Saaslijer1 schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 10:02:
Iedereen dank voor de uitgebreide antwoorden op mijn voetenprobleem.
Ik denk dat een keer een bikefit doen geen kwaad kan in ieder geval.
Wel is het zo dat ik bij de aanschaf van mijn nieuwe fiets snel een paar schoenen kocht, zonder daar ook maar echt asdvies over in te winnen of wat dan ook. Volgens de fietsenwinkel moest ik in ieder geval 1,5 a 2 maat groter nemen dan mijn normale schoenmaat. Maar meer ook niet.
Het was ook echt de begin van coronatijd (april 2020), deze meneer was heel voorzichtig in uberhaupt dicht bij me komen en advies geven..
Toen ik 3 jaar geleden mijn eerst racefiets kocht heb ik ook gewoon gekeken naar budget..
Fiets vond ik het belangrijkste en kledij etc vond ik niet zo boeiend, ik heb toen ook goedkope schoen gekocht ik heb een fietspak van mijn werkgever gekregen..
Het was gewoon om te beginnen en niet gelijk teveel geld kwijt te zijn..
Ik fiets nu 3 jaar op mijn racefiets en hoewel het prima gaat merk ik toch dat sommige dingen beter kunnen..
Bijvoorbeeld lichte klachten in onderrug/schouders bij langer dan 1-2 uur fietsen..
Schoenen die niet goed verstelbaar zijn..
Fietsbroek die lichtelijk irriteert in mijn liezen bij langere tochten..
Slapend kruis tijdens een langere rit..
Bovenstaand lijkt veel, maar het komt eigenlijk neer op 2 dingen.. Zit ik goed op mijn fiets en de kledij mag een upgraden hebben..
Ik ga komende 2-3 weken opzoek naar nieuwe schoenen die beter instelbaar zijn..
Mijn huidige schoenen kan ik alleen bovenin strak zetten, en verder heb ik maar 2 klitteband sluitingen..
Op koude dagen merk ik dat ik teveel ruimte heb in mijn schoen, maar op warme dagen zoals nu zitten ze prima.. Volgende schoen zal in ieder geval betere sluitingen hebben die ik ook makkelijk kan instellen..
Ik heb voor mijzelf een bikefit aangevraagd, en hoop hiermee een juiste houding op de fiets aan te nemen..
Daarnaast krijg ik veel tips en tricks om bijvoorbeeld bepaalde klachten te verminderen (bv core training etc.) Planning is half augustus ivm vakanties.
Na deze bikefit hoop ik dus correct op de fiets te zitten en minder klachten te hebben.. Evt zal er nog wat veranderd moeten worden aan de fiets, zoals ander zadel, of andere stuurpen etc. Maar dan weet ik in ieder geval dat de kans op blessures en pijntjes mogelijk veel minder worden..
En het voordeel, met de resultaten uit deze bikefit kan ik ook makkelijk een nieuwe fiets uitzoeken in de toekomst.. En voor een paar tientjes stelt de bikefitter hem helemaal in op mijn resultaten van de bikefit en controleert daarna ook of je nog goed op de fiets zit..
En ondertussen shop ik voor een nieuwe fietsbroek..
Voor mij was het afgelopen 3 jaar gewoon recreatief rijden en eigenlijk alleen met mooi weer.. Dit jaar al in januari gestart en wil dit ook blijven vasthouden door komende winter door te blijven fietsen en volgend jaar een upgrade qua fiets te gaan maken en het wat serieuzer aan te gaan pakken door meer langere tochten te fietsen..