Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 330 ... 700 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:11
Kluus schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:20:
[...]

Nee klopt, maar die humps zorgen er naast het voorkomen van burps ook voor dat de band beter in de zijkanten blijft zitten waarna deze na eenmaal geplopt te zijn weer leeg loopt is mijn ervaring met andere wielen. Overigens heb ik juist begrepen dat Tubeless Ready alleen betekend dat ze af-fabriek luchtdicht zijn en dat ze aan de ertro standaarden voldoen, daarom geven merken die wel wat extra's doen (zoals mn de humps) het soms een andere naam (campa/fulcrum noemen dit bijvoorbeeld "2-way-fit). Dit plaatje van Schwalbe heb ik wel eens gebruikt om te kijken of velgen tubeless (te maken) zijn voor hooked design en daarin staat dat de humps inderdaad optioneel zijn:

[Afbeelding]

Ik ben het er mee eens dat het niet uit maakt met het initieel tubeless monteren van de band, hoe moeilijk/makkelijk dat gaat heeft meer te maken met de tightness.
lucht dicht heeft vrij weinig met tubeless te maken, daar heb je hoe dan ook tape voor nodig, tenzij je bijzondere velgen hebt met interne nippels.
Losse velgen worden ook niet getaped geleverd, dat is een beetje lastig met inspaken :)
Het komt volgens mij neer op iets strakkere toleranties + wat design aanpassingen om de boel makkelijker/beter te maken (velgbed profiel). Als ze hier iets bewust anders hebben gedaan, kunnen ze er een labeltje op plakken.

Strava

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-01 09:11
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xw9EbrO3pMtwTJukT2HOPbTJ6-k=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y7S3bpTIGsmJktyxmKhCq4mX.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oLw5tRcQ_guV6iQ4KbCFFq-JdZc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bhE3dJdTh3yVMTSfJ8jnapFC.jpg?f=user_large

Tsja dit is een beetje standaard tubeless ready rim. Werkt overigens prima, volgens mij geld dat wel voor de meeste velgen. Gewoon zorgen dat je een goede tape hebt (of even nieuwe erop legt) en goed ventiel + nieuwe band. Dan kom je al een heel end, als je kapotte/oude ventiel lint of een band gaat hergebruiken word het al minder/moeilijker.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:20

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:29:
[...]

lucht dicht heeft vrij weinig met tubeless te maken, daar heb je hoe dan ook tape voor nodig, tenzij je bijzondere velgen hebt met interne nippels.
Losse velgen worden ook niet getaped geleverd, dat is een beetje lastig met inspaken :)
Het komt volgens mij neer op iets strakkere toleranties + wat design aanpassingen om de boel makkelijker/beter te maken (velgbed profiel). Als ze hier iets bewust anders hebben gedaan, kunnen ze er een labeltje op plakken.
In het geval van aluminium velgen kan het ook gaan om hoe luchtdicht ze de lasnaden hebben gemaakt (maar ook die worden uiteindelijk afgedekt door de band/tape als je het goed doet natuurlijk). Zie bijvoorbeeld https://www.fulcrumwheels...ls-technologies/2-way-fit wat dus volgens de specificatie van fulcrum/campa gaat en waarbij je vaak verder geen tape nodig hebt omdat deze velgen een gesloten velgbed hebben (maar geen interne spaken).

Anyway het komt er op neer dat mijn non-2-way-fit fulcrum Wind 40C's (over TL-readyness doet fulcrum/campa verder geen uitspraken, het voldoet aan hun eigen 2-way-fit design of niet) veel makkelijker tubeless te maken waren (fietspomp) dan de "TLR" Zipp 303's dus beter, misschien(?) maar die strakkere toleranties en "makkelijker" kan je dus met een korreltje zout nemen.

Edit: Het is trouwens niet mijn bedoeling om nu een hele tubeless discussie op te starten, ik heb al meerdere wielen probleemloos tubeless gemaakt en heb de meeste adviezen ook al wel toegepast. Het enige wat ik heb geconstateerd is dat ze Zipp's lastiger waren dan alle andere MTB, gravel en race wielen die ik tot nu toe heb gedaan waarbij er ook tussen zaten die niet officieel TLR waren. Wat @GerbenBK dus ook herkent. Overigens zijn de 303S wielen hookless toch zoals de andere nieuwe disc brake wielen van Zipp? Dat maakt het dan wel weer een andere velg met een hele andere fit dan mijn velgrem versie die nog ouderwets hooked is.

Hierbij wil ik nog wel de sidenote maken dat het voor een specifieke band (die ik op beide wielen heb geprobeert) lastiger was dan de andere, dus het kan ook zijn dat ik net een rotband te pakken had.

[ Voor 24% gewijzigd door Kluus op 02-08-2021 10:20 ]

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 00:40
Kluus schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:46:
[...]
Overigens zijn de 303S wielen hookless toch zoals de andere nieuwe disc brake wielen van Zipp? Dat maakt het dan wel weer een andere velg met een hele andere fit dan mijn velgrem versie die nog ouderwets hooked is.

Hierbij wil ik nog wel de sidenote maken dat het voor een specifieke band (die ik op beide wielen heb geprobeert) lastiger was dan de andere, dus het kan ook zijn dat ik net een rotband te pakken had.
Yes deze zijn idd hookless. Bij de WTB riddlers die ik er hiervoor op had liggen kwam ik dit niet tegen. Dus wellicht zit het in de Schwalbes...

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:02

Crazy D

I think we should take a look.

Grin schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 22:39:
[...]

Dat 'double-edged sword' is m.i. alleen van toepassing als het geen goede bike fitter is.
Bij een goede bike fitter maakt het niet uit wat hij verkoopt of waar hij ambassadeur van is. Hij zal je dat alleen aanbevelen wanneer het voor jou past en hij er een goed verhaal bij heeft. En daarbij is zijn assortiment zo opgebouwd dat hij alleen producten verkoopt waar hij achter staat. Zo heeft Bikefit James (van mijn link hieronder) alleen schoenen van XXX pond en duurder (ik dacht 200, weet ik niet meer zeker). Puur omdat hij vindt dat goedkopere schoenen het geld niet waard zijn; geen stijve zool, etc.
Maar kun jij bepalen of een bike fitter een goede is? Dat kun je niet aan de kleur van zijn ogen zien, z'n verhaal zal uiteraard mooi zijn. En recensies op internet weten we allemaal van, dat je dat net zo goed niet kunt lezen. Dus, je gaat ergens heen, wat goed klinkt, en hoopt dat je eerlijk advies krijgt. En idd, als dat advies eerlijk is en je hebt dat zadel nodig is dat top. Als het advies niet eerlijk is weet je dat alleen als je echt slechter erdoor zit. Maar als het minimaal gelijk is, zal je in je hoofd nog steeds overtuigd zijn dat het beter was want je hebt er tenslotte voor betaald.

Een _goede_ bikefitter zal idd alleen spullen adviseren/verkopen waar jij beter van wordt. Dat is absoluut waar.

Exact expert nodig?

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:37
Even een noodkreet vanuit mijn kant. We gaan op vakantie naar Argelès-sur-mer en ik ben van plan de racefiets mee te nemen om de uitlopers van de Pyreneeën in te duiken. Nu kwam ik er achter dat er een andere Argelès is (-Gazost) dieper in de Pyreneeën. Ik had een ietswat grote mond en nu wil de vrouw dus aansluitend 2 nachten daar boeken. Daaruit voortvloeiend moet ik de Tourmalet over. Is dat te doen als avg. wielertoerist met een kilootje meer? Mijn bak is nu een compact (34-50) met een 11-28 cassette. :+

De wijzen komen uit het Oosten!

• GerbenBK
NoepZor schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 11:48:
Even een noodkreet vanuit mijn kant. We gaan op vakantie naar Argelès-sur-mer en ik ben van plan de racefiets mee te nemen om de uitlopers van de Pyreneeën in te duiken. Nu kwam ik er achter dat er een andere Argelès is (-Gazost) dieper in de Pyreneeën. Ik had een ietswat grote mond en nu wil de vrouw dus aansluitend 2 nachten daar boeken. Daaruit voortvloeiend moet ik de Tourmalet over. Is dat te doen als avg. wielertoerist met een kilootje meer? Mijn bak is nu een compact (34-50) met een 11-28 cassette. :+
Tuurlijk is dat mogelijk! :) Alleen afhankelijk van je fitheid hoeveel pijn het gaat doen. Persoonlijk zou ik liever een 30 (of 32) achter monteren maar met een 28 moet het ook wel lukken.

• Niconing
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02:53
Dat moet lukken zeker als je geregeld fietst. Het zal niet snel gaan maar met af en toe stoppen en genieten van het uitzicht kom je zeker boven. Aantal jaar terug met een stelletje leerlingen van 16-17 de tourmalet gedaan voor het goede doel. Onze stelregel was wanneer je voorafgaand 750 km gefietst hebt dan kom je met een glimlach boven. Ze hebben het allemaal gered.

• NoepZor
Niconing schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:04:
[...]

Dat moet lukken zeker als je geregeld fietst. Het zal niet snel gaan maar met af en toe stoppen en genieten van het uitzicht kom je zeker boven. Aantal jaar terug met een stelletje leerlingen van 16-17 de tourmalet gedaan voor het goede doel. Onze stelregel was wanneer je voorafgaand 750 km gefietst hebt dan kom je met een glimlach boven. Ze hebben het allemaal gered.
Dat valt nog mee dan, ik heb nooit een grote col gereden, alleen maar "klein werk" zoals zuid Limburg en Tecklenburg (Teutoburgerwald). Zit al wel ruim boven de 750km.

Iemand ervaring met afdalen aan de andere kant (richting Bagnères-de-Bigorre) en via daar terug naar Argelès-Gazost vs. omdraaien en via Luz-Saint-Sauveur terug? Laatstgenoemde scheelt wel 25km. Maar ik kan slecht inschatten hoe slopend en lang de klim is en of die 25km extra wegtrappen nog "prettig" gaat :+

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Een 11-28 achter kan wel echt te klein zijn afhankelijk van hoeveel 'kilootje meer' is en hoeveel je normaliter fietst. De Tourmalet is wat dat betreft een lastige klim om met een te zwaar verzet te doen, want je hebt nergens echt rust. Het is een lang stuk omhoog met een aardige hellingspercentage.

Het is zeker wel te doen, maar je zal zelf moeten afwegen of je 'kilootje meer' en fietsfitheid genoeg zal zijn voor 18km met 11% achter elkaar omhoog.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@NoepZor dat is wel top van je vrouw, prachtig fietsen daar! Twee jaar geleden de Marmotte Pyrenees gereden startend vanuit Argeles-Gazost, dan ga je de Tourmalet over, maak je aan de andere kant een rondje met de Hourquette de Ancizan, Col d’Aspin, terug over de Tourmalette en dan de Hautacam als toetje. Dus 1x Tourmalette moet te doen zijn denk ik… O-)

Kan je meer dagen fietsen? Want er is nog zo veel moois daar (mooier dan de Tourmalette eigenlijk, maarja die “moet” je nu eenmaal gedaan hebben, dat snap ik…) Echte aanrader en verkeersluwe onbekende klim is de Cirque du Troumouse, die komt uit in een prachtig indrukwekkend keteldal. Ik denk dat dat wel de mooiste klim is die ik ooit gedaan heb eigenlijk….

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:19
Overal valt wel boven te komen, ook met een kilotje meer. Zeker als je af en toe eens ergens stopt om te genieten van het uitzicht is het allemaal niet zo spannend. Pijn doen zal het zeker maar goed dat merk je achteraf niet meer ;)

Hopelijk heb je meer zicht dan mij een aantal jaren geleden toen het nogal mistig was.

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-01 10:14
Kluus schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:34:
@NoepZor dat is wel top van je vrouw, prachtig fietsen daar! Twee jaar geleden de Marmotte Pyrenees gereden startend vanuit Argeles-Gazost, dan ga je de Tourmalet over, maak je aan de andere kant een rondje met de Hourquette de Ancizan, Col d’Aspin, terug over de Tourmalette en dan de Hautacam als toetje. Dus 1x Tourmalette moet te doen zijn denk ik… O-)

Kan je meer dagen fietsen? Want er is nog zo veel moois daar (mooier dan de Tourmalette eigenlijk, maarja die “moet” je nu eenmaal gedaan hebben, dat snap ik…) Echte aanrader en verkeersluwe onbekende klim is de Cirque du Troumouse, die komt uit in een prachtig indrukwekkend keteldal. Ik denk dat dat wel de mooiste klim is die ik ooit gedaan heb eigenlijk….
Cirque du Troumouse moet je zeker doen als je daar bent. Schitterende klim. Je kan - als je een enkele klim te weinig vindt - aansluitend Luz Ardiden ook nog meepakken.

Read the code, write the code, be the code!

• GerbenBK
wackmaniac schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:52:
[...]

Cirque du Troumouse moet je zeker doen als je daar bent. Schitterende klim. Je kan - als je een enkele klim te weinig vindt - aansluitend Luz Ardiden ook nog meepakken.
Of Cirque du Troumouse combineren met de Col de Tentes....en dan nog Luz Ardiden op :9 Zoveel moois daar, opties te over!

Foto's uit 2018:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePujqFoGwLS-VMRyfc3fYimnqog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gxvLCZDi7frXTz53VoAsRqNA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BR5v7H1kBPND7A8CSJLsGc4GjOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NcutGII3QMfmqxYACSZHVJtk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door GerbenBK op 02-08-2021 13:09 ]

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
la_fusion schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:36:
Overal valt wel boven te komen, ook met een kilotje meer. Zeker als je af en toe eens ergens stopt om te genieten van het uitzicht is het allemaal niet zo spannend. Pijn doen zal het zeker maar goed dat merk je achteraf niet meer ;)

Hopelijk heb je meer zicht dan mij een aantal jaren geleden toen het nogal mistig was.
Pijn is fijn, maar als de pijn in je knie gaat zitten dan zul je toch je tocht naar boven moeten heroverwegen.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Kluus schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:32:
Bij het afstellen van de remmen viel me toevallig op dat er wat speling zit op de buitenste arm van mijn Ultegra 6800 remhoef voor. Als ik heb vast pak bij de quick release kan ik de arm een klein beetje "wiebelen" (achter lukt dit ook wel een beetje maar minder duidelijk voelbaar dan voor). Ik heb de hele remhoef er al af gehad om de moertjes van het scharnierpunt te controleren maar die lijken gewoon vast te zitten... Iemand enig idee of dit normale slijtage is en of ik me er "druk" om moet maken?
Inmiddels waren de nieuwe remhoeven binnen en zijn ze ook al gemonteerd op de fiets. Gelukkig zijn de afstelbusjes tussen 6800 en R8000 gelijk dus ik heb niet de kabel hoeven vervangen en kon deze met afstelbusje en al op de nieuwe remmen monteren (het krimpeindje past daar niet doorheen en mijn kabeleindjes zijn te kort om een stuk af te knippen en een nieuw eindje te plaatsen ;)).

De zwartere remhoeven staan wel een stuk mooier bij mijn fiets en ik vind het ontwerp ook mooier dus alleen daarvoor was het het op zich al waard. De oude remhoeven klinken bijzonder zanderig als ik ze nu handmatig inknijp dus ik denk dat de lagertjes/glijbusjes helemaal gaar zijn wat de speling wellicht ook weer verklaart. Ik haal die dingen nog wel een keer uit elkaar als ik zin heb ter lering en vermaak en om te zien of er nog iets aan te redden valt.

Straks maar eens een final afstel-rondje doen en als de zon nog een beetje wil gaan schijnen zal ik eens wat fototjes maken van het resultaat. :9

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-01 14:38
Jongens, ik ben nieuw op dit forum (althans nieuw dit deel van het forum), dus ik zal me eerst even voorstellen. Gerritt, 33 jaar. Fiets best wel redelijk wat in de loop der jaren. Fiets vooral alleen. Dat heeft er ook mee te maken dat het soms wat moeilijk plannen is met de vrienden. Maakt ook niet uit.
Op dit moment heb ik twee fietsen in mijn bezit; Giant TCR Advanced uit 2013 (denk ik) met een 105 groepset
Daarnaast een Giant XTC 1.5 LTD 27.5 uit 2015

Ik zag een discussie voorbij komen over een bikefit, opzicht zit mijn fiets prima en heb ik eigenlijk nergens echt last van. Ook niet bij langere tochten van 100km+. Maar ik heb wel het idee dat het misschien iets beter afgesteld kan worden en daarnaast heb ik een beetje degelijk advies nodig voor een TT fiets die ik wil gaan aanschaffen om mijn Triatlon een beetje beter vorm te gaan geven. Hebben mensen advies over waar je goed terecht kan en waar je minder goed terecht kan? Woon in de buurt van Den Bosch overigens.

Nickname KasPlantje.

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-01 08:40
@GerGio Ik denk dat je in dit topic weinig TT fietsers zal tegenkomen. Je zou kunnen kijken in het Triathlon topic, alleen is het daar momenteel wat rustiger.

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-01 14:38
EdwinW schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:14:
@GerGio Ik denk dat je in dit topic weinig TT fietsers zal tegenkomen. Je zou kunnen kijken in het Triathlon topic, alleen is het daar momenteel wat rustiger.
Daar is het altijd rustig, die zijn te druk met trainen denk ;)

Nickname KasPlantje.

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Voor de oude racefiets van m'n pa ben ik op zoek naar een goedkope nieuwe wielset. Het gaat om een Gazelle Demax, dit frame heeft vrij krappe toleranties als het aankomt op banddikte. Er passen maximaal 23mm bandjes in. De velgen mogen dus niet te breed zijn, max 22mm buitenbreedte denk ik en 15mm interne breedte? Heeft iemand een goede suggestie? Ik dacht aan de Campagnolo Calima bijvoorbeeld. Maar die is slecht leverbaar en is ook 17mm intern. Weet iemand of die set zal passen of heeft iemand een goede suggestie?

[ Voor 5% gewijzigd door cordonbleu op 02-08-2021 15:38 ]

• stokmeister
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 12-01 12:36
Hier een triatleet! Ik lees dit topic al een tijdje graag mee voor alle goeie tips. Uiteindelijk verschillen de fietsen niet zo veel, gewoon zitten/liggen en hard trappen 😉. Korte antwoord voor een bike fit, ga naar tri-pro in Hilversum!
Lange antwoord, ik ben bij meerdere geweest voor verschillende metingen maar de specifieke triathlon ervaring die ze bij tripro bezitten, ben ik nog niet eerder tegen gekomen. Een eerdere bike fit heb ik bijvoorbeeld gedaan bij sma Amersfoort.... De beste man is zelf tijdritrijder met heel veel ervaring, maar verstand van sleutelen heeft ie niet. Ook probeerde hij zijn houding op mij te projecteren, zonder rekening te houden met mijn klachten. Bij thuiskomst heb ik zelf maar alle bouten op juiste sterkte aangedraaid.
Zoals al eerder gezegd door anderen; wat meer geld investeren is meestal beter. Het is niet goedkoop maar dubbel en dwars waard.

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:43
cordonbleu schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:32:
Voor de oude racefiets van m'n pa ben ik op zoek naar een goedkope nieuwe wielset. Het gaat om een Gazelle Demax, dit frame heeft vrij krappe toleranties als het aankomt op banddikte. Er passen maximaal 23mm bandjes in. De velgen mogen dus niet te breed zijn, max 22mm buitenbreedte denk ik en 15mm interne breedte? Heeft iemand een goede suggestie? Ik dacht aan de Campagnolo Calima bijvoorbeeld. Maar die is slecht leverbaar en is ook 17mm intern. Weet iemand of die set zal passen of heeft iemand een goede suggestie?
Marktplaats zijn genoeg goedkope sets te vinden. Goed voor jou, goed voor het milieu.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 16:18
Even een noodkreet vanuit mijn kant. [-knip-] Is dat te doen als avg. wielertoerist met een kilootje meer? Mijn bak is nu een compact (34-50) met een 11-28 cassette. :+
Tsjah, lastig te zeggen. Wat is je algemene conditie en hoeveel is "een kilootje meer"?
Tourmalet zou ik met die kettingwielverhoudingen niet op willen (48jr/78kg/1m94/10.000km.jr).....met 34/28 zou ik heus wel fietsend boven komen, maar je wil ook wel eventjes je gemak nemen en rustig aan kunnen doen. Ik zou zeker een 11/32 of 11/34 achter zetten, dan heb je tenminste een beetje lucht voor steile plekken/tegenwind etc.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:12
cordonbleu schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:32:
Deze passen wel, heb de r500 op mijn oude gazelle. Wel al eens een lagertje versleten, maar wat beter onderhoud plegen van mijn kant had dit wellicht kunnen voorkomen :P

https://www.futurumshop.n...-wielset-zwart-rood.phtml

Maar zoals gezegd, marktplaats is ook zat te vinden. Ik heb ook meerdere setjes van marktplaats geplukt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:10
Gister de powermeter (4iiii, mantel aanbieding kon ik niet weerstaan :9 ) uitgeprobeerd en besloten te houden. Dus alles is helemaal gereed voor het grote doel van dit jaar, woensdag vertrek naar Bourg-d'oisans en daar een week fietsen in de omgeving. Zeker een poging doen om de Marmotte te finishen (tijd ga ik me niet aan wagen :+ .)

Vorig jaar met 3000km en 22000hm de Mont Ventoux geslecht in net iets meer dan 2 uur, dit jaar wat meer langere duur ritten gedaan als voorbereiding waardoor ik erin stap met net geen 4k km en +- 19000 hm.
Hopelijk is het genoeg en anders gaan we gewoon geniet van de omgeving :).

• Mistraller
Vakantieknoop doorgehakt; we gaan naar Oostenrijk. En omdat we in een huisje gaan, is de auto een heel stuk leger. Theoretisch zou er dus een fiets bij kunnen (al wil mijn vrouw haar fiets dan natuurlijk ook mee :X ).

Iemand ervaringen met het fietsen in Oostenrijk? Laatste keer dat ik er was fietste ik nog niet dus heb ik er niet op gelet.

---------------

• GerbenBK
Mistraller schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:45:
Vakantieknoop doorgehakt; we gaan naar Oostenrijk. En omdat we in een huisje gaan, is de auto een heel stuk leger. Theoretisch zou er dus een fiets bij kunnen (al wil mijn vrouw haar fiets dan natuurlijk ook mee :X ).

Iemand ervaringen met het fietsen in Oostenrijk? Laatste keer dat ik er was fietste ik nog niet dus heb ik er niet op gelet.
Ja...Ik heb vooral in Vorarlberg en Tirol gefietst....heel veel bergen!! ;)

- Silvrette Hochalpstrasse
- Arlbergpas
- Brandnertal
- Kaunertal
- Ötztaler gletscherstrasse (moet je echt doen als je in de buurt van Solden zit! Episch door de tunnel op 2700m hoogte)

Ik heb de Fiets special "De 75 mooiste beklimmingen van Oostenrijk" nog wel voor je in PDF als je wil.

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-01 01:44
GerbenBK schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:58:
[...]

- Arlbergpas
- Brandnertal
- Kaunertal
- Ötztaler gletscherstrasse (moet je echt doen als je in de buurt van Solden zit! Episch door de tunnel op 2700m hoogte)

Ik heb de Fiets special "De 75 mooiste beklimmingen van Oostenrijk" nog wel voor je in PDF als je wil.
Ik denk dat daar wel meer liefhebbers voor zijn, waaronder ik:).

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-01 15:43

Flipmo

OMG !!

Kitzbuheler horn een paar jaar terug gedaan. Wat een hel haha
10km met 12,8% gemiddeld. Eerst op de racefiets geprobeerd maar snel opgegeven.
Dag later op de mtb was prettiger voor mijn knieën met die grote tandwielen :)

• KW25
  • Laatst online: 21:13
Ramon 73 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:02:
[...]

Tsjah, lastig te zeggen. Wat is je algemene conditie en hoeveel is "een kilootje meer"?
Tourmalet zou ik met die kettingwielverhoudingen niet op willen (48jr/78kg/1m94/10.000km.jr).....met 34/28 zou ik heus wel fietsend boven komen, maar je wil ook wel eventjes je gemak nemen en rustig aan kunnen doen. Ik zou zeker een 11/32 of 11/34 achter zetten, dan heb je tenminste een beetje lucht voor steile plekken/tegenwind etc.
Mij lijkt 28 achter ook net iets teveel van het goede. Idd wat Ramon zegt, je wilt af en toe ook wat lichter kunnen trappen. Denk dat je met 28, toch al wat zwaarder trapt en het weleens heel zwaar kunt gaat krijgen.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-01 14:25
GerbenBK schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:58:
[...]

- Arlbergpas
- Brandnertal
- Kaunertal

Die wil ik ook wel graag hebben

www.vanspeykwheels.nl

• ElGreco

Mocht je een gravelbike hebben, laat de racer thuis en neem die mee met 2 wielsets. Dan kun je je hart ophalen hier (ben nu in Oostenrijk)

www.vanspeykwheels.nl

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:57
ElGreco schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:56:
[...]

Mocht je een gravelbike hebben, laat de racer thuis en neem die mee met 2 wielsets. Dan kun je je hart ophalen hier (ben nu in Oostenrijk)
Mee eens. Is overigens voor andere landen ook een aanrader. Was vorig jaar in Noorwegen en daar had het ook prima gekund. En zo zijn er nog genoeg andere voorbeelden aan te dragen.

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023

Net terug uit het Ötztal. Timmelsjoch is een mooie klim, naar de rettenbach gletsjer is dik afzien.

En er is nog een leuk rondje van 150 km via Kuthai naar Innsbruck en terug naar solden (daar zat ik).

Voor mij was het voorbereiden op de Ötztaler over 3 weken

iRacing Profiel

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-01 13:38
@Mistraller Prima om daar te fietsen, Grossglocker is een aanrader. Heb zelf geen ervaring met mountainbiken daar, wel met wintersport en volgens mij kun je daar echt prachtig met de mountainbike op pad.

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:39
Ik heb dit vorig jaar gedaan, een beetje vanuit hetzelfde uitgangspunt. Heb er wel een 32 op gezet en nodig gehad. Uiteindelijk stevig gepaced en het viel me mee. Was wel trots. :*) Ben overigens toen vanuit Argeles Gazost via Luz naar boven gereden (en weer terug). Als je daar langer blijft kan ik ook de Aubisque via de Soulor erg aanraden, wat een prachtig uitzicht!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Mistraller schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:33:
[...]

Deze passen wel, heb de r500 op mijn oude gazelle. Wel al eens een lagertje versleten, maar wat beter onderhoud plegen van mijn kant had dit wellicht kunnen voorkomen :P

https://www.futurumshop.n...-wielset-zwart-rood.phtml

Maar zoals gezegd, marktplaats is ook zat te vinden. Ik heb ook meerdere setjes van marktplaats geplukt.
Bedankt! Hij heeft deze besteld.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 16:18
[...]

Is dat niet vervelend, gravelbike in Oostenrijk? Op bergpaden rijdt 90% met eMTB. Heel veel gaan dus voorbij omdat het gewoon minder moeite kost. Ingehaald worden is nooit leuk, zelfs al is het toch een krom vergelijk.

• Eoghlear
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-06-2025
Distoration schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:34:
Gister de powermeter (4iiii, mantel aanbieding kon ik niet weerstaan :9 ) uitgeprobeerd en besloten te houden. Dus alles is helemaal gereed voor het grote doel van dit jaar, woensdag vertrek naar Bourg-d'oisans en daar een week fietsen in de omgeving. Zeker een poging doen om de Marmotte te finishen (tijd ga ik me niet aan wagen :+ .)

Vorig jaar met 3000km en 22000hm de Mont Ventoux geslecht in net iets meer dan 2 uur, dit jaar wat meer langere duur ritten gedaan als voorbereiding waardoor ik erin stap met net geen 4k km en +- 19000 hm.
Hopelijk is het genoeg en anders gaan we gewoon geniet van de omgeving :).
Ik heb mijn GRX 4iiii vandaag ook ontvangen en nog nooit zo'n ding in de hand gehad. Maar ik vind dat de powermeter module best wat mee geeft op de lijm laag als je er een beetje op duwt.
Misschien een tik van me, maar ik zou dan het liefst door drukken om te kijken hoe ver ik kan gaan :)

ZIt er bij jou ook wat flex in en is dit normaal?

• mhr-zip
  • Laatst online: 18:52
Ramon 73 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:51:
[...]
Ingehaald worden is nooit leuk

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• ElGreco
[...]

Is dat niet vervelend, gravelbike in Oostenrijk? Op bergpaden rijdt 90% met eMTB. Heel veel gaan dus voorbij omdat het gewoon minder moeite kost. Ingehaald worden is nooit leuk, zelfs al is het toch een krom vergelijk.
Ingehaald is altijd leuk. Ik ben namelijk een vervelende wheelsucker.

www.vanspeykwheels.nl

• wisselwerking
[...]

Dat maakt toch helemaal niet uit. Als je plezier hebt, laat je het daar toch niet door "verpesten"? En vergelijken met eMTB is wel een erg kromme vergelijking. Ik word ook wel ingehaald door auto's, maar om dat nu vervelend te vinden. :P

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:02
NoepZor schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 12:10:
[...]
Iemand ervaring met afdalen aan de andere kant (richting Bagnères-de-Bigorre) en via daar terug naar Argelès-Gazost vs. omdraaien en via Luz-Saint-Sauveur terug? Laatstgenoemde scheelt wel 25km. Maar ik kan slecht inschatten hoe slopend en lang de klim is en of die 25km extra wegtrappen nog "prettig" gaat :+
Twee keer gedaan. De eerste keer beviel, want vals plat naar beneden naar Montgaillard en dan de D937 naar Loucrup en Lourdes (https://www.strava.com/activities/585481534), de tweede keer niet, want via een binnenweg en de Cote des Germs. Die was nog even gemeen. https://www.strava.com/activities/1148276604.

Everytime I suffer I become a better man because of it

• rolandos582
wisselwerking schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:53:
[...]

Dat maakt toch helemaal niet uit. Als je plezier hebt, laat je het daar toch niet door "verpesten"? En vergelijken met eMTB is wel een erg kromme vergelijking. Ik word ook wel ingehaald door auto's, maar om dat nu vervelend te vinden. :P
Zou ik niet pikken hoor, gewoon even aanzetten en eroverheen. Net als die tractoren... Komop nou.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZGmXyKE3U7vcFrMwJtoM93tOm2o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/adlFVkoatioL2OLEWNHzyUeg.png?f=user_large

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-01 16:50

McMiGHtY

- burp -

Gewoon breed maken...komen ze er niet langs..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-01 16:50

McMiGHtY

- burp -

Eoghlear schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:13:
[...]

Ik heb mijn GRX 4iiii vandaag ook ontvangen en nog nooit zo'n ding in de hand gehad. Maar ik vind dat de powermeter module best wat mee geeft op de lijm laag als je er een beetje op duwt.
Misschien een tik van me, maar ik zou dan het liefst door drukken om te kijken hoe ver ik kan gaan :)

Waar heb je die op voorraad gevonden?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• Mistraller
[...]

Zat ff te kijken wat voor routes ik zou kunnen maken en dit kwam inderdaad ook al wel in me op. Ik heb idd een wielsetje met gravelbandjes die op mijn oude hybridefiets past. Die fiets ben ik minder zuinig op. Heb alleen als lichtste verzet een 30x27 dan, ietsje harder werken)
Nadeel is wel dat ik natuurlijk vooral heel graag veel wil fietsen als ik iets meeneem, en dat vinden mijn vrouw en kinderen natuurlijk niet zo tof. Ben bang dat een dagtripje er niet in zit :P Zal toch bij avond of ochtend tripjes blijven denk ik; en mijn vrouw wordt dan stikjaloers :>
Misschien gaan we uiteindelijk wel gewoon een dagje mountainbikes huren of zo. (En overtuig ik haar eindelijk dat we eens serieus werk moeten maken van die 11-32 en 11-34 cassettes :P )

Ben benieuwd of @GerbenBK al een dropbox linkje heeft klaarstaan 8)

---------------

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 23:11:
[...]

Zat ff te kijken wat voor routes ik zou kunnen maken en dit kwam inderdaad ook al wel in me op. Ik heb idd een wielsetje met gravelbandjes die op mijn oude hybridefiets past. Die fiets ben ik minder zuinig op. Heb alleen als lichtste verzet een 30x27 dan, ietsje harder werken)
Nadeel is wel dat ik natuurlijk vooral heel graag veel wil fietsen als ik iets meeneem, en dat vinden mijn vrouw en kinderen natuurlijk niet zo tof. Ben bang dat een dagtripje er niet in zit :P Zal toch bij avond of ochtend tripjes blijven denk ik; en mijn vrouw wordt dan stikjaloers :>
Misschien gaan we uiteindelijk wel gewoon een dagje mountainbikes huren of zo. (En overtuig ik haar eindelijk dat we eens serieus werk moeten maken van die 11-32 en 11-34 cassettes :P )

'S-morgens bij zonsopkomst al vertrekken en dan om een uur of 9/half 10 als zij uit hun bed komen rollen aanzetten met de verse broodjes die je op het einde van de rit hebt opgehaald is altijd mijn tactiek.

• Ex Nunc
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

scraemus schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:51:
[...]

Veel shimano wielen zijn wel compitabel met een Campa body, maar dan zul je die nog moeten wisselen. Verder klopt het volgens mij wel dat je inderdaad een Campa body en casette nodig hebt. Misschien dat @Ex Nunc hier meer van weet als Campa liefhebber?
@Belecthor Als je wil dat het goed werkt, zou ik inderdaad een Campa body aanraden. Wat voor wiel het is, maakt dan niet zoveel uit. Of je gaat gewoon voor een Direct Drive, dan hoef je alleen een body te regelen en geen wiel ;)

Si vis pacem, para bellum

• Eoghlear
McMiGHtY schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:19:
[...]

Waar heb je die op voorraad gevonden?
Hier hebben ze hem liggen

• Distoration
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:10
Eoghlear schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:13:
[...]

Grappig nog niet geprobeerd eigenlijk :9, maar bij mij zit er ook een bepaalde speling op de knoopcel. Denk dat je dit altijd wel hebt bij gelijmde zaken toch?

• la_fusion
Mistraller schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 23:11:
[...]

Zoals @Kluus ook al zegt, op tijd vertrekken en zeggen dat je broodjes meeneemt op het einde.

Mijn vriendin weet hoe leuk ik het vind om tijdens vakantie in nieuwe omgevingen te fietsen dus vind het allemaal niet zo spannend maar meestal beperk ik mij per week tot zo'n 3-4 ritten waarvan 1 lang is(5-6 uur). Of 's morgens samen opstaan(moet wel met jonge kinderen) en na het ontbijt direct weg en weer voor de lunch terug. Of direct na de lunch vertrekken als de kinderen toch slapen. Een beetje overleggen en redelijk zijn en het komt wel goed.

Oh en ook gebruik maken van de situatie.. zo had ik de vorige keer tijdens de vakantie (al bijna 2 jaar geleden :'() op de dag van aankomst het idee dat mijn vriendin rustig wilde zitten met de kinderen en ik nog genoeg energie had.. nou dan ga je toch lekker fietsen zegt ze :+

Dus bereid ook wat kortere rondes voor dat soort momenten dat je toch even snel weg kunt.

• babbelbox
  • Laatst online: 20:23
Totdat je de lengte selecteert, dan ineens niet meer!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

GerbenBK schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:47:
[...]

Hier met die foto's! ;)

Ik heb het trouwens ook gehad met dezelfde Schwalbes op de Zipp 303s. Ik kon ze met een gewone pomp op druk en seated krijgen, maar als ik ze volledig leeg liet lopen vielen ze gewoon weer terug in het velgbed. Ik las een tip dat een extra rondje velglint het zou kunnen oplossen. Maar ik heb er inmiddels alweer 300km op zitten en ze verliezen geen lucht en krijg ze makkelijk op 5 bar, dus eenmaal opgepompt zit het wel goed.
Gisterenavond nog gelukt om een gaatje te vinden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3cB7QTpzSoyv-k0cw7qpv4Wo6E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9AMyInMdIY5VFFpRhDYA1kr0.jpg?f=user_large

Ik ben wel redelijk blij met de fiets zoals die nu is! Ik denk dat ik nog eens op zoek ga naar een mooi aero stuur en heel misschien nog ooit een Di2 upgrade in de nabije toekomst en dan ben ik redelijk klaar met upgraden denk ik :D. (Hoewel, een 404 of 808 uit dezelfde lijn als achterwiel zou hem ook nog wel mooi staan denk ik... :+)

Edit: Bij thuiskomst realiseerde ik me overigens pas dat je met deze decals het ventiel juist op 12 uur zou moeten zetten voor een foto... :O

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 03-08-2021 09:38 ]

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

wisselwerking schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:53:
[...]

Lijkt mij ook, ik word ook zo vaak ingehaald door tweewielers. Die hebben dan wel 500cc of meer, dus als ik me daar aan zou gaan ergeren is een reden om te stoppen met fietsen en wat anders te zoeken.

Ik vind het grappig om bij een brommer of pedalec in het wiel te zitten hoor, maar vooral voor mijn eigen lol en niet de irritatie van de ander.
Kluus schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:29:
[...]

Edit: Bij thuiskomst realiseerde ik me overigens pas dat je met deze decals het ventiel juist op 12 uur zou moeten zetten voor een foto... :O
:X

[ Voor 16% gewijzigd door Ex Nunc op 03-08-2021 09:42 ]

• NewbieNeo
  • Laatst online: 11-01 20:38
[...]

En trappers horizontaal en ketting biggie-small en bidon eraf.. O-)

• Ex Nunc
  • Niet online

Ex Nunc

Concedo nulli

NewbieNeo schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:59:
[...]

En ik me zo inhouden...

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@NewbieNeo @Ex Nunc Haha achja regeltjes ;)... Biggie small klopt, dat was ik ook vergeten, pedalen (trappers!?) dacht ik dat ze alleen niet verticaal mochten, plaats ze eigenlijk altijd zo op 10 voor 5 :D. Bidon vind ik zelf een grijs gebied, maar officieel hebben jullie gelijk! :$

De decals vermeldde ik even omdat ik nog zo dacht dat in ieder geval goed te doen, maar nu staat alle tekst op zijn kop! ;)

• wisselwerking
NewbieNeo schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:59:
[...]

Horizon recht, niet tegen een paaltje, bij voorkeur op een bospad (voor dieptewerking) enz enz :P

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01 12:00
Of gewoon lekker gaan fietsen in plaats van een half uur bezig zijn met een kiekje :D

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:22
wisselwerking schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:26:
[...]

Horizon recht, niet tegen een paaltje, bij voorkeur op een bospad (voor dieptewerking) enz enz :P
Enige wat soort van klopt is dat het stuur recht staat :D

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Michaelg schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:27:
Of gewoon lekker gaan fietsen in plaats van een half uur bezig zijn met een kiekje :D
Ja er kwam ook een harloper aan in de verte dus ik had ook haast. :+

• NoepZor
Dank allemaal voor de tips wat betreft de tourmalet. We gaan er waarschijnlijk maar 2 nachten naar toe, is een beetje een last minute plan en we moeten uiterlijk woensdag weer vertrekken. Enige optie is om de tijd in Argelès-sur-Mer in te korten met 2 nachten, maar het is de vraag dan wat dat kost en of het überhaupt mogelijk is (Roan heeft een paar vaste vertrek/aankomstdagen).
Ramon 73 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 16:02:
[...]

Ik ben 33 jaar, 110 kilo, 1,87 lang en rij ongeveer 4000-5000km per jaar. Op het vlakke ga ik wel redelijk vooruit, alleen die klim trekt aan mijn zware skelet en overdadige spiermassa :+
[...]

Gisterenavond nog gelukt om een gaatje te vinden:

[Afbeelding]
Ondanks alle punten betreffende de foto ( :+ ) zien die wielen er netjes uit hoor!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:10

Phydomir

Dennis

NoepZor schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:34:

Ik ben 33 jaar, 110 kilo, 1,87 lang en rij ongeveer 4000-5000km per jaar. Op het vlakke ga ik wel redelijk vooruit, alleen die klim trekt aan mijn zware skelet en overdadige spiermassa :+
Zou toch wel kijken of je niet achter toch nog een 34 als lichtste verzet kan krijgen. Op zo'n berg, met zo'n afstand, bestaat er niet zo iets als een te licht verzet.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• NoepZor
Andere kant, gewoon dom trappen. Ik ga v/d week eens richting de Holterberg kijken hoe licht het trapt als ik rustig de motieweg op trap.

• MrBarBarian
Leuk die schijfremmen! Afgelopen weken wat afdalingen mogen pakken, en na hard remmen piepen de remmen flink. Opnieuw afstellen wilde niet echt helpen, en na 2 weekjes rijden bedacht ik dat schoonmaken wel eens tijd werd.

Netjes een Muc-Off Disc Brake Cleaner spuitbusje gekocht. Wielen eruit, spuiten, drogen en testen.. Schijven piepen nog veel erger en remmen gebeurt nog amper.. Blijkt dat ik de verkeerde bus gepakt had. Ik was ook netjes mijn ketting aan het schoonmaken, en daar gebruik ik Muc-Off MO94 voor.. En ja, daar zit dus wat lube in verwerkt.

Waarom lijken die busjes dan ook zo op elkaar?

iRacing Profiel

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 12-01 11:35
MrBarBarian schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:49:
Leuk die schijfremmen! Afgelopen weken wat afdalingen mogen pakken, en na hard remmen piepen de remmen flink. Opnieuw afstellen wilde niet echt helpen, en na 2 weekjes rijden bedacht ik dat schoonmaken wel eens tijd werd.

Netjes een Muc-Off Disc Brake Cleaner spuitbusje gekocht. Wielen eruit, spuiten, drogen en testen.. Schijven piepen nog veel erger en remmen gebeurt nog amper.. Blijkt dat ik de verkeerde bus gepakt had. Ik was ook netjes mijn ketting aan het schoonmaken, en daar gebruik ik Muc-Off MO94 voor.. En ja, daar zit dus wat lube in verwerkt.

Waarom lijken die busjes dan ook zo op elkaar?
oef... pittig. kans is aanwezig dat je remblokken nu "besmet" zijn met olie. Wat je kan doen is een schuurpapier nemen en een vlak oppervlak. Dan even met de blokjes over het schuurpapier gaan zodat ze weer mooi eruit zien.

Wat ook kan helpen tegen het piepen is de rand waar de schijf als eerste binnenkomt (rotatierichting) ietsjes af te schuren zodat hij niet 90 graden op de schijf staat als je snapt wat ik bedoel. Ik hoorde deze truc ooit bij een scooterschijfrem, vandaar.

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 21:20
Afgelopen weekend mijn eerste sprint triathlon gestart en gefinished in Maastricht! Dat ik het goed ging doen met het fietsen had ik wel verwacht maar geen idee hoe ik het zou doen op het lopen/zwemmen.

Uiteindelijk gemiddeld 33.5 KMH getrapt over de 18km bike-leg door Maastricht heen met een vrij technisch parcours en 8ste op het onderdeel van mijn age-group! Rond de 30 deelnemers ingehaald (welke mij natuurlijk met het lopen weer snoeihard voorbij kwamen, werk aan de winkel daar)!

Vorig jaar eind zomer begonnen met fietsen omdat ik door COVID minder kon roeien, toen rond februari het dolle idee gekregen om te beginnen met triathlon. Een mooie Argon-18 E-117 Tri op de kop kunnen tikken en toen begonnen met een beetje te trainen. Beetje materiaalpech van te voren dus heb uiteindelijk zonder aero-wielen gereden maar gewoon op de alu-wielen van Shimano, vermoed niet dat dit nu veel verschil heeft gemaakt maar het ziet er toch gewoon minder Gucci uit op de foto's.

Positie op de fiets kan nog wel iets beter, denk dat het zadel iets omhoog kan zodat mijn rug nog iets platter is. Al met al heel blij met mijn eerste race en op naar de volgende: Kopenhagen op 20 Augustus! Doel is daar nog wat harder te fietsen maar vooral ook veel harder te lopen :+

Edit:
Misschien hebben jullie hier nog een goed, betaalbaar, advies over een set tubeless-velgen? Het liefst zou ik natuurlijk gewoon een set Zipp 858 NSW's + dicht achterwiel willen maar meer uitgeven aan de wielen dan de hele fiets is misschien wat overdreven. Ben dus op zoek naar een betaalbaardere set ~1000 euro nieuw, tweedehands mag het voor minder (En het moet dus een rim-brake model zijn) :)

Actiefoto (veel van dit soort vervelende oversteekjes en drempels door woonwijken (maakt aero blijven zitten niet makkelijker):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rx9_CH1RAp0YRoH1r8Q63xGt8Ck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vSj2erRAIq83gDsMKdnsSdgn.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Mauritio op 03-08-2021 11:40 ]

• NoepZor
Iemand ervaring met een 105 5800 11 speed derailleur en een 32T cassette? Ik zie dat dit op de medium kooi moet passen. Kan ik ergens aan afleiden welke derailleur ik heb? Foto:"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_nrKXU1qTVCH-WQbe8S8_nPnVQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UNskfiEWi3KjuA72EouS4JVa.jpg?f=fotoalbum_large

• 418O2
NoepZor schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:46:
Iemand ervaring met een 105 5800 11 speed derailleur en een 32T cassette? Ik zie dat dit op de medium kooi moet passen. Kan ik ergens aan afleiden welke derailleur ik heb? Foto:"

[Afbeelding]
Staat de range niet op je derrie?

• NoepZor
418O2 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:50:
[...]

Staat de range niet op je derrie?
Ah thnx, dat ga ik eens checken vanavond. Is er nog een soort van "marge" dat je 2 tandjes over de max heen kunt, of is dat beter van niet?

• Prulleman
pannekoek schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:55:
[...]

oef... pittig. kans is aanwezig dat je remblokken nu "besmet" zijn met olie. Wat je kan doen is een schuurpapier nemen en een vlak oppervlak. Dan even met de blokjes over het schuurpapier gaan zodat ze weer mooi eruit zien.

Wat ook kan helpen tegen het piepen is de rand waar de schijf als eerste binnenkomt (rotatierichting) ietsjes af te schuren zodat hij niet 90 graden op de schijf staat als je snapt wat ik bedoel. Ik hoorde deze truc ooit bij een scooterschijfrem, vandaar.
@MrBarBarian haal dat kans hierboven maar weg, die blokken kan je afschrijven.
dus nieuwe blokken en schijven met juiste spul schoonmaken is de enige oplossing

(dat afschuren heb ik ook geprobeerd, maar op de een of andere manier lijkt het dan even te werken, maar nooit voor lang)

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 03-08-2021 12:03 ]

Strava

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-01 13:44
NoepZor schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:49:
Andere kant, gewoon dom trappen. Ik ga v/d week eens richting de Holterberg kijken hoe licht het trapt als ik rustig de motieweg op trap.
het is inderdaad dom ( :P ) om te denken dat de Motieweg vergelijkbaar zou zijn voor een beklimming van de Tourmalet. De Motieweg kun je op power wel een iets zwaarder verzet wegtrappen terwijl je bij een Tourmalet met 110kg wel blij gaat worden van een zo licht mogelijk verzet. Ik ben zelf 95kg en zou zeker zo licht mogelijk verzet monteren en voor mij is dat nu 34 x 34.

• pnoob
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-01 07:47
Iemand ervaring met een 105 5800 11 speed derailleur en een 32T cassette? Ik zie dat dit op de medium kooi moet passen. Kan ik ergens aan afleiden welke derailleur ik heb?"
Geen ervaring, maar meer info is op de Shimano site te vinden: https://productinfo.shima...Compatibility_v029_en.pdf
Op je derailleur zou je al de indicatie SS of GS moeten zien, SS is kort, GS is medium, dit staat volgens mij aan de achterkant gestanst, tussen de derailleur en het wiel.
Of: https://images.app.goo.gl/u199J91G8UvMfKs36

• NoepZor
BartNL schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:03:
[...]

het is inderdaad dom ( :P ) om te denken dat de Motieweg vergelijkbaar zou zijn voor een beklimming van de Tourmalet. De Motieweg kun je op power wel een iets zwaarder verzet wegtrappen terwijl je bij een Tourmalet met 110kg wel blij gaat worden van een zo licht mogelijk verzet. Ik ben zelf 95kg en zou zeker zo licht mogelijk verzet monteren en voor mij is dat nu 34 x 34.
Dat klopt, motieweg rij je op de macht wel op. Zijn hier verder geen echte lange klimmen in de buurt. Motieweg is 10% en daarmee wel een graadmeter hoe makkelijk 34x28 rond gaat zonder dat de hartslag door het dak schiet.

• Prulleman
@NoepZor 110kg drukt je w/kg wel aardig naar beneden, geen probleem als je in NL lekker met wind tegen moet beuken, maar met zo'n beklimming kan je gewoon niet boven threshold rijden en bergop moet je dan gewoon je snelheid kunnen aanpassen zonder dat je cadans onder de 60 dropt. Ik weet niet of dat op de 10% stukken zal gaan lukken

Strava

• BartNL
NoepZor schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:08:
[...]

Dat klopt, motieweg rij je op de macht wel op. Zijn hier verder geen echte lange klimmen in de buurt. Motieweg is 10% en daarmee wel een graadmeter hoe makkelijk 34x28 rond gaat zonder dat de hartslag door het dak schiet.
het "diepe hel" segment op de Holterberg is al iets langer dus die zeker ook mee pakken. En vervang dat "hoe makkelijk..." maar door "hoe moeilijk..." 8)

[ Voor 6% gewijzigd door BartNL op 03-08-2021 12:12 ]

• Prulleman
NoepZor schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:08:
[...]

heb je toevallig een power meter? dan kan je zien wat voor power je moet leveren bij pak em beet 80 rpm op 10% in je lichtste verzet, dat zou best 300+ watt ofzo kunnen zijn bij 110 kg

Strava

• BartNL
Prulleman schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:11:
[...]heb je toevallig een power meter? dan kan je zien wat voor power je moet leveren bij pak em beet 80 rpm op 10% in je lichtste verzet, dat zou best 300+ watt ofzo kunnen zijn bij 110 kg
net even gekeken en ik trap daar met 95kg al gemeten 400Watt om ongeveer 80rpm te houden. En ik denk dat ik daar al 34 x 34 trapte ;)

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-01 20:47
[...]

heb je toevallig een power meter? dan kan je zien wat voor power je moet leveren bij pak em beet 80 rpm op 10% in je lichtste verzet, dat zou best 300+ watt ofzo kunnen zijn bij 110 kg
Hiermee kan je het berekenen ;)
http://thesecretofcycling.com/calculator/

Hello fellow humans

• NoepZor
[...]

Nee helaas, enige waar ik een power output in heb is de Tacx Flux S, maar die kan denk ik geen 10% slope simuleren voor mijn gewicht.

• rolandos582
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75ml3k307AWF98G7pvhSaQCnftM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/19pGY9GLc9HA3h4pLqqUNuiE.png?f=user_large

Ahja die motieweg, laatste keer deed ik hem met 34x23. Had de 25 nog over. Maar dit moet je niet 30km lang hebben nee :P

• Mistraller

[Afbeelding]
Volgens mij is dit een GS, die heb ik ook, vorige week even een proefje gereden met een 11-34 en dat functioneert prima. (Rij normaal een 12-25)

Korte kooi:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mantel.com/images/product.php?image_id=32825&w=760&h=570

---------------

• Prulleman
NoepZor schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:23:
[...]

Nee helaas, enige waar ik een power output in heb is de Tacx Flux S, maar die kan denk ik geen 10% slope simuleren voor mijn gewicht.
Weet je wel je FTP op basis van indoor ritten?
(Of in ieder geval een indicatie?)

Zou overigens wel even kijken of je met de Tacx app handmatig de helling op 10% kan zetten en kijken wat is dan doet
Daar kan je niet zomaar cadans, gearing, power zaken berekenen.. (en gaat maar tot 100 kg... :X )

[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 03-08-2021 12:35 ]

Strava

• Eoghlear
babbelbox schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:24:
[...]

Totdat je de lengte selecteert, dan ineens niet meer!
Vrijdag besteld, gisteren geleverd. Dus toen hadden ze er nog. 170mm dan.

• Prulleman
@NoepZor je kan wel eerst je minimum snelheid berekenen die je kan fietsen met je gearing en gewenste cadans,
bv:
11,7 km/u met 75 rpm in 34/28
https://www.ritzelrechner...75&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed

als je dan je gegevens hier invult met die snelheid, dan kom je op 427 watt (!!!)
http://www.bikecalculator.com/

(let op dit is wel berekend op de 10%, wat enkel het steilste stuk is, misschien wil je ook met het gemiddelde van de klim doen)

andersom, als je ftp 300 is en je weet dat je dat de hele klim kan volhouden, dan kan je terug rekenen naar je cadans.
je snelheid bij 300 watt is 8,3 km per uur, je kan uiteraard 300 watt leveren in een super zwaar verzet met een hele lage cadans, maar dat houd niemand vol, je moet dus kijken.

Ritzelrechner gaat niet lager dan 60 rpm, en dan zit je pas op 9,3 km per uur, maar met een 34 kransje ga je @ 60 rpm naar een haalbare 7,7 km per uur, dan is het dus 60 rpm harken op de 10% stukken en wat soepeler of wat verder onder 300 op de minder steile stukken.

ik zou die 34 erop gooien :)

[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 03-08-2021 13:16 ]

Strava

• MrBarBarian
Prulleman schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:59:
[...]

@MrBarBarian haal dat kans hierboven maar weg, die blokken kan je afschrijven.
dus nieuwe blokken en schijven met juiste spul schoonmaken is de enige oplossing

(dat afschuren heb ik ook geprobeerd, maar op de een of andere manier lijkt het dan even te werken, maar nooit voor lang)
Ben bang dat je idd gelijk hebt.. Duur grapje.. 2x 32,50 euro...

(en niet vertellen dat ik er ook maar direct een setje Bora WTO 33 besteld heb :X )

iRacing Profiel

• NoepZor
Prulleman schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:34:
[...]

Weet je wel je FTP op basis van indoor ritten?
(Of in ieder geval een indicatie?)

Zou overigens wel even kijken of je met de Tacx app handmatig de helling op 10% kan zetten en kijken wat is dan doet
[...]

Daar kan je niet zomaar cadans, gearing, power zaken berekenen.. (en gaat maar tot 100 kg... :X )
Indoor heb ik tijdens een ramp test 300 watt gehaald als FTP in Zwift.
Prulleman schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:15:
@NoepZor je kan wel eerst je minimum snelheid berekenen die je kan fietsen met je gearing en gewenste cadans,
bv:
11,7 km/u met 75 rpm in 34/28
https://www.ritzelrechner...75&SL=2.6&UN=KMH&DV=speed

als je dan je gegevens hier invult met die snelheid, dan kom je op 427 watt (!!!)
http://www.bikecalculator.com/

(let op dit is wel berekend op de 10%, wat enkel het steilste stuk is, misschien wil je ook met het gemiddelde van de klim doen)

andersom, als je ftp 300 is en je weet dat je dat de hele klim kan volhouden, dan kan je terug rekenen naar je cadans.
je snelheid bij 300 watt is 8,3 km per uur, je kan uiteraard 300 watt leveren in een super zwaar verzet met een hele lage cadans, maar dat houd niemand vol, je moet dus kijken.

Ritzelrechner gaat niet lager dan 60 rpm, en dan zit je pas op 9,3 km per uur, maar met een 34 kransje ga je @ 60 rpm naar een haalbare 7,7 km per uur, dan is het dus 60 rpm harken op de 10% stukken en wat soepeler of wat verder onder 300 op de minder steile stukken.

ik zou die 34 erop gooien :)
Thanks voor de info, ik ga me er eens in verdiepen. Een 34T lijkt dus wel aan te bevelen als ik het zo lees hier. Op internet vond ik nog volgende quote:
Did the Tourmalet a couple of years ago, bearing in mind that I'm 6' 2" and weighed 17 1/2 stone, and used a 34x28. I managed without any massive difficulty though obviously some difficulty. That should be enough for you I'm guessing.
Die is ook rond mijn lengte en gewicht en die is ook boven gekomen, er is hoop 8)

We zijn trouwens aan het kijken om zaterdag weg te gaan uit sur-Mer en dan 4 nachten in de Pyreneeën door te brengen (woensdag weer naar huis). Geeft net wat meer tijd om nog een rit te doen en ook wat van de omgeving te proeven.

• la_fusion
NoepZor schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:37:
[...]

[...]

Thanks voor de info, ik ga me er eens in verdiepen. Een 34T lijkt dus wel aan te bevelen als ik het zo lees hier. Op internet vond ik nog volgende quote:

[...]

Die is ook rond mijn lengte en gewicht en die is ook boven gekomen, er is hoop 8)

We zijn trouwens aan het kijken om zaterdag weg te gaan uit sur-Mer en dan 4 nachten in de Pyreneeën door te brengen (woensdag weer naar huis). Geeft net wat meer tijd om nog een rit te doen en ook wat van de omgeving te proeven.
Bedenk ook dat je korte stukken ook wel boven je FTP kunt fietsen en door even te wachten/uitrusten je weer nieuwe energie krijgt. Een groot gedeelte is rekenwerk maar sommige dingen moet je ook gewoon doen en naderhand kun je dan eenvoudig zeggen of het wel of niet beter was geweest iets wel/niet te doen.

• GerbenBK
MrBarBarian schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:27:
[...]

(en niet vertellen dat ik er ook maar direct een setje Bora WTO 33 besteld heb :X )
Je kunt nog dit proberen: YouTube: SILENCE! How to fix contaminated disc brakes. Kost je alleen wat zweetdruppels.

• BartNL
NoepZor schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:37:
[...]
[...]
[...]
Wanneer je 2W/kg gemiddeld haalt op zo'n klim dan moet je al aardig je best doen. Zou zeker 34 achter doen of zo licht mogelijk. Wanneer je 3 uur bergop fietst kun je beter een zo licht mogelijke versnelling over hebben dan dat je er na een uur achter komt dat een lichter verzet misschien wel handig was geweest.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

[...]

Haha echt? Super vette wielen ook! Dan stellen die remblokjes toch niets meer voor, voordeel van zo'n bestelling is dat je er nog vanalles bij kan gooien wat je normaal duur vind en dat lijkt dan ineens niet te kosten! (Zo werkt dat ten minste in mijn hoofd... :+)

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-01 01:44
[...]

Stuur ze maar deze kant op dan. :) Ik schuur en ontvet ze wel met wat remmen reiniger en dan durf ik het wel aan. Zolang het maar remt.

• rolandos582
[...]

Heb je nog geluk dat je niet DA schijven hebt :-) Volgende keer goed opletten dus O-)

• NoepZor

[Afbeelding]
Net even hart op hart gemeten en de derailleurwieltjes zitten 60mm uit elkaar. Staat verder niets op. Volgens dit draadje op fiets is het een korte kooi. Dat zou dus betekenen dat er een andere kooi op moet of een andere achterderrie wil er een 34T op passen (obv R7000 derrie), of 32T (lange kooi).

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-01 20:19
Stel ik wil m’n indoor ritjes opnemen op mijn ‘domme’ Tacx, kan dat dan met een Garmin Edge 530? Ik heb wel een cadans en snelheidssensor, maar wil graag de indoor kilometers ook meten + progressie. Heeft iemand daar tips voor?

• 418O2
Belecthor schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:14:
Stel ik wil m’n indoor ritjes opnemen op mijn ‘domme’ Tacx, kan dat dan met een Garmin Edge 530? Ik heb wel een cadans en snelheidssensor, maar wil graag de indoor kilometers ook meten + progressie. Heeft iemand daar tips voor?
Ja hoor. Je hebt een indoor setting, dan zou het goed moeten gaan.

• GerbenBK
Tubeless ftw…anders was ik de 47mm WTB nu nog aan het pompen met mn mini pomp :+

Tis dat ie tegen mn frame aan tikte anders had ik het niet eens gemerkt…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5tkY8FFEB88PvxUh93INcpe7mak=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/83PxCfPYWsu7uY99qOhvrsw5.jpg?f=fotoalbum_large

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-01 08:34
Sinds begin dit jaar 'hotel mama' verlaten met als gevolg dat ik hier eigenlijk niets meer gepost heb :9.

Gelukkig wel nog tijd om wat op de fiets te zitten. Momenteel bezig met een challenge om gedurende 365 opeenvolgende dagen te fietsen.
Begin november begonnen en zonet dag 273 afgerond. So far so good :).

Normaal ging ik een tijdje geleden een paar dagen in Maastricht logeren om te 'Amstellen'. Helaas zaten de weergoden niet mee (Valkenburg was in een rivier veranderd), dus heb ik de boeking maar geannuleerd.

Ik heb wel zin om nog eens een dagje in Zuid Limburg te fietsen. Het is maar 2 autouurtjes van hier dus een leuk daguitstapje. Iemand ervaring met het Shimano Experience Center daar? Ik zou me graag willen douchen. Verder eigenlijk geen eisen :).

Thanks!

• mhr-zip
  • Laatst online: 18:52
Belecthor schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 18:14:
Indoor profiel aanzetten van je Garmin.
Mocht je dat niet hebben, kan je hem later evt in Strava nog op indoor zetten.

Wat ik wel altijd lastig vind/vond, wat is een realistische weerstand?

Van de winter had ik best (voor mijn doen) zware tocht gedaan buiten (ook door weersomstandigheden), kom ik thuis, zie ik dat iemand 200km+ tocht gedaan heeft. Dus ik denk _/-\o_

Ja, was het 5 uurtjes op zwift :/

Niet dat dat mij gelukt was, maar ik ken niemand die 5 uur lang 40 rijdt "in het echie".

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Pagina: 1 ... 330 ... 700 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).