks zijn die de trip aangenamer maken. En hoe zijn de klimmetjes hier? Op climbfinder zien sommige er aardig extreem uit, maar vind het lastig inschatten hoe zich dit verhoudt tot limburg of rvv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Laatst online: 18-07 10:05
elsympatico schreef op zondag 10 april 2022 @ 17:20:
Ik heb in 2018 een koersfiets gekocht met deze cassette : Cassette/Freewheel

Shimano CS-HG50-8 11/34T

Nu heb ik een nieuwe cassette nodig, zou deze goed zijn? en welk model best er zijn 2 keuzes

https://www.bike-componen...peed-Road-Cassette-p9070/

Ze stoefen nogal van die sram.
Het zou moeten kunnen: https://cyclingtips.com/2...gether-and-what-doesnt-2/

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Requiem19 schreef op maandag 11 april 2022 @ 07:57:
[...]

Goede punten! In feite betaal je dus 700€ meer dan een vergelijkbare Canyon, wat op zich meevalt omdat je hem niet zelf in elkaar hoeft te schroeven en service hebt etc.

Wat ze ook goed doen is dat ze een bikefit van 200€ doen en die in mindering brengen op de aankoopprijs.

Was vooral meer benieuwd of iemand wist hoe het frame voelt qua stijfheid/comfort, maar zo te zien nog niemand hier die er eentje heeft of had.
Heb jij wel eens een Canyon "in elkaar geschroeft"? Blijkbaar niet, want dat is letterlijk: stuur er op, wielen er in. Dat zijn toch "skills" die iedere fietser wel moet kunnen neem ik aan... Die 700 euro is dan makkelijk verdiend!

Daarnaast is het een beetje afhankelijk waar je woont maar in een Canyon Service center bieden ze uitstekende service.

Acties:
  • +36 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:03
Toch even melden hier: het is me afgelopen zaterdag gelukt om - met nét iets meer dan een jaartje wielrenervaring - de 240km AGR uit te rijden *O*

Ik vond het heel spannend of het zou gaan lukken, maar het is uiteindelijk enorm mee gevallen. Ik zou gaan fietsen met een vriend, maar die was geblesseerd, dus het is 100% een solo-rondje geworden. Getraind volgens het schema van KNWU Fondo, met vermogensmeter.

Tijdens het oefenen had ik wat matige ervaringen gehad, na een rondje Redoute op de laatste grote klim Bois du Beyne (400m à 15%) af moeten stappen en een keer (vrij recent nog) tijdens een vlak ritje van 175km op het eind compleet kapot. Beide ritjes hadden met elkaar gemeen dat ik in het begin vrij veel Z3 had gefietst (210-250W), dus voor de AGR wat meer Z2 gereden (150-210W) en zelfs flinke stukken nog daaronder (vals plat naar beneden of met de wind mee ga je dan toch nog vrij hard).
Op de klimmetjes mezelf beperkt tot Z3. Dat voelde heel frustrerend, heel sloom, iedereen komt je voorbij, en ik kán echt wel sneller, maar ja, ik wilde op het eind genoeg overhouden. Zou je toch niet willen meemaken dat je op de Keutenberg moet afstappen.

Ergens na 130km heb ik vrij diep gezeten, die stomme verzorgingspost wilde maar niet komen ik begon een beetje op te raken. Even langs de kant van de weg pauze gehad, wat dextro's erin, en uiteindelijk kwam toen toch de verzorgingspost vlak voor de Loorberg. Goede pauze gehad, opgefrist, nieuwe proviand gehaald en sanitaire stop. Er kwam even een lekker zonnetje bij en vanaf dat punt ging het eigenlijk weer prima. Ik begon zelfs hier en daar weer mensen voorbij te rijden.

Uiteindelijk probleemloos de Keutenberg opgefietst en toen had ik nog veel te veel energie over. Na de beklimming van de Cauberg nog een eindsprint van 16 seconden 500 W gedaan en met 37 km/u over de finish. Uiteindelijk gemiddelde 23,1. Niets vergeleken bij die grote snelle peletons die je in het begin voorbij razen, maar prima tevreden want ik heb wel eens langzamere en veel kortere rondjes gehad in heuvelachtig gebied. Geweldige ervaring!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ElGreco
Koppel is ook Canyon partner. Je kunt dus jouw Canyon bij dezelfde, communicatief vaardige, bikeshop in elkaar laten schroeven.

Ik kijk op de site en zie dat er een barbier in zit? Wat is dit voor een fietsenzaak? Iets te ver doorgeschoten in de hipsterisatie van de fiets branche?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:09
[...]
Mijn mening is echter al vrij lang dat lekker lichte gearing fijn is in het hooggebergte voor beginners

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ElGreco
Ik lees vaak, ook op het forum van fiets.nl, mensen als antwoord geven “oh daar kom je zelfs met een 11-28 omhoog joh!”

Ik vind dat een van de meest irritante adviezen. Niemand heeft dezelfde fitheid, gewicht, ervaring, kracht, lichtgewicht fiets en ga zo maar door. Je kunt dus ook nooit zeggen wat iemand nodig zal hebben. Als jij denkt een lichtere verzet nodig te hebben, zeker omdat de rijder een nieuweling is, is de enige taak van de winkel te zeggen “het zit er niet standaard op, ik kan er wel een voor je opzetten maar het gaat je wel xxxx extra kosten omdat ik een losse cassette voor je moet bestellen, de standaard cassette krijg je dan mee”. En niet denken wat je nodig hebt.

Zo, weer een winkel afgekraakt.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DDX
Ik fiets gewoon met 34-30 omhoog in de bergen, misschien dat ik meer moet trainen :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:15
ElGreco schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:16:
[...]

Ik lees vaak, ook op het forum van fiets.nl, mensen als antwoord geven “oh daar kom je zelfs met een 11-28 omhoog joh!”

Ik vind dat een van de meest irritante adviezen. Niemand heeft dezelfde fitheid, gewicht, ervaring, kracht, lichtgewicht fiets en ga zo maar door. Je kunt dus ook nooit zeggen wat iemand nodig zal hebben. Als jij denkt een lichtere verzet nodig te hebben, zeker omdat de rijder een nieuweling is, is de enige taak van de winkel te zeggen “het zit er niet standaard op, ik kan er wel een voor je opzetten maar het gaat je wel xxxx extra kosten omdat ik een losse cassette voor je moet bestellen, de standaard cassette krijg je dan mee”. En niet denken wat je nodig hebt.

Zo, weer een winkel afgekraakt.
True, normaal rijd ik met een 38-25 rond, hier op vlakke. Heerlijk, men zei, ach daar kom je ook wel mee boven joh. Bij ons trainingsweekend van vorige week was ook iemand van 73kg met een 39-28 aan het rijden, die was al aan het dansen als een gek. Ik was heel blij met mijn 34-32, lekker een beetje spinnen. Maar zelfs op steile stukken dropt mijn cadans al, beter gewoon meer gears! Bijschakelen kan altijd wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
DDX schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:20:
Ik fiets gewoon met 34-30 omhoog in de bergen, misschien dat ik meer moet trainen :o
Je traint inderdaad relatief veel op het vlakke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
DDX schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:20:
Ik zit helemaal in team lage gearing :). Ik herinner me alleen dat toen ik dit in 2020 zei in dit topic dat ik m'n 34-32 te zwaar vond voor de Italiaanse Alpen, de respons onder andere was: 'tjah, dan ben je misschien nog niet klaar voor de Italiaanse Alpen' _/-\o_ 8)7

Veel wielrenners lijken af en toe wat conservatief te zijn en uit te gaan van bepaalde (ongeschreven) standaarden, maar sinds ik fiets (jaartje of 3) zie je al wel een langzame shift in dit soort dingen.

Overigens wel goed punt van Koppel Bikes: als je een 10-36 cassette hebt en je fietst vooral in NL, dan mis je toch wat stapjes in het middengebied. Dat argument vond ik beter dan 'met een 36 val je om omdat je te langzaam gaat'.

Ik zei dat je dan een 2e wielset zou kunnen nemen met een bergcassette. Maar wielen wisselen was ook niet handig zei hij omdat de schrijfremmen kleine toleranties hadden en dat je dan met een andere set miss je remmen weer zou moeten aanpassen om aanlopen te voorkomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Kluus schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:38:
[...]

Heb jij wel eens een Canyon "in elkaar geschroeft"? Blijkbaar niet, want dat is letterlijk: stuur er op, wielen er in. Dat zijn toch "skills" die iedere fietser wel moet kunnen neem ik aan... Die 700 euro is dan makkelijk verdiend!

Daarnaast is het een beetje afhankelijk waar je woont maar in een Canyon Service center bieden ze uitstekende service.
Nee, nog niet gedaan maar ik ga het zeker doen zodra de Aeroad 12s Shimano er is :).

En ongetwijfeld is het niet al te moeilijk. Maar ik zie in het WW forum toch wel enkele mensen die flinken zitten te kutten als er iets niet goed lukt bij hun installatie. Dan is het op zich fijn dat de fietsenmaker het gewoon voor je oplost etc.

En die 700euro is snel verdiend idd, maar uiteindelijk is imo de belangrijkste vraag welke fiets je zelf uber tof vindt om op te rijden. In het geval van m'n zusje is dat kennelijk de Koppel Koers. Mijn enige rol als 'adviseur' is beetje mee te kijken dat ze niet een draak van een frame koopt met een te simpele groepset nu ze echt all in gaat voor fietsen (zoals 6 weken in Frankrijk en Italie werken/fietsen).

Overigens wel grappig hoe ik haar het laatste zetje heb gegeven: voor haar verjaardag is mijn cadeau dat ik meebetaal aan haar nieuwe fiets, maar dat de hoogte van mijn bijdrage afhangt aan haar FTP verbetering. 15 euro per watt extra in 2 maanden tijd, met een maximum van 500 euro :D. Dat heeft haar flink gemotiveerd en zorgde na 1,5 maand al voor 22 watts erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Requiem19 schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:30:
[...]

Ik zei dat je dan een 2e wielset zou kunnen nemen met een bergcassette. Maar wielen wisselen was ook niet handig zei hij omdat de schrijfremmen kleine toleranties hadden en dat je dan met een andere set miss je remmen weer zou moeten aanpassen om aanlopen te voorkomen?
Onzin. Het loopt niet 100% mis bij een wielwissel. En als het wel aanloopt los je dit op met een stel shims achter jouw schijf.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-07 19:13
[...]

Daarvoor bestaan shims. O-)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:03
[...]

Ik zit helemaal in team lage gearing :). Ik herinner me alleen dat toen ik dit in 2020 zei in dit topic dat ik m'n 34-32 te zwaar vond voor de Italiaanse Alpen, de respons onder andere was: 'tjah, dan ben je misschien nog niet klaar voor de Italiaanse Alpen' _/-\o_ 8)7
Met 34-32 kan je met een cadans van 80 niet langzamer dan 11 per uur.
Een aardig rekensommetje: per kilogram gewicht per procent stijging per kilometer per uur snelheid moet je 0.027W trappen. Dus iemand van 85kg (75kg lichaam + 10kg fiets) die 10% omhoog fietst met 11km/u, moet dus 255W leveren (voor alleen het klimmen, dus rol- en luchtweerstand komt er nog bij). Als je dat een uur kan volhouden voor een klim van 11km ben je gewoon een bovengemiddelde wielrenner (3.4W/kg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Tom-Z schreef op maandag 11 april 2022 @ 10:51:
[...]

Met 34-32 kan je met een cadans van 80 niet langzamer dan 11 per uur.
Een aardig rekensommetje: per kilogram gewicht per procent stijging per kilometer per uur snelheid moet je 0.027W trappen. Dus iemand van 85kg (75kg lichaam + 10kg fiets) die 10% omhoog fietst met 11km/u, moet dus 255W leveren (voor alleen het klimmen, dus rol- en luchtweerstand komt er nog bij). Als je dat een uur kan volhouden voor een klim van 11km ben je gewoon een bovengemiddelde wielrenner (3.4W/kg).
Helemaal mee eens en mooi inzicht. Ik denk dat het vroeger normaler was om met 60 cadans te klimmen.

Er is een shift naar soepeler klimmen, wat voor de meeste mensen veel prettiger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-07 21:22

McMiGHtY

- burp -

Ik kreeg laatst in Valkenburg van Shimano een fiets met een 28 achter mee...

Sjah..als persoon die eigenlijk alleen maar in het vlakke Noord Holland fietst...was dat ff iets te klein. Klein stukje moeten lopen bij een of andere berg.

Nu heb ik zelf een Roubaix, en daar zit een 11-34 op achter, en daar fiets ik normaal gesproken ook zonder problemen mee rond in de buurt van Arnhem en Holterberg, en de Amerongseberg... Volgend keer in het Valkenburgse maar m'n eigen fiets meenemen.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 14:07
Het is natuurlijk ook redelijk persoonlijk. Hier in Utrecht fiets ik met een 12-25t achter, op een standaard compact (34/50t). Maar als ik ga klimmen in de Ardennen, of helemaal in de Alpen, wissel ik de cassette voor een 11-34t (Daarom heb ik ook een derailleur met lange kooi).

Op het vlakke vind ik het relax dat de versnellingen zo dicht bij elkaar zitten, maakt dat je heerlijk constante kadans kunt rijden. Maar als je de Redoutte op moet, dan is het wel zo lekker om naar de 34t te kunnen schakelen :)

Ik ben zeker geen @DDX , maar een uurtje 3.4W/kg moet zeker wel lukken, maar dan liever wel met een kadans van > 60, anders kan ik de dag erna niet meer lopen denk ik. That said, op de wat kortere klimmetjes in Limburg is het vaak wel te doen om even te staan, voor je het weet ben je boven. En de Keutenberg / Dode man wordt sowieso nooit leuk ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:01
[...]

Communicatie was inderdaad erg moeizaam :-).

We waren daar zaterdag om even te kijken en ik vroeg of ze ook een 10-36 Cassette kregen. Toen zei de eigenaar ‘10-33’ is voldoende. Ik zei dat ik daar anders over dacht, maar hij zei vrij bot: je hebt gewoon ongelijk 😄.

Volgens hem val je om met een 10-36 (op een 33 voorblad) omdat je te langzaam gaat. Ben er verder maar niet op ingegaan. Mijn mening is echter al vrij lang dat lekker lichte gearing fijn is in het hooggebergte voor beginners zoals mn zusje.
haha, dat zou betekenen dat ik een groot deel van mijn MTB cassette niet kan gebruiken ... (32 x 10-51), of mijn balans is gewoon geweldig, dat kan natuurlijk ook.

Het is uiteindelijk eerder andersom, als je een licht genoeg verzet heb, dan kan je ook met 6km per uur nog lekker 200-250 watt spinnen zonder om te vallen. Als je naar een 300 watt moet om de pedalen uberhaubt rond te krijgen, dan val je uiteindelijk een keer stil/om.

kortom wat een flauwekul, liever een tandje over dan 1tje te weinig en afstappen.
mijn racefiets kwam met een 11-34, die zit nu op de kickr, en een 11-28 op mijn wiel, maar als ik de bergen in ga, dan switch ik gewoon even de cassettes hoor, ik ben niet zo precies met mijn cadans (waarschijnljk door de MTB), dus of het nou 80, 90 of 100 is, maakt me niet zoveel uit, maar ik trap niet graag onder de 75, dus een grote cassette is dan de beste oplossing, of het nou wel of niet "pro" is maakt weinig uit voor ons amateurs toch :)

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
Pak ik mijn Mont Ventoux rit ;
https://www.strava.com/activities/1005196857#24645583784

Gemiddelde cadans 87 en daar heb ik regelmatig op de 34-30 gezeten.
Tuurlijk kom ik ook boven met kleinere cassette, soms is het zelfs prettiger omdat je wel moet trappen ipv lichter schakelen.
Afgelopen zomer ook veel geklommen met 39-30 trouwens (op m'n domane heb ik 53/39 voor zitten)
Pak ik daar even pijnlijk klimmetje van ;

https://www.strava.com/ac...ments/2861667164730476614

Gemiddelde cadans 79

En steil deel met richting 15% ;
https://www.strava.com/ac...ments/2861667164731861062

Daar had ik wel iets lichter willen schakelen zegmaar, met cadans 72 gemiddeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
DDX schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:30:
Pak ik mijn Mont Ventoux rit ;
https://www.strava.com/activities/1005196857#24645583784

Gemiddelde cadans 87 en daar heb ik regelmatig op de 34-30 gezeten.
Tuurlijk kom ik ook boven met kleinere cassette, soms is het zelfs prettiger omdat je wel moet trappen ipv lichter schakelen.
Afgelopen zomer ook veel geklommen met 39-30 trouwens (op m'n domane heb ik 53/39 voor zitten)
Pak ik daar even pijnlijk klimmetje van ;

https://www.strava.com/ac...ments/2861667164730476614

Gemiddelde cadans 79

En stijl deel met richting 15% ;
https://www.strava.com/ac...ments/2861667164731861062

Daar had ik wel iets lichter willen schakelen zegmaar, met cadans 72 gemiddeld.
ja precies.. maar voor de volledigheid zou je dan ook nog even de tijd en power erbij moeten zetten, 6,5 minuut 342 watt.. als ik even in mijn powercurve kijk, dan haal ik die waardes ook wel... maar dan in een ramp test, waarna je lekker van je fiets mag vallen als de tijd erop zit.. als je dit midden in een rit van 150 km moet doen, of nog erger, als dit een steil stukje is van een langere klim, dan heb je ook weinig/geen tijd om van zo'n effort te herstellen.

het is echt nog compleet andere koek als je w/kg lager uitkomt dan de ~5(??) van @DDX.
Voor een gemiddelde wielertoerist is het geen schande om met 3 w/kg rond te fietsen, maar dat betekend simpelweg dat je gewoon lichtere versnellingen nodig hebt

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Laatst online: 10:41
Ik heb 50/34 met 11/34. Prima voor vlak-, heuvelachtig- en bergterrein. Sinds een half jaar fiets redelijk data-arm. Geen snelheids-, cadans- of hartslagsensor meer. Cadanssensor tijdje gehad en kwam tot de conclusie dat ik gemiddeld wel rond de 90rpm uit kom (op vlakke). Dus dat dataveld is niet meer nodig. Meer tijd om om mij heen te kijken op de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Prulleman schreef op maandag 11 april 2022 @ 11:49:
[...]

ja precies.. maar voor de volledigheid zou je dan ook nog even de tijd en power erbij moeten zetten, 6,5 minuut 342 watt.. als ik even in mijn powercurve kijk, dan haal ik die waardes ook wel... maar dan in een ramp test, waarna je lekker van je fiets mag vallen als de tijd erop zit.. als je dit midden in een rit van 150 km moet doen, of nog erger, als dit een steil stukje is van een langere klim, dan heb je ook weinig/geen tijd om van zo'n effort te herstellen.
Scheelt dat dit het eind van de klim was, kon daarna herstellen en op naar de volgende klim 8)
Daarvoor gelukkig ook al half uurtje 300w+ getrapt.

En idd 5w/kg.

Mijn 6,5 minuten zit op 380w, 2 keer gehaald dit jaar. Amerongseberg. (beetje vertekend want klim zelf is korter)
En steil klimmetje in Spanje.

Maar ik ben meer van het lang volhouden/snel herstellen ipv kort pieken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
DDX schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:47:
[...]

Scheelt dat dit het eind van de klim was, kon daarna herstellen en op naar de volgende klim 8)

En idd 5w/kg.

Mijn 6,5 minuten zit op 380w, 2 keer gehaald dit jaar. Amerongseberg. (beetje vertekend want klim zelf is korter)

als je er een keer voor gaat zitten zou dat ook wel hoger kunnen, maar dan moet je het dus niet in een lange rit doen :D

met ~4 w/kg zit ik op 365 voor 6,5 minuut*, en ook dat zou wel hoger kunnen, want een ramptest met 1 minuut stappen is ook niet ideaal om een maximale hoog gemiddelde te scoren..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AjOqo0brCWXkvXkXOrt4teri4w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wYapeQRMejITFDX5d8mNzrqC.png?f=fotoalbum_large
*alle power data hier is gebaseerd op indoor, want helaas geen power buiten

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
DDX schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:47:
[...]

En idd 5w/kg.

Haha, lekker hoor, wou dat ik ook zo'n motor had ;)

Overigens, even naar mijn power curve gekeken, in 2020, nog kinderloos, deed ik 350W op 6.5 minuut, nu nog 305 ;) Magoed, Watts alleen zeggen niet zoveel op een berg natuurlijk, met mijn gewicht kom ik dan op 4.5W/kg, en dan ben ik wel dood.

Amerongseberg... hmm @DDX ik zou verwachten dat jij daar niet heel veel meer dan 2 minuten over doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

ElGreco schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:05:

Ik kijk op de site en zie dat er een barbier in zit? Wat is dit voor een fietsenzaak? Iets te ver doorgeschoten in de hipsterisatie van de fiets branche?
In die ruimte maakte ze ooit hun echte eigen frames. Daar hebben ze nu een andere plek voor / ze doen het minder vaak. Ik denk dat de huur nog even doorliep. Je moet wel actief meedenken en ergens om vragen bij hun, maar dat komt het altijd wel goed.
Kluus schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:38:
[...]

Het is met schrijfremmen wel iets ingewikkelder dan vroeger geworden. De eerste Canyon had ik inderdaad zo in elkaar gezet. De tweede heb ik Koppel laten doen als servicecenter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
Fisico schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:53:
[...]

Het is met schrijfremmen wel iets ingewikkelder dan vroeger geworden. De eerste Canyon had ik inderdaad zo in elkaar gezet. De tweede heb ik Koppel laten doen als servicecenter.
eh... nee..?

ik heb vorig jaar een endurace AL 7.0 voor mijn vrouw besteld en dat was gewoon de pad spacers eruit, wielen erin, stuur erop en klaar..
remmen en versnellingen waren helemaal goed gebleed en afgesteld en tot nu toe (half jaar later) nog niks aan hoeven tunen. Ik heb voor de vorm nog alle bouten gechecked, maar ik heb ze bij deze fiets nergens op kunnen betrappen.
(overigens geen garantie dat het altijd goed, heb ook weleens andere verhalen gehoord, maar in principe zou alles gewoon goed afgesteld geleverd moeten worden)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Kluus schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 21:52:
[...]

Cool, ja zoiets moet je hebben en WheelsMFG gebruiken het kunnen vervangen van losse lagers juist als selling point dus daar ga je dat probleem waarvoor hij alsnog moet gaan hameren niet hebben wat hij heeft met zijn Token BB. :) Ik ga ook eens op zoek naar zoiets.

Je gaat dus sowieso niet voor de Enduro lagers die er standaard inzitten?

Edit: Ali express linkje naar dat ding van Amazon.de, daar kan je ook een "upgraded version" bestellen met een mooie draai hendel in plaats van een imbus sleutel.
rolandos582 schreef op donderdag 31 maart 2022 @ 22:17:
[...]

Ziet er niet gek uit inderdaad, goedkoper en met zo'n handle erbij. Nadeel is 1.5 maand levertijd. Eind van het weekend haal ik mijn crank er toch af om bladen te wisselen, maar eens kijken hoeveel noodzaak er is.
Deze werd zojuist bezorgd, dat viel dus wel mee met de levertijd! Het lijkt me wel een degelijk setje, al heb ik "helaas" voorlopig niets om hem op uit te proberen. Hij gaat hier lekker op de plank :D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Fisico schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:53:

Op mijn Exceed zitten (uiteraard) ook schijfremmen maar dat was allemaal gewoon al gemonteerd. Enige wat ik daar extra heb moeten doen is de voorvork oppompen met het meegeleverde vorkpompje, maar dat hoeft met een racefiets natuurlijk niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-07 22:15
Whieee schreef op zondag 10 april 2022 @ 17:14:
[...]

Volgens mij valt het Pro PLT Ergo stuur (alu) een beetje in dezelfde hoek als het Prime Doyenne stuur dat je linkt. Niet duur, wel comfortabel, vrij korte reach, afgevlakte tops. Ik gebruik dat stuur op mijn racers, en heb op 1 racer zelfs de 'downgrade' gemaakt van een (rond) Vibe stuur naar dit PLT stuur en ben daar wel tevreden over.
De prime doyenne is wel wat platter als het ergo stuur volgens mij. Meer vergelijkbaar met dat Vibe aero stuur wat ik linkte.

Ik ga het binnenkort zelf zien. Kreeg net de T&T van Wiggle binnen, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
borft schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:52:
[...]

Haha, lekker hoor, wou dat ik ook zo'n motor had ;)

Overigens, even naar mijn power curve gekeken, in 2020, nog kinderloos, deed ik 350W op 6.5 minuut, nu nog 305 ;) Magoed, Watts alleen zeggen niet zoveel op een berg natuurlijk, met mijn gewicht kom ik dan op 4.5W/kg, en dan ben ik wel dood.

Amerongseberg... hmm @DDX ik zou verwachten dat jij daar niet heel veel meer dan 2 minuten over doet ;)
Welk segment ?
2m07 op deze :

https://www.strava.com/segments/12703918

Je bent daar wel afhankelijk van windrichting trouwens, vooral eerste stukje aanloop kan je goed gebruik maken van vaart die je hebt.
En niet vergeten dat als je met groepje zou rijden je lekker gebruik kan maken van elkaar (vooral in begin)

[ Voor 16% gewijzigd door DDX op 11-04-2022 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Ik pak meestal deze: https://www.strava.com/segments/1924603 die is net iets langer. KOM is daar 1:53, dus als je daar onder de 2:30 zit, ga je echt heel hard. Mijn snelste tijd is net onder de 3 minuten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-07 22:49
borft schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:32:
[...]

Ik pak meestal deze: https://www.strava.com/segments/1924603 die is net iets langer. KOM is daar 1:53, dus als je daar onder de 2:30 zit, ga je echt heel hard. Mijn snelste tijd is net onder de 3 minuten ;)
ik zie @DDX hier op 2m23 staan. Heb 'm zelf op 3m rond.

Reed er gisteren nog en blijf het een rottig klimmetje vinden. Sowieso geen klimmer, maar vind deze kant gecombineerd met de langere aanloop vanaf de rotonde niet fijn. En eens inderdaad, in groep is het veel lekkerder.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
borft schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:32:
[...]

2m23 met 432W
Dit jaar 3m met 433W, iets met wind tegen volgens mij

En eigenlijk altijd minstens 100km ervoor als warmingup.

[ Voor 7% gewijzigd door DDX op 11-04-2022 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
DDX schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:45:
[...]

2m23 met 432W
Dit jaar 3m met 433W, iets met wind tegen volgens mij
Ja, dat kan veel uitmaken. Ik had 2:58 met 387W, wind tegen. Maar misschien moet ik gewoon wat minder Appeltaart bij De Proloog eten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justinb81
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-07 21:42
Rednas_N schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:38:
Een aantal maanden terug had ik aangegeven dat ik aan het oriënteren ben op een andere fiets. Ik fiets op dit moment nog op een Koga Kimera Road (AL) maat 66. Achteraf denk ik dat deze fiets te “groot” voor mij is. Ik kan op zich wel diep zitten maar niet gestrekt. M’n stuurpen heeft daarom maar een lengte van 90mm.

Mijn gegevens:
Bbl: 97cm (nogmaals gemeten)
Lengte: 199cm
66 is wel heel erg groot ja. Ik heb dezelfde afmetingen en heb een 62cm Trek Domane.
Misschien even hier je maten invullen? Want de lengte van je romp en armen spelen ook nog mee voor de maat.
(En misschien net als ik aan een lang endurance frame denken zodat het voorwiel niet je grote voeten raakt bij het sturen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:19

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

havana schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:01:
Tijdje niks meer gepost, maar mijn nieuwe fiets is wel een goede reden denk ik ;)

[Afbeelding]

Kapje balhoofd inmiddels ook gemonteerd. Gewicht zoals afgebeeld: 6,98 kg voor een maatje 58.

Afmontage: Ultegra 12sp Di2, Berk zadel, Scott ICS Creston stuur/stuurpen combo, Galfder schijven, Tune bidonhouders. Wielen zijn handgespaakte 45 mm met Extralight naven met Schwalbe One 28 mm tubeless banden. Powermeter Assioma Favero (pedalen).
Schijfremmen, Ultegra-crank

is je GoT-account gehackt :?

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mhr-zip
wisselwerking schreef op maandag 11 april 2022 @ 12:37:
Dus dat dataveld is niet meer nodig.
Voor niet tweakers is er een forum op fiets.nl

O-)

Toch vind ik het fijn dat je hier zit O+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
Tjebakka schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:19:
[...]

Schijfremmen, Ultegra-crank

is je GoT-account gehackt :?
Ik las nergens GP5000, dan had ik het zeker geweten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:05
@Tjebakka Volgens mij is die keuze niet zo moeilijk als je kijkt naar het huidige portfolio van fietsen. (Nagenoeg) alle nieuwe fietsen uit het midden en hogere segment zijn voorzien van schijfremmen. Ik denk dat als als je nu nog in dat segment velgremmen wilt hebben, je dan zelf je fiets helemaal mag opbouwen of verbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:19

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

EdwinW schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:07:
@Tjebakka Volgens mij is die keuze niet zo moeilijk als je kijkt naar het huidige portfolio van fietsen. (Nagenoeg) alle nieuwe fietsen uit het midden en hogere segment zijn voorzien van schijfremmen. Ik denk dat als als je nu nog in dat segment velgremmen wilt hebben, je dan zelf je fiets helemaal mag opbouwen of verbouwen.
Gezien Havana's historie is het zelf opbouwen van een fiets geen gekke gedachte. :)

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-07 20:11
Luuk741 schreef op zondag 20 maart 2022 @ 22:30:
Hoe zijn mensen hier van een corona besmetting hersteld en wat was de impact op de vorm op de fiets?

Vorige week was ik ook voor het eerst de Sjaak, en ondervindt er nu al een kleine week flinke klachten van. Buiten de klachten als keelpijn en verkouden heb ik ook klachten die voor het wielrennen belangrijk kunnen zijn zoals erg vermoeid, kortademig en veel spierpijn (ook in de benen). Begin april ga ik de AGR 150km rit met wat vrienden fietsen en was m'n vorm daarnaartoe redelijk aan het opbouwen. Maar zoals ik me nu voel lijkt de goede vorm in een week verdwenen aangezien ik al kapot ben als ik twee trappen op ben gelopen
Bij deze een korte terugblik.

Ben dus goed ziek geweest en heb voor de Amstel een paar ritten gedaan. Die gingen opzich goed, alhoewel ik het wel in de longen merkte. Gezien de heerlijke weersvoorspellingen (uche uche) toch besloten gewoon op de fiets te stappen. M'n vriendin was onderdeel van onze vriendengroep, dus het tempo lag gelukkig iets lager. De steilere klimmetjes wel meer eigen tempo gefietst, aangezien ik met m'n polder cassette met 25 achter anders stil zou vallen. Al met al was de 150km heerlijk, en ik voelde me na afloop gewoon goed en redelijk fris. Zondagmorgen had ik het zwaarder maar dat had eerder met de biertjes van zaterdagavond te maken denk ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Tjebakka schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:25:
[...]

Gezien Havana's historie is het zelf opbouwen van een fiets geen gekke gedachte. :)
Volgens mij is tie wel redelijk zelf opgebouwd:

https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=96999

En als @havana nog velgremmen had gewild, had hij geen nieuwe fiets hoeven op te bouwen. Denk dus dat het een bewuste keuze was.

Waar sommige hier early adopters zijn, en andere gewoon conservatief met binnenbanden, mechanisch schakelen, trippels, 23 mm banden etc blijven rijden. Gaat @havana wel om, alleen meestal wat later dan de early adopters (maar uiteindelijk gaat tie wel om).

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/45/DiffusionOfInnovation.png

@havana love you for it O+

[ Voor 47% gewijzigd door mhr-zip op 11-04-2022 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-07 22:49
Voor de favero uno gebruikers: tijdelijk korting op het upgrade-naar-dubbelzijdig-pedaal.

Klikkerdeklik.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-07 15:07

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

EdwinW schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:07:
Als je verder kijkt dan de mainstream merken zijn er absoluut nog high-end racers te vinden met velgremmen, en als je wilt worden die fietsen geheel opgebouwd zoals jij wilt. Zelfs custom geometrie is bij sommige merken gewoon bespreekbaar. Het prijskaartje is er ook wel naar ;)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Laatst online: 08:04

joker1977

Tweakert

elsympatico schreef op zondag 10 april 2022 @ 17:20:
Ik heb in 2018 een koersfiets gekocht met deze cassette : Cassette/Freewheel

Shimano CS-HG50-8 11/34T

Nu heb ik een nieuwe cassette nodig, zou deze goed zijn? en welk model best er zijn 2 keuzes

https://www.bike-componen...peed-Road-Cassette-p9070/

Ze stoefen nogal van die sram.
Je kunt misschien wel met een SRAM gaan rijden, maar waarom neit gewoon "weer "een Shimano?

Bijvoorbeeld NL https://www.12gobiking.nl/shimano-cs-hg51-8-speed-cassette of DE https://www.bike-componen...8-8-speed-Cassette-p35939

Geen idee wat je met stoefen bedoelde, maar ik zou gewoon een Shimano vervanger doen. 8 speed kost ook niks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Laatst online: 10:41
mhr-zip schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:50:
[...]

Voor niet tweakers is er een forum op fiets.nl

O-)

Toch vind ik het fijn dat je hier zit O+
Ik ook hoor. Ik maak ook graag gebruik van al die technische kennis.
Maar af en toe moet er natuurlijk wel wat non-tech geluid zijn. Dan waardeer je de tech ook meer.

En O+ back to you

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 18-07 12:16
Be like @wisselwerking: data arm fietsen, briljant! Was aan het twjfelen over een cadansmeter, maar daar gaat een streep door (laat staan een powermeter).

Vandaag dus twee kettingen, 1 keer pulleys en pedalen én een BB vervangen op m'n Giant. Ging niet vanzelf, moest naar de LBS voor de juiste BB sleutel, maar die leende hem zowaar uit #LBSFTW!

(die andere ketting was op de racert, voordat iemand bijdehand vraagt waar die tweede ketting zit)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5MuWnnTY7unjj-Th0Z1Xwcr2rw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fadNM0Z3gFX96qEOMGfHiR0Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oC7EaaOtJ9LTKuXMa7vZ33I5cgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqQk0ZGPZZCp5vLlgVT0XwFw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Frenz64 op 11-04-2022 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:05
Klikpedalen vergeten mee te nemen?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Stufferdt schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:19:
Voor de favero uno gebruikers: tijdelijk korting op het upgrade-naar-dubbelzijdig-pedaal.

Klikkerdeklikpedaal.
zo is ie beter :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

wisselwerking schreef op maandag 11 april 2022 @ 18:52:
[...]

Ik ook hoor. Ik maak ook graag gebruik van al die technische kennis.
Maar af en toe moet er natuurlijk wel wat non-tech geluid zijn. Dan waardeer je de tech ook meer.

En O+ back to you
Fietsen is emotie enzo. O+

Data-arm fietsen maakt je uiteindelijk ook beter. Ik was een absoluut waardeloze astmatische klimmer. Een powermeter heeft me geleerd wat correcte pacing is, en daardoor heb ik ook gerichter kunnen trainen. Gevolg is dat ik een astmatische fietser ben met een behoorlijke conditie die niet meer per saldo stuk gaat op een klim. Maar vooral: ik weet nu hoe bepaalde intensiteit voelt en daardoor kan ik nu ook zonder powermeter dezelfde pacing toepassen.

Ik fiets op mijn gravelracer en MTB zonder sensoren, en dat is ruim 75% van de tijd. De wegen zijn hier niet best, en liggen driekwart van het jaar vol met klei/grind/bagger dus mijn racer komt eigenlijk maar 3 maanden per jaar buiten. Pacing gebeurt dus veel meer op gevoel, en daardoor is de powermeter op de racer nu veel meer veranderd in een performance-measurement-tool dan een pacing instrument. En tegelijkertijd is de fietservaring veel fijner (vind ik).

In plaats van de halve rit bezig te zijn met power data, snelheid, cadans, hartslagzones of weet ik veel wat nog meer, ben ik lekker aan het fietsen. Kijk nog eens wat rond. Mijn primaire display op mijn Wahoo bevat route, gereden tijd, gereden afstand. Meer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
@Frenz64 Ligt het aan mij of hangt je voorderailleur niet veel te hoog? :P

[ Voor 3% gewijzigd door NewbieNeo op 11-04-2022 20:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Ik heb hier wel een powermeter op mijn racer én MTB maar ik kijk er eigenlijk nooit naar tenzij ik er bewust mee bezig ben. Ik heb niet het idee dat ik relaxter zou fietsen zonder, ik hoef het er niet af te halen om het te negeren als ik er geen zin in heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Kluus schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:09:
Ik heb hier wel een powermeter op mijn racer én MTB maar ik kijk er eigenlijk nooit naar tenzij ik er bewust mee bezig ben. Ik heb niet het idee dat ik relaxter zou fietsen zonder, ik hoef het er niet af te halen om het te negeren als ik er geen zin in heb.
Ik betrap me erop dat ik op mijn racer toch vaak naar met name power ga zitten kijken. :F Ik ben zeker niet goed genoeg in negeren. :+

Wat ik ook wel merk is dat de powermeter soms verlammend kan werken. Je gaat toch iets meer op of net onder je FTP zitten als je tegen wind aan het beuken bent op de dijk, terwijl zonder power data dat gewoon op gevoel gaat (en zo kom ik wel eens met PRs thuis die gereden zijn op de gravelracer met 38mm banden eronder :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
NewbieNeo schreef op maandag 11 april 2022 @ 20:01:
@Frenz64 Ligt het aan mij of hangt je voorderailleur niet veel te hoog? :P
Geen idee, is ooit door m'n oude LBS zo gezet en functioneerd goed (oude XT Deore voorderrie ging stuk en er kwam een el cheapo Alivio oid voor terug)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegieles
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-02-2024
Beetje offtopic. Weet iemand of je ergens montage plaatjes kan kopen waar je een wiel in kan monteren? Soort van montage plaatjes die dezelfde soort uitsparingen heeft als een voorvork waar de as van het wiel in gaat. Dit om bijvoorbeeld zelf een wielrichter of fietskar te maken. Ik zoek me rot, maar vind niks. Ja ... ik weet het zoiets kan je ook makkelijk zelf maken. Vind het alleen vreemd dat zoiets bijna niet te vinden is op de markt of ik gebruik de verkeerde zoektermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-07 20:55
aegieles schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:47:
Beetje offtopic. Weet iemand of je ergens montage plaatjes kan kopen waar je een wiel in kan monteren? Soort van montage plaatjes die dezelfde soort uitsparingen heeft als een voorvork waar de as van het wiel in gaat. Dit om bijvoorbeeld zelf een wielrichter of fietskar te maken. Ik zoek me rot, maar vind niks. Ja ... ik weet het zoiets kan je ook makkelijk zelf maken. Vind het alleen vreemd dat zoiets bijna niet te vinden is op de markt of ik gebruik de verkeerde zoektermen.
Zo'n ding heet een pad. Maar zoek vooral ook op alternatieve schrijfwijzen: pat, padje, patte, patten, padjes, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegieles
DieAnder schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:54:
[...]

Zo'n ding heet een pad. Maar zoek vooral ook op alternatieve schrijfwijzen: pat, padje, patte, patten, padjes, ...
Bedankt voor de juiste term. Kan helaas nog steeds niks vinden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
DieAnder schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:54:
[...]

Pad:
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/Hbac01ca2ece345919f796175e12427caD/2pc-Fiets-Derailleurhanger-Fietsen-legering-racefiets-gear-achterpat-voor-Canyon-2016-ultimate-cf-Canyon-slx-SLX.jpg_Q90.jpg_.webp

Pad:
Afbeeldingslocatie: https://ecopedia.s3.eu-central-1.amazonaws.com/styles/colorbox-groot/sa/media/3/34-master.jpg?itok=2pvqI9Eh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
aegieles schreef op maandag 11 april 2022 @ 23:04:
[...]

Heb je al bij Mario gekeken? 8)
https://defietsenmaker.nl...ory/frame-building-parts/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegieles
Nu wel. Is inderdaad zoiets wat ik zoek. Zou dus ook eigenlijk een derailleurpad kunnen gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fENSkzzWKXKiHqSdtZgeqMxv8-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1YRxdh9xYtFOdj2UKCwRsVL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-07 23:11
Bedoel je niet gewoon dit:
https://nl.aliexpress.com/item/1005004126317108.html

Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/Sf7f5acd838444e4b9809b4d87a5bc465W/Toopre-Vouwfiets-Wiel-Ring-Aanpassen-Tafel-Eieio-Velg-Hub-Corrector-Fiets-Reparatie-Gereedschap-Ferramentas-Para-Bicicletas.jpg_Q90.jpg

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:03
aegieles schreef op maandag 11 april 2022 @ 23:04:
[...]

of uitvaleinden, dropouts op z'n engels. Hier verkopen ze een volledige lug set voor een stalen frame waar ze bij zitten, mogelijk kan je de dropouts wel los krijgen.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Kluus schreef op maandag 11 april 2022 @ 13:04:
[...]

Deze werd zojuist bezorgd, dat viel dus wel mee met de levertijd! Het lijkt me wel een degelijk setje, al heb ik "helaas" voorlopig niets om hem op uit te proberen. Hij gaat hier lekker op de plank :D.
Heb hem ook maar besteld, was het helemaal vergeten. Benieuwd maar even een nieuw setje erin persen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
of zoiets:
https://www.amazon.nl/Por...d=pla-1647151987412&psc=1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fOUhN6z3dJyWZzjabiFIeRwHFHI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HR7WMu9bRpZOmXH6ePVxp7O6.jpg?f=user_large
(bedoelt om bv op een aanhanger deksel te schroeven zodat je een fiets zonder voorwiel erop kan zetten).

Er zijn dus een hoop opties, maar het hangt er ook nogal vanaf hoe je het wil gaan gebruiken....

onee, nevermind, dit is precies andersom :D

Strava

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17-07 09:36
mhr-zip schreef op maandag 11 april 2022 @ 17:02:
[...]

Volgens mij is tie wel redelijk zelf opgebouwd:

https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=96999

En als @havana nog velgremmen had gewild, had hij geen nieuwe fiets hoeven op te bouwen. Denk dus dat het een bewuste keuze was.

Waar sommige hier early adopters zijn, en andere gewoon conservatief met binnenbanden, mechanisch schakelen, trippels, 23 mm banden etc blijven rijden. Gaat @havana wel om, alleen meestal wat later dan de early adopters (maar uiteindelijk gaat tie wel om).

[Afbeelding]

@havana love you for it O+
Klopt ik kijk altijd de kat uit de boom. Dat heb ik met bijvoorbeeld powermeters, 11sp, carbon wielen, GPS-fietscomputers en tubeless ook gedaan. En ik zal dat ook altijd blijven doen. Eerst kijken hoe de kinderziektes verdwijnen en hoe de markt zich ontwikkelt.

Schijven tjsa, ik blijf vinden dat het zeker in NL nergens voor nodig is. En in de bergen ook niet echt, mits je niet te zwaar bent en niet in slecht weer rijdt. En ik blijf ook vinden dat velgremmen mooier zijn. En ik blijf ook vinden dat er nadelen aan zitten (gillen in de regen bijvoorbeeld).

Dit gezegd hebbende, als je nu een nieuwe fiets met velgremmen koopt ben je meteen de helft kwijt aan afschrijving en dat vond ik niet verstandig. Dan kun je je geld zelf beter meteen weg keilen.

Inderdaad is de fiets helemaal zelf opgebouwd. De Ultegra-crank staat op de lijst om te vervangen te worden voor DA, maar nu moet ik eerst weer sparen :o

[ Voor 8% gewijzigd door havana op 12-04-2022 16:59 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Vanmorgen in het nieuws over meer fietsers met letsel.
Nou vandaag tijdens m'n rit 3 racefietsers gezien die op de grond lagen/zaten....

1 lag echt op grond icm fietsers die erbij stonden, vermoed iets met tegenligger geen idee hoe/wat verder.
en 2 die bij auto op grond zaten, beide plekken fietspad langs weg met afslag en auto die de weg op wilde rijden en op fietspad stond. (en voorrang had moeten geven)

Ik rem regelmatig af bij zo'n oversteek om zeker te zijn dat auto mij ziet. (en soms zien ze je idd niet/remmen wel heel laat zegmaar)
Er waren vandaag ook weer genoeg stelletjes op pad die lekker breed uit op fietspad aan het fietsen waren.
Mooi weer is leuk, maar iedereen komt weer naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
Klopt, we zijn met te veel op te weinig (mooie) wegen. Ben vandaag ook bijna van de weg afgereden door een fietser die geen mm opzij wilde gaan.

Hoe dan ook, na de BB klus heb ik nu ook de remmerij van versche kabels voorzien, nu alleen nog de versnellingskabels en de (woon/werk) fiets is zomerklaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
Wat in Nederland ook niet echt helpt zijn al die mooie/smalle fietspaden. (vaak ook nog voorzien van boomwortel bulten)
Die regelmatig haaks een oversteek hebben omdat fietspad dan verder gaat aan de overkant.

Wat dat betreft fiets ik veel liever in het buitenland waar je gewoon geen fietspaden hebt en automobilisten gewoon meer rekening met je houden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-07 21:06
havana schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 16:52:
[...]

En ik blijf ook vinden dat velgremmen mooier zijn. En ik blijf ook vinden dat er nadelen aan zitten (gillen in de regen bijvoorbeeld).
"Velgremmen mooier dan schijf" dacht ik in eerste instantie bij: "Ja daar heeft die een punt." Echter geldt voor beide dat het valt of staat met de uitvoering denk ik.

Mooie velgremmen moeten voor mij aan het volgende voldoen:
1. Carbon remrand (Alu remrand breekt heel vaak de aesthetiek van een fiets)
2. Mooie calipers met een kleur die matcht bij de stijl van de fiets. Zilverkleurige calipers komen soms een beetje verdwaald over op een overwegend zwarte fiets.
3. Idealiter zit de achterrem onder de BB (ik weet dat het qua vuil niet praktisch is. Cleane seat stays kan ik heel erg waarderen.
(4. Direct Mount remmen voldoen wel vaak aan mijn wensen qua uiterlijk)

Voor discs heb je veel van die punten eigenlijk al automatisch getackeld en ben je qua aesthetiek vooral afhankelijk van de schijven zelf. Verder moeten de calipers beetje redelijk geïntegreerd zijn natuurlijk (op mijn fiets worden de zwarte calipers een beetje gecamoufleerd door zwarte accenten in de paintjob).

Dus bij nader inzien denk ik dat beide eigenlijk even mooi zijn O-)

DISCLAIMER; natuurlijk staan we open voor discussie maar aangezien het schijfremmen vs. velgremmen betreft stel ik voor dat we ons in de hierop mogelijk volgende discussie uitsluitend tot "looks" beperken en geen andere verschillen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
DDX schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 19:29:
Vanmorgen in het nieuws over meer fietsers met letsel.
Nou vandaag tijdens m'n rit 3 racefietsers gezien die op de grond lagen/zaten....

1 lag echt op grond icm fietsers die erbij stonden, vermoed iets met tegenligger geen idee hoe/wat verder.
en 2 die bij auto op grond zaten, beide plekken fietspad langs weg met afslag en auto die de weg op wilde rijden en op fietspad stond. (en voorrang had moeten geven)

Ik rem regelmatig af bij zo'n oversteek om zeker te zijn dat auto mij ziet. (en soms zien ze je idd niet/remmen wel heel laat zegmaar)
Er waren vandaag ook weer genoeg stelletjes op pad die lekker breed uit op fietspad aan het fietsen waren.
Mooi weer is leuk, maar iedereen komt weer naar buiten.
En daarom rijd ik sinds mijn ongeluk overdag met knipperende lichten voor en achter. Zorgt er toch voor dat je nog net iets beter zichtbaar bent, als je aan komt fietsen.
En je snelheid aanpassen bij kruisingen helpt ook veel ook al heb je voorrang.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 08:46
Net weer een heerlijk kort ritje door de wind. Slechts 45min op de fiets maar toch echt even naar buiten geweest, beweging gehad.

Moet zeggen dat ik erg positief verrast ben over hoe het fietsen mij bevalt. Was een beetje een gokje of ik het echt leuk zou vinden maar zocht toch iets als alternatief voor de vele km’s hardlopen en met name de blessure-naar-blessure die in die hobby helaas mijn enthousiasme tempert.

Exact 8 weken geleden een tweedehands Cannondale Synapse (alu, 2019, 105, mech schijfremmen) gekocht en wat accessoires. Inmiddels zo’n 12 ritten erop zitten en bevalt super. De meeste van mijn racende kennissen vonde februari-maart nog wat vroeg dus vooralsnog nagenoeg al mijn ritjes solo gedaan. Ook wel prettig eigenlijk, om zelf eerst een beetje een fijne cadans te vinden en in te schatten wat voor mij fijne afstanden en snelheden zijn.

Merk dat ik nu vooral geniet van rondjes tot zo’n 50-60km. Een uitschieter gemaakt naar 90 maar dat was toch wel fors, wie weet straks als ik wat meer gewend ben aan de uren op het zadel.

Kortom, hobby bevalt, en wordt denk ik alleen maar leuker als ik zometeen aansluiting heb bij (en samen ritjes kan maken met) anderen. Had ik dit maar ontdekt vóór ik mijzelf naar de gallemiezen liep. Spreekwoordelijk dan, al met al blijf ik ook gewoon hardlopen maar dan op een iets lager pitje.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Cranzai schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:19:
[...]

"Velgremmen mooier dan schijf" dacht ik in eerste instantie bij: "Ja daar heeft die een punt." Echter geldt voor beide dat het valt of staat met de uitvoering denk ik.

Mooie velgremmen moeten voor mij aan het volgende voldoen:
1. Carbon remrand (Alu remrand breekt heel vaak de aesthetiek van een fiets)
2. Mooie calipers met een kleur die matcht bij de stijl van de fiets. Zilverkleurige calipers komen soms een beetje verdwaald over op een overwegend zwarte fiets.
3. Idealiter zit de achterrem onder de BB (ik weet dat het qua vuil niet praktisch is. Cleane seat stays kan ik heel erg waarderen.
(4. Direct Mount remmen voldoen wel vaak aan mijn wensen qua uiterlijk)

...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rE3YVVJvhk7JEmPxwRIJwTlcyD8=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/Ej3QvZWQYpi043qhynoz5IAO.gif?f=fotoalbum_large

Eigenlijk moeten er dit seizoen weer Turbo Cottons onder, maar de S-Works Turbo's gaan iets langer mee op de dijken hier.. :+

en de remrand is alu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-07 21:06
Whieee schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:31:
[...]

[Afbeelding]

Eigenlijk moeten er dit seizoen weer Turbo Cottons onder, maar de S-Works Turbo's gaan iets langer mee op de dijken hier.. :+

en de remrand is alu
Mijn list voor meer plaatjes van fietsen lijkt te werken })
Jouw remrand is dan black anodised ofzo? Hoe houdt dat zich met slijtage enzo?

Standerts zijn ook echt prachtframes O+
Jouw fiets herinnert me aan een extra pluspunt voor velgremmen, voorwielen kunnen wat minder spaken hebben. Vind dat altijd wel mooi smoelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-07 21:33
CedricD schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:17:
Wat zijn jullie ervaringen met herstel na coronainfectie?

Begin maart (eindelijk) covid gekregen. 2 dagen wat koorts, 2 dagen keelpijn, hoesten en daarnaast eigenlijk gewoon moe/futloos. Ik heb me eigenlijk al veel slechter gevoeld dan toen.

Enkel dat herstel... Rusthartslag is nog altijd 5 slagen te hoog en bij inspanningen is de hartslag eigenlijk ook nog te hoog. Hoesten en proesten na het thuiskomen van een fietstocht. Bah...

Voor de rest voel ik me wel terug ok. Fietsen is nog niet op het niveau die ik wil maar ik doe het nu sowieso wat rustiger aan om niets te forceren.

Ben wel benieuwd naar jullie ervaringen.

Thx!
Om mezelf ook even te beantwoorden:
Sinds vorige week merkbare verbetering bij inspanningen. Wel nog steeds hoesten.

Sinds deze week lijkt het hoesten na de inspanning ook verdwenen te zijn. Hopelijk blijft het zo! :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Cranzai schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:37:
[...]

Jouw fiets herinnert me aan een extra pluspunt voor velgremmen, voorwielen kunnen wat minder spaken hebben. Vind dat altijd wel mooi smoelen.
De remrand heeft (aldus de specs van DT Swiss) een keramische coating. Qua slijtage heb ik eigenlijk nog niets kunnen vinden. Nu moet ik zeggen dat deze fiets ook eigenlijk alleen in de zomermaanden buiten komt (want de rest van het jaar ligt er hier te vaak en teveel grind en modder op de wegen), maar ik heb er ook al genoeg mee in de regen gereden. Uiteraard geldt wel dat het goed schoonhouden van de velg en de remblokken een behoorlijke factor is in het voorkomen van slijtage.

Hoewel ik heel tevreden ben over de wielen hoop ik eigenlijk nog een keer een setje Fulcrum Racing Zero Nite C17 te vinden. Dat is qua coating hetzelfde idee, maar de wielen spreken me meer aan. Ik heb de reguliere Racing Zero C17 (dus met blanke remrand) in een andere fiets zitten, en dat zijn qua weggedrag de fijnste (velgrem) wielen die ik ooit heb gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-07 21:22

McMiGHtY

- burp -

Valorian schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:31:
Net weer een heerlijk kort ritje door de wind. Slechts 45min op de fiets maar toch echt even naar buiten geweest, beweging gehad.

Moet zeggen dat ik erg positief verrast ben over hoe het fietsen mij bevalt. Was een beetje een gokje of ik het echt leuk zou vinden maar zocht toch iets als alternatief voor de vele km’s hardlopen en met name de blessure-naar-blessure die in die hobby helaas mijn enthousiasme tempert.

Exact 8 weken geleden een tweedehands Cannondale Synapse (alu, 2019, 105, mech schijfremmen) gekocht en wat accessoires. Inmiddels zo’n 12 ritten erop zitten en bevalt super. De meeste van mijn racende kennissen vonde februari-maart nog wat vroeg dus vooralsnog nagenoeg al mijn ritjes solo gedaan. Ook wel prettig eigenlijk, om zelf eerst een beetje een fijne cadans te vinden en in te schatten wat voor mij fijne afstanden en snelheden zijn.

Merk dat ik nu vooral geniet van rondjes tot zo’n 50-60km. Een uitschieter gemaakt naar 90 maar dat was toch wel fors, wie weet straks als ik wat meer gewend ben aan de uren op het zadel.

Kortom, hobby bevalt, en wordt denk ik alleen maar leuker als ik zometeen aansluiting heb bij (en samen ritjes kan maken met) anderen. Had ik dit maar ontdekt vóór ik mijzelf naar de gallemiezen liep. Spreekwoordelijk dan, al met al blijf ik ook gewoon hardlopen maar dan op een iets lager pitje.
Mag ik je wijzen op:

Het Grote - 2022 Tweakers Social Ride- Topic!

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Cranzai schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:37:
[...]

Radiaal spaakpatroon O+

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/FmQ1-vN580EFct2Lv1tF8hcpD7HGH0vSEKAcUjBGIdw-2048x1536.jpg

Hier recent ook als nieuw garantie frame een van de laatste velgrem opties kunnen krijgen: Tarmac SL6. Misschien een beetje saai zwart maar ik had daarin geen keuze en ik vind het glanszwart toch ook wel weer wat hebben.

Het is zonder meer de fijnste fiets die ik tot nu toe heb gehad dus ik hoop dat hij nog erg lang mee gaat. Eventuele afschrijving (voor zo ver je daar van kan spreken bij een garantie frame) kijk ik niet echt naar want ik wil deze fiets gewoon rijden tot hij echt op is. Ik heb er nog wel wat in geinvesteerd met een nieuwe groep: naar Di2 en de remmen moesten sowieso vanwege direct mount wat mijn oude Tarmac SL5 niet had.

Na deze foto zijn er nog een ander zadel (Fizik R1) en S-Works stuurpen op gekomen, ik overweeg verder nog een carbon stuur en daarna heb ik vooralsnog niets meer te wensen :).

@Whieee ik heb hier ook nog Fulcrum Racing Zero C17 liggen, inderdaad erg fijne wielen! Ik weet nog niet wat ik er mee ga doen nu ik ook handgespaakte alu wielen erbij heb, maar denk dat ik ze gewoon hou. Het zijn overigens ook de blanke versie, dus jij hebt er toch niets aan ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
Kluus schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 23:29:
[...]

Radiaal spaakpatroon O+

[Afbeelding]

Hier recent ook als nieuw garantie frame een van de laatste high end velgrem opties kunnen krijgen: Tarmac SL6. Misschien een beetje saai zwart maar ik had daarin geen keuze en ik vind het glanszwart toch ook wel weer wat hebben.

Het is zonder meer de fijnste fiets die ik tot nu toe heb gehad dus ik hoop dat hij nog erg lang mee gaat. Eventuele afschrijving (voor zo ver je daar van kan spreken bij een garantie frame) kijk ik niet echt naar want ik wil deze fiets gewoon rijden tot hij echt op is. Ik heb er nog wel wat in geinvesteerd met een nieuwe groep: naar Di2 en de remmen moesten sowieso vanwege direct mount wat mijn oude Tarmac SL5 niet had.

Na deze foto zijn er nog een ander zadel (Fizik R1) en S-Works stuurpen op gekomen, ik overweeg verder nog een carbon stuur en daarna heb ik vooralsnog niets meer te wensen :).

@Whieee ik heb hier ook nog Fulcrum Racing Zero C17 liggen, inderdaad erg fijne wielen! Ik weet nog niet wat ik er mee ga doen nu ik ook handgespaakte alu wielen erbij heb, maar denk dat ik ze gewoon hou. Het zijn overigens ook de blanke versie, dus jij hebt er toch niets aan ;).
Staat je achter derailleur niet wat te dicht op de cassette qua pulley? Lijkt althans zo op de foto O-)

Verder prima inderdaad, alleen geen S-Works :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

rolandos582 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 23:31:
[...]

Staat je achter derailleur niet wat te dicht op de cassette qua pulley? Lijkt althans zo op de foto O-)

Verder prima inderdaad, alleen geen S-Works :?
S-Works kan ik niet betalen jonguh! ;) En daar zou ik ook niet mee durven rijden…

Volgens mij valt het wel mee met die pulley, gezichtsbedrog denk ik. Sowieso geld zo lang ze elkaar niet raken en het wiel er fatsoenlijk uit kan: hoe meer wrap hoe beter.

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 13-04-2022 06:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:02

Pierre

Van nature lui!

Whieee schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:31:
[...]

[Afbeelding]

en de remrand is alu
Welke fietsstandaard is dat? als ik vragen mag.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-07 08:43
NewbieNeo schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 20:25:
[...]

En daarom rijd ik sinds mijn ongeluk overdag met knipperende lichten voor en achter. Zorgt er toch voor dat je nog net iets beter zichtbaar bent, als je aan komt fietsen.
En je snelheid aanpassen bij kruisingen helpt ook veel ook al heb je voorrang.
En dat mag dus officieel in Nederland niet 8)7 (bron)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-07 22:29

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

scraemus schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:38:
[...]

Tja, als we die regels moeten volgen is een racefiets sowieso illegaal want -in ieder geval op de mijne- er zit geen enkele reflector op.

En als ik niet-wielrenners mag geloven houden wij wielrenners ons aan geen enkele verkeersregel, dan kunnen knipperende lampen er ook nog wel bij })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-07 08:43
ohno_nl schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:59:
[...]

Tja, als we die regels moeten volgen is een racefiets sowieso illegaal want -in ieder geval op de mijne- er zit geen enkele reflector op.

En als ik niet-wielrenners mag geloven houden wij wielrenners ons aan geen enkele verkeersregel, dan kunnen niet knipperende lampen er ook nog wel bij })
Overdag is ook niet zo'n probleem, maar als het donker is moeten de lampen niet meer knipperen wat mij betreft wat dat is echt afleidend en maakt het schatten van de afstand tot object lastiger (dus minder veilig imho)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-07 08:49
scraemus schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:38:
[...]

Dat interesseert mij dus vrij weinig, of het wel of niet mag... heb hier zelfs best een boete voor over.

Ik ben graag zichtbaar in het verkeer en tegenwoordig als wielrenner ben je aangeschoten wild, daarnaast zit half Nederland append/bellend etc achter het stuur, heb weinig zin om hier slachtoffer van te worden om van achter aangereden te worden..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ElGreco
Volgens de wetgeving klopt het dat knipperende fietsverlichting niet mag. Het klopt ook dat een racefiets zwaar illegaal is als je puur naar de regels kijkt.

Ik ben in ieder geval al blij met ieder vorm van verlichting, knipperend of niet. En dan bedoel ik niet zo'n lullig 2 euro Hema lampje waar de batterij al bijna van op is.

Je wilt niet weten hoe vaak ik niet iemand bijna op mijn motorkap heb gehad bij het wegrijden uit onze uitrit. Wij wonen in het buitengebied langs een doorgaande fietspad. Zwarte kleding zonder verlichting in het donker is hier dagelijkse kost.

Knipperende verlichting kan ik moeilijk inschatten qua afstand inderdaad. Maar dan zie ik tenminste dat er IETS is in de verte. Dan wacht ik gewoon.

Ik moet daarbij wel zeggen dat een goed gerichte Garmin Varia of Bontrager Ion Flare RT op het max knipperstand in het donker niet bijzonder prettig is voor de achterliggers. De laagste stand is dan al vel genoeg. Die dingen zijn ook gemaakt voor landen waar je op de hoofdweg moet fietsen waar men met een snelheid van 100km/u op je af rijdt en je echt van heel ver zichtbaar moet zijn. In NL is dit een beetje overkill.

Zo dacht ik een keer dat hulpdiensten met zwaailichten aan, aan de overkant van het huis stonden in het donker. Bleek het een stilstaande bikepacker te zijn met zo'n epilepsie veroorzakende licht aan.

[ Voor 29% gewijzigd door ElGreco op 13-04-2022 09:15 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Laatst online: 13:28
ElGreco schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:10:
Volgens de wetgeving klopt het dat knipperende fietsverlichting niet mag. Het klopt ook dat een racefiets zwaar illegaal is als je puur naar de regels kijkt.

Ik ben in ieder geval al blij met ieder vorm van verlichting, knipperend of niet. En dan bedoel ik niet zo'n lullig 2 euro Hema lampje waar de batterij al bijna van op is.

Je wilt niet weten hoe vaak ik niet iemand bijna op mijn motorkap heb gehad bij het wegrijden uit onze uitrit. Wij wonen in het buitengebied langs een doorgaande fietspad. Zwarte kleding zonder verlichting in het donker is hier dagelijkse kost.

Knipperende verlichting kan ik moeilijk inschatten qua afstand inderdaad. Maar dan zie ik tenminste dat er IETS is in de verte. Dan wacht ik gewoon.
In de schemer e/o donker en bij slecht weer helemaal eens. Maar ik heb zo'n Lezyne achterlicht die ook zo'n mega pulse optie heeft die Amerikanen nog wel eens overdag voeren uit veiligheid. Dat lijkt me mega irritant en ook onveilig voor andere weggebruikers...laat staan in een groepsritje 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Pierre schreef op woensdag 13 april 2022 @ 07:27:
[...]

Welke fietsstandaard is dat? als ik vragen mag.
Dat is de Feedbacksports Rakk. Opvouwbaar, schakelbaar, en tot pakweg 29x2.1” bruikbaar.

https://www.feedbacksports.com/product/rakk-black/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
ElGreco schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:10:

Ik moet daarbij wel zeggen dat een goed gerichte Garmin Varia of Bontrager Ion Flare RT op het max knipperstand in het donker niet bijzonder prettig is voor de achterliggers. De laagste stand is dan al vel genoeg. Die dingen zijn ook gemaakt voor landen waar je op de hoofdweg moet fietsen waar men met een snelheid van 100km/u op je af rijdt en je echt van heel ver zichtbaar moet zijn. In NL is dit een beetje overkill.

Zo dacht ik een keer dat hulpdiensten met zwaailichten aan, aan de overkant van het huis stonden in het donker. Bleek het een stilstaande bikepacker te zijn met zo'n epilepsie veroorzakende licht aan.
Heeft de huisarts je al door kunnen verwijzen dat je er met iemand over kan praten?

Die epilepsie veroorzaken de lampen hebben een knipper stand voor dag en voor nacht.

Probleem in deze wereld is dat veel mensen wel dure dingen kopen, maar door gebrek aan kunde het niet laten werken zoals het bedoelt is.

Goed voorbeeld hiervan, mijn vader is 67. Die heeft nu een auto met Apple CarPlay en een app op zijn telefoon. The horror.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• ElGreco
mhr-zip schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:25:
[...]

Heeft de huisarts je al door kunnen verwijzen dat je er met iemand over kan praten?
Hoe denk je dat ik hier terecht ben gekomen?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Laatst online: 13:28
ElGreco schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:29:
[...]

Hoe denk je dat ik hier terecht ben gekomen?
"Lees 3 maal daags even in Het grote wielrenervaringtopic"

d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-07 12:54

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P_tPxTZnCGNN2ZfActGsYwPxdj0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rRQ0n3lpLUJger1Z9IwrSWVS.jpg?f=fotoalbum_large

ik rij altijd hiermee...mag dat wel?

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Pagina: 1 ... 394 ... 664 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).