Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 309 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:32
nogeeninlog schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:47:
Vandaag een pakketje binnengekomen van M-gineering. Daar zat o.a. dit in:

[Afbeelding]

In combinatie met de bedoelde pendel:

[Afbeelding]
Kijk, dat is het betere tweak werk! Altijd leuk om te zien.
Geen idee of het mogelijk is om hier een korte trapas bij te vinden, maar dan zou de positie van je rechtervoet een stukje minder naar buiten komen (ten koste van een sub-optimale kettinglijn).
48-38 als ik goed heb geteld? Hoeveel speed achter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:37
Reynouts schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:08:
[...]

Waar knelt het en tintelt het? Schoenplaatjes naar achteren kan je voorvoeten verlichten (maar let dan ook goed op de verandering in positie van je zadel). Zadelhoogte kan ook een probleem zijn, misschien iets te hoog.

Maaar denk de meest voorkomende is schoenen die niet goed bij je voet passen. Dan moet je naar Nijkerk rijden, ben even de naam vergeten, maar dacht dat ik dat @mhr-zip een enkele keer heb zien noemen.

Ik ga er zelf vrijdag heen voor nieuwe schoenen, maar misschien hebben ze er ook wel een bikeshoe4u.
Ik heb 2 sluitingen op mijn schoen en de voorste staat volledig los (voet ruimte geven bij kracht), verder draai ik bovenste aan met mijn tenen ligt gekromd zodat deze niet knelt. Als ik mijn schoen strak aantrek krijg ik klachten, steken bij elke trap. Je schoenen hoeven niet super strak te zitten.

Verder heb ik op mijn MTB knitted DMT schoenen, die dingen zijn de bomb! Als mijn Fiziks versleten zijn ga ik een paar oppikken voor de racer. Doordat ze knitted zijn, zit er veel rek in en heb ik daardoor geen knellende voeten.

p.s. Ik ga altijd naar BikeShoe4U, top gast (y)

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:55
joint_me schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:00:
[...]

Ik heb 2 sluitingen op mijn schoen en de voorste staat volledig los (voet ruimte geven bij kracht), verder draai ik bovenste aan met mijn tenen ligt gekromd zodat deze niet knelt. Als ik mijn schoen strak aantrek krijg ik klachten, steken bij elke trap. Je schoenen hoeven niet super strak te zitten.

Verder heb ik op mijn MTB knitted DMT schoenen, die dingen zijn de bomb! Als mijn Fiziks versleten zijn ga ik een paar oppikken voor de racer. Doordat ze knitted zijn, zit er veel rek in en heb ik daardoor geen knellende voeten.

p.s. Ik ga altijd naar BikeShoe4U, top gast (y)
Fizik heeft volgens mij nu ook een soort van knitted versie.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 08:58
KW25 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:31:
[...]

Klopt, ik heb de Inifinito R1 Knit in het roze : https://www.fizik.com/eu_en/infinito-r1-knit.html
Prima schoen, moest er een beetje aan wennen. Ten opzichte van mijn oude Mavic zat er een net iets andere voetboog in waardoor ik wat moeite had om mijn schoenplaatjes goed te krijgen.
Even goed rondkijken want er zijn genoeg aanbeidingen te vinden voor dit type schoen.

Enige is dat ze misschien wat minder goed schoon te houden zijn, want er kan wat zand in het materiaal komen. Tot op heden nog geen last van en ik ben al een aantal keer goed nat en vies geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saaslijer1
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-09 22:11
Iedereen dank voor de uitgebreide antwoorden op mijn voetenprobleem.

Ik denk dat een keer een bikefit doen geen kwaad kan in ieder geval.
Wel is het zo dat ik bij de aanschaf van mijn nieuwe fiets snel een paar schoenen kocht, zonder daar ook maar echt asdvies over in te winnen of wat dan ook. Volgens de fietsenwinkel moest ik in ieder geval 1,5 a 2 maat groter nemen dan mijn normale schoenmaat. Maar meer ook niet.

Het was ook echt de begin van coronatijd (april 2020), deze meneer was heel voorzichtig in uberhaupt dicht bij me komen en advies geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:45
KW25 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 09:31:
[...]

Fijne schoen die ook net even wat meer bewegingsvrijheid geeft dan de normale microtex variant. Ook in halve maten en voor leuke prijzen te krijgen (+/- €220 als je goed zoekt). Verder is alleen niets zo persoonlijk als schoenen en in mindere mate helmen. Het heeft nooit zoveel zin om schoenadvies te geven over specifieke merken/modellen, anders dan ga passen en neem je eigen binnenzolen mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 09:23
Saaslijer1 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:02:

Wel is het zo dat ik bij de aanschaf van mijn nieuwe fiets snel een paar schoenen kocht, zonder daar ook maar echt asdvies over in te winnen of wat dan ook. Volgens de fietsenwinkel moest ik in ieder geval 1,5 a 2 maat groter nemen dan mijn normale schoenmaat. Maar meer ook niet.

Het was ook echt de begin van coronatijd (april 2020), deze meneer was heel voorzichtig in uberhaupt dicht bij me komen en advies geven..
Toen ik 3 jaar geleden mijn eerst racefiets kocht heb ik ook gewoon gekeken naar budget..
Fiets vond ik het belangrijkste en kledij etc vond ik niet zo boeiend, ik heb toen ook goedkope schoen gekocht ik heb een fietspak van mijn werkgever gekregen..

Het was gewoon om te beginnen en niet gelijk teveel geld kwijt te zijn..

Ik fiets nu 3 jaar op mijn racefiets en hoewel het prima gaat merk ik toch dat sommige dingen beter kunnen..
Bijvoorbeeld lichte klachten in onderrug/schouders bij langer dan 1-2 uur fietsen..
Schoenen die niet goed verstelbaar zijn..
Fietsbroek die lichtelijk irriteert in mijn liezen bij langere tochten..
Slapend kruis tijdens een langere rit..

Bovenstaand lijkt veel, maar het komt eigenlijk neer op 2 dingen.. Zit ik goed op mijn fiets en de kledij mag een upgraden hebben..

Ik ga komende 2-3 weken opzoek naar nieuwe schoenen die beter instelbaar zijn..
Mijn huidige schoenen kan ik alleen bovenin strak zetten, en verder heb ik maar 2 klitteband sluitingen..
Op koude dagen merk ik dat ik teveel ruimte heb in mijn schoen, maar op warme dagen zoals nu zitten ze prima.. Volgende schoen zal in ieder geval betere sluitingen hebben die ik ook makkelijk kan instellen..

Ik heb voor mijzelf een bikefit aangevraagd, en hoop hiermee een juiste houding op de fiets aan te nemen..
Daarnaast krijg ik veel tips en tricks om bijvoorbeeld bepaalde klachten te verminderen (bv core training etc.) Planning is half augustus ivm vakanties.

Na deze bikefit hoop ik dus correct op de fiets te zitten en minder klachten te hebben.. Evt zal er nog wat veranderd moeten worden aan de fiets, zoals ander zadel, of andere stuurpen etc. Maar dan weet ik in ieder geval dat de kans op blessures en pijntjes mogelijk veel minder worden..

En het voordeel, met de resultaten uit deze bikefit kan ik ook makkelijk een nieuwe fiets uitzoeken in de toekomst.. En voor een paar tientjes stelt de bikefitter hem helemaal in op mijn resultaten van de bikefit en controleert daarna ook of je nog goed op de fiets zit..

En ondertussen shop ik voor een nieuwe fietsbroek..

Voor mij was het afgelopen 3 jaar gewoon recreatief rijden en eigenlijk alleen met mooi weer.. Dit jaar al in januari gestart en wil dit ook blijven vasthouden door komende winter door te blijven fietsen en volgend jaar een upgrade qua fiets te gaan maken en het wat serieuzer aan te gaan pakken door meer langere tochten te fietsen..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:30
Iemand een vermoeden waarom mijn favero assiamo uno een wel erg hoge gemiddelde cadans geeft? Ik verdenk 'm er van dat het wordt verdubbeld.

Gemiddelde cadans gisteren in 2 uur was 128.

Zou dit een verkeerde insteling zijn, waardoor het per ongeluk wordt verdubbeld bijvoorbeeld?

Ik gebruik dus:
  • favero assiamo, uno, dus enkelzijgide powermeter inclusief cadans.
  • wahoo bolt, up to date naar de laatste versie.
  • Geen losse cadansmeter, had ik hiervoor wel.
  • een hartslagmeter (wahoo tickr) en een snelheidsmeter op m'n achternaaf (magene)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@Stufferdt Als je cadans niet klopt is er een grote kans dat je vermogen ook niet klopt. Geen idee van deze specifieke vermogensmeter, maar wel iets om even uit te zoeken/retourneren als je het niet vertrouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 12:47
Stufferdt schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:45:
Iemand een vermoeden waarom mijn favero assiamo uno een wel erg hoge gemiddelde cadans geeft? Ik verdenk 'm er van dat het wordt verdubbeld.

Gemiddelde cadans gisteren in 2 uur was 128.

Zou dit een verkeerde insteling zijn, waardoor het per ongeluk wordt verdubbeld bijvoorbeeld?

Ik gebruik dus:
  • favero assiamo, uno, dus enkelzijgide powermeter inclusief cadans.
  • wahoo bolt, up to date naar de laatste versie.
  • Geen losse cadansmeter, had ik hiervoor wel.
  • een hartslagmeter (wahoo tickr) en een snelheidsmeter op m'n achternaaf (magene)
Even je oude cadansmeter ontkoppelen, powermeter even opnieuw koppelen en kalibreren en maar weer eens testen. Is niet normaal natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 07:46

McMiGHtY

- burp -

Als er iemand nog een route nodig heeft voor een "Longest Day Challenge" :

https://www.komoot.com/co...s-longest-nature-traverse

Rebound was ook al geweest toch?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:38
Ja was al paar weken geleden aangekondigd, ziet eruit als leuke route.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 07:46

McMiGHtY

- burp -

FKT'tje?

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Laatst online: 19-09 15:25
Ik heb een vraag over mijn stuurpen: ik heb dus een 'ouderwets' balhoofdbuis met stuurpen met zo'n expander erin die je vastschroeft met die schroef aan de bovenkant. Ik weet niet hoe dat precies zit met moderne racefietsen, maar ik zou graag spacers willen toevoegen. Weten jullie of dat mogelijk is bij dit model? Ik zal het gedeelte boven de expander moeten vervangen om meer ruimte te krijgen voor spacers en ik doe het vooral omdat de stuurpen zo krom staat en ik wat meer flexibiliteit heb in hoe diep ik zit dmv spacers toevoegen/verwijderen ipv gelijk een nieuwe stuurpen te kopen onder een hoek.

Is dit mogelijk en logisch of is dit onhandig?

Bijgevoegd een foto ervan: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQ5M5vyedvvvyAjKSJF1EzQJLyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ywkwe1sFazcx7ZTnTa5mtTxa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vinniiee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-04 09:09
Belecthor schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:01:
Ik heb een vraag over mijn stuurpen: ik heb dus een 'ouderwets' balhoofdbuis met stuurpen met zo'n expander erin die je vastschroeft met die schroef aan de bovenkant. Ik weet niet hoe dat precies zit met moderne racefietsen, maar ik zou graag spacers willen toevoegen. Weten jullie of dat mogelijk is bij dit model? Ik zal het gedeelte boven de expander moeten vervangen om meer ruimte te krijgen voor spacers en ik doe het vooral omdat de stuurpen zo krom staat en ik wat meer flexibiliteit heb in hoe diep ik zit dmv spacers toevoegen/verwijderen ipv gelijk een nieuwe stuurpen te kopen onder een hoek.

Is dit mogelijk en logisch of is dit onhandig?

Bijgevoegd een foto ervan: [Afbeelding]
Ziet eruit als een quill stem adapter waar een "normale" stuurpen op gemonteerd is. Grote kans dat wanneer je de inbusbout bovenop de stuurpen los draait, je het hele zaakje naar boven kan trekken om het dan vervolgens weer vast te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
Vinniiee schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:06:
Ziet eruit als een quill stem adapter waar een "normale" stuurpen op gemonteerd is. Grote kans dat wanneer je de inbusbout bovenop de stuurpen los draait, je het hele zaakje naar boven kan trekken om het dan vervolgens weer vast te zetten.
Dat is ook wat ik zie op de foto. Nog even voor de volledigheid: je hebt bij deze constructie eigenlijk helemaal geen spacers nodig.

Een paar opmerkingen:
- de meeste quill adapters zijn niet erg lang en je hebt dus niet heel veel 'vlees' om ze er verder uit te trekken. Vaak zit er ergens een markering op, die moet helemaal in de buis zitten.
- je zou ook voor een stuur kunnen kiezen dat al een beetje naar boven gaat, een zgn. riser bar
- de stuurpen op de foto is 'omgedraaid' (wijst naar boven t.o.v. je balhoofdbuis) en ziet er erg kort uit. M.a.w. de houding is nu al relatief rechtop en dat wil je nog sterker maken. Dat is niet heel erg 'racy'. Weet je zeker dat je op een racefiets wilt rijden? En is deze dan bij benadering de goede maat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
DieAnder schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:26:
[...]

Dat is ook wat ik zie op de foto. Nog even voor de volledigheid: je hebt bij deze constructie eigenlijk helemaal geen spacers nodig.

Een paar opmerkingen:
- de meeste quill adapters zijn niet erg lang en je hebt dus niet heel veel 'vlees' om ze er verder uit te trekken. Vaak zit er ergens een markering op, die moet helemaal in de buis zitten.
- je zou ook voor een stuur kunnen kiezen dat al een beetje naar boven gaat, een zgn. riser bar
- de stuurpen op de foto is 'omgedraaid' (wijst naar boven t.o.v. je balhoofdbuis) en ziet er erg kort uit. M.a.w. de houding is nu al relatief rechtop en dat wil je nog sterker maken. Dat is niet heel erg 'racy'. Weet je zeker dat je op een racefiets wilt rijden? En is deze dan bij benadering de goede maat?
Ik vroeg me inderdaad af of er voldoende van de quill adapter dan in de buis steekt, dus ik zou even kunnen kijken.

Je doet een aanname dat ik rechtop zou zitten gebaseerd op enkel de lengte en hoek van de stuurpen, maar ik heb vrij lange benen (189cm met een inseam van 94cm) en lig echt ontzettend aero op deze fiets. Ik heb er ook een extra lange zadelpen in gezet. De zadel naar stuur drop is ook vrij fors met 16 cm, een stuk meer dan de 'moderne' racefietsen van vrienden, waar een paar spacers hetzelfde effect hebben als de kromming in mijn stuurpen en ze een stuk meer rechtop fietsen met een langere en rechte stuurpen en het zadel lager.

Daarom zegt een 'slammed stem' ook niet perse zoveel over de algehele geometrie en geeft reach en stack ook meer informatie. Ik ben ook altijd een beetje jaloers op de mensen die een kleine framemaat racefiets kunnen hebben met het stuur bijna op dezelfde hoogte als het zadel. Mijn zadelpen moet altijd zo bizar hoog en lig ik bijna horizontaal op een gemiddelde racefiets :'(

Het betreft een ouder model, maar ik moet sowieso een endurance frame hebben met een kortere reach ivm mijn in verhouding lange benen, aldus de bikefitter & mijn eigen ervaring. Tot die tijd probeer ik de huidige fiets even goed aan te passen naar mijn maat en de maat van de fiets. Vandaar de vraag over het toevoegen van spacers, want daardoor is de aanblik meer racy zoals jou opvalt en ben ik flexibeler in het aanpassen van de drop.

[ Voor 92% gewijzigd door Belecthor op 17-06-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Ypuh schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:47:
@Stufferdt Als je cadans niet klopt is er een grote kans dat je vermogen ook niet klopt. Geen idee van deze specifieke vermogensmeter, maar wel iets om even uit te zoeken/retourneren als je het niet vertrouwd.
Hmm, dat zou lelijk zijn. Wellicht even extra aandraaien en pnieuw kalibreren?
rolandos582 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:49:
[...]

Even je oude cadansmeter ontkoppelen, powermeter even opnieuw koppelen en kalibreren en maar weer eens testen. Is niet normaal natuurlijk.
Oh dat is ook wel een goede ja.

Eens dat het wel heel gek is.

I'll keep you all posted in ieder geval :)

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online

Het advies van 1,5 a 2 maten groter nemen is gewoon geen goed advies.. De schoenen moeten je zo goed als mogelijk passen in de breedte maar ook de lengte. Als je de breedte pas kan bereiken door een grote lengte van de schoen te nemen die te lang voor je voet is, is het niet jouw schoen en kan je beter verder kijken/passen.

Heb je op andere plekken klachten dan alleen je voeten? Ook als je de schoenen wat losser doet? Probeer eens een ritje met de schoenplaatjes verder naar achter: blijft het dan hetzelfde, wordt het meer of minder?

Zulke pijn aan je voet is gewoon super vervelend en haalt het plezier weg in het fietsen, maar als het aan de schoenen ligt echt heel zonde om zo mee door te blijven rijden. Dan is het een relatief makkelijke oplossing (passende schoenen kopen..), in tegenstelling tot lastige knieproblemen die veel moeilijker zijn om (zelf) te lokaliseren en op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pnoob
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 20:53

...
Nog een toevoeging op het afstellen van de schoenplaatjes: https://www.bikefitting.c...-schoenplaatjes-afstellen
Let wel, dit is een algemene afstelling, persoonlijk moet/kan je nog altijd fine-tunen.
Een bike-fit is altijd een goed idee, daar wordt naar alles gekeken, lichaam en fiets. Alhoewel dit ook weer heel persoonlijk is, als je gemiddeld bent kom je al een heel eind met de standaard werkwijzes. Bij mijn bike-fit zijn mijn plaatjes helemaal naar achteren geschoven, zodat ik iets comfortabeler zit. Ik ben geen wedstrijdrijder, ik fiets voor mijn plezier, wel zo hard mogelijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
Reynouts schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:46:
[...]

Het advies van 1,5 a 2 maten groter nemen is gewoon geen goed advies...
Dat ligt er wel een beetje aan welk merk. Ik wandel op Lowa mt 44.5. Maar in een shimano mt44 schoen kon ik amper mijn voeten kwijt ;) Heb nu 46 qua fietsschoen. Volgens mij is dat bij Shimano wel een bekend iets, en bleek bij mij in elk geval ook juist.
Maar verder; als je merk/leest van wat voor schoen dan ook niet kent; altijd passen inderdaad.

Bij pijn in de voeten moet je altijd realiseren dat de middenvoetsbeentjes normaal als het ware in een boogje staan of in elk geval niet ingezakt. Je tenen spelen hier ook een rol in. Dus als je die door te smalle schoenen niet goed gebruikt kan je ook gekke effecten krijgen.
Ikzelf heb door wandelmarsen in het verleden tintelende tenen gehad, vanwege beknelde zenuwen tussen die middenvoetsbeentjes. Nu heb ik zooltjes die de brugvorm wat beter ondersteunen en nooit meer last van gehad. Met fietsen daarentegen geen klachten, dus daar gebruik ik ook geen zool. Maar het voetbed is natuurlijk ook véél stugger en de beweging anders.
pnoob schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 15:00:
[...]

Nog een toevoeging op het afstellen van de schoenplaatjes: https://www.bikefitting.c...-schoenplaatjes-afstellen
Let wel, dit is een algemene afstelling, persoonlijk moet/kan je nog altijd fine-tunen.
Ik vind deze uitleg erg matig hoor, eerlijk gezegd. Stap 3 lijkt wel of ze lengte en breedte richting door elkaar hebben gehaald.

[ Voor 17% gewijzigd door Mistraller op 17-06-2021 15:31 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-09 19:15
stevens20 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 18:38:
[...]

You have got my attention! Ik heb na een km of 30 ook dove edele delen. Welk zadel heb je?
Ik heb zelf de Specialized Power Arc met alu rails. Die heeft een uitsparing in het midden wat bij mij de zenuweinden ontlast, maar belangrijker is dat dit zadel de juiste breedte heeft voor mijn zitbotjes. Ik zou je dus vooral willen adviseren om eens naar een specialist te gaan om de zitbotjes op te laten meten. Veel winkels hebben hier de juiste apparatuur wel voor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Dat kan ook met een stuk karton en een schoolkrijtje hoor :)

Oke, en een rolmaat of een liniaal oid :P

[ Voor 27% gewijzigd door BreadFan op 17-06-2021 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 12:47
The__Dude schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:06:
[...]

Ik heb zelf de Specialized Power Arc met alu rails. Die heeft een uitsparing in het midden wat bij mij de zenuweinden ontlast, maar belangrijker is dat dit zadel de juiste breedte heeft voor mijn zitbotjes. Ik zou je dus vooral willen adviseren om eens naar een specialist te gaan om de zitbotjes op te laten meten. Veel winkels hebben hier de juiste apparatuur wel voor. :)
Heb een Specialized Power Expert, mijn bikefitter gaf aan vaak mensen op deze zadels te zetten met zadelklachten etc. Toch wel 1 van de betere dan. Ben benieuwd naar het verschil met de ARC varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinchan03
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:06

shinchan03

Niels

rolandos582 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 16:22:
[...]

Heb een Specialized Power Expert, mijn bikefitter gaf aan vaak mensen op deze zadels te zetten met zadelklachten etc. Toch wel 1 van de betere dan. Ben benieuwd naar het verschil met de ARC varianten.
"De rondere ‘Arc‘ vorm van dit zadel zorgt voor meer comfort tijdens langere ritten".

Ik heb er zelf sinds kort ook één (na hiervoor een Toupé te hebben gehad), maar ik heb nog geen onverdeeld enthousiasme voor dit zadel. Moet nog wel even laten nakijken of het wellicht toch niet aan de afstelling ligt.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1XgQl8gTrwAUb6VMvO-_OYiQi8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v2EKW6Vl9GAHMAkvwR8s7i7I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KDL-G_9GdKXsAsHw07Q8RPG-p3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rh1LwC2Gt74S4QbaD5YF5wmL.jpg?f=fotoalbum_large
Fiets is terug van de reparatie. Heb er nieuw stuurlint op laten leggen, ziet er strak uit zo niet?

Ik ben woensdag (gister) geopereerd, geen pijnen van de operatie gehad, kan nu weer vooruit en langzaam opbouwen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:36
418O2 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:20:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Fiets is terug van de reparatie. Heb er nieuw stuurlint op laten leggen, ziet er strak uit zo niet?

Ik ben woensdag (gister) geopereerd, geen pijnen van de operatie gehad, kan nu weer vooruit en langzaam opbouwen
Ziet er gaaf uit! Mag ik vragen welk model dit is en wat jouw lengte/bbl is?

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Rednas_N schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 20:48:
[...]

Ziet er gaaf uit! Mag ik vragen welk model dit is en wat jouw lengte/bbl is?
Dat mag je.

Het is een Bianchi impulso 63cm, geen idee van modeljaar. Ik ben 1.96, geen idee van BBL, niet zo heel lang. Deze fiets is gefit tijdens een bikefit en ik zit er lekker op

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-08 08:20
Zojuist de Giant Defy Advanced opgehaald. Wat een verademing zeg komende vanaf een Alu fitness fietsje met 23mm banden. Het is alsof je over het asfalt zweeft in plaats van dat je er nog net niet overheen schuurt. Ook het zadel is veel fijner, mijn vorige fietszadel zit aanzienlijk minder fijn, de ondersteuning die ik bij de vorige niet had was gelijk voelbaar..

Wel heb ik een vraagje. Ik wil mijn navi instellen op mijn nieuwe banden, Giant Fondo 1 32c, maar ik kan nergens de wielomtrek vinden. Bij mijn vorige conti banden stond dit netjes beschreven online.. Weet iemand misschien waar ik dit zou kunnen vinden? Eventueel zelf meten kan uiteraard ook, maar misschien is er een database ergens waar ik niet bekend mee ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:15
Staat er niet een ertro maat op de band?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiz
Ah, wist niet dat erto sloeg (voor een deel) op de omtrek.

2170 mm dus, gotcha ;)

[ Voor 37% gewijzigd door Hoiz op 17-06-2021 22:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Hoiz schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:05:
Ah, wist niet dat erto sloeg (voor een deel) op de omtrek.

De banden zijn 32-622. Begrijp ik het goed dat de omtrek 62,2cm betreft?
Probeer dat eens te visualiseren ;)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Ypuh
418O2 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:07:
[...]

Probeer dat eens te visualiseren ;)
Afbeeldingslocatie: https://images.wehkamp.nl/i/wehkamp/16093046_pb_01/yipeeh-hartjes-roze-8715347612091.jpg?w=2048

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hoiz
Mensen het is laat en 40 graden in deze ruimte. Op een voorbeeldafbeelding stond het zo uitgedrukt en ik heb na twee seconde tikken niet verder gekeken. Inmiddels is het kwartje gevallen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:15
Hoiz schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 22:25:
Mensen het is laat en 40 graden in deze ruimte. Op een voorbeeldafbeelding stond het zo uitgedrukt en ik heb na twee seconde tikken niet verder gekeken. Inmiddels is het kwartje gevallen :+
Een kwartje heeft dan weer een andere omtrek. Maar goed, je kan weer verder ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003

Kluus

Gang is alles

Hoiz schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:42:
Zojuist de Giant Defy Advanced opgehaald. Wat een verademing zeg komende vanaf een Alu fitness fietsje met 23mm banden. Het is alsof je over het asfalt zweeft in plaats van dat je er nog net niet overheen schuurt. Ook het zadel is veel fijner, mijn vorige fietszadel zit aanzienlijk minder fijn, de ondersteuning die ik bij de vorige niet had was gelijk voelbaar..

Wel heb ik een vraagje. Ik wil mijn navi instellen op mijn nieuwe banden, Giant Fondo 1 32c, maar ik kan nergens de wielomtrek vinden. Bij mijn vorige conti banden stond dit netjes beschreven online.. Weet iemand misschien waar ik dit zou kunnen vinden? Eventueel zelf meten kan uiteraard ook, maar misschien is er een database ergens waar ik niet bekend mee ben.
Nice, gefeliciteerd :). Wat voor "navi" heb je trouwens, want de meeste fietscomputers met GPS stellen zichzelf in voor zo ver ik weet.

Is hij nu inderdaad tubeless afgeleverd? Ik las vandaag toevallig op het fiets forum dat Giant de fietsen met binnenbanden, 2 porties vloeibare latex en tubeless ventielen aflevert en het aan de fietsenmaker laat wat hij hier mee doet. In het geval van de persoon op het fiets forum waren de banden wel tubeless gemonteerd maar had de betreffende FM niet de Latex toegevoegd (bleek na de eerste keer lek rijden). ;) Zal allemaal wel goed zijn maar wellicht iets om te checken!

Verder... Foto's! :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
Belecthor schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 13:27:
[...]

Ik vroeg me inderdaad af of er voldoende van de quill adapter dan in de buis steekt, dus ik zou even kunnen kijken.

Je doet een aanname dat ik rechtop zou zitten gebaseerd op enkel de lengte en hoek van de stuurpen, maar ik heb vrij lange benen (189cm met een inseam van 94cm) en lig echt ontzettend aero op deze fiets. Ik heb er ook een extra lange zadelpen in gezet. De zadel naar stuur drop is ook vrij fors met 16 cm, een stuk meer dan de 'moderne' racefietsen van vrienden, waar een paar spacers hetzelfde effect hebben als de kromming in mijn stuurpen en ze een stuk meer rechtop fietsen met een langere en rechte stuurpen en het zadel lager.

Daarom zegt een 'slammed stem' ook niet perse zoveel over de algehele geometrie en geeft reach en stack ook meer informatie. Ik ben ook altijd een beetje jaloers op de mensen die een kleine framemaat racefiets kunnen hebben met het stuur bijna op dezelfde hoogte als het zadel. Mijn zadelpen moet altijd zo bizar hoog en lig ik bijna horizontaal op een gemiddelde racefiets :'(

Het betreft een ouder model, maar ik moet sowieso een endurance frame hebben met een kortere reach ivm mijn in verhouding lange benen, aldus de bikefitter & mijn eigen ervaring. Tot die tijd probeer ik de huidige fiets even goed aan te passen naar mijn maat en de maat van de fiets. Vandaar de vraag over het toevoegen van spacers, want daardoor is de aanblik meer racy zoals jou opvalt en ben ik flexibeler in het aanpassen van de drop.
Vandaar mijn laatste opmerking over de juiste maat. Zoals je aangeeft heeft je huidige fiets die niet.
Het feit dat je zo diep kunt zitten (ik vind een drop van 16 cm zadel tot stuur respectabel) is dan misschien wel je redding: je kunt een kleiner (dus korter) frame rijden dan wanneer je stijver zou zijn en een minder grote drop zou willen hebben.
Zelf ben ik ook van team lange benen en korte armpjes, maar dan een stuk minder flexibel dan jij, en heb flink moeten zoeken naar een passende fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Hoiz schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 21:42:
Told you ;)
Net even in de Garmin van mijn vrouw gespiekt (Liv op dezelfde wielen dus), die bepaalt het automatisch met haar speedsensor. Maar die staat op 2125mm. Ik zag in tabelletje van een fietscomputer 2155 staan... Vraag me wel af wat nu de werkelijkheid is dus.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
DieAnder schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 00:28:
[...]

Vandaar mijn laatste opmerking over de juiste maat. Zoals je aangeeft heeft je huidige fiets die niet.
Het feit dat je zo diep kunt zitten (ik vind een drop van 16 cm zadel tot stuur respectabel) is dan misschien wel je redding: je kunt een kleiner (dus korter) frame rijden dan wanneer je stijver zou zijn en een minder grote drop zou willen hebben.
Zelf ben ik ook van team lange benen en korte armpjes, maar dan een stuk minder flexibel dan jij, en heb flink moeten zoeken naar een passende fiets.
Check! Het diepe zitten gaat niet van harte hoor, ik heb de volgende dag nekpijn na een rit van 100km.

Welke fiets heb jij nu en in welke maat?

Ik kijk zelf naar de Canyon Endurace CF 7, maar ik moet even wennen aan de hoge prijzen.. tweedehands is vrij weinig te vinden, zeker zo midden in het seizoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
Belecthor schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 00:48:
[...]

Check! Het diepe zitten gaat niet van harte hoor, ik heb de volgende dag nekpijn na een rit van 100km.

Welke fiets heb jij nu en in welke maat?

Ik kijk zelf naar de Canyon Endurace CF 7, maar ik moet even wennen aan de hoge prijzen.. tweedehands is vrij weinig te vinden, zeker zo midden in het seizoen.
Dit is mijn fiets: DieAnder in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"
Ik ben 196cm lang met een bbl van 96cm

De grootste stack/reach verhouding vind je denk ik bij een Trek Domane. Ik heb die links laten liggen omdat ik hem in mijn maat niet visueel aantrekkelijk genoeg vond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mistraller schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 00:35:
[...]

Told you ;)

[...]

Net even in de Garmin van mijn vrouw gespiekt (Liv op dezelfde wielen dus), die bepaalt het automatisch met haar speedsensor. Maar die staat op 2125mm. Ik zag in tabelletje van een fietscomputer 2155 staan... Vraag me wel af wat nu de werkelijkheid is dus.
Iedere band valt sowieso al anders, zeker bij verschillende binnenbreedtes van velgen, bovendien zal het er nog van afhangen met hoe veel bar je rijdt.

Ik weet niet hoe nauwkeurig die gps meting is op 30mm maar ik zou daar eerder van uit gaan dan een “standaard” tabelletje. ;)

Als je dan echt zó precies wil zijn zal je het moeten meten inclusief berijd(st)er… :D

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Gisteren avond de tweede trainingswedstrijd gereden. Doel vooraf was om meer voorin te rijden en efficiënter om te gaan met me energie. Daarnaast wilde ik dit keer proberen te finishen in dezelfde ronde als het peleton en dus niet gedropt te worden :).

De start ging net als vorige week echt belachelijk hard. We leken al direct met een groepje van 6 gelost te worden, maar door toch even stevig aan te zetten en netjes over te nemen haalde we weer de aansluiting.
Eerste 3 rondjes (6 minuten) had ik dan ook een gemiddeld vermogen van 319 met een NP van 345.... Leuk om te starten, maar niet vol te houden :). Maximale hartslag tijdens de race is ook in dat derde rondje al geweest.

Nadat we de aansluiting hadden ben ik direct doorgereden naar voren om zo te proberen in de eerste 10 posities rond te rijden. Voor mijn gevoel ging dit een stuk makkelijker. De bochten kon ik op eigen tempo rijden en daardoor hoefde ik minder hard uit de bocht te sprinten om gaatjes te dichten. De 45 minuten die volgen reed ik lekker mijn rondjes, bochten liepen lekker en ook het wiel houden ging prima.

Ik gok dat het in 6 a 8 rondjes voor het einde was dat ik ergens op P10 lag en zag dat iemand voor mij wilde aanzetten. Ik twijfelde niet en sprong direct mee op het wiel. Nog twee andere volgde en we kregen een klein gaatje naar het peleton (enkele seconde). Maar dan pas valt op hoe belachelijk sterk sommige gasten zijn :). Ik volgde in het wiel met ruim 300 watt en toen was het mijn beurt om over te nemen. Niet te hard versnellen, maar ook niet een laffe pull nemen dacht ik.
Met 360 watt een degelijke pull genomen over een kwart rondje. Maar toen kwam het moment :) Zij namen weer over.... Dit ging zo belachelijk hard dat ik met geen mogelijkheid kon volgen, ik was immers nog aan het bijkomen van mijn beurt haha. Dus maar terug laten zakken in het peleton... Het waren 2 mooie rondjes ^^.

3 ronde voor het einde kwamen we de langzamere bocht uit. Ik zag dat mijn voorgang een gaatje liet en ik wilde eroverheen gaan. Helaas kwam hij rap naar links waardoor hij mij langzaam richting de struiken reed. Ik zei nog dat ik links van hem zat, maar met 40+ is dat denk ik lastig te verstaan. Op het laatst mogelijke moment de rem aangetrokken en eieren voor me geld gekozen. Vervolgens nog het gaatje naar het peleton dicht gereden maar daarmee ook direct alles moeten geven en dus waren de benen echt leeg. Uitkomen van de volgende bocht zou het gedaan zijn en dat bleek ook zo :) het peleton versnelde en ik kon niet meer volgen.
Wel geprobeerd het tempo nog hoog te houden met 3 achterblijvers, maar uiteindelijk op een seconde of 30 van het peleton gefinished.

Was weer enorm toffe ervaring en ook echt weer een hoop geleerd.
Aan kop trekken is hard werken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Su3CnhlMORG40YWwR41V5DSd87c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F3ZIgM1EykytnwgptvQQlKOi.png?f=fotoalbum_large

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

Mistraller schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 00:35:
[...]

Told you ;)

[...]

Klopt. Ik vraag mij inderdaad ook af wat de afwijking is met de 'realiteit'. Het tabelletje is sowieso niet betrouwbaar, aangezien de omtrek ook afhankelijk is van de band die erom ligt. Hoeveel dit scheelt, weet ik eigenlijk niet. Maar ook de druk waarmee je rijdt, zal uitmaken.

Garmin zelf geeft aan dat het zeer betrouwbaar is omdat het 'continu' wordt gekalibreerd. Dus ik laat bij mij de Garmin deze omtrek bepalen en ga uit van dat dat de realiteit is :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Michaelg mooi man, goed om te zien dat je er meer in groeit, zodra je meer voorin durft te zitten scheelt dat echt heel veel.
3 ronde voor het einde kwamen we de langzamere bocht uit. Ik zag dat mijn voorgang een gaatje liet en ik wilde eroverheen gaan. Helaas kwam hij rap naar links waardoor hij mij langzaam richting de struiken reed. Ik zei nog dat ik links van hem zat, maar met 40+ is dat denk ik lastig te verstaan.
Niet te bang zijn om iemand even met je hand aan te raken om te laten weten dat jij daar zit en anders misschien gewoon harder roepen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
@Kluus Ja ik zal beginnen met iets harder roepen :) Blijft ook wel lastig om goed na te denken als je op je limiet rijdt.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Belecthor schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 00:48:
[...]

Diep zitten omdat het moet ?
Fietsen moet ook soort van comfortabel zijn zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Heus niet. Fietsen is niks meer dan pijn leiden en afzien.

No Pain, no glory

(Kan het nu stoppen met regenen, ik wil opstappen...)

[ Voor 26% gewijzigd door MrBarBarian op 18-06-2021 09:48 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19-09 13:11
Iemand al ervaring met sporten de eerste dagen na corona vaccinatie? Morgenochtend krijg ik de eerste maar zou zondag toch wel graag rondje niet al te intensief willen fietsen. Ik snap dat het voor iedereen anders kan zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Willem30 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:49:
Iemand al ervaring met sporten de eerste dagen na corona vaccinatie? Morgenochtend krijg ik de eerste maar zou zondag toch wel graag rondje niet al te intensief willen fietsen. Ik snap dat het voor iedereen anders kan zijn.
Gewoon gaan fietsen. Het kan voor iedereen anders zijn ;)

Ik had een zere arm maar niet in fietshouding.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Zal wel een beetje meevallen toch? Lees van verschillende vrienden dat ze op de fiets hun prik gehaald hebben.

Mocht je er wel dusdanig last van krijgen dat je de volgende dag niet kunt fietsen, laat het dan even weten. Dan annuleer ik m'n afspraak direct ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 13:36
Ypuh schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:54:
[...]

Zal wel een beetje meevallen toch? Lees van verschillende vrienden dat ze op de fiets hun prik gehaald hebben.

Mocht je er wel dusdanig last van krijgen dat je de volgende dag niet kunt fietsen, laat het dan even weten. Dan annuleer ik m'n afspraak direct ;) .
Voor mij wordt het ook de prik op de fiets halen volgende week en dan nog zo'n 20 km door naar huis :9

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02:04
haha, toevallig woensdag de eerste gehad, en vooral een stijve arm, waardoor ook slecht geslapen, dat in combinatie met de temperatuur gisteren was niet optimaal :D Maar had er best mee kunnen fietsen.

Maaarrrr. zoals in zoveel gevallen, luister gewoon naar je eigen lichaam, sommige krijgen er flink koorts van, een collega was 4 dagen ziek (kan uiteraard ook een ander oorzaak hebben), maar ga vooral niet fietsen omdat iemand op een forum zegt dat het best moet kunnen, of andersom :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Galois schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 08:19:
[...]

Klopt. Ik vraag mij inderdaad ook af wat de afwijking is met de 'realiteit'. Het tabelletje is sowieso niet betrouwbaar, aangezien de omtrek ook afhankelijk is van de band die erom ligt. Hoeveel dit scheelt, weet ik eigenlijk niet. Maar ook de druk waarmee je rijdt, zal uitmaken.

Garmin zelf geeft aan dat het zeer betrouwbaar is omdat het 'continu' wordt gekalibreerd. Dus ik laat bij mij de Garmin deze omtrek bepalen en ga uit van dat dat de realiteit is :)
Ik heb nog eens wat activiteiten gecheckt en kan maar 1 conclusie trekken: Het is niet betrouwbaar.
Voorbeelden:
1 route die volgens de map 32,5 is. Ik heb die route nu 6 keer gereden. De laatste rit gaf ie ineens aan dat het 31,7km was geworden. Nu kan je in strava een correctie laten doen, dan pakt ie weer gps ipv garmin speed/distance data. Stond direct weer op 32,4.
2e voorbeeld; vorige week een groepsrit met 6 man. Continu samen gebleven, route was volgens map 67km. Iedereen logde om en nabij de 67km alleen ik zat er met 66km flink onder. Mijn AVG was ook een halve km/h lager dan de rest. Wederom, strava opnieuw laten bepalen; toen was het spot on.

Ik rij al jaren en jaren mijn woon-werk ritje hetzelfde. Altijd 19,9~ km. Met cateye kmteller, daarna een forerunner, nu een vivoactive.
Maar volgens mijn Edge was het laatst ineens 19,6 km.
Ook onze tweakers social ride bleek een kilometer langer, nu klopt de distance dus wel (incl foutrijden)

Het is echter niet consequent, eerder was de afstand wel spot on. Maar ik wil er wel op kunnen vertrouwen, dus ik ga het met een fixed value instellen, het kan eens een meetfoutje zijn maar dan moet dat wel in de eerstvolgende paar kilometers herberekend worden, en dat lijkt niet te gebeuren schijnbaar.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17:55
@Michaelg Leuk verslag om te lezen en mooi om te zien dat je voortgang boekt! Fietsen is - veel(!) - meer dan ''alleen'' hard trappen...

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar zijn het wel allemaal leeftijdsgenoten? Kan me ook voorstellen dat sommige al enkele jaren meedraaien in de wereld van het fietsen en dan is het toch keihard afzien om van zo'n mannen te winnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:23
Gisteren eerste prik gehaald, geen issues vandaag. Tweede schijn je wel een dagje ziek van te kunnen zijn.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
RR46 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:58:
@MichelG Leuk verslag om te lezen en mooi om te zien dat je voortgang boekt! Fietsen is - veel(!) - meer dan ''alleen'' hard trappen...

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar zijn het wel allemaal leeftijdsgenoten? Kan me ook voorstellen dat sommige al enkele jaren meedraaien in de wereld van het fietsen en dan is het toch keihard afzien om van zo'n mannen te winnen...
Je hebt de verkeerde gementioned ^^

Maar nee, het is een zeer gemixed veld. Sommige rijden al jaren en sommige zijn net als ik nieuweling.
De eerste 3 weken van het seizoen (vorige week was week 1) zijn nog besloten voor alleen leden. Vanaf Juli zal het mogelijk zijn voor iedereen om weer deel te nemen. Dan wordt het veld ook opgedeeld in een A en B groep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

ik had er geen last van en heb de dag van vaccinatie en de dag erna zonder problemen gefietst (sturen ging wat lastiger ivm de pijnlinke arm), maar een collega van mij (geen aansteller die zich nep ziek meld) is er 2 dagen ziek van geweest...dus denk dat het voor iedereen anders zal zijn...

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 09:39
Verschilt per persoon, maar bij de 1e hoor ik niet veel mensen met last (bij mRNA-vaccin). Ik heb 2x geen last gehad en 'gewoon' gefietst de dag na de vaccinatie. Er zijn ook collega's die er een dagje brak van zijn geweest.
Veel water drinken op de dag van en de dag erna schijnt te helpen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hoiz
Kluus schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 23:22:
[...]

Fietsnavigatie en Giant fiets

Verder... Foto's! :9
Noem het een navi maar betreft een Garmin Edge Explore. Begreep vanuit een paar zelfbenoemd techneuten online dat de afstand doorgaans accurater is wanneer je een fixed value invult (mits deze waarheidsgetrouw is).

De fiets kwam in mijn geval geleverd "zoals je hem ziet". Dus gewoon twee bandjes eromheen die tubeless zijn uitgevoerd, geen binnenbanden. Ik heb nog nagevraagd bij Mantel, maar aan eventuele aflevering met andere (tubeless) bandjes zit arbeidsloon en materiaalkosten verbonden. Maar na de eerste rit naar huis was ik al wel overtuigd dat deze bandjes prima zijn. Vanavond even de ketting geheel ontvetten en opnieuw smeren en dan kan ik morgen op pad.
Realiseer mij nu alleen wel om aan de werkplaats te vragen of zij het sealant niveau hebben gecheckt / aangevuld. Ik ga er vanuit dat het gewoon prima is maar voor lange ritten wil ik wel zeker zijn dus ik ga volgende week even terug voor een snelle check denk ik.

Onderaan een klein fotootje. Ik vind hem in het echt een stuk mooier dan vanaf het computerscherm :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wu8qIorCphJ-wHLj2s3mGOM0mxc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nez6PDLDVSzFNTzTI2DZo1Pj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Ik ben dezelfde avond nog gaan badmintonnen, geen enkel probleem (wel voor de zekerheid de spuit in mijn andere arm laten zetten)
Enige wat ik merkte is dat aan het einde van de dag de prikplek een beetje als een blauwe plek voelde, iets gevoelig en een klein beetje stijf.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 18:54
Same.. ik heb anderhalve dag na m'n 1e prik (Pfizer) zo'n 50k gereden. Rustig begonnen, maar nergens last van. Uiteindelijk toch de laatste 30k goed doorgetrapt en dat ging prima.
1 dag een gevoelige schouder gehad, verder niks.

Maar goed, het kan ook tegenvallen natuurlijk, je weet het vooraf niet :)

[ Voor 4% gewijzigd door Salteh op 18-06-2021 10:28 ]

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Wat mensen lijken te vergeten is dat door de prik je immuunsysteem aan het werk wordt gezet. Als je daarnaast ook nog eens een harde fysieke inspanning gaat leveren, geef je dit systeem een dubbele trap, waardoor je dus extra vatbaarder bent voor andere zaken.
Ik zou persoonlijk dan ook niet in de eerste 24 uur een flink inspanning leveren. Dus geen intervallen, geen lange duurtraining of iets.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Maar waar komt dan die 24 uur vandaan? Dat immuunsysteem is juist 2 a 3 weken extra aan het werk.

alles kan off-topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Ankona schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:20:
Maar waar komt dan die 24 uur vandaan? Dat immuunsysteem is juist 2 a 3 weken extra aan het werk.
Omdat je na de eerste 24 uur wel weet of je systeem dusdanig geraakt is dat je even moet herstellen (als in, je krijgt last van koorts of andere bijwerkingen). Ik ben natuurlijk geen arts of iets, maar dit is puur obv wat ik gelezen heb van mensen die trainen tijdens/na vaccinatie.

Edit: dit geldt trouwens ook voor je vaccinatie.
Als je een dag ervoor een zware workout gedaan hebt en je systeem al een klap heeft gehad, schijn je makkelijker ziek te worden van de prik zelf.

[ Voor 16% gewijzigd door Michaelg op 18-06-2021 10:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:21

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Ik ben na mijn eerste prik (Pfizer) gewoon gaan fietsen, dezelfde dag en de dagen daarna. Wel wat rustiger en korter dan normaal (geen intevals en zo) want ik voelde mij wat vermoeid, dat ging prima. Maar het belangrijkste is om naar je lichaam te luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwester
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-09 05:25
Michaelg schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:02:
[...]

Maar nee, het is een zeer gemixed veld. Sommige rijden al jaren en sommige zijn net als ik nieuweling.
De eerste 3 weken van het seizoen (vorige week was week 1) zijn nog besloten voor alleen leden. Vanaf Juli zal het mogelijk zijn voor iedereen om weer deel te nemen. Dan wordt het veld ook opgedeeld in een A en B groep.
waar doe jij de trainingswedstrijdjes als ik vragen mag? Ik woon namelijk in dezelfde buurt en wil ook starten met trainingskoersjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Hoiz schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:14:

De fiets kwam in mijn geval geleverd "zoals je hem ziet". Dus gewoon twee bandjes eromheen die tubeless zijn uitgevoerd, geen binnenbanden. Ik heb nog nagevraagd bij Mantel, maar aan eventuele aflevering met andere (tubeless) bandjes zit arbeidsloon en materiaalkosten verbonden. Maar na de eerste rit naar huis was ik al wel overtuigd dat deze bandjes prima zijn. Vanavond even de ketting geheel ontvetten en opnieuw smeren en dan kan ik morgen op pad.
Realiseer mij nu alleen wel om aan de werkplaats te vragen of zij het sealant niveau hebben gecheckt / aangevuld. Ik ga er vanuit dat het gewoon prima is maar voor lange ritten wil ik wel zeker zijn dus ik ga volgende week even terug voor een snelle check denk ik.

Onderaan een klein fotootje. Ik vind hem in het echt een stuk mooier dan vanaf het computerscherm :+
[Afbeelding]
Bij mijn vrouw was de sealant voldoende (In elk geval voor de eerste puncture ervaring :P ), en Mantel kennende zullen ze niet extra erin hebben gedaan. Zaak waar mijn vrouw de fiets heeft gekocht is ook heel groot, dus ik denk dat ze ook daar geen extra werk verrichten wat niet noodzakelijk is. (Zeker omdat ze 10% korting gaven tov adviesprijs fabrikant)
Ontvetten; daar zijn de meningen ook over verdeeld toch ;)

Die kleuren, mijn vrouw heeft het nog steeds niet voor elkaar om die lak mooi op foto te krijgen. De liv is ook een kameleon; afhankelijk van lichtval is ie groen/paars/roze of zilver. Is dat met de Defy ook?

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
blauwester schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:41:
[...]

waar doe jij de trainingswedstrijdjes als ik vragen mag? Ik woon namelijk in dezelfde buurt en wil ook starten met trainingskoersjes.
De koers wordt georganiseerd door RTV de Zwaluwen ( https://rtvdezwaluwen.nl/ ).
Nu dus nog open voor alleen leden, maar vanaf juli zal dit weer open gesteld worden voor iedereen.
De koers zelf is in Doetinchem op de openbare weg, maar wel afgesloten voor overig verkeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:37

Flipmo

OMG !!

Michaelg schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:43:
[...]

De koers wordt georganiseerd door RTV de Zwaluwen ( https://rtvdezwaluwen.nl/ ).
Nu dus nog open voor alleen leden, maar vanaf juli zal dit weer open gesteld worden voor iedereen.
De koers zelf is in Doetinchem op de openbare weg, maar wel afgesloten voor overig verkeer.
Dacht het al te zien dat het in Doetinchem was.
Aantal fietsers uit mijn woonplaats (Stofwolkers, met groen shirt) rijden daar ook geregeld mee, en andersom ook bij de ZAC op hun baan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
DDX schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 09:32:
[...]

Diep zitten omdat het moet ?
Fietsen moet ook soort van comfortabel zijn zegmaar.
Nja, als ik comfortabel wil fietsen koop ik wel een e-bike. Sporten mag best een beetje afzien zijn vind ik. Ik heb na een flinke sessie in de sportschool of tennisbaan ook last van m’n lijf, maar niets zorgelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiz
Dank voor de toelichting! Dan kan ik met een gerust hart onderweg :)

Ik heb hetzelfde met de kleuren, afhankelijk van hoe de zon valt kleurt de fiets van zwart tot een bruinige tint.

Met betrekking tot de prijs viel het mij ook op dat ik de fiets in de winkel voor een stukje minder dan op de website heb aangeschaft. De medewerkster informeerde dat voor enkele merken de voorwaarde geldt om de MSRP te vermelden op de website. Doordat de winkels IP adressen whitelisted zijn in de webserver krijgen zij wel de "winkelprijzen" en kan dat dus al snel 10% van de aankoopsom schelen. Misschien wel interessant voor andere tweakers hoewel niet geldig bij alle merken en winkels.

Medewerker ter plekke vertelde dat de olie die af-fabriek erop zit vrij veel vuil aantrekt en deze beter te vervangen is. Wel vreemd dat dat niet bij het klaarzetten niet door de werkplaats gedaan wordt, maar zal wel een kosten dingetje zijn of angst voor renners met specifieke voorkeuren :P

[ Voor 3% gewijzigd door Hoiz op 18-06-2021 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Hoiz schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:16:
[...]

Medewerker ter plekke vertelde dat de olie die af-fabriek erop zit vrij veel vuil aantrekt en deze beter te vervangen is. Wel vreemd dat dat niet bij het klaarzetten niet door de werkplaats gedaan wordt, maar zal wel een kosten dingetje zijn of angst voor renners met specifieke voorkeuren :P
Dat klopt wel, hij is vrij vettig/plakkerig. Denk dat je er een KMC ketting met snelsluiter op hebt zitten, dus dan is het eventueel makkelijk gedaan. Waar óók de meningen over verdeeld zijn, is of je de ketting grondig moet ontvetten (Dus ook ín de schakels) of alleen oppervlakkig. Ik doe het eerste, maar pas als het fabrieksvet vies is geworden Dan is het "inrij-vuil" er ook meteen af. Mijn vrouw smeert met olie, ik met wax.
Er is op zich niks mis met rijden met fabrieksvet. Is inderdaad een keuze. Je krijgt ook geen volle bidon met sportdrank X mee toch >:)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Michaelg schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 10:02:
[...]

Dit wou ik je nog vragen! Het is voor mij best aan te rijden, dus lijjkt me wel leuk om op een donderdag mee te rijden, mits er dus wel gesplitst gaat worden. Gezien de snelheid lijkt me gisteren eerder A? Even snel gekeken naar de overige wattages, snelheden en gemiddelde niveau, maar dat is voor mij niet weggelegd voorlopig. Heb je overigens een startlicentie nodig, of is het een kwestie van inschrijven, paar euro aftikken en meebollen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Hoiz schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:16:
[...]
Een nieuwe ketting ontvet ik meestal aan de buitenkant even zodat er inderdaad niets aan blijft plakken, maar waar het er toe doet (in de schakeltjes) blijft het fabrieksvet best nog even zitten. Ik rij meestal zo'n 500 kilometer met het fabrieksvet en dan mik ik mijn eigen spul er in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Belecthor schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:03:
[...]

Nja, als ik comfortabel wil fietsen koop ik wel een e-bike. Sporten mag best een beetje afzien zijn vind ik. Ik heb na een flinke sessie in de sportschool of tennisbaan ook last van m’n lijf, maar niets zorgelijks.
Afzien prima, maar volgende dag nekpijn ?
Goed dan heb ik een ander idee van afzien volgens mij, ik zit ook redelijk diep maar ik heb echt geen nekpijn als ik 300km heb gefietst heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Stufferdt schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:31:
[...]

Dit wou ik je nog vragen! Het is voor mij best aan te rijden, dus lijjkt me wel leuk om op een donderdag mee te rijden, mits er dus wel gesplitst gaat worden. Gezien de snelheid lijkt me gisteren eerder A? Even snel gekeken naar de overige wattages, snelheden en gemiddelde niveau, maar dat is voor mij niet weggelegd voorlopig. Heb je overigens een startlicentie nodig, of is het een kwestie van inschrijven, paar euro aftikken en meebollen?
De eerste drie weken wordt er niet met een gesplit veld gereden. Vanaf juli zal dat wel zo zijn. Dan is er een a en een b veld. Starten wel gelijk, maar a's rijden 90 minuten en B's 75.
Heb geen idee wat de snelheid verschillen zijn, maar wat ik ervan begrepen heb, doen de meeste van gisteren normaal mee met de A's.
Doordat het een trainings wedstrijd is mag je ook gewoon opnieuw aanhaken als je gedropt bent. Mag alleen niet meer mee doen met de sprint uiteraard. Maar dit is wel een goede manier om te oefenen en er beter in te worden.

Verder heb je wel een knwu start licentie nodig. Dit Ivm verzekeringen. Start geld is 5 euro voor heel het seizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Michaelg ja, hoe zit dat nou eigenlijk met die nieuwe regels? Ik heb een basis lidmaatschap (geen licentie met Corona) maar dat is dus niet meer voldoende? Ik ben aan het wachten tot de ZAC's in Nieuwkuijk weer starten maar mogelijk hangen daar dezelfde eisen aan. Maar je moet dus nog zo'n start licentie nemen boven op het basis lidmaatschap begrijp ik? Kan je dat "ad hoc" regelen, of moet ik dat enige tijd van te voren doen?

[ Voor 22% gewijzigd door Kluus op 18-06-2021 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
DDX schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 11:48:
[...]

Afzien prima, maar volgende dag nekpijn ?
Goed dan heb ik een ander idee van afzien volgens mij, ik zit ook redelijk diep maar ik heb echt geen nekpijn als ik 300km heb gefietst heb.
Tja, dan ben je misschien fitter dan ik. Ik heb na een rit van 300km last van m’n lijf, zelfs in de auto ;)

Ik ken trouwens weinig mensen die 300km zonder pijntjes daarna, dus ik maak me geen zorgen.

Enfin, vervelend dat er voor langbenige mensen wat minder keus is doordat er zo’n grote drop is. Een endurance model biedt volgens mij uitkomst!

[ Voor 22% gewijzigd door Belecthor op 18-06-2021 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
Kluus schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:53:
@Michaelg ja, hoe zit dat nou eigenlijk met die nieuwe regels? Ik heb een basis lidmaatschap (geen licentie met Corona) maar dat is dus niet meer voldoende? Ik ben aan het wachten tot de ZAC's in Nieuwkuijk weer starten maar mogelijk hangen daar dezelfde eisen aan.
Ja vanaf 2021 is dat dus gewijzigd. Eerder was een basis lidmaatschap voldoende om te mogen starten, maar tegenwoordig moet je een basis lidmaatschap hebben + startlicentie. Dat laatste kan overigens alleen icm een vereniging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
Belecthor schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:02:
[...]

Tja, dan ben je misschien fitter dan ik. Ik heb na een rit van 300km last van m’n lijf, zelfs in de auto ;)
Nekpijn is gewoon een verkeerde houding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Michaelg schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:07:
[...]

Ja vanaf 2021 is dat dus gewijzigd. Eerder was een basis lidmaatschap voldoende om te mogen starten, maar tegenwoordig moet je een basis lidmaatschap hebben + startlicentie. Dat laatste kan overigens alleen icm een vereniging.
Hmm ik ben lid via een vereniging, dus dat is voor mij sowieso geen probleem, maar volgens deze tabel kan het ook met een direct lidmaatschap: https://www.knwu.nl/kenniscentrum/renner/startlicentie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 21:20

Fisico

by Fabian

De dag erna ben ik gaan hardlopen, dat was wat minder slim. Ik liep niet helemaal lekker door de beperking in de geprikte arm en ik heb het idee dat de plek er groter van werd. Maar verder geen problemen.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
418O2 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:08:
[...]

Nekpijn is gewoon een verkeerde houding
Haha, jeetje mensen, wat een stellige aannames hier. Je hebt geen idee van de intensiteit van de nekpijn en dergelijke toch? Of andere factoren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
@Kluus Ah dan is het alleen de amateur / sportklasse waarbij deze eis geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Belecthor schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:17:
[...]

Haha, jeetje mensen, wat een stellige aannames hier. Je hebt geen idee van de intensiteit van de nekpijn en dergelijke toch? Of andere factoren?
Als je het als pijn bestempeld dan zegt dat wel iets over de intensiteit imo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:22

Phydomir

Dennis

Ik heb last van kleine speling aan de voorkant van mijn fiets, wellicht dat een van jullie aan de hand van mij omschrijving me in de juiste richting kan sturen. Wat ik merk is als ik de voor rem inhoud en de fiets naar voren wil duwen, je de speling merkt, kan een klein beetje heen en weer bewegen. Het is echt millimeter werk maar dit merk je ook als je licht remt terwijl je fietst, als je hard remt merk je er niets van. Tijdens het fietsen zelf merk ik er ook niets van. Fiets is een Cube Attain Race Disc.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
Phydomir schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:20:
Ik heb last van kleine speling aan de voorkant van mijn fiets, wellicht dat een van jullie aan de hand van mij omschrijving me in de juiste richting kan sturen. Wat ik merk is als ik de voor rem inhoud en de fiets naar voren wil duwen, je de speling merkt, kan een klein beetje heen en weer bewegen. Het is echt millimeter werk maar dit merk je ook als je licht remt terwijl je fietst, als je hard remt merk je er niets van. Tijdens het fietsen zelf merk ik er ook niets van. Fiets is een Cube Attain Race Disc.
Dat is het klassieke symptoom van een te los afgesteld balhoofdlager.
Dat gezegd hebbende, het kan natuurlijk tal van andere oorzaken hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:36
Phydomir schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:20:
Klinkt als speling bij het balhoofd?

Strava & Untappd - Do not combine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Ja, naar aanleiding van de twee laatste reactie even dit filmpje gekeken:

YouTube: Fiets Tutorials: Balhoofdlagers vervangen

Vanaf 3 minuten is wat ik straks maar eens even ga doen. Bedankt voor de hulp.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
@Phydomir bij velgremmen is dit inderdaad een klassiek balhoofd lager probleem (afstelling, en als dat niet helpt slijtage).
Maar... schijfremmen kunnen dit fenomeen ook veroorzaken. De "speling" die je dan voelt zijn de brake pads die een halve mm verschuiven in je calipers. Bij sommige remmen is dit meer, bij andere vrijwel niet.

Anyway, het is in ieder geval goed om zeker te weten dat het je balhoofd is voor je daaraan gaan kloten. te strak zorgt namelijk ook voor problemen.

(in theorie zou het ook nog je schijf kunnen zijn die speling heeft op de naaf, dit heb ik zelf nooit ergens gezien, maar kwam het net wel op internet tegen toen ik een voorbeeld aan het zoeken was).

(trouwens, rotte velgremmen met speling kunnen dit ook veroorzaken... )

[ Voor 5% gewijzigd door Prulleman op 18-06-2021 13:50 ]

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DieAnder
Prulleman schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 13:41:
@Phydomir bij velgremmen is dit inderdaad een klassiek balhoofd lager probleem (afstelling, en als dat niet helpt slijtage).
Maar... schijfremmen kunnen dit fenomeen ook veroorzaken. De "speling" die je dan voelt zijn de brake pads die een halve mm verschuiven in je calipers. Bij sommige remmen is dit meer, bij andere vrijwel niet.

Anyway, het is in ieder geval goed om zeker te weten dat het je balhoofd is voor je daaraan gaan kloten. te strak zorgt namelijk ook voor problemen.

(in theorie zou het ook nog je schijf kunnen zijn die speling heeft op de naaf, dit heb ik zelf nooit ergens gezien, maar kwam het net wel op internet tegen toen ik een voorbeeld aan het zoeken was).
Helemaal mee eens, eerst een grondige analyse van het probleem doen zoals onze held Calvin Jones in deze video. Op 1:52 toont hij de smoking gun voor een te los balhoofdlager.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prulleman
uiteraard parktool met de beste video :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir

Phydomir

Dennis

Thanks @Prulleman , @DieAnder en @Raznov . Als ik thuis ben eens even kijken of ik de oorzaak vast kan spellen (en verhelpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
Michaelg schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 12:08:
[...]

De eerste drie weken wordt er niet met een gesplit veld gereden. Vanaf juli zal dat wel zo zijn. Dan is er een a en een b veld. Starten wel gelijk, maar a's rijden 90 minuten en B's 75.
Heb geen idee wat de snelheid verschillen zijn, maar wat ik ervan begrepen heb, doen de meeste van gisteren normaal mee met de A's.
Doordat het een trainings wedstrijd is mag je ook gewoon opnieuw aanhaken als je gedropt bent. Mag alleen niet meer mee doen met de sprint uiteraard. Maar dit is wel een goede manier om te oefenen en er beter in te worden.

Verder heb je wel een knwu start licentie nodig. Dit Ivm verzekeringen. Start geld is 5 euro voor heel het seizoen.
Klinkt goed. Ik twijfel alleen wel heel erg of het voor mij momenteel leuk is om aan te haken op dit niveau. FTP schommelt ergens tussen de 250 en 260 dus ik kom qua brute power simpelweg wat te kort, gecombineerd met een matige bochtentechniek. Maar wellicht is het een kwestie van gewoonweg proberen.

Startlicentie stond toch al op de planning,zodat ik mee kan doen met de FUNklasse als opstapje naast clubwedstrijden. Twijfel is alleen of ik 'm dit jaar aanschaf of wacht tot volgend voorjaar, stel dat corona ineens roet in het eten gooit, zit je met een licentie waar je niks mee kan (want geen wedstrijdjes). Daarnaast is een mylaps gewenst/verplicht lees ik vaak, dus je hebt het toch over ~50 euro waarvan het nog even de vraag is in welke mate ik er gebruik van ga/kan maken dit kalenderjaar.

Ik probeer contact te zoeken met de wedstrijdcommissie van mijn club, wellicht dat zij nog nuttige tips/toevoegingen hebben of wedstrijden waar ik zeker eens moet meedoen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
Stufferdt schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:31:
[...]

Klinkt goed. Ik twijfel alleen wel heel erg of het voor mij momenteel leuk is om aan te haken op dit niveau. FTP schommelt ergens tussen de 250 en 260 dus ik kom qua brute power simpelweg wat te kort, gecombineerd met een matige bochtentechniek. Maar wellicht is het een kwestie van gewoonweg proberen.

Startlicentie stond toch al op de planning,zodat ik mee kan doen met de FUNklasse als opstapje naast clubwedstrijden. Twijfel is alleen of ik 'm dit jaar aanschaf of wacht tot volgend voorjaar, stel dat corona ineens roet in het eten gooit, zit je met een licentie waar je niks mee kan (want geen wedstrijdjes). Daarnaast is een mylaps gewenst/verplicht lees ik vaak, dus je hebt het toch over ~50 euro waarvan het nog even de vraag is in welke mate ik er gebruik van ga/kan maken dit kalenderjaar.

Ik probeer contact te zoeken met de wedstrijdcommissie van mijn club, wellicht dat zij nog nuttige tips/toevoegingen hebben of wedstrijden waar ik zeker eens moet meedoen :)
Mylaps is hier niet benodigd. Dus dat scheelt weer :)

Wat betreft FTP / Power / bochtenwerk.
Zie het gewoon als een goede training. Als je gedropt wordt, even een rondje op adem komen en gewoon weer aanhaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Mijn ervaring met de vaccinatie (for what it's worth it):

- paar dagen voor de vaccinatie snottterig en een beetje hoofdpijn. Ik dacht dat dat gewoon wat hooikoorts was.
- vrijdag 17:45u de prik
- vrijdag 21:00u: hoofd vol snot en andere narigheid
- zaterdag: complete crash. Niet gefietst en de hele dag met een vol hoofd gezeten. S'avonds is er licht herstel.
- zondag: ik voel me iets beter. 2:45u op rustig tempo op de fiets gezeten. Ik had een rit van 6u op het schema staan. Dat ging hem niet worden, maar wilde er toch even uit.
- maandag; hoofd nogsteeds vol. Ik voel me redelijk. 1 uurtje herstel training.
- dinsdag: tijdens de training springen mijn luchtwegen open. Een verademing (letterlijk :)). S'ochtends mijn gewone training gedaan, s'avonds nog een social ride. Totaal 160km
- woensdag + donderdag: de trainingen lopen redelijk, maar ik herstel niet zoals ik gewend ben. Volgens mijn trainer een normaal symptoom
- vrijdag (vandaag dus): business as usual, all Systems operational (eindelijk!)

iRacing Profiel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DDX
Eerder gepost maar mijn ervaring met prik was enkel scherp puntje in arm verder niets van gemerkt.
Heb nu een muggenbult op m'n hand en daar heb ik meer last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:33
MrBarBarian schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:50:
Mijn ervaring met de vaccinatie (for what it's worth it):

- paar dagen voor de vaccinatie snottterig en een beetje hoofdpijn. Ik dacht dat dat gewoon wat hooikoorts was.
- vrijdag 17:45u de prik
- vrijdag 21:00u: hoofd vol snot en andere narigheid
- zaterdag: complete crash. Niet gefietst en de hele dag met een vol hoofd gezeten. S'avonds is er licht herstel.
- zondag: ik voel me iets beter. 2:45u op rustig tempo op de fiets gezeten. Ik had een rit van 6u op het schema staan. Dat ging hem niet worden, maar wilde er toch even uit.
- maandag; hoofd nogsteeds vol. Ik voel me redelijk. 1 uurtje herstel training.
- dinsdag: tijdens de training springen mijn luchtwegen open. Een verademing (letterlijk :)). S'ochtends mijn gewone training gedaan, s'avonds nog een social ride. Totaal 160km
- woensdag + donderdag: de trainingen lopen redelijk, maar ik herstel niet zoals ik gewend ben. Volgens mijn trainer een normaal symptoom
- vrijdag (vandaag dus): business as usual, all Systems operational (eindelijk!)
Hier ook zoiets. Op dinsdag geprikt, niks aan de hand, gewoon gewerkt, 's avonds nog een rondje gefietst. In de nacht werd ik wakker met koorts + heel veel hoofdpijn, ongeveer 24 uur koorts gehad, daarna donderdag nog de hele dag in bed (moe + hoofdpijn). Vrijdag was ik weer beter, en zaterdag 100km gefietst ;)

Maar in maart al covid gehad en daar had ik ook redelijk veel last van, dus zou zomaar kunnen dat anderen er veel minder last van hebben dan ik.
DDX schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:53:
Eerder gepost maar mijn ervaring met prik was enkel scherp puntje in arm verder niets van gemerkt.
Heb nu een muggenbult op m'n hand en daar heb ik meer last van.
hehe, hier gelukkig geen muggen 8)

[ Voor 8% gewijzigd door borft op 18-06-2021 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Nog nuttig om te vermelden welk merk jullie hebben gehad? Ik krijg zondag als het goed is Pfizer (eerste prik) en ik hoop woensdag gewoon weer met de lokale Grupetto mee te kunnen... :+

[ Voor 5% gewijzigd door Kluus op 18-06-2021 15:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 08:58
Kluus schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:02:
Nog nuttig om te vermelden welk merk jullie hebben gehad? Ik krijg zondag Pfizer (eerste) en ik hoop woensdag gewoon weer met de lokale Grupetto mee te kunnen... :+
Ik had Pfizer en ik heb eerder vraag gesteld in dit topic of er meer waren met zelfs meer dan een week later nog verhoogde hartslag tijdens het sporten (slag of 10 hoger en zelfs met minder wattage). Dus bereid je maar vast voor op een teleurstelling en dan valt het allemaal best mee. :+
Pagina: 1 ... 309 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).