lucht dicht heeft vrij weinig met tubeless te maken, daar heb je hoe dan ook tape voor nodig, tenzij je bijzondere velgen hebt met interne nippels.Kluus schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:20:
[...]
Nee klopt, maar die humps zorgen er naast het voorkomen van burps ook voor dat de band beter in de zijkanten blijft zitten waarna deze na eenmaal geplopt te zijn weer leeg loopt is mijn ervaring met andere wielen. Overigens heb ik juist begrepen dat Tubeless Ready alleen betekend dat ze af-fabriek luchtdicht zijn en dat ze aan de ertro standaarden voldoen, daarom geven merken die wel wat extra's doen (zoals mn de humps) het soms een andere naam (campa/fulcrum noemen dit bijvoorbeeld "2-way-fit). Dit plaatje van Schwalbe heb ik wel eens gebruikt om te kijken of velgen tubeless (te maken) zijn voor hooked design en daarin staat dat de humps inderdaad optioneel zijn:
[Afbeelding]
Ik ben het er mee eens dat het niet uit maakt met het initieel tubeless monteren van de band, hoe moeilijk/makkelijk dat gaat heeft meer te maken met de tightness.
Losse velgen worden ook niet getaped geleverd, dat is een beetje lastig met inspaken
Het komt volgens mij neer op iets strakkere toleranties + wat design aanpassingen om de boel makkelijker/beter te maken (velgbed profiel). Als ze hier iets bewust anders hebben gedaan, kunnen ze er een labeltje op plakken.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y7S3bpTIGsmJktyxmKhCq4mX.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bhE3dJdTh3yVMTSfJ8jnapFC.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/gxvLCZDi7frXTz53VoAsRqNA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NcutGII3QMfmqxYACSZHVJtk.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9AMyInMdIY5VFFpRhDYA1kr0.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/vSj2erRAIq83gDsMKdnsSdgn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UNskfiEWi3KjuA72EouS4JVa.jpg?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/19pGY9GLc9HA3h4pLqqUNuiE.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/83PxCfPYWsu7uY99qOhvrsw5.jpg?f=fotoalbum_large)