Ik zou nog een extra categorie toevoegen= handgespaakt
Shimano is ook een wielfabrikant.
Shimano is ook een wielfabrikant.
[ Voor 7% gewijzigd door RigolleM op 15-07-2021 11:43 ]
[ Voor 7% gewijzigd door RigolleM op 15-07-2021 11:43 ]
Voor 1399 kun je een handgespaakt setje krijgen bij meerdere aanbieders door het land heen.(Met daarbij meer keuze in velg / hoogte / nippels / spaken / naven )Ypuh schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:29:
[...]
Wielen zijn tegenwoordig bijna allemaal één pot nat. Je hebt in carbon-land grofweg 3-4 categorieën:
1) No name Chinees (Aliexpress)
2) Named Chinees (Farsports, Yoeleo, Lightbicycle etc.)
3) Tussen/eigen merken (Bontrager, Roval, Cadex, Black Inc, Supra, FFWD, Reynolds, Mavic)
4) Wielfabrikanten (Zipp, Enve, Campagnolo, Corima, DT Swiss etc.)
Prijsklasse 1) zou ik per definitie overslaan. De middelste groep is lastiger. Roval maakt bijvoorbeeld wel écht goede wielen die iets unieks bieden, maar zijn dan ook net zo duur als DT Swiss/Zipp. FFWD is praktisch een Farsports wiel, maar dan in NL gespaakt en lokale garantie. Supra, Cadex, Reserve zijn op hun beurt weer basic wielen waar een bekende merknaam aan verbonden is (resp. Sensa/Giant/Cervelo).
Dat gezegd hebbende; van alle categorieën zijn wel voors- en tegens te bedenken, maar ik zou zeker geen €1.399 voor een 'eigen merk' wielset van Wilier neertellen als je voor €200 meer een setje Zipp's kopen kunt (of voor de helft een setje Zipp 303S's).
Bedoel je nou toevallig @ElGreco ? Kun je een leuke set voor halen!McMiGHtY schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:49:
[...]
Voor 1399 kun je een handgespaakt setje krijgen bij meerdere aanbieders door het land heen.(Met daarbij meer keuze in velg / hoogte / nippels / spaken / naven )
Ik heb een keer een kraak/ tik gehad van het plastic kapje met schroefje waar een van mijn kabels het frame in gaat... Merida scultura 5000...Dix0r schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:08:
@Raznov
Niets zo irritant als kraakjes en niet weten waar het vandaan komt. Ik had destijds precies hetzelfde issue (kracht op pedaal en kraak) en toch was het mijn snelspanner
Anyway, even mijn potientiele bron van kraakjes checklist (wss kun je er zo al wat uitsluiten):
- Bracket lagers
- Losse crankarm
- Losse bladboutjes
- Losse pedalen - aangedraaid
- Losse schoenplaatjes - andere schoenen
- Quick release wielen te los - andere qr
- Ontbreken van een weinig smeermiddel tussen quick release uitval pad (m.i. hoeft hier sowieso geen vet tussen, maargoed)
- Zadelpen in frame (ontbreken van carbonpasta, verkeerde maat zadelpen)
- Zadel bevestiging op zadelpenkop
- Zadel rails
- Balhoofdlagers
- Speling op balhoofd (of te strak)
- Stuurpen op vorkbuis
- Stuurpen op stuur
- Montagefout cassette
Niet perse, er zijn er vast meer (niet dat ik die Griek z'n omzet niet gun) maar ik weet dat je voor dat geld ook een mooie set bij Wheeltec kan scoren, en zo zijn er vast meer.rolandos582 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:50:
[...]
Bedoel je nou toevallig @ElGreco ? Kun je een leuke set voor halen!
Zat een beetje te twijfelen, maar objectief gezien moet je Mavic in #4 plaatsen ja.DDX schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:34:
Mavic zou ik toch echt in categorie 4 zetten, niet echt vergelijkbaar met ffwd.
Die maken eigen velgen en hubs en zetten ze ook zelf in elkaar.
In dat geval zeker het overwegen waardEdwinW schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:32:
Geen ervaringen, maar Miche is de huisleverancier van Wilier. Deze zijn samen met Miche ontwikkeld. Je zal ze denk ik niet vaak in de losse verkoop zien, alleen bij Wilier dealers.
[ Voor 19% gewijzigd door Ypuh op 15-07-2021 12:01 ]
Ik gun het die Griek wel, die moet ook op vakantie met de kids.McMiGHtY schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:55:
[...]
Niet perse, er zijn er vast meer (niet dat ik die Griek z'n omzet niet gun) maar ik weet dat je voor dat geld ook een mooie set bij Wheeltec kan scoren, en zo zijn er vast meer.
#supportyourfellowtweaker
Hoe ben je tot die afweging/conclusie gekomen?Dennahz schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:52:
[...]
Heb tijden lopen twijfelen over een gravelbike, maar uiteindelijk voor deze cyclocrosser gekozen. Kan dan zowel op de weg als offroad gaan. Ze hebben hier in Zeeuws-Vlaanderen wel mooie routes en gebieden
Dat is met Fulcrum / Campagnolo ook naar mijn idee.Ypuh schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:56:
[...]
Zat een beetje te twijfelen, maar objectief gezien moet je Mavic in #4 plaatsen ja.
Mavic is een beetje hit-or-miss. De goedkope series zijn echt heel slecht, de middelste series weinig bijzonder en de duurdere series doen niets onder voor de DT Swiss's van deze wereld. Het slechte imago van de veelal standaard meegeleverde wielen straalt bij mij een beetje negatief af op de duurdere series.
Dat is wel iets van het verleden, maar zoiets blijft lang hangen inderdaad. Zou bij wielen in deze prijsklasse ook niet op die schaal voor mogen komen. De huidige naaf die inmiddels alweer een jaar of 5 ongewijzigd is hebben ze ook op een dusdanig manier doorontwikkeld dat deze monkey proof zijn, net als DT Swiss dat is.DDX schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:47:
En van Zipp hoor ik ook wel slechte verhalen over de goedkopere hubs.
[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 15-07-2021 13:15 ]
Zelf ben ik vorig jaar zomer begonnen met fietsen. Een kennis adviseerde me toen om te beginnen met een gravelbike i.p.v. een 'gewone' racefiets. Dit i.v.m. de geometrie en breder stuur. Omdat ik zelf de ballen verstand had (en hij wel) heb ik toen een gravelbike gekocht.Prulleman schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:44:
[...]
Hoe ben je tot die afweging/conclusie gekomen?
verder niet goed of fout, zijn meerdere die een cx als all road inztten maar een gravelfiets is ook gemaakt voor wat jij beschrijft. "zowel op de weg als offroad"
Ik heb een extra wielset voor m'n gravelbike met daarop racefiets banden, dus dat kan je altijd nog overwegen?Bartmanz schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:28:
[...]
Zelf ben ik vorig jaar zomer begonnen met fietsen. Een kennis adviseerde me toen om te beginnen met een gravelbike i.p.v. een 'gewone' racefiets. Dit i.v.m. de geometrie en breder stuur. Omdat ik zelf de ballen verstand had (en hij wel) heb ik toen een gravelbike gekocht.
Nu, 5000 kilometer later, denk ik dat ik beter direct een racefiets had kunnen kopen.
ja, eerste fiets is altijd lastig, ik ken ook wel beginners die liever met wat breder rubber en profiel rondrijden, met name "omdat die dunne bandjes zo eng zijn"Bartmanz schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:28:
[...]
Zelf ben ik vorig jaar zomer begonnen met fietsen. Een kennis adviseerde me toen om te beginnen met een gravelbike i.p.v. een 'gewone' racefiets. Dit i.v.m. de geometrie en breder stuur. Omdat ik zelf de ballen verstand had (en hij wel) heb ik toen een gravelbike gekocht.
Nu, 5000 kilometer later, denk ik dat ik beter direct een racefiets had kunnen kopen.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Voor wat het waard is, je hebt gezien dat deze hookless zijn?KW25 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:46:
@Ypuh @ElGreco en anderen, thanks voor jullie input!
Zit ook naar de Zipp 303s te kijken. Lijken me de best bang for buck geven.
En minimaal 28mm banden.ElGreco schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:50:
[...]
Voor wat het waard is, je hebt gezien dat deze hookless zijn?
https://www.hopmansfietsg...himano-1000000367966.htmlElGreco schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:50:
[...]
Voor wat het waard is, je hebt gezien dat deze hookless zijn?
Zou met een boog om mavic heen lopen, de service is echt een drama. Er zijn ook nog maar weinig lokale fietsenzaken die mavic aanbieden of verkopen, puur omdat zij ook ontevreden zijn over de service en garantie-afwikkeling van mavic.DDX schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:34:
Mavic zou ik toch echt in categorie 4 zetten, niet echt vergelijkbaar met ffwd.
Die maken eigen velgen en hubs en zetten ze ook zelf in elkaar.
Volgens mij minimaal 25mm en geoptimaliseerd voor 28mm.Ypuh schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:57:
[...]
En minimaal 28mm banden.
€769 is echt een steal voor deze wielen. Met 28mm banden op 25mm intern begint het meer op een gravelbike te lijken dan een volbloed racer. Voor 90% van het publiek inclusief ikzelf zal dat niet veel uitmaken, maar het moet wel passen en je moet het willen.
Ik heb er vanaf het begin al 28mm banden onder gelegd. De gravelbanden hangen nog ongebruikt in de schuur.MaSw85 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:34:
[...]
Ik heb een extra wielset voor m'n gravelbike met daarop racefiets banden, dus dat kan je altijd nog overwegen?
[ Voor 20% gewijzigd door Bartmanz op 15-07-2021 15:05 ]
Tja, per definitie overslaan; ligt er volgens mij geheel aan wat je verwachtingen zijn. Ik ben uiterst content met mijn CAT1 wielen, op een fiets van 2k vond ik wielen van meer dan 1k nogal overkill. Heb ze vooral voor de looks gekocht. Kon de naaf kiezen, de spaak, nippel, velgmaat, decals...Ypuh schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 11:29:
[...]
Wielen zijn tegenwoordig bijna allemaal één pot nat. Je hebt in carbon-land grofweg 3-4 categorieën:
1) No name Chinees (Aliexpress)
2) Named Chinees (Farsports, Yoeleo, Lightbicycle etc.)
3) Tussen/eigen merken (Bontrager, Roval, Cadex, Black Inc, Supra, FFWD, Reynolds)
4) Wielfabrikanten (Zipp, Enve, Campagnolo, Corima, DT Swiss, Mavic etc.)
Prijsklasse 1) zou ik per definitie overslaan. De middelste groep is lastiger. Roval maakt bijvoorbeeld wel écht goede wielen die iets unieks bieden, maar zijn dan ook net zo duur als DT Swiss/Zipp. FFWD is praktisch een Farsports wiel, maar dan in NL gespaakt en lokale garantie. Supra, Cadex, Reserve zijn op hun beurt weer basic wielen waar een bekende merknaam aan verbonden is (resp. Sensa/Giant/Cervelo).
Dat gezegd hebbende; van alle categorieën zijn wel voors- en tegens te bedenken, maar ik zou zeker geen €1.399 voor een 'eigen merk' wielset van Wilier neertellen als je voor €200 meer een setje Zipp's kopen kunt (of voor de helft een setje Zipp 303S's).
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Dat zou voor mij ook een argument zijn om een keer een setje te laten spakenElGreco schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:52:
@Ypuh als het even kan, probeer ik toch iets ander te gebruiken dan DT. Niet omdat het geen goed spul is, integendeel, maar de meesten die bij mij komen willen behalve iets wat goed is, ook iets wat anders is dan mainstream (=> DT 350/240).
Klopt. Die heb ik hier liggen. Dure rakker. Maar zelfs de CK tool is fraai gemaakt.Ypuh schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:15:
[...]
Qua naaf zou ik ook voor iets leukers gaan als Industry9, White Industries, Tune of Chris King. Van die laatste meen ik dat je weer een apart tooltje nodig hebt om deze te servicen.
Ja lijkt idd dat meer mensen deze wielen gebruiken voor brede banden. Kan maar weinig plaatjes vinden hoe het staat op een racer.Ypuh schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 13:57:
[...]
En minimaal 28mm banden.
€769 is echt een steal voor deze wielen. Met 28mm banden op 25mm intern begint het meer op een gravelbike te lijken dan een volbloed racer. Voor 90% van het publiek inclusief ikzelf zal dat niet veel uitmaken, maar het moet wel passen en je moet het willen.
Ik heb liever een fiets wat snel IS en niet alleen snel er uit ziet (heb ik niet overigens maar dat ligt meer aan mij)KW25 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:41:
[...]
Alleen moet er ook nog een beetje snel uitzien.
Wat voor fiets is het? Mijn gravelbike heeft een redelijke race geometrie, dus ik merk weinig verschil. Had hiervoor een Roubaix, wat een endurance model is. Ik vind het wel prettig om niet heel diep op de racefiets te zitten.Bartmanz schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 14:49:
[...]
Ik heb er vanaf het begin al 28mm banden onder gelegd. De gravelbanden hangen nog ongebruikt in de schuur.
Bij de aankoop in juni 2020 was het plan om de zomer gewoon op de weg te fietsen en in het najaar te gaan gravelen, maar heb het hele jaar rond gewoon op de weg gefietst.
Zit wat in idd. Dan toch maar serieuzer naar die 303S kijken. Dat met 28mm moet wel wat zijn.ElGreco schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:45:
[...]
Ik heb liever een fiets wat snel IS en niet alleen snel er uit ziet (heb ik niet overigens maar dat ligt meer aan mij)
28 of 30 of 32 maakt geen drol uit (bij exact dezelfde merk en type band). Je komt ook nog eens minder afgepeigerd aan op bestemming met breder rubber (dus ben je sneller in het laatste deel van de rit).
Ik heb een Orbea Terra H30-D 1X. Specs staan o.a. hier: https://www.cyclesolution...0-road-bike--black__53724MaSw85 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:56:
[...]
Wat voor fiets is het? Mijn gravelbike heeft een redelijke race geometrie, dus ik merk weinig verschil. Had hiervoor een Roubaix, wat een endurance model is. Ik vind het wel prettig om niet heel diep op de racefiets te zitten.
Of gewoon handgespaaktKW25 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:59:
[...]
Zit wat in idd. Dan toch maar serieuzer naar die 303S kijken. Dat met 28mm moet wel wat zijn.
Is dat deze? Wist dat je er een aparte tool voor nodig had, maar dat die €237 kostteElGreco schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 15:41:
[...]
Klopt. Die heb ik hier liggen. Dure rakker. Maar zelfs de CK tool is fraai gemaakt.
Alleen los van de prijs zijn die CK naven ook absoluut geen pretje om te onderhouden als ik het internet mag geloven. Heb lang getwijfeld over de white industries cld naaf maar de prijs heeft me toch besloten om voor de Erase hub te gaan. Titanium body hebben ze allebei alleen heeft de WI iets meer luxe uitstraling en iets meer aangrijpingspunten.Ypuh schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:03:
[...]
Is dat deze? Wist dat je er een aparte tool voor nodig had, maar dat die €237 kostte. Geen CK naven voor Ypuh dus.
[Afbeelding]
Sowieso geen grease (=smeermiddel) gebruiken. Op zich kun je carbon op carbon wel droog monteren. Als het zitten blijft en je hoeft hem niet te overtorquen is het prima. Omdat ik verwacht dat hij vroeg of laat wel een keer gaat kraken/zakken zou ik er zelf wel altijd carbon paste opsmeren.Hoiz schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:03:
Ik wil graag even een beroep doen op jullie kennis.. De carbon zadelpen van mijn nieuwe fiets zit zonder carbonpasta of andere grease in mijn carbon frame vast. Vanuit mijn vorige aluminium fiets staat mij altijd bij dat het verstandig is grease (in dit geval carbon pasta) aan te brengen op de seatpost omdat anders onderdelen gaan schuren / vast gaan zitten.
Op het internet lees ik alleen wisselende mededelingen hierover dus zodoende, is het verstandig / noodzakelijk carbonpasta aan te brengen op de seatpost?
Carbon op carbon gaat niet vastzitten, dus droog monteren kan geen kwaad. Een mix van Alu en carbon kan wel vast gaan zitten, dan pak je dus carbon pasta, niet omdat het beter is voor carbon, maar omdat er speciale dingen in zitten die ervoor zorgen dat er meer grip is en je post niet gaat zakken. (Die kans is bij montage vet vrij groot).Hoiz schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:03:
Ik wil graag even een beroep doen op jullie kennis.. De carbon zadelpen van mijn nieuwe fiets zit zonder carbonpasta of andere grease in mijn carbon frame vast. Vanuit mijn vorige aluminium fiets staat mij altijd bij dat het verstandig is grease (in dit geval carbon pasta) aan te brengen op de seatpost omdat anders onderdelen gaan schuren / vast gaan zitten.
Op het internet lees ik alleen wisselende mededelingen hierover dus zodoende, is het verstandig / noodzakelijk carbonpasta aan te brengen op de seatpost?
CX spreekt me meer aan, omdat het meer richting een normale racefiets gaat en ik snelheid (als ik echt een mooi stuk weg voor me heb) wel lekker vind.Prulleman schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 12:44:
[...]
Hoe ben je tot die afweging/conclusie gekomen?
verder niet goed of fout, zijn meerdere die een cx als all road inztten maar een gravelfiets is ook gemaakt voor wat jij beschrijft. "zowel op de weg als offroad"
In de praktijk zal het voornamelijk een cx met de juiste stuurmanskunsten sneller zijn op technisch terrein, en een gravel fiets zal wat stabieler aanvoelen, maar zal zich wat logger door de bochten werken.
Rolweerstand en snelheid op zowel asfalt als terrein zit vooral in de banden, meestal kunnen beide types een heel scala aan banden aan.
Je kan ook naar een 'all-road' model kijken, dus een racefiets die wel een normale race- of endurance-geometrie heeft maar er ook ruimte is voor wat bredere banden zodat je ook kan gravelen als je zou willen.Dennahz schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:26:
[...]
CX spreekt me meer aan, omdat het meer richting een normale racefiets gaat en ik snelheid (als ik echt een mooi stuk weg voor me heb) wel lekker vind.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Nou daar heb je gelijk in gehad, begrijp ook de term moordenaar nu ook Hahaha.Mistraller schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:21:
[...]
Dat ding geeft geen kik. Is echt belachelijk zwaar uitgevoerd.
De speling zit inderdaad op de freehub. Het is ook met de andere casette en zonder voel je inderdaad een heel klein beetje speling, met de casette valt dit gewoon veel meer op.R0y. schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:25:
Net de nieuwe cassette gemonteerd samen met de KMC ketting, 114 schakels zo uit mijn hoofd. Kettinglengte was uit de doos prima als ik de handleiding van Shimano moet geloven. B-tension aangepast en klaar.. dacht ik.
Mijn cassette lijkt te “dansen”. Steekass zit goed vast en niets lijkt aan te lopen. Puur de cassette die beweegt (met de ketting er op). Op het kleinere tandwiel is het meer dan op het grote. Ik heb de cassette nu al drie keer er af gehaald en opnieuw gemonteerd maar kan het niet vinden. Nu ben ik benieuwd of dat ook met mijn oude cassette was, die kan ik eventueel morgen nog eens monteren om te kijken of het daar ook is. Iemand de gouden tip?
[Afbeelding]
Niet moeilijk doen en zelf lopen rommelen maar gewoon terug. Laat het de verkopende partij (fietsenmaker?) maar oplossen:)R0y. schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:17:
[...]
De speling zit inderdaad op de freehub. Het is ook met de andere casette en zonder voel je inderdaad een heel klein beetje speling, met de casette valt dit gewoon veel meer op.
Moet ik hier iets mee of is dit gewoon te negeren? Fiets is nog geen 200 km oud dus slijtage zal het niet zijn, hoogstens een maandagochtend model.
@Bacchus @Prulleman @Pyramiden @rolandos582
Strakke kar! Mooi ding hoor. Wel gek dat er een no-name crank opzit? En we noemen het pedalen hierNewbieNeo schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:04:
Net mijn nieuwe fiets opgehaald.![]()
Van een Triban RC500 naar een Merida Reacto 5000 is toch wel een groot verschil.![]()
Heb er gelijk andere velgen, banden, remschijven en zadel op laten zetten.
Daarnaast nog SPD trappers en een hideMyBell.
En ja, er zit een non-series crank op en 32mm banden en dat vind ik helemaal prima.![]()
[Afbeelding]
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Ze moeten ergens op besparen.Stufferdt schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:30:
[...]
Strakke kar! Mooi ding hoor. Wel gek dat er een no-name crank opzit? En we noemen het pedalen hier/kijkt heel hautain
Persoonlijk zijn 230g en de looks mij wel 100 euro waard eigenlijkNewbieNeo schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:37:
[...]
Ze moeten ergens op besparen.![]()
Een ultegra crank is geloof ik €100 duurder en 230gr lichter.
[ Voor 44% gewijzigd door Ruffzz op 15-07-2021 19:05 ]
Frame van de derallieurwielen los en zo de ketting er weer goed tussen stoppen?Ruffzz schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:04:
Bij het verwijderen van mijn achterwiel is mijn ketting merkwaardig uit de kooi van het bovenste tandwiel geraakt. Iemand een idee hoe ik deze weer er in krijg heb geen gereedschap om de ketting los te maken.
[Afbeelding]
Huh? Die ketting heeft een aardige houdini act gedaan dan… Je kan met een imbusje de wieltjes los maken en daarmee de hele kooi open en de ketting goed terug plaatsen.Ruffzz schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:04:
Bij het verwijderen van mijn achterwiel is mijn ketting merkwaardig uit de kooi van het bovenste tandwiel geraakt. Iemand een idee hoe ik deze weer er in krijg heb geen gereedschap om de ketting los te maken.
[Afbeelding]
[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 15-07-2021 20:12 ]
Kan die kooi misschien een keer helemaal rond gegaan zijn?Ruffzz schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:04:
[Afbeelding]
Nee er is verder niks los gegaan. Ik snap er geen hol van hoe dit heeft kunnen gebeuren. Moet wel erbij zeggen dat ik het wiel in eerste instantie niet goed er uit kreeg. Op gegeven moment viel hij zowat er uit wellicht dat daarmee iets is ontstaan.Prulleman schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:26:
@Ruffzz dit kan toch helemaal niet.. is er verder nog iets los geweest?
Maar zonder ketting tools is een wieltje losschroeven ketting goed leggen en terug plaatsen de makkelijkste oplossing...
Maar ik zou echt eerst willen weten hoe dit kan
Helaas ivm het ontbrekende aanbod hier in de buurt bij 12gobiking aangeschaft wat hier niet om de hoek is. Zal ze morgen eens een mail sturen of ze dit herkennen. Ik lees wel terug op internet dat speling wel vaker voorkomt bij de goedkopere Shimano freehubs maar of dit die speling is die “normaal” zou zijn weet ik natuurlijk niet.Stufferdt schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:30:
[...]
Niet moeilijk doen en zelf lopen rommelen maar gewoon terug. Laat het de verkopende partij (fietsenmaker?) maar oplossen:)
[...]
Had zelf last van een inzakkende zadelpen, zat geen goede montage pasta op de zadelpen. Losgedraaid en Muc Off Carbon Gripper gesmeerd; nooit meer issue's gehad.Hoiz schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:03:
Ja dat is hem. En je hebt er 2 nodig als LBS. Een voor de R45 naven (disc en non disc) en een voor de ISO/BMX/Classic naven. Dit maakt een beurt bij een LBS/Wielbouwer duurder dan andere naven. Naast je uurloon moeten die krengen ook afbetaald worden.Ypuh schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:03:
[...]
Is dat deze? Wist dat je er een aparte tool voor nodig had, maar dat die €237 kostte.
Geen CK naven voor Ypuh dus.
[Afbeelding]
En direct een reactie van 12gobiking.R0y. schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:50:
[...]
Helaas ivm het ontbrekende aanbod hier in de buurt bij 12gobiking aangeschaft wat hier niet om de hoek is. Zal ze morgen eens een mail sturen of ze dit herkennen. Ik lees wel terug op internet dat speling wel vaker voorkomt bij de goedkopere Shimano freehubs maar of dit die speling is die “normaal” zou zijn weet ik natuurlijk niet.
Dus geen zorgen makenBedankt voor je bericht. Ik heb je filmpje bekeken en zie wat je bedoelt.
Deze Cube fietsen hebben vrij eenvoudige naven waarbij dit gebruikelijk is. De een zal het wat meer hebben dan de ander maar dit is een producteigenschap van deze wielen.
In principe heb je hier met fietsen ook geen last van. Mocht dat wel zo zijn dan horen we het graag.
Lijkt me geen no name, maar een Shimano RS510? Heb dat al wel vaker gezien op verder goed uitgeruste fietsen.
---------------
Eens met de rest. Dit lijkt me onmogelijk, want kooi met wieltjes kan je zien als een ring en de ketting natuurlijk ook. En die "ringen" zitten in elkaar. Zou bijna zeggen dat je tot vandaag met een heel rottig schakelende fiets hebt rondgereden en dat het altijd al fout zat.Ruffzz schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:04:
[Afbeelding]
---------------
Hij heeft nog een broertje, die heb ik ook.pannekoek schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 18:09:
[...]
Nou daar heb je gelijk in gehad, begrijp ook de term moordenaar nu ook Hahaha.
Maar met een uiterste krachtsinspanning heb ik hem los gekregen. Terugzetten met kopervet en een beetje beleid, dat is duidelijk
---------------
Ook geschikt voor disc sluitringen met externe vertandingMistraller schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:20:
[...]
Hij heeft nog een broertje, die heb ik ook.
[Afbeelding]
https://www.decathlon.nl/...ollowtech-ii/_/R-p-170396
Net zo zwaar uitgevoerd.
In tegenstelling tot de ervaring van @Ypuh en @Prulleman heb ik bij de LBS in Scheveningen, toch geen koekenbakkers, naast een Pina F10 gestaan waar de Carbon zadelpen in het frame was “vastgevreten” en de restanten van de zadelpen met geweld moesten worden weggehakt. Dit kwam door geen pasta zo heb ik begrepen.Hoiz schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:03:
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat
Zit die rand van de hendel dan niet in de weg? Ik heb namelijk zelf deze sleutel van parktool die vrij vlak is en die moet ik altijd helemaal plat tegen de disc leggen, dat lijkt met deze niet te kunnen zo van het plaatje af te zien.ElGreco schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:31:
[...]
Ook geschikt voor disc sluitringen met externe vertanding
ik zat ook al te kijken of het nokje op de kooi beschadigd was, en dat de ketting daarom misschien niet juist op de bovenste pulley zit, maar ook dat zie ik niet helemaal voor me.. maar ben het met je eens dat er iets niet goed heeft gezeten voor dit "probleem", of hans klok heeft het wiel gewisseldMistraller schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:11:
[...]
Eens met de rest. Dit lijkt me onmogelijk, want kooi met wieltjes kan je zien als een ring en de ketting natuurlijk ook. En die "ringen" zitten in elkaar. Zou bijna zeggen dat je tot vandaag met een heel rottig schakelende fiets hebt rondgereden en dat het altijd al fout zat.![]()
(Ik zie namelijk ook wat aanloopschade op je frame en pat.)
Anyway, die kooi is met een inbusje zo te openen.
volgens mij zit de rand alleen aan de bovenkant, en is de onderkant dus vlak uitgevoerd.. heb nu press fit en 6 bolt schijven (op de mtb), maar mocht ik deze tool ooit nodig hebben ga ik zeker dit model scoren, prachtig spulKluus schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:26:
[...]
Zit die rand van de hendel dan niet in de weg? Ik heb namelijk zelf deze sleutel van parktool die vrij vlak is en die moet ik altijd helemaal plat tegen de disc leggen, dat lijkt met deze niet te kunnen zo van het plaatje af te zien.
[ Voor 16% gewijzigd door Prulleman op 16-07-2021 08:37 ]
Deze past wel in de categorie: "Hoe krijg je het voor elkaar".Ruffzz schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:04:
[Afbeelding]
Dat moet wel altijd verkeerd gezeten hebben ja, ik kan me niet voorstellen dat dat goed schakelde dus @Ruffzz kan een gigantische verbetering in schakelprestaties tegemoet zien verwacht ik. Misschien wel even goed afstellen als hij correct in de kooi zit...Ypuh schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 08:39:
[...]
Deze past wel in de categorie: "Hoe krijg je het voor elkaar".
Die ketting springt er natuurlijk niet uit, dan doe ik maar de aanname dat die nooit goed gezeten heeft. Bijzonder, maar makkelijk op te lossen natuurlijk door ff de kooi los te halen.
[ Voor 23% gewijzigd door Kluus op 16-07-2021 10:14 ]
je hebt gelijk, de rand zit ook aan de achterkant.. geen idee hoeveel last je er in de praktijk van hebt, bij een BB heb je altijd meer dan 180 graden ruimte tussen je downtube en chainstays, mogelijk minder als je een enorme carbon BB area hebt.. mar dan nog. Bij schijfremmen zou je inderdaad wel sneller tegen een probleem aan kunnen lopen.. Misschien dat @Mistraller en @ElGreco uitsluitsel kunnen gevenKluus schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:05:
[...]
Dat moet wel altijd verkeerd gezeten hebben ja, ik kan me niet voorstellen dat dat goed schakelde dus @Ruffzz kan een gigantische verbetering in schakelprestaties tegemoet zien verwacht ik. Misschien wel even goed afstellen als hij correct in de kooi zit...
@Prulleman Het is zeker prachtig spul de cassette afnemer ervan heb ik ook. Ik vraag het me wel af hoor van die rand, als je de webshop opend lijkt 'ie aan de andere kant ook te zitten. Weet alleen niet dik die is, dat vertekend wellicht ook op de plaatjes. Voor je bottom bracket kan zo'n lange, dikkere hendel overigens wel weer prettig zijn, zeker met onze tere IT handjes.
Leuke fiets, ik heb de 2021 versie nog overwogen. Het is net als mijn gravelbike een 1x, dan snap ik wel dat je als beginnende fietser niet heel blij werd van het advies inderdaad. Het is niet dat ik momenteel een 2x mis (alles is hier vlak), maar het is wel handig.Bartmanz schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 16:01:
[...]
Ik heb een Orbea Terra H30-D 1X. Specs staan o.a. hier: https://www.cyclesolution...0-road-bike--black__53724
Heb je toevallig een foto van je fiets toen het wiel er nog in zit. Willekeurig foto is goed!Ruffzz schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 19:04:
[Afbeelding]
Ik zou voor dat geld lekker een KÄRCHER of Bosch kopen.McMiGHtY schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:23:
Iemand ervaring met een Gardena AquaClean 24/18V P4A als een mobiele waterspuit?
Opvallende manier om "Nee, ik niet" te zeggenrolandos582 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:27:
[...]
Ik zou voor dat geld lekker een KÄRCHER of Bosch kopen.
Ahja, Gardena maakt normaal prima spul. Ik had een https://www.gardena.com/n...it-5-l-comfort/970461501/ maar die ging kapot. Dit product lijkt relatief nieuw en weinig recensies te vinden. Maar gratis is nooit erg :-)McMiGHtY schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:28:
Ja, maar die kan ik niet kiezen (kan een cadeautje kiezen van de baas, en karchers of bosch..staat er niet tussen)
Haha soms moet je mensen opties bieden! :-)Smultie schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:30:
[...]
Opvallende manier om "Nee, ik niet" te zeggen
Is dat niet hetzelfde geval wat een paar maanden terug bij de Deen gekocht kon worden met opgespaarde zegeltjes?McMiGHtY schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:23:
Iemand ervaring met een Gardena AquaClean 24/18V P4A als een mobiele waterspuit?
Als ik het zo zie dan lijkt het erop dat een of meer van de derailleurwieltjes al een keer is losgehaald, althans als ik het vergelijk met een Campa derailleur. Daar worden de bevestigingsboutjes van beide derailleurwieltjes van de buitenkant ingestoken en naar binnen ingedraaid. Helemaal als ik zie dat het boutje langer is en niet gelijk valt met de kooi.Ypuh schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 12:17:
Als ik een beetje logisch nadenk kan het denk ik wel lang goed gaan als je het bovenste pulley wieltje nooit gebruikt. Schakelen met alleen het onderste wieltje zou moeten lukken zo lang er voldoende spanning staat op de ketting. Suboptimaal is het wel.
Ben nu vooral nieuwsgierig hoe het zat, want Houdini/Hans Klok geloof ik niet zo in.
@McMiGHtY Jaa, Worx Hydroshot heet die ik heb. Staat ergens in dit topic wel een uitgebreide review. Zijn sindsdien nog 2-3 hier die hem aangeschaft hebben en het is een topding.ElGreco schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:41:
Ik zou dat ding als cadeau aannemen, direct op MP gooien en ik dacht dat @Ypuh een goede had? Misschien kan hij zijn model even doorgeven, koop je die met de opbrengst.
Geen idee, ik kom eigenlijk nooit bij de DeenElGreco schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:41:
[...]
Is dat niet hetzelfde geval wat een paar maanden terug bij de Deen gekocht kon worden met opgespaarde zegeltjes?
Ik had in de reviews gelezen dat de batterij niet lang meegaat.
Ik zou dat ding als cadeau aannemen, direct op MP gooien en ik dacht dat @Ypuh een goede had? Misschien kan hij zijn model even doorgeven, koop je die met de opbrengst.
wel bij de Noor?McMiGHtY schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:01:
[...]
Geen idee, ik kom eigenlijk nooit bij de Deen
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Ik wel eens bij de Griek.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ja..op het circuit heb je weinig keus schijnt.
Die schijnt goeie wielen te maken.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Kan die Cervelo van jou ook wel gebruiken
![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door FilipK op 16-07-2021 21:47 ]
Ik heb hem inderdaad voor bsa bottom brackets. Ik had eerst een open sleutel, en die schoot een keer over de tandjes heen dus toen had ik krassen. Als je van een bepaalde hoek een foto wilt dan geef je maar een gil. Het kunststof van het handvat is aan beide kanten hetzelfde, maar mocht het in de weg zitten is het natuurlijk zo weggesneden.Kluus schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:05:
[...]
Dat moet wel altijd verkeerd gezeten hebben ja, ik kan me niet voorstellen dat dat goed schakelde dus @Ruffzz kan een gigantische verbetering in schakelprestaties tegemoet zien verwacht ik. Misschien wel even goed afstellen als hij correct in de kooi zit...
@Prulleman Het is zeker prachtig spul de cassette afnemer ervan heb ik ook. Ik vraag het me wel af hoor van die rand, als je de webshop opend lijkt 'ie aan de andere kant ook te zitten. Weet alleen niet dik die is, dat vertekend wellicht ook op de plaatjes. Voor je bottom bracket kan zo'n lange, dikkere hendel overigens wel weer prettig zijn, zeker met onze tere IT handjes.
[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 16-07-2021 22:47 ]
---------------
Bij shimano zitten ze ongelijk. Dat kan ook niet anders want er is maar 1 kant draad ingetapt. En de hoeveelheid bout die uitsteekt is ook normaal voor shimano.rdluca schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:42:
[...]
Als ik het zo zie dan lijkt het erop dat een of meer van de derailleurwieltjes al een keer is losgehaald, althans als ik het vergelijk met een Campa derailleur. Daar worden de bevestigingsboutjes van beide derailleurwieltjes van de buitenkant ingestoken en naar binnen ingedraaid. Helemaal als ik zie dat het boutje langer is en niet gelijk valt met de kooi.
Op de foto van @Ruffzz zitten de bevestigingsboutjes om en om en zou mij niet verbazen als het bovenste wieltje al eens is los geweest.
---------------
Lang geleden een jaar lang met een pen en schroeven in mijn onderbeen rondgelopen in verband met een meervoudige scheenbeenbreuk. Nergens last van gehad, terwijl ik explosieve zaalsporten deed en veel fietste. N=1, maar toch.FilipK schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 21:46:
Iemand ervaring met fietsen met schroeven in de enkel/onderbeen?
Kreeg te horen omdat er niet zoveel weke delen in dit gebied zitten dat je er al snel bij sporten last bij krijgt. Vraag mij af of dat ook zo voor fietsen is.
[Afbeelding]
Op de foto boven, mijn gebroken onderbeen.
Everytime I suffer I become a better man because of it
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
SjeklistStufferdt schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 07:02:
Weekendje bij m’n ouders. Alles staat klaar om een mooi ritje te maken, weer is prima, alles bij, behalve: een fietsbroek😑 dus nu maar weer het bed in…
[ Voor 21% gewijzigd door Oxigeon op 17-07-2021 10:13 ]
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Zoek een fietsenzaak in de buurt en fix het!Stufferdt schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 07:02:
Weekendje bij m’n ouders. Alles staat klaar om een mooi ritje te maken, weer is prima, alles bij, behalve: een fietsbroek😑 dus nu maar weer het bed in…
Inderdaad of ff langs de decathlon.
Voor zover ik weet is het idd vrijwel altijd Presta ja. Vergeet ook geen fietsbelletje te kopen, vooral praktisch bij het inhalen op smalle wegen, dan hoef je niet te schreeuwen.Oxigeon schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 08:31:
Edit: bedenk me net dat ik nog geen bandenpomp in huis heb met een metertje (manometer heet dat geloof ik). Kan ik zoiets nu al aanschaffen of moet ik wachten tot ik de fiets heb om te zien welke ventielen in mijn fiets zitten? Of is het vrijwel altijd Presta dat gebruikt wordt?
@418O2mhr-zip schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:56:
[...]
Inderdaad of ff langs de decathlon.
Of triatlon-style. Gewoon zonder zeem.
Thanks. Een kleine bel moet ik idd ook nog. Niks zo irritant dan wielrenners die constant liggen te schreeuwen. Weet alleen de diameter nog niet. Ik gok 31.8mm. Het wordt een Cube Attain Race 2021 model. Aan een bel wil ik niet teveel uitgeven.3kster schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:04:
[...]
Voor zover ik weet is het idd vrijwel altijd Presta ja. Vergeet ook geen fietsbelletje te kopen, vooral praktisch bij het inhalen op smalle wegen, dan hoef je niet te schreeuwen.
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq