Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 328 ... 701 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-01 20:12

DjVe

Hatsaflats!

Vraagje betreffende geometrie:

Ik had twee fietsen (mtb en race) en wegens tijdgebrek om beide goed aan te pakken (en geen zin om twee fietsen te onderhouden). Wil ik de overstap maken naar een allroad/gravelbike. Mijn Cannondale Synapse maatje 51 zit best heel goed, maar ik zou een tikkie rechter willen zitten. Een 50mm ipv een 70mm stuurpen werkt redelijk, maar dan krijg ik mijn DI2 junction niet fatsoenlijk gemonteerd. En hoewel je met de Synapse ook best een stukkie onverhard kan pakken, zou ik toch iets breder willen dan 32mm bandjes.

Na wat zoekwerk kom ik op een Rose Backroad maatje 50. Als ik dat zo vergelijk, komt dat heel aardig in de buurt hoe ik wil zitten.

Linkje naar vergelijking

De reach is iets korter, maar dan zit ik met een 70mm stuurpen gewoon goed. Het zadel moet "ietsje" zakken, maar dat is verwaarloosbaar denk ik. De stuur-eigenschappen lijken mij qua geometrie vergelijkbaar (wat goed is). Zie ik verder iets over het hoofd?

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:09
Een 70mm stuurpen? Wist niet eens dat dat bestond eigenlijk.

Is een kleiner framemaat niet beter dan? Of een fiets met meer stack, dan zit je automatisch ook rechter.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:28
BertP schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:18:
Heeft iemand toevallig nog tips over waar (en wanneer) ik het beste en Castelli Perfetto RoS kan aanschaffen? Ik ben er wel over uit dat ik hem ga aanschaffen maar nu nog even het hoe en wat. Ik heb niet zo goed zicht op wanneer nieuwe seizoenskleding beschikbaar komt, of is nu juist het moment ivm overjarige modellen?
Wanneer is lastig, vorige jaar was alles uitverkocht.

Maar kijk hier:

Hopmans
Salden
Bakkerracing
LBS

En voor brexit was dit ook aantrekkelijk (nu weet ik het niet).
Wiggle
Chain Reaction Cycles
Etc

Ps: beste tijd is aanschaffen voor het seizoen dat je hem gaat dragen.

[ Voor 5% gewijzigd door mhr-zip op 28-07-2021 17:19 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• MyrddinLXXIIX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-01 13:42
mhr-zip schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:16:
[...]
En voor brexit was dit ook aantrekkelijk (nu weet ik het niet).
Wiggle
Prijs OK, snelheid niet - laatste order was van 3 juni, kwam aan op de 22e.
Waarvan iig 10 dagen douane.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:58
Verwijderd schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 14:56:
Ik neem altijd een ov chipkaart mee voor de zekerheid. Je kan volgens mij ook nog steeds los een kaartje kopen in de bus. Niet overal zal een bus rijden, maar in de randstad is er vaak wel iets in de buurt. Ik heb 1x gehad dat ik ben opgehaald door pech.

Ik zie dat veel een CO2 patroon gebruiken. Waarom geen klein luchtpompje die in het zadeltasje past? Is een stuk goedkoper en je hebt onbeperkt lucht beschikbaar. Tot 6-7 bar oppompen lukt makkelijk, daarboven heb je flink wat kracht in de armen nodig. Maar voor nood is 6 bar genoeg.
Als je zo'n klein pompje hebt dat ie in je zadeltasje past, dan heb je per slag maar zo weinig volume dat je enorm lang aan het pompen bent. Zeker met zoveel bar, tel daarbij op dat de meesten niet meer met 23mm bandjes rijden... stel dat je pompje 10cm heeft in de kamer (groter zal snel niet meer passen in een zadeltasje!) dan heb je bij 6 bar effectief maar een slagje van ca 1,5cm (10/6). Dat is echt heel weinig volume om een gemiddelde 28mm band mee op te pompen. Ik zie een pompje daarom als een thuiskomer, terwijl je met CO2 gewoon normaal kunt doorkarren.
Verwijderd schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 15:09:
[...]

Even een huishoudelijke mededeling: Houd zo'n patroon nooit met je blote handen vast als je hem gebruikt.
Stuk ouwe biba, past precies :)

[ Voor 9% gewijzigd door Mistraller op 29-07-2021 00:25 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Mistraller
KW25 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:10:
Zat standaard op de XS van mijn vrouw O+

---------------

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:22
oja, om de puristen te stangen heb ik ook nog een lezyne pomp aan mijn downtube hangen :P

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

KW25 schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 17:10:

Is een kleiner framemaat niet beter dan? Of een fiets met meer stack, dan zit je automatisch ook rechter.
50 is het kleinste maatje ;)

Ben 178 met een binnenbeenlengte van 77, dus ik ben gebonden aan wat kleinere frames. Wat nu ook wel handig is, want die zijn nog wel mondjesmaat te krijgen op korte termijn ;)

En een stuurpen van 70mm is vrij normaal (als in goed te krijgen)

• mhr-zip
DjVe schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 16:45:
Vraagje betreffende geometrie:

Ik had twee fietsen (mtb en race) en wegens tijdgebrek om beide goed aan te pakken (en geen zin om twee fietsen te onderhouden). Wil ik de overstap maken naar een allroad/gravelbike. Mijn Cannondale Synapse maatje 51 zit best heel goed, maar ik zou een tikkie rechter willen zitten. Een 50mm ipv een 70mm stuurpen werkt redelijk, maar dan krijg ik mijn DI2 junction niet fatsoenlijk gemonteerd. En hoewel je met de Synapse ook best een stukkie onverhard kan pakken, zou ik toch iets breder willen dan 32mm bandjes.

Na wat zoekwerk kom ik op een Rose Backroad maatje 50. Als ik dat zo vergelijk, komt dat heel aardig in de buurt hoe ik wil zitten.

Linkje naar vergelijking

De reach is iets korter, maar dan zit ik met een 70mm stuurpen gewoon goed. Het zadel moet "ietsje" zakken, maar dat is verwaarloosbaar denk ik. De stuur-eigenschappen lijken mij qua geometrie vergelijkbaar (wat goed is). Zie ik verder iets over het hoofd?
Als je een fiets via internet besteld, dan adviseer ik nog meer om een bikefit te laten doen.

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

mhr-zip schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:36:
[...]

Als je een fiets via internet besteld, dan adviseer ik nog meer om een bikefit te laten doen.
Mijn huidige fiets is afgesteld door een professional (dat zal ik bij de volgende ook zo doen), maar dat is meer voor na de koop.

Ik heb komende zaterdag een afspraak bij Rose voor een bikefit/advies, dus ik koop de fiets zeker niet blind online. Ik wil alleen kijken of ik verder nog iets over het hoofd zie.

Verwijderd

Mistraller schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 18:01:
[...]

Als je zo'n klein pompje hebt dat ie in je zadeltasje past, dan heb je per slag maar zo weinig volume dat je enorm lang aan het pompen bent. Zeker met zoveel bar, tel daarbij om dat de meesten niet meer met 23mm bandjes rijden... stel dat je pompje 10cm heeft in de kamer (groter zal snel niet meer passen in een zadeltasje!) dan heb je bij 6 bar effectief maar een slagje van ca 1,5cm (10/6). Dat is echt heel weinig volume om een gemiddelde 28mm band mee op te pompen. Ik zie een pompje daarom als een thuiskomer, terwijl je met CO2 gewoon normaal kunt doorkarren
Dat is niet waar. Wat is lang pompen voor jou?
De band is zo op druk, zoveel volume gaat er niet in een raceband vab 25 of 28 mm. Je kan met een handpomp ook genoeg lucht in de band krijgen om er normaal mee door te rijden. Het duurt misschien 1 of 2 minuten langer dan met een CO2 pomp.

• mhr-zip
Verwijderd schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:30:
[...]

De band is zo op druk, zoveel volume gaat er niet in een raceband vab 25 of 28 mm. Je kan met een handpomp ook genoeg lucht in de band krijgen om er normaal mee door te rijden. Het duurt misschien 1 of 2 minuten langer dan met een CO2 pomp.
Deze discussie was volgens mij over handpompjes die in zadeltasjes passen. Duurt het dan ook 1 tot 2 minuten langer?

Verwijderd

mhr-zip schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:34:
[...]

Deze discussie was volgens mij over handpompjes die in zadeltasjes passen. Duurt het dan ook 1 tot 2 minuten langer?
Ja, ik heb het over een pompje dat in een zadeltas past. Volgens mij is het 15 cm. Ik zal het morgen testen hoelang ik bezig ben en hoeveel bar er dan inzit.

• 418O2
Een patroon kan natuurlijk ook mis gaan. Daarmee is het aantal pogingen wel beperkt, want ik denk dat de meeste mensen er maar 1-2 bij zich hebben

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:13

McMiGHtY

- burp -

Daarom... tubeless

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• mhr-zip
Wat vind je trouwens van:

Velgremmen vs schijfremmen
Canyon
Zadeltasjes waar pompjes van 15cm inpassen?

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

1) Remmen is angst...of je nu remt met schijven of met een velgrem.

2) Duits. In de basis goed, maar alleen online te bestellen. Ik wil graag voelen en testritten als ik een fiets koop en gewoon zeggen dat ik een ander zadel wil, en welke bidonhouders erop moeten als ik hem koop. En afdingen :)

3) In mijn zadeltasje past een pompje..maar ook een CO2 patroon.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-01 18:26

Stoney3K

Flatsehats!

McMiGHtY schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:23:
2) Duits. In de basis goed, maar alleen online te bestellen. Ik wil graag voelen en testritten als ik een fiets koop en gewoon zeggen dat ik een ander zadel wil, en welke bidonhouders erop moeten als ik hem koop. En afdingen :)
Met de huidige staat van de markt is "Op de fiets zitten voordat je hem koopt" sowieso al redelijk wishful thinking ben ik bang. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Volgens mijn vrouw heb ik genoeg fietsen..dus ik denk dat als ik weer een fiets mag kopen er genoeg te kiezen en testen is.

• 418O2
McMiGHtY schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:25:
Volgens mijn vrouw heb ik genoeg fietsen..dus ik denk dat als ik weer een fiets mag kopen er genoeg te kiezen en testen is.
Ik stel voor dat je nog een fiets koopt, "to assert dominance"

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-01 22:59

Fisico

by Fabian

mhr-zip schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 22:19:
[...]

Wat vind je trouwens van:

Velgremmen vs schijfremmen
Canyon
Zadeltasjes waar pompjes van 15cm inpassen?
Schijven op een Canyon met een klein zadeltasje. Dat vind ik :+

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• 418O2
Fisico schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:35:
[...]

Schijven op een Canyon met een klein zadeltasje. Dat vind ik :+
En dan tubeless?

• mhr-zip
Echte mannen rijden met tubes.

• 418O2
mhr-zip schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 23:59:
[...]

Echte mannen rijden met tubes.
En pubes?

• mhr-zip
Scherp!

Scheren of niet scheren

• Mistraller
Verwijderd schreef op woensdag 28 juli 2021 @ 20:30:
[...]

Goed, we gaan even rekenen.
voor het gemak: binnendiameter van een 28mm biba: 26mm. Zal iets afwijken want velgbed is niet rond, afhankelijk van rubberdikte etc. Maar goed. Omtrek band, pakken we voor t gemak 2 meter. Gaan we van een cilinder uit; dan is dus 13 in het kwadraat * pi * hoogte = 1.061.858 kubieke millimeter. Je wil naar 6 bar is dus pak um beet 6mln kubieke millimeter.
Gaan we naar de pomp. Mijn SKS picolo die overigens niet in een zadeltasje past, heeft een slag van 107mm. De interne diameter, gemeten op het ventiel is 20mm. dat is dus 10 kwadraat * pi * 107 = 33.598 kubieke mm.

Voor het gemak wil ik er dan ook nog vanuit gaan dat je begint met pompen met een vol gevulde band (1 bar dus, wat niet overeenkomt met de werkelijkheid, want meestal is de band vrij leeg door het omleggen). Je moet er dus minstens 5 bar bij pompen. Dat is dan dus 5 miljoen kubieke millimeter.
Dat zijn dus 148 slagen (5 mln / 33598). Waar bij je niet moet vergeten dat de slagen steeds zwaarder zullen gaan, omdat het ventiel in je band pas open gaat als de pomp voldoende tegendruk heeft opgebouwd.
Dat betekent dus dat je om 5 bar te overwinnen, de pomp al 80% ingedrukt moet hebben voordat je "psst" hoort. En dát zal zelfs bij een 23 mm band niet anders zijn.

Kortom; 6 bar (of zelfs 7!?) met een minipomp; ik zie het niet gebeuren. Het kan vast wat verschillen qua hanteerbaarheid als je de pompjes vergelijkt, maar ook een duur pompje gaat geen natuurkundige wetten tarten ;)
Overigens heb ik geen idee hoeveel slagen per minuut je kunt maken (er vanuit gaand dat er ook geen lucht lekt uiteraard) maar doordat het steeds zwaarder gaat, doe je op den duur echt lang over een slagje lucht. Met 150 of misschien wel tegen de 200 slagen, ben je volgens mij echt wel een paar minuutjes jezelf in het zweet aan het werken, en zeker als er anderen op je staan te wachten is dat best ruk.

Een co2 patroon is echt 1x ppfffft ( 3 seconden dus of zo) en dan is je band knalhard, dan plopt ie op de velg en moet je vaak zelfs nog wat aflaten omdat het anders te hard is.

Een 16 grams patroon levert immers ongeveer 8 liter aan vrij volume en dat is dus 8mln kubieke millimeter oftewel 8 bar in een 28mm band.

Aan de andere kant; thuiskomen kan absoluut met een minipomp! Maar met max een bar of 3 á 4 zal het snel klaar zijn. Een minipomp is absoluut handig als je kortstondig wat lucht verliest bij tubeless-lek, omdat je met co2 anders een heel patroon verspeelt voor misschien maar 1 bar, en niet alle latexen vinden co2 fijn.

Je moet alleen niet vergeten om thuis de CO2 weer te vervangen door gewone lucht omdat CO2 sneller uit je band verdwijnt.

[ Voor 25% gewijzigd door Mistraller op 29-07-2021 01:39 ]

---------------

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19:41
Mistraller schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 00:50:
[...]

Goed, we gaan even rekenen.
voor het gemak: binnendiameter van een 28mm biba: 26mm. Zal iets afwijken want velgbed is niet rond, afhankelijk van rubberdikte etc. Maar goed. Omtrek band, pakken we voor t gemak 2 meter. Gaan we van een cilinder uit; dan is dus 13 in het kwadraat * pi * hoogte = 1.061.858 kubieke millimeter. Je wil naar 6 bar is dus pak um beet 6mln kubieke millimeter.
Gaan we naar de pomp. Mijn SKS picolo die overigens niet in een zadeltasje past, heeft een slag van 107mm. De interne diameter, gemeten op het ventiel is 20mm. dat is dus 10 kwadraat * pi * 107 = 33.598 kubieke mm.

Voor het gemak wil ik er dan ook nog vanuit gaan dat je begint met pompen met een vol gevulde band (1 bar dus, wat niet overeenkomt met de werkelijkheid, want meestal is de band vrij leeg door het omleggen). Je moet er dus minstens 5 bar bij pompen. Dat is dan dus 5 miljoen kubieke millimeter.
Dat zijn dus 148 slagen (5 mln / 33598). Waar bij je niet moet vergeten dat de slagen steeds zwaarder zullen gaan, omdat het ventiel in je band pas open gaat als de pomp voldoende tegendruk heeft opgebouwd.
Dat betekent dus dat je om 5 bar te overwinnen, de pomp al 80% ingedrukt moet hebben voordat je "psst" hoort. En dát zal zelfs bij een 23 mm band niet anders zijn.

Kortom; 6 bar (of zelfs 7!?) met een minipomp; ik zie het niet gebeuren. Het kan vast wat verschillen qua hanteerbaarheid als je de pompjes vergelijkt, maar ook een duur pompje gaat geen natuurkundige wetten tarten ;)
Overigens heb ik geen idee hoeveel slagen per minuut je kunt maken (er vanuit gaand dat er ook geen lucht lekt uiteraard) maar doordat het steeds zwaarder gaat, doe je op den duur echt lang over een slagje lucht. Met 150 of misschien wel tegen de 200 slagen, ben je volgens mij echt wel een paar minuutjes jezelf in het zweet aan het werken, en zeker als er anderen op je staan te wachten is dat best ruk.

Een co2 patroon is echt 1x ppfffft ( 3 seconden dus of zo) en dan is je band knalhard, dan plopt ie op de velg en moet je vaak zelfs nog wat aflaten omdat het anders te hard is.

Een 16 grams patroon levert immers ongeveer 8 liter aan vrij volume en dat is dus 8mln kubieke millimeter oftewel 8 bar in een 28mm band.

Aan de andere kant; thuiskomen kan absoluut met een minipomp! Maar met max een bar of 3 á 4 zal het snel klaar zijn. Een minipomp is absoluut handig als je kortstondig wat lucht verliest bij tubeless-lek, omdat je met co2 anders een heel patroon verspeelt voor misschien maar 1 bar, en niet alle latexen vinden co2 fijn.

Je moet alleen niet vergeten om thuis de CO2 weer te vervangen door gewone lucht omdat CO2 sneller uit je band verdwijnt.
Ik vind dit maar een raar verhaal. Hoe ga je nu van volume naar druk? Volgens mij kun je dat nooit een-op-een omzetten.

• Bacchus
  • Laatst online: 16:15
[...] en niet alle latexen vinden co2 fijn.
Daarover: Waarom gebruiken we dan eigenlijk CO2 en niet "gewoon" pure stikstof in die patronen zoals de autobandenboer (voor €10 extra)? Geen gedoe met latex en zelfs (iets) minder drukverlies dan lucht.

Verwijderd

mhr-zip schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 00:18:
[...]

Scherp!

Scheren of niet scheren
Bedoel, doen jullie niet maandelijks een full body wax voor die extra aerodynamische vorm?

Verder: Afgelopen weekend voor het eerst 70km gereden, ging me verrassend goed af. Rustig tempotje, genoeg voorraad mee (krentebol en banaan) en rustig blijven trappen.

Van de week een stukje van 30km gedaan en ik merk gewoon dat ik serieus conditie begin op te bouwen, heerlijk!

Het is denk ik tijd om klikpedalen/schoenen aan te gaan schaffen. :+

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-12-2025
HeleBoel schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 07:21:
[...]

Ik vind dit maar een raar verhaal. Hoe ga je nu van volume naar druk? Volgens mij kun je dat nooit een-op-een omzetten.
Vrij eenvoudig, algemene gaswet

P*V=nRT
Ervan uitgaande dat die laatste constant zijn is er dus een linear verband tussen druk en volume (niet een-op-een weliswaar). Kleinvvolume, hoge druk (pomp/patroon) -> Groot volume lagere druk (band)

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:07

Oxigeon

En zo is dat!

Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 08:14:
[...]

Bedoel, doen jullie niet maandelijks een full body wax voor die extra aerodynamische vorm?

Verder: Afgelopen weekend voor het eerst 70km gereden, ging me verrassend goed af. Rustig tempotje, genoeg voorraad mee (krentebol en banaan) en rustig blijven trappen.

Van de week een stukje van 30km gedaan en ik merk gewoon dat ik serieus conditie begin op te bouwen, heerlijk!

Het is denk ik tijd om klikpedalen/schoenen aan te gaan schaffen. :+
Hier ook ongeveer hetzelfde.
Nu ongeveer 4 ritjes gedaan sinds vorige week donderdag op mijn eerste fiets.

Begonnen met half uurtje (14km)
Toen een ritje van ongeveer 23
Nu tik ik zo elke eer ongeveer de 28-30 aan.
Vanavond ga ik eens wat meer proberen en ga tegen de 43km fietsen met mijn broer. Merk dat ik in dat uurtje wat ik normaal fiets wel merk dat ik gefietst heb maar best nog wel verder kan. Dat ga ik dus vanavond proberen

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• GerbenBK
  • Laatst online: 20:06
[...]

lang verhaal over hypothetische situatie
Mooi verhaal over de voordelen van tubeless... >:) 6 a 7 bar? Pff met iets minder dan 4 ben ik al blij. Met 2 of 3 kan ik prima mijn rondje afmaken, dan hoef ik helemaal niet naar huis.

Inderdaad is bij een tubeless lek de band meestal helemaal niet bijna leeg. Er is vaak hoogstens wat lucht ontsnapt voordat de sealant het lek gedicht heeft. Dus je hoeft misschien maar een barretje bij te pompen.

Daarnaast is mijn pompje lichter dan een co2 pomp plus 2 patronen, dus dat scheelt enorm bergop :+

[ Voor 3% gewijzigd door GerbenBK op 29-07-2021 09:01 ]

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:55
Zonder enige vorm van latex in je banden mag je hier sowieso niet posten O-)

• mhr-zip
Bacchus schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 07:42:
[...]

Daarover: Waarom gebruiken we dan eigenlijk CO2 en niet "gewoon" pure stikstof in die patronen zoals de autobandenboer (voor €10 extra)? Geen gedoe met latex en zelfs (iets) minder drukverlies dan lucht.
Omdat daarvan het kookpunt -192 graden celsius is?

Dus het zit vloeibaar in je patroon, dan doe je even die pomp op je patroon. Pomp je je band op, en dan kleeft je patroon nog aan je handen en kan je met 3de graads brandwonden naar het ziekenhuis.

edit:
Voor als je iets minder natuurkundig onderlegd bent.

Gas neemt veel meer volume in dan vloeistof. Omdat je zoveel mogelijk lucht in een klein patroon wil hebben, wordt het opgeslagen als vloeistof in je patroon.

Als je er een pompje opzet komt het er als vloeistof uit.
Water kookt pas bij 100 graden celsius en wordt dan van vloeibaar --> gas.
Stikstof kookt al bij -192 graden celsius en wordt dan van vloeibaar --> gas.
CO2 kookt bij -78 graden celsius

Dus in theorie moet het misschien wel kunnen met stikstof, behalve dat het veel gevaarlijker is.

[ Voor 32% gewijzigd door mhr-zip op 29-07-2021 09:55 ]

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-01 01:44
mhr-zip schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:32:
[...]

Dus het zit vloeibaar in je patroon, dan doe je even die pomp op je patroon. Pomp je je band op, en dan kleeft je patroon nog aan je handen en kan je met 3de graads brandwonden naar het ziekenhuis.

edit:

Gas neemt veel meer volume in dan vloeistof. Omdat je zoveel mogelijk lucht in een klein patroon wil hebben, wordt het opgeslagen als vloeistof in je patroon.

Dus in theorie moet het misschien wel kunnen met stikstof, behalve dat het veel gevaarlijker is.
Is dat veel gevaarlijker? Het is geen NO wat explosiever is en de bloedvaten van hart en longen juist wijd doet laten open staan.
Stikstof zit bij mijn weten voor 7078÷ in ons ingeademde lucht en plantjes groeien er goed op. Volgens mij moet het kunnen. Geen idee in hoeverre pure stikstof rubber kan aantasten. Volgens mij is het goedkoper, althans 2 euro voor een cilinder CO2 is belachelijk en daarom doe ik er niet aan mee. Slagroompatroon/lachgas patroon kun je voor een zacht prijsje wel krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door HBSVDK op 29-07-2021 10:06 ]

• Bacchus
mhr-zip schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 09:32:
[...]

edit:

Het kookpunt op zich is alleen niet zo relevant. Het is niet zo dat door dat lage kookpunt de temperatuur van de capsule direct naar die waarde daalt zodra er een faseovergang plaatsvindt. Wat ik denk dat je bedoelt is dat verdampingswarmte voor N2 heel hoog is tov CO2 waardoor het veel warmte uit de omgeving (omsluitende capsule, hand) opneemt. (Ik heb overigens geen idee wat die waarden zijn)

• Mistraller
HBSVDK schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:03:
[...]

Is dat veel gevaarlijker? Het is geen NO wat explosiever is en de bloedvaten van hart en longen juist wijd doet laten open staan.
Stikstof zit bij mijn weten voor 7078÷ in ons ingeademde lucht en plantjes groeien er goed op. Volgens mij moet het kunnen. Geen idee in hoeverre pure stikstof rubber kan aantasten. Volgens mij is het goedkoper, althans 2 euro voor een cilinder CO2 is belachelijk en daarom doe ik er niet aan mee. Slagroompatroon/lachgas patroon kun je voor een zacht prijsje wel krijgen.
Gevaarlijker omdat de temperatuur veel verder daalt bij uitzetting. Stikstof doet niks met rubber. Co2 ook niet, maar het verdwijnt wel sneller uit je band. De oplosbaarheid van Co2 in butylrubber is groter dan van zuurstof en/of stikstof.

@GerbenBK De vraagstelling ging erover dat een pompje in slechts een heel klein beetje meer tijd bijna net zoveel druk kon opbouwen als co2. En dat leek mij onjuist. Niets ten nadele van een pompje dus; ik heb zelf voor mijn tubeless setup juist een pompje bij gekocht. Allebei heeft z'n pro's en cons.

@HeleBoel 2 bar is simpelweg de dubbele hoeveelheid lucht inderdaad volgens de gaswet. Je kunt er nog een heleboel complexe zaken bijtrekken zoals temperatuur etc. Zo wordt in een ziekenhuis bv ook gekeken hoeveel liter zuurstof er in een fles zit; een fles van 10 liter bij 120 bar is dus 1200 liter zuurstof :)

@Bacchus Als je bij de huisarts een wrat laat aanstippen dan krijg je daar wel een idee van ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 29-07-2021 10:37 ]

---------------

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Maar voor we een probleem bij een oplossing aan het zoeken zijn, wat is er mis met CO2?

Dat je eventueel twee weken later je band weer een paar slagen bij moet pompen om hem optimaal op druk te houden?

(En over vloeibaar stikstof, ik ken verhalen uit de lab wereld waar ze veel met dat spul werken. Schijnt dat dat niet in gesloten cilinders opgeslagen mag worden omdat dan de druk te hoog wordt. Misschien is dat ook wel iets om rekening mee te houden)

alles kan off-topic

• MyrddinLXXIIX
Mistraller schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:34:
[...]
Stikstof doet niks met rubber.
Als je dat uit een patroontje in een band stopt, dan is er niet genoeg energie voorhanden om dat naar een beschaafde temperatuur te krijgen - een CO₂ patroon wordt al koud...
Een rubber band op -100°C ... daar rij je niet lang op.
Ankona schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:39:
(En over vloeibaar stikstof, ik ken verhalen uit de lab wereld waar ze veel met dat spul werken. Schijnt dat dat niet in gesloten cilinders opgeslagen mag worden omdat dan de druk te hoog wordt. Misschien is dat ook wel iets om rekening mee te houden)
Dat dus ... Vloeibaar stikstof in zo'n buisje stoppen is suicidiaal. En gecomprimeerd gas schiet natuurlijk absoluut niet op.

• Bacchus
Even de stokoude Binas uit de kast getrokken. Een band vullen met N2 kost minder warmte dan met CO2:

Volume fietsband = pi r² h = 3,14 . 0,012² . 2,1 = 9,5 . 10e-4 m³
Nodig volume bij 5,5 bar = 5,5 . 9,5 . 10-4 = 0,0052 m³

Stikstof
Dichtheid = 1,25 kg/m³
Verdampingswarmte = 0,20 MJ/kg

Nodige massa = 1,25 . 0,0052 = 0,0065 kg (= 6,5 g)
Onttrokken Verdampingswarmte = 1,3 kJ

Koolstofdioxide
Dichtheid = 1,99 kg/m³
Verdampingswarmte = 0,57 MJ/kg

Nodige massa = 1,99 . 0,0052 = 0,010 kg (= 10 g)
Onttrokken Verdampingswarmte = 5,9 kJ

En over vloeibaar en druk: Zowel capsules met stikstof als koolstofdioxide bevatten de stof in vloeibare toestand. De verdamping is wat zoveel warmte uit de omgeving onttrekt.

[ Voor 12% gewijzigd door Bacchus op 29-07-2021 11:11 ]

• MyrddinLXXIIX
Bacchus schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:02:
Even de stokoude Binas uit de kast getrokken. Een band vullen met N2 kost minder warmte dan met CO2:

Stikstof
Dichtheid = 1,25 kg/m³

Koolstofdioxide
Dichtheid = 1,99 kg/m³

En dan heb je N₂ van -195°C :+
Neem maar een buba mee!

• Bartmanz
  • Laatst online: 12-12-2025
MyrddinLXXIIX schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:11:
[...]

Neem maar een buba mee!
...en handschoenen

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
HBSVDK schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 10:03:
[...]Stikstof zit bij mijn weten voor 7078÷ in ons ingeademde lucht en plantjes groeien er goed op.
off topic: stikstofgas (N2) is geen voeding voor plantjes (itt CO2). Je moet het eerst omzetting naar iets anders om het nuttig te kunnen gebruiken.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Maar..weet iemand een mooi zadeltasje waar die patroontjes in kunnen?

• Bacchus
MyrddinLXXIIX schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:11:
[...]
Neem maar een buba mee!
Waar komt de -195°C vandaan? En wat is die waarde voor CO2? Hmm..

• Ankona
McMiGHtY schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:14:
Maar..weet iemand een mooi zadeltasje waar die patroontjes in kunnen?
https://www.12gobiking.nl...seat-pack-pro-qc-zadeltas

Ik heb de small en daar past net alles netjes in (binnenband, bandenlichters, co2 pompje met twee patronen en een multitool.)

Ik vind het een mooi tasje dat ook nog makkelijk met het kliksysteem onder het zadel te plaatsen is.

alles kan off-topic

• GerbenBK
  • Laatst online: 20:06
Bacchus schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:02:

Stikstof
Dichtheid = 1,25 kg/m³

Koolstofdioxide
Dichtheid = 1,99 kg/m³

En over vloeibaar en druk: Zowel capsules met stikstof als koolstofdioxide bevatten de stof in vloeibare toestand. De verdamping is wat zoveel warmte uit de omgeving onttrekt.
Heerlijk, dan weet je weer dat je op Tweakers.net zit als je in een wielerforum iemand Binas erbij ziet pakken... :) _/-\o_

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

• Fisico

Fisico

by Fabian

dat laat ik de fietsenmaker waar ik de fiets koop bepalen :+

• rolandos582
  • Laatst online: 07:55
Hoe zit dat met Canyon & Tubeless? Wat hebben we hier opeens voor natuurkundigen...

Kunnen we het weer hebben over leuke fietsen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAJXEpfiKq2UI9Hu2TFQojd-BbM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6WEtk6I5EtZfN27S1kQRnsZB.jpg?f=user_large

• mhr-zip
rolandos582 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:36:
Hoe zit dat met Canyon & Tubeless? Wat hebben we hier opeens voor natuurkundigen...

[Afbeelding]
Das mien merk!

Edit:
Of hebben jullie het over de fiets?

[ Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 29-07-2021 12:33 ]

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-12-2025
rolandos582 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 11:36:

[Afbeelding]
Mooi ding! Stevige wielen en een smalle balhoofdbuis.

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:24

Kluus

Gang is alles

Wat is dan een goede minipomp die in het zakje van je jersey (;)) past? Lezyne zijn fijne pompjes, mede door het slangetje, maar doordat ditzelfde slangetje geschroeft moet worden heb ik al meermaals meegemaakt dat ik bij het afschoeven de ventielkern mee had :(. Zijn er ook goede minipompjes die je moet duwen/klemmen?

Verwijderd

Ik heb het net geprobeerd. Een 28 mm band die helemaal leeg was. Het pompen gaat heel makkelijk tot 3,5 bar, helemaal geen kracht voor nodig. Dat duurt ongeveer 3 minuten. Daarna gaat het iets meer kracht kosten. Binnen in totaal 5 minuten was de band op 5 bar. Daarna wordt het idd veel kracht voor de laatste bar. Maar 5 bar in een 28 mm is voor mij prima, zeker om de rit mee af te maken.
Pompje zou volgens de fabrikant tot 11 bar moeten kunnen... Dat gaat mij iig niet lukken ;)
En het is 16 cm lang, past in een middelgroot zadeltasje. Oke de CO2 is sneller en kleiner, maar kost je per keer toch al een paar euro.
Prijs kwaliteitverhouding, daar heeft iedereen een andere mening over.

M'n vraag was waarom er veel CO2 wordt gebruikt tegenwoordig, maar dat is nu duidelijk.

Verwijderd

Kluus schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:49:
Wat is dan een goede minipomp die in het zakje van je jersey (;)) past? Lezyne zijn fijne pompjes, mede door het slangetje, maar doordat ditzelfde slangetje geschroeft moet worden heb ik al meermaals meegemaakt dat ik bij het afschoeven de ventielkern mee had :(. Zijn er ook goede minipompjes die je moet duwen/klemmen?
Ik gebruik deze. Hele discussie is op de vorige pagina's te lezen :+
https://www.mantel.com/to...wFu0-TMU12DRoCoYwQAvD_BwE

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:52:
[...]

Ik gebruik deze. Hele discussie is op de vorige pagina's te lezen :+
https://www.mantel.com/to...wFu0-TMU12DRoCoYwQAvD_BwE
Ahja thanks, die lijkt me perfect voor mij ook! Ik had wel terug gelezen maar blijkbaar nog niet ver genoeg ;).

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Kluus schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:49:
Die lezyne pompjes..daar zit op het slangetje (aan de kant die op je ventiel komt) een zwart knopje.. Druk je die wel in?

• Kluus

Kluus

Gang is alles

McMiGHtY schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:57:
[...]

Die lezyne pompjes..daar zit op het slangetje (aan de kant die op je ventiel komt) een zwart knopje.. Druk je die wel in?
Hmm dat denk ik niet… Wat doet dat dan?

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:43
Kluus schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:59:
[...]

Hmm dat denk ik niet… Wat doet dat dan?
Haalt de druk van de slang waardoor het makkelijker is om deze te verwijderen zonder de ventielkern mee te nemen ;)

https://www.strava.com/athletes/5891551

• Kluus

Kluus

Gang is alles

scraemus schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:01:
[...]

Haalt de druk van de slang waardoor het makkelijker is om deze te verwijderen zonder de ventielkern mee te nemen ;)
Ik had het kunnen weten! ;) Naja net even getest en het lukte me inderdaad de slang te verwijderen… Ik moest echter toch een kleiner pompje hebben dus heb nu al de bovenstaande van topeak besteld.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Kluus schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 13:06:
[...]

Ik had het kunnen weten! ;) Naja net even getest en het lukte me inderdaad de slang te verwijderen… Ik moest echter toch een kleiner pompje hebben dus heb nu al de bovenstaande van topeak besteld.
Staat ook in de handleiding he :)

1. Unscrew hose and remove from pump handle
2. Match Presta or Schrader valve with correct end of hose; thread opposite end of hose
onto pump
3. Thread matching end of hose onto OPEN valve, then inflate
4. Presta: use ABS to release hose pressure and ease chuck removal
5. Schrader: use ABS to adjust tire pressure

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:55
Afgelopen zaterdag m'n racer eens goed schoongemaakt, scharnierpuntjes etc ingespoten met WD40 en een nieuwe aandrijflijn + balhoofdlager gemonteerd. Voorblad 105 5800 serie was nog ruim voorradig bij de bike24 (in tegenstelling tot de R7000 versie, die is overal uitverkocht). Ketting en 11-30 cassette had ik al een tijdje liggen :*) Daarnaast ook het batterijtje van de Giant cadanssensor vervangen. Hopelijk kan hij er weer een tijdje tegenaan. Over een jaar of 2 maar eens kijken naar een andere.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Mistraller
Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 12:50:
[...]

Ik heb het net geprobeerd. Een 28 mm band die helemaal leeg was. Het pompen gaat heel makkelijk tot 3,5 bar, helemaal geen kracht voor nodig. Dat duurt ongeveer 3 minuten. Daarna gaat het iets meer kracht kosten. Binnen in totaal 5 minuten was de band op 5 bar. Daarna wordt het idd veel kracht voor de laatste bar. Maar 5 bar in een 28 mm is voor mij prima, zeker om de rit mee af te maken.
Pompje zou volgens de fabrikant tot 11 bar moeten kunnen... Dat gaat mij iig niet lukken ;)
En het is 16 cm lang, past in een middelgroot zadeltasje. Oke de CO2 is sneller en kleiner, maar kost je per keer toch al een paar euro.
Prijs kwaliteitverhouding, daar heeft iedereen een andere mening over.

M'n vraag was waarom er veel CO2 wordt gebruikt tegenwoordig, maar dat is nu duidelijk.
16cm is alleen niet de slag die je maakt, maar 5 bar is inderdaad prima; 4 vond ik al behoorlijk hard werken met mijn flubber armen ;) 11bar, dat is meer dan een band kan hebben haha. Maar dat is echt heel zwaar, dan moet je de pomp bijna geheel indrukken voordat je ventiel opent. Ze bedoelen waarschijnlijk dat het ventiel van de pomp dat aankan, niet of het te doen is ;)

Ik heb trouwens onlangs nieuwe patronen besteld, 10 stuks voor 9,60. Dat vond ik nog wel okee (alleen heeft mantel ze inmiddels wel duurder gemaakt)

---------------

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:05
[...]

ik ben het hier in principe niet mee eens, puur om de reden dat ik een klein pompje met manometer heb en ik recent lek had. Heb er, met moeite, akkoord, maar het is gelukt, 6 barren in geduwd. Pompje van de LIDL.
Verder interesseer ik me niet in de CO2 discussie, maar dat komt omdat ze single use zijn.

Verwijderd

Mistraller schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:26:
[...]

16cm is alleen niet de slag die je maakt, maar 5 bar is inderdaad prima; 4 vond ik al behoorlijk hard werken met mijn flubber armen ;) 11bar, dat is meer dan een band kan hebben haha. Maar dat is echt heel zwaar, dan moet je de pomp bijna geheel indrukken voordat je ventiel opent. Ze bedoelen waarschijnlijk dat het ventiel van de pomp dat aankan, niet of het te doen is ;)

Ik heb trouwens onlangs nieuwe patronen besteld, 10 stuks voor 9,60. Dat vond ik nog wel okee (alleen heeft mantel ze inmiddels wel duurder gemaakt)
Nee klopt de slag is geen 16 cm, het pompje zelf is dat. In de jersey past die ook makkelijk, weegt ook bijna niks.
10 stuks voor 9,60 is niet veel eigenlijk.

• Mistraller
pannekoek schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 14:27:
[...]

ik ben het hier in principe niet mee eens, puur om de reden dat ik een klein pompje met manometer heb en ik recent lek had. Heb er, met moeite, akkoord, maar het is gelukt, 6 barren in geduwd. Pompje van de LIDL.
Verder interesseer ik me niet in de CO2 discussie, maar dat komt omdat ze single use zijn.
Ja, maar dat is een pomp met een grotere slag. Het ging hier om een pompjes die in een zadeltasje passen. Het singleuse verhaal van CO2 vind ik zelf inderdaad ook minder fraai. Maar ik plak wel biba's :D en patronen gaan met oud metaal mee.

---------------

• pannekoek
Mistraller schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:32:
[...]

Ja, maar dat is een pomp met een grotere slag. Het ging hier om een pompjes die in een zadeltasje passen. Het singleuse verhaal van CO2 vind ik zelf inderdaad ook minder fraai. Maar ik plak wel biba's :D en patronen gaan met oud metaal mee.
Akkoord, mijn pomp past niet in een zadeltasje, of althans, als je hem erin krijgt dat doet ie het daarna niet meer. Deze zit aan mijn buis inderdaad.

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Misschien kunnen we het onderdeel van 18 september maken. Bandje leeg laten lopen en testen welke Tweaker het snelst z'n bandje weer vol heeft.

Kunnen we het weer over fietsen hebben en dat en fcking veel wind staat en dat dat best klote is

• Ankona
Verwijderd schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:25:
[...]

10 stuks voor 9,60 is niet veel eigenlijk.
Hoeveel verwacht jij er dan voor 9,60?

alles kan off-topic

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:51
McMiGHtY schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:40:
Misschien kunnen we het onderdeel van 18 september maken. Bandje leeg laten lopen en testen welke Tweaker het snelst z'n bandje weer vol heeft.

Kunnen we het weer over fietsen hebben en dat en fcking veel wind staat en dat dat best klote is
Veel wind is niet altijd een nadeel. Wind mee vind ik harde wind wel lekker hoor. En bij wind tegen heb je gratis extra weerstand. Kun je mooi trainen. En zijwind is wel weer goed voor de techniek, zeker met rukwinden. Dus wat te kort door de bocht dat het klote is :+

• pannekoek
wisselwerking schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:43:
[...]

Veel wind is niet altijd een nadeel. Wind mee vind ik harde wind wel lekker hoor. En bij wind tegen heb je gratis extra weerstand. Kun je mooi trainen. En zijwind is wel weer goed voor de techniek, zeker met rukwinden. Dus wat te kort door de bocht dat het klote is :+
ik pak straks de fiets richting lelystad (perfect in lijn met de wind) en de trein terug. Lekker genieten van de zon zolang die schijnt want morgen wordt het weer slecht

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik ben van plan om komende zaterdag de Tour de Dumoulin 175 te gaan fietsen.
Deze ronde gaat vanuit hartje Maastricht langs Luik richting de Redoute en draait iets verder zuidelijk weer terug naar hartje Maastricht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4SeTWQDtLcEeofKTwk9rqNxYgI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OnwvNnAe2AoV18Pd0ECuGgBx.png?f=user_large

2 vragen: Iemand bekend in de regio die weet of al die wegen weer goed toegankelijk zijn (gezien de weerssituatie van 2 weken terug)
Iemand die een goede (liefst gratis) parkeerplaats weet in of rondom (zuidelijk bij voorkeur) Maastricht?

Dank!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-01 11:34
Toen ik er een jaar geleden was, konden wij de auto gratis kwijt op de parkeerplaatsen naast station Randwyck. Ik weet niet of dat inmiddels is veranderd, het parkeeraanbod is wel beperkt.

Volgens mij is op de P+R in Noord het parkeren gratis, ik zou zeggen laat er een Google search op los..

[ Voor 6% gewijzigd door Hoiz op 29-07-2021 16:06 ]

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:43
Smultie schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:46:
Deze ronde gaat vanuit hartje Maastricht langs Luik richting de Redoute en draait iets verder zuidelijk weer terug naar hartje Maastricht.
[Afbeelding]

2 vragen: Iemand bekend in de regio die weet of al die wegen weer goed toegankelijk zijn (gezien de weerssituatie van 2 weken terug)
Iemand die een goede (liefst gratis) parkeerplaats weet in of rondom (zuidelijk bij voorkeur) Maastricht?

Dank!
Check prettigparkeren.nl, geeft vaak wel aan waar je gratis kan parkeren op tijd en dag

https://www.strava.com/athletes/5891551

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 16:18
[Afbeelding]

Dank!
Let ook op het parcours van Ironman. 31 juli en 1 augustus is er vanalles afgezet rondom Maastricht.
https://www.ironman.com/5150-maastricht-limburg-course

Marina Maastricht kun je (vermoed ik) gratis parkeren, en anders zou ik stukje verder rijden tot in Eijsden. Johan Sebastiaan Bach straat (woonwijk) is vrij parkeren. Wil je maar noordelijk (dichter bij centrum Maastricht), dan kun je bij kruising Gandhiplein/Praaglaan proberen. Daar is ook nog vrij parkeren (niet overal in die wijk, let er goed op).
Kaartje kan ik niet vergroten, dus de route is niet in te zien. Ik ben al door Moelingen gereden, en daar was het geen probleem (een van de zwaarst getroffen gebieden).

[ Voor 21% gewijzigd door Ramon 73 op 29-07-2021 16:51 ]

• Mistraller
_O-
Ik wilde deze week eigenlijk m'n alternatieve vierdaagse fietsen nu het weer wat opgedroogd is rond de Maas... geen zin om 200km te ploeteren met die wind... Beetje normaal rustig zomerweer zou best fijn zijn ja.

---------------

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Gewoon het bos in met die Nuroad! Ik heb vandaag vanwege de wind ook mijn duurritje met de MTB gedaan, ok, sommige mulle stukken moet je wel even gassen om er fietsend door te komen maar verder gewoon lekker sturen en geen last van wind.

Op de racer vind ik veel wind wel leuk met een man of 4-5 in een waaiertje, lekker kop over kop intervallen, heerlijk. In mijn eentje vind ik er ook weinig aan (behalve wind mee uiteraard ;)).

[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 29-07-2021 16:58 ]

• Kluus

Kluus

Gang is alles

[Afbeelding]

Dank!
Misschien net te zuidelijk maar wij parkeren wel eens bij Gronsveld:
https://goo.gl/maps/rpeVPMvZRA1dG7iNA

Kan je gelijk calorieen laden bij de Mac als je terug komt. :+

• Galois
  • Laatst online: 09:10

Galois

1811 - 1832

Ik meng mij ook even in de pompendiscussie en sla dan een (flinke) zijweg in ;)

Ik heb maandje geleden de Bosch Easypump gehaald. Puur als leuke gadget, maar ik vind ‘m verrekte handig!

Heb ‘m ook mee op vakantie en neemt weinig ruimte in. Maar ook thuis gebruik ik ‘m vaak ipv de vloerpomp.

Ok, je neemt ‘m inderdaad niet mee in je zakjes :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Verwijderd

Ankona schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 15:42:
[...]

Hoeveel verwacht jij er dan voor 9,60?
5

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 16:18
YES!! Nieuw maandPR, 1239 km tot en met vandaag. Oude pr stond op 1223 km.
De maand is nog niet om, dus er komt nog wel wat bij :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/USvqJQtHWA0xt-lnMRInqApHtPk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Wqb1fupbQ0eKCcdK0h9mtQn.jpg?f=fotoalbum_large

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-01 14:48
Ramon 73 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 19:13:
YES!! Nieuw maandPR, 1239 km tot en met vandaag. Oude pr stond op 1223 km.
De maand is nog niet om, dus er komt nog wel wat bij :)

[Afbeelding]
Netjes. Ik wou dat ik de tijd had om weer zoveel te fietsen.

@DDX , doet dit overigens op dinsdag ochtend... voor het ontbijt... zonder handen.... met zijn ogen dicht...

• Danno88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-01 15:35
Vandaag nieuwe pedalen gemonteerd.
Ik rijd met SPD, maar kreeg soms tintelingen in m’n voeten met wat langere rit.

Na wat zoeken kwam ik uit op de Shimano PD-ES600, en ben er zeer content mee.
Net een rit gedaan en voor nu geen tintelingen, mede door beugel er omheen ook meer contactopervlak wat prettig voelt.
En de kleur past goed bij de Ultegra set😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cp3VG5qROXubGll-BUSASIECHfs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hChEyyWY0ernUdaQJKKIe3C2.jpg?f=fotoalbum_large

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:56
Fisico schreef op zondag 6 juni 2021 @ 15:09:
[...]

Ja goede ervaringen mee. Zeker als je klachten hebt en je dus ook aan het worstelen bent met maat, positie van de plaatjes en dergelijke is het een goede investering. Stelselmatig afgeknelde voeten en last een dag later lijkt mij geen pretje.

Ik had geen klachten maar wilde gewoon een paar gave schoenen en was nogal gehecht aan hoe de bikefitster mijn plaatjes had afgesteld, dus daarom ben ik daar langs gegaan.
Ik was vandaag bij BikeShoe4U! En het was fijn!

Nu dacht Daan dat m'n afspraak een half uurtje later was, maar z'n computer bevestigde dat ik keurig op tijd was. Geen probleem, dus we zijn maar gelijk begonnen.
Wat zoek je?
Nou, lekker comfortabele schoenen, als ik ritjes van 5+ uur doe dan heb ik toch wel wat pijntjes onder mijn voet (bal van de voet) en daar is op een gegeven moment echt niet meer mee te fietsen.

En.... ze moeten wit of blauw zijn. Jazeker, de schoenen moeten natuurlijk wel bij mijn Cinelli passen O-).
Welke schoenen heb je nu?
*haalt oude schoenen uit tas.

O. Nou, na even m'n voeten op te meten was het helemaal duidelijk, maar eigenlijk wist Daan het al meteen. Mijn oude schoenen zijn smaller dan m'n voeten breed zijn 8)7.

Waarom ik daar de eerste vier jaar met die schoenen geen last van heb gehad weet ik niet.. maar de afgelopen 1.5 jaar dus wel op de meeste echt lange ritten.

Ik heb een setje Lake schoenen besteld (deze). Zodra de schoenen er zijn ga ik nog even langs om ze op de fiets af te laten stellen.. want als we toch bezig zijn wil ik het gelijk goed doen ;-)

Oh en de hele zaak staat vol met Cinelli spullen. Dat is wel mooi. Ik kom er nu al graag nog een keer!

BetterShifting.com | Strava

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik vertrek over een kleine week voor het eerst met de racefiets op het dak naar Frankrijk (Vogezen en Elzas) en ben benieuwd naar jullie ervaringen m.b.t. de aldaar geldende regels en de handhaving ervan.

Als ik strikt de Code de la route interpreteer zijn er redelijk wat hoepels m.b.t. reflectoren en geen knipperende verlichting voeren etc. waar geen verschil gemaakt lijkt te worden tussen sportfietsen en de gemiddelde volledig uitgeruste stadsfiets.

In hoeverre houden jullie hier rekening mee ten aanzien van het monteren van reflectoren, het uitzetten van de knipperfunctie van je Garmin Varia etc. als je de fiets meeneemt naar Frankrijk?

• wisselwerking
mhr-zip schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:56:
[...]

Inderdaad of ff langs de decathlon.

Of triatlon-style. Gewoon zonder zeem.
Ja, ik heb ook een checklist. Echt een aanrader.

Maar ik heb afgelopen weken ook op de MTB gezeten met sneakers (en SPD pedalen), normale korte broek en polo. Kan prima, je gaat er niet gelijk dood aan.

@MissingDog ik heb niks aangepast aan mijn racefiets en zie dat eigenlijk ook niet bij anderen. Dus handhaving zal niet veel gebeuren lijkt mij

[ Voor 15% gewijzigd door wisselwerking op 29-07-2021 21:39 ]

• Galois
  • Laatst online: 09:10

Galois

1811 - 1832

MissingDog schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:28:
Ik vertrek over een kleine week voor het eerst met de racefiets op het dak naar Frankrijk (Vogezen en Elzas) en ben benieuwd naar jullie ervaringen m.b.t. de aldaar geldende regels en de handhaving ervan.

Als ik strikt de Code de la route interpreteer zijn er redelijk wat hoepels m.b.t. reflectoren en geen knipperende verlichting voeren etc. waar geen verschil gemaakt lijkt te worden tussen sportfietsen en de gemiddelde volledig uitgeruste stadsfiets.

In hoeverre houden jullie hier rekening mee ten aanzien van het monteren van reflectoren, het uitzetten van de knipperfunctie van je Garmin Varia etc. als je de fiets meeneemt naar Frankrijk?
Ik heb al tientallen keren in Fr gefietst en nog nooit rekening gehouden met de regels die jij hier noemt. De Fransen zelf hebben overigens dezelfde fietsen als wij, ook zonder aan deze regels te voldoen.

Kortom: no worries en lekker fietsen!

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online

Vorig jaar 2 keer rond de 80km in het zuiden van Frankrijk gefietst gewoon zoals je hier in Nederland ook doet zonder veel aanpassingen.
Je moet af en toe attention roepen maar daar houd het bij op

• mhr-zip
Salteh schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:13:
Waarom ik daar de eerste vier jaar met die schoenen geen last van heb gehad weet ik niet.. maar de afgelopen 1.5 jaar dus wel op de meeste echt lange ritten.
Bijv:
je bent meer vermogen gaan trappen
je bent langere afstanden gaan fietsen
je wordt ouder
bij hogere temperatuur zetten je voeten meer uit

In mijn ogen zijn comfortabele schoenen echt meer waard dan upgrades als DI2, carbon, hoge velgen etc.

Dus: mhr-zip in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

• mhr-zip
Geldt dat knipperen ook als je het als dagrijverlichting gebruikt?
Ik zou mij veiliger voelen om het wel te gebruiken, ergste wat je kan overkomen is dat je een prent krijgt en het uit moet zetten.

In Nederland rij ik ook wel eens te hard met de auto, kan ik ook een prent krijgen. Ingecalculeerd risico.

ja, ik weet het badass 8)

• hereweare67893
  • Niet online
Vandaag een ritje <80% max HR gereden van een 50 kilometer. Windkracht 5 tegen op de heenweg dus dat was wel even wennen met de rukwinden. Moet zeggen dat dit de eerste "lange" rit was waarbij ik enkel op cadans en maxHR% lette. Zeker voor herhaling vatbaar, kwam redelijk uitgerust thuis aan.

Eerste rit met de nieuwe Assos GTS bib. Moet zeggen dat ik wel snap dat sommige mensen hem te dik vinden. Geen enkele last gehad van mijn zitbotjes. Andere plekken in de sanitaire zone daarentegen... Ik hou het maar op gewenning.

• Fisico

Fisico

by Fabian

Salteh schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 21:13:

Ik was vandaag bij BikeShoe4U! En het was fijn!

Oh en de hele zaak staat vol met Cinelli spullen. Dat is wel mooi. Ik kom er nu al graag nog een keer!
Top! En zijn eigen fietsen zijn echt heel vet. Ik ben toen ook nog een tweede keer gegaan. Hij wilde de schoenen ook op sturen, maar even goed zetten van de plaatjes is wel zo fijn.

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-01 22:41
Knipperende lichten zijn fokking irritant voor je medeweggebruikers. In elk land.

• hereweare67893
  • Niet online
DieAnder schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 23:26:
[...]

Knipperende lichten zijn fokking irritant voor je medeweggebruikers. In elk land.
Op het moment dat ze sneller gaan knipperen wanneer er een auto aan komt lijkt mij dat niet irritant. Eerder veilig voor jezelf :9

• mhr-zip
[...]

1. dat is de bedoeling
2. theoretisch gezien heb je er maar heel kort last van.
3. ik zit op de fiets, dus heb er zelf helemaal geen last van.
4. waar we als wielrenner vaak negatief commentaar krijgen, heb ik op het lampje al vaak positief commentaar gekregen. Geen automobilist zit er op te wachten om een fietser pas op het allerlaatste moment te zien.

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:30

Phydomir

Dennis

hereweare67893 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 22:21:
Eerste rit met de nieuwe Assos GTS bib. Moet zeggen dat ik wel snap dat sommige mensen hem te dik vinden. Geen enkele last gehad van mijn zitbotjes. Andere plekken in de sanitaire zone daarentegen... Ik hou het maar op gewenning.
Zolang het niet gevoelloos is kan dat gewenning zijn ja. Gevoelloosheid moet je direct aanpakken want dat hoort absoluut niet en gaat ook niet weg door gewenning.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• hereweare67893
  • Niet online
Phydomir schreef op vrijdag 30 juli 2021 @ 00:16:
[...]

Zolang het niet gevoelloos is kan dat gewenning zijn ja. Gevoelloosheid moet je direct aanpakken want dat hoort absoluut niet en gaat ook niet weg door gewenning.
Haha nee gevoelloos was het absoluut niet O-)

• Mistraller
[...]

Ben ik het absoluut niet mee eens. In landen waar fietspaden niet gebruikelijk zijn vind ik het enorm fijn als ik al op geruime afstand weet dat ik vaart moet minderen. "Blinking by day, solid at night". In Noorwegen zag ik bijna elke fietser met een knippertje achter.

[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 30-07-2021 00:54 ]

---------------

Verwijderd

[...]

Weet je wat pas fokking irritant is? Van die SUV's of neppe 4x4's met Xenon lampen die met de kracht van een kleine nucleaire reactor precies op ooghoogte van andere automobilisten en fietsers lopen te blasten.

Doe mij maar knipperende fietslampjes.

• wisselwerking
In het verkeer zijn die knipperende lampjes prima, maar ik heb er ook wel eens achter gefietst met de Drenthe 200 (MTB) in het donker. Dan is het wel serieus irritant, dan fiets je er ook dicht op. Als je pech hebt voor langere tijd. Je kunt op singletracks namelijk niet altijd inhalen. Zeker niet in het donker. Daar heb ik toen maar wat van gezegd.

Als automobilist zijn fietsers zonder verlichting veel vervelender.

• Flipmo
  • Laatst online: 16:00

Flipmo

OMG !!

Danno88 schreef op donderdag 29 juli 2021 @ 20:38:
Vandaag nieuwe pedalen gemonteerd.
Ik rijd met SPD, maar kreeg soms tintelingen in m’n voeten met wat langere rit.

Na wat zoeken kwam ik uit op de Shimano PD-ES600, en ben er zeer content mee.
Net een rit gedaan en voor nu geen tintelingen, mede door beugel er omheen ook meer contactopervlak wat prettig voelt.
En de kleur past goed bij de Ultegra set😅

[Afbeelding]
heb dezelfde pedalen op mijn racefiets, had ervoor ook gewone SPD pedalen.
Extra contactvlak is prettig idd, ook als je eens vanaf de camping naar de supermarkt moet oid.
Heb je met gewone schoenen ook wat meer contact :)
Pagina: 1 ... 328 ... 701 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).