Wallonië, maandag, hoog water. De ideale combinatie om dergelijke zaken vooral niet te bemensen. Bakker is in België meestal gesloten op maandag, daarvoor wel op zondag geopend.DDX schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:26:
[...]
Tankstation, supermarkt, bakkertje volgende keer ?
Tankstation heeft vaak wel mijn voorkeur tijdens lange ritten.
Snel prima eten te krijgen.
Wellicht volgende keer Chinese budget velgen kopenrolandos582 schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:41:
[...]
Dat is gewoon normaal hoor... Dat had ik ook, even rond schudden en rondhouden en dan doet de sealant zijn werk.....
ff serieus; Ik denk dat het enorm veel scheelt wat voor banden je hebt. 1 rottig vouwtje in de rand en het kan al mis zijn. En ik denk dat het tapen van de velg bij mij ook meer geluk dan wijsheid was, meegeleverde tape was hard en stug. Terwijl de tubeless ready tape op mijn Syncros (scott) velg veel soepeler is. Dus ook wat vergevingsgezinder. Met stuggere tape heb je volgens mij sneller een vouw geplakt. Dat had ik ook een paar keer dus ik moest steeds een stukje terughalen tot het strak zat.
Kan je niet met een bak water even inspecteren waar de lucht vandaan lekt? Dan kan je in elk geval even een nadere inspectie doen.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
@DDX Nieuw reisdoel?
:strip_exif()/f/image/jYfJxMF6s7T7uut5rkyMXz5o.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.google.com/ma...!3d51.6604721!4d5.4121168
Reed er zondag toevallig langs.
:strip_exif()/f/image/jYfJxMF6s7T7uut5rkyMXz5o.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.google.com/ma...!3d51.6604721!4d5.4121168
Reed er zondag toevallig langs.
---------------
Ik krijg mijn Schwalbe Pro One gewoon dicht en tubeless met mijn vloerpomp.Hoiz schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:28:
[...]
Daar is niets mis mee, dat had mijn band ook. Gewoon even in een emmer horizontaal een nachtje laten rusten. Daarna mag je pas klagen
Ik raad ook aan om Schwalbes en andere banden die wat moeilijker sealen, bij de pomp op te blazen.
Kan je zien of de band overal gelijk er op ligt? Soms wilt de hiel vd band niet op de buitenste rand ploppen.MartijnMartijn schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:39:
Nou het was allemaal ijdele hoop. FM 2 heeft opnieuw lint om de velg gedaan en een nieuw ventiel erin gezet, maar dat heeft niet geholpen. Zojuist pompte ik mijn band op naar 7 bar en de sis langs de randen is weer goed hoorbaar. Schiet mij maar lek..
pv:]4960Wp op ZW 44°. WP: Panasonic WH-MDC05H3E5
En een band kan ook gewoon beschadigd of niet goed zijn. Zeker bij de rand komt de passing wel precies
Ik heb geen canyon endurance.Microkid schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:28:
Ik merkte gisteren dat er speling zit in het balhoofd van mijn Canyon Endurace CF 2017. Vandaag het stuur er maar eens uitgehaald om te kijken wat er loos is. Ik zie dat de fiets 2 lagers heeft, echter kreeg ik ze er met de hand niet uit. Weet iemand of dit ingeperste lagers zijn, of gewoon geintegreerde lagers die er losjes ingedrukt zijn maar nu wat vast zitten?
Foto is van de onderste lager (van onderaf genomen)
[Afbeelding]
Wel een canyon aeroad. De lagers kan ik gewoon met de hand eruit halen. Toevallig heb ik gisteren onderhoud gedaan op mijn headset. Ik vermoed dat die van jou gewoon wat vast zitten. Eventueel kan je ze eruit tikken.
Lager ziet er op het 1e gezicht nog goed uit. Lagers zou je er in principe gewoon uit moeten kunnen pakken maar meestal gaan ze door gebruik toch goed vastzitten (en moet je hem er dus voorzichtig uit tikken). Wellicht helpt dit filmpje, is zelfde headset type als de jouwe gok ik.Microkid schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:28:
Ik merkte gisteren dat er speling zit in het balhoofd van mijn Canyon Endurace CF 2017. Vandaag het stuur er maar eens uitgehaald om te kijken wat er loos is. Ik zie dat de fiets 2 lagers heeft, echter kreeg ik ze er met de hand niet uit. Weet iemand of dit ingeperste lagers zijn, of gewoon geintegreerde lagers die er losjes ingedrukt zijn maar nu wat vast zitten?
[Afbeelding]
YouTube: Replacing headset bearings on a Canyon Endurace
Voor wie deze zomer nog een Futurumshop kortingsbon zoekt, en de Strava challenge nog niet heeft kunnen afwerken:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Top! Er uit halen zal dus wel lukken. Dan ga ik bij Canyon nieuwe lagers bestellen, want er zit echt speling in na 25.000km. Maak me alleen wat zorgen om het installeren van de nieuwe. Want een lager pers heb ik niet. Ik lees ook wel dat mensen een nieuw lager even een nachtje in de vriezer leggen zodat hij wat krimpt?Dix0r schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 07:52:
[...]
Lager ziet er op het 1e gezicht nog goed uit. Lagers zou je er in principe gewoon uit moeten kunnen pakken maar meestal gaan ze door gebruik toch goed vastzitten (en moet je hem er dus voorzichtig uit tikken). Wellicht helpt dit filmpje, is zelfde headset type als de jouwe gok ik.
YouTube: Replacing headset bearings on a Canyon Endurace
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Hey! Ik ben van plan een andere cassette te bestellen voor mijn fiets, rijd nu op 12-25 en wil naar een 11-28 cassette gaan aangezien ik toch redelijk veel in het heuvelland fiets.
Nu loop ik er tegenaan dat Shimano 105 R7000 op veel plaatsen uitverkocht is. Ik kom echter wel Ultegra R8000 cassettes tegen. Zijn deze 'gewoon' uitwisselbaar en het enige verschil is dus kwaliteit / gewicht van het materiaal?
Nu loop ik er tegenaan dat Shimano 105 R7000 op veel plaatsen uitverkocht is. Ik kom echter wel Ultegra R8000 cassettes tegen. Zijn deze 'gewoon' uitwisselbaar en het enige verschil is dus kwaliteit / gewicht van het materiaal?
PS4 PSN: Dazzler2120
No problem. Ik gebruik ook een Ultegra cassette op mijn 105.Dazzler2120 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:50:
Hey! Ik ben van plan een andere cassette te bestellen voor mijn fiets, rijd nu op 12-25 en wil naar een 11-28 cassette gaan aangezien ik toch redelijk veel in het heuvelland fiets.
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Die lagers horen er zo in te vallen, daar is geen pers voor nodig. Cup in het frame schoonmaken, wat vet op smeren en lager erin leggen.Microkid schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:21:
[...]
Top! Er uit halen zal dus wel lukken. Dan ga ik bij Canyon nieuwe lagers bestellen, want er zit echt speling in na 25.000km. Maak me alleen wat zorgen om het installeren van de nieuwe. Want een lager pers heb ik niet. Ik lees ook wel dat mensen een nieuw lager even een nachtje in de vriezer leggen zodat hij wat krimpt?
Edit: nevermind, ik kijk net het hierboven gelinkte filmpje en zie dat daar wel een pers gebruikt wordt. Dat is bij mijn fietsen (nog) niet nodig geweest.
Wat ik voor bottom brackets heb gedaan is wel de juiste press inserts gekocht om tegen de lagers te leggen, maar als press een stuk draadstaal met wat moeren en ringen. Dat werkt prima.
[ Voor 23% gewijzigd door -bolio- op 20-07-2021 08:58 ]
Meestal vallen de lagers er vanzelf in. Zo niet, dan kan je proberen of ze erin gaan zodra jij jouw balhoofd aandraait. Meestal werkt dat als een pers. Tenzij ze echt geperst moeten worden, maar gezien de foto is dat vrij zeker niet nodig.Microkid schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:21:
[...]
Top! Er uit halen zal dus wel lukken. Dan ga ik bij Canyon nieuwe lagers bestellen, want er zit echt speling in na 25.000km. Maak me alleen wat zorgen om het installeren van de nieuwe. Want een lager pers heb ik niet. Ik lees ook wel dat mensen een nieuw lager even een nachtje in de vriezer leggen zodat hij wat krimpt?
12go biking heeft best een goed artikel over balhoofd lagers versus type balhoofd/cups.
Aan het type lager/cup kun je zien of je een pers nodig hebt ja/nee.
Aan het type lager/cup kun je zien of je een pers nodig hebt ja/nee.
[ Voor 6% gewijzigd door Dix0r op 20-07-2021 09:27 ]
Ik weet niet of dit zo'n strak plan is. Kans is aanwezig, lijkt mij, dat je er niet recht in krijgt dan. Dat is een NoGo bij lagers.alwetend schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:55:
[...]
Meestal vallen de lagers er vanzelf in. Zo niet, dan kan je proberen of ze erin gaan zodra jij jouw balhoofd aandraait. Meestal werkt dat als een pers. Tenzij ze echt geperst moeten worden, maar gezien de foto is dat vrij zeker niet nodig.
Ik denk niet dat de headset expander met dan inbus boutje aan de bovenkant eigenlijk hier voor bedoeld zijn.
Mijn balhoofd wordt niet aangedraaid. De buis van de voorvork gaat door de 2 lagers en dan komt er aan de bovenkant een ring overheen. Meer niet.alwetend schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:55:
[...]
Meestal vallen de lagers er vanzelf in. Zo niet, dan kan je proberen of ze erin gaan zodra jij jouw balhoofd aandraait. Meestal werkt dat als een pers. Tenzij ze echt geperst moeten worden, maar gezien de foto is dat vrij zeker niet nodig.
Mijn fiets moest naar Canyon. Met versturen is er een klein beetje lakschade ontstaan. Aangezien ik degene ben die de fiets heb ingepakt kan ik niemand anders de schuld geven. Doorloop tijd is alleen nog redelijk hoog en de noodzaak is er ook niet meteen.
Nu zie ik dit als een mogelijkheid om de stealth zwart Endurace net wat spannender te maken en hem gedeeltelijk een andere kleur te gaan geven. Ik heb in het verleden al eens Unlimited Colors voorbij zien komen. Iemand nog andere tips?
Nu zie ik dit als een mogelijkheid om de stealth zwart Endurace net wat spannender te maken en hem gedeeltelijk een andere kleur te gaan geven. Ik heb in het verleden al eens Unlimited Colors voorbij zien komen. Iemand nog andere tips?
Tuurlijk wel. Met de topcap draai je het lager aan en met de stuurpen houd je hem op spanning. Of heb je geen stuur?Microkid schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:31:
[...]
Mijn balhoofd wordt niet aangedraaid. De buis van de voorvork gaat door de 2 lagers en dan komt er aan de bovenkant een ring overheen. Meer niet.
Nee, serieus, er zit geen topcap op. Alleen een plastic afdichtdop, en een plastic knelring. De voorvork knelt zich aan de onderkant vast in de onderste lager, het bovenste lager is alleen om de stang te centreren. Er wordt dus niets op spanning gezet. Andere constructie blijkbaar.DieAnder schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:51:
[...]
Tuurlijk wel. Met de topcap draai je het lager aan en met de stuurpen houd je hem op spanning. Of heb je geen stuur?
Dit is alles wat er op zit:
- 2 lagers
- spacers
- centreerring
- knelring
[ Voor 38% gewijzigd door Microkid op 20-07-2021 10:31 ]
Wordt wel op spanning gebracht, maar op een andere manier dan de reguliere. Bij dit Acros systeem zet je eerst de stuurpen vast en vervolgens draai je met een kleine torx de 2 Acros ringen van elkaar af waardoor deze klemmen tussen het balhoofd en de stuurpen. Dot werkt dus zonder wedge in de vorkbuis. Lichter systeem, maar niet probleem vrij vind ik. Er ontstaat sneller speling, dan met een wedge en topcap zou gebeuren. Ik heb dit systeem op mijn Ultimate vervangen voor een gewoon systeem met wedge en topcap, die kun je bij Canyon bestellen. Maar dat was ook omdat ik een lagere spacer wilde. Die laagste van Acros vond ik nog te hoog.Microkid schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:57:
[...]
Nee, serieus, er zit geen topcap op. Alleen een plastic afdichtdop, en een plastic knelring. De voorvork knelt zich aan de onderkant vast in de onderste lager, het bovenste lager is alleen om de stang te centreren. Er wordt dus niets op spanning gezet. Andere constructie blijkbaar.
Dit is alles wat er op zit:
- 2 lagers
- spacers
- centreerring
- knelring
[Afbeelding]
[ Voor 18% gewijzigd door cordonbleu op 20-07-2021 10:41 ]
Een balhoofdlager vervangen heb ik nog nooit een pers voor nodig gehad. Het zijn de cups die je er in moet persen, maar carbon frames zijn eigenlijk altijd 'integrated headsets' zonder losse cups.Microkid schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:21:
[...]
Mocht het lager een beetje vast zitten dan zou een lichte tik voldoende moeten zijn. Zorgen dat het lager op de juiste plaats gemonteerd wordt zou met het afstellen van het balhoofd wel goed moeten komen.
Edit: Beetje mosterd na de maaltijd lees ik nu
Verkeerd.
[ Voor 98% gewijzigd door cordonbleu op 20-07-2021 10:40 ]
Ik zie het inderdaad, hier is een duidelijkere foto van de ringen:
https://acros-components....-deckel-ai-70-fuer-canyon
klopt. maar het stelt qua spanning of klemkracht niets voor. Je schuift ze er zo naar boven afSalteh schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:41:
Ik zie het inderdaad, hier is een duidelijkere foto van de ringen:
Ik heb er ook een Ultegra opgegooid. (Had een 10spd voor mijn oude fiets nodig, bij van Eyck Sports hadden ze nog een 11-23 die ik zocht)Dazzler2120 schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:50:
Zo kan je ook Miche of SunRace erop zetten; dan heb je nog wat keuze uit verhoudingen tussen de kransjes. Of het even lekker schakelt durf ik niet te zeggen.
---------------
Echt een waardeloos systeem. Het laatste jaar alleen last van speling maar de eerste twee jaar, toen ik ook nog veel met vies weer reed, twee keer de lagers moeten vervangen door speling en vuil erin.cordonbleu schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:34:
Lichter systeem, maar niet probleem vrij vind ik. Er ontstaat sneller speling, dan met een wedge en topcap zou gebeuren. Ik heb dit systeem op mijn Ultimate vervangen voor een gewoon systeem met wedge en topcap, die kun je bij Canyon bestellen. Maar dat was ook omdat ik een lagere spacer wilde. Die laagste van Acros vond ik nog te hoog.
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Diezelfde bikefitter legt ook uit waarom hij geen voorstander is van power meters in een pedaal. Het stukje over Ultegra pedalen met lange as is iets eerder te zien in deze video.Ypuh schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:06:
Wat betreft Q-factor; de standaard pedalen zijn vaak ook wel erg smal. Dura Ace is nog weer 2mm smaller aan beide kanten dan 105/Ultegra. Die Engelse bikefitter @Grin waar je fan van bent geeft in zijn videos volgens mij ook aan dat hij 9/10x mensen met de extended SPD-SL pedalen de deur uitstuurt (ff geen zin om het filmpje er bij te zoeken). Ook renners als Sagan en Cavendish hebben Shimano altijd gepusht voor aangepaste pedalen met een hogere Q-factor.
Wat dat betreft is een hogere Q-factor dus niet per definitie een nadeel, maar voor veel Nederlanders vaak een voordeel. Van die 13mm extra kun je dus al stellen dat zo'n 4-6mm eigenlijk al wel wenselijk is, en die overige 6-7mm moet je dan uit de schoenplaatjes halen. Sowieso verschilt Qfactor al per merk crankset (SRAM, Shimano, Rotor, MTB/Road/1x) en heb je al vaker veranderd dan je denkt.
* Ypuh aldus iemand met gevoelige knieën die schoenplaatjes afstellen een drama vindt.
Volgens mij zegt hij dat niet. Hij zegt dat q-factor zeker van invloed is (los van pedal based pedalen) en als je tot een bepaalde categorie behoort (petite women onder andere) je beter geen pedal based powermeter kunt kopen omdat het dan waarschijnlijk tot problemen leidt.Rayne_ schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:37:
[...]
Diezelfde bikefitter legt ook uit waarom hij geen voorstander is van power meters in een pedaal.
Later in het stukje over Stance legt hij ook uit dat als je groot en breed bent, een bredere stance vaak ook beter past. In dat geval zou een pedal based powermeter met een groter q factor dus prima kunnen passen.
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Dan zou ik het lekker vervangen door het expander-topcap systeem. Ik rij nog met de originele lagers waar mijn frame mee geleverd werd. En dat was alweer 2012. Het kan dus wel goed werken. Maar ik ben dan wel ook een mooiweer fietser.Fisico schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:20:
[...]
Echt een waardeloos systeem. Het laatste jaar alleen last van speling maar de eerste twee jaar, toen ik ook nog veel met vies weer reed, twee keer de lagers moeten vervangen door speling en vuil erin.
Het probleem is opgelost, en het kostte ... 2 centMicrokid schreef op maandag 19 juli 2021 @ 19:28:
[Afbeelding]
De oorzaak was speling in de plastic compressie ring die op het bovenste lager zit en de boel strak moet houden. Aangezien deze van plastic is, zijn de toleranties wat minder en is het ding onderhevig aan slijtage.
In deze video wordt dat vanaf 3:45 perfect uitgelegd: YouTube: Canyon headsets suck!
Ik heb nu 1 rondje zwart isolatietape om de ring gedaan en hem met wat zachte tikken weer geinstalleerd. Stuur zit weer prima strak, nergens speling meer te ontdekken
[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 20-07-2021 16:18 ]
De AC3344 en AC3544 zijn de passende lagersMicrokid schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 08:21:
[...]
Deze kan je bestellen op AliExpress.
Zie ook volgende website
https://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=94473
Wanneer je kijkt op de website van acros dan zie je dat de aeroad en de endurance dezelfde lagers gebruiken.
Klopt. Ik bedoelde te zeggen dat zoiets kan werken bij kogellagers die er dus los in liggen. Maar door vuil of slijtage niet soepel er meer in gaan. Uiteraard is het schoonmaken stap 1ElGreco schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 09:25:
[...]
Ik weet niet of dit zo'n strak plan is. Kans is aanwezig, lijkt mij, dat je er niet recht in krijgt dan. Dat is een NoGo bij lagers.
Ik denk niet dat de headset expander met dan inbus boutje aan de bovenkant eigenlijk hier voor bedoeld zijn.
Lagers die je moet persen zou ik niet zo erin doen. Dit omdat de kracht niet hoog genoeg is en de lagers een soort van los kunnen blijven liggen. Of ze worden er scheef ingetrokken.
Goedenavond,
Ik heb een vraag waar jullie me wellicht mee op weg kunnen helpen.
Heb enkele maanden geleden een mooie gravelbike gekocht en wil deze nu voorzien van een PM.
Liefst een spider, levensduur, minder kans op schade etc. Maar mijn huidige LBS is daar niet echt in thuis, en momenteel bezig met de verkoop van zijn zaak.
Nu weet ik dat quarq mooie betaalbare spiders maakt maar ik kan daar niet echt een compatibel model voor mijn GRX groepen vinden. Ik lees daar wel dat er wellicht een ander BB in moet maar met hun keuzehulp kom ik niet verder.
Waar kan ik meer info vinden of wie weet een goede LBS in Noord-Limburg die dit zou kunnen? Of mij op weg helpen in ieder geval.
Heb enkele maanden geleden een mooie gravelbike gekocht en wil deze nu voorzien van een PM.
Liefst een spider, levensduur, minder kans op schade etc. Maar mijn huidige LBS is daar niet echt in thuis, en momenteel bezig met de verkoop van zijn zaak.
Nu weet ik dat quarq mooie betaalbare spiders maakt maar ik kan daar niet echt een compatibel model voor mijn GRX groepen vinden. Ik lees daar wel dat er wellicht een ander BB in moet maar met hun keuzehulp kom ik niet verder.
Waar kan ik meer info vinden of wie weet een goede LBS in Noord-Limburg die dit zou kunnen? Of mij op weg helpen in ieder geval.
https://www.power2max.com/en/ is prima spul, lijkt me dat dat ook wel op je gravelbike te passen is.Eoghlear schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 22:35:
Goedenavond,
Mochten mensen nog inspiratie zoeken voor een leuke tocht: je kan ook de Tour de France van 1903 fietsen. Zes etappes van in totaal 2422 kilometer
https://www.lc.nl/friesla...-in-de-tijd-26950381.html
https://www.lc.nl/friesla...-in-de-tijd-26950381.html
Ik, maar dan net aan de andere kant van het onderbeen(knie kant dus). Met fietsen niet zozeer last van. Als ik 3 stappen hardloop (kan ik dus niet) krijg ik op de plek waar de schroef aan voorzijde tegen het periost aanligt zeurende pijnklachten . (plaat op achterzijde en schroeven vanaf achterkant/kuit naar voorzijde). Er lopen overal in het been wel pezen/spieren. Dus als die net over een stuk metaal heen en weer schuren kan ik me voorstellen dat je daar klachten van hebt. Maar meestal is het een en ander na 1 jaar te verwijderen. Het is risico op complicatie /zenuwschade van verwijderen materiaal afwegen tegen de eventuele voordelen. Vooralsnog in mijn specifieke geval kies ik ervoor om het nog even te laten zitten.FilipK schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:46:
Iemand ervaring met fietsen met schroeven in de enkel/onderbeen?
Kreeg te horen omdat er niet zoveel weke delen in dit gebied zitten dat je er al snel bij sporten last bij krijgt. Vraag mij af of dat ook zo voor fietsen is.
[Afbeelding]
Op de foto boven, mijn gebroken onderbeen.
Weet iemand toevallig hier welke maat lagers er in het balhoofd van een 2017 TCR advanced moeten? Is een overdrive type. Ik krijg voornamelijk Engelse sites er voor, maar bestel liever in NL of DE.
De wijzen komen uit het Oosten!
Een lokale Giant-dealer al gebeld? Die kunnen je dit wel vertellen lijkt me.NoepZor schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 08:07:
Weet iemand toevallig hier welke maat lagers er in het balhoofd van een 2017 TCR advanced moeten? Is een overdrive type. Ik krijg voornamelijk Engelse sites er voor, maar bestel liever in NL of DE.
Deze verkoper op Evay heeft het over MR136 en MR137.
https://www.ebay.com/itm/...INGS-/143548769368?_ul=IL
IANT TCR ADVANCED HEADSET BEARINGS
UPPER: MR136 - 32.8 x 41.8 x 6 - 45/45
LOWER: MR137 - 37 x 46.9 x 7 - 45/45
Een andere optie is ze eruit halen en meten met de hulp van Mantel.
https://www.mantel.com/bl.../balhoofdlagers-meten.pdf
[ Voor 5% gewijzigd door Stufferdt op 21-07-2021 09:47 ]
😀😀😀
Vast heel goed bedoeld van Mantel maar .... Getverdemme!Stufferdt schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 09:46:
Een andere optie is ze eruit halen en meten met de hulp van Mantel.
https://www.mantel.com/bl.../balhoofdlagers-meten.pdf
Noem me een pedante zak, maar in mijn ogen is het opmeten van balhoofdlagers te hoog gegrepen voor mensen die geen schuifmaat tot hun beschikking hebben.
Dit kan ik beamen, voor de MTB heb ik recent ook de balhoofdlagers vervangen (Was een zero stack model) en met het blaadje kwam ik er niet echt uit. Daarna schuifmaat gehaald en opgemeten. Mijn vraag was ook meer op voorhand, zodat ik niet alles los hoef te halen om de maat te nemen, mocht iemand de kennis reeds hebben. Anders haal ik vanavond even de boel los. Ook kettingblad even nieuw bestellen zodat de drivetrain een keer een servicebeurt kan krijgen.DieAnder schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:15:
[...]
Vast heel goed bedoeld van Mantel maar .... Getverdemme!![]()
Noem me een pedante zak, maar in mijn ogen is het opmeten van balhoofdlagers te hoog gegrepen voor mensen die geen schuifmaat tot hun beschikking hebben.
Om de hoe veel tijd moet je kabels vervangen van schakelmechanisme en rem? En is alleen het vervangen van de binnenkabel voldoende?
DieAnder schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:15:
[...]
Ik vind het alleen wel onhandig dat fietsmerken niet gewoon structureel erbij zetten welke lagers een fiets bevat.
Maar uhm, zelf meten vervalt dus als advies. Ik zou dus een giant dealer in de buurt bellen en anders kijken welke er nu in zitten
😀😀😀
Ik heb het idee van een nieuwe fiets voorlopig uit m'n hoofd gezet. Dat doe ik eind volgend jaar of in 2023 wel. De huidige ga ik upgraden met:
- nieuw setje (klim)wielen
- powermeter
Ik denk er aan om weer bij Farsports een setje wielen te bestellen. De huidige bevallen ook nog prima op zich Farsports Feder 25mm hoge velgen, tubeless, met DT Swiss 240 EXP naven.
De powermeter ben ik nog niet over uit. Het liefst in de crank/spider. Wat voor ervaringen hebben jullie?
- powermeter
Ik denk er aan om weer bij Farsports een setje wielen te bestellen. De huidige bevallen ook nog prima op zich Farsports Feder 25mm hoge velgen, tubeless, met DT Swiss 240 EXP naven.
De powermeter ben ik nog niet over uit. Het liefst in de crank/spider. Wat voor ervaringen hebben jullie?
If it aint fixed, it's broken.
Wellicht een overbodige vraag. Zit er een houdbaarheid aan binnenbanden? Afgelopen zondag op weg naar huis een harde knal. De binnenband van mijn voorwiel was gesprongen. er zat echt een gat in. Gelukkig verder niks gebeurd. Dus, nieuwe binnenband erin. Opgepompt en al tijdens het oppompen (zat rond de 6 bar) klapte deze ook. Ook een gat erin. Uiteindelijk met de fiets de bus in.
Thuis nog 2 binnenbanden geprobeerd. Exact hetzelfde. Bij het oppompen klapte ze. In de velg was niks te zien. Geen scherpe randjes, voorwerpen o.id. Uiteindelijk nog een binnenband van een reservewiel gehaal. Dit wil stond al meer dan een jaar stil. Deze band gewoon op kunnen pompen en daar ben ik nu alweer een paar dagen op een het fietsen. De geklapte binnenbanden waren van Continental en zijn ergens in 2019 gekocht. doordat ik zelden lek heb gereden heb ik ze niet hoeven te gebruiken. Ik heb uit voorzorg alle oude binnenbanden weg gedaan en nieuwe gekocht.
Ook mijn buitenbanden vervangen omdat die langs de rand van de velg wat scheurtjes begonnen te vertonen. Heeft iemand dit al eens gehad? Wat is de bewaartijd van een binnenband?
Thuis nog 2 binnenbanden geprobeerd. Exact hetzelfde. Bij het oppompen klapte ze. In de velg was niks te zien. Geen scherpe randjes, voorwerpen o.id. Uiteindelijk nog een binnenband van een reservewiel gehaal. Dit wil stond al meer dan een jaar stil. Deze band gewoon op kunnen pompen en daar ben ik nu alweer een paar dagen op een het fietsen. De geklapte binnenbanden waren van Continental en zijn ergens in 2019 gekocht. doordat ik zelden lek heb gereden heb ik ze niet hoeven te gebruiken. Ik heb uit voorzorg alle oude binnenbanden weg gedaan en nieuwe gekocht.
Ook mijn buitenbanden vervangen omdat die langs de rand van de velg wat scheurtjes begonnen te vertonen. Heeft iemand dit al eens gehad? Wat is de bewaartijd van een binnenband?
Eens, nu is het een puzzel. Ook omdat er zoveel maatvoeringen zijn, inches en mm door elkaar heen. Mijn gevoel zegt dat deze headset wel zou passen, maar ik denk dat ik vanavond maar de boel loshaal en opmeet voor de zekerheid. Ik weet niet of een dealer zo happig is om het door te geven als ze zelf het onderdeel of de reparatie niet kunnen verkopen (?).Stufferdt schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:21:
[...]
Ik vind het alleen wel onhandig dat fietsmerken niet gewoon structureel erbij zetten welke lagers een fiets bevat.
En toch vermoed ik dat er iets in / aan de band of velg zat. Spaakgat, splinter, kiezeltje, doorn, ... , weetikveel wat ik al heb gezien. Ik zou de lekke banden naast elkaar gelegd hebben om te kijken of het gat steeds op dezelfde plek zit, dan weet je zeker dat het lokatiegebonden is.Sparkiee schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:25:
Wellicht een overbodige vraag. Zit er een houdbaarheid aan binnenbanden? Afgelopen zondag op weg naar huis een harde knal. De binnenband van mijn voorwiel was gesprongen. er zat echt een gat in. Gelukkig verder niks gebeurd. Dus, nieuwe binnenband erin. Opgepompt en al tijdens het oppompen (zat rond de 6 bar) klapte deze ook. Ook een gat erin. Uiteindelijk met de fiets de bus in.
Thuis nog 2 binnenbanden geprobeerd. Exact hetzelfde. Bij het oppompen klapte ze. In de velg was niks te zien. Geen scherpe randjes, voorwerpen o.id. Uiteindelijk nog een binnenband van een reservewiel gehaal. Dit wil stond al meer dan een jaar stil.
Het kàn natuurlijk dat je exemplaren uit een slechte batch had, maar bij Conti zou ik dat eigenlijk niet verwachten.
In decennia? Met 1 of 2 heb ik geen moeite. Buitenbandjes worden veel eerder hard en bros.Wat is de bewaartijd van een binnenband?
Uiteraard heb ik ook gekeken of er iets in de velg zat. Alle geknapte banden hadden het gat op een andere plek zitten. Dus geen overeenkomst. De laatste binnenband van het reservewiel is niet geknapt. Terwijl die nu dus wle op dezelfde velg zit. Vroeg me met name af of het mogelijk is dat binnenbanden (te) poreus worden als ze langere tijd liggen en daardoor sneller knappen. En dan heb ik het over een periode van 2 jaar dat ze in de kast liggen.DieAnder schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:37:
[...]
En toch vermoed ik dat er iets in / aan de band of velg zat. Spaakgat, splinter, kiezeltje, doorn, ... , weetikveel wat ik al heb gezien. Ik zou de lekke banden naast elkaar gelegd hebben om te kijken of het gat steeds op dezelfde plek zit, dan weet je zeker dat het lokatiegebonden is.
Het kàn natuurlijk dat je exemplaren uit een slechte batch had, maar bij Conti zou ik dat eigenlijk niet verwachten.
[...]
In decennia? Met 1 of 2 heb ik geen moeite. Buitenbandjes worden veel eerder hard en bros.
Ik had op mijn oude fiets een (SRAM) Quarq DUB geplaatst en daar was ik wel erg tevreden over. Nadeel is dat je zowel spider, BB en crankstel moet vervangen maar dan heb je wel wat.Tjebakka schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:25:
Ik heb het idee van een nieuwe fiets voorlopig uit m'n hoofd gezet. Dat doe ik eind volgend jaar of in 2023 wel. De huidige ga ik upgraden met:
- powermeter
Grootste probleem wat je nu gaat krijgen is de beschikbaarheid van de crankset.
Ik heb al eens een (buiten)band met productiefouten ontvangen. (Was toen besteld bij athleteshop, vlak voordat die failliet ging) Direct met conti geschakeld, ik kreeg keurig nieuwe buba, en als goedmaker 2 extra biba'sDieAnder schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:37:
[...]
maar bij Conti zou ik dat eigenlijk niet verwachten.
[...]
Was overduidelijk, er zat een stukje scherp metaal in de buba ingegoten. Foutje Conti!
[ Voor 10% gewijzigd door Mistraller op 21-07-2021 10:48 ]
---------------
Verwijderd
Geen fatsoenlijke schuifmaat* Ik weet niet welke passingen er gebruikt worden, maar kan me voorstellen dat je dat ook niet moet willen opmeten met een schuifmaatje van de AC-tion.DieAnder schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:15:
[...]
Het is geen eigenschap waar ik persoonlijk van uit ga maar de mogelijkheid is er natuurlijk. Er zijn tal van externe factoren die een negatieve invloed kunnen hebben op de levensduur van zo'n rubbertje: zonlicht, extreme temperatuur, oplosmiddelen, oliën, ... , verzin het maar. Ik heb geen idee waar de bandjes allemaal aan blootgesteld zijn geweest voordat jij ze in bezit kreeg of om je velg legde.Sparkiee schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:43:
[...]
Vroeg me met name af of het mogelijk is dat binnenbanden (te) poreus worden als ze langere tijd liggen en daardoor sneller knappen. En dan heb ik het over een periode van 2 jaar dat ze in de kast liggen.
Nou ik er over nadenk, mijn go-to biba's zijn Schwalbe.Mistraller schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:46:
Ik heb al eens een (buiten)band met productiefouten ontvangen.
Je bent niet aan het meten om een vervangingsonderdeel voor de hubble te laten maken, maar om een match te vinden uit een aantal standaardmaten... die schuifmaat uit de eurobak voldoet prima.Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:58:
[...]
Geen fatsoenlijke schuifmaat* Ik weet niet welke passingen er gebruikt worden, maar kan me voorstellen dat je dat ook niet moet willen opmeten met een schuifmaatje van de AC-tion.
Ik gebruik al een tijd een digitale schuifmaat van Ali. Als incidentele sleutelaar ben je voor €5 klaar. De bekken zijn van plastic, voor intensief of professioneel gebruik zijn ze ongeschikt.Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:58:
[...]
Geen fatsoenlijke schuifmaat* Ik weet niet welke passingen er gebruikt worden, maar kan me voorstellen dat je dat ook niet moet willen opmeten met een schuifmaatje van de AC-tion.
Verder kan ik er weinig op aanmerken. De nauwkeurigheid is ruim voldoende om als amateur bij het sleutelen aan de fiets te gebruiken!
Je wilt toch wel op 0,1 mm nauwkeurig kunnen meten in de fietswerkplaats. Ik denk aan het scala aan zadelpendiktes (alle maten oplopend per 0,2 mm en ook nog onrond) en b.v. kogellagers.MyrddinLXXIIX schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:06:
[...]
Je bent niet aan het meten om een vervangingsonderdeel voor de hubble te laten maken, maar om een match te vinden uit een aantal standaardmaten... die schuifmaat uit de eurobak voldoet prima.
Het 'aantal standaardmaten' voor balhoofden is momenteel nog beperkt, maar voor hetzelfde geld komen er nog wat tussenmaten bij.
Verwijderd
@MyrddinLXXIIX @chielmi
Wat @DieAnder zegt.
Een goede schuifmaat kost de wereld niet hoor: Analoge van Mitutoyo.
30 euro en je kunt er jaren mee vooruit mits je er fatsoenlijk mee om gaat.
Edit:
Praktisch gezien wil je voor rondingen het liefst zoiets.
Wat @DieAnder zegt.
Een goede schuifmaat kost de wereld niet hoor: Analoge van Mitutoyo.
30 euro en je kunt er jaren mee vooruit mits je er fatsoenlijk mee om gaat.
Edit:
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2021 11:58 ]
Als geld een issue is zou ik de EXP variant achterwege laten. Niet per se beter/slechter dan de vorige generatie; wel veel duurder. Sowieso zou ik de DT 240 achterwege laten en voor de DT 350 kiezen. Ze zijn identiek; enkel de gebruikte materialen zijn iets anders maar dat verschil zie/voel je niet.Tjebakka schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:25:
- powermeter
@Sparkiee Ook wel eens een slechte batch Schwalbe biba's gehad. Klapten ook alle 3-4 direct. Uiteindelijk niet achteraan gegaan, maar je zou waarschijnlijk wel nieuwe krijgen als je er om vraagt.
[ Voor 10% gewijzigd door Ypuh op 21-07-2021 12:05 ]
@Sparkiee Heb je velglint of velgtape gebruikt ? Als je de kapotte band weer op je velg legt, kun je dan zien op welke plek het gaatje ontstaat ?
Geld is op zich geen issue. Ik zou ook voor de 180 EXP kunnen gaan, maar niet voor de 350 (die optie is er niet).Ypuh schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:03:
[...]
Als geld een issue is zou ik de EXP variant achterwege laten. Niet per se beter/slechter dan de vorige generatie; wel veel duurder. Sowieso zou ik de DT 240 achterwege laten en voor de DT 350 kiezen. Ze zijn identiek; enkel de gebruikte materialen zijn iets anders maar dat verschil zie/voel je niet.
@Sparkiee Ook wel eens een slechte batch Schwalbe biba's gehad. Klapten ook alle 3-4 direct. Uiteindelijk niet achteraan gegaan, maar je zou waarschijnlijk wel nieuwe krijgen als je er om vraagt.
Cranck arm powermeters zijn okay maar vreten wel batterijtjes. En ze moeten vaak gecalibreerd worden.Tjebakka schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:25:
Volledige cranck powermeters zijn erg goed maar duur. Ik vind ze persoonlijk niet zo mooi.
Heb na Favrero Assioma's dual powermeters en dat zijn by far de beste die ik heb. Ze heb een
Accu's met magnetische laad kabels, super handig. Maar de accu lading gaat echt super lang mee. Dus je zult ze zelden moeten opladen.
Daarnaast kun je ze super handig overzetten op een andere/nieuwe fiets.
Als je een cranck arm powermeter koopt zou ik Stages links laten liggen. Heb er daar diverse van gehad en allemaal gezeur mee. Ga dan voor de 4iiii.
4iiii ook veel gezeur, maar dat is ook wel een beetje inherent aan het design (achteraf lijmen op bestaande cranksets). Het is ook de meest budget optie.Noxa schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:59:
Als je een cranck arm powermeter koopt zou ik Stages links laten liggen. Heb er daar diverse van gehad en allemaal gezeur mee. Ga dan voor de 4iiii.
Pedaalsystemen zijn anno 2021 wel goed maar hebben in het verleden ook veel elektronische problemen gekend. De PowerTap en Garmin pedalen zijn daar nog steeds niet geheel vrij van (o.a. indringen van vocht).
Crankspider lijkt me samen met de PowerTap hub veruit de meest robuuste/minst zichtbare optie. Er is simpelweg meer ruimte voor degelijke elektronica en het zit niet op een kwetsbare plek. Je mist wel de dualsensor L/R meting, maar dat is toch een weinig zinvolle metric.
[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 21-07-2021 13:06 ]
https://www.specialized.c...84161?color=292521-184161
koopje! blijf de sl7 wel een hele dikke fiets vinden (niet perse deze kleurstelling...daar moet ik nog even aan wennen ofzo)
koopje! blijf de sl7 wel een hele dikke fiets vinden (niet perse deze kleurstelling...daar moet ik nog even aan wennen ofzo)
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Alle banden die kapot zijn gegaan hebben het gat op een andere plek zitten. De velg is grondig gecontroleerd en er is niks mis mee. Ik denk dat het een gevalletje bad luck is. Wellicht slechte / oudere binnenbanden. En het kan natuurlijk ook zijn dat de beschadigde buitenbanden (die nu dus ook vervangen zijn) ook een rol hebben gespeeld hierin.EdwinW schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:09:
@Sparkiee Heb je velglint of velgtape gebruikt ? Als je de kapotte band weer op je velg legt, kun je dan zien op welke plek het gaatje ontstaat ?
Hele mooie fiets idd, die wielen met paars weet ik niet echt.Nutterd schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:13:
Staan sowieso wel een paar mooiere kleuren voor 2022 op de planning.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Houd er sowieso rekening mee dat crankarm powermeters op een hoop gravel bikes niet gaan passen. De GRX Stages paste bijvoorbeeld niet op mijn Trek Checkpoint ALR 5. Ik had gewoon niet genoeg speling. En ik hoor er echt meer mensen over die soortgelijke problemen hebben.
Ik heb alleen prefab 4iiii powermeters gehad en die waren dik in orde.Ypuh schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:05:
[...]
4iiii ook veel gezeur, maar dat is ook wel een beetje inherent aan het design (achteraf lijmen op bestaande cranksets). Het is ook de meest budget optie.
Pedaalsystemen zijn anno 2021 wel goed maar hebben in het verleden ook veel elektronische problemen gekend. De PowerTap en Garmin pedalen zijn daar nog steeds niet geheel vrij van (o.a. indringen van vocht).
Crankspider lijkt me samen met de PowerTap hub veruit de meest robuuste/minst zichtbare optie. Er is simpelweg meer ruimte voor degelijke elektronica en het zit niet op een kwetsbare plek. Je mist wel de dualsensor L/R meting, maar dat is toch een weinig zinvolle metric.
Zo na een tijdje bezig te zijn geweest met een BMC incl de nieuwe Ultegra DI2 groep (aangezien ze Sram force ETAP niet konden leveren) heb ik toch besloten om nog 1 of misschien zelfs 2 jaar op mijn Giant rond te fietsen. tussen mijn eerste keer kijken en het beslissen zat een kleine 2 weken tussen maar in die 2 weken was de prijs bijna €2000,- omhoog gegaan en van levering begin van het seizoen (maart-april 2022) naar "we durven het echt niet te zeggen"...de €2000,- maken de fiets (voor zover hij niet al te duur was voor een dikke amateur
) gewoon echt te prijzig en zonder duidelijke levertijd heb ik niet eens iets om naar uit te kijken
aan de ene kant vind ik het absoluut geen straf om op mijn Giant rond te fietsen, hij fietst heerlijk ondanks dat ik geen echt vergelijkingsmateriaal heb maar de spacers en korte stuurpen zullen mij wel blijven storen maar ach! Nu gewoon zorgen dat ik in de aankomende tijd sneller word en veel blijf fietsen dan heb ik over een jaar of 2 als de markt niet meer helemaal gek is een goed excuus om even lekker verder te kijken voor een mooie fiets.
Overigens blijft BMC van alle fietsen die ik bekeken heb in mijn ogen wel gewoon de vetste en past hij qua geometrie wel redelijk goed bij me dus deze blijft hoe dan ook voorlopig boven aan mijn lijstje staan
aan de ene kant vind ik het absoluut geen straf om op mijn Giant rond te fietsen, hij fietst heerlijk ondanks dat ik geen echt vergelijkingsmateriaal heb maar de spacers en korte stuurpen zullen mij wel blijven storen maar ach! Nu gewoon zorgen dat ik in de aankomende tijd sneller word en veel blijf fietsen dan heb ik over een jaar of 2 als de markt niet meer helemaal gek is een goed excuus om even lekker verder te kijken voor een mooie fiets.
Overigens blijft BMC van alle fietsen die ik bekeken heb in mijn ogen wel gewoon de vetste en past hij qua geometrie wel redelijk goed bij me dus deze blijft hoe dan ook voorlopig boven aan mijn lijstje staan
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Na op het web wat rond te kijken naar onderhoudsfilmpjes toch maar tot de conclusie gekomen dat een montagestandaard handig is, zeker bij dingen als derailleur afstellen e.d.
Ik schrok alleen wat van de prijs.. tot ik zag dat de Lidl Crivit blijkbaar een perfecte value for money is en qua prijs goed te overleven is tov. de 100+ euro kostende alternatieven.. Inmiddels besteld, zal binnenkort ook even mijn mening er over delen
Ik zou zeggen, mocht je nog op zoek zijn, doe er je voordeel mee.
Ik schrok alleen wat van de prijs.. tot ik zag dat de Lidl Crivit blijkbaar een perfecte value for money is en qua prijs goed te overleven is tov. de 100+ euro kostende alternatieven.. Inmiddels besteld, zal binnenkort ook even mijn mening er over delen
@Nutterd Ben al een tijdje opzoek naar een eerste woning en in het moment dat je met je ogen knippert, kunnen ze zo €70.000 duurder zijn (het knipperen duurt dan wel 3 maanden, maar dat is slechts een detail). Hetzelfde geldt voor Bitcoins, boten, Di2 groepen en schijnbaar ook racefietsen. Om te zeggen dat het helemaal onverklaarbaar is kan ik niet zeggen, maar zó goed gaat het nou ook weer niet met de mensen/bedrijven financieel dat je hier een logische verklaring voor kunt geven.
De levertijden zijn hit-or-miss, maar hoorde toevallig van een collega dat 'kan nog heel lang duren' nu ineens 'over ca. 2 weken' is. In de praktijk kan het dus nog wel meevallen als je gewoon besteld.
De levertijden zijn hit-or-miss, maar hoorde toevallig van een collega dat 'kan nog heel lang duren' nu ineens 'over ca. 2 weken' is. In de praktijk kan het dus nog wel meevallen als je gewoon besteld.
Heb hem zelf nu een paar maanden in gebruik en hij bevalt me prima. Hij is lekker stevig.Hoiz schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:15:
Ik schrok alleen wat van de prijs.. tot ik zag dat de Lidl Crivit blijkbaar een perfecte value for money is en qua prijs goed te overleven is tov. de 100+ euro kostende alternatieven.. Inmiddels besteld, zal binnenkort ook even mijn mening er over delen![]()
Zorg wel dat je hem goed afdroogt als ie nat is want de buizen gaan anders wel roesten.
[ Voor 11% gewijzigd door Bartmanz op 21-07-2021 15:20 ]
Kopen is 1, er ook echt mee kunnen meten is 2.Verwijderd schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 11:50:
@MyrddinLXXIIX @chielmi
Edit:
Die optie is er wel, maar niet bij jouw leverancier.Tjebakka schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:15:
[...]
Geld is op zich geen issue. Ik zou ook voor de 180 EXP kunnen gaan, maar niet voor de 350 (die optie is er niet).
Als geld "geen" issue is, zou ik sowieso voor een in Nederland handgemaakt setje gaan. En een andere naaf dan een standaard DT-Swiss. Hope/Tune/White Industries etc
In 2021 zijn die inderdaad alleen voor nood.Sparkiee schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 10:25:
Zit er een houdbaarheid aan binnenbanden?
Maar ff serieus, ik heb wel eens gehad dat er iets onderin mijn buitenband lag. Kan je 300 rondjes draaien en vanaf boven alles bekijken en aan je band voelen. Iets dat zwaar is blijft altijd onderin liggen, en zie je makkelijk over het hoofd.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik heb toch wel het idee dat de prijzen weer wat normaliseren en voorraad komt. Cassettes zijn weer te koop (oke, niet elk model), remschijven zijn er überhaupt weer (nog voor adviesprijs), ketting 105 ketting was vorige week zelfs voor 20 euro in de bonus bij bikecomponents. Dus ik heb het idee dat de gekte wat kalmeert. Oh en zelfs de Tacx neo is voor 100 euro onder de adviesprijs bij mantel te halen.
Ja de prijzen stijgen overal om verklaarbare (en onverklaarbare?) maar vind het dan op dit moment het geld niet waard om aan de fiets uit te geven ondanks dat ik het dan wel balen vind voor de fietsenmaker die mij echt super heeft geholpen. de levertijd is voor mij een bijzaak die de keuze makkelijker maakt maar ik denk dat als ik er volgende week op kon wegfietsen ik het nog niet gedaan had.Ypuh schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:19:
@Nutterd Ben al een tijdje opzoek naar een eerste woning en in het moment dat je met je ogen knippert, kunnen ze zo €70.000 duurder zijn (het knipperen duurt dan wel 3 maanden, maar dat is slechts een detail). Hetzelfde geldt voor Bitcoins, boten, Di2 groepen en schijnbaar ook racefietsen. Om te zeggen dat het helemaal onverklaarbaar is kan ik niet zeggen, maar zó goed gaat het nou ook weer niet met de mensen/bedrijven financieel dat je hier een logische verklaring voor kunt geven.
/edit:
een eerste woning "zoeken" lijkt me op dit moment behoorlijk frustrerend, succes daarmee!
en @Tjebakka : de 350 en de 240 zijn niet meer identiek. Het ontwerp van de 240 is veranderd (EXP). Er zitten andere componenten in. DT had ook een behoorlijke misser met de 240 EXP, het ontwerp bleek toch niet Zwitsers waterdicht met als resultaat dat de EXP achternaven (eerst de ratchet, dan de rest) naar de knoppen gingen. Dit is inmiddels wel opgelost maar pas na veel klachten van DT dealers over de hele wereld.Ypuh schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 12:03:
[...]
Als geld een issue is zou ik de EXP variant achterwege laten. Niet per se beter/slechter dan de vorige generatie; wel veel duurder. Sowieso zou ik de DT 240 achterwege laten en voor de DT 350 kiezen. Ze zijn identiek; enkel de gebruikte materialen zijn iets anders maar dat verschil zie/voel je niet.
Er is wel verschil tussen de 350 en 240 qua rijden (is mijn persoonlijke mening): de 240 grijpt sneller aan.
Als geld geen issue is, zou ik DT gewoon links laten liggen en voor iets gaan wat niet 13 in een dozijn is. DT is kwalitatief prima, maar er is veel meer moois te verkrijgen. Als je iets laat maken mag er ook een persoonlijke touch in zitten door een mooie component te kiezen.
Over 2-3 maanden breekt de wintertijd alweer aan wat fietsenzaken de gelegenheid geeft de voorraden weer een beetje aan te vullen. Denk dat de gekste drukte al wel een beetje voorbij is, en zie eigenlijk ook nog/weer voldoende slijtage producten die verkrijgbaar zijn. Iedereen die uit impuls een racefiets kocht omdat de sportscholen gesloten waren zal inmiddels wel voorzien zijn lijkt mij?HBSVDK schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:32:
Ik heb toch wel het idee dat de prijzen weer wat normaliseren en voorraad komt. Cassettes zijn weer te koop (oke, niet elk model), remschijven zijn er überhaupt weer (nog voor adviesprijs), ketting 105 ketting was vorige week zelfs voor 20 euro in de bonus bij bikecomponents. Dus ik heb het idee dat de gekte wat kalmeert. Oh en zelfs de Tacx neo is voor 100 euro onder de adviesprijs bij mantel te halen.
Komende periode zullen de prijzen nog wel even hoog blijven. Net als met alles schieten de prijzen omhoog als de vraag toeneemt, om vervolgens langzaam weer te dalen. Dit zijn ook momenten waarop bijvoorbeeld benzinestations hun extra marge pakken.
Iedereen die er nog een wilde, die hoeft er geen meer omdat de sportscholen weer open zijn.Ypuh schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:40:
[...]
Iedereen die uit impuls een racefiets kocht omdat de sportscholen gesloten waren zal inmiddels wel voorzien zijn lijkt mij?
Daarnaast helpt het weer dit voorjaar. Als we vorige jaar, dit voorjaar hadden gehad. Waren er waarschijnlijke minder fietsen verkocht (in Nederland iig).
Just curious: Is een keuze voor 13 in dozijn niet soms een hele goede voor de beschikbaarheid van onderdelen? Situatie die ik zo kan bedenken dat als je je ratchet nog wil vervangen of servicen deze goed vekrijgbaar zijn. Een ander onderdeel wat ik me zo kan bedenken is een body.ElGreco schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:37:
[...]
en @Tjebakka : de 350 en de 240 zijn niet meer identiek. Het ontwerp van de 240 is veranderd (EXP). Er zitten andere componenten in. DT had ook een behoorlijke misser met de 240 EXP, het ontwerp bleek toch niet Zwitsers waterdicht met als resultaat dat de EXP achternaven (eerst de ratchet, dan de rest) naar de knoppen gingen. Dit is inmiddels wel opgelost maar pas na veel klachten van DT dealers over de hele wereld.
Er is wel verschil tussen de 350 en 240 qua rijden (is mijn persoonlijke mening): de 240 grijpt sneller aan.
Als geld geen issue is, zou ik DT gewoon links laten liggen en voor iets gaan wat niet 13 in een dozijn is. DT is kwalitatief prima, maar er is veel meer moois te verkrijgen. Als je iets laat maken mag er ook een persoonlijke touch in zitten door een mooie component te kiezen.
Hou er dan wel rekening mee dat je hem zo specced dat je volgende fiets er wat aan heeft. Ik kan me voorstellen dat je nu rimbrakes hebt en straks discs wil bijvoorbeeld.ElGreco schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:37:
[...]
Als je all-out gaat, doe je dat niet voor 2 jaar (als @Tjebakka daadwerkelijk in 2023 een nieuwe fiets wil)
Als er in de aanvraag de volgende trefwoorden voorkomen:418O2 schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:56:
[...]
Hou er dan wel rekening mee dat je hem zo specced dat je volgende fiets er wat aan heeft. Ik kan me voorstellen dat je nu rimbrakes hebt en straks discs wil bijvoorbeeld.
Als je all-out gaat, doe je dat niet voor 2 jaar (als @Tjebakka daadwerkelijk in 2023 een nieuwe fiets wil)
- velgremmen
- mooie carbon set (alu mag ook als de budget hoog is)
Dan is een van mijn eerste vragen: Hoe lang ben je van plan om nog met deze fiets rond te fietsen?
Want dit is een hele valide punt. Je ziet steeds vaker dat zaken niet meer in een velgremmen uitvoering komen. Van groepsets (Rival AXS) tot aan frames toe.
Ik mag hopen dat je eerder door hebt dat je body bijna dood is dan wanneer dit echt zo is. Bij regulier onderhoud zie je zaken vaak aankomen. Er kan altijd iets stuk gaan natuurlijk, maar meestal is slecht onderhoud ook een onderdeel van de optelsom.WaSteiL schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:54:
[...]
Just curious: Is een keuze voor 13 in dozijn niet soms een hele goede voor de beschikbaarheid van onderdelen? Situatie die ik zo kan bedenken dat als je je ratchet nog wil vervangen of servicen deze goed vekrijgbaar zijn. Een ander onderdeel wat ik me zo kan bedenken is een body.
En we hebben het hier over zaken waarbij een goed netwerk achter zit (ChrisKing, White Industries, Hope, Erase om maar wat te noemen) en niet over een NoName naaf.
Waar je wel naar kunt kijken is de verkrijgbaarheid van onderdelen over tig jaren. En daar zijn, om een paar voorbeelden te noemen, Hope en WhiteIndustries een topper in (als je geen DT wilt).
Poeh, 15.000 euro voor een fiets. Een paar jaar geleden deed een SL6 in gelimiteerde Sagan-editie nog net geen 11.000 euro. Dat is dus met dezelfde wielen en groep incl powermeter. In 3 jaar tijd bijna 50% erbij is echt schofterig veel. Ik vind BMC, TREK en S-Works echt te duur worden nu.Nutterd schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:13:
Maar dan zijn er ook nog mensen met een gammele bak die doorrijden en dus iets nieuws willen of toch dat onderhoud eens gaan doen. Ik zie de piek niet heel snel afnemen. Zeker niet zolang een SRAM-ketting een levertijd van 40 weken heeft bij Rose bijvoorbeeld.mhr-zip schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:44:
[...]
Iedereen die er nog een wilde, die hoeft er geen meer omdat de sportscholen weer open zijn.
Daarnaast helpt het weer dit voorjaar. Als we vorige jaar, dit voorjaar hadden gehad. Waren er waarschijnlijke minder fietsen verkocht (in Nederland iig).
Dat filmpje verklaarde alles voor mijn. Wat een prutsysteem zeker als je te lang doorrijdt met de speling en niet heel goed schoonmaakt.Microkid schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 16:11:
De oorzaak was speling in de plastic compressie ring die op het bovenste lager zit en de boel strak moet houden. Aangezien deze van plastic is, zijn de toleranties wat minder en is het ding onderhevig aan slijtage.
In deze video wordt dat vanaf 3:45 perfect uitgelegd: YouTube: Canyon headsets suck!
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Was het niet Shimano die rücksichtslos de support van hun powermeters introk?WaSteiL schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 15:54:
[...]
Just curious: Is een keuze voor 13 in dozijn niet soms een hele goede voor de beschikbaarheid van onderdelen?
Maar goed punt om dit mee te nemen in aanschaf van een wielset.
Dat is in mijn ogen ook een van de voordelen van een in Nederland gemaakt handgespaakt set.
Alle onderdelen zijn los te vervangen en te verkrijgen. Rij je na 1 week je voorvelg aan bonken. Balen, maar nieuwe velg in spaken en gaan. Losse achterwielen doen het niet zo heel goed op Marktplaats
Gelukkig maar dat ik zelf beslis wat er op mijn fiets komt. Mijn fiets heb ik helemaal zelf gebouwd dus om nou te zeggen dat het een 13 in een dozijn fiets is, nee.
Op m'n huidige wielen zitten 350s naven. De 240's zijn net wat lichter. De 180's nog een stuk lichter maar die kosten dan ook flink meer.
Ik denk er nog wel even over na voor jullie. Als jullie me kunnen vertellen welke naven beter zijn en net zo zwaar als de 240 EXP houd ik me aanbevolen
Op m'n huidige wielen zitten 350s naven. De 240's zijn net wat lichter. De 180's nog een stuk lichter maar die kosten dan ook flink meer.
Ik denk er nog wel even over na voor jullie. Als jullie me kunnen vertellen welke naven beter zijn en net zo zwaar als de 240 EXP houd ik me aanbevolen
Beter, lichter, goedkoper: https://www.erasecomponents.com/roaddischubs
En voor de #savetherimbrake rijders: https://www.erasecomponents.com/roadhubs
En het is altijd leuk om over de spullen van iemand anders te lullen
[ Voor 55% gewijzigd door ElGreco op 21-07-2021 20:37 ]
Ik spreek uit ervaring, fijne naaf! Lekker geluidje en zit kwalitatief goed in elkaar. Je moet er alleen wel ''even'' op wachtenElGreco schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 19:05:
Ben ik met je eens. Giant blijft nog steeds (hoewel ook daar de prijzen zijn gestegen) de meeste bang for buck houden vind ik. Kijk maar naar de TCR range.Fisico schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:53:
[...]
Poeh, 15.000 euro voor een fiets. Een paar jaar geleden deed een SL6 in gelimiteerde Sagan-editie nog net geen 11.000 euro. Dat is dus met dezelfde wielen en groep incl powermeter. In 3 jaar tijd bijna 50% erbij is echt schofterig veel. Ik vind BMC, TREK en S-Works echt te duur worden nu
Een klein weekje later, en mijn remkabel heb ik zelf zojuist vervangen. Het werkt weer als vanouds, dus ontzettend bedankt voor je tip!ydderf schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:08:
@Yakolev Mijn eerste check zou zijn: controle van de binnen- en buitenkabel. Misschien is deze ergens geknikt tijdens de reparatie van de vork, of is de buitenkabel ergens los geschoten.
En de tweede check: Is er rotzooi in de shifter gekomen?
De oude remkabel had ook wel wat roest, dus wellicht was dat het probleem.
Thanks!!
Men weet niet wat een primaire bron is.. Olé Olé
Toch zie ik veel meer Canyon's want die zouden de beste bang for buck hebben.Ruffzz schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 20:24:
[...]
Ben ik met je eens. Giant blijft nog steeds (hoewel ook daar de prijzen zijn gestegen) de meeste bang for buck houden vind ik. Kijk maar naar de TCR range.
Dat is denk ik gewoon goede online marketing. Vergelijkbare fietsen van bijvoorbeeld Giant en Cube zijn goedkoper.rolandos582 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:28:
[...]
Toch zie ik veel meer Canyon's want die zouden de beste bang for buck hebben.
Jarenlang is de Opel Astra de best verkochte auto van Nederland geweest, of dat nu ook de beste auto was.....rolandos582 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:28:
[...]
Toch zie ik veel meer Canyon's want die zouden de beste bang for buck hebben.
Ik wil geen Canyon vs de rest discussie oproepen.
[ Voor 8% gewijzigd door mhr-zip op 22-07-2021 09:31 ]
Fietsen, en dan vooral de sportieve, worden toch voor een groot deel op gevoel gekocht. Als consumenten rationeel een fiets zouden kiezen, zouden fietsen er niet zo uitzien als dat ze nu doen.
hmm.. lastig te vergelijken hoor, als ik bv in een hele populaire instap klasse kijk zie ik bij Giant deze:MaSw85 schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:57:
[...]
Dat is denk ik gewoon goede online marketing. Vergelijkbare fietsen van bijvoorbeeld Giant en Cube zijn goedkoper.
https://www.giant-bicycles.com/nl/contend-ar-2
dan is de canyon misschien 100 euro duurder, maar wel beter afgemonteerd, ondanks dat ze beide tiagra hebben
https://www.canyon.com/nl...45_pv_rahmenfarbe=BU%2FBK
de canyon heeft shimano hydraulische schijfremmen ipv tektro, DT swiss wielen ipv huismerk, 700 gram lichter, niet de allergoedkoopste banden, maar de normale GP's
deze cube:
https://www.cube.eu/nl/20...ube-attain-sl-greynblack/
is beter afgemonteerd, (hoewel de groep ook niet volledig is met een simpelere crank etc), maar ook duurder en ook weer zwaarder.
Grootste verschil zal waarschijnlijk zijn, dat als je een cube of giant bij de LBS kan vinden, je nog wat korting of gratis pedaaltjes kan scoren, dat zit er bij canyon gewoon niet in.
Kortom, zoveel scheelt het allemaal niet, en in deze tijd zou ik de keuze voornamelijk van voorraad af laten hangen
*maar ik ben ook partijdig, heb recent deze besteld voor de vrouw, als het goed is begin september in huis:
[ Voor 15% gewijzigd door Prulleman op 22-07-2021 09:15 ]
Als ze straks bevallen voor de MTB zou er volgend jaar zo maar eens een setje voor de racer in huis kunnen komen hier. En ik ben zo'n #savetherimbrake rijder dus dat deze er ook zijn komt heel mooi uit!ElGreco schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 19:05:
Daarbij zijn de Giant fietsen net als bij andere merken langzaamaan ook duurder aan het worden.
Niet om korting hoeven vragen kan ook een pre zijn voor de introverte TweakerPrulleman schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:10:
Grootste verschil zal waarschijnlijk zijn, dat als je een cube of giant bij de LBS kan vinden, je nog wat korting of gratis pedaaltjes kan scoren, dat zit er bij canyon gewoon niet in.
PS: kunnen we de discussie Canyon vs. de rest een keertje niet voeren? Totdat iemand echt een fiets wil kopen, en daadwerkelijk eisen en een budget heeft?
Dank u.
[ Voor 18% gewijzigd door mhr-zip op 22-07-2021 09:20 ]
ja, op zich hou ik daar ook wel van, gewoon what you see is what you get. Als iedereen dat zou doen is het een stuk makkelijker vergelijken..mhr-zip schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:16:
[...]
Niet om korting hoeven vragen kan ook een pre zijn voor de introverte Tweaker
Maar nogmaals, het is een beetje 100 euro meer of minder voor een paar componenten beter of slechter. Daar zal je op een fiets van 1000-1500 niet veel verschil van merken.
Ik had eigenlijk in mijn hoofd om minimaal 11 speed te nemen, maar helaas 105 door de corona inflatie echt significant duurder dan 2-3 jaar terug. Dan komt er nog bij dat ook in de instap klasse al veel over is naar disc,
Dus de combinatie van factoren heeft me voor canyon doen kiezen:
- relatief snel leverbaar
- hydraulische disc brakes
- kek kleurtje
- acceptabele prijs
Dus niet omdat Canyon het goedkoopste is, die liv van 1200 is vrijwel net zo goed, en 100 euro goedkoper, maar -ik- vind de canyon die 100 euro meer zeker waard.
Ik ben nog relatief nieuw in het wereldje van fietsen, dus misschien een domme vraag, maar moet je een semi-fietsenmaker zijn om een Canyon in elkaar te kunnen zetten?
Of is het een kwestie van zadeltje en wiel erin en gaan met die banaan.
Geen ervaring mee, maar veel schijnt al op elkaar gedraaid te zijn. Zie bijvoorbeeld:Bartmanz schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:37:
Ik ben nog relatief nieuw in het wereldje van fietsen, dus misschien een domme vraag, maar moet je een semi-fietsenmaker zijn om een Canyon in elkaar te kunnen zetten?
YouTube: How to unbox and assemble your Canyon Road Bike
Verder zal Canyon, Cube of Giant redelijk om het even zijn. Het is allemaal behoorlijk budget, maar ook wel degelijk genoeg voor de amateur fietser. Met alle drie kun je goed uit de voeten zeg maar.
Ik heb uiteindelijk een Cube MTB en Giant TCR gekocht, omdat het mijn eerste fietsen waren en ik er toch even op wilde zitten. Als ik een nieuwe fiets zou kopen, zou ik dat net zo lief via internet doen. Nog beter zou zijn eerst een bike-fit en dan maakt het daarna niet zoveel meer uit waar je koopt.
[ Voor 31% gewijzigd door Morrar op 22-07-2021 09:43 ]
Er staat een montage filmpje op hun website. Ziet er super simpel uit en al het benodigde gereedschap krijg je er volgens mij gewoon bij.Bartmanz schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:37:
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic
/f/image/1Amp1vtKvlE9pcNVrHqWPJQs.png?f=fotoalbum_large)