jasperdeman schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:14:
[...]
Dat zijn voor mij wel echt bizarre hoeveelheden. Als ik 4 uur @ 70% fiets neem ik misschien 40-50 gram koohlydraten per uur op, en niet eens zo zeer omdat ik honger krijg, maar omdat ik weet dat het goed is. Als ik dan thuis ben doe ik nog een normale lunch (die ik heb gemist omdat ik op de fiets zat) en een herstelshake, maar dat is het dan ook wel.
Ik schat dat ik op een rit op 70% FTP (dus ~185W) ongeveer 50g Vet en 60g Koolhydraten per uur verbrand. Met goede voeding van te voren en goed gevulde glycogeenvoorraad hoef ik dat echt niet allemaal aan te vullen tijdens het fietsen.
Hoeveel eet jij op een normale dag?
Op een normale niet-fiets dag (zoals vandaag, hele dag binnenzitten):
TheTinusNL schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 18:37:
[...]
Op een normale (niet-fiets) dag werk ik ook redelijk wat carbs wat naar binnen omdat ik 50/50 wielrennen en krachttraining (fitness, sportschool, hoe je het wilt noemen) doe, dus misschien dat er van daaruit nog enige gewenning zit, maar dan heb ik het over 4 of 5 porties van ca. 90 gram carbs (ca. 20% fructose), 30 gram eiwit en meestal weinig vet, dan kom ik ook niet op totaal 5/6/7k kcal maar rond de 2k aan carbs+eiwit, exclusief vet.
Exacte grammen weet ik niet, maar meestal komt het op een niet-fiets dag ongeveer neer op zoiets:
- Ontbijt: magere kwark + beetje vanille vla + aanmaaklimonade zero + havermout + hagelslag, handje rozijnen met ongezouten pinda's, 300ml melk"shake" met 1 scoop whey- of caseïnepoeder, en 1 of 2 porties fruit (seizoensafhankelijk, maar 1 portie is bijv. 1 banaan, 2 mandarijnen, 1 kiwi, 1 appel of bakje druiven).
- Lunch: 4 volkoren boterhammen (beleg o.a. chocopasta, pindakaas+hagelsag, iets van vleeswaren en/of iets van broodsalade), zelfde melkshake, portie fruit, 1 of 2 volkoren crackers.
- Middagsnack is afhankelijk van of ik naar de fitness ben geweest of niet. Zo ja, dan 2 sneetjes brood met 2 gebakken eieren en beetje salami/ham/kaas, 1 banaan, wat rozijnen en een melkshake + 30gr maltodextrine. Zo nee, dan suikerbommetje zonder zuivel in het teken van vitamine C om ijzeropname te bevorderen: glas sinaasappelsap + roosvicee ferro, 1 of 2 porties fruit en nog iets van carbs uit crackers, ontbijtkoek zero, beschuit.
- Avondeten: wat de pot schaft. Belangrijkste wat ik hier uit wil halen zijn groenten en eiwitten

Het idee achter elke maaltijd is dus zoals ik eerder zei minstens iets van 90 gram carbs, waarvan wat fructose, en 30 gram eiwit. Vet kijk ik qua kcal niet naar want met 10% BF maak ik mij niet zo'n zorgen.
Volgens mijn Garmin horloge is mijn rustverbruik 2300 kcal, of je daar waarde aan wilt hechten... tsja. Maar met deze hoeveelheden carbs + eiwit kom ik volgens mij goed rond de 2300, dan is vet "bonus".
Veel suiker, maar veelal uit fruit dus fructose om efficiënt zo veel mogelijk carbs binnen te krijgen.
Dit alles gebaseerd op de afgelopen 2 jaar thuis studeren, daarvoor met fysieke colleges was het gewoon een hoop brood smeren en altijd een doos mueslirepen als reserve in de tas.
Op lange dagen (meestal zaterdag i.v.m. vroeg op voor werk + later naar bed + voorbereiden op fietsen zondag) vaak een vijfde avondsnackmoment met uh... gezouten snacks.
Overigens 0 alcohol, alleen maar water en melk en af en toe dus dat vitamine+ijzer boostshotje
Op een wel-fiets dag, met name langere rustigere ritjes, dus vaak honger en bij thuiskomst enorme vreetkicks, terwijl ik dan wel aanzienlijk meer carbs naar binnen werk dan op een normale dag. Mijn Garmin klaagt altijd over Low aerobic shortage wat impliceert dat ik altijd op stevige intensiteit fiets, maar dat valt naar data en gevoel allemaal wel mee. Ik weet dus nog steeds niet of mijn motor nou zo inefficiënt is, veel volume (maar weinig vermogen) heeft, of beide