DDX schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 22:25:
[...]
Naafdynamo is vast heel leuk, maar ik heb het idd niet.
Voor ritjes van 3 a 4 uur fietsen door het donker heb je niet echt snel een extra batterij nodig.
Op veel stukken kan je fietsen met standje 250 lumen oid, vooral als er geen bebouwing is/geen straatverlichting ed.
Soms even schakelen naar hogere stand.
En op sommige momenten gewoon hopen dat er niemand loopt/er rotzooi op de weg ligt. (als je verblind wodt door tegenliggers/auto's die met koplampen de berm in schijnen ed)
Ik heb ook een lezyne waar je 18650 batterijen ik kan doen, voor echt lange nachttochten neem ik dan paar extra 18650 batterijen mee en kan je hele nacht door. (met 2 batterijen extra kom je lange nacht wel door)
Helaas doet hij het niet 100% meer (als in schiet soms zomaar standje terug bij bultje/stuiteren, moet je weer op knop drukken)
En helaas verkoopt lezyne nu alleen maar lampen waar je batterij niet kan wisselen.
Vorig jaar ook Lupine lamp gekocht met losse batterijen
Zodat ik lamp ook onder garmin kan monteren icm stuurtasje. (wat lastig gaat als je een normale lamp koopt met batterij eraan, dan zit dat in de weg bij je stuurtas)
Zit eigenlijk permanent op mijn strandfiets, heb hem vorig jaar gekocht toen ik grenspalen tocht ging fietsen.
En op het strand is de hoogste stand (2000 lumen) ook wel handig.
Naafdynamo heb ik niet om aantal redenen ;
-lastig wisselen tussen de diverse fietsen die ik heb, met lamp onder garmin doe ik schroefje los en zet ik de lamp over naar andere fiets.
-kost toch iets van weerstand, al is de vraag of je dit echt merkt. (stuurtas kost je ook extra weerstand)
-je kan minder makkelijk even je voorwiel wisselen, als in dan mis je de dynamo.
-extra draadjes die je moet wegwerken (/speciale vork hebben)
Dus heb je wat geld over koop dan de lupine, aanrader ;
https://www.lupine.de/products/headlamps/piko
Of gewoon zo'n set die ik voor dagelijkse woonwerk gebruik ;
https://www.futurumshop.n...rlichtingsset-zwart.phtml
Heb ik geprogrameerd op 3 standen, 1 die ik in stad ed gebruik of als het schemert en uren meegaat (200 lumen volgens mij)
450 lumen oid voor buitengebied
en 1000 lumen voor als ik even goed zicht wil hebben.