Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 393 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:21
Merk wel bij mensen die de grens opzoeken en meerijden met rondje IJsselmeer ed ze op bepaald moment moeite hebben om vast voedsel naar binnen te krijgen.
Merk ik zelf soms ook wel eens bij lange ritten, dat je lichaam geen zin heeft om te kauwen op een reep en die reep er zo ongeveer weer direct uitkomt.
Even stoppen en wat anders eten is dan 'oplossing'.
Ook gelletjes/clif bar blocks werken dan prima voor mij.

En met warm weer kan je last krijgen van je zitvlak, heeft niet direct te maken met zadel/kleding maar gewoon met zweet/schuren.
Zelfs ik merk dan wel eens irritatie.

[ Voor 16% gewijzigd door DDX op 07-04-2022 13:34 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 22:40
Fisico schreef op donderdag 7 april 2022 @ 11:14:
[...]

...........Het grote verschil is dat ik die 42km 3 dagen achterelkaar kan fietsen en dat hardlopen lukt echt niet. Conditie is het probleem ook niet, maar de impact op je gewrichten en alle kleine pezen wel. Ik heb een marathon gelopen en een keer 200km gefietst. Na die fietstocht kon ik de volgende dag alweer op pad en na de marathon kon ik de volgende dag als een pinguïn waggelen, had ik blaren en ontbrak er een teennagel..............
Been there, done that, marathon was in 2016 en die ene teennagel zie er nog steeds niet uit 8)7

Groot verschil tussen wielrennen en hardlopen is dat ik nog nooit spierpijn gehad heb na een rit, zelfs niet na de Marmotte, maar als ik bijvoorbeeld een interval met hardlopen te heftig doe (en weer 's vergeet dat ik 57 ben), strompel ik de volgende dag de trap af met betonnen kuiten, geïrriteerde achillespezen en moet ik voorzichtig zijn met m'n hamstrings. Lekker man hardlopen. Disclaimer is wel dat ik een redelijk toeristisch fietser ben, als iemand HITT zegt, klik ik al uit :+. Als voorbeeld: ik ben (voorzichtig) op weg naar een halve triatlon, maar mijn target daar is 3 uur voor het fetsen. terwijl ik de HM ruim binnen de twee uur wil lopen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:39
Hebben we het hier nou over hardlopen in het wieler topic?? Hardlopen is voor plebs die geen fiets kunnen kopen toch? Laat de velominati het maar niet horen!!

:+

In ander nieuws; wat een absurd harde wind vandaag langs de kust... Het was *eindelijk* droog en zelfs een beetje zonnig, dus ik moest even op de fiets zitten, maar het was gewoon niet te doen. Windkracht 7 met windstoten van 10 volgens de Windy app. Veel zand gehapt ook, halve duintoppen zijn verdwenen :P

[ Voor 48% gewijzigd door Morrar op 07-04-2022 16:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:23
Morrar schreef op donderdag 7 april 2022 @ 15:55:
Hebben we het hier nou over hardlopen in het wieler topic?? Hardlopen is voor plebs die geen fiets kunnen kopen toch? Laat de velominati het maar niet horen!!

In ander nieuws; wat een absurd harde wind vandaag langs de kust... Het was *eindelijk* droog en zelfs een beetje zonnig, dus ik moest even op de fiets zitten, maar het was gewoon niet te doen. Windkracht 7 met windstoten van 10 volgens de Windy app. Veel zand gehapt ook, halve duintoppen zijn verdwenen :P
Hardlopen is voor dieren.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
Dat was gistermiddag ook al.
Wel lekkere pr/top10 tijden gezet op segmentjes.
Maar in bochten had wel iets minder wind mogen staan, was spannend dat fiets die niet onder je uit geblazen werd.

Was wel motiverend om ff lekker door te trappen ;
https://www.strava.com/ac...ments/2946837319817264302

360w trappen voor ruim 10 minuten met wind mee is soms best leuk, kan ook niet vaak daar omdat je meestal wel ergens moet inhouden voor andere fietsers/wandelaars ed.
KOM had er alleen ingezeten als er verkeersregelaar hadden gestaan bij oversteek van weg. (om daar nou blind met 50 overheen te knallen)

[ Voor 8% gewijzigd door DDX op 07-04-2022 16:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:02

Tis toch heerlijk om lekker ontspannen de benen los te fietsen als je een dag ervoor flink gelopen hebt :)
Maar fietsen is idd wel meer "pay to win" >:) (ofja zo denken vooral die renners die liever een paar K meer uitgeven dan een paar KG eraf sporten :) )

Maar ik loop qua tijd denk ik 3x zoveel dan dan ik fiets maar denk dat ik met fietsen al 3x zoveel kwijt ben dan met lopen en dan geef ik ver boven gemiddeld uit aan hardlopen en ver onder gemiddeld aan fietsen (als ik hier zo mee lees)
Idd hier in het binnenland ook best wel wat wind... Net met hardlopen nog een normale fietser ingehaald :P

Maar hopelijk morgen iets minder wind want dan wil ik weer naar het werk m'n benen los fietsen van het hardlopen.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:20

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

DDX schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:12:
[...]

Dat was gistermiddag ook al.
Wel lekkere pr/top10 tijden gezet op segmentjes.
Maar in bochten had wel iets minder wind mogen staan, was spannend dat fiets die niet onder je uit geblazen werd.

Was wel motiverend om ff lekker door te trappen ;
https://www.strava.com/ac...ments/2946837319817264302

360w trappen voor ruim 10 minuten met wind mee is soms best leuk, kan ook niet vaak daar omdat je meestal wel ergens moet inhouden voor andere fietsers/wandelaars ed.
KOM had er alleen ingezeten als er verkeersregelaar hadden gestaan bij oversteek van weg. (om daar nou blind met 50 overheen te knallen)
Laagvliegen over de van Oldenborghweg (hobbelig klinkerpad door de duinen) met gevaar voor eigen leven, ik houd er van >:) . Overigens ken ik iemand die daar wel van de fiets afgeblazen is tijdens een KOM poging.

Ik heb ook ergens een KOM en top-10 noteringen op die bewuste plek O-)

[ Voor 3% gewijzigd door ohno_nl op 07-04-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:39
Geintje hoor van dat hardlopen; kan me voorstellen dat een beetje afwisseling best lekker is. En op de fiets stappen kost weer wat meer tijd inderdaad.

@DDX Qua hard gaan voor de wind; ik vond het inderdaad wel tricky. Met dik 50 de bocht door en een draaiende wind voelde niet heel relaxed... Uiteindelijk paar PRs gereden, maar zeker geen KOMs. Een sprint segmentje ligt ook naast de provinciale weg en ik vermoed dat de top 10 daar in de auto zat; https://www.strava.com/ac...ments/2947121080411126546

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:46

McMiGHtY

- burp -

Qua afstanden...ik ben het wel met ddx mee dat het een kwestie van wennen is...en uiteindelijk meer van hetzelfde. Mijn allereerste fietsritje was 23km..in anderhalf uur..en 100km was ook.best pittig de eerste keer. En de eerste rit die ik met de toerclub meereed ( niet goed kijken op de kalender..ik kan dat) was gelijk een 150km+.. was pittig.

Nu een paar jaar verder en al een paar keer een 200km en een keertje een 300km ritje is een 200km rit eigenlijk niet spannend meer. Ik weet dat ik het kan en zolang ik genoeg blijf eten en drinken is het goed te doen . Om mezelf te blijven uitdagen heb ik me eergisteren ingeschreven voor een 300km tocht.. gewoon omdat het kan.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

En hoever je wil rijden...dat moet iedereen lekker zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Morrar schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:08:
Geintje hoor van dat hardlopen; kan me voorstellen dat een beetje afwisseling best lekker is. En op de fiets stappen kost weer wat meer tijd inderdaad.

@DDX Qua hard gaan voor de wind; ik vond het inderdaad wel tricky. Met dik 50 de bocht door en een draaiende wind voelde niet heel relaxed... Uiteindelijk paar PRs gereden, maar zeker geen KOMs. Een sprint segmentje ligt ook naast de provinciale weg en ik vermoed dat de top 10 daar in de auto zat; https://www.strava.com/ac...ments/2947121080411126546
Volgens mij valt er wel wat te flaggen op dat segment idd.
No way dat je daar met 70km/u gaat fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-09 22:49

Fisico

by Fabian

Tinusvolkel schreef op donderdag 7 april 2022 @ 16:15:

Maar ik loop qua tijd denk ik 3x zoveel dan dan ik fiets maar denk dat ik met fietsen al 3x zoveel kwijt ben dan met lopen en dan geef ik ver boven gemiddeld uit aan hardlopen en ver onder gemiddeld aan fietsen (als ik hier zo mee lees)
Bij mij begint in aantal keer per maand het wielrennen het hardlopen te verdringen. Zeker als het even mooi weer is pak snel de fiets en ik heb dit jaar ook in de winter met minder mooi weer gefietst. Gewoon omdat de groep leuk was. Normaal zou ik dan echt hardgelopen hebben. Qua kosten loopt het natuurlijk helemaal scheef. een a twee paar hardloopschoenen van 100 euro per jaar en een eeuwigheid met dezelfde kleding vs een eindeloze collectie shirts en broeken en wat allemaal nog meer. Voor hardlopen ben ik wel iemand die echt heel weinig uitgeeft voor wielrennen zit ik denk ik aan de andere kant.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfwood
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:29
Ik heb regelmatig gefietst en sinds vorig jaar ook op een gravelbike. Wil dit jaar ook langere afstanden doen van +100 km, maar hoe doen jullie dat met drinken? Enkele liters meenemen in een rugzak? Stoppen bij een supermarkt voor een fles water? Of drink ik gewoon teveel? :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Wolfwood schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:30:
Ik heb regelmatig gefietst en sinds vorig jaar ook op een gravelbike. Wil dit jaar ook langere afstanden doen van +100 km, maar hoe doen jullie dat met drinken? Enkele liters meenemen in een rugzak? Stoppen bij een supermarkt voor een fles water? Of drink ik gewoon teveel? :9
Bidon bij vullen bij de koffiestop.
En bij geen koffiestop: https://drinkwaterkaart.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:49
Bij 100km heb ik zelf over het algemeen wel genoeg aan 2 x 750ml bidons. Maar als je wil bijvullen dan kun je naast de opties van @Kluus ook nog denken aan campings, benzinestations en zelfs begraafplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 13:47
wisselwerking schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:51:
[...]

Bij 100km heb ik zelf over het algemeen wel genoeg aan 2 x 750ml bidons. Maar als je wil bijvullen dan kun je naast de opties van @Kluus ook nog denken aan campings, benzinestations en zelfs begraafplaatsen.
100km vlak of 100km met hoogtemeters maakt ook wel verschil natuurlijk. Ik doe ook wel 3-4 uur met 2 volle bidons. Tegen die tijd doe je vaak ook wel even een korte stop ergens. Nog nooit een drinkwaterpunt gebruikt, lagen niet echt op de route. Meestal inderdaad benzinestations oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:57
Crazy D schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:21:
[...]

27,2 vrij traag noemen en 30 gemiddeld normaal, dan ben je niet met een conditie van 0 begonnen 8)7 Ik kan je vertellen dat dat voor heel veel wielertoeristen echt totaal niet normaal is hoor. En helemaal niet als je net een paar weken fietst (hoewel je niets zegt over de omstandigheden natuurlijk, misschien reed je wel met windkracht 4 mee :P).
Mijn vertrekpunt was leeftijd 47 jaar, behoorlijk corpulent, 98kg op een lengte van 1.91m. Wat betreft lichamelijke beweging deed ik niet zo bijster veel. Ik ben juist gaan fietsen omdat door de Corona lockdown mijn wekelijkse voetbalwedstrijdje in de veteranen klasse niet meer gespeeld mocht worden. Daarnaast deed ik onregelmatig een stukje lopen op een pace van maximaal zo'n 10 km/u. Blijkbaar vormt dat dan een voldoende basis om op een redelijk niveau te starten met fietsen.

Wat betreft de omstandigheden vlakke rit, 20ºC, 73% luchtvochtigheid, lichte Zuiden wind 15km/u en de rit ging hoofdzakelijk richting het Oosten en weer terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03
@Eärwen 100km in 10 weken lijkt me prima te doen, mijn advies zou zijn: let een beetje op hoe je lichaam reageert en neem daarvoor de tijd als dat nodig is. Hoe verteer je de fietshouding, de (langdurige) inspanning, het eten en drinken wat je doet, de combi van je kleding en het weer etc.

Wat @Crazy D beschrijft over gemiddelde snelheid van een (in mijn geval niet echt getrainde) wielertoerist sluit ook aan bij mijn ervaring. Als ik even terugkijk in Strava lijkt het erop dat ik in mijn soloritjes meestal op ongeveer 25 gemiddeld uitkom. Rijden in een groep vs alleen, maar ook de hoeveelheid hindernissen (het zij stoplichten, e-boomers of beklimmingen) op je route zijn denk ik wel belangrijke factoren. Het weer heeft naar mijn idee geen noemenswaardige invloed.

@Wolfwood wat ik doe is een tappunt van drinkwaterkaart opnemen in mijn route en anders een benzinestation of een café. In de winter worden sommige tappunten overigens afgesloten. Met één grote bidon per uur kom ik meestal aardig uit. Als je een ronde van 100+km doet zou ik zeker halverwege een stop doen om lekker bij te tanken (eten en drinken).
Als je gaat gravellen kan je uiteraard ook kiezen voor een camelback rugzak of meer dan twee bidons op de fiets. Zelfs een koelbox op je bagagedrager is denk ik wel goed te praten onder het mom van #gravelculture. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Jesse op 07-04-2022 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hhm... Afgelopen week m'n hydraulische schijfremmen (Shimano 105, R7020) eens ontlucht en van nieuwe (minerale) olie voorzien. Dit process heb ik, voor zover ik zelf kan beoordelen, volgens het boekje uitgevoerd.

Nu heb ik echter de volgende situatie: M'n linkershifter (voorrem) lijkt te 'zweten'/lekken. De fiets staat nu op de trainer, en elke keer als ik terugkeer op de fiets (tussenpozen van 2-3 dagen) zie ik wat vocht op de hoods.

Gisteren heb ik de hood opgetild en een filmpje gemaakt van de situatie bij inknijpen van de voorrem:
https://photos.app.goo.gl/jSyXKfXeqKkg1Q6FA

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Het lijkt via een ontluchtingskanaal oid te ontsnappen, maar ik weet te weinig van de interne delen om te kunnen zeggen of dat überhaupt kan.

Op dit moment voelt de rem nog zoals deze zou moeten voelen, maar als het systeem zo elke dag een of meerdere druppels olie verliest, kan dat natuurlijk nooit lang goed gaan.

[ Voor 8% gewijzigd door Smultie op 08-04-2022 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:24
Kluus schreef op donderdag 7 april 2022 @ 19:44:
[...]

Bidon bij vullen bij de koffiestop.
En bij geen koffiestop: https://drinkwaterkaart.nl/
Die drinkwaterkaart is inderdaad handig. Wat ook helpt is vooraf even die kaart bekijken, vooral als je een route gaat rijden die niet je standaardrondje is - daarop weet ik de waterpunten inmiddels blindelings te vinden. Het geeft een beetje een idee van waar je water kan bijvullen.

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:17
Je kan de grotere bidons nemen, van 950ml. Dan kan je in je 2 bidonhouders as bijna 2 liter kwijt. Tenzij je er écht een enorme workout van maakt moet je het daar wel mee redden toch? Zelf heb ik er net een gekocht bij decathlon voor een paar euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:12
Jesse schreef op donderdag 7 april 2022 @ 21:51:
Als je gaat gravellen kan je uiteraard ook kiezen voor een camelback rugzak of meer dan twee bidons op de fiets. Zelfs een koelbox op je bagagedrager is denk ik wel goed te praten onder het mom van #gravelculture. :+
Waarom geen camelbak rugzak of hydro heuptas op een racefiets? Ik heb jaren met MTB gereden, ritten van +8u in de Ardennen en ben dus de camelbak rugzak gewoon. Ik had voor de kortere ritten een kleine rugzak (hydrobak light) van +/- 1,5l en heb die al op de racefiets ook gedragen, als ik tijdens heel warm weer ging fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert74
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 13:15
kwiebus schreef op donderdag 7 april 2022 @ 20:30:
[...]

Mijn vertrekpunt was leeftijd 47 jaar, behoorlijk corpulent, 98kg op een lengte van 1.91m. Wat betreft lichamelijke beweging deed ik niet zo bijster veel. Ik ben juist gaan fietsen omdat door de Corona lockdown mijn wekelijkse voetbalwedstrijdje in de veteranen klasse niet meer gespeeld mocht worden. Daarnaast deed ik onregelmatig een stukje lopen op een pace van maximaal zo'n 10 km/u. Blijkbaar vormt dat dan een voldoende basis om op een redelijk niveau te starten met fietsen.

Wat betreft de omstandigheden vlakke rit, 20ºC, 73% luchtvochtigheid, lichte Zuiden wind 15km/u en de rit ging hoofdzakelijk richting het Oosten en weer terug.
Als je 10 km/h kon hardlopen met 98kg aan massa, dan lever je een vermogen van ca. 272 watt. Als je dan op het vlakke op een fiets gaat zitten dan kom je m.i. best goed vooruit.

Om goed in de bergen te kunnen fietsen moet uiteraard het gewicht naar benenden. Desalnietemin lijkt mij 30km/h fietsen na een paar maanden training wel haalbaar met jouw wattage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:22

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

DDX schreef op donderdag 7 april 2022 @ 17:20:
[...]

Volgens mij valt er wel wat te flaggen op dat segment idd.
Nog nooit in verdiept, maar hoe kun je dergelijk prestaties flaggen?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Laatst online: 15:22

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Een 100km rit combineer ik meestal met een lunch (lees: worstenbrood) onderweg.
Op de fiets een bidon van 750ml en bij de lunch 500ml icetea.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:47
Smultie schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 07:48:
Hhm... Afgelopen week m'n hydraulische schijfremmen (Shimano 105, R7020) eens ontlucht en van nieuwe (minerale) olie voorzien. Dit process heb ik, voor zover ik zelf kan beoordelen, volgens het boekje uitgevoerd.

Nu heb ik echter de volgende situatie: M'n linkershifter (voorrem) lijkt te 'zweten'/lekken. De fiets staat nu op de trainer, en elke keer als ik terugkeer op de fiets (tussenpozen van 2-3 dagen) zie ik wat vocht op de hoods.

Gisteren heb ik de hood opgetild en een filmpje gemaakt van de situatie bij inknijpen van de voorrem:
https://photos.app.goo.gl/jSyXKfXeqKkg1Q6FA

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Het lijkt via een ontluchtingskanaal oid te ontsnappen, maar ik weet te weinig van de interne delen om te kunnen zeggen of dat überhaupt kan.

Op dit moment voelt de rem nog zoals deze zou moeten voelen, maar als het systeem zo elke dag een of meerdere druppels olie verliest, kan dat natuurlijk nooit lang goed gaan.
ik zal je shifter eerst eens goed schoonmaken met een sterke ontvetter (remreiniger oid) en dan later even weerkijken het is precies een hoekje waar het zich kan ophopen en na schoonmaken lijkt het dan vaak schoon en droog maar is het het toch niet wat je later weer terug ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
bert74 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:35:
[...]

Als je 10 km/h kon hardlopen met 98kg aan massa, dan lever je een vermogen van ca. 272 watt. Als je dan op het vlakke op een fiets gaat zitten dan kom je m.i. best goed vooruit.

Om goed in de bergen te kunnen fietsen moet uiteraard het gewicht naar benenden. Desalnietemin lijkt mij 30km/h fietsen na een paar maanden training wel haalbaar met jouw wattage.
6 min/km en 10 km. Dus dat is 1 uur dat vermogen kunnen leveren en bij hardlopen kan je niet even je benen stilhouden.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Laatst online: 16-09 18:14
RigolleM schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:22:
[...]

Waarom geen camelbak rugzak of hydro heuptas op een racefiets? Ik heb jaren met MTB gereden, ritten van +8u in de Ardennen en ben dus de camelbak rugzak gewoon. Ik had voor de kortere ritten een kleine rugzak (hydrobak light) van +/- 1,5l en heb die al op de racefiets ook gedragen, als ik tijdens heel warm weer ging fietsen.
Omdat je op een MTB veel meer rechtop zit tov een racefiets.
Het gewicht op je rug zal er dan voor zorgen dat of je handen/polsen of je onderrug sneller vermoeid zullen raken.
Een heuptas zou misschien nog wel kunnen, maar ik rijd liever met zo min mogelijk dingen op mijn lichaam. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:19
Iemand ervaring met het Prime Doyenne Aero stuur? Ik zou graag een nieuw stuur willen met een korte reach die wat smaller is (38 of 40 cm, voorkeur gaat uit naar 38) dan mijn huidige stuur (42 cm). Aero stuur puur voor de looks! Stiekem twijfel ik nog wel of dit stuur niet 'to much' gaat zijn op mijn endurance fiets (Cube Attain SL gray).

Ik heb ook naar de Pro vibe aero (aluminium) gekeken, deze vind ik ook mooi en is kwa aero looks net wat neutraler maar helaas wat slechter beschikbaar en ook wat duurder. Het materiaal is wel wat hoogwaardiger dan het stuur van Wiggle.

Er zijn mooiere aero stuurtjes te krijgen zoals die van zipp maar die liggen echt buiten mijn budget of de reach is te lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
magic_nl schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:58:
[...]

Nog nooit in verdiept, maar hoe kun je dergelijk prestaties flaggen?
rit aanklikken en dan links de 3 puntjes en flag kiezen
kan je reden opgeven en dan is rit geflagged.

krijg je alert van als jouw rit geflagt is en dan kan heb je keus of croppen (als je bijvoorbeeld stuk met auto hebt gereden, veel mtb'ers laten rit doorlopen) of zeggen dat het wel klopt.
volgens mij kan het dan nog een 2e keer geflagt worden en dan kijkt een strava iemand ernaar.

Ik heb een paar kom's naar provincialeweg/trein (castricum->uitgeest bijvoorbeeld) en dan krijg je regelmatig kom afgepakt melding en mag je die rit even flaggen.

[ Voor 12% gewijzigd door DDX op 08-04-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
[...]

Ik dacht ooit ergens gelezen te hebben dat je vermogens tussen fietsen en hardlopen niet kan vergelijken.
(verder is het bij hardlopen altijd een berekend vermogen en bij fietsen een gemeten)
Maar je kan de berekende vermogens bij het hardlopen wel prima gebruiken om op te trainen aangezien ze veel constanter zijn dan snelheid of hartslag.

Hier is bijvoorbeeld mijn criticalpower (runners FTP volgens de Stryd) 388W maar m'n fiets FTP is toevallig precies 100W lagen (288W dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Tinusvolkel schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:29:
[...]

Hier is bijvoorbeeld mijn criticalpower (runners FTP volgens de Stryd) 388W maar m'n fiets FTP is toevallig precies 100W lagen (288W dus)
Bij hardlopen is de efficiency factor dan ook veel belangrijker dan bij het fietsen. Die pods zijn dan ook verre van accuraat (van persoon tot persoon) terwijl powermeters voor de fiets dat wel zijn.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Laatst online: 16-09 21:16

joker1977

Tweakert

Michaelg schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:33:
[...]

Bij hardlopen is de efficiency factor dan ook veel belangrijker dan bij het fietsen. Die pods zijn dan ook verre van accuraat (van persoon tot persoon) terwijl powermeters voor de fiets dat wel zijn.
Is het niet zo dat bij hardlopen ook veel meer spieren gebruikt waardoor dat vermogen (ook) door veel meer spieren wordt geleverd gedurende de loopbeweging ?

Alleen daardoor zou ik verwachten dat hardloop-vermogens gemiddeld genomen hoger zijn dan fiets-vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Ik gebruik m'n op ook vooral voor de accurate en responsieve snelheid / afstand bepaling. Vermogens kijk ik bij het lopen minder naar.

Maar nu weer ontopic (weet eigenlijk niet of dit in het fiets of fietskleding topic moet) maar heb iig akkoord gekregen voor een extra laptop dus kan nu opzoek naar een (frame)tas waar alleen een lange spijkerbroek, tshirt (ja die draag ik ook de hele winter door :) ) en waar een paar sokken en boxershort in past.

Dus iemand tips? (dat er bijvoorbeeld 1 bidon houder wegvalt is voor woon werk ritjes geen probleem.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:55
Tinusvolkel schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:30:
Ik gebruik m'n op ook vooral voor de accurate en responsieve snelheid / afstand bepaling. Vermogens kijk ik bij het lopen minder naar.

Maar nu weer ontopic (weet eigenlijk niet of dit in het kleding of fietskleding topic moet) maar heb iig akkoord gekregen voor een extra laptop dus kan nu opzoek naar een (frame)tas waar alleen een lange spijkerbroek, tshirt (ja die draag ik ook de hele winter door :) ) en waar een paar sokken en boxershort in past.

Dus iemand tips? (dat er bijvoorbeeld 1 bidon houder wegvalt is voor woon werk ritjes geen probleem.)
Ik blijf bij de rugzak optie. Vind het toch minder fijn om een tas aan de fiets te hebben (veel invloed op de handeling en gevoel van het frame naar mijn mening). Een aantal tassen geprobeerd (zonder bagagedrager stabilisatie) en dat beweegt mij toch teveel 8)7

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18:12
NewbieNeo schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:22:
[...]

Omdat je op een MTB veel meer rechtop zit tov een racefiets.
Het gewicht op je rug zal er dan voor zorgen dat of je handen/polsen of je onderrug sneller vermoeid zullen raken.
Een heuptas zou misschien nog wel kunnen, maar ik rijd liever met zo min mogelijk dingen op mijn lichaam. :)
Ik reageer op 'Als je gaat gravellen kan je uiteraard ook kiezen voor een camelback rugzak', en dan zit je volgens mij niet zo veel anders dan op een racefiets. Plus die hydrobak light weegt nog geen 500g en doe daar max 1 l = kg water in, dus dat maakt volgens mij ook niet zo veel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
scraemus schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:35:
[...]

Ik blijf bij de rugzak optie. Vind het toch minder fijn om een tas aan de fiets te hebben (veel invloed op de handeling en gevoel van het frame naar mijn mening). Een aantal tassen geprobeerd (zonder bagagedrager stabilisatie) en dat beweegt mij toch teveel 8)7
Heb je vooral XXL zadeltasjes getest? of ook tassen die in je frame zitten?
Lees veel goede dingen over de BBB Cycling Middle Mate en het lijkt dat je die goed vast kan zetten dus hopelijk weinig zal bewegen.

Maar verder nog tips voor welke rugzak want misschien is dat ook nog wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:16
joker1977 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:58:
[...]

Is het niet zo dat bij hardlopen ook veel meer spieren gebruikt waardoor dat vermogen (ook) door veel meer spieren wordt geleverd gedurende de loopbeweging ?

Alleen daardoor zou ik verwachten dat hardloop-vermogens gemiddeld genomen hoger zijn dan fiets-vermogens.
ja zeker. dat heb je bv ook met roeien, dan gebruik je ook je armen en benen en produceer je ook meer vermogen.
scraemus schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:35:
[...]

zo'n ramp is het ook niet hoor, ik heb ook wel eens een ritje met rugzak gedaan, op de MTB regelmatig. Maar in beide gevallen moet het wel een goede reden hebben, dat kan bv zijn dat je meer spullen,eten en drinken mee wilt nemen dat dat je op je fiets en zakken gepropt krijgt. Op de MTB kan het ook nog makkelijker zijn om uit een rugzak te drinken dan uit een bidon. Als je bv weinig kans hebt om een bidon te pakken, dan heeft een rugzak ook toeevoegde waarde.

Maar bij voorkeur rij ik ook zo licht mogelijk, op de racefiets met een zadeltasje met biba, co2 en kleine multitool en 2 grote bidons, daar kom ik best een eind mee. En op de mountain bike bij voorkeur wat spullen in de auto en dan bv een nieuwe bidon pakken na 1 rondje, maar dat is weer afhankelijk van waar je rijdt..solo en 1 grote ronde ergens pak ik altijd de rugzak

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
Tinusvolkel schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:32:
[...]

Lees veel goede dingen over de BBB Cycling Middle Mate en het lijkt dat je die goed vast kan zetten dus hopelijk weinig zal bewegen.

Maar verder nog tips voor welke rugzak want misschien is dat ook nog wel een optie.
XXL zadel tassen, frame tas tussen de fiets schijnt vaak irritatie te geven tijdens het fietsen door schuren (bij wat dikkere bepakking, in mijn geval bijvoorbeeld de lunch bakjes). Ik fiets nu met een cheap ass Lidl rugzak die het voor mij prima doet. Is overigens niet waterdicht zonder de bijgeleverde hoes (die vaak van de rugzak afwaait waardoor ik hem gewoon niet gebruik) maar ik heb het voordeel dat ik 1 dag per week met de auto kan en dan gewoon al mijn schone kleren mee kan nemen voor de rest van de week (wat ik niet draag ligt in mijn kluisje)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
www.tailfin.cc

Rugzak op mtb zal iets minder irritant zijn omdat je op een mtb minder diep zit.
Maar een rugzak op de racefiets, prima voor 10km en als het echt moet iets langer.
En dan zie je soms bij een brm300 rit gewoon mensen rijden met een touwtjesrugzak :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
DDX schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:04:
www.tailfin.cc

Rugzak op mtb zal iets minder irritant zijn omdat je op een mtb minder diep zit.
Maar een rugzak op de racefiets, prima voor 10km en als het echt moet iets langer.
En dan zie je soms bij een brm300 rit gewoon mensen rijden met een touwtjesrugzak :o
ligt er ook aan wat er allemaal in zit.. een drinkzak is qua gewicht mischien wel aanzienlijk, maar wordt wel minder gedurende de rit. Maar ook de druk op je ruggengraat is wel acceptabel met een drinkzak.

Ik heb een osprey viper voor op de mtb, en die heeft best een slim rugpand, een mesh met daarachter een profiel wat nog wat luchtstroom doorlaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siUBDRMM0VSTCui_kf0GnSwTMKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DuXuqeIltr5eYu9TO0y2BebV.jpg?f=fotoalbum_large

Voor woon-werk (in principe 4 korte ritjes op een dag van en naar het station op een brompton) gebruik ik een osprey momentum.
Dat gaat in principe prima (de brompton die ik heb is met een laag (s) stuur, dus relatief diep voor een vouwfiets). Maar inderdaad, ik heb deze tas ook een keer op de racefiets meegenomen, met laptop erin, kleding, schoenen, veel teveel zooi en dat was met 2x50 km -niet- relaxed, met name de het platte vlak van de laptop drukt gewoon te hard tegen je ruggengraat aan (mede door de rest van het gewicht in de tas en de houding op de racefiets).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xx3eD9wVSlAhCECLiXSiO2cbmls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EV0WljLlv8133ahKdA8mXgr6.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben wel van plan om wat vaker de racefiets naar kantoor te pakken en twijfel nog hoe dat te doen, de laptop moet toch mee, ik kom niet vaak meer op kantoor (meer thuis en klant), dus extra spullen op kantoor laten is ook niet echt een optie..

wat zou de beste tailfin optie zijn, waar een laptop + wat kleding in past? de keuze is reuze ( en de prijzen zijn ook behoorlijk )

moet je dan denken aan een combinatie van deze 2 ofzo:
zijtas: https://www.tailfin.cc/pr...-side-bag/?v=796834e7a283
rack: https://www.tailfin.cc/pr...lloy-rack/?v=796834e7a283

[ Voor 13% gewijzigd door Prulleman op 08-04-2022 14:27 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
DDX schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:04:
www.tailfin.cc

Dat vond ik voor mijn 14 km heen en 14 km terug WW verkeer toch wat aan de dure kant :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Ik denk idd dat wat je zelf linkt het handigst is.
En voor andere ritten koop je er dan nog een topbag bij zodat gewicht netjes in midden zit.

Ik heb zelf de aeropack maar laptop daarin gaat lastig worden,kleine laptop misschien maar onhandig want past er niet direct plat in. dus zou je hem in kleding moeten wikkelen ed.

En ja tailfin is prijzig maar erg degelijk.
En binnen 10 seconde ofzo van je fiets te verwijderen als je zonder tas wilt fietsen.

[ Voor 10% gewijzigd door DDX op 08-04-2022 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
vind het wel echt aan de prijs .... en het is ook niet dat ik er elke week mee ga rijden, eerder 1 x per maand en dan niet in winter...

Zijn er nog acceptabele (goedkopere) alternatieven? ik snap dat het dan allemaal wat minder smooth vastklikt en wellicht net wat meer wiebelt enzo, maar 400+ euro geef ik liever ergens anders aan uit :D

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Zoiets ? :

https://www.tubus.com/en/...ubus-product/logo-classic

https://www.bike24.com/luggage-carriers-racks.html

Ik heb in 2019 trouwens 294 euro betaald voor de aeropack carbon
die kost nu 100 euro meer, iets met inflatie zullen we maar zeggen.
Maar zou het er nogsteeds voor uitgeven, ook al zou ik hem alleen voor lange ritten gebruiken en niet voor de woon-werk vervoerritjes.

[ Voor 49% gewijzigd door DDX op 08-04-2022 14:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 15-09 22:40
Fietsen is voor ex-hardlopers die het het hardlopen niet aankunnen >:) (en tri-atleten zijn de enige die niet verdrinken :+ )

Ennuh Camelbag @Wolfwood ? Dat mag alleen als je geen bib hebt maar zo'n fladderende unit

Zondag wil ik de eerste combi training starten, 50km fietsen met 15 km (of hoe ver ik verantwoord acht) hardlopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:47
(jarig!)
Hard lopen moet je doen wanneer je achterna gezeten wordt
Zwemmen moet je doen wanneer je verdrinkt
Fietsen doe je voor je plezier.

En no-way dat ik op mijn racer met een rugzak fiets. Ok, bij hoge uitzondering wel eens gebruikt om een boodschap op te pikken. Daarvoor gebruik ik een 4 euro rugzak van de Decathlon die zelfs in je jersey pocket kan.

Gravel / bikepacking kan ik nog inkomen vanwege de ultra afstanden en onvlakke ondergrond.
Dat is ook de reden waarom ik op MTB vrijwel altijd met een camelbak weg ben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-09 14:34

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Tinusvolkel schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:32:
[...]

Ik heb persoonlijk prima ervaringen met de saddle packs van Apidura. Voor stabiliteit wel belangrijk om de tas 'vast' in te pakken maar met kleding lukt dat aardig. De kleinere variant (9L) is in principe groot genoeg voor de hoeveelheid kleding die je aangaf. Ik heb de medium variant van de Apidura Expedition Saddle Pack (14L) en dat is zelfs genoeg voor een minimalistische fietsvakantie (zonder bivvy, gewoon trekkershut/hotel pakken).

Het is ietsje meer werk dan een rugzak, maar als je een behoorlijk diepe zit hebt wordt een rugzak heel snel heel naar. Ik heb jaren geleden wel een keer 120km gefietst met een Ortlieb messenger rugzak, en het ging, maar ik ga het niet nog een keer doen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rsshb9J60a3Fl7tZ2jh5W4pRm-M=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/3AhjgT0TCDhRrxzG2BckXZZQ.gif?f=fotoalbum_large

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
[...]

Hardlopen is wel heel veel zwaarder dan fietsen. 1 uur lopen met 10 km/u per is voor mij toch echt wel de max. Als ik naar mijn power curve kijk kan ik wel 2 uur fietsen op 267W.

Voor 30km/u op het vlakke hoef je inderdaad niet bijster veel vermogen te trappen, afhankelijk van de omstandigheden kom ik tot nu toe uit tussen de 190W en 230W. Mijn 4 uur power (indoor non-stop) is 234W, dus dat betekent dat ik die 30km/u eigenlijk altijd wel kan halen op ritten van 100km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
Frenz64 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:12:
[...]

Fietsen is voor ex-hardlopers die het het hardlopen niet aankunnen >:) (en tri-atleten zijn de enige die niet verdrinken :+ )

Ennuh Camelbag @Wolfwood ? Dat mag alleen als je geen bib hebt maar zo'n fladderende unit

Zondag wil ik de eerste combi training starten, 50km fietsen met 15 km (of hoe ver ik verantwoord acht) hardlopen.
Ik sta ingeschreven voor een triathlon, maar thank the lord is het een relay en hoef ik alleen te fietsen *O* :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
kwiebus schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:57:
[...]

Hardlopen is wel heel veel zwaarder dan fietsen. 1 uur lopen met 10 km/u per is voor mij toch echt wel de max. Als ik naar mijn power curve kijk kan ik wel 2 uur fietsen op 267W.

Voor 30km/u op het vlakke hoef je inderdaad niet bijster veel vermogen te trappen, afhankelijk van de omstandigheden kom ik tot nu toe uit tussen de 190W en 230W. Mijn 4 uur power (indoor non-stop) is 234W, dus dat betekent dat ik die 30km/u eigenlijk altijd wel kan halen op ritten van 100km.
Behalve als we een paar bergen op het parcours gooien })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

kwiebus schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:57:
[...]

Je fietst niet vaak tegenwind zeker? :+

Ik ben tijdens het fietsen eigenlijk nooit echt bezig met snelheid. Kwaliteit van wegdek, heuvels, maar vooral wind hebben teveel impact om me blind te gaan staren op een bepaald gemiddelde. Op de default view van mijn ELEMNT (route) staat snelheid niet eens in beeld. Onderweg is het een kwestie van trappen, achteraf zie ik wel hoe hard dat dan was. En soms betekent dat dat een 60km rondje getorpedeerd wordt door ZW5 en je het met 26km/h gehad hebt, en andere keren zit het mee en rijd je het zelfde rondje op je gravelracer met 38mm banden tegen een slordige 30 in het uur ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:38:
[...]
zo'n ramp is het ook niet hoor, ik heb ook wel eens een ritje met rugzak gedaan, op de MTB regelmatig. Maar in beide gevallen moet het wel een goede reden hebben, dat kan bv zijn dat je meer spullen,eten en drinken mee wilt nemen dat dat je op je fiets en zakken gepropt krijgt. Op de MTB kan het ook nog makkelijker zijn om uit een rugzak te drinken dan uit een bidon. Als je bv weinig kans hebt om een bidon te pakken, dan heeft een rugzak ook toeevoegde waarde.

Maar bij voorkeur rij ik ook zo licht mogelijk, op de racefiets met een zadeltasje met biba, co2 en kleine multitool en 2 grote bidons, daar kom ik best een eind mee. En op de mountain bike bij voorkeur wat spullen in de auto en dan bv een nieuwe bidon pakken na 1 rondje, maar dat is weer afhankelijk van waar je rijdt..solo en 1 grote ronde ergens pak ik altijd de rugzak
Het ging toch over woon-werk? Dus dan heb je per definitie een goede reden ;).

@Tinusvolkel de voorkeuren verschillen maar ik heb zijtassen geprobeert aan een baggagedrager op mijn gravelracer maar dat vond ik he-le-maal niks. Ik ben snel weer terug gestapt naar een rugzak voor woon-werk. centralere tassen zoals een XXL zadeltas of frametas zullen wat beter werken maar zoals @scraemus vind ik dat "dode" gewicht aan de fiets niet prettig. Ik snap die tassenfetish in de gravelscene dan ook niet echt. ;)

Misschien is het een afwijking vanuit het MTBen maar als je het gewicht op je rug hebt kan je tenminste zelf bepalen waar je het zwaartepunt legt en hou je je fiets zelf lekker licht en manuevreerbaar. Overigens zit ik op mijn XC MTB ongeveer net zo diep als op mijn racer "on the hoods", als je een goede stabiele rugzak hebt maakt dat ook niet uit volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Kluus schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:53:
[...]

Het ging toch over woon-werk? Dus dan heb je per definitie een goede reden ;).
Volgens mij liep er ook nog een drinkrugzak discussie waar ik tussendoor ben gaan vragen O-)
@Tinusvolkel de voorkeuren verschillen maar ik heb zijtassen geprobeert aan een baggagedrager op mijn gravelracer maar dat vond ik he-le-maal niks. Ik ben snel weer terug gestapt naar een rugzak voor woon-werk. centralere tassen zoals een XXL zadeltas of frametas zullen wat beter werken maar zoals @scraemus vind ik dat "dode" gewicht aan de fiets niet prettig. Ik snap die tassenfetish in de gravelscene dan ook niet echt. ;)

Misschien is het een afwijking vanuit het MTBen maar als je het gewicht op je rug hebt kan je tenminste zelf bepalen waar je het zwaartepunt legt en hou je je fiets zelf lekker licht en manuevreerbaar. Overigens zit ik op mijn XC MTB ongeveer net zo diep als op mijn racer "on the hoods", als je een goede stabiele rugzak hebt maakt dat ook niet uit volgens mij.
Hmm zoals ik lees begaan de meeste hier eerst een miskoop voordat ze toch weer over gaan op een rugzak... maar toch wel ik het wel testen aangezien ik bijna niks hoef mee te nemen. Dus waarschijnlijk kan ik over een tijdje meepraten :)

Acties:
  • +47 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 12:27
Tijdje niks meer gepost, maar mijn nieuwe fiets is wel een goede reden denk ik ;)

Afbeeldingslocatie: https://cycle2day.nl/CK/image/2022/04/scott2_bewerkt.jpg

Kapje balhoofd inmiddels ook gemonteerd. Gewicht zoals afgebeeld: 6,98 kg voor een maatje 58.

Afmontage: Ultegra 12sp Di2, Berk zadel, Scott ICS Creston stuur/stuurpen combo, Galfder schijven, Tune bidonhouders. Wielen zijn handgespaakte 45 mm met Extralight naven met Schwalbe One 28 mm tubeless banden. Powermeter Assioma Favero (pedalen).

[ Voor 32% gewijzigd door havana op 08-04-2022 20:05 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 12:24
havana schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:01:
Tijdje niks meer gepost, maar mijn nieuwe fiets is wel een goede reden denk ik ;)

[Afbeelding]

Kapje balhoofd inmiddels ook gemonteerd. Gewicht zoals afgebeeld: 6,98 kg voor een maatje 58.

Afmontage: Ultegra 12sp Di2, Berk zadel, Scott ICS Creston stuur/stuurpen combo, Galfder schijven, Tune bidonhouders. Wielen zijn handgespaakte 45 mm met Extralight naven met Schwalbe One 28 mm tubeless banden. Powermeter Assioma Favero (pedalen).
Kom je nou hier ook iedereen jaloers maken? 😉

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• havana
ElGreco schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:11:
[...]

Kom je nou hier ook iedereen jaloers maken? 😉
Haha moet je maar niet van die mooie wielen spaken ;)

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärwen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:39
Bedankt voor de adviezen die ik tot heden heb ontvangen!

Net mijn eerste fietstochtje gedaan. Was niet het beste idee met dit weer, veel te veel wind en afschuwelijk koud.

Vanaf welke minimum temperatuur gaan jullie fietsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• havana
Eärwen schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 20:13:

Net mijn eerste fietstochtje gedaan. Was niet het beste idee met dit weer, veel te veel wind en afschuwelijk koud.

Mijn record is -10. Maar dan moet het wel droog zijn.

Kouder dan dat ligt er waarschijnlijk ijs en sta ik op het ijs :+

Vond het vandaag niet zo heel koud. Had alleen een Gabba en een lange thermo aan dat was voor mij als koukleum goed te doen. En oh ja, ook nog beenstukken en winterschoenen. En lange handschoenen en een buff. Eigenlijk dus toch best veel als ik zo opschrijf :P

[ Voor 21% gewijzigd door havana op 08-04-2022 20:18 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Als ik me ertegen kan kleden en het is veilig fiets ik buiten. In de praktijk betekent dat dat ik bij droog weer wel onder het vriespunt kan. Mijn astma wordt dan eerder de beperking dan kou. Regen vind ik irritant, maar als het warm genoeg is kan het best. Ik ga sowieso niet schuilen voor een bui; gewoon harder trappen. Qua wind heb ik het bij 5 Bft wel een beetje gehad; ik heb ook nog een indoor setup.

Mijn 'worst weather ever' rit was ongeveer 2ºC met een opstekende lentestorm met zware regen en hagel.. en dat 2,5 uur lang :+ Gevalletje: weerbericht was full of lies want het zou droog en 10ºC zijn :-(

[ Voor 12% gewijzigd door Whieee op 08-04-2022 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:21

[Afbeelding]

Morgen in Limburg mooie gelegenheid om uit te proberen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 14:53
[b]R0y. in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
Ik heb ook naar de Pro vibe aero (aluminium) gekeken, deze vind ik ook mooi en is kwa aero looks net wat neutraler maar helaas wat slechter beschikbaar en ook wat duurder. Het materiaal is wel wat hoogwaardiger dan het stuur van Wiggle.
Hee! Die heb ik! Eerst als tijdelijk stuurtje, maar hij bevalt eigenlijk wel.

Is wel alleen aan te raden als je Di2 of draadloze shifters hebt. Er is m.i. relatief weinig plek voor kabels in het stuur, en het pad dat je kabels afleggen is niet ideaal voor een schakelkabel+buitenkabel.

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Salteh
DDX schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:49:
Zoiets ? :

https://www.tubus.com/en/...ubus-product/logo-classic

https://www.bike24.com/luggage-carriers-racks.html

Ik heb in 2019 trouwens 294 euro betaald voor de aeropack carbon
die kost nu 100 euro meer, iets met inflatie zullen we maar zeggen.
Maar zou het er nogsteeds voor uitgeven, ook al zou ik hem alleen voor lange ritten gebruiken en niet voor de woon-werk vervoerritjes.
Zoiets doe ik. Je moet het niet doen voor de looks, maar werkt voor mij prima op woon-werk ritjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V40nD-O2SyPkf-Vfngaspo19R1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i3OhXv0XSTE2RZZfZS1AUnSG.jpg?f=fotoalbum_large

De tassen kunnen allebei nog twee keer zo hoog worden, en ik heb er vorige maand ook nog 5kg extra per tas in gepropt aan speelgoed voor vluchteling-kindjes.

Mijn bagagedrager is https://www.axiomgear.com...cks/streamliner-disc-dlx/
Ik heb geen bevestigingspunten voor een bagagedrager op mijn woon-werk fiets, dus ik heb een zadelpenklem met 2 ingebouwde ogen/bevestigingspunten gekocht.
Deze drager kan toevallig door de quick release, maar dat werkte minder lekker met de derailleur die nu op de fiets zit. Hij zit daarom niet op de quick release, maar met p-klemmen aan het frame bevestigd.
Dat heeft ook als voordeel dat de bagagedrager er niet af moet als ik een keer een lekke band heb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 20:53
Op zoek naar de gouden tip…

Vorig jaar een nieuwe Scott aangeschaft maar ook al sinds die eerste dag een vreselijk irritant getik. Getik komt van vooraan, is constant aanwezig tenzij ik de bandendruk op 6 bar of hoger zet, dan komt het getik niet voor. Reeds het voorwiel gedemonteerd en de steekas opnieuw gesmeerd, geen verbetering. Onlangs ook de buitenband vervangen door een nieuw exemplaar maar geen verbetering.

Ligt het aan de spaakspanning? Zou mij verwonderen want na 5k kilometers zou deze moeten afzwakken?
Velglint vervangen? Ik rij niet tubeless dus misschien kan ik deze eens verwijderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:36
Een aantal maanden terug had ik aangegeven dat ik aan het oriënteren ben op een andere fiets. Ik fiets op dit moment nog op een Koga Kimera Road (AL) maat 66. Achteraf denk ik dat deze fiets te “groot” voor mij is. Ik kan op zich wel diep zitten maar niet gestrekt. M’n stuurpen heeft daarom maar een lengte van 90mm.

Ik ben op zoek naar een kort en hoog frame. Iets wat ik niet helemaal terug kan vinden in mijn huidige fiets.

Ik had me oog laten vallen op de Cube C:62 Race, echter gaf een andere Tweaker terecht aan dat naast de stack en reach ook de lengte van de zadelbuis belangrijk is (gezien m’n lange benen). Daarom valt de C:62 af omdat de zadelbuis een lengte heeft van 56cm. Als de standaard zadelpen überhaupt al lang genoeg is, steekt er een gigantisch mast uit het frame. Niet super mooi.

Nu is mijn oog gevallen op de Pinarello Paris, een fiets die ik hier nog niet ben tegengekomen. Een zadelbuis van 59cm, reach van 393mm en een stack van 625mm. Verder vind ik het ook wel een mooi en bijzondere fiets.

Hier de vergelijking:
https://geometrygeeks.bik...pinarello-paris-2021-600/

Al met al een mooie fiets, toevallig iemand die dit model heeft?

Mijn gegevens:
Bbl: 97cm (nogmaals gemeten)
Lengte: 199cm

Just do it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Ok, om te bewijzen dat ik het ook echt wel serieus geprobeert heb:
Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/mUjePMvsWDm3nrtbrnuWNibMH8ow5kJNbfSp6_PqW3U-2048x1536.jpg

Een miskoop wil ik het ook niet noemen hoor, dit soort dingen moet je gewoon eens proberen vind ik en soms pakt het goed uit en soms (persoonlijk) minder. Voor al die benzine die ik uitspaar met woon-werk fietsen kan ik best eens wat uitproberen op fietsgebied :).

Op die Nuroad past een simpel tubus dragertje en verder heb ik wel alle spullen liggen voor als ik het nog eens wil proberen of toch eens op een fiets vakantie wil ofzo. Destijds probeerde ik ook offroad te rijden met deze setup en dat was het gewoon niet echt :D.

Een ander voordeel van een rugzak (voor mij) is dat ik die 's-avonds klaar kan zetten en dat ik dan in de ochtend, afhankelijk van het weer, nog kan kiezen of ik de woon-werk fiets, de "echte" racer of de MTB pak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Salteh
Mag ook hoor :-).

Zelf moest ik echt een bagagedrager (vond ik), want mijn vorige laptop was nogal zwaar (niet alleen de specs, ook fysiek -,-) en off-roaden doe ik dan weer niet tijdens m'n commute :)

Nu doe ik de laptop in de ene tas, samen met een paar schoenen.
In de andere tas zitten m'n schone kleren en handdoek.

Vroeger, lang voor "de Corona", had ik een kluisje op kantoor, ging ik elke dag en liet ik daar ook wel eens m'n laptop achter.

Maar ja, nu ga ik nog maar twee keer per week en in de avond gebruik ik m'n laptop ook wel eens om m'n eigen site bij te werken of emails te beantwoorden.

[ Voor 50% gewijzigd door Salteh op 08-04-2022 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
Stancke schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:23:

Vorig jaar een nieuwe Scott aangeschaft maar ook al sinds die eerste dag een vreselijk irritant getik. Getik komt van vooraan, is constant aanwezig tenzij ik de bandendruk op 6 bar of hoger zet, dan komt het getik niet voor. Reeds het voorwiel gedemonteerd en de steekas opnieuw gesmeerd, geen verbetering. Onlangs ook de buitenband vervangen door een nieuw exemplaar maar geen verbetering.

Ligt het aan de spaakspanning? Zou mij verwonderen want na 5k kilometers zou deze moeten afzwakken?
Velglint vervangen? Ik rij niet tubeless dus misschien kan ik deze eens verwijderen?

[YouTube: 8 april 2022]
Bijzonder! Waar woon je? 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-09 20:53
Salteh schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 22:18:
[...]

Bijzonder! Waar woon je? 8)
Ik vrees niet echt in de buurt, maar wel in het mooie Vlaanderen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
Wel mooi, maar voor rmij niet echt in de buurt inderdaad.

Misschien heb je dit al geprobeerd, maar... wat gebeurt er als je een ander voorwiel gebruikt? Of b.v. even leent van iemand. Is het geluid er dan nog steeds? Dan weet je in ieder geval of je het in je wiel moet zoeken of niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
Prachtige fiets! Enjoy! Maar dat zal wel lukken! :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwiebus
GerbenBK schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:04:
[...]

Behalve als we een paar bergen op het parcours gooien })
Ook op een vlak parcours kan pure power ondergeschikt zijn aan W/kg.

Gisterenavond een sprint race op Zwift gedaan, de bovenste power curve is de mijne en de onderste is die van iemand die voor mij finishte. Ik moet wel zeggen dat ik niet in durfde te sprinten op het einde omdat ik last heb van gekneusde ribben.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/valGxD6.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-09 16:03

Persoonlijk hou ik meestal een graadje of zes aan, maar ik zou zeker niet alleen naar temperatuur kijken, maar ook naar wind en regen. Naar mijn ervaring kan een klein buitje een frisse rit veel kouder maken. En wind meer dan 4bft pas ik normaal gesproken ook voor, maar ik ben dan ook een mooi weer fietser.

Misschien heb je hier wat aan. Smultie in "Het grote fietskleding topic"
RigolleM schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:22:
[...]

Rule 32.
;)

[ Voor 24% gewijzigd door Jesse op 09-04-2022 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Niet online
Whieee schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 17:10:
[...]

Je fietst niet vaak tegenwind zeker? :+

Ik ben tijdens het fietsen eigenlijk nooit echt bezig met snelheid. Kwaliteit van wegdek, heuvels, maar vooral wind hebben teveel impact om me blind te gaan staren op een bepaald gemiddelde. Op de default view van mijn ELEMNT (route) staat snelheid niet eens in beeld. Onderweg is het een kwestie van trappen, achteraf zie ik wel hoe hard dat dan was. En soms betekent dat dat een 60km rondje getorpedeerd wordt door ZW5 en je het met 26km/h gehad hebt, en andere keren zit het mee en rijd je het zelfde rondje op je gravelracer met 38mm banden tegen een slordige 30 in het uur ;)
De vraag is of je em op Strava zet als het gemiddelde wat laag zit? })

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:19
Salteh schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:00:
[...]

Hee! Die heb ik! Eerst als tijdelijk stuurtje, maar hij bevalt eigenlijk wel.

Is wel alleen aan te raden als je Di2 of draadloze shifters hebt. Er is m.i. relatief weinig plek voor kabels in het stuur, en het pad dat je kabels afleggen is niet ideaal voor een schakelkabel+buitenkabel.
Toevallig net gisteren het andere stuur bij Wiggle besteld. Die pro blijft wel een mooi stuurtje :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:17
shoombak schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:57:
[...]

Dan noem je het een recovery ride toch? }:O

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfwood
  • Laatst online: 17:29
Bedankt voor de info over de drank voorziening en watermap tijdens een lange rit. Jammer genoeg is dit in België nogal beperkt. Heb wel ontdekt dat publieke waterfonteinen een eigen categorie hebben in Komoot.

Ik maak trouwens graag spontane ritten ipv altijd routes te bouwen of te volgen: bv een rit naar vrienden, familie of een cafe 50 km verder. Maar als ik gewoon een punt kies en dan de route laat maken door Komoot of RidewithGPS dan zitten daar toch nog vrij veel N-wegen bij. Ik had gehoopt dat die wat kleinere wegen zouden kiezen. Zijn daar instellingen voor of andere apps die dit beter doen? Heb ooit een voorbeeld gezien in Strava wat dit iets beter leek te doen door de heatmaps denk ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• joker1977
  • Laatst online: 16-09 21:16

joker1977

Tweakert

Fanatix schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 13:06:
[...]

Dan noem je het een recovery ride toch? }:O
Dat of je noemt het "Bijklets-rondje met Kees".

En Kees heeft geen Strava, dat spreekt voor zich, want die is heel langzaam.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online

[Afbeelding]

Vind het ook echt een hele mooie fiets!
Ook is tie tot in detail doordacht, dat vind ik leuk (fiets opbouw heeft eigen topic op fiets.nl forum).
Je ziet ook wel eens mensen die dan de duurste Specialized met DA kopen, en dan denk ik altijd: leuk je hebt veel geld uitgegeven aan je fiets, maar verder heb ik er niet zoveel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

[Afbeelding]

Ik ben heel erg benieuwd naar je ervaringen met de cassette die je gebruikt..ik las dat die via Ali binnen gekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eärwen
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:39
Jesse schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:21:
[...]

Persoonlijk hou ik meestal een graadje of zes aan, maar ik zou zeker niet alleen naar temperatuur kijken, maar ook naar wind en regen. Naar mijn ervaring kan een klein buitje een frisse rit veel kouder maken. En wind meer dan 4bft pas ik normaal gesproken ook voor, maar ik ben dan ook een mooi weer fietser.

Misschien heb je hier wat aan. Smultie in "Het grote fietskleding topic"

[...]

Rule 32.
;)
Handige samenvatting per temperatuur, thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

mhr-zip schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 16:00:
[...]

Vind het ook echt een hele mooie fiets!
Ook is tie tot in detail doordacht, dat vind ik leuk (fiets opbouw heeft eigen topic op fiets.nl forum).
Je ziet ook wel eens mensen die dan de duurste Specialized S-Works met DA kopen, en dan denk ik altijd: leuk je hebt veel geld uitgegeven aan je fiets, maar verder heb ik er niet zoveel mee.
FTFY als Specialized rijder/plebs heb ik soms het idee dat veel "S-Works" rijders niet eens doorhebben dat het merk eigenlijk zo heet. Maar verder wel met je eens!

En vette fiets @havana, ik denk dat ik Scott op dit moment ook wel ongeveer de mooiste frames op de markt vind hebben. O+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeeJayV
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
R0y. schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:49:
Iemand ervaring met het Prime Doyenne Aero stuur? Ik zou graag een nieuw stuur willen met een korte reach die wat smaller is (38 of 40 cm, voorkeur gaat uit naar 38) dan mijn huidige stuur (42 cm). Aero stuur puur voor de looks! Stiekem twijfel ik nog wel of dit stuur niet 'to much' gaat zijn op mijn endurance fiets (Cube Attain SL gray).

Er zijn mooiere aero stuurtjes te krijgen zoals die van zipp maar die liggen echt buiten mijn budget of de reach is te lang.
Ik heb er zelf één sinds een tijdje. Ook op een endurance fiets (Scott Addict Disc). Ben er wel tevreden over, afwerking is prima. En wat ik vooral prettig vind is het ‘kuiltje’ op de hoeken. Dat sluit best prettig aan op de zijkant van je handen. Bij het standaard ronde stuur had ik daar meer last van een drukpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

En over welk stuur heb je het dan om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:17:
[...]

ligt er ook aan wat er allemaal in zit.. een drinkzak is qua gewicht mischien wel aanzienlijk, maar wordt wel minder gedurende de rit. Maar ook de druk op je ruggengraat is wel acceptabel met een drinkzak.

Ik heb een osprey viper voor op de mtb, en die heeft best een slim rugpand, een mesh met daarachter een profiel wat nog wat luchtstroom doorlaat:
[Afbeelding]

Voor woon-werk (in principe 4 korte ritjes op een dag van en naar het station op een brompton) gebruik ik een osprey momentum.
Dat gaat in principe prima (de brompton die ik heb is met een laag (s) stuur, dus relatief diep voor een vouwfiets). Maar inderdaad, ik heb deze tas ook een keer op de racefiets meegenomen, met laptop erin, kleding, schoenen, veel teveel zooi en dat was met 2x50 km -niet- relaxed, met name de het platte vlak van de laptop drukt gewoon te hard tegen je ruggengraat aan (mede door de rest van het gewicht in de tas en de houding op de racefiets).
[Afbeelding]
Ik ben wel van plan om wat vaker de racefiets naar kantoor te pakken en twijfel nog hoe dat te doen, de laptop moet toch mee, ik kom niet vaak meer op kantoor (meer thuis en klant), dus extra spullen op kantoor laten is ook niet echt een optie..

wat zou de beste tailfin optie zijn, waar een laptop + wat kleding in past? de keuze is reuze ( en de prijzen zijn ook behoorlijk )

moet je dan denken aan een combinatie van deze 2 ofzo:
zijtas: https://www.tailfin.cc/pr...-side-bag/?v=796834e7a283
rack: https://www.tailfin.cc/pr...lloy-rack/?v=796834e7a283
Ik lees nu pas dat jij zelf ook op zoek was naar een oplossing voor woon-werk! Wat ik zou missen aan die osprey, afgaande op de foto’s, is inderdaad de rugplaat die er niet super comfortabel uit ziet voor langere ritten en borst en middel straps die de tas stabiel op je rug houden bij een diepere houding. Er zijn echter gewoon wel grote tassen die zo’n mash backplate hebben met wat meer luchtkanalen en straps.

Zelf heb ik een oude versie van shimano in 16L. Bevalt al jaren prima al denk ik dat een 20L nog iets prettiger is.

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 09-04-2022 23:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
Toch maar wat afvallen :o

Afbeeldingslocatie: https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/Gwbn_VdEmmQAR81lLJrqkoaSCYyYua32Yufgh3ff5vo-1152x2048.jpg

Hoorde vandeweek al een kraakje (toen ik met 50km/u+ over de klinkertjes in de duinen reed)
Maar vandaag een harde krak en toen zat m'n zadel wel heel comfortabel, zakte echt zowat tot rails in.

Gelukkig tijdens een ritje in de buurt.
20 duizend km in een ruim jaartje, gelukkig nog garantie dus.
Alleen ben ik wel benieuwd wat ze doen want zadel is helaas niet meer nieuw leverbaar. (wilde er tijdje geleden nog eentje kopen)
Ritchey Superlogic Streem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-09 22:00
DDX schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 23:48:
Toch maar wat afvallen :o

[Afbeelding]

Hoorde vandeweek al een kraakje (toen ik met 50km/u+ over de klinkertjes in de duinen reed)
Maar vandaag een harde krak en toen zat m'n zadel wel heel comfortabel, zakte echt zowat tot rails in.

Gelukkig tijdens een ritje in de buurt.
20 duizend km in een ruim jaartje, gelukkig nog garantie dus.
Alleen ben ik wel benieuwd wat ze doen want zadel is helaas niet meer nieuw leverbaar. (wilde er tijdje geleden nog eentje kopen)
Ritchey Superlogic Streem
Zullen ze raar opkijken bij Ritchey "Oh ja hoor, minder dan twee jaar oud dus u kunt aanspraak maken op garantie. Hoeveel kilometer heeft u gefietst?" DDX: "20k km." Ritchey: "..." ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeeJayV
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
McMiGHtY schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 21:47:
En over welk stuur heb je het dan om?
De Prime Doyenne Aero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teun_2
  • Laatst online: 15-09 19:29

[Afbeelding]

Schijfremmen? Jij?

Mooie fiets!

Een tik per wielrotatie? Ik zou volgende zaken uitstluiten:
Rammelend ventiel
Schrijfrem niet helemaal goed gemonteerd (schroefje wat los)
Schijfrem wat krom getrokken (al klinkt dat anders)
Zou ook sowieso eens met ander voorwiel proberen.

[ Voor 44% gewijzigd door Teun_2 op 10-04-2022 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Laatst online: 12:24

Blijft het tikken als je even stopt met trappen? De tweede keer dat je stopte met trappen leek het even een fractie weg?

Mosterd na de maaltijd maar je had direct terug moeten gaan na aanschaf als het vanaf het begin tikt.

Een ander wiel insteken is een snelle test om al dan niet het voorwiel uit te sluiten.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

Fietsen zonder Camelbak is als fietsen zonder schoenen. Het kan wel, maar of je het moet willen... 8)7 :P

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 13:42

racoon

mooowwww

Iemand interesse in €20,- korting bij futurumshop, ik heb een kortingscode

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

shoombak schreef op zaterdag 9 april 2022 @ 12:57:
[...]

Dat gaat automatisch, dus ja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

R0y. schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:49:

Volgens mij valt het Pro PLT Ergo stuur (alu) een beetje in dezelfde hoek als het Prime Doyenne stuur dat je linkt. Niet duur, wel comfortabel, vrij korte reach, afgevlakte tops. Ik gebruik dat stuur op mijn racers, en heb op 1 racer zelfs de 'downgrade' gemaakt van een (rond) Vibe stuur naar dit PLT stuur en ben daar wel tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsympatico
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-08 09:37
Ik heb in 2018 een koersfiets gekocht met deze cassette : Cassette/Freewheel

Shimano CS-HG50-8 11/34T

Nu heb ik een nieuwe cassette nodig, zou deze goed zijn? en welk model best er zijn 2 keuzes

https://www.bike-componen...peed-Road-Cassette-p9070/

Ze stoefen nogal van die sram.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Laatst online: 18:49

Vanaf -10 in elk geval. Echt kouder dan dat is het de afgelopen jaren niet geweest. Goed op kleden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:32

Grin

Ride si sapis.

Niet echt een minimum, bekijk het per seizoen/maand.
Nu/halverwege april ga ik niet naar een ochtendtraining (za/zo om 09:00 op de fiets van huis) als het weer is zoals vandaag. Dan stel ik uit naar een middagrit, ga niet met een gevoelstemperatuur van -2 op de fiets zitten als het om 13 uur 6-8 graden is.
Maar in januari kan ik prima met -5 op de racefiets zitten als de weg droog is. In april ga ik echter niet meer met vrieskou op de fiets zitten.

Ieder zijn ding maar ik heb mijn portie fietsontberingen wel gehad; geef dat stokje graag door.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 18:47

Ik heb ook eens iets idioots gehad met mijn voorwiel. Na lang zoeken zat er iets in mijn band; glasachtig/steentje.... en dat eruit gepulkt toen was het tikken weg. Maar ja, dat heb je al uitgesloten.
Je kunt evt even je schijfrem demonteren, (niet vergeten om een plaatje tussen je remmen te steken zodat je de blokken niet per ongeluk dicht knijpt!) en niet vergeten om met achter te remmen tijdens de test.
Dan kan je je hele remsysteem uitsluiten.
Is het getik er ook als je de fiets ophangt of alleen onder belasting/snelheid?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Heeft iemand ervaring met de eigen fiets van Koppel uit Amersfoort?

Mijn zusje is daar nu naar aan het kijken en ik ben wel benieuwd of ie and z’n ervaringen kan delen.

https://koppel-bikeshop.nl/koppel-koers-rival-axs.html
Pagina: 1 ... 393 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).