Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 308 ... 683 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-08 08:20
Overmorgen komt mijn nieuwe carbon ros binnen. Het is een mooie upgrade van mijn huidige Alu beginners fietsje.

Nu komt deze fiets geleverd met 32mm tubeless banden. Eerlijk gezegd staat dat tubeless gedeelte mij niet zo aan door het ongemak bij punctures en onderhoud. Ik ben van plan bij Mantel er 27mm tube banden op te laten monteren bij afleveren maar wil toch even dubbel checken: doe ik hier slecht aan? De kans op lek rijden is natuurlijk een stuk kleiner, maar het onderhoudscomponent bevalt mij niet zo, i.e. de band lostrekken om het sealant niveau te checken is niet iets wat ik graag doe. En als je echt lek rijdt heb je de poppen wel aan het dansen, iets wat ik nu nog makkelijk fix door een binnenbandje erin leggen.

Een alternatief op tubes is volgens mij anders om 27mm tubeless banden te laten monteren. Als ik het goed begrijp kan ik eventueel in hoge nood bij pech aan de weg hier alsnog een binnenband in monteren, klopt dat? Of zou ik gewoon de huidige banden oprijden? 32mm lijkt mij wat breed, gezien dat ik toch graag op tempo rijdt lijkt het mij dat je dat wel gaat merken.

Ik ben recreatief rijder en vind het wel fijn om met lage rolweerstand te rijden, maar als dit met veel ongemak komt dan weegt dat voor mij niet op, zodoende de vraag :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
Hmm, goede tip @Dix0r ... ik heb gèèn EXP naaf, maar wel (recentelijk) een 54T ratchet gekocht (voor een DT350, Mtb set)... maar dat zou dus geen probleem moeten zijn als ik het goed lees :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19-09 09:23
JEROENrgfgf schreef op maandag 14 juni 2021 @ 17:18:
Hallo iedereen,

Ik ben sinds kort begonnen met wielrennen en probeer mijn tochtjes steeds iets langer te maken. Ik merk dat ik steeds iets langer en sneller kan rijden en het ook veel beter volhoud. Omdat het vandaag en de komende dagen vrij warm is (hier al 30+) vroeg ik me af hoe jullie in warm weer fietsen ervaren. Veel drinken en niet teveel van jezelf vragen klinken al als 2 logische stappen, maar hebben jullie nog andere tips voor een wat minder ervaren rijder?
Hoi, vermijd de echte hitte overdag, fiets smorgens of s'avonds..
Drink van tevoren genoeg (2-3 glazen), en neem 2 volle bidons mee als je langer dan een uur weg bent..

Ikzelf vind het geen probleem om met hoge temperaturen s'avonds te fietsen, de brandende zon is dan wel weg, en door de rijwind voelt het ook niet heel warm aan..
Wel moet je goed blijven drinken en evt je route aanpassen dat je halverwege een watertap punt tegen komt.

Zie hier voor een overzicht: https://drinkwaterkaart.nl/

Ik fiets zelf niet heel intensief in deze temperaturen, qua hartslag lekker in D1/D2, en soms een sprintje of een klimmetje in D3..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:54
Hoiz schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:53:
Overmorgen komt mijn nieuwe carbon ros binnen. Het is een mooie upgrade van mijn huidige Alu beginners fietsje.

Nu komt deze fiets geleverd met 32mm tubeless banden. Eerlijk gezegd staat dat tubeless gedeelte mij niet zo aan door het ongemak bij punctures en onderhoud. Ik ben van plan bij Mantel er 27mm tube banden op te laten monteren bij afleveren maar wil toch even dubbel checken: doe ik hier slecht aan? De kans op lek rijden is natuurlijk een stuk kleiner, maar het onderhoudscomponent bevalt mij niet zo, i.e. de band lostrekken om het sealant niveau te checken is niet iets wat ik graag doe. En als je echt lek rijdt heb je de poppen wel aan het dansen, iets wat ik nu nog makkelijk fix door een binnenbandje erin leggen.

Een alternatief op tubes is volgens mij anders om 27mm tubeless banden te laten monteren. Als ik het goed begrijp kan ik eventueel in hoge nood bij pech aan de weg hier alsnog een binnenband in monteren, klopt dat? Of zou ik gewoon de huidige banden oprijden? 32mm lijkt mij wat breed, gezien dat ik toch graag op tempo rijdt lijkt het mij dat je dat wel gaat merken.

Ik ben recreatief rijder en vind het wel fijn om met lage rolweerstand te rijden, maar als dit met veel ongemak komt dan weegt dat voor mij niet op, zodoende de vraag :+
Als ie met 32mm komt, wat is het voor fiets dan? Fiets van mijn vrouw, een Liv Avail (=giant) staat ook op 32mm tubeless; naast die banden zit er ook een grx derailleur op wat hem geschikter maakt voor gravel werk. Bandjes hebben ook een licht profiel. Het eerste gemak heeft ze al ervaren; ze zei na een ritje dat ze even dacht gesis te horen, en drie tellen later was het weg... en er zaten wat gekke spetters op. Dus met een biba had ze eraf gemoeten, nu had ze het niet eens door.
Sealant, ik lees hier vaak genoeg dat je er gewoon om de zoveel tijd een klein beetje bij kunt doen, want anders moet je inderdaad de band weer goed in de velgrand krijgen.
Ze heeft in haar zadeltasje een gewone 25mm biba, die rekt echt wel uit tot 32 als het nodig mocht zijn. Eigenlijk wilde ze ook naar 28mm met biba, maar het comfort op 32 tubeless bevalt haar zo goed, dat ze van dat plan af is gestapt.
Ik heb bij mantel ook ooit eens gevraagd wat ze zouden rekenen als ik bij aankoop een ander component wilde; ze wilden dat evt wel gratis monteren, maar de kostprijs van de andere component moest ik dan gewoon bij lappen. Dus ik verwacht dat je dan toch de 32mm bandjes mee naar huis krijgt. Dan zou ik gewoon eerst eens gaan rijden op 32mm en kijken hoe het bevalt.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:49
Nu komt deze fiets geleverd met 32mm tubeless banden. Eerlijk gezegd staat dat tubeless gedeelte mij niet zo aan door het ongemak bij punctures en onderhoud. Ik ben van plan bij Mantel er 27mm tube banden op te laten monteren bij afleveren maar wil toch even dubbel checken: doe ik hier slecht aan?
Misschien ten overvloede, maar om (spraak)verwarring te voorkomen: een tube is niet hetzelfde ding als een binnenband.

Samenvattend zijn er 3 manieren om lucht tussen je velg en de straat te houden:
1. clincher (draadband of vouwband) + binnenband
2. tubeless clincher (draadband of vouwband zonder binnenband)
3. tube (eng: tubular), binnenband in de buitenband vastgenaaid. Hiervoor heb je altijd andere velgen nodig dan 1 of 2.

Uitleg bijvoorbeeld hier

[ Voor 5% gewijzigd door DieAnder op 15-06-2021 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
verstappen33 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:12:
[...]

Hoi, vermijd de echte hitte overdag, fiets smorgens of s'avonds..
Drink van tevoren genoeg (2-3 glazen), en neem 2 volle bidons mee als je langer dan een uur weg bent..

Ikzelf vind het geen probleem om met hoge temperaturen s'avonds te fietsen, de brandende zon is dan wel weg, en door de rijwind voelt het ook niet heel warm aan..
Wel moet je goed blijven drinken en evt je route aanpassen dat je halverwege een watertap punt tegen komt.

Zie hier voor een overzicht: https://drinkwaterkaart.nl/

Ik fiets zelf niet heel intensief in deze temperaturen, qua hartslag lekker in D1/D2, en soms een sprintje of een klimmetje in D3..
Gisteren 1 bidon met een tablet SiS hydro+electrolyte mee. Beviel erg goed!

(Pas geleden weer eens een bestelling gedaan bij SiS met een actiecode, dus de voorraad is weer aangevuld. Wel iets duurder nu, want free shipping zit er niet meer in nu ze niet meer binnen de EU vallen)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Mistraller schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:22:
[...]

Gisteren 1 bidon met een tablet SiS hydro+electrolyte mee. Beviel erg goed!

(Pas geleden weer eens een bestelling gedaan bij SiS met een actiecode, dus de voorraad is weer aangevuld. Wel iets duurder nu, want free shipping zit er niet meer in nu ze niet meer binnen de EU vallen)
Die tabletten in je drinken zijn prima, maar als je niet heel intensief traint is het bijna overbodig..
Bij langere tochten of hoge intensiteit raad ik het je wel aan..

Ik heb zelf goede ervaringen met het "huismerk" van Sportvoeding Webshop..
https://www.sportvoedingw...olyte-bruistabletten.html

Ook de gels/bars en overige producten zijn een aanrader qua portemonnee maar ook qua eetbaar/drinkbaarheid.. Smaakt gewoon goed..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
Mistraller schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:13:
[...]

Als ie met 32mm komt, wat is het voor fiets dan? Fiets van mijn vrouw, een Liv Avail (=giant) staat ook op 32mm tubeless; naast die banden zit er ook een grx derailleur op wat hem geschikter maakt voor gravel werk. Bandjes hebben ook een licht profiel. Het eerste gemak heeft ze al ervaren; ze zei na een ritje dat ze even dacht gesis te horen, en drie tellen later was het weg... en er zaten wat gekke spetters op. Dus met een biba had ze eraf gemoeten, nu had ze het niet eens door.
Sealant, ik lees hier vaak genoeg dat je er gewoon om de zoveel tijd een klein beetje bij kunt doen, want anders moet je inderdaad de band weer goed in de velgrand krijgen.
Ze heeft in haar zadeltasje een gewone 25mm biba, die rekt echt wel uit tot 32 als het nodig mocht zijn. Eigenlijk wilde ze ook naar 28mm met biba, maar het comfort op 32 tubeless bevalt haar zo goed, dat ze van dat plan af is gestapt.
Ik heb bij mantel ook ooit eens gevraagd wat ze zouden rekenen als ik bij aankoop een ander component wilde; ze wilden dat evt wel gratis monteren, maar de kostprijs van de andere component moest ik dan gewoon bij lappen. Dus ik verwacht dat je dan toch de 32mm bandjes mee naar huis krijgt. Dan zou ik gewoon eerst eens gaan rijden op 32mm en kijken hoe het bevalt.
Dank voor de toelichting :)

Betreft een Giant Defy Advanced 2. De clearance voor de brede banden is mede de reden dat ik kies voor deze fiets. Ik woon in een appartement en heb dus beperkte ruimte voor fietsen en om te sleutelen, bedoeling is dus dat dit de enige fiets is en deze dus enigszins flexibel is in de toepassing en kan ik bijvoorbeeld in de winter bredere 4S banden erop zetten mocht ik dit leuk vinden. Zodoende ook de vraag omtrent tubeless, als dit veel onderhoud vraagt anders dan bijvullen en pompen dan is het voor mij iets te enthausiast. Ik denk in ieder geval dat de 32mm een stuk comfortabeler zijn dan mijn huidige 23mm :+

In die zin is het niet zo'n gek idee om gewoon de 32mm eerst te proberen als je het zo zegt. Wel begrijp ik dat het handig kan zijn om een tire plug mee te nemen voor noodgevallen onderweg. Heeft iemand toevallig eens etje die hij/zij kan aanraden? Zijn er buiten elke x maanden sealant bijvullen (schijnt ook door het ventiel te kunnen wanneer je die afschroeft?) nog andere dingen waar ik rekening mee zou moeten houden of onderweg het beste kan meenemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:41

Stoney3K

Flatsehats!

Je kan een tubeless band altijd mét biba rijden in noodgevallen, want een tubeless band is ook gewoon een buitenband. Veel tegenwoordig gemaakte "ouderwetse" buitenbanden zijn tubeless ready (te herkennen aan de aanduiding "TLE" of "TLR") wat betekent dat je ze met de juiste velgen en sealant ook zonder binnenband kan gebruiken.

Een tubeless band gebruiken mét binnenband kan sowieso altijd, dus als je je vertrouwder voelt om altijd met binnenbanden te rijden, dan houdt niemand je tegen. En als je dan tubeless wil hoef je alleen maar de binnenband er uit te slopen, sealant er in te doen en je rijdt tubeless.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:03
Ik vind het maar een bizarre trend voor racefietsen. Is 32mm het 'nieuwe' 28mm ofzo?

Of wordt het zo marketing technisch verkocht dat dit voor endurance echt een must is (comfort).

32mm i.c.m. tubeless zal wss een betere ervaring geven dan 28 mm. Mijn ervaring is dat hoe hoger de druk hoe lastiger (het in sommige gevallen) het kan zijn om een lek te dichten.
Stoney3K schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:50:
[...]
Een tubeless band gebruiken mét binnenband kan sowieso altijd, dus als je je vertrouwder voelt om altijd met binnenbanden te rijden, dan houdt niemand je tegen. En als je dan tubeless wil hoef je alleen maar de binnenband er uit te slopen, sealant er in te doen en je rijdt tubeless.
Een tubeless (buiten)band is vaak wel lastiger om te leggen bij vervangen van biba. Bij een clincher band is het (bij de meeste banden) zo gepiept.

[ Voor 35% gewijzigd door Dix0r op 15-06-2021 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:35
Hoiz schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:31:
[...]

Betreft een Giant Defy Advanced 2. De clearance voor de brede banden is mede de reden dat ik kies voor deze fiets.

In die zin is het niet zo'n gek idee om gewoon de 32mm eerst te proberen als je het zo zegt. Wel begrijp ik dat het handig kan zijn om een tire plug mee te nemen voor noodgevallen onderweg. Heeft iemand toevallig eens etje die hij/zij kan aanraden? Zijn er buiten elke x maanden sealant bijvullen (schijnt ook door het ventiel te kunnen wanneer je die afschroeft?) nog andere dingen waar ik rekening mee zou moeten houden of onderweg het beste kan meenemen?
Fijne fiets! Ik heb het 2020 model. Ook met de 32mm giant fondo bandjes. Kan je ook in de winter prima mee fietsen ben ik achter gekomen. Check wel ff of er genoeg latex/melk in zit, bij mij heel erg weinig, tot geen. Nam wel een biba mee. Maar nog nooit hoeven te gebruiken. :*)

En trager/sneller van een 25 of 28er is het ook niet echt voor de gemiddelde hobby renner.

[ Voor 4% gewijzigd door Smotske op 15-06-2021 11:17 ]

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 08:58
Zijn er meer mensen die na een vaccinatie merken dat ze onder inspanning te maken krijgen met een iets hogere hartslag? Ik heb in rust nergens last van, maar met fietsen merk ik dat ik net hoger zit dan voorheen. Nu zijn er natuurlijk meer factoren zoals ook de warmte die mee tellen, maar ik had het ook op een koelere dag. Dus ik was even benieuwd of ik hierin alleen sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17-09 21:20

Fisico

by Fabian

@Pimorez https://cyclingtips.com/2...atible-power-meter-pedal/ vond ik wel een aardig stuk over de pedalen en assen.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
WaSteiL schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:20:
Zijn er meer mensen die na een vaccinatie merken dat ze onder inspanning te maken krijgen met een iets hogere hartslag? Ik heb in rust nergens last van, maar met fietsen merk ik dat ik net hoger zit dan voorheen. Nu zijn er natuurlijk meer factoren zoals ook de warmte die mee tellen, maar ik had het ook op een koelere dag. Dus ik was even benieuwd of ik hierin alleen sta.
Hmm, mij viel juist een lagere hartslag op afgelopen zondag, 3 dagen na de eerste prik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
Dix0r schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:12:
Mijn ervaring is dat hoe hoger de druk hoe lastiger (het in sommige gevallen) het kan zijn om een lek te dichten.
Dat zou een reden kunnen zijn voor de transitie richting bredere banden omdat die normaliter bij en lagere druk gereden worden. Als het kiele-kiele is met het dichten van een lek in een 28mm band zou het met een 32mm band (en ca. 1 bar minder druk) zomaar wèl kunnen werken.

Persoonlijk heb ik geen behoefte aan tubeless. Ik rijd met 25 of 28mm op asfalt en houd van een flinke bandenspanning. Die heb ik ook wel nodig met +100kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 12:22

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

ik heb het ook sinds mijn vaccinatie maar ongeveer tegelijkertijd is mijn hooikoorts letterlijk door het dak geschoten dus ik denk dat het daar meer aan te wijden is.

afgelopen weekend had ik een weekend flink fietsen geplanned, maar de hooikoorts zorgde ervoor dat ik mega kortademig was zelfs zonder door te trappen, waardoor ik na 10 kilometer de handdoek in de strijd heb gegooid aangezien ik voor de eerste keer in anderhalf jaar geen plezier had in het fietsen helaas.

toen heb ik een corona sneltest laten doen, just in case en ben ik vanaf zaterdag 12.00 tot vanmorgen 08.00 niet meer nuchter geweest zo ongeveer, dus geen fietsweekend helaas maar toch vermaakt :+

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
@WaSteiL
Je lichaam is bezig met anti-stoffen maken. Dus lijkt me prima logisch.

Ik werd de avond na de vaccinatie snipverkouden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimorez
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Raar verhaal. Het marketingplaatje die is geplaatst laat nu namelijk wel een pod zien.
Anyhow, nog even afwachten en dan weten we het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

https://www.cube.eu/nl/20...ee-c62-slt-greyngalactic/

kwam net langs de fietsenwinkel omdat ik naar een klant ging en dacht ach stop heel even...kijken kan altijd :+ en zag deze cube staan...echt een prachtige fiets vind ik in het echt alleen zo jammer dat ze niet even iets gemaakt hadden zodat alle bekabeling weg was :/

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
verstappen33 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:28:
[...]

Die tabletten in je drinken zijn prima, maar als je niet heel intensief traint is het bijna overbodig..
Bij langere tochten of hoge intensiteit raad ik het je wel aan..
Het was voor mij wel een "volle bak ritje" ;)

https://www.strava.com/activities/5470433651
Denk dat het erg persoonlijk is verder. Ik heb liever een keer iets teveel bij dan dat ik de man met de hamer tegen kom 8)7

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus
  • Laatst online: 22:58

Kluus

Gang is alles

Het onderhoudscomponent valt wel mee, om de zo veel tijd even kijken of het nog "klotst" en via het ventiel een beetje sealant toe voegen (om de 3-4 maanden sowieso even). Het is niet nodig om de band er af te halen.

Voor wat betreft het tubeless monteren (maar dat kun je tzt altijd nog bekijken uiteraard) ik vind dit echt een fluitje van een cent. Soms moet je een paar trucjes toepassen als een booster of wat zeepsop, maar dat is met name als je velg nog niet TLR is, vaak werkt het in een keer met de fietspomp, zeker als je alles TLR hebt (velg + band).

Voor nu zou ik het even proberen met tubeless (hoewel ik zie dat je ook naar smallere bandjes wil). Op de MTB heeft het me al een paar keer gered, ook een keer een hele scheur van een centimeter of 3 die ik thuis pas ontdekte en wat anders een wandeling was geworden. De werking van 25mm bandjes op 6 bar moet ik nog afwachten, maar zoals gezegd kan je altijd een binnenbandje meenemen en het onderweg fixen op de ouderwetse manier.

Het rijd in ieder geval echt heel fijn, ook op de racefiets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09 13:36
Nutterd schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:49:

kwam net langs de fietsenwinkel omdat ik naar een klant ging en dacht ach stop heel even...kijken kan altijd :+ en zag deze cube staan...echt een prachtige fiets vind ik in het echt alleen zo jammer dat ze niet even iets gemaakt hadden zodat alle bekabeling weg was :/
Ik heb vorig jaar deze gekocht: https://www.cube.eu/nl/20...-carbonnflashyellow-2020/ en moet zeggen dat kabelmanagement mij nog niet heel erg stoort, maar ik denk wel dat ik ooit de boel nog eens ga shrink wrappen in de toekomst om het iets netter te laten lijken O-)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
MrBarBarian schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:27:
@WaSteiL
Je lichaam is bezig met anti-stoffen maken. Dus lijkt me prima logisch.

Ik werd de avond na de vaccinatie snipverkouden.
Het is nu een weekje. De dag na de vaccinatie had ik echt totaal geen enkele vorm van concentratie.Verder naast de pijnlijke arm nergens last van.
Het is meer dat ik me er een klein beetje druk om maak met een tocht van 225km in het vooruitzicht van zondag. Ik heb de rest van de week rust dus hopelijk is het dan zo goed als weg, en anders gewoon rustiger rijden. Zo simpel is het.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 23:54

Pelle

🚴‍♂️

WaSteiL schreef op maandag 14 juni 2021 @ 13:02:
Een aantal keuzes van de route zijn gebasseerd op gemeentes sparen van de Long Term NL Challenge. De Brienenoord heeft weer te maken dat ik anders een pont moet pakken en ik pak toevallig dan ook nog Capelle en Krimpen mee.
Ah, dat is een goede reden voor een omweg :)

Als ik je nog wat suggesties mag geven, zie deze route: https://www.strava.com/routes/2839823415371234300
Dat is de route die het lekkerst doorrijdt vanaf de Haringvlietbrug t/m de Brienenoord. Als het goed is maar 1 of 2 stoplichten in de buurt van Brielle, en de rest is stoplichtvrij.
Vooral het stuk over de Brielse Maasdijk (tussen de Brielsebrug/Harmsenbrug en de Spijkenisserbrug) is gewoon 10km aan 1 stuk doorrijden met windje mee zonder ander verkeer (wellicht hier en daar een overstekend schaap :P ). Vooral het feit dat je de bebouwde kom van Spijkenisse overslaat gaat je een hoop stoplichten besparen.

En bij Barendrecht een ietwat afwijkende route overigens, maar dat komt omdat er aan de Rijksstraatweg bij Rijsoord gewerkt wordt. Maar ook dit rijdt prima door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
Kluus schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:54:
[...]

Het onderhoudscomponent valt wel mee, om de zo veel tijd even kijken of het nog "klotst" en via het ventiel een beetje sealant toe voegen (om de 3-4 maanden sowieso even). Het is niet nodig om de band er af te halen.

Voor wat betreft het tubeless monteren (maar dat kun je tzt altijd nog bekijken uiteraard) ik vind dit echt een fluitje van een cent. Soms moet je een paar trucjes toepassen als een booster of wat zeepsop, maar dat is met name als je velg nog niet TLR is, vaak werkt het in een keer met de fietspomp, zeker als je alles TLR hebt (velg + band).

Voor nu zou ik het even proberen met tubeless (hoewel ik zie dat je ook naar smallere bandjes wil). Op de MTB heeft het me al een paar keer gered, ook een keer een hele scheur van een centimeter of 3 die ik thuis pas ontdekte en wat anders een wandeling was geworden. De werking van 25mm bandjes op 6 bar moet ik nog afwachten, maar zoals gezegd kan je altijd een binnenbandje meenemen en het onderweg fixen op de ouderwetse manier.

Het rijd in ieder geval echt heel fijn, ook op de racefiets.
Gegeven de use case van @Hoiz om 's winters met ander banden te willen rijden dan in de zomer.

Stel dat je aan het einde van het zomerseizoen gaat wisselen. Kun je dan je smalle zomerbandjes met latex en al gewoon een half jaar op de plank leggen of moet je ze eerst van binnen goed schoon maken omdat ze anders gaan verkleven?
Of ontkom je eigenlijk niet aan een N+1de wielset? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
Hier weinig tot niets gemerkt van de prik (ook niet echt in rusthartslag, ofja geen afwijkingen t.o.v. normaal). Enkel 3 dagen enorme spierpijn in bovenarm.

Ik ben vorige week dinsdag gevaccineerd met moderna (1e prik). Woensdag heb ik 90km gereden waarvan 1 uur echt volle bak (grupetto). Zaterdag ritje Ardennen en zondag nog een workout met wat sprint interval.. Gister wat uitgefietst.

Het zal denk ik per persoon anders zijn. Hoor ook weer andere verhalen over de 2e prik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

Iemand ervaring met de Bosch Easypump (of soorgelijke accupompen)?

Beetje duur, dat wel, maar wel een coole gadget. Lijkt mij erg handig om mee te nemen op vakantie/weekendje weg, maar ook om gelijk je band op de juiste druk op te pompen (dat gaat met mijn Rennkompressor toch minder nauwkeurig).

Iemand gebruikerservaringen?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 18:54
Ik weet het niet... als ik op vakantie ga neem ik toch liever m'n echte vloerpomp mee.

Ook vroeger, toen we nog echt een kleine auto hadden, was er altijd wel plek voor een pomp.

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 19-09 16:37

Flipmo

OMG !!

op vakantie neem ik ook de gewone pomp mee, altijd wel ergens ruimte in de auto om dat ding tussen te drukken.

Vorige week maandag ook de eerste prik gehad (Pfizer). Iets een beurs gevoel in de bovenarm. Dat was na 2 dagen wel weg.
Wel gigantische last van hooikoorts de volgende 2 dagen, snotteren en jeukende ogen na het woon-werk ritje. Zowel heen en terug. Op het werk na een half uurtje nergens meer last van.
Toen ook 1 of 2 ritjes op de racefiets iets rustiger aan gedaan, just to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
Galois schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:29:

Beetje duur, dat wel, maar wel een coole gadget. Lijkt mij erg handig om mee te nemen op vakantie/weekendje weg, maar ook om gelijk je band op de juiste druk op te pompen (dat gaat met mijn Rennkompressor toch minder nauwkeurig).

Lijkt mij gewoon een klein compressortje die waarschijnlijk niet erg snel de band zal oppompen vermoed ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
Flipmo schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:49:
op vakantie neem ik ook de gewone pomp mee, altijd wel ergens ruimte in de auto om dat ding tussen te drukken.

Vorige week maandag ook de eerste prik gehad (Pfizer). Iets een beurs gevoel in de bovenarm. Dat was na 2 dagen wel weg.
Wel gigantische last van hooikoorts de volgende 2 dagen, snotteren en jeukende ogen na het woon-werk ritje. Zowel heen en terug. Op het werk na een half uurtje nergens meer last van.
Toen ook 1 of 2 ritjes op de racefiets iets rustiger aan gedaan, just to be sure.
Dat gigantisch last van hooikoorts heb ik ook al 1.5 weken zelfs zonder prik 8)7 het is op het moment echt "genieten" wat hooikoorts aangaat (zelfs mijn 2 anti histaminen kunnen het niet aan ;w)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:15

Ik heb ook 32mm op mijn Domane en dat fietst heerlijk. Ik heb nog niet echt gemerkt dat ik langzamer fiets. Ik ben ook een liefhebber van hard fietsen, dus ik had die angst ook. Ik keek ook direct of ik andere banden er onder zou leggen. Onterecht zo bleek. Dus eerst maar eens fietsen en dan kijken of je wat anders wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 18-09 22:39

Galois

1811 - 1832

scraemus schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:52:
[...]

Lijkt mij gewoon een klein compressortje die waarschijnlijk niet erg snel de band zal oppompen vermoed ik...
Nee, er zit niet een grote 'flow' in en is eigenlijk alleen geschikt om van 5 naar 6 bar te gaan zeg maar... Of voor MTB banden.

Klopt, dat een vloerpomp altijd wel kan (en als je exact je druk wilt weten, met zo'n metertje van Schwalbe bv), maar het leek mij wel een coole gadget.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
Pelle schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:14:
[...]

Ah, dat is een goede reden voor een omweg :)

Als ik je nog wat suggesties mag geven, zie deze route: https://www.strava.com/routes/2839823415371234300
Dat is de route die het lekkerst doorrijdt vanaf de Haringvlietbrug t/m de Brienenoord. Als het goed is maar 1 of 2 stoplichten in de buurt van Brielle, en de rest is stoplichtvrij.
Vooral het stuk over de Brielse Maasdijk (tussen de Brielsebrug/Harmsenbrug en de Spijkenisserbrug) is gewoon 10km aan 1 stuk doorrijden met windje mee zonder ander verkeer (wellicht hier en daar een overstekend schaap :P ). Vooral het feit dat je de bebouwde kom van Spijkenisse overslaat gaat je een hoop stoplichten besparen.

En bij Barendrecht een ietwat afwijkende route overigens, maar dat komt omdat er aan de Rijksstraatweg bij Rijsoord gewerkt wordt. Maar ook dit rijdt prima door.
Ik heb hier zeker paar stukjes uitgepakt, vooral dat deel bij het Hartelkanaal. Dat ziet er wel leuk uit met weerzijde water.Verder was het aardig hetzelfde, alleen ik maak een kleine omweg door Ridderkerk om die ook mee te pakken met de gemeentes. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-09 13:29
Dix0r schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:23:
[...]

Hier weinig tot niets gemerkt van de prik (ook niet echt in rusthartslag, ofja geen afwijkingen t.o.v. normaal). Enkel 3 dagen enorme spierpijn in bovenarm.

Ik ben vorige week dinsdag gevaccineerd met moderna (1e prik). Woensdag heb ik 90km gereden waarvan 1 uur echt volle bak (grupetto). Zaterdag ritje Ardennen en zondag nog een workout met wat sprint interval.. Gister wat uitgefietst.

Het zal denk ik per persoon anders zijn. Hoor ook weer andere verhalen over de 2e prik..
Nou dat zou goed kunnen, ik heb een aantal weken geleden corona gehad, voel me regelmatig top maar ook regelmatig erg vermoeid. Op de fiets voel ik me best oke, maar zie wel aan mn hartslag dat die hoger is dan normaal, scheelt zomaar 10 slagen.

Voor mij een teken dat mn lichaam nog niet klaar is met het virus en dat ik mn lichaam nog maar even rust moet gunnen, ook al is dat verdomde lastig nu de trainingskoersjes etc allemaal weer mogen en ik hier niet aan deel kan/wil nemen.

Kortom, zou nog even rust pakken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:38
Prik zelf heb ik echt niets gemerkt, ja ff prikje in arm maar daarna nergens last van.
Sleutel bleef uiteraard wel op arm zitten nu, maar dat doet hij ook op been ed. Iets met warm weer en plakkende huid.
Denk dat je hartslag meer last heeft van de overgang van herfst naar nu zomerse temperaturen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Laatst online: 22:58

Kluus

Gang is alles

DieAnder schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:19:
[...]

Gegeven de use case van @Hoiz om 's winters met ander banden te willen rijden dan in de zomer.

Stel dat je aan het einde van het zomerseizoen gaat wisselen. Kun je dan je smalle zomerbandjes met latex en al gewoon een half jaar op de plank leggen of moet je ze eerst van binnen goed schoon maken omdat ze anders gaan verkleven?
Of ontkom je eigenlijk niet aan een N+1de wielset? ;)
Ahja die had ik gemist. Maar zoals @wisselwerking al zegt zou ik het ook eerst op de brede banden proberen. En ook al is het een aparte trend, het is wel de trend dat ze steeds breder worden inderdaad. 5 jaar geleden had ik nog brede banden met 25mm, nu is dat het minimum (en eigenlijk al het nieuwe smal)...

Ik zit zelf in de luxe positie dat ik voor elk seizoen en ondergrond een andere fiets heb maar op zich is het niet zo heel veel werk om ze om te wisselen vind ik, als je TLR velgen hebt met Tubeless banden denk ik zelfs dat het niet heel veel meer werk is dan met binnenband. Misschien kan je die latex nog voorzichtig over gieten in de andere band (maar ik zou het denk ik gewoon weg gooien ;)).

Band schoon maken is sowieso niet zo veel werk, even een sopje er over en klaar...

TL,DR; ik ben het gewoon eens met het verhaal om het eerst eens te proberen. Gelijk een mooie kans om zowel brede banden en Tubeless uit te proberen. Terug kan je altijd.

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 15-06-2021 13:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:24
Nutterd schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:49:

Dan was die ook €1.500 duurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 18:14
Of je moet naar andere merken gaan kijken. ;)
Heb zelf deze Reacto in bestelling staan en dan heb je voor 2700e ook alle kabels geïntegreerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

NewbieNeo schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:31:
Heb zelf deze Reacto in bestelling staan en dan heb je voor 2700e ook alle kabels geïntegreerd.
Ook een mooie fiets!

Ben overigens niet specifiek op zoek naar een nieuwe fiets maar kijken kan natuurlijk altijd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
NewbieNeo schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:31:
En geen batterijen nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

WaSteiL schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:04:
Ik heb hier zeker paar stukjes uitgepakt, vooral dat deel bij het Hartelkanaal. Dat ziet er wel leuk uit met weerzijde water.Verder was het aardig hetzelfde, alleen ik maak een kleine omweg door Ridderkerk om die ook mee te pakken met de gemeentes. O-)
Met mijn route pikte je Ridderkerk ook ruimschoots mee hoor :)
Ik heb 'm nog een klein beetje aangepast; met 4km extra pak je dan ook nog gemeente Hoeksche Waard mee (even de Heinenoordtunnel door en meteen weer terug), en gemeente Zwijndrecht en Hendrik Ido Ambacht.
Maar rijd vooral zoals je zelf fijn vindt, een pittige afstand alles bij elkaar dus succes dit weekend!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiz
Bedankt voor de uitleg allen!

Dan ga ik de fiets met 32C's tubeless proberen met biba en plugje mee onderweg voor noodgevallen. Qua esthetiek ook een meevaller, met zulke banden ziet de fiets er mooier uit m.i.. Ook even een filmpje gekeken mbt het vervangen van tubeless bandjes en lijkt allemaal geen hogere wiskunde. Aanvankelijk had ik enkel een guide van Mantel gekeken en deze was toch vrij uitgebreid; ik ben nu dus wel gerustgesteld. Zal wel een stuk comfortabeler rijden ten opzichte van mijn huidige 23C's.

[ Voor 9% gewijzigd door Hoiz op 15-06-2021 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

DDX schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:31:
Prik zelf heb ik echt niets gemerkt, ja ff prikje in arm maar daarna nergens last van.
Sleutel bleef uiteraard wel op arm zitten nu, maar dat doet hij ook op been ed. Iets met warm weer en plakkende huid.
Denk dat je hartslag meer last heeft van de overgang van herfst naar nu zomerse temperaturen.
Afgezien van een dag een beurse bovenarm heb ik verder ook geen bijwerkingen gehad. Wel had ik het idee dat mijn lichaam bezig was om het te verwerken; anderhalve dag na de vaccinatie voelde fietsen in D1 alsof ik in D2 aan het rijden was.
M.a.w.: ik ging minder hard op dezelfde hartslag, terwijl de omstandigheden (windkracht 2) gunstiger waren dan mijn ritjes in de weken ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
WaSteiL schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 11:54:
[...]

Het is nu een weekje. De dag na de vaccinatie had ik echt totaal geen enkele vorm van concentratie.Verder naast de pijnlijke arm nergens last van.
Het is meer dat ik me er een klein beetje druk om maak met een tocht van 225km in het vooruitzicht van zondag. Ik heb de rest van de week rust dus hopelijk is het dan zo goed als weg, en anders gewoon rustiger rijden. Zo simpel is het.
Ik ben ook wel eens ziek/grieperig geworden vlak voor een lange toertocht..
Ik wilde mijn fietsmaatjes niet in de steek laten en ben dus redelijk brak aan de start verschenen en hoewel ik geen koorts had op dat moment (dag ervoor nog wel) was ik alles behalve fit..
Ik heb niet op de gewenste snelheid kunnen fietsen maar heb wel de tocht volbracht.

Gewoon luisteren naar je lichaam en rustig beginnen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Hoiz schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 10:31:
[...]

Betreft een Giant Defy Advanced 2.
Dat is dus inderdaad de herenuitvoering van de liv avail. M'n vrouw heeft de advanced 1 op basis van Ultegra en dan is het dus een derailleur met clutch. Bij de advanced 2 zit zo te zien de normale 105.
Maar daar heb je alleen op ruwer terrein voordeel van; het voorkomt het slaan van de ketting tegen de chainstay.

Mede door het profiel, lijkt de band wat breder, maar als je er net zo blij mee bent als mijn vrouw, dan komt het helemaal goed (ze kwam van 25c). Ik vond de fiets erg strak afgewerkt in elk geval.

Wat me wel opviel en ik weet niet of de Defy dit "foutje" ook heeft; de bevestigingspunten van de bidonhouder op de seattube zit bij mijn vrouw te laag. Daardoor raakt de bidon de downtube en dat geeft op den duur lakschade. Kan zijn dat dat alleen op de kleine maten speelt; maar ik ga er nog wel iets op verzinnen.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scraemus
Mistraller schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:54:
[...]

Dat is dus inderdaad de herenuitvoering van de liv avail. M'n vrouw heeft de advanced 1 op basis van Ultegra en dan is het dus een derailleur met clutch. Bij de advanced 2 zit zo te zien de normale 105.
Maar daar heb je alleen op ruwer terrein voordeel van; het voorkomt het slaan van de ketting tegen de chainstay.

Mede door het profiel, lijkt de band wat breder, maar als je er net zo blij mee bent als mijn vrouw, dan komt het helemaal goed (ze kwam van 25c). Ik vond de fiets erg strak afgewerkt in elk geval.

Wat me wel opviel en ik weet niet of de Defy dit "foutje" ook heeft; de bevestigingspunten van de bidonhouder op de seattube zit bij mijn vrouw te laag. Daardoor raakt de bidon de downtube en dat geeft op den duur lakschade. Kan zijn dat dat alleen op de kleine maten speelt; maar ik ga er nog wel iets op verzinnen.
Plaatje laten maken die de schroefgaten wat opschuift? Komt de bidon(houder) wel iets hoger boven het frame te hangen afhankelijk van de dikte van het plaatje natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
scraemus schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:59:
[...]
Plaatje laten maken die de schroefgaten wat opschuift? Komt de bidon(houder) wel iets hoger boven het frame te hangen afhankelijk van de dikte van het plaatje natuurlijk
Ja zoiets.
Of een stukje materiaal onderin de bidonhouder monteren zodat de bidon er niet helemaal in geduwd kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:17

McMiGHtY

- burp -

nomar109 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:19:
Voor langere ritten wil ik graag een klein beetje extra bagageruimte (zeg 1-2 liter). Voor eten, wat extra kleding, losse spulletjes. Ik denk dat ik dan het beste op zoek kan gaan naar een frametas? En wat is dan het handigst: eentje bovenop de bovenbuis of hangend in de driehoek? Ik wil eigenlijk helemaal niks aan m'n fiets hebben hangen, maar ik moet toch wat. Wat is de fijnste optie en waar moet ik op letten?
Ik heb (o.a.) een rockbros tasje : https://www.amazon.com/RO...Accessories/dp/B07QM4X22Z

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06:38
nomar109 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 22:19:
Voor langere ritten wil ik graag een klein beetje extra bagageruimte (zeg 1-2 liter). Voor eten, wat extra kleding, losse spulletjes. Ik denk dat ik dan het beste op zoek kan gaan naar een frametas? En wat is dan het handigst: eentje bovenop de bovenbuis of hangend in de driehoek? Ik wil eigenlijk helemaal niks aan m'n fiets hebben hangen, maar ik moet toch wat. Wat is de fijnste optie en waar moet ik op letten?
Ik heb diverse zaken geprobeerd, antwoord is natuurlijk wel persoonlijk maar klein stuurtasje is handig voor wat extra klein spul. (eten/jasje etc) mee te nemen.
Of grotere stuurtas (met rollen aan zijkant) kan je veel in proppen maar kans je last van hebben als je in drops gaat rijden.
En bij mechanisch schakelen kan je in de knoei komen met shifters. (met di2 bewegen je shifters niet naar binnen)

Frametas zoals @McMiGHtY is weer lastiger met wat kleinere frames/kom je in de knoei met bidons.
En ik kom er zelf soms tegenaan met knieen, schuurplekken op benen als gevolg als je er uren/dagen mee fietst.

Zadeltas heb je in diverse soorten/maten, ik heb eerst een apidura variant gehad beetje van hetzelfde wat veel andere merken ook hebben.
Lastige is dat je moet nadenken met inpakken als in de spullen moeten er echt in gepropt worden zodat tas strak komt te hangen.
En ook even snel iets eruit halen is lastig.
Echt vast zitten doet het nooit, beetje aanzetten en tas gaat heen en weer.
Persoonlijk had ik ook weer last dat ik er met benen tegenaan kwam. (niet continu maar wel genoeg om er last van te hebben)

Inmiddels heb ik een zadeltas van tailfin.cc en dat is echt een aanrader.
Met beugel die je bij snelspanner/steekas monteert en daardoor zit tas echt vast. (en toch binnen paar seconde van fiets af te halen)
En ook leeg vervoeren of maar paar spullen erin kan prima.
Ook rits/opening aan zijkant om even snel wat eruit te halen.
En je merkt niet dat je ermee fiets en in windtunnel test is dit ook de beste plek kwa weerstand.
Grote stuurtas kost je extra drag zegmaar.

Bij alle oplossingen met klittenband aansluitingen oppassen voor slijtage aan frame/zadelpen etc.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
  • Laatst online: 22:42
Schuren je benen daar niet langs? En moet je die niet volstouwen om hem in de juiste vorm te houden?
Ik heb eerst maar eens een kleiner tasje besteld, de Evoc Frame Pack (de onderste op de foto). Hij is misschien te klein (1 liter), maar dat moet ik uitproberen. Kan eventueel later nog het tweede tasje erbij aanschaffen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEQFzgfciB92JvXQ2Ae-TFR08n0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MpqT6RvmgbO7vqVKkpc6RmnX.png?f=fotoalbum_large

Ben net even bij Mantel in Arnhem naar binnen gelopen met het idee om wat van die tasjes te bekijken en verder wat rond te neuzen, maar de winkel is bijna leeg. Een etage is helemaal afgesloten, bijna geen race- en mtb-fiets meer te bekennen en verder heel veel lege schappen. Het is een rare toestand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nomar109
DDX schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:13:
[...]

knip heel verhaal met verschillende opties

Inmiddels heb ik een zadeltas van tailfin.cc en dat is echt een aanrader.
Met beugel die je bij snelspanner/steekas monteert en daardoor zit tas echt vast. (en toch binnen paar seconde van fiets af te halen)
En ook leeg vervoeren of maar paar spullen erin kan prima.
Ook rits/opening aan zijkant om even snel wat eruit te halen.
En je merkt niet dat je ermee fiets en in windtunnel test is dit ook de beste plek kwa weerstand.
Grote stuurtas kost je extra drag zegmaar.

Bij alle oplossingen met klittenband aansluitingen oppassen voor slijtage aan frame/zadelpen etc.
Die zadeltas zal ik eens naar kijken. De andere dingen die je noemt over stuurtas en frametassen zijn precies de dingen die me aan het twijfelen maakten. Het klittenbandprobleem is ook nog iets om zorgen over te hebben. Kortom, een fiets is niet bedoeld om allerlei dingen aan te hangen die er niet horen.... :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:17

McMiGHtY

- burp -

Nee, schuurt bij mij niet.

Ik heb ook:

https://nl.aliexpress.com...042311.0.0.16df4c4dZK3WcU

en

https://www.mantel.com/to...oW0uryzZgLxBoCPTEQAvD_BwE

en

https://www.planetx.co.uk...sacs-waterproof-frame-bag

De rockbros kan een blikkie (of twee) bevatten, soms wel lekker om een blikke mee te pakken als je weer opstapt.

De topeak is handig omdat je daar al fietsend iets mee kan doen, ik doe er (als die erop zit) vaak een fototoestel in om handig/snel te kunnen pakken.

De podsac is een klein slagje groter maar zit net niet helemaal lekker en daar moet ik bij oppassen dat ik met mn rechterbeen niet constant langs het klitteband kom anders is mn bib kaput. (ductape doet wonderen)

Ik vind:

https://bikepacking.com/g...handlebar-pack-qr-review/

en

https://www.apidura.com/shop/racing-long-top-tube-pack/

ook een mooie optie.

Die Tailfin heb ik ook zitten eyeballen maar daar is de initiele aanschaf best pittig van, maar die zou ik kunnen verantwoorden doordat m'n vrouw ook iets wil hebben om naar d'r werk te fietsen met een laptop.

[ Voor 17% gewijzigd door McMiGHtY op 15-06-2021 16:31 ]

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 21:53
DDX schreef op maandag 14 juni 2021 @ 15:26:
[...]

Misschien dat ik toch nog ff ga kijken naar plakset (iemand nog tips voor welke icm tubeless)
Ik heb het liggen, nog niet moeten gebruiken:

https://www.bike-componen...beless-Repair-Kit-p11562/

Afbeeldingslocatie: https://www.bike-components.de/cache/p/xl1/1/1/TT-13-Tubeless-Repair-Kit-universal-universal-11562-375060-1614181317.jpeg

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MJV

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gBR8xj9OZwzfblcOKdXitXBZcw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aAnjau3pyNnjoUHM78CNzVvS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXgJ2DQCZm8z0uAhtpt5kbWyE8Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sdTSDgXoDvdDmFCDKWLwEDyO.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik probeer een centerlock adapter te monteren met de BBB tool die ik daarvoor heb, maar, de endcap steekt zo ver uit dat ik die adapter niet vast krijg. Doe ik iets fout of heb ik ander gereedschap nodig, zo ja: welke tool werkt wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Salteh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 18:54
MJV schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:22:
[Afbeelding][Afbeelding]

Ik probeer een centerlock adapter te monteren met de BBB tool die ik daarvoor heb, maar, de endcap steekt zo ver uit dat ik die adapter niet vast krijg. Doe ik iets fout of heb ik ander gereedschap nodig, zo ja: welke tool werkt wel?
De oplossing is of de endcap eraf trekken (makkelijk bij b.v. hope) of een andere lockring :)

(b.v. https://www.bike-discount...-lock-ring-external-69813)

[ Voor 4% gewijzigd door Salteh op 15-06-2021 18:49 ]

BetterShifting.com | Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 10:54

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Ik heb het setje liggen en proberen te gebruiken op een MTB buitenband met een scheur van +- 1cm. De reparatie was wel luchtdicht, maar puilde toch uit naar buiten. Ik vermoed toch het karkas van de band te beschadigd, en ik heb toen toch maar de band vervangen. Voor lekjes net te groot voor dichtmiddel gaat dat setje prima werken gok ik.

Op de racefiets heeft tubeless (in vergelijk met op de MTB) voor mij te weinig meerwaarde en blijf ik nog even bij binnenbanden. Op de MTB gebruik ik wel tubeless, maar man wat heb ik toch een hekel aan dat geklieder met latex. En al helemaal als je onderweg als nog een binnenband moet gebruiken omdat tubeless of een prop het lek niet dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

Salteh schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 18:48:
[...]

De oplossing is of de endcap eraf trekken (makkelijk bij b.v. hope) of een andere lockring :)

(b.v. https://www.bike-discount...-lock-ring-external-69813)
Endcap had ik er al af gehaald, dan lukt het, maar dan krijg ik die endcap niet meer terug. Ik heb gelukkig een setje extra adapters, met zo'n externe lockring. Overweeg nog om te proberen dat BBB gereedschap wat uit te vijlen of boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Iemand nog een pro tip om de lockring van een cassette los te krijgen ?

Ik heb al een kettingzweep tang gekocht in de hoop dat het hiermee makkelijker zou zijn. Bij de eerste pogingen met een normale kettingzweep brak de ketting ( wel een goedkoop ding van trivio, maar toch) .

Gebruik alle kracht die ik heb, het begint nu zowat pijn te doen nu aan mijn handen en rug.

[ Voor 6% gewijzigd door Ruffzz op 15-06-2021 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

Ruffzz schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:37:
Iemand nog een pro tip om de lockring van een cassette los te krijgen ?

Ik heb al een kettingzweep tang gekocht in de hoop dat het hiermee makkelijker zou zijn. Bij de eerste pogingen met een normale kettingzweep brak de ketting ( wel een goedkoop ding van trivio, maar toch) .

Gebruik alle kracht die ik heb, het begint nu zowat pijn te doen nu aan mijn handen en rug.
Ik heb ook al twee kettingzwepen gesloopt. Vaak omdat de ketting niet goed en zorgvuldig genoeg om de cassette zat. Geen ervaring met kettingtang. Zit er wel een band om het wiel? Dat is wel zo handig, daarmee laat je het wiel op de grond rusten en kun je extra kracht zetten op de lockring. Anders de lockring tool wat verlengen met een pijp die je over de sleutel heen plaatst (hefboom)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruffzz
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
MJV schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:44:
[...]

Ik heb ook al twee kettingzwepen gesloopt. Vaak omdat de ketting niet goed en zorgvuldig genoeg om de cassette zat. Geen ervaring met kettingtang. Zit er wel een band om het wiel? Dat is wel zo handig, daarmee laat je het wiel op de grond rusten en kun je extra kracht zetten op de lockring. Anders de lockring tool wat verlengen met een pijp die je over de sleutel heen plaatst (hefboom)?
Gaat om dit ding . Werkt perfect. Helaas kan ik nog steeds niet genoeg kracht zetten om de ring los te krijgen.

Er zit geen band om het wiel. Heb een kussen er onder gelegd en zo heel mijn gewicht kunnen gebruiken maar helaas. Zou WD40 helpen ? Lees er wisselde verhalen over namelijk wat dit betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Nu online

MJV

Ruffzz schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:49:
[...]

Gaat om dit ding . Werkt perfect. Helaas kan ik nog steeds niet genoeg kracht zetten om de ring los te krijgen.

Er zit geen band om het wiel. Heb een kussen er onder gelegd en zo heel mijn gewicht kunnen gebruiken maar helaas. Zou WD40 helpen ? Lees er wisselde verhalen over namelijk wat dit betreft.
WD40 kan geen kwaad, maar echt veel goed gaat het ook niet doen. Dan zou ik eerder kijken naar "echte" kruipolie. Ik zou toch even de moeite nemen om er een band om te gooien, daar heb je meer tegendruk aan dan een kussen. En anders een vriend of buurman om hulp vragen en met zijn tweeën proberen?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:48

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Niet echt wielrennieuws, maar wel fietsgerelateerd. Mijn wettelijke wederhelft tuft al even rond op een oude damesfiets uit 1961. Nu retro compleet in is, is ze best gehecht geraakt aan dat ding. Nu werkt de achterste hub al een tijdje niet goed meer. (veel weerstand bij freewheel) Het is er eentje van het merk "Sturmy Archer", 2 speed. Gisteren en vandaag heel het ding uit elkaar gehaald, ontdaan van wat waarschijnlijk 50 jaar oud roest en smeermiddel was. En terug in elkaar gestoken.

Ding rijdt als een zonnetje! Echt, technologie van de jaren 60, gemaakt om mee te gaan.
Eerlijk toegegeven, na de eerste hermontage had ik 2 onderdelen over :/ . Maar niet opgegeven en opnieuw alles overlopen.
Best trots op mezelf, }:O die hub zit meer complex in elkaar dan mijn hele trek met 105.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mistraller
Ruffzz schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:49:
[...]

De heilige graal wat betreft cassettes afnemen. Ook wel de "moordenaar" genoemd in dit topic. Zo populair dat ie veelal uitverkocht is alleen. Als je deze hebt gebruikt wil je niets anders meer. Echt.
https://www.decathlon.nl/...cassetteafnemer/_/R-p-200

De combi losse lockring-met-bahco en ketting zweep cq kettingtang kan je gewoon niet ff die tets geven aan dat dunne metalen ringetje op de lockring om hem los te tikken.

Met de moordenaar en een vaste lockring tool is het supersimpel. Met een band erom is het wel handiger, beide tools in elke hand op 180 graden, tets op de grond en dan is de rest kinderspel.

[ Voor 17% gewijzigd door Mistraller op 16-06-2021 00:17 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
scraemus schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:59:
[...]

@DDX @DieAnder
Precies dat, maar dan wilde ik dit eigenlijk zelf frezen uit een strookje alu. Maar als het kant en klaar in zwart te koop is, is dat wel een idee natuurlijk. Ga ik nog wel even verder shoppen want deze prijs voor een strookje alu vind ik wel weer wat hoog. Ze heeft trouwens sideloaders vanwege haar kleine frame, anders paste er amper een bidon in.

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lucano
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-01 07:02
Galois schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:29:

Heb zo'n ding van Xiaomi, kost 30 euro oid. Ook een beetje voor de fun gekocht, maar gebruik hem eigenlijk altijd.
Ben er wel tevreden over, makkelijk instellen op juiste druk en ding doet de rest, makkelijk om mee te nemen. Ook voor normale fietsen, voetballen etc prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
Lucano schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 07:07:
[...]

Heb zo'n ding van Xiaomi, kost 30 euro oid. Ook een beetje voor de fun gekocht, maar gebruik hem eigenlijk altijd.
Ben er wel tevreden over, makkelijk instellen op juiste druk en ding doet de rest, makkelijk om mee te nemen. Ook voor normale fietsen, voetballen etc prima.
Zat ik ook aan te denken om aan te schaffen, stuk goedkoper dan de Bosch. Hoe lang doet hij er over om een band op te pompen naar 6-7 bar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucano
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-01 07:02
Hoiz schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 09:48:
[...]

Zat ik ook aan te denken om aan te schaffen, stuk goedkoper dan de Bosch. Hoe lang doet hij er over om een band op te pompen naar 6-7 bar?
Vanaf leeg misschien 2 minuten, maar beetje bijpompen 30 seconden ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Laatst online: 22:12
@Joindry Sturmey Archer was vroeger een heel bekend merk. Zo’n beetje alle fietsen waren toen uitgerust met een 3-speed versnelling via een naaf, dus nog niet met een cassette. Bekend van de shifters: https://www.ebay.com/b/St...79&customid=&toolid=10001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinniiee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-04 09:09
Die Tour de Tietema hebben nu ook een podcast.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18-09 21:03
Vinniiee schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:38:
Die Tour de Tietema hebben nu ook een podcast.
Zag het idd, wat mij betreft allemaal leuk en aardig maar denk dat het voor hun momentum beter is als ze gewoon wat meer video's maken en dan niet die Tietema Cycling Academy...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verstappen33
nomar109 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:25:
[...]

Die zadeltas zal ik eens naar kijken. De andere dingen die je noemt over stuurtas en frametassen zijn precies de dingen die me aan het twijfelen maakten. Het klittenbandprobleem is ook nog iets om zorgen over te hebben. Kortom, een fiets is niet bedoeld om allerlei dingen aan te hangen die er niet horen.... :'(
Ik heb een klein zadeltasje waar een setje bandenlichters, binnenband, 2 CO2 patronen + pompje en een multitooltje inzit.. Beetje standaard meuk voor pech onderweg..

Ga ik langere tochten fietsen zonder voorzieningen (zoals bij een georganiseerde fietstocht), dan neem ik vaak nog wel eens een rugzakje mee..
Ik heb vorig jaar zoiets aangeschaft: https://www.futurumshop.n...e-fietsrugzak-zwart.phtml

Past wat extra eten en drinken in, wel zo handig als je in een omgeving fietst waar je niet zeker weet waar je wat te eten en drinken kunt halen...
En soms wil je ook gewoon doorknallen ipv een supermarkt of een tankstation te zoeken om wat proviand in te slaan..

Als ik een dag ga fietsen,dan passen hier de volgende zaken makkelijk in:
- regen/windjack
- 3 flesjes water
- boterham trommeltje met 2 boterhammen
- sportrepen etc

Met hele warme dagen gaat het wel een beetje zweten op de rug, maar niet echt hinderlijk..
Totaal gewicht met bovenstaande bepakking is nog geen 3kg, je voelt bijna niet dat je hem bij je hebt..

Ik heb nog een andere vraag:
Hoe lang gaat fietskleding mee??
Ik heb mijn fietspak nu 4 jaar, en heb er nu een kleine 10.000km mee gefietst..
Dit jaar merk ik dat ik iets meer ongemakken heb van het zadel...
Ik dacht eerst dat het aan mijn conditie lag omdat ik al een tijd niet had gefietst, maar ik twijfel nu steeds meer of de zeem nog steeds goed is..

Verder zie ik weinig tot geen slijtage op mijn fietsbroek. (merk Cuore)

[ Voor 12% gewijzigd door verstappen33 op 16-06-2021 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
@verstappen33
Je zeem kan doorslijten door het wassen en natuurlijk gebruik.. De stof wordt vaak dunner. Je zadel kan ook slijten / doorzakken, al lijkt me 10.000km nog acceptabel.

Check het fietskleding topic voor tips!

[ Voor 5% gewijzigd door Dix0r op 16-06-2021 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

verstappen33 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 10:53:
[...]

Ik heb een klein zadeltasje waar een setje bandenlichters, binnenband, 2 CO2 patronen + pompje en een multitooltje inzit.. Beetje standaard meuk voor pech onderweg..

Ga ik langere tochten fietsen zonder voorzieningen (zoals bij een georganiseerde fietstocht), dan neem ik vaak nog wel eens een rugzakje mee..
Ik heb vorig jaar zoiets aangeschaft: https://www.futurumshop.n...e-fietsrugzak-zwart.phtml

Past wat extra eten en drinken in, wel zo handig als je in een omgeving fietst waar je niet zeker weet waar je wat te eten en drinken kunt halen...
En soms wil je ook gewoon doorknallen ipv een supermarkt of een tankstation te zoeken om wat proviand in te slaan..

Als ik een dag ga fietsen,dan passen hier de volgende zaken makkelijk in:
- regen/windjack
- 3 flesjes water
- boterham trommeltje met 2 boterhammen
- sportrepen etc

Met hele warme dagen gaat het wel een beetje zweten op de rug, maar niet echt hinderlijk..
Totaal gewicht met bovenstaande bepakking is nog geen 3kg, je voelt bijna niet dat je hem bij je hebt..
Nice! Aardige voorraden sleep je dan mee.

Alhoewel ik zelf ook een tweede bidon (houder) nodig ben.
Ik fiets niet heel ver nog (a 40km), misschien ben ik gewoon een dorstige knaap. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-09 21:37
Voor het geval mijn buitenbanden versleten zijn heb ik een tijd terug alvast nieuwe buitenbanden besteld, nu met skinwall. Ondertussen fiets ik al maandenlang door maar blijven de oude buitenbanden nog prima. Daar baal ik dan weer van want ik wil m'n nieuwe bandjes erop leggen, maar da's ook weer zonde zolang deze banden nog prima zijn. First world problems :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nomar109
@Luuk741 Herkenbaar! Misschien kun je iets verzinnen, bijvoorbeeld dat ze heel erg uitdrogen als je ze niet gebruikt. :+

[ Voor 4% gewijzigd door nomar109 op 16-06-2021 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Verwijderd schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:07:
[...]

Nice! Aardige voorraden sleep je dan mee.

Alhoewel ik zelf ook een tweede bidon (houder) nodig ben.
Ik fiets niet heel ver nog (a 40km), misschien ben ik gewoon een dorstige knaap. :+
Voorraden valt wel mee..
Ik heb wel 2 bidonhouders op de fiets, en bij een normaal ritje neem ik ook maar 2 kleine bidons mee (2x 500ml). Hier heb ik normaal gesproken genoeg aan voor een rit van 2 uur..
Met deze hoge temperaturen of een tocht tot 3 uur pak ik iets grote bidons (2x 750ml).
En op een tocht van 2-3 uur neem ik meestal 1 sportreep mee in het achterzakje van mijn shirt..

De rugzak neem ik alleen mee bij tochtjes van minimaal 5-6 uur of nog langer.. hier heb ik dus qua water genoeg bij voor een refill van de bidons en wat extra eten en repen...
Telefoon, slotje en portemonnee passen er ook prima in.. Altijd handig als je ergens de winkel in wil om wat proviand in te slaan of wanneer je onderweg een terrasje pikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Vandaag weer een rondje gemaakt na even 5 dagen rust te hebben gepakt door de hooikoorts (afkickuhhh) maar het liep echt voor geen meter...

Snelheid laag,wattage laag, hartslag was ook laag maar ik was toch constant buiten adem...ik heb ook een paar sprintjes gedaan en krijg mijn hartslag gewoon niet boven de 165 terwijl mijn max op 185 ligt.

Baal er wel echt van want als het zo harken en kapot gaan is om 175 watt/29 km per uur gemiddeld te trappen ben ik voorlopig wel veroordeeld tot solorondjes trappen :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
Nutterd schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:42:
Vandaag weer een rondje gemaakt na even 5 dagen rust te hebben gepakt door de hooikoorts (afkickuhhh) maar het liep echt voor geen meter...

Snelheid laag,wattage laag, hartslag was ook laag maar ik was toch constant buiten adem...ik heb ook een paar sprintjes gedaan en krijg mijn hartslag gewoon niet boven de 165 terwijl mijn max op 185 ligt.

Baal er wel echt van want als het zo harken en kapot gaan is om 175 watt/29 km per uur gemiddeld te trappen ben ik voorlopig wel veroordeeld tot solorondjes trappen :F
Hoe is je algemen conditie?? Verder wel gewoon fit, niet vermoeid?
Ik merk wanneer ik vermoeid ben ook moeilijk hoog in de hartslag kan komen..
En misschien nog wat naween van je hooikoorts??

2 maanden geleden zelf last van Corona (lichte klachten) gehad, en merk nu pas na 7-8 weken dat ik weer op het niveau van voor die tijd zit..
Soms heeft het gewoon even tijd nodig om weer fit te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Laatst online: 22:12
@Nutterd De luchtkwaliteit is vandaag en morgen niet zo best. Was gisteren al te merken. Als je hier wat gevoelig voor bent, ga je dat op dit soort dagen merken. Met name fijnstof is nu erg hoog: https://www.buienradar.nl/nederland/gezondheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:54
Tja hier ook zo'n hooikoorts type... Dit jaar is het echt wel vrij extreem; vermoedelijk door het vrij koude en natte voorjaar, gevolgd door een plotselinge overgang naar de warmte. Alle grassen lijken daardoor in 1x los gaan :(

Hogere hartslag heb ik ook wel last van en ook van veel meer vermoeidheid; al schrijf ik dat laatste eerder toe aan de cetrizine (met loratedine nog erger trouwens).

Probeer 's avonds nog wel ritjes te maken; 's morgens zou nog beter zijn, maar dan ben ik echt niet op m'n best. Verder bij thuiskomst meteen douchen en de neus goed legen :+ . Ook vaseline rond je neusgaten lijkt wel ietsje te helpen.

Eigenlijk heb ik altijd vrij milde klachten, maar dit jaar is het wel pittiger. Blijkt ook wel uit de grafiek op https://hooikoortsradar.nl/.

Corona trouwens in December gehad; dat vond ik nog wel een stukje pittiger. Toen ook echt zere longen gehad en ook weken voordat ik weer op mijn oude niveau was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Bij mij is het (denk ik) van de hooikoorts, corona is het iig zeker niet want heb me nu 2x laten testen. Ik ben ook gewoon de hele dag moe inderdaad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
Nutterd schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:04:
Bij mij is het (denk ik) van de hooikoorts, corona is het iig zeker niet want heb me nu 2x laten testen. Ik ben ook gewoon de hele dag moe inderdaad!
Verschil is wel voelbaar wat mij betreft: Corona was (in ons gezin) echt longen, hoofdpijn, en overgeven / last van darmen (de kleine dan) en heel snel buiten adem zijn.

Hooikoorts is voor mij vooral prikkelende ogen, niezen en beetje slijm in de keel (als je niet door je neus ademt op de fiets). Vooral de kriebelende / prikkende is iets dat bij Corona niet speelt.

Maar "your mileage may vary" natuurlijk. Als je twijfelt zou ik vooral eens cetrizine / loratedine halen bij de super / apotheek / tankstation en kijken hoe dat uitpakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Morrar schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:07:
[...]

Verschil is wel voelbaar wat mij betreft: Corona was (in ons gezin) echt longen, hoofdpijn, en overgeven / last van darmen (de kleine dan) en heel snel buiten adem zijn.

Hooikoorts is voor mij vooral prikkelende ogen, niezen en beetje slijm in de keel (als je niet door je neus ademt op de fiets). Vooral de kriebelende / prikkende is iets dat bij Corona niet speelt.

Maar "your mileage may vary" natuurlijk. Als je twijfelt zou ik vooral eens cetrizine / loratedine halen bij de super / apotheek / tankstation en kijken hoe dat uitpakt :)
Dit heb ik, gecombineerd met kortademigheid en vermoeidheid

Ik heb 3-4 verschillende medicijnen van de huisarts geprobeerd, cetrizine, allegra nog iets en niets helpt dit jaar helaas een cocktail van verschillende medicijnen lijkt iets te doen maar lijkt me ook niet gezond

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoiz
Zelf heb ik juist dat wanneer ik op de fiets stap en eenmaal begin met doortrekken dat alle klachten die ik normaliter de hele dag door heb, verdwijnen. Zodra ik afstap en na het douchen aan de koffie ga, begint het weer volop terug te komen. Ik heb nog geen verklaring kunnen vinden, maar het scheelt in ieder geval zeker. Ik slik cetrizine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-09 10:03
Is het niet zo dat je van antihistamine juist vermoeid kunt raken ? Dus dat je door het slikken van de medicijnen juist vermoeider raakt.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
@Michaelg Ja van die medicijnen krijg je vermoeidheidsklachten inderdaad, naast nog een hoopje andere bijwerkingen - o.a. dik worden :o

En klachten worden bij mij ook vooral na het fietsen merkbaar. Mijn hypothese is dat je op de fiets teveel afgeleid bent en je lichaam te druk is om hard in de afweer te gaan. Eenmaal thuis komt dat echter op gang en dan zitten de pollen redelijk diep in je ogen / neus / keel en krijg je dus last.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Niet online
Hoiz schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:26:
Zelf heb ik juist dat wanneer ik op de fiets stap en eenmaal begin met doortrekken dat alle klachten die ik normaliter de hele dag door heb, verdwijnen. Zodra ik afstap en na het douchen aan de koffie ga, begint het weer volop terug te komen. Ik heb nog geen verklaring kunnen vinden, maar het scheelt in ieder geval zeker. Ik slik cetrizine.
Nou dat ja. Heb zelf al jaren flink hooikoortsklachten, maar het lijkt onder inspanning wel mee te vallen :? Een verklaring heb ik ook niet, als ik in huis de trap op loop ben ik buiten adem in deze tijd.

Welk pilletje nou het beste werkt ben ik nog niet over uit, of ze überhaupt werken ook niet. :P Maar de oogdruppels (Kruidvat huismerk) die ik begin deze week eigenlijk voor het eerst gebruikt heb hielpen goed voor de jeukende ogen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Hoiz schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 14:26:
Morrar schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:08:
@Michaelg Ja van die medicijnen krijg je vermoeidheidsklachten inderdaad, naast nog een hoopje andere bijwerkingen - o.a. dik worden :O

En klachten worden bij mij ook vooral na het fietsen merkbaar. Mijn hypothese is dat je op de fiets teveel afgeleid bent en je lichaam te druk is om hard in de afweer te gaan. Eenmaal thuis komt dat echter op gang en dan zitten de pollen redelijk diep in je ogen / neus / keel en krijg je dus last.
Ik heb onderweg ook geen last, eenmaal thuis vooral de ogen. Douchen geeft eigenlijk niet eens verlichting dan. Voor de rit oogdruppels (Allergodil) en naderhand indien nodig even een koude natte washand op de ogen; lekker liggen en bier met een rietje :+

Maar misschien ben ik er qua leeftijd inmiddels iets minder gevoelig voor, want na mijn maandagritje had ik eigenlijk meer rupsenjeuk dan hooikoortsklachten.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabiandJ
  • Niet online
[b]Morrar in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"Probeer 's avonds nog wel ritjes te maken; 's morgens zou nog beter zijn, maar dan ben ik echt niet op m'n best. Verder bij thuiskomst meteen douchen en de neus goed legen :+ . Ook vaseline rond je neusgaten lijkt wel ietsje te helpen.
Toch zou ik je dan aanraden om in de ochtend te fietsen, dan is het aantal pollen echt flink minder dan in de avond.
Gisteren 60km gefietst en was voor 12:00 thuis en nauwelijks ergens last van, wel medicijn genomen en vaseline in/rond de neusgaten en onder mijn ogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nomar109
Michaelg schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 15:06:
Is het niet zo dat je van antihistamine juist vermoeid kunt raken ? Dus dat je door het slikken van de medicijnen juist vermoeider raakt.
Klopt, en zeker Cetirizine staat daar om bekend. Bij loratadine is die bijwerking minder sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saaslijer1
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-09 22:11
Ik lees hier genoeg over Bikefit etc. En ook dat er ontelbaar veel meningen zijn.

Wat ik echter niet zo snel terug kan vinden, is of jullie denken dat een bikefit ook gaat helpen om mijn probleem aan te pakken?

Ik heb nu ongeveer 1 jaar een racfiets, maar al die keren dat ik fiets krijg ik na een kilometer of 30-40 last van mijn voeten. Vervelend tintelen, een knellend gevoel. Echt een gevoel dat het fietsplezier weghaalt.

Gaat zo'n bikefit mij hierbij helpen? Of denken jullie dat het voldoende is om alleen eens mijn schoenplaatjes te verstellen? Of hebben jullie andere adviezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-09 19:15
Saaslijer1 schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:01:
Ik lees hier genoeg over Bikefit etc. En ook dat er ontelbaar veel meningen zijn.

Wat ik echter niet zo snel terug kan vinden, is of jullie denken dat een bikefit ook gaat helpen om mijn probleem aan te pakken?

Ik heb nu ongeveer 1 jaar een racfiets, maar al die keren dat ik fiets krijg ik na een kilometer of 30-40 last van mijn voeten. Vervelend tintelen, een knellend gevoel. Echt een gevoel dat het fietsplezier weghaalt.

Gaat zo'n bikefit mij hierbij helpen? Of denken jullie dat het voldoende is om alleen eens mijn schoenplaatjes te verstellen? Of hebben jullie andere adviezen?
Ja, een bikefit kan hierbij zeker helpen. N=1, maar tijdens mijn bikefitting gaf ik aan dat ik hier last van had samen met een slapend gevoel in de edele delen. Met een nieuw zadel zijn beide problemen volledig verholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinniiee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-04 09:09

Dat zou zeker kunnen helpen. Het kan liggen aan een hoop verschillende dingen. Je schoenen, de afstelling van je schoenen, de zooltjes in je schoenen, zadel, zadelafstelling, etc. Grote kans dat je schoenen te smal zijn, ik had hier zelf ook last van een paar jaar geleden.

Destijds heb ik ook een bikefitting laten doen, maar toen leek er nog niet echt veel kennis beschikbaar bij bikefitters over voeten, schoenen etc. Maar goed, nu zou dat geen probleem moeten zijn.

Veel bikefitters verzorgen ook alleen een shoefit, maar dan moet je zeker zijn dat de afstelling van de rest van je fiets goed is. Persoonlijk zou ik dat zelf nooit doen, is mijn inziens half werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder

Ik neem aan dat je zelf al hebt zitten spelen met schoeoen strakker / losser, schoenplaatjes beetje naar voren / achtren, zadel tikkie hoger / lager etc..
Als dat geen invloed op je klachten heeft heb je gewoon andere schoenen nodig.

Of een bikefitter je bij die zoektocht kan / moet helpen kan ik niet inschatten.

[ Voor 5% gewijzigd door DieAnder op 16-06-2021 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevens20
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:36
The__Dude schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:16:
[...]

Ja, een bikefit kan hierbij zeker helpen. N=1, maar tijdens mijn bikefitting gaf ik aan dat ik hier last van had samen met een slapend gevoel in de edele delen. Met een nieuw zadel zijn beide problemen volledig verholpen.
You have got my attention! Ik heb na een km of 30 ook dove edele delen. Welk zadel heb je?

https://www.flickr.com/people/137281057@N05/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nogeeninlog
  • Laatst online: 12:20
Vandaag een pakketje binnengekomen van M-gineering. Daar zat o.a. dit in:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/PvXPP4XJ/CIMG2125.jpg

In combinatie met de bedoelde pendel:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/ZCqWmVsD/CIMG2126.jpg

Helaas kan mijn fiets nog niet gebouwd worden, want niet alleen de velgen waren fout, ik zit ook nog op mijn naven te wachten. Volgens Deutsche Post is dit de status:

'The recipient has been notified. The item will be held at the appropriate Deutsche Post retail outlet for pick-up.'

Moet ik naar Deutsche Post? Dat is voor mij te ver fietsen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online

Waar knelt het en tintelt het? Schoenplaatjes naar achteren kan je voorvoeten verlichten (maar let dan ook goed op de verandering in positie van je zadel). Zadelhoogte kan ook een probleem zijn, misschien iets te hoog.

Maaar denk de meest voorkomende is schoenen die niet goed bij je voet passen. Dan moet je naar Nijkerk rijden, ben even de naam vergeten, maar dacht dat ik dat @mhr-zip een enkele keer heb zien noemen.

Ik ga er zelf vrijdag heen voor nieuwe schoenen, maar misschien hebben ze er ook wel een bikeshoe4u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:35
[Afbeelding]
Cheapo (€52) wiggle tas gekocht maar zodra je gaat vergelijken met bijvoorbeeld evoc dan zie je wel verschillen. De duurdere tassen (€350+) hebben er een mooi frame bij om je fiets op te zetten. Blijft achterderailleur en ketting mooi vrij, stuur staat recht. Gewoon veel stabieler en steviger. Stevige plank gekocht die exact in de tas past qua breedte. Verhoging voor achterwiel geknutseld, snelspanners gaat stukje pvc buis omheen en die klikken in buisklemmen op de plank. Met 4 klemmen zit het strak genoeg om één geheel te vormen. Zelfs als ik de plank op zijn kop houd, valt de fiets er niet vanaf.
net ook z'n tas gekocht voor vakantie in de Provence(?) Goeie tip dat framepje. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Smotske op 16-06-2021 21:06 ]

@DetailingBySmotske

Pagina: 1 ... 308 ... 683 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).