Ik rij nog met de Time RXS pedalen en daar moet je heel af en toe een keertje druppeltje olie in gooien. Kan dit bij de Xpresso ook niet? Ik ben wel benieuwd want ik wil voor de nieuwe fiets dezelfde pedalen kopen.pier87 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:07:
[...]
De eerste weken met klikpedalen zal even wennen zijn, maar daarna weet je het gewoon en raak je eraan gewend. Als ik eens stapvoets langs een omleiding/wegafzetting moet oid dan hou ik daar rekening mee en klik ik soms zelfs een voet uit en step ik erlangs oid.
Ik denk dat mensen die roepen dat klikpedalen onveilig zijn, zich het pedaal nog niet eigen hebben gemaakt, maar dit is slechts een kwestie van tijd.
Overigens, over klikpedalen gesproken, ik rij al een tijdje met Time Xpro 10 pedalen, maar ik irriteer me steeds meer aan een soort gekraak tijdens het fietsen, op de site van futurum lees ik bij de recensies ook iets soortgelijks... Bij het vorige model de Xpresso was dit nooit het geval.
@WaSteiL bij mijn weten kan het niet, maar ik zal er nog eens goed naar kijken.
Nee ik denk dat het hier gaat om traditie. Wat ik begrijp van de statistieken zou een helmplicht voor fiets best nog wel wat ernstig letsel - en zelfs doden - kunnen besparen. Dat we dat niet doen heeft denk ik vooral te maken met trots op 'onze' fietscultuur. Denk aan de Zwarte PietdiscussieNewbieNeo schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:05:
Er is in Nederland geen helmplicht, omdat we als enige land ter wereld zo'n veilige fiets-infrastructuur hebben. Althans hier in de randstad heb je bijna alleen maar gescheiden fietspaden, waardoor je vrijwel nooit fietst tussen auto's die 60+ km/h gaan. (btw ook de reden waarom ik het nut van een Garmin Varia niet zie hier in het westen)
Als ik met mijn stadsfiets ergens naartoe ga en hooguit 25 km/h fiets, dan lijkt me inderdaad dat een helmplicht meer mensen ervanaf houdt om te gaan fietsen (met alle nadelige gevolgen) dan het oplevert aan veiligheid.
Nu ja. Wat ik wel merk is dat wanneer mensen gaan zitten op een racefiets, dat er bij veel mensen de rode mist van de waan in een wedstrijd zitten voor de ogen verschijnt. Als we in Nederland niet al een cultuur hadden van verkeersregels zijn meer richtlijnen wanneer ik op de fiets zit - dan geldt dat zeker voor veel mensen wanneer je ze op een racefiets zet. Alles goed en aardig, maar dan zet je inderdaad maar beter een helm op.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
@Helixes ja maar bepaalde normen en waarden veranderen ook met de loop der jaren.
Een jaar of 15 terug zag je echt nog hordes ik denk zelfs het merendeel van de toerfietsers zonder helm op de racefiets. Als je nu kijkt valt het juist op wanneer je zonder helm op een racefiets zit. Ik ga me dan ook niet druk maken om een paar figuren zonder helm.
Wat me dan wel enigszins irriteert, wanneer ik een prof zie zonder helm. Zo iemand heeft voor de jeugd maar ook voor veel toerfietsers een voorbeeldfunctie. Zo zag ik Pieter Weening hier in het noorden altijd zonder helm trainen. Ik begrijp dat niet zo goed, als professionele wielerploeg zou ik hem hierop ook aanspreken.
Een jaar of 15 terug zag je echt nog hordes ik denk zelfs het merendeel van de toerfietsers zonder helm op de racefiets. Als je nu kijkt valt het juist op wanneer je zonder helm op een racefiets zit. Ik ga me dan ook niet druk maken om een paar figuren zonder helm.
Wat me dan wel enigszins irriteert, wanneer ik een prof zie zonder helm. Zo iemand heeft voor de jeugd maar ook voor veel toerfietsers een voorbeeldfunctie. Zo zag ik Pieter Weening hier in het noorden altijd zonder helm trainen. Ik begrijp dat niet zo goed, als professionele wielerploeg zou ik hem hierop ook aanspreken.
Dat ligt meer aan de staat van onderhoud van de gemiddelde stadsfiets dan aan "stadsfiets" op zich. Als je ziet met wat voor kromme wielen, lage bandenspanning en überhaupt slechte banden, klepperende spatborden en andere losse onderdelen, compleet gebrek aan onderhoud aan de aandrijving en eigenlijk geen werkende rem (alleen terugtrap telt niet) sommigen de weg op gaan, dan snap ik wel dat 25 km/u hard werken is.NewbieNeo schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:10:
[...]
Je zegt het zelf al. Op een stadsfiets is 25 km/h best aanpoten en zal de meerderheid meer rond de 15-20 km/h rijden.
Maar als je stadsfiets "gewoon" netjes onderhouden is en behoorlijke onderdelen gebruikt, denk ik niet dat je bij 25 km/u veel meer vermogen nodig hebt dan op de racer.
YouTube: Installing an Apple AirTag on a Bicycle // Best Locations to Install...mhr-zip schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 23:59:
Iemand al (overwogen om) een Apple AirTag in/aan zijn fiets te knopen?
Waar zet je zo'n ding in je fiets?
Zeker niet in je stuurpen blijkt.
In een junctionbox van je frame is prima.ElGreco schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:29:
[...]
YouTube: Installing an Apple AirTag on a Bicycle // Best Locations to Install...
In een 3D-geprinte nep-reflector aan je zadelpen?ElGreco schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 10:29:
[...]
YouTube: Installing an Apple AirTag on a Bicycle // Best Locations to Install...
Mijn frame is van titanium en heeft geen "gaatjes"

Ik rij daarom nog altijd wel bewust met SPD daarom. Je benen helpen je ook overeind te blijven als je los bent van je pedalen. (Als je plotseling iets raakt, naast wegdek schiet, sleuf in de weg, etc.)Dix0r schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:26:
[...]
Heb altijd het idee dat wanneer je met klikpedalen rijdt het ook onveiliger is.
Op lage snelheid met stad fiets kun je (ook door lagere snelheid) nog relatief eenvoudig corrigeren met je voeten snel aan de grond. Met klikpedalen is dat toch een extra handeling.
* Dix0r is overigens wel voor een algehele helmplicht.
Algemene helmplicht; ik zie dan wel een enorm handhavingsprobleem. Als je bijv in grote steden kijkt; alle kroegtijgers, schooljeugd etc.... iedereen fietst. Je wil een helm ook niet de hele dag meeslepen.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Van de helm naar de clipless pedalen.. Ik voorzie dat we over +/- 10 post het eerste verhaal krijgen over verplichte pols/elleboog/heup/knie/etc beschermers.
Safety is niet first. Het leven is first. Safetly first impliceert een risico-acceptatiegraad van 0. Dat bereik je alleen als je in een glazenbol blijft zitten. En daar garandeer ik je ook dat je snel dood bent. Dan verveel je je letterlijk dood
Zo....
Nu naar wel echte problemen; er zit speling in mijn headset van de Factor. Het (bekende) issue van de Otro en ook de reden waarom Israel Startup Nation een tijd niet op Ostro's heeft gereden. Hopelijk is het eenmalig
Safety is niet first. Het leven is first. Safetly first impliceert een risico-acceptatiegraad van 0. Dat bereik je alleen als je in een glazenbol blijft zitten. En daar garandeer ik je ook dat je snel dood bent. Dan verveel je je letterlijk dood
Zo....
Nu naar wel echte problemen; er zit speling in mijn headset van de Factor. Het (bekende) issue van de Otro en ook de reden waarom Israel Startup Nation een tijd niet op Ostro's heeft gereden. Hopelijk is het eenmalig

Dat is wel zuur! Zou je niet verwachten bij zo'n fiets.MrBarBarian schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:31:
Ik zag nog eens naar de foto te kijken... waar de zadelpen het frame in gaat, is dat onbespoten carbon of moet dat nog een plaatje voorstellen?
Vanmorgen een FTP test gedaan, ondanks dat Garmin zegt dat ik nog in de 'overreaching' fase zit.
Het verbaasde mij dat ik slechts 4 watt minder trap dan vorig jaar juli twee weken na een week in de Dolomieten en Italiaanse Alpen. Van 247 naar 243 watt (bij 75.1kg). Is niet veel, maar als dit de basis voor dit seizoen is (na 1400km te hebben gefietst tot vandaag) dan is dat een prima start voor mij
Helaas de laatste paar minuten achter een auto terecht gekomen dus ben ik omgekeerd voor de laatste 3 minuten. Uiteindelijk zat er nog meer in de benen (ze voelden nog fris achteraf, het piekvermogen was wel flink gedaald maar langer dit vermogen vasthouden had zeker wel gekund) alleen de rest van het lichaam had het er moeilijker mee.
Vanaf komende week ga ik weer een Fondo trainingsprogramma volgen. De vorige was slechts een 3 weken durende kennismakingsprogramma, nu ga ik voor het echie.
Het verbaasde mij dat ik slechts 4 watt minder trap dan vorig jaar juli twee weken na een week in de Dolomieten en Italiaanse Alpen. Van 247 naar 243 watt (bij 75.1kg). Is niet veel, maar als dit de basis voor dit seizoen is (na 1400km te hebben gefietst tot vandaag) dan is dat een prima start voor mij
Helaas de laatste paar minuten achter een auto terecht gekomen dus ben ik omgekeerd voor de laatste 3 minuten. Uiteindelijk zat er nog meer in de benen (ze voelden nog fris achteraf, het piekvermogen was wel flink gedaald maar langer dit vermogen vasthouden had zeker wel gekund) alleen de rest van het lichaam had het er moeilijker mee.
Vanaf komende week ga ik weer een Fondo trainingsprogramma volgen. De vorige was slechts een 3 weken durende kennismakingsprogramma, nu ga ik voor het echie.
Nog eens over dat knikje... Hier in België probeer ik altijd te knikken, maar ik krijg 1 op 2 geen knik of zwaai terug.. Ook al zie ik ze 100m voor mij uitrijden, blijven ze gewoon halstarig voor ze uitkijken... Waar ik rij kom ik regelmatig profs tegen zoals Ilio Keisse, Thomas De Gendt, Stijn Steels, Yves Lampaert,... en die voelen zich niet te min om te zwaaien of te knikken, zelfs als het peloton voor een paar weken hier in de buurt rond rijden, wegens de Vlaamse klassiekers, en ik ze passeer (in tegenovergesteld richting weliswaar) of ze mij passeren (in dezelfde richting), krijg ik altijd een knikje of zelfs een goeie dag.Om andere mensen erop te gaan wijzen is niet aan mij besteed, maar ze krijgen in ieder geval geen knikje.
Ik wil hiermee geen nieuwe discussie in gang steken, maar het valt mij gewoon op...
Je klinkt als een echte security/compliance manMrBarBarian schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:31:
Van de helm naar de clipless pedalen.. Ik voorzie dat we over +/- 10 post het eerste verhaal krijgen over verplichte pols/elleboog/heup/knie/etc beschermers.
Auwtsch. Dat is wel slecht nieuws. Ineens op komen zetten?Nu naar wel echte problemen; er zit speling in mijn headset van de Factor. Het (bekende) issue van de Otro en ook de reden waarom Israel Startup Nation een tijd niet op Ostro's heeft gereden. Hopelijk is het eenmalig
Lees je mee @Fisico ?
edit:
Haha ja, wil sowieso een N+1 maar probeer de koopwoede momenteel 'beheersbaar' te houden. En dit is natuurlijk wel het allerslechtste moment om een nieuwe/andere fiets te kopen, dus ik schuif het vooruit totdat er normale prijzen en levertijden zijn. Mijn schoonvader heeft overigens een titanium (J. Guillem) en die zijn toch wel behoorlijk mooiFisico schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:52:
[...]
Tijd voor N+1 en dus een fiets van de show? Ik heb nog wel een aardig rondje van 150km over asfalt die de kippenstad ook aan doet.
[ Voor 24% gewijzigd door Stufferdt op 02-06-2021 12:01 ]
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Watt zonder KG's is niets waardPimorez schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:52:
Vanmorgen een FTP test gedaan, ondanks dat Garmin zegt dat ik nog in de 'overreaching' fase zit.
Het verbaasde mij dat ik slechts 4 wat minder trap dan vorig jaar juli twee weken na een week in de Dolomieten en Italiaanse Alpen. Van 247 naar 243 watt. Is niet veel, maar als dit de basis voor dit seizoen is (na 1400km te hebben gefietst tot vandaag) dan is dat een prima start voor mij

krijg een beetje een motorrijder gevoel hierbij (ik rij zelf niet, maar wel eens mee).RigolleM schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:55:
[...]
Nog eens over dat knikje... Hier in België probeer ik altijd te knikken, maar ik krijg 1 op 2 geen knik of zwaai terug.. Ook al zie ik ze 100m voor mij uitrijden, blijven ze gewoon halstarig voor ze uitkijken... Waar ik rij kom ik regelmatig profs tegen zoals Ilio Keisse, Thomas De Gendt, Stijn Steels, Yves Lampaert,... en die voelen zich niet te min om te zwaaien of te knikken, zelfs als het peloton voor een paar weken hier in de buurt rond rijden, wegens de Vlaamse klassiekers, en ik ze passeer (in tegenovergesteld richting weliswaar) of ze mij passeren (in dezelfde richting), krijg ik altijd een knikje of zelfs een goeie dag.
Ik wil hiermee geen nieuwe discussie in gang steken, maar het valt mij gewoon op...
Zou je niet knetter gek worden als je de hele dag moet knikken en zwaaien naar andere wielrenners? Het zijn er ondertussen ook vrij veel hahaha
Ik rijd zelf ook motor en denk er precies hetzelfde over.pannekoek schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:02:
[...]
krijg een beetje een motorrijder gevoel hierbij (ik rij zelf niet, maar wel eens mee).
Zou je niet knetter gek worden als je de hele dag moet knikken en zwaaien naar andere wielrenners? Het zijn er ondertussen ook vrij veel hahaha
Als ik een weekendje in de Eifel rijd en zowat om de minuut een motorrijder tegemoet kom, dan zwaai ik ook bijna niet en ben ik lekker aan het rijden.
Op de racefiets hetzelfde en lift ik hooguit mijn linker wijsvinger even van het stuur om te groeten.
Dat is een hele bijzondere kijk op zo'n informeel statement, ik zie dat echt anders.MrBarBarian schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:31:
Veiligheid is m.i. altijd relatief en dus nooit (absoluut) 0.
Met de geest van 'Safety first' ben ik het helemaal eens; het gaat hier volgens mij om het voorkomen van onnodig gevaar en/of letsel. En dat zou toch aardig hoog op je prioriteitenlijst moeten staan... M2C.
Vooruit dan, 75.1kg.
[ Voor 5% gewijzigd door Pimorez op 02-06-2021 12:30 ]
Precies en dat is nergens voor nodig. Met uitzondering van Eddie Vedder want die hoort in een doosje met watten als laatste van de grungehelden.MrBarBarian schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:31:
En dan heb jij de nieuwe plug toch?Nu naar wel echte problemen; er zit speling in mijn headset van de Factor. Het (bekende) issue van de Otro en ook de reden waarom Israel Startup Nation een tijd niet op Ostro's heeft gereden. Hopelijk is het eenmalig
Mijn LBS verkoopt die toevallig ook. Echt heel gaaf. Die gravelbike zou ik even over dit jaar heen tillen, want het blijven nog wel slechte tijden voor het kopen van een fiets.Stufferdt schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 11:59:
Haha ja, wil sowieso een N+1 maar probeer de koopwoede momenteel 'beheersbaar' te houden. En dit is natuurlijk wel het allerslechtste moment om een nieuwe/andere fiets te kopen, dus ik schuif het vooruit totdat er normale prijzen en levertijden zijn. Mijn schoonvader heeft overigens een titanium (J. Guillem) en die zijn toch wel behoorlijk mooi
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
haha held @Fisico absoluut een held die Eddie, maar vind dat in datzelfde doosje David Grohl ook hoort
@mhr-zipmhr-zip schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:14:
@Grin jij hebt die UpRide volgens mij, knal je daar ook je Look op, of over your dead body?
Ja hoor, dat gaat prima.
Die fietsendrager raakt het frame niet aan, alleen m'n Pirelli's maar dan monteer ik gewoon even oude bandjes.
Ik heb deze jongen. Werkt snel en staat stevig. Wel even carbon bescherming unit er bij kopen.mhr-zip schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:14:
Nog even terugkomend op de Thule fietsendragers:
Je hebt de:
Thule UpRide (klem op wiel)
Thule TopRide (klem in/op voorvork, standaard voor steekas)
Thule FastRide (klem in/op voorvork, alleen met adapter voorsteekas)
Nu twijfel ik tussen de Upride, de TopRide (de FastRide incl adapter is duurder dan de Topride) en een fietsendrager op de trekhaak.
Voordeel van de Upride is dat hij goedkoper is, je nooit een los wiel hebt en sneller neerzet? Nadelen zijn?
Voordeel van de TopRide lijkt mij dat hij superstabiel staat.
Het is uiteraard al 300 keer behandeld hier, maar het is niet blijven hangen bij mij (hoe zat het ook al weer met die zadeltasjes?)![]()
@Grin jij hebt die UpRide volgens mij, knal je daar ook je Look op, of over your dead body?
@Roestini lees je even mee?
Pro tip als je naar zuid Frankrijk over Parijs rijd. Die tunnel daar pas je met een fiets op het dak niet door. Ik zag het vorig jaar net op tijd
Wij begrijpen elkaar uitstekendFisico schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:33:
[...]
Precies en dat is nergens voor nodig. Met uitzondering van Eddie Vedder want die hoort in een doosje met watten als laatste van de grungehelden.
Dat is net bevestigt door de LBS jaEn dan heb jij de nieuwe plug toch?
Het kan altijd een keer gebeuren. Mijn ervaring is dat ik headsets regelmatig na installatie nog een keer eenmalig moet natrekken.
Normaal gesproken zou ik het er zelf even uithalen. Maar nu, ivm garantie en de historie ga ik er even zelf niet aanzitten
@T7D_Sneezy
Waar de zadelpen het frame in gaat zitten een rubberen afdichting. Denk dat je die ziet. Stickers zijn daar niet te vinden.
[ Voor 9% gewijzigd door MrBarBarian op 02-06-2021 13:00 ]
Daar maak ik mij ook geen zorgen over..WaSteiL schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:40:
[...]
Doe een stapje terug. Het hoeft allemaal niet zo hard en het is waarschijnlijk beter voor je om even wat rustigere rondjes te rijden en - ja je gaat ingehaald worden - dat even te accepteren.
Maandag gewoon gekeken wat ik wel/niet kon..
Nu is het gewoon weer opbouwen met duurtrainingen afgewisseld met wat bloktrainingen...
Vanavond weer een rondje D1 met af en toe een 10-15 seconden sprintje om toch wat kracht op te bouwen en mijn hartslag iets op te jagen.
We zullen zien of ik een stijgende lijn te pakken krijg komende 2-3 weken.. Daarna zien we wel weer verder.
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
@MrBarBarian Laat inderdaad iemand anders het maar doen, vooral iemand die ook verantwoordelijk is voor de garantie. Meer onderdelen kunnen na een paar ritjes wel een extra zetje gebruiken zoals de zadelpen, maar in dit specifieke geval zou ik het ook niet zelf doen.
Die liggen dan allebei wel op de twee (vooruit drie) survivor of the fittest: Neil Young, Keith Richard & Iggy Poppier87 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:42:
haha held @Fisico absoluut een held die Eddie, maar vind dat in datzelfde doosje David Grohl ook hoort
ps. net een nieuwe helm besteld: Specialized Align II, hopelijk issie er voor zaterdag)
Die van mij sinds een maand, op deze foto nog niet met de uiteindelijke banden. Ik had geluk dat mijn LBS er een in de goede framemaat in bestelling had staan, dus niet lang hoeven wachten.Fisico schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:33:
[...]
Mijn LBS verkoopt die toevallig ook. Echt heel gaaf. Die gravelbike zou ik even over dit jaar heen tillen, want het blijven nog wel slechte tijden voor het kopen van een fiets.
:strip_exif()/f/image/Co6Qv3A92v0BhtV6BHiJiiuI.jpg?f=fotoalbum_large)
The need for speed drives me
Baur schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:48:
[...]
Die van mij sinds een maand, op deze foto nog niet met de uiteindelijke banden. Ik had geluk dat mijn LBS er een in de goede framemaat in bestelling had staan, dus niet lang hoeven wachten.
[Afbeelding]
Het probleem met de grunge-zangers is dat zij een talent hebben om vroegtijdig het tijdelijke voor het eeuwige te verruilen. Maar oom Neil ga ik ook missen hoor. Die andere twee gaan gewoon niet stuk.Frenz64 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:41:
Die liggen dan allebei wel op de twee (vooruit drie) survivor of the fittest: Neil Young, Keith Richard & Iggy Pop
Heel mooi!Baur schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 13:48:
[...]
Die van mij sinds een maand, op deze foto nog niet met de uiteindelijke banden. Ik had geluk dat mijn LBS er een in de goede framemaat in bestelling had staan, dus niet lang hoeven wachten.
[Afbeelding]
Schoonvader had hiervoor een synapse en een caynon ultimate, maar dit is wel echt zijn beste fiets tot nu toe.
I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her
Voor degene die er gevoelig voor zijn.. het warme en mooie weer in het voorjaar heeft helaas ook zijn nadelen. De processierups met brandharen komt er weer aan....
https://www.nu.nl/dieren/...voor-overlast-zorgen.html
En nog even terzijde / verkapte reclame welke eigenlijk in ander topic thuishoort:
Zijn er toevallig nog brabo's die a.s. zaterdag 5 juni 10.00 mee willen rijden bij de Tweakers Social ride vanuit Eindhoven? Even een bericht naar @Johlo !
https://www.nu.nl/dieren/...voor-overlast-zorgen.html
En nog even terzijde / verkapte reclame welke eigenlijk in ander topic thuishoort:
Zijn er toevallig nog brabo's die a.s. zaterdag 5 juni 10.00 mee willen rijden bij de Tweakers Social ride vanuit Eindhoven? Even een bericht naar @Johlo !
Wacht even dit gaat me te snel. Je wisselt banden voor je je fiets op de drager zet?Grin schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:48:
[...]
@mhr-zip
Ja hoor, dat gaat prima.
Die fietsendrager raakt het frame niet aan, alleen m'n Pirelli's maar dan monteer ik gewoon even oude bandjes.
Ben je gek, als je ermee gaat fietsen op bestemming dan slijten ze nog ook. De pirelli's gaan mee in de zadeltas en worden gewisseld als er een foto gemaakt wordtBreadFan schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:53:
[...]
Wacht even dit gaat me te snel. Je wisselt banden voor je je fiets op de drager zet?En dan, op de bestemming aangekomen wissel je weer terug?
Nee dat kan niet, dat moet die Canyon zijn. Beste fietsen en beste prijs - kwaliteitratio ook.Stufferdt schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:21:
[...]
Heel mooi!
Schoonvader had hiervoor een synapse en een caynon ultimate, maar dit is wel echt zijn beste fiets tot nu toe.
Dat is snel gegaan een week geleden waren ze nog niet bij de derde vervelling en dus de haartjes. Dat wordt weer routes afstrepen want ik reageer er nogal heftig op.Dix0r schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:50:
Voor degene die er gevoelig voor zijn.. het warme en mooie weer in het voorjaar heeft helaas ook zijn nadelen. De processierups met brandharen komt er weer aan....
Heb gisteren mijn eerste Canyon fiets besteld, ik ben erg benieuwd hoe lang het nu duurt voor ik mijn eerste meters kan gaan fietsen.Fisico schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:14:
[...]
Nee dat kan niet, dat moet die Canyon zijn. Beste fietsen en beste prijs - kwaliteitratio ook.
Advanced sheep-counting strategies
Zeg alsjeblieft niet dat het die limited edition Ultimate is want :BrammeS schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:20:
[...]
Heb gisteren mijn eerste Canyon fiets besteld, ik ben erg benieuwd hoe lang het nu duurt voor ik mijn eerste meters kan gaan fietsen.
1. dan heb jij die misschien net voor mijn neus weggekaapt, zeker als het een maatje L is.
2. dan gaan er een aantal weer lopen zeuren dat het een lelijke fiets is en niet limitied edition waardig is.
Hahaha grapje. Even kijken of iemand dit zou opvallen, gelukkig maar.BreadFan schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:53:
[...]
Wacht even dit gaat me te snel. Je wisselt banden voor je je fiets op de drager zet?En dan, op de bestemming aangekomen wissel je weer terug?
Was me wel opgevallen en wou reageren maar toen zag ik dat het jouw post was en dacht: makes senseGrin schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:44:
[...]
Hahaha grapje. Even kijken of iemand dit zou opvallen, gelukkig maar.
Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
@Ypuh Kom er maar in!Fisico schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:14:
[...]
Nee dat kan niet, dat moet die Canyon zijn. Beste fietsen en beste prijs - kwaliteitratio ook.
[...]
Dat is snel gegaan een week geleden waren ze nog niet bij de derde vervelling en dus de haartjes. Dat wordt weer routes afstrepen want ik reageer er nogal heftig op.
Hij is echt heel happy met zijn titanium-racert. Jammer dat het een 58 is, dat is net te groot voor mij (ik heb korte beentjes
Iemand overigens ervaring met de continental GP duraskin? Bovengenoemde schoonvader is op zoek naar bombproof bandjes (clinchers, dus niet gaan mauwen over tubeless aub
Ik ben nog een klein beetje in dubio of het wel echt een grapje is, maar ik geef je het voordeel van de twijfelGrin schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:44:
[...]
Hahaha grapje. Even kijken of iemand dit zou opvallen, gelukkig maar.
Tubeless met een binnenband kan toch? Kost wat meer, maar bombproofer wordt het niet lijkt meStufferdt schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:57:
[...]
@Ypuh Kom er maar in!
Hij is echt heel happy met zijn titanium-racert. Jammer dat het een 58 is, dat is net te groot voor mij (ik heb korte beentjes).
Iemand overigens ervaring met de continental GP duraskin? Bovengenoemde schoonvader is op zoek naar bombproof bandjes (clinchers, dus niet gaan mauwen over tubeless aub).
[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 02-06-2021 16:18 ]
Ik kan op mijn 530 daar wel bij wat settings van de radar komen, maar kan niks kiezen qua lamp settings of iets dergelijks. En als ik op mn radar met het knopje cycle naar 'lamp uit, radar aan' zegt m'n 530 dat de radar disconnected is.WaSteiL schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:19:
[...]
Bij de 530 is het helemaal naar begin pagina en dan naar boven voor status pagina.
Ach, qua N+1 ben ik nu wel redelijk compleet; Cannondale Supersix, Specialized Venge, Deanima AMG01 en dan de J Guillem Atalaya.GWBoes schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 14:04:
@Baur Wat een pracht fiets. Heb ook lang getwijfeld om er een te bestellen maar ligt toch net buiten budget voor een N+1 die waarschijnlijk toch niet veel gebruikt gaat worden.
Staat nu een Surly Straggler frameset ergens gereserveerd voor mij, niet zo exotisch maar ook leuk.
Het spectrum van disc/velg remmen, mechanisch/elektronisch schakelen (3x Ultegra R8000 serie + GRX 800) en aluminium/carbon wielen wordt gedekt.
Voor de Surly hoef je je niet te verontschuldigen
The need for speed drives me
Ik zal het eens voorstellen. Verwacht niet dat hij overstag gaat. Hij wil overigens perse 28mm en rijdt stiekem best nog wel wat bospaadjes, dus het zou nog niet zo slecht zijn tubeless te rijden. Maar hij is wel wat conservatief met dat soort zaken. Ben alleen wel benieuwd hoe stug die duraskin zijn en hoe lastig het monteren is. Dat was met de voorgangers (gatorskin) al lastig en de huidige GP5000 zijn ook neit heel soepel.418O2 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:15:
[...]
Tubeless met een binnenband kan toch? Kost wat meer, maar bombproofer wordt het niet lijkt me
Net even een klein rondje gereden, 40 kilometer.
Viel mij wel op dat het erg druk was, en duidelijk ook veel mooi weer fietsers onderweg.
Nee meneer en mevrouw op een e-bike, het is niet handig om een hardloper in een blinde bocht in te gaan halen als je niet ziet wat er aan komt aan de andere kant. Maar goed dat ik zelf inhield vanwege die hardloper onder het mom van "misschien komen er fietsers van de andere kant", als ik had besloten "gewoon" door te rijden waren we op elkaar geklapt.
Ook nog een onbedoelde sprint moeten trekken om een vrachtwagen mij veilig te laten passeren, was niet zo erg, kon ik even alle zeilen bijzetten onder het mom van veiligheid, gebeurt ook niet vaak
Viel mij wel op dat het erg druk was, en duidelijk ook veel mooi weer fietsers onderweg.
Nee meneer en mevrouw op een e-bike, het is niet handig om een hardloper in een blinde bocht in te gaan halen als je niet ziet wat er aan komt aan de andere kant. Maar goed dat ik zelf inhield vanwege die hardloper onder het mom van "misschien komen er fietsers van de andere kant", als ik had besloten "gewoon" door te rijden waren we op elkaar geklapt.
Ook nog een onbedoelde sprint moeten trekken om een vrachtwagen mij veilig te laten passeren, was niet zo erg, kon ik even alle zeilen bijzetten onder het mom van veiligheid, gebeurt ook niet vaak
Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.
Is een afzonderlijk scherm enkel voor de lamp:User schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 16:32:
[...]
Ik kan op mijn 530 daar wel bij wat settings van de radar komen, maar kan niks kiezen qua lamp settings of iets dergelijks. En als ik op mn radar met het knopje cycle naar 'lamp uit, radar aan' zegt m'n 530 dat de radar disconnected is.
:strip_exif()/f/image/ciGq8RD51eTNY3VyV813HZzO.jpg?f=fotoalbum_large)
Gelukt! Het lijkt er op dat hij niet helemaal lekker gepaired was, ik had geen menu voor lampjes.RigolleM schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 17:58:
[...]
Is een afzonderlijk scherm enkel voor de lamp:
[Afbeelding]
De radar ontkoppelen, resetten en weer koppelen deed het menu wel verschijnen.
Wat is @DDX nou weer voor achterlijk lange rit aan het maken..?
HIer vanochtend het eerste ritje met de club gedaan, gisteren voor het eerst plasma gedoneerd dus besloten bij de snelle groep (en niet bij de supersnelle) mee te gaan. Heerlijk in het wieltje gezeten, koffie met een appelgebakje gehad en daarna weer terug richting huis, weer 115km op de teller. Clubritten zijn toch wel weer erg leuk.
In de UK was afgelopen weekeinde de Trans Kernow, is er zo iets in Nederland? (Behalve dan de Grenspaalklassieker XL)
HIer vanochtend het eerste ritje met de club gedaan, gisteren voor het eerst plasma gedoneerd dus besloten bij de snelle groep (en niet bij de supersnelle) mee te gaan. Heerlijk in het wieltje gezeten, koffie met een appelgebakje gehad en daarna weer terug richting huis, weer 115km op de teller. Clubritten zijn toch wel weer erg leuk.
In de UK was afgelopen weekeinde de Trans Kernow, is er zo iets in Nederland? (Behalve dan de Grenspaalklassieker XL)
[ Voor 12% gewijzigd door McMiGHtY op 02-06-2021 18:56 ]
Dat is me te zwaar, te inspannend. Ik wiebel het topje van mijn rechter pink.NewbieNeo schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 12:09:
[...]
Ik rijd zelf ook motor en denk er precies hetzelfde over.![]()
Als ik een weekendje in de Eifel rijd en zowat om de minuut een motorrijder tegemoet kom, dan zwaai ik ook bijna niet en ben ik lekker aan het rijden.
Op de racefiets hetzelfde en lift ik hooguit mijn linker wijsvinger even van het stuur om te groeten.
een treffende spreuk
Rondje Markermeer/Veluwe/Heuvelrug gecombineerd, 304km uiteindelijk.McMiGHtY schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:54:
Wat is @DDX nou weer voor achterlijk lange rit aan het maken..?
https://www.strava.com/activities/5401842811
Ik ben op zoek naar een voorderailleur voor een 2x11 combi.
Bij veel voorderailleurs zie ik ook de speed van de cassette staan, b.v. 2x10. Maakt dat wat uit? 2 voor is toch 2 voor? Wat zie ik over het hoofd?
Bij veel voorderailleurs zie ik ook de speed van de cassette staan, b.v. 2x10. Maakt dat wat uit? 2 voor is toch 2 voor? Wat zie ik over het hoofd?
Punaise in mijn voorband vandaag. Eerste keer lek met mijn GP5000's in meer dan 5000 kilometer, dat is vrij netjes.
Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.
Mijn nieuwe Cannondale fiets werd geleverd met Vittoria Rubino Pro bandjes, daar ben ik in ieder geval niet zo over te spreken. Na een ruime 1000km al 3x lek, en al veel grote beschadigde plekken in het rubber. Elk scherp steentje lijkt er dwars doorheen te gaan, en lijkt erg zacht rubber te zijn zonder enige vorm van lekbescherming.
Ik denk dat het ook erg afhankelijk is van het wegdek en de troep die er ligt. Zelf ook bij aankoop Rubino Pro's op m'n Wilier geleverd gekregen. Zonder lek na 2,2k km vervangen voor tubeless Corsa Controls en binnen 500 km goed lek en al meerdere steentjes eruit moeten halen.Hielko schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 21:02:
Mijn nieuwe Cannondale fiets werd geleverd met Vittoria Rubino Pro bandjes, daar ben ik in ieder geval niet zo over te spreken. Na een ruime 1000km al 3x lek, en al veel grote beschadigde plekken in het rubber. Elk scherp steentje lijkt er dwars doorheen te gaan, en lijkt erg zacht rubber te zijn zonder enige vorm van lekbescherming.
In mijn ervaring zijn Rubino (Pro's) een van de meest slijtvaste banden die je kan vinden. Ze zitten op mijn winterfiets. En ja, daar rij ik dus op in de winter, door weer en wind.
Als je nou zegt dat ze niet comfortabel zijn, kan ik dat begrijpen. Het rubber is vrij dik en stug. Maar makkelijk lekrijden... nee... afgelopen winter (+3000km en ze waren niet nieuw) geen enkele keer.
Als je nou zegt dat ze niet comfortabel zijn, kan ik dat begrijpen. Het rubber is vrij dik en stug. Maar makkelijk lekrijden... nee... afgelopen winter (+3000km en ze waren niet nieuw) geen enkele keer.
Check, ik had die modus inderdaad ook niet. Misschien later toegevoegd. Dan kun je inderdaad kiezen uit ''Laag, Peloton, daglamp, nachtlamp & uit'' Morgen maar ff testen! Ik heb me zat gezocht naar dit..User schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 18:41:
[...]
Gelukt! Het lijkt er op dat hij niet helemaal lekker gepaired was, ik had geen menu voor lampjes.
De radar ontkoppelen, resetten en weer koppelen deed het menu wel verschijnen.
Beter nog: volgens mij kan een triple derrie ook gewoon een dubbel schakelen. Ik denk niet dat ze de kooi van de derrie smaller hebben gemaakt omdat de buitenkant van de ketting 0,3 mm smaller is.nogeeninlog schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:45:
De slag kan marginaal anders zijn maar dat is vast te compenseren met de lower en upper limit schroef.nogeeninlog schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:45:
De afstand tussen de voorste 2 bladen kan anders zijn bij 11s zodat de ketting niet tussen de bladen valt (zelfs tussen 105 R7000 en R5800 zit hier al verschil in).
Bij Shimano is veel meer te combineren dan al in de uitgebreide compatibility chart staat. 10s derailleurs op 11s speed shifters, 32t cassettes met korte kooien, wat hierboven gezegd wordt en ga zo maar door. Het is alleen geen garantie dat het perfect werkt.
Maar 2x11 voor derailleurs zijn toch nog wel te vinden? Heb er deze week nog 1 binnen gekregen.
Meegelezen en bedankt voor wat meer info. Ik zoek een beetje in de marktplaats hoek en kom dan ook de Thule Outride tegen. Voorloper van de TopRide/FastRide. Voorkeur voor mij gaat naar de bevestiging op de voorvork, maar nog niks gevonden helaas.mhr-zip schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:14:
Nog even terugkomend op de Thule fietsendragers:
Je hebt de:
Thule UpRide (klem op wiel)
Thule TopRide (klem in/op voorvork, standaard voor steekas)
Thule FastRide (klem in/op voorvork, alleen met adapter voorsteekas)
Nu twijfel ik tussen de Upride, de TopRide (de FastRide incl adapter is duurder dan de Topride) en een fietsendrager op de trekhaak.
Voordeel van de Upride is dat hij goedkoper is, je nooit een los wiel hebt en sneller neerzet? Nadelen zijn?
Voordeel van de TopRide lijkt mij dat hij superstabiel staat.
Het is uiteraard al 300 keer behandeld hier, maar het is niet blijven hangen bij mij (hoe zat het ook al weer met die zadeltasjes?)![]()
@Roestini lees je even mee?
Ja dat, en ze kosten de wereld niet. Wat is de achtergrond van je vraag?GWBoes schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:03:
[...]
Maar 2x11 voor derailleurs zijn toch nog wel te vinden? Heb er deze week nog 1 binnen gekregen.
Je kunt in principe met elke voorderailleur alles schakelen, de vraag is of ze met je shifters willen samen werken. Dat laatste is in veel kritischer dan pak 'm beet 20 jaar geleden.
Met een commandeur op frictie kun je alles schakelen omdat je zelf bepaalt hoeveel kabel te trekt of viert. Oudere shifters hebben ook onwijs veel stapjes dus die kun je nauwkeurig genoeg 'trimmen'. Nieuwe shifters hebben maar 4 of 5 standen. Als die niet netjes overeenkomen met wat de derailleur verwacht (bv door ander geometrie of kooibreedte) is je afstelling gedoemd te mislukken.
Wat ik zou doen is een voorderailleur uitzoeken waarvan bekend is dat die met je shifters moet werken, dan weet je zeker dat het aan de praat te krijgen is. Nieuw of gebruikt is dan nog steeds een keuze.
Even weer heel wat anders...
Zijn hier meer mensen die ziek zijn geweest met CORONA en daarna weer op de racefiets stappen?
Ben een knappe week goed ziek geweest, met name erg vermoeid. Afgelopen dinsdagavond even opgestapt, mn vrouw zei nog, niet te gek doen he...
Ik had verwacht dat ik amper vooruit zou komen, dit viel alles mee. Heb een klein uurtje gefietst en ging best lekker, uiteraard was mn hartslag 10 slagen hoger dan normaal. Maar ik had het erger verwacht.
Na afloop was ik wel redelijk kapot, normaal rij ik 120 km met beter waarden en stap ik best fit van de fiets. Nu was ik na 30 km redelijk kapot en stapte ik af met lichte hoofdpijn.
Meer ervaringen hier? Ben wel benieuwd wanneer ik weer helemaal de oude ben/wordt.
Zijn hier meer mensen die ziek zijn geweest met CORONA en daarna weer op de racefiets stappen?
Ben een knappe week goed ziek geweest, met name erg vermoeid. Afgelopen dinsdagavond even opgestapt, mn vrouw zei nog, niet te gek doen he...
Ik had verwacht dat ik amper vooruit zou komen, dit viel alles mee. Heb een klein uurtje gefietst en ging best lekker, uiteraard was mn hartslag 10 slagen hoger dan normaal. Maar ik had het erger verwacht.
Na afloop was ik wel redelijk kapot, normaal rij ik 120 km met beter waarden en stap ik best fit van de fiets. Nu was ik na 30 km redelijk kapot en stapte ik af met lichte hoofdpijn.
Meer ervaringen hier? Ben wel benieuwd wanneer ik weer helemaal de oude ben/wordt.
Verwijderd
KolereDDX schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:22:
[...]
Rondje Markermeer/Veluwe/Heuvelrug gecombineerd, 304km uiteindelijk.
Gister voor het eerst 32km gefietst. Blij dat ik een liter water bij me had, poh wat was het warm.
Vorig jaar, geen heftige klachten gehad. Denk toch wel een paar maanden geduurd bij mij. Aan het begin reed ik rond met het gevoel of er een soort rem op m’n ademhaling zat, ik kreeg gewoon niet genoeg zuurstof naar binnen ofzo. Daarnaast leek het wel of mijn hele conditie weggevaagd was. Rustig aan doen zou ik zeggen en goed naar je lichaam luisteren.pier87 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:52:
van wat ik erover gehoord heb (zelf geen ervaring..) is het vooral erg wisselend/persoonlijk. De een merkt er niks van en gaat gewoon verder, en de ander is na een half jaar nog niet fitpier87 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:52:
Goedemorgen allemaal,
Ik heb sinds een maand een sportieve Hybride waar ik erg tevreden mee ben. Enige wat mij een beetje stoort is dat hij nogal trilt op straten met veel kleine stenen. Dit merk je vooral in oude stadskernen.
Ligt dit vooral aan de banden die erop zitten?
Het gaat om deze fiets. https://www.12gobiking.nl/sensa-superlite-v27-disc-2021
Verder word ik natuurlijk met grote regelmaat voorbij gereden door wielrenners die nauwelijks moeite lijken te doen en zo heeft een racefiets ook wel mijn interesse. Ik zie dus ook wielrenners die in de oude stadskernen dus veel harder voorbij komen en veel minder last van vibraties lijken te hebben. Zijn dit dan per definitie van die endurance fietsen of gaat dit met een reguliere racefiets ook gewoon goed? Of is het een banden iets?
Ik zit dus nu in de orienterende fase en vraag mij af of ik mij niet teveel richting een endurance bike focus.
Ik hoor graag eens van wat meer ervaren mensen hoe zij dit ervaren met betrekking tot trillingen etc.
Alvast bedankt!
Ik heb sinds een maand een sportieve Hybride waar ik erg tevreden mee ben. Enige wat mij een beetje stoort is dat hij nogal trilt op straten met veel kleine stenen. Dit merk je vooral in oude stadskernen.
Verder word ik natuurlijk met grote regelmaat voorbij gereden door wielrenners die nauwelijks moeite lijken te doen en zo heeft een racefiets ook wel mijn interesse. Ik zie dus ook wielrenners die in de oude stadskernen dus veel harder voorbij komen en veel minder last van vibraties lijken te hebben. Zijn dit dan per definitie van die endurance fietsen of gaat dit met een reguliere racefiets ook gewoon goed? Of is het een banden iets?
Ik zit dus nu in de orienterende fase en vraag mij af of ik mij niet teveel richting een endurance bike focus.
Ik hoor graag eens van wat meer ervaren mensen hoe zij dit ervaren met betrekking tot trillingen etc.
Alvast bedankt!
Het was ook ineens een stuk warmer waardoor bepaalde zaken ook meer effect hebben op je totale gesteldheid. Wellicht komende week nog eens kijken.pier87 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:52:
Ik heb in maart Corona gehad, 2 weken echt goed ziek geweest. Het gaat nu weer een stuk beter. Merk dat ik, zeker in het begin, veel meer tijd nodig had om te herstellen van iets langere ritten. Daarnaast was mijn conditie redelijk naar de kloten.pier87 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:52:
Het is zaak om te zorgen dat je je niet over inspant. Veel mensen die goed ziek geweest zijn, hebben last van vermoeidheid. Als je jezelf dan te snel gaat pushen, kan je nog maanden last houden van klachten, maw. luister goed naar je lichaam (vermoeidheid, hoofdpijn, etc...).
Ik was begin maart ziek, tochten van 100+ gaan inmiddels weer best aardig, maar ben de dag erna wel echt goed moe. Vorig jaar (>9000 gereden), had ik daar eigenlijk geen last van, en kon ik makkelijk de dag erna weer 100 rijden. Nog sterker, ook wat 200+ tochten solo gereden, dat zit er nu echt niet in.
Veel succes met opnieuw opbouwen! (en luister naar je vrouw, ze klinkt verstandig!)
Mooi ding, ik heb zo'n soort fiets ook van het merk VSF, fijn ding.Mick3112 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:18:
Goedemorgen allemaal,
Alvast bedankt!
Mijn ervaring met trillingen zit vooral in het slot. Daar zit bij mij een metalen schijfje aan waar het slot op gemonteerd is en dat klappert als een gek. Stukje oude binnenband ertussen gestoken, maar dat heeft het alleen een beetje verminderd.
Wat je kan doen is met minder bandendruk rijden en kijken of je dan nog steeds lekker rolt maar minder trillingen ervaart.
Week na 1 April goed ziek geweest van de Corona.pier87 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:52:
Moet zeggen dat ik 3 weken later al weer PR-en reed om de mountainbike en racefiets. Dus gelukkig is het voor mij meegevallen.
in theorie zouden bredere banden (zoals op jouw fiets) dit soort zaken beter moeten dempen, maar er zit ook nog wel meer aan vast dan enkel het volume/breedte van de band. Het kan zijn dat je ze bv veel te hard oppompt, groter volume > minder druk, een 23 mm race bandje zet je misschien op 7 bar, maar een 2,2" mtb band op een brede velg maar op 1,3 bar. als jij bv 40 mm banden hebt, dan zal je die ook niet op 5 bar moeten zetten, maar bv 3 ofzo (ik zeg maar wat, maar probeer het uit).Mick3112 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:18:
Goedemorgen allemaal,
Alvast bedankt!
vaak gaat de rolweerstand er ook nog op vooruit dan (klinkt tegenstrijdig, maar je kan beter hobbels absorberen dan er overheen stuiteren voor je voorwaartse momentum).
Daarnaast zijn goedkope banden vaak minder flexibel (stugger), wat ook niet ten goede komt van het comfort en rolweerstand.
dan heb je nog het gebrek aan een aerodynamische zithouding, dus van iemand met dezelfde conditie op een racefiets ga je het niet redden.
Maarrr dan heb je nog de vraag, waar wil je voor optimaliseren en wat is je doel?
rij je vooral over hobbelige wegen? of is dit eigenlijk maar 10% van een gemiddelde rit en is de rest mooi glad asfalt?
en is je doel met een zo hoog mogelijk gemiddelde snelheid een rondje rijden? of wil je gewoon wat beweging?
(of je nou een uur 200 watt op een stadfiets trapt of 200 watt op een racefiets, met misschien 5+ km per uur verschil.. voor de inspanning/workout maakt het niet uit, die is gelijk)
in het kort,
- brede banden zijn comfortabeler, maar hebben wel minder druk nodig
- dure banden zijn soepeler en dus comfortabeler en sneller
- een racefiets heeft meer voordelen
- race of endurance verschillen zijn er vast wel, maar verschillen ook per merk
Verschilt enorm per persoon, net zoals de ziekte zelf. Sommige mensen merken er niets van, andere liggen weken op de IC met maanden/jaren revalidatie erna.pier87 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:52:
Zelf heb ik (bleek achteraf) nog gewoon gefietst terwijl ik zeer waarschijnlijk al corona had. Na de positieve test binnen gebleven totdat het over was en daarna direct weer op de fiets; niets veranderd met daarvoor.
Geen zorgen in dat geval, ik heb een speedmax besteld.WaSteiL schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 15:42:
[...]
Zeg alsjeblieft niet dat het die limited edition Ultimate is want :
1. dan heb jij die misschien net voor mijn neus weggekaapt, zeker als het een maatje L is.
2. dan gaan er een aantal weer lopen zeuren dat het een lelijke fiets is en niet limitied edition waardig is.
Advanced sheep-counting strategies
@Mick3112 In vervolg op eerdere reacties: Ik zie dat die fiets standaard met 37mm Schwalbes komt. Schwalbe adviseert 4,0-6,0 bar op die banden. Ik persoonlijk vond Schwalbes op mijn randonneur nogal taai ten opzichte van (even brede) Continentals en zette ze makkelijk een bar lager. M-Gineering vindt dat Panaracer Pasela fijne banden zijn voor tourfietsen maar ik heb ze nog niet geprobeerd.
Over het algemeen is een wielrenfiets vooral sneller omdat de berijder meer vermogen levert. Daarnaast heb je (op snelheid) een aerodynamisch voordeel ten opzichte van een hybride door je sterk voorovergebogen houding.
Mits de hybride goed in elkaar zit en goed onderhouden is, is het verschil in mechanische verliezen beperkt. Maar de ervaring leert dat wielrenners gemiddeld belangrijk meer aandacht en geld aan hun materiaal besteden. Het verschil in gewicht is vooral interessant in de bergen, al voel je het ook in acceleratie.
Over het algemeen is een wielrenfiets vooral sneller omdat de berijder meer vermogen levert. Daarnaast heb je (op snelheid) een aerodynamisch voordeel ten opzichte van een hybride door je sterk voorovergebogen houding.
Mits de hybride goed in elkaar zit en goed onderhouden is, is het verschil in mechanische verliezen beperkt. Maar de ervaring leert dat wielrenners gemiddeld belangrijk meer aandacht en geld aan hun materiaal besteden. Het verschil in gewicht is vooral interessant in de bergen, al voel je het ook in acceleratie.
[ Voor 12% gewijzigd door Bacchus op 03-06-2021 11:23 ]
DDX is nu ook niet echt een gemiddelde fietser te noemenVerwijderd schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:01:
[...]
Kolere.
Gister voor het eerst 32km gefietst. Blij dat ik een liter water bij me had, poh wat was het warm.
32 is helemaal een dikke prima voor een eerste ritje!
---------------
Bedankt voor jullie reacties.Prulleman schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:31:
[...]
in theorie zouden bredere banden (zoals op jouw fiets) dit soort zaken beter moeten dempen, maar er zit ook nog wel meer aan vast dan enkel het volume/breedte van de band. Het kan zijn dat je ze bv veel te hard oppompt, groter volume > minder druk, een 23 mm race bandje zet je misschien op 7 bar, maar een 2,2" mtb band op een brede velg maar op 1,3 bar. als jij bv 40 mm banden hebt, dan zal je die ook niet op 5 bar moeten zetten, maar bv 3 ofzo (ik zeg maar wat, maar probeer het uit).
vaak gaat de rolweerstand er ook nog op vooruit dan (klinkt tegenstrijdig, maar je kan beter hobbels absorberen dan er overheen stuiteren voor je voorwaartse momentum).
Daarnaast zijn goedkope banden vaak minder flexibel (stugger), wat ook niet ten goede komt van het comfort en rolweerstand.
dan heb je nog het gebrek aan een aerodynamische zithouding, dus van iemand met dezelfde conditie op een racefiets ga je het niet redden.
Maarrr dan heb je nog de vraag, waar wil je voor optimaliseren en wat is je doel?
rij je vooral over hobbelige wegen? of is dit eigenlijk maar 10% van een gemiddelde rit en is de rest mooi glad asfalt?
en is je doel met een zo hoog mogelijk gemiddelde snelheid een rondje rijden? of wil je gewoon wat beweging?
(of je nou een uur 200 watt op een stadfiets trapt of 200 watt op een racefiets, met misschien 5+ km per uur verschil.. voor de inspanning/workout maakt het niet uit, die is gelijk)
in het kort,
Ja, die relatief dikkere banden zouden idd voor meer demping moeten zorgen zou je denken.
De bandendruk is nu nog gewoon zoals hij geleverd was. Ik ging er vanuit dat dat optimaal zou zijn.
Ik ben iig van plan om op korte termijn een pomp te kopen met zo'n drukmeter ook. Het plan is ook om de banden uiteindelijk te gaan vervangen voor Schwalbe Marathon Plus. die schijnen iets beter te rollen en zeer goede antilek eigenschappen te hebben.
Die vragen over het doel die ben ik mezelf ook aan het stellen idd.
Het is nu vooral lekker om na een dag (thuis)werken in de avond op pad te zijn en uiteraard voordeel te hebben van de beweging die je doet. Een combinatie van het geestelijke en lichamelijke.
Maar ik merk bij mezelf dat ik dan ook wel bezig ben met hoe lang ik over bepaalde tochten doe en wat dan mijn snelheid ongeveer moet zijn geweest.
Dat komt al snel de gedachte van hoeveel sneller zou ik op een racefiets zijn bijvoorbeeld.
En die routes qua indeling die zijn idd hoofdzakelijk asfalt, maar ik kom toch ook wel geregeld door oude dorpjes met slechte bestrating. Die zijn op dit moment wel echt afzien.
Bedankt voor je reactie. Ik vermoed dat er in de bandenspanning dus wel wat comfort te winnen valt iig.Bacchus schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:17:
@Mick3112 In vervolg op eerdere reacties: Ik zie dat die fiets standaard met 37mm Schwalbes komt. Schwalbe adviseert 4,0-6,0 bar op die banden. Ik persoonlijk vond Schwalbes op mijn randonneur nogal taai ten opzichte van (even brede) Continentals en zette ze makkelijk een bar lager. M-Gineering vindt dat Panaracer Pasela fijne banden zijn voor tourfietsen maar ik heb ze nog niet geprobeerd.
[ Voor 17% gewijzigd door Mick3112 op 03-06-2021 11:35 ]
Dat ligt natuurlijk vooral aan het wegdekMick3112 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:18:
Goedemorgen allemaal,
Jouw fiets heeft natuurlijk meer gemonteerde onderdelen en dat merk je. Beetje harder rijden wil wel eens helpen, zeker als je in een resonantiefrequentie zit. (Werkt met de auto op onverharde scandinavische "wasbordjes" ook) Als je echt kinderkopjes bedoelt, tja, ik probeer die simpelweg te mijden.
Het lijkt vaak zo. Men zegt wel: "fietsen wordt nooit makkelijk. Je gaat alleen harder." Een stijve carbonfiets rammelt wellicht zelf minder, maar reken maar dat die trillingen aan de handen en achterwerk worden doorgegeven.Verder word ik natuurlijk met grote regelmaat voorbij gereden door wielrenners die nauwelijks moeite lijken te doen en zo heeft een racefiets ook wel mijn interesse. Ik zie dus ook wielrenners die in de oude stadskernen dus veel harder voorbij komen en veel minder last van vibraties lijken te hebben. Zijn dit dan per definitie van die endurance fietsen of gaat dit met een reguliere racefiets ook gewoon goed? Of is het een banden iets?
Om echt zware trillingen op te vangen kan je zoals gezegd natuurlijk met je banden aan de slag gaan; breedte en vooral ook de bandendruk. Of bijv iets doen aan rammelende/resonerende onderdelen.Ik zit dus nu in de orienterende fase en vraag mij af of ik mij niet teveel richting een endurance bike focus.
Alvast bedankt!
Een endurance fiets zegt vooral iets over de zithouding van de berijder, pas in de tweede plaats het comfort.
Er zijn zeker ook fietsen voor zware trajecten met kasseien, dan kan je bv denken aan de Specialized Roubaix. Die heeft vering in het balhoofd. Of racefietsen met bepaalde flex in de zitbuis, of op andere plekken zoals trek dit doet met IsoSpeed. (Daar rijdt in elk geval DDX mee)
Anyway; hoe meer trilling je wilt opvangen, hoe meer energie er verloren gaat. Op vlak asfalt ga je nu eenmaal het snelste.
Wellicht sneller, maar vaak vooral omdat nieuw materiaal meer uitdaagt. Als je meer aero wilt proberen kan je ook een ligstuurtje proberen.Dat komt al snel de gedachte van hoeveel sneller zou ik op een racefiets zijn bijvoorbeeld.
[ Voor 4% gewijzigd door Mistraller op 03-06-2021 11:43 ]
---------------
Met de racefiets over slechte bestrating stuiteren is ook niet prettig fietsen hoor... Ik mijd dat soort straatjes als het even kan en anders ga ik er met enige snelheid overheen omdat het dan minder schokt en hobbelt.
Een bandendruk die niet te hoog is scheelt inderdaad al heel veel. Mijn fiets (Trek Domane) heeft overigens Isospeed: verschillende delen van het frame kunnen min of meer los van elkaar bewegen om zo schokken te absorberen. Daar moet je je niet al teveel bij voorstellen, maar het haalt wel voelbaar net de scherpe randjes eraf. Sommige andere merken fietsen hebben ook zoiets. Dat, in combinatie met iets bredere banden dan ik gewend was (28 ipv 25) maakt het al een stuk comfortabeler dan mijn vorige racer.
Een bandendruk die niet te hoog is scheelt inderdaad al heel veel. Mijn fiets (Trek Domane) heeft overigens Isospeed: verschillende delen van het frame kunnen min of meer los van elkaar bewegen om zo schokken te absorberen. Daar moet je je niet al teveel bij voorstellen, maar het haalt wel voelbaar net de scherpe randjes eraf. Sommige andere merken fietsen hebben ook zoiets. Dat, in combinatie met iets bredere banden dan ik gewend was (28 ipv 25) maakt het al een stuk comfortabeler dan mijn vorige racer.
[ Voor 8% gewijzigd door nomar109 op 03-06-2021 11:45 ]
Netjes! en dan die snelheid in combinatie met die hartslag...DDX schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:22:
[...]

Meld je aan voor de geweldige, fantastische gravelrit: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2075464
en de fietsenmaker heeft je gewogen en gevraagd wat voor terrein je meestal rijdt en je rijstijl en persoonlijke voorkeurMick3112 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:28:
[...]
Bedankt voor jullie reacties.
Ja, die relatief dikkere banden zouden idd voor meer demping moeten zorgen zou je denken.
De bandendruk is nu nog gewoon zoals hij geleverd was. Ik ging er vanuit dat dat optimaal zou zijn.
Ik ben iig van plan om op korte termijn een pomp te kopen met zo'n drukmeter ook. Het plan is ook om de banden uiteindelijk te gaan vervangen voor Schwalbe Marathon Plus. die schijnen iets beter te rollen en zeer goede antilek eigenschappen te hebben.
Die vragen over het doel die ben ik mezelf ook aan het stellen idd.
Het is nu vooral lekker om na een dag (thuis)werken in de avond op pad te zijn en uiteraard voordeel te hebben van de beweging die je doet. Een combinatie van het geestelijke en lichamelijke.
Maar ik merk bij mezelf dat ik dan ook wel bezig ben met hoe lang ik over bepaalde tochten doe en wat dan mijn snelheid ongeveer moet zijn geweest.
Dat komt al snel de gedachte van hoeveel sneller zou ik op een racefiets zijn bijvoorbeeld.
En die routes qua indeling die zijn idd hoofdzakelijk asfalt, maar ik kom toch ook wel geregeld door oude dorpjes met slechte bestrating. Die zijn op dit moment wel echt afzien.
[...]
Bedankt voor je reactie. Ik vermoed dat er in de bandenspanning dus wel wat comfort te winnen valt iig.
(beetje overdreven natuurlijk, maar niks is zo persoonlijk als de optimale bandenspanning, je komt daar echt alleen achter door zelf te experimenteren).
Maar inderdaad, ik vermoed dat ze wat te hard staan en dat het simpelweg goedkope stugge banden zijn.
Desalniettemin zal het voor een wielrenner met 25mm banden niet comfortabeler zijn, dus dat die sneller en soepeler door de dorpjes heen gaan heeft meer met gewenning te maken dan met de fiets.
voor het comfort moet je echt niet gaan upgraden, hooguit betere banden, maar niet een andere fiets.
Voor de snelheid is het een ander verhaal. Als je zo snel mogelijk wilt zijn, moet je aan de tijdrit fiets(+ kleding en helm etc)
Nee, de fiets kwam uit de vrachtwagen via de onlinewinkel (12go biking)Prulleman schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:56:
[...]
en de fietsenmaker heeft je gewogen en gevraagd wat voor terrein je meestal rijdt en je rijstijl en persoonlijke voorkeur
(beetje overdreven natuurlijk, maar niks is zo persoonlijk als de optimale bandenspanning, je komt daar echt alleen achter door zelf te experimenteren).
Maar inderdaad, ik vermoed dat ze wat te hard staan en dat het simpelweg goedkope stugge banden zijn.
Desalniettemin zal het voor een wielrenner met 25mm banden niet comfortabeler zijn, dus dat die sneller en soepeler door de dorpjes heen gaan heeft meer met gewenning te maken dan met de fiets.
voor het comfort moet je echt niet gaan upgraden, hooguit betere banden, maar niet een andere fiets.
Voor de snelheid is het een ander verhaal. Als je zo snel mogelijk wilt zijn, moet je aan de tijdrit fiets(+ kleding en helm etc)dat scheelt al snel 5+ met een gewone racefets en welicht 10+ met jou fiets. (maar dat is weer het tegenovergestelde van comfortabel
)
Bij mijn lokale fietsenzaak was er niks op voorraad.
Ik ga als eerste stap eens wat experimenteren met de banden.
Ik ga dit jaar gewoon eens met deze fiets aan de slag en dan kan ik altijd nog beslissen of ik ergens in de toekomst een extra stap richting een racefiets wil doen.
Zijn er trouwens op het gebied van de fietsenbranche ook bepaalde beurzen waar alle producenten hun nieuwste modellen en technologieen presenteren etc? Een beetje zoals de CES en E3 op elektronica en computergebied?
Wel ingesmeerd? Dat was ik gisterochtend dus vergeten en ik heb mooie rooie armpies en kuitenDDX schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 20:22:
[...]
Challange Strada Bianca TLR zijn 36mm slicks, voel je helemaal niks van kasseien enzoPrulleman schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:31:
[...]
in theorie zouden bredere banden (zoals op jouw fiets) dit soort zaken beter moeten dempen, maar er zit ook nog wel meer aan vast dan enkel het volume/breedte van de band. Het kan zijn dat je ze bv veel te hard oppompt, groter volume > minder druk, een 23 mm race bandje zet je misschien op 7 bar, maar een 2,2" mtb band op een brede velg maar op 1,3 bar. als jij bv 40 mm banden hebt, dan zal je die ook niet op 5 bar moeten zetten, maar bv 3 ofzo (ik zeg maar wat, maar probeer het uit).
in het kort,
Als je een fiets met steekassen hebt, heb je voor de Outride weer een speciale dure adapter nodig (en misschien ook nog wel een adapter voor op je dakdragers).Roestini schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 08:19:
[...]
Meegelezen en bedankt voor wat meer info. Ik zoek een beetje in de marktplaats hoek en kom dan ook de Thule Outride tegen. Voorloper van de TopRide/FastRide. Voorkeur voor mij gaat naar de bevestiging op de voorvork, maar nog niks gevonden helaas.
Daarbij komend dat de Thule prijzen op marktplaats sky high zijn, en dat ik dan op zaterdagavond om 9 uur 3 hoog achter, in Dordrecht mag aanbellen ipv dat garantie heeft en thuis wordt bezorgt.
Doet mij neigen om Marktplaats in deze links te laten liggen.
Hetzelfde geldt ook voor de dakdragers. Als er al wat te vinden is het de SquareBar, niet de WingBar.
Iedereen haalt 20 euro van de nieuw prijs af en zet het op internet. Ik moet sowieso een andere adapterkit voor mijn dakrails. Maar ik mag de foute wel kopen van die persoon op MP, want alles in één koop.
Daarnaast heb je voor een TopRide/UpRide weer een adapter nodig voor de SquareBar......
En ik rij relatief lang met een auto, dus één keer goed is mijn gedachte.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik had maandag "geluk" dat het mistig begon. Pas vanaf 12 uur de zon er bij. Gelukkig ben ik al redelijk zo'n gewend, maar heb nu wel een mooie tan line doordat ik in huis geen zonnebrand kon vinden.McMiGHtY schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 12:20:
[...]
Wel ingesmeerd? Dat was ik gisterochtend dus vergeten en ik heb mooie rooie armpies en kuiten
Eigenlijk kan ik hier goed inkomen, het verhaal van @mhr-zip dat Thule materiaal gaat eigenlijk zowat levenslang mee. Dan kun je prima een nieuwe set kopen waar je jarenlang plezier van hebt.
Daarnaast loont het ook wel om Marktplaats in de gaten te houden en snel je slag te slaan. Heb destijds toch een mooie thule euroride weten te bemachtigen voor een koopje... gebruik hem niet veel, maar weet zeker dat ik hem voor dezelfde prijs weer knap kan verkopen.
Daarnaast loont het ook wel om Marktplaats in de gaten te houden en snel je slag te slaan. Heb destijds toch een mooie thule euroride weten te bemachtigen voor een koopje... gebruik hem niet veel, maar weet zeker dat ik hem voor dezelfde prijs weer knap kan verkopen.
Zo... gister de headset van de Ostro weer laten vastzetten. En vandaag gekeken of ie echt zo snel is als ie voelt. En inmiddels kan ik het bevestigen.
Deze week is een testweek voor mij, en vandaag was de grote boze FTP test. Resultaat: +6 watt. Tevreden mee!
Morgen nog even de benen los fietsen en dan voor het eerst sinds oktober 2020 een heel weekend lang de fiets niet aanraken. Zinin en daar ben ik aan toe!
Ongetwijfeld sta ik maandag weer te springen om een rondje te doen
(doe ik nu eigenlijk al)
Deze week is een testweek voor mij, en vandaag was de grote boze FTP test. Resultaat: +6 watt. Tevreden mee!
Morgen nog even de benen los fietsen en dan voor het eerst sinds oktober 2020 een heel weekend lang de fiets niet aanraken. Zinin en daar ben ik aan toe!
Ongetwijfeld sta ik maandag weer te springen om een rondje te doen
Snel gekeken wat een EuroRide is, maar die zit op je trekhaak. Dat is een veel gangbaarder product dan een Fietsendrager op het dak.pier87 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:12:
Eigenlijk kan ik hier goed inkomen, het verhaal van @mhr-zip dat Thule materiaal gaat eigenlijk zowat levenslang mee. Dan kun je prima een nieuwe set kopen waar je jarenlang plezier van hebt.
Soms is zeldzaam een voordeel, soms een nadeel.
Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots
Ik kan je helemaal vinden in je gedachte. Zelf ik heb ik al Hapro dragers en een box. Zeer tevreden over en in die stal hebben ze de Giro (helaas frame bevestiging) en ze delen wat materiaal met Atera. Daar hebben ze dan weer een Giro Speed van met voorvork bevestiging. DIe spreekt mij wel aan. En die past met T - bevesting wel op mijn dragers. Mijn fiets heeft ook velgremmen dus geen steekas nodig.mhr-zip schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 13:04:
[...]
Als je een fiets met steekassen hebt, heb je voor de Outride weer een speciale dure adapter nodig (en misschien ook nog wel een adapter voor op je dakdragers).
Daarbij komend dat de Thule prijzen op marktplaats sky high zijn, en dat ik dan op zaterdagavond om 9 uur 3 hoog achter, in Dordrecht mag aanbellen ipv dat garantie heeft en thuis wordt bezorgt.
Doet mij neigen om Marktplaats in deze links te laten liggen.
Hetzelfde geldt ook voor de dakdragers. Als er al wat te vinden is het de SquareBar, niet de WingBar.
Iedereen haalt 20 euro van de nieuw prijs af en zet het op internet. Ik moet sowieso een andere adapterkit voor mijn dakrails. Maar ik mag de foute wel kopen van die persoon op MP, want alles in één koop.
Daarnaast heb je voor een TopRide/UpRide weer een adapter nodig voor de SquareBar......
En ik rij relatief lang met een auto, dus één keer goed is mijn gedachte.
En dan is er ook nog clincher vs tubeless, met tubeless kan je met iets lagere bandendruk rijden terwijl de rolweerstand nog steeds lichter is dan van een clincher met binnenband.Prulleman schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:56:
[...]
en de fietsenmaker heeft je gewogen en gevraagd wat voor terrein je meestal rijdt en je rijstijl en persoonlijke voorkeur
Voor de snelheid is het een ander verhaal. Als je zo snel mogelijk wilt zijn, moet je aan de tijdrit fiets(+ kleding en helm etc)dat scheelt al snel 5+ met een gewone racefets en welicht 10+ met jou fiets. (maar dat is weer het tegenovergestelde van comfortabel
)
Gewone kleren en een normaal zadel verschilt ook wel behoorlijk met racezadel en een bib met zeem
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."
Wel het plan, maar wel slechts de 160km. Op een standaard racefiets (maar heb al vaker over gravel gereden). Nog wel even wat betere banden besteld zodat ik de kans op lekrijden wat verklein.McMiGHtY schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:00:
Gaan er nog mensen unbound/rebounden ?
Het weer ziet er wel wat twijfelachtig uit... vooral de onweer klinkt wat minder aantrekkelijk.
[ Voor 12% gewijzigd door Martin Sturm op 03-06-2021 15:18 ]
Ik zit aan een bandenwissel te denken. Heeft een van jullie ervaring met 28 mm (GP 5000's mn) op een (2014) Giant Defy 1 Triple of vergelijkbaar? Past dat? Of kies ik best weer "gewoon" voor 25mm?
Dat is zo ongeveer de kunst van het wielrennen; iemand inhalen en doen alsof je niets te lijden hebt.Mick3112 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 09:18:
Verder word ik natuurlijk met grote regelmaat voorbij gereden door wielrenners die nauwelijks moeite lijken te doen ... veel harder voorbij komen en veel minder last van vibraties lijken te hebben.
Ondanks dat een racefiets kopen het allerbeste is wat je kunt doen (heb hybrides sowieso nooit begrepen), is de oplossing gewoon meer te gaan fietsen.
Ik heb een beetje rare vraag:
Ik rij al enkele jaren met plezier met een ultegra di2 6870 groep. Nu gaf de FM aan dat hij tijdens de laatste onderhoudsbeurt de junction box ge-update heeft. Nu heb ik de laatste tijd het gevoel als ik met de achterderailleur zwaarder wil schakelen, ik de hendel (veel) steviger moet indrukken dan voorheen. Lichter schakelen op de acherderailleur gaat nog als van ouds. Is de mate van gevoeligheid van de schakelhendels in te stellen? Of is er iets anders wellicht versleten? Ketting en cassette zijn vrij nieuw; zitten er nu 900 km op.
Wellicht kan @Salteh hier zijn licht over schijnen?
Ik rij al enkele jaren met plezier met een ultegra di2 6870 groep. Nu gaf de FM aan dat hij tijdens de laatste onderhoudsbeurt de junction box ge-update heeft. Nu heb ik de laatste tijd het gevoel als ik met de achterderailleur zwaarder wil schakelen, ik de hendel (veel) steviger moet indrukken dan voorheen. Lichter schakelen op de acherderailleur gaat nog als van ouds. Is de mate van gevoeligheid van de schakelhendels in te stellen? Of is er iets anders wellicht versleten? Ketting en cassette zijn vrij nieuw; zitten er nu 900 km op.
Wellicht kan @Salteh hier zijn licht over schijnen?
Je bedoelt twintig jaar oude MTB-ontwerpen met wegbanden, niet-werkende spatborden, dito bagagedragers en een iets-te-rechtop zit?
Ho ho ho, ga niet mijn Giant CTS frame met XT groep van nog geen 10 kilo wegzetten alleen omdat er een recht stuur en centre pull remmerij op zit hè @Bacchus.
Ik heb er de Marmotte mee gefietst, don't touch my hybrid
Ik heb er de Marmotte mee gefietst, don't touch my hybrid
Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!
Andere topics:
- Voor ervaringen, discussie en vragen over fietscomputers, fietsroutes e.d. kun je terecht in dit topic:
Het grote fietscomputer topic - Voor ervaringen, discussie en vragen over Indoor Cycling, kun je terecht in dit topic:
Het grote indoor cycling topic - Voor alles rondom bikepacking: Het grote Bikepacking Topic
- Advies over welke fiets je het beste kunt kopen kun je beter in Verkeer & Vervoer vragen. Daar een nieuw topic openen werkt beter dan hier off-topic gaan.
- Advies over welk kledingstuk het beste bij je past en waar je het kan kopen, daarvoor kan je hier terecht:
Het grote fietskleding topic