Toch even melden hier: het is me afgelopen zaterdag gelukt om - met nét iets meer dan een jaartje wielrenervaring - de 240km AGR uit te rijden
Ik vond het heel spannend of het zou gaan lukken, maar het is uiteindelijk enorm mee gevallen. Ik zou gaan fietsen met een vriend, maar die was geblesseerd, dus het is 100% een solo-rondje geworden. Getraind volgens het schema van KNWU Fondo, met vermogensmeter.
Tijdens het oefenen had ik wat matige ervaringen gehad, na een rondje Redoute op de laatste grote klim Bois du Beyne (400m à 15%) af moeten stappen en een keer (vrij recent nog) tijdens een vlak ritje van 175km op het eind compleet kapot. Beide ritjes hadden met elkaar gemeen dat ik in het begin vrij veel Z3 had gefietst (210-250W), dus voor de AGR wat meer Z2 gereden (150-210W) en zelfs flinke stukken nog daaronder (vals plat naar beneden of met de wind mee ga je dan toch nog vrij hard).
Op de klimmetjes mezelf beperkt tot Z3. Dat voelde heel frustrerend, heel sloom, iedereen komt je voorbij, en ik kán echt wel sneller, maar ja, ik wilde op het eind genoeg overhouden. Zou je toch niet willen meemaken dat je op de Keutenberg moet afstappen.
Ergens na 130km heb ik vrij diep gezeten, die stomme verzorgingspost wilde maar niet komen ik begon een beetje op te raken. Even langs de kant van de weg pauze gehad, wat dextro's erin, en uiteindelijk kwam toen toch de verzorgingspost vlak voor de Loorberg. Goede pauze gehad, opgefrist, nieuwe proviand gehaald en sanitaire stop. Er kwam even een lekker zonnetje bij en vanaf dat punt ging het eigenlijk weer prima. Ik begon zelfs hier en daar weer mensen voorbij te rijden.
Uiteindelijk probleemloos de Keutenberg opgefietst en toen had ik nog veel te veel energie over. Na de beklimming van de Cauberg nog een eindsprint van 16 seconden 500 W gedaan en met 37 km/u over de finish. Uiteindelijk gemiddelde 23,1. Niets vergeleken bij die grote snelle peletons die je in het begin voorbij razen, maar prima tevreden want ik heb wel eens langzamere en veel kortere rondjes gehad in heuvelachtig gebied. Geweldige ervaring!