Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 300 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:27
luuk66 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:58:
Ik ben er nu verder op ingegaan het betreft een Shimano 9 speed Tiagra set Met op het voorblad 52/34T met BCD=110mm en als cassette een 11/28T
Ben je héél zeker van die kettingbladen? 34 wordt (voor zover ik weet) met maximaal een 50 gecombineerd. Een groter verschil (16 tandjes) wordt door veel voorderailleurs niet onderstend.

Maar ik kan het mis hebben ...
52 wordt normaliter gecombineerd met een 36 (ook 16t verschil), maar misschien heeft de vorige eigenaar creatief zitten sleutelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:02
Ik keek verkeerd voor mijn groep. Ik durf niet te zeggen dat je groter kan dan Shimano aangeeft, vandaar ook de doorgehaalde tekst nu.

(Om lichter te draaien zou ik, als minderheid in dit topic denk ik, liefst ombouw naar triple suggereren maar dat is niet realistisch qua geld, gereedschap, werk.)

[ Voor 40% gewijzigd door Bacchus op 01-06-2021 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 20:39
[...]

Ik ben er nu verder op ingegaan het betreft een Shimano 9 speed Tiagra set Met op het voorblad 52/34T met BCD=110mm en als cassette een 11/28T

Ik ben nu dus opzoek naar:
Een ketting 9 speed
Cassette 11/28T 9-speed misschien kijken of het mogelijk is naar 11/32, zodat ik wat lichter kan trappen waar moet ik dan opletten of dit mogelijk is?
Voorblad Shimano tiagra 52T 9 speed en 34T

En is dan het beste om alles in dezelfde tiagra groep te houden of is veel ook uitwisselbaar?
Vrijwel alles is uitwisselbaar binnen een merk en aantal versnellingen. Je kunt dus een Ultegra cassette combineren met Tiagra shifters en een Dura Ace ketting, zo lang ze allemaal maar 9 speed zijn. Qua voorbladen is 8/9/10/11s allemaal gelijk, dus daar hoef je niet specifiek opzoek naar een oud model.

Beste koop je gewoon een compleet crankstel. Een 105-5800 of 105-7000 crankset is waarschijnlijk goedkoper en makkelijker te vinden dan een 9 speed Tiagra. Ook 2e hands geef ik je wel een goede kans op een leuke deal door de vele mensen die tegenwoordig hun crankset vervangen door een vermogensmeter. Voor €75 heb je een praktisch nieuwe set op Marktplaats (bladen kunnen als de rest van de drivetrain verzorgt wordt vrijwel oneindig mee, ofwel 30-50dkm+).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-08 08:20
Hoiz schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:54:
Nu we het toch over kettingen hebben... :)

Sinds een paar maanden heb ik de fietshobby ook weer opgepakt. Ik heb een beginners racefiets en ben er ruim te vreden mee. Nu komt het vaste component van onderhoud en het lukt mij redelijk om zelf hier een weg in te vinden.

Recent viel mij echter op dat het onderhoud van je ketting aanzienlijk makkelijker is met een missing link. Aangezien ik beperkte ruimte en middelen heb om onderhoud te doen, lijkt mij zo'n missing link toevoegen aan mijn ketting ook een handig idee om het reinigen wat makkelijker te maken. Ik zoek echter online en lees wisselende berichten over welke missing links aan mijn ketting passen en welke niet.. dus ik hoop dat hier misschien een kenner is die mij op weg kan helpen.

Ik heb deze Shimano ketting op de fiets liggen. Ik begrijp dat Shimano voor deze ketting geen quick links heeft (enkel 9 speed en up). Maar ik begreep ook dat quick links (onder andere naam) van andere merken ook interchangeable zijn op Shimano kettingen. Voordat ik allerlei links voor niets koop.. weet iemand toevallig een missing link die past op mijn ketting? ;)
Iemand een suggestie op bovenstaande? Inmiddels heb ik deze gevonden, die lijkt qua pingrootte overeen te komen maar is helaas niet leverbaar. Zou deze werken / passen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:46

McMiGHtY

- burp -

Sow..dat waren twee Challenge Strada Bianca TLR bandjes die erop zitten, pfft..wat een hitte al. Even kijken of ik straks nog even tussendoor een cassette erop kan krijgen en dan zijn de slickwielen voor mn gravelbike ook in orde (en dan even inrijden).

Mocht van m'n vrouw niet twee fietsen meenemen, maar wel een setje wielen extra :)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-09 19:15
Hoiz schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:38:
[...]

Iemand een suggestie op bovenstaande? Inmiddels heb ik deze gevonden, die lijkt qua pingrootte overeen te komen maar is helaas niet leverbaar. Zou deze werken / passen?
Volgens de specs bij Mantel is die missinglink inderdaad compatibel met de Shimano HG50 ketting. De missinglink is op voorraad bij Futurumshop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

RigolleM schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:23:
[...]

Daar discussiëren we over de nieuwe Bolt, hier gaat over zadeltasjes en schijfremmen :*)

@418O2 btw. veel beterschap en gelukkig had je een helm aan... Goed herstel!
https://www.bicycling.com...over-sleutelbeen-breuken/ Die al gelezen @418O2 ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
Ypuh schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 09:26:
[...]
Beste koop je gewoon een compleet crankstel. [...]
Dan is een triple-ombouw nog maar een linker-brifter vervangen verder.1 Dat geeft je, uitgaande van dezelfde cassette, 15% meer bereik aan de onderkant èn meer opties in het midden.

1 Volgens mij moet je, gezien het huidige bereik, al de derrie met de lange kooi ("GS") hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:59
[...]

Ik ben nu dus opzoek naar:
Een ketting 9 speed
Cassette 11/28T 9-speed misschien kijken of het mogelijk is naar 11/32, zodat ik wat lichter kan trappen waar moet ik dan opletten of dit mogelijk is?
Voorblad Shimano tiagra 52T 9 speed en 34T

En is dan het beste om alles in dezelfde tiagra groep te houden of is veel ook uitwisselbaar?
Cassettegrootte moet je altijd in de gaten houden of je kooi de hoeveelheid ketting kan verstouwen die over is als je voor/achter op klein blad staat, en of er dus genoeg ruimte is om het passend te krijgen als je voor/achter groot blad rijdt. (middellange kooi=GS) Situaties komen natuurlijk alleen in uiterste geval voor, dus het kán wel, maar als je dan fout schakelt rij je de boel aan gort. (korte kooi=SS komt alles te strak te staan, zijn diverse youtube filmpjes met experimentjes)

Gekke is wel dat volgens specs beide derailleurs (SS en GS) aangeven dat 27T de max is. In de praktijk kan 28T ook prima, wellicht ook 30 nog, maar 32 zou ik zelf niet aandurven. GS heeft wel een totale capaciteit (grootste verschil voor+achter) van 37T. De korte kooi heeft max 31T (max verschil voor+achter.)

Als het aantal kransjes klopt kan je gewoon uitwisselen. (ff checken of er shimano compatibel bij staat) Evt bij moeilijke verkrijgbaarheid en spoed: Ali express is momenteel bliksemsnel. (10 dagen en dat halen ze vaak ook echt) En zelfs shimano artikelen, al weet je nooit of het fake spul is natuurlijk. Dus oppassen, want je bent zelf de QC. Maar je kunt ipv online, ook je lokale fietsenwinkel eens binnenstappen. Ik heb daar zelf ook spullen gescoord, nog goedkoper dan online. (Kettingen en cassette)

Als je 34 voor, 32 achter rijdt dan heb je echt een heel licht bergverzet. Ga je in NL niet snel gebruiken. Hooguit in Zuid Limburg.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Bacchus schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:42:

En, omdat je aangeeft in de heuvels wat tekort te komen, even opletten dat de vorige eigenaar geen 39T op zijn compact heeft gezet, dan kan ik me namelijk voorstellen dat je terug naar de 34T wil.
Zit ik zelf ook wel eens over te peinzen...ik heb nu 50-34 en ik gebruik de 34 amper. Op mijn triple fiets 30/39/50 rij ik meestal op 39 blad.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Goofman schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 07:36:
Ben ik de enige die een wielrenner (of mtb-er/graveller/etc?) er 'onaf' uit vind zien zonder helm? Ik vind het juist mooier wanneer een fietser een (mooie) helm op heeft. En ook mooi ontworpen helmen hoeven niet de wereld te kosten, dus wat let je: zet op die helm en shine like a pro :-)
Ik was laatst vrij haastig vertrokken, en helm vergeten. Toen ik de straat uitreed voelde het ineens heel naakt. Snel terug, hopen dat niemand me gezien had.....

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:18
Mistraller schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:21:
[...]

Cassettegrootte moet je altijd in de gaten houden of je kooi de hoeveelheid ketting kan verstouwen die over is als je voor/achter op klein blad staat, en of er dus genoeg ruimte is om het passend te krijgen als je voor/achter groot blad rijdt. (middellange kooi=GS) Situaties komen natuurlijk alleen in uiterste geval voor, dus het kán wel, maar als je dan fout schakelt rij je de boel aan gort. (korte kooi=SS komt alles te strak te staan, zijn diverse youtube filmpjes met experimentjes)

Gekke is wel dat volgens specs beide derailleurs (SS en GS) aangeven dat 27T de max is. In de praktijk kan 28T ook prima, wellicht ook 30 nog, maar 32 zou ik zelf niet aandurven. GS heeft wel een totale capaciteit (grootste verschil voor+achter) van 37T. De korte kooi heeft max 31T (max verschil voor+achter.)

Als het aantal kransjes klopt kan je gewoon uitwisselen. (ff checken of er shimano compatibel bij staat) Evt bij moeilijke verkrijgbaarheid en spoed: Ali express is momenteel bliksemsnel. (10 dagen en dat halen ze vaak ook echt) En zelfs shimano artikelen, al weet je nooit of het fake spul is natuurlijk. Dus oppassen, want je bent zelf de QC. Maar je kunt ipv online, ook je lokale fietsenwinkel eens binnenstappen. Ik heb daar zelf ook spullen gescoord, nog goedkoper dan online. (Kettingen en cassette)

Als je 34 voor, 32 achter rijdt dan heb je echt een heel licht bergverzet. Ga je in NL niet snel gebruiken. Hooguit in Zuid Limburg.
Deze in de 50T en 34T uitvoering:

https://m.bikester.nl/shi...9-fach-zilver-795754.html

https://www.futurumshop.n...cS7kSIodDSIBoCvvQQAvD_BwE

Deze 9-speed ketting:
https://www.mantel.com/shimano-deore-hg53-9-speed&spec[]=1867&spec[]=1750&spec[]=16198&spec[]=16206&spec[]=18594
Deze cassette 11/28:
https://www.mantel.com/shimano-hg400-9-speed-cassette

Zo zou het wel moeten kloppen toch? Ook al is dan 1 voorblad zilver en 1 zwart?
Bedankt in ieder geval iedereen voor de antwoorden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 18:44

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@DieAnder Bedankt voor je tip destijds, kwam de Crane bel in de bike components winkel tegen. Heb hem nu een dikke week in gebruik. Ideale bel moet ik zeggen, soms gaat ie wel iets te hard heb ik gemerkt. Bellen met beleid zeg maar. :7

Gemonteerd als onderstaand, ideaal. :+
Afbeeldingslocatie: https://www.libertecycles.nl/Images/Galleries/8/385/big/crane-e-ne-bell-matte-black.jpg

Afgelopen zaterdag nog bijna een aanrijding gehad, meneer met oordoppen in besloot opeens 2meter naar links te gaan. Kon nog net op tijd remmen. :/ (fietspad tussen Haren en Groningen, altijd feest)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 22:09

Galois

1811 - 1832

Komend weekend gaan we rondje Markermeer doen. Ik had deze route al eens gedaan en nog in mijn Komoot staan. Nu zag ik dat mijn Komoot die route ging 'herberekenen' en het stukje langs de Uiterdammerdijk oversloeg, binnendoor ging. Terwijl ik de route juist langs het water wilde laten lopen... Zie hier bv.

Weet iemand of dit stuk nog steeds afgesloten is en we dus er omheen moeten zoals aangegeven?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:42
Dat stuk is komende jaren nog wel ff afgesloten helaas.
Vanuit Amsterdam is mooiste route richting Ransdorp, daar rechtsaf richting Holysloot en daar weer rechtsaf richting de Uitdammerdijk.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
luuk66 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 10:38:
[...]

Deze in de 50T en 34T uitvoering:

https://m.bikester.nl/shi...9-fach-zilver-795754.html

https://www.futurumshop.n...cS7kSIodDSIBoCvvQQAvD_BwE

Deze 9-speed ketting:
https://www.mantel.com/shimano-deore-hg53-9-speed&spec[]=1867&spec[]=1750&spec[]=16198&spec[]=16206&spec[]=18594
Deze cassette 11/28:
https://www.mantel.com/shimano-hg400-9-speed-cassette

Zo zou het wel moeten kloppen toch? Ook al is dan 1 voorblad zilver en 1 zwart?
Bedankt in ieder geval iedereen voor de antwoorden!
Oe, ik durf niet te zeggen of je het kettingblad voor ook kunt mixen. Ik denk het wel...
Ik zag dat Rosebikes er ook veel heeft.

Ketting is prima. Doe jezelf een lol en koop meteen een paar quicklink schakeltjes, dan kan je hem makkelijk losmaken als het nodig is. (wel de juiste kettingbreedte pakken dus voor 9 spd)

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
Galois schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:43:
Komend weekend gaan we rondje Markermeer doen. Ik had deze route al eens gedaan en nog in mijn Komoot staan. Nu zag ik dat mijn Komoot die route ging 'herberekenen' en het stukje langs de Uiterdammerdijk oversloeg, binnendoor ging. Terwijl ik de route juist langs het water wilde laten lopen... Zie hier bv.

Weet iemand of dit stuk nog steeds afgesloten is en we dus er omheen moeten zoals aangegeven?
Ik weet niet hoe 'strak' je langs het water wilt fietsen, maar er zijn nog wat andere wegwerkzaamheden die je tegen zou kunnen komen:
- Muiderberg Eikenlaan ligt open (althans twee weken geleden nog) daar moet je dus zelf omheen laveren.
- Zeeburgereiland (Amsterdam-Oost, tussen Amsterdamsebrug en Schellingwoudebrug) zijn opbrekingen maar zijn wel fietsroutes uitgepijld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:12
Galois schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 11:43:

Misschien is dit informatief voor je: https://www.strava.com/activities/5388409393
Dat deel waar je misschien niet langs kan is sowieso niet een heel mooi deel omdat je aan de binnenkant van de dijk fietst (erop kan ook, maar dat fietst meestal niet echt lekker door). De alternatieven zijn ook mooi, die gouwen of die route van Thijs.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-09 10:39
Nog even terug naar de kettingslijtage en vervangen van onderdelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_bG_GWiygKTK9Sl9djhRthqIrOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bh1bYTDiOBrRAPJt4jx3hil3.jpg?f=fotoalbum_large

Deze valt nog niet in de 0.75, zal dus ongeveer 0.50 zijn dan? Is het verstandig deze nu te wisselen voor een nieuwe en als die ook hierop zit weer te wisselen? Er is bijna 1500km met deze ketting gereden, wat ik dan een snelle slijtage vindt....
Ik heb wel het idee dat ik hierna wel toe ben aan nieuwe tandwielen voor staat er bijna 16k km op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17-09 13:59
Damn.. was een LTD edition van een Canyon Ultimate vanochtend. Ik moest nog even snel toestemming vragen aan de vrouw, maar half uurtje later waren die 50 stuks alweer weg. Gekke markt die fietsenmarkt.. en dan praten we over een fiets van 6k.. :X

Edit: dit is natuurlijk gewoon even frustratie eraf blazen omdat net vrouwlief weer even de deur uit was. ;) ;(

[ Voor 18% gewijzigd door WaSteiL op 01-06-2021 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-09 16:22
Vraag:

Ik rij een mooie Cannondale caad10 2013 10 speed. (Dura ace)
Huidige crankset is originele 53-39 met achter een 11-28 105 cassette.
Durace ace derailleur met korte kooi.

Vorig jaar ben ik met deze opstelling de franse vooralpen ingegaan, Lac d' Annecy en omgeving.
Het is net aan te doen om boven te komen bij de meeste beklimmingen. Een paar tandjes extra zou fijn wezen. :X

Wlke opties heb ik dan? Wat is het voordeligst? En wat is het makkelijkste te vervangen?
- Grotere cassette 34? + lange kooi derailleur
- Compact crankset 34-50 + huidige cassette?
- N+1 :D

Het probleem: 10 speed casettes + derraileurs zijn moeilijk beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 17-09 13:20
Aanhakend op de comment boven mij doe ik graag mee. Ik ga naar Luxemburg binnenkort om daar te fietsen. Zal zeker wat HMs maken worden. Zit er over te denken om bij decathlon ff snel een cassette(11-34, ik rij nu 11-24 en had op kleinste verzet mogelijk wel wat moeite in Limburg..) en ketting te halen en ter plekke te monteren, maar zou iemand mij willen verlichten over de legendarische decathlon cassette tool (wellicht filmpje of gif als dat mogelijk is?). Google is je vriend
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=igvnYLb_l8k

zou 11-34 volstaan?

Mijn dank is weer groot:)

[ Voor 8% gewijzigd door pannekoek op 01-06-2021 13:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
BraX schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:16:
Wlke opties heb ik dan? Wat is het voordeligst? En wat is het makkelijkste te vervangen?
- Grotere cassette 34? + lange kooi derailleur
- Compact crankset 34-50 + huidige cassette?
- N+1 :D
Nog een optie:
- Voor in de bergen mini-compact crankstel 48-32 (bv zoiets) en thuis weer lekker de 53-39 er op. Ketting, cassette, derailleurs en shifters laat je zitten (aleen voorderailleur afstellen op hoogte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:17
Ik heb vorige maand een set favero assiamo's gekocht en wil deze komend weekend gaan monteren. Ik fiets nu op spd-sl (de goedkoopste) en ga dus naar look.

Ik lees op meerdere plekken dat er een stackverschil is tussen SPD-SL en Look en dat het even wat handigheid vergt om ze goed te vervangen.

Als ik dit topic op trainerroad lees, hebben ze het over 5mm stackverschil (dus zadel moet 5mm omhoog) en moet ik zorgen dat de cleatpositie overeenkomt met de huidige positive tov van de as van het pedaal.

Zijn er mensen met ervaring en hoe hebben jullie dit opgelost?

Ik ben behoorlijk tevreden met m'n huidige fit (na een bikefit) en voel er dus weinig voor weer te gaan experimenteren en last te hebben.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:32
@pannekoek wat heb je voor? 36?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
ik heb (denk ik) een 52-36-30 voor zitten (dat waren de enige markeringen op de bladen die ik kon vinden

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 12:24
WaSteiL schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:12:
Damn.. was een LTD edition van een Canyon Ultimate vanochtend. Ik moest nog even snel toestemming vragen aan de vrouw, maar half uurtje later waren die 50 stuks alweer weg. Gekke markt die fietsenmarkt.. en dan praten we over een fiets van 6k.. :X

Edit: dit is natuurlijk gewoon even frustratie eraf blazen omdat net vrouwlief weer even de deur uit was. ;) ;(
Je moet het omdraaien en het doen als bij een bezwaartermijn van een vergunningaanvraag.

Als je niet binnen 30 minuten reageert is de fiets gekocht.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
Een triple voor? nou dan kom je nu wel boven @pannekoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
ElGreco schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:49:
[...]

Je moet het omdraaien en het net doen als bij een bezwaartermijn.

Als je niet binnen 30 minuten reageert is de fiets gekocht.
Het voordeel is dat ik nu in ieder geval weet dat mijn vrouw mij niet vermoord, dus kan ik met iets meer zekerheid de bestelling doen.
Als ik voor lange tijd niet reageer in dit topic, dan weten jullie genoeg.. ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:10
pannekoek schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:28:
Aanhakend op de comment boven mij doe ik graag mee. Ik ga naar Luxemburg binnenkort om daar te fietsen. Zal zeker wat HMs maken worden. Zit er over te denken om bij decathlon ff snel een cassette(11-34, ik rij nu 11-24 en had op kleinste verzet mogelijk wel wat moeite in Limburg..) en ketting te halen en ter plekke te monteren, maar zou iemand mij willen verlichten over de legendarische decathlon cassette tool (wellicht filmpje of gif als dat mogelijk is?). Google is je vriend
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=igvnYLb_l8k

zou 11-34 volstaan?

Mijn dank is weer groot:)
ik heb em ook laatst aangeschaft en het werkt best mooi.
YouTube: Decathlon Chain Whip Review

daar zie je hoe het werkt, uiteindelijk is het gewoon een manier om je cassette tegen te houden, dus heel spannend is het niet, maar bij een traditionele kettingzweep zitten je handen toch onprettig dicht op de tandjes.. :)

/edit te laat zie ik :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
pier87 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:50:
Een triple voor? nou dan kom je nu wel boven @pannekoek
hmm begin me nu toch zorgen te maken over hoe ik me voelde in Limburg hahaha. Oke kan ik twee dingen doen natuurlijk, alsnog die cassette meenemen als het inderdaad op dag 1 al ellende is, of een broodje kapmetjanken nemen en harder fietsen hahaha.

Vermoedelijk ga ik voor optie 1 :+ zeker met oog op het feit dat we meerdere dagen gaan fietsen en HM's gaan maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:27

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Maarten_E schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:49:
Zo er nog even op uit, prijs mij gelukkig dat ik komende woensdag vrij ben.
Denk dat ik mijn gewone werkritme aan ga houden en al rond 6.00 op de fiets stap. Zin an!

Nog over helmen: Zal altijd een helm dragen op de racefiets, op de fiets naar mijn werk heb ik daar nog nooit aan gedacht, wat best wel apart is. Als ik wat aan de late kant ben zal ik het immers niet laten om even flink door te trappen, zal dan ook niet ver van de 30 km/u zitten.
Ik doe het vooral onderweg naar werk voor de automobilisten die zonder kijken rechtsaf slaan.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElGreco
Prulleman schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:54:
[...]

ik heb em ook laatst aangeschaft en het werkt best mooi.
YouTube: Decathlon Chain Whip Review

daar zie je hoe het werkt, uiteindelijk is het gewoon een manier om je cassette tegen te houden, dus heel spannend is het niet, maar bij een traditionele kettingzweep zitten je handen toch onprettig dicht op de tandjes.. :)

/edit te laat zie ik :)
Ah, de vertrouwde moordenaar van de Decathlon, heb hem al jaren. Ik begrijp eigenlijk niet waarom je met kettingzwepen zou staan kloten. Dat ding werkt perfect. Ook tegen inbrekers.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bacchus
@pannekoek Met een 30T voorblad hoef je achter inderdaad niet groter dan 27T te kijken op een racefiets. Als je serieus niet fit bent, knettersteil wil gaan klimmen of 15 kg bagage gaat meesjouwen hebben we een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BraX
  • Laatst online: 04-09 16:22
DieAnder schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:33:
[...]

Nog een optie:
- Voor in de bergen mini-compact crankstel 48-32 (bv zoiets) en thuis weer lekker de 53-39 er op. Ketting, cassette, derailleurs en shifters laat je zitten (aleen voorderailleur afstellen op hoogte).
Heb ik dan ook een ander BB nodig?

"Note: The axle tapers from 30 mm to 28 mm. For that you need praxis works M30 bottom brackets."
Begrijpend lezen is wel lastig

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:53

Wel even de plaatjes posten ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dw54019e7e/images/full/full_2021_/2021/full_2021_ultimate-cf-sl-8-disc-ltd-III_2767_mc-mc_P5.png?sw=1060&sh=1060&sm=fit&sfrm=png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:20

Fisico

by Fabian

Vorig jaar was er ook een beperkte oplage met extra tekeningen erop. Ik ben nogal gevoelig voor dat soort dingen en ik zal niet de enige zijn denk ik. De specs waren verder ook wel fijn toch? Zipp 404 en Sram Force axs zag ik voorbij komen. Ik vind het jammer dat het inmiddels wel een oud frame aan het worden is en dat de kabels nog steeds niet zijn weggewerkt. Maar verder kan ik niets slechts bedenken bij die fiets en fiets nog met veel plezier op de 9.0 versie.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

Jag schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 21:19:
[...]

Ik heb ze besteld. Ik zal het laten weten :)
Gister een rondje met de misses gereden. En met de Windblox :). Ze werken best wel goed. Staat enigsinds goofy, maar ach, daar heb je zelf opvallend weinig last van. Het is wel prettig, normaal doe ik oordoppen in om geen last van mijn oren door het windgeruis te krijgen. Nu zonder ging het prima en je hoort het verkeer beter. Het geeft een redelijke reductie. Het gekke was alleen dat de kant die verkeerd om zat beter leek te werken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
BraX schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:15:
Heb ik dan ook een ander BB nodig?
Praxis heeft zijn eigen brackets ja. Op trapassen kun je afstuderen op die van Praxis in het bijzonder.

Er zijn ook ander aanbieders van 48-32 hoor, ik wilde alleen even laten zien dat er nog een optie is waarbij je niet per sé nieuwe derailleurs nodig hebt.
Toevallig heb ik wat ervaring met Praxis 48-32 omdat ze standaard op m'n Diverge kwamen (ondertussen omgebouwd naar X1 maar zit nu te overwegen toch weer terug te gaan)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-09 13:56
Dit jaar in januari weer begonnen met fietsen, het ging redelijk tot ik eind april last kreeg van Corona..
Hoewel de symptomen mild waren en het herstel redelijk vlot verliep heeft het wel flinke impact gehad op mijn uithoudings vermogen..

Gisteren weer voor het eerst op de racefiets gezeten en na 40km (25km/u gemiddeld), was ik bekaf..
Terwijl ik voor de tijd 60-70 km met een gemiddelde van 27 moeiteloos fietste..

Komende tijd weer flink aan het trainen om weer wat conditie terug te krijgen..
De friese elfstedentocht staat ook nog te wachten op mij deze zomer, en heb mij zojuist ingeschreven voor de Tour du Moulin begin oktober, en dan de langste afstand en de meeste hoogtemeters...

#volaandebak..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 13:47
Dat scherm om je achterlicht te overschrijden? Waar heb je dat? Bij de sensor of via een activiteitenscherm/widget oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Bij de 830 naar beneden swipen en dan een van die schermen.

Jammer dat je niet een radar uit button hebt op een van die schermen trouwens.
En ja sensor disablen kan maar omslachtig en in het donker ook niet handig want dan gaat lamp ook uit.

[ Voor 61% gewijzigd door DDX op 01-06-2021 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-09 02:48
OT: Max verstappen stapt trouwens ook graag op de racefiets :)

OT: Ik wacht zelf nog op de laatste onderdelen (Sensah shifters en Tektro remklauwen), en dan kan ik mijn nieuwe fiets gaan opbouwen. Tot die tijd op de normale fiets rijden, zonder helm weliswaar, maar ik kan mij de laatste keer dat ik gevallen ben ook niet herinneren. Straks heb ik dus een (veel) snellere fiets dan mijn stuurkunsten/gewend ben, en dan gaat de helm wel op, al zal ik nog risico's mijden om niet te vallen, dat is het imho nooit waard.

[ Voor 58% gewijzigd door KleineJoop op 01-06-2021 15:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WaSteiL
verstappen33 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:46:
Dit jaar in januari weer begonnen met fietsen, het ging redelijk tot ik eind april last kreeg van Corona..
Hoewel de symptomen mild waren en het herstel redelijk vlot verliep heeft het wel flinke impact gehad op mijn uithoudings vermogen..

Gisteren weer voor het eerst op de racefiets gezeten en na 40km (25km/u gemiddeld), was ik bekaf..
Terwijl ik voor de tijd 60-70 km met een gemiddelde van 27 moeiteloos fietste..

Komende tijd weer flink aan het trainen om weer wat conditie terug te krijgen..
De friese elfstedentocht staat ook nog te wachten op mij deze zomer, en heb mij zojuist ingeschreven voor de Tour du Moulin begin oktober, en dan de langste afstand en de meeste hoogtemeters...

#volaandebak..
Doe een stapje terug. Het hoeft allemaal niet zo hard en het is waarschijnlijk beter voor je om even wat rustigere rondjes te rijden en - ja je gaat ingehaald worden - dat even te accepteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frenz64
  • Laatst online: 15-09 22:40
@Ankona Bedankt, dat was net het laatste zetje wat ik nodig had. Uiteraard draag ik op de racer een helm en ook ik vervloekte die motorrijder op z'n GS vanochtend die op de A2 het blijkbaar acceptabel vond alleen handschoenen en helm te dragen en in jasje dasje op de motor zat, wat een eikel.

Waarom het bedankje dan? Ik fiets (normaal gesproken) 30 km woon/werk met m'n hybride, meestal rond de 25km/h dwars door Utrecht. Zonder helm tot vandaag. Toevallig dacht ik er al langer over dat het achterlijk is van mezelf dat ik het in gewone kleren een beetje raar vind om een helm op te zetten. Dom dus, vanaf nu zet ik 'm op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:20
ElGreco schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 14:11:
[...]

Ah, de vertrouwde moordenaar van de Decathlon, heb hem al jaren. Ik begrijp eigenlijk niet waarom je met kettingzwepen zou staan kloten. Dat ding werkt perfect. Ook tegen inbrekers.
Was ik laatst weer keer bij de Decathlon, was die niet op voorraad. Hopelijk volgende keer meer geluk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
KleineJoop schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:29:
[...]
Tot die tijd op de normale fiets rijden, zonder helm weliswaar, maar ik kan mij de laatste keer dat ik gevallen ben ook niet herinneren.
Die klap op je hoofd heeft dan ook wat met je geheugen gedaan, blijkbaar. >:)

Maar zonder gekkigheid: Op de dagelijkse fiets zie je bijna niemand met een helm. Ik hoef zeker niet de laatste te zijn maar de eerste ook niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RigolleM
  • Laatst online: 18:12
rolandos582 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:08:
[...]

Dat scherm om je achterlicht te overschrijden? Waar heb je dat? Bij de sensor of via een activiteitenscherm/widget oid?
Zoals @ddx al aangaf op een gegevensscherm naar beneden swipen en dan 1x van links naar rechts swipen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Gaan er nog mensen unbound/rebounden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:27
pannekoek schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:28:
Aanhakend op de comment boven mij doe ik graag mee. Ik ga naar Luxemburg binnenkort om daar te fietsen. Zal zeker wat HMs maken worden. Zit er over te denken om bij decathlon ff snel een cassette(11-34, ik rij nu 11-24 en had op kleinste verzet mogelijk wel wat moeite in Limburg..) en ketting te halen en ter plekke te monteren
Ik weet niet wat je met "ter plekke te monteren" bedoeld, maar als het ff kan zou ik niet in Luxemburg de spullen pas monteren. Mocht er dan wat mis gaan of je komt er tijdens je eerste tocht achter dat hij toch niet lekker schakelt, dan resulteert dat snel in een "verpest" fietstochtje.
Persoonlijk probeer ik altijd een week of twee voor de tijd, al het bergverzet te monteren zodat ik daar nog een paar keer mee kan testen in NL en nog rustig wat kunt afstellen voordat het "echte" fietsen begint.

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
wisselwerking schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:48:
[...]

Was ik laatst weer keer bij de Decathlon, was die niet op voorraad. Hopelijk volgende keer meer geluk
Ik zou een alert instellen op de site en bij voorraad direct online bestellen. Ze gaan hard en de voorraden worden zeer karig aangevuld.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Laatst online: 15-09 13:47
RigolleM schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:55:
[...]

Zoals @ddx al aangaf op een gegevensscherm naar beneden swipen en dan 1x van links naar rechts swipen.
DDX schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:19:
Bij de 830 naar beneden swipen en dan een van die schermen.

Jammer dat je niet een radar uit button hebt op een van die schermen trouwens.
En ja sensor disablen kan maar omslachtig en in het donker ook niet handig want dan gaat lamp ook uit.
Heb een 530 dus dat werkt niet op die manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
McMiGHtY schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:00:
Ik heb helaas enkel een racefiets met velgremmen en 25mm bandjes, dus 160km onverhard waar mogelijk is niet aan mij besteedt vrees ik. Zo nu en dan een mooi strookje grind kan prima, maar dit wordt wat teveel van het goede. Dit gecombineerd met een redelijke kans op regen + geen fietsbuddy maakt het een nee. Met een gravelbike had ik het wel overwogen, vind het concept wel gaaf en hier in de regio is er genoeg te beleven volgens mij (Barneveld, dus Veluwe).

En mijn fiets gaat vrijdag naar de fietsenmaker en is het nog even onbekend wanneer ik 'm terugheb (vrijdag einde middag, maar gok pas zaterdag). Voor + achterderailleur schakelen dusdanig slecht dat ik het niet meer krijg afgesteld. Ik snap niet hoe, maar ze hebben een serieuze tik gehad lijkt het :|

Jij gaat wel dus? :) En route + voorbereidingen al af?

[ Voor 3% gewijzigd door Stufferdt op 01-06-2021 16:15 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
rolandos582 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:10:
[...]

[...]

Heb een 530 dus dat werkt niet op die manier
Bij de 530 is het helemaal naar begin pagina en dan naar boven voor status pagina.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Stufferdt schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:15:
[...]

Ik heb helaas enkel een racefiets met velgremmen en 25mm bandjes, dus 160km onverhard waar mogelijk is niet aan mij besteedt vrees ik. Zo nu en dan een mooi strookje grind kan prima, maar dit wordt wat teveel van het goede. Dit gecombineerd met een redelijke kans op regen + geen fietsbuddy maakt het een nee. Met een gravelbike had ik het wel overwogen, vind het concept wel gaaf en hier in de regio is er genoeg te beleven volgens mij (Barneveld, dus Veluwe).

En mijn fiets gaat vrijdag naar de fietsenmaker en is het nog even onbekend wanneer ik 'm terugheb (vrijdag einde middag, maar gok pas zaterdag). Voor + achterderailleur schakelen dusdanig slecht dat ik het niet meer krijg afgesteld. Ik snap niet hoe, maar ze hebben een serieuze tik gehad lijkt het :|

Jij gaat wel dus? :) En route + voorbereidingen al af?
Nee.
Het grote - 5 juni Tweakers Social Ride- Topic

Of de routemakert van NH moet er 60km bijgeplust heb en een shitload onverhard, maar mij niet bekend :D

Ik vind het concept ook erg tof moet ik zeggen, vorig jaar zag je het echt helemaal gehyped worden door alles en iedereen.
Content die er van kwam was niet altijd my cup of tea maar heb leuke stories, filmpies e.d. gezien. (Vorig jaar was het op 30mei, toen had ik m'n verjaardagsritje waar ook een paar grindstrookjes in zaten, aantal keer "deelnemers" gezien op onze route)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
McMiGHtY schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:20:
[...]

Nee.
Het grote - 5 juni Tweakers Social Ride- Topic

Of de routemakert van NH moet er 60km bijgeplust heb en een shitload onverhard, maar mij niet bekend :D

Ik vind het concept ook erg tof moet ik zeggen, vorig jaar zag je het echt helemaal gehyped worden door alles en iedereen.
Content die er van kwam was niet altijd my cup of tea maar heb leuke stories, filmpies e.d. gezien. (Vorig jaar was het op 30mei, toen had ik m'n verjaardagsritje waar ook een paar grindstrookjes in zaten, aantal keer "deelnemers" gezien op onze route)
Ohja, slecht gepland van de heren van lsrf. Dit hadden ze moeten checken.

Ja dat dus! Zelf geen gravelbike, zou het wel gaaf vinden en wellicht komt er nog wel een keer 1. Vind het wel een leuk concept en zou ook wel een rit doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
Stufferdt schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:26:
[...]

Ohja, slecht gepland van de heren van lsrf. Dit hadden ze moeten checken.

Ja dat dus! Zelf geen gravelbike, zou het wel gaaf vinden en wellicht komt er nog wel een keer 1. Vind het wel een leuk concept en zou ook wel een rit doen.
Ja, die Tweakers social ride stond eerder gepland, dus daar haak ik gewoon bij aan. Fietsmaatje gaat hem wel doen op z'n gravelbike, maar moet nu dus solo. Gaat met een kleine aanpassing deze 160km doen.

Edit: We gaan later deze zomer sowieso nog de rit samen doen.

[ Voor 5% gewijzigd door MaSw85 op 01-06-2021 16:31 ]

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Die toer staat private.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 14:22
Nu niet meer, hij stond wel op te openen met link...

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Laatst online: 22:14

Roozzz

Plus ultra

Bacchus schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:54:
[...]

Maar zonder gekkigheid: Op de dagelijkse fiets zie je bijna niemand met een helm. Ik hoef zeker niet de laatste te zijn maar de eerste ook niet echt.
Toevallig afgelopen zondag nog een oudere dame met elektrische fiets (uiteraard...) bewusteloos en met gapend gat in haar hoofd mogen aanschouwen. Op een fietspad waar je alleen maar rechtdoor kan... Om eerlijk te zijn was ik blij dat er al mensen eerste hulp aan het verlenen waren en dat de ambulance er een minuut na mijn aankomst al was. Het zag er namelijk niet bepaald florissant uit allemaal. Wat mij betreft z.s.m. verplichten voor elektrische fietsen en voor een gewone fiets is het misschien ook niet eens zo'n slecht idee.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
Roozzz schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:59:
[...]

Toevallig afgelopen zondag nog een oudere dame met elektrische fiets (uiteraard...) bewusteloos en met gapend gat in haar hoofd mogen aanschouwen. Op een fietspad waar je alleen maar rechtdoor kan... Om eerlijk te zijn was ik blij dat er al mensen eerste hulp aan het verlenen waren en dat de ambulance er een minuut na mijn aankomst al was. Het zag er namelijk niet bepaald florissant uit allemaal. Wat mij betreft z.s.m. verplichten voor elektrische fietsen en voor een gewone fiets is het misschien ook niet eens zo'n slecht idee.
Er is nog een soort cognitieve dissonantie waarin de theorie wordt geopperd dat het dragen van een helm er toe leidt dat je meer risico gaat nemen met meer valpartijen als gevolg.

Bij mij is de regel fietsbroek = fietshelm, ik kijk nog even of ik die update naarmate ik ouder word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
Het zet mij wel aan het denken. Want mijn val had qua actie en snelheid ook prima op de stadsfiets kunnen overkomen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Canyon die een keer een andere kleur gebruikt dan dat monotone zwart en ze plakken er gelijk het stempel 'LTD' op, zo bijzonder is het :+.

Ben groot voorstander van wat meer kleur en zo langzamerhand groeit Canyon ook wel een klein beetje bij mij, hetzij met een vieze kotssmaak achterin m'n keel. Die nieuwe Aeroad hebben ze ook gewoon goed gejat bedacht, maar staat helaas weer bol van de mankementen.

Als ze nou ook nog eens beginnen met een betere service/dealer/supportnetwerk en iets meer kleur/flexibiliteit/leverbaarheid, dan worden ze eindelijk volwassen. Blijf het opvallend vinden dat ze nog steeds het 'value for money' stempel hebben terwijl ze al jaren qua prijs niet onder doen voor Giant/Cube/Sensa of laat staan Rose/Radon (integendeel zelfs) en tegelijkertijd de misplaatste allure van een Specialized/Trek/Cannondale/BMC -die hun zaakjes wel op orde hebben- nabootsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Ypuh schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:10:
[...]

Canyon die een keer een andere kleur gebruikt dan dat monotone zwart en ze plakken er gelijk het stempel 'LTD' op, zo bijzonder is het :+.
Paar blauwe streepjes op het frame en het meteen ltd noemen.
Weinig speciaals naar mijn mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
DDX schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 17:13:
[...]

Paar blauwe streepjes op het frame en het meteen ltd noemen.
Weinig speciaals naar mijn mening.
Tja, als er weinig exemplaren beschikbaar zijn dan is er in feite al sprake van een Ltd editie. Maar momenteel geldt dat eigenlijk voor alle fietsen.

Maar deze Canyon kun je niet echt als een Ltd bestempelen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 10:51
Hier toch maar de keuze gemaakt om eens iets anders te zoeken dan mijn stalen frame. Vooral de geometrie was een dingetje, omdat ik een enorme binnenbeenlengte heb. Uiteindelijk een frameset gevonden die wel ging passen, en deze opgebouwd. Tot nu toe erg blij mee!

Wel een beetje jammer dat het geen opvallende kleur is, maar metallic zilver met deze zilveren groep valt me niet tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tRIgSYSgwKUgaiSO3yN9kZ0Pc1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXR4OyIrzBs7WIqN1KaQiPuo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Pyramiden op 01-06-2021 18:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ElGreco
Om aan te haken op de helm discussie.

In Canada kregen wij helmen bij het huren van een stadsfiets. Die krengen zaten voor geen meter en het was snikheet. Hop weg ermee, onding. 30 minuten later aangehouden door stadspolitie. Die helm hoort op je hoofd niet over je stuur. Ja ja, ik weet het, maar het is warm, het past niet goed en we fietsen toch langzaam. Bij deze laatste opmerking zag ik een lampje branden in zijn ogen. "Ah you're Dutch. You guys never wear helmets. Unbelievable".

Dus....

Wat wij hier normal vinden (geen helm op een fiets anders dan een racer), wordt in andere landen met rollende ogen aanschouwd.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 10:51
ElGreco schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:24:

Wat wij hier normal vinden (geen helm op een fiets anders dan een racer), wordt in andere landen met rollende ogen aanschouwd.
Maar is het terecht dat ze er zo naar kijken? Fietsen opzich is geen gevaarlijke activiteit. In ieder geval niet gevaarlijker dan traplopen of andere alledaagse activiteiten. Op een racefiets draag ik natuurlijk een helm, maar de vraag is of men fietsen in het buitenland het niet onterecht als een gevaarlijke activiteit aanmerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
Pyramiden schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 19:36:
[...]

Maar is het terecht dat ze er zo naar kijken? Fietsen opzich is geen gevaarlijke activiteit. In ieder geval niet gevaarlijker dan traplopen of andere alledaagse activiteiten. Op een racefiets draag ik natuurlijk een helm, maar de vraag is of men fietsen in het buitenland het niet onterecht als een gevaarlijke activiteit aanmerken.
denk dat het in andere landen vooral gevaarlijk gezien wordt doordat fietsers en auto's dezelfde weg delen. Hier heb je dat nauwelijks met alle losse fietspaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
In het buitenland hebben ze inderdaad niet de infrastructuur die wij hebben. Desondanks heb je in NL ook genoeg gedeelde wegen. Om maar niets te zeggen over de grote steden en hoe het er daar aan toe gaat op de fietspaden en kruispunten.

Er zijn een aantal punten die een helm, ook op de normale fiets, rechtvaardigen:
- de kans dat je van je sokken gereden wordt door een auto is nog steeds aanwezig
- niet overal, maar er zijn veel fietspaden waar het ontzettend druk is met fietsers (die niet opletten want immers op een fietspad is het veilig)
- wij hebben heel veel van iets dat andere landen veel minder hebben: rotondes. Hoe vaak ik daar geen fietsers heb zien liggen wachtend op de ambulance (voornamelijk ouderen). Vervolgens komen ze in de kreukels bij ons op de SEH binnen.

Zou ik zelf met een helm op de stadsfiets willen zitten? Mmm, nee, liever niet. Maar als het verplicht wordt gesteld zou ik het ergens ook wel kunnen begrijpen.

Edit: kleine toevoeging. Naast wat ik bij ons op de SEH binnen zie komen, wonen wij in het buitengebied tussen Castricum en Heemskerk langs en doorgaande, veilige, fietspad. Het is soms niet te geloven wat er voor ons huis gebeurt en dat dat evengoed goed afloopt.

[ Voor 12% gewijzigd door ElGreco op 01-06-2021 19:50 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 23:31
wisselwerking schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:48:
[...]

Decathlon hanteert 2,95 verzendkosten als je het ophaalt bij een pakketpunt.
Ik had 2 keer misgegrepen voor die ketting "zweep", toen alert ingesteld en toen ze er weer waren gelijk besteld.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
McMiGHtY schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:00:
Helaas ik heb wat anders te doen, dat begint gelukkig ook pas om 10:00 uur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
mhr-zip schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:38:
[...]

Helaas ik heb wat anders te doen, dat begint gelukkig ook pas om 10:00 uur.
Ja, komende zaterdag andere prioriteiten, maar heb al een route klaar staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djeck
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 13:39

Argh ja ik had dezelfde teleurstelling vandaag, eindelijk de mountainbike die ik wil bij canyon leverbaar eind juli. Ga ik net zitten om hem te bestellen, niet langer beschikbaar 😔. Wanneer is iedereen nou eens voorzien?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:37
Nixo schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:06:

[Afbeelding]

Deze valt nog niet in de 0.75, zal dus ongeveer 0.50 zijn dan? Is het verstandig deze nu te wisselen voor een nieuwe en als die ook hierop zit weer te wisselen? Er is bijna 1500km met deze ketting gereden, wat ik dan een snelle slijtage vindt....
Ik heb wel het idee dat ik hierna wel toe ben aan nieuwe tandwielen voor staat er bijna 16k km op.
Ja, je zult daar wel in de buurt van de 0.5% slijtage zitten. Ik zou de ketting binnen een paar honderd km wisselen, wissel ze zelf ook tussen de 0.5 en 0.75 % slijtage (voordat de slijtagemeter echt in de ketting "valt"). Al vind ik 1500 km wel een korte levensduur, zelfs midden in de winter met veel drek en zooi haal ik minstens 2500 km.

16 k km voor een voorblad vind ik wat snel. Misschien rij je veel met een schuine kettinglijn, waardoor de boel snel slijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAnder
Pyramiden schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 18:01:
... omdat ik een enorme binnenbeenlengte heb. Uiteindelijk een frameset gevonden die wel ging passen, en deze opgebouwd. Tot nu toe erg blij mee!
Goed gedaan, en een herkenbaar verschijnsel: de tweedehandsmarkt stikt van de kabouterframes. De enkele exemplaren in een fatsoenlijke maat (tuinhek) die er zijn hebben dan veelal alsnog een kort afgezaagde stuurbuis, zodat je met omgekeerde stuurpennen moet gaan morrelen. :(
Maar het belangrijkste is dat je nu iets hebt waar je lekker op kunt rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
@ElGreco mijn ongeluk was op een plek, snelheid en een actie die ik exact 1:1 op mijn stadsfiets had kunnen gebeuren. En dan was ik net zo hard op mijn hoofd gevallen. Heb 0 last van mijn hoofd gelukkig, maar dat was echt wel anders geweest zonder goede helm

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
Nog steeds de helm discussie? Het is super vreemd dat wij als land geen helmplicht hebben, met het argument dat ze de drempel voor fietsen laag zo laag mogelijk willen houden omdat mensen anders sneller weer in de auto stappen (met meer dodelijke ongelukken tot gevolg). Een soort reverse psychology. Ook al sta ik er niet achter, ik kan me er wel in vinden. Zou als middelbare scholier echt niet met zo'n ding gezien willen worden, maar beter een fietshelm op dan je anders iedere dag door je moeder af te laten zetten.

Het advies is dus ook gewoon; doe een helm op. Om andere mensen erop te gaan wijzen is niet aan mij besteed, maar ze krijgen in ieder geval geen knikje.

[ Voor 12% gewijzigd door Ypuh op 01-06-2021 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
wisselwerking schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 20:46:
[...]

Ja, komende zaterdag andere prioriteiten, maar heb al een route klaar staan
Je mag gewoon om 6:00 uur vertrekken, als je maar op tijd bij Spaak staat O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wisselwerking
mhr-zip schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:33:
[...]

Je mag gewoon om 6:00 uur vertrekken, als je maar op tijd bij Spaak staat O-)
Het is het Stadspark geworden, maar de suggestie van eerder vertrekken is ook al geopperd in de chat. Geen idee waarom :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:53
Ypuh schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 21:16:
Het advies is dus ook gewoon; doe een helm op. Om andere mensen erop te gaan wijzen is niet aan mij besteed, maar ze krijgen in ieder geval geen knikje.
Ha dit is ook mijn tactiek, ze zullen het nooit weten, maar toch voelt het goed >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3kster
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 29-11-2024
Nog steeds de helm discussie? Het is super vreemd dat wij als land geen helmplicht hebben, met het argument dat ze de drempel voor fietsen laag zo laag mogelijk willen houden omdat mensen anders sneller weer in de auto stappen (met meer dodelijke ongelukken tot gevolg). Een soort reverse psychology. Ook al sta ik er niet achter, ik kan me er wel in vinden. Zou als middelbare scholier echt niet met zo'n ding gezien willen worden, maar beter een fietshelm op dan je anders iedere dag door je moeder af te laten zetten.

In het buitenland hebben ze geen uitgebreid fietswegennetwerk zoals hier, buitenlandse wielrenners zijn niet voor niets jaloers op ons. Dan deel je in principe altijd de weg met autogebruikers, wat natuurlijk een stuk gevaarlijker is.

Ik draag persoonlijk geen fietshelm op mijn gewone stadsfiets, maar als ik er regelmatig hard mee zou rijden zou ik het zeker overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Laatst online: 17-09 02:48
Ja, maar de meeste mensen fietsen ook niet zelfstandig bijna continu 25+ km/u. Wielrennen/sportief fietsen op een normale fiets ervaar ik als veilig genoeg want al jaren niet gevallen want je moet er voor werken, je bent helder en actief met sturen en trappen in plaats van een passagier, het is geen elektrische fiets die je een duw geeft met alle mogelijke gevolgen van dien als je te laat stuurt, remt, etc. Zo'n stalen Peugeot hybride van twintig jaar oud met 32mm banden is gewoon zwaar en 'planted'.
Mwah daar ben ik het dus niet mee eens, en ik knik toch al nooit, we zijn allemaal fietsers, als ik straks op een wielrenfiets zit ga ik echt niet naar alle andere wielrenners knikken en groeten, dan val je wel ja haha, gewoon op de weg letten. En met de aantallen fietsers nu heb je zo een nekhernia. Kijk op een racefiets snap ik het, dan ga je hard ook al kun je niet sturen, op een normale niet-elektrische fiets vind ik het onzinnig om het te verplichten of scheef te kijken naar mensen die sportief fietsen en geen helm dragen. Ik moet hard trappen, heb daar geen tijd voor man, druk maken om de passieve veiligheid, of gebrek daaraan, van anderen. :P

Het gevaar komt naar mijn mening/voor mij dus van auto's/gemotoriseerd verkeer, beperk hen maar. Een goede boek is "Het recht van de snelste". Als auto's nu uitgevonden zouden zijn zouden ze nooit toegelaten worden, veel te zwaar en snel en dus te gevaarlijk, zeker in de huidige aantallen/stuurmannen en vrouwen. Rechte weg = gas en maximumsnelheid. En maar hardlopers doodrijden. Ik kan goed rijden maar ik doe het niet uit principe, auto's zijn ook gigantisch inefficiënt, ga wel met de fiets, stress van autorijden die ik op de fiets niet heb want anderen kunnen mij inhalen als het niet snel genoeg gaat, dus geen bumperkleven, invoegen, etc Ben nog sneller ook hier in de stad.

[ Voor 87% gewijzigd door KleineJoop op 01-06-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-09 21:11
Het is weer spaak gelopen vanavond

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSWVR4MlI9FWkgJCmcfBsR0Qv2I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TdvlzYMiJZDup7sVlhq8IF9U.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kon gelukkig wel door, lichte slinger. Morgen maar direct wegbrengen en hopen dat de LBS snel tijd heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yz1PMxqLgMygQYrIabTP5GzyZuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tK5vyJHeuBBwVmRTBuxORO46.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had dus net band er af gehaald, wil ik ventiel door gat trekken (ja ringetje was er af), blijft ventiel er gewoon in hangen en komt los van de biba. Ging wel erg makkelijk. Ik las bij de recente recenties al wel meer klachten over de conti binnenbanden. Vorige zat een ei aan na opblazen, welke de buitenband van de velg drukte. Was ook nog eens de vervanger van een lekke band langs de weg. Kun je alsnog de vrouw bellen.

[ Voor 8% gewijzigd door NoepZor op 01-06-2021 22:03 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Laatst online: 16-09 18:14

Er is in Nederland geen helmplicht, omdat we als enige land ter wereld zo'n veilige fiets-infrastructuur hebben. Althans hier in de randstad heb je bijna alleen maar gescheiden fietspaden, waardoor je vrijwel nooit fietst tussen auto's die 60+ km/h gaan. (btw ook de reden waarom ik het nut van een Garmin Varia niet zie hier in het westen)

Als ik met mijn stadsfiets ergens naartoe ga en hooguit 25 km/h fiets, dan lijkt me inderdaad dat een helmplicht meer mensen ervanaf houdt om te gaan fietsen (met alle nadelige gevolgen) dan het oplevert aan veiligheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
Nog even terugkomend op de Thule fietsendragers:

Je hebt de:

Thule UpRide (klem op wiel)
Thule TopRide (klem in/op voorvork, standaard voor steekas)
Thule FastRide (klem in/op voorvork, alleen met adapter voorsteekas)

Nu twijfel ik tussen de Upride, de TopRide (de FastRide incl adapter is duurder dan de Topride) en een fietsendrager op de trekhaak.

Voordeel van de Upride is dat hij goedkoper is, je nooit een los wiel hebt en sneller neerzet? Nadelen zijn?
Voordeel van de TopRide lijkt mij dat hij superstabiel staat.

Het is uiteraard al 300 keer behandeld hier, maar het is niet blijven hangen bij mij (hoe zat het ook al weer met die zadeltasjes?) :+

@Grin jij hebt die UpRide volgens mij, knal je daar ook je Look op, of over your dead body?
@Roestini lees je even mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fisico
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:20

Fisico

by Fabian

Stufferdt schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 16:15:

Tijd voor N+1 en dus een fiets van de show? Ik heb nog wel een aardig rondje van 150km over asfalt die de kippenstad ook aan doet.

... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Nixo schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 13:06:

[Afbeelding]

Als je toch een cassettewissel gaat doen, leg een cassette en een ketting op de plank en rij er toch gewoon mee door tot het voelbaar minder wordt? Ik rij op mijn triple tot 1%. Ben overigens geen sprinter of klimmer en vrij licht. Inmiddels 16k op 2 kettingen gezet. Nog steeds geen haaien op de cassettes (zwiftwiel/buitenwiel) Ketting 2 zit wel dik op 1% dus ketting 3 mag er onderhand wel op hier :+
Ik vraag me af of de slijtcurve van 0 naar 1% wel lineair is namelijk. Ik heb zo'n vermoeden van niet.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Op je racer zie je er voor een buitenstaander ook gek uit met je strakke pakkie en je gekke schoenen. Waarom doe je het dan wel? Toen ik nog op mijn toerfiets woon-werk deed had ik ook al een helm op. Mijn hoofd, mijn keus. Overigens wel pas gaan dragen toen mijn schoonvader een klapper had gemaakt en een schedelfractuur had opgelopen. (Een blackout gehad, door te weinig slaap en eten vermoedelijk)
Toegegeven, korte dorpsritjes of easy rides op de toerfiets doe ik het ook niet.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyrddinLXXIIX
  • Laatst online: 31-08 02:13
Conversie naar Connex Links is al een tijdje geleden, nu nog met een 10 en 9 versnellingen fiets.

Nieuwbouw voor een gravelbike is begonnen ivm vakantiegeld, dus bij wiggle een leuke aanbieding voor de connex 11s0 ketting ingeslagen voor €34.56.
Die links zijn normaal 20 euro los, dus wie in de markt is... doe je voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:01

Crazy D

I think we should take a look.

NewbieNeo schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:05:
[...]

Er is in Nederland geen helmplicht, omdat we als enige land ter wereld zo'n veilige fiets-infrastructuur hebben. Althans hier in de randstad heb je bijna alleen maar gescheiden fietspaden, waardoor je vrijwel nooit fietst tussen auto's die 60+ km/h gaan. (btw ook de reden waarom ik het nut van een Garmin Varia niet zie hier in het westen)

Als ik met mijn stadsfiets ergens naartoe ga en hooguit 25 km/h fiets, dan lijkt me inderdaad dat een helmplicht meer mensen ervanaf houdt om te gaan fietsen (met alle nadelige gevolgen) dan het oplevert aan veiligheid.
Maar je lichaam merkt geen verschil tussen 25 op de racer en 25 op de stadsfiets (ok, 25 op de stadsfiets ben je wel serieus aan het racen dat dan weer wel). Ik draag op de stadsfiets ook geen helm hoor maar ergens wel maf. Alsof als je met 18km/u op een stoepje klapt met je hoofd geen probleem is maar met 25 wel...

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 13:47
Crazy D schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:05:
[...]

Maar je lichaam merkt geen verschil tussen 25 op de racer en 25 op de stadsfiets (ok, 25 op de stadsfiets ben je wel serieus aan het racen dat dan weer wel). Ik draag op de stadsfiets ook geen helm hoor maar ergens wel maf. Alsof als je met 18km/u op een stoepje klapt met je hoofd geen probleem is maar met 25 wel...
Heb altijd het idee dat wanneer je met klikpedalen rijdt het ook onveiliger is.

Op lage snelheid met stad fiets kun je (ook door lagere snelheid) nog relatief eenvoudig corrigeren met je voeten snel aan de grond. Met klikpedalen is dat toch een extra handeling.

* Dix0r is overigens wel voor een algehele helmplicht.

[ Voor 4% gewijzigd door Dix0r op 02-06-2021 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
mhr-zip schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:14:

Je hebt de:

Nu twijfel ik tussen de Upride, de TopRide (de FastRide incl adapter is duurder dan de Topride) en een fietsendrager op de trekhaak.

Voordeel van de Upride is dat hij goedkoper is, je nooit een los wiel hebt en sneller neerzet? Nadelen zijn?

Het is uiteraard al 300 keer behandeld hier, maar het is niet blijven hangen bij mij (hoe zat het ook al weer met die zadeltasjes?) :+

@Grin jij hebt die UpRide volgens mij, knal je daar ook je Look op, of over your dead body?
Waarom geen Thule ProRide waar je ook je stadsfiets mee kunt vervoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:02
mhr-zip schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 22:14:

Je hebt de:

Zoals @HuHu aangeeft zou ik de proride adviseren. Gebruik deze vooral voor de MTB, racefiets gebruik ik hier voor de lokale ritjes. Je tilt je fiets op, duwt het frame als het ware in de klem (het is wel altijd even uitzoeken per fiets hoe die het beste zit). Enige manier waarop de fiets kan vallen is naar je toe (je bent nog niet wakker) of als je hem er niet goed op hebt staan.

H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
Omdat velen liever geen klem op hun carbon frame willen zien, denk ik.

Ik heb ook verhalen gelezen dat zo'n klem relatief makkelijk met een flinke klap van je frame los te krijgen is. Dat zijn wel gevallen van jaren terug, misschien zijn dit soort klemmen tegenwoordig beter daar tegen bestand.

Ik heb de voorganger van de FastRide. Werkt prima voor alle qr fietsen en met een adapter ook voor steekassen (geen ervaringen met MTB). De stadsfietsen gaan op een trekhaak fietsendrager, die vind ik sowieso te zwaar om iedere keer op het dak te zetten.

De nieuwere generaties met de geïntegreerde kabelslot zien er wel mooi uit. Ik neem nu een dikke kettingslot mee voor de tankstation stops (waar wij ook blijven zitten om te eten rusten en niet alleen tanken en gaan).

De UpRide ziet er uit als een oplossing waarbij alle fietsen er in passen zonder gedoe met wielen in de kofferbak (kan wel eens voor problemen zorgen met zomer vakanties met een vol bepakte auto).

[ Voor 5% gewijzigd door ElGreco op 02-06-2021 08:52 ]

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Dix0r schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:26:
Als ik voor mezelf spreek kan ik me hier niet helemaal in vinden. Op de eerste paar weken/maanden na misschien, maar ik rij vanaf dag één met klikschoenen en weet niet beter. Een stadsfiets heb ik niet, dus iedere kilometer die ik de afgelopen 10 jaar gefietst heb zat ik ingeklikt (en met een helm op). Die ene keer dat ik even snel de fiets van m'n vader pakte om naar de kroeg te gaan, ging ik dan ook bijna direct op m'n snuffert (een kleine beweging van de voet op het pedaal en ik kreeg al bijna een hartverzakking).

Ben van mening dat als je last minute onverwacht snel uit moet klikken dat je dan eigenlijk al te laat bent. Hetzelfde idee dat wanneer je een noodstop moet maken je eigenlijk ook gewoon niet voldoende anticipeert. Een kind die plotseling een slinger naar links maakt of auto die zonder knipperlicht afslaat en je daardoor afsnijdt zijn in mijn ogen niet echt onverwacht meer (heb het inmiddels zó vaak gezien dat ik er standaard maar vanuit ga dat mensen dit kunnen doen). Als je al 5-10x in je leven een noodstop hebt moeten maken -zij het met de auto of fiets- dan zou ik toch ook naar mijn eigen rijgedrag kijken. Best case ben je simpelweg te goed van vertrouwen in je medeweggebruikers. In de praktijk betekent dat wantrouwen wel regelmatig even inhouden/remmen/voorlaten die het niet 'verdiend', maar soit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
Dix0r schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:26:
[...]

Op lage snelheid met stad fiets kun je (ook door lagere snelheid) nog relatief eenvoudig corrigeren met je voeten snel aan de grond. Met klikpedalen is dat toch een extra handeling.

* Dix0r is overigens wel voor een algehele helmplicht.
De eerste weken met klikpedalen zal even wennen zijn, maar daarna weet je het gewoon en raak je eraan gewend. Als ik eens stapvoets langs een omleiding/wegafzetting moet oid dan hou ik daar rekening mee en klik ik soms zelfs een voet uit en step ik erlangs oid.

Ik denk dat mensen die roepen dat klikpedalen onveilig zijn, zich het pedaal nog niet eigen hebben gemaakt, maar dit is slechts een kwestie van tijd.

Overigens, over klikpedalen gesproken, ik rij al een tijdje met Time Xpro 10 pedalen, maar ik irriteer me steeds meer aan een soort gekraak tijdens het fietsen, op de site van futurum lees ik bij de recensies ook iets soortgelijks... Bij het vorige model de Xpresso was dit nooit het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NewbieNeo
  • Laatst online: 16-09 18:14
Crazy D schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 08:05:
[...]

Je zegt het zelf al. Op een stadsfiets is 25 km/h best aanpoten en zal de meerderheid meer rond de 15-20 km/h rijden.
Op een racefiets begint het pas bij 25 km/h. :+

Al met al is het een complexe kosten/baten analyse, waarbij zoveel meer factoren een rol spelen dan alleen de extra bescherming bij het vallen met/zonder helm.

Het is ook maar net hoever je het wilt trekken.
Als je aan het hardlopen bent en je struikelt en valt met je hoofd op een stoepje, ben je ook beter af met een helm op. Hetzelfde geldt bij een auto-ongeluk of het uitglijden onder de douche.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
NewbieNeo schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:10:
[...]

Je zegt het zelf al. Op een stadsfiets is 25 km/h best aanpoten en zal de meerderheid meer rond de 15-20 km/h rijden.
Op een racefiets begint het pas bij 25 km/h. :+

Al met al is het een complexe kosten/baten analyse, waarbij zoveel meer factoren een rol spelen dan alleen de extra bescherming bij het vallen met/zonder helm.

Het is ook maar net hoever je het wilt trekken.
Als je aan het hardlopen bent en je struikelt en valt met je hoofd op een stoepje, ben je ook beter af met een helm op. Hetzelfde geldt bij een auto-ongeluk of het uitglijden onder de douche.
Ik moet hierbij denken aan Martijn uit de serie Papadag, met z'n zoontje Koffi. Hij is zo over-bezorgd, dat hij hem de hele dag een helmpje op zet:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3vgpv46.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 13:47
pier87 schreef op woensdag 2 juni 2021 @ 09:07:
[...]

Ik denk dat mensen die roepen dat klikpedalen onveilig zijn, zich het pedaal nog niet eigen hebben gemaakt, maar dit is slechts een kwestie van tijd.
Ik rij al 10 jaar+ met klikpedalen :+. Ik ben van mening dat flats in sommige situaties veiliger zijn. Vooral bij de noodstop zoals @Ypuh al aan refereert.

Voorbeeld situatie afgelopen maandag op MTB:

Onderhoud team had route aangepast. Ik werd geconfronteerd met plotseling boomstammen op stuk trail wat dus was omgelegd (en niet goed gesignaleerd). Resultaat: moest vol in de remmen (~25 naar 0) voor boomstam en dus naar stilstand; kon ternauwernood nog uitklikken en val voorkomen over boomstam (gelukkig ook SPD, mechanisme iets sneller). Met flats was deze handeling eenvoudiger/sneller geweest.

Daarnaast (maar wellicht kan iemand dat ontkrachten) zie je ook vaak de sleutelbeen breuk bij crashes (met name in grote groepen waarbij men over elkaar heen kukelt). Heb het idee dat ingeklikt zitten bij noodstops daar ook niet mee werkt.

Is er wellicht literatuur/onderzoek/bro science te vinden over flats vs click pedals t.a.v. veiligheid? 8)

[ Voor 19% gewijzigd door Dix0r op 02-06-2021 09:52 ]

Pagina: 1 ... 300 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).