Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deelOverzicht

Pagina: 1 ... 305 ... 313 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:47

Stoney3K

Flatsehats!

Ik vraag me ook vooral af wat voor banden je echt nodig gaat hebben. Zelf dacht ik aan iets van 40mm, of zelfs de mogelijkheid voor 650B wielen voor af en toe het wat ruigere werk. Dan zit je wel naar iets als een Cannondale Topstone 1 te kijken bijvoorbeeld, de Giant Revolt, of de Checkpoint van Trek.

Dan heb ik ook nog de optie om gewoon te wachten tot augustus en dan een Canyon Grail 7 te bestellen. ;)

In ieder geval wordt het wel iets met schijfrem en 2x11, dus geen GRX400 of Tiagra/Sora.

[Voor 10% gewijzigd door Stoney3K op 09-06-2021 16:59]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Ankona
  • Registratie: mei 2014
  • Nu online
Puur uit nieuwsgierigheid (Nee, echt geen verwijt ofzo. Ik wil het gewoon begrijpen en in mijn real life omgeving ken ik geen beoefenaars van deze tak van sport), kan iemand mij de lol uitleggen van dat gravelbiken?

Ik snap het tochten toeren met een racefiets. Ik snap ook het behendigheidswerk door het bos met een mountainbike. Maar wat voegt die gravelbike nou precies toe? Of is het gewoon een suboptimale racer waarmee je niet bang hoeft te zijn voor stukjes onverhard?

alles kan off-topic

• pannekoek
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 10-06 16:54
Ankona schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:03:
Of is het gewoon een suboptimale racer waarmee je niet bang hoeft te zijn voor stukjes onverhard?
Voor mijn gevoel dit. Maar tis wel leuk om af en toe even van het pad af te gaan

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Even heel respectloos gezegd, is een gravelbike eigenlijk een ouderwets model mountainbike met een koersfiets-stuur. Met andere woorden, het zit echt tussen de racefietsen en de mountainbikes in, met wat elementen van cyclocrossers ertussendoor gegooid. Je ziet in de gravelbikes ook een behoorlijk spectrum wat een beetje begint bij de endurance-racefietsen (zoals de Giant Contend AR) en aan de andere kant de hardcore mountainbikes met een krom stuur (zoals de Salsa Warbird).

Waar de racefiets een dikke sportwagen is en de mountainbike een jeep, is de gravelbike een SUV. Dus de charme daarvan ligt vooral in de veelzijdigheid: Je kan er gewoon racefietswielen op zetten en in het peloton mee, maar ook mountainbike-wielen om de wat meer technische routes te kunnen rijden.

Je merkt het wel in de manier waarop de fiets gebouwd is en waardoor er concessies gedaan moeten worden, een gravelbike is bijvoorbeeld vaak iets zwaarder dan zijn racefiets-neefjes.

• WaSteiL
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 14:14
Stoney3K schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:37:
[...]

Ik zit er zelf nog een beetje over te twijfelen qua fietskeuze, want mijn eerste keuze zou een middenklasse gravel zijn met Shimano GRX600. Maar je zit met die categorie fietsen gewoon met een enorme levertijd voor het komende jaar door de tekorten bij Shimano en de enorme vraag naar gravelbikes.

Nu kan ik wel voor een meer all-road achtige fiets gaan kijken (zoals een Trek Domane of een Giant Contend AR) met een Shimano 105 groep, maar ik vraag me wel af of die voldoet voor de ritten waar ik hem voor wil gebruiken, niet alleen voor de weg, maar ook af en toe de makkelijke mountainbike-paden mee kunnen pakken. Ik woon hier vlakbij een groot heidegebied, dus daar verwacht ik wel de nodige kilometers op te maken.

De meeste van die allroad endurance fietsen kunnen bandjes aan van een 35mm of 38mm breed en daarna houdt het wel een beetje op.
Trek Domane is ook niet te krijgen weet ik uit directe ervaring dus op korte termijn is dat ook geen optie.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Nutterd
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 15:03

Nutterd

PSN: MRVleisboeketje

ik heb mijn gravelbike gekocht zodat ik mijn racefiets niet in de winter hoef te gebruiken, noem het zuinigheid of ik wou gewoon een N+1 fiets ;) ik zie persoonlijk mijn gravelbike gewoon als een comfortabele racefiets met iets bredere banden waar ik lekker mee over de weg kan rijden (29-30 is goed te doen met de 35 mm banden met weinig profiel) maar als ik een keer een onverhard pad wil pakken gaat het super goed wil ik een mountainbike trailer pakken kan het maar is niet ideaal.

ik ben er in ieder geval blij mee wanneer het regent maar wanneer het goed weer is komt hij eigenlijk niet uit de garage behalve als je natuurlijk met gezellige mensen kunt gaan fietsen in het mooiste gebied van Nederland: Het grote - Tweakers Gravel-Ride-Topic

/edit: voor mij is het ook de ideale vakantiefiets, ik ga 3 weken naar het Gardameer en wil daar wel gaan fietsen maar kijk niet naar de snelheid of wat dan ook dan is de Gravel ideaal aangezien hij zo veelzijdig is.

[Voor 16% gewijzigd door Nutterd op 09-06-2021 17:14]

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Catch22
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
@Stoney3K ik zag bij 12go volgens mij wat Ridley kanzos die op voorraad gingen komen. Ik zou vooral veel voorraad alerts instellen, ik krijg er zo af en toe nog wat binnen namelijk

But if I offended you | Good | 'Cause I still don't give a f*ck
Hou eens op met die auto-analogieen mensen
AMD Ryzen 2700x - Asus 3090 TUF OC - 32Gb Corsair Vengeance RGB Pro - Aoc 27" 1440p 144hz - Samsung g9 49" 32:9

• Phydomir
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 13:31

Phydomir

Dennis

Jovialgent schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:58:
Zonet nieuwe fietsbandjes gekocht Continental GP 5000 28 mm , iemand een idee hoeveel bar ik best erin blaas voor een fietser van 93 kg ? :D
Zelf rij met 85kg op 6 en vind dat erg fijn rijden. Van 25mm op 7,5 naar 28mm op 6 gegaan en vooral op bv klinker wegen is dit echt een verademing.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 13:33
kan iemand mij de lol uitleggen van dat gravelbiken?
Gravelen in het buitenland heeft iets avontuurlijks. Op de 'fireroads' door de bossen, uren fietsen zonder dat je iemand ziet. Zeg maar precies datgene wat je in Nederland niet krijgen kunt.

Het principe gravelen spreekt mij ook wel aan. Mocht ik ergens in Noorwegen of Canada wonen dan reed ik waarschijnlijk 90% van de tijd op een gravelbike, maar in Nederland kom ik niet veel verder dan de Veluwe en daar kun je tegenwoordig over de koppen fietsen en heb je na 40km wel gezien. Dat zal aan mij liggen; heb altijd in gebieden gewoond waar in de verste verte geen onverharde paden te vinden zijn, enkel weilanden.

Edit: Laatst nog wat foto's gepost van een paar onverharde wegen in Noorwegen. Super vet om daar te rijden; midden in de natuur, wilde dieren, glooiende wegen, geen verkeer behalve hier en daar een verdwaalde hiker/fietser.

Ypuh in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21"

[Voor 16% gewijzigd door Ypuh op 09-06-2021 18:24]

• Nutterd

Nutterd

Ypuh schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:20:
[...]

Gravelen in het buitenland heeft iets avontuurlijks. Op de 'fireroads' door de bossen, uren fietsen zonder dat je iemand ziet. Zeg maar precies datgene wat je in Nederland niet krijgen kunt.

Het principe gravelen spreekt mij ook wel aan. Mocht ik ergens in Noorwegen of Canada wonen dan reed ik waarschijnlijk 90% van de tijd op een gravelbike, maar in Nederland kom ik niet veel verder dan de Veluwe en daar kun je tegenwoordig over de koppen fietsen en heb je na 40km wel gezien. Dat zal aan mij liggen; heb altijd in gebieden gewoond waar in de verste verte geen onverharde paden te vinden zijn, enkel weilanden.
Ondanks dat ik echt blij ben met mijn gravelbike ben ik het hier wel mee eens...als je hem alleen als gravelbike wil kopen zou ik het niet doen terwijl ik in een redelijk gunstige gravel omgeving woon (nationaalpark de meinweg, maasduinen en net over de grens nog wat) maar als comfortabele racefiets/winterfiets/gravelfiets is het een top aankoop

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 13:24
Zou graag een gravelbike erbij willen hebben, vooral voor het volgende:

Een racefiets is vooral geschikt voor de verharde weg. Ja, natuurlijk kan je er mee offroad, maar je merkt direct dat de banden en wielen er vaak te stug voor zijn. Een MTB trekt mij gewoon niet vanuit een efficiëntie standpunt, zulke brede banden en wielen, voelt alsof je met een vrachtwagen fietst, zeker op de weg. Ik ben niet van in de blubber of de bushbush fietsen, de paden zijn voor mij goed genoeg. En dan is een gravelbike een prima middenweg, bijvoorbeeld ook als vakantiefiets. De racefiets is daar ook weer te stug voor, als je met een gravelbike rond de 25-26 over de weg kan zoeven ben ik een blije vent. Die paar kilometer extra die je wint op een racefiets, jammer dan.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• Theswitch
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 20-06 14:42
Maarten_E schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:28:

Een racefiets is vooral geschikt voor de verharde weg. Ja, natuurlijk kan je er mee offroad, maar je merkt direct dat de banden en wielen er vaak te stug voor zijn. Een MTB trekt mij gewoon niet vanuit een efficiëntie standpunt, zulke brede banden en wielen, voelt alsof je met een vrachtwagen fietst, zeker op de weg. Ik ben niet van in de blubber of de bushbush fietsen, de paden zijn voor mij goed genoeg. En dan is een gravelbike een prima middenweg, bijvoorbeeld ook als vakantiefiets. De racefiets is daar ook weer te stug voor, als je met een gravelbike rond de 25-26 over de weg kan zoeven ben ik een blije vent. Die paar kilometer extra die je wint op een racefiets, jammer dan.
Ja prima verwoord. Ik fiets graag, geocache af en toe en dan rij je ook af en toe was bosjes in. Dus ook op zoek naar een redelijke gravelbike. Zou er geen apart gravelbike-topic moeten komen misschien?

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 10:10
Maarten_E schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:28:

Veel aspecten aan zo'n keuze natuurlijk. Mij leek het ook altijd helemaal niks, en mijn vermoedens over traktorbanden werden ook bevestigd door mijn eerste 26" MTB met matige afmontage. Maar wat een verschil met een 29" moderne hard rail. Snelle (terrein) banden eronder en dat wil prima op de weg.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Theswitch schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:56:
[...]
Zou er geen apart gravelbike-topic moeten komen misschien?
Volgens mij waren de wielrenners en de mountainbikers het daar nog niet over eens. ;)

• Maarten_E
MJV schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:00:
[...]

Veel aspecten aan zo'n keuze natuurlijk. Mij leek het ook altijd helemaal niks, en mijn vermoedens over traktorbanden werden ook bevestigd door mijn eerste 26" MTB met matige afmontage. Maar wat een verschil met een 29" moderne hard rail. Snelle (terrein) banden eronder en dat wil prima op de weg.
Dat klopt natuurlijk, denk dat als je een MTB met snellere banden uitrust dat al een verschil maakt. Maar dan zit je nog steeds met behoorlijk brede banden die je niet per se nodig hebt op de weg. Mijn verhouding hard/onverhard zou nog steeds 75/25 zijn.

Misschien eens een ritje maken op zowel een MTB met snellere banden en een gravelbike. Heb ook het idee dat de vering ook nog een factor is. Nu heeft iedere voorvork wel een lockout natuurlijk, maar het is toch anders.

[Voor 3% gewijzigd door Maarten_E op 09-06-2021 19:05]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

• McMiGHtY
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 24-06 20:10
Ypuh schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:16:
[...]

Lastig. Het is een beetje kip/ei verhaal, maar het verdienmodel achter wielerploegen en sponsoring is simpelweg achterhaald. T.o.v. een F1 team of voetbalclub kost het relatief gezien bijna niets om een wielerploeg op de weg te houden (voor 10 miljoen per jaar kun je al een prima middenmotor op poten zetten), maar toch lijken zelfs ploegen als Quick-Step het toch ieder jaar redelijk lastig te hebben.

Aan Jumbo kun je wel zien dat die er gewoon dikke knaken aan verdienen. Ook de overlap en synergie met de schaatsploeg is groot (ze delen veel verzorgers en de schaatsers fietsen ook veel als zomertraining).

Belangrijkste wat NL mist is breedtesport en een goede opleidingsploeg. Jumbo doet dat redelijk, maar één ploeg is te weinig voor ons land en de stap te groot. SEG en BEAT zijn goede aanvullingen/concepten, maar nog niet groot genoeg.
SEG is wat dat betreft echt een opleidingsploeg en BEAT is "een aparte" om het zo maar te zeggen, het idee om het echt als een club aan te vliegen en een community erom heen te bouwen spreekt mij opzich wel heel erg aan.

En zonder Roompot..hadden we denk ik geen Dylan gehad die in Parijs won.. of een Taco Tuesday..

18 September, zet het in je agenda! Tweakers Social Ride

Acties:
  • +2Henk 'm!

• McMiGHtY
Nutterd schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:17:
[...]

we hebben het tour de tietema cycling team toch? met Devin hebben ze de nieuwe Pogacar en met Josse in het Peleton had MvdP de sprints niet zo makkelijk gewonnen in Zwitserland hoor. :+

getekend uiteraard ;)
Dit is gewoon geweldige content en wederom creeeren van een community, denk dat dit wel de toekomst gaat worden. Fan worden van een Team ipv een renner.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

McMiGHtY schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:24:
[...]

Dit is gewoon geweldige content en wederom creeeren van een community, denk dat dit wel de toekomst gaat worden. Fan worden van een Team ipv een renner.
Daar leg je natuurlijk wel een zwak punt van de sport als toeschouwerssport bloot: Voor een toeschouwer is de sport vrij individualistisch en ga je veel eerder voor een bepaalde renner dan voor een heel team. Eigenlijk hetzelfde als wat je met de F1 hebt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• McMiGHtY
Ja, maar als je bijvoorbeeld naar voetbal kijkt, dan is men fan van "de best club van Noord Holland" en dan heb je daar misschien je favo speler wel, en baal je als die naar de "net iets mindere club van Noord Holland" gaat omdat ze hem daar meer bieden, maar uiteindelijk blijf je wel van de eerst genoemde club.

En nog een zwak punt als toeschouwerssport, bijna nergens hoef je entree te betalen om een wedstrijd te kunnen zien. Elke (prof) voetbal club heft entree, en in de wielrennerij is dat voor zover ik weet alleen in bepaalde cross series het geval.

[Voor 28% gewijzigd door McMiGHtY op 09-06-2021 19:32]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

McMiGHtY schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:31:
Ja, maar als je bijvoorbeeld naar voetbal kijkt, dan is men fan van "de best club van Noord Holland" en dan heb je daar misschien je favo speler wel, en baal je als die naar de "net iets mindere club van Noord Holland" gaat omdat ze hem daar meer bieden, maar uiteindelijk blijf je wel van de eerst genoemde club.

En nog een zwak punt als toeschouwerssport, bijna nergens hoef je entree te betalen om een wedstrijd te kunnen zien. Elke (prof) voetbal club heft entree, en in de wielrennerij is dat voor zover ik weet alleen in bepaalde cross series het geval.
Binnen de wielrennerij is er ook eigenlijk geen grote binnenlandse competitie tussen wielerteams natuurlijk, zoals je wel het clubvoetbal hebt.

• McMiGHtY
Nee..die is redelijk stil komen te liggen door raad is?

Maar die is er opzich wel natuurlijk:

https://knwucompetities.nl/clubcompetitie-mannen/

[Voor 46% gewijzigd door McMiGHtY op 09-06-2021 19:38]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 14:12
Vandaag ff lekker dagje Limburg gedaan.
Lekker gas gegeven op klimmetjes en daartussen even benen stil houden/soms even wachten om fietsmaatje weer aansluiting te geven.
Goede training als ik mail van intervals.icu zie ;
Your estimated FTP has increased by 19w to 324w!
Dat doe je toch lastig met rondje hier in Noord-Holland.
En zo doordeweeks nog best te doen kwa drukte zo in Limburg (al zijn we genoeg andere racefietsers tegengekomen)

https://www.strava.com/activities/5440943340

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +3Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 15:12
NS wil verplicht maken dat je moet reserveren om met je fiets in de trein te mogen.

Mijn post is naar aanleiding van dit topic & trouw. <-- Credits hier naar toe.

Teken hier de petitie, ook al ga je nooit met de trein :z

18 september, zet het in je agenda! Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 15:02
NS heeft toch al jaren een ontmoedigingsbeleid voor fietsen in de trein? Ze maken het nu alleen officeel...

@Ankona Hetzelfde hier. Einde van de OV-studentenkaart was ook het einde van mijn treinreiscarriere ;)

[Voor 33% gewijzigd door MrBarBarian op 09-06-2021 22:39]

iRacing Profiel

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ankona
  • Nu online
MrBarBarian schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:35:
NS heeft toch al jaren een ontmoedigingsbeleid voor fietsen in de trein? Ze maken het nu alleen officeel...
Dan draai ik het liever om, ik heb een ontmoedigingsbeleid als het gaat om de trein. En het lukt me al zo'n 25 jaar om daar geen gebruik meer van te maken.

alles kan off-topic

• DeFeCt
  • Laatst online: 14:20

DeFeCt

je wéét toch

Puur uit nieuwsgierigheid (Nee, echt geen verwijt ofzo. Ik wil het gewoon begrijpen en in mijn real life omgeving ken ik geen beoefenaars van deze tak van sport), kan iemand mij de lol uitleggen van dat gravelbiken?

Ik snap het tochten toeren met een racefiets. Ik snap ook het behendigheidswerk door het bos met een mountainbike. Maar wat voegt die gravelbike nou precies toe? Of is het gewoon een suboptimale racer waarmee je niet bang hoeft te zijn voor stukjes onverhard?
Ik zou je willen adviseren om eens een gravel bike te huren bij het Shimano Experience Center in Valkenburg en een route te downloaden van http://gravelrides.cc/ IMHO is het toch iets dat je zelf moet ervaren. Ik heb in ieder geval (met 2 vrienden) een topdag gehad. Ik ben er ook nog niet helemaal over uit of ik dit vaker ga doen, maar als ik de fiets ervoor zou hebben in ieder geval vaken dan de MTB.
WaSteiL schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 17:11:
[...]

Trek Domane is ook niet te krijgen weet ik uit directe ervaring dus op korte termijn is dat ook geen optie.
Ik heb de Domane van 2019 proefgereden en was eigenlijk behoorlijk teleurgesteld. Ik had echt mijn zinnen gezet op die fiets en op de klinkers was het een genot, maar op het asfalt had ik het gevoel of ik op een fully reed...

Flickr

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Dank voor alle tips, hij is eruit! Kon een dop lenen van een collega. Lijkt me duidelijk waar het gekraak vandaan kwam :) e.e.a. is dermate aangevreten dat er een nieuwe ingaat.

Flickr

• DieAnder
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 13:43
nogeeninlog schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:58:
[...]
Het spaken ga ik zeker niet zelf doen. Vlechtservice, die bij mij in de buurt zit, biedt 2 voor mij geschikte naven aan, een Tiagra en een Novatec. Maakt dat nog wat uit?
Zal lood om oud ijzer zijn als ze in dezelfde prijsklasse liggen. Welke vind je de mooiste? ;)
Zijn die Tiagra's cup-conuslagers? Dan zouden ze mijn voorkeur hebben MITS er een beetje fatsoenlijke afdichting in zit. Cup-conus is heel eenvoudig te reviseren.
Die novatec zjijn vrijwel zeker industrielagers. als zo'n lager 'op' is kun je het (met geschik gereedschap) vervangen door een ander et dezelfde maat. Je kunt dan de kwaliteit en afdichting kiezen die je (portemonnee) leuk vindt.
Nog een vraag: mijn huidige Sora voorderailleur is gemonteerd met een klemband. Kan ik een 105 voorderailleur met dezelfde klemband bevestigen?
Vaak wel, maar is zonder specificaties natuurlijk niet 100% te zeggen. Als je het probeert zie je het direct.

Even terugkomend op je eerdere post: heb je die stuurpen nog losgekregen? Wat was daar aan de hand?
DeFeCt schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 23:38:
Dank voor alle tips, hij is eruit! Kon een dop lenen van een collega. Lijkt me duidelijk waar het gekraak vandaan kwam :) e.e.a. is dermate aangevreten dat er een nieuwe ingaat.
Gefeliciteerd met het losmaken maar WTF? Hoe komt er in 's hemelsnaam zand in je frame? Heeft je fiets zonder zadelpen naast de zandbak gestaan? 8)7

[Voor 15% gewijzigd door DieAnder op 10-06-2021 00:13]

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

DieAnder schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 00:10:
[...]

Gefeliciteerd met het losmaken maar WTF? Hoe komt er in 's hemelsnaam zand in je frame? Heeft je fiets zonder zadelpen naast de zandbak gestaan? 8)7
Volgens mij was het geen zand, maar eerder een combi van opgedroogd vet met iets van een eindproduct van aangetast alluminium. Een van de cups lijkt aardig ingevreten, hoe dat kan vanuit de binnenkant is mij ook niet helemaal duidelijk... zout/pekel wellicht?

Flickr

• Ramon 73
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 12:13

Voor mij was het de N=1 fiets (geen typo). MTB vond ik niet meer zo gek interessant, was een route aangelegd in mijn omgeving. 14km en zo zwaar dat ik helemaal leeg ben daarna, ook een hele pittige qua techniek (meer dan ik in huis heb cq durf). Op zich niet zo erg, ben altijd meer XC geweest ipv hardcore mountainbiker. Maar de oude paden zijn voetgangers-only geworden en wordt vrij intensief gecontroleerd. Daarbij was ik de fikse slijtage op MTB en de ontzettende hoop modder erna ook wel zat. MTB verkocht en gravelbike gekocht, en daarmee doe ik 50/50 weg/gravel en dan neem ik de leuke paadjes tussen de velden. Leuk voor de afwisseling met alleen maar asfalt. Ben ook meer kilometervreter op de racer dan iets anders (ca. 10k/jaar).
Dus gravel, leuk voor erbij als gooi en smijt fiets en winterfiets, kan ik de racer netjes houden voor de zomer. Die heeft velgremmen en is toch iets gevoeliger voor slechter weer.

18 September lekker fietsen in Limburg

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 13:47

vhal

ಠ_ಠ

Ik ben sowieso geen fietser maar zo'n gravelbike zou ik eerlijk gezegd wel in kunnen zetten als woon-werk fiets (ipv de elektrische fiets), al dan niet gecombineerd met een incidenteel ritje. Vanuit mijn werk hebben we een best gunstige fietsregeling maar momenteel zijn de fietsen erg slecht te leveren voor het budget (max 1500) wat ik er voor over heb.

[Voor 3% gewijzigd door vhal op 10-06-2021 07:42]

STRAVA

• McMiGHtY
vhal schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:41:
Ik ben sowieso geen fietser maar zo'n gravelbike zou ik eerlijk gezegd wel in kunnen zetten als woon-werk fiets (ipv de elektrische fiets), al dan niet gecombineerd met een incidenteel ritje. Vanuit mijn werk hebben we een best gunstige fietsregeling maar momenteel zijn de fietsen erg slecht te leveren voor het budget (max 1500) wat ik er voor over heb.
Dan word het kijken naar een gravelfiets waar ook spatbordjes op kunnen, en voor €1500 zijn er wel fietsen leverbaar die daar aan voldoen.

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 07:16

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ik heb hem vooral ook omdat ik hier strak naast woon :). Dan is zo’n suboptimale racefiets met bredere banden echt een uitkomst :). En met een kwartiertje in de auto is het thuis gebied van Erwin S ook bereikbaar.

-edit: ik denk dat t nog wel groter is eigenlijk, naar het westen toe.

[Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 10-06-2021 08:10]

• McMiGHtY
Als je gewoon doorfietst richting het Gooi..

• ZieMaar!
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 07:16

ZieMaar!

Moderator General Chat
McMiGHtY schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:13:
Als je gewoon doorfietst richting het Gooi..
Maar dan wordt het wel echt filerijden door hoge en lage Vuursche, toch? Lijkt me heel leuk voor een keer, maar die drukte vind ik wat minder…

Ik keek net nog ff op gravelmap.com, maar er zitten wel verschillen tussen het aanbod inderdaad. ‘t Gooi, de Veluwe, de Achterhoek en rond Nijmegen zijn mooi, maar in Noord en Zuid Holland is het aanbod wel wat minder volgens mij.

En bovenal: het is gewoon momenteel erg ‘in’ on te gravellen :).

• McMiGHtY
En dan heb je nog de overtreffende trap "bikepacken"

• Nutterd

Nutterd

ZieMaar! schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:17:
[...]

Maar dan wordt het wel echt filerijden door hoge en lage Vuursche, toch? Lijkt me heel leuk voor een keer, maar die drukte vind ik wat minder…

Ik keek net nog ff op gravelmap.com, maar er zitten wel verschillen tussen het aanbod inderdaad. ‘t Gooi, de Veluwe, de Achterhoek en rond Nijmegen zijn mooi, maar in Noord en Zuid Holland is het aanbod wel wat minder volgens mij.

incl. het stereotype graveller met houthakkers-blouse, baard en "flask"

• Nutterd

Nutterd

Jongens! ik wil niemand haasten, dwingen of opjagen maar kijk nog een keer naar dit topic: Het grote - Tweakers Gravel-Ride-Topic . het zal niet zo een grote opkomst hebben als "het grote-topic" maar dit kan zomaar ook een mooie dag worden! het lijkt er nu op dat het op 10-07-21 maar de stembussen zijn tot morgenvroeg 08.00 geopend!

Stem even op de datum en afstand!!! had ik de link al gegeven? niet? dan nu nog maar een keer: Het grote - Tweakers Gravel-Ride-Topic

• WaSteiL
[...]

Lage Vuursche is vooral druk met MTBers, gravelriders en ook de gravelpaden valt echt heel erg mee.

• GerbenBK
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 15:08
[...]

Valt reuze mee hoor. Ik woon sinds een paar maanden in Soest en je moet je momenten uitkiezen. Vroeg opstaan loont, of wat ik vaak doe is na werk tijdens etenstijd fietsen (tussen half 5 en 8 ) dan is het over het algemeen heerlijk rustig. En inderdaad de zondag mijden tussen 10 en 16 uur.

Ik heb mn crosser ooit gekocht als winterfiets, maar op de Heuvelrug en Veluwe vind ik het juist geweldig dat ik langere tochten kan maken op onverharde paden zonder veel verkeer tegen te komen. Tuurlijk zal het in Canada of Zuid Afrika meer en beter zijn, maar afgelopen weekend 230km op de crosser gefietst over de Heuvelrug en Veluwe waarvan 55% onverhard. Heerlijk!! Behalve dan de laatste 50k :X

• Ypuh
GerbenBK schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:40:
Tuurlijk zal het in Canada of Zuid Afrika meer en beter zijn, maar afgelopen weekend 230km op de crosser gefietst over de Heuvelrug en Veluwe waarvan 55% onverhard. Heerlijk!! Behalve dan de laatste 50k :X
Met een aanloop van 50km heen en 50km terug zijn er zelfs binnen NL wel wat mogelijkheden ja :+.

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15:17
DieAnder schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 00:10:
[...]

er zit toch een gaatje onderin je BB. Daar zit bij mij ook zo'n kabelgeleider. Ik had er ook best wat zand in zitten toen ik dat ooit opentrok.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• ONWdolf
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 15:00
DDX schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:17:
En zo doordeweeks nog best te doen kwa drukte zo in Limburg (al zijn we genoeg andere racefietsers tegengekomen)
Ben momenteel op vakantie met vrouw en kinderen in het heuvelland. Voordeel daarvan is dat we overdag geen tijd hebben om te fietsen, s avonds is het uitstekend te doen, ook in het weekend. In deze tijd van het jaar kan je als je een beetje op tijd eet, nog prima 3 uur fietsen. Voor mij lang zat.
Onlangs nog met slecht weer nog in het weekend overdag hier gefietst en zelfs dan erg druk met racefietsen. In elk geval op de bekende wegen.

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 13:47

vhal

ಠ_ಠ

McMiGHtY schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:48:
[...]

Dan word het kijken naar een gravelfiets waar ook spatbordjes op kunnen, en voor €1500 zijn er wel fietsen leverbaar die daar aan voldoen.
Klopt, spatborden en eventueel een simpele rack voor een tas zijn dan wel gewenst. Het probleem zit hem meer in de levertijd. Momenteel heb ik geen haast maar waar was de tijd dat je een winkel in kon lopen, kon zeggen "doe die maar" en er vervolgens na één uur mee kon fietsen :+

STRAVA

• MrBarBarian
Even wat anders... Voor mijn winterfiets heb ik nieuwe lagers voor het balhoofd nodig. Maar wat een hel is dat zeg!! 100.000 verschillende maten, en als je de goed denkt te hebben gevonden blijken die weer niet op voorraad te zijn..

Wanneer gaat die fietsindustrie nou eens standaardiseren?

iRacing Profiel

• unex154
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 14:51
Deze is wel relevant met de huidige gesprekken over gravelbikes O-)

• Ypuh
MrBarBarian schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:41:
Even wat anders... Voor mijn winterfiets heb ik nieuwe lagers voor het balhoofd nodig. Maar wat een hel is dat zeg!! 100.000 verschillende maten, en als je de goed denkt te hebben gevonden blijken die weer niet op voorraad te zijn..

Ik ben hier ook al wat uren van mijn leven aan kwijt geraakt. Veruit meest behulpzame site/info vind je bij Cane Creek. Die maken voor praktisch ieder frame een headset en proberen dat ook te standaardiseren met het 'IS' systeem.

Snelste/meest efficiente methode is vrijwel altijd het lager demonteren, schoonmaken en hopen dat het ergens op de zijkant of seal geprint staat, maar dat was bij mijn FSA/Cervelo al niet het geval. Tweede beste methode is zelf opmeten of hopen dat je het ergens in de specs terug kunt vinden.

Factor maak regelmatig gebruik van dezelfde standaarden als Cervelo, dus mogelijk kan ik je helpen? Voor Cervelo maken volgens mij alleen FSA, CeramicSpeed en Enduro lagers, waar CS extreem duur is. Uiteindelijk heb je dus maar weinig keuze en de prijzen zijn ook redelijk vast.

• DDX
unex154 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:44:
Deze is wel relevant met de huidige gesprekken over gravelbikes O-)
En dan geef ik eerlijk toe dat mijn techniek niet goed genoeg is en mijn angst (/teveel nadenken over wat als) te groot :)
Rondje Schoorl op de gravelbike heb ik echt geen fun.
Op de strandfiets (met 55mm bandjes) is de afdaling van schoorlse nok net aan te doen, maar het is niet dat ik dat rondje prettig aantal keer zal rijden.

• GerbenBK
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 15:08
Ypuh schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:11:
[...]

Met een aanloop van 50km heen en 50km terug zijn er zelfs binnen NL wel wat mogelijkheden ja :+.
Afhankelijk van waar je woont ja...Ik draai hier na 600m het eerste onverharde pad op... :9~

• DDX
GerbenBK schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:00:
[...]

Afhankelijk van waar je woont ja...Ik draai hier na 600m het eerste onverharde pad op... :9~
Mja ik kan bij mij ook na 600m een onverhard pad opduiken, helaas daarna 10km fietsen tot aan duinen via asfalt en dan ook weer mooie stukken onverhard.
Maar groot nadeel dat je daar om 10u30 uit moet zijn, anders krijg je boze boswachter achter je aan. (/boete)

• MrBarBarian
@Ypuh Tnx! Ik ga eens kijken op de site van Cane.

Het gaat niet om de Factor (zou wel erg snel zijn ;)). Mijn winterfiets is een chineesje. Ik kan bij die chinees weer dezelfde lagers bestellen, maar zoek iets hogere kwaliteit (betere afdichting). Denk idd Enduro oid. CS voor een headset heeft totaal geen meerwaarde (m.i.).

Alles ligt al uit elkaar, maten heb ik. Nu de lagers nog ;)

Van de site van Cane Creek:
You’ll likely find numbers like: 41mm, 41.8mm (we round up and label this 42mm)
Ja.. als ik 41.8 zoek en je gaat dat duiden als 42 dan snap ik wel waarom ik de weg kwijtraak 8)7

[Voor 22% gewijzigd door MrBarBarian op 10-06-2021 10:24]

iRacing Profiel

• Frenz64
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 24-06 11:21
Hier ook laatst de balhoofdlagers van m'n hybride vervangen (standaard Giant, LBS had ze gewoon liggen), met name de bovenste was echt verrot. Stuurt weer heel wat prettiger zonder speling (ja ja, had het veel eerder moeten doen).

Bijkomend voordeel van dit topic is dat ik het i.p. aandurf om alles zelf te gaan doen aan m'n fiets(en). De verzamelde kennis hier is een ideale back-up en spreekt me toch meer aan dan eindeloos YT filmpjes bekijken.

• Ypuh
MrBarBarian schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:20:
Ja.. als ik 41.8 zoek en je gaat dat duiden als 42 dan snap ik wel waarom ik de weg kwijtraak 8)7
Haha ja, expres niet genoemd not to overcomplicate things maar het is echt een doolhof. Je hebt dan soms ook nog verschillende hoeken met 36 of 45 graden van hetzelfde lager. Even een fietsenwinkel naar binnen stappen met het idee dat je 5 minuten met het juiste lager weer buiten staat is er niet bij. In zo'n geval heeft kopen bij een merkdealer vaak wel zin.

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Ypuh schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:38:
[...]

Haha ja, expres niet genoemd not to overcomplicate things maar het is echt een doolhof. Je hebt dan soms ook nog verschillende hoeken met 36 of 45 graden van hetzelfde lager. Even een fietsenwinkel naar binnen stappen met het idee dat je 5 minuten met het juiste lager weer buiten staat is er niet bij. In zo'n geval heeft kopen bij een merkdealer vaak wel zin.
Nu ik mijn BB heb gezien maak ik me ook wat zorgen over mijn balhoofd, maar ik vraag me af of je een Chris King wel überhaupt zelf moet willen servicen.. en zo niet of elke LBS dat wel fatsoenlijk kan.

Flickr

• Ypuh
Een balhoofd krijgt minder te verduren dan een bottom bracket (20 omwetelingen in een fietsleven vs. 90 omwentelingen per minuut). Het onderste balhoofdlager heeft wel veel last van opspattend water/vuil en zou ik periodiek (1-2x per jaar) even loshalen, schoonmaken en met een nieuwe klont vet terugstoppen. Buiten vocht/vuil kan een balhoofdlager niet echt slijten tenzij er speling op zit.

Bij CK kun je enkel het lager vervangen en de cups gewoon laten zitten. In principe zou een lager een fietsleven mee lang moeten gaan, zeker die van CK. Voor de huidige geintegreerde headsets met veelal goedkope Chinese lagers geldt dat je soms wel vervangen moet, maar zet er dan gelijk een goede in (Cane Creek o.i.d.) en met af en toe smeren + checken op speling heb je er verder geen omkijken naar.

• RR46
  • Registratie: maart 2019
  • Laatst online: 12:42
Zeer recent ook balhoofdlagers preventief (van de MTB) vervangen, hier slijt het natuurlijk nog vele male harder (ivm opspattend water/vuil etc.).

Het is - veel - meer werk om uit te zoeken wat je erin hebt (als je ze nog nooit vervangen hebt), dan het fysiek vervangen van de lagers... De levertijd van exotische maten/merken is wel een dingetje, let hier wel op!

Als je door de bomen het bos niet meer ziet, Mantel heeft op haar site een handig hulpmiddel bij het selecteren van het juiste type lager (hoef je het uiteraard nog niet meteen daar te gaan kopen ;-) ).

• Salteh
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 15:11
Dit is ook nog wel een nuttige, mocht je moeten bepalen wat je nodig hebt ;-)

https://cyclingtips.com/2...ed-headset-bearing-sizes/

BetterShifting.com | Strava

• rolandos582
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14:32
Nieuwe patenten van Shimano 12 speed vandaag ingediend
Cassette : https://drive.google.com/...Ic50TF-9abD82GxSnpTS/view
Derailleur : https://drive.google.com/...lfc5JqWsL1sP7LJkYQNo/view

Zo langzamerhand ben ik echt wel benieuwd wat ze gaan brengen en wat het moet gaan kosten. Met die huidige groepen niet leverbaar, kan het het wachten waard worden wellicht.

Huidige setup I7 5960x @ 4.6Ghz - MSI X99A Godlike - 2x MSI GTX 980 @1550mhz - Main OS : Intel 750 SSD 400GB - Game OS : Samsung 850EVO 1TB - 32GB Corsair Dominator Platinum -Custom loop - CaseLabs SMA8 - Corsair RM1000I -2x ASUS RoG Swift

• Mr. Stom
  • Registratie: maart 2021
  • Laatst online: 24-06 18:04
Vandaag pech 60km in de rit, al zittend op het terras ineens een klap en sissend geluid vanaf onze fietsen... De loterij begint dan als iedereen naar de fietsen loopt om te kijken "wie de lul is". Dat was ik helaas.

Achterband helemaal plat. Maar wel apart: ik rijd tubeless en nergens ook maar een drubbel latex te bekennen (Pirelli TLR 28MM op 6,1 bar bij vertrek, nog geen 2500km oud, huidige latex zit er 1 maand/+-600km in). Toen ik de band van mijn velg haalde zat er wel ruim voldoende latex in, was het velglint niet beschadigd en ook de band zelf vertoonde geen enkel gat.

Met een biba erin naar huis gereden en 0 drukverlies verder. Maar wat het nu was geweest?

Voor de zekerheid dus maar nieuw velglint, nieuw ventiel én nieuwe band kopen. Helaas is alles slecht op voorraad...

• kpg
  • Registratie: juni 2015
  • Niet online
Ypuh schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:00:
Een balhoofd krijgt minder te verduren dan een bottom bracket (20 omwetelingen in een fietsleven vs. 90 omwentelingen per minuut). Het onderste balhoofdlager heeft wel veel last van opspattend water/vuil en zou ik periodiek (1-2x per jaar) even loshalen, schoonmaken en met een nieuwe klont vet terugstoppen. Buiten vocht/vuil kan een balhoofdlager niet echt slijten tenzij er speling op zit.
Maar de belasting van een balhoofd is wel compleet anders dan van een trapas. Een balhoofd krijgt (afhankelijk van waar en hoe je rijdt) soms enorme klappen te verduren doordat de voorvork als een lange hefboom werkt. Een trapas wordt toch veel gelijkmatiger belast, en ook nog eens hoofdzakelijk in de richting van het lager.
De impact van een beschadiging is ook groter. Een klein kraakje in je trapas is irritant, maar maakt niet echt uit. Een hapering in je balhoofd is potentieel levensgevaarlijk (maak maar eens een ritje met je balhoofd een tikkie te strak afgesteld, en probeer dan rechtop te blijven als je ingeklikt en met je handen van het stuur een reepje openmaakt).

• Ramon 73

Kijk eens bij Elvedes, die hebben heel veel soorten balhoofdlagers en de meeste gewoon op voorraad. Meeste LBS-en bestellen daar wel. Oude lagers opmeten en nieuwe uitzoeken. Elvedes heeft geen eigen webshop, doen volgens mij allen B2B.
Anekdote: Mijn Topstone had al heel snel last van vastzittende balhoofdlagers. Cannondale kon pas in September!! lagers leveren.....de dealer vond het bijzonder geschikt dat ik de lagers al gevonden had en heeft die besteld en gemonteerd onder garantie. En nog niet eens de winkel waar ik meestal ga, maar een die 150km verderop zit. De enige in de buurt die nog een Topstone 5 carbon had staan in mijn maat.
Bij CK kun je enkel het lager vervangen en de cups gewoon laten zitten. In principe zou een lager een fietsleven mee lang moeten gaan, zeker die van CK.......en met af en toe smeren + checken op speling heb je er verder geen omkijken naar.
Meeste balhoofden kun je de lagers los vervangen, heb nog geen headset gezien waar dat niet kon. Maar vuil en vocht is de grootste slijtageoorzaak voor balhoofdlagers. Daarom goed schoonmaken (ook preventief!) en ik het vet zetten voordat ze er weer in gaan. Zelf doe ik ze met wit vet insmeren voor het plaatsen.

[Voor 25% gewijzigd door Ramon 73 op 10-06-2021 13:27]

• DieAnder
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 13:43
Dat doet ze met grote regelmaat, en met verschillende motieven. Hier heb je er al twee in één post:
1. innovatie
2. (omzeilen van elkaars) patenten

[Voor 7% gewijzigd door DieAnder op 10-06-2021 13:29]

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Mr. Stom schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:02:
Vandaag pech 60km in de rit, al zittend op het terras ineens een klap en sissend geluid vanaf onze fietsen... De loterij begint dan als iedereen naar de fietsen loopt om te kijken "wie de lul is". Dat was ik helaas.

Achterband helemaal plat. Maar wel apart: ik rijd tubeless en nergens ook maar een drubbel latex te bekennen (Pirelli TLR 28MM op 6,1 bar bij vertrek, nog geen 2500km oud, huidige latex zit er 1 maand/+-600km in). Toen ik de band van mijn velg haalde zat er wel ruim voldoende latex in, was het velglint niet beschadigd en ook de band zelf vertoonde geen enkel gat.

Met een biba erin naar huis gereden en 0 drukverlies verder. Maar wat het nu was geweest?

Voor de zekerheid dus maar nieuw velglint, nieuw ventiel én nieuwe band kopen. Helaas is alles slecht op voorraad...
Irritant is dat, dat je niet weet waar het vandaan komt. Ik heb in 3 maanden tijd 9 lekke banden gehad, bleek een heel klein braampje in de velg te zijn, maar dat lijkt me bij tubeless uitgesloten :)

Die van mij was afgelopen dinsdag in ieder geval vrij duidelijk:

(met een opgevouwen briefje van 50, - in de buitenband thuis gekomen >:) )

Flickr

• The__Dude
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 09:36
DeFeCt schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:29:
[...]

Irritant is dat, dat je niet weet waar het vandaan komt. Ik heb in 3 maanden tijd 9 lekke banden gehad, bleek een heel klein braampje in de velg te zijn, maar dat lijkt me bij tubeless uitgesloten :)

[Afbeelding]

Doe maar decadent. :P

• Nutterd

Nutterd

[...]

[Afbeelding]

in ieder geval geen twijfel geval meer of je nu al een nieuwe buitenband erop moet leggen of er toch nog ff mee door kan fietsen :+

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Het visitekaartje waarmee ik het eerst probeerde scheurde direct en ik had niet kleiner :D
Toen ik mijn vrouw zie dat er 50,- in de band zat dacht ze dat ik dat had moeten uitgeven om thuis te komen.

Flickr

• Ypuh

• Jaqenhghar
  • Laatst online: 10:08

Jaqenhghar

Valar morghulis

DDX schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:17:
[...]

Mja ik kan bij mij ook na 600m een onverhard pad opduiken, helaas daarna 10km fietsen tot aan duinen via asfalt en dan ook weer mooie stukken onverhard.
Maar groot nadeel dat je daar om 10u30 uit moet zijn, anders krijg je boze boswachter achter je aan. (/boete)
Goede oefening toch?

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 15:17
[...]

Ik had ooit een conti (op de toerfiets) waar een klein stukje metaal in de buitenband was meegegoten. Duurde ook even voor ik dat gevonden had, maar conti was gelukkig wel coulant en stuurde me gratis een heel stel banden om het goed te maken.
Dus ook jij neemt voortaan een stukje ductape mee? ;) Heerlijk multifunctioneel spul.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• WaSteiL
Voor de mensen met elektronisch schakelen en een 2x oplossing, wel of geen sequentieel schakelen? Ik heb het net even getest op nieuwe fiets en het voelde .. raar .. Het is misschien dat ik er totaal niet aan gewend ben dat hij zelf voor gaat lopen schakelen en achter dan meegaat, maar is het kwestie van wennen omdat het serieus beter is of zou gewoon normaal schakelen beter zijn?

Gaat hier overigens om een SRAM AXS Etap Force.

• EdwinW
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14:54
@rolandos582 Shimano heeft begin dit jaar twee devices (voor- en achter derailleur) laten registreren met wireless functionaliteit die naar het schijnt voor eind juli op de markt zullen komen. Zowel met BT-LE als ANT+

• DDX
WaSteiL schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:17:
Voor de mensen met elektronisch schakelen en een 2x oplossing, wel of geen sequentieel schakelen? Ik heb het net even getest op nieuwe fiets en het voelde .. raar .. Het is misschien dat ik er totaal niet aan gewend ben dat hij zelf voor gaat lopen schakelen en achter dan meegaat, maar is het kwestie van wennen omdat het serieus beter is of zou gewoon normaal schakelen beter zijn?

Ik heb het aanstaan, werkt naar mijn mening erg prettig.
Gebruik het op 2 fietsen, 1 fiets mis ik het soms wel even. (maar zit 10 speed di2 op, die support het helaas niet)

• Salteh
rolandos582 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:29:
Nieuwe patenten van Shimano 12 speed vandaag ingediend
Cassette : https://drive.google.com/...Ic50TF-9abD82GxSnpTS/view
Derailleur : https://drive.google.com/...lfc5JqWsL1sP7LJkYQNo/view

Zo langzamerhand ben ik echt wel benieuwd wat ze gaan brengen en wat het moet gaan kosten. Met die huidige groepen niet leverbaar, kan het het wachten waard worden wellicht.
De nieuwe Di2 groepen DURA-ACE en Ultegra zijn ~september te koop, duurder dan dat ze nu zijn en matig beschikbaar, heb ik me laten vertellen (niet door Shimano).

Ik verwacht niet gelijk goede beschikbaarheid dit jaar, volgend jaar hopelijk wel ;)

De samenvatting is, voor zo ver ik weet:
  1. Nieuwe batterij - BT-DN300
  2. Nieuwe kabels - EW-SD300
  3. Derailleurs verbonden met de batterij via kabels
  4. Geen kabels tussen voorkant van de fiets (shifters) en de rest (derailleurs/batterij)
  5. 12 speed Ultegra en Dura-Ace
  6. Wel compatibel met huidige shifters

[Voor 19% gewijzigd door Salteh op 10-06-2021 16:39]

• DDX
Tja vernieuwing omdat het moet.
Weinig mis met mijn 11 speed di2 groepen. (ultegra en dura-ace)
Zelfs 10 speed ultegra di2 op een van mijn fietsen doet het nogsteeds prima en die heeft als voordeel dat je goedkopere cassette kan gebruiken.

[Voor 131% gewijzigd door DDX op 10-06-2021 17:22]

• Kluus

Bij CK kun je enkel het lager vervangen en de cups gewoon laten zitten. In principe zou een lager een fietsleven mee lang moeten gaan, zeker die van CK. Voor de huidige geintegreerde headsets met veelal goedkope Chinese lagers geldt dat je soms wel vervangen moet, maar zet er dan gelijk een goede in (Cane Creek o.i.d.) en met af en toe smeren + checken op speling heb je er verder geen omkijken naar.
Aan de andere kant krijgt een balhoofd weer veel meer oneigenlijke belasting (klappen) te verduren dan een BB, ook weer alleen op de onderste inderdaad, die ook nog de prut krijgt. Ik heb een boven BB lager nog nooit hoeven vervangen. Onder al wel eens, maar inderdaad ook niet vaak.

Strava | PVOutput

• Fisico
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online

Fisico

by Fabian

Behalve die van jouw geliefde dozenschuivende merk, want die van Canyon zijn echt bagger. Afwijkende maat, slecht te stellen en een rare extra ring erbij.
Salteh schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:33:
[...]

De nieuwe Di2 groepen DURA-ACE en Ultegra zijn ~september te koop, duurder dan dat ze nu zijn en matig beschikbaar, heb ik me laten vertellen (niet door Shimano).

Ik verwacht niet gelijk goede beschikbaarheid dit jaar, volgend jaar hopelijk wel ;)
En dan begint het jaar met de mensen die nu al in de wacht staan voor een groep. Bij mijn LBS als 3 factor's die moeten worden voorzien van de nieuwe Shimano-groep en ik begreep dat de eigenaar zijn eigen fiets ook nog wil voorzien van de eerste groep die hij krijgt. Dus dat wordt nog wel even drama. De huidige voorraden zijn immers ook nog niet op peil.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

• Salteh
Fisico schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:27:
[...]

Behalve die van jouw geliefde dozenschuivende merk, want die van Canyon zijn echt bagger. Afwijkende maat, slecht te stellen en een rare extra ring erbij.

[...]

En dan begint het jaar met de mensen die nu al in de wacht staan voor een groep. Bij mijn LBS als 3 factor's die moeten worden voorzien van de nieuwe Shimano-groep en ik begreep dat de eigenaar zijn eigen fiets ook nog wil voorzien van de eerste groep die hij krijgt. Dus dat wordt nog wel even drama. De huidige voorraden zijn immers ook nog niet op peil.
Yep.. mijn LBS krijgt dit jaar 3 van de nieuwe groepen en ze zijn allemaal al gereserveerd voor fietsen.

• MrBarBarian

iRacing Profiel

• Fisico
  • Registratie: juni 2000
  • Nu online

Fisico

by Fabian

Salteh schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:48:
[...]

Yep.. mijn LBS krijgt dit jaar 3 van de nieuwe groepen en ze zijn allemaal al gereserveerd voor fietsen.
Hij heeft nu vier keer Dura Ace in bestelling staan, of beter dat hij in maart al. Ik had geen zin om nummer 5 te zijn dus daarom komt er bij mij SRAM op. Echt goed te spreken over Shimano verder, maar als er geen leveringszekerheid is, dan houdt het gewoon op.
Ja, hopelijk gaan ze dat meer doen en ook bij andere sporten wat mij betreft.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +13Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 15:13

Stufferdt

En zo is het maar net.

Vanavond mijn eerste trainingskoersje gereden :) En vond het echt heel vet :D
Eerste bochten gingen onwenning, ga normaal niet met 35-40 op een bocht af, maar het wende vrij snel en toen werd het wel gaaf. Het intervallen ging me best goed af. Power viel me achteraf ook nog mee, je trapt ook vrij veel niet/amper. Eerste kwartier was ook warmdraaien, hoorde 2 minuten op voorhand dat ik mee mocht doen, dus moest schoenen en bril nog bij elkaar rapen en mijn warming-up was 3 rondjes neutralisatie.

De intervalletjes aldus intervals.icu. Zo is intervaltraining wel leuk :+

Er is wel 1 minpuntje, er waren dus 15-jarigen die serieus mooier en sneller door bochtjes kunnen en die je er dus simpelweg afrijden. (Type Sjoerd bij Tour de TIetema)

Maar zeker voor herhaling vatbaar.

En linkje naar strava natuurlijk. Uiteindelijk 38,5 gemiddeld over anderhalf uur met 195w gemiddeld en een np van 226 :)

• Noxa
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 13:03
WaSteiL schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:17:

Ik heb het aanstaan. Heb nu SRAM en hiervoor Di2 en gebruik het al jaren met veel plezier. In het begin voelt het wat raar omdat je niet zelf het moment uitkiest wanneer je voor schakelt en hebt iets delay omdat je achter gelijk terug schakelt. Maar als je er aan gewent bent wil je niet meer terug.

Als het echt raar aanvoelt moet je even in de software kijken of je wel de juiste cassette en tandwielen hebt ingesteld.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 12:05
Lekker @Stufferdt zo ben ik destijds ook begonnen, moet inderdaad wennen maar wanneer je regelmatig heen gaat merk je dat je steeds meer ervaring krijgt en binnen de kortste keren draai je gewoon mee op kop van het peloton om bijvoorbeeld een kopgroep terug te halen. Daarnaast zijn er vast in de buurt ook laagdrempelige wedstrijdjes waaraan je mee kunt doen.

@WaSteiL ik heb ook DI2 en overweeg het ook, maar twijfel nog altijd. Kun je dat synchoshiften zelf instellen trouwens? Heb een fiets van 2021 met di2.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bacchus
  • Nu online
DDX schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:38:
Tja vernieuwing omdat het moet.
Weinig mis met mijn 11 speed di2 groepen. (ultegra en dura-ace)
Zelfs 10 speed ultegra di2 op een van mijn fietsen doet het nogsteeds prima en die heeft als voordeel dat je goedkopere cassette kan gebruiken.
Een kransje extra ten koste van dunnere, harder slijtende kettingen en kleinere marges in je verstellers en dus vaker misschakelen, zie ik ook niet per se als vooruitgang. Zeker niet voor fietsers die regelmatig over vuile wegen rijden, niet na elke rit hun aandrijflijn schoonmaken en zelf hun onderhoud betalen. Als aantal versnellingen serieus belangrijk was, reed iedereen een triple en wat gebeurt daar juist mee?

[Voor 10% gewijzigd door Bacchus op 11-06-2021 08:21]

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 12:14
Stufferdt schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:07:
Eerste bochten gingen onwenning, ga normaal niet met 35-40 op een bocht af, maar het wende vrij snel en toen werd het wel gaaf. Het intervallen ging me best goed af. Power viel me achteraf ook nog mee, je trapt ook vrij veel niet/amper. Eerste kwartier was ook warmdraaien, hoorde 2 minuten op voorhand dat ik mee mocht doen, dus moest schoenen en bril nog bij elkaar rapen en mijn warming-up was 3 rondjes neutralisatie.

[Afbeelding]

Er is wel 1 minpuntje, er waren dus 15-jarigen die serieus mooier en sneller door bochtjes kunnen en die je er dus simpelweg afrijden. (Type Sjoerd bij Tour de TIetema)

En linkje naar strava natuurlijk. Uiteindelijk 38,5 gemiddeld over anderhalf uur met 195w gemiddeld en een np van 226 :)
Hier ook gister avond mijn eerste trainings crit gereden. Helaas moest ik na 3 ronde flink in de ankers doordat iemand een wat vierkante bocht nam, net op het punt dat we tegen de wind in reden, en dan merk je pas hoe snel het peleton is.... Maar even uithuilen en ronde later weer aanhaken.
Rest van de race goed gereden. Bochten gingen me goed af (denk dat het mtb-en daar echt wel zijn bijdrage heeft geleverd) en ook het rijden wiel aan wiel werd steeds "ontspannender".

Wel echt erg inefficient gereden. Op punten waar ik dacht vol aan te moeten gaan, viel het na een paar seconde stil en op punten waar ik dacht rustig het wiel te kunnen volgen ging het ineens belachelijk hard.
Iets verder leren naar voren kijken gaat daarbij denk ik al veel schelen. Nu vooral gefocused op datgene wat vlak voor me gebeurde.

https://www.strava.com/activities/5447735686/overview

260w avg met een NP van 281.....denk dat het een stuk efficienter kan :)

Maarrrrr wel echt een super toffe ervaring en volgende week weer!
Ook nog even werken aan mijn race face, want dit is nou niet echt me knapste gezicht :X :X

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kluus
Bacchus schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:09:
[...]

Een kransje extra ten koste van dunnere, harder slijtende kettingen en kleinere marges in je verstellers en dus vaker misschakelen, zie ik ook niet per se als vooruitgang. Zeker niet voor fietsers die regelmatig over vuile wegen rijden, niet na elke rit hun aandrijflijn schoonmaken en zelf hun onderhoud betalen. Als aantal versnellingen serieus belangrijk was, reed iedereen een triple en wat gebeurt daar juist mee?
Mwah 12 speed loopt al wel even mee in de Mountainbike wereld en ik heb het zelf ook al even en met slijtage en afstellen valt het reuze mee (eigenlijk merk ik geen verschil). Ook de schakelprestaties zijn prima te noemen. En die aandrijflijn krijgt in de regel wel wat meer te verduren dan op de racefiets.

Wat @DDX echter noemt over de prijs van de cassettes is wel echt een nadeel.

Een triple heeft trouwens gewoon nadelen (behalve gewicht) waardoor het niet opweegt tegen de voordelen:
- De helft van de "extra" versnellingen in het middenblad is overlap en mis je dus niets aan.
- De ziek kleine verzetjes die je kan krijgen heeft echt niemand nodig
- Q-factor
- Afstellen (ok, ik vind dat niet per se een valide nadeel want goed is goed, maar toch, omdat je het ook noemde bij 12 speed ;))
- Het schakelt ruk en super sloom (vergeleken met 2x)

Dat zijn de redenen dat triples "uit" zijn imo (en ja, ik rij nog een triple op Zwift, waarbij ik echt vaak last heb van het laatste punt). ;)

Strava | PVOutput

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Nutterd

Nutterd

Michaelg schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:41:
[...]

Hier ook gister avond mijn eerste trainings crit gereden. Helaas moest ik na 3 ronde flink in de ankers doordat iemand een wat vierkante bocht nam, net op het punt dat we tegen de wind in reden, en dan merk je pas hoe snel het peleton is.... Maar even uithuilen en ronde later weer aanhaken.
Rest van de race goed gereden. Bochten gingen me goed af (denk dat het mtb-en daar echt wel zijn bijdrage heeft geleverd) en ook het rijden wiel aan wiel werd steeds "ontspannender".

Wel echt erg inefficient gereden. Op punten waar ik dacht vol aan te moeten gaan, viel het na een paar seconde stil en op punten waar ik dacht rustig het wiel te kunnen volgen ging het ineens belachelijk hard.
Iets verder leren naar voren kijken gaat daarbij denk ik al veel schelen. Nu vooral gefocused op datgene wat vlak voor me gebeurde.

Ook nog even werken aan mijn race face, want dit is nou niet echt me knapste gezicht :X :X

[Afbeelding]

jij bent toch van het trainen? even bij MR. Cippo in de leer voor je race face en voorkomen :+

maar heel tof om te lezen die verhalen van de "oefen koersen" van mij mogen die vaker voorbij komen ook hoe de progressie is en hoeveel makkelijker het word op het moment dat je het vaker doet.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Kluus
@Michaelg@Stufferdt heel vet en herkenbaar ja! Het koersen is inderdaad even wennen, maar dat komt snel genoeg. Ik heb zelf ook altijd het idee dat je als mountainbiker wel echt begint met een voorsprong als het op bochten aan komt. @Michaelg ik vind die foto juist super vet, mooi door de bocht kijken en lekker scherp in beeld. Die blik is gewoon concentratie ;).

Ik was gisteren toevallig ook even wezen kijken bij de trainingswedstrijdjes die ik vorig jaar mee heb gereden. Ik kan die zelf niet meer echt halen op donderdagen dit jaar, maar gisteren ging even kijken nog net. Nog even over gedacht om een paar rondjes aan te haken, maar het plan was rustig nadat ik gisteren al flink doorgereden had, dus daar heb ik me mooi aan gehouden. :D

Hopelijk start binnenkort de ZAC in Nieuwkuijk op woensdag ook weer (ik hoorde juli) dan kan ik daar af en toe mee mee denk ik.

Strava | PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14:32
Salteh schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 16:33:
[...]

De samenvatting is, voor zo ver ik weet:
  1. Nieuwe batterij - BT-DN300
  2. Nieuwe kabels - EW-SD300
  3. Derailleurs verbonden met de batterij via kabels
  4. Geen kabels tussen voorkant van de fiets (shifters) en de rest (derailleurs/batterij)
  5. 12 speed Ultegra en Dura-Ace
  6. Wel compatibel met huidige shifters
Ik zou het met name om de kabels doen, mijn kabels kunnen niet door balhoofd etc dus zouden buitenom lopen, als ik die kwijt raak voor een klein beetje meer. Good deal

Huidige setup I7 5960x @ 4.6Ghz - MSI X99A Godlike - 2x MSI GTX 980 @1550mhz - Main OS : Intel 750 SSD 400GB - Game OS : Samsung 850EVO 1TB - 32GB Corsair Dominator Platinum -Custom loop - CaseLabs SMA8 - Corsair RM1000I -2x ASUS RoG Swift

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: december 2010
  • Laatst online: 13:12
Bacchus schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:09:
[...]

Ik rij nu een jaartje met 12-speed (SRAM Force AXS eTap) en qua slijtage merk ik weinig tot geen verschil.

Zoals @Kluus al vermeldde gaat 12-speed al een tijdje mee in het MTB wereldje en daar zijn ook bitter weinig problemen met zwakkere kettingen. En slijtage, tja... op MTB ziet alles meer af, maar op een racefiets is dat sowieso minder het geval.

Het grootste voordeel is dat één extra kransje die mijn trapfrequentie echt soepeler maakt. Ik rij met 10-28 en het equivalent bij Shimano (11-speed) was 11-28. Iedereen denkt wie rijdt er nu continue op die '10', maar het verschil zit hem tussen krans 15 en 17, daar zit een '16' tussen welke bij Shimano ontbreekt, en raadt eens waar IK het meest op rij?

Uw triple verwijzing wordt al weerlegt door @Kluus, en man wat is ik blij dat we daar vanaf waren. Ik reed al dubbel op de MTB toen er nog geen dubbel cranksets voor MTB bestonden, in combinatie met een Dura Ace derailleur (vooraan). Gewoon buitenblad overboord gegooid en een iets groter middenblad gemonteerd. Qua Q-factor hoefde ik mij geen zorgen te maken, reed toen al met Cannondale SI cranks ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Salteh
pier87 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 07:45:

@WaSteiL ik heb ook DI2 en overweeg het ook, maar twijfel nog altijd. Kun je dat synchoshiften zelf instellen trouwens? Heb een fiets van 2021 met di2.
Yep! Sowieso werkt het al out of the box, twee keer achter elkaar de knop op de junction box indrukken en hij wisselt naar de volgende stand (er zijn er 3).

Daarnaast kan je het verder tweaken met de oplader en een Windows computer, of via je telefoon (als je de d-fly geïnstalleerd hebt).

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ramon 73
DeFeCt schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:42:
[...]

Het visitekaartje waarmee ik het eerst probeerde scheurde direct en ik had niet kleiner :D
Toen ik mijn vrouw zie dat er 50,- in de band zat dacht ze dat ik dat had moeten uitgeven om thuis te komen.

Deze zijn speciaal bedoeld voor dergelijke grappen.

Maarruhhh, wat neem jij allemaal mee op een fietsrit? Visitekaartjes, briefjes van €50,- 8)7

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: november 2015
  • Laatst online: 14:38
Stufferdt schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:07:

[Afbeelding]

Zijn ze weer begonnen bij Eemland? :9
Afgelopen jaren best veel daar gereden maar denk dat ik dit jaar er nog niet ga rijden. Heb voor 2e jaar op rij ook geen licentie aangevraagd. Misschien volgend jaar weer.

• DDX
rolandos582 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:00:
[...]

Ik zou het met name om de kabels doen, mijn kabels kunnen niet door balhoofd etc dus zouden buitenom lopen, als ik die kwijt raak voor een klein beetje meer. Good deal
En je hebt geen remkabels ?
Dat ene di2 kabeltje wat je frame in gaat past daar makkelijk bij.

• Kluus
Ramon 73 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:21:
[...]

[Afbeelding]

Maarruhhh, wat neem jij allemaal mee op een fietsrit? Visitekaartjes, briefjes van €50,- 8)7
Cool, hebben ze daar gewoon speciale lapjes voor? Ik neem altijd een stukje van een oude buitenband mee hiervoor.

Strava | PVOutput

Acties:
  • +3Henk 'm!

• borft
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 24-06 16:54
haha, OMG, wat een faal! "deze gloeilamp verbruikt 60w per uur" ....* borft checkt uit, als je dat al niet begrijpt....

Echt tragisch slecht, ze blijft vermogen en energie door elkaar halen. Ze denkt ook dat vermogen en kracht hetzelfde zijn. Volgende keer toch wat beter opletten bij de natuurkundeles op school!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• mhr-zip
[...]

[Afbeelding]

@DeFeCt die plakkers wat @Ramon 73 aangeeft zijn niet duur en speciaal voor jouw probleem.
Ik heb ze ook, alleen nog nooit gebruikt. Dus geen ervaringsdeskundige (gelukkig). Je zou ook een oud stuk binnenband meekunnen nemen of ducktape of gel-verpakking hergebruiken. Maar die Parktool dingen zijn zo compact, dat heb je niet in de gaten dat je ze bij je hebt.

@Ramon 73 de meeste hier hebben gewoon zoals normaal briefjes van €500,- opzak, dit zal wel wisselgeld geweest zijn.

O-)

18 september, zet het in je agenda! Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

[...]

[Afbeelding]

Thanks! Eigenlijk gewoon alleen mijn secrid wallet :)

Ik vond de tip van @Mistraller eigenlijk wel briljant dus ik heb nu een stukje opgevouwen ductape in mijn zadeltasje gestopt.

Flickr

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 15:13

Stufferdt

En zo is het maar net.

pier87 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 07:45:
Lekker @Stufferdt zo ben ik destijds ook begonnen, moet inderdaad wennen maar wanneer je regelmatig heen gaat merk je dat je steeds meer ervaring krijgt en binnen de kortste keren draai je gewoon mee op kop van het peloton om bijvoorbeeld een kopgroep terug te halen. Daarnaast zijn er vast in de buurt ook laagdrempelige wedstrijdjes waaraan je mee kunt doen.

Ja dat is ook wel m'n plan, gewoon ervaring opdoen en wennen aan het geheel. Begreep wel dat er niet hard werd gereden, dus helemaal mooi om zo te wennen. Kon conditioneel prima mee, maar heb me verder niet bemoeid met 'het koersverloop', dus reed achteraan constant gaatjes dicht. Met wat beter positioneren had ik nog wel wat economisch kunnen rijden ook.

Maar ik snap nog niet helemaal hoe het werkt met licenties. Ik ben knwu-basislid (want lid van een wielervereniging), maar heb dus nog wel een startlicentie nodig toch? En dan kan je overal starten bij clubwedstrijden etc, right?
Michaelg schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:41:
[...]

[Afbeelding]
Dat afsnijden vond ik ook wel wennen, je merkt daar wel echt dat je een stukje ervaring mist. Ik ben geen mtb'er en kan vrij slecht bochten nemen, dus ik ging vrij vierkant erdoorheen.

Maar heel gaaf! En toch nog flink doorgetrapt! Is al dat TR'en afgelopen winter niet voor niks geweest :+
Kluus schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:57:
@Michaelg@Stufferdt heel vet en herkenbaar ja! Het koersen is inderdaad even wennen, maar dat komt snel genoeg. Ik heb zelf ook altijd het idee dat je als mountainbiker wel echt begint met een voorsprong als het op bochten aan komt. @Michaelg ik vind die foto juist super vet, mooi door de bocht kijken en lekker scherp in beeld. Die blik is gewoon concentratie ;).
[...]
Dit was de eerste keer en puur voor leden. Ik had me aangemeld om eens mee te rijden om te ervaren of het me iets lijkt en of de club me iets lijkt. Komende weken is het ook nog puur open voor leden meen ik, vanaf de 30ste (hopen ze) is het weer helemaal open.

Ik was gisteren toevallig ook even wezen kijken bij de trainingswedstrijdjes die ik vorig jaar mee heb gereden. Ik kan die zelf niet meer echt halen op donderdagen dit jaar, maar gisteren ging even kijken nog net. Nog even over gedacht om een paar rondjes aan te haken, maar het plan was rustig nadat ik gisteren al flink doorgereden had, dus daar heb ik me mooi aan gehouden. :D

Hopelijk start binnenkort de ZAC in Nieuwkuijk op woensdag ook weer (ik hoorde juli) dan kan ik daar af en toe mee mee denk ik.
Goed bochten kunnen nemen is het halve werk volgens mij. Zag wat gasten die goed kunnen sturen relatief makkelijk meerollen, het scheelt echt wel qua gaten dichtsprinten de bocht uit volgens mij.

• Ankona
  • Nu online
Is dat goed kunnen sturen of blind durven vertrouwen?
Zelf vind ik het lastig om blind achter anderen aan te duiken, ik wil zelf de weg voor mij kunnen zien. Zeker in bochten.

alles kan off-topic

• mhr-zip
DeFeCt schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:55:
[...]
een stukje opgevouwen ductape in mijn zadeltasje gestopt.
Heb ik ook wel eens over nagedacht, maar hoe gaat dat weer los van elkaar?
Die ducktape die ik heb, kan ik één keer plakken, dan is het wel klaar :X

Pagina: 1 ... 305 ... 313 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True