Ik ook! En toch kom ik meestal thuis met 25p/u. Zo triest is het gesteld met me.mhr-zip schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:19:
[...]
Ik heb mijn autopauze vanaf 30km/u gezet. Nooit meer ritjes onder 30 gemiddeld!!
De meerderheid hier komt meestal voor een aantal dagen naar Zuid-Limburg om te fietsen. Ik daarentegen maak volgende week de omgekeerde beweging wegens een familieweekend in de buurt van Anna Paulowna. De bedoeling is om hier ook twee ritten van +/- 50km met de racefiets te maken. Hebben jullie nog tips om in de route op te nemen of kan ik redelijk veilig een rondje uitzetten met behulp van Komoot want alles is toch "vlak"
.
Ik heb zelf volgende al eens in elkaar geklikt:
Route 1
Route 2
Route 1
Route 2
Het is niet allemaal vlak. In je tweede route zit een stuk over het voormalige eiland Wieiringen (het stuk van Westerland naar Den Oever). Is een erg mooi gebied. Je waant je daar niet in NH.bal130 schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 19:52:
De meerderheid hier komt meestal voor een aantal dagen naar Zuid-Limburg om te fietsen. Ik daarentegen maak volgende week de omgekeerde beweging wegens een familieweekend in de buurt van Anna Paulowna. De bedoeling is om hier ook twee ritten van +/- 50km met de racefiets te maken. Hebben jullie nog tips om in de route op te nemen of kan ik redelijk veilig een rondje uitzetten met behulp van Komoot want alles is toch "vlak".
Route 1
Route 2
Aan de noordzijde van het Amstelkanaal (van De Haukes richting Den Oever) ligt tegenwoordig een mooi rustig fietspad. Kan je prima met de racefiets rijden.
Je route van Den Oever naar het zuiden gaat over de Noorderdijkweg. Als je uit Limburg komt is dit een mooie weg voor een mentale training. Verstand op nul en je maar verbazen waarom De Ambtenaar niet dichterbij komt. Natuurlijk hopen dat je daar tegenwind hebt. Dat hoort erbij. Wat leuk is in deze Wieringermeer is dat je er kanalen hebt met begroeiing aan een zijde. Dan heb je het gevoel dat je langs het bos rijdt, terwijl je aan de andere kant het weidse uitzicht hebt. In plaats van de Noorderdijkweg kan je dan parallel, iets westelijker, langs de Hooge Kwelvaart fietsen. Ik zou dan de weg westelijk van de vaart pakken. Bij Kreiloord in de buurt zijn ook nog wat stroken kasseien te vinden. Lang geleden dat ik daar ben geweest. Is ook niet mijn hobby. Ze liggen aan de Noorder- of Zuiderkwelweg. @DDX weet je dat zo te vertellen.
Erg mooi en landelijk is ook het Pannepad https://www.landschapnoor...rgebieden/kolk-van-dussen
Maar...ik denk dat je wat meer ritjes en wat langere afstanden moet gaan plannen. NH is prachtig!
Have fun!!
Wieringen is erg mooi ja.Stillekracht schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:01:
[...]
Het is niet allemaal vlak. In je tweede route zit een stuk over het voormalige eiland Wieiringen (het stuk van Westerland naar Den Oever). Is een erg mooi gebied. Je waant je daar niet in NH.
Aan de noordzijde van het Amstelkanaal (van De Haukes richting Den Oever) ligt tegenwoordig een mooi rustig fietspad. Kan je prima met de racefiets rijden.
Ook stukken langs de waddenzee zijn een aanrader.
Dat nieuwe fietspad ten noorden van het Amstelmeerkanaal heeft een ambtenaar wel leuke hekjes bedacht waar je echt alle snelheid eruit moet halen....
Geen idee waarom, want verder leuk pad en nooit druk.

Helaas de Zuiderkwelweg is van mooi laagje asfalt voorzien vorig jaarBij Kreiloord in de buurt zijn ook nog wat stroken kasseien te vinden. Lang geleden dat ik daar ben geweest. Is ook niet mijn hobby. Ze liggen aan de Noorder- of Zuiderkwelweg. @DDX weet je dat zo te vertellen.

Er ligt nog heel klein stukje van oude klinkertjes maar verder is het nu gewoon een 'saai' fietspad geworden. (ok nogsteeds wel leuk om te fietsen, maar niet meer zo leuk als vroeger)

[ Voor 41% gewijzigd door DDX op 16-04-2022 21:53 ]
Daar maakt Strava korte metten mee....mhr-zip schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 17:19:
[...]
Ik heb mijn autopauze vanaf 30km/u gezet. Nooit meer ritjes onder 30 gemiddeld!!
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Ik meen dat je bij luik juist een soort “rode loper” langs de maas had waarmee je kruisingsvrij door de stad kon fietsen. 🤔Yakolev schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 20:46:
Vandaag een rit gemaakt waarbij ik langs de kade door Luik ben gefietst. Qua locatie is het erg tof, maar qua fietsvoorzieningen is het natuurlijk bagger. Uit respect en veiligheid voor andere fietsers en voetgangers heb ik natuurlijk heel erg rustig aan gedaan, maar ''het fiedspad'' leende zich er ook totaal niet voor.
Vanaf Luik tot aan Aubel op de RAVel gefietst, maar door het enorme aantal kruisingen met gewone wegen (waar je natuurlijk geen voorrang hebt) viel daar ook niet door te pakken.
Eenmaal in Aubel met wind tegen naar Sittard gefietst, perfecte afsluiting voor de rit.
Wel steeds blijer met mijn China fiets. De Sensah Empire schakelt goed, en ik zit er steeds comfortabeler op. Niet zo snel als mijn andere fiets, maar merk wel dat ik er langer op kan zitten.
Thx voor de tips @Stillekracht @DDX !
Aankomende dagen maar even doornemen en kijken waar ik kan verbeteren. Mogelijk dat ik nog een langere rit maak maar daarvoor moet ik eerst nog even overleggen wat er voor de rest nog gepland staat.
Aankomende dagen maar even doornemen en kijken waar ik kan verbeteren. Mogelijk dat ik nog een langere rit maak maar daarvoor moet ik eerst nog even overleggen wat er voor de rest nog gepland staat.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1dHAz6vUxI8yAwInLKMsaazP.jpg?f=user_large)
Welke kllikpedalen zijn dit? Ze lijken op Speedplay, maar het zijn ze (volgens mij) niet.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Toch wel Speelplay. De Frog (MTB) wordt denk ik niet meer gemaakt.Galois schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:05:
[Afbeelding]
Welke kllikpedalen zijn dit? Ze lijken op Speedplay, maar het zijn ze (volgens mij) niet.
Ik heb ook een paar dingen geprobeerd sinds er enorm veel mensen op het fietspad gingen wandelen tijdens de lockdowns. Alles wat geen fietsbel geluid is word niet op gereageerd. ik begin nu met de bel, en als het een bejaarde/iemand/telefoonjeugd met muziek op is .. dit kanon waardoor ze denken dat er een auto ze omver komt rijden (niet doen als je ernaast zit, ze vliegen alle kanten op van de schrik)Kluus schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:31:
[...]
Het probleem is dat dit soort dingen een non-standaard geluid hebben op het fietspad. Met een normale fietsbel krijg je al vaak de bekende halve reactie van mensen die eerst eens rustig gaan omkijken, maar als ik zo'n piep of toeter of iets dergelijks hoor moet ik zelf denk ik ook eerst eens om me heen kijken wat er gebeurd. Mijn eerste reactie is dan in ieder geval niet "oh er komt een fiets, even aan de kant".
Volgens mij heb ik dat ook al wel eens gehad toen ik werd ingehaald door een velomobiel met een of ander gaar toeter geluid.
[ Voor 5% gewijzigd door justinb81 op 17-04-2022 23:33 ]
Ik rem gewoon, maak contact (als ze niet op belletje reageren). Als het dan kan ga ik ervoor bij en steek mijn hand op om te bedanken.justinb81 schreef op zondag 17 april 2022 @ 23:31:
[...]
[...]
Ik heb ook een paar dingen geprobeerd sinds er enorm veel mensen op het fietspad gingen wandelen tijdens de lockdowns. Alles wat geen fietsbel geluid is word niet op gereageerd. ik begin nu met de bel, en als het een bejaarde/iemand/telefoonjeugd met muziek op is .. dit kanon waardoor ze denken dat er een auto ze omver komt rijden (niet doen als je ernaast zit, ze vliegen alle kanten op van de schrik)
Maar da's wel een beetje gek als wielrenner natuurlijk.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Met autopauze op 30 kan dat idd primamhr-zip schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:05:
[...]
Ik rem gewoon, maak contact (als ze niet op belletje reageren). Als het dan kan ga ik ervoor bij en steek mijn hand op om te bedanken.
Maar ik doe hier (op de autopauze na
Verder hier gisteren m’n langste ritje verlengd van 100 naar 125km, de benen waren er op het einde wel klaar mee maar verder geen pijntjes gelukkig. De volgende keer moet ik mij toch meer inhouden tegen de wind in in de eerste helft van de rit en halverwege toch even stoppen voor koffie en gebak.
Ik dacht ook dat wielrenners helemaal niet over het fietspad hoefden. Wij mogen toch gewoon op de wegmhr-zip schreef op maandag 18 april 2022 @ 00:05:
[...]
Ik rem gewoon, maak contact (als ze niet op belletje reageren). Als het dan kan ga ik ervoor bij en steek mijn hand op om te bedanken.
Maar... Ben blij om te lezen dat ik niet de enige wielrenner ben die afremt en groet na het inhalen.
Ik blijf ook stug andere wielrenners groeten. Maar veel wielrenners doen volgens mij liever wat anders dan fietsen of zijn te "pro to say hello". Chagrijnige koppen

Precies dit, bij het hardlopen (waar het dan wel iets langzamer gaat) groet bijna iedereen maar gisteren kon er bij de meeste toch nog wel een subtiel knikje van het hoofd vanafwisselwerking schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:26:
[...]
Ik blijf ook stug andere wielrenners groeten. Maar veel wielrenners doen volgens mij liever wat anders dan fietsen of zijn te "pro to dat hello". Chagrijnige koppen
Sst, niet zo’n reclame maken voor het gemoedelijke Brabant waar haast iedereen groet (al zij het met een knikje) en je hele routes over prachtige polder- en dijkweggetjes kan rijden zonder fietspaden! Straks komen al die stugge hollanders nog hier fietsen.Tinusvolkel schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:34:
[...]
Precies dit, bij het hardlopen (waar het dan wel iets langzamer gaat) groet bijna iedereen maar gisteren kon er bij de meeste toch nog wel een subtiel knikje van het hoofd vanaf
Edit: ik snap dan ook echt niet wat @Mistraller met zo’n toeter moet, het enige moment dat ik in dergelijke situaties kom is tijdens woon-werk in de scholierenspits, maar die heb ik vrij snel geleerd te mijden.
In alle andere gevallen werkt een beetje vriendelijkheid prima (tot je boven de rivieren komt dan
[ Voor 22% gewijzigd door Kluus op 18-04-2022 08:47 ]
Tnx! Dat zijn ze inderdaad. Wel irritant dat ze niet meer gemaakt worden. De schoenplaatjes worden kennelijk ook niet meer gemaakt. Deze pedalen zitten op een fiets, ze zijn nog helemaal goed, maar je kunt er dus niets meer mee als je ook niet meer aan de schoenplaatjes kunt komen...La1974 schreef op zondag 17 april 2022 @ 21:48:
[...]
Toch wel Speelplay. De Frog (MTB) wordt denk ik niet meer gemaakt.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Ik viel bijna van mijn fiets een paar dagen terug, toen ik een deel van het gezellige Brabant doorkruiste. Die vrolijke tegenligger zei zo hard HOI dat ik een hartverzakking kreeg.Kluus schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:41:
[...]
Sst, niet zo’n reclame maken voor het gemoedelijke Brabant waar haast iedereen groet (al zij het met een knikje) en je hele routes over prachtige polder- en dijkweggetjes kan rijden zonder fietspaden! Straks komen al die stugge hollanders nog hier fietsen.
Edit: ik snap dan ook echt niet wat @Mistraller met zo’n toeter moet, het enige moment dat ik in dergelijke situaties kom is tijdens woon-werk in de scholierenspits, maar die heb ik vrij snel geleerd te mijden.
In alle andere gevallen werkt een beetje vriendelijkheid prima (tot je boven de rivieren komt dan).
Om hier op in te haken(met name het stukje van de kasseien).. wij gaan komend weekend op eigen gelegenheid een tweetal lussen van de Ronde rijden(230 km in totaal, gele + rode lus) en als voorbereiding daarop gisteren een route hier in de buurt(hart van Brabant) gereden met +/- 15 km aan kasseien. Voor de verandering mijn bandenspanning eens wat verlaagt en merkte wel wat verschil maar comfortabel was het nog altijd niet.DDX schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:43:
[...]
Wieringen is erg mooi ja.
Dat nieuwe fietspad ten noorden van het Amstelmeerkanaal heeft een ambtenaar wel leuke hekjes bedacht waar je echt alle snelheid eruit moet halen....
[Afbeelding]
[...]
Helaas de Zuiderkwelweg is van mooi laagje asfalt voorzien vorig jaar
Er ligt nog heel klein stukje van oude klinkertjes maar verder is het nu gewoon een 'saai' fietspad geworden. (ok nogsteeds wel leuk om te fietsen, maar niet meer zo leuk als vroeger)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Normaal heb ik zo'n 5,5-6 bar in mijn 25mm clinchers waarbij ik zelf zo'n 60 kilo weeg. Gisteren voor de verandering zo'n 4 bar erin gehad. Wat houden jullie voor bandenspanning aan?
Het lijkt mij dat daar met regelmaat schapen oversteken (zie bord), en dat ze bang zijn dat mensen daar niet op anticiperen en er vol op knallen? Dan is zo’n hekje niet zo’n gekke oplossing.DDX schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:43:
[...]
[Afbeelding]
Hier in het Zeeuwse zou het soms wel van pas komen. Vaak genoeg dat opa/oma/iemand anders met een elektrische fiets op de maximale stand de bocht uit komt langs de kust, aan de verkeerde kant van het fietspad rijd en naar links of rechts kijkt omdat oma/opa/de ander op de elektrische fiets op de maximale stand roept dat zij/hij een meeuw heeft gezien. En dat is natuurlijk interessanter als het fietspad en hetgeen wat op je afkomt.Kluus schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:41:
[...]
Sst, niet zo’n reclame maken voor het gemoedelijke Brabant waar haast iedereen groet (al zij het met een knikje) en je hele routes over prachtige polder- en dijkweggetjes kan rijden zonder fietspaden! Straks komen al die stugge hollanders nog hier fietsen.
In alle andere gevallen werkt een beetje vriendelijkheid prima (tot je boven de rivieren komt dan).
Paar weken terug reed ik een klein rondje. Op de heenweg stonden er twee met een fiets en iemand in een rollator midden op het fietspad stilstaand te praten. Uur later kwam ik over dat zelfde fietspad terug en ze stonden er nog

Gelukkig zijn dat uitzonderingen en moet je hier aan de kust in het hoogseizoen toch vaak wel even je route aanpassen wil je het eerste scenario niet te veel mee willen maken. Dan is het echt survivallen voor gevorderden. Verder red je het vaak wel door de bel te gebruiken, en zo niet dan wacht ik even. Natuurlijk wel stilstaand want #autopauze.
Om de vaart eruit te halen.DDX schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 21:43:
[...]
Als je overstekende dieren hebt die daar lopen te grazen (waarschijnlijk schapen, die heb je vrijwel overal in Nederlands langs de zeedijken) dan wil je de snelheid eruit halen. Ook zullen er vast wandelaars zijn en die willen ook vaak wel een beetje 'gemoedelijk' genieten en meanderen op zo'n pad.
Brommers, scooters, motoren en fietsers gaan daardoor een stukje voorzichtiger over het pad (of mijden het volledig).
Nu het weer weer wat mooier wordt sta ik iedere dag weer versteld wat voor grote vol-idioten normaal-lijkende volwassenen kunnen worden na het aantrekken van lycra...
Nu ja, ik wil voorkomen dat ik nóg een keer een bejaarde twijfelaar (zal ik nou links of rechts gaan lopen) van de sokken rij. Soms kan je bellen wat je wilt maar zijn ze zo in gesprek of zo dat het gewoon niet binnenkomt. (Een andere dame uit dat gezelschap stelde dat ze mij inderdaad heel vaak had horen bellen). Ik ging niet hard meer maar als ze dan schrikken en besluiten om vlak voor je langs aan de andere kant van het fietspad te willen lopen, dan gaat het mis. Gewoon om uit te proberen of ouderen dan wel eerder reageren; want met mijn bel is niks mis verder.Kluus schreef op maandag 18 april 2022 @ 08:41:
[...]
---------------
Iemand aanraders voor bibshorts rond de 100 euro ?
Alle broeken rond die prijs zijn ok. Of je een broek lekker vindt zitten is persoonlijk.replica17 schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:06:
Wat ik een heerlijke broek vind, kan voor jou een tegenvaller zijn.
Verwacht niet al te vriendelijke reacties. Waarschijnlijk wordt het geluid als zeer opdringerig ervaren … als ze al het benul hebben om het geluid te koppelen aan een naderende fietser.Mistraller schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:40:
[...]
Nu ja, ik wil voorkomen dat ik nóg een keer een bejaarde twijfelaar (zal ik nou links of rechts gaan lopen) van de sokken rij. Soms kan je bellen wat je wilt maar zijn ze zo in gesprek of zo dat het gewoon niet binnenkomt. (Een andere dame uit dat gezelschap stelde dat ze mij inderdaad heel vaak had horen bellen). Ik ging niet hard meer maar als ze dan schrikken en besluiten om vlak voor je langs aan de andere kant van het fietspad te willen lopen, dan gaat het mis. Gewoon om uit te proberen of ouderen dan wel eerder reageren; want met mijn bel is niks mis verder.
Er zit maar 1 ding op: aankondigen met een bel en wachten tot er ruimte is of gemaakt wordt
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik bel niet zo graag 112. Als ze 100 meter de tijd krijgen om om te kijken is dat helemaal prima. Blijkbaar koppelen sommige mensen die op het fietspad wandelen, een bel niet aan een naderende fiets. Dan maar een boze snauw. Ik voorkom graag ongelukken.Joris748 schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:37:
[...]
Verwacht niet al te vriendelijke reacties. Waarschijnlijk wordt het geluid als zeer opdringerig ervaren … als ze al het benul hebben om het geluid te koppelen aan een naderende fietser.
Er zit maar 1 ding op: aankondigen met een bel en wachten tot er ruimte is of gemaakt wordt
---------------
---------------
Ik krijg het gevoel dat je moeite hebt met het aanpassen van je snelheid. 25 meter van te voren bellen is zinloos, laat staan 100 meter. Pas je snelheid aan, bel op een metertje op 10-15 en wacht totdat er plek is.Mistraller schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:52:
[...]
Ik bel niet zo graag 112. Als ze 100 meter de tijd krijgen om om te kijken is dat helemaal prima. Blijkbaar koppelen sommige mensen die op het fietspad wandelen, een bel niet aan een naderende fiets. Dan maar een boze snauw. Ik voorkom graag ongelukken.
Ga er maar vanuit dat mensen niet kunnen anticiperen op alles wat harder dan 25 km/h gaat . Dat is niet hun gebrek, maar jouw gebrek omdat jij hier geen rekening mee houdt.
[ Voor 5% gewijzigd door Joris748 op 18-04-2022 14:01 ]
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Iemand nog een aan te raden fiets rugtas zonder drink systeem voor het meenemen van kleding/spullen enzo?
Osprey schijnt een goed merk te zijn maar redelijk prijzig.
Ik heb een Vaude Varyd 30 rugtas en die bevalt me prima.rolandos582 schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:28:
Iemand nog een aan te raden fiets rugtas zonder drink systeem voor het meenemen van kleding/spullen enzo?
Hoe beslissen jullie welke fietsroute je gaat rijden? Volgen jullie knooppunten of voorgemaakte routes? Of gewoon ter plaatse een weg zoeken?
Ik vind het nogal lastig om beginnersroutes te vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door Eärwen op 18-04-2022 15:21 ]
Ik kijk in windfinder hoe de wind staat en flans wat in elkaar via komoot. Route inladen en rijden maar. Later kan je dit wat meer op gevoel doen.Eärwen schreef op maandag 18 april 2022 @ 15:21:
Hoe beslissen jullie welke fietsroute je gaat rijden? Volgen jullie knooppunten of voorgemaakte routes? Of gewoon ter plaatse een weg zoeken?
Komoot is een goede app om routes te maken maar ik zou als beginner gewoon eens lekker gaan trappen en kijken waar je uitkomt. Als je nu nog niet veel fietst kom je in de buurt waarschijnlijk al veel leuke ‘nieuwe’ plekken en fietspaden tegen.Eärwen schreef op maandag 18 april 2022 @ 15:21:
Dat vind ik eigenlijk ook nog altijd het leukste, gewoon een uur of 5 vrijmaken en kijken waar je uitkomt. Om er enigszins richting aan te geven kan je wel een soort keerpunt vooraf bepalen oid.
Elke rugtas op de race-fiets is kut. Natuurlijk, als het minder dan anderhalf - twee uur is, is het wel te doen, daarna moet je echt geen rugtas willen.rolandos582 schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:28:
Denk dat je dan liever een zadeltas kiest.
Komoot idd, maar routeyou lijkt nu ook aardig te werken. Afstandje aangeven, sport selecteren en evt in welke richting je wil (eerst tegen de wind in) en hij lijkt nu fatsoenlijke rondjes te maken…Eärwen schreef op maandag 18 april 2022 @ 15:21:
En anders ff bij de lokale fietsclub op de site kijken, die hebben vaak veel routes.
[ Voor 7% gewijzigd door ZieMaar! op 18-04-2022 16:51 ]
Ben zelf erg fan van de Assos Mille GT bibs. Normaal iets duurder (130) maar zie net dat een hoop winkels ze in de aanbieding hebben voor onder de 100 euro.replica17 schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:06:
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Bedankt, ook ervaring met de Futurum bibshorts? Nog steeds liever de Assos?Phydomir schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:10:
[...]
Ben zelf erg fan van de Assos Mille GT bibs. Normaal iets duurder (130) maar zie net dat een hoop winkels ze in de aanbieding hebben voor onder de 100 euro.
Tja die zou je van mij ook krijgen, je bent met elkaar op de wereld, pas je ff aan en geniet van een vriendelijke groet terug. Even de benen stil en keertje bellen en het is zo opgelost zonder provocaties en ongelukken. En anders vroeg op de dag gaan als je d’r wereld euhhh weg voor je alleen wil.Mistraller schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:52:
[...]
Ik bel niet zo graag 112. Als ze 100 meter de tijd krijgen om om te kijken is dat helemaal prima. Blijkbaar koppelen sommige mensen die op het fietspad wandelen, een bel niet aan een naderende fiets. Dan maar een boze snauw. Ik voorkom graag ongelukken.
Geen ervaring mee. Wel een Castelli uit dezelfde prijsklasse gehad. Die vond ik iets minder zitten, net iets te strak in het kruis en had een beetje last van schaaf irritatie na lange ritten. Ben ook fan van de brede banden over je schouder. Bibs met een vrij smalle band zitten minder lekker wmb.replica17 schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:21:
[...]
Bedankt, ook ervaring met de Futurum bibshorts? Nog steeds liever de Assos?
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Ik heb een oude Shimano, op zich een prima ding voor woon-werk, alles blijft ook goed droog voor de afstand die ik moet wanneer het de hele weg regend.rolandos582 schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:28:
Vaude hoor ik ook goede dingen over inderdaad, daar zou ik nu voor gaan. Let op wat extra straps en een goed rug deel wat een beetje doorlucht.
[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 18-04-2022 19:09 ]
Daar is een heel fietskleding topic voor.replica17 schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:21:
[...]
Bedankt, ook ervaring met de Futurum bibshorts? Nog steeds liever de Assos?
Ja.. Decathlon..die met de Elastic Interface zeem, en dan even in de aanbieding kopen..En het fietskleding topic bekijken..replica17 schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:06:
Ik heb een Vaude Moab. Heeft al jaren goed dienst gedaan voor mijn woon-werk ritten (pré corona).rolandos582 schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:28:
Maar zweten gaat je toch wel met een rugtas. Zeker als je wat meer tempo fietst.
Ik heb er zelf géén ervaring mee, maar zou zo'n Topeak Backloader geen uitkomst zijn? Dan heb je geen gezweet op de rug en ze gaan tot 15 liter. Genoeg voor de meeste spullen. Eventuele laptop zal niet passen helaas.rolandos582 schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:28:
Vandaag een keer misgeschakeld en sindsdien krijg ik de ketting niet meer van het grote voorblad op het kleine voorblad. Als ik wil schakelen loopt de derailleur wel tegen de ketting maar kan hem net niet op het kleine blad krijgen. Klopt het dat ik dan wat aan de kabelspanning moet doen?
Heb een Vaude Tremalzo 16 besteld, ben benieuwd. We gaan het meemaken, uiteindelijk is het ook een beetje proberen.Kluus schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:08:
[...]
Ik heb een oude Shimano, op zich een prima ding voor woon-werk, alles blijft ook goed droog voor de afstand die ik moet wanneer het de hele weg regend.
Vaude hoor ik ook goede dingen over inderdaad, daar zou ik nu voor gaan. Let op wat extra straps en een goed rug deel wat een beetje doorlucht.
Staat de derailleur nog recht?ytr81 schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:48:
Vandaag een keer misgeschakeld en sindsdien krijg ik de ketting niet meer van het grote voorblad op het kleine voorblad. Als ik wil schakelen loopt de derailleur wel tegen de ketting maar kan hem net niet op het kleine blad krijgen. Klopt het dat ik dan wat aan de kabelspanning moet doen?
Zo terug van lang weekendje zuid Limburg bij Gulpen. Met het gezin, dus niet extreem veel tijd maar wel elke ochtend een rondje gemaakt.
Perfect weer gehad; begin een beetje fris, maar zonovergoten dus dat was prima. En verder een schitterende omgeving. Wel in Valkenburg geweest, maar dit vond ik toch nog net wat mooier / landelijker. Alle bekende klimmetjes denk ik wel mdegepakt; Camerig, Drielandenpunt, Loorberg, Bemelerberg, Gulperberg. Vooral die laatste is een stijl kreng zeg
Kortom, goede paas gehad!
Perfect weer gehad; begin een beetje fris, maar zonovergoten dus dat was prima. En verder een schitterende omgeving. Wel in Valkenburg geweest, maar dit vond ik toch nog net wat mooier / landelijker. Alle bekende klimmetjes denk ik wel mdegepakt; Camerig, Drielandenpunt, Loorberg, Bemelerberg, Gulperberg. Vooral die laatste is een stijl kreng zeg
[ Voor 17% gewijzigd door Morrar op 18-04-2022 21:15 ]
Deuter Race rugzakken zijn voor fietsen voor mij niet te overtreffen. Niet kapot te krijgen ook.Jimmy-time1 schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:41:
[...]
Ik heb een Vaude Varyd 30 rugtas en die bevalt me prima.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Lekker bezig, zowel qua afstand als qua reputatie verbeterenTinusvolkel schreef op maandag 18 april 2022 @ 07:53:
[...]
Met autopauze op 30 kan dat idd prima![]()
Maar ik doe hier (op de autopauze na) precies hetzelfde, heb altijd meer een drang om de algemene reputatie van de wielrenners te verbeteren. Een goeie morgen of bedankje bij het inhalen kost geen vermogens
Verder hier gisteren m’n langste ritje verlengd van 100 naar 125km, de benen waren er op het einde wel klaar mee maar verder geen pijntjes gelukkig. De volgende keer moet ik mij toch meer inhouden tegen de wind in in de eerste helft van de rit en halverwege toch even stoppen voor koffie en gebak.
Ik was benieuwd of ik kon zien hoe hard je er doorheen zat dus ik ging even in jouw vermogen snuffelen.
Dat illustreert perfect wat je ook al aanvoelde: meer inhouden. Je rijdt meer dan de helft van de tijd boven jouw duurvermogen (tenminste, als je Strava goed ingesteld staat). Op zich prima, maar dan wel voor korte ritjes (mits goed opgewarmd), maar voor een duurritje... meh. Of je moet 4 uur nog geen duurtraining willen noemen?
Informaticus of vakkundig Googler?
Joris748 schreef op maandag 18 april 2022 @ 13:59:
[...]
Ik krijg het gevoel dat je moeite hebt met het aanpassen van je snelheid. 25 meter van te voren bellen is zinloos, laat staan 100 meter. Pas je snelheid aan, bel op een metertje op 10-15 en wacht totdat er plek is.
Ga er maar vanuit dat mensen niet kunnen anticiperen op alles wat harder dan 25 km/h gaat . Dat is niet hun gebrek, maar jouw gebrek omdat jij hier geen rekening mee houdt.
Aannames doen bij een ongeluk is niet zo netjes vind ik als je de toedracht niet kent. Ik ben allang geen jonge god van 25 meer die alle ritjes boven de 35 rijdt, laat staan 30. Dat voorop gesteld!Sander schreef op maandag 18 april 2022 @ 17:25:
[...]
Tja die zou je van mij ook krijgen, je bent met elkaar op de wereld, pas je ff aan en geniet van een vriendelijke groet terug. Even de benen stil en keertje bellen en het is zo opgelost zonder provocaties en ongelukken. En anders vroeg op de dag gaan als je d’r wereld euhhh weg voor je alleen wil.
Maar goed, zal even de situatie schetsen want dit had simpelweg iedereen kunnen overkomen.
Fietspad in het bos; 5 oudere dames over de hele breedte van het pad. Weinig wind, geen overig verkeer. Begonnen met bellen en de benen stil. Na een poosje, meer bellen, beetje remmen, wat dichterbij, respons. 1 dame kijkt. 2 dames gaan links van het fietspad lopen. 3 dames naar rechts, dus ik pak iets links de ruimte en rij -rustig- door. Vlak voor ik er ben, gaat 1 dame die naar rechts was gegaan, ineens weer naar links. Toen kon ik dus niks meer. Links uitwijken ging niet; daar liepen 2 andere mensen, en je staat gewoon niet stil van 15~20km naar nul in 1,5 meter; dus ik stootte haar aan met mijn schouder en toen viel ze vol op haar gezicht.
Ze verklaarde me niet gehoord te hebben en wilde bij de andere dames gaan lopen. (Die anderen hadden mij wél gehoord verklaarden ze later.)
Bovendien had ze reuma, mogelijk daardoor had ze de val niet opgevangen. Doordat haar neus bloedde; en ik slechte ervaring heb met bejaarde mensen die op hun hoofd vallen, heb ik zelf besloten 112 te bellen. Uiteindelijk bleek het allemaal reuze mee te vallen gelukkig.
Al met al, ik ben me wezenloos geschrokken, en ik denk dat iedereen die lang genoeg in het verkeer deelneemt wel eens een situatie mee heeft gemaakt dat je dacht; oef, dat ging maar net goed. Dit ging dus nét niet goed.
En dáárom wil ik eens proberen of een luidere bel wellicht wat meer de aandacht trekt bij bepaalde groepen mensen. Een ongeluk zit in een verrekte klein hoekje, en ik maak dat hoekje gewoon graag nóg iets kleiner. Lijkt me geen gebrek van mijn kant; als ik júist rekening wil houden met slechthorende ouderen.
[ Voor 8% gewijzigd door Mistraller op 18-04-2022 21:50 ]
---------------
Goed: Dit is dus de kop van het remklauw boutje van mijn vrouw. Iemand een idee hoe ik de rest uit de klauw kan krijgen?
---------------
Vandaag ook zo'n 100KM gemaakt. Rond 12 uur weg gereden, top drukte op de fietspaden dus, ook nog de Posbank meegepakt. Heb me echt verbaasd over hoe goed iedereen reageerde op m'n bel. Eigenlijk maar één keer gehad dat er na de eerste keer bellen niet werd gereageerd. Er ging zelf iemand al aan de kant voor ik kon bellen, zowaar iemand die de spiegel op z'n fiets gebruikte. Gebruik een hele simpele bel maar die werkt echt heel goed.
Maak me eigenlijk ook druk om het feit dat ik moet afremmen enzo. Kan me nog wel enigszins ergeren aan mensen die met z'n tweeën naast elkaar het voor elkaar krijgen om een weg te blokkeren waar ook twee auto's naast elkaar zouden kunnen rijden.
Maak me eigenlijk ook druk om het feit dat ik moet afremmen enzo. Kan me nog wel enigszins ergeren aan mensen die met z'n tweeën naast elkaar het voor elkaar krijgen om een weg te blokkeren waar ook twee auto's naast elkaar zouden kunnen rijden.
Dat dacht ik al, gaat met een dun tangetje beet pakken en er uit draaien nog lukken denk je? Waarschijnlijk steekt de achterkant nog wel uit toch?Mistraller schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:54:
[...]
Goed: Dit is dus de kop van het remklauw boutje van mijn vrouw. Iemand een idee hoe ik de rest uit de klauw kan krijgen?
Iemand trouwens ervaring met fietsen rondom de Panne en Oostduinkerke in Belgie? Normaal zoek ik een beetje de klimmetjes op maar het is hier zo vlak als iets dus nu zoek ik maar via Komoot wat highlights om rondjes langs te plannen maar wellicht heeft iemand nog bijzondere aanraders
Ja de achterkant zit er nog gewoon, maar is natuurlijk klein, en bovendien rond. Maar de kop brak natuurlijk omdat de draad vastzat. Dus of ik er beweging in krijg is een tweede. Staat nu de hele dag al in de wd40 (pads waren toch op) en zo ff de heatgun erop. Hopen dat het lukt. Puntje erop lassen gaat niet, daarvoor is het te klein en zit het te diep. Ben me alvast maar aan het voorbereiden op de kosten van een nieuwe remklauw....Kluus schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:03:
[...]
Dat dacht ik al, gaat met een dun tangetje beet pakken en er uit draaien nog lukken denk je? Waarschijnlijk steekt de achterkant nog wel uit toch?
---------------
Prima gehandeld lijkt mij in een vervelende situatie. Doet mij sterk denken aan wat ik gisteren had, moeder (neem ik aan) en kind van een jaar of 10 (niet heel klein dus) lopen midden op de weg. Ik bel en moeder naar rechts en kind duidelijk als reactie op mijn bel naar links. Ik er rustig tussendoor en op dat moment komt kind dus weer naar rechts.... Kon gelukkig nog net op tijd uitwijken omdat ik langzaam reed. Bij 25+ was het ook ambulance verhaal geworden.Mistraller schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:48:
[...]
[...]
Aannames doen bij een ongeluk is niet zo netjes vind ik als je de toedracht niet kent. Ik ben allang geen jonge god van 25 meer die alle ritjes boven de 35 rijdt, laat staan 30. Dat voorop gesteld!
Maar goed, zal even de situatie schetsen want dit had simpelweg iedereen kunnen overkomen.
Fietspad in het bos; 5 oudere dames over de hele breedte van het pad. Weinig wind, geen overig verkeer. Begonnen met bellen en de benen stil. Na een poosje, meer bellen, beetje remmen, wat dichterbij, respons. 1 dame kijkt. 2 dames gaan links van het fietspad lopen. 3 dames naar rechts, dus ik pak iets links de ruimte en rij -rustig- door. Vlak voor ik er ben, gaat 1 dame die naar rechts was gegaan, ineens weer naar links. Toen kon ik dus niks meer. Links uitwijken ging niet; daar liepen 2 andere mensen, en je staat gewoon niet stil van 15~20km naar nul in 1,5 meter; dus ik stootte haar aan met mijn schouder en toen viel ze vol op haar gezicht.
Ze verklaarde me niet gehoord te hebben en wilde bij de andere dames gaan lopen. (Die anderen hadden mij wél gehoord verklaarden ze later.)
Bovendien had ze reuma, mogelijk daardoor had ze de val niet opgevangen. Doordat haar neus bloedde; en ik slechte ervaring heb met bejaarde mensen die op hun hoofd vallen, heb ik zelf besloten 112 te bellen. Uiteindelijk bleek het allemaal reuze mee te vallen gelukkig.
Al met al, ik ben me wezenloos geschrokken, en ik denk dat iedereen die lang genoeg in het verkeer deelneemt wel eens een situatie mee heeft gemaakt dat je dacht; oef, dat ging maar net goed. Dit ging dus nét niet goed.
En dáárom wil ik eens proberen of een luidere bel wellicht wat meer de aandacht trekt bij bepaalde groepen mensen. Een ongeluk zit in een verrekte klein hoekje, en ik maak dat hoekje gewoon graag nóg iets kleiner. Lijkt me geen gebrek van mijn kant; als ik júist rekening wil houden met slechthorende ouderen.
Tja, het gebeurt. Valt weinig aan te veranderen, alleen rekening houden met het onverwachte.
alles kan off-topic
Hetzelfde had ik toen de kop van een bidonhouderboutje afbrak.Mistraller schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:54:
[...]
Op youtube een filmpje gezien, dat je met een priem+hamer voorzichtig het resterende gedeelte van de afgebroken bout er draaiend uit kan tikken. Werkte prima bij mij, alleen weet ik niet of het ook werkt bij een vastgeroeste bout.
Ja klopt, maar volgens mij heb ik het ook wel eens aan de hand gehad en is het me toch een keer gelukt op die manier. Zelfs zonder extra hulpmiddelen als wd40 en extra warmte, dus er is wel hoopMistraller schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:09:
[...]
Ja de achterkant zit er nog gewoon, maar is natuurlijk klein, en bovendien rond. Maar de kop brak natuurlijk omdat de draad vastzat. Dus of ik er beweging in krijg is een tweede. Staat nu de hele dag al in de wd40 (pads waren toch op) en zo ff de heatgun erop. Hopen dat het lukt. Puntje erop lassen gaat niet, daarvoor is het te klein en zit het te diep. Ben me alvast maar aan het voorbereiden op de kosten van een nieuwe remklauw....
De spanning is er misschien wel af nu de kop er af is dus wellicht scheelt dat weer in hoe vast de draad nu nog zit.
[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 18-04-2022 22:17 ]
Gisteren een rit van 142 km gedaan, was eigenlijk van plan om een route van 110 km te rijden maar op een gegeven moment na de Amerongse Berg was mijn navigatie de weg kwijt en werd de rit dus uiteindelijk wat langer. Na zo'n 125 km begonnen mijn benen ineens enorm te verzuren en werd het behoorlijk afzien. Wellicht waren de 2 energierepen en de 2 bidons water die ik had meegenomen toch net iets te weinig voor deze rit.
Vandaag een kort ritje van 49km gedaan waarbij ik nog last van een paar bumperklevers. Ik heb er echt een hekel aan als fietsers die ik passeer ongevraagd in mijn wiel gaan zitten plakken, dat doe ik bij een ander ook niet.
Vandaag een kort ritje van 49km gedaan waarbij ik nog last van een paar bumperklevers. Ik heb er echt een hekel aan als fietsers die ik passeer ongevraagd in mijn wiel gaan zitten plakken, dat doe ik bij een ander ook niet.
Soms kan je de roest laten “schrikken” door een klapje met een hamer. Evt iets als een doorslag gebruiken.Mistraller schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:09:
[...]
Ja de achterkant zit er nog gewoon, maar is natuurlijk klein, en bovendien rond. Maar de kop brak natuurlijk omdat de draad vastzat. Dus of ik er beweging in krijg is een tweede. Staat nu de hele dag al in de wd40 (pads waren toch op) en zo ff de heatgun erop. Hopen dat het lukt. Puntje erop lassen gaat niet, daarvoor is het te klein en zit het te diep. Ben me alvast maar aan het voorbereiden op de kosten van een nieuwe remklauw....
Ook warmte/kou kan helpen. Je kan hem in de vriezer leggen voordat je warm gaat maken.
Daarom neem ik altijd mijn pinpas mee.kwiebus schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:54:
Wellicht waren de 2 energierepen en de 2 bidons water die ik had meegenomen toch net iets te weinig voor deze rit.

Klein stukje hoop vervlogen...het puntje voorbij het borgpennetje brak ook af. Is natuurlijk ook maar heel dun. En restant stukje is te kort om vast te pakken.Kluus schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:14:
[...]
Ja klopt, maar volgens mij heb ik het ook wel eens aan de hand gehad en is het me toch een keer gelukt op die manier. Zelfs zonder extra hulpmiddelen als wd40 en extra warmte, dus er is wel hoop. Misschien een beetje vlakke kanten er op veilen zodat je het beter kan pakken?
De spanning is er misschien wel af nu de kop er af is dus wellicht scheelt dat weer in hoe vast de draad nu nog zit.
:strip_exif()/f/image/1tL4gqMcmQRSyAXK6c4lAvUC.jpg?f=fotoalbum_large)
En deze blokken kan ik niet doorfrezen op het oogje aan de bovenkant, die koelvinnen moeten er aan de bovenkant uit.
Plan wat ik nu in mijn hoofd heb is:
- boutje doorfrezen naast de veer (binnen de klauw dus, met de dremel)
- uiteinde van het boutje eruit duwen
- blokken en de veer eruit
Dan heb ik binnen de klauw een langer stuk bout, wat ook iets dikker is, daar kan ik wat meer kracht op uitoefenen. Ik denk dat dan wel de hele klauw eruit moet. Ook voor als ik het boutje wil laten schrikken met een hamer, want anders komt die kracht ook op het frame, en carbon houdt niet van krachten die op verkeerde plekken terecht komt.
Ik moet daar nog even moed voor verzamelen, want dan kan vrouwlief ook echt niet meer fietsen (kan wel maar ze wil eigenlijk niet meer op haar oude fiets).
Of iemand anders moet nog een briljant idee hebben. Met boren in staal, binnen een alu case heb ik slechte ervaring.
In elk geval sowieso boutjes bestellen; kan ik dan wellicht beste meteen inbus varianten bestellen? En waar?
[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 18-04-2022 23:18 ]
---------------
Ik had iets vergelijkbaars. Fietsenmaker heeft hem netjes uitgeboord.Mistraller schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:54:
[...]
Of je koopt gewoon een nieuwe remklauw, krijg je ook nog eens gratis remblokje erbij.
https://www.bike-discount...-mount-bremssattel-hinten
en dit boutje heb je nodig ;
https://www.bike-discount...aube-inkl.-sicherungsring
https://www.bike-discount...-mount-bremssattel-hinten
en dit boutje heb je nodig ;
https://www.bike-discount...aube-inkl.-sicherungsring
[ Voor 56% gewijzigd door DDX op 18-04-2022 23:30 ]
Hmm dat is balenMistraller schreef op maandag 18 april 2022 @ 23:15:
[...]
Klein stukje hoop vervlogen...het puntje voorbij het borgpennetje brak ook af. Is natuurlijk ook maar heel dun. En restant stukje is te kort om vast te pakken.
...

Ja zag ik. Maar dit is wel weer tweakers natuurlijk heDDX schreef op maandag 18 april 2022 @ 23:23:
Of je koopt gewoon een nieuwe remklauw, krijg je ook nog eens gratis remblokje erbij.
Maar wat uitboren betreft, er zijn ook klauwen waar de borgpen gewoon een splitpen is, dus als de schroefdraad echt stuk gaat is de klauw natuurlijk nog niet afgeschreven. Het schijnt een bekend probleem te zijn; beetje vet op de draad bij de assemblage was wellicht geen slecht idee geweest.
Ik zal in elk geval ook eens de LBS bellen.
---------------
Volgens mij kan je klauw ook nog even volledig uit elkaar halen/de 2 helften dus van elkaar halen.
Je zou op die manier denk ik ook restant boutje er nog uit kunnen halen.
Maargoed hoeveel tijd wil je eraan spenderen als je voor paar tientjes volledig nieuwe remklauw hebt...
Maargoed hoeveel tijd wil je eraan spenderen als je voor paar tientjes volledig nieuwe remklauw hebt...
[ Voor 23% gewijzigd door DDX op 18-04-2022 23:32 ]
Hey... je kent mij he.... ik ga tot het uiterste om iets niet weg te hoeven gooienDDX schreef op maandag 18 april 2022 @ 23:31:
Volgens mij kan je klauw ook nog even volledig uit elkaar halen/de 2 helften dus van elkaar halen.
(Al wel gespiekt hoor maar goedkoopste zat toch alweer op 67 ex verzend; daar wil ik nog wel een avondje voor klooien; is op z'n minst leerzaam)
Boutjes zijn inmiddels besteld, leek me sowieso een goed idee met inbus.
De 2 helften zat ik ook al over te denken, maar dan is het wel weer spannend of de O ringen nog netjes afsluiten naderhand. Doe ik liever niet vooralsnog.
---------------
Haha dank je voor dan analyseTheTinusNL schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:36:
[...]
Lekker bezig, zowel qua afstand als qua reputatie verbeteren![]()
Ik was benieuwd of ik kon zien hoe hard je er doorheen zat dus ik ging even in jouw vermogen snuffelen.![]()
Dat illustreert perfect wat je ook al aanvoelde: meer inhouden. Je rijdt meer dan de helft van de tijd boven jouw duurvermogen (tenminste, als je Strava goed ingesteld staat). Op zich prima, maar dan wel voor korte ritjes (mits goed opgewarmd), maar voor een duurritje... meh. Of je moet 4 uur nog geen duurtraining willen noemen?
Maar Strava staat ingesteld op een 20minuten FTP test die ik 3 maanden geleden gedaan heb, dus die mag ik wel weer een keer opnieuw gaan doen maar zal nog vrij aardig kloppen. Ook denk ik dat ik meer van het duurvermogen ben dan 20 minuten pieken dus daar zal ook nog wel iets van mismatch inzitten.
Dus de volgende keer toch iets meer m'n zones in de gaten houden, want 4 uur is gewoon een duurtraining voor mij
Ik zit na afgelopen lange weekend met de nodige kilometers toch wel met een vraag. Zondag heb ik mijn banden vervangen, de oude standaard Bontrager R1 gingen er af en heb er nu Continental Grand Prix 5000 op liggen.
Voor mijn gevoel rij ik er echt merkbaar makkelijker sneller mee. (zeg maar 2 a 3 km/h sneller met minder moeite) Kan dat echt door die banden komen (vind het wat veel) of begint mijn goddelijke lijf beter getraind te raken?
Voor mijn gevoel rij ik er echt merkbaar makkelijker sneller mee. (zeg maar 2 a 3 km/h sneller met minder moeite) Kan dat echt door die banden komen (vind het wat veel) of begint mijn goddelijke lijf beter getraind te raken?
alles kan off-topic
@Ankona Het kan zeker zo voelen. Of het ook echt zo is is een ander verhaal.
Maar je gaat van de instapper band van een fietsfabrikant naar een band die vaak als "beste" (aan dit statement ga ik mij echter niet verbinden
) en "snelste" uit de test komt.
Daarnaast zijn de Conti's 100-130gram per band lichter, dat voel je ook wel degelijk maar is niet per se veel sneller.
Maar je gaat van de instapper band van een fietsfabrikant naar een band die vaak als "beste" (aan dit statement ga ik mij echter niet verbinden

Daarnaast zijn de Conti's 100-130gram per band lichter, dat voel je ook wel degelijk maar is niet per se veel sneller.
Ja, dit kan door je banden komen. Of je had stiekem de hel rit wind mee, of uitzonderlijk goede benen, 14 paaseitjes als rocketfuel .. Kan allemaal
De temperatuur doet toch ook best veel met de luchtweerstand? dus het ene ritje smorgens als het nog fris is en de andere later op de dag?
Maar fiets hier nu zo'n 3500 km op GP 4 Season banden, maar zijn er hier die veel verschil hebben gemerkt als ze naar snellere banden zijn gegaan? hier (even afkloppen) nog geen lek gereden dus dat levert mij nog de meeste snelheidswinst op
. Verder trap je met tragere banden gewoon weer wat extra vermogens weg dus op zich geen probleem.
Maar fiets hier nu zo'n 3500 km op GP 4 Season banden, maar zijn er hier die veel verschil hebben gemerkt als ze naar snellere banden zijn gegaan? hier (even afkloppen) nog geen lek gereden dus dat levert mij nog de meeste snelheidswinst op
Ja dit scheelt echt enorm veel (althans.. ik vind 11 watt best een hoop ^^). Even korte vergelijking: (https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html)Tinusvolkel schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:32:
De temperatuur doet toch ook best veel met de luchtweerstand? dus het ene ritje smorgens als het nog fris is en de andere later op de dag?
30kmh bij 5kmh tegenwind: 200W RHO van 1.2922 (0 graden)
30kmh bij 5kmh tegenwind: 194W RHO van 1.2466 (10 graden)
30kmh bij 5kmh tegenwind: 189W RHO van 1.2041 (20 graden)
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
That says it all (hoewel het aan de andere kant met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aan je goddelijk getrainde lichaam ligt, dat is bij mij ook altijd het geval namelijk)Ankona schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 07:55:
.....Voor mijn gevoel.....
Ondanks dat ik weet dat 28mm minder rolweerstand heeft, voelen mijn 25mm bandjes toch sneller, en dat gaat dus niet eens over verschillende merken / types band.
Van de zomer sta ik 2 weken op de camping bovenop de Gulperberg.. fijn iedere dag naar boven fietsen om bij de caravan te komenMorrar schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:09:
Zo terug van lang weekendje zuid Limburg bij Gulpen. Met het gezin, dus niet extreem veel tijd maar wel elke ochtend een rondje gemaakt.
Perfect weer gehad; begin een beetje fris, maar zonovergoten dus dat was prima. En verder een schitterende omgeving. Wel in Valkenburg geweest, maar dit vond ik toch nog net wat mooier / landelijker. Alle bekende klimmetjes denk ik wel mdegepakt; Camerig, Drielandenpunt, Loorberg, Bemelerberg, Gulperberg. Vooral die laatste is een stijl kreng zeg![]()
Heb je de routes misschien ergens openbaar staan, Wel handig om wat inspiratie op te doen om dan te fietsen.
Zat al te denken om (een deel van) de AGR route te fietsen, en uiteraard via Komoot wat samenstellen.
Ik heb dit tooltje ooit een gekocht bij de praxis volgens mij. Voor zulke dingen werkt dat perfect.Mistraller schreef op maandag 18 april 2022 @ 23:44:
[...]
Hey... je kent mij he.... ik ga tot het uiterste om iets niet weg te hoeven gooien![]()
(Al wel gespiekt hoor maar goedkoopste zat toch alweer op 67 ex verzend; daar wil ik nog wel een avondje voor klooien; is op z'n minst leerzaam)
Boutjes zijn inmiddels besteld, leek me sowieso een goed idee met inbus.
De 2 helften zat ik ook al over te denken, maar dan is het wel weer spannend of de O ringen nog netjes afsluiten naderhand. Doe ik liever niet vooralsnog.
https://www.vangroningent...aarset-17001/#description
Andere banden maar misschien wel een eerlijker vergelijk tussen de prijscategorieen: ik merk zeker wel verschil tussen de gewone Schwalbe One en de Schwalbe Pro One. Die eerste loopt voor mij merkbaar zwaarder (en best veel ook vind ik).Tinusvolkel schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:32:
Maar fiets hier nu zo'n 3500 km op GP 4 Season banden, maar zijn er hier die veel verschil hebben gemerkt als ze naar snellere banden zijn gegaan? hier (even afkloppen) nog geen lek gereden dus dat levert mij nog de meeste snelheidswinst op. Verder trap je met tragere banden gewoon weer wat extra vermogens weg dus op zich geen probleem.
[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 19-04-2022 09:54 ]
Eerlijk gezegd merk ik alleen bij de echte zware, stugge tuinslangen enig verschil in rolweerstand (in het negatieve dan).
Tussen de iets duurdere (15-20€) en de zogeheten toppers merk ik geen verschil, vandaar dat ik nu al jaren vrijwel alleen Conti Grand Prix (zonder nummer) 25 en 28 mm rij.
Ter referentie. ik ben 69 , maar geen ouwe slappe Ebike rijder, pakweg 10000 km per jaar op pure racefietsen.
'szomers vaak 30-31+ gemiddeld
Tussen de iets duurdere (15-20€) en de zogeheten toppers merk ik geen verschil, vandaar dat ik nu al jaren vrijwel alleen Conti Grand Prix (zonder nummer) 25 en 28 mm rij.
Ter referentie. ik ben 69 , maar geen ouwe slappe Ebike rijder, pakweg 10000 km per jaar op pure racefietsen.
'szomers vaak 30-31+ gemiddeld
Helaas mosterd na de maaltijd, maar ik heb ze op onze 105 groepen inderdaad preventief vervangen voor inbusjes, geen idee waarom Shimano schroeven ipv inbus heeft gebruikt. Ik heb dit (Shimano) part gebruikt: Y8JZ98010, onder andere te koop bij bike-discountMistraller schreef op maandag 18 april 2022 @ 23:15:
[...]
In elk geval sowieso boutjes bestellen; kan ik dan wellicht beste meteen inbus varianten bestellen? En waar?
Ik denk dat er tussen echte 25 mm en 28 mm een zodanig verschil in luchtweerstand is bij hogere snelheden, dat een vermeend lagere rolweerstand van de 28 mm ruimschoots gecompenseerd wordt, en dat geldt ook nog maar alleen bij gelijke banddruk (en je rijdt geen 28 mm om even hard te stuiteren als met 25 mm)Frenz64 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:45:
[...]
That says it all (hoewel het aan de andere kant met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aan je goddelijk getrainde lichaam ligt, dat is bij mij ook altijd het geval namelijk)
Ondanks dat ik weet dat 28mm minder rolweerstand heeft, voelen mijn 25mm bandjes toch sneller, en dat gaat dus niet eens over verschillende merken / types band.
Droge wegen, je kan nu dus ook veel sneller door de bochten dan paar weken geleden toen ze er nog lekker vies bij lagen.
Wel weer vaker in de remmen omdat het drukker op de weg is.
Soms wel irritant als je een bruk op sprint en een andere wielrenner niet even omkijkt voordat hij naar links komt om andere fietsers in te halen.
Wel weer vaker in de remmen omdat het drukker op de weg is.
Soms wel irritant als je een bruk op sprint en een andere wielrenner niet even omkijkt voordat hij naar links komt om andere fietsers in te halen.
Dat was geen verzuring, de brandstof (koolhydraten) was op, en je moest verder op de reservebrandstof (vet)kwiebus schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:54:
CUT
Na zo'n 125 km begonnen mijn benen ineens enorm te verzuren en werd het behoorlijk afzien. Wellicht waren de 2 energierepen en de 2 bidons water die ik had meegenomen toch net iets te weinig voor deze rit.
CUT
Ook leuk is wellicht om wat Belgische (Voerstreek) klimmetjes mee te pakken. Bovenste Bos bij Teuven, Vaalserberg vanaf Gemmenich of wat klimmetjes doen richting Aubel.Flipmo schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:05:
[...]
Van de zomer sta ik 2 weken op de camping bovenop de Gulperberg.. fijn iedere dag naar boven fietsen om bij de caravan te komen
Heb je de routes misschien ergens openbaar staan, Wel handig om wat inspiratie op te doen om dan te fietsen.
Zat al te denken om (een deel van) de AGR route te fietsen, en uiteraard via Komoot wat samenstellen.
Het asfalt is best prima, maar bovenal is het veel rustiger aan de Belgische kant.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
ja precies, verzuring heb je boven theshold.. dat moet je niet teveel doen als je 125 km gaat fietsenKeezx schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:57:
[...]
Dat was geen verzuring, de brandstof (koolhydraten) was op, en je moest verder op de reservebrandstof (vet)
Ik heb alleen wat korte routes gemaakt vanwege gezin, maar bij deze:Flipmo schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:05:
[...]
Van de zomer sta ik 2 weken op de camping bovenop de Gulperberg.. fijn iedere dag naar boven fietsen om bij de caravan te komen
https://www.komoot.com/to...Sp9l2beaGGEgrsxYl&ref=wtd
https://www.komoot.com/to...mbgJ6sLVzJjE9Ki1x&ref=wtd
https://www.komoot.com/to...Lqs4CEV37ipNXEL6A&ref=wtd
Wellicht helpt het ter inspirtatie en als je er een aantal aan elkaar knoopt heb je toch een leuke tocht. Persoonlijk vond ik het gebied rond Bommerig erg mooi; veel kleine landweggetjes en oude huisjes.
Als het kopje afbreekt maakt het niet uit of je inbus hebt of iets anders.-bolio- schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:53:
[...]
Helaas mosterd na de maaltijd, maar ik heb ze op onze 105 groepen inderdaad preventief vervangen voor inbusjes, geen idee waarom Shimano schroeven ipv inbus heeft gebruikt. Ik heb dit (Shimano) part gebruikt: Y8JZ98010, onder andere te koop bij bike-discount
1. Smeer er iets aan, dat het boutje niet vast kan corroderen.
2. Boutje moet uit mijn hoofd vast met 0,1 Nm. Dus sleutel er op, en dan 1 keer tegen je sleutel blazen is genoeg. (Als boutje losloopt is ook niet einde van de wereld, er zit een borgpin op de andere kant).
Boven threshold is maar enkele minuten vol te houden, zeker geen uur, tenzij heel licht erover.Prulleman schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:00:
[...]
ja precies, verzuring heb je boven theshold.. dat moet je niet teveel doen als je 125 km gaat fietsendat is per definitie niet langer dan 1 uur vol te houden
ja precies, ik wilde de grens aangeven (maar je kan em inderdaad nog verkeerd interpreteren):Keezx schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:26:
[...]
Boven threshold is maar enkele minuten vol te houden, zeker geen uur, tenzij heel licht erover.
threshold = 1 uur vol gas, dus alles erover is inderdaad < 1 uur
Die vind ik bijzonder, in mijn beleving heeft de dunnere band juist een lagere weerstand (al dan niet omdat je die veel harder oppompt - precies waarom een bredere band met minder druk meer comfort geeft)Frenz64 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:45:
[...]
Ondanks dat ik weet dat 28mm minder rolweerstand heeft, voelen mijn 25mm bandjes toch sneller,
alles kan off-topic
tnx! ik ga ff kijken.Morrar schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:02:
[...]
Ik heb alleen wat korte routes gemaakt vanwege gezin, maar bij deze:
https://www.komoot.com/to...Sp9l2beaGGEgrsxYl&ref=wtd
https://www.komoot.com/to...mbgJ6sLVzJjE9Ki1x&ref=wtd
https://www.komoot.com/to...Lqs4CEV37ipNXEL6A&ref=wtd
Wellicht helpt het ter inspirtatie en als je er een aantal aan elkaar knoopt heb je toch een leuke tocht. Persoonlijk vond ik het gebied rond Bommerig erg mooi; veel kleine landweggetjes en oude huisjes.
Ik ga ook met het gezin, hele dag weg om te fietsen vind het thuisfront ook niet zo leuk
Kilometer of 40 a 60, dan ben je nog wel weer een keer terug.
Al zal ik waarschijnlijk wel 1 dag een rit van +/- 100km pakken.
Zal mijn gemaakte routes wel ff linken, enkele gaan ook een stukje door Belgie.Yakolev schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 11:57:
[...]
Ook leuk is wellicht om wat Belgische (Voerstreek) klimmetjes mee te pakken. Bovenste Bos bij Teuven, Vaalserberg vanaf Gemmenich of wat klimmetjes doen richting Aubel.
Het asfalt is best prima, maar bovenal is het veel rustiger aan de Belgische kant.
https://www.komoot.com/tour/704917534?ref=wtd
https://www.komoot.com/tour/704906386?ref=wtd
https://www.komoot.com/tour/703915561?ref=wtd
https://www.komoot.com/tour/694605438?ref=wtd
https://www.komoot.com/tour/657428458?ref=wtd
Hier staat het wel mooi uitgelegd. Een dunnere band vervormt meer omdat het contactoppervlak langer is. Bij een bredere band is je contactoppervlak breder en dus minder lang waardoor je band minder vervormt en minder weerstand heeft. Daarom moet je een dunnere band harder oppompen om het verlies door die vervorming op te vangen om dezelfde rolweerstand van een bredere band te krijgen. En dat is alleen de theorie van de band, daarna wordt nog het volgende vermeldt:Ankona schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:38:
[...]
Die vind ik bijzonder, in mijn beleving heeft de dunnere band juist een lagere weerstand (al dan niet omdat je die veel harder oppompt - precies waarom een bredere band met minder druk meer comfort geeft)
Alleen maar voordelen om breder te gaan“In practice, the energy saving is even greater than in theory as the elasticity of the tyres absorbs road shocks, which would otherwise be transferred to the rider and so saves energy,” says Dave Taylor.
het beter vervormen van de band naar het terrein zorgt voor een lagere weerstand.Ankona schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 12:38:
[...]
Die vind ik bijzonder, in mijn beleving heeft de dunnere band juist een lagere weerstand (al dan niet omdat je die veel harder oppompt - precies waarom een bredere band met minder druk meer comfort geeft)
Op een perfecte binnenbaan (of in een lab) is dus een hoge druk en smalle band het beste, maar in de praktijk ligt het optimum veel breder en met minder druk. (en precieze optimum is vooral afhankelijk van de weg waar je op rijdt en moeilijk te bepalen.
Ik merk weinig verschil in snelheid tussen 25mm of 30mm
En dan fiets ik de 30mm met ruim een bar minder.
Ga je nog breder dan begin je wel te merken dat band wat meer zoekt in bochten.
En dan fiets ik de 30mm met ruim een bar minder.
Ga je nog breder dan begin je wel te merken dat band wat meer zoekt in bochten.
Ik fiets afwisselend met 25mm en 32mm, maar merk niet echt verschil tussen die 2. Voordeel (en nadeel) is dat ik met 32mm ook prima offroad kan meepakken.
Huh? Is de Pro One niet gewoon de tubeless versie van de One?Kluus schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:41:
[...]
Andere banden maar misschien wel een eerlijker vergelijk tussen de prijscategorieen: ik merk zeker wel verschil tussen de gewone Schwalbe One en de Schwalbe Pro One. Die eerste loopt voor mij merkbaar zwaarder (en best veel ook vind ik).
Nee, de one is een budget versie van de pro one.jochy schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 13:52:
[...]
Huh? Is de Pro One niet gewoon de tubeless versie van de One?
Beide zijn er in tle en niet tle.
De One zou iets beter zijn qua lekbestendigheid dan de Pro One.
"Vroeger" ging ik van Vittoriras van 19 eu naar GP5000's...dat was goed merkbaar, de laatste paar jaar rij ik eigenlijk alleen op Schwalbe's op de weg, aangezien ik die er een stukje makkelijker op krijg (De tubeless variant).
Ik ben wel heel erg benieuwd naar de nieuwe Pirelli 4S, maar die is er nog niet in tubeless versie (en tanwall heb ik ook nog niet gezien).
"Vroeger" ging ik van Vittoriras van 19 eu naar GP5000's...dat was goed merkbaar, de laatste paar jaar rij ik eigenlijk alleen op Schwalbe's op de weg, aangezien ik die er een stukje makkelijker op krijg (De tubeless variant).
Ik ben wel heel erg benieuwd naar de nieuwe Pirelli 4S, maar die is er nog niet in tubeless versie (en tanwall heb ik ook nog niet gezien).
[ Voor 9% gewijzigd door McMiGHtY op 19-04-2022 14:22 ]
Hier idem maar dan bij Specialized banden. De S-Works Turbo band is soepeler dan de Turbo Pro band, en de Turbo Cotton staat daar weer een heel eind boven qua souplesse. Maar een Turbo Pro band koop je voor pakweg 35EUR, en voor een Turbo Cotton komt 60 EUR eerst (en dan heb je nog een goede prijsKluus schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:41:
[...]
Andere banden maar misschien wel een eerlijker vergelijk tussen de prijscategorieen: ik merk zeker wel verschil tussen de gewone Schwalbe One en de Schwalbe Pro One. Die eerste loopt voor mij merkbaar zwaarder (en best veel ook vind ik).
De Turbo Pro banden lijken wel absurd lang mee te gaan, ongeacht de ellende waar ik ze overheen trek.
Rolweerstand (of nog erger - aerodynamica van een band) zijn overigens niet echt primaire factoren voor mij. Het grootste aerodynamische nadeel is nog altijd die homp vlees óp de fiets, en hoewel rolweerstand niet geheel onbelangrijk is geldt doorgaans wel dat een bredere band meer trillingen wegfiltert. En aangezien het wegdek hier nogal matig is, rijd ik dus het grootste deel van mijn ritten op 38mm banden. En dat gaat kennelijk hard genoeg
Launching containers into space
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic