Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 316 ... 651 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-06 11:18

McMiGHtY

- burp -

We hebben trouwens een nieuwe TdF liefhebber:

https://www.instagram.com...radar&utm_term=2021-07-02

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 11:56
Stoney3K schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 23:37:
[...]
Voor mij is Tiagra/Sora toch net minder want die ene versnelling meer is toch wel heel prettig als je hem nodig hebt.
Dit argument heb ik vaker gezien maar vind je die ene stap van 12% ipv 2x 6% in cadans echt zo vervelend? Je zal wel altijd zien dat die stap met normale kettingbladen ergens midden in je meestgebruikte gebied midden op de cassette valt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:49
McMiGHtY schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:34:
Ik zag dat @DDX weer een leuk ritje gepland had staan..

Ik had begrepen dat je een half uur van te voren wat grenspaalnummers te horen kreeg en dan even snel je route moest gaan maken.

Zoals het nu is, vind ik het al een stuk leuker, al vind ik het opzich nog kort dag. Had van mij wel een weekje eerder gemogen, maar wie weet, schrijf ik me volgend jaar gewoon in :)
Ja half uur vantevoren was iets uitdagender geweest, nu kon ik tenminste met laptop nog even de palen proberen op te zoeken.
Nog best lastig en komoot die je langs touwladder wandelpaden wilt sturen :o

Goed ik heb inmiddels een route van een ruime 400km klaarstaan 8)

Vanaf morgenochtend (start 7u) ben ik te volgen via ;
https://grenspalenklassieker.legendstracking.com/

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:39

Phydomir

Dennis

Bacchus schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:45:
[...]

Dit argument heb ik vaker gezien maar vind je die ene stap van 12% ipv 2x 6% in cadans echt zo vervelend? Je zal wel altijd zien dat die stap met normale kettingbladen ergens midden in je meestgebruikte gebied midden op de cassette valt.
Het ligt er ook aan wat er standaard op zit. Mijn Cube uit 2018 heeft ook Tiagra (was/is mijn eerste racefiets) en kwam met een 34/11 cassette. Daar merkte ik al snel dat ik de stappen op het vlakke te groot vond. Ik heb nu gekozen voor een 28/12 en dat is een stuk fijner.

Met de kennis van nu was ik destijds toch liever voor een 105 fiets gegaan. Niet zo zeer vanwege dat ene extra kransje, maar wel vanwege de mogelijkheden. Qua opties en upgrades ben je met 10s Tiagra toch een stuk beperkter dan met een 11s 105.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:10
Phydomir schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:21:
[...]

Het ligt er ook aan wat er standaard op zit. Mijn Cube uit 2018 heeft ook Tiagra (was/is mijn eerste racefiets) en kwam met een 34/11 cassette. Daar merkte ik al snel dat ik de stappen op het vlakke te groot vond. Ik heb nu gekozen voor een 28/12 en dat is een stuk fijner.

Met de kennis van nu was ik destijds toch liever voor een 105 fiets gegaan. Niet zo zeer vanwege dat ene extra kransje, maar wel vanwege de mogelijkheden. Qua opties en upgrades ben je met 10s Tiagra toch een stuk beperkter dan met een 11s 105.
Even de investering daar gelaten. Is het niet mogelijk om je complete Tiagra groepset te vervangen voor een 105 dan?
Handgrepen, derailleurs, cassette en ketting?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 23:35
babbelbox schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:50:
[...]

Even de investering daar gelaten. Is het niet mogelijk om je complete Tiagra groepset te vervangen voor een 105 dan?
Je kan alleen 11 speed met 11 speed en 10 speed met 10 speed uitwisselen.

Zodoende heb ik op mijn 10 speed 105 zowel een tiagra als een ultegra cassette ingebruik.

Daarnaast moet ik zeggen dat ik op het vlakke met 7 speed (mits de juiste kransjes!) ook wel zou uitkomen.
Dus 11 speed is leuk, maar je gaat op het vlakke niet harder dan met 10 speed.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:21
Wat voor opties en upgrades denk je dan aan?
[...]

Crankstel (in elk geval kettingbladen) moet ook, en als je een oud wiel heb ook de freewheel body.

Technisch gezien is het in de meeste gevallen mogelijk. Is ook nog een leuk sleutelklusje als je er van houdt. Als je een frame hebt waar je helemaal blij mee bent is het zeker een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:24
Ik ben van plan om binnenkort eens een 2-daagse rit te doen. Ergens heen fietsen, overnachten en de dag erna weer terug. Ik zit er aan te denken om hiervoor een zadeltas aan te schaffen, die ik ook wil kunnen gebruiken voor woon-werk. Ik heb een aantal eisen waar het in ieder geval aan moet voldoen:
  • Groot genoeg voor kleding, toiletspulletjes, paar schoenen.
  • Makkelijk afneembaar en weer te plaatsen
  • Tenminste regenwaterdicht
Op basis hiervan denk ik bijvoorbeeld aan de Restrap Saddle Bag Small (8 liter) of de Tailfin AeroPack Alloy (al vind ik die wel erg aan de prijs). Hebben jullie verder nog tips? Is 8 liter groot genoeg of toch te klein?

En verder misschien nog andere dingen waar je aan moet denken als je een meerdaagse tocht wil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
DieAnder schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:05:
Crankstel (in elk geval kettingbladen) moet ook, en als je een oud wiel heb ook de freewheel body.
Ik zou verwachten dat enkel cassette, ketting en rechtershifter genoeg moet zijn. Wat is er zo anders aan een 11-speed- tov 10-speed-kettingblad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:47
The__Dude schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:08:
Ik ben van plan om binnenkort eens een 2-daagse rit te doen. Ergens heen fietsen, overnachten en de dag erna weer terug. Ik zit er aan te denken om hiervoor een zadeltas aan te schaffen, die ik ook wil kunnen gebruiken voor woon-werk. Ik heb een aantal eisen waar het in ieder geval aan moet voldoen:
Op basis hiervan denk ik bijvoorbeeld aan de Restrap Saddle Bag Small (8 liter) of de Tailfin AeroPack Alloy (al vind ik die wel erg aan de prijs). Hebben jullie verder nog tips? Is 8 liter groot genoeg of toch te klein?

En verder misschien nog andere dingen waar je aan moet denken als je een meerdaagse tocht wil maken?
Je kunt ook nog kijken naar de Topeak variant hiervan. @DDX heeft hier ruime ervaring in dit soort zadeltassen dus even zoeken op zijn berichten in dit topic zou je heel goed op weg moeten kunnen helpen.

Zelf zie ik overigens wel het voordeel in van een soort van constructie onder de tas, dat komt de stevigheid behoorlijk ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:04

Niet echt een tip voor een tas maar probeer schoenen meenemen zoveel mogelijk te vermijden. Slippers of schoenen lenen op locatie scheelt erg veel ruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Als het voor een keertje is:

https://www.bikepackingshop.nl/verhuur-bikepacking-tassen/

En mocht je willen kopen:

https://www.bikepackingsh...nd-drybag-16-liter-combo/

Of

https://www.beatcycling.cc/products/agu-venture-seat-pack

Bovenste is groot, onderste is 10 Liter.

Of ze te klein zijn, is helemaal aan jou en wat je allemaal mee wil nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20:24
Louislouislouis schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:23:
[...]

Niet echt een tip voor een tas maar probeer schoenen meenemen zoveel mogelijk te vermijden. Slippers of schoenen lenen op locatie scheelt erg veel ruimte.
Die had ik me inderdaad wel bedacht. Voor op kantoor zou ik schoenen daar kunnen achterlaten natuurlijk, en een meerdaagse tocht kan dan inderdaad met slippers. Wel een goeie tip, thanks!
la_fusion schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:16:
[...]

Je kunt ook nog kijken naar de Topeak variant hiervan. @DDX heeft hier ruime ervaring in dit soort zadeltassen dus even zoeken op zijn berichten in dit topic zou je heel goed op weg moeten kunnen helpen.

Zelf zie ik overigens wel het voordeel in van een soort van constructie onder de tas, dat komt de stevigheid behoorlijk ten goede.
Ja, daarom zit ik ook te denken aan die van tailfin. Van die prijs wordt ik alleen echt niet vrolijk, dat is bijna de helft van wat mijn fiets ooit heeft gekost.
McMiGHtY schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:36:
[...]

Als het voor een keertje is:

https://www.bikepackingshop.nl/verhuur-bikepacking-tassen/

En mocht je willen kopen:

https://www.bikepackingsh...nd-drybag-16-liter-combo/

Of

https://www.beatcycling.cc/products/agu-venture-seat-pack

Bovenste is groot, onderste is 10 Liter.

Of ze te klein zijn, is helemaal aan jou en wat je allemaal mee wil nemen.
Heb je toevallig ook ervaring met 1 van die? Hoe zit het bijvoorbeeld met het heen en weer wiegen van die zadeltassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip

Iets wat niet wiebelt > iets dat wiebelt.

Maar als je hip wilt zijn, dan moet je iets nemen dat wiebelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Nee, geen ervaring. Als je heel erg omhoog zit, ik heb nog een ROSWHEELtas ( https://www.aliexpress.com/i/32798855558.html ) die je mag lenen. Ervaring daarmee is dat die in het begin nauwelijks wiebelt en je hem tijdens de rit een aantal keer moet aantrekken om weer wat stabieler te krijgen.

Voor een dagje (of twee) werkt die goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
Bacchus schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:15:
Wat is er zo anders aan een 11-speed- tov 10-speed-kettingblad?
Geen idee. Weet jij het verschil tussen een 9 speed kettingblad en een 10 speed?

Ik heb nog nooit een kettingblad ontworpen of gemaakt maar heb er best een hoop in mijn handen gehad. Als er dan "11 speed only" op zo'n ding staat ga ik toch vermoeden dat er wel verschillen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2019/03/IMG_9566-04c272e.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik wil niks verklappen...maar MvdP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-06 18:41
[...]

Ik vraag me af het wel zo’n groot verschil is hierbij. Hoe heb je een stuk beperkter met 2 versnellingen minder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 09:31

TrailBlazer

Karnemelk FTW

DieAnder schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 11:56:
[...]

Geen idee. Weet jij het verschil tussen een 9 speed kettingblad en een 10 speed?

Ik heb nog nooit een kettingblad ontworpen of gemaakt maar heb er best een hoop in mijn handen gehad. Als er dan "11 speed only" op zo'n ding staat ga ik toch vermoeden dat er wel verschillen zijn.
[Afbeelding]
De ketting van de 11 speed is net wat smaller dan van een 10 speed. Als je een 10 speed blad met een 11 speed ketting combineert past dat niet lekker lijkt me. Andersom zal wel passen maar net te ruim zijn dit is vast ook niet optimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
[...]

[Afbeelding]
9- en 10-speed* zijn volledig uitwisselbaar, net als 5/6/7/8 onderling. 8 naar 9 zou ik weinig last verwachten maar kan theoretisch omdat de ketting 0,2 mm smaller wordt.
TrailBlazer schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 12:29:
[...]
De ketting van de 11 speed is net wat smaller dan van een 10 speed. Als je een 10 speed blad met een 11 speed ketting combineert past dat niet lekker lijkt me.
De binnenkant van de ketting zou hetzelfde moeten zijn (2,2 mm breed)

* Crankstellen, kettingbladen, voorderries, voor/linkershifters dus.

[ Voor 24% gewijzigd door Bacchus op 02-07-2021 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:10
Even voortbordurend op de discussie over uitwisselen drive-train.

Ik denk dat je van 2 dingen moet kunnen uitgaan.
1) Een11 speed cassette past op je body van je achterwiel.
2) Een 11 speed compatible cranckset past in je bottom bracket.

Als aan die 2 voorwaarden is voldaan, dan lijkt het mij mogelijk.
Nieuwe handgrepen, derraileurs, tandwielen en ketting en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cordonbleu
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01:47
In ieder geval bij Shimano is 10 en 11 speed in sommige gevallen wel uitwisselbaar. Zo gaat een 11 speed ketting prima samen met een 10 speed cassette. Een 11 speed ketting is smaller dan een 10 speed ketting, maar de interne breedte is hetzelfde, waardoor deze prima samengaat met een 10 speed cassette. Vaak is het nog geruislozer ook, doordat de smallere ketting minder langs de tandwielen van de cassette schuurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12-06 08:48

Ik heb deze een paar uur gehad: Pro Gravel Serie 15 L Zadeltas

Op de fiets gezet, dagelijks woon/werk verkeer materiaal erin (gevuld broodbakje en BiBa etc) bij vertrek vond ik meteen dat de hele achterkant nogal log aanvoelde en wiebelig (ondanks dat de tas echt niet strakker te trekken was) dus retour en rugzak maar weer opgehaald en omgedaan. De tas ging retour want niets voor mij...

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:46

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Dan zul je wel de handgrepen van een 105 met velgremmen moeten gebruiken, want Tiagra gebruikt mechanische remmen.

Als je de hele groepset verder bij elkaar houdt is het sowieso geen probleem, maar als je gaat mixen kom je misschien tegen wat uitdagingen aan. Niet alle Tiagra's gebruiken bijvoorbeeld een compact crankset.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:42:
[...]

Dan zul je wel de handgrepen van een 105 met velgremmen moeten gebruiken, want Tiagra gebruikt mechanische remmen.
Velgremmen zijn meestal mechanisch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Smultie schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:45:
[...]

Velgremmen zijn meestal mechanisch :+
Tiagra's worden dus geleverd met mechanische schijven (alleen niet van Shimano) en 105 met hydraulische discs.

De grepen van een velgrem 105 passen ook op een Tiagra schijfremset. Velgrem <-> Velgrem lijkt me nogal obvious dat het sowieso wel past ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Stoney3K op 02-07-2021 14:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12-06 13:28
Ik heb een tas van Topeak, de Backloader. Weet alleen even niet hoe groot het formaat is, dacht dat ik de middelste had. Heb er een paar keer mee gefietst om mee te testen met wat gewicht, voelde prima aan en bleef goed zitten. Natuurlijk heb je wel een "wat heb ik nou aan mijn zadelpen hangen?" gevoel, maar ik had er in ieder geval geen last van.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
@Smultie Hoeft niet: Velgremmen kunnen net als schijfremmen zowel hydraulisch als mechanisch. Toegegeven, hydraulische velgremmen zijn wel een beetje een toerniche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:08
Bacchus schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:47:
@Smultie Hoeft niet: Velgremmen kunnen net als schijfremmen zowel hydraulisch als mechanisch. Toegegeven, hydraulische velgremmen zijn wel een beetje een toerniche.
Hij zegt toch heel duideliijk meestal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Bacchus schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:47:
Meestal* ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:40

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Ik heb er eentje van Roswheel, 8 liter (alieexpress), die kostte me geen 20euro. Had onderin wel een versteviging nodig om niet halverwege door te zakken. Geen idee hoe slim het nu nog is om daar te bestellen. Maar voor sporadisch gebruik voldoet dat ding prima. Ik gebruikte het voor een 2 dagen rit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02:40
Joindry schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:20:
[...]

Ik heb er eentje van Roswheel, 8 liter (alieexpress), die kostte me geen 20euro. Had onderin wel een versteviging nodig om niet halverwege door te zakken. Geen idee hoe slim het nu nog is om daar te bestellen. Maar voor sporadisch gebruik voldoet dat ding prima. Ik gebruikte het voor een 2 dagen rit.
Net zo slim als voor 1 juli. De beperking van de 22 euro is weg, je betaalt gewoon bij Ali btw zoals het hoort en tegenwoordig komt alles enorm snel binnen. 20 eur wordt dus ~24, niks aan het handje dus.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:24
Stoney3K schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:46:
[...]

Tiagra's worden dus geleverd met mechanische schijven (alleen niet van Shimano) en 105 met hydraulische discs.

De grepen van een velgrem 105 passen ook op een Tiagra schijfremset. Velgrem <-> Velgrem lijkt me nogal obvious dat het sowieso wel past ;)
https://bike.shimano.com/...omponent/tiagra-4700.html

https://bike.shimano.com/...agra-4700/ST-RS405-R.html
SHIMANO - Hydraulic Disc Brake - DUAL CONTROL LEVER - 10-speed

Bringing SHIMANO's hydraulic disc brake technology to a lower price point, the SHIMANO RS405 levers use an ergonomic and comfortable shape for all day riding.
https://bike.shimano.com/...iagra-4700/BR-4770-F.html
The all-new SHIMANO TIAGRA BR-4770 hydraulic disc brake caliper offers greater rider control in all conditions. With convenient ONE WAY BLEEDING and easy hose joint system, installation and adjustment are kept simple.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

[Afbeelding]
De dikte van de bladen/tanden lijkt me?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Beetje azijnplasserij natuurlijk, maar dan heb je het wel over een nieuwe Tiagra remset. Ik weet niet of het nu heel erg rendabel is om die gelijk weer om te bouwen naar een 105. ;)

Overigens heb ik ook weinig nieuwe fietsen gezien met hydraulische Tiagra schijven, waarschijnlijk omdat mechanische schijven (Tektro of TRP) met een kabel goedkoper zijn in kostprijs?

[ Voor 59% gewijzigd door Stoney3K op 02-07-2021 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:28:
[...]

Beetje azijnplasserij natuurlijk, maar dan heb je het wel over een nieuwe Tiagra remset. Ik weet niet of het nu heel erg rendabel is om die gelijk weer om te bouwen naar een 105. ;)

Overigens heb ik ook weinig nieuwe fietsen gezien met hydraulische Tiagra schijven, waarschijnlijk omdat mechanische schijven (Tektro of TRP) met een kabel goedkoper zijn in kostprijs?
Waar komt de initiële aanname vandaan dat het om schijfremmen gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:24
[...]

ik heb niet alle post terug gelezen, maar ik lees een paar keer dat tiagra niet hydraulisch is, en dat hangt dus maar net van de versie af. :P

Een nieuwe tiagra zou ik zeker niet ombouwen naar 105, dat is stuivertje wisselen en niet een noemenswaardige upgrade.

(ik heb zelf een oude tiagra set op mijn racefiets en ik vind het wel prima, op de MTB vind ik het een stuk belangrijker dat het snel onder load schakeld zonder fratsen dan op de racefiets.. in het vlakke NL doe je af en toe een klikje heen en weer. en dat gaat meer dan prima met tiagra. Hydraulische remmen t.o.v mechanische schijfremmen zou ik overigens wel als een upgrade zien, maar dan moet je inderdaad ook alles aanpakken, van je hendels tot de klauwen. (de schijven zelf zullen wel op beide werken denk ik, als de dikte overeenkomt)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
Het was natuurlijk allemaal een theoretische exercitie. Als je een Tiagra 10 speed fiets hebt die je wilt upgraden naar 105 11-speed is dat voor mij blijk dat je destijds de verkeerde uitvoering gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DieAnder schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:39:
[...]

Het was natuurlijk allemaal een theoretische exercitie. Als je een Tiagra 10 speed fiets hebt die je wilt upgraden naar 105 11-speed is dat voor mij blijk dat je destijds de verkeerde uitvoering gekozen.
En dan komt Shimano in september ineens met een 105 12-speed uitvoering. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
Stoney3K schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 15:41:
En dan komt Shimano in september ineens met een 105 12-speed uitvoering. :+
... met een 10 als kleinste tandwiel waardoor er een andere body nodig is waar Shimano een duur patent op heeft etc. etc. etc.

Als je je op laat naaien door de fabrikanten blijf je aan het upgraden 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door DieAnder op 02-07-2021 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinniiee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-04 09:09
DDX schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 09:54:
[...]

Ja half uur vantevoren was iets uitdagender geweest, nu kon ik tenminste met laptop nog even de palen proberen op te zoeken.

Vraagje over de Wikkit fiets. Weet jij wat voor een vork erin zit? Is het een eigen ontwikkelde vork of een off-the-shelf vork van een bepaald merk?
Vroeg het me af gezien de band vrij dicht op de vorkbrug loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
10 jaar cel zou ook wel een beetje veel zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-06 22:18
Vandaag helaas lek gereden, ik denk door een wildrooster. Net ff te hard erover en bandje aan de zachte kant.

Op zich snel gewisseld, maar zag dat m'n conti gp4000 achterbandje niet heel fris meer is... Redelijk vierkant, rubber behoorlijk droog, zijwanden tonen canvas en rafelen. Vond die conti's wat dat betreft niet heel slijtvast.

Zoek dus een bandje wat iets langer meegaat, maar wel graag met goede grip. Rolweerstand boeit me wat minder, want het is niet alsof ik de Tour moet winnen :+

Ik dacht aan een aantal opties:
1. Vredestein Fortezza Senso All Weather
2. Conti GP 4 Season
3. Conti GP (zonder toevoeging)

Iemand daar nog iets zinning over te zeggen? Conti GP 5000 loop ik dus niet heel warm voor vanwege de ervaring met 4000.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
Kijk ook eens naar de vittoria rubino pro. Prima band en volgens mij vrij lekbestendig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

418O2 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 17:04:
Kijk ook eens naar de vittoria rubino pro. Prima band en volgens mij vrij lekbestendig
Mee eens, ik ben sowieso al liefhebber van Vittoria-banden, maar ik ben ook heel blij dat ik nog een 2-pack van hun Rubino Pro in skinwall heb kunnen oppikken.

Het is wel zo dat als ik 'wildrooster' hoor dat er wat breder rubber onder zal gaan dan 700x25 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 00:14
mhr-zip schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 10:59:
[...]

Je kan alleen 11 speed met 11 speed en 10 speed met 10 speed uitwisselen.
Nope. Tiagra 4700 10 speed is uitwisselbaar met 11 speed. Je shifters worden natuurlijk nooit 11 speed, maar verder kun je aardig mixen.

Ik rijd zelf met Tiagra 4700 shifters en een GRX 600 crank. Heb een GRX 11 speed derailleur overwogen vanwege het bereik, maar uiteindelijk niet gedaan. Maar het kan prima.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
Stoney3K schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 17:08:
[...]

Mee eens, ik ben sowieso al liefhebber van Vittoria-banden, maar ik ben ook heel blij dat ik nog een 2-pack van hun Rubino Pro in skinwall heb kunnen oppikken.

Het is wel zo dat als ik 'wildrooster' hoor dat er wat breder rubber onder zal gaan dan 700x25 ;)
Heb er nu ook 25 mm onder, maar wil liever naar 28 mm. Veel klinkerweggetjes en dus af en toe wildroosters, dus net wat meer comfort. Qua frame zou 't moeten passen.

Helaas gaan die Vittoria' s maar tot 25 zag ik, maar toch bedankt voor de tips! Ik hou ze in gedachten mocht ik toch voor 25 gaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
  • Laatst online: 05-06 07:55
@Morrar heb zelf Vredestein Fortezza Senso All Weather. De Specialized Roubaix zijn ook wel aanraders, en nog een stapje degelijker heb je de Schwalbe Durano's.

Ergens is het onlogisch dat wij recreanten (inclusief ikzelf) allemaal op wedstrijdbanden rijden. Deze banden zijn 30g zwaarder per stuk en gaan 2x zo lang mee en de helft minder lek. Ik heb een behoorlijke banden-fetish en merk wel een verschil, maar om nou te zeggen dat dat groot/negatief is... De keren dat ik op snelheid schuin door een bocht ga zijn op één hand te tellen en soepelheid heeft net zoveel nadelen als voordelen :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Kijk ook is naar Michelin's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
Ypuh schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 18:51:
@Morrar heb zelf Vredestein Fortezza Senso All Weather. De Specialized Roubaix zijn ook wel aanraders, en nog een stapje degelijker heb je de Schwalbe Durano's.

Ergens is het onlogisch dat wij recreanten (inclusief ikzelf) allemaal op wedstrijdbanden rijden. Deze banden zijn 30g zwaarder per stuk en gaan 2x zo lang mee en de helft minder lek. Ik heb een behoorlijke banden-fetish en merk wel een verschil, maar om nou te zeggen dat dat groot/negatief is... De keren dat ik op snelheid schuin door een bocht ga zijn op één hand te tellen en soepelheid heeft net zoveel nadelen als voordelen :).
Check! En inderdaad die marginal gains maken voor mij geen barst uit. Ik kan beter zelf nog 3000g kwijtraken :D

Daarom wat meer focus op duurzaamheid; minder afval is ook wat waard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Die heb ik idd ook op mijn Cervelo (Michelin Power Road). Zitten een beetje tussen de wedstrijdbanden (P Zero, Pro One's etc.) en de 4-seasons/All Weather varianten in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ypuh schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 19:33:
[...]

Die heb ik idd ook op mijn Cervelo (Michelin Power Road). Zitten een beetje tussen de wedstrijdbanden (P Zero, Pro One's etc.) en de 4-seasons/All Weather varianten in.
Ik heb nu de TLR versie ervan (in 32mm) op een extra wielsetje gezet voor de gravelbike. Eerste indruk, best een strakke band, maar eenmaal erop simpel met een lidl pomp tubeless te maken. Plopt goed.

Eerste korte rondje is ook erg positief, ze voelen niet langzaam aan.

( En gekocht/gekozen omdat er volgens mij een aantal best positief over waren)

[ Voor 6% gewijzigd door McMiGHtY op 02-07-2021 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Sinds gisteren maakt m'n racefiets een soort van tikkend geluid. Het lijkt uit m'n achterwiel te komen, en dat is ook wat ik me al heb laten vertellen. Zowel bij trappen als uitrollen is het geluid er namelijk. Zover ik het kan horen, maakt snelheid ook niet uit hetzelfde geldt voor lastwissel. Als ik het achterwiel optil en een zetje met m'n trappers geef, hoor ik een soort van fluiten. M'n voorwiel loopt normaal (denk ik).

Nu is het zo dat het wel prettig is als ik kan fietsen zonder getik, maar ik wilde eigenlijk ook al een nieuwe fiets kopen. Die fiets is er natuurlijk niet direct dus ik wil uitzoeken wat ik moet vervangen. Het mag alleen niet teveel kosten. Fiets gaat toch weg en er komt groot onderhoud aan. Dus het is puur om de tijd tot de nieuwe fiets er is/de kettingbladen + ketting kapot gaan (net wat eerder komt) te overbruggen.

Hoe kan ik het beste te werk gaan om het defecte onderdeel op te sporen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-06 12:50
hoi1234 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 21:17:
Sinds gisteren maakt m'n racefiets een soort van tikkend geluid. Het lijkt uit m'n achterwiel te komen, en dat is ook wat ik me al heb laten vertellen. Zowel bij trappen als uitrollen is het geluid er namelijk. Zover ik het kan horen, maakt snelheid ook niet uit hetzelfde geldt voor lastwissel. Als ik het achterwiel optil en een zetje met m'n trappers geef, hoor ik een soort van fluiten. M'n voorwiel loopt normaal (denk ik).

Nu is het zo dat het wel prettig is als ik kan fietsen zonder getik, maar ik wilde eigenlijk ook al een nieuwe fiets kopen. Die fiets is er natuurlijk niet direct dus ik wil uitzoeken wat ik moet vervangen. Het mag alleen niet teveel kosten. Fiets gaat toch weg en er komt groot onderhoud aan. Dus het is puur om de tijd tot de nieuwe fiets er is/de kettingbladen + ketting kapot gaan (net wat eerder komt) te overbruggen.

Het is zeker de moeite waard om je tik of kraak op te sporen want doorgaans zijn die goedkoop te verhelpen. Maar het is wel een queste af en toe. Want een tikje kan soms uit je wiel lijken te komen maar wees niet verrast als deze totaal ergens anders vandaan komt.

Maar hier een paar tips:
- Bladboutjes aandraaien, nog beter is even uit elkaar halen en schoonmaken en dan ingevet weer terug in elkaar zetten.
- Zadelpen losmaken, schoonmaken en weer terug aandraaien
- Zelfde voor de boutjes van je zadel
- Trappers los, schoonmaken en de draad opnieuw invetten en aandraaien
- Controleer je spaken of deze gebroken of los zijn.
- Snel spanners aandraaien
- Cassette aandraaien, wederom ook even schoonmaken als je toch bezig bent
- Ketting checken
- Check of je ventiel niet rammelt, adders stukje tape er over.
- Boutjes van je stuurpen even aandraaien
- Check balhoofd voor speling. En nog mooier is uit elkaar en lagers even opnieuw invetten.
- Mount van je fiets computer
- Boutjes bidon houder
- Als het dan nog niet verholpen is zou ik naar de bottom Bracket gaan luisteren.

Hoop gedoe misschien maar zo leer je je (alle fietsen) kennen. Een vaardigheid die vast nog wel eens van pas komt als je graag op pad gaat met de racer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:04
hoi1234 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 21:17:

Van uitgaande dat het echt bij het achterwiel vandaan komt: lagers (body of naafhuis)

Haal je wiel uit jouw fiets en draai met je vingers aan je as. Je hoort niets te voelen en het hoort soepel te draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door ElGreco op 02-07-2021 22:40 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:07
Morrar schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 18:39:
[...]
Helaas gaan die Vittoria' s maar tot 25 zag ik
Ik heb ze toch echt in 28mm op de fiets zitten. Maar dat zal nu wel aan de leverproblemen liggen.
Trouwens al tussen de 7-8k km op de fiets zitten en nog niet lek gereden en zijn nog niet overdreven vierkant geworden, denk dat ik het dubbele er nog wel uit kan halen.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
GWBoes schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 22:54:
[...]

Ik heb ze toch echt in 28mm op de fiets zitten. Maar dat zal nu wel aan de leverproblemen liggen.
Trouwens al tussen de 7-8k km op de fiets zitten en nog niet lek gereden en zijn nog niet overdreven vierkant geworden, denk dat ik het dubbele er nog wel uit kan halen.
Klopt, heb elders ook 28mm gevonden en besteld. Heel benieuwd hoe ze bevallen! En of ze überhaupt op de fiets passen, maar dat denk ik wel.

[ Voor 6% gewijzigd door Morrar op 02-07-2021 22:56 ]

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:34
Websites in de gaten houden is dus een aanrader mocht je een racefiets zoeken.

Ineens was daar een Cube Attain SL (105 met hydr. schijfremmen) in mijn maat bij 12gobiking.

Hoop hem morgen op te halen!

Update: ophalen ging vandaag niet lukken, dinsdag bezorgen ze de fiets :)

[ Voor 15% gewijzigd door R0y. op 03-07-2021 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-06 18:32
Even een onderhoudsvraag hier:

Vorig jaar heb ik een Specialized Tarmac SL4 gekocht. (van +- 2016 denk). Tot nu toe +- 2500km mee gefietst en hoor af en toe wat kraakjes. Niet echt storend voor mij, maar wel een teken om even wat dingen te controleren. Het geluid komt bij de voorvork vandaan en die heb ik los gehaald om de lagers te inspecteren.

De lagers waren vies en de kogeltjes licht roestig (tot zo ver ik die kon zien tussen de keerring/stofring). Tijd voor nieuwe lagers dacht ik. Maar het viel me op dat de bus waar ik het balhoofdlager op schuif wat beschadigingen heeft (denk gewoon zand tussen de binnenschaal van het lager en de bus geweest). Het lijkt iets wat speling te hebben. Is dit normaal? De bus is denk niet normaal te vervangen of zouden lagers gelijmd moeten worden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QKksh5KPhRUu_cCyOMMG901x8WY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WHPJ57kfmFO6gFk2I9TqHRye.jpg?f=fotoalbum_large

De afmetingen van de lagers zijn:
Bovenkant balhoofd: 41mm buiten, 30,5mm binnen
Onderkant balhoofd: 50mm buiten, 37mm binnen.

Iemand nog advies of ervaring met bepaalde merk/type lagers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@user_tweakers Die speling moet je in principe gewoon op kunnen lossen door je balhoofd goed vast te zetten. Op de foto zie ik niet direct iets wat niet klopt en dat een balhoofd wat speling heeft is niet vreemd, zo lang die speling maar weg is zodra alles op juiste wijze gemonteerd is.

Wat roestig vet idem. Schoonmaken, opnieuw invetten, af en toe controleren op speling en over een maand of 2-3 nog eens kijken. Lagers vervang je alleen als er echt speling zit op het lager en de boel wel heel erg stroef loopt/kraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user_tweakers
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-06 18:32
Ypuh schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 10:10:
@user_tweakers Die speling moet je in principe gewoon op kunnen lossen door je balhoofd goed vast te zetten. Op de foto zie ik niet direct iets wat niet klopt en dat een balhoofd wat speling heeft is niet vreemd, zo lang die speling maar weg is zodra alles op juiste wijze gemonteerd is.

Wat roestig vet idem. Schoonmaken, opnieuw invetten, af en toe controleren op speling en over een maand of 2-3 nog eens kijken. Lagers vervang je alleen als er echt speling zit op het lager en de boel wel heel erg stroef loopt/kraakt.
Oke bedankt voor de info.

Mocht ik de balhoofdlagers vervangen zou het volgende denk passend zijn voor mijn metingen:
Lager onderaan: 1 1/4 inch - buiten 49mm, binnen 37mm, hoogte 6,5mm, hoek 36graden
Lager bovenaan: 1 1/8 inch - buiten 41mm, binnen 30,2mm, hoogte 6,5mm, hoek 36graden
https://www.mantel.com/en...black-oxide-balhoofdlager

Hier en daar 1mm verschil met wat ik heb opgemeten, maar dat zal denk een meet fout van mij zijn.
Ik kan niet zo snel een uitgebreide spec sheet vinden over mijn fiets waar het in staat.

Edit:
Ik zie al een uitleg op Mantel voor het evt opmeten, daarmee moet het ook wel lukken.

[ Voor 19% gewijzigd door user_tweakers op 03-07-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

[...]

Ze zijn iig vertrokken vanmorgen, van diverse deelnemers al van alles gezien op Insta. Ben benieuwd, ik zag al diverse soorten fietsen (van mtb's tot race en d'r is zelfs een op een beach bike..) dus de routes zullen heel divers zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:25
Morrar schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 16:53:
Vandaag helaas lek gereden, ik denk door een wildrooster. Net ff te hard erover en bandje aan de zachte kant.

Op zich snel gewisseld, maar zag dat m'n conti gp4000 achterbandje niet heel fris meer is... Redelijk vierkant, rubber behoorlijk droog, zijwanden tonen canvas en rafelen. Vond die conti's wat dat betreft niet heel slijtvast.
Ik rij al lang met gp4000 en 5000. Achterband gaat iets van 6000-7000km mee. Rij ik ze wel op tot het linnen zichtbaar wordt
Uiterst zelden lek, misschien 1 of 2x per jaar (10000km).
En op mijn woon-werk rit heb ik 3 wildroosters die ik volgas oversteek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T7D_Sneezy
  • Laatst online: 00:01
R0y. schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 23:57:
Websites in de gaten houden is dus een aanrader mocht je een racefiets zoeken.

Ineens was daar een Cube Attain SL (105 met hydr. schijfremmen) in mijn maat bij 12gobiking.

Hoop hem morgen op te halen!

Update: ophalen ging vandaag niet lukken, dinsdag bezorgen ze de fiets :)
Heerlijke fiets! Ik heb hem nu 2 maanden en ben er super blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:34
T7D_Sneezy schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 16:31:
[...]

Heerlijke fiets! Ik heb hem nu 2 maanden en ben er super blij mee.
Goed om te horen. Ik ben erg tevreden over mijn cube MTB (attention SL) dus ik verwacht dat dit bij deze niet anders gaat zijn. Daarnaast heeft de Attain SL eigelijk alles wat ik op mijn wensenlijstje had. Iets over het budget maar anders ging het ook wel lastig worden.

[ Voor 8% gewijzigd door R0y. op 03-07-2021 16:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Grrrrr tweede keer lekke band met mijn net nieuwe racefiets. Wat echter nog vervelender is dat er van twee van de spaken de spaaknippel verdwenen is en achter het velglint zit. Dat wordt eventjes naar de fietsenmaker dan mag die het gaan oplossen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Ramon 73
Mooi zo! Ik kan het nog, 120km met 30km/h.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2qFSDxbTd0nk96kJjTbW7hF6Sk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xHn20imzhz2oiIAguCqoqJK7.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
TrailBlazer schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 18:07:
Grrrrr tweede keer lekke band met mijn net nieuwe racefiets. Wat echter nog vervelender is dat er van twee van de spaken de spaaknippel verdwenen is en achter het velglint zit. Dat wordt eventjes naar de fietsenmaker dan mag die het gaan oplossen.
Spaak losgeraakt bedoel je, of gebroken?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Mistraller schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 22:45:
[...]

Spaak losgeraakt bedoel je, of gebroken?
Twee stuks losgeraakt je ziet het de schroefdraad nog gewoon zitten en je hoort de nippel tussen de velg/velglint zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-06 19:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/08JNDVsOue4c-S-1c6_H8Szczho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OUbKtcOQDlrhMb8mEkpdlzln.jpg?f=fotoalbum_large
Kort: iemand bekend met dat speed/cadanssensoren een max rotatiesnelheid kennen?
Materiaal: Magene 3 speed(/cadans)sensor, Elemnt Bolt (v1).
Elke keer als ik boven de 70 km/u kom, dan dropt de snelheid op m'n Bolt ineens, zie het plaatje. Hetzelfde kan gebeuren over metalen bruggen bij normale snelheden, waardoor ik veronderstel dat deze sensor gebruikt maakt van het Hall-effect.
Dit kan natuurlijk een bug/beperking zijn van de:
-Elemnt Bolt, of
-Magene sensor, of
-in algemene zulke speedsensoren (die gebruik maken van het aards magnetisch veld). (onwaarschijnlijk)
Misschien dat iemand dat weet?
(ja, m'n HR sensor deed het ook een keer niet en dat was geen Magene sensor ;) ... voor er een hele discussie komt over A, B of C merk sensoren).
Overigens kon ik de max snelheid nog wel berekenen aan de hand van de cadanssensor (Magene..) i.c.m. m'n verzet en wielomtrek 8) Maar dat terzijde.

pepernooot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
[...]

En ook nog eens lekker "Bas Rotgans-style" geëindigd.
Nog een beetje kunnen slapen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 12-06 14:54

Galois

1811 - 1832

dinkelover schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 23:16:
[Afbeelding]
Kort: iemand bekend met dat speed/cadanssensoren een max rotatiesnelheid kennen?
Materiaal: Magene 3 speed(/cadans)sensor, Elemnt Bolt (v1).
Elke keer als ik boven de 70 km/u kom, dan dropt de snelheid op m'n Bolt ineens, zie het plaatje. Hetzelfde kan gebeuren over metalen bruggen bij normale snelheden, waardoor ik veronderstel dat deze sensor gebruikt maakt van het Hall-effect.
Dit kan natuurlijk een bug/beperking zijn van de:
-Elemnt Bolt, of
-Magene sensor, of
-in algemene zulke speedsensoren (die gebruik maken van het aards magnetisch veld). (onwaarschijnlijk)
Misschien dat iemand dat weet?
(ja, m'n HR sensor deed het ook een keer niet en dat was geen Magene sensor ;) ... voor er een hele discussie komt over A, B of C merk sensoren).
Overigens kon ik de max snelheid nog wel berekenen aan de hand van de cadanssensor (Magene..) i.c.m. m'n verzet en wielomtrek 8) Maar dat terzijde.
Dat heb ik ook, dat mijn snelheid dropt over één metalen brug hier in de buurt. Heel kort, paar seconden, maar dat gebeurt altijd! Ik rijd met originele Garmin sensoren.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Laatst online: 03-06 18:41
Gebruiken jullie montagepasta of is dat een beetje overkill? Ik gebruikte voorheen gewoon overal een beetje vet als ik schroefjes en dergelijke weer vastzette, maar is montagepasta echt nodig voor iets waar zo relatief weinig kracht op komt?

Ik vind het vies spul en het komt overal op terecht itt 'gewoon' vet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-06 12:50
Belecthor schreef op zondag 4 juli 2021 @ 16:14:
Gebruiken jullie montagepasta of is dat een beetje overkill? Ik gebruikte voorheen gewoon overal een beetje vet als ik schroefjes en dergelijke weer vastzette, maar is montagepasta echt nodig voor iets waar zo relatief weinig kracht op komt?

Alleen een beetje vet en wat carbon pasta voor zadelpen. Verder geen speciale fratsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:11

Overal waar water aan kan en kan oxideren doe ik montagepasta op, eigenlijk aquaproof paste van Morgan Blue. Doe dit zelfs op de boutjes van mijn schoenplaatjes. Heb bijna 10 jaar gedaan met 1 pot van 200ml, dus echt veel hoef je er niet van te gebruiken. Maar vies spul? Liever viel spul dan te moeten boren omdat de bout er niet uit kan wegens roestvorming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73

Alleen waar stalen bouten in aluminium komen gebruik ik keramisch vet of kopervet. Staal/alu geeft altijd een effect van vast'vreten'. Komt door het elektrochemisch potentiaalverschil waardoor staal altijd vastvreet in aluminium*, montagevet/kopervet/keramisch vet verminderd het effect. Water/vuil versterkt het vastlopen van bouten uiteraard.
Dus onafhankelijk van de mechanische belasting is vet altijd verstandig, maar het is jouw feestje(fietsje) dus doe wat jezelf goeddunkt.

Moet er wel bij zeggen dat ik het alleen doe op plekken waar de bevestiging niet vaak los gaat. Pedalen/stuur/zadel haal ik vaak genoeg los, dus daar is het minder noodzakelijk om vet te gebruiken(mijn situatie. Geldt niet voor veel anderen).

* Geanodiseerd aluminium heeft iets minder/geen last van het potentiaalverschil. Geanodiseerd aluminium isoleert juist, waar blank aluminium juist goed geleidt. In draadgangen is echter meestal blank aluminium te vinden omdat het eenvoudiger (nauwkeuriger) is om alle gaten te boren etc en daarna alle passingen/draadgaten etc aan te brengen. Een gat voor perspassing wordt eerst "ruw" op maat geboord en na het anosidseren gehoond/gefreesd naar de juiste passing. Idem voor draadgaten, die worden eerst geboord en ook na het anodiseren getapt. Door het nabewerken ná het anodiseren wordt de isolerende laag weer weggehaald en blijft er blank alu over.

[ Voor 36% gewijzigd door Ramon 73 op 05-07-2021 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-06 08:44
Zeker montagepasta, carbon montage pasta voor carbon (sturen, zadelpennen etc) en shimano anti seize voor alles van bouten etc. tot pedalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-06 06:53

MJV

Ik ben er ook aardig gedisciplineerd in dat montagevet. Net iets teveel vastgeroeste schoenplaatboutjes, muurvaste (zelfs in een carbon frame...) zadelpennen, en pedalen voorbij zien komen. Ik heb een grote pot Anti Seize van Shimano, wat ik niet viezer vind dan vet, en als het zou uitkomt kan een beetje vet ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-06 06:53

MJV

TrailBlazer schreef op zaterdag 3 juli 2021 @ 22:53:
[...]

Twee stuks losgeraakt je ziet het de schroefdraad nog gewoon zitten en je hoort de nippel tussen de velg/velglint zitten.
Dan is er sowieso meer aan de hand met het wiel. Spaaknippels horen niet zomaar los te lopen, dus goed na laten kijken is een must.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

MJV schreef op zondag 4 juli 2021 @ 19:31:
[...]

Dan is er sowieso meer aan de hand met het wiel. Spaaknippels horen niet zomaar los te lopen, dus goed na laten kijken is een must.
Yep denk dat het wiel gewoon slecht in elkaar gezet is. Ze mogen het zelf uitzoeken daar.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• MazZz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:33
Een aantal maanden geleden hier advies gevraagd over een nieuwe wielset. Diverse reacties ontvangen, waarvoor nogmaals dank, en uiteindelijk in contact gebracht met @ElGreco . Na wat mailtjes over en weer en de duidelijke antwoorden besloten om bij hem een setje aan te schaffen. Heb er ff op moeten wachten, maar deze week de set ontvangen en erg blij mee :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEMsPahbgmfRFHnJ1JFV9IY5D50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eixOVLYcWZ5SCYR0vm3a8mkd.jpg?f=fotoalbum_large

Koste wel ff wat moeite om de conti's erom te krijgen maar das uiteindelijk toch gelukt. :)

@ElGreco, thanx nogmaals!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:31
rolandos582 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 19:30:
Zeker montagepasta, carbon montage pasta voor carbon (sturen, zadelpennen etc) en shimano anti seize voor alles van bouten etc. tot pedalen.
Kan carbon pasta ook op niet carbon onderdelen?

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-06 08:44
KW25 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 19:37:
[...]

Kan carbon pasta ook op niet carbon onderdelen?
Alles kan natuurlijk maar er zit een soort korrel in/op. Als je dat op normale onderdelen doet, kan het harder gaan slijten. Gewoon lekker 2 soorten pasta kopen, dat spul kost echt niks en je doet er jaren mee. Koop je ook gelijk nog wat lager vet en is je set compleet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:04
MazZz schreef op zondag 4 juli 2021 @ 19:37:
Een aantal maanden geleden hier advies gevraagd over een nieuwe wielset. Diverse reacties ontvangen, waarvoor nogmaals dank, en uiteindelijk in contact gebracht met @ElGreco . Na wat mailtjes over en weer en de duidelijke antwoorden besloten om bij hem een setje aan te schaffen. Heb er ff op moeten wachten, maar deze week de set ontvangen en erg blij mee :)

[Afbeelding]

Koste wel ff wat moeite om de conti's erom te krijgen maar das uiteindelijk toch gelukt. :)

@ElGreco, thanx nogmaals!
Die Conti's, ook de clinchers, zijn "gevallen apart", om het maar subtiel te zeggen. De enige clinchers die ik niet met de hand erop krijg. K*t dingen.

Leuke foto en mooi plaatje zo in zijn totaliteit! Geen gedoe met remmen uitlijnen etc?

Duurt wel even maar dan heb je wel wat! :*)

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
ElGreco schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:04:
[...]

Die Conti's, ook de clinchers, zijn "gevallen apart", om het maar subtiel te zeggen. De enige clinchers die ik niet met de hand erop krijg. K*t dingen.
Ik rij met gp5000 op Dura ace wielen (whr9100) en daar krijg ik de conti's prima erop. Vreemd toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazZz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:33
ElGreco schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:04:
[...]

Leuke foto en mooi plaatje zo in zijn totaliteit! Geen gedoe met remmen uitlijnen etc?

Duurt wel even maar dan heb je wel wat! :*)
Uitlijnen van de remmen was niet nodig gelukkig. Wielen erin en gaan 8)

Ja, was ff wachten, maar is het waard geweest. :*)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:49
mhr-zip schreef op zondag 4 juli 2021 @ 08:59:
[...]

En ook nog eens lekker "Bas Rotgans-style" geëindigd.
Nog een beetje kunnen slapen?
Bas sliep zelfs naast mij ;)
Die kwam paar uur later binnen en is op vrije plekje gaan liggen.

Duurde ff voordat ik slaap viel, maargoed dat heb ik altijd na inspanning dan wilt lichaam nog niet meteen slapen.
Eigenlijk wilde lichaam nog een avondmaaltijd maar dat heb ik gisteren maar overgeslagen.
Maar met slaapzak en bivy (noodplastic die isoleert zegmaar) ging het prima, volgende keer alleen iets van opblaaskussentje ofzo meenemen want fietsbroek werkt niet echt als kussentje.
Maar paar uur geslapen en vanmorgen mooie zonsopkomst.

Post morgen ofzo nog wel ff wat langer verslag van rit zelf, was erg tof iig.
Ook nog wat tips aan Bram kunnen geven voor lange afstanden fietsen, er ging een hele wereld voor hem open toen hij met ons groepje samen fietste.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ramon 73 schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:20:
[...]

Ik rij met gp5000 op Dura ace wielen (whr9100) en daar krijg ik de conti's prima erop. Vreemd toch?
Misschien ben jij sterker of handiger. Of zijn je velgen iets anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

DDX schreef op zondag 4 juli 2021 @ 20:54:
[...]

Bas sliep zelfs naast mij ;)
Die kwam paar uur later binnen en is op vrije plekje gaan liggen.

Duurde ff voordat ik slaap viel, maargoed dat heb ik altijd na inspanning dan wilt lichaam nog niet meteen slapen.
Eigenlijk wilde lichaam nog een avondmaaltijd maar dat heb ik gisteren maar overgeslagen.
Maar met slaapzak en bivy (noodplastic die isoleert zegmaar) ging het prima, volgende keer alleen iets van opblaaskussentje ofzo meenemen want fietsbroek werkt niet echt als kussentje.
Maar paar uur geslapen en vanmorgen mooie zonsopkomst.

Post morgen ofzo nog wel ff wat langer verslag van rit zelf, was erg tof iig.
Ook nog wat tips aan Bram kunnen geven voor lange afstanden fietsen, er ging een hele wereld voor hem open toen hij met ons groepje samen fietste.
Ik moet zeggen, ik heb genoten van een boel insta-feeds.(En gelijk besloten dat de Xtreme Edition niet mine cup of tea is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12-06 08:16
Zucht....

Afgelopen voorjaar een hoorbaar en voelbare tik in mijn fiets geconstateerd..
Na diverse pogingen om het op te lossen bleek het uiteindelijk aan mijn trapas te liggen.
Nadat ik deze vervangen had was het geluid en de voelbare tik helemaal weg..

Nu nog geen 1000km later weer een tik hoorbaar vanuit mijn crank/trapas regionen. Het is nog niet voelbaar..
Ik voel ook geen speling etc..

Alles weer los gehaald en schoongemaakt en opnieuw vast gezet met pasta, maar de tik blijft aanwezig..
Zou de trapas alweer kapot kunnen gaan?

Ik heb deze trapas er nu inzitten: Shimano Ultegra SM-BBR60

Volg mijn voorbereidingen op The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Johlo
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-06 14:36
Eigenlijk hadden we met een groepje hier op 21 juni als langste dag challenge een retourtje hoofdstad willen doen, maar vanwege het weer die dag is dat toen niet door gegaan. Gisteren was dan de rematch, werd met de weersvoorspellingen nog even spannend maar uiteindelijk toch de knoop doorgehakt om wel te gaan.

Lekker vroeg vertrokken met nevel en natte wegen, dus voordat we bij het eerste pontje waren al 3 lekke banden :D maar dat maakte eigenlijk niets uit want we waren om 8:30 bij het pontje die vanaf 9:00 begon te varen. Een les voor een volgende rit met pontjes, probeer de dienst tijden te achterhalen. Afijn, tijdens het wachten brak zowaar het zonnetje even door en tot aan Amsterdam zelf was het eigenlijk gewoon heerlijk weer. Wel nog een paar lekke banden en iemand in de groep had pech met zijn pedaal dat uit de schroefdraad draaide tijdens het fietsen :? maar uiteindelijk toch rond lunchtijd bij Rapha Amsterdam uitgekomen waar een lekkere sandwich klaar lag voor ons.

Na een tijdje rust aan de terugweg begonnen en rond 16:00 begon het toch wel te regenen. We wisten dat het ging gebeuren maar is toch altijd even een domper, ik zelf had donderdag mijn eerste prik gehad en met regen + temperatuurdaling koelde mijn schouder dusdanig af dat de prikplek weer begon te zeuren. Gelukkig hebben we maar een drie kwartier of uurtje regen gehad waarna het vooral weer natte wegen was met de laatste paar lekke bandjes. Ik geloof dat de totaalstand op 9 of 10 lek + het pedaal is blijven hangen.

Al met al heb ik (en volgens mij de rest ook) genoten en voor mij smaakt het best wel naar meer lange ritten / dagen. Ik heb vorig jaar met Brabants Mooiste in totaal 230km gefietst met slechter weer dan gisteren, en nu dan de dubbele century. Over een paar weken denk ik dat ik de Green Divide in 2 dagen ga proberen te doen, in 1 dag zoals DDX gaat me toch echt wel een stuk te ver solo en over gravel :+ maar mijn benen voelen na gisteren nog verrassend goed en op wat pijntjes hier en daar vooral in de nek/schouders voel ik me best fit. Misschien vanavond zelfs nog een rondje mee met de lokale groep hier.

Nog iets van schaamteloze Strava promotie en dan toch maar eens aan het werk vandaag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Owios
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:13
weer een mooi filmpje van Tour de Tietema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:36

Kluus

Gang is alles

verstappen33 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:33:
Zucht....

Na diverse pogingen om het op te lossen bleek het uiteindelijk aan mijn trapas te liggen.

Nu nog geen 1000km later weer een tik hoorbaar vanuit mijn crank/trapas regionen. Het is nog niet voelbaar..

Alles weer los gehaald en schoongemaakt en opnieuw vast gezet met pasta, maar de tik blijft aanwezig..

Alles kan natuurlijk maar ik rij inmiddels denk ik zo’n 15000 km met deze trapas zonder merkbare problemen. Naar altijd zo’n kraak die na alles schoon monteren even weg is en dan terug komt. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DenMan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 16:41

The DenMan

PSN ID: Thedenman

Hebben jullie ook ervaring met de processierups?

Hoe gaan jullie de overlast te lijf? Ik zit nu weer onder de bulten.
Vorig jaar ben ik ze met de fohn te lijf gegaan, alleen dat was best een werk.

Sta open om (bijna) alles te proberen.

Mijn iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

verstappen33 schreef op maandag 5 juli 2021 @ 09:33:
Zucht....

2 trapassen over 1000km verslijten is verdacht.

Zou het kunnen dat je crank een heel klein beetje (paar tienden van een mm) krom is waardoor de lagers in de trapas scheef worden belast en uitslijten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:47
The DenMan schreef op maandag 5 juli 2021 @ 10:01:

Natuurlijk te laat nu maar een andere route is eigenlijk de beste oplossing/preventie.

Zelf baal ik er ook weer van.. met name als het geregend heeft is het heel erg aanwezig door al het opspattende water. Ik kan helaas ook niet volledig uit probleemgebieden blijven maar dat beperkt het een en ander wel flink.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:36

Kluus

Gang is alles

Sinds gisteren ja ik heb een butlje in mijn knieholte en een op mijn rechterarm dus dat valt nog mee ;). Gisteren riep iemand nog bij de de start (een huisarts nota bene) dat hij zich niet meer in smeerde met zonnebrand zodat de haartjes daar niet aan bleven plakken, geen idee of dat scheelt maar voor sommigen met een lichte huid is dat natuurlijk helemaal geen (veilige) optie...

Verder werken antihistamine pilletjes voor hooikoorts (Cetirizine) wel redelijk, al zitten daar weer andere mogelijke bijwerkingen aan.

Uiteindelijk heb ik besloten de bultjes maar te accepteren, maar ik besef mij wel dat ik makkelijk praten heb want relatief ben ik er geloof ik niet heel gevoelig voor.

[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 05-07-2021 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:39

Phydomir

Dennis

Goede vraag. Knieholtes zitten helemaal onder na afgelopen weekend. Jeuken als een gek.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-06 06:34
Ik kreeg een goede tip van @Prulleman : met een fohn de bultjes verwarmen.

"Gebruik een föhn om de bultjes op de huid warm te maken. Het föhnen zorgt ervoor dat het eiwit in het gif van de processierups stolt en de uitslag snel verdwijnt."

Heb gisteren mijn knieholtes een paar minuten behandeld en nu geen last meer van de jeuk.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Pagina: 1 ... 316 ... 651 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).