Eerste shot op vrijdag gehad, voelde niets. 15 minuten gewacht, nog altijd niets.
Ik had al wel hoofdpijn voor die tijd, en snotterig (redelijk) van hooikoorts. Maar met de hooikoorts medicatie (ebastine tabltten) die ik gebruik, gelukkig weinig last van.
Niets gemerkt verder de dag of dagen er op van het shot, ook niet van mijn arm qua pijn (maar goed, met mijn diabetes heb ik al ruim 25 jaar lang 2 shots per dag) én vanwege mijn hoofdpijn nam ik van te voren al paracetamol in.
Nu rij ik zelf altijd korte afstanden en sprint redelijk wat, maar heb er niets aan gemerkt. Merk wel een hogere hartslag, maar dat is normaal bij warmte, ben zelfs weer eens op een hartslag van 200 gekomen afgelopen dagen.
[ Voor 4% gewijzigd door Raznov op 18-06-2021 15:14 ]
- zaterdagvoormiddag ritje van 85km (rustig)
- 20u00 Pfizer prik, behalve naald niks gevoeld
- zondag opgestaan met stijve arm, beetje gewacht.. kwam niks.. gaan fietsen, zeer rustig aan gedaan 50km
- maandag nog steeds stijve arm.. niet gefietst
- dinsdag geen stijve arm meer, 60km gefietst.. wou het niet rustig aan doen, maar hartslag wou de hoogte niet in.. dus toch maar rustig aan gedaan...
- nu terug alles normaal
Voorgeschiedenis: geen last van hooikoorts en geen corona gehad, zelfs nog niet getest geweest ;-)
Ik had Moderna, maar opzich zijn de mrna vaccins, volgens mij, nagenoeg hetzelfdeKluus schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:02:
Nog nuttig om te vermelden welk merk jullie hebben gehad? Ik krijg zondag als het goed is Pfizer (eerste prik) en ik hoop woensdag gewoon weer met de lokale Grupetto mee te kunnen...
Morgen een lange, deels solo tocht gepland in het kader van een soort longest day challenge, maar ik heb last van een beginnende steenpuist of iets dergelijks in mijn lies. Niet heel groot nog, maar wel al voelbaar tijdens het fietsen. Ik twijfel nu of het wel verstandig is om morgen te gaan.
Wat ik om mij heen zie is dat mensen in de regel heftigere reacties krijgen op de tweede prik van moderna dan bij Pfizer. Tenzij men al Corona gehad heeft, dan is de reactie meestal bij de ene prik die men nog krijgt.borft schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:59:
[...]
Ik had Moderna, maar opzich zijn de mrna vaccins, volgens mij, nagenoeg hetzelfde
Maar dan nog, dan heb je het over één nacht met hoofdpijn, koude rillingen soms koorts en/of misselijk en een dag of twee vermoeid.
Mocht je fusidine in huis hebben, smeer het er op. Niet evidence based als geneesmiddel, maar bij mij zie ik verbetering binnen 1 nacht. Blijft het misschien net acceptabel voor je rit van morgennomar109 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:43:
Wel flink stijve arm, maar verder geen enkele last gehad van de eerste prik. Twee dagen later intensief 86km gereden en niets gemerkt. Hartslag ook niet bijzonder afwijkend. Ik hoor dat de tweede prik vaak meer reactie schijnt op te roepen dan de eerste (grotere kans op koorts en grieperigheid), dus ik ben benieuwd.
Morgen een lange, deels solo tocht gepland in het kader van een soort longest day challenge, maar ik heb last van een beginnende steenpuist of iets dergelijks in mijn lies. Niet heel groot nog, maar wel al voelbaar tijdens het fietsen. Ik twijfel nu of het wel verstandig is om morgen te gaan.
Helaas, nee. Ik ga de rit wel proberen, het is een rondje vanuit huis en ik kan het zonodig gemakkelijk inkorten. Ik heb nog wel chamois, om de huid soepel te houden. We gaan het zien…ONWdolf schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:00:
[...]
Mocht je fusidine in huis hebben, smeer het er op. Niet evidence based als geneesmiddel, maar bij mij zie ik verbetering binnen 1 nacht. Blijft het misschien net acceptabel voor je rit van morgen
En als je kinderen hebt, dan heb je ook wel sudocreme. Dat werkt ook goednomar109 schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 20:40:
[...]
Helaas, nee. Ik ga de rit wel proberen, het is een rondje vanuit huis en ik kan het zonodig gemakkelijk inkorten. Ik heb nog wel chamois, om de huid soepel te houden. We gaan het zien…
Stijve arm is heel normaal bij vaccinaties, corona of niet.DDX schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:04:
Ik had Pfizer.
Maar hoor ook van diverse mensen dat ze dag erna stijve arm hadden.
Goed, ik denk dat inmiddels wel duidelijk is dat het bij iedereen anders is en een discussie over hogere hartslag na de vaccinatie dus vrij zinloos is.
Ik weet niet of het velglint een oorzaak kan zijn, maar ik vroeg me gewoon af of je die af en toe ook moet vervangen. Het oude lint (Kenda) had aardige deuken op de plekken waar de nippels zitten, maar zag er verder wel gewoon goed uit op het oog.
[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 18-06-2021 22:38 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
ja, 48-38. Achter komt 12-25. Dat is een heel bescheiden combinatie, maar ik wil hoe dan ook niet teveel druk op mijn rechterknie zetten.DieAnder schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 22:43:
[...]
Kijk, dat is het betere tweak werk! Altijd leuk om te zien.
Geen idee of het mogelijk is om hier een korte trapas bij te vinden, maar dan zou de positie van je rechtervoet een stukje minder naar buiten komen (ten koste van een sub-optimale kettinglijn).
48-38 als ik goed heb geteld? Hoeveel speed achter?
En op dit moment zit er nog een koppelstuk tussen, dus nu staat mijn rechtervoet nog verder naar buiten. Het zal hoe dan ook een verbetering zijn.
Wel had ik wat wielperikelen (barst in m'n sjieke Campa achtervelg), uiteindelijk een setje Specialized Tarmac Elite standaardwielen gescoord en die zitten er nu onder. Zelf voor het eerst cassette gewisseld #teamDecathlonzweep.
Nu zaten er 23mm Schwalbe Durano's om die gebruikte wielen, nog in prima staat. Ik heb op m'n hybride nu 37mm Vittotia Randonneurs zitten en daar ben ik helemaal niet blij mee. Ze plakken voor m'n gevoel als een malle en ik vind het er ook niet uitzien, die tractorbanden op m'n ranke fietsje. Dus hup, de 23mm overgezet en dat fetst zoveel lekkerder.
Die hele trend van bredere banden is ook niet aan mij besteed, de racer heeft 25mm (GP5000), ook prima. Ik hoef geen supercomfort, dat voelt voor mij alsof er meer weerstand is. Dat stuiteren op slechter wegdak neem ik voor lief, ik rijd overwegend op prima asfalt.
Nog een laatste dingetje, toen ik beide voorwielen vasthad, viel me wel op dat die Campa Zonda's serieus lichter zijn dan die stock wielen, niet verrassend natuurlijk. Zou het lonen om de achtervelg te vervangen, die spaakconstructie is wel heel apart (er zit geen velglint in, de nippels zitten soort van geïntegreerd in de velg). Het voorwiel is nog wel oké, maar voor 18 en achter 21-spaaks is wel wat aan de magere kant voor m'n 85kg.
[ Voor 17% gewijzigd door Frenz64 op 19-06-2021 11:30 ]
Ik denk niet dat het echt een houdbaarheid heeft maar het zou wel kunnen dat het misschien niet meer zo lekker zit of dat er toch iets in zit. Lijkt mij dus een prima check om dat eens te vervangen, hopelijk zijn de problemen dan opgelost.Microkid schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 22:35:
Heeft velglint eigenlijk een levensduur? De reden dat ik dit vraag is dat ik afgelopen weken 3x lek heb gereden met m'n achterwiel. Telkens niets te vinden in de band. Helemaal nagevoeld, binnen buiten. In de binnenband zat 2x een klein scheurtje. Ik was er nu wel klaar mee en heb er vandaag een hele nieuwe buba op gegooid en nieuwe biba. De wielen zijn 5 jaar oud en er zat nog het originele velglint op. Aangezien ik toch bezig was (en het zat was) heb ik meteen het velglint ook maar vervangen door nieuw Schwalbe high-pressure velglint. Alles schoongemaakt en weer in elkaar gezet. Nu hopen op geen lek meer.
Ik weet niet of het velglint een oorzaak kan zijn, maar ik vroeg me gewoon af of je die af en toe ook moet vervangen. Het oude lint (Kenda) had aardige deuken op de plekken waar de nippels zitten, maar zag er verder wel gewoon goed uit op het oog.
Overigens als je scheurtjes in je binnenband gevonden had lijkt me dat ook een redelijke indicator waar het probleem zit (sowieso binnenkant band/buitenkant band). Of zie ik dat verkeerd?
[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 19-06-2021 11:38 ]
Ik heb de binnenband bij het ventielgat in de velg laten zitten als referentie en een beetje opgepompt (zodat biba en buba overlappen). Waar het lek zat heb ik een markering gemaakt met viltstift op de buitenband, en deze daarna minitieus onderzocht. Helaas niets te vinden...Kluus schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 11:36:
[...]
Ik denk niet dat het echt een houdbaarheid heeft maar het zou wel kunnen dat het misschien niet meer zo lekker zit of dat er toch iets in zit. Lijkt mij dus een prima check om dat eens te vervangen, hopelijk zijn de problemen dan opgelost.
Overigens als je scheurtjes in je binnenband gevonden had lijkt me dat ook een redelijke indicator waar het probleem zit (sowieso binnenkant band/buitenkant band). Of zie ik dat verkeerd?
[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 19-06-2021 11:41 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Zeker wel, en het randonneur profiel help ook niet. Maar dessalniettemin vind ik bijvoorbeeld 32mm op een racer gewoon niet mooi, esthetisch dan.Smultie schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 11:36:
Er is nogal een verschil tussen 25/28mm en 37!! mm.
Men verwart stuiteren heel vaak met snel rijden. Hoe meer je stuitert, hoe meer energie je verliest en juist weerstand je hebt. En je komt op de lange termijn vermoeiender aan op je bestemming.Frenz64 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 11:25:
Die hele trend van bredere banden is ook niet aan mij besteed, de racer heeft 25mm (GP5000), ook prima. Ik hoef geen supercomfort, dat voelt voor mij alsof er meer weerstand is. Dat stuiteren op slechter wegdak neem ik voor lief, ik rijd overwegend op prima asfalt.
Nog een laatste dingetje, toen ik beide voorwielen vasthad, viel me wel op dat die Campa Zonda's serieus lichter zijn dan die stock wielen, niet verrassend natuurlijk. Zou het lonen om de achtervelg te vervangen, die spaakconstructie is wel heel apart (er zit geen velglint in, de nippels zitten soort van geïntegreerd in de velg). Het voorwiel is nog wel oké, maar voor 18 en achter 21-spaaks is wel wat aan de magere kant voor m'n 85kg.
Ga je zelf de nieuwe velg inspaken? Of laat je dat doen? In het tweede geval kun je beter een degelijke set laten maken die bij jouw past. Verschil in kosten zal niet groot zijn als je niet bling bling gevoelig bent. 21 spaken achter is niet veel. Internet is ook vol met berichten van gescheurde Zonda achtervelgen. En al dat proprietaire gedoe met de onderdelen is ook een afknapper.
Heb een traditie om tijdens de kortste nacht van het jaar (of in ieder geval het dichtste weekend rond die tijd) de nacht door te fietsen. Had al een route gepland naar Keulen voor dit jaar. Kijk ik nu op Buienradar, gaat het in een strook door het hele land regenen en onweren om 3.00 's nachts. Lekker dan. Vind een regenbui niet erg, wel een hekel aan onweer en bliksem. Hmpf. Vorig jaar Corona, nu dit. Grrrr.
[ Voor 3% gewijzigd door Maarten_E op 19-06-2021 15:37 ]
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Campa G3 spaakpatroon. Nippels zijn te vervangen, maar met wat meer gepiel. De nippel moet via het ventielgat de velg in en dan moet je hem in het juiste gat krijgen. Er schijnt een speciaal magneetje voor te bestaan. Ik heb het nog nooit gedaan (en ook nooit hoeven doenFrenz64 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 11:25:
85kg voor die wielen is volgens mij niet zo'n probleem. Wat zegt campa zelf?
Eens trouwens met je uitspraak over brede banden. Van mij hoeft het ook allemaal niet zo. Maarja.. Het is een rage op het moment en zorgt ongetwijfeld voor mooie verkoopcijfers.
En de ene 37 mm is de andere 37 mm niet.Smultie schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 11:36:
Er is nogal een verschil tussen 25/28mm en 37!! mm.
https://www.bicyclerollingresistance.com/
Als je opzoekt hoeveel wat het scheelt tussen een goede 25 en 28 mm band is dat redelijk verwaarloosbaar (zeker op het totaal). (En ja je hebt iets meer gewicht en luchtweerstand met 28mm ten opzichte van 25mm).
[ Voor 29% gewijzigd door mhr-zip op 19-06-2021 16:29 ]
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik reed al met 28mm before it was coolKluus schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 11:38:
Ik zou nog ooit wel eens 28mm willen proberen trouwens. Ik denk dat het in mijn frame nog wel past, valt het een beetje lekker met "maar" 17mm binnenbreedte van de velg, of kan ik daarmee toch beter bij 25mm blijven?
Toen reed ik ze met 15c velgen dat ging voor mij echt prima (nu rijd ik geen criteriums).
Wat wel zo is met bredere (lees alle) banden. Zoals @GWBoes zegt de ene 28mm is de andere niet.
Daarnaast als ik de gemiddelde snelheid zie van @wisselwerking met 32mm…… langzaam fietsen ligt niet aan je banden, maar aan je trainen.
Wat @ElGreco ook zegt, wat snel is en wat snel aanvoelt zit ook verschil in.
In mijn geval is het meer gebrek aan talent vrees ikmhr-zip schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:24:
[...]
[...] langzaam fietsen ligt niet aan je banden, maar aan je trainen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3KgCuct8CUghmP9khsAdYZCC.jpg?f=user_large)
Zoals hierboven. Smaller is niet perse sneller.
Bij Bocholtz de grens over, sta ik ineens op de laatste Tankstop voor de Duitse grens aan de A4....apart. Stopje onderweg met uitzicht op het Klinikum Aachen, futuristisch gebouw.
Via heuvelland en Voerstreek terug naar huis. Iemand wel eens van fietsmerk Liv gehoord? Ik haalde een wielrenner (renster) in op een hele nette fiets met Liv op de schuine framebuis. Van dat merk heb ik nog nooit gehoord..... paars/zwart met flakes of carbonstructuur erin.
:strip_exif()/f/image/K9M2DxlEXtcT3GYCWERmFJ3S.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iEC10Or3BM9j8q8BAalcTHSf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LynLQP8NA7uZ4zhg7YsrwQHI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nYO1ZjJfsxtKsr9EmGDlLudk.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus iedereen kan een Liv kopen? Ik vond alleen een profploeg van Liv namelijk. En ondanks behoorlijk gesoigneerd zeker niet prof.shinchan03 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 18:48:
Liv is het dames merk van Giant, dus een behoorlijk grote speler, die een eigen naam heeft opgezet voor de damesafdeling.
Prachtige route naar Monschau gereden trouwens, veel beter dan die Vennbahn.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Ja, geen enkel probleem. Merk bestaat al jaren.Ramon 73 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 20:45:
[...]
Dus iedereen kan een Liv kopen? Ik vond alleen een profploeg van Liv namelijk. En ondanks behoorlijk gesoigneerd zeker niet prof.
If you can see, look. If you can look, observe
Gpxje, please please please?Yakolev schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 20:51:
Ik heb vanochtend volgens mij het watertappunt in Vijlen leeggedronken, wat een intense hitte was het. Er zijn zoutvlaktes die over minder zout beschikken dan mijn kleren na mijn rit van 170km.
Prachtige route naar Monschau gereden trouwens, veel beter dan die Vennbahn.
Een vriend van mij heeft een cursus spaken gedaan, ik waag me daar niet aan. Mij gaat het er meer om dat als een velg los niet zoveel kost, het de moeite loont een leuk reservesetje wielen te hebben. Maar als ik daar 21 nippels met een magneetje naar elk gaatje moet pielen, dan denk ik dat ik dit ga doen als ik me heel heel heel erg verveel.ElGreco schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 14:48:
[...]
Ga je zelf de nieuwe velg inspaken? Of laat je dat doen? In het tweede geval kun je beter een degelijke set laten maken die bij jouw past.
Die persoonlijke set komt er pas als ik m'n titanium frame gevonden heb
[ Voor 6% gewijzigd door Frenz64 op 19-06-2021 21:13 ]
Wel een héél suggestief plaatje, hangt nogal af van de druk in de band. die narrow tire op het plaatje is in mijn boek lek.mhr-zip schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:47:
[Afbeelding]
Zoals hierboven. Smaller is niet perse sneller.
Gelukkig, is was al even bang dat ik een professionele wielrenster zoek gereden had....Roozzz schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 20:55:
[...]
Ja, geen enkel probleem. Merk bestaat al jaren.
Maar het moet gezegd worden, beide dames zagen er zeer gesoigneerd uit en reden fijn door. Het kostte geen moeite om ze voor te blijven en op achterstand te zetten, maar was ook weer niet zo dat ze na 5 minuten onzichtbaar waren.
kracht = druk x oppervlakteFrenz64 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 21:16:
[...]
Wel een héél suggestief plaatje, hangt nogal af van de druk in de band. die narrow tire op het plaatje is in mijn boek lek.
Kracht is in beide gevallen gelijk (de berijder en fiets wegen hetzelfde).
Druk is op gelijke hoogte te brengen met je fietspomp.
Dus het totale oppervlakte is ook gelijk! Alleen bij een brede band gunstiger verdeelt dan bij een smalle.
Wel raar weer, ben benieuwd of het morgen nog wat word...
Hooikoorts geeft toch nooit hoofdpijn? Ik kan doorgaans prima onderscheiden wat hooikoorts is en wat een verkoudheid. Het soort snotterig van een verkoudheid lijkt bij mij absoluut niet op hooikoorts. Mijn broer heeft corona gehad, die voelde direct dat het wat anders was. Hele familie heeft hooikoorts bij ons.MrBarBarian schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 14:50:
Mijn ervaring met de vaccinatie (for what it's worth it):
- paar dagen voor de vaccinatie snottterig en een beetje hoofdpijn. Ik dacht dat dat gewoon wat hooikoorts was.
Bij twijfel moet je dus niet vaccineren maar eerst ff testen of ff afwachten. En omdat je schrijft "ik dacht"... Ik denk dat je wellicht gewoon al iets onder de leden had.
[ Voor 44% gewijzigd door Mistraller op 20-06-2021 00:46 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Mijn vrouw rijdt al 8 jaar met Liv. Vroeger stond er nog Giant op het frame en heel klein Liv. Nu is het omgekeerd 🙂Ramon 73 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 20:45:
[...]
Dus iedereen kan een Liv kopen? Ik vond alleen een profploeg van Liv namelijk. En ondanks behoorlijk gesoigneerd zeker niet prof.
---------------
De garmin app op m'n telefoon wilde niet syncen, dus moest even wachten tot ik thuis was voor ik kon uploaden.rolandos582 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 00:16:
Heeft @DDX nou serieus een rustdag of is hij gewoon nog steeds bezig?
Wel raar weer, ben benieuwd of het morgen nog wat word...
Aha! bij gelijke druk ja, maar ik lees continu dat je,met bredere banden met minder druk rijdt. Ikzelf jas minimaal 7 bar in zowel de 23mm als de 25mm. Lekker stuiterenmhr-zip schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 22:57:
[...]
................Druk is op gelijke hoogte te brengen met je fietspomp.......
/me gaat de discussie aan zonder echt bèta te zijn
Heel gaaf dat je hem in 1 dag gefietst hebt, ik ben van plan om toch wel ergens onderweg te overnachten over een paar weekjesDDX schreef op zondag 20 juni 2021 @ 02:03:
[...]
De garmin app op m'n telefoon wilde niet syncen, dus moest even wachten tot ik thuis was voor ik kon uploaden.
Je hebt je patch wel verdiend denk ik!
Nr3 volgens ErwinJohlo schreef op zondag 20 juni 2021 @ 09:34:
[...]
Heel gaaf dat je hem in 1 dag gefietst hebt, ik ben van plan om toch wel ergens onderweg te overnachten over een paar weekjes![]()
Je hebt je patch wel verdiend denk ik!
(naast Erwin en Bas)
Was mooie (en zware) rit.
Blij dat ik paar gelletjes had meegenomen, echt zo'n rit waar je dan op bepaald moment je lichaam geen zin heeft om vaste reepjes te kauwen/naar binnen te krijgen.
Ik zag hem vanochtend vroeg langskomen...en toen dacht.. "ja hoor, route net "live" gebracht en hij fiets gewoon naar de start toe en rijd hem ff helemaal"
Hier staat die opzich voor volgend jaar op de planning (als bikepacking tochtje met het zusje) misschien dit jaar nog de beide delen apart als ik dat logistiektechnisch voor elkaar kan krijgen en tussen vakantie's e.d. dingen door gepland kan krijgen.
Heel netjes, ik heb morgen voor de langste dag m'n eerste 300km op de planning staan maar ik doe het in een groepje over de weg, moet er niet aan denken om het solo door het zand te doenDDX schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:14:
[...]
Nr3 volgens Erwin
(naast Erwin en Bas)
Was mooie (en zware) rit.
Blij dat ik paar gelletjes had meegenomen, echt zo'n rit waar je dan op bepaald moment je lichaam geen zin heeft om vaste reepjes te kauwen/naar binnen te krijgen.
Hopelijk hebben alle weerstations het mis mbt morgen, anders wordt het naast mijn langste ook mijn natste dag denk ik
Inderdaad bij gelijke druk.Frenz64 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 08:39:
[...]
Aha! bij gelijke druk ja, maar ik lees continu dat je,met bredere banden met minder druk rijdt. Ikzelf jas minimaal 7 bar in zowel de 23mm als de 25mm. Lekker stuiterenOké toegegeven, voor wel eens wat minder, dat stuurt idd iets beter.
/me gaat de discussie aan zonder echt bèta te zijn
Over verschil in druk.
Hieronder zie je dat het 4 watt verschil maakt of je met 23mm nu met 8,3 of 4,1 bar rijdt.
- Met 23 mm kan je uiteraard niet met 4,1 bar rijden, want dat heb je steeds stootlek
- Er zal vast wel wat op te merken zijn hoe ze getest zijn, maar aangezien beide op dezelfde manier getest worden. Gelden de fouten voor beide.
- Op een totaal van 200watt scheelt het procentueel zo weinig tussen keihard en een comfortabele druk, dat ga je echt niet merken.
- Daarnaast, stuiteren kost ook vermogen cq. je houd je in omdat stuiteren niet fijn is
- Bij brede banden met minder bar rijden kost relatief minder vermogen. Verschil 8,3 vs 4,1 bar bij 23 & 32 mm is 3,8 tegenover 2,5 bar. Alleen bij die 23 mm kan je niet de straat op met 4,1 bar en bij die 32 mm zonder problemen.
- Niets zo conventioneel als een wielrenner en de bijbehorende "gebruiken"
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hBCzwiBUr8SVDrBqYQSSa9PN.jpg?f=user_large)
Zijn (hele) brede banden dan de holy grail? Nee
- Ze wegen meer berg op
- Meer roterend gewicht cq massatraagheid
- Meer luchtweerstand.
Dus ergens zit een break-evenpoint. Afhankelijk van je eigen
- gewicht
- getraindheid
- aero positie
- gebruik
- voorkeur
- geloof in geneuzel in de marge
[ Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 20-06-2021 12:20 ]
Paar plekjes langs de heuvelrug wat plassen, maar kon je merendeel gewoon omheen fietsen, soms even doorheen.McMiGHtY schreef op zondag 20 juni 2021 @ 10:58:
Veel modder of was het al weer mooi droog?
Maar Veluwe kurkdroog.
Had hem paar weken geleden al soort van langs zien komen bij Bas op z'n instagram. (alleen route nog onbekend)Ik zag hem vanochtend vroeg langskomen...en toen dacht.. "ja hoor, route net "live" gebracht en hij fiets gewoon naar de start toe en rijd hem ff helemaal"
Dus had al soort van gereserveerd om dit weekend te rijden mist beetje redelijk weer.
Maar voor normale stervelingen beter om dit in 2 dagen te doen
Vandaag wel een fijn solo rondje gemaakt, plan A was binnen te zijn voordat F1 zou beginnen, dat zou rond 75 km zijn, het werd toch 125 km, maar dat kwam omdat de 25mm'ers zo lekker rolden vandaag met hun 7barretjes erin, kon niet stoppen. Het commentaar van Olaf Mol op m'n oren maakte dat ik ook serieus doortrapte. Minder was dat ik getuige was van een serieus auto ongeluk recht voor m'n neus. Ga het niet nog een keer allemaal herhalen, hier staat het ook gemeld, (heftig was het echter wel): https://strava.app.link/TWpFM00sfhb
Wel nette ronde zeg, lage hartslag ook.Frenz64 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 19:49:
Oké oké @mhr-zip argumenten te over, blijft alleen het esthetische argument over aan mijn kant. Can't argue about taste.
Vandaag wel een fijn solo rondje gemaakt, plan A was binnen te zijn voordat F1 zou beginnen, dat zou rond 75 km zijn, het werd toch 125 km, maar dat kwam omdat de 25mm'ers zo lekker rolden vandaag met hun 7barretjes erin, kon niet stoppen. Het commentaar van Olaf Mol op m'n oren maakte dat ik ook serieus doortrapte. Minder was dat ik getuige was van een serieus auto ongeluk recht voor m'n neus. Ga het niet nog een keer allemaal herhalen, hier staat het ook gemeld, (heftig was het echter wel): https://strava.app.link/TWpFM00sfhb
MacBook Pro 13" 2017 512GB iPhone 13 Pro 128GB
Lekker ff Posbank paar keer op en af, was weer helemaal uitgestorven op zaterdagavond. Dit keer de Holleweg ook eens gedaan, erg leuk! Toch weer ff wat hoogtemetertjes gepakt voor ik volgende week een weekje Zuid Limburg doe
Ik ga daar denk ik drie keer fietsen en wil 2x echt hoogtemeters pakken. Vorig jaar vond ik het in stukjes over de grens bij België echt leuk, dus misschien wil ik nu wel een stukje Eiffel mee pakken. Routetje gevonden vanaf Vaals, maar dan moet je nog door Aachen heen. Ook een routetje gevonden op climbfinder (maar iets aan de korte kant misschien). Ff puzzelen dus nog…
Hoe is het eigenlijk om te fietsen daar? Mijn ‘angst’ in België maar ook Duitsland is dat ik opeens op een soort provinciale weg zonder fietspad terecht kom en er auto’s met 100km/u voorbij komen…
[ Voor 12% gewijzigd door ZieMaar! op 20-06-2021 21:27 ]
Dat moet zeker een flinke klap geweest zijn. Op website van de plaatselijke reporter staat berichtje dat de bestuurder in slaap was gevallen. Verder wel lekkere ronde die je hebt gereden, ik sla hem even op want vanuit Mijdrecht is deze ronde natuurlijk prima te rijdenFrenz64 schreef op zondag 20 juni 2021 @ 19:49:
Minder was dat ik getuige was van een serieus auto ongeluk recht voor m'n neus. Ga het niet nog een keer allemaal herhalen, hier staat het ook gemeld, (heftig was het echter wel): https://strava.app.link/TWpFM00sfhb
In veel landen zonder fietspaden hebben automobilisten doorgaans respect voor andere verkeersdeelnemers. In Nederland drukt men op de claxon, in het buitenland op de rem. En als ze je voorbij gaan, maakt men er een volwaardige inhaalmanoeuvre van met voldoende ruimte. Heb er als fietser zelf weinig ervaring mee overigens.ZieMaar! schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:22:
Hoe is het eigenlijk om te fietsen daar? Mijn ‘angst’ in België maar ook Duitsland is dat ik opeens op een soort provinciale weg zonder fietspad terecht kom en er auto’s met 100km/u voorbij komen…
De keer dat ik in de Eifel heb gefietst was het heerlijk fietsen, al was het niet druk.
[ Voor 6% gewijzigd door Mistraller op 20-06-2021 23:27 ]
---------------
Normale stervelingen....DDX schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:57:
[...]
Maar voor normale stervelingen beter om dit in 2 dagen te doen
Zolang er een markt is voor bidonhouders van carbonom 12 gram te besparen...mhr-zip schreef op zondag 20 juni 2021 @ 12:15:
- Op een totaal van 200watt scheelt het procentueel zo weinig tussen keihard en een comfortabele druk, dat ga je echt niet merken.

Exact expert nodig?
Ik kan een bescheiden drukje op de claxon eigenlijk wel waarderen voor een inhaalactie: met een beetje tegenwind of rumoer in de omgeving hoor ik niet alle auto's aankomen.Mistraller schreef op zondag 20 juni 2021 @ 23:26:
[...]
In veel landen zonder fietspaden hebben automobilisten doorgaans respect voor andere verkeersdeelnemers. In Nederland drukt men op de claxon, in het buitenland op de rem. En als ze je voorbij gaan, maakt men er een volwaardige inhaalmanoeuvre van met voldoende ruimte.
Maar dat laatste: Als ik zie in wat voor onoverzichtelijke bochten op smalle wegen Nederlandse automobilisten fietsers inhalen.. Je zou ze eigenlijk allemaal eens moeten vragen of ze op zo'n plaats een trekker zouden inhalen en dan laten verklaren waarom het inhalen van een fietser anders is. Dat doen ze in alle buitenlanden waar ik gefietst heb echt even anders.
In België houdt 95% van de automobilisten rekening met de fietsers. Je moet ze dan ook de kans geven om er voorbij te rijden, als je koppig met 2 naast elkaar blijft rijden, wat volgens de Belgische wetgeving mag, worden veel automobilisten nerveus en krijg je vaak wel reactie.ZieMaar! schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:22:
Als er een fietspad is en je rijdt er naast, omdat die bv. in slechte staat of racefiets onvriendelijk is, dan wordt er af en toe geclaxoneerd, maar dat zijn meestal de 'zure' bestuurders die dit doen. Wanneer het rustig en voldoende ruimte is dan blijf ik er naast rijden, wanneer het drukker of smaller is ga ik terug op het fietspad.
Als er een mooi afgescheiden fietspad is en je rijdt alsnog op de weg, dan krijg je meestal wel reactie van de bestuurders.
Ik geraak van Antwerpen tot aan de Belgische kust zonder langs drukke wegen te moeten rijden, dus het is belangrijk om uw route zo in te stellen. Er komen meer en meer fietssnelwegen in België en langs waterlopen liggen meestal ook goed berijdbare wegen, waar geen auto te bespeuren valt, dus het valt nog goed mee om zorgeloos door België te kruisen.
Dit ga je meemaken inderdaad.ZieMaar! schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:22:
Een technische oplossing hiervoor is de Garmin radar / RTL510 (of een spiegel) op je fiets.. hiermee kun je achteropkomend verkeer aan zien komen. Dat ben je wat meer 'in control' .
Nevertheless is het een risico afweging voor jezelf of het toegevoegde waarde heeft. Gebruik het zelf niet. Al was laatst in de Ardennen een rode achterlamp geen overbodige luxe geweest qua zichtbaarheid (mistig weer / motregen).
Ik zie deze bij mij om de hoek (Nieuwegein), geen idee of ze goed zijn maar er staan altijd mooie motoren voor de deur. Ik denk dat ze fietsen ook wel kunnen: https://www.bvtmotorpaint.nl/nogeeninlog schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 17:23:
Ik moet een voorvork en wat klein spul laten spuiten (effen rood). Kunnen jullie een bedrijf aanbevelen in de regio Utrecht?
Helaas hadden de weerstations het deze keer wel goed en is de rit afgelast/verplaatst naar over een paar weekjes. Jammer, had er best wel naartoe geleefd en vooral met het onverwachte prima weekend stil gezeten om de benen wat te sparenJohlo schreef op zondag 20 juni 2021 @ 11:03:
[...]
Ik heb morgen voor de langste dag m'n eerste 300km op de planning staan
Hopelijk hebben alle weerstations het mis mbt morgen, anders wordt het naast mijn langste ook mijn natste dag denk ik
Ik denk trouwens wel dat 300km met dit weer wat veel van het goede zou zijn. Vorig jaar met Brabants Mooiste was het ook best wel slecht weer en dat was dan nog maar 230, toen kwam ik ook echt verkleumd thuis ondanks dat het gewoon 15-20 graden was.
Hopelijk klaart het vanmiddag nog wat verder op en kan ik vanavond nog een laat ritje in het licht maken
Vlak voor de Posbank een gelletje ingenomen en die viel helemaal verkeerd, harkend over de Posbank gegaan. Zo'n rit is ook niet het goede moment om nieuwe gelletjes uit te proberen. Gelukkig zakte de maagklachten zo'n 50km voor de finish en kon ik ook weer mijn deel van de kopbeurten op me nemen.
Bij thuiskomst alsnog vaderdag gevierd, aangezien ik s'ochtends naar buiten was geslopen.
https://www.strava.com/activities/5501096011
Hello fellow humans
Haha ja hoe wil je dat anders noemen, even 300km onverhard met best wat hoogtemeters is best pittig om in 1 dag te fietsen.
Echt super genoten van het rijden in Zeeland. De brede fietspaden waren een genot, samen met het uitzicht.
Ik heb de rit gemaakt op mijn nieuwe Canyon Endurace waar ik pas drie ritjes op had gemaakt met de langste 70km voordat ik hieraan begon. Dus beetje spannend hoe het allemaal zou gaan lichamelijk gezien, maar echt nergens last van gehad. Eventjes van mijn nek, maar dat trok heel snel weg.
Maatje kreeg bij 150-160km last van zijn rug, dus we zijn net iets vaker gestopt dan mij lief was, maar samen uit samen thuis. Het had ook andersom kunnen gebeuren. Op het einde nog wat energie over dus ik heb nog even rondje de Viaanse brug gepakt en eerlijk gezegd had er nog wel 50km bij gekund. Ik voel me vandaag ook gewoon redelijk fris. Scheelt dus ook wel dat we vooral wind mee hebben gehad, al was de wind meer gedraaid dan verwacht. We zouden hem namelijk vanaf Krimpen aan de Ijssel vol mee hebben moeten hebben op de dijk (Zuid-Westen), maar het werd toch echt bijna een Noorden wind.
Dank @Pelle nog voor de tip bij de Oude Maas, heel erg mooi stuk en lekker gereden, absoluut een goede keuze. Daar nog ergens gestopt voor een ijsje bij 1 of andere speeltuin met van die stoomtreintjes. Helaas niet op het treintje gezeten, ik kon mijn fiets niet onbeheerd achter laten.
https://www.strava.com/activities/5501797042
Ben net terug van een week fietsen rondom Spa. Al vanaf dag 1 viel het op hoe ontzettend vriendelijk en voorkomend Belgische automobilisten zijn t.o.v. fietsers.ZieMaar! schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:22:
Ons hele groepje viel van verbazing in verbazing toen we eerst een aantal keer achter elkaar voorrang kregen waar we het niet hadden en vervolgens ook nog eens werden aangemoedigd door een open raam.
Nu komen we allemaal uit Amsterdam en heb ik het idee dat verkeersgebruikers in de randstad geen goeie afspiegeling zijn van de gemiddelde Nederlandse chauffeur maar het contrast is echt enorm.
De wegen zijn inderdaad wel minder dan hier en je hebt ook een stuk minder aparte fietspaden maar doordat medeweggebruikers goed rekening met je houden is dat helemaal niet zo spannend.
Mijn ervaring is dat er genoeg afstand wordt gehouden en dat men geduldig wacht tot ze er langs kunnen.
En als jij dat aangeeft, dan zegt dat wat. De kans is dan zelfs groot dat normale stervelingen het beter in 3 dagen kunnen doenDDX schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:42:
[...]
Haha ja hoe wil je dat anders noemen, even 300km onverhard met best wat hoogtemeters is best pittig om in 1 dag te fietsen.
Ik heb vorig jaar 160km onverhard gereden, dus 2 dagen moet lukken.DDX schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:42:
[...]
Hello fellow humans
Vorige maand ook 4 dagen in de Ardennen doorgebracht (kom er ieder jaar wel 1-2 weekenden) en mij viel hetzelfde weer op. Auto's die gerust 2-3 minuten achter je blijven wanneer het onoverzichtelijk is, en dan raampje ook nog even naar beneden doen om je op een leuke manier aan te moedigen.Louislouislouis schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:58:
Nu komen we allemaal uit Amsterdam en heb ik het idee dat verkeersgebruikers in de randstad geen goeie afspiegeling zijn van de gemiddelde Nederlandse chauffeur maar het contrast is echt enorm.
Rondom Utrecht valt het nog enigzins mee (ik fiets meestal aan de rustigere oost/zuid kant), maar ten noorden/westen van Utrecht of rondom Rotterdam heb je de eerste negatieve reactie/gevaarlijk inhaalactie/claxon vaak al te pakken als je je eigen straat uitrijdt. Daarvoor hoef je niet eens op een racefiets te stappen, al helpt dat wel bij het uitlokken van reacties.
[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 21-06-2021 10:26 ]
Zeker in solo of duo ritjes met een fietsmaatje heb ik eigenlijk nog nooit rare reacties gehad..
2 jaar terug een paar keer meegereden met een wielerclubje, en dan fiets je met 14 man in een groepje en dan zie je wel dat er meer ergernis ontstaat bij anderen, en ook wat meer risico in de groep genomen wordt bij oversteken etc..
Een fietser die even snel ingehaald wordt door 1 persoon, of door 14-15 man op volle snelheid maakt wel een groot verschil in beleving..
Daarnaast gebruik ik de bel vaak al ruim van te voren en geef ze voldoende tijd om aan de kant te gaan...
En dan ben ik er ook met 2-3 tellen veilig voorbij zonder ergernis.
Ik zie sommige wielrenners ook zonder bel fietsen en hun stem flink verheffen om kenbaar te maken om erlangs te mogen.. Dat komt ook wel agressief over..
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
Als ik dan ook nog erbij ging hardlopen klopte de waardes zoals VO2 max met die van het fietsen.
Nu heb ik sinds 2 weken een nieuwe Canyon Endurace met daarop een SRAM Etap groep met daarop eigenlijk praktisch dezelfde power meter. Alleen nu zit ik qua wattages een heel stuk lager dan met de vorige.
Mijn VO2 max zou ondertussen 3 punten gezakt zijn. En ook in ritjes met die vriend zit ik qua wattages een stuk lager. Gisteren op een lange rit scheelde dat ongeveer 10% terwijl ik daar zeker wat meer effort heb geleverd.
Kaliberen via zowel telefoon en garmin verhelpt het niet. Ik heb al reset gedaan van powermeter door batterij er even verkeerd om in te doen. Maak ik mij nu druk om die 10% voor niets of zou dit gewoon echt een hardware matig probleem kunnen zijn?
Dacht dat we met onze club het punt voorbij waren dat de eerste 2 nog snel oversteken als er een auto aankomt, waardoor de andere 12 gaan twijfelen of ze nu voorrang moeten nemen of in de remmen knijpen. Idem met oranje/rode stoplichten, weg pakken op rotondes etc. Ik stoor me regelmatig aan eigen clubgenoten -vriendelijke huisvaders die nooit vloeken of ook maar een bekeuring gekregen hebben en geen enkele ambities hebben op gebied van Strava- die toch gewoon oversteken/afslaan/inhalen met de verwachting dat je wel voorrang krijgt. Dat staat haaks op mijn denkwijze dat iedere verkeersdeelnemer incapabel is tenzij het tegendeel bewezen, plus dat het zichtbaar/begrijpelijk de nodige frustraties oproept bij overige verkeerdeelnemers. Het overgrote deel reageert nog opvallend relaxed overigens, maar bij een BMW/Mercedes/Audi/Tesla weet je al zeker dat ze niet zullen remmen en de groep in tweeën opbreken (ik rem wel als ik geen voorrang heb namelijk).
Solo of in duo's ervaar ik zelden frustraties in het verkeer. Met een man of 4-6 van gelijk niveau is het ook nog prima te doen, maar ik neig er sterk naar het rijden in grote groepen (10-14 man) achter me te laten. Voor temporitten is 4-6 man genoeg om het nog enigszins veilig te doen, anders schrijf ik me liever in voor de ZAC op een afgesloten baan. In mijn geval bewaar ik die inspanning wel voor Zwift.
@WaSteiL Mijn Quarq's en Neo bevinden zich alle 3 binnen <1%. Het gaat om consistentie, maar een afwijking van 10% of accuraatheid zou ik niet mee akkoord gaan. Vermogen vergelijken is natuurlijk part of the game (o.a. ook Zwift). Heb je je 2e al afgemeten tegen de Tacx? En heb je wel minimaal een DD trainer met betrouwbare PM?
[ Voor 8% gewijzigd door Ypuh op 21-06-2021 11:07 ]
Mijn FTP zat zo rond de 255, maar nu moet ik er niet aan denken omdat ook maar te rijden. Een relaxt ritje zat altijd standaard zo rond de 205 watt. Nu haal ik ongeveer 190watt en dan is de inspanning ook nog groter (al weet ik dit ook aan de vaccinatie).
Misschien is dit wat voor je; (ik bedoel dan alleen de route richting de Eifel, niet de gehele route). Zo hoef je niet door Aachen heen te fietsen.ZieMaar! schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:22:
Ik heb na 2 weken gelukkig ook weer ff gefietst. Paste daarvoor slecht in mijn werk/sportschema.
Lekker ff Posbank paar keer op en af, was weer helemaal uitgestorven op zaterdagavond. Dit keer de Holleweg ook eens gedaan, erg leuk! Toch weer ff wat hoogtemetertjes gepakt voor ik volgende week een weekje Zuid Limburg doe.
Ik ga daar denk ik drie keer fietsen en wil 2x echt hoogtemeters pakken. Vorig jaar vond ik het in stukjes over de grens bij België echt leuk, dus misschien wil ik nu wel een stukje Eiffel mee pakken. Routetje gevonden vanaf Vaals, maar dan moet je nog door Aachen heen. Ook een routetje gevonden op climbfinder (maar iets aan de korte kant misschien). Ff puzzelen dus nog…
Automobilisten in Duitsland en België geven je veel meer ruimte dan in Nederland, nergens voel ik mij onveilig.
https://www.strava.com/routes/2841412010517373454
[ Voor 4% gewijzigd door Yakolev op 21-06-2021 11:33 ]
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
True... Wel hele wisselende ervaringen met betrekking tot dag/groep. Maar er zit genoeg irritatie zo vroeg in het seizoen, ik heb goede hoop op verbetering maar we gaan het meemaken. Ik rijd voornamelijk solo rond, dat is een stuk makkelijker natuurlijk. 1 keer in de week een groepsrit vind ik wel lekker dat het weer kan/mag. Maar het moet wel een beetje op een normale manier, 4 oversteken en 12 wachten is ....Ypuh schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:04:
Moet bekennen dat de eerste clubritten bij onze club de afgelopen maand ook een drama zijn (en las toevallig eenzelfde verhaal op de app bij @Grin & @rolandos582 ). Bij hen waren de haantjes het probleem, bij ons valt het toch vooral te wijten aan een gebrek aan talent in de groep. Het lijkt wel alsof iedereen het fietsen in een groep totaal verleerd is, een soort volledige blackout.
Dacht dat we met onze club het punt voorbij waren dat de eerste 2 nog snel oversteken als er een auto aankomt, waardoor de andere 12 gaan twijfelen of ze nu voorrang moeten nemen of in de remmen knijpen. Idem met oranje/rode stoplichten, weg pakken op rotondes etc. Ik stoor me regelmatig aan eigen clubgenoten -vriendelijke huisvaders die nooit vloeken of ook maar een bekeuring gekregen hebben en geen enkele ambities hebben op gebied van Strava- die toch gewoon oversteken/afslaan/inhalen met de verwachting dat je wel voorrang krijgt. Dat staat haaks op mijn denkwijze dat iedere verkeersdeelnemer incapabel is tenzij het tegendeel bewezen, plus dat het zichtbaar/begrijpelijk de nodige frustraties oproept bij overige verkeerdeelnemers. Het overgrote deel reageert nog opvallend relaxed overigens, maar bij een BMW/Mercedes/Audi/Tesla weet je al zeker dat ze niet zullen remmen en de groep in tweeën opbreken (ik rem wel als ik geen voorrang heb namelijk).
Solo of in duo's ervaar ik zelden frustraties in het verkeer. Met een man of 4-6 van gelijk niveau is het ook nog prima te doen, maar ik neig er sterk naar het rijden in grote groepen (10-14 man) achter me te laten. Voor temporitten is 4-6 man genoeg om het nog enigszins veilig te doen, anders schrijf ik me liever in voor de ZAC op een afgesloten baan. In mijn geval bewaar ik die inspanning wel voor Zwift.
@WaSteiL Mijn Quarq's en Neo bevinden zich alle 3 binnen <1%. Het gaat om consistentie, maar een afwijking van 10% of accuraatheid zou ik niet mee akkoord gaan. Vermogen vergelijken is natuurlijk part of the game (o.a. ook Zwift). Heb je je 2e al afgemeten tegen de Tacx? En heb je wel minimaal een DD trainer met betrouwbare PM?

Toch zie je dat heel veel mensen er behoefte aan hebben, bij Spaak staan op zaterdagochtend toch zo weer een mannetje of 60 klaar.

Hier, CS030 in Utrecht (600 leden, 100 man op een training gemiddeld), zijn we ivm corona teruggegaan naar 10 man per groep. Nog veel, maar al een stuk relaxter dan de 14 die eerst werd aangehouden. Wat mij betreft, gaan we ook nooit meer terug naar >10 in een groep, een mening die vrijwel iedereen en zeker de trainers met mij delen. Er wordt ingedeeld (vrije inschrijving) in 6 niveau's, waardoor je in theorie een goede indeling hebt op niveau.Ypuh schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:04:
Moet bekennen dat de eerste clubritten bij onze club de afgelopen maand ook een drama zijn (en las toevallig eenzelfde verhaal op de app bij @Grin & @rolandos582 ). Bij hen waren de haantjes het probleem, bij ons valt het toch vooral te wijten aan een gebrek aan talent in de groep. Het lijkt wel alsof iedereen het fietsen in een groep totaal verleerd is, een soort volledige blackout.
Er wordt bij ons momenteel heel erg gefocust op het groepsrijden. Structurele opmerking is; we gaan toch nog te hard door dorpskernen heen, snelheid ligt vaak nog veel te hoog. Je merkt bij ons vooral, dat iedereen gewoon heel blij is om weer in groepen te kunnen rijden. Hachelijke momenten komen tot dusver weinig voor is mijn ervaring en afhankelijk van de groep gaat het prima tot goed. Maar hier wordt er ook wel strak op gelet (als het goed is), dus je wordt op ongewenst gedrag aangesproken, er wordt na de trainning met de groep geëvalueerd en er wordt stilgezet om situaties te bespreken.
En tja. bepaalde auto's/merken weet je gewoon dat je geen voorrang krijgt. @Fisico is de enige met een golfje GTI die wel remt
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Hoe een inspanning voelt en welk vermogen je daarbij trapt kan makkelijk meer dan 10% schelen, dus in dit geval meten = weten. Je Tacx Flux zou in staat moeten zijn als benchmark te fungeren, dus als de ene Quarq binnen 1-2% zit en de ander wijkt 10% af zonder verklaarbare reden, dan zou ik daar toch even achteraan gaan.WaSteiL schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:12:
@Ypuh Ik heb een Tacx Flux Smart 2, dus idd DD. Vind ik een ritje op de fiets op de weg en de tacx nog wel twee hele verschillende inspanningen, maar die klopte echt aardig. Ik heb de nieuwe Canyon nog niet op de Tacx gehad, mede omdat die Thru Axle adapters nergens te verkrijgen zijn (en het ook geen haast had).
Mijn FTP zat zo rond de 255, maar nu moet ik er niet aan denken omdat ook maar te rijden. Een relaxt ritje zat altijd standaard zo rond de 205 watt. Nu haal ik ongeveer 190watt en dan is de inspanning ook nog groter (al weet ik dit ook aan de vaccinatie).
Zo lang je geen data hebt/.fit files aan kunt leveren kan Quarq ook weinig voor je betekenen ben ik bang.
Ben ik weer. Ik heb nergens last van in en rondom Rotterdam.Ypuh schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:25:
[...]
Vorige maand ook 4 dagen in de Ardennen doorgebracht (kom er ieder jaar wel 1-2 weekenden) en mij viel hetzelfde weer op. Auto's die gerust 2-3 minuten achter je blijven wanneer het onoverzichtelijk is, en dan raampje ook nog even naar beneden doen om je op een leuke manier aan te moedigen.
Rondom Utrecht valt het nog enigzins mee (ik fiets meestal aan de rustigere oost/zuid kant), maar ten noorden/westen van Utrecht of rondom Rotterdam heb je de eerste negatieve reactie/gevaarlijk inhaalactie/claxon vaak al te pakken als je je eigen straat uitrijdt. Daarvoor hoef je niet eens op een racefiets te stappen, al helpt dat wel bij het uitlokken van reacties.
Heb 1x gehad dat er een tractor te snel door een krappe bocht op de Lekdijk reed en achter een beetje uitbrak; doodsangsten op de fiets, maar geen gefrustreerde weggebruikers.
Heb 1x gehad dat er een tegenligger toeterend op mij af stuurde; ook hier doodsangsten maar kwam er een minuut later achter dat ik een fietspad op had gemoeten (ik heb daar nog geen bord gezien dat ik er niet mag fietsen overigens en het fietspad zelf is ook niet te zien vanaf de kant waar ik vandaan kwam, alleen vanaf de andere kant een bord voor verplicht fietspad). Mijn fout dus, hoewel ik graag had gezien dat die automobilist tegen de vangrails aanreed oid.
Verder in de stad en rondom nog geen problemen gehad.
Duidelijk, de "oude" fiets dus nog even snel voordat hij weggaat aan de Tacx hangen. Daarvan een benchmark maken. Dan proberen zo snel mogelijk Thru Axle adapters voor de Tacx zien te krijgen en dan heb ik helemaal een compleet beeld.Ypuh schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:41:
[...]
Hoe een inspanning voelt en welk vermogen je daarbij trapt kan makkelijk meer dan 10% schelen, dus in dit geval meten = weten. Je Tacx Flux zou in staat moeten zijn als benchmark te fungeren, dus als de ene Quarq binnen 1-2% zit en de ander wijkt 10% af zonder verklaarbare reden, dan zou ik daar toch even achteraan gaan.
Zo lang je geen data hebt/.fit files aan kunt leveren kan Quarq ook weinig voor je betekenen ben ik bang.
Bij het overstekken van een drukke weg kies is vaak voor twee aan twee overstekken en dan aan de overkant of te wachten of langzaam te fietsen. Want als geheel kom je nooit in een keer over. Bij verkeerslichten moet je m.i. altijd het tempo eruit halen, maar dat doet ook niet iedereen. Sinds Corona zijn wij gaan werken met inschrijvingen voor de training. Dat heeft zeker voordelen, omdat je ziet wie er komen en je een beetje weet wat je kan verwachten. Maar vorige week was bijna de hele groep eigenlijk een niveau hoger dan ze reden en toen ging het echt belachelijk hard op de dijk. De trainer kreeg er ook geen grip op en dan wordt groepstijden voor mij echt te link. Ik twijfel wel steeds vaker of ik echt nog in groepen van 10 wil blijven rijden. Ik namelijk alleen de koerspelletjes die wij met de club als training doen echt leuk en zie de rit dan vaak als een noodzakelijk kwaad.
ook mooi is Utrecht, Woerden, Bodegraven, langs de Meije omhoog > Woerdens Verlaat omhoog en dan via Mijdrecht / Braambrugge weer naar de Vecht.denyos schreef op zondag 20 juni 2021 @ 21:37:
Verder wel lekkere ronde die je hebt gereden, ik sla hem even op want vanuit Mijdrecht is deze ronde natuurlijk prima te rijden
En het ding werkt echt goed. Heel af en toe op bochtige stukken met veel riet of hoog gras is het signaal wat wisselend. Maar op de lekdijk is het gewoon trappen en reageren als de fietscomputer piept. Alleen in groepsritten ben ik minder fan want dan zie ik een auto aankomen en hoor ik nog niemand achter roepen.Dix0r schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:27:
Een technische oplossing hiervoor is de Garmin radar / RTL510 (of een spiegel) op je fiets.. hiermee kun je achteropkomend verkeer aan zien komen. Dat ben je wat meer 'in control' .
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Wij zijn een tijd geleden ook met een paar man weg gegaan uit onze toerclub om deze redenen (en dat was nog niet eens zo'n grote club).
ja, weinig (lees geen) ervaring met zelf rijden in een groep, maar solo krijg ik regelmatig voorrang van auto's zonder dat ik er recht op heb, ik vermoed dat het te maken heeft met non verbale communicatie, kijken, snelheid eruit zodat de intentie om te stoppen duidelijk is. Bij groteren groepjes is die voor een automobilist ook niet in te schatten, de snelheid is er gewoon minder snel uit bij een groep, en de voorste is waarschijnlijk net zoveel bezig met inschatten wat er achter hem gebeurd, dan hoe de automobilist reageert.Ypuh schreef op maandag 21 juni 2021 @ 11:04:
[...]
[...]
Zelf toevallig pas ook 2 keer een rondje met mijn vrouw gereden, en dan is het nog steeds goed te doen om te anticiperen, maar op een gegeven moment komt er ook een flinke groep in 2 delen hard voorbij, zonder bellen, zonder aan te geven hoe groot de groep is, terwijl er voor me op het fietspad ook nog een stel bejaarden stil staan, ik moest dus vol in de remmen omdat ik niet om de bejaarden heen kon en lastig kon inschatten hoeveel er nog achteraan kwamen. Voor mijn vrouw was het helemaal lastig, want die wist helemaal niet wat er allemaal gebeurde voor en achter, maar kon gelukkig ook nog op tijd remmen.
Dit was duidelijk een gevalletje wie het eerst boven op het viaduct was, en we vergeten daarbij de overige weggebruikers...
ik denk dat dat Ypuh groot gelijk heeft met 4-6 man, groter is gewoon niet te doen in het drukke NL.
2-3 is eigenlijk nog beter
10 is echt veel... (laat staan 10+)
(zeg ik als buitenstaander, want nogmaals zelf rij ik nooit in dat soort groepen, maar ik zie dus wel als automobilist, maar ook op de fiets de problemen die dit soort groepen met zich mee brengen)
[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 21-06-2021 14:19 ]
(En als hardloper, motorrijder en automobilist heb ik toch ook een hekel aan die groepen wielrenners gekregen)
[ Voor 11% gewijzigd door Ankona op 21-06-2021 14:31 ]
alles kan off-topic
Enerzijds nog door corona (geen kermissen, dus ook geen kermiskoersen), anderzijds door een tekort aan politiebegeleiding. Zelfs bij de continentale WorldTour koersen wordt het een probleem:
https://www.bndestem.nl/w...an-motorpolitie~a8b5a5c9/
Het probleem zit hem in het feit dat hoe groter de groep, hoe groter het beroep op de zachtaardigheid en bereidwilligheid van de renners om wat defensiever te rijden is. Daar gaat het vaak mis. Een getergde voetbalvader met geldingsdrang die er op zondagochtend even de agressie uit gaat fietsen moet je niet in een groep laten rijden. In z'n eentje is die nog geen probleem, in een groepje van 2/6 zijn ze wellicht nog te hendelen maar in een groep van 15+ creëren ze gewoon levensgevaar. Combineer dat met de 2/3 in zo'n groep die niet altijd even lekker kunnen sturen, communiceren en/of vermoeid zijn en er valt gegarandeerd iemand.
De grootte van de groep is niet het probleem. De geldingsdrang van de haantjes gaat dan gewoon sneller spelen. Ik heb inmiddels een klein lijstje met personen aangelegd waar ik absoluut niet mee wil fietsen. Staat die naam er bij? Ik niet bij.
Klinkt leuk. In de praktijk niet te doen. Werkt misschien bij 50+ / pensionado toerfietsers / vrouwen peloton met avg van 28 km/u.
In de categorie waarin ik me bevind (~18-45) is altijd enige mate van geldingsdrang. En ja, daar doe ik zelf ook aan mee.
Als je met 10+ renners fietst en er staat wind (op de kant), waardoor je over de weg wappert, geloof ik niet dat men in natuurlijke vorm de groep ff in tweeën knipt. Er zijn altijd renners die de slag naar groep 1 niet willen verliezen.
Zoals gezegd is 4-6 vaak ideaal, 10 de max. Met als voorwaarde ook weer een gelijkmatig niveau.
Mijn ervaring is dat het in de praktijk juist erg goed te doen is, en dan fiets ik echt niet lager dan 32kmh. Je kunt 95% van de tijd gewoon rijden zoals je wilt, in de waaier/peloton/lint, net wat de wind je vraagt. Het gaat om die 5% in dorpskernen, bij het inhalen van andere groepen op een smal pad met tegenliggers, onoverzichtelijke bochten etc. Daarin maakt de instelling van de renner doorgaans het verschil. De "ik moet doorrammen voor mijn gemiddelde"-renner schiet vaak nog net even de weg over, voor een tegenligger langs of knalt vol een blinde bocht in. Die wil je er niet bij hebben, dan zal groep 1 in jouw voorbeeld ook even inhouden om de achterliggers te laten aansluiten.Dix0r schreef op maandag 21 juni 2021 @ 15:10:
@Mr. Stom
Klinkt leuk. In de praktijk niet te doen. Werkt misschien bij 50+ / pensionado toerfietsers / vrouwen peloton met avg van 28 km/u.
In de categorie waarin ik me bevind (~18-45) is altijd enige mate van geldingsdrang. En ja, daar doe ik zelf ook aan mee.
Als je met 10+ renners fietst en er staat wind (op de kant), waardoor je over de weg wappert, geloof ik niet dat men in natuurlijke vorm de groep ff in tweeën knipt. Er zijn altijd renners die de slag naar groep 1 niet willen verliezen.
Zoals gezegd is 4-6 vaak ideaal, 10 de max. Met als voorwaarde ook weer een gelijkmatig niveau.
De geldingsdrang die zich uit door op een overzichtelijke weg/dijk dik 40kmh te gaan rijden heb ik geen problemen mee, leuk zelfs, maar het gaat me om het gedrag in de gevaarzettende situaties. Onder de 10 is dan inderdaad ideaal. Maar het feit blijft: hoe groter de groep, hoe belangrijker de instelling.
Probleem is dat als je 10 groepen tegenkomt waarvan er een zich schreeuwend en sissend een weg door het overige verkeer opeist, die overige 9 groepen niet met hun positieve instelling opvallen. Dat is dan vergelijkbaar aso-volk want ook een groep en ook op racefietsen.Mr. Stom schreef op maandag 21 juni 2021 @ 14:59:
Het probleem zit hem denk ik niet echt direct in de grootte van de groep. Er zijn groepen van 15+ renners die -rekeninghoudend met het overige verkeer - zeer veilig en zonder overlast kunnen rijden. Die houden in waar het moet, breken de groep in delen waar het nodig is en rijden niet tot het gaatje van oververmoeidheid. Die grote groepen blijven irritant voor de overige weggebruikers, maar het kan met de juiste instelling wel.
Het probleem zit hem in het feit dat hoe groter de groep, hoe groter het beroep op de zachtaardigheid en bereidwilligheid van de renners om wat defensiever te rijden is. Daar gaat het vaak mis. Een getergde voetbalvader met geldingsdrang die er op zondagochtend even de agressie uit gaat fietsen moet je niet in een groep laten rijden. In z'n eentje is die nog geen probleem, in een groepje van 2/6 zijn ze wellicht nog te hendelen maar in een groep van 15+ creëren ze gewoon levensgevaar. Combineer dat met de 2/3 in zo'n groep die niet altijd even lekker kunnen sturen, communiceren en/of vermoeid zijn en er valt gegarandeerd iemand.
De grootte van de groep is niet het probleem. De geldingsdrang van de haantjes gaat dan gewoon sneller spelen. Ik heb inmiddels een klein lijstje met personen aangelegd waar ik absoluut niet mee wil fietsen. Staat die naam er bij? Ik niet bij.
(Aan de andere kant, ik heb dan weer een schurft hekel aan e-bikes. Slome breed rijdende bejaarden die nooit een bel horen. Dat er ook een hoop netjes tijdig aan de kant gaan merk ik amper op)
alles kan off-topic
Hoewel dat inderdaad ook wel eens op het randje is, zijn er wel wat verschillen met de snellere toerclubs:
- De route en dus de verkeersituatie is dus bekend bij iedereen en over het algemeen is bij het uitstippelen van de routes rekening mee gehouden om zo min mogelijk hinder te ondervinden cq veroorzaken.
- De mindset is anders (geen "samen uit samen thuis"), ja, er wordt gekoerst, ja dat gaat soms op het randje, maar iedereen weet wel gewoon: "als je gelost wordt, pech gehad, lekker rondje uitrijden naar huis en volgende keer beter".
- Het type renners wat er op af komt is misschien ook wel anders en degenen die het echt niet bij kunnen benen worden vrij snel al gelost.
Maar vooral de vaste routes en tijden mitigeren veel problemen denk ik.
[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 21-06-2021 15:30 ]
Maar ik denk altijd, leven en laten leven. Ik fiets sinds corona niet meer in groepen, daarvoor regelmatig en hoop binnenkort ook weer.
We houden ons eigenlijk altijd wel aan de regels, maar soms kiezen we er ook wel voor om enkele kilometers op een redelijk verlaten weg te knallen tot het eerste plaatsnaam bord @Ypuh Eibersburen - Stroobos bijvoorbeeld.
Met name savonds is het daar erg rustig, maar als je dan met een man of 25 daar fietst ontkom je er niet aan, dan worden de verkeersregels wel eens gebroken...
Maar goed, we moeten ook niet allemaal Roomser zijn dan de paus, net of iedereen binnen de bebouwde kom keurig 50 rijdt etc. Iedereen overtreed wel eens regels, alleen wielrenners zijn vaak het pispaaltje dus dan bevestig je weer het stereotype beeld.. kan me er niet altijd druk om maken.
Ik ben zelf trouwens ook automobilist en ik kom zelden nooit groepen wielrenners tegen waarvan ik vind dat ze asociaal zijn. Of zit ik dan zelf op de fiets?
Nee ik zie ze ook zelden hoor, maar kan me wel eens irriteren aan een wielrenner op de rijbaan terwijl er een prachtig breed fietspad naast ligt, of aan wielrenners met korte broeken bij 7 graden, maar ach, leven en laten leven
Persoonlijk vind ik groepen groter dan 10 te groot. En al helemaal als deze mensen elkaar niet kennen zoals bij de Spaak ritten van @rolandos582 en @Grin, waarbij de gemiddelde snelheid ook nog eens vrij hoog ligt. Daarnaast kunnen grote groepen nogal intimiderend werken op andere weggebruikers, ook als zo'n groep zich keurig aan de verkeersregels houdt
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/liFRExSmyAB6KpZuG1OH9Buo.jpg?f=user_large)
[ Voor 17% gewijzigd door wisselwerking op 21-06-2021 15:51 ]
[ Voor 14% gewijzigd door ElGreco op 21-06-2021 15:45 ]
Gisteren reed ik op een zeer druk bereden fietspad waar ook bestemmingsverkeer mag komen. Een automobilist drukt daar al toeterend de ene na de andere fietser de berm in. Nog nooit zo iets gezien.
Dit stond er ook nog:Crazy D schreef op maandag 21 juni 2021 @ 07:58:
[...]
Zolang er een markt is voor bidonhouders van carbonom 12 gram te besparen...4 watt is toch weer 4 watt he
Moet je natuurlijk wel ook een truitje aan die echt megastrak zit want een flapperend stukje stof scheelt ook weer watts.
Mijn gevoel is altijd dat als je op de gemiddelde verjaardag zegt dat wielrenners klootzakken zijn, dat je in Nederland een "held" bent en in België een paria.RigolleM schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:11:
[...]
Als er een fietspad is en je rijdt er naast, omdat die bv. in slechte staat of racefiets onvriendelijk is, dan wordt er af en toe geclaxoneerd, maar dat zijn meestal de 'zure' bestuurders die dit doen.
Ik wil nooit meer zonder mijn Garmin varia. Het is niet alleen het radar gedeelte, ook het "dagrijverlichting" gedeelte wat mij extra vertrouwen geeft.Dix0r schreef op maandag 21 juni 2021 @ 09:27:
[...]
Dit ga je meemaken inderdaad.
Nevertheless is het een risico afweging voor jezelf of het toegevoegde waarde heeft. Gebruik het zelf niet. Al was laatst in de Ardennen een rode achterlamp geen overbodige luxe geweest qua zichtbaarheid (mistig weer / motregen).
Of te wel, jij gaat het in een halve dag proberen.wisselwerking schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:10:
[...]
En als jij dat aangeeft, dan zegt dat wat. De kans is dan zelfs groot dat normale stervelingen het beter in 3 dagen kunnen doen

In Rotterdam steek ik ook niet met volle overtuiging over bij een zebrapad. Voorrang krijg je, dat neem je nietYpuh schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:25:
[...]
of rondom Rotterdam heb je de eerste negatieve reactie/gevaarlijk inhaalactie/claxon vaak al te pakken als je je eigen straat uitrijdt. Daarvoor hoef je niet eens op een racefiets te stappen, al helpt dat wel bij het uitlokken van reacties.
Ik doe wel eens of ik het neem, dan heb je 2 zwarte streepjes op het asfalt
Gelukkig woon ik in "net niet" Rotterdam.
mhr-zip in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"verstappen33 schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:44:
Hier in de regio Twente is het redelijk rustig fietsen.
Zeker in solo of duo ritjes met een fietsmaatje heb ik eigenlijk nog nooit rare reacties gehad..
2 jaar terug een paar keer meegereden met een wielerclubje, en dan fiets je met 14 man in een groepje en dan zie je wel dat er meer ergernis ontstaat bij anderen, en ook wat meer risico in de groep genomen wordt bij oversteken etc..
Een fietser die even snel ingehaald wordt door 1 persoon, of door 14-15 man op volle snelheid maakt wel een groot verschil in beleving..
Daarnaast gebruik ik de bel vaak al ruim van te voren en geef ze voldoende tijd om aan de kant te gaan...
En dan ben ik er ook met 2-3 tellen veilig voorbij zonder ergernis.
Ik zie sommige wielrenners ook zonder bel fietsen en hun stem flink verheffen om kenbaar te maken om erlangs te mogen.. Dat komt ook wel agressief over..
Het is op een zeker moment wel en en en en. En je hebt SRAM en zware houders en brede banden en een snel vies wordende kleur en je shirt half open dan ben je dus zo 0,3 watt per kg kwijt of in mijn geval rond de 10%Crazy D schreef op maandag 21 juni 2021 @ 07:58:
[...]
Zolang er een markt is voor bidonhouders van carbonom 12 gram te besparen...4 watt is toch weer 4 watt he
Moet je natuurlijk wel ook een truitje aan die echt megastrak zit want een flapperend stukje stof scheelt ook weer watts.
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic