Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 380 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:26

Kluus

Gang is alles

Uiteraard moet je ergens eten maar ik ben het eens met @DDX dat het ook gewoon luisteren is naar je lichaam en als je genoeg fietst merk je denk ik vanzelf wat werkt of niet. Tijdens woon-werk ritten en uberhaupt door de weekse ritten eet ik meestal om de ritten heen, en dan niet afgewogen maar gewoon, goed ontbijt, paar boterhammen etc. En tijdens intensievere ritten stop ik iets van isostar in mijn bidon.

In het weekend als ik wel die 3-4 uur ritten maak neem ik meestal vanalles mee maar halverwege belanden we over het algemeen wel ergens waar je een appelgebakje kan eten en komt al het eten wat ik mee heb genomen gewoon meer mee naar huis. Ik heb dan wel iets van suikers in mijn drinken.

Tijdens cyclo's, wanneer ik zo min mogelijk wil stoppen onderweg "eet" ik uiteraard wel vanalles bij, maar vooral in de vorm van gelletjes.

Je moet eten maar meestal komt dat toch wel goed, het lichaam (uitzonderingen als diabetes daargelaten) heeft prima mechanismen om je te waarschuwen en er voor te zorgen dat je niet zomaar met een hypo van je fiets lazert. We zitten (nog) niet in oorlog en op iedere hoek van de straat kan je tanken in geval van nood dus we moeten ook niet te moeilijk gaan doen met zijn allen.

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 18-02-2022 08:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Kluus schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:14:
Uiteraard moet je ergens eten maar ik ben het eens met @DDX dat het ook gewoon luisteren is naar je lichaam en als je genoeg fietst merk je denk ik vanzelf wat werkt of niet. Tijdens woon-werk ritten en uberhaupt door de weekse ritten eet ik meestal om de ritten heen, en dan niet afgewogen maar gewoon, goed ontbijt, paar boterhammen etc. En tijdens intensievere ritten stop ik iets van isostar in mijn bidon.

In het weekend als ik wel die 3-4 uur ritten maak neem ik meestal vanalles mee maar halverwege belanden we over het algemeen wel ergens waar je een appelgebakje kan eten en komt al het eten wat ik mee heb genomen gewoon meer mee naar huis. Ik heb dan wel iets van suikers in mijn drinken.

Tijdens cyclo's, wanneer ik zo min mogelijk wil stoppen onderweg "eet" ik uiteraard wel vanalles bij, maar vooral in de vorm van gelletjes.

Je moet eten maar meestal komt dat toch wel goed, het lichaam (uitzonderingen als diabetes daargelaten) heeft prima mechanismen om je te waarschuwen en er voor te zorgen dat je niet zomaar met een hypo van je fiets lazert. We zitten (nog) niet in oorlog en op iedere hoek van de straat kan je tanken in geval van nood dus we moeten ook niet te moeilijk gaan doen met zijn allen.
Maar is het niet dat wanneer je je lichaam voelt het al te "laat" is? als ik effe naar mezelf kijk de keren dat ik in stortte omdat ik te weinig gegeten had kreeg ik het ook niet meer bijgegeten en was ik dus gewoon te laat. ik wil het ook wel met @DDX eens zijn maar aan de andere kant zie ik hem niet als de gemiddelde wielertourist :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Nutterd schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:29:
[...]

Maar is het niet dat wanneer je je lichaam voelt het al te "laat" is? als ik effe naar mezelf kijk de keren dat ik in stortte omdat ik te weinig gegeten had kreeg ik het ook niet meer bijgegeten en was ik dus gewoon te laat. ik wil het ook wel met @DDX eens zijn maar aan de andere kant zie ik hem niet als de gemiddelde wielertourist :+
Jawel, dan is het te laat, maar dan leer je toch voor de volgende keer dat je iets eerder dat ene banaantje extra moet eten. Er wordt gedaan alsof wanneer je niet alle calorieen afweegt je op lange termijn je lichaam af wordt gebroken.

Ondervoeding is natuurlijk mogelijk, maar dan voelt ook echt niet prettig (understatement) en dat gaat verder dan die ene fietsrit dat je een hongerklop had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Naar je lichaam luisteren wordt steeds makkelijker naarmate je meer ervaring hebt.

Voor beginners is het echt niet makkelijk. Voorbeeld: mijn zusje heeft 1.5 jaar gedacht dat ze niet langer dan 75km kon fietsen omdat ze op dat punt telkens echt heel moe wordt.

In haar beleving was dit wat haar lichaam aan kon. Terwijl het in feite gewoon het opraken van de glycogeenvoorraad was.

Met wat tips en tricks heeft ze vorige zomer 150km gefietst van Amsterdam naar onze ouders. En pas nu begint het kwartje te vallen qua eten op de fiets, waardoor het voor haar ook veel leuker wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:35

Phydomir

Dennis

Uiteindelijk moet iedereen het natuurlijk zelf weten. Maar wat mij betreft maak je het jezelf onnodig lastiger door niet genoeg te consumeren op de fiets. Zelfs als je een keer in de week een ritje van 2/3 uur maakt.
Maar goed, dat is iets wat je wel breder kan trekken in het wielrennen. Want er is nog steeds een cultuur dat alles maar hard en moeilijk moet zijn, want "zo hoort het nou eenmaal". Erg jammer en (soms ook) schadelijk.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:45
Bij mij heeft het niets te maken met hard of moeilijk, drie uurtjes rustig peddelen is (zelfs) voor mij niet een inspanning waar ik heel wild van wordt.

https://www.bodyandfit.co...nk-GO-Electrolyte/p/52212
SiS GO Electrolyte bevat maar liefst 36 gram koolhydraten per dosering van 500 ml en is daardoor de perfecte ondersteuning bij intensieve duurinspanningen.
Ik heb daar 2x750ml van mee. Dus dan zit je op 100+ gram carbs. Doe daar 1 snelle jelle bij en je reserves, dan kan ik makkelijk 3 uurtjes vogeltjes kijken op een lege maag. En ja, na die rit eet ik zeker wel wat. Maar als je een beetje fit bent (en ik ben echt niet bijzonder fit), dan moet je echt wel 3 uurtjes op sportdrank en reserves kunnen schaapjes tellen (zoals @Ypuh ) het zou zeggen. Ik luister goed naar mijn lijf en ik denk dat overdoseren net zo stom is als onderdoseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Niemand pleit er voor om structureel onvoldoende te consumeren op de fiets, alleen hoe je er mee omgaat, calorieen tellen versus op gevoel. Maar wat dat betreft kan ik me wel vinden in het punt van @Requiem19, ik fiets zelf 10 uur in de week en 17000 kilometer op jaarbasis dus misschien ga je er dan ook te makkelijk over denken. Overigens heb ik zelf ook zo'n voorbeeld in mijn directe omgeving dus misschien kan ik hier ook wel wat mee. :)

Maar dan nog is het een kwestie van aangeven dat ze een krentenbol meer moeten eten en niet alles afzetten tegen de verbruikte calorieen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
Maar stellen dat op vocht en 1 reep 3 uur fietsen "kroegpraat" is, is ook wat kort door de bocht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

ff andere vraag...hoe nemen jullie het eten mee? in een zadeltasje of niet?

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 18:54
Niet!

Op m'n rug, in m'n zakken.

Ik heb ook wel eens bij de echt grote en lange tochten een paar repen op de bovenbuis geplakt, maar bij de meeste events is dat eigenlijk overbodig (als je stopt bij de posten van de organisatie).

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Nutterd schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:23:
Ik heb voor ~2 uur op mijn rug. En ik heb altijd een vrij volle stuurtas met van alles en nog wat (tabletten sportdrink, gels, repen, snelle jelles/vlugge japies, ibuprofen) omdat ik niet nodeloos met honger of pijn (schouder is na het ongeluk nog wel eens lastig op lange ritten) wil rondfietsen. Plus dat ik mijn ritten niet plan, dus ik ben ergens tussen de 2 en 6 uur op pad en wil nog wel eens verdwalen, dus heb altijd teveel mee, omdat ik vaak niet weet wat de dag mij brengt.

[ Voor 23% gewijzigd door 418O2 op 18-02-2022 09:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Salteh schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:25:
Niet!

Op m'n rug, in m'n zakken.

Ik heb ook wel eens bij de echt grote en lange tochten een paar repen op de bovenbuis geplakt, maar bij de meeste events is dat eigenlijk overbodig (als je stopt bij de posten van de organisatie).
Extra tipje voor events waarbij je iemand zo gek hebt gekregen om bevoorrading te doen, plak het op de extra bidons terwijl ze in de bidonhouder zitten, dan kan je die er onderweg snel in steken en onderweg rustig de gelletjes/reepjes er af peuteren.

@Nutterd in de zakjes natuurlijk, zo'n hutkoffer ziet er toch niet uit! :+ :> (sorry)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-09 17:30
418O2 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:08:
Maar stellen dat op vocht en 1 reep 3 uur fietsen "kroegpraat" is, is ook wat kort door de bocht.
Ik denk dat je het wel eens bent met elkaar, maar dat je het niet (perse) over hetzelfde hebt.

Jij hebt het over 'vogeltjes kijken'. Om in Join-termen te praten, fiets je dan heel wit en dus (als het goed is) voornamelijk op vetverbranding (systemen en die overgang is niet zwart/wit, dus je fietst nooit 100% op 1 systeem blijkbaar). Als je dus puur op vetverbranding vogeltjes kijkt, heb je minder bijgevulde koolhydraten tijdens de rit nodig. Je hebt ook mensen, die fietsen nooit in wit en kennen 2 standen: zwart is lekker gaan en als zij langzaam fietsen, is dat alsnog grijs en dus een ander energiesysteem (voornamelijk fietsen op koolhydraten). En dan sta je na 90 minuten toch echt wel ver stil.

Dus mocht je nou willen weten of je het over hetzelfde hebt, zijn zaken als hartslag, vermogen en (zones) wel handig, zodat het ook te vergelijken valt :)

Dus: vogeltjes kijken kan je prima op minder koolhydraten (bij voorkeur alsnog ~30-60 per uur). Alles wat intensiever dan dat, is wel gebaat bij structureel meer koolhydraten eten tijdens de rit omdat je zo je voorraden op peil houdt en dus een hongerklop voorkomt. En liever wat marge en meer bijhebben, dan op zondag over de Veluwe rijden en niks kunnen vinden om te eten. Dan is het ver naar huis kan ik je verzekeren ;)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Maar er werd gesteld dat of je nu langzaam of snel ging, je MOET eten. Dat is niet zo, dat is mijn punt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcMntmsiLgHF5ElGKYKmKGl0rIU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HafGD33fH10VUmOrxktvDCXK.webp?f=user_large

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Goede fietsshirtjes, kan alles in je zakken op de achterkant. Voedsel meenemen dat hoge energiedichtheid heeft werkt ook goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 18:27

Grin

Ride si sapis.

rolandos582 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:02:
Allemaal leuk en aardig, studies zeggen 30-60 gram carbs per uur fietsen afhankelijk van intensiteit, tijdens hele zware ritten wel ritten de 80. Als je 3 uur fietst op een bidon water en misschien een reepje ofzo zit je daar verder onder en moet je je afvragen of dat wel zo slim is.
Het is gewoon verstandig om voldoende te eten. Punt.
Ik begrijp de discussie over deze post niet zo goed (niet?).
Roland heeft het m.i. over iemand met een normaal postuur/BMI die niet voor niets op een racefiets zit. Dat wij hier (uiteraard, GoT... :X ) allemaal uitzonderingen, extremen, N=1, drogredenaties (het boeit mij niet wat ik eet) bij weten te verzinnen is bijna een filosofische kunstvorm geworden....

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

hier krijg ik wel genoeg gelletjes in voor het eerste uur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 13:36
In de zakken op de rug, een klein tasje op de bovenbuis in de zomer (zoiets als dit) voor de dingen die makkelijk smelten en snelle jelles o.i.d. passen ook onder de broekspijpen als het nodig is.

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Grin schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:08:
[...]

Het is gewoon verstandig om voldoende te eten. Punt.
Ik begrijp de discussie over deze post niet zo goed (niet?).
Roland heeft het m.i. over iemand met een normaal postuur/BMI die niet voor niets op een racefiets zit. Dat wij hier (uiteraard, GoT... :X ) allemaal uitzonderingen, extremen, N=1, drogredenaties (het boeit mij niet wat ik eet) bij weten te verzinnen is bijna een filosofische kunstvorm geworden....
Je kent me toch!

Het kan ook zijn dat men overschat hoe hard ik ga als ik zeg dat ik vogeltjes kijk natuurlijk

:P

[ Voor 8% gewijzigd door 418O2 op 18-02-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 13:59
@scraemus Voor een racefiets is deze best wel hoog. Ik zou eerder voor de FastFuel gaan welke dezelfde inhoud heeft, maar minder hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 18:27

Grin

Ride si sapis.

418O2 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:23:
[...]

Je kent me toch!

Het kan ook zijn dat men overschat hoe hard ik ga als ik zeg dat ik vogeltjes kijk natuurlijk

:P
:(:)

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
EdwinW schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:28:
@scraemus Voor een racefiets is deze best wel hoog. Ik zou eerder voor de FastFuel gaan welke dezelfde inhoud heeft, maar minder hoog.
Even nagekeken maar ik heb deze en die komt niet veel boven mijn stuurpen uit (if any), maar ik heb dan ook een endurance frame en niet een volbloed racer O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 18:14
scraemus schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:06:
[...]

Even nagekeken maar ik heb deze en die komt niet veel boven mijn stuurpen uit (if any), maar ik heb dan ook een endurance frame en niet een volbloed racer O-)
Heb deze ook gehad en vond em op zich prima, alleen wat lastiger te openen en het doorvoeren van een usb-c kabel.
Ik gebruik nu deze van Apidura en vind het ideaal met magnetische sluiting. Blijft zelfs op mijn mtb goed dicht zitten.
Daarnaast is het doorvoeren van een kabel ook veel makkelijker en mooier aan de voorkant ipv aan de zijkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

418O2 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:57:

Ik heb daar 2x750ml van mee. Dus dan zit je op 100+ gram carbs. Doe daar 1 snelle jelle bij en je reserves, dan kan ik makkelijk 3 uurtjes vogeltjes kijken op een lege maag. En ja, na die rit eet ik zeker wel wat. Maar als je een beetje fit bent (en ik ben echt niet bijzonder fit), dan moet je echt wel 3 uurtjes op sportdrank en reserves kunnen schaapjes tellen (zoals @Ypuh ) het zou zeggen. Ik luister goed naar mijn lijf en ik denk dat overdoseren net zo stom is als onderdoseren.
En daarom heb ik het altijd over consumeren en niet eten. Want of je tijdens het fietsen nou een banaan eet, of een bidon met dit spul (500ml) weg werkt maakt niet zo veel uit natuurlijk.

Overdoseren op de fiets als je ook maar een klein beetje doorrijd wordt trouwens wel een uitdaging. Ja, qua carbs wel, voornamelijk omdat je maag het niet aankan. Maar puur qua calorieën is het pittig, tenzij je Big Macs in je zadeltasjes stopt ;)

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Phydomir schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:21:
[...]

En daarom heb ik het altijd over consumeren en niet eten. Want of je tijdens het fietsen nou een banaan eet, of een bidon met dit spul (500ml) weg werkt maakt niet zo veel uit natuurlijk.

Overdoseren op de fiets als je ook maar een klein beetje doorrijd wordt trouwens wel een uitdaging. Ja, qua carbs wel, voornamelijk omdat je maag het niet aankan. Maar puur qua calorieën is het pittig, tenzij je Big Macs in je zadeltasjes stopt ;)
Belangrijkste is dat je er mee experimenteert en je naar je lichaam luistert. En niet maar klakkeloos doet wat anderen zeggen. Ik gebruik zelf bijvoorbeeld alleen gels als ik me verrekend heb in de duur en merk dat ik hongerklop krijg, of als ik echt heel lang fiets, dan wordt "vast" voedsel lastig

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• -bolio-
  • Laatst online: 19-09 10:54

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

McMiGHtY schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:44:
Waar blijven die foto's van die fietsen?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 16% gewijzigd door -bolio- op 18-02-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
op zichzelf vind ik ze niet per se heel vet, maar als combi is het wel dik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

418O2 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:23:
[...]

Belangrijkste is dat je er mee experimenteert en je naar je lichaam luistert. En niet maar klakkeloos doet wat anderen zeggen. Ik gebruik zelf bijvoorbeeld alleen gels als ik me verrekend heb in de duur en merk dat ik hongerklop krijg, of als ik echt heel lang fiets, dan wordt "vast" voedsel lastig
Dat sowieso. Wat voor de een werkt kan voor de ander een race naar de dichtstbijzijnde wc betekenen. Wilde alleen aangeven dat zoals wij jij doet, ook gewoon "eten" tijdens de rit is.

En dan "omdat je in de vetverbranding" rijd niet wil zeggen dat je lichaam niet aan het werk is en je nog steeds flink calorieën verbrand.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Een veelgemaakte (denk)fout is volgens mij dat sommige mensen denken dat je in de vetverbrandingszone alleen vetten verbrand.

Dit is niet zo. Vanaf het begin is het (bijna) altijd een combinatie van vetten en koolhydraten. Met lagere intensiteit (of met een heel efficient niveau van vetverbranding) zal je verhoudingsgewijs meer vetten gebruiken tov koolhydraten.

Er is niet een magisch moment waarop je lichaam van 100% vetten overschakelt op 100 koolhydraten. Dat is geschaald.

Bovenstaande is te meten met de RER waarde bij een inspanningstest. RER staat voor Respiratory Exchange Ratio en kijkt naar de samenstelling van de (koolzuur) gassen die je uitademt.

Bij een inspanningstest begin je op lagere waardes (0.7) doordat het vermogen dat je moet trappen laag is. Als dat vermogen verhoogt wordt stapsgewijs, gaat ook de RER omhoog. Hoe hoger de RER, hoe groter de verhouding koolhydraten die je gebruikt. Dit is een uitstekende test om de efficiency van je lage aeroby systeem te beoordelen.

Als je RER bijvoorbeeld 0,85 is, is de verhouding carbs/vetten al ongeveer 50/50 (terwijl dit echt nog gezien wordt als een vetverbrandingszone). Zodra je boven de 1 komt fiets je grotendeels op alleen carbs.

Ik deed mijn eerste inspanningstest voordat ik echt goed begonnen was met fietsen, maar wel heel veel super high intensity Crossfit gedaan had. Mijn RER ging al bij 120 watt boven de 1,0. Betekende in mijn geval dat ik vanaf 120 watt grotendeels op carbs aan het fietsen ben (met een FTP toen van ongeveer 230). Mijn RER eindigde bij 1.23, wat super hoog is en aangeeft dat mijn lichaam heel gemakkelijk carbs kan gebruiken bij hoge intensiteit.

Relatief ook een hoge V02 max, maar een totaal inefficient verbrandingssysteem.

Meeste echt fanatieke fietsers hier zullen die 1,0 RER waarde veel later in hun powercurve bereiken, waardoor ze ook minder behoefte hebben aan eten tijdens het fietsen (en daardoor soms ook denken dat dit voor iedereen geldt ;)).

[ Voor 62% gewijzigd door Requiem19 op 18-02-2022 11:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19-09 21:22
EdwinW schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 10:28:
Als ie te hoog is plaats je toch gewoon een extra spacer... *O*

[ Voor 33% gewijzigd door GerbenBK op 18-02-2022 11:41 . Reden: wrong quote ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
418O2 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 09:35:
Maar er werd gesteld dat of je nu langzaam of snel ging, je MOET eten. Dat is niet zo, dat is mijn punt :)
Hier zit ook weer een nunance in denk ik.
Kan jij zonder koolhydraten te nuttigen dus meerdere uren (2,3?) fietsen? Ja, blijkbaar wel. Zijn er manieren om het anders en ook beter te doen, qua op peil houden van je voorraden, bevorderen herstel en je algehele niveaupeil tijdens een rit? De wetenschap zegt van wel. Dus wederom; beide kampen (kunnen gelijk) hebben, maar er zit dus wel een verschil in qua situatie.

Als je kijkt naar wat bronnen hierover zeggen, bijvoorbeeld TrainerRoad: alles over eten op de fiets, dan zie je dat ze zelfs voor ritjes tot een uur aanraden om wel te eten.
For workouts and rides lasting sixty minutes or less, you can likely get away with a bottle of water with no extra fuel and still do well. That’s assuming that you’ve fueled adequately beforehand and that you will get enough nutrition afterward. But just because you can, doesn’t always mean you should.
Tijdens een trainingskoersje van 80 minuten eet ik ook niks, want geen tijd. Zit dan vaak wat zoete troep in m'n bidon en ervoor en erna eet ik een koekje of reepje.

edit:
Reactie was wel al getypt maar nog niet geplaatst. Zie dat @Requiem19 een heel mooi en helder verhaal heeft als toevoeging :)

[ Voor 4% gewijzigd door Stufferdt op 18-02-2022 12:00 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Voor de liefhebbers trouwens Nils van der Poel’s trainingsschema.

https://www.howtoskate.se...17c2c6a&mc_eid=414a7c87d8

Hij trainde voor een inspanning van 6 minuten (5km) en 12:30 (10km).

In het gehele opbouwseizoen fietste hij 5 dagen achter elkaar 6-7 uur op lage intensiteit (220 watt op een FTP van 400+). Zo bouw je dus een ongelofelijk brede (laag intensieve) aerobe basis, waarbovenop je dan je hoog intensieve aerobe basis kunt bouwen.

Echt een fascinerend inkijkje in de denkwijze en aanpak van een topsport athleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Requiem19 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:11:
Voor de liefhebbers trouwens Nils van der Poel’s trainingsschema.

https://www.howtoskate.se...17c2c6a&mc_eid=414a7c87d8

Hij trainde voor een inspanning van 6 minuten (5km) en 12:30 (10km).

In het gehele opbouwseizoen fietste hij 5 dagen achter elkaar 6-7 uur op lage intensiteit (220 watt op een FTP van 400+). Zo bouw je dus een ongelofelijk brede (laag intensieve) aerobe basis, waarbovenop je dan je hoog intensieve aerobe basis kunt bouwen.

Echt een fascinerend inkijkje in de denkwijze en aanpak van een topsport athleet.
Hee gaaf inkijkje, zag hem al langskomen. Wat een beest. Ook ultraloper (meerdere 100 mijl runs op zijn naam) en soms dagen met 7 uur hardlopen per dag, soms een week achter elkaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 05:25
Requiem19 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 11:32:

Meeste echt fanatieke fietsers hier zullen die 1,0 RER waarde veel later in hun powercurve bereiken, waardoor ze ook minder behoefte hebben aan eten tijdens het fietsen (en daardoor soms ook denken dat dit voor iedereen geldt ;)).
Op zich wel herkenbaar. In een laboratoriumtest deze zomer zat mijn 0,98 RER waarde op VT2 (omslagpunt, hartslag 180, 281W). Ik kan lang zonder eten. In principe 1 op 100 (1 krentenbol op 100Km :)

Het tijdstip van deze test was na vier jaar beperkte training door een achillespeesblessure, maar wel met meer dan 40 jaar intensieve fietshistorie.

Ik train mij zelf wel om tegenwoordig meer te eten. Je voelt je dan beter tijdens en na het fietsen. Ik ga er vanuit dat je dan ook minder "schade" aan je lijf toebrengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18-09 13:35
vhal schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 13:31:
[...]

Nou vooruit :+

[Afbeelding]

Inmiddels wel met andere combipedalen
vraagje, is dat rekje slechts op 1 punt bevestigd en is dat voldoende?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stufferdt
Stillekracht schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:45:
[...]

Op zich wel herkenbaar. In een laboratoriumtest deze zomer zat mijn 0,98 RER waarde op VT2 (omslagpunt, hartslag 180, 281W). Ik kan lang zonder eten. In principe 1 op 100 (1 krentenbol op 100Km :)

Het tijdstip van deze test was na vier jaar beperkte training door een achillespeesblessure, maar wel met meer dan 40 jaar intensieve fietshistorie.

Ik train mij zelf wel om tegenwoordig meer te eten. Je voelt je dan beter tijdens en na het fietsen. Ik ga er vanuit dat je dan ook minder "schade" aan je lijf toebrengt.
Ik vind de 1:100 verhouding tussen krentenbol en km wel mooi, die is nieuw :+ Ook benieuwd wat de verhouding tussen krentenbol en banaan is. 5/9ste banaan eten is best onhandig op de fiets. Stel dat ik 77km ga fietsen. Kwestie van streepje zetten op voorhand? :+

Maar klinkt wel alsof je inderdaad een behoorlijke diesel bent!

MIjn schoonvader fietst ook ongeveer op fotosynthese. Die is ook bang aan te komen als hij meer dan 2 bananen bij heeft bij 120km. De vrachten nootjes, koekjes, crackers, glazen siroop en stukken fruit die hij vervolgens thuis wegeet om de honger te stillen vergeet hij altijd :) En na elk fietstochtje standaard een hele middag slapen voor de tv ook. Dat heeft niks te maken met niks eten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stillekracht
Ik ben inderdaad een diesel, altijd geweest. Met schaatsen stonden mijn clubgenoten mij bij de 500m aan te moedigen: "het is geen toertocht!!". Maar ja, mijn 1500m tijd en 3000m tijd waren redelijk voorspelbaar. Gewoon de 500m tijd vermenigvuldigen. Ook de 3000m bleef voor mij een sprint.

Met fietsen gaat mijn hartslag na ongeveer een uur omlaag bij gelijkblijvende inspanning en dan kan het gaan beginnen.

In (fiets) wedstrijden had ik niets te zoeken. Met lang hard kunnen fietsen win je geen koers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:55

vhal

ಠ_ಠ

pannekoek schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 12:47:
[...]

vraagje, is dat rekje slechts op 1 punt bevestigd en is dat voldoende?
Nee, er loopt onder het spatbord nog een korte bevestigingsbeugel richting het frame. Zie ook de gele punten waar hij op vast zit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFrfGM_1XrWPMdkOHdkNmLkh2DE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VqgIj1lFuv9bHdCDUc5Rimdr.jpg?f=user_large

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerbenBK
Iemand nog kommetjes jagen vanmiddag?

Ik hou het bij een 'rondje' in de schuur :)

[ Voor 39% gewijzigd door GerbenBK op 18-02-2022 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
GerbenBK schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:23:

Ik heb voor WW de wind tegen en op de kant zo als het nu lijkt dus geen KOMs voor mij ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
Stillekracht schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 13:06:
Ik ben inderdaad een diesel, altijd geweest. Met schaatsen stonden mijn clubgenoten mij bij de 500m aan te moedigen: "het is geen toertocht!!". Maar ja, mijn 1500m tijd en 3000m tijd waren redelijk voorspelbaar. Gewoon de 500m tijd vermenigvuldigen. Ook de 3000m bleef voor mij een sprint.

Met fietsen gaat mijn hartslag na ongeveer een uur omlaag bij gelijkblijvende inspanning en dan kan het gaan beginnen.

In (fiets) wedstrijden had ik niets te zoeken. Met lang hard kunnen fietsen win je geen koers.
Dan kan ik jou min of meer de hand schudden. Ik ben ook het type lang op hetzelfde tempo peddelen, maar gezien de snelheid vaak wel meer van het type turbo diesel met een grote tank. :+

Ik ben dan ook van het kamp 'grijs trainen'. Alhoewel van trainen geen sprake is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerbenBK
scraemus schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:34:
[...]

Ik heb voor WW de wind tegen en op de kant zo als het nu lijkt dus geen KOMs voor mij ;w
Op de kant.... :X Handjes extra aan het stuur dan maar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
My 2 cents in de voedseldiscussie: Ik eet nu ca. 1.5 jaar 'low carb' i.c.m. intermittent vasten ( ik eet om 12 uur een rond 18:30, verder niets). Qua fietsritten weet ik nu uit eigen ervaring dat ik duurinspanningen (4 uur+ fietsen, dik 3 uur suppen) makkelijk aankan op een banaan of twee max zonder hongerklop of pap in de benen na 4 uur. Ik fiets redelijk door, maar niet echt hard (25 - 28km/h solo) en doe dit dus blijkbaar op vetverbranding. Althans, ik krijg uiteraard ook koolhydraten binnen via groenten, maar ik eet zo goed als geen snelle koolhydraten. Mijn BMI is al ruim jaar constant op 21-ish (85kg bij 1.98, kwam van 93kg toen ik begon met mijn voedingspatroon aan te passen).

Mijn punt is: ieders voedingspatroon is anders, zoek uit waar je goed op gaat en pas op met al te stellige beweringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:30
wisselwerking schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:48:
[...]
Ik ben dan ook van het kamp 'grijs trainen'. Alhoewel van trainen geen sprake is.
De Michael Boogerd generatie deed ook vooral grijs trainen, jongens uit die tijd reden ook niet bepaald langzaam.

Ik geloof echt dat gepolariseerd trainen voordelen kan bieden, maar het is niet op eens, dat als je dat gaat doen heel de wereld daarna anders is. (lekkere kromme zin :+ ).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
mhr-zip schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:17:
[...]

De Michael Boogerd generatie deed ook vooral grijs trainen, jongens uit die tijd reden ook niet bepaald langzaam.

Ik geloof echt dat gepolariseerd trainen voordelen kan bieden, maar het is niet op eens, dat als je dat gaat doen heel de wereld daarna anders is. (lekkere kromme zin :+ ).
Dat geloof ik ook wel hoor. Net zoals ik ook wel geloof dat Zwiften een goede training is (of kan zijn), maar ja het is geen fietsen. En ik ben een fietsliefhebber, en dat doe je buiten.

Maar ik ben blij dat meningen verschillen. Dan kun je het nog ergens over hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
Vorig jaar heb ik een paar maanden SweetSpot training gedaan (TR). Beviel mij voor geen meter. Ik verbeterde niet of nauwelijks en had nooit meer "lekkere" benen.

Toen ik nog haar had (lang gelden) was ik actief in het lange afstandsfietsen (Eurodax). Beginnende bij 200Km/dag en gereglementeerd op 25Km/uur. Nu was ik wel voorrijder, dus kon mij ook nog wel uitleven, maar de essentie was rustig rijden. Met al die rustige kilometers was ik zonder specifieke trainingen ook altijd in staat om serieus hard te rijden.

Na mijn SweetSpot avontuur ben ik dus nu weer begonnen met wat ze tegenwoordig gepolariseerd trainen noemen. Bevalt mij een stuk beter! Er is alleen wat meer uurtjes per week voor nodig. Die heb ik toevallig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Vanavond even de wind trotseren (met de auto...) en bij Mantel kijken naar een mooie helm. Heb mijn oog laten vallen op één van deze vijf:

De Lazer Z1 is de duurste van dit rijtje maar ook de lichtste en ogenschijnlijk best geventileerde. De Lazer Sphere is een mooie tweede op diezelfde punten. De Giro Syntax voor zover ik uit reviews haal een veel 'bang for your bucks'-helm met relatief weinig gewicht. Lazer Blade+ net even wat zwaarder maar ook gewoon meer dan prima. Tot slot de Bontrager Starvos Wavecell. Net even anders door zijn Wavecell constructie maar ga ik ook een passen. Alle vijf op voorraad bij Mantel :) .. Ben benieuwd. Mijn voorkeur gaat uit naar de +/- 100 euro modellen, maar mocht de Z1 bijvoorbeeld écht veel fijner zitten dan zou ik daar ook nog wel eens mee thuis kunnen komen.

De Lazer Genesis MIPS en de Bontrager Specter lijken mij op papier ook erg fraai maar beiden helaas niet op voorraad in mijn maat. Maar goed, van bovenstaande 5 is er vast wel één die perfect zit. En ze hebben daar natuurlijk nog e.e.a. aan andere merken die ik ook nog kan uitchecken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 21:20

Fisico

by Fabian

mhr-zip schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:17:

Waarna Jim altijd begint over hulpmiddelen. En hoe grijs was het grijs van die generatie echt? Zelfs Merkx pakte toch ook HITT met al zijn overwinningen op de baan. Met Nils vd Poel had Jim een beetje datzelfde met al die rondjes 30 trainen. Maar ja aan de andere kant harder hoeft hij ook niet en misschien loopt zijn coördinatie wel erg terug bij 29 of 28 rijden en kan hij dat wel verbeteren maar waarom zou hij?

Ik denk wel dat als je relatief weinig tijd hebt, je beter hard en traag kan trainen in weinig tijd dan alle trainingen 30 gemiddeld brommeren.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Fisico schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:59:
[...]

Ik denk wel dat als je relatief weinig tijd hebt, je beter hard en traag kan trainen in weinig tijd dan alle trainingen 30 gemiddeld brommeren.
denk juist dat het andersom is..
of ik begrijp je niet helemaal, of het staat er een beetje krom...

maar ik denk dat je beter grijs kan gaan trainen (30 is nogal relatief in dit verhaal... dus laten we zeggen 85-95% van je FTP) als je maar een paar uur per week te besteden hebt( geen harde grens, dat is ook weer persoonlijk, maar zo rond de 5-8 uur max). Optimaal zal het ook niet zijn, je zou beter ook een echte zware sessie erbij kunnen doen voor je vo2max, maar even heel simpel low volume polarized zou iets zijn als 2x per week 2 uur langaam (echt langzaam..) en dan 1 uur harde intervallen... denk dat 5 uur grijs niet voor iedereen slechter is.. zeker niet voor beginners.

Heb je meer tijd, dan word polarized een noodzaak, want anders kan je simpelweg niet herstellen voor je volgende rit..

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
GerbenBK schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 14:23:

Ik zat wel te kijken, maar dan zou het echt zo'n lullig rondje zijn, even naar een segmentje en weer naar huis. Niet zo netjes voor diegene die je dan van de troon stoot vind ik. En je hoeft maar één keer van je fiets geblazen te worden dan heb je spijt... Ik blijf mooi binnen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Requiem19 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 08:49:
Naar je lichaam luisteren wordt steeds makkelijker naarmate je meer ervaring hebt.

Voor beginners is het echt niet makkelijk. Voorbeeld: mijn zusje heeft 1.5 jaar gedacht dat ze niet langer dan 75km kon fietsen omdat ze op dat punt telkens echt heel moe wordt.

In haar beleving was dit wat haar lichaam aan kon. Terwijl het in feite gewoon het opraken van de glycogeenvoorraad was.

Met wat tips en tricks heeft ze vorige zomer 150km gefietst van Amsterdam naar onze ouders. En pas nu begint het kwartje te vallen qua eten op de fiets, waardoor het voor haar ook veel leuker wordt.
Andere manier van verbranden, maar wel dezelfde basis die ik altijd uitleg als het gaat over afstandsmarsen zoals de 4daagse of een kennedymars. Eten eten eten.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Dit willen we toch allemaal; 8 tot 10% meer kracht naar de pedalen, tot wel 16% in piekbelasting!

Door Duitse en Oostenrijkse schimmige onderzoekers wetenschappelijk vastgesteld!

Kost nog geen 300 euro. :P

Afbeeldingslocatie: https://img.proidee.nl/pimg/1300/23/1300_233934c_1221.jpg
Geen pijnlijk gebogen rug. Geen verkrampte schouders, armen en handen. Met deze revolutionaire fietsrugsteun neemt u bijna verplicht een bijzonder ergonomische houding aan. Het roterende rol-wipsysteem past zich continu aan de contouren van uw rug aan. Ondersteunt de wervelkolom en rug. Masseert zacht de spieren en de fascia. Centreert het lichaam op het zadel en gaat het gebruikelijke heen en weer glijden tegen. Dit voorkomt rugklachten en spanning, geeft u een ontspannen, veilige rijervaring en stelt u in staat optimaal te genieten van langere tochten. Zowel op een klassieke fiets als op een e-bike.
Verhoogt de krachtoverdracht naar de pedalen en ontlast de schouders en armen.
De rugsteun fungeert als tegengewicht, waardoor een groot deel van de trekkracht die voorheen van de schouders, armen en handen werd gebruikt, naar de benen wordt omgeleid. Dit verhoogt het vermogen op de pedalen met ca. 8 - 10% (op piekmomenten zelfs tot 16%)*. Een merkbare verlichting, vooral bij bergopwaarts fietsen. En een effectieve energiebesparing voor de accu van de e-bike.
Geschikt voor alle fietszadels met metalen onderstel (niet voor carbonzadels).
Wordt in een paar eenvoudige stappen aan de zadelstang bevestigd (bevestigingsmateriaal inbegrepen). Steunrollen van water- en zweetafstotend schuim. Metalen onderdelen roestvrij. Met bevestigingsmogelijkheid voor een waterfleshouder.
Volledig geproduceerd in Duitsland.
Gewicht (b x h x d): ca. 15 x 29 x 23 cm. Gewicht: ca. 620 g.

*Bewezen door sportwetenschappelijke tests in het Performance Centre Graz, Oostenrijk (27-04-2021, sportarts Dr. Werner Gröschl, sportwetenschapper Mag. Stefan Arvay).

[ Voor 75% gewijzigd door Mistraller op 18-02-2022 18:33 . Reden: Even de beschrijving erbij geplakt. Alijd lachen. ]

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Laatst online: 16-09 18:14
@Mistraller
Doet me denken aan AbsoluteCrap :+
The only scientifically proven oval chainrings on the market. Our studies led by the University of Primorska, Slovenia show significant differences when using absoluteBLACK Oval chainrings compared to round. Up to 9% increase of pedaling effectiveness, up to 7% less oxygen consumption, up to 15% less Ventilation (breathing) and up to 10% heart rate decrease when using oval chainrings versus round.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Nu online
Prulleman schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:18:
[...]

maar ik denk dat je beter grijs kan gaan trainen (30 is nogal relatief in dit verhaal... dus laten we zeggen 85-95% van je FTP) als je maar een paar uur per week te besteden hebt( geen harde grens, dat is ook weer persoonlijk, maar zo rond de 5-8 uur max). Optimaal zal het ook niet zijn, je zou beter ook een echte zware sessie erbij kunnen doen voor je vo2max, maar even heel simpel low volume polarized zou iets zijn als 2x per week 2 uur langaam (echt langzaam..) en dan 1 uur harde intervallen... denk dat 5 uur grijs niet voor iedereen slechter is.. zeker niet voor beginners.

Heb je meer tijd, dan word polarized een noodzaak, want anders kan je simpelweg niet herstellen voor je volgende rit..
Wat je je hierin moet afvragen is of, als je niet veel tijd hebt, je deze tijd op deze manier wil besteden. Ik kan me namelijk voorstellen dat je dat dan liever besteed aan jezelf uitdagen ipv continue met opbouwen bezig te zijn.

Btw ben ik wel sterk voorstander van polarized trainen, omdat dat voor mij betere resultaten boekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
The only scientifically proven oval chainrings on the market. Our studies led by the University of Primorska, Slovenia show significant differences when using absoluteBLACK Oval chainrings compared to round. Up to 9% increase of pedaling effectiveness, up to 7% less oxygen consumption, up to 15% less Ventilation (breathing) and up to 10% heart rate decrease when using oval chainrings versus round.
Up to... bij voorbaat dus al een zinloze claim voor normale fietsstervelingen... maar ziet er wel leuk uit :D

---

Jeej, voeding :9
Ik lees met verbazing wat sommigen hier (niet) aan voedsel naar binnen werken tijdens het fietsen. :+
Dan begin ik te twijfelen of mijn motor nou zo inefficiënt is, of dat mijn behoefte groot is, maar dat laatste lijkt mij met 193cm en 80kg wel meevallen. Getraind ben ik ook zeker niet met een officieuze FTP van 271 :+

Afgelopen zondag
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
nog, duurritje rond 70% FTP, goed ontbeten met +-40gr eiwit en 100 gram carbs waarvan ca. 1/4 fructose. Half uurtje laten zakken voor vertrek, maar na 1 uur fietsen stond ik al weer te pauzeren omdat de maag knor knor knor zei.
Pauze bij mij is 80 gram carbs eten, na ongeveer elk uur fietsen (vaak net iets meer, ff leuk plekje vinden). Rondje van 4,5 uur inclusief pauze ruim 5 uur, 3 keer pauzeren, dat is 240 gram carbs en zo ging er dus bijna een hele rol digestives doorheen, plus nog twee bolletjes en wat mueslirepen. Verder vloeibaar nog een 33cl blikje cola en een bidon van een liter met 60 gram maltodextrine en 30 gram suiker.
Bij thuiskomst gelijk volgooien want weer enorme trek en dat blijft dan de hele middag en avond nog zo. Op een gehele dag schuif ik zo naar schatting rustig 6k kcal naar binnen denk ik, en dat voor slechts 4,5u beweegtijd.

Goed, 3351 kcal verbrand is natuurlijk wat meer dan de carbs alleen plus nog wat aan vet en eiwit die ik binnen kreeg, maar toch.

Zou het juist goed zijn om minder carbs te nemen, om zo de vetverbranding te trainen, of juist nóg meer omdat ik zo vaak honger heb?

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
TheTinusNL schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:44:
[...]

Up to... bij voorbaat dus al een zinloze claim voor normale fietsstervelingen... maar ziet er wel leuk uit :D

---

Jeej, voeding :9
Ik lees met verbazing wat sommigen hier (niet) aan voedsel naar binnen werken tijdens het fietsen. :+
Dan begin ik te twijfelen of mijn motor nou zo inefficiënt is, of dat mijn behoefte groot is, maar dat laatste lijkt mij met 193cm en 80kg wel meevallen. Getraind ben ik ook zeker niet met een officieuze FTP van 271 :+

Afgelopen zondag
***members only***
nog, duurritje rond 70% FTP, goed ontbeten met +-40gr eiwit en 100 gram carbs waarvan ca. 1/4 fructose. Half uurtje laten zakken voor vertrek, maar na 1 uur fietsen stond ik al weer te pauzeren omdat de maag knor knor knor zei.
Pauze bij mij is 80 gram carbs eten, na ongeveer elk uur fietsen (vaak net iets meer, ff leuk plekje vinden). Rondje van 4,5 uur inclusief pauze ruim 5 uur, 3 keer pauzeren, dat is 240 gram carbs en zo ging er dus bijna een hele rol digestives doorheen, plus nog twee bolletjes en wat mueslirepen. Verder vloeibaar nog een 33cl blikje cola en een bidon van een liter met 60 gram maltodextrine en 30 gram suiker.
Bij thuiskomst gelijk volgooien want weer enorme trek en dat blijft dan de hele middag en avond nog zo. Op een gehele dag schuif ik zo naar schatting rustig 6k kcal naar binnen denk ik, en dat voor slechts 4,5u beweegtijd.

Goed, 3351 kcal verbrand is natuurlijk wat meer dan de carbs alleen plus nog wat aan vet en eiwit die ik binnen kreeg, maar toch.

Zou het juist goed zijn om minder carbs te nemen, om zo de vetverbranding te trainen, of juist nóg meer omdat ik zo vaak honger heb?
70% FTP = 189,7 watt * 4,5 uur * 3,6 => 3073 kcal.

Ben wel benieuwd waar het verschil met jouw 3351 kcal vandaan komt. Was dat van Garmin/Wahoo oid?

Als je thuiskomt en gaat snaaien en dan de hele middag en avond ook nog trek hebt, heb je m.i. overduidelijk te weinig gegeten onderweg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Requiem19 schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:55:
[...]

Ben wel benieuwd waar het verschil met jouw 3351 kcal vandaan komt. Was dat van Garmin/Wahoo oid?

Als je thuiskomt en gaat snaaien en dan de hele middag en avond ook nog trek hebt, heb je m.i. overduidelijk te weinig gegeten onderweg.
Als hij al aan 80g carbs per uur zit heb je daar niet heel veel rek meer in. Wat zou kunnen helpen is niet ieder uur stoppen om te eten maar dit veel geleidelijk over de rit heen te verspreiden door (rijdend) kleinere porties naar binnen te blijven werken. Als je over die hele dag 6K aan calorieën naar binnen werkt dan kan ik me haast niet voorstellen dat je nog honger kunt hebben. Klinkt haast eerder als suiker/eet verslaving (of iets minder heftig, gewoonte) dan echt honger.

Zelf heb ik dat ook gehad toen ik in de zomer besloot van 87 naar 75KG te willen gaan. In het begin heb je wat meer honger, maar je lichaam went hier aan. Na enkele weken begon ik pas honger te krijgen rond de tijden dat ik ook zou gaan eten.
Nu ik op die 75kg zit wil ik gewoon op gewicht blijven en ben ik meer gaan eten. Het gekke is, ik heb nu dus sneller en vaker honger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Nu online
[...]

Dat staat in Strava. Dat moet je dus met een korreltje zout nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Een beetje van beide denk ik. Ik bedoelde dat als je weinig tijd hebt om te sporten, zeg 3 uur op zaterdag en nog twee keer anderhalf uur in de werkweek je dan beter kwaliteit kan trainen. En dan denk ik dus aan sessies met veel intervallen en 40/20 etc ipv van drie keer lekker brommeren rond de sweetspot. Ook denk ik dat een prof als Boogie tijd zat had en die ging dus 6 dagen per week 5 of meer uur brommeren en trok her en der het gas op een Vlaamse heuvel open. Bij dit laatste zal Jim dan weer zeggen dat het zwart van Boogie door alle duurtrainingen in grijs niet zwart genoeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
edoappelhof schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:24:
[...]

Wat je je hierin moet afvragen is of, als je niet veel tijd hebt, je deze tijd op deze manier wil besteden. Ik kan me namelijk voorstellen dat je dat dan liever besteed aan jezelf uitdagen ipv continue met opbouwen bezig te zijn.

Btw ben ik wel sterk voorstander van polarized trainen, omdat dat voor mij betere resultaten boekt.
Maar de vraag is dan.. met hoeveel uur per week?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
[...]

Die 3351 komt rechtstreeks van Garmin (Connect sync met Strava).
Het was 186W gemiddeld over 4u23, dus zelfs nog ietsjes minder, maar geen enorm verschil.

Op een normale (niet-fiets) dag werk ik ook redelijk wat carbs wat naar binnen omdat ik 50/50 wielrennen en krachttraining (fitness, sportschool, hoe je het wilt noemen) doe, dus misschien dat er van daaruit nog enige gewenning zit, maar dan heb ik het over 4 of 5 porties van ca. 90 gram carbs (ca. 20% fructose), 30 gram eiwit en meestal weinig vet, dan kom ik ook niet op totaal 5/6/7k kcal maar rond de 2k aan carbs+eiwit, exclusief vet.
Phydomir schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 18:02:
[...]

Als hij al aan 80g carbs per uur zit heb je daar niet heel veel rek meer in. Wat zou kunnen helpen is niet ieder uur stoppen om te eten maar dit veel geleidelijk over de rit heen te verspreiden door (rijdend) kleinere porties naar binnen te blijven werken. Als je over die hele dag 6K aan calorieën naar binnen werkt dan kan ik me haast niet voorstellen dat je nog honger kunt hebben. Klinkt haast eerder als suiker/eet verslaving (of iets minder heftig, gewoonte) dan echt honger.
Kleinere porties is iets dat ik in het begin deed. Ik heb om het kwartier geprobeerd met ca. 15-20 gram, of om het half uur ca. 30-40 gram, maar ik beide gevallen vond mijn buik dat helaas helemaal niet leuk.

Suiker-/eetverslaving... mwoah. Zie misschien wat ik zojuist zei over gewenning.
Als ik mij er echt toe zet kan ik echt heel veel eten (denk aan 3-4-5 stevige borden pasta/Chinees, of wel eens voor de lol uitdagingen als familiy size pizza, 2 kapsalon, kilo zak kruidnoten etc.), maar ik zit al jaren stabiel rond de 80kg dus over gezondheid hoef ik mij gelukkig geen zorgen te maken. _/-\o_

Rijdend eten is iets dat ik als het warmer is wel doe, maar nu geen geklungel met lange handschoenen en verpakkingen al fietsend, en ja onder de 10 rijd ik met lange handschoenen want koudkleum. :+
wisselwerking schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 18:03:
[...]

Dat staat in Strava. Dat moet je dus met een korreltje zout nemen.
Kwam in mijn geval direct van Garmin, maar inderdaad, die Strava estimations gaan nergens over. Die mogen ze wat mij betreft er helemaal uithalen.
Die estimated power slaat helemaal nergens op met zo veel factoren die de snelheid beïnvloeden.
Die calorieën... tja.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjFtg5Uh9dPRc7sJ0OCr2hc-ooc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SfFKADO1jlWIcFN5u82bVK8L.png?f=fotoalbum_large
Alles solo en alle ritjes zonder power waren op de asfaltfiets, alles met power behalve de onderste op gravelbike dus vandaar het snelheidsverschil want de gemiddelde hartslag van al deze ritjes is ongeveer 155-160 (niet dat de ene rit veel rustiger was dan de andere).
Vergelijk de kcal van de ritjes met powerdata met diegene zonder powerdata (van Strava @80kg) en het zegt voor mij al voldoende. :'(

[ Voor 24% gewijzigd door TheTinusNL op 18-02-2022 18:58 . Reden: typo's, intervals.icu kcal ]

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:55

vhal

ಠ_ಠ

Valorian schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:55:
Vanavond even de wind trotseren (met de auto...) en bij Mantel kijken naar een mooie helm. Heb mijn oog laten vallen op één van deze vijf:

De Lazer Z1 is de duurste van dit rijtje maar ook de lichtste en ogenschijnlijk best geventileerde. De Lazer Sphere is een mooie tweede op diezelfde punten. De Giro Syntax voor zover ik uit reviews haal een veel 'bang for your bucks'-helm met relatief weinig gewicht. Lazer Blade+ net even wat zwaarder maar ook gewoon meer dan prima. Tot slot de Bontrager Starvos Wavecell. Net even anders door zijn Wavecell constructie maar ga ik ook een passen. Alle vijf op voorraad bij Mantel :) .. Ben benieuwd. Mijn voorkeur gaat uit naar de +/- 100 euro modellen, maar mocht de Z1 bijvoorbeeld écht veel fijner zitten dan zou ik daar ook nog wel eens mee thuis kunnen komen.

De Lazer Genesis MIPS en de Bontrager Specter lijken mij op papier ook erg fraai maar beiden helaas niet op voorraad in mijn maat. Maar goed, van bovenstaande 5 is er vast wel één die perfect zit. En ze hebben daar natuurlijk nog e.e.a. aan andere merken die ik ook nog kan uitchecken.
Ow ja...helmen. :') Als er 1 artikel is wat een ramp is om te bestellen, dan zijn het wel helmen. Zeker als je een "afwijkend hoofd" hebt qua vorm waardoor nagenoeg iedere helm er uit ziet alsof je net uit een Super Mario game komt :P Qua maatvoering is er ook geen pijl op te trekken. Dan is maat M te klein en L weer te groot.

Na zo'n 12 helmen te hebben getest in diverse winkels kwam ik uit op een Abus Stormchaser. Niet het meest spannende model maar wel erg licht en qua pasvorm de meest geschikte.

Als hardloper zijnde verbaas ik mij wel over de bijkomende kosten die het fietsen met zich meebrengen. Het loopt aardig op :P

[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 18-02-2022 20:31 ]

Strava

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 07:46

McMiGHtY

- burp -

Wat wel makkelijk om te bestellen zal zijn is het volgende shirt

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mymind*
  • Laatst online: 19-09 17:38

mymind*

A Beautiful Mind

Die Z1 heeft hele fijne, dunne en soepele bandjes. Dat is voor mij de belangrijkste reden geweest om de voordeligere Blade+ terug te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Haha die strava schattingen inderdaad, vandaag ook met eunice in de rug woon-werk naar huis op de gravelbike (zonder pm). 45 minuten op 390W en een redelijk comfortabele hartslag 140bpm… :')

Ik zou bijna een pm voor die fiets kopen zodat ik die kansloze estimates niet hoef te zien. Ik denk dat ik eens aan strava ga vragen of ze het geen setting kunnen maken, ze luisteren vast wel…

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 18-02-2022 19:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik denk dat als je elke dag een euro in een potje doet, je makkelijker en sneller een PM op je fietst heb zitten dan dat Strava het een optie maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:38
Gewicht weghalen uit je profile dan zie je geen geschat vermogen staan.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

vhal schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 18:46:

Ow ja...helmen. :') Als er 1 artikel is wat een ramp is om te bestellen, dan zijn het wel helmen. Zeker als je een "afwijkend hoofd" hebt qua vorm waardoor nagenoeg iedere helm er uit ziet alsof je net uit een Super Mario game komt :P Qua maatvoering is er ook geen pijl op te trekken. Dan is maat M te klein en L weer te groot.
Voor mij een van de redenen om heel merkentrouw te zijn met kleding en dus ook mijn fietshelmen. Al had ik bijna een S gekocht ipv een M omdat ik die ene in beperkte oplage toch echt wilde.
Als hardloper zijnde verbaas ik mij wel aan de bijkomende kosten die het fietsen met zich meebrengen. Het loopt aardig op :P
Fietsen heeft een groot voordeel, ik overweeg nu ook van die kneiter dure schoenen voor mijn volgende wedstrijd. Want vergeleken met fietsen valt echt alles mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Fisico schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 20:02:
[...]

Voor mij een van de redenen om heel merkentrouw te zijn met kleding en dus ook mijn fietshelmen. Al had ik bijna een S gekocht ipv een M omdat ik die ene in beperkte oplage toch echt wilde.
Zelfs dan, ik heb een Poc Octal in maat M die zit als gegoten maar ik wilde een Poc Vectral Air proberen, ook M besteld, maar die was veel te klein. :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
@vhal @Fisico
Ja klopt, hardlopen blijkt ineens een budget-hobby. Heb één keer Nike Vaporfly’s gekocht (en vervolgens kwam er geen wedstrijd meer…) en dat leek een enorme investering a 175 euro (sale). Maar met de “bare necessities” om te kunnen fietsen (helm + zadeltasje + inbus + bandenlichters + 2x binnenband + minipomp + bel + schoonmaakmiddelen) stond ik zojuist al met een hogere rekening bij de kassa 😅.

Edit: hier is het de Giro Syntax geworden. Had allemaal mooie ideeen nav hoe gaaf sommige andere helmen eruit zagen, maar na alles passen wat op voorraad was bleek die giro gewoon verreweg het fijnste te zitten. En hij is relatief licht en komt goed uit de testen. Schijnt een van de meest verkochte te zijn ook bij Mantel.

[ Voor 27% gewijzigd door Valorian op 18-02-2022 21:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Valorian schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:23:
@vhal @Fisico
Ja klopt, hardlopen blijkt ineens een budget-hobby. Heb één keer Nike Vaporfly’s gekocht (en vervolgens kwam er geen wedstrijd meer…) en dat leek een enorme investering a 175 euro (sale). Maar met de “bare necessities” om te kunnen fietsen (helm + zadeltasje + inbus + bandenlichters + 2x binnenband + minipomp + bel + schoonmaakmiddelen) stond ik zojuist al met een hogere rekening bij de kassa 😅.

Edit: hier is het de Giro Syntax geworden. Had allemaal mooie ideeen nav hoe gaaf sommige andere helmen eruit zagen, maar na alles passen wat op voorraad was bleek die giro gewoon verreweg het fijnste te zitten. En hij is relatief licht en komt goed uit de testen. Schijnt een van de meest verkochte te zijn ook bij Mantel.
Ja, mijn fietsschoenen kosten ook gewoon rond de 200 euro, dus ja, al dat andere komt er gewoon bij en kost een stuk meer :P.

Edit: Al denk ik wel dat fietsschoenen iets langer mee gaan dan hardloopschoenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 18-02-2022 21:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Kluus schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 21:29:
[...]

Ja, mijn fietsschoenen kosten ook gewoon rond de 200 euro, dus ja, al dat andere komt er gewoon bij en kost een stuk meer :P.

Edit: Al denk ik wel dat fietsschoenen iets langer mee gaan dan hardloopschoenen.
Als je door de zool van je fietsschoenen slijt dan gaat er wel iets gruwlijk mis ja :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Phydomir schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 22:15:
[...]

Als je door de zool van je fietsschoenen slijt dan gaat er wel iets gruwlijk mis ja :+
Maar als je op fietsschoenen een paar honderd kilometer hardloopt dan gaan ze heel snel naar de gallemiezen denk ik! Al zullen je knieen, voeten en enkels het denk ik voor die tijd al begeven. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meridin
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-09 19:58
Ik denk vanmiddag een rondje te gaan wagen in het Brabantse. Benieuwd hoe de fietspaden er bij liggen. Gaan jullie wielrennen vandaag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Nu online
Prulleman schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 18:15:
[...]

Maar de vraag is dan.. met hoeveel uur per week?
Ongeveer 10 op de fiets, uurtje of 1,5 kracht naast de fiets

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
  • Laatst online: 19-09 13:59
meridin schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 10:43:
Ik denk vanmiddag een rondje te gaan wagen in het Brabantse. Benieuwd hoe de fietspaden er bij liggen. Gaan jullie wielrennen vandaag?
We hebben hier langs de kust geen meldingen gehad dat de fietspaden weggewaaid zijn, dus kan het in het binnenland alleen maar meevallen. ;)
(antwoord is dus ‘ja’)

[ Voor 3% gewijzigd door EdwinW op 19-02-2022 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

[...]

Ik denk dat ik met weinig tijd ook niet al te veel grijs zou willen trainen, gewoon iedere rit knallen en je tijd van de fiets af als rust zien. Maar ik heb geen idee of dat het meest optimale is, ik heb tijd zat (gemaakt) voor fietsen dus pak ik mijn rust ook op de fiets. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@edoappelhof kent ze denk ik ook wel: de mannen hier in de regio die altijd alleen met de "grupetto's" als Coudewater en Treurenburg rijden. Die gasten trainen 3 uurtjes per week, maar alles in het rood en die rijden mij, met mijn 10-12 trainingsuren per week (en niet al te veel talent) in een uurtje compleet naar de vaantjes.

Waarschijnlijk houden zij dat niet heel veel langer dan een tot twee uur vol (dat hoop ik altijd ten minste ;)), maar voor wat zij doen is het denk ik wel de beste manier van trainen. Ik kan mij niet voorstellen dat zij nog sneller zouden worden als ze een van die uurtjes zouden vervangen door een korte grijze, of lagere, training.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 19-02-2022 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Nu online
Kluus schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 12:35:
@edoappelhof kent ze denk ik ook wel: de mannen hier in de regio die altijd alleen met de "grupetto's" als Coudewater en Treurenburg rijden. Die gasten trainen 3 uurtjes per week, maar alles in het rood en die rijden mij, met mijn 10-12 trainingsuren per week (en niet al te veel talent) in een uurtje compleet naar de vaantjes.

Waarschijnlijk houden zij dat niet heel veel langer dan een tot twee uur vol (dat hoop ik altijd ten minste ;)), maar voor wat zij doen is het denk ik wel de beste manier van trainen. Ik kan mij niet voorstellen dat zij nog sneller zouden worden als ze een van die uurtjes zouden vervangen door een korte grijze, of lagere, training.
Inderdaad. Bij die groepjes merk je meestal wel dat het laatste kwartier op de reserves gaat. Overigens trainde ik voordat ik erover nadacht ook gewoon in de vorm zo hard fietsen als ik op dat moment kon. Daar wordt je bijzonder rap door maar je bouwt geen enkele vorm van duurvermogen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Kluus schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 12:35:

Maar wat hebben ze tot die tijd gedaan? Geloof niet dat die gasten dat dan ook hebben opgebouwd met 3 uurtjes per week. Dus als zij die motor al jaren geleden hebben opgebouwd. Dan is er niet veel nodig om het redelijk te onderhouden. En wat is 2 uur in het rood rijden? Zijn dit dan echt veel surges? Of gewoon constant hard?

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Nu online
Michaelg schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:10:
[...]

Maar wat hebben ze tot die tijd gedaan? Geloof niet dat die gasten dat dan ook hebben opgebouwd met 3 uurtjes per week. Dus als zij die motor al jaren geleden hebben opgebouwd. Dan is er niet veel nodig om het redelijk te onderhouden. En wat is 2 uur in het rood rijden? Zijn dit dan echt veel surges? Of gewoon constant hard?
Over dat eerste gedeelte kan ik eigenlijk geen uitspraak doen, behalve dat het geen oud-profs zijn oid (naar mijn weten).

Het is denk ik vooral te vergelijken met een straatrace, er wordt continu hard gereden, wel in een soort saamhorigheid dat er geen beurten worden overgeslagen. Lijkt vooral op continue in het rood.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
edoappelhof schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:18:
[...]

Het is denk ik vooral te vergelijken met een straatrace, er wordt continu hard gereden, wel in een soort saamhorigheid dat er geen beurten worden overgeslagen. Lijkt vooral op continue in het rood.
Ja altijd beetje lastig om het vanaf de buitenkant te beoordelen. Want wat voor de 1 in het rood is, is voor de ander misschien wel net eronder. (Ik defineer in het rood als in boven threshold rijden).

Stukje over mijn eigen training dan:
Vanaf December tot vorige week redelijk polarized getrained. 2x 1.5 uur of wel vo2max of wel threshold intervallen gedaan. Threshold sessies waren of over/unders of rond de 90a95% ftp. En rest van de dagen z2 (laag en hoog afgewisseld) ongeveer 6 tot 9 uurbdus een totaal van 9 tot 12 uur.
Begon met een ftp van 304 en inmiddels naar de 319 (en van 76 naar 73kg). Dus al met al erg tevreden weer over de progressie.
Wel liep ik volgens de software WKO5 (training analytic software) tegen de limitaties van mijn vo2max aan. Ik zat op 86% ftp van vo2max waarde (MAP 5min power).

Afgelopen week gestart met mijn vo2max block om te kijken of we hier wat beweging in kunnen krijgen. Mijn 5 min power is over de laatste anderhalf jaar nauwelijks gestegen. Dus hier zal wel echt wat ruimte moeten komen. Ben benieuwd naar het resultaat van dit block.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Michaelg schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:10:
[...]

Ja precies, het is zoals @edoappelhof zegt, het zijn geen oud profs maar het zijn groepjes waar er ook een aantal gewoon aanhaken tot ze er af gereden worden en dan gaan ze weer naar huis of snijden een stukje van de vaste route af waarna ze weer aan kunnen haken dus op die manier kan je het denk ik ook opbouwen als je gewoon concequent blijft komen opdraven en al een bepaalde vorm van aanleg hebt. Coudewater en Treurenburg gaat boven de 40 km/u gemiddeld maar er zijn ook een paar iets langzamere van dit soort groepjes in de buurt, dus die kan je ook gebruiken.

Er is een inderdaad bepaalde samenhorigheid maar iedereen rijdt echt wel op threshold, als je gelost wordt ben je weg, dan wordt er niet gewacht, als er een groepje van 3 bij de rest weg rijdt zullen ze in de ontsnapping proberen te blijven en niet afwachten tot de rest weer aanhaakt. De mensen waar ik het over heb doen al tijden mee dus wat hun voorgeschiedenis is weet ik ook niet altijd, dat zal varieren.

[ Voor 18% gewijzigd door Kluus op 19-02-2022 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edoappelhof
  • Nu online
Michaelg schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:29:
[...]

Ja altijd beetje lastig om het vanaf de buitenkant te beoordelen. Want wat voor de 1 in het rood is, is voor de ander misschien wel net eronder. (Ik defineer in het rood als in boven threshold rijden).

Stukje over mijn eigen training dan:
Vanaf December tot vorige week redelijk polarized getrained. 2x 1.5 uur of wel vo2max of wel threshold intervallen gedaan. Threshold sessies waren of over/unders of rond de 90a95% ftp. En rest van de dagen z2 (laag en hoog afgewisseld) ongeveer 6 tot 9 uurbdus een totaal van 9 tot 12 uur.
Begon met een ftp van 304 en inmiddels naar de 319 (en van 76 naar 73kg). Dus al met al erg tevreden weer over de progressie.
Wel liep ik volgens de software WKO5 (training analytic software) tegen de limitaties van mijn vo2max aan. Ik zat op 86% ftp van vo2max waarde (MAP 5min power).

Afgelopen week gestart met mijn vo2max block om te kijken of we hier wat beweging in kunnen krijgen. Mijn 5 min power is over de laatste anderhalf jaar nauwelijks gestegen. Dus hier zal wel echt wat ruimte moeten komen. Ben benieuwd naar het resultaat van dit block.
Mooie nummers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:28

Kleurrijk stel bij elkaar. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Kluus schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 13:30:
[...]

Ja precies, het is zoals @edoappelhof zegt, het zijn geen oud profs maar het zijn groepjes waar er ook een aantal gewoon aanhaken tot ze er af gereden worden en dan gaan ze weer naar huis of snijden een stukje van de vaste route af waarna ze weer aan kunnen haken dus op die manier kan je het denk ik ook opbouwen als je gewoon concequent blijft komen opdraven en al een bepaalde vorm van aanleg hebt. Coudewater en Treurenburg gaat boven de 40 km/u gemiddeld maar er zijn ook een paar iets langzamere van dit soort groepjes in de buurt, dus die kan je ook gebruiken.

Er is een inderdaad bepaalde samenhorigheid maar iedereen rijdt echt wel op threshold, als je gelost wordt ben je weg, dan wordt er niet gewacht, als er een groepje van 3 bij de rest weg rijdt zullen ze in de ontsnapping proberen te blijven en niet afwachten tot de rest weer aanhaakt. De mensen waar ik het over heb doen al tijden mee dus wat hun voorgeschiedenis is weet ik ook niet altijd, dat zal varieren.
Hier hebben we ook een paar van die groepjes, de dinsdagavond gaat harder dan de donderdagavond. D'r is nog wel redelijk wat overleg en er word ook nog wel is gewacht ( of een gezamenlijk plasmoment ).

Wel een beetje wat er volgens mij in de UK een chaingang genoemd word. Hard rijden en blijven draaien.

Goed voor je beentempo en goed om hard te rijden, de dag erop doe ik meestal rustig aan :)

https://www.instagram.com...xw2/?utm_medium=copy_link

Zoiets dus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Kluus schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 12:11:

Ik denk dat ik met weinig tijd ook niet al te veel grijs zou willen trainen, gewoon iedere rit knallen en je tijd van de fiets af als rust zien. Maar ik heb geen idee of dat het meest optimale is, ik heb tijd zat (gemaakt) voor fietsen dus pak ik mijn rust ook op de fiets. ;)
Die vraag werd bij de beter worden podcast niet echt beantwoord. Maar het is ook wel wat je wil, gericht beter worden of lekker fietsen en beter worden daardoor. Op zich is iets doen bijna altijd beter dan niets doen. Vandaag heel grijs tegen de wind in gebeukt en daarna op de brommer via de lekdijk terug naar Utrecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Fisico schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 16:55:
[...]

Die vraag werd bij de beter worden podcast niet echt beantwoord. Maar het is ook wel wat je wil, gericht beter worden of lekker fietsen en beter worden daardoor. Op zich is iets doen bijna altijd beter dan niets doen. Vandaag heel grijs tegen de wind in gebeukt en daarna op de brommer via de lekdijk terug naar Utrecht.
Ja eens hoor, hier vandaag ook een grijs ritje, zowel kwa weer als inspanning. Op het einde zelfs nog regen, maarja we zijn er weer even uit geweest :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:16
Hier dus zo iemand die beter wil worden met weinig fietsen :w
Maar hoe denken jullie over spinning lessen als “zwarte” training? (Of is “spinning” hier vloeken in de kerk :) ) Afgelopen week zijn op het werk de groepslessen weer begonnen en dat was gisteren lekker afzien aangezien de zones waarin we moesten fietsen bepaald worden door je FTP.
Heb hartslagen gezien die ik al lang niet meer gezien had maar moest ook wennen aan het binnen trainen.

Maar dit beviel wel en was wel gezellig, dus probeer dit er dan 1x per week in te houden en daarnaast not een wit (lichtgrijs) ritje en de rest opvullen met hardlopen.

[ Voor 3% gewijzigd door Tinusvolkel op 19-02-2022 17:14 ]

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Tinusvolkel schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:13:
Hier dus zo iemand die beter wil worden met weinig fietsen :w
Maar hoe denken jullie over spinning lessen als “zwarte” training?

Maar dit beviel wel en was wel gezellig, dus probeer dit er dan 1x per week in te houden en daarnaast not een wit (lichtgrijs) ritje en de rest opvullen met hardlopen.
Als je het gezellig vind. Leuk vind en het zorgt ervoor dat je lekker beweegt. Vooral blijven doen.
Maar als je puur gaat kijken naar de inhoud van de training... Dan raak je alle systemen en beetje en dat is het dan vaak net niet.
Dus kun je je tijd efficiënter besteden. Waarschijnlijk wel. Is dat voor jouw het beste? It depends..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Nu online
Haha ja, mijn voorkeur ging uit naar zwart. En die lijkt ook overal het meest op voorraad. Uiteindelijk is het de Giro Syntax geworden. Zilver-wit. Die zat verreweg het fijnste. Had nog overwogen om hem online te bestellen elders, in zwart-rood of zwart-geel. Maar wilde gewoon snel fietsen dus toch maar meteen deze meegenomen.

Vandaag naar de klimhal (Leidsche Rijn) gefietst op de racefiets en daar voor én na klimmen een rondje Lint gedaan, een fraai ultrabreed fiets/wande/skeeler pad van bijna 8km, zonder onderbrekingen en overal met voorrang op autoverkeer. Was ondanks stevig windje (4) leuk om te doen. Tevens mijn eerste ervaring met de klikschoenen. Heb de SPD-SL pedalen op zijn meest losse stand gezet en dat werkte prima. Geen stoplicht-omvallers onderweg gelukkig.

Ook goed om te zien dat mijn klimkleding/schoenen/gordel etc allemaal precies in mijn salomon-5ltr-skin-trailvest passen. Dus hoefde niet met een lompe rugzak te fietsen. Alleen slot meenemen was nog even puzzelen (heb nog geen compact slot) maar ook past uiteindeijk mooi tussen de bidonhouders en met twee touwtjes gefixeerd.

Leuk! Zo’n nieuwe hobby. Gaat nog wel even duren voor ik ritten van meerdere uren ga maken denk ik, maar op zich niet ontevreden over de eerste ritjes. Op de Lint rondjes pakte ik 30km/u gemiddeld. De toppers (strava) doen diezelfde rondjes met bijna 45k/u maar daar hoef ik mij natuurlijk niet mee te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:20
Valorian schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:12:
Hi allemaal. Ik ben een fervent hardloper en outdoor sporter, maar heb nog nooit op een racefiets gezeten. Tot dit weekend, want sinds vorige week eigenaar van een Cannondale Synapse Disc 105 SE 2019.
[knip]
Kleding
Na zo'n 10 jaar hardlopen en even lang alpinetochten heb ik een behoorlijke keuze aan 'laagjes' bij elkaar gespaard. Ik zie absoluut de nut en noodzaak van wielerkleding, maar als antwoord op de vraag "wat heb ik nú nodig om veilig te fietsen en niet meteen overal pijn te krijgen” heb ik volgens mij qua wielrenspecifieoe kleding alleen een wielerbroekje nodig. Die had ik gelukkig nog liggen van een blauwe maandag vakantie-fietsen. Dit hoofdstukje laat ik dus nog even dicht, maar zal vast vlot open gaan zodra ik zie wat ik nog mis.
[knip]
Hee, nog een bekende naam in het fietstopic. :)
Toen ik 2,5 jaar geleden begon met fietsen deed ik dat ook met een oude fietsbroek in combinatie met hardloopshirts. Dat was prima om het uit te proberen. Hardloopshirts hebben niet van die handige vakjes op de rug, maar dat kun je makkelijk ondervangen met een flipbelt. De imitatie van de Action voldeed voor mij prima.
Er is overigens ook een fietskledingtopic.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mistraller
Er miste natuurlijk nog een fiets; de veelbesproken bike van mevrouw Mistraller. ;)

Liv Avail Advanced 1.

Volgens de beschrijving zilver, maar het is meestal groen of paars afhankelijk van het licht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lx3u2XBgVM-8__uke1mQnQgxUiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L2MADMXEzuLvRUlTraMOvSEN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZi40DkuEyuv24tRJ5Hpa477Fc0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/00rn0sPNJX7SzBOXYrjclNEk.jpg?f=fotoalbum_large

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Laatst online: 18-09 21:34
TheTinusNL schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 17:44:

Op een gehele dag schuif ik zo naar schatting rustig 6k kcal naar binnen denk ik, en dat voor slechts 4,5u beweegtijd.

Dat zijn voor mij wel echt bizarre hoeveelheden. Als ik 4 uur @ 70% fiets neem ik misschien 40-50 gram koohlydraten per uur op, en niet eens zo zeer omdat ik honger krijg, maar omdat ik weet dat het goed is. Als ik dan thuis ben doe ik nog een normale lunch (die ik heb gemist omdat ik op de fiets zat) en een herstelshake, maar dat is het dan ook wel.

Ik schat dat ik op een rit op 70% FTP (dus ~185W) ongeveer 50g Vet en 60g Koolhydraten per uur verbrand. Met goede voeding van te voren en goed gevulde glycogeenvoorraad hoef ik dat echt niet allemaal aan te vullen tijdens het fietsen.

Hoeveel eet jij op een normale dag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 11:51
Hoe schat je die verhouding in dan @jasperdeman ? En hoe kom je bij dat gewicht van 50 gram vet of is dat een aanname? Ben wel benieuwd naar je meetmethode dan. Bij koolhydraten kan ik me nog iets voorstellen qua hongerklop of pap in de benen, als in: je glucosvoorraad is op, maar bij vet? Wegen voor en na is totaal onnauwkeurig omdat je vochtbalans het onbetrouwbaar maakt (ik kan in 15 km hardlopen zo maar 1,5 tot 2 kilo verliezen).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jasperdeman
  • Laatst online: 18-09 21:34
Frenz64 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:41:
Hoe schat je die verhouding in dan @jasperdeman ? En hoe kom je bij dat gewicht van 50 gram vet of is dat een aanname? Ben wel benieuwd naar je meetmethode dan. Bij koolhydraten kan ik me nog iets voorstellen qua hongerklop of pap in de benen, als in: je glucosvoorraad is op, maar bij vet? Wegen voor en na is totaal onnauwkeurig omdat je vochtbalans het onbetrouwbaar maakt (ik kan in 15 km hardlopen zo maar 1,5 tot 2 kilo verliezen).
Ik heb op basis van beproefde rekenmethodes mijn eigen excel in elkaar geklust.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6QXCyZeByb5OvqT9nIXzGKk7e9g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VZnt9GGS5UmQFaZnaOqCqeIC.png?f=user_large

Je weet je vermogen en vuistregel dat je lichaam ongeveer 22-23% efficient is energie leveren voor dat vermogen dus weet je je energiebehoefte. Voor 185w is dat dus 2768kcal.

Je kan daarna aannames doen voor hoe groot je aandeel vetverbranding is bij een inspanning van 70% FTP. Bij mij is dat ongeveer 65% vet en 35% koolhydraten. En omdat vet 9 kcal per gram geven en koolhydraten maar 4 kcal kom je op een genoemde verhouding in grammen uit.

---

Ps. voor dit soort ritjes is het niet zo'n boeiende berekening (althans, je weet het op een gegeven moment wel), maar ter voorbereiding van gran fondo's kan je zo goed je voedingsschema voorbereiden.

[ Voor 7% gewijzigd door jasperdeman op 19-02-2022 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico

Fisico

by Fabian

Tinusvolkel schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 17:13:

Mij lijkt Rocycle altijd heel gezellig, maar na het horen van de podcast tweewielers denk ik dat ik toch te oud ben. Als het leuk is en je bent lekker bezig is het toch al snel goed. Het kan altijd beter, effectiever of efficiënter maar of dat het ook leuker maakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:59
Mistraller schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:11:
Er miste natuurlijk nog een fiets; de veelbesproken bike van mevrouw Mistraller. ;)

Liv Avail Advanced 1.

Volgens de beschrijving zilver, maar het is meestal groen of paars afhankelijk van het licht.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wow staat daar nu ULTEGRA op de crank??

Sorry, kon het niet laten :+ Mooi fietsje wel en volgens mij in het echt heel gave lak, maar metallic (?) glans is lastig op de plaat te zetten. Zelf ook een Giant en vind het kwalitatief best goed spul!

Maar eh Madame Mistraller is niet erg lang lijkt het? Die zadelpen begint gewoon al onder de band...

Vandaag een rondje in de (relatieve) stilte na de storm gefietst, maar toch wel vrij veel zooi op de weg. Paar omgewaaide bomen tegen gekomen, veel takken en een paar stuifduinen. Wind was nog wel fors langs de kust, maar heerlijk zonnig gelukkig.

Zou de trainer alweer in de kast kunnen dit jaar? #wishfulthinking

[ Voor 13% gewijzigd door Morrar op 19-02-2022 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Morrar schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 22:48:
[...]

Maar eh Madame Mistraller is niet erg lang lijkt het? Die zadelpen begint gewoon al onder de band...
1m58 dus dat klopt idd. Frame is een XS.

---------------

Pagina: 1 ... 380 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).