Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 381 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Mistraller schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:11:
Er miste natuurlijk nog een fiets; de veelbesproken bike van mevrouw Mistraller. ;)

Liv Avail Advanced 1.

Volgens de beschrijving zilver, maar het is meestal groen of paars afhankelijk van het licht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie fiets!

Heb daar ook naar gekeken voor mijn vriendin maar die vond hem niet mooi genoeg. Uiteindelijk is het een Trek Emonda ALR5 geworden omdat die de kortste levertijd had (die natuurlijk ook weer 2x is uitgesteld en nu uiteindelijk van half december naar eind maart is gezet).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:22

joker1977

Tweakert

Prulleman schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:18:
[...]

denk juist dat het andersom is..
of ik begrijp je niet helemaal, of het staat er een beetje krom...

maar ik denk dat je beter grijs kan gaan trainen (30 is nogal relatief in dit verhaal... dus laten we zeggen 85-95% van je FTP) als je maar een paar uur per week te besteden hebt( geen harde grens, dat is ook weer persoonlijk, maar zo rond de 5-8 uur max). Optimaal zal het ook niet zijn, je zou beter ook een echte zware sessie erbij kunnen doen voor je vo2max, maar even heel simpel low volume polarized zou iets zijn als 2x per week 2 uur langaam (echt langzaam..) en dan 1 uur harde intervallen... denk dat 5 uur grijs niet voor iedereen slechter is.. zeker niet voor beginners.

Heb je meer tijd, dan word polarized een noodzaak, want anders kan je simpelweg niet herstellen voor je volgende rit..
De laatste zin geeft precies weer waar het om gaat: De reden van polarized training is eigenlijk grotendeels om te faciliteren dat je veel trainingsuren kunt maken zonder dat je jezelf helemaal in de vernieling rijdt omdat je niet genoeg tijd hebt om te herstellen.

Als je 2x per week traint, bv. 2x 2 uur en je kunt dit doen met 3~ dagen rust er tussen in (dus bv. woensdag en zaterdag) kun je waarschijnlijk beter 2x grijs/zwart trainen. Simpelweg harder trainen --> meer effect.

Mensen halen uit die podcasts vaak wel goede tips, maar missen vaak de echte essentie van het hoe en waarom. Trainen en beter worden is 1 ding, maar waar train je precies voor ?

Wat voor nut heeft een geweldig uithoudingsvermogen als je traint voor 45 - 60 minuten Zwift-races / crits. Wat voor nut heeft een geweldige sprint als je traint voor 200+ km tochten.

Beter worden doe je door iets (vaak) te herhalen, niet door moedwillig iets anders te doen dan waarin je beter wilt worden. Als je beter wilt worden in 2 uur rijden en dan een finale/sprint rijden en je hebt genoeg tijd om handen dan is polarized best slim, simpelweg omdat je dan eigenlijk beide aspecten traint én je faciliteert veel trainingsuren zonder jezelf in de poeier te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
joker1977 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 10:00:
[...]

De laatste zin geeft precies weer waar het om gaat: De reden van polarized training is eigenlijk grotendeels om te faciliteren dat je veel trainingsuren kunt maken zonder dat je jezelf helemaal in de vernieling rijdt omdat je niet genoeg tijd hebt om te herstellen.

Als je 2x per week traint, bv. 2x 2 uur en je kunt dit doen met 3~ dagen rust er tussen in (dus bv. woensdag en zaterdag) kun je waarschijnlijk beter 2x grijs/zwart trainen. Simpelweg harder trainen --> meer effect.

Mensen halen uit die podcasts vaak wel goede tips, maar missen vaak de echte essentie van het hoe en waarom. Trainen en beter worden is 1 ding, maar waar train je precies voor ?

Wat voor nut heeft een geweldig uithoudingsvermogen als je traint voor 45 - 60 minuten Zwift-races / crits. Wat voor nut heeft een geweldige sprint als je traint voor 200+ km tochten.

Beter worden doe je door iets (vaak) te herhalen, niet door moedwillig iets anders te doen dan waarin je beter wilt worden. Als je beter wilt worden in 2 uur rijden en dan een finale/sprint rijden en je hebt genoeg tijd om handen dan is polarized best slim, simpelweg omdat je dan eigenlijk beide aspecten traint én je faciliteert veel trainingsuren zonder jezelf in de poeier te rijden.
Ben het met je eens.

En zoals je aangeeft, en wat in de beter worden podcast ook naar voren komt: Zwart moet wel zwart zijn.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Ja polarized trainen is een tool in de toolbox maar geen doel an sich. En heb soms wel eens het idee dat mensen trainings intensiteit distributie als doel na streven terwijl volgens mij prestatie verhogen als doel moet zijn.

Overigens ben ik het niet eens met de opmerking dat iemand die een uur op zwift knalt minder heeft aan fatsoenlijke duurtraining. Want uiteindelijk is alles langer dan 90 seconde voornamelijk aeroob.

https://www.trainingpeaks...ed,%2F20s%20or%2020%2F10s.

Dit is bijvoorbeeld wel een boeiend artikel over mensen die te hard trainen voor een criterium.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14:08
TLDR: Favero Duo powermeter leest tot bijna 20% lagere watts dan de Kickr Core. Wat gaat er mis?

Trainen op basis van power op de Kickr is dusdanig goed bevallen dat ik afgelopen winter ook een setje powermeters voor op fiets zelf heb gekocht. Op de Kickr en de Wattbike in de sportschool trapte ik afgelopen herftst een FTP van 295 respectievelijk 297. De Kickr is voldoende nauwkeurig.

Inmiddels heb ik drie keer op de weg gefietst, en merkte dat ik de vermogens die ik binnen op de Wattbike/Kickr trapte gewoonweg niet haal. Of wel haal, maar dan met een aanzienlijk hogere hartslag.

Dus tijd voor een vergelijk. Daar komt uit: de Favero Duo's geven een veel lager wattage dan de Kickr:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GSU406HzdcmkIUejDw-Ei2TDJMg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4AuIuJAkD7bBGicpki9FR5MK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FmgEaufQDM_tVocHjtGdy6qEYZM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qwtvalqtNZLN9CuPAsj2KVfZ.png?f=fotoalbum_large

Ik heb al veel geprobeerd, maar beter dan bovenstaande afbeelding krijg ik het niet:
- na een kwartier warmfietsen van de materialen een calibratie (tot wel 20x);
- alle software up to date;
- batterijen vol;
- materiaal aan/uit en disconnect/connect;
- alle schroefjes, boutjes, moertjes strak, Favero's opnieuw monteren en de fiets waterpas; en
- op het punt staan alles het raam uit te gooien

Relevante gegevens:
- ERG smoothing staat uit, workouts doe ik met ERG modus aan.
- https://www.dcrainmaker.c...iner-accuracy-issues.html gevolgd.

Wat(t) zie ik over het hoofd en gaat mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:35
Mr. Stom schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:02:
TLDR: Favero Duo powermeter leest tot bijna 20% lagere watts dan de Kickr Core. Wat gaat er mis?

Trainen op basis van power op de Kickr is dusdanig goed bevallen dat ik afgelopen winter ook een setje powermeters voor op fiets zelf heb gekocht. Op de Kickr en de Wattbike in de sportschool trapte ik afgelopen herftst een FTP van 295 respectievelijk 297. De Kickr is voldoende nauwkeurig.

Inmiddels heb ik drie keer op de weg gefietst, en merkte dat ik de vermogens die ik binnen op de Wattbike/Kickr trapte gewoonweg niet haal. Of wel haal, maar dan met een aanzienlijk hogere hartslag.

Dus tijd voor een vergelijk. Daar komt uit: de Favero Duo's geven een veel lager wattage dan de Kickr:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb al veel geprobeerd, maar beter dan bovenstaande afbeelding krijg ik het niet:
- batterijen vol;
- alle schroefjes, boutjes, moertjes strak, Favero's opnieuw monteren en de fiets waterpas; en

Relevante gegevens:

Hoe weet je dat de Kickr wel correcte waardes heeft gegeven al die tijd?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:50
Mr. Stom schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:02:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

- batterijen vol;

Relevante gegevens:

Ik gok op foute cranklengte opgegeven voor de Favero’s?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:59
Van wat ik lees bij TrainerRoad is dat je FTP indoor / outdoor niet met elkaar kan vergelijken: https://www.trainerroad.c...ting-outdoors-vs-indoors/
(Maar mocht je alsnog die Favero’s het raam uit wilt gooien, geef dan even een seintje)

[ Voor 20% gewijzigd door EdwinW op 20-02-2022 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
ElGreco schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:19:
[...]
Hoe weet je dat de Kickr wel correcte waardes heeft gegeven al die tijd?
De FTP waardes van de Wattbike + Kickr komen overeen en de hartslag/watt verhouding ook. Helaas kan ik in de sportschool niet m'n Favero's monteren.

Het probleem zit wellicht bij één van beide apparaten, maar ik weet niet meer wat ik nog kan doen bij beiden om het probleem op te lossen.
Requiem19 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:23:
[...]
Ik gok op foute cranklengte opgegeven voor de Favero’s?
Cranklengte klopt
EdwinW schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:27:
Van wat ik lees bij TrainerRoad is dat je FTP indoor / outdoor niet met elkaar kan vergelijken: https://www.trainerroad.c...ting-outdoors-vs-indoors/
(Maar mocht je alsnog die Favero’s het raam uit wilt gooien, geef dan even een seintje)
Alle FTP tests zijn indoor. Het verschil is merkbaar bij gewone rondjes buiten (280 watt is opeens niet meer vol te houden, 220 watt heeft een hartslag van +-180 vs. +-140 etc). Vergelijk is een work-out binnen gemeten op beide apparaten tegelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Mr. Stom schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:36:
[...]

De FTP waardes van de Wattbike + Kickr komen overeen en de hartslag/watt verhouding ook. Helaas kan ik in de sportschool niet m'n Favero's monteren.
Deze snap ik niet. Hoe weet je dat je appels met appels vergelijkt tussen wattbike en Kickr? Je trapt of op de een of op de ander. Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 3% gewijzigd door ElGreco op 20-02-2022 15:42 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Als de vermogens van de kickr vs wattbike overeenkomen dan zou ik een support ticket indienen bij Favero. Wellicht kunnen zij wat uitgebreidere kalibratie / gegevens uitlezen.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Mr. Stom schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:36:
[...]

Het probleem zit wellicht bij één van beide apparaten, maar ik weet niet meer wat ik nog kan doen bij beiden om het probleem op te lossen.

[...]

Cranklengte klopt

[...]

Alle FTP tests zijn indoor. Het verschil is merkbaar bij gewone rondjes buiten (280 watt is opeens niet meer vol te houden, 220 watt heeft een hartslag van +-180 vs. +-140 etc). Vergelijk is een work-out binnen gemeten op beide apparaten tegelijk.
Kun je de Favero’s ook als uno proberen om te kijken of dat verschil geeft?

Doorgaans zullen Favero’s een hoger vermogen opgeven omdat je meet in de pedalen. De Kickr meet natuurlijk veel later, waardoor er klein beetje verlies is via crank en ketting.

Dat de Favero (zoveel) minder meet moet dus wel echt een fout zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Een duo kan niet als twee x uno gebruikt worden. Een van de twee pedalen heeft de andere nodig om signaal door te geven (ik dacht dat rechts links nodig heeft)

Als je het echt goed wilt meten zou je denk ik toch met 3 meters tegelijkertijd moeten meten. Kickr, Assiomas en een derde. Net als DC Rainmaker en GPLama.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
Dank allen voor de snelle reactie!
ElGreco schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:42:
[...]

Deze snap ik niet. Hoe weet je dat je appels met appels vergelijkt tussen wattbike en Kickr? Je trapt of op de een of op de ander. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik fiets drie keer per week, twee keer op de Kickr en een keer op Wattbike. M'n hartslag/watt verhouding is altijd dezelfde + FTP tests komen op vergelijkbare cijfers uit. Meet ik een indoor activiteit op de Favero dan heb ik opeens +30bpm bij een wattage van 220w bijvoorbeeld. Vandaar de conclusie: Favero meet te laag en de Kickr meet 'goed'.
Requiem19 schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:48:
[...]

Kun je de Favero’s ook als uno proberen om te kijken of dat verschil geeft?

Doorgaans zullen Favero’s een hoger vermogen opgeven omdat je meet in de pedalen. De Kickr meet natuurlijk veel later, waardoor er klein beetje verlies is via crank en ketting.

Dat de Favero (zoveel) minder meet moet dus wel echt een fout zijn.
Thanks ga ik proberen! Gelukkig Favero+Kickr bij dezelfde verkoper gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
ElGreco schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:55:
Een duo kan niet als twee x uno gebruikt worden. Een van de twee pedalen heeft de andere nodig om signaal door te geven (ik dacht dat rechts links nodig heeft)

Als je het echt goed wilt meten zou je denk ik toch met 3 meters tegelijkertijd moeten meten. Kickr, Assiomas en een derde. Net als DC Rainmaker en GPLama.
Je kunt wel met alleen het linkerpedaal fietsen (dan wordt het een Uno), toch?

Althans, ik fiets al 3 jaar met alleen het linkerpedaal ;).

Ben benieuwd wat hier uit gaat komen, want over het algemeen worden de Assioma's als heel betrouwbaar gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Mistraller schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:11:
Er miste natuurlijk nog een fiets; de veelbesproken bike van mevrouw Mistraller. ;)

Liv Avail Advanced 1.

Volgens de beschrijving zilver, maar het is meestal groen of paars afhankelijk van het licht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mag ik vragen welke bidonhouders je gemonteerd hebt? En of ze glanzend of mat van kleur zijn?

Wij hebben er niet goed over nagedacht en twee bidonhouders gemonteerd die je vanaf boven moet vullen. Dus de bidons gaan er vrij lastig in doordat er weinig ruimte is met een XS frame.
En de bidon in de houder aan de zitbuis, komt net wel/niet tegen de schuine onderbuis. Met een bidon van Elite gaat het niet goed, met een bidon van Giant gaat het net goed omdat deze een afgeschuine bodem heeft.
Ofwel we zijn nog op zoek naar een side load bidonhouder die voldoende omhoog gemonteerd kan worden.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 18:14
ydderf schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:32:
[...]

Mag ik vragen welke bidonhouders je gemonteerd hebt? En of ze glanzend of mat van kleur zijn?

Wij hebben er niet goed over nagedacht en twee bidonhouders gemonteerd die je vanaf boven moet vullen. Dus de bidons gaan er vrij lastig in doordat er weinig ruimte is met een XS frame.
En de bidon in de houder aan de zitbuis, komt net wel/niet tegen de schuine onderbuis. Met een bidon van Elite gaat het niet goed, met een bidon van Giant gaat het net goed omdat deze een afgeschuine bodem heeft.
Ofwel we zijn nog op zoek naar een side load bidonhouder die voldoende omhoog gemonteerd kan worden.
Heb zelf deze op mijn mtb en gravelfiets zitten, waarbij je ook nog zelf kan bepalen of je de opening links of rechts wilt hebben.

De Elite T-race houders schijnen ook wel goed te zijn, als je dit filmpje mag geloven.

Je zou ook nog naar fidlock kunnen kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:55
Pimorez schreef op zondag 20 februari 2022 @ 00:37:
[...]

Mooie fiets!

Heb daar ook naar gekeken voor mijn vriendin maar die vond hem niet mooi genoeg. Uiteindelijk is het een Trek Emonda ALR5 geworden omdat die de kortste levertijd had (die natuurlijk ook weer 2x is uitgesteld en nu uiteindelijk van half december naar eind maart is gezet).
Mjn vrouw was op slag verliefd, helemaal toen ze hem even in het buitenlicht mocht bekijken. Haar vorige was ook een Liv, en ze kon hem zo meenemen toen, hij was op voorraad en nog tegen een goede prijs ook. (Ze deden toen (eind 2020) nog alles met 10% korting 8)7 )
Emonda hebben we toen ook bekeken maar die viel al snel af. Smaken verschillen gelukkig :)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
ydderf schreef op zondag 20 februari 2022 @ 16:32:
[...]

Die hadden we in eerste instantie ook maar mochten we omruilen, precies hetzelfde probleem inderdaad vooral met een grote drinkbus.
Dit zijn Cube houders, en de houder op de zitbuis hebben we ietsje hoger gemonteerd, dan raakt de bidon de schuine buis net niet. De cube houder heeft namelijk van die sleutelgat gaten. Ze zijn mat btw.
Wel een linker en een rechter model kopen; je monteert ze immers in spiegelbeeld.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
jasperdeman schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:14:
[...]

Dat zijn voor mij wel echt bizarre hoeveelheden. Als ik 4 uur @ 70% fiets neem ik misschien 40-50 gram koohlydraten per uur op, en niet eens zo zeer omdat ik honger krijg, maar omdat ik weet dat het goed is. Als ik dan thuis ben doe ik nog een normale lunch (die ik heb gemist omdat ik op de fiets zat) en een herstelshake, maar dat is het dan ook wel.

Ik schat dat ik op een rit op 70% FTP (dus ~185W) ongeveer 50g Vet en 60g Koolhydraten per uur verbrand. Met goede voeding van te voren en goed gevulde glycogeenvoorraad hoef ik dat echt niet allemaal aan te vullen tijdens het fietsen.

Hoeveel eet jij op een normale dag?
Op een normale niet-fiets dag (zoals vandaag, hele dag binnenzitten):
TheTinusNL schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 18:37:
[...]
Op een normale (niet-fiets) dag werk ik ook redelijk wat carbs wat naar binnen omdat ik 50/50 wielrennen en krachttraining (fitness, sportschool, hoe je het wilt noemen) doe, dus misschien dat er van daaruit nog enige gewenning zit, maar dan heb ik het over 4 of 5 porties van ca. 90 gram carbs (ca. 20% fructose), 30 gram eiwit en meestal weinig vet, dan kom ik ook niet op totaal 5/6/7k kcal maar rond de 2k aan carbs+eiwit, exclusief vet.
Exacte grammen weet ik niet, maar meestal komt het op een niet-fiets dag ongeveer neer op zoiets:
  1. Ontbijt: magere kwark + beetje vanille vla + aanmaaklimonade zero + havermout + hagelslag, handje rozijnen met ongezouten pinda's, 300ml melk"shake" met 1 scoop whey- of caseïnepoeder, en 1 of 2 porties fruit (seizoensafhankelijk, maar 1 portie is bijv. 1 banaan, 2 mandarijnen, 1 kiwi, 1 appel of bakje druiven).
  2. Lunch: 4 volkoren boterhammen (beleg o.a. chocopasta, pindakaas+hagelsag, iets van vleeswaren en/of iets van broodsalade), zelfde melkshake, portie fruit, 1 of 2 volkoren crackers.
  3. Middagsnack is afhankelijk van of ik naar de fitness ben geweest of niet. Zo ja, dan 2 sneetjes brood met 2 gebakken eieren en beetje salami/ham/kaas, 1 banaan, wat rozijnen en een melkshake + 30gr maltodextrine. Zo nee, dan suikerbommetje zonder zuivel in het teken van vitamine C om ijzeropname te bevorderen: glas sinaasappelsap + roosvicee ferro, 1 of 2 porties fruit en nog iets van carbs uit crackers, ontbijtkoek zero, beschuit.
  4. Avondeten: wat de pot schaft. Belangrijkste wat ik hier uit wil halen zijn groenten en eiwitten :P
Het idee achter elke maaltijd is dus zoals ik eerder zei minstens iets van 90 gram carbs, waarvan wat fructose, en 30 gram eiwit. Vet kijk ik qua kcal niet naar want met 10% BF maak ik mij niet zo'n zorgen.
Volgens mijn Garmin horloge is mijn rustverbruik 2300 kcal, of je daar waarde aan wilt hechten... tsja. Maar met deze hoeveelheden carbs + eiwit kom ik volgens mij goed rond de 2300, dan is vet "bonus".
Veel suiker, maar veelal uit fruit dus fructose om efficiënt zo veel mogelijk carbs binnen te krijgen.

Dit alles gebaseerd op de afgelopen 2 jaar thuis studeren, daarvoor met fysieke colleges was het gewoon een hoop brood smeren en altijd een doos mueslirepen als reserve in de tas.
Op lange dagen (meestal zaterdag i.v.m. vroeg op voor werk + later naar bed + voorbereiden op fietsen zondag) vaak een vijfde avondsnackmoment met uh... gezouten snacks.
Overigens 0 alcohol, alleen maar water en melk en af en toe dus dat vitamine+ijzer boostshotje :+

Op een wel-fiets dag, met name langere rustigere ritjes, dus vaak honger en bij thuiskomst enorme vreetkicks, terwijl ik dan wel aanzienlijk meer carbs naar binnen werk dan op een normale dag. Mijn Garmin klaagt altijd over Low aerobic shortage wat impliceert dat ik altijd op stevige intensiteit fiets, maar dat valt naar data en gevoel allemaal wel mee. Ik weet dus nog steeds niet of mijn motor nou zo inefficiënt is, veel volume (maar weinig vermogen) heeft, of beide :+

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin987
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:22
Mr. Stom schreef op zondag 20 februari 2022 @ 15:57:
Dank allen voor de snelle reactie!

[...]

Ik fiets drie keer per week, twee keer op de Kickr en een keer op Wattbike. M'n hartslag/watt verhouding is altijd dezelfde + FTP tests komen op vergelijkbare cijfers uit. Meet ik een indoor activiteit op de Favero dan heb ik opeens +30bpm bij een wattage van 220w bijvoorbeeld. Vandaar de conclusie: Favero meet te laag en de Kickr meet 'goed'.

[...]

Thanks ga ik proberen! Gelukkig Favero+Kickr bij dezelfde verkoper gekocht
Ik heb zelf ook zoiets vergelijkbaars met de kickr en de faveros.
Tijdens de warming up komen ze goed overeen, maar daarna zijn de meetwaarden van de faveros structureel 10-15 W te laag.
Ben benieuwd of t werkt voor jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 09:07

CaDje

Framedrops for life

Heeft iemand hier ervaring met het vervangen van een velg? De velg van het achterwiel is op, deze is zo dun geworden dat de band deze plaatselijk naar buiten duwt, er zit nu een soort slag in. Ik had onlangs nog de lagers vervangen van het achterwiel samen met de as en cassette hub. Het lijkt mij interessant om ook eens de velg te vervangen.

Ik heb momenteel Shimano Ultra 6800 wielen, een 6800 velg kost ~140 euro, daar bovenop komt nog een set nieuwe spaken. Ik ben benieuwd wat voor gereedschap er nodig is om de spaken te plaatsen en om er voor te zorgen dat er geen slag in komt.

Ik ben zelf een beetje bang dat het vervangen uiteindelijk economisch niet heel interessant zal zijn (vooral als ik ook nog speciaal gereedschap nodig heb), en set Shimano RS500 wielen kosten ~400 euro (dan heb ik gelijk ook een nieuw voor wiel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:44

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

CaDje schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:09:
Heeft iemand hier ervaring met het vervangen van een velg? De velg van het achterwiel is op, deze is zo dun geworden dat de band deze plaatselijk naar buiten duwt, er zit nu een soort slag in. Ik had onlangs nog de lagers vervangen van het achterwiel samen met de as en cassette hub. Het lijkt mij interessant om ook eens de velg te vervangen.

Ik heb momenteel Shimano Ultra 6800 wielen, een 6800 velg kost ~140 euro, daar bovenop komt nog een set nieuwe spaken. Ik ben benieuwd wat voor gereedschap er nodig is om de spaken te plaatsen en om er voor te zorgen dat er geen slag in komt.

Ik ben zelf een beetje bang dat het vervangen uiteindelijk economisch niet heel interessant zal zijn (vooral als ik ook nog speciaal gereedschap nodig heb), en set Shimano RS500 wielen kosten ~400 euro (dan heb ik gelijk ook een nieuw voor wiel).
Het enige wat je wil meenemen is de naaf dan? Een onderdeel dat gekend staat om ook slijtage gevoelig te zijn. (de lagers dan toch) Ik heb nog nooit een velg vervangen. Spaken en lagers wel.
Ik zou het enkel doen als je een uitdaging zoekt, om geld te sparen zou ik er niet aan beginnen. De manuren die je bezig gaat zijn om dit in orde te brengen ga je beter in de horeca werken. :+ Dat zal het verschil meer dan terugbetalen denk ik. (omdat een wiel correct spaken best wel even duurt als je het nog nooit gedaan hebt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Laatst online: 19:22

joker1977

Tweakert

Eigenlijk wat je zegt is dat je een velg van de grond-af opnieuw wilt spaken met een bestaande naaf.

Alles kan, maar een wiel spaken vereist wel enige oefening en kennis. Ook is het handig om wat spul te hebben om het goed te doen. Economisch is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:09
Je kan ook gewoon enkel een nieuw achterwiel kopen, bij budget wielen is het niet echt lonend om dit te laten doen.
Tenzij je natuurlijk zelf een hobby projectje zoekt.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco

Als je het goed wilt doen heb je een passend spaaksleutel nodig, een tang om te voorkomen dat de spaak tordeert (kan ook een normale tang zijn met door isolatietape bedekte bek) , een spaakspanningsmeter en iets om als richter te gebruiken (dat kan ook je fiets zijn). En heel veel tijd.

Met de velg, de spaken en het genoemde gereedschap er bij kom je makkelijk aan 250,- zo niet meer.

Gewoon op zoek gaan naar een los achterwiel.
Als je hetzelfde wiel nog ergens kunt vinden, kun je nog overwegen om de inhoud van jouw huidige naaf opzij te zetten als reserveonderdelen.

[ Voor 6% gewijzigd door ElGreco op 21-02-2022 10:21 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje

CaDje

Framedrops for life

Het is mij al redelijk duidelijk geworden dat het economisch niet echt interessant is. Het is dan ook eerder een hobby project. Alleen zijn de kosten wel vrij hoog, vooral omdat ik ook niet van plan ben om meerdere keren per jaar een velg te vervangen (het gereedschap gebruik je dan ook eigenlijk maar 1 keer).

Ik denk dat ik dan maar voor een nieuw set wielen ga, en de huidige set wielen voor reserve onderdelen bewaar (gezien ik bij de naaf alle lagers net vervangen heb).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Maar hoe zie je dat voor je lagers als reserve onderdelen bewaren ?
De body kan je bewaren als je zelfde wielset/merk koopt maar dat is het dan ook lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje

CaDje

Framedrops for life

DDX schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:29:
Maar hoe zie je dat voor je lagers als reserve onderdelen bewaren ?
De body kan je bewaren als je zelfde wielset/merk koopt maar dat is het dan ook lijkt me.
Niet alleen de lagers natuurlijk, maar de volledige naaf. Ik ben van plan om een set Shimano RS500 wielen de kopen, deze zijn voor zover ik kan zien vergelijkbaar met de Shimano Ultegra 6800 wielen die ik nu heb (worden ook in dezelfde technische documentatie van Shimano vermeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
ElGreco schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:19:
[...]

Als je het goed wilt doen heb je een passend spaaksleutel nodig, een tang om te voorkomen dat de spaak tordeert (kan ook een normale tang zijn met door isolatietape bedekte bek) , een spaakspanningsmeter en iets om als richter te gebruiken (dat kan ook je fiets zijn). En heel veel tijd.

Met de velg, de spaken en het genoemde gereedschap er bij kom je makkelijk aan 250,- zo niet meer.

Gewoon op zoek gaan naar een los achterwiel.
Als je hetzelfde wiel nog ergens kunt vinden, kun je nog overwegen om de inhoud van jouw huidige naaf opzij te zetten als reserveonderdelen.
Ik vroeg me al af.... @ElGreco kom d'r maar in ;)
Ik zou inderdaad opteren voor een nieuw wiel; maar als je het gewoon voor de lol wilt proberen zonder dat het teveel geld kost zou ik eens op Ali Express kijken. Er zijn diverse shops die best acceptabele velgen leveren en spaken (bv pillar) hoeven ook niet duur te zijn.
Ik heb zelf ook een Chinese spaakspanningsmeter. Die is wellicht niet zo goed als een Parktool etc, maar om de spanning met andere spaken te vergelijken voldoet ie in elk geval.
Wielenrichter is wel een duur item, de goedkoopste in China zit al rond de 40 euro, en dat is inderdaad amper meer dan de vork in je fiets.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
Mistraller schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:39:
[...]

Ik vroeg me al af.... @ElGreco kom d'r maar in ;)
Ik zou inderdaad opteren voor een nieuw wiel; maar als je het gewoon voor de lol wilt proberen zonder dat het teveel geld kost zou ik eens op Ali Express kijken. Er zijn diverse shops die best acceptabele velgen leveren en spaken (bv pillar) hoeven ook niet duur te zijn.
Ik heb zelf ook een Chinese spaakspanningsmeter. Die is wellicht niet zo goed als een Parktool etc, maar om de spanning met andere spaken te vergelijken voldoet ie in elk geval.
Wielenrichter is wel een duur item, de goedkoopste in China zit al rond de 40 euro, en dat is inderdaad amper meer dan de vork in je fiets.
Deze wielen hebben specifieke shimano spaken nodig die niet heel goedkoop zijn. Je kunt er niet normale spaken in steken.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:21

Nieuw wiel is economisch gezien het verstandigste, maar mocht je je willen gaan verdiepen in wielen bouwen, dan is een velg swap op deze manier redelijk laagdrempelig:
YouTube: How To Replace A Bike Rim : Easy Guide

(let op, dit werkt dus alleen als de velg een precies dezelfde ERD/diameter heeft en als je al bv 2 spaakbreuken hebt gehad, dan zou ik deze methode ook niet doen, omdat je dan teveel risico loopt met je oude spaken).

wat misschien nog het beste is.. :
- nieuw wiel kopen
- op je gemak zelf een richtbok maken
- als hobby projectje de velg swappen, wiel weer te koop zetten of als backup gebruiken

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaDje

CaDje

Framedrops for life

Prulleman schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:46:
[...]

Nieuw wiel is economisch gezien het verstandigste, maar mocht je je willen gaan verdiepen in wielen bouwen, dan is een velg swap op deze manier redelijk laagdrempelig:

(let op, dit werkt dus alleen als de velg een precies dezelfde ERD/diameter heeft en als je al bv 2 spaakbreuken hebt gehad, dan zou ik deze methode ook niet doen, omdat je dan teveel risico loopt met je oude spaken).

- nieuw wiel kopen
- als hobby projectje de velg swappen, wiel weer te koop zetten of als backup gebruiken
Dat is wel interessant. Ik wil nu zo snel mogelijk weer fietsen natuurlijk. Kan ik op mijn gemak kijken wat ik met het oude wiel ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Prulleman schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:46:
[...]

- nieuw wiel kopen
Interessante video. Leuk als alles nog nieuw is. Bij gebruikte wielen en zeker met alu nippels, zal dit niet zo makkelijk gaan denk ik. Tegen de tijd dat je een velg moet gaan vervangen zitten er bijna altijd nippels vast of breken ze af (bij alu nippels).

En met zoveel kilometers in de wielen is het ook beter om gewoon nieuwe spaken en nieuwe nippels te gebruiken. Kun je alles ook van een nieuw laagje vet/olie voorzien.

Doorknippen die hap en opnieuw inspakken ben je sneller 8) O-)

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
ElGreco schreef op maandag 21 februari 2022 @ 11:23:
[...]

Interessante video. Leuk als alles nog nieuw is. Bij gebruikte wielen en zeker met alu nippels, zal dit niet zo makkelijk gaan denk ik. Tegen de tijd dat je een velg moet gaan vervangen zitten er bijna altijd nippels vast of breken ze af (bij alu nippels).

En met zoveel kilometers in de wielen is het ook beter om gewoon nieuwe spaken en nieuwe nippels te gebruiken. Kun je alles ook van een nieuw laagje vet/olie voorzien.

Doorknippen die hap en opnieuw inspakken ben je sneller 8) O-)
ligt ook een beetje aan waar je vandaan komt.. voor jou is het inderdaad een stuk sneller, en zeker, als alles verrot is en niet fatsoenlijk loskomt, dan is het inderdaad niet echt een optie..

Maar als de spaken gewoon netjes loskomen, en je zit dit als een projectje om kennis te maken met wielen bouwen, dan zou ik de spaken (zeker als ze duur en lastig te verkrijgen zijn) toch gewoon hergebruiken. (eventueel met nieuwe nippels, die zijn een stuk goedkoper dan spaken)

jij moet wellicht garantie geven en dan is het een ander verhaal en niet te vergelijken met een low cost hobby projectje.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
CaDje schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:25:
Het is mij al redelijk duidelijk geworden dat het economisch niet echt interessant is. Het is dan ook eerder een hobby project. Alleen zijn de kosten wel vrij hoog, vooral omdat ik ook niet van plan ben om meerdere keren per jaar een velg te vervangen (het gereedschap gebruik je dan ook eigenlijk maar 1 keer).

Ik denk dat ik dan maar voor een nieuw set wielen ga, en de huidige set wielen voor reserve onderdelen bewaar (gezien ik bij de naaf alle lagers net vervangen heb).
Of je zou nog kunnen kijken of je een gebruikt setje op de kop kunt tikken. Heeft natuurlijk iets meer risico dan een nieuw setje, maar aangezien je al een compleet binnenwerk als reserve hebt.
En is natuurlijk afhankelijk van hoe leuk je het zelf vindt om te sleutelen en hoe lang de wielset/fiets nog moet meegaan.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
CaDje schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:38:
[...]

Niet alleen de lagers natuurlijk, maar de volledige naaf. Ik ben van plan om een set Shimano RS500 wielen de kopen, deze zijn voor zover ik kan zien vergelijkbaar met de Shimano Ultegra 6800 wielen die ik nu heb (worden ook in dezelfde technische documentatie van Shimano vermeld).
Bedoel meer als de lager eruit tikken is weggooien....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
DDX schreef op maandag 21 februari 2022 @ 12:55:
[...]

Bedoel meer als de lager eruit tikken is weggooien....
shimano naven zijn allemaal cup/conus toch?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
ElGreco schreef op maandag 21 februari 2022 @ 10:43:
[...]

Deze wielen hebben specifieke shimano spaken nodig die niet heel goedkoop zijn. Je kunt er niet normale spaken in steken.
En stel dat je dus een paar (budget) velgen koopt met het juiste aantal gaten, dan kan er toch een gewone (straight pull) spaak in? (voor zover ik kon zien was met name de nippelzijde afwijkend)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
Mistraller schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:04:
[...]

En stel dat je dus een paar (budget) velgen koopt met het juiste aantal gaten, dan kan er toch een gewone (straight pull) spaak in? (voor zover ik kon zien was met name de nippelzijde afwijkend)
Ik weet zo uit mijn hoofd niet of de kop kant wel standaard is. Het kan dus dat een normale straight pull spaak niet past.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 20:27
Ik heb een fiets gekocht via marktplaats, en daarvan wil ik de stuurbuis inkorten. Voor zover ik weet is het carbon, kan ik hiervoor het beste gewoon naar een fietsmaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:36
Verona27 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:45:
Ik heb een fiets gekocht via marktplaats, en daarvan wil ik de stuurbuis inkorten. Voor zover ik weet is het carbon, kan ik hiervoor het beste gewoon naar een fietsmaker?
Is wel het meest veilig. Die hebben als het goed is alles in huis om het goed (en recht) te doen. Er zijn overigens genoeg video's op youtube te vinden die laten zien hoe het moet. Persoonlijk zou ik mij er niet aan wagen aangezien ik niet het juiste gereedschap in huis heb.

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Ja, daar zat ik zelf ook beetje mee. Voorlopig ook niet de ambitie dit vaker te gaan doen, dus om hier speciaal gereedschap te kopen zie ik ook niet zo zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Verona27 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:48:
Ja, daar zat ik zelf ook beetje mee. Voorlopig ook niet de ambitie dit vaker te gaan doen, dus om hier speciaal gereedschap te kopen zie ik ook niet zo zitten.
https://www.bikester.nl/r...ts-saw-guide-M876687.html
dat valt nogal mee qua prijs.

Een geschikt zaagje is echter ook niet goedkoop:
https://www.bikester.nl/c...e-for-carbon-M989340.html

Geen idee wat een LBS hiervoor vraagt, misschien even bellen, als dat ook ~30 euro is, dan zou ik persoonlijk zeker de tools kopen en het zelf doen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:41
Is een Canyon Endurace een dag en nacht verschil met een Ultimate, of zijn het subtiele verschillen? Ik zag dat je iets hogere stack hebt en er zitten bijv. bredere banden op. Ik zit een beetje rond te kijken en zag dat Canyon het 2022 model van de Endurace heeft uitgerust met een power meter. Prijs valt me alleszins mee (rond de 2800 euro) voor wat je krijgt, of is het schijn bedriegt?

Ik heb nu een TCR en die staat bekend als "racebak". Ik vraag me af of je in de praktijk een dag en nacht verschil ervaart in zitpositie, of dat het meer subtiele verschillen zijn? Iemand ervaring met een dergelijke swap?

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
NoepZor schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:40:
Is een Canyon Endurace een dag en nacht verschil met een Ultimate, of zijn het subtiele verschillen? Ik zag dat je iets hogere stack hebt en er zitten bijv. bredere banden op. Ik zit een beetje rond te kijken en zag dat Canyon het 2022 model van de Endurace heeft uitgerust met een power meter. Prijs valt me alleszins mee (rond de 2800 euro) voor wat je krijgt, of is het schijn bedriegt?

Ik heb nu een TCR en die staat bekend als "racebak". Ik vraag me af of je in de praktijk een dag en nacht verschil ervaart in zitpositie, of dat het meer subtiele verschillen zijn? Iemand ervaring met een dergelijke swap?
Ik heb zelf een endurance frame van Cube en toen ook even een racebak van Scott geprobeerd voor het gevoel (natuurlijk niet perse te vergelijken want andere frames en merken dan de Canyons), maar daar lag ik echt wel dieper. Ik had toen nog wel een dikke buik (tegenwoordig 30 kg lichter) hangen die voor het race frame echt wel in de weg zat en bij het endurance frame had ik daar geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaDje

CaDje

Framedrops for life

Verona27 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:45:
Ik heb het destijds zelf gedaan met een ijzerzaag. Tape om de vork heen op de locatie waar je gaat zagen, en een beetje nat houden zodat het een beetje stofvrij blijft.

[ Voor 3% gewijzigd door CaDje op 21-02-2022 15:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
CaDje schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:52:
[...]

Ik heb het destijds zelf gedaan met een ijzerzaag. Tape om de vork heen op de locatie waar je gaat zagen, en een beetje nat houden zodat het een beetje stofvrij blijft.
Als je het zelf gaat doen. Zou ik het iig buiten doen, heel erg gezond is het niet volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

@NoepZor het is vrij subtiel naar mijn idee. Ik heb hier bijv een endurace en een aeroad staan. De ultimate zit daar precies tussen in. De zit is op de aeroad zeker gestrekter en dieper, maar ik schakel probleemloos heen en weer. De endurace voelt heel even wat kort. Ik prefereer de aero btw.

Ik denk wel dat het sterk uitmaakt hoe gevoelig je hiervoor bent. En dat het lastiger is om van endurance naar racey te gaan, ipv andersom.

[ Voor 4% gewijzigd door Roozzz op 21-02-2022 16:23 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

scraemus schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:48:
[...]

Ik heb zelf een endurance frame van Cube en toen ook even een racebak van Scott geprobeerd voor het gevoel (natuurlijk niet perse te vergelijken want andere frames en merken dan de Canyons), maar daar lag ik echt wel dieper. Ik had toen nog wel een dikke buik (tegenwoordig 30 kg lichter) hangen die voor het race frame echt wel in de weg zat en bij het endurance frame had ik daar geen last van.
Ben hier ook wel benieuwd naar, buiten het verschil in geometrie vraag ik me af hoe je het nog meer merkt dat het een endurance fiets is en hoe groot dat verschil is in bijv. Snelheid en acceleratie.

Mooie fiets voor een mooi bedrag trouwens!

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 23:07
mhr-zip schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:53:
[...]

Als je het zelf gaat doen. Zou ik het iig buiten doen, heel erg gezond is het niet volgens mij.
https://www.zazzle.nl/koo...dkapje-256011101505705869
Zijn dit dan mondkapjes _tegen_ of _met_ koolstofvezel?

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scraemus
Nutterd schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:02:
[...]

Ben hier ook wel benieuwd naar, buiten het verschil in geometrie vraag ik me af hoe je het nog meer merkt dat het een endurance fiets is en hoe groot dat verschil is in bijv. Snelheid en acceleratie.

Ik merk qua handeling eigenlijk niets. Frame is iets meer soepel vermoed ik (maar dat kan ook aan het gebruikte carbon liggen het is 'maar' een entry level frame) maar ik kon in die ene race op Corpus hier in Groningen prima mee komen met mijn level rijders op een meer aero frame. Ik heb snel last van mijn onderrug dus een pure racer leek mij gewoon niet slim in mijn geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Hmm denk dat ik em maar gewoon naar de FM breng, scheelt mij weer gedoe, denk ik. Die zullen er ook wel wat ervaring mee hebben.

Wat is tegenwoordig eigenlijk beetje gangbaar? Al ok om op 30mm banden te rijden op de weg, of heeft dit grote nadelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Laatst online: 21:12
[...]

Ik denk dat dat wel mee (of tegen) valt. Ik ben van een Scott Speedster met redelijk racy geometrie naar een Trek Domane AL5 gegaan, maar ik heb niet het idee dat ik echt veel heb ingeleverd op snelheid en acceleratie. Terwijl de Trek een stuk zwaarder (9,7kg vs 10,5kg), veel bredere banden heeft (25mm vs 32mm) en qua geometrie veel meer gericht is op Endurance. Het zal vast wel uitmaken als je profrenner bent, maar voor ons als wielertoeristen? Nee, niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:22
mhr-zip schreef op maandag 21 februari 2022 @ 15:53:
[...]

En / of een mondkapje op.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Verona27 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:03:
Hmm denk dat ik em maar gewoon naar de FM breng, scheelt mij weer gedoe, denk ik. Die zullen er ook wel wat ervaring mee hebben.

Wat is tegenwoordig eigenlijk beetje gangbaar? Al ok om op 30mm banden te rijden op de weg, of heeft dit grote nadelen?
Wat jij wil. Ik vind alle banden oké om mee te rijden.

Net als @wisselwerking merk ik qua prestaties geen verschil tussen 25-32 mm.

[ Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 21-02-2022 18:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Ik merk ook niet veel verschil in 25,30 of 32mm kwa power wat ik moet trappen om zelfde snelheid te halen.
Zelfs met 55mm trap ik niet heel veel meer vermogen trouwens. (al merk je daar dat je wat logger door de bochten gaat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
DDX schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:08:
Ik merk ook niet veel verschil in 25,30 of 32mm kwa power wat ik moet trappen om zelfde snelheid te halen.
Zelfs met 55mm trap ik niet heel veel meer vermogen trouwens. (al merk je daar dat je wat logger door de bochten gaat)
Ik heb een fiets met 40 mm nopjes, dan ga ik het wel merken maar niet bij 25 of 32 (ja 32 is comfortabeler).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M5KlfWjzal2gwHFTfPLOEIeW3jE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3KgCuct8CUghmP9khsAdYZCC.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
mhr-zip schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:41:
[...]

Ik heb een fiets met 40 mm nopjes, dan ga ik het wel merken maar niet bij 25 of 32 (ja 32 is comfortabeler).

[Afbeelding]
Maar dat heeft dan waarschijnlijk meer te maken met die nopjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Laatst online: 16-09 18:14
wisselwerking schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:58:
[...]

Maar dat heeft dan waarschijnlijk meer te maken met die nopjes.
Dat denk ik ook.
Heb zelf 38mm pathfinder pro's, die rechtuit niet heel anders aanvoelen dan 32mm GP5000's en ook niet eens zoveel langzamer.
Bij het nemen van scherpe bochten voel je de noppen wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
mhr-zip schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:41:
[...]

[Afbeelding]
Ja met nopjes merk je.
Maar die 55mm banden van mij zijn zonder nopjes 8)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wisselwerking
DDX schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:09:
[...]

Ja met nopjes merk je.
Maar die 55mm banden van mij zijn zonder nopjes 8)
Dus daarmee ben je in je nopjes :/ :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

wisselwerking schreef op maandag 21 februari 2022 @ 21:14:
[...]

Dus daarmee ben je in je nopjes :/ :P
Maar had hij ze ook voor noppes?

Ik heb inmiddels een kraak in mijn bottom bracket. Rotor 4130 living up to expectations en na 2000km versleten. Binnenkort vervangen voor Hope. En misschien toch over op de Rotor ALDHU24 zodat ik Shimano bb's kan gebruiken.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
Top, dan ga ik zeker voor wat bredere banden. Op m'n oude frame kon ik max 25mm bandjes rijden, dus wat breder is dan wel fijn. Ben benieuwd of ik veel verschil ga merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 21:18
Ik heb hier op de Cannondale Synapse 25mm banden zitten. Kreeg er van de vorige eigenaar nog 30mm bij, zijn die wat geschikter voor als ik komende weken met wat minder weer wil gaan rijden (qua grip)? Maar ben niet van plan echt op nat wegdek te gaan rijden, maakt het dan überhaupt uit?

Heb ook nog 32mm Rapid Rob noppenbanden. Die passen er kennelijk nét in qua tire clearance, want de vorige eigenaar heeft de buitenste rij noppen moeten bijsnijden ;) .. Maar dat lijkt mij wat overkill voor het asfalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Valorian schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:43:
Ik heb hier op de Cannondale Synapse 25mm banden zitten. Kreeg er van de vorige eigenaar nog 30mm bij, zijn die wat geschikter voor als ik komende weken met wat minder weer wil gaan rijden (qua grip)? Maar ben niet van plan echt op nat wegdek te gaan rijden, maakt het dan überhaupt uit?

Heb ook nog 32mm Rapid Rob noppenbanden. Die passen er kennelijk nét in qua tire clearance, want de vorige eigenaar heeft de buitenste rij noppen moeten bijsnijden ;) .. Maar dat lijkt mij wat overkill voor het asfalt.
Bos/modder = noppen
Asfalt = sllick

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
  • Laatst online: 12:47
Tjebakka schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:19:
[...]

Maar had hij ze ook voor noppes?

Ik heb inmiddels een kraak in mijn bottom bracket. Rotor 4130 living up to expectations en na 2000km versleten. Binnenkort vervangen voor Hope. En misschien toch over op de Rotor ALDHU24 zodat ik Shimano bb's kan gebruiken.
Die rotor ALDHU24 cranks zijn heerlijk, ik gebruik ze icm met mijn P2M powermeter en geen moment spijt van! Idem voor mijn Wheelsmfg BB. Die loopt ook prima, nu denk ik 10k gehad ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

rolandos582 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:56:
[...]

Die rotor ALDHU24 cranks zijn heerlijk, ik gebruik ze icm met mijn P2M powermeter en geen moment spijt van! Idem voor mijn Wheelsmfg BB. Die loopt ook prima, nu denk ik 10k gehad ongeveer.
Ja ik denk er sterk aan om daar op over te stappen. Kettingblad kan ik gewoon overzetten, en de crankarmen + 30mm as natuurlijk te koop zetten. Dan is het geen gigantische investering meer. Zo'n 24mm BB kost ook maar een paar tientjes. En als je het afzet naar levensduur is het uiteindelijk allemaal een stuk goedkoper. Dat gezegd hebbende ben ik heel blij met de crank an sich, maar om na 2dkm al een trapas te moeten vervangen is een kleine domper.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 23:49

LGU

De reeds enige tijd aangekondige Wahoo speedplays met powermeter lijken eindelijk beschikaar te komen. Had zelf gehoopt op een scherpere prijs richting de Favero's.

https://www.rei.com/produ...ness-powrlink-zero-pedals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07:46

McMiGHtY

- burp -

Wanneer is een fietszadel "op" ?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:04

Kluus

Gang is alles

Als het zadelbed is doorgescheurd? Al een aantal keer gehad O-).
rolandos582 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 08:56:
[...]

Ik heb nu ook een Wheelsmfg in mijn Tarmac voor de Specialized OSBB -> Hollotech II trapas (dus ook 24mm). Nog niet zo veel mee gereden maar het idee dat straks de lagers los vervangen kunnen worden bevalt me in ieder geval wel. Goed om te lezen dat het met de levensduur van de standaard lagers ook wel goed lijkt te zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 22-02-2022 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Kluus schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:49:
[...]

Als het zadelbed is doorgescheurd? Al een aantal keer gehad O-).
[...]
Dat is nog niet het geval..maar het is wel heel flexibel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rolandos582
Kluus schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:49:
Ik heb nu ook een Wheelsmfg in mijn Tarmac SL6 voor de Specialized OSBB -> Hollotech II trapas. Nog niet zo veel mee gereden maar het idee dat straks de lagers los vervangen kunnen worden bevalt me in ieder geval wel.
Ja dat is wel fijn, nog wel nagedacht over cbear oid. Maar gezien het een allround fiets is, zijn die enduro lagers wel prima. Tot nu toe geen klachten, makkelijk te monteren en lagers vervangen is zo gebeurd. Ook qua prijs met 6 tientjes vrij goedkoop.
McMiGHtY schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:52:
[...]
Dat is nog niet het geval..maar het is wel heel flexibel.
Flex en scheurtjes zijn voor mij wel tekenen dat het klaar is, die van mij kon ik ook aardig veel bewegen. Garantie gekregen en een nieuw zadel ontvangen want dat hoort inderdaad niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik denk niet dat ik na 12k kilometers nog garantie heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

rolandos582 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:53:
[...]

Ja dat is wel fijn, nog wel nagedacht over cbear oid. Maar gezien het een allround fiets is, zijn die enduro lagers wel prima. Tot nu toe geen klachten, makkelijk te monteren en lagers vervangen is zo gebeurd. Ook qua prijs met 6 tientjes vrij goedkoop.
Hoewel gewoon ouderwetse bsa met draad als standaard nog altijd mijn voorkeur zou hebben, helaas lijken de fabrikanten nog altijd een ander beeld hierop te hebben. Ik heb nu 3 verschillende pressfit bb types op 3 verschillende fietsen en dan nog een oude fiets voor binnen met bsa.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 22-02-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kakanox
  • Laatst online: 17-09 23:44
McMiGHtY schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 11:58:
De verwachte levensduur van een wielrenfiets is veel meer dan dat, en dat geldt ook voor het zadel. Garantie misschien niet, coulance mogelijk wel.

[ Voor 7% gewijzigd door kakanox op 22-02-2022 12:13 ]

Ga toch fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Wat voor gebruik? Ik had een racefietszadel (antares r3) op mijn mtb omdat ik datzelfde zadel ook op mijn andere fietsen gebruik maar dat heeft het nog geen 3k uitgehouden op die fiets, terwijl ze het met het bedoelde gebruik op de weg een stuk langer uithouden. Nu vervangen voor een “echt” mtb zadel en je voelt al dat die een veel dikker bed heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 22-02-2022 12:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Vooral binnen gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ok, dat mag het probleem niet zijn dan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Mijne was 1 jaar oud ofzo en denk 15k km? Je hebt gewoon 2 jaar garantie, bij mij zat 1 van de zadelrails gewoon enorm los en daardoor kon ik het zadel gewoon enorm wiebelen. Dat merkte ik ook wel tijdens het fietsen, kreeg gewoon een nieuwe uit garantie van Specialized. Nou zijn dat ook zadels van 140 euro dus was het voor mij wel de moeite. Nee had ik , ja kan je krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dix0r
  • Laatst online: 11:27
[...]

Ik heb ook een tijd een endurance fiets gehad. Er zijn wat kleine nuance verschillen waardoor het voor mij meer een toer fiets is ten opzichte van een racer (ja ook zeker de Ultimate). Ik zou er voor nu voorlopig geen meer willen. Wellicht als ik 50+ ben en bierbuik heb.

Ik zou dan overigens ook voor een gravel fiets gaan omdat deze qua geometrie overeenkomen met endurance, maar je bij de gravel weer plussen hebt (bijvoorbeeld extra bevestigingspunten voor fietstassen of bidonhouders). Steek er een andere wielset in met 28mm wegbandjes en je hebt een endurance fiets. Tot de komst van schijfremmen had je voor beide disciplines nog twee fietsen nodig.

De gravel fiets van 5+ jaar terug was trouwens gewoon een cyclocross fiets (alleen dan met meer een race geometrie zonder extra bevestigingspunten).

Endurance t.o.v. racer:
- Stuur iets breder
- Stackhoogte
- Ze worden vaak standaard met 28mm+ bandjes geleverd
- Wielbasis is langer
- Minder aero gains
- Komen met crankset 50-34. Waarbij op de cassette grootste verzet de 32 of 34 is. (ik kom uit het 11-speed tijdperk)

Al met al resulteert dit in een fiets die qua stuurgedrag meer 'zeilt' over de weg. Dat merk je voornamelijk in het bochtengedrag. Met een racer heb je veel meer directe output en zijn bochten beter/sneller te nemen. Daarnaast levert hij meer demping (=comfort) en zit je, zelfs als je de stuurbuis+pen 'slammed', meer rechtop.

[ Voor 4% gewijzigd door Dix0r op 22-02-2022 14:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:30
Zo, eerste echte doel van het jaar staat: de klimclassic op 26 mei (Hemelvaart). 180km en 2400 hoogtemeters. Mooi doel om naartoe te werken :)

Maandje ervoor (met Pasen) nog een weekendje Sauerland met de fietsclub dus hoop dan ook wat klimervaring op te doen.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartmanz
  • Laatst online: 28-08 15:47
Hier staat het doel van het jaar ook in de agenda: 4x 100km fietsen in 48 uur. Het is onderdeel van 'Rondje Nederland' waarbij we met 3 sub-teams in estafettevorm 1200 km afleggen.

Het bovenliggende doel is om met ons team middels donaties geld op te halen voor de verslavingszorg van GGZ De Hoop maar mijn persoonlijke doel is om die 4x 100km uit te kunnen rijden.

Iemand ervaring met 'Rondje Nederland' of een soortgelijke uitdaging?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
Bartmanz schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:17:
Hier staat het doel van het jaar ook in de agenda: 4x 100km fietsen in 48 uur. Het is onderdeel van 'Rondje Nederland' waarbij we met 3 sub-teams in estafettevorm 1200 km afleggen.

Het bovenliggende doel is om met ons team middels donaties geld op te halen voor de verslavingszorg van GGZ De Hoop maar mijn persoonlijke doel is om die 4x 100km uit te kunnen rijden.

Geen ervaring op fietsgebied. Wel een keer een soortgelijo estafette-achtig event gedaan met hardlopen, dat was de “social run”, een niet zo bekend event voor de geestelijke gezondheidszorg, maar gebaseerd (exact hetzelfde model) op de bekende RoPa Run. Was ook 48 uur en dan met meerdere teams en subteams in estafettevorm. Ik verkeek mij toen enorm op het effect van bijna geen slaap en de totale hoeveelheid km’s en liep mijzelf kapot.

Geen idee of het met wielrennen ook zo werkt maar mijn advies - niet gehinderd door ook maar enige kennis van wielrennen ;) - zou zijn: kijk naar de totale belasting/kms van het hele weekend, tel die op en bedenk welke snelheid bij die ultralange afstand past. En bedenk: je hebt weinig te bewijzen qua snelheid, je team / het goede doel heeft het meest aan je als je het geheel blessurevrij uit rijdt. En: lobby in je omgeving voor goede masseurs/fysio voor in je team. Succes!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking

Ik heb wel 12 provincies solo gedaan (660km) en daarnaast ook wel eens meegedaan aan MTB 24 uurs race in estafette vorm. En nog wel meer langere ritjes :9 Dus, wat wil je weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartmanz
wisselwerking schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:52:
[...]

Ik heb wel 12 provincies solo gedaan (660km) en daarnaast ook wel eens meegedaan aan MTB 24 uurs race in estafette vorm. En nog wel meer langere ritjes :9 Dus, wat wil je weten?
Waar ik heel benieuwd naar ben is hoe je zorgt dat je in korte tijd (wij hebben 8 uur tussen aankomst en volgende opstap waarbij we ook nog naar het volgende punt moeten reizen) voldoende rust en hersteld om weer 4 uur in het zadel te zitten. Hoe kun je bijvoorbeeld het spierherstel een handje helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Bartmanz schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 11:57:
[...]

Waar ik heel benieuwd naar ben is hoe je zorgt dat je in korte tijd (wij hebben 8 uur tussen aankomst en volgende opstap waarbij we ook nog naar het volgende punt moeten reizen) voldoende rust en hersteld om weer 4 uur in het zadel te zitten. Hoe kun je bijvoorbeeld het spierherstel een handje helpen?
Ik zou zeggen:

- Slaap: en dus alles wat daarbij helpt. Hou er rekening mee dat je dus idealiter ook slaap pakt in de rustblokken bij vol daglicht. Afhankelijk van hoe goed je team het op orde heeft slaap je mogelijk in legertenten en heb je als voordeel dat het meeste daglicht geblokkeerd kan worden. Maar er blijven mensen in en uit gaan, mocht je goed kunnen slapen met oordopjes en zo'n vlieg-maskertje voor de ogen dan kan dat helpen. Maar misschien doen wielrenners het ook wel luxer dan hardlopers en zit je lekker in hotels?

- Eten: zorg dat je voldoende / goed blijft eten. Maar wel zodanig getimed en gedoseerd dat het niet je slaap in de weg zit ;)

- Massage/Fysio: áls je iemand mee hebt die dit aanbied aan de sporters: dan gewoon elke shift gebruik van maken. Niet wachten tot je ergens last krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]

Zorgen dat je de juiste spuitjes klaar hebt liggen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
[...]

Tussendoor zoveel mogelijk rust pakken. Dus beentjes omhoog, slapen. Maar als ik het goed begrijp neem je 4 uur de tijd voor 100km? Ik heb geen idee wat jouw uitgangspunt is, maar 25km/u (iets sneller met tussenstops natuurlijk) is op zich een tempo wat je wel goed kan volhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartmanz
Valorian schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:29:

[...]
- Slaap: en dus alles wat daarbij helpt. Hou er rekening mee dat je dus idealiter ook slaap pakt in de rustblokken bij vol daglicht. Afhankelijk van hoe goed je team het op orde heeft slaap je mogelijk in legertenten en heb je als voordeel dat het meeste daglicht geblokkeerd kan worden. Maar er blijven mensen in en uit gaan, mocht je goed kunnen slapen met oordopjes en zo'n vlieg-maskertje voor de ogen dan kan dat helpen. Maar misschien doen wielrenners het ook wel luxer dan hardlopers en zit je lekker in hotels?
Teams moeten zelf voor een slaapgelegenheid zorgen. De organisatie zorgt voor kampeerplekken en douches. Wij proberen campers tot de beschikking te hebben zodat je nog enigszins comfortabel kan liggen.

In slaap komen lijkt me nog wel een uitdaging. Als ik nu te snel na een training naar bed ga kom ik niet snel in slaap omdat m'n lijf nog 'aan staat'. Misschien dat het lijf na 2 x 100km al wel zo moe is dat dat geen issue meer is.
wisselwerking schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 12:32:
[...]

Tussendoor zoveel mogelijk rust pakken. Dus beentjes omhoog, slapen. Maar als ik het goed begrijp neem je 4 uur de tijd voor 100km? Ik heb geen idee wat jouw uitgangspunt is, maar 25km/u (iets sneller met tussenstops natuurlijk) is op zich een tempo wat je wel goed kan volhouden.
De organisatie gaat uit van een gemiddelde van 25 km/u (1200 km / 48 uur), koerssnelheid zal per team wat verschillen. Een tempo van 25km/u is een tempo wat ik normaal gezien met gemak kan volhouden.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:01
Zijn we nog fietsen aan het posten? :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkWnzFixJdxW4qQ_GSWeJsWenRg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQKZX3iisUQo7OfLrlWB5akH.jpg?f=fotoalbum_tile

De Grizl bevalt zo goed dat de mijn racefiets er uit gegaan is. Die paste achteraf niet goed in de triatlon houding (zadelpen was wel te draaien om verder naar voren te komen, maar kon niet hoger, dus zat te laag in de aero houding). Ik gebruik de Grizl nu voor lekker gravel toeren, groepsritjes, woon-werk, eigenlijk zo goed als alles.

Daarnaast heb ik vorig jaar in november na een triatlon gerichte bikefit toch nog ergens een Cervelo P-Series in mijn maat in de kleur die ik wilde kunnen vinden, en ook nog eens een aardige korting gekregen omdat het het 'oude' model (lees: oud kleurtje) was. Die heeft sinds november binnen op de trainer gestaan. Afgelopen weekend heb ik mijn nieuwe wielset mogen ontvangen van @ElGreco en vandaag was het zo'n lekker weer dat het wel tijd was om hem een keer buiten uit te laten, genoten :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9P-cX9iBjuyZTeSziqaH_jRY38=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4VmzAP0GKDbnFL8Eg6DXBFs.jpg?f=fotoalbum_tile

Zodra het langer mooier weer is maar eens gaan klooien met de spacers en nog iets verzinnen om die onhandige aero bidon om te bouwen tot gereedschapskistje. Voor nu al heel veel zin gekregen in het seizoen na het eerste ritje buiten, gelukkig staan er allerlei leuke evenementen al op de planning met als hoogtepunten halve Ironman Maastricht, een week in het grind spelen in Girona en hopelijk een deelname aan de Sgrail100 in Girona dit jaar :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• rolandos582
https://www.fietsersbond....in-voorlopig-van-de-baan/

''Vorige week hebben de consumentenorganisaties in het openbaar vervoer tijdens een officiële vergadering gehoord dat er dit jaar geen nieuwe proef komt met het reserveren van fietsen in de trein. NS ziet er te veel haken en ogen in en wil zich concentreren op het terugwinnen van reizigers. De massale ondertekening van de petitie en de vele klachten tijdens de pilot van afgelopen zomer hebben mede geleid tot dit verheugende nieuws. Fietsersbond, Landelijk Fietsplatform, NTFU en Rover willen iedereen van harte bedanken voor de steun en feliciteren met het resultaat. We sluiten daarmee deze petitie af.

Wij dringen er bij NS op aan om te zorgen voor extra fietsplekken in de trein, zodat de plannen over de reservering voorgoed van de baan zijn.''

Dit is wel positief, dat reserveren was echt onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:44

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Johlo schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 15:49:
Zijn we nog fietsen aan het posten? :9
[Afbeelding]

De Grizl bevalt zo goed dat de mijn racefiets er uit gegaan is. Die paste achteraf niet goed in de triatlon houding (zadelpen was wel te draaien om verder naar voren te komen, maar kon niet hoger, dus zat te laag in de aero houding). Ik gebruik de Grizl nu voor lekker gravel toeren, groepsritjes, woon-werk, eigenlijk zo goed als alles.

Daarnaast heb ik vorig jaar in november na een triatlon gerichte bikefit toch nog ergens een Cervelo P-Series in mijn maat in de kleur die ik wilde kunnen vinden, en ook nog eens een aardige korting gekregen omdat het het 'oude' model (lees: oud kleurtje) was. Die heeft sinds november binnen op de trainer gestaan. Afgelopen weekend heb ik mijn nieuwe wielset mogen ontvangen van @ElGreco en vandaag was het zo'n lekker weer dat het wel tijd was om hem een keer buiten uit te laten, genoten :D

[Afbeelding]

Zodra het langer mooier weer is maar eens gaan klooien met de spacers en nog iets verzinnen om die onhandige aero bidon om te bouwen tot gereedschapskistje. Voor nu al heel veel zin gekregen in het seizoen na het eerste ritje buiten, gelukkig staan er allerlei leuke evenementen al op de planning met als hoogtepunten halve Ironman Maastricht, een week in het grind spelen in Girona en hopelijk een deelname aan de Sgrail100 in Girona dit jaar :)
De lengte van die tri-bars :o Lig jij met je oksels in die steunen of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Laatst online: 11:27
Hé @Johlo je gaat die Cervelo toch niet meenemen in de ONYVA / Eindjefietsen groepsritten in het voorjaar mag ik hopen?? >:)

Ander wegwielset voor de Grizl?

Ik zou graag een foto posten van een nieuwe fiets, ik zing het alleen nog even uit met m'n huidige 3 fietsen (racer/cx/mtb). Volgens jaar wellicht eens een nieuwe 12-speed racer overwegen.

Recent alle remkabels vervangen van mijn racer (irritant klusje, iets met interne routering enzo). Eigenlijk kan ik de komende 3 jaar dus weer door in team rimbrake.

Qua doelen `22, planning voor nu:

- Ardennenweekend
- Wat funklasse / amateurwedstrijdjes
- Stelvio for life (optie)

[ Voor 10% gewijzigd door Dix0r op 23-02-2022 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:01
Joindry schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:19:
[...]

De lengte van die tri-bars :o Lig jij met je oksels in die steunen of?
Haha nee zeker niet, denk dat de foto het een beetje vertekend, en ik zit ook verder naar voren dan mag van de UCI politie dus misschien speelt dat nog wat mee. Zit voor nu in ieder geval comfortabel, naarmate ik meer buiten ben geweest kan ik altijd nog een keer kijken of ze korter moeten.
Dix0r schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:29:
Hé @Johlo je gaat die Cervelo toch niet meenemen in de ONYVA / Eindjefietsen groepsritten in het voorjaar mag ik hopen?? >:)

Ander wegwielset voor de Grizl?
Nee ONYVA / Eindjefietsen kom ik gewoon op de Grizl als ik kan ;) ik heb inderdaad nog het setje Vision wielen dat bij de Cervelo kwam, dus dan komen of die of de Lightbicycle wielen in de Grizl voor groepsritjes waarschijnlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Paar keer meegedaan met de HomeRide.. das 500km in 24 uur, 1x geprobeerd om de 500km in z'n geheel te rijden (achter elkaar) en tot 300km gekomen.

- Eet en drink geen rare dingen.
- Blijf wel eten
- Blijf wel drinken
- Eet ook gewoon eten en niet alleen sportreepjes e.d.
- Zorg voor goeie kleding, en een reserve ondershirt en misschien een extra bib.
- Slapen is lastig, zeker omdat je in zo'n evenement, vol in het evenement zit en de drukte die daar omheen zit, maar uiteindelijk slaap je, zelfs als je op een ongemakkelijke stoel zit :)

Acties:
  • +34 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:20

aerofreak

Steve Jobs

Zojuist één van mijn grootste uitgaven gedaan. N+1 gekocht, ik kreeg een mail dat die op voorraad was en na een spoedoverleg met de baas thuis, een nieuwe fiets gekocht *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bZDEDb_k7Qi3BS1ONmYLYcdOSc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LuCq9xNMkD0U05axaVwxRlnS.webp?f=user_large

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Prulleman
aerofreak schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:51:
Zojuist één van mijn grootste uitgaven gedaan. N+1 gekocht, ik kreeg een mail dat die op voorraad was en na een spoedoverleg met de baas thuis, een nieuwe fiets gekocht *O*

[Afbeelding]
nice, past goed bij je naam :D

Strava

• YLMOSE
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20:54
aerofreak schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:51:

[Afbeelding]
Jaloers, mooie bike. Is inmiddel het probleem met de seatpost opgelost? Of was dit slechts bij de CF SL modellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
YLMOSE schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 15:35:
[...]

Jaloers, mooie bike. Is inmiddel het probleem met de seatpost opgelost? Of was dit slechts bij de CF SL modellen?
Yes, Canyon heeft dit inmiddels al een tijdje opgelost met een sleeve (is ook zichtbaar op de foto).
Pagina: 1 ... 381 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).