Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 338 ... 700 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:03
@Ramon 73 gewoon communicatie dus :) zo
simpel is het. Mijn vrouw heeft op een leenfiets ook een paar x meegereden nu (eigen fiets inmiddels in bestelling). En het is compleet zinloos om het tempo te bepalen zonder overleg. Ik rij een beetje tussen z0 en z1 en ik hou in de gaten of ze kan volgen, wordt het lastiger om het tempo af te stemmen is naast elkaar rijden ook een optie, gem. snelheid is ondergeschikt neem ik aan.

Bergop hetzelfde verhaal, overleg wat ze prettig vind.

Strava

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:24

McMiGHtY

- burp -

Hoe ging de date?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Mick3112
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 09-01 13:01
Goedemorgen,

Weet iemand een fysieke winkel(keten) waar je Fietsbrillen kunt passen? (liefst centraal in NL gelegen)
Ik ben helemaal nieuw op dat gebied en wil graag eens wat van die brillen proberen om het zelf te ervaren.

Natuurlijk kan ik online makkelijk wat bestellen, maar ik probeer liever diverse mogelijkheden gewoon eens zelf uit.

Alvast bedankt!

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-01 12:50
Mick3112 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 10:44:
Goedemorgen,

Weet iemand een fysieke winkel(keten) waar je Fietsbrillen kunt passen? (liefst centraal in NL gelegen)
Ik ben helemaal nieuw op dat gebied en wil graag eens wat van die brillen proberen om het zelf te ervaren.

Natuurlijk kan ik online makkelijk wat bestellen, maar ik probeer liever diverse mogelijkheden gewoon eens zelf uit.

Alvast bedankt!
Mantel heeft wel wat winkels, 12go heeft ook genoeg.

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:54
Ramon 73 schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 19:04:
[...]

Ik heb nergens gezegd dat ze wel of niet kan klimmen. We hebben 1x een stuk samen op gereden, km of 5.Daarvan vertelde ze dat dat best hard ging voor haar doen. Ik had de indruk dat ze het prima kon bijhouden, kletste nog volop door.

En gaat niet om testosteron, is niet de persoon, het type of de gelegenheid waarop of waarmee ik indruk wil maken. Enige reden om de vraag te stellen was om de ander niet zó op de tenen te laten rijden dat ze nooit meer mee wil. Ik zoek in de buurvrouw geen fietsmaat, daarvoor liggen we te ver uit elkaar qua verwachtingen van sport. Leuk voor soms, maar ga toch liefst alleen. Maar rij ik de ander onbewust helemaal stuk, dan blijft het bij 1 keer. Ik wl ook wel eens iemand mee voor iets rustiger te rijden, kletspraatje, terrasje.
Als er niet veel wind staat, laat haar lekker voorop. Kan ze het tempo rijden wat ze prettig vind en ook beter voor jouw uitzicht ;)

Als je naast elkaar kunt, dan gewoon half wieltje erachter zodat je niet teveel pusht.

En als je een power meter hebt kun je een beetje kijken wat een goed niveau is qua inspanning.

Verder in de gaten houden hoe iemand op de fiets zit, of ze gewoon kan praten, zit te zweten en zwoegen, rood aanloopt, et cetera.

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

Yakolev

Superster

Hallo,

Ik zou morgen een rondje door de Eifel gaan maken, maar door het weer en mijn stuurmanskunsten op natte wegdekken stel ik dat toch maar uit tot volgende week. Omdat ik doordeweeks altijd al door Zuid-Limburg fiets wil ik eens wat meer van het land ontdekken.
Weet iemand een toffe fietsroute op maximaal 2 uur van Sittard rijden met de auto (volgens mij alles onder Utrecht), en dan ongeveer 100-125km lang. Ik ben echt een leek buiten de Zuid-Limburgse provinciegrenzen.

Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:42
Yakolev schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 12:55:
Hallo,

Ik zou morgen een rondje door de Eifel gaan maken, maar door het weer en mijn stuurmanskunsten op natte wegdekken stel ik dat toch maar uit tot volgende week. Omdat ik doordeweeks altijd al door Zuid-Limburg fiets wil ik eens wat meer van het land ontdekken.
Weet iemand een toffe fietsroute op maximaal 2 uur van Sittard rijden met de auto (volgens mij alles onder Utrecht), en dan ongeveer 100-125km lang. Ik ben echt een leek buiten de Zuid-Limburgse provinciegrenzen.
Al eens op Komoot gekeken? Ik haal daar mijn routes voor hier in de buurt vandaan. Weet niet goed hoe het in die regio zit met het aanbod van routes. Mocht het je bevallen volgens mij is het pakket waarbij je alle gebieden krijgt nu €20 ipv €30.

Tip, loop ze wel altijd even na. Kwaliteit van de routes wil nog wel eens verschillen is mijn ervaring.

• ONWdolf
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-01 11:44
Hallo,

Woon in Nijmegen. Hier vandaan leuke fietsen, maar in het weekend ga ik liefst snel de grens over richting reichswald / kalkar / xanten. Overdag met mooi weer zijn de fietspaden mij iets te druk met gewone fietsers.

Je zou hier eens kunnen kijken voor inspiratie: https://klimbijnijmegen.com/

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17:32
D.deJong schreef op vrijdag 20 augustus 2021 @ 16:24:
[...]

Als die billen de moeite zijn.....
Redelijk, denk een 7 à 8 😂
Nee, seksistisch gelul allemaal. Heb lekker rustig met haar gereden, samen naar boven en onderaan wachten. Afdalen doet ze beter dan ik.
Onderweg had ze lekke band, midden in een dorpje. De taferelen dan.....andere mannen die komen vragen of ze kunnen helpen. Ik was er mee bezig, reik dan de spullen uit naar de ander "hier, maak het maar af". En ineens hoeft het dan niet meer :)

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:22

ZieMaar!

Moderator General Chat
Hallo,

Nijmegen is mooi inderdaad, maar als je iets doorrijdt is de Veluwe ook te doen. Dit weekend is de hei op zijn mooist. Morgen is het minder weer, dus veel minder toeristen en dagjesmensen, misschien is dat een optie? Loenermark staat er mooi paars bij, Deelense heide ook, iets noordelijk bij Hoog Soeren, Uddel, Ermelo etc weet je niet waar je kijken moet qua hei :).

Ik heb ooit een route van klimbijnijmegen gedaan en dat was erg leuk.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Waarom kan je met Strava gratiesch niet zien waar je een top10 tijd gereden heb? Ik zie wel het bekertje in het overzicht. Maar dat bekertje staat niet bij een segment

wie wil ff kijken, ben nieuwsgierig

iRacing Profiel

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08-01 22:35
MrBarBarian schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 15:46:
Waarom kan je met Strava gratiesch niet zien waar je een top10 tijd gereden heb? Ik zie wel het bekertje in het overzicht. Maar dat bekertje staat niet bij een segment

wie wil ff kijken, ben nieuwsgierig
Je ziet toch gewoon in dat segment de top10 tijden? Allertijden/dit jaar etc. Maar misschien heb je daar Strava premium voor nodig.

Welk segment gaat het om?

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
rolandos582 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 16:51:
[...]

Je ziet toch gewoon in dat segment de top10 tijden? Allertijden/dit jaar etc. Maar misschien heb je daar Strava premium voor nodig.

Welk segment gaat het om?
Ik weet Inmiddels welke het is (tnx @Fisico ) . Ik kan het hele segment niet zien. Blijkbaar premium voor nodig.

iRacing Profiel

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-01 20:50
Ramon 73 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 14:08:
[...]
Onderweg had ze lekke band, midden in een dorpje. De taferelen dan.....andere mannen die komen vragen of ze kunnen helpen. Ik was er mee bezig, reik dan de spullen uit naar de ander "hier, maak het maar af". En ineens hoeft het dan niet meer :)
Ik ga soms ook eens met een vriendin op pad. Hoeveel aandacht vrouwen krijgen is soms niet normaal.
Mannen willen ook altijd stoer doen. We (een vriendin en ik) waren onlangs lekker aan het ronddraaien aan pakweg 35-37 km/u en haalden een klein groepje in.
Ze begonnen mee te draaien en wilden hun testosterongehalte even tonen. Snelheid steeg naar +/- 40 km/u. We deden rustig mee tot er plots eentje op kop bleef sleuren en versnellen om ons uit het wiel te krijgen.
Je raadt het wel. Zijn maatjes moesten lossen en toen enkel m'n vriendin en ik nog in zijn wiel zaten was het plots heel stil aan het volgende kruispunt :+.

• Ramon 73
CedricD schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:13:
[...]

Ik ga soms ook eens met een vriendin op pad. Hoeveel aandacht vrouwen krijgen is soms niet normaal.
Ja, ongelofelijk.....
Denk als een vrouw moederziel alleen met lekke band staat, dat ze geen 5 minuten stilstaat (mits beetje verkeer). Altijd wel een blik testosteron dat stopt en bandje plakt.

Toen mijn maatje lek reed heb ik ook ff snel de reparatie gedaan, maar omdat we dan niet al te lang stilstonden.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ramon 73 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 19:41:
[...]

Ja, ongelofelijk.....
Denk als een vrouw moederziel alleen met lekke band staat, dat ze geen 5 minuten stilstaat (mits beetje verkeer). Altijd wel een blik testosteron dat stopt en bandje plakt.

Toen mijn maatje lek reed heb ik ook ff snel de reparatie gedaan, maar omdat we dan niet al te lang stilstonden.
Ik vraag/schreeuw bij elke stilstaande wielrenner (m/v) of ze hulp nodig hebben...

• Kluus
  • Laatst online: 21:17

Kluus

Gang is alles

ZieMaar! schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 15:09:
[...]

Nijmegen is mooi inderdaad, maar als je iets doorrijdt is de Veluwe ook te doen. Dit weekend is de hei op zijn mooist. Morgen is het minder weer, dus veel minder toeristen en dagjesmensen, misschien is dat een optie? Loenermark staat er mooi paars bij, Deelense heide ook, iets noordelijk bij Hoog Soeren, Uddel, Ermelo etc weet je niet waar je kijken moet qua hei :).

Ik heb ooit een route van klimbijnijmegen gedaan en dat was erg leuk.
Ik heb gisteren bog een rondje over de Posbank gedaan, ik wist niet dat er een bepaalde korte periode voor was maar "hei" was inderdaad prachtig! :)

• Frenz64
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:29
Goed verhaal @Ramon 73 , mooi dat je ook een genuanceerde kant hebt (ik kan me nog wel wat andere posts herinneren 8) )

Vandaag weer 's bijna 6 uur op de fiets gezeten, net iets meer dan 150 km gereden, o.a door de duinen van Noordwijk tot Sandpoort, heel fraai. Eigenlijk had ik het wilde plan om morgen Breukelen - Veendam te doen (bijna 200km), maar het weerbericht stopte die ambitie. Aangezien ik dit jaar maar twee keer 100+ ritten gedaan had, leek deze tussenstap me wel verantwoord.

Met een beetje goede ZW wind moet die afstand wel te doen zijn, ik stapte vandaag niet echt fris van de fiets, maar was ook niet helemaal leeggereden

• Ramon 73
McMiGHtY schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:32:
[...]

Ik vraag/schreeuw bij elke stilstaande wielrenner (m/v) of ze hulp nodig hebben...
No way, als je gaat dan zorg je zelf maar voor backup in welke vorm dan ook.
Dat iemand mij vroeg of ik plaksetje bij me had, zelf had hij niks meegenomen. Tsja, wie de billen brandt moet op de blaren zitten. Ik had zelf op dat moment ook geen CO2 patronen meer.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:17
Ramon 73 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:49:
[...]

Dat iemand mij vroeg of ik plaksetje bij me had, zelf had hij niks meegenomen. Tsja, wie de billen brandt moet op de blaren zitten. Ik had zelf op dat moment ook geen CO2 patronen meer.
Wie weet heeft die andere persoon wel net 3 lekke banden gehad. En jij geeft zelf ook al aan dat je niet geen CO2 patronen meer had. Dus als jij lek had gefietst had jij dus ook op de blaren mogen zitten. Weiger je op zo'n moment dan ook hulp van buitenaf (familie/vrienden inclusief). Vast niet.

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:43
Ramon 73 schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 20:49:
[...]

Er zit verschil tussen iemand helpen die niks bij zich heeft en iemand die al 3 keer lek gereden is.

Ik ben niet de vervanging van iemand zijn zadeltasje. Maar in het laatste geval zou ik blij zijn als iemand mij zou helpen, dus doe ik het andersom ook.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Ramon 73
mhr-zip schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:35:
[...]

Er zit verschil tussen iemand helpen die niks bij zich heeft en iemand die al 3 keer lek gereden is.

Ik ben niet de vervanging van iemand zijn zadeltasje. Maar in het laatste geval zou ik blij zijn als iemand mij zou helpen, dus doe ik het andersom ook.
Dit ging om iemand die niks had meegenomen. En ik had wel een poging tot plakken kunnen ondernemen, maar zonder pomp is het dan nog half werk en kun je nog steeds niet verder.

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-01 11:34
Even een vraagje voor de kenners.. Momenteel staat er een 11-34 casette op mijn fiets. Met de beperkte kennis van toen leek me dat prima.

Nu lijkt het me wat fijner een ander casette er op te zetten, meer in de richting van 11-23 want ik ben toch niet van plan een heuvel op te gaan. Nu wil het echter zijn dat mijn 105 derailleur een lange kooi variant is. Zou dit een probleem opleveren en/of negatieve performance? Zou ik de hele derailleur moeten vervangen of is er ook een korte kooi die je eventueel kan monteren?

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
hereweare67893 schreef op woensdag 7 juli 2021 @ 22:59:
[...]

Goed om te horen dat mijn gevoel klopt. Ik heb nu weinig vertrouwen in bochten omdat ik het gevoel heb dat ik weinig grip heb. Wellicht dat mijn nieuwe banden, Schwalbe Pro One’s, ook zorgen voor minder stuiteren in het algemeen en bij klinkers in het bijzonder.

Het is pas wanneer je alle componenten van je fiets op een rijtje gaat zetten dat je duidelijk hebt wat er verbeterd kan worden. Mede dankzij dit topic heb ik hier veel over geleerd. Dus bedankt allen! *O*
Nou het heeft een poos mogen duren maar vandaag het eerste ritje gedaan met de nieuwe Schwalbe banden. Sodeju wat een verschil was dat! Nog nooit zo snel gereden, heerlijk vertrouwen in elke bocht en het meest comfortabele ritje dat ik tot nu toe heb gereden. Dit had ik echt veel eerder moeten doen.

Oud: Continental Ultrasport 25mm 7/7.3bar
Nieuw: Schwalbe Pro One 28mm 6/6.3

• ElGreco
  • Laatst online: 23:23
Hoiz schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:02:
Even een vraagje voor de kenners.. Momenteel staat er een 11-34 casette op mijn fiets. Met de beperkte kennis van toen leek me dat prima.

Nu lijkt het me wat fijner een ander casette er op te zetten, meer in de richting van 11-23 want ik ben toch niet van plan een heuvel op te gaan. Nu wil het echter zijn dat mijn 105 derailleur een lange kooi variant is. Zou dit een probleem opleveren en/of negatieve performance? Zou ik de hele derailleur moeten vervangen of is er ook een korte kooi die je eventueel kan monteren?
Geen probleem. Ik rijd met een lange kooi 12-25 en 11-34. Ik hoef niet eens aan de b schroef te komen. Schakelt prima.

Mocht het minder strak schakelen kun je altijd nog de b schroef uitdraaien zodat de bovenste derailleur wietje wat dichter bij je cassette komt (op de 25).

www.vanspeykwheels.nl

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-01 23:13
Hoiz schreef op zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:02:

Aangenomen dat je het over 11 speed hebt, kun je ook een 11-25 overwegen. Ik ben een grote fan van de stap 17-19. Op de 11-23 (en de oh zo populaire 12-25) is dat 17-18-19. In mijn ervaring zijn die kleine prutsstapjes van 6% niet de moeite waard. Gevisualiseerd in Ritzelrechner

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:44
DieAnder schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 00:32:
[...]

Aangenomen dat je het over 11 speed hebt, kun je ook een 11-25 overwegen. Ik ben een grote fan van de stap 17-19. Op de 11-23 (en de oh zo populaire 12-25) is dat 17-18-19. In mijn ervaring zijn die kleine prutsstapjes van 6% niet de moeite waard. Gevisualiseerd in Ritzelrechner
En once again, zo zie je maar, zoveel mensen zoveel wensen. Ik rij met een 11-28 en heb juist het idee dat ik die 18 mis.

• DieAnder
babbelbox schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 06:50:
[...]

En once again, zo zie je maar, zoveel mensen zoveel wensen. Ik rij met een 11-28 en heb juist het idee dat ik die 18 mis.
Ja grappig. In een 11-28 zou ik dan de 16 veel meer missen dan de 18.

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:15
DieAnder schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 07:38:
[...]

Ja grappig. In een 11-28 zou ik dan de 16 veel meer missen dan de 18.
Ik snap ook niet waarom die cassettes van die vaste verhoudingen moeten hebben. Vroeger kon je met losse kransjes combineren wat je wilde, tegenwoordig zit je aan complete cassettes vast. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de manier waarop de kransjes op elkaar afgestemd (ontworpen) zijn zodat je ketting er bij het schakelen vloeiend overheen gaat.

Zelf mis ik de 16 ook op mijn 11-28 cassette. Ik zou veel liever een 12-28 hebben, zonder 11 en met 16 (de 11 gebruik ik echt nooit, ook niet tijdens afdalingen). Maar ja, die is er dan weer niet.

Wat ik ook niet snap is dat je geen losse kransjes kunt vervangen. Bij mij zijn de 16 en de 17 (en in mindere mate de 15) altijd het eerst versleten, de rest is nog prima maar ik moet dan toch een compleet nieuwe cassette kopen. Over duurzaam gesproken... 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door HeleBoel op 22-08-2021 08:46 ]

• ElGreco
Losse kransjes zijn nog steeds verkrijgbaar, bijvoorbeeld bij bike24. Probleem is echter dat je voor de prijs van 3 kransjes een compleet cassette kunt kopen.

www.vanspeykwheels.nl

• Frenz64
Kan het niet laten: het geeft opnieuw aan (weliswaar op deze kleine schaal) dat we een systeemverandering nodig hebben: 10-25% van iets is versleten en het is "economischer" om 100% te vervangen. We moeten echt af van de totaal onnodige verspilling (laat staan van de "retour"-mentaliteit) [/rant]

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:14
Frenz64 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 09:57:
Kan het niet laten: het geeft opnieuw aan (weliswaar op deze kleine schaal) dat we een systeemverandering nodig hebben: 10-25% van iets is versleten en het is "economischer" om 100% te vervangen. We moeten echt af van de totaal onnodige verspilling (laat staan van de "retour"-mentaliteit) [/rant]
Nja retourneren vind ik nog wel oké. Moet het nu bij bike24 ook, 2 stuurpennen gekocht: 10 & 11cm... Moet toch voelen wat het beste voor mij is. Dan ga ik de 10 niet houden als de 11 beter voelt.

• ElGreco
Frenz64 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 09:57:
Mee eens. Om een voorbeeld te noemen, onze oude el cheapo wasdroger heeft 18 jaar dienst gedaan. 4 keer stuk gegaan, ieder keer was het iets kleins. Duurste onderdeel was een zekering van 3 euro. Uiteindelijk was ie zo aan het roesten dat er geen houden meer aan was.

Maar dat kon alleen omdat ik iemand ken die de tijd nam om de oorzaken telkens te achterhalen en te herstellen. Voor een koek en een kop koffie.

Ik heb bij steeds meer apparatuur het gevoel dat het gemaakt wordt om net aan de garantie periode te halen.

En wat dacht je van het business mode van Amazon? Als je als onderaannemer jouw voorraad bij Amazon in het magazijn stalt, betaal je opslag gelden. Als je product onverkoopbaar blijkt is het op een gegeven moment goedkoper om dit te laten "vernietigen" (zie op de grote vuilnisbelt gooien want uit elkaar halen en onderdelen opnieuw gebruiken veel te duur is).

www.vanspeykwheels.nl

• Frenz64
Een stuurpen wordt nog wel weer verkocht @tiswat , ik zit meer aan die "Zalando"-verspilling te denken en de achterliggend gemaksgedachte, het kan dus waarom niet. We kunnen ook 3 keer per jaar op vliegvakantie, waarom niet, waarom moet ik die consessie doen.

Oké, niet de plek hier, maar zo nu en dan zie ik de bijna onmogelijke opdracht voor de maatschappij voor me, dat we echt terugmoeten in ons comfortabele patroon.

En uhhh, wij hebben Amazon en Bol en noem maar op grootgemaakt hè @ElGreco (en we gaan ook redelijk blind mee in dat 12s beter is dan 11s, terwijl we doodleuk blijven zeggen: "Ja, maar de benen moeten het doen)

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:49

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

HeleBoel schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 08:46:
[...]
Wat ik ook niet snap is dat je geen losse kransjes kunt vervangen. Bij mij zijn de 16 en de 17 (en in mindere mate de 15) altijd het eerst versleten, de rest is nog prima maar ik moet dan toch een compleet nieuwe cassette kopen. Over duurzaam gesproken... 8)7
Ik vind deze opmerking interessant.

Even zonder precies te weten wat er op de racefiets (Batavus Team tech Alu uit 2001) achter ligt. Denk een 25-12.
Ik rij altijd middelste blad (39?) voor en gebruik dan eigenlijk alleen de laatste 3 kransjes.

Ook op de mountainbike rij ik op die manier.
Voor single 32t en achter meestal op de 13 of 11.

Ik merk dat m’n cadans nooit boven de 75 gemiddeld komt. Er wordt vaak gezegd dat 90 een ideale cadans is voor een recreatief fietser.
Maar als ik terug zou schakelen kan ik met die cadans nooit de afstanden rijden die ik nu doe.

Heeft iemand tips om de versnellingen beter te gebruiken?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-01 11:26
magic_nl schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:46:
[...]
Heeft iemand tips om de versnellingen beter te gebruiken?
Veel trainen op een hogere cadans, rollers helpen ook om binnen aan je cadans te werken.

Maar je moet je niet echt op cadans verkijken omdat het ook heel erg afhankelijk is van je lichaamstype. 75 rpm is wel erg laag ongeacht je bouw dus het is zeker de moeite waard om eens een paar keer met een hogere cadans proberen te fietsen.

Dat zal in het begin heel onwennig (en inefficient zijn) maar ik weet zeker dat je daar uiteindelijk profijt van hebt.

Edit\ Zie ook; https://www.trainingpeaks...ur-ideal-cycling-cadence/

[ Voor 8% gewijzigd door Maks op 22-08-2021 11:29 ]

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:32

Oxigeon

En zo is dat!

Maks schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 11:22:
[...]

Veel trainen op een hogere cadans, rollers helpen ook om binnen aan je cadans te werken.

Maar je moet je niet echt op cadans verkijken omdat het ook heel erg afhankelijk is van je lichaamstype. 75 rpm is wel erg laag ongeacht je bouw dus het is zeker de moeite waard om eens een paar keer met een hogere cadans proberen te fietsen.

Dat zal in het begin heel onwennig (en inefficient zijn) maar ik weet zeker dat je daar uiteindelijk profijt van hebt.

Edit\ Zie ook; https://www.trainingpeaks...ur-ideal-cycling-cadence/
Hier ook een fietser die ergens rond de 75 cadans fietst. Heb om te kijken wat het exact is eens een cadansmeter op ali besteld van Magene.

Zodra ik richting de 80-90 ga wordt de cadans me zo hoog dat ik vrijwel direct buiten adem ben haha.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• rolandos582
Cadans = gewoon oefenen en doen. Een cadans van 80-90 is meer natuurlijk. Als je nu op 70 zit, trap je gewoon op een te zware krans. Je zult dan dus lichter moeten schakelen. Op kleine kransjes kun je prima 90-110 cadans trappen maar dan moet je ook zwaarder trappen = hogere snelheid.

Kijk gewoon op het vlakke wat voor jou de goede kransjes met 80-90 cadans. Bijvoorbeeld met http://www.ritzelrechner.de/ en dan in de praktijk gewoon testen en lekker rijden.

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik begin er ook steeds meer in te komen. Daar waar ik een paar maanden terug begon met een uurtje fietsen met 27km/u gemiddeld gaat het steeds sneller. Per maand ga ik een keer een uurtje dezelfde ronde rijden om te kijken of ik vooruit gegaan ben (is nooit 100% te zeggen met alle variabelen). Deze week weer gedaan en een keurig 33,8km/u gemiddeld over een uurtje fietsen.

Overigens onlangs ook een stuk met een onbekende gefietst. Ik haalde hem in, hij haakte aan en bleef in het wiel zitten. Na 2 of 3 km kwam hij voorbij “nou heel even dan” zei hij. Ik heb toen ongeveer dezelfde afstand bij hem in het wiel gezeten, vervolgens gezellig naast elkaar gefietst op een stuk waar we de wind mee hadden. Leuke ervaring en fijn om te merken dat het zo ook kan. Nog wat over wielren-etiquetten gehad en hoe we bij de sport zijn gekomen.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:04

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

[...]

Ik snap ook niet waarom die cassettes van die vaste verhoudingen moeten hebben. Vroeger kon je met losse kransjes combineren wat je wilde, tegenwoordig zit je aan complete cassettes vast. Waarschijnlijk heeft dat te maken met de manier waarop de kransjes op elkaar afgestemd (ontworpen) zijn zodat je ketting er bij het schakelen vloeiend overheen gaat.
Puur geld verdienen. Op 1 kransje verdient Shimano niet veel, dus verplichten ze je om een hele cassette te kopen. Het is gewoon ruk. Van mijn cassette zijn de 18T en 19T versleten. Dus moet er maar weer een nieuwe cassette komen, terwijl de rest nog goed is.
Zelf mis ik de 16 ook op mijn 11-28 cassette. Ik zou veel liever een 12-28 hebben, zonder 11 en met 16 (de 11 gebruik ik echt nooit, ook niet tijdens afdalingen). Maar ja, die is er dan weer niet.
Kijk eens naar de 14-28. heb ik ook, heerlijk. Die 11-12-13 mis ik niet, want dat is alleen leuk bij afdalingen. Deze cassette loopt daarom van 14,15,16,17,18,19,20, 21,23,25,28. Erg prettig.
Zie mijn eerdere uitleg.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Ik herken de uitdagingen bij het halen van ren hogere cadans. Wat echt helpt is jezelf dwingen om rond de 80-90rpm te gaan zitten. Een fietscomputer is een geweldig middel om dit te bereiken. Bijkomend voordeel is ook dat je bezig bent met je techniek en jezelf verbeteren. Zorgt er voor dat je tochtjes minder saai zijn. :)

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:18

Phydomir

Dennis

magic_nl schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:46:

Ik merk dat m’n cadans nooit boven de 75 gemiddeld komt. Er wordt vaak gezegd dat 90 een ideale cadans is voor een recreatief fietser.
Maar als ik terug zou schakelen kan ik met die cadans nooit de afstanden rijden die ik nu doe.
Waarschijnlijk ook een stuk gewenning. De theorie zegt dat je eigenlijk op ongeveer 90 juist verder zou moeten kunnen komen dan 75, omdat je lichaam effectiever werkt. Maar als je al jaren op 75 rijdt dan wen je daar natuurlijk ook aan.

Voor mijzelf verschilt cadans ook heel erg met de zwaarte van de inspanning. Rustig Z2 rondje op het vlak, zo tussen de 180-200W, is rond de 85 prima. Hoe zwaarder de inspanning, hoe hoger mijn cadans. Dingen rond FTP is vanzelf 95-100 en VO2 werk is 100-105 vaak. Dit is eigenlijk allemaal zonder er echt bij na te denken. Gaat vanzelf.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:13
Blik1984 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 14:00:
Ik kijk naar buiten en denk eraan dat de herfst er weer aan zit te komen. Wil graag een keer fatsoenlijke regenkleding kopen zodat ik ook in de herfst wat langer door ga fietsen. Iemand goede ervaringen met een goed regenjack en ook eventueel regenbroek?
Het grote fiets kleding topic
:)

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
ElGreco schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 09:03:
Losse kransjes zijn nog steeds verkrijgbaar, bijvoorbeeld bij bike24. Probleem is echter dat je voor de prijs van 3 kransjes een compleet cassette kunt kopen.
Bij bike-discount.de nog meer keuze.Ik heb al een aantal cassettes een tweede leven gegeven na een ketting wissel door een losse krans te kopen.

Prijzen vallen reuze mee voor de losse kransjes, iets van 4 euro. De units met meerdere kransjes zijn uiteraard duurder. Daar koop je tegenwoordig geen nieuwe cassette voor.

• DieAnder
Jep, daar zit hem de crux in; elk kransje moet passen bij zijn buren om de schakelervaring te optimaliseren. :r
Dat is een kwesitie van weloverwogen kiezen. In het assortiment van Shimano staan ze niet, maar
Campagnolo maakt schitterende 11 speed 12-27 en 12-29 cassettes, met een 15,16,17,19 sequentie.
Als de consument zich beperkt tot "Moet ik 105 of Ultegra kiezen" dan laat je de pareltjes liggen.
Weet je zeker dat je goed kijkt? Rose b.v. heeft best wat in het assortiment

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:26

Galois

1811 - 1832

Inmiddels heb ik de nodige ervaring met het afstellen van mijn achterderailleur. Met dank aan het hier veel besproken Parktool filmpje en Calvin Jones die dit zo mooi uitlegt.

Maar nu de B-schroef: ik stel deze ook netjes af zoals hoort (ong. 5 mm tussen guide pulley en grootste tandwiel, al is dat moeilijk te zien als de ketting erom ligt).

Maar eerlijk gezegd merk ik weinig van een niet goed afgestelde B-schroef. Het mag duidelijk zijn dat als de afstand te klein is, dat het schakelen naar de grootste tandwiel niet goed zal gaan en bij een te grote afstand dat het schakelen naar de kleinere tandwielen wat 'traag/minder direct' zal verlopen. Maar tussen deze twee uitersten zit een heeeeeeeeele grote marge is mijn ervaring. Kortom, ik beweer: in 90% van de gevallen zit deze schroef altijd goed (???). Merk namelijk weinig aan een halve slag meer of minder...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-01 11:20
[...]

Opzich zou je best een 12-25 casette kunnen kopen en de krans 16 kunnen lenen in je 11-28 casette stoppen. De 11 laat je dan gewoon weg. Volgens mij moet dat prima kunnen. Optimaal schakelen zal die mogelijk niet doen maar schakelen doet ie echt wel.

Bedenk me nu: Je zit alleen met een rare eerste, mogelijk dat de spacing dan niet klopt.
Wat je dan ook kunt doen is de 12 25 casette pakken en het krans deel waar 25 van uit maakt uitwisselen met die van 28. Dan ben je er ook:)

[ Voor 8% gewijzigd door HBSVDK op 22-08-2021 16:36 ]

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:03
Phydomir schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 15:01:
[...]

Waarschijnlijk ook een stuk gewenning. De theorie zegt dat je eigenlijk op ongeveer 90 juist verder zou moeten kunnen komen dan 75, omdat je lichaam effectiever werkt. Maar als je al jaren op 75 rijdt dan wen je daar natuurlijk ook aan.

Voor mijzelf verschilt cadans ook heel erg met de zwaarte van de inspanning. Rustig Z2 rondje op het vlak, zo tussen de 180-200W, is rond de 85 prima. Hoe zwaarder de inspanning, hoe hoger mijn cadans. Dingen rond FTP is vanzelf 95-100 en VO2 werk is 100-105 vaak. Dit is eigenlijk allemaal zonder er echt bij na te denken. Gaat vanzelf.
Ja, ik ervaar ongeveer hetzelfde, rustig aan is de cadans een stuk lager dan een pittig stukje.

@magic_nl Verder moet je ook realiseren dat een hoge cadans gewenning kost. Het lijkt een simpele beweging, maar met 1,5 rondje per seconde moet je aardig wat coördineren met je spieren. Zelf nooit echt bewust van geweest tot ik met een beginner aan het fietsen was en zag dat een hogere cadans er gewoon (nog) niet in zat.

Ook als je wel al langer fietst is het gewoon een kwestie van vaker doen, dat gaat vanzelf natuurlijker aanvoelen en dan ga je merken dat de balans tussen spier belasting en cardio belasting beter is

Strava

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:32
ElGreco schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:35:
[...]

Mee eens. Om een voorbeeld te noemen, onze oude el cheapo wasdroger heeft 18 jaar dienst gedaan. 4 keer stuk gegaan, ieder keer was het iets kleins. Duurste onderdeel was een zekering van 3 euro. Uiteindelijk was ie zo aan het roesten dat er geen houden meer aan was.

Maar dat kon alleen omdat ik iemand ken die de tijd nam om de oorzaken telkens te achterhalen en te herstellen. Voor een koek en een kop koffie.

Ik heb bij steeds meer apparatuur het gevoel dat het gemaakt wordt om net aan de garantie periode te halen.

En wat dacht je van het business mode van Amazon? Als je als onderaannemer jouw voorraad bij Amazon in het magazijn stalt, betaal je opslag gelden. Als je product onverkoopbaar blijkt is het op een gegeven moment goedkoper om dit te laten "vernietigen" (zie op de grote vuilnisbelt gooien want uit elkaar halen en onderdelen opnieuw gebruiken veel te duur is).
Op zich mee eens maar je voorbeeld gaat niet altijd op. Een moderne wasdroger is waarschijnlijk veel energiezuiniger dan een wasdroger van 18 jaar oud. Dan kan het juist beter zijn om hem eerder te vervangen.

• Ramon 73
ElGreco schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 10:35:
[...]

Planned obsolescence......
Lang geleden sprak ik met een tv engineer van Philips, had een bericht gehoord dat het mogelijk was om een onverslijtbare televisie te maken. Het was 1994, alleen crt en plasma was duur en niet zo heel goed.
Hij moest beetje schamper lachen en vertelde dat ze al heel lang televisies konden maken met véél langere levensduur. Alle ontwerpen gingen echter door het laboratorium voor levensduurbeperking.....
Daar werden zaken zó afgesteld dat een deel van de componenten net aan het randje van specs gebruikt werden qua belasting. Alle componenten verouderden dan even snel totdat er 1 onderdeel stuk ging (meestal waren er bij de oude K series altijd dezelfde componenten stuk). Bij reparatie werd dan het kapotte onderdeel vervangen en het proces ging verder met slijtage, alles was al deels versleten en dan ging er snel iets anders stuk. De eerste reparatie was aanleiding tot vele vervolg reparaties, en uiteindelijk kocht men een nieuwe.

Tegenwoordig doet men dat met software, op een gegeven moment stoppen de updates en dan is het tzt afgelopen.

En soms word je ook misleid. Onze wasdroog combi droogde niet meer, werd niet warm. Ik was paar weken van huis, dus monteur van de winkel erbij. €60 reparatie en ding droogde weer. Hij vertelde mijn vrouw dat we een prul gekocht hadden, beter een Miele nemen. Dus zij was al iets nieuws aan het uitzoeken. Blijkt dat in die serie foute zekeringen zijn gezet, die kun je weliswaar resetten (wat de monteur gedaan had) maar het probleem keert altijd terug. Setje zekeringen besteld met hogere temperatuur, gemonteerd en nooit meer last. €7,44 onderdelen, half uur werk.

• rolandos582

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:21
Galois schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 16:20:
Inmiddels heb ik de nodige ervaring met het afstellen van mijn achterderailleur. Met dank aan het hier veel besproken Parktool filmpje en Calvin Jones die dit zo mooi uitlegt.

Maar nu de B-schroef: ik stel deze ook netjes af zoals hoort (ong. 5 mm tussen guide pulley en grootste tandwiel, al is dat moeilijk te zien als de ketting erom ligt).

Maar eerlijk gezegd merk ik weinig van een niet goed afgestelde B-schroef. Het mag duidelijk zijn dat als de afstand te klein is, dat het schakelen naar de grootste tandwiel niet goed zal gaan en bij een te grote afstand dat het schakelen naar de kleinere tandwielen wat 'traag/minder direct' zal verlopen. Maar tussen deze twee uitersten zit een heeeeeeeeele grote marge is mijn ervaring. Kortom, ik beweer: in 90% van de gevallen zit deze schroef altijd goed (???). Merk namelijk weinig aan een halve slag meer of minder...
Belangrijkste functie van de B-schroef is dat je bovenste pulley nooit de cassette raakt. Ook niet als je ketting knapt en de derailleur terugschiet je cassette in, de rest kun je wel raden wat er gebeurd. Hetzelfde geldt voor limiet-schroeven. Te dicht op de cassette beïnvloed je schakelprestaties, maar te ver naar buiten en je ketting kan tussen frame-cassette of (erger) cassette-spaken vallen.

Kortom; schroeven zijn bedoelt schade simpel/effectief te voorkomen, niet per se om je schakelprestaties te bevorderen. Je schakelprestaties kunnen er wel onder lijden als je het niet goed doet (bovenste pulley te ver weg van de cassette, of limiet schroeven te ver naar binnen).

Zou je B schroef dus ook afstellen zonder ketting/spanning. Eenmaal een ketting gemonteerd komt het wieltje automatisch verder van de kransjes af.

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
Ramon 73 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 19:05:
[...]
Planned obsolescence......
Lang geleden sprak ik met een tv engineer van Philips, had een bericht gehoord dat het mogelijk was om een onverslijtbare televisie te maken......De eerste reparatie was aanleiding tot vele vervolg reparaties, en uiteindelijk kocht men een nieuwe.

Tegenwoordig doet men dat met software, op een gegeven moment stoppen de updates en dan is het tzt afgelopen.
wat mij betreft een vergezocht verhaal. Ten tijde van de Philips CRT televisies gingen die dingen nog defect voordat je ze verving. Tegenwoordig verandert de markt zo snel dat werkende apparaten afgedankt worden. Daar werk ik zelf helaas ook aan mee O-)

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ypuh schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 20:43:
[...]

Belangrijkste functie van de B-schroef is dat je bovenste pulley nooit de cassette raakt. Ook niet als je ketting knapt en de derailleur terugschiet je cassette in, de rest kun je wel raden wat er gebeurd. Hetzelfde geldt voor limiet-schroeven. Te dicht op de cassette beïnvloed je schakelprestaties, maar te ver naar buiten en je ketting kan tussen frame-cassette of (erger) cassette-spaken vallen, of tijdens een valpartij je cassette in de spaken duwen.

Kortom; het zijn schroeven waarmee je schade simpel/effectief kunt voorkomen, niet per se om je schakelprestaties te bevorderen. Je schakelprestaties kunnen er wel onder lijden als je het niet goed doet (bovenste pulley te ver weg van de cassette, of limiet schroeven te ver naar binnen).

Zou je B schroef dus ook afstellen zonder ketting/spanning. Eenmaal een ketting gemonteerd komt het wieltje automatisch verder van de kransjes af.
Klinkt heel logisch!

Gebruik jij ook twee verschillende cassettes? Bv. één voor NL en één voor de bergen?

Pas je de B-schroef dan ook aan bij wisselen van cassette?

Ik gebruik een 12-25 in NL en een 11-30 voor de bergen. Ik was dus de B-schroef instelling aan het doen, met de ketting erop. Zit dus ongeveer 5 mm van de tandwielen af, maar dus afgesteld met de derailleur op spanning.

Zal daar van de week weer naar kijken en afstellen zonder ketting.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• Ypuh
Wissel ook af en toe tussen berg en polderverzet, maar pas dan niets aan nee. Bij mijn derailleur is er wel voldoende speling voor beide, en liever iets te ruim dan tot op de millimeter dichtbij (ook al schakelt dat wel iets beter). Het ligt ook wel een beetje aan je derailleur/kooi/frame/achterpad, een lange kooi derailleur zit vaak wat meer ruimte tussen dan een korte. Derailleurs (bijv. direct mount/shadow) verschillen ook een klein beetje.

5mm speling met ketting gemonteerd klinkt als geen speling zonder ketting(?) Volgens mij wordt iets van 8-10mm aangeraden zonder ketting, dan heb je de mooiste kettingloop en loopt er niets aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 22-08-2021 22:03 ]

• kwiebus
  • Laatst online: 01:19
[...]
Ik mis ook de 16 op mijn 11-30 cassette. Bij 15 moet ik vaak net een te lage en bij 17 net een te hoge cadans trappen. Ik ga deze dan ook vervangen door een 11-25 cassette.

Gisteren heb ik na meer dan een jaar voor het eerst lek gereden op mijn Schwalbe One TLE tubeless banden. Ik had het zelf niet in de gaten aangezien het mijn achterband betrof, maar ik werd er op geattendeerd door degene die achter mij reed. Na enkele minuten het lek op de grond te hebben gedrukt was deze gesealed. De bandenspanning was ook nog voldoende om meteen mijn weg te kunnen vervolgen. Ik had wel wat viezigheid op mijn frame maar dat was na thuiskomst met een vochtig doekje eenvoudig te verwijderen.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Maar..maar.. tubeless kan niet lek toch? :De

Even serieus....dit hier beschrijft voor mij de voordelen, ook voor op de racefiets.

• Galois

Galois

1811 - 1832

kwiebus schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 22:52:
[...]

Ik mis ook de 16 op mijn 11-30 cassette. Bij 15 moet ik vaak net een te lage en bij 17 net een te hoge cadans trappen. Ik ga deze dan ook vervangen door een 11-25 cassette.

Gisteren heb ik na meer dan een jaar voor het eerst lek gereden op mijn Schwalbe One TLE tubeless banden. Ik had het zelf niet in de gaten aangezien het mijn achterband betrof, maar ik werd er op geattendeerd door degene die achter mij reed. Na enkele minuten het lek op de grond te hebben gedrukt was deze gesealed. De bandenspanning was ook nog voldoende om meteen mijn weg te kunnen vervolgen. Ik had wel wat viezigheid op mijn frame maar dat was na thuiskomst met een vochtig doekje eenvoudig te verwijderen.
Gaatje was dus net te groot om goed te dichten door de sealant? Weet je waardoor je lek reed?

Ik heb een paar maanden geleden ook lek gereden met tubeless (GP5000). Waarschijnlijk door een scherp steentje oid en de sealant kreeg het ook niet goed dicht. Dan leek het weer dicht, maar na oppompen werd door de druk de afdichting door de sealant er weer uit gedrukt.

Nieuwe buitenband dus, ondanks dat het gaatje op zich wel meeviel. Ik denk dat ik er met een binnenband probleemloos nog vele km mee had kunnen fietsen.

• Ramon 73
McMiGHtY schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:14:

Even serieus....dit hier beschrijft voor mij de voordelen, ook voor op de racefiets.
Tubeless dat lek gaat kán de grootste ellende opleveren.....sealant overal, doorntjes die er al langer in zitten en de net nieuw geplaatste biba lek prikken. Lastiger erop leggen onderweg.
Ik zie het voordeel nog niet voor de racert (ATB wel), met latex biba rij ik net zo comfortabel en al zeker 2 jaar geen lek gehad. Terwijl ik de GP5000 toch tot de koordlaag door rijd.

• Ypuh
McMiGHtY schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:14:

In die enkele minuten had je ook gewoon een binnenbandje kunnen vervangen en niet met een half slappe verder hoeven rijden :?

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-01 09:08
Galois schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:35:
[...]

Gaatje was dus net te groot om goed te dichten door de sealant? Weet je waardoor je lek reed?

Ik heb een paar maanden geleden ook lek gereden met tubeless (GP5000). Waarschijnlijk door een scherp steentje oid en de sealant kreeg het ook niet goed dicht. Dan leek het weer dicht, maar na oppompen werd door de druk de afdichting door de sealant er weer uit gedrukt.

Nieuwe buitenband dus, ondanks dat het gaatje op zich wel meeviel. Ik denk dat ik er met een binnenband probleemloos nog vele km mee had kunnen fietsen.
Daar zijn reparatie setjes voor die je aan de binnenkant van de BuBa plakt om de band weer goed dicht te maken...

https://www.strava.com/athletes/5891551

• mhr-zip
Ypuh schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:38:
[...]

In die enkele minuten had je ook gewoon een binnenbandje kunnen vervangen en niet met een half slappe verder hoeven rijden :?
1. Had je een plug bij je?

Tubeless discussie op maandagmorgen.

Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/tyqcJoNjNv0Fq/source.gif?cid=790b7611a130bdec77999477c03dc3ef9157d02151935c53&rid=source.gif&ct=g

[ Voor 23% gewijzigd door mhr-zip op 23-08-2021 08:54 ]

• ElGreco
Ypuh schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 08:38:
[...]

Ik rijd ook niet graag rond met een halve slappe.

www.vanspeykwheels.nl

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:13
ElGreco schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 09:18:
[...]

Ik rijd ook niet graag rond met een halve slappe.
Bij heel lange ritjes heb ik er wel eens last van gehad...

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-01 10:34
Ik had zaterdag ook wat leuks, ik was onderweg naar huis en tussen Meerkerk en Vianen langs het kanaal ligt een mooi stuk fietspad, waar heel af en toe eens een auto op rijdt. Daar reed een busje van DPD met zijn alarmlichten aan. Die stopt aan het einde van het pad waar het aansluit op een andere weg. Maar het was totaal onduidelijk of hij nu stopte om te stoppen of dat hij aan het kijken was of er verkeer aan kwam.
Al snel bleek het duidelijk dat hij gestopt was. Een wat oudere vrouw op een stadsfiets voor mij hoorde ik ook al klagen en die ging door het gras met diepe gaten. Niet echt een fijne plek om door het gras te moeten gaan.

Ik zette mijn fiets even naast het busje en toevallig had hij zijn raam open. Ik hing dus even aan zijn auto en zei uitermate vriendelijk (hier is geen woord van gelogen, ik was echt mega vriendelijk) : misschien is het wat handiger als je hier niet stopt, want je blokkeert de hele boel.. en die gast gaat toch uit zijn plaat.. "jullie wielrenners denken dat jullie de hele wereld bezitten, wat denk je wel niet".. nog een poging gedaan om vriendelijk uit te leggen dat hij alles blokkeert, maar de jongeman ging weer uit zijn plaat "blijf met je poten van mijn wagen af", en dat nog een paar keer roepen met daarbij aggresieve bewegingen..

uiteindelijk maar door hetzelfde gras gegaan waar die dame ook doorheen ging en kon alleen maar mijn hoofd schudden. Hij zal wel niet zijn dag gehad hebben. :|

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17:00
Tsja, ik zou er ook niet blij van worden als iemand aan mij wagen gaat hangen

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Foto maken van z'n kenteken en van de complete situatie, klacht indienen bij de gemeente en bij de DPD. Met die gasten moet je helemaal niet in discussie gaan. DPD kan bij niet veel goed doen nadat ze:

- Uw pakketje is afgeleverd bericht krijgen.
Toevallig kwam ik net thuis en zag hem staan, dus ik kijk snel in m'n postbus om te zien waar het kaartje ligt op welk nummer die afgeleverd is. (Niemand thuis)

Geen briefje..ik zag hem nog,,dus even heen "eeuh..ja bij de buurman", nou die lag dus gewoon voor de deur (Pakketwaarde 100euro)

- *tring* DPD, pakketje..ik gooi hem in de lift

En meer van dat soort acties, dus wat mij betreft mogen al die gasten iets krijgen zeg maar..

• Kluus
  • Laatst online: 21:17

Kluus

Gang is alles

@McMiGHtY Hier ook al, als ik hier zie dat DPD de vervoerder is weet ik al dat ik de volgende dag kan gaan zoeken in de buurt. Volgens mij doen die alleen niet veel aan klachtenafhandeling helaas.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

In dit geval kun je de gemeente inschakelen..denk ik dan maar.

En als ik het zo lees is kun je hier zelfs een:

"iemand in gevaar brengen" van maken met het door het gras dwingen van fietsers in voetgangers..

Stel dat je daar staat terwijl je in een rolstoel zit..of een bakfiets met een paar kids erin..

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:02
Dit is een groeiend probleem wat nog veel groter gaat worden.

De nieuwe e-commerce economie is volledig gebouwd op zo snel mogelijk (losse) pakketjes krijgen. Als je 5 kledingstukken besteld bij Zalando kun je gerust 5 losse pakketjes krijgen. Hetzelfde voor supermarkt bestellingen en de '10 minuten supermarkt jongens' (Gorillas, Getir, etc).

Dat alles zorgt voor een enorme toename van bezorgers op de weg & fiets. Vaak niet goed betaald, vaak strikte deadlines/targets. Kortom, als je zo'n bezorgdienst ziet, weet je eigenlijk al dat er een grote kans dat er een opgefokte gast (of dame #genderneutraal) in zit.

Ik zou er ver vandaan blijven, voor je het weet lig je onder die auto.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:40
Oppassen met zulke mensen aan te spreken ;

https://www.ad.nl/binnenl...ak-op-rijgedrag~afac1f8b/
De 19-jarige pakketbezorger Tarik O. uit Woerden is twee keer over de man heengereden die hem vorig jaar in Wijchen aansprak op zijn rijgedrag. O. reed het 42-jarige slachtoffer aan, hij werd een stuk meegesleurd op de motorkap. Toen hij onder de auto terechtkwam, zou de pakketbezorger de bus in z’n achteruit hebben gezet en nogmaals over de man heen zijn gereden. Het slachtoffer overleed op straat, voor de ogen van zijn vrouw.

[ Voor 58% gewijzigd door DDX op 23-08-2021 10:15 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

• DieAnder
Oppassen met het AD lezen

• ElGreco
McMiGHtY schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:04:
En meer van dat soort acties, dus wat mij betreft mogen al die gasten iets krijgen zeg maar..
Zonder het op te willen nemen voor ze want ik erger mij ook aan de bezorgers. Heb ze helaas wel nodig.

Over iets krijgen gesproken. Misschien moeten ze iets meer geld krijgen. Klinkt raar, maar die gasten verdienen bijna niets met die schijnheilige zzp constructies. Ieder adres 10 sec langer staan of 10 sec langer zoeken naar een geschikt plek om te stoppen, betekent dat ze niet voor het eten thuis zijn en dat ze nog minder geld overhouden.

Die chauffeurs aanspreken en of beboeten is symptoombestrijding en niet aanpakken van het echte probleem.

Nogmaals. Dit praat hun hufterige gedrag niet goed.

www.vanspeykwheels.nl

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Eens...en wat al genoemd werd, we zijn er zelf debet aan dat er zoveel zijn.
maar het verschil tussen een gast van de DPD en die van PostNL of DHL..is bij mij wel erg groot (qua gedrag en benaderbaarheid).

• Ypuh
Wat mij betreft gooien ze de prijzen voor pakketbezorging omhoog. Ik vind hun diensten relatief goedkoop voor het gemak dat ze je bezorgen en het voordeel dat je behaald door online te shoppen. Die lui mogen wat mij betreft best beloond worden voor hun dankbare werk.

Anderzijds als het leven van postbezorger je niet bevalt; zoek lekker een andere baan en val je klanten/medeweggebruikers niet lastig. Het is niet ons probleem dat jouw baas te weinig betaald, richt je frustraties dan ook op de personen die er iets mee kunnen.

Ervaringen met PostNL en DHL zijn prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 23-08-2021 10:37 ]

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-01 10:34
En wij wielrenners zijn ook zeker niet heilig, ook wij hebben een slechte naam. Of dat helemaal terecht is dat verschilt helemaal per persoon. Alleen hoop je dat als je iemand gewoon vriendelijk aanspreekt dat iemand reageert in de zin van "ow, sorry dat had ik helemaal niet door, ik zal de auto even verplaatsen".
Maar ook dit gaat wel mis als er wielrenners worden aangesproken op hun slechte gedrag... net zoals er ook heel veel goede pakketbezorgers zijn, zijn het vooral de slechte verhalen die aan de oppervlakte komen. Net zoals met wielrennen. :-(

• ElGreco
McMiGHtY schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:26:
Eens...en wat al genoemd werd, we zijn er zelf debet aan dat er zoveel zijn.
maar het verschil tussen een gast van de DPD en die van PostNL of DHL..is bij mij wel erg groot (qua gedrag en benaderbaarheid).
Dit is meer per persoon afhankelijk dan het bedrijf.

De ene gast van GLS kan ik wel afschieten. De andere die ons straat doet is een prima vent.

DHL en PostNL idem.

www.vanspeykwheels.nl

• rolandos582
Voor GLS heb ik altijd dezelfde ouwe vent, prima wel. Komt ook altijd om dezelfde tijd.

Met de rest heb ik eigenlijk ook amper problemen, alleen PostNL maakt er wel een zootje van. Helemaal als ze bij de buren moeten zijn in hetzelfde portiek. Dan leveren ze daar een pakket af en ben ik niet thuis en gaat hij naar servicepunt. Leg hem dan gewoon bij de buren. Overigens heb ik dan geen bel gehad ofzo.

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-01 09:51
Verkeerde topic jongens, hiervoor is de ''problemen met je pakketbezorger'' topic al

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
BartNL schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 21:44:
[...]

wat mij betreft een vergezocht verhaal. Ten tijde van de Philips CRT televisies gingen die dingen nog defect voordat je ze verving. Tegenwoordig verandert de markt zo snel dat werkende apparaten afgedankt worden. Daar werk ik zelf helaas ook aan mee O-)
Volgens mij is het een bekend broodje aap-verhaal. Het voldoet in ieder geval aan de broodje aap-definitie: het verhaal komt altijd uit derde hand en kan op geen enkele wijze geverifieerd worden. "Ik sprak iemand die een kennis heeft, die.... [insert opmerkelijk verhaal dat waar had kúnnen zijn] ".
Ik denk eerder dat de nieuwigheden in de tv's en soortgelijke apparatuur elkaar zo snel opvolgen dat de consument het nieuwste van het nieuwste wil en helemaal niet lang wil doen met het apparaat. En dat geldt -wellicht in iets mindere mate- óók voor racefietsen, om weer on topic te komen :*)

• mhr-zip
Ypuh schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 10:31:
Wat mij betreft gooien ze de prijzen voor pakketbezorging omhoog.
Ligt er aan wat je onder "bezorging" verstaat.

Bij Decathlon is ophalen bij pakketpunt goedkoper dan thuis laten bezorgen, dat vind ik wel een goede ontwikkeling.

Ik koop online om tal van redenen, maar ik haal het vaak liever nog op dan dat ik het thuis laat bezorgen (door thuiswerken ben ik nu wel extreem veel thuis, maar daarvoor niet).

Daarnaast is het voor bedrijven als bol.com vaak goedkoper om alles los te versturen ipv. te groeperen. Dat is ook een beetje een perverse prikkel.

• rolandos582
Als jullie een FTP test buiten doen, halen jullie je zadeltasje er dan ook af om gewicht te besparen?

En 1 bidon ipv 2 bidons?

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik huur altijd de wielerbaan hier aan de rand van de stad af.

• Bacchus
  • Laatst online: 08-01 15:13
nomar109 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 11:30:
[...]
Ik denk eerder dat de nieuwigheden in de tv's en soortgelijke apparatuur elkaar zo snel opvolgen dat de consument het nieuwste van het nieuwste wil en helemaal niet lang wil doen met het apparaat. En dat geldt -wellicht in iets mindere mate- óók voor racefietsen, om weer on topic te komen :*)
Ik denk dat dat voor racefietsen nog meer geldt: Want wat is er voor de consument essentieel beter aan racefietsen vandaag de dag ten opzichte van die van begin jaren negentig? Veiliger, duurzamer, voordeliger in onderhoud, makkelijker in gebruik, effectiever trainen? Allemaal hooguit marginaal.

• rolandos582
McMiGHtY schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:02:
Ik huur altijd de wielerbaan hier aan de rand van de stad af.
Hoeveel watt behaal je daar extra door? Misschien moet ik dat ook maar eens doen

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:18

Phydomir

Dennis

rolandos582 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:00:
Als jullie een FTP test buiten doen, halen jullie je zadeltasje er dan ook af om gewicht te besparen?

En 1 bidon ipv 2 bidons?
Watts zijn watts. Boeit dus allemaal niet. Je gaat alleen minder snel (bult op).

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:40

En 1 bidon ipv 2 bidons?
Huh, wat ?
Want als je gewicht bespaart is je ftp hoger :?

https://www.strava.com/athletes/2323035

• rolandos582
DDX schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:07:
[...]

Huh, wat ?
Want als je gewicht bespaart is je ftp hoger :?
Bergop wil je zo weinig mogelijk gewicht lijkt me, dan trapt het wat lichter en kun je dus harder omhoog.

Zal ook wel eens gevoelsdingetje zijn O-)

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:02
rolandos582 schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:12:
[...]

Bergop wil je zo weinig mogelijk gewicht lijkt me, dan trapt het wat lichter en kun je dus harder omhoog.

Zal ook wel eens gevoelsdingetje zijn O-)
Je gaat misschien harder omhoog zonder die paar gram in je zadeltasje, maar denk je dat je dan ook weer watt trapt? ;).

Ps voor iedereen wie het leuk vindt om na te denken hoe je beter wordt:
https://www.liveslowridefast.com/beter-worden-podcast

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08-01 11:38

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

En 1 bidon ipv 2 bidons?
Ik plaats een holleeder windscherm op mijn fiets voor meer weerstand

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-01 21:37
Iemand nog een ongebruikte kortingscode van Futurumshop liggen?

• mhr-zip

En 1 bidon ipv 2 bidons?
Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/s239QJIh56sRW/giphy.gif?cid=ecf05e4723nlwv6t9n6pe1lax2dwmrsr6a1hkksztdps2aei&rid=giphy.gif&ct=g

• mhr-zip
Noxa schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:31:
Iemand nog een ongebruikte kortingscode van Futurumshop liggen?
Vanaf 100 of 125?

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-01 21:37
125 gaat me wel lukken.

• mhr-zip
Ik stuur ff PM.

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

En 1 bidon ipv 2 bidons?
Ik neem aan dat je niet serieus bent?

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-01 15:41

En 1 bidon ipv 2 bidons?
Ik haal alles van mijn fiets wat ik niet nodig heb. Hier is de dijk een mooie, dat is allemaal recht en vlak, dus shifters er gewoon even af, gewoon gelijk op hoogste verzet zetten en gaan! Remmen is angst.

Nee ik heb nooit een FTP test gedaan. :+

Verder hier niet veel kunnen fietsen laatste tijd. Eerst (mogelijke, want het is nooit duidelijk) bijwerkingen van een vaccin, en daarna 2 verstandkiezen laten trekken. Ik had zo'n prachtige voorbereiding voor mijn jaarlijkse ritjes-weekend met vrienden, maar nu is het bierbuik voorop. Nog 2 weken te gaan.

[ Voor 23% gewijzigd door Raznov op 23-08-2021 13:58 ]

Strava & Untappd - Do not combine!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
Ik fiets met kinderen voor en achter op voor extra weerstand. En dan viaduct training. Lekker man.

• ElGreco
Een fietskar achterop met twee kinderen erin en de flap open zodat er 0 aero effect ontstaat, strandtas erbij en je eigen Hawaai zwembroek aan de vlaggenstok hangen zodat het in de wind droogt. Dat schiet ook al aardig op.

[ Voor 33% gewijzigd door ElGreco op 23-08-2021 15:04 ]

www.vanspeykwheels.nl

• Bacchus
  • Laatst online: 08-01 15:13
Raznov schreef op maandag 23 augustus 2021 @ 13:55:
[...]
Ik haal alles van mijn fiets wat ik niet nodig heb. Hier is de dijk een mooie, dat is allemaal recht en vlak, dus shifters er gewoon even af, gewoon gelijk op hoogste verzet zetten en gaan! Remmen is angst.
Gewoon met de baanfiets dus eigenlijk? :)
Pagina: 1 ... 338 ... 700 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).