Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 329 ... 701 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:35
wisselwerking schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 07:48:
In het verkeer zijn die knipperende lampjes prima, maar ik heb er ook wel eens achter gefietst met de Drenthe 200 (MTB) in het donker. Dan is het wel serieus irritant, dan fiets je er ook dicht op.[...]
Als automobilist zijn fietsers zonder verlichting veel vervelender.
In de stad of op drukkere fietspaden vind ik ze eerder gevaarlijk, want leiden af, dan veilig. Als je ergens in het buitengebied rijdt, is dat niet zo'n probleem maar daar voegt het knipperen ook weer weinig toe.
Wat me vooral wel opvalt aan fietsachterlichten, is dat ze vrijwel allemaal onder een smalle hoek uitstralen. Dus dat ze eigenlijk net te helder zijn recht naar achteren en op iets van 60° uit de as bijna niet meer zichtbaar.

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:09
Bacchus schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:30:
[...]

In de stad of op drukkere fietspaden vind ik ze eerder gevaarlijk, want leiden af, dan veilig. Als je ergens in het buitengebied rijdt, is dat niet zo'n probleem maar daar voegt het knipperen ook weer weinig toe.
Wat me vooral wel opvalt aan fietsachterlichten, is dat ze vrijwel allemaal onder een smalle hoek uitstralen. Dus dat ze eigenlijk net te helder zijn recht naar achteren en op iets van 60° uit de as bijna niet meer zichtbaar.
Ja, daar heb je gelijk in. Dat zal dezelfde ervaring zijn als ik beschreef tijdens het mountainbiken.

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Knipperende lampjes zijn verboden. Naast dat het hinderlijk is voor je medeweggebruikers, kan het ook gevaarlijk zijn voor jezelf. Bij knipperende lampjes, kan ander verkeer moeilijker je afstand en snelheid inschatten. Zeker bij slecht zicht (donker, slecht weer) is het voor anderen moeilijk focussen op een knipperend lampje, waardoor jouw afstand en snelheid niet of compleet verkeerd ingeschat kan worden. Kansen op een ongeluk zijn groter dan bij een continue brandend lampje.

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12:39
HuHu schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:13:
Knipperende lampjes zijn verboden. Naast dat het hinderlijk is voor je medeweggebruikers, kan het ook gevaarlijk zijn voor jezelf. Bij knipperende lampjes, kan ander verkeer moeilijker je afstand en snelheid inschatten. Zeker bij slecht zicht (donker, slecht weer) is het voor anderen moeilijk focussen op een knipperend lampje, waardoor jouw afstand en snelheid niet of compleet verkeerd ingeschat kan worden. Kansen op een ongeluk zijn groter dan bij een continue brandend lampje.
Dit zou met het wisselende patroon van de bontrager Flare RT serie beter moeten zijn, maar ik heb ze eigenlijk alleen aan staan op niet knipperen in het donker.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:25

Kluus

Gang is alles

Ik heb me net niet in kunnen houden en een setje Zipp 303 Firecrest A1 Tubeless besteld die nu in de "outlet" zijn bij Futurum.

Ik moet dit zelf nog even verwerken maar zie het maar als een commitment om nog een paar jaar met deze fiets te doen... :+

Nu nog even bandjes er bij... 25mm of 28 mm (ik weet echter niet of 28mm in mijn fiets past).

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 30-07-2021 10:07 ]

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:14
Kluus schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:06:
Ik heb me net niet in kunnen houden en een setje Zipp 303 Firecrest A1 Tubeless besteld die nu in de "outlet" zijn bij Futurum.

Ik moet dit zelf nog even verwerken maar zie het maar als een commitment om nog een paar jaar met deze fiets te doen... :+

Nu nog even bandjes er bij... 25mm of 28 mm (ik weet echter niet of 28mm in mijn fiets past).
"Alleen te gebruiken met tubeless banden met een bandbreedte vanaf 28mm"

• Kluus

Kluus

Gang is alles

418O2 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:10:
[...]

"Alleen te gebruiken met tubeless banden met een bandbreedte vanaf 28mm"
Ja dat zijn de plus en min punten, die kloppen bij futurum weer eens voor geen meter volgens mij, er staat namelijk ook dat de binnenbreedte 25mm is terwijl dit 19mm is (zie verderop in de omschrijving). Ik denk dat ze dat rechtstreeks gekopieerd hebben van de disc brake versie die ook nog eens hookless is en inderdaad 25mm binnenbreedte heeft. Het zou echter deze set moeten zijn:

https://www.sram.com/en/zipp/models/wh-303-ftlr-a1

[ Voor 17% gewijzigd door Kluus op 30-07-2021 10:18 ]

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10:40

nvm zie het al...

[ Voor 4% gewijzigd door GerbenBK op 30-07-2021 10:41 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:24
HuHu schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:13:
Dat gaat hoofdzakelijk over 's nachts. Want dan is het moeilijk te focussen op de fietser zelf inderdaad.
En daarom dus: Blink by day, Solid at night.

Een knippertje is overdag niks mis mee. Ik heb bij grijs weer altijd een knippertje aan. Waarom zou een richting aanwijzer knipperen... ;)

En; ook al veel vaker gezegd in dit topic: politie gaat echt geen fietsers aanhouden die zich zichtbaar hebben gemaakt. Dubbele koplampen, knipperledjes in pedalen bij kinderfietsen, reflector en achterlicht in 1 etc: De grote Nederlandse merken (Batavus, Gazelle bijv) leveren hun fietsen daarmee af en worden niet verplicht tot terugroepactie.

Gewoon gezond verstand gebruiken, dan komt het echt wel goed.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Mistraller
Flipmo schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 08:04:
[...]

heb dezelfde pedalen op mijn racefiets, had ervoor ook gewone SPD pedalen.
Extra contactvlak is prettig idd, ook als je eens vanaf de camping naar de supermarkt moet oid.
Heb je met gewone schoenen ook wat meer contact :)
Ik heb daar van die adapters voor (SM-PD22). Zaten ooit bij de fiets. Schijnbaar moeten ze los de hoofdprijs kosten...
Als die erop zet blijft de andere kant van het pedaal gewoon klikbaar uiteraard. Handig idd voor met vakanties. Thuis haal ik ze eraf.

---------------

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:56

Ah eindelijk de knoop doorgehakt voor nieuwe wielen :+

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Tinusvolkel schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 09:54:
[...]

Dit zou met het wisselende patroon van de bontrager Flare RT serie beter moeten zijn, maar ik heb ze eigenlijk alleen aan staan op niet knipperen in het donker.

[YouTube: Bontrager Flare RT]
Dit heeft natuurlijk een heel groot "Wij van Wc-eend"-gehalte.
Mistraller schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:41:
[...]

Dat gaat hoofdzakelijk over 's nachts. Want dan is het moeilijk te focussen op de fietser zelf inderdaad.
En daarom dus: Blink by day, Solid at night.

Een knippertje is overdag niks mis mee. Ik heb bij grijs weer altijd een knippertje aan. Waarom zou een richting aanwijzer knipperen... ;)

En; ook al veel vaker gezegd in dit topic: politie gaat echt geen fietsers aanhouden die zich zichtbaar hebben gemaakt. Dubbele koplampen, knipperledjes in pedalen bij kinderfietsen, reflector en achterlicht in 1 etc: De grote Nederlandse merken (Batavus, Gazelle bijv) leveren hun fietsen daarmee af en worden niet verplicht tot terugroepactie.

Gewoon gezond verstand gebruiken, dan komt het echt wel goed.
Nee, geen 'blink by day'. Ook overdag zijn knipperende lampjes irritant voor je medeweggebruikers. Het trekt de aandacht naar jou toe, waardoor bestuurders afgeleid raken en in drukke/stedelijke omgevingen zorgt dat voor gevaarlijke situaties. Het is niet voor niets verboden, ook al wordt het (helaas) gedoogd door de politie.

Het feit dat spullen worden verkocht met dat soort zaken, zegt niets. Auto's kunnen ook harder dan de toegestane snelheid, maar dat mag alsnog niet. Dat is een non-argument.

Het gezonde verstand is: altijd een continue brandend lampje. In "Nederland fietsland" wordt er genoeg onderzoek gedaan naar veiligheid bij fietsen en de conclusie is: géén knipperende lampjes. Dat men in het buitenland (waar men veel minder verstand heeft van veiligheid bij fietsen) een quote heeft als 'blink by day', dat moeten ze lekker daar weten. In Duitsland mag je 200 km/u op de snelweg, dat mag hier ook niet.

Dus: continue brandende lampjes.

• Bacchus
  • Laatst online: 07:35
Mistraller schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 10:41:
[...]
En; ook al veel vaker gezegd in dit topic: politie gaat echt geen fietsers aanhouden die zich zichtbaar hebben gemaakt.
Dat zal je nog weleens kunnen tegenvallen. Je zal de eerste fietser niet zijn die vanwege een knipperend achterlicht een transactievoorstel van € 55 60 krijgt.

• 418O2
HuHu schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:16:

Dus: continue brandende lampjes.
En anders zwaait er wat!

Ehh knippert!

• Eoghlear
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-06-2025
Iemand hier bekent met deze webshop? Hebben nu een power meter op voorraad die ik zoek maar tot vanmorgen nooit van heb gehoord.

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-01 09:33
Eoghlear schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:51:
Iemand hier bekent met deze webshop? Hebben nu een power meter op voorraad die ik zoek maar tot vanmorgen nooit van heb gehoord.
Ik heb daar ooit lang geleden wel eens wat besteld, geen problemen ondervonden (wel n=1). Ze hebben een fysieke winkel in Losser

https://www.strava.com/athletes/5891551

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13:01

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Jaren geleden ook wel eens wat besteld en dat ging prima.

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:49

Oxigeon

En zo is dat!

Gisteren eens een ritje gereden van 43km wat ook goed bevallen is. Echter zit ik met 1 dingetje. Sinds het begin dat ik fiets gaan af en toe mijn tenen tintelen.

Na wat lezen op internet kan het zijn dat ik mijn voetplaatjes op de schoen iets naar achteren moet zetten om dit te verhelpen.

Zijn er nog meer dingen die ik kan doen...?

Merk dat ik wel een soort van spanning op de tenen zet onder het fietsen. Als ik eraan denk om die spanning eraf te halen gaat het tintelen ook weg haha. Dus misschien ligt het wel daaraan.

Of ik.moet wat meer mijn benen strekken onder het fietsen

[ Voor 5% gewijzigd door Oxigeon op 30-07-2021 13:23 ]

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11:23
Oxigeon schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:22:
Gisteren eens een ritje gereden van 43km wat ook goed bevallen is. Echter zit ik met 1 dingetje. Sinds het begin dat ik fiets gaan af en toe mijn tenen tintelen.

Na wat lezen op internet kan het zijn dat ik mijn voetplaatjes op de schoen iets naar achteren moet zetten om dit te verhelpen.

Merk dat ik wel een soort van spanning op de tenen zet onder het fietsen. Als ik eraan denk om die spanning eraf te halen gaat het tintelen ook weg haha. Dus misschien ligt het wel daaraan.

Gister windmee ritje gedaan, ik heb een soortgelijk probleem. Grote teen lijkt klem te raken. Moet nog even spelen met het plaatje, mijn hak tikt bijna de spiderhub aan, dus ietsje naar buiten. Hopelijk verhelpt dat het probleem. Tevens zadelpositie nog even kijken (setback).

Ik post deels als vraag, en deels in de hoop dat OP hier wat aan heeft haha.

• 418O2
Tijd voor een bikefit jongens. Kost even wat, maar dat is het echt waard

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:09

McMiGHtY

- burp -

Geen ervaring...maar hoor graag die van jou als besteld.

Waar ligt Losser überhaupt?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• RubenDJ
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 00:05

Ik heb heb hier ook last van gehad (alleen links). Bij mij hielp het om die schoen wat minder strak aan te trekken.

specs

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:44
McMiGHtY schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:37:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/EUWOaAeXpT8/maxresdefault.jpg

De wijzen komen uit het Oosten!

• scraemus
[...]

Ter hoogte van Hengelo richting de Duitse grens aldus google

Verwijderd

Gekke suggestie misschien: je veters / kabeltje wat minder strak aantrekken?

• NoepZor
418O2 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:29:
Wat ik me dan afvraag is hoe je die schoenplaatjes weer goed krijgt als je nieuwe patas scoort. Dan moet je de plaatjes er weer blanco op zetten. Ik doe dat zelf altijd op gevoel. Ik heb trouwens wel last van dat mijn voeten wat naar buiten staan, daardoor lopen mijn hakken blijkbaar langs de cranks (gezien de slijtplekken op laatstgenoemde :+ ). Plaatjes staan wel recht onder de schoen. Ik heb er verder ook geen klachten van.

• 418O2
NoepZor schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:11:
[...]

Wat ik me dan afvraag is hoe je die schoenplaatjes weer goed krijgt als je nieuwe patas scoort. Dan moet je de plaatjes er weer blanco op zetten. Ik doe dat zelf altijd op gevoel. Ik heb trouwens wel last van dat mijn voeten wat naar buiten staan, daardoor lopen mijn hakken blijkbaar langs de cranks (gezien de slijtplekken op laatstgenoemde :+ ). Plaatjes staan wel recht onder de schoen. Ik heb er verder ook geen klachten van.
Kan je afteken, fotos er bij

en dan alsnog heel lang klooien denk ik.

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-01 22:59

Fisico

by Fabian

Wat ik me dan afvraag is hoe je die schoenplaatjes weer goed krijgt als je nieuwe patas scoort. Dan moet je de plaatjes er weer blanco op zetten.
Dezelfde schoenen weer kopen kan, de schoenen kopen in Nijkerk dan worden ze er onder gezet, je koopt een nieuwe fiets met bikefit na je nieuwe schoenen of je vraagt de bikefitter of zij wil doen. In mijn geval heeft de bikefitter een aparte prijs voor alleen plaatjes stellen.

Optie schoenen kopen in Nijkerk is mijn favoriet.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• NoepZor
Fisico schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:19:
[...]

Dezelfde schoenen weer kopen kan, de schoenen kopen in Nijkerk dan worden ze er onder gezet, je koopt een nieuwe fiets met bikefit na je nieuwe schoenen of je vraagt de bikefitter of zij wil doen. In mijn geval heeft de bikefitter een aparte prijs voor alleen plaatjes stellen.

Optie schoenen kopen in Nijkerk is mijn favoriet.
Zit daar iets speciaals? :)

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online

Lijkt mij plausibel. Ik fiets nu sinds een week met SPD-SL pedalen en schoenen. Hiervoor gewoon met platte pedalen :P. Maar na twee ritjes dus inderdaad ook een tintelend gevoel in de tenen. Links schoen iets naar voren gemonteerd (dus schoenplaatjes naar achteren) en gisteren was het weg terwijl rechts nog hetzelfde gevoel had. Dus lijkt wel te kloppen. Zou het gewoon proberen.

@418O2 Helemaal mee eens wat betreft de Bikefit hoor, zit er zelf ook met een schuin ook naar te kijken alleen de gemiddelde bikefit is net zo duur als mijn fiets was vorig jaar bij de Decathlon :+.

HD4Life @ Full-HD

• 418O2
Davidshadow13 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:22:
[...]

@418O2 Helemaal mee eens wat betreft de Bikefit hoor, zit er zelf ook met een schuin ook naar te kijken alleen de gemiddelde bikefit is net zo duur als mijn fiets was vorig jaar bij de Decathlon :+.
Dat valt ook wel mee, 100-200 moet wel lukken.

En wat is je lijf je waard? ;)

• RvA91
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-05-2025
418O2 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:24:
[...]

Dat valt ook wel mee, 100-200 moet wel lukken.

En wat is je lijf je waard? ;)
Hoewel qua voeten vooral een goede schoen volgens mij heel belangrijk is. En bepalen wat die goede schoen dan is, is misschien wel verstandig ná een bikefit. Ik heb sinds mijn bikefit ook af en toe last van mijn voeten, maar dat komt meer omdat mijn schoenen niet perfect meer passen in combinatie met de zooltjes die voor mijn zwabberknie zijn voorgeschreven.

Voor nu vind ik geen pijn aan die zwabberknie belangrijker dan af en toe wat kramp aan de voet, ik gok dat ik uiteindelijk ook in Nijkerk terechtkom.

• GerbenBK
Zou eerder naar Nijkerk gaan dan naar een bikefitter :*) . Kom je in ieder geval thuis met nieuwe schoenen.

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:30

Phydomir

Dennis

In het begin ook gehad. Plaatje verder naar achter was ook voor mij de oplossing. Dit soort dingen is gewoon een kwestie van uitproberen. Helemaal als je pas net begonnen bent. Dan direct "bikefit" roepen vind ik wat voorbarig. Een hoop kan je zelf gewoon kosteloos uitproberen. Als je aan blijft klooien en niets lijkt te helpen dan is een bikefit een goede optie.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:55
[...]

Aftekenen met een stift, foto's maken en dan overzetten. Recentelijk nieuwe Lake CX238's ontvangen uit garantie, foto's gemaakt van mijn oude die zijn afgesteld nav bikefit. Nu weer over gezet en 10min klaar. Dat is natuurlijk wel dezelfde schoen/zool maar gaat vrij makkelijk. Op dezelfde zool kan je hem ook afplakken/aftekenen of met kalk/stift ofzo.

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:49

Oxigeon

En zo is dat!

418O2 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 13:29:
Volgens de FM klopte alles. Weet niet of een bikefitter daar iets aan gaan veranderen

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• 418O2
Oxigeon schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:59:
[...]

Volgens de FM klopte alles. Weet niet of een bikefitter daar iets aan gaan veranderen
Je FM is fietsenmaker, geen bikefitter ;)

Toelichting: een goede bikefitter is fysio en het liefst ook wielrenner. Die stelt je fiets niet in op je afmetingen, maar op je bouw en sterke en zwakke punten. Ik heb al van meerdere mensen die al even fietsten gehoord dat ze lekkerder op de fiets zaten na een bikefit.

Ik heb het zelf gedaan na een paar ritjes, dus ik kon er niet veel over zeggen.

[ Voor 41% gewijzigd door 418O2 op 30-07-2021 15:18 ]

• 3kster
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-11-2024
Je kunt van deze youtube-reeks veel leren. Wat puntjes die ik eruit gehaald heb: schoenplaatjes helemaal naar achteren kan geen kwaad om uit te proberen, zadel liever iets te laag dan iets te hoog en nog veel meer. Ik ben nu in de fase van zelf dingen uitproberen voordat ik eventueel een bikefit laat doen.

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-01 22:59

Fisico

by Fabian

NoepZor schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:22:
[...]

Zit daar iets speciaals? :)
bikeshoe4u, die heeft nogal veel schoenen.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• buildid2010
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-01 22:43
Ben meer een lezer dan iemand die reageert , aangaande een Bike-fit dit had ik een jaar eerder moeten doen .
Vorig jaar een racefiets gekocht naar het werk fietsen nergens last van maar ritjes van 2 uur of langer denk aan 40 tot 85 kilometer kwamen er toch kwaaltjes te voorschijn zoals : tintelende vingers , stekende pijn in een knie , niet stilzitten op een zadel , huidirritatie bij mijn lies .

Een bikefit gedaan , dit resulteerde in kortere stuurpen , ander zadel , zadel hoger gezet , onder de rechterschoen plaatjes gezet als opvulling ( een korter been ) alsmede qua hoek zijn de spd-l plaatjes ook iets verdraaid ,

Resultaat een zeer tevreden fietsen , pijntjes weg ik fiets beter en harder met minder energie .

Nooit koop ik meer een fiets als er geen fatsoenlijke bike-fit bij zit .

Aangaande de prijs deze was 145 voor 2 uur werk.

[ Voor 3% gewijzigd door buildid2010 op 30-07-2021 18:30 ]

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-11-2025

dano_nl

Meh

weet iemand een goede bikefitter in de regio alkmaar / zaanstad? Ik had bij Piet de Wit geinformeerd maar die kunnen nu wel fitten maar dan niet mn fiets aanpassen omdat de werkplaats te druk is.

Meh

• The_Thijs©
  • Laatst online: 10-01 14:01
rolandos582 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:38:
[...]

Aftekenen met een stift, foto's maken en dan overzetten. Recentelijk nieuwe Lake CX238's ontvangen uit garantie, foto's gemaakt van mijn oude die zijn afgesteld nav bikefit. Nu weer over gezet en 10min klaar. Dat is natuurlijk wel dezelfde schoen/zool maar gaat vrij makkelijk. Op dezelfde zool kan je hem ook afplakken/aftekenen of met kalk/stift ofzo.
Wat er mis dat je 238's onder garantie vervangen werden?

daag

• rolandos582
The_Thijs© schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:53:
[...]

Wat er mis dat je 238's onder garantie vervangen werden?
De voorste cleat boutje was doorgedraaid / afgebroken oid. Ik kwam op een dag thuis, boutje was opeens los. Ik wou cleat vervangen en toen ging dat boutje er niet goed in. Is netjes afgehandeld maar een vriend van mij heeft precies hetzelfde, die rijd er nu gewoon mee zonder die washer ertussen

• RvA91
dano_nl schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:52:
weet iemand een goede bikefitter in de regio alkmaar / zaanstad? Ik had bij Piet de Wit geinformeerd maar die kunnen nu wel fitten maar dan niet mn fiets aanpassen omdat de werkplaats te druk is.
Werkplaats te druk verbaast me wel enigzins? Ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat er uit een fitting komt. Maar de 1e aandachtspunten zoals zadelhoogte, setback en andere stuurpenlengte zijn voor een fietsenmaker 10 minuten werk...

• 418O2
RvA91 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:25:
[...]

Werkplaats te druk verbaast me wel enigzins? Ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat er uit een fitting komt. Maar de 1e aandachtspunten zoals zadelhoogte, setback en andere stuurpenlengte zijn voor een fietsenmaker 10 minuten werk...
Je moet echt niet een bikefit laten doen door een fietsenmaker. Dan kan je net zo goed zelf aan de slag met youtube filmpjes imo

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:15
een bikefit kan toch prima. Als je vervolgens maar weet welke aanpassingen nodig zijn of welke framemaat/afstellingen goed voor jou zouden zijn mocht je een nieuwe fiets kopen. Het doorvoeren van de noodzakelijke aanpassingen kan vervolgens ook 2 weken later en eventueel ook bij je LBS/werkplaats.

...

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:52
dano_nl schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 15:52:
https://cyclinglab.cc/diensten/bikefitting/

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Eoghlear
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-06-2025
[...]

Hij is besteld en zou normaal morgen geleverd moeten worden.
Zal me melden als ie binnen is.

• dano_nl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 29-11-2025

dano_nl

Meh

Meh

• RvA91
418O2 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 16:27:
[...]

Je moet echt niet een bikefit laten doen door een fietsenmaker. Dan kan je net zo goed zelf aan de slag met youtube filmpjes imo
Ligt een beetje aan de situatie, mijn bikefit was bij een fietsenmaker, door een sportfysio die dat daar op locatie doet met de officiële shimano apparatuur. Dan heb je gewoon het complete plaatje, als hij klaar is past de fm de maten op je fiets aan conform zijn rapport. (Mits eventueel benodigde onderdelen op voorraad zijn uiteraard).

• 3kster
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-11-2024
dano_nl schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:29:
[...]

zo die is wel prijzig zeg haha
200 a 300 euro voor een bikefit is vrij normaal hoor.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-01 19:11

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

3kster schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 18:44:
[...]

200 a 300 euro voor een bikefit is vrij normaal hoor.
Ik denk dat een hoop mensen schrikken van deze (normale) bedragen omdat tegenwoordig elke fietsenwinkel roept dat ze ook een ‘bikefit’ aanbieden. Nog erger: je krijgt een ‘gratis bikefit’ bij je fiets. Dat die ‘bikefit’ vervolgens neerkomt op ‘we meten je lichaamslengte, zoomlengte, en breedte van je schouders en daar poept de computer een meetrapport uit’ .. tja, wat weet de gemiddelde leek daar nou van? Die vertrouwt de fietsenwinkel en gaat vol vertrouwen met de nieuwe fiets op pad. Dat dat zomaar de verkeerde maat kan zijn, en dat 99% zeker het zadel te hoog staat…

Een goede bikefit is maatwerk, en goed maatwerk kost tijd en dus geld.

Launching containers into space

• RvA91
Whieee schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 19:17:
[...]

Ik denk dat een hoop mensen schrikken van deze (normale) bedragen omdat tegenwoordig elke fietsenwinkel roept dat ze ook een ‘bikefit’ aanbieden. Nog erger: je krijgt een ‘gratis bikefit’ bij je fiets. Dat die ‘bikefit’ vervolgens neerkomt op ‘we meten je lichaamslengte, zoomlengte, en breedte van je schouders en daar poept de computer een meetrapport uit’ .. tja, wat weet de gemiddelde leek daar nou van? Die vertrouwt de fietsenwinkel en gaat vol vertrouwen met de nieuwe fiets op pad. Dat dat zomaar de verkeerde maat kan zijn, en dat 99% zeker het zadel te hoog staat…

Een goede bikefit is maatwerk, en goed maatwerk kost tijd en dus geld.
200-300 euro is inderdaad gewoon een normaal bedrag, een goede fit, inclusief lichaamsonderzoek duurt ook 2-3 uur. Uurtarief van de fitter in combinatie met apparatuur.. reken maar uit.

• DDX
Idd ze zijn 2 uur bezig met je. En zaken als nazorg (en vooraf vragen stellen?) kosten ook geld.
En beter iets meer betalen voor goede bikefitter dan 100 euro waar je achteraf weinig mee kan.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:09

Crazy D

I think we should take a look.

418O2 schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 14:59:
[...]

Je FM is fietsenmaker, geen bikefitter ;)

Toelichting: een goede bikefitter is fysio en het liefst ook wielrenner. Die stelt je fiets niet in op je afmetingen, maar op je bouw en sterke en zwakke punten. Ik heb al van meerdere mensen die al even fietsten gehoord dat ze lekkerder op de fiets zaten na een bikefit.

Ik heb het zelf gedaan na een paar ritjes, dus ik kon er niet veel over zeggen.
Maar bike fitting is geen exacte wetenschap. 10 bike fitters levert 10 verschillende resultaten op. En veel mensen (ook als ze al lang fietsen) hebben er geen studie van gemaakt, fiets is een keer ingesteld, misschien een keer zadelhoogte aangepast en klaar. En, als je 200+ euro uitgeeft ga je mentaal er ook wel vanuit dat het voordeel biedt :P

Waarmee ik by far niet stel dat een bike fit nutteloos is, maar, ik weet zeker dat als je de serieuze afstel-videos checkt en dat doet, heel veel mensen ook zullen zeggen: stukken beter. Je betaald een bike fitter deels ook "zodat het gewoon meteen goed is".

Voor mij een goede bike fitter eentje die geen fiets onderdelen verkoopt en geen band heeft met een fietsenmaker. Dan heeft die er geen enkel belang bij om jou een bepaalde spullen te verkopen.

Exact expert nodig?

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Crazy D schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:57:
[...]

Maar bike fitting is geen exacte wetenschap. 10 bike fitters levert 10 verschillende resultaten op. En veel mensen (ook als ze al lang fietsen) hebben er geen studie van gemaakt, fiets is een keer ingesteld, misschien een keer zadelhoogte aangepast en klaar. En, als je 200+ euro uitgeeft ga je mentaal er ook wel vanuit dat het voordeel biedt :P

Waarmee ik by far niet stel dat een bike fit nutteloos is, maar, ik weet zeker dat als je de serieuze afstel-videos checkt en dat doet, heel veel mensen ook zullen zeggen: stukken beter. Je betaald een bike fitter deels ook "zodat het gewoon meteen goed is".

Voor mij een goede bike fitter eentje die geen fiets onderdelen verkoopt en geen band heeft met een fietsenmaker. Dan heeft die er geen enkel belang bij om jou een bepaalde spullen te verkopen.
Bikefitting is in zekere zin geen exacte wetenschap in dat er geen 100% accuraat recept is dat altijd tot een goed resultaat leidt. Het zou echter een slechte zaak zijn als 10 verschillende fitters tot sterk uiteenlopende resultaten zouden komen ;) Wat je wel ziet is dat verschillende fitters vaak hun eigen filosofie hebben m.b.t. wat een ‘goede’ fit is, wat uiteindelijk vaak neerkomt op verschillen in prioriteiten. Ook zie je er verschil tussen goede en minder goede fitters. Een ‘minder goede fitter’ die ‘ik heb pijn aan mijn knie’ oplost met cleat wedges zonder ook maar een seconde na te denken over zadelpositie :+

In principe zou ik iedereen een goede fit aanraden. Maar goed, 300 EUR komt eerst, en dat is een drempel voor iemand die ‘in principe goed zit’. Het heeft vooral zin als je ook goed weet wat je zou willen bereiken. Specifieke pijntjes wegnemen bijvoorbeeld. En als je 2x per week een uurtje of wat door de polder vliegt zullen die pijntjes je misschien een worst wezen, maar als je voornemens bent om de North Cape 4000 te gaan fietsen dan is ‘na een paar uur gaat m’n rechterschouder wat trekken’ echt een complete showstopper.

• Oelske
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 05-10-2025
Iemand hier een beetje ervaring met vastzittende balhoofdlagers?
Ik heb de bovenste lager er eenvoudig uitgekregen. De onderste is echter nogal een lastige klant. Met een "plankje" heb ik hem eruit proberen te tikken om zo de druk aan beide kanten gelijk te houden. Nu is de binnenste ring samen met de kogels eruit gekomen maar zit de buitenste ring nog vast in de balhoofdbuis. Er is weinig vlees om hem van boven met een schroevendraaier of iets anders scherps eruit te tikken. Toevallig meer mensen die dit ooit mee hebben gemaakt en er een "handige" oplossing op hebben gevonden?
Een collega had het al over een dremel maar dat hou ik liever als laatste redmiddel achter de hand.

• mhr-zip
  • Laatst online: 12-01 18:52
dano_nl schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 17:29:
[...]

zo die is wel prijzig zeg haha
"Bikefit" is niet echt een beschermt iets met een keurmerk.

Ik heb een "goedkope" en een dure bikefit gedaan. Dat geld van die goedkope had ik wel kunnen uitsparen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Mistraller
Bacchus schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:17:
[...]

Dat zal je nog weleens kunnen tegenvallen. Je zal de eerste fietser niet zijn die vanwege een knipperend achterlicht een transactievoorstel van € 55 60 krijgt.
Ja voor zo'n amper zichtbaar ledje wellicht. Als je er zo een treft dan ga je óók de mist in vanwege de vele ontbrekende reflectoren op je racefiets trouwens. Bovendien: blink by day, solid at night. In het donker moet je gewoon niet knipperen.

Over knipperen op buitenwegen (overdag); je woont in een regio waar 80km wegen altijd vrijliggende fietspaden hebben zeker? Dat verklaart wellicht ook wel het verschil in mening, en de houding van oom agent ;)
HuHu schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 11:16:

Nee, geen 'blink by day'. Ook overdag zijn knipperende lampjes irritant voor je medeweggebruikers. Het trekt de aandacht naar jou toe, waardoor bestuurders afgeleid raken en in drukke/stedelijke omgevingen zorgt dat voor gevaarlijke situaties. Het is niet voor niets verboden, ook al wordt het (helaas) gedoogd door de politie.

Het feit dat spullen worden verkocht met dat soort zaken, zegt niets. Auto's kunnen ook harder dan de toegestane snelheid, maar dat mag alsnog niet. Dat is een non-argument.
Hier heeft men helemaal geen verstand van fietsen op 80 of zelfs 100km wegen. Automobilisten haten fietsers, en nederlandse automobilisten verwachten zelfs geen fietsers op de rijbaan. In het buitenland houdt men rekening met elkaar, denkt men aan de zichtbaarheid. Dus JA, als fietser wil je opvallen! Zie mij!
Het feit dat jij het irritant noemt; betekent al genoeg. Een bestuurder die niet met een knipperlampje om kan gaan; (een richtingaanwijzer knippert ook....drie keer raden waarom) is z'n rijbewijs niet waard.

Hoeveel ambulances en brandweerwagens worden er aangereden door die aantrekkelijke knippertjes?

Bovendien, je mag mij vertellen wat je met een Gazelle of een batavus moet doen met die verlichting. Afplakken? Kapottrappen? Je hebt helemaal geen keuze om dat niet te gebruiken. Ik zie de terugroepactie tegemoet; dat wordt een forse hoeveelheid fietsen, want de meest populaire kinderfiets in NL is de batavus Snake en die is zonder uitzondering met niet uitschakelbare knipperleds in de pedalen uitgerust.

Kern van de zaak: Je bent de kwetsbaarste verkeersdeelnemer. Zorg dat je gezien wordt. Nederlanders zijn veel te verwend met ieder z'n eigen paadje.

[ Voor 54% gewijzigd door Mistraller op 31-07-2021 00:45 ]

---------------

• Xanderk89
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Ik zag de 4iiii in de aanbieding voorbij komen bij mantel... Verleidelijk :9~ Of toch maar wachten op een betere aanbieding?

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

• Mistraller
Xanderk89 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 01:28:
Ik zag de 4iiii in de aanbieding voorbij komen bij mantel... Verleidelijk :9~ Of toch maar wachten op een betere aanbieding?
Poeh.... ik heb deze in juni 2020 gekocht bij futurum voor 194. Heb daarna niet meer gekeken wat de prijs heeft gedaan. (Was wel met een 25 euro futurum kortingscode bovenop een aanbiedingsdeal)

---------------

• KW25
  • Laatst online: 12:48
Ik heb er sinds kort eentje en ben er wel tevreden over. Zeker voor het geld. Mis het L/R principe niet eigenlijk.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• Tinusvolkel
Met de code "D1E6GZMYNX" nog 10 euro extra korting...
Hier ook aan het twijfelen maar eigenlijk de laatste tijd al iets teveel aan het sporten uitgeven....

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:04
Tinusvolkel schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 10:43:
[...]

Met de code "D1E6GZMYNX" nog 10 euro extra korting...
Hier ook aan het twijfelen maar eigenlijk de laatste tijd al iets teveel aan het sporten uitgeven....
Dacht altijd dat Mantel niet aan kortingscodes deed. Hoe kom je aan deze?

• Tinusvolkel
Stoffa schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:49:
[...]

Dacht altijd dat Mantel niet aan kortingscodes deed. Hoe kom je aan deze?
2de hit op Google zie nu wel dat die code nog alleen vandaag geldig is.

Bij veel wat ik online bestel check ik even of er een code beschikbaar is.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-01 20:12

DjVe

Hatsaflats!

DjVe schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:45:
Vraagje betreffende geometrie:

Ik had twee fietsen (mtb en race) en wegens tijdgebrek om beide goed aan te pakken (en geen zin om twee fietsen te onderhouden). Wil ik de overstap maken naar een allroad/gravelbike. Mijn Cannondale Synapse maatje 51 zit best heel goed, maar ik zou een tikkie rechter willen zitten. Een 50mm ipv een 70mm stuurpen werkt redelijk, maar dan krijg ik mijn DI2 junction niet fatsoenlijk gemonteerd. En hoewel je met de Synapse ook best een stukkie onverhard kan pakken, zou ik toch iets breder willen dan 32mm bandjes.

Na wat zoekwerk kom ik op een Rose Backroad maatje 50. Als ik dat zo vergelijk, komt dat heel aardig in de buurt hoe ik wil zitten.

Linkje naar vergelijking

De reach is iets korter, maar dan zit ik met een 70mm stuurpen gewoon goed. Het zadel moet "ietsje" zakken, maar dat is verwaarloosbaar denk ik. De stuur-eigenschappen lijken mij qua geometrie vergelijkbaar (wat goed is). Zie ik verder iets over het hoofd?
Om mezelf maar even te quoten ;)

Vandaag zowel op een 50 als 53 gereden en hoewel het verschil niet groot was (zat op beide prima), toch gekozen voor een maatje 50. Nu 8 weken wachten tot levering 8)

• Galois
  • Laatst online: 09:10

Galois

1811 - 1832

Altijd goed op mijn fiets passen, droog maken na het wassen, goed onderhouden, niet buiten laten staan, enz…

En op vakantie staat mijn fiets al dagen in de regen :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PyM-b9WaEXSZtvvvWcytHl1hL7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OvRWrP12KP7Z7DKswGID1brY.jpg?f=fotoalbum_large

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Gelukkig wel op slot

• NewbieNeo
  • Laatst online: 11-01 20:38
Galois schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 19:07:
Altijd goed op mijn fiets passen, droog maken na het wassen, goed onderhouden, niet buiten laten staan, enz…

[Afbeelding]
Volgende keer een fietshoes meenemen?
Kunnen er ook geen vogels meer op schijten. O-)

• wisselwerking
Ik deed mijn MTB elke avond braaf onder de luifel. Om vervolgens door de blubber te fietsen 8)7

• Xanderk89
  • Niet online

[Afbeelding]
Ohhh ik zou toch echt wel de huisvuilzakken claimen voor om mijn fietsje in te pakken hoor :+

pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5

• GerbenBK

[Afbeelding]
Mee in de tent!!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:13
Met kamperen legde ik m altijd in de auto met de wielen eraf. Buiten laten staan was niet echt een optie voor me.

• DDX
Gewoon busje huren, kan je fiets(en) lekker achterin zetten.

• Galois
  • Laatst online: 09:10

Galois

1811 - 1832

J-M-T schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:28:
Met kamperen legde ik m altijd in de auto met de wielen eraf. Buiten laten staan was niet echt een optie voor me.
Vanwege diefstal of het weer?

Tsja… dat vind ik teveel ‘gedoe’. Overleeft de fiets vast wel :)
Xanderk89 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 20:46:
[...]

Ohhh ik zou toch echt wel de huisvuilzakken claimen voor om mijn fietsje in te pakken hoor :+
Dat is toch wel erg veel echt gedoe! :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:13
Galois schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:37:
[...]

Vanwege diefstal of het weer?

Tsja… dat vind ik teveel ‘gedoe’. Overleeft de fiets vast wel :)
Beetje van beiden, maar de fiets kan er natuurlijk sowieso tegen hoor.

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-01 01:44
Gelukkig roest carbon niet. Wel zijn na 21 dagen buiten in weer en wind vakantie fietsen mijn Ultegra remschijven zo vies uitgeslagen dat ze bruin groene vlekken laten zien. Dit was er ook niet meer af te poetsen. Die dingen Willem dus blijkbaar wel oxideren of verschimmelen.

• wisselwerking
DDX schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 22:34:
Gewoon busje huren, kan je fiets(en) lekker achterin zetten.
Of als je zo'n lelijke, maar erg praktische, Peugeot partner hebt (zoals ik) dan kun je de racefiets ook zo (rechtop) in de auto parkeren. Dat is ook wel ideaal.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

In een Lodgy schuif je hem ook zo naar binnen..

• Flipmo
  • Laatst online: 13:10

Flipmo

OMG !!

Mistraller schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 01:41:
[...]

Poeh.... ik heb deze in juni 2020 gekocht bij futurum voor 194. Heb daarna niet meer gekeken wat de prijs heeft gedaan. (Was wel met een 25 euro futurum kortingscode bovenop een aanbiedingsdeal)
same here, in dezelfde periode hebben een hele hoop mensen deze toen gekocht. Was echt een mooie aanbieding. helemaal met die korting code die overal te halen was.
Bizar wat de prijs gedaan heeft in een jaar tijd.

Hetzelfde natuurlijk voor allemaal andere fietsonderdelen..

• Teun_2
  • Laatst online: 08-01 23:46
Oelske schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 21:59:
Iemand hier een beetje ervaring met vastzittende balhoofdlagers?
Ik heb de bovenste lager er eenvoudig uitgekregen. De onderste is echter nogal een lastige klant. Met een "plankje" heb ik hem eruit proberen te tikken om zo de druk aan beide kanten gelijk te houden. Nu is de binnenste ring samen met de kogels eruit gekomen maar zit de buitenste ring nog vast in de balhoofdbuis. Er is weinig vlees om hem van boven met een schroevendraaier of iets anders scherps eruit te tikken. Toevallig meer mensen die dit ooit mee hebben gemaakt en er een "handige" oplossing op hebben gevonden?
Een collega had het al over een dremel maar dat hou ik liever als laatste redmiddel achter de hand.
Kruipolie kan wonderen doen in dergelijke gevallen. Geef het een dag om in te trekken. Ook de correcte tool maakt het een stuk gemakkelijker.

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-01 23:23
MissingDog schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:28:
Ik vertrek over een kleine week voor het eerst met de racefiets op het dak naar Frankrijk (Vogezen en Elzas) en ben benieuwd naar jullie ervaringen m.b.t. de aldaar geldende regels en de handhaving ervan.

Als ik strikt de Code de la route interpreteer zijn er redelijk wat hoepels m.b.t. reflectoren en geen knipperende verlichting voeren etc. waar geen verschil gemaakt lijkt te worden tussen sportfietsen en de gemiddelde volledig uitgeruste stadsfiets.

In hoeverre houden jullie hier rekening mee ten aanzien van het monteren van reflectoren, het uitzetten van de knipperfunctie van je Garmin Varia etc. als je de fiets meeneemt naar Frankrijk?
Ik woon in de Elzas (Straatsburg) en heb daar nog nooit wat over gehoord. Dus zal je er niet teveel van aantrekken.

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-01 16:36
Iemand bekend met het Let de Sligterpad, vanaf Amerongen westwaarts? Een populair (semi-)gravelpad. Ik wil een deel daarvan rijden, maar Komoot says no en slaat op tilt wanneer ik bepaalde segmenten wil toevoegen aan de route. Met name het stuk ten noorden van Leersum tussen Heulweg en Woudenbergseweg. Of ik wielrennen of mountainbiken kies, het maakt niet uit.
Zijn er delen afgesloten, of wat kan er aan de hand zijn?

• Roozzz
  • Laatst online: 11:13

Roozzz

Plus ultra

nomar109 schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 18:52:
Iemand bekend met het Let de Sligterpad, vanaf Amerongen westwaarts? Een populair (semi-)gravelpad. Ik wil een deel daarvan rijden, maar Komoot says no en slaat op tilt wanneer ik bepaalde segmenten wil toevoegen aan de route. Met name het stuk ten noorden van Leersum tussen Heulweg en Woudenbergseweg. Of ik wielrennen of mountainbiken kies, het maakt niet uit.
Zijn er delen afgesloten, of wat kan er aan de hand zijn?
Ja, dat noordelijke stuk is afgesloten sinds de valwind nabij Leersum. Je kan sinds kort wel weer gewoon over de Utrechtse baan geloof ik. En vanaf daar richting noorden en het lds weer oppakken.

If you can see, look. If you can look, observe

• nomar109
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-01 16:36
Aaah, dat is fijn om te weten. Heel veel dank!!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:08

Grin

Ride si sapis.

Crazy D schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 20:57:
[...]
Hoe is dat relevant?
Het gaat erom dat het een goede bike fitter is; wat hij/zij verkoopt zal me worst zijn.
Sterker nog, voorbeeld: als hij/zij met een goed verhaal komt dat ik steunzool XYZ moet hebben vanwege afwijking 12345 dan heb ik liever dat deze op voorraad is en meteen kan meenemen/toepassen.

NewsBlur || My Fujifilm gear

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:09

Crazy D

I think we should take a look.

Grin schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:30:
[...]

Hoe is dat relevant?
Het gaat erom dat het een goede bike fitter is; wat hij/zij verkoopt zal me worst zijn.
Sterker nog, voorbeeld: als hij/zij met een goed verhaal komt dat ik steunzool XYZ moet hebben van afwijking 12345 dan heb ik liever dat deze op voorraad is en meteen kan meenemen/toepassen.
Iets met belang bij verkopen van onderdelen? Nee meneer, kijk dit zadel van 200 euro is echt beter voor u. Dat idee...

Exact expert nodig?

• rolandos582
Crazy D schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:48:
[...]

Iets met belang bij verkopen van onderdelen? Nee meneer, kijk dit zadel van 200 euro is echt beter voor u. Dat idee...
Hoewel dat bij een reguliere FM zeker het geval is, is dat bij een goede bikefitter niet. Die verkoopt enkel producten als ze ook bij je passen. Hij gaat je geen schoenen van 500 euro aanraden als die totaal niet bij je voet passen. Bikefitjames bijvoorbeeld heeft wel een hoop producten/merken waar hij achter staat en dit is zeker goed spul maar hoeft niet altijd voor jou te zijn. Mijn bikefitter (waar meerdere leden inmiddels geweest zijn https://bikefitlab.nl/ is zeker aan te raden. Ik gebruik nu op zijn aanraden ook schoenzooltjes, die had hij niet maar raad hij wel aan ;)

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Crazy D schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 20:48:
[...]

Dat kan toch uitstekend een valide uitkomst zijn?
Bij de bikefit gaat het m.i. om het waarom/argumentatie; als die maar goed is.
Dus als bij dat zadel van 200 euro een goed verhaal zit en ik ben daardoor van mijn klachten af; prima. Lekker voordelig zadeltje ook nog eens! d:)b

• Whieee

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Grin schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 19:30:
[...]

Hoe is dat relevant?
Sterker nog, voorbeeld: als hij/zij met een goed verhaal komt dat ik steunzool XYZ moet hebben vanwege afwijking 12345 dan heb ik liever dat deze op voorraad is en meteen kan meenemen/toepassen.
Het is een beetje een double-edged sword. Enerzijds, zoals @Crazy D ook aangeeft, zit je met het risico van de perverse prikkel wanneer een bikefitter gebonden is aan een fietsenwinkel of een specifiek merk. Mijn eerste racefiets heb ik gekocht na een (winkel-gebonden) ‘basic bikefit’ en ik ging uiteindelijk naar huis met een te grote fiets. Maat 61, waar ik 58 had moeten hebben (maar daar was geen voorraad van). Enige jaren later en wat kennis rijker begrijp ik ook precies hoe de ‘fitter’ destijds met mijn meetgegevens het advies ‘maat 61’ heeft geconstrueerd. Maar het was zeker een foutief advies, gedreven door het willen verkopen van een fiets.

Een bikefitter die alleen een bikefit verkoopt en geen onderdelen heeft alleen baat bij het verkopen van een goede bikefit. Met als nadeel dat jij dus ergens onderdelen moet gaan scoren om je fit in de praktijk te brengen. Zeker wanneer je aan de gang gaat met schoenen of zadels is het nauwelijks een realistische situatie. Daarom komt dat extreme geval ook eigenlijk nooit voor. Zelfs de meest onafhankelijke bikefitter zal doorgaans toch een assortiment hebben op het gebied van contactpunten. Zadels, schoenen, sturen, stuurpennen, stuurlint.

In het geval van een bikefit via een fietsenwinkel zal je zelf moeten inschatten of je de fit vertrouwt. Wanneer ik ergens al jaren vaste klant ben zal ik eerder geneigd zijn de fit ook te vertrouwen. Immers, ze gaan ook de ellende hebben als ze er een potje van maken :+

• Belecthor
  • Laatst online: 09-01 20:19
Ik heb sinds kort een oude Tacx en zou deze wel eens willen proberen. Ik wil een trainingswiel achter hebben, zodat ik snel kan wisselen als ik toch buiten ga fietsen. Ik fiets op een Campagnolo 9-speed, maar weet niet zo goed wat ik nu moet halen. De meeste 2e hands wielen die ik vind zijn allemaal Shimano en dan past dat niet. Ik zou dus een achterwiel moeten hebben met een Campagnolo body & een cassette. Klopt dit of vergeet ik iets?

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04:03
Ik heb recent zelf mijn carbon gravel/wegfiets geassembleerd en op basis van lichaamslengte de framemaat gekozen, en gegokt wat betreft de stuurpen. Wel iets aan de korte kant gaan zitten, 70mm, en wat spacers gebruikt om het stuur zo'n 4 cm hoger te plaatsen om te wennen.

Inmiddels enkele honderden kilometers gefietst en dmv onderweg afstellen en uitproberen ben ik nu tevreden. Het belangrijkste voor mij was om het zadel naar voren te zetten, en ook horizontaal te houden; blijkt dat mijn zitbotjes gewoon moeten wennen en ik anders te ver voorop het zadel zit. Ook had ik in het begin last van mijn rug na het fietsen, maar dat is nu helemaal weg. Door de meer voorovergebogen houding is het fietsen toch meer een statische/planking core en bovenlichaam oefening denk ik vergeleken met mijn minder diepe zit/normale fiets.

Verder heb ik wel het idee dat ik inlever dankzij het hogere stuur/meer rechtop zitten als ik mijn solo snelheid vergelijk met die van anderen, al heb ik ook wel tubed Cinturato 32mm banden, geen klikschoenen, 32t casette, maar bergop kan ik men goed bijhouden dus het is toch ook aerodynamisch denk ik, naast gebrek aan vorm/training natuurlijk. Deze keuzes ook moeten maken vanwege gebrek aan voorraad.

Nu mijn lichaam beter aangepast is denk ik erover om die spacers (geleidelijk) te verwijderen, al ben ik bang dat ik dan mijn buitenkabels (interne geleiding, zucht) moet inkorten; dat was het meeste en lastigste werk, zeker voor de eerste keer een fiets opbouwen en daar mee moeten beginnen... Maar de fiets bevalt echt super. Ik heb helaas geen foto, maar ik zal binnenkort eens een foto maken + lijstje onderdelen.

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Whieee schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 21:15:
[...]

Het is een beetje een double-edged sword. Enerzijds, zoals @Crazy D ook aangeeft, zit je met het risico van de perverse prikkel wanneer een bikefitter gebonden is aan een fietsenwinkel of een specifiek merk. Mijn eerste racefiets heb ik gekocht na een (winkel-gebonden) ‘basic bikefit’ en ik ging uiteindelijk naar huis met een te grote fiets. Maat 61, waar ik 58 had moeten hebben (maar daar was geen voorraad van). Enige jaren later en wat kennis rijker begrijp ik ook precies hoe de ‘fitter’ destijds met mijn meetgegevens het advies ‘maat 61’ heeft geconstrueerd. Maar het was zeker een foutief advies, gedreven door het willen verkopen van een fiets.

Een bikefitter die alleen een bikefit verkoopt en geen onderdelen heeft alleen baat bij het verkopen van een goede bikefit. Met als nadeel dat jij dus ergens onderdelen moet gaan scoren om je fit in de praktijk te brengen. Zeker wanneer je aan de gang gaat met schoenen of zadels is het nauwelijks een realistische situatie. Daarom komt dat extreme geval ook eigenlijk nooit voor. Zelfs de meest onafhankelijke bikefitter zal doorgaans toch een assortiment hebben op het gebied van contactpunten. Zadels, schoenen, sturen, stuurpennen, stuurlint.

In het geval van een bikefit via een fietsenwinkel zal je zelf moeten inschatten of je de fit vertrouwt. Wanneer ik ergens al jaren vaste klant ben zal ik eerder geneigd zijn de fit ook te vertrouwen. Immers, ze gaan ook de ellende hebben als ze er een potje van maken :+
Dat 'double-edged sword' is m.i. alleen van toepassing als het geen goede bike fitter is.
Bij een goede bike fitter maakt het niet uit wat hij verkoopt of waar hij ambassadeur van is. Hij zal je dat alleen aanbevelen wanneer het voor jou past en hij er een goed verhaal bij heeft. En daarbij is zijn assortiment zo opgebouwd dat hij alleen producten verkoopt waar hij achter staat. Zo heeft Bikefit James (van mijn link hieronder) alleen schoenen van XXX pond en duurder (ik dacht 200, weet ik niet meer zeker). Puur omdat hij vindt dat goedkopere schoenen het geld niet waard zijn; geen stijve zool, etc.

• mhr-zip
  • Laatst online: 12-01 18:52
Belecthor schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 21:53:
Ik heb sinds kort een oude Tacx en zou deze wel eens willen proberen. Ik wil een trainingswiel achter hebben, zodat ik snel kan wisselen als ik toch buiten ga fietsen. Ik fiets op een Campagnolo 9-speed, maar weet niet zo goed wat ik nu moet halen. De meeste 2e hands wielen die ik vind zijn allemaal Shimano en dan past dat niet. Ik zou dus een achterwiel moeten hebben met een Campagnolo body & een cassette. Klopt dit of vergeet ik iets?
Is een 9 speed Shimano cassette niet uitwisselbaar met een Campagnolo cassette?

Dan zou je met een Shimano body en 9 speed Shimano cassette weg komen.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Inmiddels zijn mijn Zip 303 FC rim brake wielen binnen en hebben ze er het eerste ritje opzitten. Echt geweldige wielen en ze staan super mooi in de fiets <3. De nieuwe (2020) ZR1 naven moeten zich natuurlijk nog in het veld bewijzen maar ze zien er alvast erg hoogwaardig uit en de freewheel (6 pallen, 66 poe) maakt een heerlijk geluid, niet erg hard maar wel een hele mooie snelle ratel. Voor mijn gevoel (maar ik ga me nog niet wagen aan uitspraken over of ik echt merk dat dit high-end wielen zijn of dat dit tussen mijn oren zit, dat laatste kan ook prima hoor) rijden ze weer een stuk strakker maar ook comfortabeler dan mijn Fulcrum Racing Wind 40C wielen. Overigens ga ik hiermee ook van een 17C wiel naar een 19C wiel dus dat zal ook een verschil(letje) maken.

Het tubeless maken met de Schwalbe Pro One TLE's was een drama vergeleken met mijn andere wielen (die niet eens "Tubeless Ready" waren), hiermee heb ik nog wel een paar keer moeten terugdenken aan @Ypuh zijn betoog een tijdje terug. ;) Uiteindelijk is het me gelukt en denk ik een consistente "truc" te hebben gevonden om het in het vervolg wel sneller te kunnen doen (icm twee luchtstoten achter elkaar van de booster). Ik heb trouwens nog niets aan de velg kunnen ontdekken wat specifiek Tubeless ready was (geen afwijkend velg design met humps ofzo) en toen ik de lastige band leeg liet lopen om sealant toe te voegen bleef deze ook niet haken en liep gewoon terug naar het velgbed (gelukkig was mijn booster truc consistent genoeg :+). Dat viel dus wel een beetje tegen, "Tubeless Ready" bij Zipp betekend in tegenstelling tot Fulcrum/Campa zo te zien niet veel meer dan het voorinstalleren van tape en tubeless ventielen, ik zie dan ook niet waarom oudere modellen niet net zo goed "tubeless ready" gemaakt kunnen worden (vanaf 17C). Ik denk dat hier ook verder weinig moeite in gestoken is omdat de r&d en marketing bij Zipp zich nu vooral lijkt te richten op het gekozen concept van de hookless designs voor de disc brake versies.

Bij het afstellen van de remmen viel me toevallig op dat er wat speling zit op de buitenste arm van mijn Ultegra 6800 remhoef voor. Als ik heb vast pak bij de quick release kan ik de arm een klein beetje "wiebelen" (achter lukt dit ook wel een beetje maar minder duidelijk voelbaar dan voor). Ik heb de hele remhoef er al af gehad om de moertjes van het scharnierpunt te controleren maar die lijken gewoon vast te zitten... Iemand enig idee of dit normale slijtage is en of ik me er "druk" om moet maken?

Ik heb voor de zekerheid overigens al gebruik gemaakt van deze gelegenheid om een setje R8000 remhoeven te bestellen, aangezien deze denk ik ook beter zullen staan op mijn fiets, maar ik ben toch wel benieuwd, ook om de haast die ik heb met het vervangen te bepalen ;). Uiteraard kan ik ze straks eens helemaal uit elkaar uit elkaar draaien om ze te inspecteren.

Zo, heel verslag weer, uiteindelijk dus heel blij met mijn aankoop. Nu ben ik redelijk overcompleet met goede wielsets (2 halfhoge carbon sets, 2 alu sets) dus van de week eens kijken wat er allemaal op marktplaats kan! De foto's volgen ook nog, maar mogelijk pas als ik de nieuwe remmen heb geinstalleerd ;).

• GerbenBK
Hier met die foto's! ;)

Ik heb het trouwens ook gehad met dezelfde Schwalbes op de Zipp 303s. Ik kon ze met een gewone pomp op druk en seated krijgen, maar als ik ze volledig leeg liet lopen vielen ze gewoon weer terug in het velgbed. Ik las een tip dat een extra rondje velglint het zou kunnen oplossen. Maar ik heb er inmiddels alweer 300km op zitten en ze verliezen geen lucht en krijg ze makkelijk op 5 bar, dus eenmaal opgepompt zit het wel goed.

• scraemus
Belecthor schreef op zondag 1 augustus 2021 @ 21:53:
Veel shimano wielen zijn wel compitabel met een Campa body, maar dan zul je die nog moeten wisselen. Verder klopt het volgens mij wel dat je inderdaad een Campa body en casette nodig hebt. Misschien dat @Ex Nunc hier meer van weet als Campa liefhebber?

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:04
@Kluus voor zover ik heb begrepen beschrijft dit plaatje het beste tubeless (ready) vs non tubeless (ready) qua velgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0FYZQ_nMjqMZxUDeVSPmbCMhcQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E0izu8ZVBa1xGmpHowDAecqE.png?f=fotoalbum_large

Of er specifieke requirements aan de pieken en dalen moeten zitten, geen idee, maar het idee is dat met de beads in de middelste geul, je wat meer ruimte hebt om de band over de velg te wippen bij de montage, en de bumps zijn er dan weer voor om de band beter op zijn plek te houden (tegen burpen etc)

Beide zaken zorgen er voor zover ik het kan beoordelen -niet- voor dat de band makkelijker opgepompt kan worden bij de 1e montage, dat gaat misschien nog wel makkelijker bij non tubeless omdat je de bumps niet hoeft te overwinnen

(wat vaak wel helpt is om 1 kant al met de hand op de juiste plek te duwen)

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 02-08-2021 08:59 ]

Strava

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:12
Prulleman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:51:
Of band met binnenband monteren, oppompen tot ze ploffen, leeg laten lopen, binnenband er uit, andere kant zit dan goed vast... Doe dit al meer dan 10 jaar met succes op de MTB.

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Prulleman schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 08:51:
@Kluus voor zover ik heb begrepen beschrijft dit plaatje het beste tubeless (ready) vs non tubeless (ready) qua velgen:
[Afbeelding]

Of er specifieke requirements aan de pieken en dalen moeten zitten, geen idee, maar het idee is dat met de beads in de middelste geul, je wat meer ruimte hebt om de band over de velg te wippen bij de montage, en de bumps zijn er dan weer voor om de band beter op zijn plek te houden (tegen burpen etc)

Beide zaken zorgen er voor zover ik het kan beoordelen -niet- voor dat de band makkelijker opgepompt kan worden bij de 1e montage, dat gaat misschien nog wel makkelijker bij non tubeless omdat je de bumps niet hoeft te overwinnen

Nee klopt, maar die humps zorgen er naast het voorkomen van burps ook voor dat de band beter in de zijkanten blijft zitten waarna deze na eenmaal geplopt te zijn weer leeg loopt is mijn ervaring met andere wielen. Overigens heb ik juist begrepen dat Tubeless Ready alleen betekend dat ze af-fabriek luchtdicht zijn en dat ze aan de ertro standaarden voldoen, daarom geven merken die wel wat extra's doen (zoals mn de humps) het soms een andere naam (campa/fulcrum noemen dit bijvoorbeeld "2-way-fit). Dit plaatje van Schwalbe heb ik wel eens gebruikt om te kijken of velgen tubeless (te maken) zijn voor hooked design en daarin staat dat de humps inderdaad optioneel zijn:

Afbeeldingslocatie: https://www.schwalbe.com/files/schwalbe/userupload/Images/specials/tubeless2018/crotched_en.jpg

Ik ben het er mee eens dat het niet uit maakt met het initieel tubeless monteren van de band, hoe moeilijk/makkelijk dat gaat heeft meer te maken met de tightness.
RigolleM schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 09:20:
[...]

Of band met binnenband monteren, oppompen tot ze ploffen, leeg laten lopen, binnenband er uit, andere kant zit dan goed vast... Doe dit al meer dan 10 jaar met succes op de MTB.
Dat heb ik ook geprobeerd maar hij schoot echt aan beide kanten terug in het velgbed. Overigens bleef een van de twee banden wel zitten na het ploppen (zonder binnenband) dus misschien had ik ook net pech en een lastig exemplaar te pakken.

[ Voor 16% gewijzigd door Kluus op 02-08-2021 09:24 ]

Pagina: 1 ... 329 ... 701 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).