Denk dat de sarcastische toon een beetje wegviel in tekstYpuh schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 18:51:
[...]
Beetje een sneue conclusie die je er zelf van maakt, maar oké.
[...]
Durft iemand toe te geven dat hij goede ervaring heeft met het breken van #66?
Ik zou graag op mijn randonneur (een klassieker met bocht) een spiegeltje monteren, vanwege die bocht is dan het meest logisch om dat in het uiteinde van het stuur te doen. Mijn lokale fietsenmaker is te gesoigneerd om dat aan te bieden of ervaring mee te hebben.
Ik zou graag op mijn randonneur (een klassieker met bocht) een spiegeltje monteren, vanwege die bocht is dan het meest logisch om dat in het uiteinde van het stuur te doen. Mijn lokale fietsenmaker is te gesoigneerd om dat aan te bieden of ervaring mee te hebben.
Geen ervaring mee hoor, maar je hebt toch van die klapspiegeltjes op stuurdoppen, dat is dan nog wel subtiel, als je er dan toch aan wilBacchus schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:57:
Verder de hier vaak aangeprezen Garmin Varia producten natuurlijk, dat mag op iedere fiets
Ik heb deze op mijn racer. Wel van een ander merk, geen idee meer welke, maar is eigenlijk exact hetzelfde aan deze van CloseTheGapBacchus schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:57:
https://www.closethegap.cc/nl/product/hidemymirror/
@ElGreco Hoe is je ervaring ermee? Heeft het een beetje een bruikbaar zichtveld? Ik neem aan dat hij een beetje bol is/verkleint?
Hij is een beetje bol inderdaad.Bacchus schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:21:
@ElGreco Hoe is je ervaring ermee? Heeft het een beetje een bruikbaar zichtveld? Ik neem aan dat hij een beetje bol is/verkleint?
Het is even wennen om alle objecten erin te kunnen zien en te herkennen. Als autos hun lichten aan hebben is dat niet zo'n probleem. Zonder lichten aan is het wat lastiger.
Maar uiteindelijk ben ik er aan gewend geraakt en het is eigenlijk voldoende voor mij om te weten dat er "iets" aankomt. Wat het is maakt in principe niet uit.
Nadeel is dat je dat ding iedere keer moet afstellen als je hem uitklapt. Hij behoudt niet zijn positie. En dat moet al fietsend want hij moet op de juiste plek staan als jij in de fietshouding bent. Of je moet dat thuis vóór vertrek doen leunend tegen iets oid. En dat is net wat ik altijd vergeet
Maar ook daar wen je aan op ten duur.
Ik had die van mij trouwens voor minder dan 25,- gekocht, maar dat is ook al een paar jaar terug inmiddels. Dat waren andere tijden.
Zo'n Varia is ook een mooi ding, maar ik weet niet of het in mijn "werkgebied" een handig apparaat is. Ik zit heel vaak op gescheiden fietspaden naast de weg, dan gaat ie ook af heb ik begrepen. Ik word al gek van de huidige piepjes, laat staan al die valse alerts erbij.
Zo lang ik het niet on the fly aan en uit kan zetten vanuit mijn Wahoo, zal het er niet van komen vrees ik.
[ Voor 21% gewijzigd door ElGreco op 23-06-2021 09:28 ]
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/698001
Je gaat toch niet met zo'n maf spiegeltje op je fiets zitten
Wel handig om te zien hoe de concurrentie aan het pijn lijden is in je wiel. Dat kan die Varia dan weer niet...rolandos582 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:28:
https://buy.garmin.com/nl-NL/NL/p/698001
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Of je kunt zien dat je weer de laatste bent en er voor moet zorgen dat je niet lost (dat is mijn scenario meestal)GerbenBK schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:30:
[...]
Wel handig om te zien hoe de concurrentie aan het pijn lijden is in je wiel. Dat kan die Varia dan weer niet...
Regel 5 ('HARDEN THE FUCK UP') heft regel 66 ('No mirrors.') opElGreco schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:37:
[...]
Of je kunt zien dat je weer de laatste bent en er voor moet zorgen dat je niet lost (dat is mijn scenario meestal)
Hier overigens een startlicentie aangevraagd bij de KNWU
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Ik fietste afgelopen jaren eigenlijk alleen maar met mooi weer (april-sept), en door getraindheid namen de klachten wel steeds af..KW25 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 17:35:
[...]
Als je nu al last hebt met een endurance model, ben ik bang dat een aero bike niet gaat lukken, zijn doorgaans lager en langer dan een endurance model, waardoor je meer van je rug en schouders vraagt.
Zo ook dit jaar, maar ik merk dat ik na 1,5 uur fietsen toch nog iets last heb..
Het is echt niet zo dat ik met pijn op de fiets zit. Het is dan meer ongemakkelijk..
En ik hoop door een iets betere afstelling en wat tips om bepaalde klachten aan te kunnen pakken door wat extra oefeningen te doen.
Want ik weet nu totaal niet of ik wel goed op de fiets zit en of ik mijn houding wel correct heb..
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Vergeet je je spiegeltje niet?Stufferdt schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 09:52:
[...]
Regel 5 ('HARDEN THE FUCK UP') heft regel 66 ('No mirrors.') op![]()
![]()
![]()
Hier overigens een startlicentie aangevraagd bij de KNWUMocht ik besluiten mee te gaan doen aan FUNklassewedstrijden en clubwedstrijden, ben ik in ieder geval startklaar
Nu nog hard kunnen rijden
Wist dat veel wielrenners ijdel waren, maar om nou een spiegel mee te nemen op je fiets...
Dilemma.. kan je een spiegeltje aan je fiets hangen om te kijken hoe gesoigneerd je erbij zit..

Altijd bij natuurlijk.

Enige spiegels waar je als wielrennert dol op hoort te zijn:
- Je eigen weerspiegeling in een winkelruit terwijl je langsfietst.
- Liftselfies.

Tot dusver het elitaire geneuzel. Als je je fijn/veilig(er) voelt met een spiegeltje, zeker doen
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
In het licht van de groepjes/voorrang discussie:
Met windsurfen heeft degene met zijn zeil over bakboord (rechterhand bij de mast) voorrang. Nu surf ik vaak bij Strand Horst, waar ook veel beginners surfen. Deze zullen ten eerste niet allemaal bekend zijn met de voorrangregels op het water en ten tweede ontbreekt het vaak aan de techniek om ook uit te kunnen wijken. Vaak zijn ze al druk genoeg met niet in het water vallen of de controle niet te verliezen over hun setje.
Dan kun je 2 dingen doen als je voorrang hebt:
Als je dit doortrekt naar het wielrennen, wacht degene die het best/snelst kan fietsen tot hij veilig kan inhalen. Dat is meteen een mooie intervaltraining om weer op snelheid te komen.
Nu fiets ik zelf nooit in groepjes, dus heb daar geen ervaring mee, maar als ik twee of meer e-bikers of fietsers tegenkom op een smal fietspad blijf ik daar even achter (met een paar meter afstand). Dan bel ik een keer en als er geen reactie komt, zeg ik netjes goedemiddag! Dan volgt er meestal een reactie van de vrouw die tegen de man zegt dat er iemand langs wil. Die slingert dan bij het omkijken en besluit om zijn vrouw in te halen of af te zakken (vandaar de paar meter ruimte). Dan wacht ik tot ze achter elkaar fietsen en bedank netjes bij het voorbij fietsen. Scheelt ook dat ik weinig om mijn gemiddelde snelheid geef
Met windsurfen heeft degene met zijn zeil over bakboord (rechterhand bij de mast) voorrang. Nu surf ik vaak bij Strand Horst, waar ook veel beginners surfen. Deze zullen ten eerste niet allemaal bekend zijn met de voorrangregels op het water en ten tweede ontbreekt het vaak aan de techniek om ook uit te kunnen wijken. Vaak zijn ze al druk genoeg met niet in het water vallen of de controle niet te verliezen over hun setje.
Dan kun je 2 dingen doen als je voorrang hebt:
- Heel hard gaan schreeuwen dat jij voorrang hebt en nog scherper aan de wind gaan varen. Vaak resulteert dit in het op het laatste moment toch nog moeten uitwijken met alle risico's daarbij.
- Ervan uitgaan dat de tegenligger niet kan of wil uitwijken en zelf met een ruime boog eromheen varen.
Als je dit doortrekt naar het wielrennen, wacht degene die het best/snelst kan fietsen tot hij veilig kan inhalen. Dat is meteen een mooie intervaltraining om weer op snelheid te komen.
Nu fiets ik zelf nooit in groepjes, dus heb daar geen ervaring mee, maar als ik twee of meer e-bikers of fietsers tegenkom op een smal fietspad blijf ik daar even achter (met een paar meter afstand). Dan bel ik een keer en als er geen reactie komt, zeg ik netjes goedemiddag! Dan volgt er meestal een reactie van de vrouw die tegen de man zegt dat er iemand langs wil. Die slingert dan bij het omkijken en besluit om zijn vrouw in te halen of af te zakken (vandaar de paar meter ruimte). Dan wacht ik tot ze achter elkaar fietsen en bedank netjes bij het voorbij fietsen. Scheelt ook dat ik weinig om mijn gemiddelde snelheid geef
Een vreemde reaktie als je mensen wilt voorbij steken en je belt ff (met je fietsbel), is dat ze eerst omkijken, dan beseffen dat er een fietser dichterbij komt en dan pas opzij gaan. Ik denk dat altijd bij mezelf, wat verwachten die dan als ze een fietsbel horen? Als ik een fietsbel zou horen, zou ik al direct de link leggen met een snellere fietser en automatisch langs de kant gaan. Dit gewoon ter zijde...[b]kleinelievewolff schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:41:Nu fiets ik zelf nooit in groepjes, dus heb daar geen ervaring mee, maar als ik twee of meer e-bikers of fietsers tegenkom op een smal fietspad blijf ik daar even achter (met een paar meter afstand). Dan bel ik een keer en als er geen reactie komt, zeg ik netjes goedemiddag! Dan volgt er meestal een reactie van de vrouw die tegen de man zegt dat er iemand langs wil. Die slingert dan bij het omkijken en besluit om zijn vrouw in te halen of af te zakken (vandaar de paar meter ruimte). Dan wacht ik tot ze achter elkaar fietsen en bedank netjes bij het voorbij fietsen. Scheelt ook dat ik weinig om mijn gemiddelde snelheid geef
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Ik verdenk @Grin ervan, als meest gesoigneerde van dit forum (De Sinkeldam van GoT), dat hij zijn strakgeschoren benen voor het fietsen insmeert met Italiaanse extra vergine olijfolie met rode pepertjes, door naakte maagden in het volle maanlicht geplukt én geperst., als dat geen showolie isWaSteiL schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 10:53:
en dan een frametas voor je beauty producten.. met je showolie voor je benen o.a.
Ja heel vervelend. Maar stel je voor dat je onnodig uit de kant gaat, omdat iemand belt en vervolgens niet voorbijsteekt. Dan is het fietsplezier wel verpest natuurlijk.RigolleM schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:12:
[...]
Een vreemde reaktie als je mensen wilt voorbij steken en je belt ff (met je fietsbel), is dat ze eerst omkijken, dan beseffen dat er een fietser dichterbij komt en dan pas opzij gaan. Ik denk dat altijd bij mezelf, wat verwachten die dan als ze een fietsbel horen? Als ik een fietsbel zou horen, zou ik al direct de link leggen met een snellere fietser en automatisch langs de kant gaan. Dit gewoon ter zijde...
Mee eens. Uit ervaring heb ik gemerkt dat wanneer ik twee keer bel (met een korte tussenpauze) dat het beter binnenkomt. Waarschijnlijk omdat je hersenen de eerste keer het niet anticiperen en de tweede keer beter door alertheid.RigolleM schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:12:
[...]
Een vreemde reaktie als je mensen wilt voorbij steken en je belt ff (met je fietsbel), is dat ze eerst omkijken, dan beseffen dat er een fietser dichterbij komt en dan pas opzij gaan. Ik denk dat altijd bij mezelf, wat verwachten die dan als ze een fietsbel horen? Als ik een fietsbel zou horen, zou ik al direct de link leggen met een snellere fietser en automatisch langs de kant gaan. Dit gewoon ter zijde...
Wat een gigantische telefoon heeft hij op die foto, dat kan toch haast niet echt zijn?Nutterd schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:22:
Jongens het is te stil hier:
https://www.cyclingnews.c...st-has-to-ask-says-adams/
3,2,1 GO!
En waarom heeft hij een extra telefoon mee om er een foto van te maken? zoveel vragen.
Of doelde je daar niet op Nutterd
[ Voor 15% gewijzigd door Owios op 23-06-2021 13:57 ]
Ik had hem wel gelezen met sarcastische ondertoon.GWBoes schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 08:24:
[...]
Denk dat de sarcastische toon een beetje wegviel in tekst
Altijd als iemand een andere fiets koopt, hoe mooi hij ook is. Moet altijd wel iemand een opmerking maken over hoge velgen.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Bij het eerste belletje denken mensen, hoorde ik nou een bel? Ik heb het met hardlopen ook, dat ik slecht kan plaatsen aan welke kant van de weg de bel is.Hoiz schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:35:
Mee eens. Uit ervaring heb ik gemerkt dat wanneer ik twee keer bel (met een korte tussenpauze) dat het beter binnenkomt. Waarschijnlijk omdat je hersenen de eerste keer het niet anticiperen en de tweede keer beter door alertheid.
Die 5,5 mln (pond, euro of dollar) weet hij lekker aan te vullen met deze reclame. Als Chris lekker met blokjes wil rijden dan moet ie dat inderdaad doen. Wel lastig omdat het hele team denk ik op de Ostro gaat rijden en hij dan als enige op een O2 VAM en je nog met andere velgen zit. Maar ja al de koerskapitein het wil waarom dan ook niet?Nutterd schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:22:
3,2,1 GO!
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Zelfde ervaring. Ik bel altijd 2x en werkt bijna altijd.Hoiz schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:35:
[...]
Mee eens. Uit ervaring heb ik gemerkt dat wanneer ik twee keer bel (met een korte tussenpauze) dat het beter binnenkomt. Waarschijnlijk omdat je hersenen de eerste keer het niet anticiperen en de tweede keer beter door alertheid.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Hehehe nee hoor.Stufferdt schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:24:
[...]
Ik verdenk @Grin ervan, als meest gesoigneerde van dit forum (De Sinkeldam van GoT), dat hij zijn strakgeschoren benen voor het fietsen insmeert met Italiaanse extra vergine olijfolie met rode pepertjes, door naakte maagden in het volle maanlicht geplukt én geperst., als dat geen showolie is"het geeft zo'n lekker warm gevoel op je benen".
[...]
Ik loop vaker met factor 50 te smeren dan met olie, olie moet gewoon goed verwarmen en gebruik ik alleen rond de 16-18 graden. Gebruik van die basic Born meuk, is wel een beetje oranje trouwens...
The marketing machine has (re)started!Nutterd schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:22:
3,2,1 GO!
Ik zeil ook alleen op wat groter spul. Er is 1 regel die over de bovenstaande heen gaat: "Goed zeemanschap".kleinelievewolff schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:41:
Met windsurfen heeft degene met zijn zeil over bakboord (rechterhand bij de mast) voorrang.....
Goed zeemanschap gaat over alle aspecten om veilig een schip te behandelen. Niet alle potentiële (gevaarlijke) situaties zijn in regelgeving te vatten. Het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) regelt zulke situaties voor de Nederlandse binnenwateren met de term 'goed zeemanschap'.
In de praktijk komt dat er inderdaad op neer dat je omwille van veiligheid van jezelf en anderen soms beter je gezond verstand moet gebruiken.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
valt me tegen!Grin schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:50:
[...]
Hehehe nee hoor.![]()
Ik loop vaker met factor 50 te smeren dan met olie, olie moet gewoon goed verwarmen en gebruik ik alleen rond de 16-18 graden. Gebruik van die basic Born meuk, is wel een beetje oranje trouwens...
Ik smeer deze periode ook behoorlijk met factor 50. Maar heb olie nog nooit geprobeerd, denk ook niet dat het een goede combinatie is met de wintervacht op m'n benen. Een beetje oranje voor wat extra kleur zou overigens niet verkeerd zijn
Ik werd laatst ingehaald door een Ebiker met een heel raar klinkende electronische "bel" cq toeter. Ik keek dus om, ik had geen idee wat het was of waar het vandaan kwam. Toen keek ik recht in het gezicht van een boze ebiker die er niet langs kon.Hoiz schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 13:35:
[...]

Ik denk dat dit een reflex is. Je wilt anticiperen, dus je checkt waar je op gaat anticiperen. Ik vermoed dat ik het ook doe bij een gewone bel. (Hoeveel zijn het er, hoe hard gaan ze etc)
---------------
Ja dat is ook gewoon dom. Allemaal leuk en wel als jij een koe als bel hebt, maar dat triggert niet per se de "O, iemand wil me inhalen reactie".Mistraller schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:02:
[...]
Ik werd laatst ingehaald door een Ebiker met een heel raar klinkende electronische "bel" cq toeter. Ik keek dus om, ik had geen idee wat het was of waar het vandaan kwam. Toen keek ik recht in het gezicht van een boze ebiker die er niet langs kon.![]()
Ik denk dat dit een reflex is. Je wilt anticiperen, dus je checkt waar je op gaat anticiperen. Ik vermoed dat ik het ook doe bij een gewone bel. (Hoeveel zijn het er, hoe hard gaan ze etc)
Overigens kan je bellen, roepen, zien dat mensen achter elkaar gaan fietsen, inhalen, en alsnog kapot worden gereden
Ik heb overigens nog niet zo lang een bel, maar hoe ver ik van te voren ook bel, mensen horen het niet of reageren niet
[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 23-06-2021 16:05 ]
Qua anticiperen: Zelfs op losse fietspaden waar er geen tegenligger aan komt, mensen wel de bel horen en dan alsnog omkijken voordat ze aan de kant gaan i.p.v. gewoon direct aan de kant gaan is wel vervelend.Mistraller schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:02:
[...]
Ik werd laatst ingehaald door een Ebiker met een heel raar klinkende electronische "bel" cq toeter. Ik keek dus om, ik had geen idee wat het was of waar het vandaan kwam. Toen keek ik recht in het gezicht van een boze ebiker die er niet langs kon.![]()
Desalniettemin houd ik altijd in en blijf ik vriendelijk tegenover andere weggebruikers door o.a. te bedanken voor het ruimte geven/inhalen.
Sinds ik een hidemybell heb, hoort iedereen 'm in 1x. Op dat vlak wel echt een hele goede koop geweest. het geluid is hard en helder en blijkbaar niet te hoog, omdat zelfs hele demente botjes 'm kunnen horen.418O2 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:04:
[...]
Ja dat is ook gewoon dom. Allemaal leuk en wel als jij een koe als bel hebt, maar dat triggert niet per se de "O, iemand wil me inhalen reactie".
Overigens kan je bellen, roepen, zien dat mensen achter elkaar gaan fietsen, inhalen, en alsnog kapot worden gereden
Ik heb overigens nog niet zo lang een bel, maar hoe ver ik van te voren ook bel, mensen horen het niet of reageren niet
Ik ben plaatjes aan het bekijken, maar heb volgens mij de regular1 ipv de nu nieuwe regular2.
Ik heb een Knog ding, die is echt wel hard genoeg. En dat was dan in omgevingen die verder stil waren. Maarja, mensen die zijn dan niet bezig met anderen, of hebben oordopjes in, of zijn doof, of zo met elkaar in gesprek. Kan ik alsnog roepenStufferdt schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:22:
[...]
Sinds ik een hidemybell heb, hoort iedereen 'm in 1x. Op dat vlak wel echt een hele goede koop geweest. het geluid is hard en helder en blijkbaar niet te hoog, omdat zelfs hele demente botjes 'm kunnen horen.
Ik ben plaatjes aan het bekijken, maar heb volgens mij de regular1 ipv de nu nieuwe regular2.
Ik had het ook over losse fietspaden, waar ze lekker het volledig fietspad in beslag nemen, en bij het achterom kijken bijna tegen de grond gaan, want dan zitten ze ofwel tegen hun partner aan of in het gras.. maar aan de kant gaan.. zit er nog niet in...MaSw85 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:18:
[...]
Qua anticiperen: Zelfs op losse fietspaden waar er geen tegenligger aan komt, mensen wel de bel horen en dan alsnog omkijken voordat ze aan de kant gaan i.p.v. gewoon direct aan de kant gaan is wel vervelend.
Desalniettemin houd ik altijd in en blijf ik vriendelijk tegenover andere weggebruikers door o.a. te bedanken voor het ruimte geven/inhalen.
Ik vertraag sowieso, want ik kan er niet voorbij... en bel minstens 2x, meestal zelfs meer.. maar dan krijg ik boze blikken als ik teveel rinkel.
Op de mountainbike hadden ze mij eens ook niet gehoord toen ik al een paar keer had gebeld, en ik riep 'LINKS' tegen een stel hardlopers, had een zee van ruimte, en ze sprong naar links..

Ik zou ook echt niet weten wat je bedoelt.RigolleM schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:36:
[...]
Op de mountainbike hadden ze mij eens ook niet gehoord toen ik al een paar keer had gebeld, en ik riep 'LINKS' tegen een stel hardlopers, had een zee van ruimte, en ze sprong naar links..tegen mij aan en we lagen beiden tegen de grond. Dan kwam de partner tegen mij roepen, heb je geen bel... eugh ja... maar jullie hoorden mij niet en ik had plaats genoeg... maar niet verwacht als ik 'LINKS' roep dat ze naar links ging springen..
Bij mountainbikers is het de gewoonte om links of rechts te roepen als ze u voorbij willen, maar niet gedacht dat hardlopers dat niet verstonden
"Ga naar links want ik wil er langs"
of
"Ik wil er aan de linkerkant langs"
Voldoende ruimte voor verwarring dus. In het Engels is het gebruikelijk om te zeggen "On your LEFT". Dat betekent links plaatsmaken en opschuiven naar rechts.
[ Voor 6% gewijzigd door DieAnder op 23-06-2021 16:46 ]
Ja snap hem ook niet helemaalDieAnder schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:45:
[...]
Ik zou ook echt niet weten wat je bedoelt.
"Ga naar links want ik wil er langs"
of
"Ik wil er aan de linkerkant langs"
Voldoende ruimte voor verwarring dus
Ik roep gewoon "Pas op"
Had mijn lesje wel geleerd toen... maar zo'n bokkesprong naar links had ik niet verwacht, rechts liepen die anderen dus daar ging ik zeker niet langs gereden hebben.418O2 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:45:
[...]
Ja snap hem ook niet helemaal
Ik roep gewoon "Pas op"
Mensen schrikken echt debiel hard soms inderdaad. Ik heb ook wel eens gehad dat ik belde of iets riep, meter of 50 van te voren en dat ze dan de berm in doken en hun partner meetrokken. Like wtf?RigolleM schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:52:
[...]
Had mijn lesje wel geleerd toen... maar zo'n bokkesprong naar links had ik niet verwacht, rechts liepen die anderen dus daar ging ik zeker niet langs gereden hebben.
Enschede heeft de oplossing gevonden hoor: Drones speuren in Enschede naar gevreesde eikenprocessierups. Heb het artikel niet helemaal gelezen, maar ga uit van drones uitgerust met een vlammenwerper om de nesten plat te branden.
Edit: Video van NOS. Ze gaan ze uit de boom kijken.
Edit: Video van NOS. Ze gaan ze uit de boom kijken.
[ Voor 19% gewijzigd door Ypuh op 23-06-2021 17:05 ]
Ik zag ze al in grote harige cirkels op de boom zitten waaronder ik een krentenbolletje aan het eten was... Ze komen eraan.
Vorig jaar ben ik flink te grazen genomen op de achterkant bij mijn benen, billen en onderrug toen ik tijdens en na een stortbui door het bos fietste. Door natte ondergrond spatten de haartjes op. Tientallen jeukbulten. Lang last van gehad
Vorig jaar ben ik flink te grazen genomen op de achterkant bij mijn benen, billen en onderrug toen ik tijdens en na een stortbui door het bos fietste. Door natte ondergrond spatten de haartjes op. Tientallen jeukbulten. Lang last van gehad
Ik was twee jaar terug aan de beurt. Flink last van gehad, mijn fietsmaatje niet. Blijkbaar een verkeerde windvlaag gepakt of op de verkeerde plek onder een boom doorgereden. Sindsdien, als het iets fris is (zoals nu) toch maar armstukken / beenstukken aan. Heb ik zonder arm/beenstukken gereden, dan rol ik me met zo'n pluis / lint roller met plakstrips direct als ik thuis kom en voor het douchen.nomar109 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:18:
Ik zag ze al in grote harige cirkels op de boom zitten waaronder ik een krentenbolletje aan het eten was... Ze komen eraan.
Fietskleding maakt die haartjes niets uit hoor, daar gaan ze gewoon doorheen...ONWdolf schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:29:
[...]
Ik was twee jaar terug aan de beurt. Flink last van gehad, mijn fietsmaatje niet. Blijkbaar een verkeerde windvlaag gepakt of op de verkeerde plek onder een boom doorgereden. Sindsdien, als het iets fris is (zoals nu) toch maar armstukken / beenstukken aan. Heb ik zonder arm/beenstukken gereden, dan rol ik me met zo'n pluis / lint roller met plakstrips direct als ik thuis kom en voor het douchen.
Die ken ik helaas. Vorig jaar een rondje naar Almere gemaakt op een zonnige dat, tot er ineens een wolkbreuk kwam. Ik dacht dat maar de kortste weg naar huis langs alle bomen met lintjes want alles zal nu wel weggespoeld zijn. Nou niets wat minder waar ik zal aan de achterkant helemaal onder en inderdaad ook dwars door de koersbroek heen. Ik reageer nogal heftig op de haartjes. Ook nu heb ik her en der al een paar plekjes van die paar bomen waar het nu al raak is.nomar109 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 17:18:
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Wat Mistraller hieronder zegt dus (ik vaar alleen op nog kleiner spul, maar mijn eerste was een Mistral Competition en de tweede een Take Offkleinelievewolff schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 11:41:
Dan kun je 2 dingen doen als je voorrang hebt:Zoals een wijs iemand ooit zei: "Degene die het beste kan surfen, wijkt uit"
- Heel hard gaan schreeuwen dat jij voorrang hebt en nog scherper aan de wind gaan varen. Vaak resulteert dit in het op het laatste moment toch nog moeten uitwijken met alle risico's daarbij.
- Ervan uitgaan dat de tegenligger niet kan of wil uitwijken en zelf met een ruime boog eromheen varen.
Mistraller schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 15:59:
[...]
Ik zeil ook alleen op wat groter spul. Er is 1 regel die over de bovenstaande heen gaat: "Goed zeemanschap".
Goed zeemanschap gaat over alle aspecten om veilig een schip te behandelen. Niet alle potentiële (gevaarlijke) situaties zijn in regelgeving te vatten. Het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) regelt zulke situaties voor de Nederlandse binnenwateren met de term 'goed zeemanschap'.
In de praktijk komt dat er inderdaad op neer dat je omwille van veiligheid van jezelf en anderen soms beter je gezond verstand moet gebruiken.
Speel ik ff advocaat van de duivel. Stel, je hoort een sirene als je in de auto zit. Wat doe je? Kijk je eerst waar de ambu precies rijdt (misschien is het wel een grote brandweerwagen) of ga je direct de kant in? Ik kijk, want ik wil overzicht op de situatie. Volgens mij doet iedereen dat instinctief en ik denk dat daar op zich niets mis mee is. Het enige wat jammer is, is dat niet iedereen dan recht blijft rijden.MaSw85 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:18:
[...]
Qua anticiperen: Zelfs op losse fietspaden waar er geen tegenligger aan komt, mensen wel de bel horen en dan alsnog omkijken voordat ze aan de kant gaan i.p.v. gewoon direct aan de kant gaan is wel vervelend.
De inhaler dient minstens even goed te anticiperen. Kan je er niet langs dan heb je pech, inhalen is nu eenmaal een bijzondere manoeuvre.
Grote snelheidsverschillen zijn nooit fijn. Bedenk maar hoe het voor jou als racer is als je in de verte een toetertje hoort en binnen enkele seconden blèrt er een scooter met 60km/h langs je heen.
Goed, ik heb ook makkelijk praten want ik woon niet in de drukke randstad en heb dus niet zo vaak last van dit probleem. Ik fiets bovendien niet op piek uren.
---------------
Juist..dat deed ik dus vroeger ook, ik heb nog ergens een stapel Kameleons liggen van een paar meter hoog (denk ik). Nu gaan we deze zomer naar Opende op vakantie..en dit is in de buurtRamon 73 schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 22:47:
Vanuit Wijnjewoude (FR) via De Veenhoop naar Akkrum en Terherne (Kameleondorp). Terug via Aldeboarn en Nij Beets.
[Afbeelding]
Heel bijzonder om als fervent Kameleonlezer (als kind uiteraard) oog in oog te staan met "de echte" Kameleon. Bordje "Smederij Klinkhamer" en restaurant De Gouden Leeuw. Zucht, waar is de tijd gebleven.....
Maar toch bijna 80km gefietst, net even boven 30km/h uitgekomen (geen bergen, dat is makkelijk).
[Afbeelding]
Iets zuidelijker ligt ook nog Egypte en Canada. Als je wil kan je in een uur een wereldreis makenMcMiGHtY schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:00:
[...]
Gelijk een route gemaakt, en nu zag ik dat Moskou ook in de buurt lag! Word een leuk dagje, en de kameleon..en Moskou..
Zijn allemaal buurtschappen van 2/3 boerderijen dus stel je er niet te veel bij voor, maar geeft wel leuke plaatjes .
Egypte ligt ook in Noord Brabant zie ik...hmmz..en ook in Groningen.. keuzes..keuzes
In Friesland ligt ook Amerika, en in Brabant heb je ook nog een America.GWBoes schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:13:
[...]
Iets zuidelijker ligt ook nog Egypte en Canada. Als je wil kan je in een uur een wereldreis maken![]()
Zijn allemaal buurtschappen van 2/3 boerderijen dus stel je er niet te veel bij voor, maar geeft wel leuke plaatjes .
Vriend van mij deed dat inderdaad, Denemarken/Siberie/Engeland/Nederland/Canada/Frankrijk/Egypte/Amerika/Oostindie en dat allemaal in 240km, lekker wereldreisje
En de foto's to back the story up.
Heb je daar ergens een route van?rolandos582 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:41:
Vriend van mij deed dat inderdaad, Denemarken/Siberie/Engeland/Nederland/Canada/Frankrijk/Egypte/Amerika/Oostindie en dat allemaal in 240km, lekker wereldreisjeEn de foto's to back the story up.
Ik had gisteren toch wel zware benen bij het lokale groepje hardrijders, het kostte me vooral mentaal veel moeite om lange beurten te maken en aangehaakt te blijven. Laatste kilometer heb ik ze maar laten gaan omdat ik mezelf er niet meer toe kon zetten om weer aan te zetten.
Het kan natuurlijk ook gewoon een slechte dag zijn geweest maar toch het gevoel dat de covid vaccinatie van afgelopen zondag mij op de achtergrond toch zwaarder valt dan gedacht. Verder merkte ik er niets van, inderdaad een beetje spierpijn in de bovenarm de dag erna, maar bij hoge inspanning voelt het toch nog wat futloos allemaal...

Het kan natuurlijk ook gewoon een slechte dag zijn geweest maar toch het gevoel dat de covid vaccinatie van afgelopen zondag mij op de achtergrond toch zwaarder valt dan gedacht. Verder merkte ik er niets van, inderdaad een beetje spierpijn in de bovenarm de dag erna, maar bij hoge inspanning voelt het toch nog wat futloos allemaal...
Zelfde ervaring hier, qua vaccinatie "aftermath". Maandag prik gehad (Pfizer) en op een stijve arm na geen merkbare bijwerkingen. Dinsdagavond fietsen, maar dat viel zwaarder dan verwacht. Bij mij was het met name de hartslag die niet omhoog wilde, al deed ik mijn best, kwam niet eens tot omslagpunt.Kluus schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:54:
Poh ik had gisteren toch wel zware benen bij het lokale groepje hardrijders, het kostte me vooral mentaal veel moeite om lange beurten te maken en aangehaakt te blijven. Laatste kilometer heb ik ze maar laten gaan omdat ik mezelf er niet meer toe kon zetten om weer aan te zetten.![]()
Stukje terug in dit topic zie ik iemand iets soortgelijks zeggen. Normaliter is hartslag die niet omhoog wil een teken van (over)vermoeidheid, wat in dit geval natuurlijk het lichaam kan zijn dat ongemerkt veel energie aan het steken is in het afweersysteem, antistoffen aanmaken etc.
Vandaag weer de fiets op, eens zien of het nu al weer beter gaat.
Ik ben van een totaal ander fiets niveau dan jij maar ben sinds mijn Covid vaccinatie hopeloos uit "vorm"...maar ik heb het steeds op de hooikoorts gegooid maar nu ik vaker verhalen lees van mensen die hun vaccinatie ook gehad hebben en met hetzelfde "probleem" kampen begin ik daar echt aan te twijfelen...Kluus schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:54:
Ik had gisteren toch wel zware benen bij het lokale groepje hardrijders, het kostte me vooral mentaal veel moeite om lange beurten te maken en aangehaakt te blijven. Laatste kilometer heb ik ze maar laten gaan omdat ik mezelf er niet meer toe kon zetten om weer aan te zetten.![]()
gisteren een lekker rustig rondje gemaakt van 45km en kwam helemaal kapot thuis en had constant het gevoel dat ik boven mijn kunnen aan het fietsen was. vandaag heb ik 60km op de planning staan en zaterdag 80 (ben begonnen met het serieus verzamelen van tegeltjes
gelukkig krijg ik 1 juli de 2de en heb ik op 3 juli een pizza-ride van 100km waar het tempo wel nog redelijk van belang is
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
Beetje zelfde ervaring. Zondag prik, nergens last van maar Z2 rondje van een uur voelde iets zwaarder dan normaal, maar vooral na de rit. Wat zwaardere benen dan ik gewend ben na een makkelijk, kort Z2 rondje.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Ja ik heb uiteindelijk tijdens het rondje wel een uur lang rond mijn omslagpunt gereden zie ik met een max van 180. Dat is vergelijkbaar met mijn andere ritten in die groep. Maar dan heb je dus een groepje wat je bij wil houden (en nog wel een beetje mee willen draaien) en voelde dat dus ook niet zo lekker als anders. Toen ik alleen naar huis fietste was de fut er inderdaad weer helemaal uitBakkenist schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:58:
[...]
Zelfde ervaring hier, qua vaccinatie "aftermath". Maandag prik gehad (Pfizer) en op een stijve arm na geen merkbare bijwerkingen. Dinsdagavond fietsen, maar dat viel zwaarder dan verwacht. Bij mij was het met name de hartslag die niet omhoog wilde, al deed ik mijn best, kwam niet eens tot omslagpunt.
Stukje terug in dit topic zie ik iemand iets soortgelijks zeggen. Normaliter is hartslag die niet omhoog wil een teken van (over)vermoeidheid, wat in dit geval natuurlijk het lichaam kan zijn dat ongemerkt veel energie aan het steken is in het afweersysteem, antistoffen aanmaken etc.
Vandaag weer de fiets op, eens zien of het nu al weer beter gaat.
Grappig, hier hetzelfde. Vorige week woensdag vaccinatie, die avond niet direct ergens last van op de fiets maar de rit zondag was ik niet vooruit te branden. Hartslag wilde inderdaad niet omhoog en power miste. Gister avond weer een rit gemaakt en had ook niet echt een goed gevoel, kon voor mijn gevoel niet echt power er in leggen.
Wat zeg jij nou. Dat is Limburg!!! Daar komt nota bene Rowwen Hèze vandaanRamon 73 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:41:
[...]
In Friesland ligt ook Amerika, en in Brabant heb je ook nog een America.
Of speelt hier een stukje Noord/Zuid Limburg op
---------------
Morning!
Na een schuiver afgelopen week wordt het helaas tijd om nieuwe wielerkleding te kopen. Aangezien de keer dat ik ging passen bij Mantel weinig succes op leverde ben ik op zoek naar tips wat betreft merken & kleding lijnen. Heb gezocht in dit topic maar zonder soelaas.
- Nu twee Craft shirts maatje XXL en die zitten perfect.
- Castelli XXL was flink te klein en de XXXL was helaas geen gezicht.
- 1.96m ~ 100+ kilo met atletische brede bouw.
Thanks!
Na een schuiver afgelopen week wordt het helaas tijd om nieuwe wielerkleding te kopen. Aangezien de keer dat ik ging passen bij Mantel weinig succes op leverde ben ik op zoek naar tips wat betreft merken & kleding lijnen. Heb gezocht in dit topic maar zonder soelaas.
Thanks!
user_tweakers in "Het grote fietskleding topic"Graft schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:31:
Morning!
Thanks!
zoek hier eens
offtopic: hier begonnen op een Ten Cate 36 met een zeil met houten giek en houten mastvoetFrenz64 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:22:
[...]
Wat Mistraller hieronder zegt dus (ik vaar alleen op nog kleiner spul, maar mijn eerste was een Mistral Competition en de tweede een Take Off)
[...]
Iemand een tip waar je goedkoop (€2.75-3.00 p/s) een stuk of 10 binnenbandjes bestellen kunt?
Edit: Zie dat Futurum o.a. Hutchinson heeft in 2 verpakkingen.
Edit: Zie dat Futurum o.a. Hutchinson heeft in 2 verpakkingen.
[ Voor 48% gewijzigd door Ypuh op 24-06-2021 09:50 ]
Als we toch vaccinatie ervaringen aan het delen zijn: Vorige week donderdag eerste gehad maar als ze er EPO in hadden gedaan had ik het ook gelooft. Naast de stijve arm de eerste dag nergens last van of voel ik me zelfs beter. Zondag 175km gedaan en daarin ook nog een 20min vermogen record (op de weg) getrapt en afgelopen dinsdag in een sprint al mijn vermogen records <30s verbroken.
max hartslag heb ik nog niet echt verkend, die haal ik op de weg ook niet zo snel en nog geen tijd gehad om een langere route op de MTB te doen.
max hartslag heb ik nog niet echt verkend, die haal ik op de weg ook niet zo snel en nog geen tijd gehad om een langere route op de MTB te doen.
Rijd jij nog steeds met binnenbandjes joh?Ypuh schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:39:
Iemand een tip waar je goedkoop (€2.75-3.50 p/s) een stuk of 10 binnenbandjes bestellen kunt?

https://www.bike-componen...ack-OEM-Packaging-p60912/
https://www.bike-componen...28-Tube-10-pieces-p78336/
Ze hebben ook wel schwalbe etc.
Ik had het hierboven vermeld dat mijn hartslag niet meer omhoog wou, op een pittig stukje omhoog, gaat de hartslag pijlsnel omhoog, maar dat bleef uit, dus besloten om rustig verder te rijden. Nu is het terug normaal, hartslag gaat terug lekker de hoogte in en de prik is 12 dagen geleden.Bakkenist schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:58:
Jaloers!GWBoes schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:44:
Als we toch vaccinatie ervaringen aan het delen zijn: Vorige week donderdag eerste gehad maar als ze er EPO in hadden gedaan had ik het ook gelooft. Naast de stijve arm de eerste dag nergens last van of voel ik me zelfs beter. Zondag 175km gedaan en daarin ook nog een 20min vermogen record (op de weg) getrapt en afgelopen dinsdag in een sprint al mijn vermogen records <30s verbroken.
Nouja, we mogen ook niet klagen verder, als je de AZ prikkers van "onze" leeftijdscategorie hoort zijn die er vaak echt heel ziek van geweest, dat hebben we in ieder geval niet... Kom maar op met die tweede (gelukkig staat er bij mij toch niets bijzonders gepland rond die tijd
Haha, ja. Ik mot dat tubeless niet
Niet voor 23-25mm bandjes ten minste en m'n Zipp's zijn ook geen TLR. Ga binnenkort weer eens een poging wagen met m'n klimwielen en 23mm Schwalbe Pro One's voor in de bergen (geen klapband). Ben inmiddels zo'n 2 jaar alweer terug bij binnenbandjes en heb TL niet gemist, dus ben benieuwd
Nou ik rij sinds twee weken ook tubeless op de racer. Ik wilde gisteren op het werk de bandjes even op druk brengen maar bij mijn achterwiel ventiel zat het binnenwerk van de core helemaal vast waardoor deze niet meer goed afsloot (ook niet na dichtdraaien). Ondertussen was ik weer veel drub verloren en was ik zo stom de tegen de zijkand van de band naar binnen te duwen (wielen zijn ook niet officieel TLR verklaard door Fulcrum omdat er geen "hump" in de velg zit, wat een eis is voor hun "2-way-fit" label), daarmee veroorzaakte ik dus een burp met nog meer druk verlies en wat sealant verlies als gevolg... Daarna maar een beetje zitten wiebelen met het ventiel en gelukkig stond er uiteindelijk nog voldoende druk op dat er ineens een propje sealant, wat de veroorzaker bleek te zijn, uit schoot.
Ik heb dit met de MTB nooit gehad, dus hopelijk is dit eenmalig. Ik vind tubeless op de racer best wel lekker rijden maar als ik vaker zo sta te klooien ga ik ook wel weer terug naar biba's.
@Ypuh ik kijk er dan weer van op dat jij als toch wel "weight-weenie" kijkt naar goedkope zware butyl binnenbanden. Persoonlijk heb ik dan weer het voornemen om, mocht mijn eigen TL avontuur ook falen, te gaan testen met Latex biba's (of heb je die fase ook al gehad?).
Ik heb dit met de MTB nooit gehad, dus hopelijk is dit eenmalig. Ik vind tubeless op de racer best wel lekker rijden maar als ik vaker zo sta te klooien ga ik ook wel weer terug naar biba's.
@Ypuh ik kijk er dan weer van op dat jij als toch wel "weight-weenie" kijkt naar goedkope zware butyl binnenbanden. Persoonlijk heb ik dan weer het voornemen om, mocht mijn eigen TL avontuur ook falen, te gaan testen met Latex biba's (of heb je die fase ook al gehad?).
[ Voor 13% gewijzigd door Kluus op 24-06-2021 10:36 ]
@Kluus 2 weken geleden had je het licht nog gezien
?
Hoe dan ook; de eerste ervaring met tubeless is altijd wel positief. Je rijdt je eerste rondje niet lek, en je hebt al dat gedonder hopelijk toch niet voor niets gedaan dus het moet wel beter zijn.
Er bestaat een wel redelijk standaard cyclus voor tubeless rijders is mijn ervaring:
Fase 1 - Ontdekken dat er uberhaupt een alternatief bestaat, tubes =/= tubeless. Op papier de beste uitvinding sinds de paperclip.
Fase 2 - Uitzoeken wat je allemaal nodig hebt, velglint, melk, ventielen, banden, compressor etc. best veel allemaal, maar wie A zegt moet ook B zeggen.
Fase 3 - Een hele middag stuntelen met die dingen erom te krijgen. Een keer vloeken, neerleggen, handen wassen, terug naar je laptop om YT/fora erbij te pakken, monteren met een binnenband om een nachtje te vormen, volgende dag nog eens proberen, gelukt. De eerste vormen van trots beginnen te borrelen. Je pompt er een hele halve bar minder in die het verschil moet gaan maken.
Fase 4 - De ontdekking. Je moet na gister eerst weer ff bijpompen, maar rijdt vervolgens de straat uit en terug. Vervolgens doe je een klein rondje. Nog steeds geen lek. Er komt een overweldigend gevoel door je lichaam en je wilt het van de daken schreeuwen hoe vet het is en het geen mislukt experiment betreft.
Vervolgens gaat dat een aantal weken goed. Eigenlijk zoals dat altijd goed gaat als je 5.000km oude banden vervangt voor nieuwe. Dan breekt de volgende fase aan.
Fase 5 - Het vele bijpompen neem je op de koop toe, je hebt immers nog geen lek gehad. Tot dat je ineens allemaal witte spetters op je kleding, frame etc. ontdekt. Ondertussen ben je ook 2 bar verloren en moet je bijpompen of erger; het gat is niet gedicht dus je mag alsnog een bandje vervangen. Ook blijken Co2 patronen helemaal niet te werken en heb je geen plugs. "Anders had ik hier ook gestaan met een nieuwe binnenband", probeer je jezelf nog te overtuigen wanneer de flashbacks van fase 3 boven komen.
Fase 6 - Je moet een binnenband plaatsen en/of je band vervangen. Met pijn en moeite krijg je de band eraf en je kijkt om je heen; het lijkt alsof er een olifant klaargekomen is en alles zit onder het plaksel. Plaksel wat je 6 weken later nog steeds tegenkomt op je mooie terras. Je besteld de nieuwe TLR van je favoriete band en mag weer €140,- afrekenen na slechts 3-4.000km.
Dan zijn er nog een aantal tussenfases waarin de band niet wil sealen, de hieldraad te strak is, bepaalde combinaties niet werken, je zelf besluit een ghetto booster te maken, ventielen vollopen, ventielkern vastzit, latex opdroogt etc. Dat alles voor dat ene halve barretje die met de aller beste intenties misschien nét voelen kunt (en dan ben ik al een neuroot, 90% zal er niets van merken). De mooiste figuren zijn die geen binnenbandjes meer meenemen 'want deze banden kunnen niet lek'. Heb er al verscheidene mogen helpen.
Tot zover mijn 2 cents
.
Ps: @Kluus De latex-fase zit ik nu middenin.
Hoe dan ook; de eerste ervaring met tubeless is altijd wel positief. Je rijdt je eerste rondje niet lek, en je hebt al dat gedonder hopelijk toch niet voor niets gedaan dus het moet wel beter zijn.
Er bestaat een wel redelijk standaard cyclus voor tubeless rijders is mijn ervaring:
Fase 1 - Ontdekken dat er uberhaupt een alternatief bestaat, tubes =/= tubeless. Op papier de beste uitvinding sinds de paperclip.
Fase 2 - Uitzoeken wat je allemaal nodig hebt, velglint, melk, ventielen, banden, compressor etc. best veel allemaal, maar wie A zegt moet ook B zeggen.
Fase 3 - Een hele middag stuntelen met die dingen erom te krijgen. Een keer vloeken, neerleggen, handen wassen, terug naar je laptop om YT/fora erbij te pakken, monteren met een binnenband om een nachtje te vormen, volgende dag nog eens proberen, gelukt. De eerste vormen van trots beginnen te borrelen. Je pompt er een hele halve bar minder in die het verschil moet gaan maken.
Fase 4 - De ontdekking. Je moet na gister eerst weer ff bijpompen, maar rijdt vervolgens de straat uit en terug. Vervolgens doe je een klein rondje. Nog steeds geen lek. Er komt een overweldigend gevoel door je lichaam en je wilt het van de daken schreeuwen hoe vet het is en het geen mislukt experiment betreft.
Vervolgens gaat dat een aantal weken goed. Eigenlijk zoals dat altijd goed gaat als je 5.000km oude banden vervangt voor nieuwe. Dan breekt de volgende fase aan.
Fase 5 - Het vele bijpompen neem je op de koop toe, je hebt immers nog geen lek gehad. Tot dat je ineens allemaal witte spetters op je kleding, frame etc. ontdekt. Ondertussen ben je ook 2 bar verloren en moet je bijpompen of erger; het gat is niet gedicht dus je mag alsnog een bandje vervangen. Ook blijken Co2 patronen helemaal niet te werken en heb je geen plugs. "Anders had ik hier ook gestaan met een nieuwe binnenband", probeer je jezelf nog te overtuigen wanneer de flashbacks van fase 3 boven komen.
Fase 6 - Je moet een binnenband plaatsen en/of je band vervangen. Met pijn en moeite krijg je de band eraf en je kijkt om je heen; het lijkt alsof er een olifant klaargekomen is en alles zit onder het plaksel. Plaksel wat je 6 weken later nog steeds tegenkomt op je mooie terras. Je besteld de nieuwe TLR van je favoriete band en mag weer €140,- afrekenen na slechts 3-4.000km.
Dan zijn er nog een aantal tussenfases waarin de band niet wil sealen, de hieldraad te strak is, bepaalde combinaties niet werken, je zelf besluit een ghetto booster te maken, ventielen vollopen, ventielkern vastzit, latex opdroogt etc. Dat alles voor dat ene halve barretje die met de aller beste intenties misschien nét voelen kunt (en dan ben ik al een neuroot, 90% zal er niets van merken). De mooiste figuren zijn die geen binnenbandjes meer meenemen 'want deze banden kunnen niet lek'. Heb er al verscheidene mogen helpen.
Tot zover mijn 2 cents
[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 24-06-2021 12:24 ]
@Ypuh nouja ik rij inmiddels al heel wat jaren naar volle tevredenheid met de MTB op tubeless, dus ik heb er al wel iets van ervaring mee hoor.
Fases 1, 2, 3 en 4 vielen bij mij dus wel mee omdat ik het principe al wel ken. Verder heb ik bij mijn fulcrum wielen geen tape nodig (want: geen spaakgaten (ivm fulcrum/campa "undrilled rim bed) en geen lasnaden (ivm carbon)) dus dat scheelt weer, maar goed, die tape ken ik wel en als het nodig is is dat ook de moeite niet echt. Ik heb nooit een compressor nodig gehad voor tubeless, bij mijn MTB en gravel racer pomp ik ze zo op met mijn (high-pressure, dus niet eens high-volume!) fietspomp. Bij de racer was het 50/50 en moest ik voor een wiel even de booster erbij pakken.
Dus kwa "gedoe" vind ik het nog steeds meevallen allemaal hoor, ook voor de racer was het niet meer gedoe dan ik al gewend was en dat is niet eens zo veel meer als een normale band vervangen.
Het enige is:
- Het voordeel is iets beperkter dan met brede banden want op de racer rij met de racer ik toch niet met (veel) minder dan 6 bar, en dat ging met biba's ook prima.
- Volgelopen ventiel heb ik bij mijn MTB nog niet echt gehad op deze manier, dus dat was wel irritant, maarja als dat eenmalig is...
- Ik moet inderdaad nog even afwachten wat lek rijden met hoge druk betekend voor de troep die het oplevert. Op de MTB heb ik al flinke scheuren thuis pas ontdekt waardoor ik met biba zeker niet meer verder had gekunt.
Dus ik ben nog lang niet anti hoor, het rijd nog steeds fijn en het is lichter he
.
Oja Fase 5 en 6 heb ik ook al wel eens doorlopen met mijn vorige MTB en een do-it-yourself tubeless setup met niet-TLR banden en zo'n halve binnenband van "Joe's No Flats" in combinatie met een hele dikke schroef op de weg
. Dat was inderdaad erg vervelend en heeft me destijds ook even terug naar biba's voor de MTB geleid (gelukkig had ik wel een biba bij) maar de tijd en technologie gaat door en het is tegenwoordig wel wat makkelijker geworden dan toen.
Fases 1, 2, 3 en 4 vielen bij mij dus wel mee omdat ik het principe al wel ken. Verder heb ik bij mijn fulcrum wielen geen tape nodig (want: geen spaakgaten (ivm fulcrum/campa "undrilled rim bed) en geen lasnaden (ivm carbon)) dus dat scheelt weer, maar goed, die tape ken ik wel en als het nodig is is dat ook de moeite niet echt. Ik heb nooit een compressor nodig gehad voor tubeless, bij mijn MTB en gravel racer pomp ik ze zo op met mijn (high-pressure, dus niet eens high-volume!) fietspomp. Bij de racer was het 50/50 en moest ik voor een wiel even de booster erbij pakken.
Dus kwa "gedoe" vind ik het nog steeds meevallen allemaal hoor, ook voor de racer was het niet meer gedoe dan ik al gewend was en dat is niet eens zo veel meer als een normale band vervangen.
Het enige is:
- Het voordeel is iets beperkter dan met brede banden want op de racer rij met de racer ik toch niet met (veel) minder dan 6 bar, en dat ging met biba's ook prima.
- Volgelopen ventiel heb ik bij mijn MTB nog niet echt gehad op deze manier, dus dat was wel irritant, maarja als dat eenmalig is...
- Ik moet inderdaad nog even afwachten wat lek rijden met hoge druk betekend voor de troep die het oplevert. Op de MTB heb ik al flinke scheuren thuis pas ontdekt waardoor ik met biba zeker niet meer verder had gekunt.
Dus ik ben nog lang niet anti hoor, het rijd nog steeds fijn en het is lichter he
Oja Fase 5 en 6 heb ik ook al wel eens doorlopen met mijn vorige MTB en een do-it-yourself tubeless setup met niet-TLR banden en zo'n halve binnenband van "Joe's No Flats" in combinatie met een hele dikke schroef op de weg
[ Voor 25% gewijzigd door Kluus op 24-06-2021 11:08 ]
Nog off topicer: zeker weten dat die TC36 een houten mastvoet had, vlgs mij had alleen de oorspronkelijke TC Windsurfer een houten mastvoet (waar je met je teen op moest staan anders schoot hij er hij tijdens het varen uit)kleinelievewolff schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:35:
[...]
offtopic: hier begonnen op een Ten Cate 36 met een zeil met houten giek en houten mastvoet
ouderwets weer allemaal hoor jongens gezien de plusjes op de post van @Ypuh ... maar tubulars mogen wel??? (want dat bestaan al jaaaaaren!).
ik zal maar niet over schijfremmen beginnen
*op mijn simpele racer heb ik ook geen tubeless, want oude goedkope wielen, maar mocht er ooit wat nieuws komen zal dat zeker tubeless zijn, net zoals @Kluus genoeg positieve ervaringen mee op de MTB en met de juiste spullen valt het gedoe reuze mee.
ik zal maar niet over schijfremmen beginnen
*op mijn simpele racer heb ik ook geen tubeless, want oude goedkope wielen, maar mocht er ooit wat nieuws komen zal dat zeker tubeless zijn, net zoals @Kluus genoeg positieve ervaringen mee op de MTB en met de juiste spullen valt het gedoe reuze mee.
Ik ga stuk, tot nu toe ben ik nog blij met mijn P ZERO™ Race TLR 700x26C | , inmiddels kreeg ik de tip van @ElGreco om je ventielen niet om 180 graden te laten staan maar op 4/8 uur, op die manier lopen ze niet vol. Tevens heb ik DYNAPLUG RACER PRO TUBELESS TIRE REPAIR KIT ZWART voor het geval het wel allemaal mis gaat... Komt vast allemaal goedYpuh schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:41:
@Kluus 2 weken geleden had je het licht nog gezien?
Fase 3 - Een hele middag stuntelen met die dingen erom te krijgen. Een keer vloeken, neerleggen, handen wassen, terug naar je laptop om YT/fora erbij te pakken, monteren met een binnenband om een nachtje te vormen, volgende dag nog eens proberen, gelukt. De eerste vormen van trots beginnen te borrelen. Je pompt er een hele halve bar minder in die het verschil moeten gaan maken.
Vervolgens gaat dat een aantal weken goed. Eigenlijk zoals dat altijd goed gaat als je 5.000km banden vervangt voor nieuwe. Dan breekt de volgende fase aan.
Tot zover mijn 2 cents.

Yes, die van de ventielen positioneren had ik ook bedacht inderdaad, maar een beetje in de gaten houdenrolandos582 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:13:
[...]
Ik ga stuk, tot nu toe ben ik nog blij met mijn P ZERO™ Race TLR 700x26C | , inmiddels kreeg ik de tip van @ElGreco om je ventielen niet om 180 graden te laten staan maar op 4/8 uur, op die manier lopen ze niet vol. Tevens heb ik DYNAPLUG RACER PRO TUBELESS TIRE REPAIR KIT ZWART voor het geval het wel allemaal mis gaat... Komt vast allemaal goed
En omdat een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CtVsVvS59bn4YHoucYDFymKx.jpg?f=user_large)
Die ontdekte ik pas bij thuiskomst, verder een heerlijk ononderbroken rondje gefietst die dag
@Kluus @Ypuh Ik rij al tubeless sinds 2007 op de MTB, lang voor de hype begon in het MTB-wereldje, laat staan in de race-wereld.
Begonnen met 26" Mavic UST wielen en UST banden, maar had al snel door dat die combinatie veel te zwaar was, dus Stan's Notubes melk gekocht en gewone banden (tubeless banden bestonden niet), en die op de Mavic UST velgen gemonteerd, en dat werkte perfect! Er waren enkelen die dit ook probeerden met non-tubeless velgen, maar die hadden veel last van burps, dus ben ik daar ff weg van gebleven.
Iets later een 26" wielset laten bouwen met Stan's Notubes velgen, een tubeless rim tape en tubeless ventielen erbij genomen en zachtjes aan ook de druk laten zakken, tot ze van de velg liepen. Er was nog geen sprake van tubeless banden, dus alles met gewone banden.
Ik reed in de Ardennen (niet de Vlaamse) soms met druk van 1 tot 1,5 bar, op gewone zomersloffen... terwijl anderen met biba en Nobby Nic rondreden, reed ik rond met een Racing Ralph of gelijkaardig van andere merken. Mijn favoriete achterband was deze van Stan's Notubes zelf 'The Raven', daarmee reed ik bijna overal op 1 bar rond... niet op de weg maar op MTB-waardige parcours.
Even fast forward naar vandaag, ik rij nog steeds met Notubes velgen op een 29" MTB, na verschillende melksoorten te hebben gebruikt, rij ik vandaag terug met Stan's Notubes melk.
Toen ik vorig jaar mijn nieuwe Trek racefiets kocht zag ik dat daar wielen met TLR velgen op zaten, maar geen TLR banden op lagen, maar alsnog rij ik met biba (binnenband). Ik rij zelden plat, op mijn vorige fiets 3x plat gereden op 10 jaar, en op de nieuwe nog niet. Ik rij op de nieuwe met 28mm banden van Bontrager en max druk op 5,5 bar, weet ik vooraf dat ik veel slechte wegen ga hebben, doe ik er zelfs nog een halve bar vanaf. Met mijn kennis van tubeless rijden, heb ik dus tot vandaag nog niet de noodzaak gevonden om dit ook te doen op mijn racefiets. Mocht ik er een gravelbike bijhalen, zou ik het wel overwegen... omdat ik dan terug met lage bandendruk ga rijden en regelmatig wel eens een gaatje ga prikken in de banden door de ondergrond. Op de racefiets zie ik daar weinig voordelen in, enkel veel meer werk zoals @Ypuh hierboven al beschreef.
Begonnen met 26" Mavic UST wielen en UST banden, maar had al snel door dat die combinatie veel te zwaar was, dus Stan's Notubes melk gekocht en gewone banden (tubeless banden bestonden niet), en die op de Mavic UST velgen gemonteerd, en dat werkte perfect! Er waren enkelen die dit ook probeerden met non-tubeless velgen, maar die hadden veel last van burps, dus ben ik daar ff weg van gebleven.
Iets later een 26" wielset laten bouwen met Stan's Notubes velgen, een tubeless rim tape en tubeless ventielen erbij genomen en zachtjes aan ook de druk laten zakken, tot ze van de velg liepen. Er was nog geen sprake van tubeless banden, dus alles met gewone banden.
Ik reed in de Ardennen (niet de Vlaamse) soms met druk van 1 tot 1,5 bar, op gewone zomersloffen... terwijl anderen met biba en Nobby Nic rondreden, reed ik rond met een Racing Ralph of gelijkaardig van andere merken. Mijn favoriete achterband was deze van Stan's Notubes zelf 'The Raven', daarmee reed ik bijna overal op 1 bar rond... niet op de weg maar op MTB-waardige parcours.
Even fast forward naar vandaag, ik rij nog steeds met Notubes velgen op een 29" MTB, na verschillende melksoorten te hebben gebruikt, rij ik vandaag terug met Stan's Notubes melk.
Toen ik vorig jaar mijn nieuwe Trek racefiets kocht zag ik dat daar wielen met TLR velgen op zaten, maar geen TLR banden op lagen, maar alsnog rij ik met biba (binnenband). Ik rij zelden plat, op mijn vorige fiets 3x plat gereden op 10 jaar, en op de nieuwe nog niet. Ik rij op de nieuwe met 28mm banden van Bontrager en max druk op 5,5 bar, weet ik vooraf dat ik veel slechte wegen ga hebben, doe ik er zelfs nog een halve bar vanaf. Met mijn kennis van tubeless rijden, heb ik dus tot vandaag nog niet de noodzaak gevonden om dit ook te doen op mijn racefiets. Mocht ik er een gravelbike bijhalen, zou ik het wel overwegen... omdat ik dan terug met lage bandendruk ga rijden en regelmatig wel eens een gaatje ga prikken in de banden door de ondergrond. Op de racefiets zie ik daar weinig voordelen in, enkel veel meer werk zoals @Ypuh hierboven al beschreef.
@RigolleM zo stond ik er ook in voor wat betreft de racer maar het "veel werk" is echt wel minder geworden met de huidige TLR banden voor de racefiets volgens mij. Nogmaals, ik vond het tubeless maken van mijn Fulcrum Wind's niet veel meer werk dan het opleggen van een normale buitenband en dan heb ik nog niet eens TLR velgen. Het idee dat tubeless per se veel werk en geklieder is is volgens mij echt wel achterhaald inmiddels.
Ook de prijs van tubeless banden is nu ook weer niet zo heel veel hoger Schwalbe Pro One TLE is gewoon bij Mantel 43,95 p/s tov 34,95 ten opzichte van de non-TLE Schwalbe Pro One. Ok, dat is meer maar dus zeker geen 140 euro voor een set zoals @Ypuh aangeeft.
Ik ben het er wel mee eens dat de voordelen minder groot zijn op de racefiets maar het rijdt gewoon wel lekkerder. Verder het is nog steeds een experiment van mijn kant, dus ik ga echt nog niet zeggen dat ik hier nooit op terug ga komen (anders had ik inmiddels mijn voorraad biba's wel te koop aangeboden bij @Ypuh
). Maar om te zeggen dat het "veel gedoe" is en "duur", daar ben ik het echt niet (meer) mee eens in deze tijd.
Ook de prijs van tubeless banden is nu ook weer niet zo heel veel hoger Schwalbe Pro One TLE is gewoon bij Mantel 43,95 p/s tov 34,95 ten opzichte van de non-TLE Schwalbe Pro One. Ok, dat is meer maar dus zeker geen 140 euro voor een set zoals @Ypuh aangeeft.
Ik ben het er wel mee eens dat de voordelen minder groot zijn op de racefiets maar het rijdt gewoon wel lekkerder. Verder het is nog steeds een experiment van mijn kant, dus ik ga echt nog niet zeggen dat ik hier nooit op terug ga komen (anders had ik inmiddels mijn voorraad biba's wel te koop aangeboden bij @Ypuh
Nee, ik heb me gewoon vergist.....ben al de hele week, vanaf zondag, in Friesland.Mistraller schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 09:19:
[...]
Wat zeg jij nou. Dat is Limburg!!! Daar komt nota bene Rowwen Hèze vandaan![]()
Of speelt hier een stukje Noord/Zuid Limburg op
Ik heb 7-8 jaar mountainbike gereden met tubeless banden. Heel tevreden van, zelden lek ten opzichte van biba's . Op de racer heb ik er wel mee getest maar zie het voordeel niet zo. Ik rij met latex biba's in GP5000 en daarmee heb ik voldoende goede rijeigenschappen en ook uiterst zelden lek (meeste lekkages waren slecht gesealde Vittoria's).Ypuh schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:41:
ZIP
Tot zover mijn 2 cents.
Op de gravelbike wil ik het wel gaan proberen, zitten TLR buitenbanden op maar gewoon standaard velglint. Eerste gravelrit reed ik al lek.....en latex heb ik al besteld maar bleek geen yellowtape meer te hebben (dacht van wel maar dus niet).
Dit leest echt weg alsof het om ervaringen van 50 jaar geleden gaatYpuh schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 10:41:
Fase 3 - Een hele middag stuntelen met die dingen erom te krijgen. Een keer vloeken, neerleggen, handen wassen, terug naar je laptop om YT/fora erbij te pakken, monteren met een binnenband om een nachtje te vormen, volgende dag nog eens proberen, gelukt. De eerste vormen van trots beginnen te borrelen. Je pompt er een hele halve bar minder in die het verschil moeten gaan maken.
Vervolgens gaat dat een aantal weken goed. Eigenlijk zoals dat altijd goed gaat als je 5.000km banden vervangt voor nieuwe. Dan breekt de volgende fase aan.
Tot zover mijn 2 cents.
Ik kreeg mijn buitenbandjes er makkelijker omheen dan een aantal 'normale' uit het verleden, absoluut geen compressor nodig gehad en afhankelijk van je smurrie werkt co2 toch gewoon
Maar je rijdt dus wel met Latex binnenband, wat hetzelfde voordeel heeft als het voornaamste voordeel van tubeless op de racefiets (goede rijeigenschappen door soepelere band, lichter). Mijn afweging voor tubeless ten opzichte van latex biba's is dan voorlopig dat tubeless volgens mij goedkoper is (en dat ik op al mijn andere fietsen ook al tubeless rij). Daarom ook mijn vraag aan @Ypuh of hij deze tussenstap nog nooit overwogen heeft.Ramon 73 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:06:
[...]
Ik heb 7-8 jaar mountainbike gereden met tubeless banden. Heel tevreden van, zelden lek ten opzichte van biba's . Op de racer heb ik er wel mee getest maar zie het voordeel niet zo. Ik rij met latex biba's in GP5000 en daarmee heb ik voldoende goede rijeigenschappen en ook uiterst zelden lek (meeste lekkages waren slecht gesealde Vittoria's).
Op de gravelbike wil ik het wel gaan proberen, zitten TLR buitenbanden op maar gewoon standaard velglint. Eerste gravelrit reed ik al lek.....en latex heb ik al besteld maar bleek geen yellowtape meer te hebben (dacht van wel maar dus niet).
[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 24-06-2021 12:14 ]
Voor alle reacties over tubeless op de MTB (@RigolleM @Kluus @Prulleman), helemaal mee eens. Fantastisch systeem. Heb mijn MTB al een jaar niet gebruikt en de latex al 2 jaar niet bijgevuld en de banden zijn nog steeds hard
!
MTB =/= racefiets. Bij 6-7 bar op 23mm banden functioneert tubeless toch net even wat minder dan bij 1.2 bar op 2,4" banden. Gaten die op de MTB vaker voorkomen worden makkelijk gedicht, (de)monteren van de band is een fluitje van een cent, een halve bar minder is een wezenlijk verschil etc. Deze voordelen verdwijnen echter als sneeuw voor de zon op een racefiets. Met 28mm banden zijn de ervaring misschien alweer anders dan bij 23/25mm, maar ik ben wel redelijk genezen na zo'n 2 jaar alleen maar tubeless gereden te hebben. Overigens staan 2 van mijn 3 fietsen nog steeds tubeless, maar op m'n vaste racefiets heb ik het nog niet gemist.
@Kluus De latex biba fase zit ik nu nog middenin. Jury's still out; maar het dagelijks bijpompen staat me als enige redelijk tegen. Gewichtsbesparing is ongeveer 30-40g per band en ik denk wel iets te voelen van een soepeler rijgedrag.
MTB =/= racefiets. Bij 6-7 bar op 23mm banden functioneert tubeless toch net even wat minder dan bij 1.2 bar op 2,4" banden. Gaten die op de MTB vaker voorkomen worden makkelijk gedicht, (de)monteren van de band is een fluitje van een cent, een halve bar minder is een wezenlijk verschil etc. Deze voordelen verdwijnen echter als sneeuw voor de zon op een racefiets. Met 28mm banden zijn de ervaring misschien alweer anders dan bij 23/25mm, maar ik ben wel redelijk genezen na zo'n 2 jaar alleen maar tubeless gereden te hebben. Overigens staan 2 van mijn 3 fietsen nog steeds tubeless, maar op m'n vaste racefiets heb ik het nog niet gemist.
@Kluus De latex biba fase zit ik nu nog middenin. Jury's still out; maar het dagelijks bijpompen staat me als enige redelijk tegen. Gewichtsbesparing is ongeveer 30-40g per band en ik denk wel iets te voelen van een soepeler rijgedrag.
[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 24-06-2021 12:41 ]
Daar gaat het mis..Ypuh schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:38:
Voor alle reacties over tubeless op de MTB (@RigolleM @Kluus @Prulleman), helemaal mee eens. Fantastisch systeem. Heb mijn MTB al een jaar niet gebruikt en de latex al 2 jaar niet bijgevuld en de banden zijn nog steeds hard!
MTB =/= racefiets. ******Bij 6-7 bar op 23mm****** banden functioneert tubeless toch net even wat minder dan bij 1.2 bar op 2,4" banden. Gaten die op de MTB vaker voorkomen worden makkelijk gedicht, (de)monteren van de band is een fluitje van een cent, een halve bar minder is een wezenlijk verschil etc. Deze voordelen verdwijnen echter als sneeuw voor de zon op een racefiets. Met 28mm banden zijn de ervaring misschien alweer anders dan bij 23/25mm, maar ik ben wel redelijk genezen na zo'n 2 jaar alleen maar tubeless gereden te hebben. Overigens staan 2 van mijn 3 fietsen nog steeds tubeless, maar op m'n vaste racefiets heb ik het nog niet gemist.
probeer het eens met 28mm of breder en 4-5 bar
\edit, dat zei je zelf gelukkig ook al
C02 maakt kristallen van de sealant, krijg je van die grote proppen in je banden. Er zijn sealants die er geen last van hebben, maar Stan's Notubes en Joe No Flat zeker en vast!
Zover ik weet kan je wel CO2 & Orange Seal Tire Sealant gebruiken. Die squirt met beats volgens mij ookRigolleM schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:04:
[...]
C02 maakt kristallen van de sealant, krijg je van die grote proppen in je banden. Er zijn sealants die er geen last van hebben, maar Stan's Notubes en Joe No Flat zeker en vast!
Als mijn Bontrager R3 28mm banden versleten zijn, ga ik eens die Schwalbe Pro One TLE 30mm uitproberen en ze tubeless leggen, enkel nog ventielen versieren, zitten erbij als je Bontrager TLR wielen koopt, maar bij een complete fiets dus niet.Prulleman schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:44:
[...]
Daar gaat het mis..
probeer het eens met 28mm of breder en 4-5 bar
\edit, dat zei je zelf gelukkig ook al
@Kluus Ik vind het geen 'gedoe', maar nu moet ik er niet naar omkijken... tubeless moet je wel die sealant in de gaten houden, want die droogt uit en heb je geen bescherming meer. Banden blijven meestal wel op druk, maar de gaatjes worden niet meer gedicht.
Orange Seal heb ik al eens getest, maar ga eerst mijn liters Stan's Notubes opgebruikenrolandos582 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:16:
[...]
Zover ik weet kan je wel CO2 & Orange Seal Tire Sealant gebruiken. Die squirt met beats volgens mij ook
Ff op squirt beats gezocht en kwam weer vanalles tegen wat niks met sealant te maken had

Ik rij de Pro One TLE 28mm met tubes en zover heel erg tevreden moet ik zeggen. Kilometer of 400 gemaakt en ze rollen heerlijk.RigolleM schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:17:
[...]
Als mijn Bontrager R3 28mm banden versleten zijn, ga ik eens die Schwalbe Pro One TLE 30mm uitproberen en ze tubeless leggen, enkel nog ventielen versieren, zitten erbij als je Bontrager TLR wielen koopt, maar bij een complete fiets dus niet.
Ohh dat was vast NFSRigolleM schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:21:
[...]
Orange Seal heb ik al eens getest, maar ga eerst mijn liters Stan's Notubes opgebruiken![]()
Ff op squirt beats gezocht en kwam weer vanalles tegen wat niks met sealant te maken had, product noemt dan ook Squirt Seal Beadblock

Ik was van plan om Mucoff sealant in mijn nieuwe wielensetje te gieten. Goede reviews gelezen; co2 compatible volgens fabrikant.
Vraag me alleen af; die grote flessen, die zijn toch alleen leuk voor de fietsenmaker als het maar 6 maanden goed blijft ook in de fles?
Mijn vrouw heeft 32mm tubeless en onlangs lek, dus daar moet denk ik wel wat bij, (misschien toch ff plakken van binnenuit) maar voor drie wielen heb je zeker geen liter nodig, zou zeggen dat we met 140ml makkelijk drie wieltjes kunnen vullen.
Vraag me alleen af; die grote flessen, die zijn toch alleen leuk voor de fietsenmaker als het maar 6 maanden goed blijft ook in de fles?
Mijn vrouw heeft 32mm tubeless en onlangs lek, dus daar moet denk ik wel wat bij, (misschien toch ff plakken van binnenuit) maar voor drie wielen heb je zeker geen liter nodig, zou zeggen dat we met 140ml makkelijk drie wieltjes kunnen vullen.
[ Voor 61% gewijzigd door Mistraller op 24-06-2021 13:55 ]
---------------
Maar je hebt dus wel schijfremmen?
The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.
Yes, op de mtb.
Sealant is in de fles onbeperkt houdbaar.Mistraller schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:46:
[ Voor 55% gewijzigd door Ypuh op 24-06-2021 13:58 ]
Ik heb vroeger nog zelf sealant gemaakt en gebruikt. Was een combinatie van latex, slime, antivries, glitters en water. Dat was pas een 'gedoe'Mistraller schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:46:
Ik was van plan om Mucoff sealant in mijn nieuwe wielensetje te gieten. Goede reviews gelezen; co2 compatible volgens fabrikant.
Bij nieuwe banden giet ik 120ml in één band, navullen maar 70 à 80ml... dus voor MTB is een grote fles gunstiger. Moet nog eens bekijken hoeveel latex er in een 30mm bandje moet...Mistraller schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 13:46:
Nou @Mistraller en @Ramon 73 In Friesland kun je een knappe wereldreis maken. Vlakbij Buitenpost heb je het buurtschap Egypte:
Wikipedia: Egypte (Achtkarspelen)
Daarnaast als je nog wat westelijker rijdt, een km of 20 heb je natuurgebied Griekenland en Turkije
https://www.itfryskegea.n...gankelijkheid-en-vervoer/
Maar over die vaccinatie gesproken, dat is natuurlijk niet zo gek dat je even wat minder fit bent. Je krijgt gewoon een zwakke ziekte ingespoten, je lichaam heeft even tijd nodig om dit te verwerken etc.
Wikipedia: Egypte (Achtkarspelen)
Daarnaast als je nog wat westelijker rijdt, een km of 20 heb je natuurgebied Griekenland en Turkije
https://www.itfryskegea.n...gankelijkheid-en-vervoer/
Maar over die vaccinatie gesproken, dat is natuurlijk niet zo gek dat je even wat minder fit bent. Je krijgt gewoon een zwakke ziekte ingespoten, je lichaam heeft even tijd nodig om dit te verwerken etc.
Wel aardig om een keer een leuke 'internationale' route mee te maken
America (bij Horst)
Amerika (gemeente Noordenveld)
Bern (bij Wijk en Aalburg)
Bethlehem (bij Warffum)
Californië (bij Ammerzoden)
Californië (bij Horst)
Denemarken (bij Slochteren)
Engeland (bij Slagharen)
Engeland (bij Dalfsen)
Engeland (bij Apeldoorn)
Essen (bij Stroe)
Frankrijk (bij Harderwijk)
Hasselt (bij Zwolle)
Krim (bij Coevorden)
Leuven (bij Leerdam)
Mechelen (Zuid-Limburg)
Moscou (gemeente Hoogeveen)
Moskou (bij Donkerbroek)
Napels (bij Winschoten)
Nieuw Amerika (Gaasterland)
Nieuwe Krim (bij Coevorden)
Palestina (bij Nijkerk/Amersfoort)
Polen (bij Eemshaven)
Quatre Bras (bij Zutphen)
Quatrebras (bij Bergum)
Siberie (buurtschap in Hoogeveen)
Spitsbergen (bij Hoogezand)
Stein (bij Geleen)
Turkeije (IJzendijke)
Zurich (begin Afsluitdijk)
America (bij Horst)
Amerika (gemeente Noordenveld)
Bern (bij Wijk en Aalburg)
Bethlehem (bij Warffum)
Californië (bij Ammerzoden)
Californië (bij Horst)
Denemarken (bij Slochteren)
Engeland (bij Slagharen)
Engeland (bij Dalfsen)
Engeland (bij Apeldoorn)
Essen (bij Stroe)
Frankrijk (bij Harderwijk)
Hasselt (bij Zwolle)
Krim (bij Coevorden)
Leuven (bij Leerdam)
Mechelen (Zuid-Limburg)
Moscou (gemeente Hoogeveen)
Moskou (bij Donkerbroek)
Napels (bij Winschoten)
Nieuw Amerika (Gaasterland)
Nieuwe Krim (bij Coevorden)
Palestina (bij Nijkerk/Amersfoort)
Polen (bij Eemshaven)
Quatre Bras (bij Zutphen)
Quatrebras (bij Bergum)
Siberie (buurtschap in Hoogeveen)
Spitsbergen (bij Hoogezand)
Stein (bij Geleen)
Turkeije (IJzendijke)
Zurich (begin Afsluitdijk)
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic