Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 326 ... 701 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18:07

Oxigeon

En zo is dat!

Phydomir schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:31:
Zolang je je bovenlichaam maar recht houd val je echt niet zo maar om. Met 25+ wil de fiets vanzelf al rechtop blijven. Dus zolang je geen gekke dingen doet val je niet zo maar om.
Pakken van bidons is ook gewoon iets wat je moet/kunt oefenen. In het begin moet je steeds kijken maar na een tijdje gaat het op gevoel. Zelfde geldt voor in en uit klikken. Al heb ik nog steeds wel eens dat je pedaal bij het wegrijden van een stoplicht gewoon niet mee wil werken en je een keer misklikt of dat het pedaal op de kop zit.
Verkeerd klikken is geen optie bij mij. Kan via beide kanten inklikken.

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:22
Oxigeon schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:40:
[...]

Verkeerd klikken is geen optie bij mij. Kan via beide kanten inklikken.
Je hebt SPD pedalen?

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:01
Precies wat @Phydomir zegt m.b.t. losse handen fietsen. Ik kan me niet herinneren dat ik in mijn beginjaren op de renfiets niet kon e/o moeite voor moest doen. Ik denk vroeger te vaak op en neer naar school gefietst met losse handen waardoor ik deze skill goed beheers ;) kwestie van snelheid behouden.

Wel opletten met hoge velgen i.c.m. wind (stoten). Zelfs met een losse hand kan jan de wind de fiets onder je vandaan slaan.

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Dat zou ik thuis moeten checken. Ik kan aan beide kanten van de pedaal inklikken en ook zowel met links als rechtste beweging uitklikken

Moet wel zeggen dat ik ook gekozen heb voor mtb schoenen.

[ Voor 9% gewijzigd door Oxigeon op 23-07-2021 09:53 ]

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01:21

Stufferdt

doet ook maar wat.

Phydomir schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 09:31:
Zolang je je bovenlichaam maar recht houd val je echt niet zo maar om. Met 25+ wil de fiets vanzelf al rechtop blijven. Dus zolang je geen gekke dingen doet val je niet zo maar om.
Pakken van bidons is ook gewoon iets wat je moet/kunt oefenen. In het begin moet je steeds kijken maar na een tijdje gaat het op gevoel. Zelfde geldt voor in en uit klikken. Al heb ik nog steeds wel eens dat je pedaal bij het wegrijden van een stoplicht gewoon niet mee wil werken en je een keer misklikt of dat het pedaal op de kop zit.
Eens. Een beetje snelheid helpt enorm met het rechthouden van je fiets. ik vind het verder geen onhandig eigenschap, even alles uitrekken of iets uit je achterzak pakken is toch wel handig al fietsend. Deed 20km enkele reis naar de middelbare school op de fiets, dus dan leer je uit verveling wel zonder handen fietsen.

Inklikken blijft hier een probleem, for some reason wil m'n rechterpedaal vaak niet. Ben op dat vlak minder fan van Look, shimano SPD-SL lijkt toch fijner/eenvoudiger qua inklikken.

Gisteren weer een trainingswedstrijdje gedaan. Ondanks dat het minder hard ging gemiddeld (39avg over 58km) toch een zwaardere wedstrijd. Grote groep (~40 man) maar er kwam niemand weg. Het was nogal hollen en stilstaan en dat kost toch energie. Uiteindelijk niet echt meer mee kunnen sprinten, benen waren leeg en ging op een te zware versnelling aan. Aldus de uitslag plek 15 van de 17 transponders, in totaal middenmoot van de hele groep.

😀😀😀

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:04
418O2 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:45:
[...]

Als je in het kontje knijpt dan gaat het vaak wel open.
Soms kunnen dingen zo simpel zijn.

[ Voor 60% gewijzigd door Stoffa op 23-07-2021 10:50 ]

• 418O2
Stoffa schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:47:
[...]

Soms kunnen dingen zo simpel zijn.
;) ;)

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

SPD M540

Verder heb ik nog een simpele sigma aan mijn stuur gemonteerd. Merk dat ik verder heb gefietst dan dat ik met Strava heb gereden (600 meter). Echter heb ik thuis tijdens de montage hiervan ook al wat aan het wiel gedraaid. Al is dit nooit die 600 meter geweest. Nog maar een keer vers opnieuw proberen. Anders toch maar eventjes een vaste maat ingeven ipv de 28" die standaard in de sigma staat.

[ Voor 57% gewijzigd door Oxigeon op 23-07-2021 11:07 ]

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:15
Oxigeon schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:01:
[...]
Verder heb ik nog een simpele sigma aan mijn stuur gemonteerd. Merk dat ik verder heb gefietst dan dat ik met Strava heb gereden (600 meter). Echter heb ik thuis tijdens de montage hiervan ook al wat aan het wiel gedraaid. Al is dit nooit die 600 meter geweest. Nog maar een keer vers opnieuw proberen. Anders toch maar eventjes een vaste maat ingeven ipv de 28" die standaard in de sigma staat.
Als je weet hoeveel hij relatief afwijkt, kun je dat evenredig relatief corrigeren. Bijvoorbeeld:
Je hebt je wielomtrek in de Sigma op 2,110 m ingesteld en op basis daarvan vertelt hij dat je 40,82 km gereden hebt. Strava vindt 39,93 km.

(r = revolutions = omwentelingen)
Je wiel heeft dus 40.820 m / 2,110 m/r = 19.346 omwentelingen gedraaid.
Gesynct met Strava is je wielomtrek dan 39.930 m / 19.346 r = 2,063 m/r

Overigens is Strava niet per se correct en Sigma per se fout. Strava zal in het bijzonder de neiging hebben bochten af te snijden en daardoor wat minder aan te geven. De Sigma zal de neiging hebben een wielomwenteling te groot in te schatten (en dus je afstand te groot) als je bandendruk lager is of je gewicht groter.

[ Voor 14% gewijzigd door Bacchus op 23-07-2021 11:31 ]

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Bacchus schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:18:
[...]

Als je weet hoeveel hij relatief afwijkt, kun je dat evenredig relatief corrigeren. Bijvoorbeeld:
Je hebt je wielomtrek in de Sigma op 2,110 m ingesteld en op basis daarvan vertelt hij dat je 40,82 km gereden hebt. Strava vindt 39,93 km.

Overigens is Strava niet per se correct en Sigma per se fout. Strava zal in het bijzonder de neiging hebben bochten af te snijden en daardoor wat minder aan te geven. De Sigma zal de neiging hebben een wielomwenteling te groot in te schatten (en dus je afstand te groot) als je bandendruk lager is of je gewicht groter.
Hier hebben we wat aan. Heb hem voor mezelf even in de bookmark gezet. Van je "korte" bocht klopt natuurlijk ook. Bandenspanning en gewicht zit natuurlijk inderdaad ook wat in. Zoals gezegt: Ik moet eens een langer tochtje maken en eventueel ook even kijken wat er gebeurd als ik hem echt op 0 zet voor ik begin. Ben gisteren eigenlijk gewoon begonnen na de installatie van het ding.

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:38

Roozzz

Plus ultra

Bacchus schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 11:18:
[...]

Dit kan uiteraard. Maar volgens mij weten we op dit moment nog niet eens dat Strava de correcte meting is. Ik zou daar in ieder geval absoluut niet vanuit willen gaan, gezien dit systeem inherent niet nauwkeurig is. Laat staan hoe groot de verschillen soms zijn tussen diverse GPS apparaten... Deze weg zou je niet moeten willen bewandelen in mijn optiek. Je kan er donder op zeggen dat de volgende rit de metingen weer van elkaar afwijken :+

Mocht je dit willen aanpassen, dan kan @Oxigeon in mijn beleving veel beter zelf zijn wielomtrek vaststellen door dit domweg te meten met een meetlint... Ik kan me niet voorstellen dat de Sigma daar geen instructie voor heeft in de handleiding. Waarschijnlijk iets met de afgelegde afstand meten na een volledige wielrotatie

-edit-
Ah, er is inmiddels een edit over de onnauwkeurigheid (y)

If you can see, look. If you can look, observe

• Bacchus
  • Laatst online: 16:15
Euh ja. Excuus inderdaad van de edits, ik zag zelf ook al dat er wat nuancering nodig was. :)

Een meetlint om een niet-belast wiel gaat zeker niet direct correct zijn. In het bijzonder: Je band zakt wat in onder belasting. Normaal 4-5mm. Dat scheelt dus (2πr) in omtrek.

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-01 15:02
Stufferdt schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 10:44:
[...]

Inklikken blijft hier een probleem, for some reason wil m'n rechterpedaal vaak niet.
Daarom klik ik altijd links uit >:)

Ik ben benieuwd hoe het mij gaat bevallen, na wat klachtjes in mijn voet en in overleg met bikefitter heb ik toch 'echte' raceschoenen gehaald ipv mijn stijve gravelschoenen te gebruiken op de racer. Ergens was het wel fijn om zonder na te denken op zo'n dubbelzijdig SPD pedaal te stampen maar het lijkt mij dat Look ook gewoon een kwestie van wennen is.

Aan een paaltje vast houdend even in en uit klikken ging in ieder geval gewoon prima gelukkig

• rolandos582
  • Laatst online: 07:55
Johlo schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 12:42:
[...]

Ik ben benieuwd hoe het mij gaat bevallen, na wat klachtjes in mijn voet en in overleg met bikefitter heb ik toch 'echte' raceschoenen gehaald ipv mijn stijve gravelschoenen te gebruiken op de racer. Ergens was het wel fijn om zonder na te denken op zo'n dubbelzijdig SPD pedaal te stampen maar het lijkt mij dat Look ook gewoon een kwestie van wennen is.

Aan een paaltje vast houdend even in en uit klikken ging in ieder geval gewoon prima gelukkig
Gisteren mijn Lake CX238 terug uit garantie gekregen, heb even een maandje gereden op SPD met mijn Northwave MTB schoenen. Gisteren test ritje gedaan, op basis van foto's mijn grijze Look Keo plaatjes gemonteerd. Voelde eerste 5km heel onwennig maar daarna was het weer een wereld van verschil. Wat een genot om goede schoenen te hebben!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:55
[...]
Daarom heb ik altijd een uitschuifbaar paaltje bij me in mijn jersey zakje. d:)b

www.vanspeykwheels.nl

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-01 22:59

Fisico

by Fabian

[...]

Waarin verschillen gravelschoenen dan van raceschoenen? Mijn plan zou zijn om gewoon een tweede paar schoenen te kopen en daar andere plaatjes onder te zetten.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• 3kster
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-11-2024
Fisico schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:42:
[...]

Waarin verschillen gravelschoenen dan van raceschoenen? Mijn plan zou zijn om gewoon een tweede paar schoenen te kopen en daar andere plaatjes onder te zetten.
Gravelschoenen zijn flexibeler, wat handig is voor lopen maar niet voor trappen op de fiets. Dan wil je iets hebben wat juist niet flexibel is voor betere krachtoverdracht, en minder potentieel op blessures.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20:57
Grappig. Kan op mijn gewone woon-werkfiets zonder problemen zonder handen fietsen, op de racefiets voelt het alsof de voorkant te weinig gewicht heeft om niet te gaan zwenken. Gelukkig kan ik met 1 hand ook prima dingen doen, maar nee, voel mij (nog) niet comfortabel genoeg om zonder handen te fietsen op de racefiets.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
3kster schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 18:31:
[...]

Gravelschoenen zijn flexibeler, wat handig is voor lopen maar niet voor trappen op de fiets. Dan wil je iets hebben wat juist niet flexibel is voor betere krachtoverdracht, en minder potentieel op blessures.
Een gravelschoen is niet per se flexibeler dan een raceschoen.
Volgens mij zit het verschil em meer in de de cleat (2-bolt vs 3-bolt) en de rubberen noppen die je extra hebt om er makkelijker mee te kunnen lopen.
Ik heb zelf de Lake mx-238 en die is even stijf als de race variant (cx-238).

• bal130
  • Laatst online: 07:20
DDX schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:43:
[...]

Belangrijkste tip die ik kan geven als je in normale kleding ergens heengaat en fiets ed meeneemt is om jezelf thuis 2 keer aan te kleden in je hoofd en alles op die manier mee te nemen.
Recent meegemaakt dat fietsmaatje halverwege autorit naar Limburg bedacht dat hij z'n schoenen niet mee had.
Toen maar ergens gestopt om nieuwe schoenen te kopen.
Veel gehoorde fout, maar ook helm wordt volgens mij wel vaak vergeten.

Zelf wel eens hartslagband vergeten.
Vorig jaar ook keertje aankomen in de Eifel en dan erachter komen dat je alle reepjes ed thuis hebt laten liggen.
Was op een zondag dus bakkertjes ed zijn dan ook best lastig in Duitsland.

M'n vader een keertje fietscomputer thuis laten liggen, sta je dan ergens als je een route wilt fietsen in onbekend gebied.
Zo te zien kan dit de beste overkomen... O-)

• ElGreco
mhr-zip schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:48:
Om de aandacht van de Canyon discussie af te lijden leiden.

Even een andere discussie, naar aanleiding van de post van Stufferdt in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

De checklist wat je mee neemt in de auto, als je gaat fietsen.

Ik heb dit nog niet zoveel gedaan en vroeg mij af hoe de rest het deed. Gaat iedereen weer met bezwete bib in de auto zitten, of kleed je je eerst om? Wat neem je mee etc.

Hierbij een eerste aftrap

Schoenen
Bril
Helm
Fietskleding, zelf uit te specificeren (@Stufferdt vergeet je bib niet)
Handschoenen
Hartslagmeter
Fietscomputer
Verlichting
Bidons
Dekentje/handdoek om op te zitten op de auto stoel.

Evt:

Fietsstandaard (geen montage steun, al kan dat uiteraard ook)
Gereedschap
Fietspomp (grote)
Dekentje om auto/fiets te beschermen
Koelbox/tas met drinken eten voor als je terug bent bij de auto.
Het is nog vervelender als je bij je schoonouders komt en na het douchen daar, erachter komt dat je én een onderbroek én een broek vergeten bent om mee te nemen...

www.vanspeykwheels.nl

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-01 15:02
Fisico schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:42:
[...]

Ik heb het idee dat het platform door het grotere oppervlak net iets stabieler aanvoelt. En mijn gravel schoenen (Shimano RX8) hebben een vrij stijve zool, maar de schoenen die ik nu gekocht heb zijn toch nog wel merkbaar iets stijver. Ik denk dat dat kan komen omdat uiteindelijk gravel/mtb schoenen toch ontworpen worden met af en toe een klein stukje lopen in het achterhoofd, maar daarvoor heb ik er niet genoeg verstand van. Ook ga ik nu naar dubbele ipv enkele BOA maar die kun je ook vast wel vinden op MTB schoenen.

Zowel mijn bikefitter als de LBS waren in ieder geval wel van mening dat, als de keuze er is, ze altijd voor dedicated road schoenen zouden gaan op de racefiets. Ik had nu een set pedalen over van mijn Assioma ombouw actie dus ik ga het ervaren de komende tijd.

• mhr-zip
  • Laatst online: 19:28
ElGreco schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:38:
[...]

Het is nog vervelender als je bij je schoonouders komt en na het douchen daar, erachter komt dat je én een onderbroek én een broek vergeten bent om mee te nemen...
Zonder helm in Frankrijk aan komen is ook niet alles O-)

@bal130 was eerder :P

[ Voor 3% gewijzigd door mhr-zip op 23-07-2021 21:21 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12-2025
mhr-zip schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:17:
[...]

Zonder helm in Frankrijk aan komen is ook niet alles O-)

@bal130 was eerder :P
Je volledige tas met wielerspullen laten liggen. Wel de fiets 6x gecontroleerd en netjes op de auto. Niet handig. Vanuit Maastricht terug naar Arnhem. Was goedkoper dan alles nieuw aanschaffen.

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

• 3kster
stevens20 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:35:
[...]

Je volledige tas met wielerspullen laten liggen. Wel de fiets 6x gecontroleerd en netjes op de auto. Niet handig. Vanuit Maastricht terug naar Arnhem. Was goedkoper dan alles nieuw aanschaffen.
Welnee joh, gewoon normale pedalen installeren en in je alledaagse kleding de Ardennen veroveren. :+

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-01 22:14
Als je niet eens een bidon kunt pakken tijdens het fietsen, is het dan nog wel verstandig om ingeklikt te fietsen? No offence, maar als je fietsbeheersing dusdanig minimaal is dan is het slechts een kwestie van tijd tot je met een mitella om zachtjes je sleutelbeen aait.

Of ben ik dan te streng?

• Maarten_E
  • Laatst online: 20:57
Mr. Stom schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 21:46:
Als je niet eens een bidon kunt pakken tijdens het fietsen, is het dan nog wel verstandig om ingeklikt te fietsen? No offence, maar als je fietsbeheersing dusdanig minimaal dan is het slechts een kwestie van tijd tot je met een mitella om zachtjes je sleutelbeen aait.

Of ben ik dan te streng?
Moet zeggen dat mij dat ook even moeite kostte, vooral om niet te gaan zwenken. Typisch gevalletje oefening baart kunst, al kan ik het nog steeds niet op volle snelheid. Maar vaak is dat toch niet het moment om te gaan drinken.
Voor mij wel de reden dat ik (nog) niet ingeklikt fiets. Heb denk ik een redelijke controle over mijn fiets, maar in een noodgeval ook nog de tegenwoordigheid van geest hebben uit te klikken ipv de volle focus op de situatie te hebben en uit te wijken, ik weet het nog niet.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• wisselwerking
  • Laatst online: 19:51
Als je niet eens een bidon kunt pakken tijdens het fietsen, is het dan nog wel verstandig om ingeklikt te fietsen? No offence, maar als je fietsbeheersing dusdanig minimaal dan is het slechts een kwestie van tijd tot je met een mitella om zachtjes je sleutelbeen aait.

Of ben ik dan te streng?
Nee, veel fietsers hebben te weinig fiets beheersing. Bij de jeugd MTBbesteden we hier ook aandacht aan. Dat scheelt een hele hoop.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:58
ElGreco schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:38:
[...]

Whaha... Ik heb wel eens een keer op het werk gehad dat ik een handdoek was vergeten om te douchen.... rol uit de handdoeken automaat leeg getrokken :+
En een keer een onderbroek. Beetje het idee van tubeless bandjes, je ziet het niet, maar het is er ook niet :X

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Mistraller
Vandaag mijn Chinese naven eens opengetrokken. Onder de kapjes die over de lagers zitten, was het helemaal droog, dus daar heb ik maar wat kogellager vet tussen gedaan, beetje vochtwering kan geen kwaad.
Ook de freehub open gehad. Zat verder geen borgmoer op, je trekt hem er zo af zodra het kapje eraf is.
Helaas vergeten om foto's te maken. 6 kleine pallen, met vet (geen olie). Ik heb er nog wat kogellagervet extra in gedaan, maar de ratel is er niet echt minder luid van geworden. Wellicht nóg meer vet erin, of dikker vet? Of gewoon "live with it".
Het is niet dat ik ontevreden ben maar het kan natuurlijk altijd beter :)

---------------

• ElGreco
Mistraller schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:09:
Vandaag mijn Chinese naven eens opengetrokken. Onder de kapjes die over de lagers zitten, was het helemaal droog, dus daar heb ik maar wat kogellager vet tussen gedaan, beetje vochtwering kan geen kwaad.
Ook de freehub open gehad. Zat verder geen borgmoer op, je trekt hem er zo af zodra het kapje eraf is.
Helaas vergeten om foto's te maken. 6 kleine pallen, met vet (geen olie). Ik heb er nog wat kogellagervet extra in gedaan, maar de ratel is er niet echt minder luid van geworden. Wellicht nóg meer vet erin, of dikker vet? Of gewoon "live with it".
Het is niet dat ik ontevreden ben maar het kan natuurlijk altijd beter :)
Denk erom dat teveel of te dikke vet de pallen kan doen kleven waardoor deze niet goed terug springen en je body kan slippen. Slippen is vaak schade. 6 pallen maken gewoon geluid. Als je dat niet wilt, moet je een body met, om maar wat te noemen, 3 pallen nemen.

www.vanspeykwheels.nl

• ElGreco
Voor de tile hunters onder ons die balen dat ze water tegels missen:
https://schillerwaterfiet...5_CNEdaPXVyr5OFVRNukQSobk

www.vanspeykwheels.nl

• 3kster
ElGreco schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:16:
Mooie Direct Drive trainer.

• Mistraller
ElGreco schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:15:
[...]

Denk erom dat teveel of te dikke vet de pallen kan doen kleven waardoor deze niet goed terug springen en je body kan slippen. Slippen is vaak schade. 6 pallen maken gewoon geluid. Als je dat niet wilt, moet je een body met, om maar wat te noemen, 3 pallen nemen.
Ja weet ik. Het vet wat er in zat was wel ongeveer dezelfde viscositeit dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om. Denk dat de veertjes ook vrij strak staan. Ik had al in de reviews van deze naven gezien dat ze wel een typisch geluid hadden, dus ik wist natuurlijk dat dit onderdeel van het experiment was :)
Ik had gehoopt dat er standaard heel dun vet in zat en dat het met dikker vet zou veranderen.

Hij grijpt wel lekker snel aan

---------------

• Mistraller
ElGreco schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 22:16:
En nog laat ik de tegels op het Hollands Diep maar zitten denk ik ;)

---------------

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:50
bal130 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:31:
[...]

Zo te zien kan dit de beste overkomen... O-)
Haha ja ik had het gewoon niet moeten posten :o
Gisteren netjes in m'n helmtas gedaan en ondertussen hele auto ingepakt.
Schijnbaar helmtas ergens in huis laten liggen.

Gelukkig niet het moeilijkste onderdeel om hier te kopen.
Morgen dus even langs de fietsenzaken hier in de buurt om te kijken wat ze hebben :)

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-01 22:59

Fisico

by Fabian

Als je niet eens een bidon kunt pakken tijdens het fietsen, is het dan nog wel verstandig om ingeklikt te fietsen? No offence, maar als je fietsbeheersing dusdanig minimaal is dan is het slechts een kwestie van tijd tot je met een mitella om zachtjes je sleutelbeen aait.

Of ben ik dan te streng?
Wel wat streng, de vraag is of het durven of kunnen is. Ik kan mij nog wel herinneren dat ik redelijk verkrampte als ik zoiets moest doen dus dat het inderdaad meer angst dan kunde was. Uiteindelijk moet je ergens beginnen en als je begint met platte trappers dan wordt de drempel naar ingeklikte pedalen wel steeds groter.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:33

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

Velgremmen goud op de olympische spelen...denk dat de discussie nu toch wel klaar is! :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

• NewbieNeo
  • Laatst online: 11-01 20:38
Fisico schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 00:11:
[...]

Wel wat streng, de vraag is of het durven of kunnen is. Ik kan mij nog wel herinneren dat ik redelijk verkrampte als ik zoiets moest doen dus dat het inderdaad meer angst dan kunde was. Uiteindelijk moet je ergens beginnen en als je begint met platte trappers dan wordt de drempel naar ingeklikte pedalen wel steeds groter.
Je laatste statement was bij mij juist het tegenovergestelde. :P
Ik heb eerst een half jaar met de standaard platte pedalen gefietst op mijn eerste racefiets en ben pas daarna overgestapt naar SPD.

Dit heeft er bij mij juist voor gezorgd, dat ik vanaf de start met SPD begon met een goede beheersing van de fiets en bijv gelijk al sur place kon. Ben ook nog nooit gevallen na zo'n 4k km's SPD. O-)
Komt denk ik ook, doordat ik vanaf het begin de veerspanning voor het inklikken wat lager heb gezet en af en toe tijdens het fietsen ook in- en uitklik. Soort van droogoefenen.

• ElGreco
Nutterd schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 10:30:
Velgremmen goud op de olympische spelen...denk dat de discussie nu toch wel klaar is! :+
Ik zag meerdere die in de grote rondes met schijven reden nu op velgremmen.

www.vanspeykwheels.nl

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:18
denk dat de discussie nu toch wel klaar is! :+
Hierover kunnen we het eens zijn :P :+

Maarrrr meer serieus; op een rit met veel hoogte meters en goede omstandigheden winnen velgremmen ja. De voordelen van disc zijn er dan niet echt en het extra gewicht blijft een nadeel.

Iets met right tool for the job, maar dat is natuurlijk nuance en dat kan echt niet meer op het internet :D

[ Voor 42% gewijzigd door Morrar op 24-07-2021 12:51 ]

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-01 21:25
Ik ben in de markt voor een direct drive fietstrainer. Belangrijkste is dat het geluid zo stil mogelijk is en natuurlijk een goede connectie met Swift. Budget zo rond de €800.

In deze prijscategorie heb je eigenlijk 3 concurrenten.
De tacx flux 2
De elite direto xr
De Wahoo kickr Core

Met name bij de direto lees ik af en toe het geluid als negatief punt terugkomen maar dat zou met name aan de cassette en ketting liggen (lijkt me voor alle direct drives te gelden).
Hebben jullie ervaring/tips mbt deze trainers? Met name ivm geluid vanwege slapende kinderen

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:30

Phydomir

Dennis

Heb zelf een Kickr Core en hoor daarbij de drivetrain meer dan de Kickr. Komt wel vaker Nasr voren als pluspunt, dat hij behoorlijk stil is.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-01 12:00
StecaGrid schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:23:
Ik ben in de markt voor een direct drive fietstrainer. Belangrijkste is dat het geluid zo stil mogelijk is en natuurlijk een goede connectie met Swift. Budget zo rond de €800.

De tacx flux 2
De elite direto xr
De Wahoo kickr Core

Met name bij de direto lees ik af en toe het geluid als negatief punt terugkomen maar dat zou met name aan de cassette en ketting liggen (lijkt me voor alle direct drives te gelden).
Hebben jullie ervaring/tips mbt deze trainers? Met name ivm geluid vanwege slapende kinderen
In deze categorie is de kickr toch wel echt de beste keuze. Geluid en drivetrain en ventilator gaat er zeker boven uit komen 😅

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

• 3kster

De tacx flux 2
De elite direto xr
De Wahoo kickr Core

Vergeet niet Het grote indoor cycling topic te checken, het heeft mij goed geholpen bij mijn aankoop.

• StecaGrid
Michaelg schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:57:
[...]

In deze categorie is de kickr toch wel echt de beste keuze. Geluid en drivetrain en ventilator gaat er zeker boven uit komen 😅
Ik had de kickr ook in eerste instantie bovenaan, totdat ik zag dat de elite xr-t(dus zonder cassette) voor 650 weg gaat. Dat scheelt weer €150

@3kster thnx, die had ik ff gemist

• michelk31
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-12-2025

De tacx flux 2
De elite direto xr
De Wahoo kickr Core

Deze zou ook goed zijn:
https://www.dcrainmaker.c...iner-in-depth-review.html

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
ElGreco schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 12:35:
[...]

Ik zag meerdere die in de grote rondes met schijven reden nu op velgremmen.
Pogacar wisselde in de Tour ook af tussen disc en velg.

• ElGreco

De tacx flux 2
De elite direto xr
De Wahoo kickr Core

Als je het geluid laag wilt houden en je traint op erg modus, kun je het beste bij aanvang op je lichtste verzet schakelen. De trainer past toch zelf de weerstand aan. Daarmee maakt de trainer de minste toeren en dus ook het minst geluid.

www.vanspeykwheels.nl

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:01
cordonbleu schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 15:19:
[...]

[...]

Pogacar wisselde in de Tour ook af tussen disc en velg.
Volgens mij reed Pogacar vanochtend ook met rim brakes op z'n Colnago. Welke teamfietsen nog meer?

Pinarello biedt de nieuwe F12 als een van de weinige ook nog aan in de rim brake versie. Dat siert ze!

• StecaGrid
Michaelg schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 13:57:
[...]

Zou je ook toe kunnen lichten waarom je het de beste keuze vindt?

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:43

De tacx flux 2
De elite direto xr
De Wahoo kickr Core

Ik heb hier nog een Elite Direto (zonder xr) staan maar dat is wel een herrieschopper (staat deze inderdaad ook bekend om) en heb ook een tijdje gekeken naar een andere (want mijn drive belt was stuk, maar kon toch nog een vervanger vinden) en kwam inderdaad op de Kickr Core als stillere optie (de Wahoo's schijnen sowieso de meest stille apparaten te zijn)

https://www.strava.com/athletes/5891551

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-01 01:44
scraemus schreef op zondag 25 juli 2021 @ 08:58:
[...]

Ik heb hier nog een Elite Direto (zonder xr) staan maar dat is wel een herrieschopper (staat deze inderdaad ook bekend om) en heb ook een tijdje gekeken naar een andere (want mijn drive belt was stuk, maar kon toch nog een vervanger vinden) en kwam inderdaad op de Kickr Core als stillere optie (de Wahoo's schijnen sowieso de meest stille apparaten te zijn)
Ik weet niet of je ook een Tacx neo in de vergelijking meeneemt, maar bij mijn weten maakt die niet meer geluid. (Zelf heb ik een eerste generatie). Maar goed, die zijn ook andere prijs categorie.

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-01 22:14

De tacx flux 2
De elite direto xr
De Wahoo kickr Core

Ik heb de direto van een maat geleend om te kijken of ik een direct drive wat vond. Die maakte nogal wat geluid. Uiteindelijk heb ik zelf een Kickr Core gekocht: die is aanmerkelijk stiller. Ik gebruik hem in combinatie met de bijbehorende fietsmat, dat voorkomt ook trillingen via de vloer. Het enige dat je écht goed kan horen is de drivetrain/ketting zelf. Die goed smeren en je zoeft zonder noemenswaardige overlast.

Modbreak:En vanaf hier mag het praten over de indoortrainers weer gewoon op de plek die daarvoor bedacht is: Het grote indoor cycling topic :)

[ Voor 7% gewijzigd door ZieMaar! op 25-07-2021 13:03 ]

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:13

McMiGHtY

- burp -

Velg schijfremmen goud op de olympische spelen...denk dat de discussie nu toch wel klaar is! :+
There.. If fixed it

[ Voor 5% gewijzigd door McMiGHtY op 25-07-2021 12:54 ]

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• stevens20
Vandaag eens geprobeerd om 40k zo hard mogelijk te fietsen. Waar ik, toen ik de fiets een aantal maanden terug kocht, blij was dat ik een langer stuk 28km/u kon fietsen heb ik goede progressie geboekt. Vandaag, ondanks de wind, een gemiddelde van 30,6km/u over 40km gehaald in mijn eentje. Stiekem wel trots op.

Overigens wel gezien dat het nog veel harder kan want de eerste 3km samen met iemand gefietst die al etende en drinkende 40km/u ging. Het eerste stuk in het wiel gezeten en daarna ook nog ruim een km kopwerk gedaan (gemiddeld 40,4km/u). Gelukkig ging hij toen bij de rotonde de andere kant op en kon ik terug naar de 30km/u. Inspiratie voor de volgende rondjes!!!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Wat een tempo's in dit topic allemaal. Ik ben nog opbouwend en streef er naar zsm 70 kilometer te doen. DIt weekend heb ik voor het eerst 50km gedaan met een gemiddelde van 27km/u. Wel non-stop in het wiel gehangen van mijn vrienden, maar de motivatie is er nu wel om door te zetten. Toen ik begon was 30km al een gevecht. Het is wel voor het eerst dat ik echt enthousiast ben over sport. Ik merk dat na een ronde in de ochtend ik de hele dag lekker in mijn vel zit en ook beter slaap. Even een uurtje mijn hoofd leegfietsen door de uitgestrekte polders na werk verveelt ook niet. Als ik solo fiets word ik nog steeds aan alle kanten ingehaald op de Ronde Hoep maar dat boeit me eigenlijk niet.

Enige wat soms nog wel schuurt is dat ik de etiquette nog niet ken :+ Achter een groepje aan hangen lukt me nog wel maar ik heb gewoon de kracht/conditie nog niet zelf op kop te gaan met 30km/u

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

• stevens20
Michael_OsGroot schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:46:
Wat een tempo's in dit topic allemaal. Ik ben nog opbouwend en streef er naar zsm 70 kilometer te doen. DIt weekend heb ik voor het eerst 50km gedaan met een gemiddelde van 27km/u. Wel non-stop in het wiel gehangen van mijn vrienden, maar de motivatie is er nu wel om door te zetten. Toen ik begon was 30km al een gevecht. Het is wel voor het eerst dat ik echt enthousiast ben over sport. Ik merk dat na een ronde in de ochtend ik de hele dag lekker in mijn vel zit en ook beter slaap. Even een uurtje mijn hoofd leegfietsen door de uitgestrekte polders na werk verveelt ook niet. Als ik solo fiets word ik nog steeds aan alle kanten ingehaald op de Ronde Hoep maar dat boeit me eigenlijk niet.

Enige wat soms nog wel schuurt is dat ik de etiquette nog niet ken :+ Achter een groepje aan hangen lukt me nog wel maar ik heb gewoon de kracht/conditie nog niet zelf op kop te gaan met 30km/u
Ook een mooie progressie toch!? Iedereen is zo begonnen. Een maand terug was ik ook trots op het feit dat ik voor het eerst 70km had gefietst. Als het tegenzit kom ik uit op een gemiddelde van 23/24.

Achter een groep hangen is prima maar vraag het even, geef dan ook gelijk aan dat kopwerk of meedraaien er niet inzit. Dat is wel zo netjes. Daarna niet ineens inhalen en wegfietsen, dat wordt niet gewaardeerd.

• mhr-zip
Wat een tempo's in dit topic allemaal.
Nou inderdaad.

Maar hoeveel prestaties zie je gepost worden en hoeveel mensen reageren hier? En nog belangrijker, lezen stilletjes mee?

Nou volg ik er genoeg uit dit topic, sommige rijden ver en hard. Maar er zijn er ook genoeg die niet eens iedere week op de fiets zitten! Laat staan een hoog gemiddelde halen.

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-12-2025
Heb hier nog een Futurumshop kortingscode van -25€ die ik momenteel niet kan gebruiken:

FSZ-bFa4G

*Gebruik code in winkelwagen | Geldig t/m vrijdag 3 september 2021, 23:59 uur | Minimale bestelwaarde van € 125

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Ik merk dat ik ook echt zin heb om te fietsen. Zojuist na de regen ook weer een uurtje op de fiets gestapt. Kan alweer niet wachten tot ik weer kan. Mijn 3e ritje op de fiets.

Ben eens het Duits op gefietst waar we wat heuveltjes hebben (vals plat). In de auto denk ik altijd dat het wel meevalt. Maar oei. Dan trekt 2.5km zich toch wel lang.

Vanmorgen heb ik me toch ook maar een Garmin 530 aangeschaft om het allemaal nog wat leuker te maken.

Woensdag ga ik dan in de avond weer mijn volgende rit rijden. Helaas had ik vandaag de fietsbel nog niet binnen. Dus heb af en toe achter een groepje zondagsfietsers gezeten. En aangezien ik normaal een hekel heb aan geschreeuw op een fiets heb ik gewoon netjes gewacht tot ze aan de kant gingen.

• Dark_Angelus
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:58

Gewoon ergens beginnen toch, misschien een doel stellen waar je naar toe kan werken. Heb ik ook gedaan afgelopen maand om met een tour tocht mee te doen en daar een maandje naar toe te trainen. En sindsdien heb ik het prima naar m'n zin op de fiets, dus stap er dan ook gemakkelijk op :)

| Awesome Rock 'n Roll Photographer |

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:30

Phydomir

Dennis

Oxigeon schreef op zondag 25 juli 2021 @ 16:32:
En aangezien ik normaal een hekel heb aan geschreeuw op een fiets heb ik gewoon netjes gewacht tot ze aan de kant gingen.
Als je erg direct achter zit een een normaal "pardon" vaak prima. Gevolgd door een bedankt zul je daar weinig geklaag over horen. Maar een bel is wel zo fijn ja.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• Oxigeon

Oxigeon

En zo is dat!

Phydomir schreef op zondag 25 juli 2021 @ 16:39:
[...]

Als je erg direct achter zit een een normaal "pardon" vaak prima. Gevolgd door een bedankt zul je daar weinig geklaag over horen. Maar een bel is wel zo fijn ja.
Zo heb ik het nu dus ook gedaan.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023

Die tempo's van anderen..... kan heel frustrerend zijn. Denk je met een redelijke conditie op de fiets te stappen, trap je al flink boven je comfort om over 30km een gemiddelde van 24km/h te halen. Zie je anderen doodleuk met 30km/h+ rondjes van 80km wegtrappen.

Zelf dwing ik me nu soms om een beetje te pushen, net wat sneller te rijden dan comfort. Ik heb mijn gemiddelde snelheid inmiddels naar 27km/h opgetrokken over rondjes van 40 a 50 km (als ik wil, mijn comfort snelheid zit nu op ca 25, beetje afhankelijk ook van de wind.) In een groep kan ik op ca 28~30km/h goed volgen. (Ik heb wel het idee dat met gericht trainen - tempo tochtjes, intervallen - een snelle verbetering mogelijk is. Als je dat zou willen....)

alles kan off-topic

• StecaGrid
Ik merk ook dat de conditie sterk vooruit gaat. Sinds halverwege mei weer op de fiets. Inmiddels 1.100 km verder.
Wat me vandaag vooral opvalt is de snelheid die ik haal als ik voor mijn gevoel heel rustig aan fiets. Normaal gesproken kan ik nooit rustig fietsen(hartslag gemiddeld rond de 155 gedurende 2 uur). Vandaag bewust m'n hartslag rond de 130-135 gehouden maar toch nog gemiddeld een 28km/u gehaald. Dit zet me aan het denken dat ik misschien niet zo tot 't gaatje moet gaan iedere keer maar ook gewoon een relax rondje kan fietsen.

Verwijderd

StecaGrid schreef op zondag 25 juli 2021 @ 16:49:
Ik merk ook dat de conditie sterk vooruit gaat. Sinds halverwege mei weer op de fiets. Inmiddels 1.100 km verder.
Wat me vandaag vooral opvalt is de snelheid die ik haal als ik voor mijn gevoel heel rustig aan fiets. Normaal gesproken kan ik nooit rustig fietsen(hartslag gemiddeld rond de 155 gedurende 2 uur). Vandaag bewust m'n hartslag rond de 130-135 gehouden maar toch nog gemiddeld een 28km/u gehaald. Dit zet me aan het denken dat ik misschien niet zo tot 't gaatje moet gaan iedere keer maar ook gewoon een relax rondje kan fietsen.
Dat is ironisch genoeg ook veel beter voor je conditie. Moest ik ook leren, ook met hardlopen. Maar elke keer doorstampen en dan al je energie kwijt raken aan overbodig herstel is superzonde.

• Ankona
Doorstampen is wel goed om je basissnelheid omhoog te brengen. (tenminste zo werkte dat bij mij met hardlopen, zal dus ook wel voor fietsen gelden) Je gebruikt en traint dan meer kracht en went aan een ritme (snellere passen/trappen)

Voor je conditie schijnen juist ook korte intensieve intervallen (tabata) heel effectief te zijn.

(Jezelf helemaal in het snot trainen en dan 4 dagen herstellen is leuk om af en toe te doen maar bouwt niet heel veel op)

alles kan off-topic

• Ankona
Met het risico een chips en cola discussie te openen.... iets over banden. Je hebt draad en vouwbanden. Dat vouwbanden wat voordelen hebben (minder gewicht, makkelijker om te leggen en makkelijker mee te nemen) is me duidelijk. Maar waarom zijn er dan nog draadbanden op de markt? Welke voordelen hebben die boven de vouwbanden?

En uiteindelijk, waar moet ik mijn voorkeur leggen?

alles kan off-topic

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-01 22:41
Ankona schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:43:
Met het risico een chips en cola discussie te openen.... iets over banden. Je hebt draad en vouwbanden. Dat vouwbanden wat voordelen hebben (minder gewicht, makkelijker om te leggen en makkelijker mee te nemen) is me duidelijk. Maar waarom zijn er dan nog draadbanden op de markt? Welke voordelen hebben die boven de vouwbanden?

Kwestie van geld. Of je dat belangrijk vindt kun je (alleen) zelf bepalen.

Als voorbeeld:
https://www.mantel.com/co...grand-prix-draadband&spec[]=1729
versus
https://www.mantel.com/co...rand-prix-buitenband&spec[]=1728

Verwijderd

Ankona schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:02:
Doorstampen is wel goed om je basissnelheid omhoog te brengen. (tenminste zo werkte dat bij mij met hardlopen, zal dus ook wel voor fietsen gelden) Je gebruikt en traint dan meer kracht en went aan een ritme (snellere passen/trappen)

Voor je conditie schijnen juist ook korte intensieve intervallen (tabata) heel effectief te zijn.

(Jezelf helemaal in het snot trainen en dan 4 dagen herstellen is leuk om af en toe te doen maar bouwt niet heel veel op)
Ik triggerede vooral op dat laatste idd. Eens met je post.

• Ruffzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Gisteren de switch gemaakt naar een een Giant TCR Advanced 2 disc na 1 jaar op een aluminium Canyon Endurace gereden te hebben. De Canyon was net een maatje te groot voor mij ondanks dat ik binnen de “juiste”maatvoering zat. Heb hierdoor behoorlijk zitten kloten ( zadel positie / kortere stuurpen / spacers) . Nu eindelijk een fiets die gegoten zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yGo3JK4h9nfJCHrctuxcCjXhlhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v0He9lIePKit6fwtzqDMStrn.jpg?f=fotoalbum_large

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:18
@Ruffzz Lekker karretje hoor! Zelf ook best tevreden over de Giant TCR. Maar heb geen vergelijkingsmateriaal dus dat zegt dan niet zoveel 😁

Heerlijk fietsweekend gehad zeg! Vrijdag 113 km gereden, hartslag laag proberen te houden (voor mij is dat < 145 bpm). Uiteindelijk 30 gemiddeld, maar dat zegt niks omdat hoogtemeters en vooral wind daarin behoorlijk bepalend zijn langs de kust.

Zaterdag 2e vaccinatie en te bed met koorts en spierpijn en dat soort ellende. Maar vandaag toch nog 78 km op de klok kunnen zetten. Beetje rustig aan gedaan wel, kon duidelijk niet echt diep gaan... Maar ook nog lekker weer gehad en voor de regen binnen. Totaal staat de teller deze week op 283 km, wat voor mij een record is.

Verder ook die Rockbros bel aangeschaft en die werkt echt prima, dus nu ook in #teambel. Nou deze week nog 15 km en 3 uur voor de strava challenges (800 km en 30 uur deze maand). Moet wel gaan lukken denk ik!

[ Voor 19% gewijzigd door Morrar op 25-07-2021 18:51 ]

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-01 16:18
[m noessage=68159626,noline]stevens20 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 15:41[/message]:
Vandaag eens geprobeerd om 40k zo hard mogelijk te fietsen. Waar ik, toen ik de fiets een aantal maanden terug kocht, blij was dat ik een langer stuk 28km/u kon fietsen heb ik goede progressie geboekt. Vandaag, ondanks de wind, een gemiddelde van 30,6km/u over 40km gehaald in mijn eentje. Stiekem wel trots op.
Dat heb je ook verdiend! Trots mag je zeker zijn. Bedenk dat er altijd wel iemand is die langer/sneller/vaker fietst.
Wat een tempo's in dit topic allemaal. Ik ben nog opbouwend en streef er naar zsm 70 kilometer te doen. DIt weekend heb ik voor het eerst 50km gedaan met een gemiddelde van 27km/u.
Je moet érgens starten. 50km tegen 27 gemiddeld is heus niet verkeerd, er zijn er voldoende die het niet halen en toch een (veel) duurdere fiets hebben staan. Basis is prima, gewoon verder gaan, regelmatig fietsen (ook bij minder weer), goed herstellen en af en toe eens op het randje gaan qua gemiddelde en/of afstand.
Ankona schreef op zondag 25 juli 2021 @ 16:47:
[...]

Die tempo's van anderen..... kan heel frustrerend zijn. Denk je met een redelijke conditie op de fiets te stappen, trap je al flink boven je comfort om over 30km een gemiddelde van 24km/h te halen. Zie je anderen doodleuk met 30km/h+ rondjes van 80km wegtrappen.
(Ik heb wel het idee dat met gericht trainen - tempo tochtjes, intervallen - een snelle verbetering mogelijk is. Als je dat zou willen....)
Zoals ik al zei, er is altijd wel iemand die vaker/sneller/verder fietst. Die heeft er meer tijd/zin/gelegenheid voor en dat is lastig aanpassen. Ik woon bijvoorbeeld redelijk dicht bij werk (28km) en mijn werkgever ondersteunt fietsen vrij aardig, ik kan er douchen, fiets op kantoor opbergen, koelkast voor eten mede voor mijn behoefte aangeschaft (klein bedrijfje). Als ik dan eens 5 dagen op kantoor ben (vaak extern bij klanten) dan ga ik 3-5 dagen in de week met de fiets naar werk. Met wat omwegen erbij heb ik dan 300km in de week extra erbij, bovenop de avond/weekend routine. Dat helpt ontzettend voor je conditie en inspiratie.
Overigens heb ik wel enkele forumgenoten die ik als bron van inspiratie gebruik, dan zie ik iemand 200 of 300 km fietsen en dan gebruik ik dat als volgende doel. Een HBO docent van mij fietste alles wat maar te fietsen was, zat je 60km verder op stage, hij kwam per fiets op stage bezoek. Ik lag eens in het ziekenhuis, 90km van zijn huis en kwam hij even per fiets op ziekenbezoek :). Is altijd een voorbeeld gebleven en zo heb ik afgelopen jaar ook een dag per fiets gaan werken in Eindhoven (woon in Maastricht). Dat was een doel van de bucketlist.
Je kunt heel afgunstig kijken naar de prestaties van een ander,maar kunt ze ook gebruiken om een stipje op de horizon te zetten.

Ter inspiratie mijn rit van afgelopen woensdag. Solo, 2x pauze van kwartiertje. En ook hier kan wel weer iemand de overtreffende trap over neerzetten, ik ben ook al 48 jaar oud en herstel niet meer zó makkelijk. Na zo'n rit moet ik het de dagen erna iets rustiger aan doen.
Er is altijd baas boven baas, vergeet dat nooit en ga gewoon verder met je huidige conditie te verbeteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcIKPzqmjd804PQo2tRqEniWeRE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fr4qC1Aa3Lk2zUnTkfcVTOFh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 90% gewijzigd door Ramon 73 op 25-07-2021 18:58 ]

• Tinusvolkel
  • Nu online
Ankona schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:02:

Wat bedoel je met doorstampen bij het hardlopen, in interval vorm prima maar continu op hoog tempo is door alle klappen die je lichaam te verduren krijgt niet heel verstandig lijkt mij. Qua gemiddeld trainingstempo en halve marathon wedstrijdtempo zit bij mij ook een km of 3 per uur verschil tussen.

Met fietsen maak ik ook te weinig langzamere km. Vorige week wel toevallig nog een laag hartslag solo ritje gedaan, kwam mooi gemiddeld op 116 uit (mijn Max zit rond de 178)

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

• Ankona
Tinusvolkel schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:31:
[...]

Wat bedoel je met doorstampen bij het hardlopen, in interval vorm prima maar continu op hoog tempo is door alle klappen die je lichaam te verduren krijgt niet heel verstandig lijkt mij. Qua gemiddeld trainingstempo en halve marathon wedstrijdtempo zit bij mij ook een km of 3 per uur verschil tussen.

Met fietsen maak ik ook te weinig langzamere km. Vorige week wel toevallig nog een laag hartslag solo ritje gedaan, kwam mooi gemiddeld op 116 uit (mijn Max zit rond de 178)
Ze noemen het bij hardlopen ook wel tempo duurloop. Dus bewust constant je snelheid net wat hoger houden dan je lichaam wil en na een uurtje (of hoe lang je training ook duurt) behoorlijk kapot te zijn. Ik vind dat zelf altijd wel lekkere training omdat het voor je gevoel effectief is en je gewoon lekker zonder nadenken door kan lopen (of fietsen). (de wetenschap ziet meer in intervallen, maar misschien ben ik meer van het toeren dan van het gestructureerd trainen - een sportschool past ook helemaal niet bij mij. )

(btw, met op snelheid lopen krijgt je lichaam niet perse hardere klappen te verwerken. Bij mij juist minder omdat ik dan soepeler loop. Op de fiets heb je al helemaal niet met klappen te maken, tenzij je tegenliggers en bomen wil koppen)

[ Voor 9% gewijzigd door Ankona op 25-07-2021 18:40 ]

alles kan off-topic

• rolandos582
mhr-zip schreef op zondag 25 juli 2021 @ 16:10:
[...]

Nou inderdaad.

Maar hoeveel prestaties zie je gepost worden en hoeveel mensen reageren hier? En nog belangrijker, lezen stilletjes mee?

Nou volg ik er genoeg uit dit topic, sommige rijden ver en hard. Maar er zijn er ook genoeg die niet eens iedere week op de fiets zitten! Laat staan een hoog gemiddelde halen.
Herrick rijd wel hard maar hij rijd niet zoveel nu O-) Niet eens de tijd hebben voor een wekelijks ritje is wel een beetje weinig imo.

• mhr-zip
rolandos582 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:06:
[...]

Herrick rijd wel hard maar hij rijd niet zoveel nu O-)
Ja viel me ook al op.
Niet eens de tijd hebben voor een wekelijks ritje is wel een beetje weinig imo.
Ik gun jouw een partner en 2 jonge kinderen.

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
mhr-zip schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:21:

Ik gun jouw een partner en 2 jonge kinderen.
In die fase zit ik midden in. Niet goed voor je top conditie maar dat maakt me totaal niet uit.
Lekker fietsen wanneer het uitkomt en ook hoe lang je wilt met of het past in het gezinsleven.

Dit jaar zelfs 3 maanden niet kunnen fietsen door verschillende oorzaken met de kinderen
Nu weer lekker aan de gang.
Dat maakt fietsen zo mooi niets moet alles kan op elk tempo wat je maar wilt.

• mhr-zip
d-vine schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:56:
[...]

In die fase zit ik midden in. Niet goed voor je top conditie maar dat maakt me totaal niet uit.
Lekker fietsen wanneer het uitkomt en ook hoe lang je wilt met of het past in het gezinsleven.

Dit jaar zelfs 3 maanden niet kunnen fietsen door verschillende oorzaken met de kinderen
Nu weer lekker aan de gang.
Dat maakt fietsen zo mooi niets moet alles kan op elk tempo wat je maar wilt.
Ik kan wel een Podcast maken over “minder worden, minder worden, minder worden”.

Ach het zijn zulke liever schatten.

Als ze slapen

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:13

McMiGHtY

- burp -

En je krijgt er zoveel voor terug.

Ik ben wat dat betreft blij dat ik in de herfst/winter periode binnen een goeie basis kan leggen.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
mhr-zip schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:11:
[...]

Ik kan wel een Podcast maken over “minder worden, minder worden, minder worden”.

Ach het zijn zulke liever schatten.

Als ze slapen
Dan kunnen we er samen een maken, je krijgt er zo veel voor terug ;)

• Mistraller

Gewoon lekker fietsen. Ik ben inmiddels op het punt dat ik het wel aankan om een rondje 30+ te rijden, maar meestal heb ik daar helemaal geen zin in en rij ik gewoon een fijn tempo. Niks mis mee toch.
En als het je eigen vrienden zijn waarbij je in het wiel hangt; lekker blijven hangen toch. Die weten dat je net komt kijken. Tja en etiquette? Is dat heel belangrijk dan?

---------------

• Mistraller
Ankona schreef op zondag 25 juli 2021 @ 17:43:

Vouwbanden zijn volgens mij lichter. En omdat ze makkelijker te verzenden zijn, zullen ze ook in de supply chain de voorkeur krijgen.
Verder denk ik dat een vouwband door de soepelheid wat mooier valt, maar goed, draadbanden krijg ik er ook wel netjes op.
Volgens mij zijn banden uit het hogere segment allemaal vouwband.

Makkelijk omleggen; er zijn vouwbandjes die je amper zonder gereedschap om kunt leggen, en draadbandjes die bijna als vanzelf om te velg floepen. Qua omleggen denk ik dat draad zelfs makkelijker is. Ligt gewoon aan type band en velg.

Wat je moet kiezen? Ik denk dat de prijs je al naar de juiste band duwt.

---------------

• Mistraller
OMG uit de categorie "Kijk eens wat ik nu voor een fiets heb gezien"
Lidl doet een duit in het zakje.
Losse shifters, en toeclips...
https://www.lidl-shop.nl/...ts-euphoria-28/p100252793
Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/f111322a08f822af3a96f4a12f5a7285.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/941edd0cb93b8fa2e0ca025858075009.jpeg

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/3b10883d992be2df4751fb6bffde4c7b.jpeg

---------------

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-01 18:26

Stoney3K

Flatsehats!

Shimano Tourney nog wel. Het mag wat kosten daar bij de Lidl :+

Eigenlijk niet veel anders dan de Triban RC100 van de Decathlon dus, behalve dat die 70 euro goedkoper is.

https://www.decathlon.nl/...-rc100-grijs/_/R-p-305831

Ik ben eens benieuwd hoeveel van die fietsen over een paar maanden op MP worden gedumpt voor 75 euro omdat die "beginnende Jumbo Visma-rijders" de sport toch niet zo zagen zitten. Misschien leuk als los framesetje om aan te klussen, oud 105 of UItegra groepje met STI's er op en het is ineens een veel capabeler fiets.

[ Voor 39% gewijzigd door Stoney3K op 25-07-2021 20:51 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• rolandos582
Mistraller schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:44:
OMG uit de categorie "Kijk eens wat ik nu voor een fiets heb gezien"
Lidl doet een duit in het zakje.
Losse shifters, en toeclips...
https://www.lidl-shop.nl/...ts-euphoria-28/p100252793
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
https://www.facebook.com/...id=0&ref=share_attachment

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NV9U78HEyA0P_8OGz_cNahcuMYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bwRbJmvCpUA31NoIqMb0YehY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQrOwR3QPEhQ_LoXoKg6Wdf12dE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zSi12Dj8rUzPy90hBoMsYZ8j.jpg?f=fotoalbum_large

Succes met schakelen

• wisselwerking
rolandos582 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 19:06:
[...]

Herrick rijd wel hard maar hij rijd niet zoveel nu O-) Niet eens de tijd hebben voor een wekelijks ritje is wel een beetje weinig imo.
Tja, gezin wil ook aandacht. Dus deze vakantie weken wat korte MTB ritjes, met of zonder vrouw en/of kinderen. Helemaal prima hoor. En ondanks dat deze week toch 250km gesprokkeld. Is dus ook niet dat ik helemaal stil zit. Zelfs nog hardgelopen :P

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Een tijdje lang vond ik het ook belangrijke om een goed gemiddelde te hebben (goed=stijgende lijn, niet irt anderen). Ik fiets veel met vriendin en die heeft daar minder mee. Afgelopen voorjaar is ze geblesseerd geraakt (en kon echt minder hard) en ik heb deze winter een gravelbike gekocht. Beide dingen hebben voor mij de gemiddelde snelheid echt minder belangrijk gemaakt, het gaat me echt veel meer om het genieten en kilometers maken. Uiteindelijk word je toch wel sneller, of niet, dat maakt toch eigenlijk ook niet uit?

En zo af en toe, als ik zin heb, ga ik alleen een klein rondje hard. En dan ben ik toch trots als ik boven de 30 rij, maar dat is dus af en toe.

En sowieso, iedereen die snel rijdt zet zijn computer pas buiten de stad uit, heeft de autopauze op 18km/u staan, etcetera ;). Gewoon relativeren!

• rolandos582
ZieMaar! schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:06:
Een tijdje lang vond ik het ook belangrijke om een goed gemiddelde te hebben (goed=stijgende lijn, niet irt anderen). Ik fiets veel met vriendin en die heeft daar minder mee. Afgelopen voorjaar is ze geblesseerd geraakt (en kon echt minder hard) en ik heb deze winter een gravelbike gekocht. Beide dingen hebben voor mij de gemiddelde snelheid echt minder belangrijk gemaakt, het gaat me echt veel meer om het genieten en kilometers maken. Uiteindelijk word je toch wel sneller, of niet, dat maakt toch eigenlijk ook niet uit?

En zo af en toe, als ik zin heb, ga ik alleen een klein rondje hard. En dan ben ik toch trots als ik boven de 30 rij, maar dat is dus af en toe.

En sowieso, iedereen die snel rijdt zet zijn computer pas buiten de stad uit, heeft de autopauze op 18km/u staan, etcetera ;). Gewoon relativeren!
Ja joh, boeie. Toen ik begon vorig jaar, wou ik altijd minimaal 30 km/u op strava hebben, anders was het niet geslaagd. Dat lukte toen altijd wel, toen was het 31-34km/u solo. Nu doe ik wat afwisseling, vogeltjes kijken rit etc. Solo pompen en ritjes met de club. Gewoon helemaal los laten die snelheid, meer kijken naar power/hartslag data en voornamelijk genieten.

• wisselwerking
Data is overrated. Gewoon lekker fietsen en genieten. Ik snap daarom die gravelhype ook wel. Dat is meer gericht op genieten.

Ik heb de fietscomputer eigenlijk maar voor 2 dingen, route tracken en navigatie.

• Ramon 73
Stoney3K schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:49:
Shimano Tourney nog wel. Het mag wat kosten daar bij de Lidl :+
€329 om precies te zijn, kost niet veel, is nog minder. Denk dat je bij een budget stunter als iTEK nog een betere aanschaf doet.

• 418O2
wisselwerking schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:33:
Data is overrated. Gewoon lekker fietsen en genieten. Ik snap daarom die gravelhype ook wel. Dat is meer gericht op genieten.

Ik heb de fietscomputer eigenlijk maar voor 2 dingen, route tracken en navigatie.
Powerdata ga ik wel erg lekker op moet ik zeggen. Ook de enige data die me boeit.

• Ramon 73
ZieMaar! schreef op zondag 25 juli 2021 @ 21:06:

En sowieso, iedereen die snel rijdt zet zijn computer pas buiten de stad uit, heeft de autopauze op 18km/u staan, etcetera ;).
Nope! Autopauze staat op zodra gestopt en de logging gaat 200mtr van huis aan. Wel sla ik de hoofdrit 2-3km voor thuiskomst op, kan ik het resterende stukje cooling down doen. 3km is niet veel op 100+km

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ramon 73 schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:15:
[...]

Nope! Autopauze staat op zodra gestopt en de logging gaat 200mtr van huis aan. Wel sla ik de hoofdrit 2-3km voor thuiskomst op, kan ik het resterende stukje cooling down doen. 3km is niet veel op 100+km
Let op de smiley, wij ‘langzaamaan rijders’ vinden het wel fijn om een soort bubbel te leven dat alle hardrijders valsspelen, geen leven hebben etcetera :).

• 418O2
ZieMaar! schreef op zondag 25 juli 2021 @ 22:36:
[...]

Let op de smiley, wij ‘langzaamaan rijders’ vinden het wel fijn om een soort bubbel te leven dat alle hardrijders valsspelen, geen leven hebben etcetera :).
Het scheelt wel een hoop en je ziet het wel bij sommigen. Maar je moet daar niet naar kijken, alleen naar je eigen ;)

• Ramon 73
Die had ik gemist 7(8)7

• mhr-zip
d-vine schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:20:
[...]

Dan kunnen we er samen een maken, je krijgt er zo veel voor terug ;)
Lijkt mij een prima naam voor de eerste aflevering.
Daarnaast heb ik geen tattoo en geen podcast, dus begin langzaam bij het uitschot van deze samenleving te horen. Tijd voor verandering!
wisselwerking schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:56:
[...]

En ondanks dat deze week toch 250km gesprokkeld.
Het zijn heeeeel veel relatief korte ritjes. Beetje of dat iemand op Zwift heeft gezeten.

• avdongen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-01 19:45
Ik heb met blind schakelen geen probleem. Als je vingers tussen de spaken van je voorwiel komen, zit je te ver naar voren te voelen. Ook goede oefening om te leren om je bidon blind te kunnen pakken en terugzetten, zonder te slingeren.

Q: Why do developers like Dark Mode? A: Because light attracts bugs!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

Stoney3K schreef op zondag 25 juli 2021 @ 20:49:

Ik ben eens benieuwd hoeveel van die fietsen over een paar maanden op MP worden gedumpt voor 75 euro omdat die "beginnende Jumbo Visma-rijders" de sport toch niet zo zagen zitten. Misschien leuk als los framesetje om aan te klussen, oud 105 of UItegra groepje met STI's er op en het is ineens een veel capabeler fiets.
Toch valt dat vaak (helaas) tegen. Ook op frame en bijv. wielen is vaak dermate bezuinigd dat het de tijd en moeite van een de upgrades vaak niet waard is. Eigenlijk is het zonde dat dit soort fietsen geproduceerd worden, m.n. vanuit perspectief van duurzaamheid/milieu.
Pagina: 1 ... 326 ... 701 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).