Is dat het voormalig Amstel Gold Race experience center? Want dat is naar mijn weten altijd erg goed geweest!CedricD schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 21:50:
Sinds begin dit jaar 'hotel mama' verlaten met als gevolg dat ik hier eigenlijk niets meer gepost heb.
Gelukkig wel nog tijd om wat op de fiets te zitten. Momenteel bezig met een challenge om gedurende 365 opeenvolgende dagen te fietsen.
Begin november begonnen en zonet dag 273 afgerond. So far so good.
Normaal ging ik een tijdje geleden een paar dagen in Maastricht logeren om te 'Amstellen'. Helaas zaten de weergoden niet mee (Valkenburg was in een rivier veranderd), dus heb ik de boeking maar geannuleerd.
Ik heb wel zin om nog eens een dagje in Zuid Limburg te fietsen. Het is maar 2 autouurtjes van hier dus een leuk daguitstapje. Iemand ervaring met het Shimano Experience Center daar? Ik zou me graag willen douchen. Verder eigenlijk geen eisen.
Thanks!
Top! Hoeveel km moet je dan dagelijks rijden? Mij zou dat niet lukken (denk ik), ben met enige regelmaat dagen van huis.CedricD schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 21:50:
Gelukkig wel nog tijd om wat op de fiets te zitten. Momenteel bezig met een challenge om gedurende 365 opeenvolgende dagen te fietsen.
Begin november begonnen en zonet dag 273 afgerond. So far so good.
Hint: 18 september......Ik heb wel zin om nog eens een dagje in Zuid Limburg te fietsen. Het is maar 2 autouurtjes van hier dus een leuk daguitstapje. Iemand ervaring met het Shimano Experience Center daar? Ik zou me graag willen douchen. Verder eigenlijk geen eisen.
Maarruhhh, douchen? Die 2 uurtjes terug overleef je toch wel zonder douchen? Al kun je bij SEC voor €26,95 een arrangemen boeken incl fiets waar het gewoon erbij zit.
Zelf wel eens ritje Ardennen, en dan neem ik 2 washandjes mee in plastic zakje. Uitkleden tot op de broek, 1 washandje bovenlijf afsoppen, drogen. Andere washandje voor de benen. Vwmb goed genoeg voor de rit naar huis.
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Binnen 2 minuten trouwens drie auto's gestopt om te vragen of het wel goed ging met me. Dat deed mij dan wel weer goed, de mensheid is nog niet verloren.
Maar goed op zich bevallen de pedalen en schoenen heel goed. Ik slip niet meer weg zoals met mijn normale sportschoenen al moet ik nog wat meer ontspanning zien te vinden in mijn voeten.
HD4Life @ Full-HD
De wijzen komen uit het Oosten!
Als je de keuze hebt uit 'niet op tijd verkrijgbaar' en 'verkrijgbaar' dan heb je toch geen keuze?NoepZor schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:10:
Nog even een praktische vraag ten aanzien van de bergcassettes. Ik kan zo geen shop vinden die de HG700 11-34 snel kan leveren. De 11-32 is beter aan te komen, plus kan met wat mazzel ook werken met de korte kooi derrie. Is het dan verstandiger om laatstgenoemde te halen? Dan heb ik zeker weten iets, we vertrekken over 2,5 week al, dus 7 weken wachten op nieuwe voorraad is geen optie
Je hebt nog 2,5 week om wat af te vallen. Succes
Vanmorgen al op de fiets richting werk gesprongen (20km enkele reis), dus hopelijk scheelt het net een paar gramwisselwerking schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:13:
[...]
Je hebt nog 2,5 week om wat af te vallen. Succes
En de vraag was meer gesteld, wellicht heeft iemand andere ervaringen met levertijden. Maar het is wel zoeken zo af en toe merk ik. Tot nu toe meeste nog wel kunnen sourcen voor goede prijzen.
[ Voor 18% gewijzigd door NoepZor op 04-08-2021 09:19 ]
Dat is niet wat je wil horen als je gaat klimmen.NoepZor schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:18:
[...]
Vanmorgen al op de fiets richting werk gesprongen (20km enkele reis), dus hopelijk scheelt het net een paar gramBenen zit niet heel veel vet aan, die zijn gewoon bonkig. Gister ben ik in het toerclubje nog vergeleken met een baanrenner.
En de vraag was meer gesteld, wellicht heeft iemand andere ervaringen met levertijden. Maar het is wel zoeken zo af en toe merk ik. Tot nu toe meeste nog wel kunnen sourcen voor goede prijzen.
Tja, misschien heb je nog ergens geluk. Maar het is inderdaad wel zoeken.
Kan misschien werken als tip, maar ik klik altijd als eerste uit met hetzelfde been (in mijn geval links). Als je dat aanhoudt, kan het eigenlijk niet mis gaanDavidshadow13 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:50:
Gisteren 4e ritje met SPD-SL pedalen en meteen ook mijn eerste fail. Na 30 km ploeteren door het duingebied kom ik bij Egmond het bos uit en wil ik daar een N-weg oversteken terug naar huis. Vluchtheuvel rechts dus wil rechts uitklikken, per abuis klik ik links uit terwijl ik al naar echts overhel. In een uiterste poging mijn linkervoet aan de grond te krijgen strek ik deze zover uit dat er meteen een geweldige kramp in mijn linker hamstring schiet. Dus val ik als nog om over rechts
Gelukkig was het een vluchtheuvel van gras.
Binnen 2 minuten trouwens drie auto's gestopt om te vragen of het wel goed ging met me. Dat deed mij dan wel weer goed, de mensheid is nog niet verloren.Had ik eigenlijk niet meer verwacht anno 2021.
Maar goed op zich bevallen de pedalen en schoenen heel goed. Ik slip niet meer weg zoals met mijn normale sportschoenen al moet ik nog wat meer ontspanning zien te vinden in mijn voeten.
Misschien dat een LBS nog iets heeft? Rondje bellen kan geen kwaad lijkt me.NoepZor schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:18:
[...]
Vanmorgen al op de fiets richting werk gesprongen (20km enkele reis), dus hopelijk scheelt het net een paar gramBenen zit niet heel veel vet aan, die zijn gewoon bonkig. Gister ben ik in het toerclubje nog vergeleken met een baanrenner.
Haha, ik heb ook geen persoonlijke tijd / record welke ik moet halen of verbeteren. Gewoon boven komen is al genoegwisselwerking schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:21:
[...]
Dat is niet wat je wil horen als je gaat klimmen.![]()
Tja, misschien heb je nog ergens geluk. Maar het is inderdaad wel zoeken.
Ik zou voor de zekerheid ook een ketting erbij bestellen, kan zijn dat die langer moet zijn met de nieuwe derailleur en grotere cassette. Weet niet zo of dit ook nodig is voor je originele derailleur, officieel wel, maar daar is misschien nog wel iets te smokkelen.NoepZor schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:41:
[...]
Haha, ik heb ook geen persoonlijke tijd / record welke ik moet halen of verbeteren. Gewoon boven komen is al genoegIk heb in ieder geval de 32T cassette en een R7000 GS derrie besteld (mocht het niet willen op de R5800 met korte kooi).
Ter info: met mijn 100+ kilo gebruik ik zelfs een 36T achter, dat past prima op een lange kooi. Shimano heeft zelf geen 36T, maar SRAM wel en die past er gewoon op. (type PG-1130, o.a. https://www.mantel.com/sram-pg-1130-11s-cassette). De PG-1170 moet ook passen, maar is wat duurder.NoepZor schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:41:
[...]
Haha, ik heb ook geen persoonlijke tijd / record welke ik moet halen of verbeteren. Gewoon boven komen is al genoegIk heb in ieder geval de 32T cassette en een R7000 GS derrie besteld (mocht het niet willen op de R5800 met korte kooi).
[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 04-08-2021 09:58 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Die heb ik mee besteld inderdaad, maar dank voor de tip in ieder gevalpnoob schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:51:
[...]
Ik zou voor de zekerheid ook een ketting erbij bestellen, kan zijn dat die langer moet zijn met de nieuwe derailleur en grotere cassette. Weet niet zo of dit ook nodig is voor je originele derailleur, officieel wel, maar daar is misschien nog wel iets te smokkelen.
Thnx, eens naar kijken. Met lange kooi zou het wel moeten gaan denk ik.Microkid schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:53:
[...]
Ter info: met mijn 100+ kilo gebruik ik zelfs een 36T achter, dat past prima op een lange kooi. Shimano heeft zelf geen 36T, maar SRAM wel en die past er gewoon op. (type PG-1130, o.a. https://www.mantel.com/sram-pg-1130-11s-cassette). De PG-1170 moet ook passen, maar is wat duurder.
Edit: de SRAM 11-36 was nog op voorraad bij Bike24 (en ook nog voor een acceptabel bedrag). De Shimano HG700 11-34 is een soort van erg schaars.
[ Voor 7% gewijzigd door NoepZor op 04-08-2021 11:27 ]
Die tip van @Microkid vind ik ook zeker een goede.NoepZor schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:14:
[...]
Die heb ik mee besteld inderdaad, maar dank voor de tip in ieder geval![]()
[...]
Thnx, eens naar kijken. Met lange kooi zou het wel moeten gaan denk ik.
Daarnaast kan je ook op meerdere paarden wedden. Misschien zijn dingen niet op tijd of kan je toch 34 of 36 bemachtigen.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Enige tijd geleden reed ik lek. Iets was mij niet vaak gebeurt. Ik heb altijd een binnenbandje bij me met een 60mm ventiel. Ging prima, want de hoogste velg die ik had waren 454 NSW's. Die hebben een leuk 'profiel' waardoor ze net geen 60mm hoog zijn.
Op de Ostro heb ik 60mm Bora's en daarmee reed ik lek. Tijdens het wisselen van de band ontdekte ik dat de LBS geen latex biba's had gebruikt (tegen de afspraak in). En een 60mm ventiel in een 60mm velg is niet heel handig. Ik had gelukkig ook nog een ventielverlenger bij me, dus verder geen probleem.
Thuis aangekomen wel besloten dat ik echt latex biba's wil, maar met een 80mm ventiel. Lang zoeken op het grote boze internet. Conclusie: er bestaan geen latex biba's met 80mm ventiel.
Dus toen werdt het kiezen:
- Latex biba's kopen met verwisselbaarventiel en ventielverlengers gebruiken.
- Overstappen op tubeless.
Nu rij ik altijd met Michelin latex biba's en die maken (ongeveer) als enige geen gebruik van ventielen die verwisselbaar zijn (als in: de ventielen zijn uit een stuk). Daar kan dus geen ventielverlenger op. In het verleden wel eens latex biba's van Vredestijn en Vittoria gebruikt, maar dat was geen positieve ervaring.
Dan maar over op tubeless. Futurum had Michelin 25mm banden op voorraad (en een Strava korting), dus de hele reut besteld. Gister kwam alles binnen en direct maar het voorwiel omgezet. En ik moet eerlijk toegeven: het was een fluitje van een cent. Ja, de band licht redelijk strak, maar, I have had worse (Vroegah, heel lang geleden gebruikte ik 20mm (!!) Michelin slicks. Die lagen pas strak!). Met wat behulp van een bandenlichter lag de band er zo op. Daarna oppompen en de banden horen tikken, waarmee hij op zijn plaats springt. Direct luchtdicht! Nog wat Stan's sealant erin, et viola!
En zojuist gekeken: band is nog steeds op spanning!
Conclusie: zelfs ik ben over naar tubeless. Dus nu kan iedereen, zelf de meest conservatieve onder ons
Ik ben heel benieuwd hoe ze rijden!
Oh, en over de blunder met de schijfremmen: gister verschillende keren alles ontvet e.d. maar uiteindelijk toch maar de brakepads overleden verklaard. Blijkbaar is het vet er te diep ingetrokken.
Waar woon je? Volgens mij heb ik nog een 11-34 liggen die van mijn gravelbike komt, ik heb die bijna gelijk vervangen voor een 11-30 dus er is nauwelijks mee gereden. Stuur maar een PM als je interesse hebt.NoepZor schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 09:10:
Nog even een praktische vraag ten aanzien van de bergcassettes. Ik kan zo geen shop vinden die de HG700 11-34 snel kan leveren. De 11-32 is beter aan te komen, plus kan met wat mazzel ook werken met de korte kooi derrie. Is het dan verstandiger om laatstgenoemde te halen? Dan heb ik zeker weten iets, we vertrekken over 2,5 week al, dus 7 weken wachten op nieuwe voorraad is geen optie
@MrBarBarian welkom bij de tubeless club! Mijn Zipps lopen nog wel langzaam leeg, vooral achter, nog een rondjes verder fietsen denk ik, dan komt dat wel goed en snachts nog even op zijn kant leggen.
[ Voor 12% gewijzigd door Kluus op 04-08-2021 13:22 ]
Volgens mij heb ik enkel lakschade maar ik heb ook maar even een email gestuurd om te dubbel checken. Zou het kwaad kunnen om door te rijden met onderstaande schade of moet ik dit echt z.s.m. laten repareren? Van wat ik kan zien is het volgens mij alleen de lak, maar als beginnende fietser heb ik hier totaal geen ervaring mee. Het gaat natuurlijk wel om je eigen veiligheid..
Ziet er uit als enkel een laag (dikke) lak. De keuze is aan jou of je hiermee door durft te rijdenHoiz schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:24:
Helaas gisteren wat schade gereden door frontaal (weliswaar lage snelheid) tegen een tegenligger aan te rijden die zomaar besloot naar links het grasveld in te slaan. Gelukkig op lage snelheid (<8kmh). Achteraf bleek men te hebben geblowd en wilde men de blowsessie daar voortzetten.. afijn, nadeel van in de late avond rijden I guess.
Volgens mij heb ik enkel lakschade maar ik heb ook maar even een email gestuurd om te dubbel checken. Zou het kwaad kunnen om door te rijden met onderstaande schade of moet ik dit echt z.s.m. laten repareren? Van wat ik kan zien is het volgens mij alleen de lak, maar als beginnende fietser heb ik hier totaal geen ervaring mee. Het gaat natuurlijk wel om je eigen veiligheid..
[Afbeelding]
Gewoon mee rijden en eventueel laten spuiten als je je eraan stoort.Hoiz schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:24:
Helaas gisteren wat schade gereden door frontaal (weliswaar lage snelheid) tegen een tegenligger aan te rijden die zomaar besloot naar links het grasveld in te slaan. Gelukkig op lage snelheid (<8kmh). Achteraf bleek men te hebben geblowd en wilde men de blowsessie daar voortzetten.. afijn, nadeel van in de late avond rijden I guess.
[Afbeelding]
Mijn oude alu ragbak heeft meerdere kale schade plekken (meerdere keren aangereden door een afslaande auto helaas) maar oxideert eigenlijk niet. Als je het "cheap ass" zwart wilt hebben even aanstippen met een watervaste stift eventueel...Hoiz schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:24:
[Afbeelding]
Ik woon in omgeving Twente. Ik heb al wel 2 cassettes in bestelling staan onderhand (Kluus schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:11:
[...]
Waar woon je? Volgens mij heb ik nog een 11-34 liggen die van mijn gravelbike komt, ik heb die bijna gelijk vervangen voor een 11-30 dus er is nauwelijks mee gereden. Stuur maar een PM als je interesse hebt.
@MrBarBarian welkom bij de tubeless club! Mijn Zipps lopen nog wel langzaam leeg, vooral achter, nog een rondjes verder fietsen denk ik, dan komt dat wel goed en snachts nog even op zijn kant leggen.
@NoepZor Een 28t op een 18km klim met stukken van 10-12% moet je niet willen, los van dat je nog nooit een berg beklommen hebt en 110kg weegt, die factoren bevorderen je kansen/plezier niet echt.Prulleman schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 12:10:
@NoepZor 110kg drukt je w/kg wel aardig naar beneden, geen probleem als je in NL lekker met wind tegen moet beuken, maar met zo'n beklimming kan je gewoon niet boven threshold rijden en bergop moet je dan gewoon je snelheid kunnen aanpassen zonder dat je cadans onder de 60 dropt. Ik weet niet of dat op de 10% stukken zal gaan lukken
Dat je uiteindelijk wel bovenkomt geloof ik wel, maar dat lijkt me een vergelijkbaar advies dat je met een stadsfiets ook wel tot Bejing kunt komen. Met een 34t ga je nog steeds niet heel gelukkig zijn verwacht ik, maar beleef je er wel iets meer plezier aan.
Ik zie 0,0 sealant en zo te zien is je band niet eens lek. Het lijkt dat je geluk hebt gehad dat het alleen in het loopvlak zit. Dat zou met een binnenband net zo goed probleemloos kunnenGerbenBK schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 21:31:
Tubeless ftw…anders was ik de 47mm WTB nu nog aan het pompen met mn mini pomp![]()
Tis dat ie tegen mn frame aan tikte anders had ik het niet eens gemerkt…
Als de vrouw (of jij zelf) het in het kastje heeft; blanke nagellak. Heb er al diverse puntjes op de MTB mee gelakt en zorgt dat het iig niet erger wordt. Zit inmiddels al +/- een jaar. Verrassend sterk.Hoiz schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:24:
[Afbeelding]
Dat is nu geen probleem, wel als je een biba wilt monteren.MrBarBarian schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 11:13:
Met wat behulp van een bandenlichter lag de band er zo op.
Doe jezelf een plezier en schaf een Dynaplug Racer Pro aan.
Anders krijgt @Ypuh weer iemand in zijn anti-tubeless kamp.
Dat komt omdat op de foto het ijzerdraad er nog in zit....Was uiteindelijk een klein gaatje. Wie weet had een binnenband het ook (net) gered.BartNL schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:14:
[...]
Ik zie 0,0 sealant en zo te zien is je band niet eens lek. Het lijkt dat je geluk hebt gehad dat het alleen in het loopvlak zit. Dat zou met een binnenband net zo goed probleemloos kunnen
[ Voor 9% gewijzigd door GerbenBK op 04-08-2021 14:30 ]
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Opmerkelijk dat de bike repair shop die ik heb gemaild, adviseert om nul risico te nemen (vervangen dus). Lijkt mij zelf ietwat overdreven om een nieuwe vork van +/- 350 euro aan te schaffen..
[ Voor 11% gewijzigd door Hoiz op 04-08-2021 14:36 ]
Voor mijn auto bumper heb ik wel eens noodgedwongen een spotrepair laten uitvoeren, daar zag je echt niks meer van.Hoiz schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 12:24:
[Afbeelding]
Over anti-tubeless kamp gesproken, ik spreek liefst uit eigen ervaring (N=1). Gezien mijn klapband vorig jaar in de Dolomieten en naïef dat ik ben, toch maar weer een setje TL banden gekocht voor op m'n klimwielen. Op dag 1 van de vakantie stond ik -uitgerekend bergop en in een getimede sectie- langs de kant met een frame onder het vloeibare latex en een klein gaatje midden op het loopvlak dat schijnbaar niet gedicht kon worden.mhr-zip schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:28:
Anders krijgt @Ypuh weer iemand in zijn anti-tubeless kamp.
Daarnaast zaten de banden zo strak dat ze niet mooi wouden ploppen (randje zat bij de velg in), waardoor ik na een dagje hobbelen eerst met shampoo klungelen mocht om hem goed te seaten. Het zal misschien aan mij liggen, maar mijn tubeless avontuur op de racefiets was weer eens van korte duur. Die latex troep is eenmaal opgedroogd ook nog lastig om van je frame te krijgen.
Om eerlijk te zijn denk ik dat het aan de matige kwaliteit banden ligt (oude model Schwalbe Pro One). Deze zijn simpelweg te strak en niet lekbestendig. Tubeless i.c.m. 23mm banden op een 19c velg (27mm gemeten) is ook geen succes (te smal); eenmaal rond de 6 bar is de druk te hoog voor de sealant om z'n werk te doen. Al met al is het gewoon een kut systeem waarbij ik me afvraag of er niet gewoon sprake is van confirmation bias bij de mensen die uitermate positief zijn of dat ik gewoon onnozel ben of pech heb (of alle 3). Met 32mm+ banden voorzie ik mogelijk wel wat voordelen, maar die passen niet.
Note: Ik heb het over tubeless op racefietsen; de eerste die met een MTB/gravel voorbeeld komt is af.
[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 04-08-2021 15:06 ]
Tja, als zij zeggen dat het veilig is en je ligt morgen met je kop op de straat, of erger, is het hun schuld. Of zo zit de maatschappij helaas in elkaar tegenwoordig.Hoiz schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:31:
Opmerkelijk dat de bike repair shop die ik heb gemaild, adviseert om nul risico te nemen (vervangen dus). Lijkt mij zelf ietwat overdreven om een nieuwe vork van +/- 350 euro aan te schaffen..
Laatst nog iemand onderuit zien gaan door een mogelijk verborgen scheur in een vork. Ging op een rechte weg in een afdeling spontaan onderuit. Heb de afhandeling niet mee gekregen maar hij had eerder een crash gehad en zat nu een dikke scheur in de vork.
Maar als je geen losse vezels ziet en je geen verandering van toonhoogte hoort met de rest van de vork als je er met een muntje oid op tikt zou ik het ook wel geloven. bijstippen en lekker fietsen.
1. Had je een plug bij je?Ypuh schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:52:
[...]
Over anti-tubeless kamp gesproken, ik spreek liefst uit eigen ervaring (N=1). Gezien mijn klapband vorig jaar in de Dolomieten en naïef dat ik ben, toch maar weer een setje TL banden gekocht voor op m'n klimwielen. Op dag 1 van de vakantie stond ik -uitgerekend bergop en in een getimede sectie- langs de kant met een frame onder het vloeibare latex en een klein gaatje midden op het loopvlak dat schijnbaar niet gedicht kon worden.
Daarnaast zaten de banden zo strak dat ze niet mooi wouden ploppen (randje zat bij de velg in), waardoor ik na een dagje hobbelen eerst met shampoo in de weer geweest mocht om hem goed te seaten. Het zal misschien aan mij liggen, maar mijn tubeless avontuur op de racefiets was weer van korte duur. Die latex troep is eenmaal opgedroogd ook nog lastig om van je frame te krijgen.
Om eerlijk te zijn denk ik dat het aan de matige kwaliteit banden ligt (oude model Schwalbe Pro One). Deze zijn simpelweg te strak en niet lekbestendig. Tubeless i.c.m. 23mm banden op een 19c velg (27mm gemeten) is ook geen succes (te smal); eenmaal rond de 6 bar is de druk te hoog voor de sealant om z'n werk te doen. Al met al is het gewoon een kut systeem waarbij ik me afvraag of er niet gewoon sprake is van confirmation bias bij de mensen die uitermate positief zijn of dat ik gewoon onnozel ben. Met 32mm+ banden voorzie ik mogelijk wel wat voordelen, maar die passen niet.
Note: Ik heb het over tubeless op racefietsen; de eerste die met een MTB/gravel voorbeeld komt is af.
2. Bij niet alle merken is de tubeless techniek al volwassen. Er zijn diverse banden en/of velgen dat ik liever met biba ga rijden.
3. Ik rij al jaren tevreden met 28mm rond, volgens mij rijdt @DDX zelfs met 25mm Mavic's. Maar ik kan mij voorstellen dat bij 23mm/6 bar het dan net niet lekker werkt.
Maar ja kom op, 23 mm op een racefiets is het 2003?
Ok, dat is niet zo in de buurt (noord-oost Brabant) kan natuurlijk ook per post, laat maar weten als het niet gaat lukken met de bestelde cassettes.NoepZor schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 13:40:
[...]
Ik woon in omgeving Twente. Ik heb al wel 2 cassettes in bestelling staan onderhand (), waaronder de 36T SRAM cassette.
Nee, banden waren gloednieuw (één ritje van 160km mee gereden). Normaal gesproken heb ik misschien één lek per 5.000+ km, meestal als de banden bijna op zijn.mhr-zip schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:09:
1. Had je een plug bij je?
Jij hebt praktisch dezelfde fiets sjefmhr-zip schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:09:
Maar ja kom op, 23 mm op een racefiets is het 2003?![]()
![]() |
Toegegeven, de banden zijn wat lastiger (of in het geval van de GP5000TL véééééél lastiger) om erop te leggen, maar tot nu toe altijd gelukt. Daarna is het wat mij betreft genieten van het comfort van de lagere druk en de verminderde rolweerstand.
De enige garantie die je hebt is dat je lek rijdt, niet wanneer.Ypuh schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:17:
[...]
Nee, banden waren gloednieuw (één ritje van 160km mee gereden). Normaal gesproken heb ik misschien één lek per 5.000+ km, meestal als de banden bijna op zijn.
Is toch anders, zit nu 32 mm op, denk dat 35 mm ook nog wel ga passen.Jij hebt praktisch dezelfde fiets sjef. 28mm gaat bij jou waarschijnlijk ook niet passen bij de driveside chainstay.
[Afbeelding]
Niets moet, alles magRamon 73 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:43:
Top! Hoeveel km moet je dan dagelijks rijden? Mij zou dat niet lukken (denk ik), ben met enige regelmaat dagen van huis.
Zit nu op een dikke 83 km/dag gemiddeld, dus gaat wel goed.
Ja, sowieso zou ik dat wel overleven, maar zou op de terugweg nog even willen stoppen familie die ik al 3 jaar niet meer gezien heb. Om daar dan met mijn stinkende fietsbroek aan te komen lijkt me nu ook niet echt een prettig ideeRamon 73 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:43:
Hint: 18 september......
Maarruhhh, douchen? Die 2 uurtjes terug overleef je toch wel zonder douchen? Al kun je bij SEC voor €26,95 een arrangemen boeken incl fiets waar het gewoon erbij zit.
Zelf wel eens ritje Ardennen, en dan neem ik 2 washandjes mee in plastic zakje. Uitkleden tot op de broek, 1 washandje bovenlijf afsoppen, drogen. Andere washandje voor de benen. Vwmb goed genoeg voor de rit naar huis.
Doe ik normaal ook hoor, maar merk wel dat het niet veel verder hoeft te zijn dan 30 min, anders krijg ik koudNutterd schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:46:
ik zal wel een viezerik zijnmaar ik stap gewoon in de auto (eventueel met een handdoek over de stoel) en rij naar huis...nu ben ik geen extreme zweter en kan me voorstellen als je kletsnat bent dat dat vervelend is maar niet onoverkomelijk lijkt me...
Voordeel van elke dag te fietsen: mijn zitvlees kan intussen tegen vrij veelMichaelg schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 08:50:
Je wilt eigenlijk z.s.m. na het sporten je BIB uit doen. Dit ivm kans op irritaties / ontstekingen. Uren in je bib blijven lopen is de manier om een "saddle sore" te krijgen.
Misschien moet je al die dikke plakband van je frame halen, scheelt ook weer een paar millimeterYpuh schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:17:
[...]
Nee, banden waren gloednieuw (één ritje van 160km mee gereden). Normaal gesproken heb ik misschien één lek per 5.000+ km, meestal als de banden bijna op zijn.
[...]
Jij hebt praktisch dezelfde fiets sjef. 28mm gaat bij jou waarschijnlijk ook niet passen bij de driveside chainstay.
[Afbeelding]
Ik wist trouwens niet dat er TLE banden van Schwalbe waren kleiner dan 25mm, maar dat kan ik ook gemist hebben (en 23 mm op een 19C velg is ook een corner-case).
Denk dat Schwalbe gewoon niet de meest montage vriendelijke (TL) banden maakt als ik jouw reactie van vorige week ook zo lees.Kluus schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:23:
[...]
Misschien moet je al die dikke plakband van je frame halen, scheelt ook weer een paar millimeter.
Ik wist trouwens niet dat er TLE banden van Schwalbe waren kleiner dan 25mm, maar dat kan ik ook gemist hebben (en 23 mm op een 19C velg is ook een corner-case).
Verder maar gewoon de conclusie dat m'n Cervelo met beperkte clearance niet geschikt is voor tubeless. Op m'n Surly en MTB heb ik ze al 3+ jaar. Om nou te zeggen dat het een mega groot voordeel is; mwoah, maar heb er verder ook weinig omkijken meer naar en (de)monteer ze met de hand en pomp ze op met de gewone pomp.
Ja klopt, misschien wel hoewel het me op andere wielen wel goed is gelukt met de Schwalbes, ik ga de volgende keer ook eens iets anders proberen denk ik. Mogelijk ook 28mm proberen te passen tzt.Ypuh schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:31:
[...]
Denk dat Schwalbe gewoon niet de meest montage vriendelijke (TL) banden maakt als ik jouw reactie van vorige week ook zo lees.
Dat gezegd hebbende, wel een vette week gehad @Ypuh zo'n meerdaagse lijkt me ook erg gaaf om eens te doen. Wel balen dat je dan op een cruciaal punt lek rijdt, dat is ook altijd mijn angst bij een cyclo ofzo.
[ Voor 31% gewijzigd door Kluus op 04-08-2021 17:08 ]
Ja, super lullig. De week begon al met een afgebroken eTap batterij, dus de eerste 2-3 dagen stonden vooral in het teken van pech, al heb ik er geen kilometer minder om gereden.Kluus schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:58:
Dat gezegd hebbende, wel een vette week gehad @Ypuh zo'n meerdaagse lijkt me ook erg gaaf om eens te doen. Wel balen dat je dan op een cruciaal punt lek rijdt, dat is ook altijd mijn angst bj een cyclo ofzo.
Qua klassement uiteindelijk als 89e geëindigd van de ca. 400 deelnemers. Voor dat m'n vorm niet super was en het gemiddelde niveau wel behoorlijk*, ben ik best content met die uitslag. Zonder leeglopende band was ik waarschijnlijk ergens rond plek 65-70 geëindigd. Met de 2km a 7-10% hill climb sprints was het beste resultaat een 20e plaats. Verder waren de vlakke stukken en afdalingen grotendeels geneutraliseerd; dus al met al was het een soort peloton groepsrit gecombineerd met iedere dag 2-3 getimede secties. Op de afsluitende dag nog een TTT die best lekker ging maar jammer genoeg niet meetelde voor het eindklassement.
Op Cycloworld staan ook een aantal dagverslagen en foto's (niet van mij) die wel een leuk inkijkje geven.
* Sprak met de #5 van het algemeen klassement; een Nederlander die bij CS030 rijdt. Die trapte bergop 340w voor een half uur bij 63kg(!)
Nu heb ik die 32h velg terug gestuurd naar Wiggle (ook een bezoeking trouwens) en een 36h gekocht bij singlespeedshop.nogeeninlog schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:24:
Dit had dus een juichpost moeten worden dat mijn H Plus Son velgen eindelijk zijn aangekomen.
Maar de naven die ik had besteld zijn nooit aangekomen! Deutsche Post meldde na 10 weken wachten dat de zending zoek is geraakt.
Dus een andere Powertap naaf gezocht en die was met DPD in een paar dagen binnen. Alleen is deze naaf dus 32-gaats. Perfect voor de velg die ik heb terug gestuurd.
Natuurlijk kan ik een 32-gaats velg bestellen, maar niemand in de EU heeft voorraad. Wie wel? Wiggle
Schaars, zoals zoveel dingen momenteel....NoepZor schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 10:14:
[...]
Edit: de SRAM 11-36 was nog op voorraad bij Bike24 (en ook nog voor een acceptabel bedrag). De Shimano HG700 11-34 is een soort van erg schaars.
Weliswaar hg800 maar wel op voorraad: https://www.salden.nl/shi...-11sp-cassette-11-34.html
Niet normaal, die prijs
[ Voor 8% gewijzigd door Ramon 73 op 04-08-2021 19:11 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Bij Mantel gewoon op voorraad voor normale bedragen.Ramon 73 schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 19:10:
[...]
Schaars, zoals zoveel dingen momenteel....
Weliswaar hg800 maar wel op voorraad: https://www.salden.nl/shi...-11sp-cassette-11-34.html
Niet normaal, die prijsmaar met de volgende dag in huis is ook iets waard.
Een jaar geleden betaalde je ca. €55-60 voor een Ultegra cassette. Voor de 11-34 misschien €5 meer. Is toch zo'n 40% duurder. €125 is natuurlijk van de zotte.GWBoes schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:17:
[...]
Bij Mantel gewoon op voorraad voor normale bedragen.
Ik heb al twee langere routes (~130km) over de Mont Aigoual geplanned, die gaan we zeker aftikken dit jaar, helaas niet vanuit de richting die beschreven wordt in "De Renner", want dat is precies de andere richting dan waar ik vandaan kom, maar wel de twee anderen waaronder de combinatie met Col de la Lusette.
Voor de rest nog wat kleinere rondjes plannen (~70km), voor zo ver ik nu zie kan je echt alle kanten op. Nog iemand bekend in het gebied met specifieke aanraders?
Zelf heb ik meestal die tweede aanpak waarbij ik probeer de stukken vol wind in door bebossing te fietsen en de stukken van de zijkant toch zo te maken dat ik ook wat profijt van de wind heb..
als ik effe de kans heb probeer ik de wind de eerste helft vol op kop te hebben dan een stukje naar links of naar rechts (dus zijwind) en dan vol in de rug...mijn rondjes zijn dus altijd heel langwerpig...la_fusion schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:13:
Over routes gesproken.. nu ben ik redelijk bedreven in het maken van routes(gebruik vooral Strava daarvoor) en meestal komt het ook wel goed uit en kan ik goed rekenen houden met de wind. Nu ben ik eigenlijk benieuwd hoe jullie een A->B route plannen waarbij de wind eigenlijk altijd van schuinvoren komt als je van bovenaf kijkt. Plannen jullie dan de route zo direct mogelijk met de hele rit wind van schuinvoren of plannen jullie met een soort van curve dus een gedeelte vol tegen de wind in en dan een stuk meer van de zijkant.
Zelf heb ik meestal die tweede aanpak waarbij ik probeer de stukken vol wind in door bebossing te fietsen en de stukken van de zijkant toch zo te maken dat ik ook wat profijt van de wind heb..
maar ik kijk wel altijd waar ik zin in heb, als ik zin heb in een rondje de andere kant op dan accepteer ik de wind tegen op de terugweg of soms ligt er een tegeltje die ik wil hebben vervelend op de route...dan is het ook jammer maar ga ik toch voor het tegeltje
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Ja dat doe ik ook bij rondjes A->A maar nu is het een A->B rit waarbij ik dus niet weer de omgekeerde weg per fiets ga afleggenNutterd schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:16:
[...]
als ik effe de kans heb probeer ik de wind de eerste helft vol op kop te hebben dan een stukje naar links of naar rechts (dus zijwind) en dan vol in de rug...mijn rondjes zijn dus altijd heel langwerpig...
maar ik kijk wel altijd waar ik zin in heb, als ik zin heb in een rondje de andere kant op dan accepteer ik de wind tegen op de terugweg of soms ligt er een tegeltje die ik wil hebben vervelend op de route...dan is het ook jammer maar ga ik toch voor het tegeltje
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Veel tijd: route kan alle kanten op.
Weinig tijd: kortste route. En de (tegen)wind als een gegeven beschouwen.
[ Voor 4% gewijzigd door wisselwerking op 05-08-2021 11:18 ]
Vooral beschutte wegen zoeken zodat je niet continu volle bak wind tegen hebt?la_fusion schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:13:
Over routes gesproken.. nu ben ik redelijk bedreven in het maken van routes(gebruik vooral Strava daarvoor) en meestal komt het ook wel goed uit en kan ik goed rekenen houden met de wind. Nu ben ik eigenlijk benieuwd hoe jullie een A->B route plannen waarbij de wind eigenlijk altijd van schuinvoren komt als je van bovenaf kijkt. Plannen jullie dan de route zo direct mogelijk met de hele rit wind van schuinvoren of plannen jullie met een soort van curve dus een gedeelte vol tegen de wind in en dan een stuk meer van de zijkant.
Edit: Ligt natuurlijk wel aan waar je fietst... In Noord-Groningen is dat een stuk lastiger dan in Gelderland bijvoorbeeld.
[ Voor 6% gewijzigd door MaSw85 op 05-08-2021 11:56 ]
Ik neem de windrichting niet mee in m’n routeplanning. Vaak maak ik routes die pas dagen of weken later gereden worden.la_fusion schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 10:13:
Daar is niet op te anticiperen.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Iemand nog tips?
[ Voor 6% gewijzigd door wisselwerking op 05-08-2021 13:23 ]
Velen hier hebben goede ervaringen met het standaard van LIDL, ik in ieder geval wel. Voor 30 eur in ieder geval een goeiethemax1992 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:16:
Pff, al een hele tijd op zoek naar een stevige montagestandaard. Uiteindelijk ervoor gekozen om toch maar voor één van de Park Tool montagestandaarden te gaan, maar helaas nergens op voorraad. Op Mantel-site stond dat ze mogelijk deze week weer op voorraad zouden komen, maar is nu aangepast naar half september....
Iemand nog tips?
Misschien maar gewoon proberen en als het niet helemaal bevalt en het weer wat normaler is qua fietsspullen.
Om roest te voorkomen haal ik het bovenstuk uit het onderstuk om te laten drogen. Als je het laat zitten gaat het roesten ben ik achter gekomen. Het is erna niet erger geworden.Hoiz schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:38:
Ik heb de Lidl stand en hij werkt gewoon prima. Ik heb een ongebruikelijke seat tube en top tube vorm maar hij klemt voldoende. Ook opbouwen en afbreken gaat lekker snel. Het is wel mijn eerste stand dus geen vergelijkingsmateriaal. Qua geld kan je het risico ook wel nemen denk ik op 1/3 van de prijs van sommige van de concurrentie.. Je kan altijd later nog een duurdere kopen en deze gebruiken om de fiets op te wassen (=roest).
[ Voor 6% gewijzigd door Salteh op 05-08-2021 13:45 ]
Vriend van mij heeft die van de Lidl, prima ding hoor!
Ik fietste met een twee vrienden die allebei net een week of drie een wielrenfiets bezitten. Ik voorop, zij bij mij in het wiel. Express ver buiten de bebouwde kom wat rustige polderwegen zonder kruisingen opgezocht. Voor het eerst gingen we een rondje 'wat sneller' in een treintje en ik was ze de verschillende handsignalen aan het bijbrengen. Dat pakten ze snel op.
Op een gegeven ogenblik halen we op een vrije polderweg een solo wielrenner in. Zie +-50 jaar, zonder helm, verkleurd teamshirt aan op een CAAD 4. Snelheidsverschil ongeveer 15kmh, dus we gaan hem rap voorbij en laten hem achter. Dacht ik.
Vooruitspoelend een kilometer of anderhalf verder: kuiltje in de weg. Ik wijs, roep en ga opzij. Vriend twee doet hetzelfde en vriend drie (die achteraan rijdt) wijkt uit maar hoeft dus niks meer te zeggen. Dachten wij.
Blijkt: meneer was stilletjes in ons treintje aangesloten zonder iets te zeggen en zonder dat wij dat doorhadden. Vrienden waren ook te gefocust op het snellere fietsen en in mijn wiel zitten dat zij totaal niet bezig zijn met iemand die stilletjes aansluit.
Je raadt het: meneer duikt vol de kuil door. Ik hoorde een flinke knal en meteen een band leeglopen. Remmen, met z'n allen stoppen en terug om even te kijken hoe meneer er bij staat. Hij was niet gevallen maar had een flink stootlek in z'n band en latex overal. Meteen vloeken, tieren en alles wat mooi en lelijk was over 'hoe asociaal wij waren dat we niks aangaven'.
Daarna de volgende (tenenkrommende) dialoog:
Ik: “Joh, geef volgende keer even aan dat je aansluit. Dan kunnen we daar rekening mee houden. Deze jongens fietsen voor het eerst.”
Hij: “[piep] [piep] jullie schuld [piep]”
Ik: “Doe even rustig, heb je een plaksetje mee? Anders kan ik je band wel even fiksen zodat je in elk geval thuis komt”
Hij: “[piep] dit zijn tubeless banden, die kunnen niet lek. Natuurlijk heb ik dan niks mee, waarom heb ik ze dan [piep].”
Ik: “Ik zie dat het goed werkt. Ik heb hier een setje met pluggen, patroon en eventueel binnenband voor je, graag of niet.”
Meneer bleef maar schelden en begon op een gegeven moment ook iets dichterbij te staan dan ons lief was.
Prima, dan blijf jij lekker in de polder achter en help ik je niet. We zijn opgestapt en hebben er toch nog een lekker dagje van gemaakt.
Stiekem hoop ik dat hij er nog staat.
Die klem is niet al te verfijnd... Tenminste bij mij niet. Prima om de bovenbuis mee vast te houden, maar zadelpen gaat eigenlijk niet.
In navolging van een eerdere discussie over "wieltjeszuigers", ik meen dat het redelijk gewenst is om je even aan te melden als je gaat hangen. Indien je dat niet doet, heb je kans dat je een snotje in het gezicht vangt of een putje pakt omdat je niet opgemerkt bent.
Goed geprobeerd op te lossen, na enige pogingen lekker in eigen sop gaar laten koken. Zonder helm zegt in mijn ogen al voldoende...
Sidenote over helm, blijkbaar helpt dat niet altijd. Mijn maat is eerdaags onderuit gegaan in een langzame haarspeldbocht, grind gepakt, voorwiel waarschijnlijk weggegleden en met zijn bril de klap opgevangen. Bult van een knikker op zijn oog, ik dacht echt dat ie ging knappen. Heb de helm niet meegenomen in de ambu, altijd doen mocht je in die situatie komen, maar wel gecontroleerd en ik kon geen schade vinden..
Nadeel van het geheel is dat ie warrig werd, ambu gebeld, scans gemaakt, korte termijn geheugen heeft een klap gehad. Al met al enge situatie gezien maar, redelijk, goedgekomen. Ik heb hem gister weer naar huis kunnen brengen. Fietsen staan in een stal bij de bijzonder vriendelijke omstanders die enorm geholpen hebben. Die ga ik vanavond maar eens halen.
Dit soort mensen verdienen het om achtergelaten te worden.Mr. Stom schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:17:
Hij: “[piep] dit zijn tubeless banden, die kunnen niet lek. Natuurlijk heb ik dan niks mee, waarom heb ik ze dan [piep].”
Maak je hier niet druk om. De man voelt zich een slachtoffer, dan is het normaal om de schuld bij een ander te zoeken ook al had hij er zelf iets aan moeten doen.Mr. Stom schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:17:
<knip>heel verhaal
Zet een andere bril op en je leert leuke dingen:
* mensen hebben blindelings vertrouwen in jouw leiderschap en wielerkunde, anders zou hij niet zijn aangehaakt
* tubeless is geen remedie tegen lekke banden
* je hoeft geen helm op om een klapband te overleven
* ...
[ Voor 68% gewijzigd door DieAnder op 05-08-2021 14:44 ]
@418O2 heeft ook ervaring met crash + lage snelheid en helm.pannekoek schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:32:
@Mr. Stom
In navolging van een eerdere discussie over "wieltjeszuigers", ik meen dat het redelijk gewenst is om je even aan te melden als je gaat hangen. Indien je dat niet doet, heb je kans dat je een snotje in het gezicht vangt of een putje pakt omdat je niet opgemerkt bent.
Goed geprobeerd op te lossen, na enige pogingen lekker in eigen sop gaar laten koken. Zonder helm zegt in mijn ogen al voldoende...
Sidenote over helm, blijkbaar helpt dat niet altijd. Mijn maat is eerdaags onderuit gegaan in een langzame haarspeldbocht, grind gepakt, voorwiel waarschijnlijk weggegleden en met zijn bril de klap opgevangen. Bult van een knikker op zijn oog, ik dacht echt dat ie ging knappen. Heb de helm niet meegenomen in de ambu, altijd doen mocht je in die situatie komen, maar wel gecontroleerd en ik kon geen schade vinden..
Nadeel van het geheel is dat ie warrig werd, ambu gebeld, scans gemaakt, korte termijn geheugen heeft een klap gehad. Al met al enge situatie gezien maar, redelijk, goedgekomen. Ik heb hem gister weer naar huis kunnen brengen. Fietsen staan in een stal bij de bijzonder vriendelijke omstanders die enorm geholpen hebben. Die ga ik vanavond maar eens halen.
@Mr. Stom Mooi verhaal wel, wat een oude lul. En maar vloeken, zal nooit aan hem liggen natuurlijk
Elke keer als ik er aan terugdenk moet ik ook vreselijk lachen. M'n vrienden ook. Zelfs op het moment zelf moest ik enorm m'n lach inhouden. Man, wat werd die vent kwaad.DieAnder schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:43:
[...]
Maak je hier niet druk om. De man voelt zich een slachtoffer, dan is het normaal om de schuld bij een ander te zoeken ook al had hij er zelf iets aan moeten doen.
Zet een andere bril op en je leert leuke dingen:
* mensen hebben blindelings vertrouwen in jouw leiderschap en wielerkunde, anders zou hij niet zijn aangehaakt
* tubeless is geen remedie tegen lekke banden
* je hoeft geen helm op om een klapband te overleven
* ...
En met teksten als "tubeless kan niet lek" ben je natuurlijk een dusdanige bigbrain dat geen enkele helm je past, dat geef ik dan ook wel weer toe. EDIT:
[ Voor 11% gewijzigd door Mr. Stom op 05-08-2021 14:53 ]
Kan me eerlijk gezegd wel voorstellen dat die man pissed was...kom je er mid-ride opeens achter dat je Tubeless banden wél lek kunnen!!Salteh schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:50:
[...]
Ik dacht even dat dit been @Ypuh quote was..
Ypuh in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
Daarom rij ik gewoon lekker met binnenbandjes en reserve binnenbandjes in mijn zadel tasjes, die ik dan mooi kan oppompen met het hand pompje wat aan mijn bidonhouder vast zit.GerbenBK schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:54:
[...]
Kan me eerlijk gezegd wel voorstellen dat die man pissed was...kom je er mid-ride opeens achter dat je Tubeless banden wél lek kunnen!!
Zo, de cirkel is weer rond. Kan dit topic weer van vooraf aan beginnen
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Natuurlijk werkt een helm niet altijd. Als je op een deel van je hoofd valt dat niet beschermd is doet het weinig.rolandos582 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 14:44:
[...]
@418O2 heeft ook ervaring met crash + lage snelheid en helm.
@Mr. Stom Mooi verhaal wel, wat een oude lul. En maar vloeken, zal nooit aan hem liggen natuurlijk
Budget minded inderdaad de Lidl stand. Geld geen bezwaar, ik ben erg tevreden over de Feedback Sports pro elite. Wordt ook veel door pro teams gebruikt en heeft een onovertroffen klem.themax1992 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 13:16:
Pff, al een hele tijd op zoek naar een stevige montagestandaard. Uiteindelijk ervoor gekozen om toch maar voor één van de Park Tool montagestandaarden te gaan, maar helaas nergens op voorraad. Op Mantel-site stond dat ze mogelijk deze week weer op voorraad zouden komen, maar is nu aangepast naar half september....
Iemand nog tips?
Het gaat om een hollowtech 1 model, namelijk de fc6500.
De cranktrekker is van m'n vader, dus we hebben hem al. Ik hoef dus niet te weten of er betere cranktrekkers zijn, maar ik hoef alleen te weten of het compatibel is.
Misschien is de context ook wel handig. Er zit dus ergens een speling, want tijdens het fietsen voel ik een zijdelingse beweging in de trappers (je ziet de voorbladen ook bewegen). Ik ben er al achter dat je de lagers van de BB (volgens mij zijn die de veroorzaker) kunt afstellen. Alleen moet ik dan wel weten welk gereedschap ik nodig heb. Daarvoor moeten eerst de cranks eraf.
[ Voor 34% gewijzigd door hoi1234 op 05-08-2021 18:54 ]
Hmhm, jaja, dan moet je er heel snel bij zijn en beetje geluk hebben. Maar al te vaak grijp je bij Mantel achter het net, zijn veel "kapers" op de kust. Toen ik vanmiddag keek waren ze al uitverkochtGWBoes schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 09:17:
[...]
Bij Mantel gewoon op voorraad voor normale bedragen.
+1Phydomir schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 15:59:
[...]
Daarom rij ik gewoon lekker met binnenbandjes en reserve binnenbandjes in mijn zadel tasjes, die ik dan mooi kan oppompen met het hand pompje wat aan mijn bidonhouder vast zit.![]()
Zo, de cirkel is weer rond. Kan dit topic weer van vooraf aan beginnen
Hier latex binnenbandjes en 1x Tubolito als reserve. Plaksetje heb ik ook bij me, neemt nauwelijks ruimte in.
Tubeless ook geprobeerd op de racer, is niet zo fijn als op de ATB. Op de racer eigenlijk vrij zinloos itt de ATB.
[ Voor 41% gewijzigd door Ramon 73 op 05-08-2021 19:21 ]
Geen idee of je er iets aan hebt maar zoals ik het lees kan het zonder cranktrekker.hoi1234 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 18:29:
Heeft iemand enig idee of ik https://budgetfietsonderdelen.nl/product/cranktrekker/ kan gebruiken om m'n cranks te verwijderen?
Het gaat om een hollowtech 1 model, namelijk de fc6500.
De cranktrekker is van m'n vader, dus we hebben hem al. Ik hoef dus niet te weten of er betere cranktrekkers zijn, maar ik hoef alleen te weten of het compatibel is.
Misschien is de context ook wel handig. Er zit dus ergens een speling, want tijdens het fietsen voel ik een zijdelingse beweging in de trappers (je ziet de voorbladen ook bewegen). Ik ben er al achter dat je de lagers van de BB (volgens mij zijn die de veroorzaker) kunt afstellen. Alleen moet ik dan wel weten welk gereedschap ik nodig heb. Daarvoor moeten eerst de cranks eraf.
https://www.roadbikerevie...rank.178302/#post-2246263
En vooral ook hier:
https://www.bikeforums.ne...e-ultegra-6500-crank.html
[ Voor 5% gewijzigd door Mistraller op 05-08-2021 21:47 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Vergeet vooral niet te kijken bij de info die de fabrikant online heeft gezet voor ons allemaalMistraller schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 21:46:
[...]
Geen idee of je er iets aan hebt maar zoals ik het lees kan het zonder cranktrekker.
https://www.roadbikerevie...rank.178302/#post-2246263
En vooral ook hier:
https://www.bikeforums.ne...e-ultegra-6500-crank.html
https://si.shimano.com/#/en/search/Keyword?name=fc-6500
Daar staat eigenlijk hetzelfde:
https://si.shimano.com/ap...6T0B/SI-16T0B-000-ENG.pdf
https://si.shimano.com/ap...6500/EV-FC-6500-1677A.pdf
@hoi1234 En dan nog de gebruikservaring, ik heb ook een 6500 op mijn oude (nu Tacx) fiets, deze zijn inderdaad “self extracting” zoals in bovenstaande handleiding vermeld. (Zowel links als rechts).DieAnder schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:06:
[...]
Vergeet vooral niet te kijken bij de info die de fabrikant online heeft gezet voor ons allemaal![]()
https://si.shimano.com/#/en/search/Keyword?name=fc-6500
Daar staat eigenlijk hetzelfde:
https://si.shimano.com/ap...6T0B/SI-16T0B-000-ENG.pdf
https://si.shimano.com/ap...6500/EV-FC-6500-1677A.pdf
Nadeel is dat ik een korte inbussleutel heb. Ik kan proberen of ik nog meer kracht kan zetten. Maar daarnet kreeg ik er geen mm beweging in. Althans, eerste stukje ging moeilijk, daarna makkelijk en toen gewoon niet.
Mocht het niet lukken kan ik volgens mij nog z'n pinspanner gebruiken of zelf iets fabriceren. Daarna met de cranktrekker aan de slag.
[ Voor 6% gewijzigd door hoi1234 op 05-08-2021 22:27 ]
Huh zijn er 23mm tubeless banden dan ?Ypuh schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 14:52:
[...]
Om eerlijk te zijn denk ik dat het aan de matige kwaliteit banden ligt (oude model Schwalbe Pro One). Deze zijn simpelweg te strak en niet lekbestendig. Tubeless i.c.m. 23mm banden op een 19c velg (27mm gemeten) is ook geen succes (te smal); eenmaal rond de 6 bar is de druk te hoog voor de sealant om z'n werk te doen.
Dacht dat ze minimaal 25mm waren.
Maar 6bar klinkt wel erg hoog.
Ik heb met 25mm (op 19c velg) 4/4.5bar
en 30mm (ook op 19c velg) 3/3.5bar
Ja idd 25mm mavic en 25mm schwalbe pro onemhr-zip schreef op woensdag 4 augustus 2021 @ 15:09:
[...]
3. Ik rij al jaren tevreden met 28mm rond, volgens mij rijdt @DDX zelfs met 25mm Mavic's. Maar ik kan mij voorstellen dat bij 23mm/6 bar het dan net niet lekker werkt.
en 30mm schwalbe pro one
bevallen allemaal prima
Had m'n domane trouwens ook meegenomen naar frankrijk voor de mogelijk wat slechtere weer dagen.
Maar 30mm bevalt opzich wel met afdalingen met soms wat slechter asfalt/reparatie plakken die ze in Frankrijk regelmatig doen.
En heb nou niet het idee dat ik echt inlever kwa snelheid ermee.
Emonda zelfs wat minder gebruikt dan ik eigenlijk dacht te gaan doen.
Goed de 53/39 icm 11-30 zit ik regelmatig op lichtste versnelling, maar echt veel hellingen boven de 10% hebben ze hier niet echt.
Niet alleen geschikt gereedschap, maar ook een nieuwe trapasKluus schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:40:
Wellicht overbodig maar uiteraard goed kijken dat je de goede kant uit draait. Als je die BB cartridge straks wil vervangen heb je waarschijnlijk nog wel een tool nodig. Zoiets als dit: https://www.mantel.com/tr...HNyxNUtFo-bBoCEvcQAvD_BwE
Het schijnt dat de BB-6500 niet meer leverbaar is. Wèl verkrijgbaar zijn alternatieven BB-5500 (105) en de BB-7700 (DA).
Denk er om dat je een exemplaar van de juiste lengte met de juiste schroefdraad bestelt.
Zoals het er nu naar uitziet, heeft m'n vader die al en zit die zelfs nog nieuw in de verpakking.Kluus schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:40:
Wellicht overbodig maar uiteraard goed kijken dat je de goede kant uit draait. Als je die BB cartridge straks wil vervangen heb je waarschijnlijk nog wel een tool nodig. Zoiets als dit: https://www.mantel.com/tr...HNyxNUtFo-bBoCEvcQAvD_BwE
Ik draai de juiste kant op, ja. Tegen de klok in, zoals ze in het filmpje van parktool zeggen.
Maak je geen zorgen. Dat zoek ik nog helemaal uit. Eerst even koekenloeren of ik de lagers nog kan afstellen en wat voor gereedschap ik allemaal nodig heb.DieAnder schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 22:50:
[...]
Niet alleen geschikt gereedschap, maar ook een nieuwe trapas
Het schijnt dat de BB-6500 niet meer leverbaar is. Wèl verkrijgbaar zijn alternatieven BB-5500 (105) en de BB-7700 (DA).
Denk er om dat je een exemplaar van de juiste lengte met de juiste schroefdraad bestelt.
5500 had ik ook al gevonden, ik heb ook de https://www.mantel.com/shimano-bb-un300 gevonden. 3x zo goedkoop. Fiets moet nog hooguit een half jaartje fietsen. Ik denk dat ik BSA draad heb, maar zoals ik het begrepen heb, moet dat op de oude BB staan.
Eén ding weet ik zeker. Mijn nieuwe fiets gaat veel vaker de FM zien. Het is echt niet normaal wat ik allemaal tegen kom aan achterstallig onderhoud. Vorig week nog bij de FM geweest voor die rare tik, waar ik enkele weken geleden over schreef. Blijkbaar waren de wiellagers zo droog als de Sahara en hierdoor was het één en ander ook flink versleten. Gelukkig nog gratis wat vet in kunnen laten zetten en even zo goed mogelijk af laten stellen.
[ Voor 21% gewijzigd door hoi1234 op 05-08-2021 23:13 ]
Is dat het allemaal wel waard vraag ik me dan af? Zie elke keer wel berichten van jou dat er dingen mis aan de fiets zijn. Weet niet hoeveel geld erin zit ondertussen, maar vaak is afscheid nemen goedkoper.hoi1234 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 23:02:
[...]
Zoals het er nu naar uitziet, heeft m'n vader die al en zit die zelfs nog nieuw in de verpakking.
Ik draai de juiste kant op, ja. Tegen de klok in, zoals ze in het filmpje van parktool zeggen.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
En dat is dan weer niet de goede trapas, je moet een octalink hebben geen vierkante…. Overigens valt er weinig te stellen aan die dingen hoor, kaput is vervangen.hoi1234 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 23:08:
5500 had ik ook al gevonden, ik heb ook de https://www.mantel.com/shimano-bb-un300 gevonden. 3x zo goedkoop. Fiets moet nog hooguit een half jaartje fietsen. Ik denk dat ik BSA draad heb, maar zoals ik het begrepen heb, moet dat op de oude BB staan.
[ Voor 77% gewijzigd door Kluus op 05-08-2021 23:33 ]
Geen probleem, hier worden geen zorgen gemaakthoi1234 schreef op donderdag 5 augustus 2021 @ 23:08:
Maak je geen zorgen. Dat zoek ik nog helemaal uit. Eerst even koekenloeren of ik de lagers nog kan afstellen en wat voor gereedschap ik allemaal nodig heb.
Ik kan je wel wat tijd besparen door te vertellen dat er aan een cartridge trapas niets af te stellen valt. Niets. Nooit. Door niemand. Je kunt koekeloeren tot je een ons weegt maar de enige vorm van afstellen is het ding in de vullesbak mikken en vervangen door een niet-versleten exemplaar.
3x zo goedkoop, 100% weggegooid geld.5500 had ik ook al gevonden, ik heb ook de https://www.mantel.com/shimano-bb-un300 gevonden. 3x zo goedkoop.
Hint: Je hebt octalink cranks
Wie is de kip en wie is het ei?Fiets moet nog hooguit een half jaartje fietsen. Ik denk dat ik BSA draad heb, maar zoals ik het begrepen heb, moet dat op de oude BB staan.
Om het opschrift te lezen moet je de huidige cartridge er uit halen. Om de cartridge er uit te halen moet je weten welke kant je op moet draaien. Om te weten welke kant je op moet draaien, moet je éérst weten of je BSA of Italiaanse draad hebt!
Tip 1: zoek naar opschriften op de buitenkant van de montagedoppen die iets over de schroefdraad vertellen
Tip 2: meet met een schuifmaat de breedte van je bracketpot.
Struin met die gegevens door dit tabelletje en je weet welke smaak je hebt.
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic
:strip_exif()/f/image/Rd7pb6gbfpUNr7hSyD65uaYH.jpg?f=fotoalbum_tile)