Het is een kwestie van dat laatste en stuurpen er op en even de bandjes oppompen.Bartmanz schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:37:
Ik ben nog relatief nieuw in het wereldje van fietsen, dus misschien een domme vraag, maar moet je een semi-fietsenmaker zijn om een Canyon in elkaar te kunnen zetten?
Of is het een kwestie van zadeltje en wiel erin en gaan met die banaan.
Om de aandacht van de Canyon discussie af te lijden leiden.
Even een andere discussie, naar aanleiding van de post van Stufferdt in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
De checklist wat je mee neemt in de auto, als je gaat fietsen.
Ik heb dit nog niet zoveel gedaan en vroeg mij af hoe de rest het deed. Gaat iedereen weer met bezwete bib in de auto zitten, of kleed je je eerst om? Wat neem je mee etc.
Hierbij een eerste aftrap
Schoenen
Bril
Helm
Fietskleding, zelf uit te specificeren (@Stufferdt vergeet je bib niet)
Handschoenen
Hartslagmeter
Fietscomputer
Verlichting
Bidons
Dekentje/handdoek om op te zitten op de auto stoel.
Evt:
Fietsstandaard (geen montage steun, al kan dat uiteraard ook)
Gereedschap
Fietspomp (grote)
Dekentje om auto/fiets te beschermen
Koelbox/tas met drinken eten voor als je terug bent bij de auto.
Even een andere discussie, naar aanleiding van de post van Stufferdt in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
Ik heb dit nog niet zoveel gedaan en vroeg mij af hoe de rest het deed. Gaat iedereen weer met bezwete bib in de auto zitten, of kleed je je eerst om? Wat neem je mee etc.
Schoenen
Bril
Helm
Handschoenen
Hartslagmeter
Fietscomputer
Verlichting
Bidons
Dekentje/handdoek om op te zitten op de auto stoel.
Evt:
Gereedschap
Fietspomp (grote)
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Zover ik begrepen heb is sinds de introductie van de nieuwe 240EXP de 'nieuwe' 350 identiek aan de 'oude' 240. Voor degene die dus voor DT Swiss willen gaan is 350 een goede economische keuze. Was het voorheen ook al maar de naaf was idd zwaarder. En heeft dat aangrijpen niet te maken met type (tandjes) ratchet je plaatst?ElGreco schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:37:
[...]
en @Tjebakka : de 350 en de 240 zijn niet meer identiek. Het ontwerp van de 240 is veranderd (EXP). Er zitten andere componenten in. DT had ook een behoorlijke misser met de 240 EXP, het ontwerp bleek toch niet Zwitsers waterdicht met als resultaat dat de EXP achternaven (eerst de ratchet, dan de rest) naar de knoppen gingen. Dit is inmiddels wel opgelost maar pas na veel klachten van DT dealers over de hele wereld.
Er is wel verschil tussen de 350 en 240 qua rijden (is mijn persoonlijke mening): de 240 grijpt sneller aan.
Als geld geen issue is, zou ik DT gewoon links laten liggen en voor iets gaan wat niet 13 in een dozijn is. DT is kwalitatief prima, maar er is veel meer moois te verkrijgen. Als je iets laat maken mag er ook een persoonlijke touch in zitten door een mooie component te kiezen.
Echt eerst je bib uit voor je op de autostoel gaat zitten. Dat zoute zweet bijt in je bekleding en die kringen krijg je er heel lastig uit. Dus een broek toevoegen aan de lijst met zaken voor in de auto.mhr-zip schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:48:
De nieuwe 350 heeft een ratchet upgrade gekregen, standaard van 18t naar 36t. Voorlopig alleen uitgebracht voor de boost versies. Nog niet naar gewichten gekeken.Dix0r schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:50:
[...]
Zover ik begrepen heb is sinds de introductie van de nieuwe 240EXP de 'nieuwe' 350 identiek aan de 'oude' 240. Voor degene die dus voor DT Swiss willen gaan is 350 een goede economische keuze. Was het voorheen ook al maar de naaf was idd zwaarder. En heeft dat aangrijpen niet te maken met type (tandjes) ratchet je plaatst?
Het aangrijpen heeft te maken met het aantal tandjes, hoe meer hoe sneller. Maar het is niet alleen hosanna. Hoe meer tandjes, hoe meer weerstand (dus stopt het wiel sneller).
Het is dus een afweging wat je belangrijker vind. Fiets je rustig je polderrondjes zijn veel tandjes niet zo spannend. Moet je met je MTB korte, plotselinge, steile stukken bedwingen, dan wil je wel dat je aandrijving snel reageert.
Voor tijdens het fietsen:mhr-zip schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:48:
Om de aandacht van de Canyon discussie af te lijden.
Schoenen
Bril
Helm
Handschoenen
Hartslagmeter
Fietscomputer
Verlichting
Bidons
Dekentje/handdoek om op te zitten
Evt:
Gereedschap
Fietspomp (grote)
reserve band en pompje en multitool
Bij verwachting van viezigheid om jezelf iets schoon te maken bij de auto:
1,5 liter fles gevuld met kraanwater
washandje
handdoek
schone kleren (trainingspak oid)
En als je meerdere dagen gaat:
Extra Biba en buba
Ketting
reserve banden
remblokken (alleen in het buitenland in de bergen)
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Wat betreft het handdoekje om op te zitten. Ik neem een schone kleding mee (onderbroek/t-shirt/ jogging broek/sokken) mee en kleed me tussen de autodeuren om nadat ik met het handdoekje mezelf heb ontdaan van zweet en modder.mhr-zip schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:48:
Schoenen
Bril
Helm
Handschoenen
Hartslagmeter
Fietscomputer
Verlichting
Bidons
PIN-pas
Evt:
Gereedschap
Fietspomp (grote)
Ik heb altijd een paar paardendekens achterin de auto liggen waar de fiets mee afgedekt kan worden, ook handig als je met een maatje gaat fietsen om tussen de fietsen in te leggen.
Schoenen
Bril
Helm
Handschoenen
Hartslagmeter
Fietscomputer
Verlichting
Bidons
Banaan / sportrepen / gelletjes
reserve binnenband of tubeless reparatiesetje
minipompje /C02 patroon
Evt:
Gereedschap
Fietspomp (grote)
[ Voor 25% gewijzigd door ohno_nl op 22-07-2021 10:07 ]
Ha, heeft het toch nog nut gehadmhr-zip schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:48:
Ik rij vrij regelmatig in fietskleding ergens heen, dus het zit wel redelijk in m'n systeem momenteel. Ik haal m'n voorwiel eruit en gooi met de banken plat m'n fiets in de auto. heb alles aan, behalve helm, fietsbril en (hand)schoenen. Heb altijd 3 volle bidons bij: 2 voor op de fiets en 1 voor de autoritjes.Ik heb dit nog niet zoveel gedaan en vroeg mij af hoe de rest het deed. Gaat iedereen weer met bezwete bib in de auto zitten, of kleed je je eerst om? Wat neem je mee etc.
Schoenen
Bril
Helm
Handschoenen
Hartslagmeter
Fietscomputer
Verlichting
Bidons
Evt:
Gereedschap
Fietspomp (grote)
Ik rij altijd terug in m'n fietskeding (max 45 minuten zijn m'n ritten), maar kan me voorstellen dat je dit met zweet op je stoel niet perse wil.
Als het wat minder weer wordt, is het wellicht ook handig om wat poetsspullen mee te nemen. Ik heb liever een natte dan een natte vieze fiets in m'n auto liggen. Enkel een dekentje vangt wellicht niet alle viezigheid op als je fiets >1 uur in de auto ligt.
Ik steek overigens altijd pinpas + rijbewijs in m'n pack.cc-tasje, die zijn ook wel handig om bij te hebben altijd.
😀😀😀
Geen portable afspuitsysteem?
Ik ga (helaas niet deze week) komende periode mijn alternatieve vierdaagse weer fietsen (dwz 4x50km) en de auto staat dan in Nijmegen. Ik neem dan ook een 5L jerrycan water mee, en niet te vergeten: Zonnebrandcreme!mhr-zip schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:48:
Schoenen
Bril
Helm
Handschoenen
Hartslagmeter
Fietscomputer
Verlichting
Bidons
Evt:
Gereedschap
Fietspomp (grote)
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Alternatief als in "4x50km in 1 dag" ?
* Gevulde bidon(s)
@McMiGHtY zat ik ook aan te denken. Als het weer niet perfect is, is een drukspuit misschien geen slecht idee.
@McMiGHtY zat ik ook aan te denken. Als het weer niet perfect is, is een drukspuit misschien geen slecht idee.
Mijn Chinese naaf heeft ook veel tandjes. Nadeel daarvan vind ik dat de toonhoogte van de ratel veel hoger wordt.ElGreco schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:55:
[...]
De nieuwe 350 heeft een ratchet upgrade gekregen, standaard van 18t naar 36t. Voorlopig alleen uitgebracht voor de boost versies. Nog niet naar gewichten gekeken.
Het aangrijpen heeft te maken met het aantal tandjes, hoe meer hoe sneller. Maar het is niet alleen hosanna. Hoe meer tandjes, hoe meer weerstand (dus stopt het wiel sneller).
Het is dus een afweging wat je belangrijker vind. Fiets je rustig je polderrondjes zijn veel tandjes niet zo spannend. Moet je met je MTB korte, plotselinge, steile stukken bedwingen, dan wil je wel dat je aandrijving snel reageert.
---------------
YouTube: Industry Nine Torch and Hydra Hub Sound ComparisonMistraller schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:20:
[...]
Mijn Chinese naaf heeft ook veel tandjes. Nadeel daarvan vind ik dat de toonhoogte van de ratel veel hoger wordt.
690 POE
maar wat @ElGreco zegt, op de racefiets ben je vaak beter af met een normale ratchet/ pallen met 18 points of engagement.. vanwege de weerstand. Je houd relatief weinig je benen stil, en als je dan weer aanzet, dan is dat meestal niet plotseling en vaak met een hogere wielsnelheid, waardoor je ook snel al bij je 1e aangrijppunt bent.
Op een MTB bv in een technische (langzame) klim met wat flinke wortels en stenen, dan zal je soms even je canks opnieuw moeten positioneren om een pedal strike te voorkomen, dan is je snelheid vaak erg laag en dan wil je niet dat je eerst 10 graden moet trappen voor je wiel oppakt. Maar ook bij normaal rijden houd je veel vaker je benen stil in een bocht en zet je dus veel vaker opnieuw aan (vanuit een langzamere wielsnelheid.
Kortom, ik heb zelf bij mijn racefiets er uberhaubt nooit bij stil gestaan, maar op de MTB bewust voor een Hope Pro 4 gekozen met 44 POE
[ Voor 55% gewijzigd door Prulleman op 22-07-2021 10:37 ]
Dan gaat de fiets bij mij niet achterin de auto maar op de fietsendragerBacchus schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:20:
* Gevulde bidon(s)
Ik heb een aantal maanden geleden (kan ze nu even niet vinden op de website) bij de Action twee beschermhoezen gekocht voor over de autostoel. ik geloof een euro of acht per stuk, zijn echt waterdicht en worden volgens mij ook gebruikt door monteurs (voorbeeld).Bartmanz schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:53:
[...]
Echt eerst je bib uit voor je op de autostoel gaat zitten. Dat zoute zweet bijt in je bekleding en die kringen krijg je er heel lastig uit. Dus een broek toevoegen aan de lijst met zaken voor in de auto.
Beviel uitstekend, heb voor de zekerheid ook nog een handdoek op het zitvlak er bovenop gelegd.
@mhr-zip: Ik ging met een vriend gravellen, dus had eerst een oude dekbedovertrek in de auto uitgevoeuwen (lekker breed, kan je alles afdekken) en tussen en over de fietsen nog een fleece plaid.
Gisteren trouwens weer eens gekoerst. Ideale temperatuur en weinig wind. Aantal weken terug ook al een leuke 1e koers gereden echter viel de opkomst daar wat tegen.
Gisteren met 40 amateurs aan de start voor een kleine 1,5 uur plezier met een korte omloop / criterium van 4,5km a 13 rondes. Doorgaans wordt er flink doorgereden bij deze amateurbond. Doel voor mij was voornamelijk lekker meerijden van voren in peloton en mochten we het tot de finish redden de sprint te rijden. Laatste weken helaas niet echt optimaal kunnen voorbereiden / trainen i.v.m. privé + flinke verkoudheid/bronchitis én bijwerkingen na een 2e moderna corona prik week later.
Koersverloop was echter anders. Na ongeveer 20km was er een groep a 8 man weg die we later inrekenden maar na 45km was en toch een breakaway die we niet meer terug hebben gezien. Verder zelf lekker / relaxed / zuinig / efficient meegereden in peloton. Was wel weer even wennen om bij een tweetal bochten iedere keer naar de 50km/u te sprinten en wiel te volgen. Daar was m'n rug na de koers aardig stijf van. Uiteindelijk ergens rond plek 20 geëindigd.
Binnenkort maar eens kijken of ik nog wat serieuze koersen kan rijden en wat meer oorlog kan maken voorin. Ik rij wel eens betere/mooiere waarden als ik naar mijn stats kijk. A.s. maandag nog een kermiscriterium op het programma maar die is vooral voor de gezelligheid met een biertje achteraf.
Stats:
Distance: 58km
Elapsed: 1:26
Avg: 44km/u
Watts: AVG 204 - NP: 250 (bij 70kg)
Plaatje bij het praatje:
Gisteren met 40 amateurs aan de start voor een kleine 1,5 uur plezier met een korte omloop / criterium van 4,5km a 13 rondes. Doorgaans wordt er flink doorgereden bij deze amateurbond. Doel voor mij was voornamelijk lekker meerijden van voren in peloton en mochten we het tot de finish redden de sprint te rijden. Laatste weken helaas niet echt optimaal kunnen voorbereiden / trainen i.v.m. privé + flinke verkoudheid/bronchitis én bijwerkingen na een 2e moderna corona prik week later.
Koersverloop was echter anders. Na ongeveer 20km was er een groep a 8 man weg die we later inrekenden maar na 45km was en toch een breakaway die we niet meer terug hebben gezien. Verder zelf lekker / relaxed / zuinig / efficient meegereden in peloton. Was wel weer even wennen om bij een tweetal bochten iedere keer naar de 50km/u te sprinten en wiel te volgen. Daar was m'n rug na de koers aardig stijf van. Uiteindelijk ergens rond plek 20 geëindigd.
Binnenkort maar eens kijken of ik nog wat serieuze koersen kan rijden en wat meer oorlog kan maken voorin. Ik rij wel eens betere/mooiere waarden als ik naar mijn stats kijk. A.s. maandag nog een kermiscriterium op het programma maar die is vooral voor de gezelligheid met een biertje achteraf.
Stats:
Distance: 58km
Elapsed: 1:26
Avg: 44km/u
Watts: AVG 204 - NP: 250 (bij 70kg)
Plaatje bij het praatje:
Schoenen
Bril
Helm
Handschoenen
Hartslagmeter
Fietscomputer
Verlichting
Bidons
minipompje /C02 patroon
Racefiets (duh)
Sokken
Zadeltasje
Evt:
Gereedschap
Fietspomp (grote)
Bril
Helm
Handschoenen
Hartslagmeter
Fietscomputer
Verlichting
Bidons
minipompje /C02 patroon
Racefiets (duh)
Sokken
Zadeltasje
Evt:
Gereedschap
Fietspomp (grote)
Verwijderd
Van het weekend ook een paar gespot bij Arnhem.RvA91 schreef op zondag 18 juli 2021 @ 12:24:
Had toch de waterfiets moeten pakken vandaag…
[Afbeelding]
Nou..dat word je ketting smeren.
Holy fuck, die achterste gast ragt gewoon zijn hele drivetrain door het waterVerwijderd schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:42:
[...]
Van het weekend ook een paar gespot bij Arnhem.
[Afbeelding]
-waarom- zou je je fiets dit aandoen.. ik zou em echt boven water houden...Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:42:
[...]
[Afbeelding]
een fiets kan best wat hebben, maar draaiende lagers -onder- water is gewoon geen goed idee, dat is andere koek dan een flinke bui..
Naast Tour de Tietema.. kijkt iemand wel eens naar Douwe?
"Chapter Groningen" is natuurlijk fanMcMiGHtY schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:47:
Alleen als zijn moeder er bij is. Wat een lieverd is datMcMiGHtY schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:47:
Toevallig bekend in het gebied hierboven maar het lijkt haast wel vooropgezet spel. De dijk is de enige doorgaande route, fietsers in kwestie lijken bewust het water op te zoeken.
Wat een helden inderdaad, alles loopt vol, zie dat water er maar eens snel uit te krijgen.Prulleman schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:45:
[...]
-waarom- zou je je fiets dit aandoen.. ik zou em echt boven water houden...
een fiets kan best wat hebben, maar draaiende lagers -onder- water is gewoon geen goed idee, dat is andere koek dan een flinke bui..
ik krijg al jeuk als ik denk aan die freehub vol waterKluus schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:51:
[...]
Wat een helden inderdaad, alles loopt vol, zie dat water er maar eens snel uit te krijgen.
Verwijderd
Ik liep zelf ook vast op dat fietspad maar ik kwam aan op een ouwe transportfiets van 200 euro. Als je dan klem loopt, fiets dan terug. Kost je 200 meterHoiz schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:50:
Toevallig bekend in het gebied hierboven maar het lijkt haast wel vooropgezet spel. De dijk is de enige doorgaande route, fietsers in kwestie lijken bewust het water op te zoeken.
Wat een helden. Niet-wetende fietstoeristen (die rugzak)
. Hadden zomaar wat vrienden van me kunnen zijn die 1x in de twee weken een pleziertocht maken.
Over twee weken staan ze bij de fietsenmaker: "Ik snap er niets van waar die kraak vandaan komt". Vraag me af of een fietsenmaker hier nou blij of moedeloos van zou worden.
Over twee weken staan ze bij de fietsenmaker: "Ik snap er niets van waar die kraak vandaan komt". Vraag me af of een fietsenmaker hier nou blij of moedeloos van zou worden.
Dit keer wel een echte limited edition van canyon ;
https://www.canyon.com/en...x-disc-kona-ltd/2777.html
Net wat specialer dan de limited edtion die ze maandje geleden hadden met paar lijntjes erop.
Net wat specialer dan de limited edtion die ze maandje geleden hadden met paar lijntjes erop.
Yup, maar kan nog steeds niet wennen aan dat rare snorretje van hemMcMiGHtY schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:47:
Leuke kleurstelling welDDX schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:01:
Staat er niet toevallig grenspaal oid die ze op een foto moesten zetten ?Hoiz schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:50:
Ow..deze is wel nice.DDX schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:01:
Jij hebt nog geen tijdritfiets toch? N+1?DDX schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:01:
Zeker, prima gast. @Grin heeft laatst met hem gefietst, hij fietste met Spaak mee. Doet hij wel vaker overigens. Vind zijn filmpjes wel prima en die moederMcMiGHtY schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:47:
Douwe doet dingen toch? Ik ben wss iets te oud (en chaggo) voor zijn doelgroep 
Volgens mij heb ik tijd terug ook met hem gefietst toen hij Pathfinder reed vanuit Eindhoven. @Johlo staat zelfs nog volledig voor de camera (interview) bij zijn vlog daarover. Ergens zit er ook een fragment waarbij ze ons passeren. Dus ook Tweakers is daar famous / present
Volgens mij heb ik tijd terug ook met hem gefietst toen hij Pathfinder reed vanuit Eindhoven. @Johlo staat zelfs nog volledig voor de camera (interview) bij zijn vlog daarover. Ergens zit er ook een fragment waarbij ze ons passeren. Dus ook Tweakers is daar famous / present
Als ik zo de reacties lees, is even weg met de auto en fiets inderdaad lijdenmhr-zip schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:48:
Dan wil ik ook dat Hawaii hemd erbij.DDX schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 11:01:
Beetje jammer van dat zwart bij bovenbuis.
En disc brakes op een tijdritfiets zie ik echt niet voordeel van.
Maar nee heb nog geen tijdritfiets nee.
die is niet aero!
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Belangrijkste tip die ik kan geven als je in normale kleding ergens heengaat en fiets ed meeneemt is om jezelf thuis 2 keer aan te kleden in je hoofd en alles op die manier mee te nemen.mhr-zip schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:48:
Recent meegemaakt dat fietsmaatje halverwege autorit naar Limburg bedacht dat hij z'n schoenen niet mee had.
Toen maar ergens gestopt om nieuwe schoenen te kopen.
Veel gehoorde fout, maar ook helm wordt volgens mij wel vaak vergeten.
Zelf wel eens hartslagband vergeten.
Vorig jaar ook keertje aankomen in de Eifel en dan erachter komen dat je alle reepjes ed thuis hebt laten liggen.
Was op een zondag dus bakkertjes ed zijn dan ook best lastig in Duitsland.
M'n vader een keertje fietscomputer thuis laten liggen, sta je dan ergens als je een route wilt fietsen in onbekend gebied.
[ Voor 3% gewijzigd door DDX op 22-07-2021 11:44 ]
Ja tuurlijk.McMiGHtY schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:20:
Alternatief als in "4x50km in 1 dag" ?
Vorig jaar;
https://www.strava.com/activities/3839013148
---------------

Denk aan rule #7
---------------
Mijn chinees klinkt zo.Prulleman schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:31:
[...]
YouTube: Industry Nine Torch and Hydra Hub Sound Comparison
690 POE
maar wat @ElGreco zegt, op de racefiets ben je vaak beter af met een normale ratchet/ pallen met 18 points of engagement.. vanwege de weerstand. Je houd relatief weinig je benen stil, en als je dan weer aanzet, dan is dat meestal niet plotseling en vaak met een hogere wielsnelheid, waardoor je ook snel al bij je 1e aangrijppunt bent.
---------------
Hoor ik vaker, maar wanneer merk je die weerstand nou echt ?ElGreco schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:55:
[...]
De nieuwe 350 heeft een ratchet upgrade gekregen, standaard van 18t naar 36t. Voorlopig alleen uitgebracht voor de boost versies. Nog niet naar gewichten gekeken.
Dat is toch alleen als je je benen zou stilhouden.
Ik merk weinig verschil iig, ja kwa geluid.
Ik heb 18T op strandfiets. (moet ik nog even upgraden)
36T op gravelbike
en 52T op de domane
Allemaal dt350
Chrisking en Mavic die ik heb zitten ook beide rond de 50 volgens mij en valt er zelfs niets te kiezen.
Huh, dat is toch de dijk tussen de twee bruggen? Lopen die twee nou door de uiterwaarden? Weird.Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:42:
[...]
[Afbeelding]
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Klinkt wel lekker. Mijn Fulcrum 77DB wielen hoor je bijna niet als je freewheeledMistraller schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:17:
[...]
Mijn chinees klinkt zo.
[YouTube: Elitewheels ENT DISC series hub sound]
Valt allemaal wel mee, voor een reis met het vliegtuig moet je denk ik net zoveel los en vast maken. Nadeel is wel dat je dingen zelf op gevoel moet afstellen, zoals zadelhoogte en positie. Maar ingewikkeld is het allemaal niet. De eerste heb ik zelf gedaan met hun rare soort van momentsleutel erbij. De tweede heb ik bij een canyon-vriendelijke winkel laten afleveren en op de juiste fit laten zetten. Dat was net iets fijner.Bartmanz schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:37:
Ik ben nog relatief nieuw in het wereldje van fietsen, dus misschien een domme vraag, maar moet je een semi-fietsenmaker zijn om een Canyon in elkaar te kunnen zetten?
Of is het een kwestie van zadeltje en wiel erin en gaan met die banaan.
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Beetje wat BBB ook deed ( https://threeloopslegends.cc/nl/ ) maar dan 4 loops.. Is even kijken of dat domeinnaampje nog vrij is..Mistraller schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:08:
[...]
Ja tuurlijk.Vorig jaar ook gedaan. Het moet wel een uitdaging zijn waar je op z'n minst een beetje stuk op gaat. Dat is ook wat ik tegen de "echte alternatieve" vierdaagse heb; de meesten lopen een afstand die niet grensverleggend is.
Vorig jaar;
https://www.strava.com/activities/3839013148
Mwa, ik vind de ratel vrij luid en hoge toon. Dus ik ga nog wel proberen met dikker vet hem iets stiller te maken. Maar ja, ik wilde cheap wielen, dus dan kom je ook bij cheap naven uitscraemus schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 12:58:
[...]
Klinkt wel lekker. Mijn Fulcrum 77DB wielen hoor je bijna niet als je freewheeledmaar rijden verder wel prima voor nu (en kleuren goed mee met de fiets)
Goede reden om de beentjes niet stil te houden haha.
---------------
https://www.ebay.com/itm/324680274116
ff op ebay zoeken op cycling jersey hawaii dan vind je er meer. En op Ali etc ook vast wel.
---------------
Jammer dit. Je zou eigenlijk moeten pushen dat ze dan Enve's aanschaffen zodat deze over 1-2 jaar weer voor een vriendelijke prijs op Marktplaats komen te staan voor de minder bedeelden zoals ik.ElGreco schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:14:
Als er in de aanvraag de volgende trefwoorden voorkomen:
- velgremmen
- mooie carbon set (alu mag ook als de budget hoog is)
Dan is een van mijn eerste vragen: Hoe lang ben je van plan om nog met deze fiets rond te fietsen?
Ik hoef geen medelijden met jou te hebben weet ik uit betrouwbare bronYpuh schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:05:
[...]
Jammer dit. Je zou eigenlijk moeten pushen dat ze dan Enve's aanschaffen zodat deze over 1-2 jaar weer voor een vriendelijke prijs op Marktplaats komen te staan voor de minder bedeelden zoals ik.
Ik neem het mee.Ypuh schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:05:
[...]
Jammer dit. Je zou eigenlijk moeten pushen dat ze dan Enve's aanschaffen zodat deze over 1-2 jaar weer voor een vriendelijke prijs op Marktplaats komen te staan voor de minder bedeelden zoals ik.
Ik maak me daar ook wel zorgen over, ik ben nog extreem tevreden met mijn Tarmac SL5 en vind hem nog prachtig maar over een paar jaar (of eigenlijk nu al bijna) kom ik in de problemen als ik eens een nieuwe groepset of wielen wil hebben en wordt ik door de markt "gedwongen" een hele nieuwe fiets te kopen die ik niet wilElGreco schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:14:
[...]
Als er in de aanvraag de volgende trefwoorden voorkomen:
- velgremmen
- mooie carbon set (alu mag ook als de budget hoog is)
Dan is een van mijn eerste vragen: Hoe lang ben je van plan om nog met deze fiets rond te fietsen?
Want dit is een hele valide punt. Je ziet steeds vaker dat zaken niet meer in een velgremmen uitvoering komen. Van groepsets (Rival AXS) tot aan frames toe.
Vandaar dat ik er juist over denk om in het komende jaar nog even een paar goede upgrades te doen zodat ik nog een poos door kan...
Mogelijk heb ik morgen wat tijd vrij om in de buurt van Hengelo of ergens tussen Tilburg en Hengelo een rit te maken op mijn racefiets van om en nabij de 75km (nog altijd niet volledig op mijn oude niveau na een jaar helaas) en ben benieuwd of jullie mij mogelijk een mooie route kunnen geven. Hebben wel al gekeken naar Sallands Mooiste maar dat is dan weer wat meer uit de richting dan ik zou willen. Dus iemand van hier mooie tips!?
Voorkeur gaat uit naar vooral door natuur fietsen en het liefste kom ik niet te veel andere fietsers op smalle paadjes tegen
Voorkeur gaat uit naar vooral door natuur fietsen en het liefste kom ik niet te veel andere fietsers op smalle paadjes tegen
Had het hier laatst met een fietsmaatje over; qua ontwikkeling de afgelopen 5 jaar viel het ons eigenlijk best tegen hoeveel er veranderd is aan de fietsen van nu. Frames zijn niet merkbaar comfortabeler geworden (de eerste disc frames waren gewoon verstevigde velgrem frames en nu weer on par), discs waren al ruim verkrijgbaar, Di2 bestaat al 10+ jaar, 11>12s heeft geen schokkende veranderingen teweeg gebracht, carbon wielen hadden toen ook al het U-profiel, aero was al hip en presteerden gelijk aan de disc frames van nu, je had al eTap wireless, 1x is het ook niet geworden, fietsen zijn gemiddeld ruim een kilo zwaarder, 28mm en tubeless banden had je toen ook al etc.Kluus schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:50:
Vandaar dat ik er juist over denk om in het komende jaar nog even een paar goede upgrades te doen zodat ik nog een poos door kan...
De grootste ontwikkeling heeft misschien wel plaatsgevonden in de randzaken; helmen met MIPS/Wavecel, Komoot i.c.m. IQ Apps, Veloviewer/TrainingPeaks/Join, nieuwste Garmin's, powermeters voor iedereen, Zwift/indoor trainers, Garmin Varia etc. Die zijn wél wezenlijk verbeterd/betaalbaarder/geïntegreerd in de laatste 5 jaar.
Komende jaren zie ik ook weinig ruimte voor innovatie. Nóg meer clearance, bredere banden, wireless elektronica of futureshock/Isospeed decoupler comfort gimmicks etc. gaat het verschil niet maken in mijn ogen. De prijzen zijn x2 gegaan, maar je krijgt er nauwelijks iets extra's voor terug. Interne kabels misschien; joepie.
Note: Ik ben niet 'tegen' innovatie, integendeel. Ik vind het alleen vrij beperkt en duur voor wat je krijgt. De 12s generatie sla ik zoals het nu lijkt ff over.
[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 22-07-2021 17:13 ]
Ik kan me niet voorstellen dat je over een paar jaar niet een groepset kan krijgen die je gewoon kwijt kan op die Tarmac. Is daar zoveel verschil in geweest de afgelopen jaren? Gaan de grote namen echt over op disc only?Kluus schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:50:
[...]
Ik maak me daar ook wel zorgen over, ik ben nog extreem tevreden met mijn Tarmac SL5 en vind hem nog prachtig maar over een paar jaar (of eigenlijk nu al bijna) kom ik in de problemen als ik eens een nieuwe groepset of wielen wil hebben en wordt ik door de markt "gedwongen" een hele nieuwe fiets te kopen die ik niet wil.
Same here! Prachtig spul, lekker geluidje en geen standaard DT swissrolandos582 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:01:
[...]
Ik spreek uit ervaring, fijne naaf! Lekker geluidje en zit kwalitatief goed in elkaar. Je moet er alleen wel ''even'' op wachten
Tsja, vraag me dan af waar dan wel vooruitgang in zit volgens jou als je er op deze manier naar kijkt.Ypuh schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:25:
[...]
Had het hier laatst met een fietsmaatje over; qua ontwikkeling de afgelopen 5 jaar viel het ons eigenlijk best tegen hoeveel er veranderd is aan de fietsen van nu. Frames zijn niet merkbaar comfortabeler geworden (de eerste disc frames waren gewoon verstevigde velgrem frames en nu weer on par), discs waren al ruim verkrijgbaar, Di2 bestaat al 10+ jaar, 11>12s heeft geen schokkende veranderingen teweeg gebracht, carbon wielen hadden toen ook al het U-profiel, aero was al hip en presteerden gelijk aan de disc frames van nu, je had al eTap wireless, 1x is het ook niet geworden, fietsen zijn gemiddeld ruim een kilo zwaarder, 28mm banden had je toen ook al etc.
De grootste ontwikkeling heeft misschien wel plaatsgevonden in de randzaken; helmen met MIPS/Wavecel, Komoot i.c.m. IQ Apps, Veloviewer/TrainingPeaks/Join, nieuwste Garmin's, powermeters voor iedereen, Zwift/indoor trainers, Garmin Varia etc. Die zijn wél wezenlijk verbeterd/betaalbaarder/geïntegreerd in de laatste 5 jaar.
Komende jaren zie ik ook weinig ruimte voor innovatie. Nóg meer clearance, bredere banden, wireless elektronica of futureshock/Isospeed decoupler comfort gimmicks etc. gaat het verschil niet maken in mijn ogen. De prijzen zijn x2 gegaan, maar je krijgt er nauwelijks iets extra's voor terug. Interne kabels misschien; joepie.
Note: Ik ben niet 'tegen' innovatie, integendeel. Ik vind het alleen vrij beperkt en duur voor wat je krijgt. De 12s generatie sla ik zoals het nu lijkt ff over.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Grootste innovaties zitten volgens mij momenteel vooral op de fietsen die wij niet rijden. (iets met de 5e letter van het alfabet)KW25 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:02:
[...]
Tsja, vraag me dan af waar dan wel vooruitgang in zit volgens jou als je er op deze manier naar kijkt.
---------------
Geen idee, de keuze wordt wel kleiner denk ik, voor wielen zie je dat nu al (en laat dat nu net een “slijtageonderdeel” zijn bij velgremmen itt schijfremmen). En @ElGreco geeft hierboven aan dat er inmiddels ook al disc-only groupsets zijn.ErnstMid schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:46:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat je over een paar jaar niet een groepset kan krijgen die je gewoon kwijt kan op die Tarmac. Is daar zoveel verschil in geweest de afgelopen jaren? Gaan de grote namen echt over op disc only?
Wel een beetje meeleven met de mensen die nog aan het wachten zijn graag…Same here! Prachtig spul, lekker geluidje en geen standaard DT swissHet wachten was wel even lastig ja....
Ik zie niet zoveel (ruimte voor) vooruitgang. Daar gaat toch mijn hele post over? De meeste vooruitgang zit in de niches daaromheen; gravel bikes, 'Roubaix' fietsen, e-bikes, geveerde racefietsen, 650B, beach racers etc. Daar ben ik persoonlijk minder in geïnteresseerd.KW25 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:02:
[...]
Tsja, vraag me dan af waar dan wel vooruitgang in zit volgens jou als je er op deze manier naar kijkt.
Wat mij betreft hoeven ze ook niet heel veel meer te innoveren, maar maak fietsen dan ook niet 2x zo duur (en slijtage delen tot wel 5x).
Er zit zo veel marge op racefietsen momenteel, daar had ik het gisteren ook nog met een paar mede-fietsers over inderdaad. Hoe kan het bijvoorbeeld ook dat een Ultegra afgemonteerde aero racer 1500 euro duurder is als een XT afgemonteerde XC Hardtail MTB van hetzelfde merk? Terwijl in die laatste volgens mij meer techniek zit (voorvork).Ypuh schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:13:
[...]
Ik zie niet zoveel (ruimte voor) vooruitgang. Daar gaat toch mijn hele post over? De meeste vooruitgang zit in de niches daaromheen; gravel bikes, 'Roubaix' fietsen, e-bikes, geveerde racefietsen, 650B, beach racers etc. Daarin ben ik persoonlijk minder in geïnteresseerd.
Wat mij betreft hoeven ze ook niet heel veel meer te innoveren, maar maak fietsen dan ook niet 2x zo duur (en slijtage delen tot wel 5x).
Ok de racer in mijn voorbeeld heeft wel wat dikkere wielen, maar voor die 1500 euro koop je op die MTB ook een setje hele dikke wielen...
Toch is een Garmin iets waar ik het meest blij van geworden ben. 10 vs 11 speed fietst niet echt anders (of je moet echt een kransje missen in de bergen, maar voor de gemiddelde op het forum maakt het niet uit).Ypuh schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 16:25:
[...]
Had het hier laatst met een fietsmaatje over; qua ontwikkeling de afgelopen 5 jaar viel het ons eigenlijk best tegen hoeveel er veranderd is aan de fietsen van nu. Frames zijn niet merkbaar comfortabeler geworden (de eerste disc frames waren gewoon verstevigde velgrem frames en nu weer on par), discs waren al ruim verkrijgbaar, Di2 bestaat al 10+ jaar, 11>12s heeft geen schokkende veranderingen teweeg gebracht, carbon wielen hadden toen ook al het U-profiel, aero was al hip en presteerden gelijk aan de disc frames van nu, je had al eTap wireless, 1x is het ook niet geworden, fietsen zijn gemiddeld ruim een kilo zwaarder, 28mm en tubeless banden had je toen ook al etc.
Ik denk dat we in de toekomst steeds meer built in e-ondersteuning gaan zien op racefietsen.
Je blijft altijd een paar diehards overhouden, maar denk dat het steeds meer gemeengoed gaat worden.
Dus binnenkort moet je echt moeite doen om een velgrem groepset op de kop te tikken en kom je uit bij het exclusievere deel. Over 10/15 jaar kom je voor een niet ondersteunde fiets ook bij de exclusievere modellen uit.
Ik kocht 7 jaar geleden een 10 speed fiets voor €1500,- dat lukt anno nu ook nog prima.Ypuh schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:13:
[...]
Alles wordt steeds duurder. Mijn ouders hadden 30 jaar geleden een TV, videorecorder en 2de hands auto.
Tegenwoordig hebben we 50 euro internet, 50 euro telefoon Abo (p/p), Netflix, Spotify en Strava abonnementen, nieuwe private leasebakken en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Maar het is de schuld van de euro
en de Rabobank!
Precies. Je hebt al MTB's met hydraulische schijfremmen vanaf €549 en bij racefietsen betaal je gemiddeld €500 meer enkel voor de schijfremmen en beginnen ze pas vanaf €1.449.Kluus schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:28:
[...]
Er zit zo veel marge op racefietsen momenteel, daar had ik het gisteren ook nog met een paar mede-fietsers over inderdaad. Hoe kan het bijvoorbeeld ook dat een Ultegra afgemonteerde aero racer 1500 euro duurder is als een XT afgemonteerde XC Hardtail MTB van hetzelfde merk? Terwijl in die laatste volgens mij meer techniek zit (voorvork).
Daar zou ik echt serieus heel verdrietig van worden als het die kant op gaat met de mensheid. Luie donders.mhr-zip schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:32:
[...]
Over 10/15 jaar kom je voor een niet ondersteunde fiets ook bij de exclusievere modellen uit.
---------------
Dunnere frames en iets verfijndere zaken worden gauw duurder. Die MTB is ook wel echt rommel. 3x8 lolYpuh schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:51:
[...]
Precies. Je hebt al MTB's met hydraulische schijfremmen vanaf €549 en bij racefietsen betaal je gemiddeld €500 meer enkel voor de schijfremmen en beginnen ze pas vanaf €1.449.
[ Voor 3% gewijzigd door 418O2 op 22-07-2021 20:12 ]
Ik heb eindelijk vakantie dus tijd vrij gemaakt om de Green Divide te fietsen. Gisteren lekker over de Heuvelrug getourd en kon bij vrienden in Ede slapen, erg fijn.
Vandaag dus deel 2 waarbij ik zandbakken van de Veluwe heb verkend. Want tjonge, er lag wel echt heel veel los zand. Zeker wel genoten maar de laatste 40km ofzo zuchtte (en vloekte) ik wel elke keer dat ik een bocht om kwam en er weer een hoop los zand lag. Maar goed, weer van alles geleerd:
- Nederland is niet vlak
- Gravelbikes fietsen toch echt lekkerder met minder dan 4 bar in je banden (helaas bedacht ik dit vandaag pas met ~60km te gaan... Iets met een tourritje meegereden op de gravelbike waarvoor ik de banden flink opgepompt had)
- Nederland is mooi
- @DDX is niet menselijk. Nee, serieus, ik zie wel eens dingen voorbij komen waarvan ik denk "zo, lekker gedaan man" maar nu heb ik zelf een keer iets gefietst dat hij gedaan heeft. Alleen hij deed het in 1 dag met nog 50km extra en een flink hoger tempo. Enorm veel respect daarvoor haha.
- Laat eindigen en pech hebben met alle dienstregelingen en stationswinkels waardoor je nu nog ruim 3 uur met honger in de trein zit is niet tof. Maar ik heb het er wel voor over, toch vakantie
Helaas was ik net te laat om mijn hippe eerste 50 patch te verdienen maar alsnog wel genoten. Ik vond het stuk over de Heuvelrug denk ik leuker om te fietsen dan de Veluwe vooral omdat er zo veel los zand lag op de Veluwe. In ieder geval goede training geweest voor The Ride Gravel eind augustus
Vandaag dus deel 2 waarbij ik zandbakken van de Veluwe heb verkend. Want tjonge, er lag wel echt heel veel los zand. Zeker wel genoten maar de laatste 40km ofzo zuchtte (en vloekte) ik wel elke keer dat ik een bocht om kwam en er weer een hoop los zand lag. Maar goed, weer van alles geleerd:
- Nederland is niet vlak
- Gravelbikes fietsen toch echt lekkerder met minder dan 4 bar in je banden (helaas bedacht ik dit vandaag pas met ~60km te gaan... Iets met een tourritje meegereden op de gravelbike waarvoor ik de banden flink opgepompt had)
- Nederland is mooi
- @DDX is niet menselijk. Nee, serieus, ik zie wel eens dingen voorbij komen waarvan ik denk "zo, lekker gedaan man" maar nu heb ik zelf een keer iets gefietst dat hij gedaan heeft. Alleen hij deed het in 1 dag met nog 50km extra en een flink hoger tempo. Enorm veel respect daarvoor haha.
- Laat eindigen en pech hebben met alle dienstregelingen en stationswinkels waardoor je nu nog ruim 3 uur met honger in de trein zit is niet tof. Maar ik heb het er wel voor over, toch vakantie
Helaas was ik net te laat om mijn hippe eerste 50 patch te verdienen maar alsnog wel genoten. Ik vond het stuk over de Heuvelrug denk ik leuker om te fietsen dan de Veluwe vooral omdat er zo veel los zand lag op de Veluwe. In ieder geval goede training geweest voor The Ride Gravel eind augustus
YouTube: DE TOUR DE FRANCE BLOKKEERDE ONS, MAAR... | TOUR DE FRANCE 2021
Mooie laatste video! Erg jammer voor die boys hoe dit gelopen is. Mooi ook om te zien de support en bekendheid vanuit het peloton. Velen hebben het wel meegekregen etc. Benieuwd waar ze nu mee gaan komen. Vind het goede content!
Mooie laatste video! Erg jammer voor die boys hoe dit gelopen is. Mooi ook om te zien de support en bekendheid vanuit het peloton. Velen hebben het wel meegekregen etc. Benieuwd waar ze nu mee gaan komen. Vind het goede content!
Hier vandaag dan na 2 weekjes wachten mijn 1e wielrenfiets kunnen ophalen bij de lokale fietsenboer. Een Cube Attain Race uit 2021.
Meteen thuis maar het fietscomputerje geïnstalleerd en wat geoefend met in- en uitklikken. Daarna nog eventjes omdat ik het niet kon laten om half 9 vertrokken voor een kort ritje...
Uiteindelijk een ritje geworden van 13km van net geen half uurtje (29 minuten). Denk uiteindelijk dat ik net te veel van mezelf gevergd heb.
Moet toch nog wel wennen aan de houding van je hoofd vooruit (zeer lichtelijk spierpijn in de nek). Verder denk ik dat ik ook nog wat gespannen op de fiets zit. Ook wat last van de bovenbenen (gewoon omdat ik fietsen niet gewent ben) en in de bovenarmen (denk verkrampt zitten).
Verder nog vanalles geprobeerd onderweg.
Schakelen is nog eventjes wennen. Merk dat ik in totaal maar ongeveer in een versnelling of 3 gereden heb. Puur omdat die het fijnste aanvoelden. Met 1 losse hand fietsen is nog een no-go.... hier moet ik nog wat extra uurtjes voor maken. Eventjes het stuur loslaten gaat uiteraard. Maar een bidon pakken lukt zeker niet omdat ik bang ben overhoop te gaan. Dan is 30km/u toch wel hard met 1 hand aan het stuur.
Verder is het gewoon heerlijk om lekker wat te touren door het Limburgse (platte) landschap waar ik woon. Voor de leuk ook nog maar een paar strava segmenten meegepakt.
Meteen thuis maar het fietscomputerje geïnstalleerd en wat geoefend met in- en uitklikken. Daarna nog eventjes omdat ik het niet kon laten om half 9 vertrokken voor een kort ritje...
Uiteindelijk een ritje geworden van 13km van net geen half uurtje (29 minuten). Denk uiteindelijk dat ik net te veel van mezelf gevergd heb.
Moet toch nog wel wennen aan de houding van je hoofd vooruit (zeer lichtelijk spierpijn in de nek). Verder denk ik dat ik ook nog wat gespannen op de fiets zit. Ook wat last van de bovenbenen (gewoon omdat ik fietsen niet gewent ben) en in de bovenarmen (denk verkrampt zitten).
Verder nog vanalles geprobeerd onderweg.
Schakelen is nog eventjes wennen. Merk dat ik in totaal maar ongeveer in een versnelling of 3 gereden heb. Puur omdat die het fijnste aanvoelden. Met 1 losse hand fietsen is nog een no-go.... hier moet ik nog wat extra uurtjes voor maken. Eventjes het stuur loslaten gaat uiteraard. Maar een bidon pakken lukt zeker niet omdat ik bang ben overhoop te gaan. Dan is 30km/u toch wel hard met 1 hand aan het stuur.
Verder is het gewoon heerlijk om lekker wat te touren door het Limburgse (platte) landschap waar ik woon. Voor de leuk ook nog maar een paar strava segmenten meegepakt.
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Wat mij hielp is om de eerste paar keer met normale pedalen te fietsen. Juist door de feeling van het fietsen te ontwikkelen zorgt dat je een stuk relaxtere houding hebt doorgaans. Ook omdat je daar meer op kan focussen dan wanneer je ook nog moet anticiperen op het klikken. Beginnende fietsers focussen doorgaans ook te veel op tempo 
Trouwens ben ik ook nog steeds aan het klungelen wanneer ik een bidon wil pakken en eruit wil drinken, het liefst heb ik het stuur dan vast op de tops. Dan slinger ik minder en hoef ik niet zoveel op te letten op opkomend verkeer.
Trouwens ben ik ook nog steeds aan het klungelen wanneer ik een bidon wil pakken en eruit wil drinken, het liefst heb ik het stuur dan vast op de tops. Dan slinger ik minder en hoef ik niet zoveel op te letten op opkomend verkeer.
Is je fiets goed afgesteld op je lijf?
Ik zit bijna aan 2000km en kan ook niet met losse handen fietsen (op de stadsfiets wel), dat is echt niet boeiend hoor
Let je op je cadans?
Ik zit bijna aan 2000km en kan ook niet met losse handen fietsen (op de stadsfiets wel), dat is echt niet boeiend hoor
Let je op je cadans?
Over het in en uitklikken maakte ik me werkelijk de minste zorgen. Heb een route genomen waar ik zeker wist dat ik niet hoefde te klungelen bij stoplichten... ook met thuiskomen gewoon uitklikken en afstappen.Hoiz schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:10:
Wat mij hielp is om de eerste paar keer met normale pedalen te fietsen. Juist door de feeling van het fietsen te ontwikkelen zorgt dat je een stuk relaxtere houding hebt doorgaans. Ook omdat je daar meer op kan focussen dan wanneer je ook nog moet anticiperen op het klikken. Beginnende fietsers focussen doorgaans ook te veel op tempo
Elke keer dat ik vanaf nu op de fiets stap doe ik eerst een paar keer in en uitklikken puur om eventueel bij stoplichten makkelijker te kunnen inslikken. Maar waarschijnlijk als ik 1x voor het stoplicht heb gestaan en het lukt me zal dit een volgende keer totaal geen probleem zijn.
Met andere woorden. Ook dit zal gewenning zijn maar maak ik me echt ee minste zorgen over.
Wat je zegt over het tempo... Ja, dit lag zeker te hoog voor mijn eerste keer.
Moet wel zeggen... op mijn stadsfiets krijg ik al last van mijn kont na 2km fietsen. Nu met de fietsbroek echt met gemak die 13km gefietst en kon er zo nog wat achteraan plakken. Dat zit dus prima (denk ik).
Bij de fietsenmaker hebben ze de fiets compleet voor me afgesteld. Gekeken hoe armen staan. Zadelhoogte en knie tov pedalen.418O2 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:17:
Is je fiets goed afgesteld op je lijf?
Let je op je cadans?
Cadans: voor mijn gevoel heb ik steeds een zelfde tempo aangehouden (qua ronddraaien van mijn beentjes). Keek alleen teveel op de snelheidsmeter. Wind in is harder trappen bij mij haha.
[ Voor 16% gewijzigd door Oxigeon op 22-07-2021 23:23 ]
Ik had ook last van stijve spieren en een onwennig gevoel in het begin. Je krijgt vanzelf een meer ontspannen houding maar het kan geen kwaad om erop te letten dat je niet teveel gewicht legt op je armen en schouders. Rustig opbouwen en het komt allemaal goed.
Wat @418O2 bedoelt is dat je niet een te lage cadans moet pakken, dat is niet goed voor o.a. de knieën. Probeer rond of liefst nog boven de 85 RPM te oefenen. Met ~60 RPM fietst het echt kut.Oxigeon schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:20:
[...]
Cadans: voor mijn gevoel heb ik steeds een zelfde tempo aangehouden (qua ronddraaien van mijn beentjes). Keek alleen teveel op de snelheidsmeter. Wind in is harder trappen bij mij haha.
Tip voor wind tegen enzo: Fietsen op hartslag. En snelheid is zeker niet belangrijk, maar dat werd al gezegd. Vooral wennen aan de fiets, lekker genieten en vogeltjes kijken is toch helemaal prima :-)
[ Voor 16% gewijzigd door MaSw85 op 22-07-2021 23:34 ]
Tja… ik was gewoon maar gekeerd en ben bovendijks gereden… 😂Verwijderd schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 10:42:
[...]
[Afbeelding]
@Oxigeon je hoeft echt niet hard hoor. 26-27km gemiddeld is al best snel. Begin gewoon rustiger en bouw het op
Dat is inderdaad niet echt een interessante vaardigheid op de racefiets, maar ik kan met elke willekeurige fiets met losse handen fietsen. Dat gaat toch vanzelf als je een beetje vaart hebt (zeg va. 15 kmh)?418O2 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:17:
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Zou je denken he. Misschien ben ik ook gewoon te bang hoorGalois schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:41:
[...]
Dat is inderdaad niet echt een interessante vaardigheid op de racefiets, maar ik kan met elke willekeurige fiets met losse handen fietsen. Dat gaat toch vanzelf als je een beetje vaart hebt (zeg va. 15 kmh)?
Af en toe heb ik zo ongeveer een check gedaan wat mijn cadans was. Maakte zeker meer dan 1 rondje per seconde. Dus gok dat de cadans ergens tussen de 70 85 lag. Voor de hartslag neem ik de volgende keer een horloge mee waar ik ook altijd mee ging rennen. Zolang die onder de 155 bleef kon ik dagen rennen (buiten dat mijn benen gewoon op zouden zijn na verloop van tijd). Maar qua conditie zat het dan wel goed.MaSw85 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:33:
[...]
Wat @418O2 bedoelt is dat je niet een te lage cadans moet pakken, dat is niet goed voor o.a. de knieën. Probeer rond of liefst nog boven de 85 RPM te oefenen. Met ~60 RPM fietst het echt kut.
Tip voor wind tegen enzo: Fietsen op hartslag. En snelheid is zeker niet belangrijk, maar dat werd al gezegd. Vooral wennen aan de fiets, lekker genieten en vogeltjes kijken is toch helemaal prima :-)
Wat betreft de losse handjes. Dit is idd nier belangrijk. Maar een bidon pakken onder het fietsen is eigenlijk toch best wel een beetje belangrijk. Al ben ik nooit iemand geweest die snelst losse handen fietst haha
[ Voor 10% gewijzigd door Oxigeon op 22-07-2021 23:46 ]
op hartslag rijden is wel een goede manier.Oxigeon schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:45:
[...]
Af en toe heb ik zo ongeveer een check gedaan wat mijn cadans was. Maakte zeker meer dan 1 rondje per seconde. Dus gok dat de cadans ergens tussen de 70 85 lag. Voor de hartslag neem ik de volgende keer een horloge mee waar ik ook altijd mee ging rennen. Zolang die onder de 155 bleef kon ik dagen rennen (buiten dat mijn benen gewoon op zouden zijn na verloop van tijd). Maar qua conditie zat het dan wel goed.
Met 1 losse hand moet wel kunnen ja. Heb je je hand op de hood (versnellingskap) of op het rechte deel?Wat betreft de losse handjes. Dit is idd nier belangrijk. Maar een bidon pakken onder het fietsen is eigenlijk toch best wel een beetje belangrijk. Al ben ik nooit iemand geweest die snelst losse handen fietst haha
Ik denk juist dat gewone racefietsen nog wel een tijdje hoofdmoot blijven gezien de Nederlandse wetgeving omtrent speed-pedelecs. Niemand zit erop te wachten dat z'n racefiets maar tot 25 km/u ondersteunt. Wil je harder dan 25, dan zit je dus met elektrische toeter, spiegel, kentekenplaat, verzekering en dat soort zaken...mhr-zip schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 17:32:
[...]Over 10/15 jaar kom je voor een niet ondersteunde fiets ook bij de exclusievere modellen uit.
De versnellingskap418O2 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:59:
[...]
op hartslag rijden is wel een goede manier.
[...]
Met 1 losse hand moet wel kunnen ja. Heb je je hand op de hood (versnellingskap) of op het rechte deel?
Hoe eten jullie eigenlijk, als je niet met losse handen kunt fietsen? Banaan openen met 1 hand lijkt me nogal lastig.418O2 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 23:59:
[...]
op hartslag rijden is wel een goede manier.
[...]
Met 1 losse hand moet wel kunnen ja. Heb je je hand op de hood (versnellingskap) of op het rechte deel?
Ik stop gewoon even om te eten. Ik vind het wel lekker om even een mooi plekje te kiezen 
Ik eet alleen pas als ik langer dan 2 uur op de fiets zit, doordeweeks zijn meestal mijn rondjes net iets korter (55km) dus het komt ook niet vaak voor dat het nodig is.
Ik eet alleen pas als ik langer dan 2 uur op de fiets zit, doordeweeks zijn meestal mijn rondjes net iets korter (55km) dus het komt ook niet vaak voor dat het nodig is.
[ Voor 7% gewijzigd door Hoiz op 23-07-2021 07:46 ]
Tanden gebruiken als derde handKW25 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 07:35:
[...]
Hoe eten jullie eigenlijk, als je niet met losse handen kunt fietsen? Banaan openen met 1 hand lijkt me nogal lastig.
Ik kan ook nog steeds niet zonder handen fietsen op de racer/MTB, maar denk inderdaad dat het meer met durven te maken heeft dan daadwerkelijk het niet kunnen
Speed pedelecs en elektrische fietsen in het algemeen zie ik ook niet echt als fietsen maar als lichtgewicht (nou ja, 25 à 30 kg..) brommers met, toegegeven, een veel aangenamer geluidsniveau.cordonbleu schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 00:02:
[...]
Ik denk juist dat gewone racefietsen nog wel een tijdje hoofdmoot blijven gezien de Nederlandse wetgeving omtrent speed-pedelecs. Niemand zit erop te wachten dat z'n racefiets maar tot 25 km/u ondersteunt. Wil je harder dan 25, dan zit je dus met elektrische toeter, spiegel, kentekenplaat, verzekering en dat soort zaken...
[ Voor 4% gewijzigd door Bacchus op 23-07-2021 08:44 ]
Als je in het kontje knijpt dan gaat het vaak wel open. Dan trek je hem verder open met je tandenKW25 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 07:35:
[...]
Hoe eten jullie eigenlijk, als je niet met losse handen kunt fietsen? Banaan openen met 1 hand lijkt me nogal lastig.
Gewoon tanden inderdaad, na +/- 11k km rijd ik ook niet met losse handen ofzo. Ben niet zo'n acrobaat daarin, totaal niet nodig imo. Het zal vast allemaal goed gaan maar vastgeklikt in je fiets + hoge snelheid is vragen om problemen die ik niet wil.KW25 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 07:35:
[...]
Ik vind het eigenlijk wel lekker om af en toe rechtop en handjes los op de fiets te zitten, even verandering van positie. Heb er verder nooit over nagedacht dat het moeilijker is dan met een gewone fiets.
Eerste ritjes idd wel stijve schouders en armen door her knijpen.
Eerste ritjes idd wel stijve schouders en armen door her knijpen.
Ik heb Roeckl icon handschoenen, die hebben vrij dikke padding, dat scheelt bij mij onwijs in het knijpen
Hoge snelheid en vastgeklikt maakt het juist nog makkelijker dan op een gewone fiets. Denk dat het vooral iets mentaals is. Maar het is zeker niet noodzakelijk natuurlijk en iedereen moet doen waar hij zich prettig bij voelt.rolandos582 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 08:53:
[...]
Gewoon tanden inderdaad, na +/- 11k km rijd ik ook niet met losse handen ofzo. Ben niet zo'n acrobaat daarin, totaal niet nodig imo. Het zal vast allemaal goed gaan maar vastgeklikt in je fiets + hoge snelheid is vragen om problemen die ik niet wil.
[ Voor 3% gewijzigd door Owios op 23-07-2021 09:31 ]
Zolang je je bovenlichaam maar recht houd val je echt niet zo maar om. Met 25+ wil de fiets vanzelf al rechtop blijven. Dus zolang je geen gekke dingen doet val je niet zo maar om.
Pakken van bidons is ook gewoon iets wat je moet/kunt oefenen. In het begin moet je steeds kijken maar na een tijdje gaat het op gevoel. Zelfde geldt voor in en uit klikken. Al heb ik nog steeds wel eens dat je pedaal bij het wegrijden van een stoplicht gewoon niet mee wil werken en je een keer misklikt of dat het pedaal op de kop zit.
Pakken van bidons is ook gewoon iets wat je moet/kunt oefenen. In het begin moet je steeds kijken maar na een tijdje gaat het op gevoel. Zelfde geldt voor in en uit klikken. Al heb ik nog steeds wel eens dat je pedaal bij het wegrijden van een stoplicht gewoon niet mee wil werken en je een keer misklikt of dat het pedaal op de kop zit.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Hey @Oxigeon
Ik zou misschien eens beginnen met googlen, staan genoeg leuke en interessante artikelen op internet over beginnen met wielrennen, tips over cadans, hartslag etc.
Adviezen die hier gegeven worden is vaak eigen ervaring van renners, ik vind het bijvoorbeeld prettig om mijn cadans boven de 90 te houden, maar zijn ook genoeg die een lager cadans prettiger vinden.
Daarnaast heeft een bepaald cadans ook weer effect op je knieen, een zwaar verzet is veel meer belastende dan een lichter verzet.
Kortom, ga je eens goed verdiepen in artikelen over beginnen met wielrennen.
Ik zou misschien eens beginnen met googlen, staan genoeg leuke en interessante artikelen op internet over beginnen met wielrennen, tips over cadans, hartslag etc.
Adviezen die hier gegeven worden is vaak eigen ervaring van renners, ik vind het bijvoorbeeld prettig om mijn cadans boven de 90 te houden, maar zijn ook genoeg die een lager cadans prettiger vinden.
Daarnaast heeft een bepaald cadans ook weer effect op je knieen, een zwaar verzet is veel meer belastende dan een lichter verzet.
Kortom, ga je eens goed verdiepen in artikelen over beginnen met wielrennen.
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic