Afgelopen zondag regelmatig stukje over smalle fietspaden gefiets. Ik ben begonnen met bewust contact maken met voorgangers. Goedemorgen, doe maar rustig aan, ik heb geen haast. Werd zeer gewaardeerd, gingen zelfs vrijwillig sneller aan de kant dan wanneer ik met m'n bel belde. Komt ons imago aleen maar ten goede, als je perse de hoogst mogelijke snelheid wil halen moet je aandere route uitzoeken.pier87 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:19:
Ik ben vandaag begonnen met de ''schone'' taak om medewielrenners aan te spreken op hun gedrag. Kan er niet meer tegen wanneer iemand over de weg fietst, terwijl ernaast een prachtig breed fietspad ligt.
Fiets ik vanochtend met een gangetje van 30 over den Friesche wegen, kom ik weer zo'n snor tegen. Handjes op het stuur, ik gok ergens in de 60 met een gangetje van 25 int uur over de weg.
Terwijl ik keurig netjes over het fietspad fiets, heb hem maar even aangesproken maar het leek deze beste man niets te doen.
Dit soort pipo's zorgen er wel voor dat we een slechte naam/imago krijgen...
Laatst ook een 11-34 gekocht, lag bij de LBS op de plank. 5 tientjes. Heb de indruk dat je beter daar kunt shoppen dan op internet op het moment.GWBoes schreef op maandag 12 juli 2021 @ 11:18:
[...]
wou net zeggen: wat wil je er voor hebben, zoek nog een 11s 11-34 . "normale" cassettes druppelen af en toe nog wel binnen, heb voor de racefiets net nog een 11-28 ultegra binnen maar die HG-700 en HG-800 zijn tegenwoordig zo zeldzaam als eenhoorn poeder.
Dat verschil is dan toch 3 schakels want de ketting pakt de halve krans.Galois schreef op maandag 12 juli 2021 @ 13:48:
[...]
Nou... het verschil tussen 28 en 34T is misschien 2 schakels. Die marge is er altijd wel. Bovendien wanneer rijdt je 52-34?
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Gevaar van die stift methode is dat de randjes van de stift afronden, en dat de stift er mogelijk uit gewrongen wordt als je kettinglijn schuin staat, en dan juist bij belasting.babbelbox schreef op maandag 12 juli 2021 @ 18:47:
Ik wil even inhaken op de posts over de missing link.
Misschien een stomme vraag, maar waarom zou je 'm na openen moeten vervangen. Ik zou toch zeggen dat je 'm meerdere keren zou moeten kunnen monteren, uiteraard er vanuit gaan dat ie niet beschadigd is.
Ik fiets zelf met zo'n stiftje dat eruit kan, dat heb ik laatst dus gedaan om de ketting makkelijker schoon te kunnen maken maar ik heb er niet over nagedacht een andere te plaatsen. Gewoon de stift die eruit kwam weer teruggeplaatst en tot op heden geen problemen ondervonden (+1000 km later)
Een quicklink heeft metalen richeltjes die bij iedere keer openen ook iets beschadigen; alleen zal je dat niet merken onder belasting. Een linkje zou in theorie open kunnen springen als de spanning eraf is; een hergebruikte link kan je op den duur gewoon met het handje openmaken want dan zijn die richeltjes gewoon weg.
---------------
https://nieuwsfiets.nu/20...300-miljoen-in-opschalen/
Hier nog even wat goed nieuws, hopelijk gaat dit toch met enige spoed de problemen oplossen.
Hier nog even wat goed nieuws, hopelijk gaat dit toch met enige spoed de problemen oplossen.
Als je netjes achter iemand blijft rijden bij een hoop bochtenwerk/rotondes oid ... lijkt het nog alsof je zwaailampen en sirene aanhebt, zo angstvallig gaan mensen aan de kant.bert74 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:27:
[...]
Afgelopen zondag regelmatig stukje over smalle fietspaden gefiets. Ik ben begonnen met bewust contact maken met voorgangers. Goedemorgen, doe maar rustig aan, ik heb geen haast. Werd zeer gewaardeerd, gingen zelfs vrijwillig sneller aan de kant dan wanneer ik met m'n bel belde. Komt ons imago aleen maar ten goede, als je perse de hoogst mogelijke snelheid wil halen moet je aandere route uitzoeken.
Onlangs ook iemand met een caravan aan het manouvreren. Dame die ernaast stond "sorry sorry!!" Waarop ik inderdaad ook iets zei van "och we zijn hier allebei de toerist toch, ik wacht wel ff"
Denk niet dat ons imago verder echt ooit zal verbeteren, maar ach, alle beetjes baten.
---------------
Het grootste wat mijn LBS had liggen was een licht gebruikte 11-32 met missende kransjesMistraller schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:37:
[...]
Laatst ook een 11-34 gekocht, lag bij de LBS op de plank. 5 tientjes. Heb de indruk dat je beter daar kunt shoppen dan op internet op het moment.
Heb gisteren een Sram 11-36 besteld, binnenkort maar kijken hoe leuk de GRX derailleur dat vindt en hoe het überhaupt rijdt.

hou ons op de hoogte (of anders mij, mocht de rest geen interesse hebben), ik ben sowieso benieuwd naar hoe niet shimano cassettes fietsen namelijk.GWBoes schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:09:
[...]
Het grootste wat mijn LBS had liggen was een licht gebruikte 11-32 met missende kransjes.
Heb gisteren een Sram 11-36 besteld, binnenkort maar kijken hoe leuk de GRX derailleur dat vindt en hoe het überhaupt rijdt.
Denk niet dat we moeten rekenen op korte termijn oplossingen:shinchan03 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:59:
https://nieuwsfiets.nu/20...300-miljoen-in-opschalen/
"De nieuwe fabriek gaat onderdelen produceren zoals transmissies voor high-end fietsen. Shimano heeft de nieuwe fabriek gepositioneerd als een ‘fabriek van de toekomst’, die de nadruk legt op digitalisering. Het is de bedoeling dat de fabriek eind 2022 in bedrijf gaat."
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Ja klopt, als die getallen overeen komen dan is het prima. Maar de ervaringen met autocalibratie zijn best wisselend, zag ik op het garmin forum, dus ik hou het maar gewoon zo. Mogelijk heeft die v8 firmware ermee te maken ook, want ik zag toen een wielmaat van 19-nogwat erin staan (op standje auto) en dat kan nooit voor een 30mm band (=2155).La1974 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:36:
[...]
Ik gebruik een Garmin speed sensor. De wielomtrek wordt automatisch berekend.
Als ik mijn laatste rit van 158,53 km laat corrigeren door Strava kom ik uit op 158,45 km. Verwaarloosbaar dus. Bijzonder dat het bij jou zo afwijkt.
---------------
Hoe laat je dat uberhaupt corrigeren?La1974 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:36:
[...]
Ik gebruik een Garmin speed sensor. De wielomtrek wordt automatisch berekend.
Als ik mijn laatste rit van 158,53 km laat corrigeren door Strava kom ik uit op 158,45 km. Verwaarloosbaar dus. Bijzonder dat het bij jou zo afwijkt.
Als je in Strava naar jouw activiteit gaat, ik denk dat dit in de browser moet. Dan staat er rechtsboven onder je afstand: afstand (?) als je daar op klikt krijg je een pop-up waarin weer een knop staat om het te corrigeren.
Als je dit niet wilt, kun je het ook later weer terugzetten.Ondersteuning bij afstand
Als er tijdens uw activiteit onregelmatigheden met de GPS van uw apparaat zijn, kunt u de afstand die uw apparaat heeft gemeld met de gecorrigeerde gegevens overschrijven. Meer informatie: Afstand corrigeren
Ahja eens bij 3 activiteiten gedaan, kwam een paar meter bij. Dus denk dat die van mij wel aardig goed zit dan.pnoob schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:09:
[...]
Als je in Strava naar jouw activiteit gaat, ik denk dat dit in de browser moet. Dan staat er rechtsboven onder je afstand: afstand (?) als je daar op klikt krijg je een pop-up waarin weer een knop staat om het te corrigeren.
[...]
Als je dit niet wilt, kun je het ook later weer terugzetten.
De GRX achterderailleur gaat dat in principe wel trekken tenzij je hele ouderwetse Campy dropouts hebt. Shimano is behoorlijk conservatief wat er maximaal past. Ik heb al diverse mensen een 11-40t casette zien gebruiken met een Ultegra(RX) (max 11-34t) derailleur. Geen roadlink of andere hacks. Gewoon genoeg ruimte op de B-schroef.GWBoes schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:09:
[...]
Het grootste wat mijn LBS had liggen was een licht gebruikte 11-32 met missende kransjes.
Qua shifting is het een kwestie van afstellen. Ik heb op mijn Standert racer recentelijk een 11-32 SRAM cassette gehangen (voorheen Shimano 11-34t) en dat schakelt prima met mijn UltegraRX derailleur. Als je normaal een Shimano 11-34t cassette hebt (HG700/HG800) die technisch een MTB spacing heeft dan kan het zijn dat je de upper limit van je derailleur misschien wat moet bijstellen, maar bij mij was het niet nodig.
Launching containers into space
Na 17k km moet ik mijn pressfit bb vervangen. Hoorde al wat getik en bij nadere inspectie is de plastic binnenkant gescheurd/gebroken.
Voor het verwijderen heb ik een Park Tool 90.3 brackettool aangeschaft. Hier zitten cups bij om bij het persen te gebruiken. Mijn idee is om de nieuwe bb er met behulp van deze cups en een gewoon schroefdraad met ring/bouten in te persen. Heeft iemand hier ervaring mee?
Voor het verwijderen heb ik een Park Tool 90.3 brackettool aangeschaft. Hier zitten cups bij om bij het persen te gebruiken. Mijn idee is om de nieuwe bb er met behulp van deze cups en een gewoon schroefdraad met ring/bouten in te persen. Heeft iemand hier ervaring mee?
De ASO heeft de filmpjes van Tour de Tietema geblokkeerd
iets teveel aandacht gekregen met het wheelie filmpje?

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Bij mij laadde hij nog wel. Ook na de melding maar dat komt misschien dat ik hem nog in de app had staan. Misschien kunnen jullie hem ook nog zien als je de directe link hebt:Nutterd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:49:
De ASO heeft de filmpjes van Tour de Tietema geblokkeerdiets teveel aandacht gekregen met het wheelie filmpje?
YouTube: HELE PELOTON DOET WHEELIES 😂 [BIZAR RECORD!] | TOUR DE FRANCE 2021 #14
https://www.flickr.com/people/137281057@N05/
Nope. Ze hadden zich beter kunnen richten op de echte veiligheidsproblemen ipv dit kinderachtige gedoe.stevens20 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:56:
[...]
Bij mij laadde hij nog wel. Ook na de melding maar dat komt misschien dat ik hem nog in de app had staan. Misschien kunnen jullie hem ook nog zien als je de directe link hebt:
YouTube: HELE PELOTON DOET WHEELIES 😂 [BIZAR RECORD!] | TOUR DE FRANCE 2021 #14
/f/image/ZrjWSOuRdAo31b0nJxv7n3wy.png?f=fotoalbum_large)
Op Twitter begint het op gang te komen (#FreeTietema). Lekker belachelijk van de ASO om dit ineens eraf te gooien.
Toch even een eerste opinie hier vragen voordat ik er mee naar de fietsenmaker ga. Vandaag van stuurpen gewisseld, de vorige kwam best wel moeizaam los en de onderstaande verticale kras kwam tevoorschijn. Ik heb de expander plug ook even losgehaald, aan de binnenzijde is niks te zien. Kras is wel voelbaar met een nagel.
Hoe ernstig is dit op het eerste gezicht? (Voor zover met een foto te beoordelen uiteraard).
Hoe ernstig is dit op het eerste gezicht? (Voor zover met een foto te beoordelen uiteraard).
:strip_exif()/f/image/6FkLBvQBca1FNQqAAT6gExlv.jpg?f=fotoalbum_large)
Op een foto is altijd lastig in te schatten. Maar zoals ik het hier zie is dit (minimaal) oppervlakkig en dus geen probleem. Stuurpen wel op juiste moment (nm) aangedraaid?
Geen 'cracked' carbon of diepe en grote schuurplek zoals bijv. het probleem bij de laatste Canyon Aeroad modellen:

Als je het echt niet vertrouwt ff naar de LBS.
Geen 'cracked' carbon of diepe en grote schuurplek zoals bijv. het probleem bij de laatste Canyon Aeroad modellen:

edit:
Ik zie rechts tot wat diepere krassen, zou dit ff bij LBS checken
[ Voor 13% gewijzigd door Dix0r op 14-07-2021 08:31 ]
Die vermogensmeter van Wahoo Speedplay laat ook maar lang op zich wachten, de Wahoo Powrlink Zero zou deze zomer uitkomen.
Iemand toevallig iets vernomen via een LBS oid? Op internet kan ik er nog niets over vinden.
Iemand toevallig iets vernomen via een LBS oid? Op internet kan ik er nog niets over vinden.
Kijk je naar de regeltjes, dan is er niets belachelijks aan. Heeft gewoon met rechten te maken die TDT niet heeft. Dan is het vrij simpel: content blokkeren. Idem dito met films, muziek, TV, etc.shinchan03 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 00:19:
Op Twitter begint het op gang te komen (#FreeTietema). Lekker belachelijk van de ASO om dit ineens eraf te gooien.
De discussie zou moeten gaan over de regels zelf, niet over het naleven er van, want het wordt waarschijnlijk gewoon correct nageleefd.
Echter gegeven jongens als TDT een goede impuls voor de Tour, maar schiet de ASO zichzelf in de voet met hun regels.
Informaticus of vakkundig Googler?
maar ze gebruiken toch geen beelden gemaakt door de organisatie? ze gebruiken hun eigen beelden en hebben een pers accreditatie dus dit zou toch gewoon moeten mogen?TheTinusNL schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:26:
[...]
Kijk je naar de regeltjes, dan is er niets belachelijks aan. Heeft gewoon met rechten te maken die TDT niet heeft. Dan is het vrij simpel: content blokkeren. Idem dito met films, muziek, TV, etc.
De discussie zou moeten gaan over de regels zelf, niet over het naleven er van, want het wordt waarschijnlijk gewoon correct nageleefd.
Echter gegeven jongens als TDT een goede impuls voor de Tour, maar schiet de ASO zichzelf in de voet met hun regels.
*uiteraard ken ik de regels niet en zit ik er hier helemaal langs. Maar zelfs al is het niet volgens de regels, als je kijkt wat die gasten voor elkaar krijgen bij de renners en de ploegen zou er zeker een uitzondering gemaakt kunnen worden en dan laat ik het imago van de wielersport nog even buiten beschouwing.
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Motief is gewoon geld en het beschermen van merkrecht. Geloof mij maar dat die jongens van TDT goed binnenlopen met hun content.
Het zou de ASO sieren eerst samenwerking te zoeken voordat ze overgaan tot blokkeren van content. Wellicht is dat ook gebeurd (maar dat weten wij niet), maar komen ze er niet uit. Zo niet zullen die gesprekken in de toekomst vast gevoerd worden. ASO is ook niet dom, die snappen heus wel dat hier een (jonge) doelgroep wordt aangesproken.
Het zou de ASO sieren eerst samenwerking te zoeken voordat ze overgaan tot blokkeren van content. Wellicht is dat ook gebeurd (maar dat weten wij niet), maar komen ze er niet uit. Zo niet zullen die gesprekken in de toekomst vast gevoerd worden. ASO is ook niet dom, die snappen heus wel dat hier een (jonge) doelgroep wordt aangesproken.
Ik ben het er niet mee eens, maar ik snap het wel. Als ik als bedrijf €50.000 (bijvoorbeeld) betaal aan de ASO om beeldmateriaal van de Tour uit te mogen zenden dan zou ik ook niet blij zijn als elke Youtuber dat zomaar mag doen zonder ook maar iets te betalen. De ASO hoort 'hun' beelden te beschermen om hun eigen klanten weer tevreden te houden.
Maar TDT doet nou niet echt verslag van de Tour. Dus dat is een beetje een grensgeval.. en de ASO gaat daar gewoon niet goed mee om. Wat ze op z'n minst zouden kunnen doen is een wat goedkopere licentie aanbieden aan organisaties als TDT... volgens mij heb je nu namelijk alleen de optie "alles"... of niets.
Cycling Maven had daar een paar jaar geleden ook mee te maken. Die mocht ook opeens niks meer filmen van de Tour zelf.. en was toen net bezig met z'n 2e jaar Tour. Had toen ook persaccreditatie, maar dat geeft je alleen toegang tot het terrein en parcours.. niet de rechten om materiaal uit te zenden van de race zelf.
Maar TDT doet nou niet echt verslag van de Tour. Dus dat is een beetje een grensgeval.. en de ASO gaat daar gewoon niet goed mee om. Wat ze op z'n minst zouden kunnen doen is een wat goedkopere licentie aanbieden aan organisaties als TDT... volgens mij heb je nu namelijk alleen de optie "alles"... of niets.
Cycling Maven had daar een paar jaar geleden ook mee te maken. Die mocht ook opeens niks meer filmen van de Tour zelf.. en was toen net bezig met z'n 2e jaar Tour. Had toen ook persaccreditatie, maar dat geeft je alleen toegang tot het terrein en parcours.. niet de rechten om materiaal uit te zenden van de race zelf.
[ Voor 8% gewijzigd door Salteh op 14-07-2021 09:35 ]
Stuurpen is/was netjes op het juiste moment aangedraaid. Ik denk eerlijk gezegd dat de Expander Nut wel iets te strak heeft gestaan, Stuurpen ging inspectie van de binnenzijde ook een stuk soepeler terug.Dix0r schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:20:
Op een foto is altijd lastig in te schatten. Maar zoals ik het hier zie is dit (minimaal) oppervlakkig en dus geen probleem. Stuurpen wel op juiste moment (nm) aangedraaid?
[Afbeelding]
edit:
Deze gebruik ik ook. Persen gaat prima zoals jij omschrijft, draadeind met een paar ringen en bouten en dan met beleid aandraaien.Louislouislouis schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 20:35:
Na 17k km moet ik mijn pressfit bb vervangen. Hoorde al wat getik en bij nadere inspectie is de plastic binnenkant gescheurd/gebroken.
Over zadelpennen gesproken..
In mijn nieuwe fiets heb ik de zadelpen wat adjusted aangezien vanuit de winkel de juiste setting niet was toegepast. In het proces zijn er blijkbaar erg veel krassen op de pen gekomen, gezien dat er blijkbaar iets (zand?) in het frame zit dat krassen op de pen achterlaat als een schuurpapier.
Hoewel krassen wel een beetje horen bij het verstellen vraag ik me af hoe ik dit kan verwachten van een fiets nieuw uit de fabriek. De seatpost is mat zwart dus even schuren is ook niet echt een optie. Iemand een suggestie? Is dit te maskeren door het wat aan te poetsen met tandpasta? De seatpost is van carbon.
In mijn nieuwe fiets heb ik de zadelpen wat adjusted aangezien vanuit de winkel de juiste setting niet was toegepast. In het proces zijn er blijkbaar erg veel krassen op de pen gekomen, gezien dat er blijkbaar iets (zand?) in het frame zit dat krassen op de pen achterlaat als een schuurpapier.
Hoewel krassen wel een beetje horen bij het verstellen vraag ik me af hoe ik dit kan verwachten van een fiets nieuw uit de fabriek. De seatpost is mat zwart dus even schuren is ook niet echt een optie. Iemand een suggestie? Is dit te maskeren door het wat aan te poetsen met tandpasta? De seatpost is van carbon.
[ Voor 5% gewijzigd door Hoiz op 14-07-2021 09:48 ]
Voor mij mij legt een tweet van Thijs Zonneveld het goed uit. Hoe ik dat in ieder geval interpreteer:Nutterd schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:31:
[...]
maar ze gebruiken toch geen beelden gemaakt door de organisatie? ze gebruiken hun eigen beelden en hebben een pers accreditatie dus dit zou toch gewoon moeten mogen?
*uiteraard ken ik de regels niet en zit ik er hier helemaal langs. Maar zelfs al is het niet volgens de regels, als je kijkt wat die gasten voor elkaar krijgen bij de renners en de ploegen zou er zeker een uitzondering gemaakt kunnen worden en dan laat ik het imago van de wielersport nog even buiten beschouwing.
Met een perslicentie mag je aanwezig zijn en dan bijvoorbeeld renners voor/na de race interviewen o.i.d. Wil je tijdens de koers ook nog beeldmateriaal schieten, dan heb je een uitgebreidere licentie nodig die de mannen van TDT blijkbaar niet hebben.
Waarom ze daar dan nu pas moeilijk mee doen weet ik ook niet. Wat @Dix0r zei: misschien dat ze achter de schermen onderhandeld hebben, maar er niet uit kwamen. Misschien dat de TDT pas sinds de grote populariteit van de wheelie contest de aandacht van de ASO heeft getrokken.
Gewoon even afwachten. Ik verwacht dat (een deel) wel weer online komt, want de ASO weet zeker in deze online tijd hoe belangrijk gasten als TDT zijn voor de aandacht. Bovendien weegt imagoschade van ASO ook zwaar hier.
Informaticus of vakkundig Googler?
pier87 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:32:
Die vermogensmeter van Wahoo Speedplay laat ook maar lang op zich wachten, de Wahoo Powrlink Zero zou deze zomer uitkomen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 3% gewijzigd door borft op 14-07-2021 09:58 ]
Tja de ASO is dan ook wel weer zo'n organisatie waarbij de hakjes steeds dieper het zand ingaan als je meer gaat duwen...shinchan03 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 00:19:
Verder zal het inderdaad ongetwijfeld een geld en rechten kwestie zijn, zoals hierboven duidelijk uitgelegd is.
Ander ding; met 1 TdT is het leuk, maar wat ga je doen als straks tientallen YouTubers content gaan maken, wheelie wedstrijden gaan organiseren, et cetera.
Maar goed, hoop ook dat ze wel door kunnen...
[ Voor 31% gewijzigd door Morrar op 14-07-2021 10:17 ]
Grappig detail is ook dat ASO tijdens een etappe prive eigenaar is van het terrein. De verontwaardiging bij velen is dat het 'openbare weg' betreft. Dat is dus per definitie niet zo.
@Louislouislouis
Bij 17k al een BB vervangen. Is best vroeg? Mijn Canyon BB pressfit zit momenteel op 25k zonder problemen. Ik service hem wel iedere ~6 maanden (schoonmaken + nieuw vet).
Heb wel alvast een BB op voorraad liggen en een bb remover + pers. Destijds bij ome Ali zo'n setje besteld. Ben benieuwd of het hiermee gaat lukken wanneer het zover is. Kan me herinneren dat @Prulleman deze ook gebruikt (?).
@Louislouislouis
Bij 17k al een BB vervangen. Is best vroeg? Mijn Canyon BB pressfit zit momenteel op 25k zonder problemen. Ik service hem wel iedere ~6 maanden (schoonmaken + nieuw vet).
Heb wel alvast een BB op voorraad liggen en een bb remover + pers. Destijds bij ome Ali zo'n setje besteld. Ben benieuwd of het hiermee gaat lukken wanneer het zover is. Kan me herinneren dat @Prulleman deze ook gebruikt (?).
Gister geprobeerd mijn cassette af te nemen, maar die zit zo strak dat de kettingzweep krom begint te trekken. Omdat ik die graag wat langer wil gebruiken heb ik maar eens gezocht naar een moordenaar. Mocht iemand er nog een nodig hebben: ze zijn nog/weer op voorraad
https://www.decathlon.nl/...cassetteafnemer/_/R-p-200
Mocht dit niet werken, iemand een advies om een strakke cassette los te krijgen?
Edit: cassette is door LBS erop gezet, maar ik vind die zaak een stel hufters en heb mezelf voorgenomen er niet meer binnen te komen.
Mocht dit niet werken, iemand een advies om een strakke cassette los te krijgen?
Edit: cassette is door LBS erop gezet, maar ik vind die zaak een stel hufters en heb mezelf voorgenomen er niet meer binnen te komen.
[ Voor 14% gewijzigd door pannekoek op 14-07-2021 10:29 ]
@Dix0r had het liever ook niet gedaan maar er zit over de hele breedte een scheur in en daardoor een duidelijke tik, dus ontkom er helaas niet aan.
Volgens mij zit er ook een goedkoop ding in.
Volgens mij zit er ook een goedkoop ding in.
Heb je al kruipolie geprobeerd? WD-40 is prima daarvoor. Het kan dat ze in de LBS het niet (genoeg) ingevet hebben, dan krijg je dat.pannekoek schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:29:
Gister geprobeerd mijn cassette af te nemen, maar die zit zo strak dat de kettingzweep krom begint te trekken. Omdat ik die graag wat langer wil gebruiken heb ik maar eens gezocht naar een moordenaar. Mocht iemand er nog een nodig hebben: ze zijn nog/weer op voorraad
ik zal eens beginnen met structureel invetten tot dat ding er is. Gewoon een beetje tussen de lockring en de laatste krans spuiten toch? Eventueel daarnaast nog verwarmen met een soldeerbout of een aansteker?3kster schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:33:
[...]
Heb je al kruipolie geprobeerd? WD-40 is prima daarvoor. Het kan dat ze in de LBS het niet (genoeg) ingevet hebben, dan krijg je dat.
[ Voor 8% gewijzigd door pannekoek op 14-07-2021 10:38 ]
Ik vet mijn body ook nooit in. Vet zorgt m.i. alleen maar voor mogelijke beweging en invreten tussen body en casette.
Is wat discussie over op internet over wel/niet.
Lijkt me dat je een goede nut (zit ook veel verschil in) nodig hebt en een langere hefboom als het echt niet lukt?
Lijkt me dat je een goede nut (zit ook veel verschil in) nodig hebt en een langere hefboom als het echt niet lukt?
[ Voor 4% gewijzigd door Dix0r op 14-07-2021 10:40 ]
Probleem is nu dat de zweep buigt voordat ik mijn piekkracht heb bereikt, dus hefboom is nog niet aan de orde haha. Hopelijk kan de moordenaar meer kracht aan.Dix0r schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:38:
Ik vet mijn body ook nooit in. Vet zorgt m.i. alleen maar voor mogelijke beweging en invreten tussen body en casette.
Lijkt me dat je een goede nut nodig hebt en een langere hefboom als het echt niet lukt?
Klopt. Verwarmen doe ik niet, maar volgens anderen schijnt dat ook te helpen.pannekoek schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:37:
[...]
ik zal eens beginnen met structureel invetten tot dat ding er is. Gewoon een beetje tussen de lockring en de laatste krans spuiten toch? Eventueel daarnaast nog verwarmen met een soldeerbout of een aansteker?
Het gaat wel iets verder want de beelden van TDT worden nu door @letour zelf naar buiten gebracht.TheTinusNL schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:26:
[...]
Kijk je naar de regeltjes, dan is er niets belachelijks aan. Heeft gewoon met rechten te maken die TDT niet heeft. Dan is het vrij simpel: content blokkeren. Idem dito met films, muziek, TV, etc.
---------------
Carbon cracks lopen altijd kris kras heen en weer, nooit recht.RvA91 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 01:30:
[Afbeelding]

Dat ding geeft geen kik. Is echt belachelijk zwaar uitgevoerd. Ligt er wel aan wat de maat van je kleinste kransje is hoe groot het moment is dat je kunt pakken, maar dat zou je met een stuk pijp natuurlijk kunnen verlengen. En je hebt maar 1 "tikje" nodig. Probleem met lockringen zijn de kartels waar je ff doorheen moet, ik denk daarom dat wd40, kruipolie en zelfs verwarmen niet echt zal helpen. Overigens zou ik de ring dan eerder koelen, want je wil dat ie krimpt. (CO2 cartridge op leegspuitenpannekoek schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:41:
[...]
Probleem is nu dat de zweep buigt voordat ik mijn piekkracht heb bereikt, dus hefboom is nog niet aan de orde haha. Hopelijk kan de moordenaar meer kracht aan.
Een tool met een vaste nut werkt ook beter dan een losse-met-bahco.
---------------
Is dit niet gewoon het uiterlijk van niet-nabehandeld carbon?RvA91 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 01:30:
Toch even een eerste opinie hier vragen voordat ik er mee naar de fietsenmaker ga. Vandaag van stuurpen gewisseld, de vorige kwam best wel moeizaam los en de onderstaande verticale kras kwam tevoorschijn. Ik heb de expander plug ook even losgehaald, aan de binnenzijde is niks te zien. Kras is wel voelbaar met een nagel.
[Afbeelding]
---------------
Bedankt voor dit inzicht. Ik heb gelukkig wel eentje met een vaste nut en zo'n pieleke eraan die in je as-gat moet. Denk dus als de moordenaar binnen is, ik los kan gaanMistraller schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:21:
[...]
Dat ding geeft geen kik. Is echt belachelijk zwaar uitgevoerd. Ligt er wel aan wat de maat van je kleinste kransje is hoe groot het moment is dat je kunt pakken, maar dat zou je met een stuk pijp natuurlijk kunnen verlengen. En je hebt maar 1 "tikje" nodig. Probleem met lockringen zijn de kartels waar je ff doorheen moet, ik denk daarom dat wd40, kruipolie en zelfs verwarmen niet echt zal helpen. Overigens zou ik de ring dan eerder koelen, want je wil dat ie krimpt. (CO2 cartridge op leegspuiten)
Een tool met een vaste nut werkt ook beter dan een losse-met-bahco.
Welke beelden bedoel je precies? Als je het over die wheelies hebt.. daar heeft de ASO zelf een eigen fotograaf naar toe gestuurd om te fotograferen.Mistraller schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:14:
[...]
Het gaat wel iets verder want de beelden van TDT worden nu door @letour zelf naar buiten gebracht.
Ik was er niet bij maar dat stormt nu door twitter in elk geval. Maar dat doet niets af aan de sneuheid. Je laat een ander iets op poten zetten, snapt er ff wat kiekjes van en vervolgens ga je de organisator van dat iets lopen bashen.McMiGHtY schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:29:
[...]
Welke beelden bedoel je precies? Als je het over die wheelies hebt.. daar heeft de ASO zelf een eigen fotograaf naar toe gestuurd om te fotograferen.
Maar goed. dit is eigenlijk offtopic hier

---------------
Grote organisatie, jongens.
Degene die heeft geregeld dat er foto's werden gemaakt zal het ongetwijfeld niet langs het hele (juridische) team van de ASO hebben laten passeren.
Degene die heeft geregeld dat er foto's werden gemaakt zal het ongetwijfeld niet langs het hele (juridische) team van de ASO hebben laten passeren.
Maar de discussie is over het invetten van de body zelf denk ik? De schroefdraad van de locknut kan je prima invetten of monteren met montagepasta toch?Dix0r schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:38:
Buitenkant body idd. Schroefdraad van lockring doe ik ook nooit. Manual van Shimano schrijft dit overigens ook niet voor.Kluus schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:46:
[...]
Maar de discussie is over het invetten van de body zelf denk ik? De schroefdraad van de locknut kan je prima invetten of monteren met montagepasta toch?
Enige probleem is voor mij die 40NM voor de lockring eigenlijk. Heb geen momentsleutel om dat te verifiëren. Ik trek hem over het algemeen flink aan en weekje later nog wel eens na.
Ja precies, ik heb ooit bij een MTB gehad dat ik hem niet los kreeg en ze bij de FM een bankschroef nodig hadden, sindsdien monteer ik hem nooit meer droog. Ik heb wel een momentsleutel die 40NM kan maar dat doe ik ook nooit, gewoon goed vast.Dix0r schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:17:
[...]
Buitenkant body idd. Schroefdraad van lockring doe ik ook nooit. Manual van Shimano schrijft dit overigens ook niet voor.
Enige probleem is voor mij die 40NM voor de lockring eigenlijk. Heb geen momentsleutel om dat te verifiëren. Ik trek hem over het algemeen flink aan en weekje later nog wel eens na.
Heb wel een momentsleutel voor de auto, maar geen verloop op die nut; ik doe het ook op gevoel. "Vast" en dan nog 1 tikje op de "kartels".Dix0r schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:17:
[...]
Buitenkant body idd. Schroefdraad van lockring doe ik ook nooit. Manual van Shimano schrijft dit overigens ook niet voor.
Maar ook al een keer ervaren wat een geklooi het is als je lockring losraakt...tijdens een ritje van 200km

Bij die cassette was de ring die op de lockring zit ook al behoorlijk gelubberd, dus denk dat ie daardoor los was geraakt. (op de kasseien)
[ Voor 13% gewijzigd door Mistraller op 14-07-2021 14:58 ]
---------------
Momentsleutel mijn inziens vooral handig bij de dingen die niet zoveel kunnen hebben. 40NM is niet iets waar je heel snel overheen gaat
Bij het aankopen van een nieuwe ketting haal ik altijd het fabrieksvet van de ketting af. Ik gebruikte hiervoor Cyclon ontvetter, maar ik las ook dat mensen als extra ook met alcohol de ketting schoonmaken. Ik houd zelf na drie keer schoonmaken een klein beetje vet over met die cyclon.
Zijn er meer mensen die dat zo doen en welke ontvetter en welk merk alcohol kunnen jullie hiervoor aanraden?
Zijn er meer mensen die dat zo doen en welke ontvetter en welk merk alcohol kunnen jullie hiervoor aanraden?
Terpentine/Wasbenzine/Spiritus dat soort meuk, allemaal prima. Meestal doe ik 1x spiritus en daarna wasbenzine en dan is hij al aardig brandschoon na 2 nachtjes weken + goed afspoelen. Daarna even Mucoff Bike protect eroverheen (werkt goed tegen afstoten water etc) na flink wat uurtjes drogen even wat squirt erop en dan ben je good to go.Belecthor schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:25:
Bij het aankopen van een nieuwe ketting haal ik altijd het fabrieksvet van de ketting af. Ik gebruikte hiervoor Cyclon ontvetter, maar ik las ook dat mensen als extra ook met alcohol de ketting schoonmaken. Ik houd zelf na drie keer schoonmaken een klein beetje vet over met die cyclon.
Oké mannen, wat is wijsheid. Ik wil graag over op schijfremmen. Zowel vanwege prestaties in de regen als bij het afdalen, al gaan beide op dit moment heel prima op de carbon velgen.
Ik heb 1 eis:
- Elektronisch schakelen
Ik bezit nu een fiets met een R8050 groep, maar dat is de groep met velgremmen. Wel zou ik de bekabeling, junction boxes, accu en derailleurs kunnen hergebruiken. Dan heb ik natuurlijk ook nog nieuwe wielen en een nieuw frame nodig. Mijn budget is +/- €2500.
Mijn huidige fiets zou ik dan opbouwen met een mechanische groep en permanent op de Tacx zetten.
Of de huidige verkopen en een nieuwe kopen voor €2500 + opbrengst nieuwe fiets? Probleem is dat de fietsen waar ik naar kijk richting €5000 gaan. En dat levert mijn zelfbouwchinees niet op
Ik heb 1 eis:
- Elektronisch schakelen
Ik bezit nu een fiets met een R8050 groep, maar dat is de groep met velgremmen. Wel zou ik de bekabeling, junction boxes, accu en derailleurs kunnen hergebruiken. Dan heb ik natuurlijk ook nog nieuwe wielen en een nieuw frame nodig. Mijn budget is +/- €2500.
Mijn huidige fiets zou ik dan opbouwen met een mechanische groep en permanent op de Tacx zetten.
Of de huidige verkopen en een nieuwe kopen voor €2500 + opbrengst nieuwe fiets? Probleem is dat de fietsen waar ik naar kijk richting €5000 gaan. En dat levert mijn zelfbouwchinees niet op
If it aint fixed, it's broken.
24H Wasbenzine voor nieuwe ketting, gevolgd door spiritus en laatst cyclon degreaser. Mogelijk overdone, maar tevreden over het resultaat.Belecthor schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:25:
HertogJan is wel een goed merk alcoholBelecthor schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:25:
Alcohol vervliegt mij te snel en is ook duurder, en terpentine stinkt. Een uurtje in de wasbenzine en hij is schoon bij mij, soms nog beetje met de borstel voor de prutjes die echt niet uit de gaatjes willen. Ik giet daarna de wasbenzine in een glazen pot. Het vuil bezinkt en zo kan de wasbenzine heel lang mee. (Ik leg de ketting ook in een bakje (ijsbak voldoet) met de deksel erop tegen het vervliegen. )
Maar ik rij eerst de ketting tot ie een eerste keer echt vies is, daarna gaat ie pas in de bak.
[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 14-07-2021 17:15 ]
---------------
Als je zelf een slagmoeraanzetter hebt of iemand kent met zo'n apparaat, vraag dan of hij een poging wil wagen.pannekoek schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:29:
Vanwege het tikken van dat ding komt er veel minder kracht op je kettingzweep te staan. Hier wel eens een cassette gehad die erg vast zat, maar zelfs met mijn kleine 300Nm slagmoeraanzetter ging hij fluitend los.
verkeerde topic
[ Voor 84% gewijzigd door rolandos582 op 14-07-2021 17:31 ]
Dat hangt van de ketting af. Voor een Shimano 105 is een simpele wodka genoeg, maar als je zo'n Sram AXS ketting hebt kom je niet weg met minder dan dit.Belecthor schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 15:25:
En oh ja Campa mag natuurlijk alleen met amaretto.
Als beginner ben ik wat aan het lezen over bikefitting, en wat ik vaak als advies lees is dat je je fiets niet moet afstellen als een prof, omdat die over het algemeen een licht bovenlijf hebben en natuurlijk heel veel training. Hoe trainen die lui om een meer agressieve/aero positie aan te nemen? Telkens ietsje meer reach totdat je vermogen achteruitgaat? Core-oefeningen?
Ik ben trouwens niet van plan om zo aero mogelijk te zijn hoor, meer een vraag uit nieuwsgierigheid.
Ik ben trouwens niet van plan om zo aero mogelijk te zijn hoor, meer een vraag uit nieuwsgierigheid.
Core oefeningen door bijvoorbeeld aan: One Leg Squat, Lunges, Side Leg Raise, Side Laying Clams etc3kster schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 19:44:
Als beginner ben ik wat aan het lezen over bikefitting, en wat ik vaak als advies lees is dat je je fiets niet moet afstellen als een prof, omdat die over het algemeen een licht bovenlijf hebben en natuurlijk heel veel training. Hoe trainen die lui om een meer agressieve/aero positie aan te nemen? Telkens ietsje meer reach totdat je vermogen achteruitgaat? Core-oefeningen?
:strip_exif()/f/image/mjxguaT9GxVQxxtFOxzduZHv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vind hier hetzelfde van als wat Josse er van vind dat Puck Moonen een vriend heeft: dat is gewoon stom!
/edit: voor de mensen met Instagram
[ Voor 9% gewijzigd door Nutterd op 14-07-2021 20:05 ]
Nu ben ik niet (zo op de hoogte) van het prof rennen, en ken ASO niet zo. Maar ik heb niet de indruk dat het een organisatie is waar het gemiddelde bestuurslid überhaupt weet wat twitter is.shinchan03 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 00:19:
[ Voor 24% gewijzigd door mhr-zip op 14-07-2021 20:22 . Reden: Even de juiste quote toegevoegd :+ ]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Net de nieuwe cassette gemonteerd samen met de KMC ketting, 114 schakels zo uit mijn hoofd. Kettinglengte was uit de doos prima als ik de handleiding van Shimano moet geloven. B-tension aangepast en klaar.. dacht ik.
Mijn cassette lijkt te “dansen”. Steekass zit goed vast en niets lijkt aan te lopen. Puur de cassette die beweegt (met de ketting er op). Op het kleinere tandwiel is het meer dan op het grote. Ik heb de cassette nu al drie keer er af gehaald en opnieuw gemonteerd maar kan het niet vinden. Nu ben ik benieuwd of dat ook met mijn oude cassette was, die kan ik eventueel morgen nog eens monteren om te kijken of het daar ook is. Iemand de gouden tip?
Mijn cassette lijkt te “dansen”. Steekass zit goed vast en niets lijkt aan te lopen. Puur de cassette die beweegt (met de ketting er op). Op het kleinere tandwiel is het meer dan op het grote. Ik heb de cassette nu al drie keer er af gehaald en opnieuw gemonteerd maar kan het niet vinden. Nu ben ik benieuwd of dat ook met mijn oude cassette was, die kan ik eventueel morgen nog eens monteren om te kijken of het daar ook is. Iemand de gouden tip?
:fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/A5edRbSMA2zEzJWVwIx3ZV5C.gif?f=user_large)
De spacers wel goed zitten? Juiste Nm gebruikt bij vastzetten cassette?R0y. schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:25:
Net de nieuwe cassette gemonteerd samen met de KMC ketting, 114 schakels zo uit mijn hoofd. Kettinglengte was uit de doos prima als ik de handleiding van Shimano moet geloven. B-tension aangepast en klaar.. dacht ik.
[Afbeelding]
Ja spacers lijken goed te zitten (ook nog eens gechecked of ze op de juiste locatie/volgorde zitten adhv de handleiding.rolandos582 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:00:
[...]
De spacers wel goed zitten? Juiste Nm gebruikt bij vastzetten cassette?
Vastzetten met de hand gedaan (maar wel flink vast), eigelijk zoals ik het ook altijd op mijn MTB doe. De casetteafnemer die ik heb is zo’n vaste met een arm. Past helaas niet op mijn momentsleutel.
Dit effect heet "cassette wobble" of "freehub wobble". Sommige naven hebben er meer last van dan anderen. Volgens mij niet altijd wat aan te doen. Welke naaf/cassette combinatie gaat het om?R0y. schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:25:
[Afbeelding]
Gaat om een cube attain SL, 105 afgemonteerd. Staat ook op de naaf. De cassette die er nu op zit is ook 105 (7000) 12-25. Hiervoor zat er 11-34 op… maar of deze speling ook op die cassette zat weet ik dus niet.Pyramiden schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 21:41:
[...]
Dit effect heet "cassette wobble" of "freehub wobble". Sommige naven hebben er meer last van dan anderen. Volgens mij niet altijd wat aan te doen. Welke naaf/cassette combinatie gaat het om?
@Tjebakka Voor €2.500 kun je nieuw net niet slagen lijkt mij. Doet me ook vermoeden dat je nog wel net even iets meer wensen hebt dan alleen schijven en Di2, het frame zal wel carbon moeten zijn, het moet er een beetje leuk uitzien en liefste ook kabels binnendoor. Dan gaat €5k ook niet genoeg zijn
.
Weet niet wat voor fiets je nu hebt, maar las volgens mij net ook dat je naar het noorden verhuisd bent. Wat je daar met schijfremmen moet is mij een raadsel want je moet moeite doen om een stoplicht te vinden en het hoogste punt zijn viaducten. Las ook iets over een tijdje niet gefietst en de Ventoux beklimmen, dan kan een nieuwe fiets wel wat extra motivatie geven maar schijfremmen heb je niet nodig daar ('t is één lange rechte slingerweg naar beneden waar je met een beetje durf makkelijk de 90-100+ aantikt).
Schijfremmen zijn leuk als budget niet echt een issue is. Ik zou voor een uitgebreide opknapbeurt gaan van je huidige fiets. Wordt ie meer waard, kun je nog een jaartje sparen en normaliseert de markt daarna hopelijk.
Weet niet wat voor fiets je nu hebt, maar las volgens mij net ook dat je naar het noorden verhuisd bent. Wat je daar met schijfremmen moet is mij een raadsel want je moet moeite doen om een stoplicht te vinden en het hoogste punt zijn viaducten. Las ook iets over een tijdje niet gefietst en de Ventoux beklimmen, dan kan een nieuwe fiets wel wat extra motivatie geven maar schijfremmen heb je niet nodig daar ('t is één lange rechte slingerweg naar beneden waar je met een beetje durf makkelijk de 90-100+ aantikt).
Schijfremmen zijn leuk als budget niet echt een issue is. Ik zou voor een uitgebreide opknapbeurt gaan van je huidige fiets. Wordt ie meer waard, kun je nog een jaartje sparen en normaliseert de markt daarna hopelijk.
[ Voor 11% gewijzigd door Ypuh op 14-07-2021 22:06 ]
@R0y. Wat @Pyramiden bedoelt is dat het dus aan de naaf / feeehub ligt.
Wellicht kan je dat bevestigen als je hetzelfde met een andere casette ziet.
Ik geloof ook niet dat de marges van de splines op de body en de inkepingen op de vaste blokken van je cassette dit kunnen veroorzaken. Volledig losse kransjes misschien, maar dat is niet bij deze cassette neem ik aan.
Afhankelijk van je naaf design zit de feeehub body op de rest geschroefd of gewoon "geklikt". Als de body met een grote (vaak 11mm) inbus vastgezet is, dan zou je die eens kunnen checken. Als die te los zit krijg je dit misschien ook. Maar het kan ook goed bij de kwaliteit van de naaf horen..
Wellicht kan je dat bevestigen als je hetzelfde met een andere casette ziet.
Ik geloof ook niet dat de marges van de splines op de body en de inkepingen op de vaste blokken van je cassette dit kunnen veroorzaken. Volledig losse kransjes misschien, maar dat is niet bij deze cassette neem ik aan.
Afhankelijk van je naaf design zit de feeehub body op de rest geschroefd of gewoon "geklikt". Als de body met een grote (vaak 11mm) inbus vastgezet is, dan zou je die eens kunnen checken. Als die te los zit krijg je dit misschien ook. Maar het kan ook goed bij de kwaliteit van de naaf horen..
Helder. Morgen de boel eens open halen en kijken of die los zit. Zo niet zet ik de andere cassette er weer eens op om te kijken. Het zou best kunnen dat het er dus al was… zo irritant dit.
Speling op de cassette voel je met de hand niet, het word pas zichtbaar zodra de boel in elkaar zit en je redelijk wat omwentelingen maakt.
Direct maar een casettetool besteld die op mijn momentsleutel past, kan ik dat ook uitsluiten vastdraaien.

Speling op de cassette voel je met de hand niet, het word pas zichtbaar zodra de boel in elkaar zit en je redelijk wat omwentelingen maakt.
Direct maar een casettetool besteld die op mijn momentsleutel past, kan ik dat ook uitsluiten vastdraaien.
Dat is sowieso niet verkeerd om te hebben, kost ook maar 12 euro ofzo. Kun je ook gelijk voor je schijfremmen gebruiken en zit je altijd safe.R0y. schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:14:
Helder. Morgen de boel eens open halen en kijken of die los zit. Zo niet zet ik de andere cassette er weer eens op om te kijken. Het zou best kunnen dat het er dus al was… zo irritant dit.![]()
Zonde. Het verhaal is wel dubbel natuurlijk. Tietema is inmiddels wel commercieel dus moet je je ook aan de regels houden. Nu begrijp ik ook de andere kant van het anders in beeld brengen en nu et de wedstrijd zelf in beeld brengen. Ze inspireren jonge renners maar doen dat inmiddels ook met een commercieel oogmerk.Nutterd schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 20:03:
[Afbeelding]
Ik vind hier hetzelfde van als wat Josse er van vind dat Puck Moonen een vriend heeft: dat is gewoon stom!
/edit: voor de mensen met Instagramhttps://www.instagram.com...O5L/?utm_medium=copy_link
Ik zit met een schuin oog te kijken naar een frame van Velobuild, alle kabels binnendoor. Dan nog een nieuwe wielset erbij van Farsports en een ik kan me dan nog een nieuwe groepset veroorloven voor rond de 2500 euro. 2500 is een richtprijs, het mag ook 3000 worden.Ypuh schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:02:
@Tjebakka Voor €2.500 kun je nieuw net niet slagen lijkt mij. Doet me ook vermoeden dat je nog wel net even iets meer wensen hebt dan alleen schijven en Di2, het frame zal wel carbon moeten zijn, het moet er een beetje leuk uitzien en liefste ook kabels binnendoor. Dan gaat €5k ook niet genoeg zijn.
Ik rij nu ook op een zelfbouw met een Chinees frame als basis (zelfde als @havana ) met Chinese wielen.
The Ride is verder natuurlijk een achtdaagse met zo'n 20.000 hoogtemeters en door verschillende landen. Ik kan prima dalen op mijn Chinese carbon velgen maar ik wil natuurlijk ook flitsend aan de start komen
[ Voor 6% gewijzigd door Tjebakka op 15-07-2021 00:43 ]
Ik snap dat ze er (goed) geld aan verdienen, in mijn ogen als je zulke leuke content maakt met zoveel enthousiasme en ook nog inspirerend voor jonge renners mag dat ook want denk dat er stiekem best wat tijd in gaat zitten en gun het hun dan veel erger dan een of andere dikke billen mevrouw die zegt dat aambeien creme x echt de beste isstevens20 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:51:
[...]
Zonde. Het verhaal is wel dubbel natuurlijk. Tietema is inmiddels wel commercieel dus moet je je ook aan de regels houden. Nu begrijp ik ook de andere kant van het anders in beeld brengen en nu et de wedstrijd zelf in beeld brengen. Ze inspireren jonge renners maar doen dat inmiddels ook met een commercieel oogmerk.
Wat ik gewoon belachelijk vind is dat het zonder pardon geblokkeerd is terwijl ze een dag van te voren nog content op hun eigen insta gebruiken van TDT. Ze hadden gewoon even lekker in overleg moeten gaan en er samen uit moeten komen zonder het al te commercieel te maken aub! (Het was dit jaar al een stuk commercieler maar heb me we NOG niet aan gestoord)
*Nutterd is fan maar dat moge duidelijk zijn
Nadeeltje is dat een complete Ultegra Di2 groep voor schijfremmen tamelijk onvindbaar is. Als je er dan al eentje weet te bemachtigen ben je daarvoor al zo'n €1.500-1.700 kwijt. De goedkoopste setjes carbon setje wielen beginnen ook bij zo'n €600-700 en frame geen idee, maar incl. paintjob en invoerbelasting zal het ook wel zoiets zijn. Onderschat vervolgens niet wat alle randzaken nog kosten; zadel, stuur, bidonhouders, pedalen, banden etc. Deze kun je allemaal wel overzetten, maar dan is je donorfiets ook echt een donorfiets.Tjebakka schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 00:40:
Ik zit met een schuin oog te kijken naar een frame van Velobuild, alle kabels binnendoor. Dan nog een nieuwe wielset erbij van Farsports en een ik kan me dan nog een nieuwe groepset veroorloven voor rond de 2500 euro. 2500 is een richtprijs, het mag ook 3000 worden.
Zou persoonlijk nog even wachten tot je niet meer de hoofdprijs betaald en met een schuin oogje naar de Giant, Cube, Sensa's van deze wereld kijken. Die komen ook nu nog regelmatig met 20% korting voorbij bij Wim de Vos/Vos fietsen, het is alleen een beetje geluk of ze jouw model/kleur/maat hebben.
We staan er dus precies hetzelfde in. Feit blijft dat we het de rest van de tour zonder ze moeten doen. Heb ik weer 10minuten per dag over.Nutterd schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 07:28:
[...]
Ik snap dat ze er (goed) geld aan verdienen, in mijn ogen als je zulke leuke content maakt met zoveel enthousiasme en ook nog inspirerend voor jonge renners mag dat ook want denk dat er stiekem best wat tijd in gaat zitten en gun het hun dan veel erger dan een of andere dikke billen mevrouw die zegt dat aambeien creme x echt de beste is
Wat ik gewoon belachelijk vind is dat het zonder pardon geblokkeerd is terwijl ze een dag van te voren nog content op hun eigen insta gebruiken van TDT. Ze hadden gewoon even lekker in overleg moeten gaan en er samen uit moeten komen zonder het al te commercieel te maken aub! (Het was dit jaar al een stuk commercieler maar heb me we NOG niet aan gestoord)
*Nutterd is fan maar dat moge duidelijk zijn
Zit de wiebel die je in het filmpje toont niet in de naaf of freehub? De cassette staat immers stil.R0y. schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 22:14:
Helder. Morgen de boel eens open halen en kijken of die los zit. Zo niet zet ik de andere cassette er weer eens op om te kijken. Het zou best kunnen dat het er dus al was… zo irritant dit.
Gisteren de winter fiets weer eens gepakt voor een kleine afstand, maar wat een gekraak ineens... Begonnen met zadel pen er uit te halen, zadel los te halen, alles smeren, hielpt niet. Toen de crank er maar af en insmeren, ook geen verbetering. Uiteindelijk denk ik nu dat het in de as zelf zit, bb mogelijk, maar die is press fit. Zelfs als de fiets stil staat en ik met mijn armen kracht zet op de pedalen (welke overigens ook al opnieuw ingevet zijn) komt er een flinke kraak van af. Nu weet ik niet welke press fit bb (en trapas) er op zit (het is een Rose Pro Cross van 2019\, lijkt op een SM-BB72). Ik heb ook een press fit op mijn Bianchi oltre XR, waar ook al tijden een klein kraakje in zit. Heb het daardoor ook een beetje gehad met het hele press fit gedoe, heb de tools niet en kan er dus niet bij, maar al zou ik de tools hebben (want ik heb er een aantal keer naast gestaan dat een press fit er uit werd gehaald) zou ik het nog bepaald durven. Het voelde alsof mijn ziel er uit werd getikt, rrrr.
Anyway, wat is de ervaring hier? Ik zou eigenlijk van de pf af willen, maar heb geen ervaring met andere opties welke beschikbaar zijn. Ik kan het natuurlijk aan Hambini vragen, maar wil eigenlijk voor een goed beschikbare en betaalbare optie gaan (en dus niet voor de Hambini racing bb a 200 pond + extra kosten).
Anyway, wat is de ervaring hier? Ik zou eigenlijk van de pf af willen, maar heb geen ervaring met andere opties welke beschikbaar zijn. Ik kan het natuurlijk aan Hambini vragen, maar wil eigenlijk voor een goed beschikbare en betaalbare optie gaan (en dus niet voor de Hambini racing bb a 200 pond + extra kosten).
Weet je zeker dat het in de BB zit? Ben ik ook ooit zeker van geweest. Totdat bleek dat het aan mijn (te slappe) snelspanner lag.Raznov schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:47:
Gisteren de winter fiets weer eens gepakt voor een kleine afstand, maar wat een gekraak ineens... Begonnen met zadel pen er uit te halen, zadel los te halen, alles smeren, hielpt niet. Toen de crank er maar af en insmeren, ook geen verbetering. Uiteindelijk denk ik nu dat het in de as zelf zit, bb mogelijk, maar die is press fit. Zelfs als de fiets stil staat en ik met mijn armen kracht zet op de pedalen (welke overigens ook al opnieuw ingevet zijn) komt er een flinke kraak van af. Nu weet ik niet welke press fit bb (en trapas) er op zit (het is een Rose Pro Cross van 2019\, lijkt op een SM-BB72). Ik heb ook een press fit op mijn Bianchi oltre XR, waar ook al tijden een klein kraakje in zit. Heb het daardoor ook een beetje gehad met het hele press fit gedoe, heb de tools niet en kan er dus niet bij, maar al zou ik de tools hebben (want ik heb er een aantal keer naast gestaan dat een press fit er uit werd gehaald) zou ik het nog bepaald durven. Het voelde alsof mijn ziel er uit werd getikt, rrrr.
Overigens kun je het type BB aflezen op de seal van de lager wanneer de crank eraf ligt.
Hier laatst hetzelfde gehad, veel zoeken en uiteindelijk de snelspanners. Maar ik heb nu wel weer lekker verse lagersDix0r schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:52:
[...]
Weet je zeker dat het in de BB zit? Ben ik ook ooit zeker van geweest. Totdat bleek dat het aan mijn (te slappe) snelspanner lag.
Overigens kun je het type BB aflezen op de seal van de lager wanneer de crank eraf ligt.
probeer eerst je bladboutjes nog eens voor je met je BB aan de slag gaatRaznov schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:47:
@Dix0r, ik merk de kraak ook wannneer de fiets stil staat en ik met mijn handen kracht op de pedalen zet. De pedalen zijn ingevet, de crank is ingevet, @Prulleman, de blad boutjes ben ik gisteren avond nog aan begonnen, heb nu de helft er af en ingevet, nog 2 te gaan om dit uit te sluiten (maar ze zitten muur en muur vast).
Ik zal als ik de crank er straks af heb even kijken of ik het kan aflezen.
Overigens is het een alu frame.
Ik zal als ik de crank er straks af heb even kijken of ik het kan aflezen.
Overigens is het een alu frame.
[ Voor 13% gewijzigd door Raznov op 15-07-2021 09:16 ]
Mijn ervaring is ook dat het minimaal 7/10x niet aan het BB ligt maar elders, ook al wist ik het 'zeker'. 2 van de usual suspects zijn al genoemd. Carbon frames fungeren vaak als een klankkast, maar het kan net zo goed je zadelpen, pedaal, bodylager o.i.d. zijn.
Overigens ben ik wel een beetje teruggekomen op het pressfit vs. threaded geneuzel. Pressfit is objectief gezien beter, maar vraagt wat meer aandacht bij de montage. Threaded is redelijk monkeyproof maar geen garantie dat het beter uitgelijnd en/of kraakvrij is.
Mocht je je BB willen vervangen, kijk dan eens bij Wheels MFG en lees goed de frame/BB instructies welke montage middelen je dient te gebruiken (bijv. Loctite i.c.m. activator). Sowieso nooit te lang doorrijden met kraakjes voordat je echt iets beschadigd.
Overigens ben ik wel een beetje teruggekomen op het pressfit vs. threaded geneuzel. Pressfit is objectief gezien beter, maar vraagt wat meer aandacht bij de montage. Threaded is redelijk monkeyproof maar geen garantie dat het beter uitgelijnd en/of kraakvrij is.
Mocht je je BB willen vervangen, kijk dan eens bij Wheels MFG en lees goed de frame/BB instructies welke montage middelen je dient te gebruiken (bijv. Loctite i.c.m. activator). Sowieso nooit te lang doorrijden met kraakjes voordat je echt iets beschadigd.
@Raznov
Niets zo irritant als kraakjes en niet weten waar het vandaan komt. Ik had destijds precies hetzelfde issue (kracht op pedaal en kraak) en toch was het mijn snelspanner
Anyway, even mijn potientiele bron van kraakjes checklist (wss kun je er zo al wat uitsluiten):
- Bracket lagers
- Losse crankarm
- Losse bladboutjes
- Losse pedalen - aangedraaid
- Losse schoenplaatjes - andere schoenen
- Quick release wielen te los - andere qr
- Ontbreken van een weinig smeermiddel tussen quick release uitval pad (m.i. hoeft hier sowieso geen vet tussen, maargoed)
- Zadelpen in frame (ontbreken van carbonpasta, verkeerde maat zadelpen)
- Zadel bevestiging op zadelpenkop
- Zadel rails
- Balhoofdlagers
- Speling op balhoofd (of te strak)
- Stuurpen op vorkbuis
- Stuurpen op stuur
- Montagefout cassette
Niets zo irritant als kraakjes en niet weten waar het vandaan komt. Ik had destijds precies hetzelfde issue (kracht op pedaal en kraak) en toch was het mijn snelspanner
Anyway, even mijn potientiele bron van kraakjes checklist (wss kun je er zo al wat uitsluiten):
- Bracket lagers
- Losse crankarm
- Losse bladboutjes
- Losse pedalen - aangedraaid
- Losse schoenplaatjes - andere schoenen
- Quick release wielen te los - andere qr
- Ontbreken van een weinig smeermiddel tussen quick release uitval pad (m.i. hoeft hier sowieso geen vet tussen, maargoed)
- Zadelpen in frame (ontbreken van carbonpasta, verkeerde maat zadelpen)
- Zadel bevestiging op zadelpenkop
- Zadel rails
- Balhoofdlagers
- Speling op balhoofd (of te strak)
- Stuurpen op vorkbuis
- Stuurpen op stuur
- Montagefout cassette
@Dix0r Deze lijst moet ergens als sticky bijgehouden worden. Kan jammer genoeg maar één plusje geven.
Ik kan er nog aan toevoegen:
- Buitenste body lager (deze ziet relatief veel water i.v.m. schoonmaken etc.)
- Achterpat die los zit (dolgedraaid schroefdraad)
- Spaaknippels die droog en gedraaid staan (met name bij goedkopere wielen)
- Alignment van het achterpat (is meer een ratel dan een kraakje)
Nog eentje die eigenlijk te dom voor woorden is maar waar ik wel eens naar gezocht heb:
- Schakelkabel van de voorderailleur die tegen de crankarm aantikt
Met deze lijst zou je echt ieder kraakje op moeten kunnen lossen.
Ik kan er nog aan toevoegen:
- Buitenste body lager (deze ziet relatief veel water i.v.m. schoonmaken etc.)
- Achterpat die los zit (dolgedraaid schroefdraad)
- Spaaknippels die droog en gedraaid staan (met name bij goedkopere wielen)
- Alignment van het achterpat (is meer een ratel dan een kraakje)
Nog eentje die eigenlijk te dom voor woorden is maar waar ik wel eens naar gezocht heb:
- Schakelkabel van de voorderailleur die tegen de crankarm aantikt
Met deze lijst zou je echt ieder kraakje op moeten kunnen lossen.
toevallig echt gisteravond in bed (konnieslape) dit filmpje gekeken. Mocht het gaan om een carbonnen frame, probeer dan dit tucje van Oz Cycle:Ypuh schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:08:
Carbon frames fungeren vaak als een klankkast
YouTube: Creaking bottom brackets?...no more!
- eindkapje van schoenveter die tegen de crank aan tiktYpuh schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:14:
Ja het is tamelijk onvindbaar allemaal op dit moment. Gelukkig heb ik nog wel even om alles bij elkaar te zoeken.Ypuh schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 07:54:
[...]
Nadeeltje is dat een complete Ultegra Di2 groep voor schijfremmen tamelijk onvindbaar is. Als je er dan al eentje weet te bemachtigen ben je daarvoor al zo'n €1.500-1.700 kwijt. De goedkoopste setjes carbon setje wielen beginnen ook bij zo'n €600-700 en frame geen idee, maar incl. paintjob en invoerbelasting zal het ook wel zoiets zijn. Onderschat vervolgens niet wat alle randzaken nog kosten; zadel, stuur, bidonhouders, pedalen, banden etc. Deze kun je allemaal wel overzetten, maar dan is je donorfiets ook echt een donorfiets.
Zou persoonlijk nog even wachten tot je niet meer de hoofdprijs betaald en met een schuin oogje naar de Giant, Cube, Sensa's van deze wereld kijken. Die komen ook nu nog regelmatig met 20% korting voorbij bij Wim de Vos/Vos fietsen, het is alleen een beetje geluk of ze jouw model/kleur/maat hebben.
Hoe heb je dit opgelost dan?Dix0r schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:08:
@Raznov
Andere quick release gekocht. Eentje die wel voldoende klemt.
De snelspanner zou het kunnen zijn, maar ik vind het persoonlijk in mijn geval wat vreemd als dat het zou zijn, zeker omdat ik het ook merk als de fiets stil staat en ik alleen met mijn armen druk zet op de 2 pedalen. Ik denk toch dat ik maar eens naar de lbs moet gaan voor de bb, dan mogen zijn het even insmeren of de lagers vervangen (wat mij snel lijkt, de fiets heeft wat ik begreep van de vorige eigenaar zou hij nu in totaal ergens 2000 km moeten hebben gedaan).
Bedankt allen voor het meedenken!
Bedankt allen voor het meedenken!
[ Voor 3% gewijzigd door Raznov op 15-07-2021 10:41 ]
Iemand ervaring met Wilier wielen? Zit te kijken naar Air50KC maar is verder weinig over te vinden.
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Wielen zijn tegenwoordig bijna allemaal één pot nat. Je hebt in carbon-land grofweg 3-4 categorieën:KW25 schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 10:51:
Iemand ervaring met Wilier wielen? Zit te kijken naar Air50KC maar is verder weinig over te vinden.
1) No name Chinees (Aliexpress)
2) Named Chinees (Farsports, Yoeleo, Lightbicycle etc.)
3) Tussen/eigen merken (Bontrager, Roval, Cadex, Black Inc, Supra, FFWD, Reynolds)
4) Wielfabrikanten (Zipp, Enve, Campagnolo, Corima, DT Swiss, Mavic etc.)
Prijsklasse 1) zou ik per definitie overslaan. De middelste groep is lastiger. Roval maakt bijvoorbeeld wel écht goede wielen die iets unieks bieden, maar zijn dan ook net zo duur als DT Swiss/Zipp. FFWD is praktisch een Farsports wiel, maar dan in NL gespaakt en lokale garantie. Supra, Cadex, Reserve zijn op hun beurt weer basic wielen waar een bekende merknaam aan verbonden is (resp. Sensa/Giant/Cervelo).
Dat gezegd hebbende; van alle categorieën zijn wel voors- en tegens te bedenken, maar ik zou zeker geen €1.399 voor een 'eigen merk' wielset van Wilier neertellen als je voor €200 meer een setje Zipp's kopen kunt (of voor de helft een setje Zipp 303S's).
Geen ervaringen, maar Miche is de huisleverancier van Wilier. Deze zijn samen met Miche ontwikkeld. Je zal ze denk ik niet vaak in de losse verkoop zien, alleen bij Wilier dealers.
Mavic zou ik toch echt in categorie 4 zetten, niet echt vergelijkbaar met ffwd.
Die maken eigen velgen en hubs en zetten ze ook zelf in elkaar.
Die maken eigen velgen en hubs en zetten ze ook zelf in elkaar.
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic