Een 30/25 is al behoorlijk klein qua verzet. Ben je trouwens zeker van de 30 vooraan? een triple ofzo (nvm staat in je post, trips inderdaad)?Clubbers schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 12:33:
Goedemiddag even een vraag:
Vorig jaar wilde ik met mijn fiets voor het eerst de Franse bergen in gaan (had vooraf in Nederland veel getraind dus was niet onfit). Maar bij een oefenrit met steilste stuk op 7% zat ik al op mijn lichtste verzet en kwam ik nauwelijks de berg op. Gedesillusioneerd heb ik de bergen dan maar gelaten voor wat het was.
Nu ga ik er dit jaar weer heen en wil ik dit voorkomen. Heb me al wat ingelezen over cassettes etc maar ik vroeg me af of ik er nog winst mee kan behalen.
Ik heb een Shimano sora 3x9 waarbij mijn kleinste tandwiel voor 30 is en de grootste achter 25.
Kortom: kan ik iets vervangen waardoor ik dit jaar wel de bergen mee op kan? Zo ja is dit zelf te doen of kan ik dit beter bij een fietsenmaker laten doen?
Als je derailleur het toestaat, kan je inderdaad naar een 30 achteraan. Dat is gebonden aan je type achterderailleur. Als je er absoluut niks van kent, is het waarschijnlijk makkelijk gewoon te vragen in je lbs. En tegelijk ook te laten doen daar. Sora, 9speed is niet duur, voor 50 euro zou je wel moeten kunnen buitenwandelen denk ik.