Inmiddels zijn mijn Zip 303 FC rim brake wielen binnen en hebben ze er het eerste ritje opzitten. Echt geweldige wielen en ze staan super mooi in de fiets

. De nieuwe (2020) ZR1 naven moeten zich natuurlijk nog in het veld bewijzen maar ze zien er alvast erg hoogwaardig uit en de freewheel (6 pallen, 66 poe) maakt een heerlijk geluid, niet erg hard maar wel een hele mooie snelle ratel. Voor mijn gevoel (maar ik ga me nog niet wagen aan uitspraken over of ik echt merk dat dit high-end wielen zijn of dat dit tussen mijn oren zit, dat laatste kan ook prima hoor) rijden ze weer een stuk strakker maar ook comfortabeler dan mijn Fulcrum Racing Wind 40C wielen. Overigens ga ik hiermee ook van een 17C wiel naar een 19C wiel dus dat zal ook een verschil(letje) maken.
Het tubeless maken met de Schwalbe Pro One TLE's was een drama vergeleken met mijn andere wielen (die niet eens "Tubeless Ready" waren), hiermee heb ik nog wel een paar keer moeten terugdenken aan @
Ypuh zijn betoog een tijdje terug.

Uiteindelijk is het me gelukt en denk ik een consistente "truc" te hebben gevonden om het in het vervolg wel sneller te kunnen doen (icm twee luchtstoten achter elkaar van de booster). Ik heb trouwens nog niets aan de velg kunnen ontdekken wat specifiek Tubeless ready was (geen afwijkend velg design met humps ofzo) en toen ik de lastige band leeg liet lopen om sealant toe te voegen bleef deze ook niet haken en liep gewoon terug naar het velgbed (gelukkig was mijn booster truc consistent genoeg

). Dat viel dus wel een beetje tegen, "Tubeless Ready" bij Zipp betekend in tegenstelling tot Fulcrum/Campa zo te zien niet veel meer dan het voorinstalleren van tape en tubeless ventielen, ik zie dan ook niet waarom oudere modellen niet net zo goed "tubeless ready" gemaakt kunnen worden (vanaf 17C). Ik denk dat hier ook verder weinig moeite in gestoken is omdat de r&d en marketing bij Zipp zich nu vooral lijkt te richten op het gekozen concept van de hookless designs voor de disc brake versies.
Bij het afstellen van de remmen viel me toevallig op dat er wat speling zit op de buitenste arm van mijn Ultegra 6800 remhoef voor. Als ik heb vast pak bij de quick release kan ik de arm een klein beetje "wiebelen" (achter lukt dit ook wel een beetje maar minder duidelijk voelbaar dan voor). Ik heb de hele remhoef er al af gehad om de moertjes van het scharnierpunt te controleren maar die lijken gewoon vast te zitten... Iemand enig idee of dit normale slijtage is en of ik me er "druk" om moet maken?
Ik heb voor de zekerheid overigens al gebruik gemaakt van deze gelegenheid om een setje R8000 remhoeven te bestellen, aangezien deze denk ik ook beter zullen staan op mijn fiets, maar ik ben toch wel benieuwd, ook om de haast die ik heb met het vervangen te bepalen

. Uiteraard kan ik ze straks eens helemaal uit elkaar uit elkaar draaien om ze te inspecteren.
Zo, heel verslag weer, uiteindelijk dus heel blij met mijn aankoop. Nu ben ik redelijk overcompleet met goede wielsets (2 halfhoge carbon sets, 2 alu sets) dus van de week eens kijken wat er allemaal op marktplaats kan! De foto's volgen ook nog, maar mogelijk pas als ik de nieuwe remmen heb geinstalleerd

.