Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Jaja, je bent stiekem gewoon een #shirtpropper geworden he?Nutterd schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:34:
[Afbeelding]
/edit: zadeltasje heb ik eraf gehaald voor de foto
ps. Lekker kleurtje!
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Lekker boeiend wat anderen er van vinden toch? Kreunend en steunend je fiets afkomen is ook niet echt stoer.babbelbox schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:58:
[Afbeelding]
Ik wil dan ook wel even een show post maken.
Fiets er nu bijna 2 jaar op en ben er super blij mee, zie net dat ik ook wel een torentje heb, maar ja, ik van ook 1.96
M'n houding voelt wel goed en kan best langere tochten maken van 100+.
Welke frame maat is dit?
Het frame is een Carbonda CFR696jasperdeman schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 19:18:
[...]
Mooi fietsje, slimme oplossing ook met je pomp en lichtje zo.
Welke fiets is dat?

Daarnaast heb ik nog de bovenstaande Tarmac, een boscrosser:
:strip_exif()/f/image/zbjUagIzGbpE5WFstCS0eqZK.jpg?f=fotoalbum_large)
En een gouwe ouwe Trek 5500 voor indoor gebruik:

Vandaag een setje aluminium alles-kunners besteld bij @ElGreco, bedoeld voor de momenten dat ik mijn carbon Zipps een beetje wil sparen en voor wat meer vertrouwen in het hooggebergte (in verband met velgremmen) en stormseizoen. Was weer lekker snel rond en na goed advies uitgekomen op Duke Roadrunner 23 velgen met DT Swiss 350 naafjes.
[ Voor 21% gewijzigd door Kluus op 16-02-2022 21:03 . Reden: Ik zag dat boscrossers toch ook mochten. ]
Heel mooi, dat zijn de echte klassiekers!KingLex schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:49:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wegens plaats gebrek (lezen als “vrouw”) niet meer in mijn bezit
Haha dat was ik al, mijn MTB wielen (zie bovenstaande foto) komen ook al van hem!rolandos582 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:06:
@Kluus Oeii ben je er ook ingetrapt?![]()
Nee grapje, met mijn 2 wielsets meer dan tevreden over onze Griekse vriend @ElGreco van vanspeykwheels. Zag ik nou dat hij ook sponsor is van het Tweakers tenue ?
Ik heb hier al een paar prima alu setjes liggen maar het staat me altijd een beetje tegen om die te gebruiken, in de eerste plaats omdat ze allemaal niet tubeless zijn en een beetje smal. Dus nu maar iets samen laten stellen wat wel precies naar mijn wensen is zodat ik ze wat vaker ga gebruiken. De komende tijd even kijken wat ik met die anderen doe, waarschijnlijk komt er straks een en ander op MP
Ik wilde eigenlijk Erase naven net als op mijn MTB wielen, maar helaas maken hun V2 naven alleen nog maar voor schietschijven
Enneh, tweakers tenue?
[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 16-02-2022 21:23 ]
Wat is weg? De fietsen of de vrouw?KingLex schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 20:49:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wegens plaats gebrek (lezen als “vrouw”) niet meer in mijn bezit
Dat die MTB wielen nog heel zijn joh!Kluus schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:13:
[...]
Haha dat was ik al, mijn MTB wielen (zie bovenstaande foto) komen ook al van hem!
Ik heb hier al een paar alu setjes liggen maar het staat me altijd een beetje tegen om die te gebruiken, in de eerste plaats omdat ze allemaal niet tubeless zijn en een beetje smal. Dus nu maar iets samen laten stellen wat wel precies naar mijn wensen is en dan ga ik de komende tijd even kijken wat ik met die anderen doe, waarschijnlijk komt er straks een en ander op MP.
Ik wilde eigenlijk Erase naven net als op mijn MTB wielen, maar helaas maken hun V2 naven alleen nog maar voor schietschijven![]()
.
Enneh, tweakers tenue?
Tenue: Het Grote - 2022 Tweakers Social Ride- Topic!
Die foto is van de eerste rit ermee! (Maar ze zijn nu ook nog perfect rond hoorElGreco schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:23:
[...]
Dat die MTB wielen nog heel zijn joh!
Tenue: Het Grote - 2022 Tweakers Social Ride- Topic!
Ik ga dat topic maar weer eens doorspitten en misschien toch maar eens kijken of ik me ergens kan inschrijven!
[ Voor 16% gewijzigd door Kluus op 16-02-2022 21:45 ]
Die heb ik wel inderdaad! Ik zal ze deze week eens uit elkaar halen voor een nieuw laagje vet! Carbon + Erase + Tubeless = best comboKluus schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:13:
[...]
Ik wilde eigenlijk Erase naven net als op mijn MTB wielen, maar helaas maken hun V2 naven alleen nog maar voor schietschijven![]()
.
Enneh, tweakers tenue?
Wat is dat voor gave trainer dan?TM16 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 09:12:
Ben wel eens benieuwd naar jullie mening over het vervangen van cassette en ketting op een fiets die enkel gebruikt wordt op een direct drive trainer?
Volgens de kettingslijtagemeter is het hoog tijd om de boel te vervangen (ketting/cassette hebben inmiddels al ruim 10K km gehad...), maar ik heb het idee dat het nog altijd prima loopt...
Doe ik ook meteen een duit in 't zakje met wat foto's van fietsen
[Afbeelding]
De allround racer
[Afbeelding]
De gravelracer (bij hoge uitzondering een Shimano afgemonteerde fiets...)
[Afbeelding]
De gouwe ouwe alu racer
Owja, je had er één weg gedaan.DDX schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 21:29:
Ok komt mijn verzameling :
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Foto's zijn wel allemaal van de goede kant genomen!
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
:strip_exif()/f/image/WuQXkokV695Wstz4lnMsOkZC.jpg?f=fotoalbum_large)
Storm he, paar weken geleden..

Hier Nelly naast Willy (maar die is inmiddels terug naar Shimano)... en de fiets van m'n vrouw, de fietskar, en Dory:
![]() | ![]() |
[ Voor 89% gewijzigd door Salteh op 16-02-2022 22:24 ]
Vraag is nu vooral: wat heb ik nodig om zo snel mogelijk te gaan fietsen. En dan bedoel ik niet zo'n hoog mogelijke snelheid, maar vooral: wat is een múst op überhaupt ritjes te maken. Ik ben namelijk voornemens om de komende maanden vast een beetje 'in te rijden' ook al leent het weer zich daar niet elke dag voor. Maar ik heb werkelijk helemaal niets.
Hieronder deels wat eerste ervaringen / ideeën, en meteen ook een paar concrete vragen. Ben benieuwd of jullie op basis van het onderstaande nog leuke tips hebben.
Helm
Ga ik dit weekend meteen kopen. Lijkt mij zo'n beetje het belangrijkste van alles. Tijdens een eerste ritje dit weekend om eens te kijken hoe de fiets rijdt zag ik aan de tegemoetkomende wielrenners al dat ze mij aankeken alsof ik niet goed bij mijn hoofd was.
Kleding
Na zo'n 10 jaar hardlopen en even lang alpinetochten heb ik een behoorlijke keuze aan 'laagjes' bij elkaar gespaard. Ik zie absoluut de nut en noodzaak van wielerkleding, maar als antwoord op de vraag "wat heb ik nú nodig om veilig te fietsen en niet meteen overal pijn te krijgen” heb ik volgens mij qua wielrenspecifieoe kleding alleen een wielerbroekje nodig. Die had ik gelukkig nog liggen van een blauwe maandag vakantie-fietsen. Dit hoofdstukje laat ik dus nog even dicht, maar zal vast vlot open gaan zodra ik zie wat ik nog mis.
Schoentjes
2e hands een mooi paar klikschoentjes gescoord (SPD-SL), vrijwel ongebruikt. Kennelijk koopt vrijwel iedereen die shimano's te klein, want marktplaats staat er vol mee met "te klein gekocht" als hoofdreden. Nu nog leren die dingen te gebruiken zonder omvallen. Omdat ik eerst een beetje controle over de fiets wil heb ik nu even tijdelijk "pedal adapter"-stukje op de pedalen gezet.
Schoonmaakset
Iets wat ik denk ik wél snel moet kopen is een onderhoudset. Ik dacht aan bijvoorbeeld een van deze sets, dan ben ik volgens mij meteen klaar toch? Hoewel ik in toekomst misschien zelf wat meer wil doen zie ik nu vooral voor mij dat ik de fiets schoonmaak na een rit, niet dat ik de boel geheel uit elkaar ga halen.
Onderhoudset
Eén ding wat mij wel prettig lijkt is zelf de bandjes verwisselen. Ben ik dan klaar met zo'n mini-pompje, drie bandenlichters, en een of twee binnenbanden? En stoppen mensen dat normaliter in een 'zadeltas'? Daarvan zie ik er veel te koop staan. Iets met bomen en bos. Nou ja, vast voor 90% prima allemaal. Zijn er voor een recreant nog redenen om co2-pomp/patroon mee te nemen of is een mini-pomp met 8 bar optie gewoon prima als start? O ja, en een 'standaard' heb ik denk ik nodig, om de fiets een beetje makkelijk schoon te maken na een rit?
Tassen
Een zadeltasje ligt voor de hand. De minipomp kan vaak tussen bidonhouder en frame vastgemaakt begrijp ik? Ik ben vooralsnog niet van plan echt te gaan touren, maar de Synapse heeft wel als meerwaarde dat er een rack en spatborden op kúnnen worden gezet, dus mocht dat in de toekomst gaan gebeuren dan is dat wel een mooie optie. Voor nu overweeg ik alleen ook nog een stuurtas. Nu zie ik bij bol.com tasjes die je óp je stuur zet met bovenop een mobiel-sleeve voor routes e.d. Dat leek mij best handig. Maar bij zowel Mantel als 12gobiking verkopen ze die uberhaupt niet. Is zoiets 'not done' in de racefietswereld of kijk ik verkeer?
Een bel, en licht
Hoewel ik al jaren in Utrecht zonder bel fiets lijkt dat mij op een race-fiets wel een must... Licht lijkt mij nog even niet nodig, omdat ik vooralsnog niet van plan ben in donker te fietsen.
voedsel
Wat voeding betreft ben ik wel wat gewend van het hardlopen. Als kan ik mij voorstellen dat fietsen een hele andere inspanning betreft. Maar daar kom ik wel uit. Als hardloper zat ik toch al aan de sis-go-fietsgelletjes in de marathontrainingen in het verleden dus dat moet goedkomen
De hamvraag: mis ik dan nog iets wat écht noodzakelijk is om te kunnen gaan fietsen? Of is met het bovenstaande de basis wel gedekt, en kom ik er dan vanzelf achter wat er nog bij kan (waarschijnlijk voornamelijk: kledingopties)?
-----
PS: De Synapse Disc heeft een behoorlijk 'tyre clearing'. Er kunnen banden tot 32mm op. Als ik in deze wintermaanden al wat zou willen fietsen, is het dan aan te raden daar wat bredere banden op te zetten? Er zit nu 25mm op, en ik heb nog gebruikte 30mm erbij gekregen van verkoper. En ook nog een 32mm "Rapid Rob" met zeer grof profiel.
EDIT: Vergeten te vermelden: dit weekend dus even een auto-tripje naar Mantel en indien nodig (als de helmen die bij Mantel op voorraad zijn tegenvallen) door naar 12GoBiking. Beide volgens mij prima winkels om de basis bij in te slaan!
Gefeliciteerd met je nieuwe verslaving!Valorian schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:12:
Hi allemaal. Ik ben een fervent hardloper en outdoor sporter, maar heb nog nooit op een racefiets gezeten. Tot dit weekend, want sinds vorige week eigenaar van een Cannondale Synapse Disc 105 SE 2019. Aluminium. Hele mond vol. Nu maar hopen dat ik het ook daadwerkelijk leuk vind
Vraag is nu vooral: wat heb ik nodig om zo snel mogelijk te gaan fietsen. En dan bedoel ik niet zo'n hoog mogelijke snelheid, maar vooral: wat is een múst op überhaupt ritjes te maken. Ik ben namelijk voornemens om de komende maanden vast een beetje 'in te rijden' ook al leent het weer zich daar niet elke dag voor. Maar ik heb werkelijk helemaal niets.
MIPS en wavecell doen ongeveer hetzelfde, namelijk zorgen dat je hoofdhuid in theorie een minder harde ruk krijgt bij een eventuele val. Dat voegt dus inderdaad iets toe aan de veiligheid. Voor de rest voldoen alle, in NL verkochte helmen, inclusief die van Decathlon, aan een bepaalde keuring. De hogere prijzen komen, zoals je zelf al aangeeft neer op, uiterlijk, aerodynamica, ventilatie (is vaak een of/of afweging met aerodynamica, gewicht en comfort. Die laatste twee gaan wat mij betreft een beetje samen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat meestal uit naar een lichte helm met veel ventilatie, omdat je dan bijna niet merkt dat je hem op hebt en daar geef ik dus best wat geld voor uit. Maar om te beginnen is voor de veiligheid een goedkopere helm dus ook al prima.Helm
...
Hardloopkleding zal wat meer wapperen in de wind, maar dat ga je vanzelf ervaren en is, zoals je al aangeeft, iets waar je later ook in kan investeren.Kleding
...
Leren fietsen met klikpedalen is inderdaad een pijn waar we allemaal door moeten, voor mij gelukkig lang geledenSchoentjes
...
Hier zijn de meningen over verdeeld, maar wat mij betreft kom je al een heel eind met een spons, wat microvezel doekjes, afwasmiddel voor een sopje en een smeermiddel. Om de ketting schoon te maken vind ik zelf lampenolie fijn werken. Allemaal, afgezien van het smeermiddel, te doen met huis, tuin en keuken producten dus die niet duur hoeven te zijn.Schoonmaakset
...
Ja, dat is voldoende, dat kan in een zadeltas (maar ik prop het in de zakjes van mijn jersey, ook wordt regelmatig over gediscussieerdOnderhoudset
...
Zadeltasjes zijn voer voor discussie, stuurtassen is niet echt iets voor "wielrenners" maar wel acceptabel voor Het grote gravelbike topic (Deel 1) zelf rij ik zoals gezegd ritten van tussen de 100 en 200 kilometer met alles in mijn shirtje geproptTassen
...
Een bel is inderdaad een must, anders krijg je de e-bikende bejaarden niet aan de kant. (Met bel ook niet echt, maar ben je ten minste alvast een van de eerste standaard verwijten voor).Een bel, en licht
Voeding lijkt me inderdaad redelijk hetzelfde, zeker als je het vergelijkt met langere duur hardlopen.voedsel
Ik denk dat je een heel eind komt zo, gewoon beginnen en dan kom je er vanzelf achter. En ik denk inderdaad dat je snel aan een wat strakker shirt gaat in verband met wapperen.De hamvraag: mis ik dan nog iets wat écht noodzakelijk is om te kunnen gaan fietsen? Of is met het bovenstaande de basis wel gedekt, en kom ik er dan vanzelf achter wat er nog bij kan (waarschijnlijk voornamelijk: kledingopties)?
Bredere banden is de trend, geven meer comfort, meer grip en is niet per se langzamer. Ik zou 30mm wel breed genoeg vinden voor een racefiets. Die rapid robs zijn volgens mij echt voor offroad gebruik.PS: De Synapse Disc heeft een behoorlijk 'tyre clearing'. Er kunnen banden tot 32mm op. Als ik in deze wintermaanden al wat zou willen fietsen, is het dan aan te raden daar wat bredere banden op te zetten? Er zit nu 25mm op, en ik heb nog gebruikte 30mm erbij gekregen van verkoper. En ook nog een 32mm "Rapid Rob" met zeer grof profiel.
EDIT: Vergeten te vermelden: dit weekend dus even een auto-tripje naar Mantel en indien nodig (als de helmen die bij Mantel op voorraad zijn tegenvallen) door naar 12GoBiking. Beide volgens mij prima winkels om de basis bij in te slaan!
[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 16-02-2022 23:02 ]
Een redelijk goedkope kettingontvetter zou ik bij Mantel halen en verder volstaat voor de ketting en cassette en afwaskwast of tandenborstel ook en die koop je voor net niks bij de super om de hoek. En met witte haren zie je ook hoe snel de borstel vies wordt.Valorian schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:12:
Hi allemaal. Ik ben een fervent hardloper en outdoor sporter, maar heb nog nooit op een racefiets gezeten. Tot dit weekend, want sinds vorige week eigenaar van een Cannondale Synapse Disc 105 SE 2019. Aluminium. Hele mond vol. Nu maar hopen dat ik het ook daadwerkelijk leuk vind
Schoonmaakset
Iets wat ik denk ik wél snel moet kopen is een onderhoudset. Ik dacht aan bijvoorbeeld een van deze sets, dan ben ik volgens mij meteen klaar toch? Hoewel ik in toekomst misschien zelf wat meer wil doen zie ik nu vooral voor mij dat ik de fiets schoonmaak na een rit, niet dat ik de boel geheel uit elkaar ga halen.
mijn ervaring is dat je wel makkelijker eet op de fiets dan tijdens het rennen en je neemt het ook makkelijker mee dus je hoeft niet direct aan de gelletjes als een Snelle Jelle ook kan.voedsel
Wat voeding betreft ben ik wel wat gewend van het hardlopen. Als kan ik mij voorstellen dat fietsen een hele andere inspanning betreft. Maar daar kom ik wel uit. Als hardloper zat ik toch al aan de sis-go-fietsgelletjes in de marathontrainingen in het verleden dus dat moet goedkomen
Als je toch bij Mantel bent koop gelijk een kettingchecker, daarmee voorkom je te lang met een ketting te rijden en vervolgens vanwege de slijtage ook de cassette te moeten vervangen.De hamvraag: mis ik dan nog iets wat écht noodzakelijk is om te kunnen gaan fietsen?
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Dit is een XXL, de grootste maat. Al weer ik niet wat dan de cm maat zou zijn.418O2 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 19:00:
[...]
Lekker boeiend wat anderen er van vinden toch? Kreunend en steunend je fiets afkomen is ook niet echt stoer.
Welke frame maat is dit?
- Eten is makkelijker. Als ik een lange activiteit die neem ik banaan of zelfs boterham met pindakaas mee.
- Als je over gaat naar CO2 patroon, probeer het dan thuis ook een keer en neem een extra mee. Eigenlijk zou je gewoon een keer thuis je achterwiel van nieuw binnenband je moeten voorzien. Dan merk je gelijk wat je in je shirt(/tasje) mee moet nemen.
- Bel, ja!
- Schoonmaakset, ik heb in een aanbieding een set van Muc-Off gekocht. Wel handig.
- Onderkleding en als je dunne sokken hebt, die zijn prima te gebruiken. Ik heb bij een Outlet mijn eerste spullen gekocht en na een paar maanden heb ik wel een duurder broekje en handschoenen gekocht. Ik zou ook een wielrenshirt kopen, die zakjes zijn makkelijk
Hoe meer je gaat rijden, hoe belangrijk kleding gaat worden (naar mijn idee). Ik koop wel alles met korting want er is bijna altijd wel ergens korting.
Wees gewaarschuwd, het is verslavend en het gaat je veel tijd en geld kosten. Maar het is een hobby, sport en ontspanning in 1.
Mijn Sensa tijdens een nat ritje net over de grens in Duitsland.
(Prachtig fietsgebied rondom Coesfeld, waar je mooi wat hoogtemeters kan maken)
De afgelopen maanden helaas niet kunnen fietsen, loop al vanaf juli met een pijnlijk achterwerk. Hier nog enigszins mee door kunnen fietsen tot december, daarna werd het te pijnlijk.
In november en december aan geholpen, waarna het eindelijk weer de goede kant op gaat.
Zitten en lopen was een hel de laatste maanden.
Het gaat nu eindelijk de goede kant op, hoop volgende week zaterdag / zondag weer een klein ritje te kunnen maken buiten. (Binnen op de tacx is helaas nog geen optie ivm sneller zweten)
De afgelopen week 2x op de ebike naar het centrum gefietst, maar pfff op de terugweg had ik al zware benen.. Bizar wat je in een paar maand aan conditie inlevert..
:strip_exif()/f/image/2vU4tGLnC8OK5lWAWdDqsfQU.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een vrij vergelijkbare route afgelegd van hardlopen naar fietsen. En het antwoord was voor mij vrij simpel: don't overthink itValorian schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:12:
Hieronder deels wat eerste ervaringen / ideeën, en meteen ook een paar concrete vragen. Ben benieuwd of jullie op basis van het onderstaande nog leuke tips hebben.
Helm
Ga ik dit weekend meteen kopen. Lijkt mij zo'n beetje het belangrijkste van alles. Tijdens een eerste ritje dit weekend om eens te kijken hoe de fiets rijdt zag ik aan de tegemoetkomende wielrenners al dat ze mij aankeken alsof ik niet goed bij mijn hoofd was... Zie dat je helmen kan halen van 3 tientjes bij de decathlon (die vast niet fantastisch zijn, maar wel een stuk beter dan met kale knikker het asfalt versieren) tot aan zo'n tienvoud daarvan voor allerlei fancyness, aerodynamica en de nieuwste veiligheidssystemen. Ik denk dat ik in het midden uit ga komen want focus mij op een helm van rond de 100 euro. Bijvoorbeeld de Bontrager Specter Wavecell, de Lazer Blade+ MIPS of de Lazer Sphere MIPS. De MIPS of Wavecell zijn vast niet strikt noodzakelijk, maar heb toch een beetje het idee dat ik mijn prio's verkeerd heb als ik genoeg op de spaarrekening heb staan en dan tientjes ga besparen op iets wat mijn hoofd beschermd...
Kleding
Na zo'n 10 jaar hardlopen en even lang alpinetochten heb ik een behoorlijke keuze aan 'laagjes' bij elkaar gespaard. Ik zie absoluut de nut en noodzaak van wielerkleding, maar als antwoord op de vraag "wat heb ik nú nodig om veilig te fietsen en niet meteen overal pijn te krijgen” heb ik volgens mij qua wielrenspecifieoe kleding alleen een wielerbroekje nodig. Die had ik gelukkig nog liggen van een blauwe maandag vakantie-fietsen. Dit hoofdstukje laat ik dus nog even dicht, maar zal vast vlot open gaan zodra ik zie wat ik nog mis.
Schoentjes
2e hands een mooi paar klikschoentjes gescoord (SPD-SL), vrijwel ongebruikt. Kennelijk koopt vrijwel iedereen die shimano's te klein, want marktplaats staat er vol mee met "te klein gekocht" als hoofdreden. Nu nog leren die dingen te gebruiken zonder omvallen. Omdat ik eerst een beetje controle over de fiets wil heb ik nu even tijdelijk "pedal adapter"-stukje op de pedalen gezet.
Schoonmaakset
Onderhoudset
Eén ding wat mij wel prettig lijkt is zelf de bandjes verwisselen. Ben ik dan klaar met zo'n mini-pompje, drie bandenlichters, en een of twee binnenbanden? En stoppen mensen dat normaliter in een 'zadeltas'? Daarvan zie ik er veel te koop staan. Iets met bomen en bos. Nou ja, vast voor 90% prima allemaal. Zijn er voor een recreant nog redenen om co2-pomp/patroon mee te nemen of is een mini-pomp met 8 bar optie gewoon prima als start? O ja, en een 'standaard' heb ik denk ik nodig, om de fiets een beetje makkelijk schoon te maken na een rit?
Tassen
Een zadeltasje ligt voor de hand. De minipomp kan vaak tussen bidonhouder en frame vastgemaakt begrijp ik? Ik ben vooralsnog niet van plan echt te gaan touren, maar de Synapse heeft wel als meerwaarde dat er een rack en spatborden op kúnnen worden gezet, dus mocht dat in de toekomst gaan gebeuren dan is dat wel een mooie optie. Voor nu overweeg ik alleen ook nog een stuurtas. Nu zie ik bij bol.com tasjes die je óp je stuur zet met bovenop een mobiel-sleeve voor routes e.d. Dat leek mij best handig. Maar bij zowel Mantel als 12gobiking verkopen ze die uberhaupt niet. Is zoiets 'not done' in de racefietswereld of kijk ik verkeer?
Een bel, en licht
Hoewel ik al jaren in Utrecht zonder bel fiets lijkt dat mij op een race-fiets wel een must... Licht lijkt mij nog even niet nodig, omdat ik vooralsnog niet van plan ben in donker te fietsen.
voedsel
De hamvraag: mis ik dan nog iets wat écht noodzakelijk is om te kunnen gaan fietsen? Of is met het bovenstaande de basis wel gedekt, en kom ik er dan vanzelf achter wat er nog bij kan (waarschijnlijk voornamelijk: kledingopties)?
-----
PS: De Synapse Disc heeft een behoorlijk 'tyre clearing'. Er kunnen banden tot 32mm op. Als ik in deze wintermaanden al wat zou willen fietsen, is het dan aan te raden daar wat bredere banden op te zetten? Er zit nu 25mm op, en ik heb nog gebruikte 30mm erbij gekregen van verkoper. En ook nog een 32mm "Rapid Rob" met zeer grof profiel.
Grootste leerpunt voor mij was; ETEN. en VEEL
- Garmin Edge
- Power meter
- Hippe fietskleding omdat ik het er goed uit vindt zien
Maar heel simpel, een rit van 100 km met bv 28 km/u en geschat 180 watt gemiddeld (hier ff geen discussie over, kan ook 160 of 200 zijn, of nog meer of minder, afhankelijk van de omstandigheden, je fiets, je kleding, je gewicht etc.) Dan kan je heel makkelijk berekenen hoeveel energie je verbruikt:
uren * watts * 3.6 = kcal
3,5 * 180 * 3.6 = 2205 kcal, ofwel die dag moet je eigenlijk het dubbele van een normale dag naar binnen werken.
(en als je dan nog een stapje verder gaat krijg je dit soort dingen: https://www.strava.com/activities/6678482235 , van @DDX
dit is met een powermeter, dus zonder scheve schattingen van strava, maar daadwerkelijk ruim 6 uur met 206 watt gem --> 4729 kcal...
waar je bij een enkel langer ritje nog wel wegkomt op reserves moet je bij dit soort ritten echt wel op je eten gaan letten, niet alleen tijdens het fietsen, maar ook ervoor/erna, en ik wilde zeggen op rustdagen, maar daar doet ddx niet aan

Giant TCR Advanced 1 uit 2016, fiets voor buiten en ondanks dat het een relatief blinde koop was toen ik een jaar goed aan het fietsen was, bevalt die nog altijd enorm goed. Wel aan het kijken voor een opvolger(TCR Advanced 2022, Specialized Roubaix, Cannondale SuperSix EVO) is dat qua kosten eigenlijk niet nodig. Met de huidige set wielen(DT Swiss RR21) en groepset(Ultegra) is niets mis en is het nog altijd een fijne fiets. Stijf, lichtgewicht, stuurt vlot etc.. verwacht niet dat ik veel vooruitgang zal boeken zonder er flink geld tegenaan te gooien. Alleen als ik naar elektronisch schakelen ga zal er vooruitgang in zitten maar verder..

Apex Ycarus uit het jaar XXX, specifiek voor de Tacx gekocht en daar ben ik blij mee. Behalve dat het een triple setup is, ook verder niets op aan te werken als alu racer. Grootste nadeel van die triple setup is het afstellen
Ik heb wel een paar algemene tipjes voor je:Valorian schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:12:
Tassen
Een bel, en licht
voedsel
- Tasje onder zadel is ontzettend handig (net als een spatbordje voor de ergste streep op je achterste). Puristen roepen dat dit niet mag, maar die kun je gewoon negeren. Ik probeer zelf altijd te letten op zo compact mogelijk (maar wel dat alles erin past, bandje, co2 patroon, pompje, bandenlichter, imbusje, sleutel & beetje geld). Ook is het fijn als er geen klittenband uitsteekt op bevestiginspunten, daar heb ik al eens een mooi broekje mee om zeep geholpen.
- Bel, licht: Ik ben zelf tevreden over de (veel te dure) HideMyBell oplossing. Dan zit de fietscomputer, bel en eventueel lampje zo compact mogelijk op elkaar.
- Voedsel: peperkoek, banaan, fruitrepen doen het meestal prima. Je kunt eventueel aanvullen met wat gespecialiseerde energierepen / cliffbars / "blocks" / gelletjes. Maar die vind ik zelf hun geld niet echt waard voor recreatief rondtrappen. En ohja, je moet meer eten dan je denkt. Stoppen voor een stuk gebak mag gewoon.
Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.
Hardlopen doen de meeste mensen doorgaans niet langer dan 1 - 1.5 uur. Dat is ook precies de tijdsspanne waarbinnen je nog prima van je glycogeen voorraad in je lever en spieren gebruik kunt maken. Eten is tijdens hardlopen niet heel belangrijk voor dat soort afstanden. Belangrijkste is hydrateren.Prulleman schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:25:
yep eten inderdaad.. zelf geen ervaring met hardlopen, maar ik kan me goed voorstellen dat dit niet te vergelijken is. Op de fiets is het veel makkelijker om lange ritten te maken, met hardlopen heb je dan gelijk een marathon te pakken, wat qua belasting niet te vergelijken is met een fietsritje van een uur of 4..
Maar heel simpel, een rit van 100 km met bv 28 km/u en geschat 180 watt gemiddeld (hier ff geen discussie over, kan ook 160 of 200 zijn, of nog meer of minder, afhankelijk van de omstandigheden, je fiets, je kleding, je gewicht etc.) Dan kan je heel makkelijk berekenen hoeveel energie je verbruikt:
uren * watts * 3.6 = kcal
3,5 * 180 * 3.6 = 2205 kcal, ofwel die dag moet je eigenlijk het dubbele van een normale dag naar binnen werken.
(en als je dan nog een stapje verder gaat krijg je dit soort dingen: https://www.strava.com/activities/6678482235 , van @DDX
dit is met een powermeter, dus zonder scheve schattingen van strava, maar daadwerkelijk ruim 6 uur met 206 watt gem --> 4729 kcal...
waar je bij een enkel langer ritje nog wel wegkomt op reserves moet je bij dit soort ritten echt wel op je eten gaan letten, niet alleen tijdens het fietsen, maar ook ervoor/erna, en ik wilde zeggen op rustdagen, maar daar doet ddx niet aan)
Het (psychologisch) moeilijke van fietsen voor mij was dat als je bijv 4 uur gaat fietsen, je al moet beginnen met eten in het 1e uur, ook al voel je dan nog weinig/geen honger. Als je pas begint te eten nadat je glycogeen voorraad op is ben je al te laat. Je kunt bijna niet genoeg eten om je actuele verbruik te compenseren.
Maar ook dit moet je eerst ervaren zelf een keer ervaren voordat je het echt herkent denk ik.
Maar fietsen is zo minder inspannend dat je wel 4 uur kunt fietsen, maar echt niet 4 uur kunt hardlopen op je glycogeenvoorraad. Is niet 1 op 1 vergelijkbaar.Requiem19 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:35:
[...]
Hardlopen doen de meeste mensen doorgaans niet langer dan 1 - 1.5 uur. Dat is ook precies de tijdsspanne waarbinnen je nog prima van je glycogeen voorraad in je lever en spieren gebruik kunt maken. Eten is tijdens hardlopen niet heel belangrijk voor dat soort afstanden. Belangrijkste is hydrateren.
Het (psychologisch) moeilijke van fietsen voor mij was dat als je bijv 4 uur gaat fietsen, je al moet beginnen met eten in het 1e uur, ook al voel je dan nog weinig/geen honger. Als je pas begint te eten nadat je glycogeen voorraad op is ben je al te laat. Je kunt bijna niet genoeg eten om je actuele verbruik te compenseren.
Maar ook dit moet je eerst ervaren zelf een keer ervaren voordat je het echt herkent denk ik.
Als je 4 uur kunt fietsen met een gemiddelde van 35 km/h als je volle bak gaat, dan moet je zeker wel eten (ook in dat eerste uur). Als diezelfde persoon die 35 km/h 4 uur lang volle bak volhoudt, een training gaat doen met 30 km/h gemiddeld... dan lukt dat wel zonder eten.
Ik heb meerdere marathons gelopen en die kan je echt niet lopen zonder eten. Diezelfde tijd (in mijn geval 3 uur) kan ik wel zonder eten (liever niet, maar het gaat zeker).
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Een helm moet aan minimale eisen voldoen. Maar beter mag altijd. Dus ik zou persoonlijk bij Mantel/12Go even gaan kijken voor een helm, niet bij Decathlon.Valorian schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 22:12:
Helm
Ga ik dit weekend meteen kopen. Lijkt mij zo'n beetje het belangrijkste van alles. Tijdens een eerste ritje dit weekend om eens te kijken hoe de fiets rijdt zag ik aan de tegemoetkomende wielrenners al dat ze mij aankeken alsof ik niet goed bij mijn hoofd was... Zie dat je helmen kan halen van 3 tientjes bij de decathlon (die vast niet fantastisch zijn, maar wel een stuk beter dan met kale knikker het asfalt versieren) tot aan zo'n tienvoud daarvan voor allerlei fancyness, aerodynamica en de nieuwste veiligheidssystemen. Ik denk dat ik in het midden uit ga komen want focus mij op een helm van rond de 100 euro. Bijvoorbeeld de Bontrager Specter Wavecell, de Lazer Blade+ MIPS of de Lazer Sphere MIPS. De MIPS of Wavecell zijn vast niet strikt noodzakelijk, maar heb toch een beetje het idee dat ik mijn prio's verkeerd heb als ik genoeg op de spaarrekening heb staan en dan tientjes ga besparen op iets wat mijn hoofd beschermd...
Goede bib is belangrijk. Verder kan je hardloopkleding gebruiken en verder investeren wanneer nodig.Kleding
Wat mij opvalt qua verschillen: hardloopkleding heeft geen zakken. Met hardlopen heb je niet zo last van koude snerpende wind. Dus iets wat koude snerpende wind tegenhoud is fijn. Daarnaast bedek je knieën op temperaturen waar je met hardlopen nog lekker in je korte broek rond huppelt.
Ik zou een ontvetter kopen (geen Dasty). Verder paar oude poetsdoeken, spons en nagelborsteltje kom je heel eind.Schoentjes
Schoonmaakset
Kijk ook even of je een quicklink in je ketting hebt zitten.
Test je shit thuis!!! We hebben allemaal hier wel eens onderweg gestaan, dat je wel spullen bij je had. Maar het werkte niet of paste niet.Onderhoudset
Daarnaast koop een goed pompje (doe hier ook research naar)! CO2 is ook prima. Beide opties thuis testen.
Zou zeker in begin 2 bandjes meenemen (voor als je er 1 sloopt, plakkers zijn ook handig). En oefenen, want 1 of 2 bandenlichters is echt genoeg.
Of je wel of niet een zadeltasje mee wilt nemen. Het is allebei prima. Maar als je voor een zadeltasje gaat, verwen jezelf een beetje en zoek een mooie compacte uit.
Als je een multitool koop, koop er dan bij voorkeur 1 met kettingpons.
Succes!Tassen
Een bel, en licht
voedsel
[...]
-----
Gek zadel op die linker fiets hoorPrulleman schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:39:
Ook nog even mijn 2 fietsen, mogen jullie raden welke ik belangrijker vind
[Afbeelding]

ja, maar een onderdeel van de vergelijking is dus ook dat je niet elke week een marathon gaat lopen, maar er zijn wel genoeg fietsers die elke zondag een rondje van 5 uur maken.Galois schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:42:
[...]
Maar fietsen is zo minder inspannend dat je wel 4 uur kunt fietsen, maar echt niet 4 uur kunt hardlopen op je glycogeenvoorraad. Is niet 1 op 1 vergelijkbaar.
Als je 4 uur kunt fietsen met een gemiddelde van 35 km/h als je volle bak gaat, dan moet je zeker wel eten (ook in dat eerste uur). Als diezelfde persoon die 35 km/h 4 uur lang volle bak volhoudt, een training gaat doen met 30 km/h gemiddeld... dan lukt dat wel zonder eten.
Ik heb meerdere marathons gelopen en die kan je echt niet lopen zonder eten. Diezelfde tijd (in mijn geval 3 uur) kan ik wel zonder eten (liever niet, maar het gaat zeker).
De intensiteit is inderdaad ook wel een belangrijke factor, maar of je nou super getraind bent of zonder conditie 5 uur op de fiets stapt.. de kcal berekening blijft hetzelfde, en ook zonder conditie verbrand je zomaar een extra dagelijkse hoeveelheid aan kcal.
Dat je bij dat ene zondags ritje ook met 2 bidons water gewoon thuis kan komen, wil niet zeggen dat dat optimaal is... na 2 uur zal de intensiteit echt flink inzakken dan (tenzij je je vetverbranding zo goed hebt getraind dat je nog 200 watt kan trappen zonder glycogeenvoorraad (misschien DDX of een prof ofzo).
Ik volg best wat tweakers op Strava, en de verschillen zijn best groot, maar met name de gasten die gewoon structureel meer dan 8 uur per week op de fiets zitten zullen ook gewoon in hun dagelijks leven hun eten hebben aangepast (wellicht niet eens bewust). Het feit dat je 1 ritje zonder extra kan maken wil niet zeggen dat je dat elke dag kan doen zonder rekening met je intake te houden. Er moet gewoon brandstof in om het motortje te laten draaien zo simpel is het. Doe je het niet op de fiets, dan doe je het er wel naast.
Zelfs op de trainer een zadeltasje. Jij bent echt voorbereid op elke vorm van pech!Prulleman schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:39:
Ook nog even mijn 2 fietsen, mogen jullie raden welke ik belangrijker vind
haha, de racefiets komt ook nog wel eens buiten hoorDieAnder schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:54:
[...]
Zelfs op de trainer een zadeltasje. Jij bent echt voorbereid op elke vorm van pech!
Mijn vrouw heeft wel eens een lekke band gehad op de (wheel-on) trainerDieAnder schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:54:
[...]
Zelfs op de trainer een zadeltasje. Jij bent echt voorbereid op elke vorm van pech!

vooraf goed ontbijt (halve liter melk/havermout)Prulleman schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:25:
waar je bij een enkel langer ritje nog wel wegkomt op reserves moet je bij dit soort ritten echt wel op je eten gaan letten, niet alleen tijdens het fietsen, maar ook ervoor/erna, en ik wilde zeggen op rustdagen, maar daar doet ddx niet aan)
onderweg 2 bananen, 3 reepjes
na afloop pizza en pasta maaltijd
als je nog verder gaat krijg je dit soort dingen:
https://www.strava.com/activities/1829014536
15 duizend kcal
dan moet je onderweg wel ff wat eten bij tankstations, mc donalds ed en na afloop heb je paar dagen honger
Hoeveel kilo was je lichter na die rit?DDX schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:06:
[...]
vooraf goed ontbijt (halve liter melk/havermout)
15 duizend kcal
dan moet je onderweg wel ff wat eten bij tankstations, mc donalds ed en na afloop heb je paar dagen honger
En toch verbrand je zowel getraind als ongetraind ongeveer evenveel calorieen als je 30km/u gemiddeld rijd.Galois schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:42:
[...]
Alleen zal een getraind persoon dat makkelijker uit z'n vetreserves kunnen halen maar ook die moet je aanvullen.
Alleen zal je dat minder snel tijdens de rit hoeven te doen.
Jij eet ook nog eens relatief best weinig op de fiets. Heb je wel eens bij gehouden over de normale woon/werk dagen hoeveel je dan eet ? En is dit genoeg om de extreme ritjes (6 uur of meer) goed mee te compenseren?DDX schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:06:
[...]
15 duizend kcal
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Gazelle SPN3 2011
:strip_exif()/f/image/dplAYXngTqGydehofMmvhY4m.jpg?f=fotoalbum_large)
Racer: Scott Addict 20 2020
:strip_exif()/f/image/n8QVrV5LRlwbgB9XWGFADACD.jpg?f=fotoalbum_large)
En op verzoek; De batavus Jakima. Maar daar rij ik niet zo veel meer op. Beetje toeren en voor woon/werk als ik ga borrelen in de stad
:strip_exif()/f/image/1CQ01hZB0Edv9W70y26glm0g.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door Mistraller op 17-02-2022 10:34 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
En de batavus?Mistraller schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:29:
Woon/werk cq vakantie cq Zwift cq gravel fiets (paar extra wielsetjes)
Gazelle SPN3 2011
[Afbeelding]
Racer: Scott Addict 20 2020
[Afbeelding]

Toevallig vandaag wel ja
---------------
Blijft echt een hele mooie fiets die Scott.
En een extra +1 voor de banden.
#DurfAfTeWijkenVanGP5000
Het is een Bkool Smart Air trainer.
6 graden bewegingsvrijheid, claim van een weerstand tot 3.000Watt (wie kan dat controleren?
Leek mij toentertijd een leuk ding, maar in de praktijk is het een kat in de zak... Ze focussen inmiddels alleen nog op software en bij stukken aan de trainer mag je fluiten naar support (ondanks dat je nog binnen de garantieperiode valt)
Dat is precies mijn punt waardoor hardlopers niet gewend te zijn veel te eten tijdens het sporten, omdat je simpelweg nooit zo lang bezig bent.Galois schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:42:
[...]
Maar fietsen is zo minder inspannend dat je wel 4 uur kunt fietsen, maar echt niet 4 uur kunt hardlopen op je glycogeenvoorraad. Is niet 1 op 1 vergelijkbaar.
In mijn voorbeeld geef ik ook duidelijk aan dat meeste hardlopers tot 1 - 1.5 uur lopen. Een marathon is voor de gemiddelde recreant tussen de 3 en 4 uur. Op je glycogeen voorraad kun je tot 1.5 uur lopen, dus alle inspanningen daarboven zul je (vrij snel moeten gaan eten).
Mbt je 2e punt: of iemand die in een rustigere zone fietst ook moet eten: dat hangt deels af van waar z'n threshold vetverbrandingszone zit. Maar iemand die 30 km/h uur fietst zal ook gemiddeld 200watt plus trappen. Hierboven is al berekend dat je dan met 4 uur fietsen zou uitkomen op: 2880 kcal.
2880 kcal zal bijna geen enkele fietser volledig uit z'n vetverbranding halen. Voor 95% van de fietsers zal bij een dergelijke rit gelijk eten van belang zijn.
Tijdens vlak fietsen is er vaak wel een rustmomentje te creeren waarin je even iets weg kan hakken.
Das niet altijd waar natuurlijk (meestal wel). Maar buiten wat je noemt is het lastiger mee te nemen (je moet het dragen en het klotst). En eten tijdens het lopen is lastiger (volle maag, kouwen slikken etc). Ik die de meeste lopers het op een gelletje houden, ik heb liever een krentenbolRequiem19 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:24:
[...]
Dat is precies mijn punt waardoor hardlopers niet gewend te zijn veel te eten tijdens het sporten, omdat je simpelweg nooit zo lang bezig bent.
Je moet niet standaard met @DDX gaan vergelijken, niet qua afstanden, niet qua snelheid en ook niet qua hoeveelheid eten onderweg.DDX schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:06:
[...]
15 duizend kcal
Wat er wel juist gezegd word is dat hoe getrainder je bent (qua vetverbranding) hoe makkelijker je langere afstanden wegtrapt.
Vroeger...3 bidons met sportdrank..en 3 reepjes voor 2,5uur fietsen...en daarna honger.. Doen we nu op een bidonnetje water. (En een gemiddelde hartslag die een stuk lager is).
Ook indien je eerste drempel (dus moment waarop je meer carbs gaat oxideren ipv vetten (te meten via je RER waarde bij een inspanningstest) erg hoog is, is het nog steeds de vraag of 2,5 - 3 uur fietsen op een bidonnetje water de beste keuze is qua trainingseffect en herstel.McMiGHtY schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:55:
[...]
Je moet niet standaard met @DDX gaan vergelijken, niet qua afstanden, niet qua snelheid en ook niet qua hoeveelheid eten onderweg.
Wat er wel juist gezegd word is dat hoe getrainder je bent (qua vetverbranding) hoe makkelijker je langere afstanden wegtrapt.
Vroeger...3 bidons met sportdrank..en 3 reepjes voor 2,5uur fietsen...en daarna honger.. Doen we nu op een bidonnetje water. (En een gemiddelde hartslag die een stuk lager is).
Ik hou voor mezelf eigenlijk altijd aan "meer dan 2 uur fietsen?"--> Dan gewoon beginnen met een reepje na een half uur, en, als er een koffiestop is, dan mag er best een appeltaartje naar binnen geschoven worden (of een tosti). Waarom? Wat mij bertreft twee redenen:Requiem19 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:24:
[...]
Mbt je 2e punt: of iemand die in een rustigere zone fietst ook moet eten: dat hangt deels af van waar z'n threshold vetverbrandingszone zit. Maar iemand die 30 km/h uur fietst zal ook gemiddeld 200watt plus trappen. Hierboven is al berekend dat je dan met 4 uur fietsen zou uitkomen op: 2880 kcal.
- Je suikervoorraad aanvullen.
- Beter voor je herstel.
Als je je helemaal leeggetrapt hebt, en ook nog is te weinig gedronken (moet je maar is proberen) is je herstel zoveel malen langzamer/slechter
Belangrijkste is dat je uitvogelt wat je nodig hebt, zeker niet teveel eet, maar ook zeker niet te weinig meeneemt op langere ritten.
Je hebt meestal een redelijk glycogeen voorraad waar je uit kan putten
[ Voor 9% gewijzigd door 418O2 op 17-02-2022 12:08 ]
dat klinkt al beter (en heel anders) dan:McMiGHtY schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:59:
[...]
Ik hou voor mezelf eigenlijk altijd aan "meer dan 2 uur fietsen?"--> Dan gewoon beginnen met een reepje na een half uur, en, als er een koffiestop is, dan mag er best een appeltaartje naar binnen geschoven worden (of een tosti). Waarom? Wat mij bertreft twee redenen:
- Je suikervoorraad aanvullen.
- Beter voor je herstel.
Als je je helemaal leeggetrapt hebt, en ook nog is te weinig gedronken (moet je maar is proberen) is je herstel zoveel malen langzamer/slechter
McMiGHtY schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 11:55:
[...]
Hardlopen doe je net als fietsen ook in verschillende intensiteiten, dus vanmorgen bij een loopje van een kleine 2 uur had ik een stuk peperkoek bij maar is meer voor backup.
Maar bij m'n marathon van afgelopen oktober had ik een schema van Maurten aangepast na wat ik mee kon (en onderweg bij kon vullen bij de vrouw die halverwege stond)
totaal was dat inclusief uur voor de wedstrijd 4x100kcal gel en 3x320kcal aan drinken dus totaal 1360kcal terwijl ik volgens strava 4000 calorieën verbrand heb. Dus kwam nogal wat te kort ook al kwam ik best fris binnen.
@mhr-zip voor hardlopen heb je soft flanks die niet klotsen, neem in m'n hardloopbroek 2x250ml mee.
En qua eten pak ik ook vaak krentenbollen en peperkoek, behalve in wedstrijden (en testen daarvoor) gebruik ik gels.
Met fietsen eet ik volgens mij (en volgens de beter worden podcast tip @Valorian
Dus dit moet ik ook meer gaan uitrekenen / testen.
Mijn hartslag blijft bij fietsen wel laag maar neem aan dat de vetverbrandingszones bij het fietsen wel anders liggen dan bij hardlopen.
Je lichaam went uiteindelijk ook in hetgeen je doet. In de tijd dat ik nog extreem fietste (beetje in de stijl van DDX) fietste ik elke dag. Ging ik echter op fietsvakantie dan dronk en at je de eerste dagen veel en daarna normaliseert dat. In die tijd had je nog geen vermogensmeters e.d. Je voelt wel aan dat als je drie weken lang gemiddeld 200Km/dag rijdt met gemiddeld 5000 hoogtemeters per dag (100-cols tocht) er behoorlijk wat kalorietjes nodig zijn. Als ik nu een schatting moet doen: 5000 Kcal/dag. Dat ging gewoon op bidons water, stokbrood en gebakjes. En 's avonds gewoon goed eten (wat er maar te krijgen was, je was niet zo kieskeurig)DDX schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:09:
[...]
En toch verbrand je zowel getraind als ongetraind ongeveer evenveel calorieen als je 30km/u gemiddeld rijd.
Alleen zal een getraind persoon dat makkelijker uit z'n vetreserves kunnen halen maar ook die moet je aanvullen.
Alleen zal je dat minder snel tijdens de rit hoeven te doen.
Even terug naar het onderwerp waar @Valorian mee kwam.
Tegenwoordig lijkt het erop dat alles optimaal moet (fiets, kleding, voeding etc), maar dat hoeft helemaal niet.
Een ketting kan je gewoon met naaimachineolie smeren. Daar hoeven geen dure flessen voor uit de kast te worden getrokken. Tuurlijk....ze hebben ook hun voordeel, maar ook hun prijs.
Tijdens het fietsen zijn krentenbollen prima voer. Water in de bidons is ook niets mis mee. Is het optimaal? Nee, maar we rijden ook geen Tour de France voor de prijzen.
O ja....ik reed toen met 20mm bandjes. Dat was toen het inzicht dat die het snelste waren.
Ik ben absoluut niet tegen vernieuwing (in tegendeel), maar alle vernieuwingen moeten de sport niet dermate duur maken dat het niet meer bereikbaar is voor iedereen.
Het is ook echt wel afhankelijk van wat je de rest van de week doet en eet. Als je enkel elke zondag een ritje doet en gewoon goed eet ervoor en erna zal je makkelijk met een volle tank vertrekken en die tank niet zomaar leeg rijden (nog steeds kan je bij > 1,5 uur beter gewoon zorgen dat je tank ook niet richting de reserves gaat, maar ook dat blijft een discussie met een hoop ouderwetse stigma's).
Train je een paar keer per week met hoge intensiteit of lange duurritten, dan zal het ook gewoon lastiger zijn om met een volle tank te vertrekken, dan wordt onderweg bij tanken dus een stuk belangrijker.
de meeste van mijn trainingen (indoor) zijn 60-90 minuten, en die -kunnen- prima zonder carbs, maar ik kies er meestal toch voor om de tank vol te houden, beter voor herstel, beter voor de volgende rit.
(en ddx is een geval apart, die heeft waarschijnlijk een best bijzonder metabolisme door zijn "trainings" belasting.. qua uren op de fiets gaat hij menig prof voor bij denk ik, daar moet je dus niet teveel naar kijken)
Ik pak even deze zin eruit: Tegenwoordig lijkt het erop dat alles optimaal moet (fiets, kleding, voeding etc), maar dat hoeft helemaal niet.Stillekracht schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:10:
[...]
Je lichaam went uiteindelijk ook in hetgeen je doet. In de tijd dat ik nog extreem fietste (beetje in de stijl van DDX) fietste ik elke dag. Ging ik echter op fietsvakantie dan dronk en at je de eerste dagen veel en daarna normaliseert dat. In die tijd had je nog geen vermogensmeters e.d. Je voelt wel aan dat als je drie weken lang gemiddeld 200Km/dag rijdt met gemiddeld 5000 hoogtemeters per dag (100-cols tocht) er behoorlijk wat kalorietjes nodig zijn. Als ik nu een schatting moet doen: 5000 Kcal/dag. Dat ging gewoon op bidons water, stokbrood en gebakjes. En 's avonds gewoon goed eten (wat er maar te krijgen was, je was niet zo kieskeurig)
Tegenwoordig lijkt het erop dat alles optimaal moet (fiets, kleding, voeding etc), maar dat hoeft helemaal niet.
Een ketting kan je gewoon met naaimachineolie smeren. Daar hoeven geen dure flessen voor uit de kast te worden getrokken. Tuurlijk....ze hebben ook hun voordeel, maar ook hun prijs.
Tijdens het fietsen zijn krentenbollen prima voer. Water in de bidons is ook niets mis mee. Is het optimaal? Nee, maar we rijden ook geen Tour de France voor de prijzen.
O ja....ik reed toen met 20mm bandjes. Dat was toen het inzicht dat die het snelste waren.Comfort kwam toen uit je frame (staal), dan had je geen brede banden nodig.
Ik ben absoluut niet tegen vernieuwing (in tegendeel), maar alle vernieuwingen moeten de sport niet dermate duur maken dat het niet meer bereikbaar is voor iedereen.
Helemaal waar en goed om in het achterhoofd te houden dat je niet per se een aero fiets nodig hebt met een Garmin Edge 1030 en van te voren Excel sheets moet maken per training om je voedingsbehoefte te berekenen voor elke trainingsrit.
Soms moet je gewoon lekker fietsen en het niet te moeilijk maken.
Aan de andere kant zie je dat er binnen alle sporten steeds meer kennis komt over trainen en voeding. Sommige basisbeginselen zijn heel eenvoudig en niet duur (#krentebol), maar kunnen het fietsen wel leuker maken en effectiever qua training.
Of het effectiever moet is een tweede natuurlijk
In de paar jaar Crossfit ben ik echt zelden geblesseerd geweest. Maar nu in 2,5 jaar fietsen heb ik al 2 grote blessures opgelopen.
Vorig jaar paar maanden niet kunnen fietsen door een ontsteking aan de IT band (zijkant knie). Dat kwam door een foute fietspositie. Bikefit en revalidatie heeft dit opgelost.
Sinds vorige maand een nieuwe blessure. Patella pees (voorkant knie) geirriteerd. Bij een bezoekje aan de fysio een echo gedaan en zowel mijn linker als rechter Patella pees blijken last te hebben van calcificatie. Door slechte doorbloeding en belasting van het fietsen kan dat ontstaan en dat kan een hele nare blessure opleveren waar je lange tijd last van hebt.
Extra kak omdat ik sinds deze week 3 weken in Girona zit voor een 'workation'. Fiets meegenomen, maar nog niet kunnen fietsen terwijl het buiten 20 graden is ^^.
Ik heb ooit last gehad (paar weken fietsen in de Dolomieten) van mijn Patella pees. De aanwezige fysiotherapeut heeft toen een stukje tape net onder mijn knie geplakt. Direct pijnvrij :-)
Overleg even met je fysiotherapeut. Wellicht kan dit jou helpen.
Ik zou hier niet op durven te fietsen ivm hoogtevrees. Wel een mooie bak!rolandos582 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:50:
[Afbeelding]
Hier nog wel afgebeeld met verkeerde stuurpen en andere spacers, binnenkort ook mijn look keo blades eronder
Op wat voor stelten rijd jij wel niet als je je zadel zo hoog hebt staan? Dan moet je echt achterlijk lange benen hebben.rolandos582 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:50:
[Afbeelding]
Hier nog wel afgebeeld met verkeerde stuurpen en andere spacers, binnenkort ook mijn look keo blades eronder
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Hehe, met mijn 196cm en 98cm BBL moet je wat hé, zit nu op 2.5cm aan spacers. Best veel maar ben nog niet flexibel genoeg om meer te verwijderen. Voor nu is het ook wel prima. Dit is overigens na bikefit zo gezet en werkt voor mij primaNewbieNeo schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:56:
@rolandos582 Volgens mij heb je nog niet genoeg saddle to bar drop en kan je nog een paar spacers ertussenuit halen.
Zie hierbovenStoney3K schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:09:
[...]
Op wat voor stelten rijd jij wel niet als je je zadel zo hoog hebt staan? Dan moet je echt achterlijk lange benen hebben.
:strip_exif()/f/image/KJ54arjsgsm82lDK8h2thY3l.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet het hier wel iets beter, DI2 schakelt overigens wel heerlijk
[ Voor 43% gewijzigd door rolandos582 op 17-02-2022 13:14 ]
Ik wou het niet zeggen maar het is hemelsbreed een paar honderd meterwisselwerking schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:46:
@rolandos582 mooie omgeving daar. Je zou er maar wonen

McMiGHtY schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:44:
Waar blijven die foto's van die fietsen?
[ Voor 50% gewijzigd door GerbenBK op 18-02-2022 08:50 ]
Twee jaar geleden heb ik een Orbea Terra H30-D, gravelbike, gekocht toen ik begon met mijn fietshobby. Het is een allu fiets met een redelijke race-houding. Momenteel heb ik er 28mm banden onder op de standaard allu velgen.
Omdat ik praktisch alleen op de weg fiets was mijn twijfel om óf een echte racer te kopen óf om de huidige fiets een goede set carbon-wielen te geven.
Ik denk dat een upgrade van de wielen voor nu de beste upgrade is. Mocht ik over een tijdje toch naar een nieuwe fiets gaan, dan kan het wielset zo mee.
Zijn er dingen waar je in het bijzonder op moet letten als je een allu-frame uitrust met carbon wielen?
En hebben we nog aanbevelingen (of waarschuwingen) als het gaat om de wielsets? Budget rond de €1000-€1500. De Zipp 303 S vind ik een heel mooi setje.
Of je fietst gewoon voor je lol en boeit het voor geen meter dat je het 3e uur geen 32,4 km/u meer kunt halen. Ja, met onvoldoende voeding worden je prestaties minder, net als met te weinig drinken. Het punt is alleen, "prestaties" zeggen niet zoveel. Ben je voor je lol gewoon een eind aan het rijden en stop je regelmatig om een mooie foto te maken, of ben je tour-de-franceje aan het spelen en ben je op jacht naar KOM's. Of iets "slim" is hangt vooral van je doelen af. Als je 4 dagen op rij 150km wil fietsen is het een stuk relevanter om slim te doen, dan wanneer je vandaag een stuk fietst en misschien over 3 dagen weer (en ook dat weer gerelateerd aan je doel van het fietsen).rolandos582 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:02:
Allemaal leuk en aardig, studies zeggen 30-60 gram carbs per uur fietsen afhankelijk van intensiteit, tijdens hele zware ritten wel ritten de 80. Als je 3 uur fietst op een bidon water en misschien een reepje ofzo zit je daar verder onder en moet je je afvragen of dat wel zo slim is.
Exact expert nodig?
Ik wilde zeggen dat de Zipp 303 Firecrest ook binnen je budget passen, die zijn wat mooier afgewerkt, hebben betere naven en worden handgespaakt in de VS in plaats van uit een chineseTaiwanese fabriek, wat bij de S wel het geval is. Maar ik zie dat de schijfrem versie een stuk duurder is en toch boven je budget uit komt.Bartmanz schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 14:10:
Ik ben even benieuwd naar jullie ervaringen met carbon wielen.
Twee jaar geleden heb ik een Orbea Terra H30-D, gravelbike, gekocht toen ik begon met mijn fietshobby. Het is een allu fiets met een redelijke race-houding. Momenteel heb ik er 28mm banden onder op de standaard allu velgen.
Omdat ik praktisch alleen op de weg fiets was mijn twijfel om óf een echte racer te kopen óf om de huidige fiets een goede set carbon-wielen te geven.
Ik denk dat een upgrade van de wielen voor nu de beste upgrade is. Mocht ik over een tijdje toch naar een nieuwe fiets gaan, dan kan het wielset zo mee.
Zijn er dingen waar je in het bijzonder op moet letten als je een allu-frame uitrust met carbon wielen?
En hebben we nog aanbevelingen (of waarschuwingen) als het gaat om de wielsets? Budget rond de €1000-€1500. De Zipp 303 S vind ik een heel mooi setje.
De 303S zijn nog steeds erg mooie wielen, maar voor jouw budget kan je denk ik ook nog wat moois handgespaakt krijgen wat helemaal naar je wensen is, dus daar zou ik ook eens naar informeren.
Hier op het forum is @ElGreco van Vanspeyk wheels een erg goede wielbouwert!
Ps: Hou er ook rekening mee dat de huidige disc brake velgen van Zipp hookless zijn. Dit kan ook een voordeel zijn maar het beperkt je wel tot bepaalde banden en tubeless gebruik, dus het is wel iets om je van bewust te zijn.
[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 17-02-2022 17:14 ]
Hutchinson tubeless. Nog nooit zo makkelijk een bandje omgelegd. Heerlijk.mhr-zip schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:48:
[...]
Blijft echt een hele mooie fiets die Scott.
En een extra +1 voor de banden.
#DurfAfTeWijkenVanGP5000
---------------
Goed!
Het is mijn eerste wat serieuzere fiets dus heb niet veel vergelijkingsmateriaal.
Ik fiets pas wekelijks sinds afgelopen zomer op de mountianbike , maar vaak ook op asfalt.
Ik vond het dus tijd voor een upgrade.
Kerstbonus was binnen dus na een lange zoektocht op internet uitgekomen bij dit Nederlandse merk.
Maar ja wat kies je dan......wielrenfiets of gravelbike. Uiteindelijk toch voor de romagna gravel gekozen.
Afgelopen weekend nog een leuk rondje zwolle gemaakt en uitgekomen op een mtb trail in het Westerveldse bos. Gewoon even meegepakt

Ik heb eind 2020 de 303s wielset gekocht voor rond de E 800. Als ik nu even snel kijk naar de firecrest is die voor een velgset al E1400. Voor mij was dat verschil reden om voor de 303s te gaan. Die zijn voor de juiste prijs wat mij betreft niet te verslaan in prijs/kwaliteit. Ook met de hookless Rims blijven er imho genoeg goede banden over.Kluus schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 15:18:
[...]
Ik wilde zeggen dat de Zipp 303 Firecrest ook binnen je budget passen, die zijn wat mooier afgewerkt, hebben betere naven en worden handgespaakt in de VS in plaats van uit een chineseTaiwanese fabriek, wat bij de S wel het geval is. Maar ik zie dat de schijfrem versie een stuk duurder is en toch boven je budget uit komt.
De 303S zijn nog steeds erg mooie wielen, maar voor jouw budget kan je denk ik ook nog wat moois handgespaakt krijgen wat helemaal naar je wensen is, dus daar zou ik ook eens naar informeren.
Hier op het forum is @ElGreco van Vanspeyk wheels een erg goede wielbouwert!![]()
Ps: Hou er ook rekening mee dat de huidige disc brake velgen van Zipp hookless zijn. Dit kan ook een voordeel zijn maar het beperkt je wel tot bepaalde banden en tubeless gebruik, dus het is wel iets om je van bewust te zijn.
Verder +1 voor @ElGreco
Zeker, maar gezien het budget van @Bartmanz bedoel ik ook. Voor 800 euro zijn die 303s absoluut top wielen en voor dat bedrag denk ik ook niet dat je ergens anders veel beter uitkomt. Mijn verhaal moet je dus echt zien met een budget van 1000-1500 euro in het achterhoofd.GerbenBK schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:04:
[...]
Ik heb eind 2020 de 303s wielset gekocht voor rond de E 800. Als ik nu even snel kijk naar de firecrest is die voor een velgset al E1400. Voor mij was dat verschil reden om voor de 303s te gaan. Die zijn voor de juiste prijs wat mij betreft niet te verslaan in prijs/kwaliteit. Ook met de hookless Rims blijven er imho genoeg goede banden over.
Verder +1 voor @ElGreco
En 1400 euro is inderdaad voor de velgset, dat zijn ook hele andere wielen (die heb ik zelf), zijn smaller en wel hooked. De disc FCs zijn nog een stuk duurder voor zo ver ik kon zien.
[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 17-02-2022 18:13 ]
Maar dan krijg je toch weer scope creep en komen de ENVE Foundation 45 in beeld....Kluus schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:11:
[...]
Zeker, maar gezien het budget van @Bartmanz bedoel ik ook. Voor 800 euro zijn die 303s absoluut top wielen en voor dat bedrag denk ik ook niet dat je handgespaakt veel beter uitkomt. Mijn verhaal moet je dus echt zien met een budget van 1000-1500 euro in het achterhoofd.
Een paar reacties:
DialOut schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:22:
@Valorian ik ben 2 jaar geleden overgestapt van hardlopen naar racefiets. Paar dingen die mij opvielen:
- Eten is makkelijker. Als ik een lange activiteit die neem ik banaan of zelfs boterham met pindakaas mee.
- Als je over gaat naar CO2 patroon, probeer het dan thuis ook een keer en neem een extra mee. Eigenlijk zou je gewoon een keer thuis je achterwiel van nieuw binnenband je moeten voorzien. Dan merk je gelijk wat je in je shirt(/tasje) mee moet nemen.
Wees gewaarschuwd, het is verslavend en het gaat je veel tijd en geld kosten. Maar het is een hobby, sport en ontspanning in 1.
Thanks! Ik had voorheen nog wel eens moeite om verjaardagscadeautjes te verzinnen, maar komende jaren kan ik weer helemaal los

Thx. Hoor van meer mensen hier al dat de 'officiele setjes' een beetje overkill zijn. Niets mis mee, maar ook niet per se nodig.Fisico schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 23:35:
[...]
Een redelijk goedkope kettingontvetter zou ik bij Mantel halen en verder volstaat voor de ketting en cassette en afwaskwast of tandenborstel ook en die koop je voor net niks bij de super om de hoek. En met witte haren zie je ook hoe snel de borstel vies wordt.
Ha, goed om te horen. En gadgets gaan zeker helpen ja. Heb gelukkig al een Garmin 945 en een goede hartslagband. Voor nu gebruik ik een oud tomtom horloge even als 'boardcomputer' maar ik weet nu al dat áls ik deze hobby doorzet ik het niet kan laten om ook garmin edge (of iets soortgelijks) en een powermeter aan te gaan schaffenRequiem19 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 08:53:
[...]
Ik heb een vrij vergelijkbare route afgelegd van hardlopen naar fietsen. En het antwoord was voor mij vrij simpel: don't overthink it. Proberen en leren. Wat fijn fietsen is, is voor iedereen echt anders en daarom kun je er alleen achter komen door gewoon lekker te gaan fietsen en dan stukje bij beetje dingen te kopen die je mist.
Grootste leerpunt voor mij was; ETEN. en VEEL. (tijdens het fietsen). Dingen die het voor mij leuker maakten:
- Garmin Edge
- Power meter
- Hippe fietskleding omdat ik het er goed uit vindt zien
Mooie opsomming. Dat 'meer eten' blifjt overal terugkomen , ik was gewend met hardlopen aan heel weinig eten (eigenlijk alleen voor en na een run, of bij echte lange runs), maar vrees dat ik daar fietsende niet mee weg ga komen.SirLenncelot schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:30:
[...]
Ik heb wel een paar algemene tipjes voor je:
- Tasje onder zadel is ontzettend handig (net als een spatbordje voor de ergste streep op je achterste). Puristen roepen dat dit niet mag, maar die kun je gewoon negeren. Ik probeer zelf altijd te letten op zo compact mogelijk (maar wel dat alles erin past, bandje, co2 patroon, pompje, bandenlichter, imbusje, sleutel & beetje geld). Ook is het fijn als er geen klittenband uitsteekt op bevestiginspunten, daar heb ik al eens een mooi broekje mee om zeep geholpen.
- Bel, licht: Ik ben zelf tevreden over de (veel te dure) HideMyBell oplossing. Dan zit de fietscomputer, bel en eventueel lampje zo compact mogelijk op elkaar.
- Voedsel: peperkoek, banaan, fruitrepen doen het meestal prima. Je kunt eventueel aanvullen met wat gespecialiseerde energierepen / cliffbars / "blocks" / gelletjes. Maar die vind ik zelf hun geld niet echt waard voor recreatief rondtrappen. En ohja, je moet meer eten dan je denkt. Stoppen voor een stuk gebak mag gewoon.
Ook goed advies idd. Ik was van plan om z.s.m. gewoon zowel voor als achterband even te vervangen, puur om te testen of dat lukt. En ik zie dat ik bij de minipompjes goed moet opletten dat ze genoeg bar (8?) aankunnen, voor een racefiets. Al kom je op 6 bar wellicht nog wel thuis. Fijn is dat bij winkels als Mantel en 12gobiking veel reacties onder de producten staan, die doorlezen geeft ook veel tips voor een beginnermhr-zip schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 09:46:
[...]
[...]
Test je shit thuis!!! We hebben allemaal hier wel eens onderweg gestaan, dat je wel spullen bij je had. Maar het werkte niet of paste niet.
Succes!
Helemaal eens hoor. Wat dat betreft kan je elke hobby tegenwoordig zo gek maken als je wilt. Maar net als de opmerking "je moet nog steeds zelf lopen" ondanks alle gadgets geldt dat voor fietsen ook. En qua prijs gaat het inderdaad heel hard omhoog zodra je het lichter, sneller, modieuzer wilt. Ken ik ook uit de alpine-wereld, waar het lichtste aluminium, de beste dons of gore-tex etc. de prijzen opjaagt tot idioterie. Maar je moet nog steeds zelf klimmen. Voor nu begin ik 'basic' en zie ik wel waar ik uitkom. Heb wel meteen een (in mijn optiek) mooie fiets gekocht, in de hoop dat dat mij extra enthousiasmeerd. Maar heb ook respect voor mensen die gewooon op een 30 jaar oude stalen racefiets veel meer km's en heuvels zullen pakken dan ik. Niets mis mee.Stillekracht schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:10:
Nu ben ik zo eentje die gewoon op zijn stalen fiets rijMaar heb ook respect voor mensen die gewooon op een 30 jaar oude stalen racefiets veel meer km's en heuvels zullen pakken dan ik. Niets mis mee.
Doet mij denken aan een aantal jaren geleden. Ik zou voor een challenge 1 keer de MtVentoux oprijden. Was georganiseerd vanuit een zakelijk circuit. Ging ik met een paar concurrenten een dagje in Limburg trainen. Een daarvan was een mooi-boy waarvan ik wist dat ie op een hippe Pinarello reed. 's Ochtends in de schuur eens gekeken welke fiets ik in de kofferbak zou leggen. Uiteindelijk voor de oudste stalen fiets gekozen.
Lokaal in Limburg op de parkeerplaats kwamen de fietsen tevoorschijn. De Pinarello en die oude stalen fiets van mij. Gestart en binnen 2Km zaten we op de Cauberg. Vollllll gas omhoog en geen Pinarello meer gezien. De rest van de rit hem helemaal gek gemaakt op elk hellinkje.
Ik ben trouwens niet voor 1 x de challenge gegaan, maar heb hem drie keer op gefietst. Anders was het niet de moeite waard om er zo ver met de auto voor te rijden. Mooi-boy reed hem 1 keer

Net als velen door corona begonnen met fietsen en heb zelf nooit eerder een racefiets of mtb gehad.
Aan het begin van corona eerst een mtb gekocht.
Heb er kennelijk geen recente foto van. Dit was net na aankoop.
:strip_exif()/f/image/gQ587uFqV6EEXNMYzDT0IaOP.jpg?f=fotoalbum_large)
Paar maanden later mijn eerste racefiets, die nu is omgebouwd tot gravel/winterfiets.
:strip_exif()/f/image/kUfOlhhO6lV3JV1JGdSrUEnt.jpg?f=fotoalbum_large)
En sinds afgelopen zomer mijn huidige racefiets.
:strip_exif()/f/image/1sZPUpdmSijfg4xqadNmW1JE.jpg?f=fotoalbum_large)
8 bar, dat deden we in 1998.Valorian schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:49:
Ook goed advies idd. Ik was van plan om z.s.m. gewoon zowel voor als achterband even te vervangen, puur om te testen of dat lukt. En ik zie dat ik bij de minipompjes goed moet opletten dat ze genoeg bar (8?) aankunnen, voor een racefiets. Al kom je op 6 bar wellicht nog wel thuis. Fijn is dat bij winkels als Mantel en 12gobiking veel reacties onder de producten staan, die doorlezen geeft ook veel tips voor een beginner
Maar aan de andere kant, nog nooit heeft iemand 8 bar kunnen halen met een minipomp waarvoor ze 8 bar als max aanhebben gegeven
Ik zou wel een goede kopen, anders pomp je je helemaal scheel. Deze is wel fijn: https://www.mantel.com/topeak-hybrid-rocket-hp-minipomp
Maar er zijn ook andere die fijn zijn.
Nee ik eet gewoon wat mijn lichaam vraagt op gevoel.Michaelg schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 10:25:
[...]
Jij eet ook nog eens relatief best weinig op de fiets. Heb je wel eens bij gehouden over de normale woon/werk dagen hoeveel je dan eet ? En is dit genoeg om de extreme ritjes (6 uur of meer) goed mee te compenseren?
En deels rekening houden met wat ik volgende dag doe.
Maar soms vergis je je daar wel eens in en heb je een leeg gevoel.
Maar echt bijhouden doe ik niet, moet je gaan afwegen etc etc.
Teveel werk/te lastig. (want hoe doe je dat als je een pasta saus maakt met tig ingredienten ?)
Mogelijk al vermeld ergens, dit topic gaat zo snel deze weekValorian schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:49:
Dank allen voor de reacties op mijn "starten met racefietsen" post. Leuk! Zo te zien is dit minstens zo'n levendig topic als het grote "Hardlopen-topic" (en ik zie ook al meerdere bekenden). Dus hier ga ik vast nog een hoop tijd doorbrengen

Koop een paar kilo vodden, en de vingers blijven een stuk schoner. Voorheen altijd zoekende, maar met een emmertje vodden bij de hand is het een stuk relaxter onderhoud plegen
Met het geld voor een Enve foundation kun je ook iets moois met ChrisKing naven laten maken (als dat je ding is qua bbbzzzzzzzz).GerbenBK schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 18:12:
[...]
Maar dan krijg je toch weer scope creep en komen de ENVE Foundation 45 in beeld....
Hmm. Keuzes (niet echt 😉)
Hear Hear.rolandos582 schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 12:02:
Allemaal leuk en aardig, studies zeggen 30-60 gram carbs per uur fietsen afhankelijk van intensiteit, tijdens hele zware ritten wel ritten de 80. Als je 3 uur fietst op een bidon water en misschien een reepje ofzo zit je daar verder onder en moet je je afvragen of dat wel zo slim is.
Hard fietsen of niet. Eten moet je. De een iets meer dan de ander. Zeggen dat je op een bidon en een cookie 3 uur fietst is kroeg praat.
Op 1.5 liter goede sportdrank en een goede reep icm goede reserves kom je een eind als je vogeltjes kijkt hoor. Alleen al die reserves zijn goed voor meer dan een uur op dat tempoElGreco schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 00:04:
[...]
Hear Hear.
Hard fietsen of niet. Eten moet je. De een iets meer dan de ander. Zeggen dat je op een bidon en een cookie 3 uur fietst is kroeg praat.
[ Voor 8% gewijzigd door 418O2 op 18-02-2022 00:56 ]
Als je doel niet beter worden is, dan moet je vooral lekker doen waar je je goed bij voelt. Als je 4 uur lekker op water wilt fietsen. Lekker doen.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Je wordt goed in wat je traint. Maar daarmee ga je niet automatisch het hardste. Wel het hardst voor de hoeveelheid energie die je tot je beschikking hebt.Nutterd schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 07:29:
in de oorlog kwamen ze ook ver zonder eten en drinken, maar of dat nu perse gezond is weet ik even niet. iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt maar als ik (voor mijn doen) veel kilometers maak merk ik gewoon dat het beter gaat op flink wat koolhydraten het boeit me dan niet of ik met 29 of 31 gemiddeld thuis kom maar als ik makkelijker fiets heb ik er ook meer plezier in.
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic