Het grote wielrenervaringtopic - Deel 21 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 299 ... 682 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:04

pro_6or

amateur_60r

Nixo schreef op maandag 31 mei 2021 @ 15:57:
Ik had gister een rare fietstocht, rondje van 70km rondom Alkmaar. Ben denk ik een man of 10 op de racefiets tegengekomen zonder helm op. Is dit een nieuwe rage aan het worden die ik heb gemist? Het is ieders eigen verantwoordelijkheid... maar ik vind het tegenwoordig zelfs raar als ik iemand op de racer zonder helm zie. Maar met alle Henk en Ingrids op de Eeee-bike is het echt niet gek om een helm te dragen. Einde rant.

Wat was het fijn om weer kort kort te kunnen fietsen!
Corona opstappers?

een treffende spreuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16-09 13:49
Ik had gister een rare fietstocht, rondje van 70km rondom Alkmaar. Ben denk ik een man of 10 op de racefiets tegengekomen zonder helm op. Is dit een nieuwe rage aan het worden die ik heb gemist? Het is ieders eigen verantwoordelijkheid... maar ik vind het tegenwoordig zelfs raar als ik iemand op de racer zonder helm zie. Maar met alle Henk en Ingrids op de Eeee-bike is het echt niet gek om een helm te dragen. Einde rant.

Is me ook opgevallen!

Denk dat mensen die zonder helm fietsen vaak 'mooi weer' fietsers zijn. Andersom natuurlijk niet.

Ik wil de mooi weer fietsers hier niet voor het hoofd stoten, zeker niet als ze zonder helm fietsen :P !

Er zijn meerdere kenmerken waaraan fietsers zonder helm vaak voldoen trouwens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49

Het was mooi weer. Dan komen alle wielertoeristen weer tevoorschijn. Het viel mij ook alweer op dat er genoeg gestunt werd met stoplichtjes afsnijden en via de weg rotondes nemen. Ik was met de club op pad en dan merk je dat je na een uurtje of 11 eigenlijk niks meer te zoeken hebt op de openbare weg met een wat groter groepje. Dan is 6 eigenlijk wel de max.
Louislouislouis schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:15:
[...]

Er zijn meerdere kenmerken waaraan fietsers zonder helm vaak voldoen trouwens.
Gitzwarte kettingen en harige benen? (Oh wacht dat heb ik ook)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 22:19
pier87 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 10:34:
@dano_nl Zou eens gaan zoeken op een Thule fietsendrager, marktplaats had een redelijk aanbod, maar ze zijn meestal zo verkocht.

Heb een 2e hands Thule Euroride voor ik geloof 150 euro gekocht. Nieuw gaan ze over de 300 euro. Mooie hieraan is dat je de fietsendrager kunt kantelen zodat je bij de kofferbak kunt.
Dat kantelen kunnen ze toch allemaal....dacht ik? Op die oer-twinnyload's na...?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Ypuh schreef op maandag 31 mei 2021 @ 14:41:
[...]

Zag afgelopen weekend deze voorbij varen:
[Afbeelding]
Aan die boot heb ik ook al eens een ritje gewijd.
https://www.strava.com/activities/5095808136

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-09 20:49
pro_6or schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:13:
[...]
Fietsenmaker vroeg meteen of het een Mavic wiel was, ja dus. Schijnt wel vaker te gebeuren. De 16e mag hij op audiëntie.
LOL
Dat was ook mijn eerste gedachte! _O-
Great minds etc.

[ Voor 6% gewijzigd door DieAnder op 31-05-2021 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023

Misschien ook wel een wake-up call naar ons. Waarom dragen we eigenlijk massaal zo'n helm? Omdat de anderen dat tegenwoordig ook doen en anderen er anders commentaar op gaan leveren?

Jarenlang droeg niemand zo'n ding. Het was ooit een flinke discussie toen die worstjes mutsen in koersen verplicht werden. Gewoon een petje, liefst achterstevoren.

(enne.... waarom wel zo'n ding op je kop maar praktisch gezien bijna in je blote kont met alleen een heel dun cosmetisch laagje stof aan op de fiets. Bij motorrijders is het not done om geen beschermende kleding te dragen terwijl die niet zo heel veel sneller rijden over hetzelfde stroeve asfalt.)

alles kan off-topic

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 15:26
Ankona schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:48:
[...]

Misschien ook wel een wake-up call naar ons. Waarom dragen we eigenlijk massaal zo'n helm?
omdat hersenbloeding geen pretje is

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• f4stf0rw4rd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 19:02
[...]

Misschien ook wel een wake-up call naar ons. Waarom dragen we eigenlijk massaal zo'n helm?
Serieus? Omdat niet aangeboren hersenletsel geen pretje is. Al 2 keer een smakkerd gemaakt waarbij ik zeker weet dat mijn helm minstens een flinke hersenschudding heeft voorkomen. Daarom dus.

hier stond ooit een hoop info over wat eens een vet cool wrede configuratie was....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:50
Snorscooters krijgen ook vanaf 1 Juli een helm plicht, die zouden maar max 25 mogen rijden.
Dus dat er voor wielrenners nog geen plicht is... al kom je dan ook op een opmerking uit die ik al eerder maken : er is denk ik geen juridisch verschil tussen een fietser en een wielrenner. Ook op een normale fiets rijd ik harder dan 25 km/h..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:58
[...]

Misschien ook wel een wake-up call naar ons. Waarom dragen we eigenlijk massaal zo'n helm? Omdat de anderen dat tegenwoordig ook doen en anderen er anders commentaar op gaan leveren?
Zonder helm zat ik dit nu niet te typen.. ;w

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:10
[...]

Jarenlang droeg niemand zo'n ding. Het was ooit een flinke discussie toen die worstjes mutsen in koersen verplicht werden. Gewoon een petje, liefst achterstevoren.

(enne.... waarom wel zo'n ding op je kop maar praktisch gezien bijna in je blote kont met alleen een heel dun cosmetisch laagje stof aan op de fiets. Bij motorrijders is het not done om geen beschermende kleding te dragen terwijl die niet zo heel veel sneller rijden over hetzelfde stroeve asfalt.)
Ik kan je post niet helemaal vatten, hoop dat ie sarcastisch is.

Mocht dit niet het geval zijn. Ik citeer (rtlnieuws, dus niet heel hoogstaand):
Uit eerder buitenlands onderzoek blijkt dat fietsers bij een ongeval mét helm 60 procent minder kans maken op ernstig hoofd- en hersenletsel en zelfs 70 procent minder kans op dodelijk hoofd- en hersenletsel, dan fietsers zonder helm.
Linkje: https://www.rtlnieuws.nl/...ielrennen-laurens-ten-dam

Het bespreken van steroiden (AAS) is verboden in het krachttopic hier op tweakers, het ontmoedigen/in twijfel trekken van een helm in dit topic valt in mijn ogen in dezelfde categorie.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 22:57
ik denk dat we deze discussie beter direct kunnen stoppen..
(liever nr 321 van de zadeltasjes discussie en schrijfremmen dan dit :X )

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louislouislouis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16-09 13:49

Jarenlang droeg niemand zo'n ding.
Voortschrijdend inzicht noemen ze dat geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pannekoek
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 15:26
Prulleman schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:55:
ik denk dat we deze discussie beter direct kunnen stoppen..
(liever nr 321 van de zadeltasjes discussie en schrijfremmen dan dit :X )
wat is er mis met een zadeltasje?!

ik heb een frametas boven op bij mijn stuur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15-09 13:47
Ohh shit, de reacties gaan los!! Dit is weer eens wat anders dan een schijfrem/zadeltasjes discussie. O-)

Zonder helm stap je niet op de racer, geen excuses mogelijk. Kan gewoon niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nixo
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-09 10:39
Haha mooi om te zien dat het niet aan mij lag, maar het dus de mooiweerrijders zijn (had ook al dat idee)
Maar verder zit ik ook nooit super gesoigneerd op de fiets. Zadeltasje, pompje aan het frame, benen met een vachtje :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
Stufferdt schreef op maandag 31 mei 2021 @ 16:55:
[...]

Ik kan je post niet helemaal vatten, hoop dat ie sarcastisch is.

Mocht dit niet het geval zijn. Ik citeer (rtlnieuws, dus niet heel hoogstaand):

[...]

Linkje: https://www.rtlnieuws.nl/...ielrennen-laurens-ten-dam

Het bespreken van steroiden (AAS) is verboden in het krachttopic hier op tweakers, het ontmoedigen/in twijfel trekken van een helm in dit topic valt in mijn ogen in dezelfde categorie.
Heel simpel. Ik verbaas me er vaak over hoe risico avers mensen tegenwoordig zijn geworden. Ik wil echt niet pleiten om maar massaal de helm thuis te laten. Ik draag dat ding zelf ook. Ook met schaatsen heb ik een vergelijkbaar ding op mijn kop. (Vooral omdat ik een keer iemand op het ijs heb zien liggen... dat zag er niet lekker uit)
Maar een beetje relativeren kan zo af en toe ook geen kwaad. 20 jaar geleden werd je er nog om uitgelachen en toen werd er ook veel gefietst en geschaatst. (En als je echt goed valt is een fietshelm ook maar een druppel op een gloeiende plaat)

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Ankona schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:30:
[...]

Heel simpel. Ik verbaas me er vaak over hoe risico avers mensen tegenwoordig zijn geworden. Ik wil echt niet pleiten om maar massaal de helm thuis te laten. Ik draag dat ding zelf ook. Ook met schaatsen heb ik een vergelijkbaar ding op mijn kop. (Vooral omdat ik een keer iemand op het ijs heb zien liggen... dat zag er niet lekker uit)
Maar een beetje relativeren kan zo af en toe ook geen kwaad. 20 jaar geleden werd je er nog om uitgelachen en toen werd er ook veel gefietst en geschaatst. (En als je echt goed valt is een fietshelm ook maar een druppel op een gloeiende plaat)
Mijn 1e racefiets kocht ik van iemand die hem verkocht omdat hij een ongeluk heeft gehad. Zijn helm zat letterlijk 3cm in zijn hoofd gedrukt, hij heeft enorm letsel en zal nooit meer normaal functioneren. Maar zonder die helm was hij er gewoon niet meer geweest. Hij heeft gelijk gezegd, je MOET hem met helm draaien. :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:31

Kluus

Gang is alles

[...]

Twee keer zo lang (bijna 40 jaar) geleden, toen helmen inderdaad nog niet gangbaar waren is mijn vader gevallen met de racefiets waarna hij met zwaar hersenletsel in het ziekenhuis is beland. “Alles” wat hij er aan over heeft gehouden is epilepsie (niet heel ernstig, hij kreeg vooral aanvallen in stressvolle situaties en niet “zomaar”) maar het is toch knap vervelend kan ik je zeggen. Een jaar of 25 later is hij hier echter indirect wel aan overleden.

Een maatje van mij is ooit aangereden in een tunnel en dat was kantje boort, als die geen helm op had was die er sowieso niet meer geweest.

Met de MTB heb ik zelf al een aantal helmen in stukken gereden, ik heb er nooit iets aan over gehouden maar als ik dat rechtstreeks met mijn koppie had moeten verwerken...

Mijn mening over helmen moge dus duidelijk zijn, bovendien hoort het al lang “gewoon” bij de standaard gear. Het is al tijden niet “cool” meer om geen helm op te hebben, dus vanwaar inderdaad deze duscussie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
[...]

20 jaar geleden woonde we nog niet met 17 miljoen mensen.

Reden we gemiddeld minder hard want het materiaal was minder goed.

Was de samenleving inderdaad anders dan nu.

Als je de helm niet voor jezelf wilt dragen, doe het dan in ieder geval voor de hulpverleners.

Als je jezelf een hersenbeschadiging wilt fietsen moet je zelf weten. Maar zadel er anderen niet mee op.

Als we allemaal iets minder aan onszelf denken zou de wereld weer een stukje mooier worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Kunnen we het nu weer over schijfremmen, zadel tasjes, bike fitting, etc hebben?

iRacing Profiel

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:03

Grin

Ride si sapis.

rolandos582 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:08:
Ohh shit, de reacties gaan los!! Dit is weer eens wat anders dan een schijfrem/zadeltasjes discussie. O-)

Ga ik heel weinig aan toevoegen:
Haal het ook niet in je hoofd om op 5 juni in de GoT-rit (Groningers on Tweewielers :)) te verschijnen zonder helm. Mocht er zich toch iemand melden zonder helm dan zijn er twee opties:
  1. De persoon zonder helm fietst niet mee.
  2. Ik fiets niet mee.
Meer ga ik er ook niet over zeggen.
* Grin out :w

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 17:20

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

rolandos582 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 17:08:

Ik stap eigenlijk op geen enkele fiets zonder helm. Enkel korte ritjes naar de supermarkt dat ik geen helm draag.
Anders altijd voor woon/werkverkeer, mtb en racer. Veel te link vind ik het anders.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The__Dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-09 19:15
Grin schreef op maandag 31 mei 2021 @ 18:22:
[...]

Ga ik heel weinig aan toevoegen:
Haal het ook niet in je hoofd om op 5 juni in de GoT-rit (Groningers on Tweewielers :)) te verschijnen zonder helm. Mocht er zich toch iemand melden zonder helm dan zijn er twee opties:
  1. De persoon zonder helm fietst niet mee.
  2. Ik fiets niet mee.
Meer ga ik er ook niet over zeggen.
* Grin out :w
Mocht er zaterdag nog iemand willen rondrijden zonder commentaar op de smerige ketting, weet je nu wat je te doen staat :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:30
The__Dude schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:17:
[...]

Mocht er zaterdag nog iemand willen rondrijden zonder commentaar op de smerige ketting, weet je nu wat je te doen staat :+
Ik hoop eigenlijk dat @Grin mijn ketting schoon maakt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dazzler2120
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:07

Dazzler2120

FP ProMod
Vandaag mijn bikefit gehad, na toch een periode flink gestruggled te hebben met de juiste afstelling i.v.m. zitvlak / gevoelloosheid. Zadel stond te hoog / kortere stuurpen meegekregen & zadel ook nog iets anders gepositioneerd en het maakte al een wereld van verschil. Voelt nog niet helemaal 'perfect' aan, maar dat moet blijken als ik even wat meer km's maak.
Schijnbaar heb ik wel erg brede voeten, ben ik een behoorlijk stijve hark en heb ik voor de rest een erg 'gemiddeld' lichaam :+ Altijd leuk zo'n fysio.
Voor de brede voeten ook maar even nieuwe schoenen besteld, wat pijntjes daarin ook zouden moeten verbeteren.
Daarnaast vanmiddag ook mijn AfterShokz OpenMove binnen gekregen, meteen maar testritje gemaakt, ervaring tot nu is top. Zoals anderen al benoemd hebben, heeft inderdaad niet dezelfde audiokwaliteit als andere oplossingen, maar om je omgeving nog te kunnen horen is het top. Het geluid valt wel 'weg' als ik in een afdaling zit, door de windruis, lijkt me dat dit komt doordat de wind de muziek 'overstemt' oid?
In het algemeen was het een prettige ervaring te fietsen met de AfterShokz, ik denk dat dit een vast onderdeel van mijn solo uitrusting gaat zijn.

En de discussie over wel / niet helm, waarom is dit überhaupt een discussie? Veiligheid moet toch geen discussie zijn voor reële risico's. Het verschil met andere beschermingsmiddelen zoals elleboogbeschermers etc. is dat je hoofd veel kwetsbaarder is. Een bebroken arm / geschaafd been / etc etc is een 'ingecalculeerd' risico. Maak geen risicoanalyse voor je hoofd en draag gewoon een helm.
Maar het is me ook al een paar keer opgevallen op de weg.

[ Voor 16% gewijzigd door Dazzler2120 op 31-05-2021 20:04 ]

PS4 PSN: Dazzler2120

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:09

McMiGHtY

- burp -

Verbaas u niet, verwonder u slechts.

Dit is een fenomeen van ongeveer vorig jaar maart..april, toen ook een Henk Jr. en Gerda Jr. een racefiets kochten en gingen fietsen, maar een helm "is voor mietjes" .

Ik snap ze persoonlijk echt niet, anderhalf jaar terug iemand (die al jaren fietste) vol op een paaltje zien knallen en die had het denk ik niet overleefd zonder helm. En echt heel hard ging het niet..

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:50

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Heel vroeger (15jaar geleden) ging op mijn supergoedweertochtjes, aka 22 km/u, ook wel eens zonder helm fietsen. 8 jaar geleden één keer een serieus ongeval gehad mét helm. Nauw, sinds twijfel ik niet meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-09 22:00
McMiGHtY schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:03:
[...]

Verbaas u niet, verwonder u slechts.

Dit is een fenomeen van ongeveer vorig jaar maart..april, toen ook een Henk Jr. en Gerda Jr. een racefiets kochten en gingen fietsen, maar een helm "is voor mietjes" .

Ik snap ze persoonlijk echt niet, anderhalf jaar terug iemand (die al jaren fietste) vol op een paaltje zien knallen en die had het denk ik niet overleefd zonder helm. En echt heel hard ging het niet..
Vandaag bij een wielercursus kwam er ook een aanzetten zonder helm, die werd toch verplicht een helm opgezet (gelukkig waren die aanwezig).

Zei in eerste instantie: "ik vind het lekker zonder" :N

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@Dazzler2120 het is ook geen discussie (gelukkig) volgens mij heeft bijna iedereen dezelfde mening! Alleen @Ankona stelde het voorzichtig ter discussie (ook al draagt hij zelf ook gewoon een helm) en die zal zich nu ook bedacht hebben ;).

Verder ook met @Grin eens, hier in de regio zit ook een lokale “held” die altijd zonder helm rijd. Die valt overigens niet onder de noemer “nieuwe rijders”, eerder “ouwe mafklappers”. ;) Een keer begon ‘ie met ons mee te draaien nadat wij hem ingehaald hadden, dus wij verzochten hem vriendelijk weg te wezen, werd ie nog agressief ook... “Ik draai toch netjes mee en ik maak verder zelf wel uit of ik een helm op zet” was zijn verweer, “Ja en wij maken zelf wel uit of je dan welkom bent in ons groepje, doei!”... ;w

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 01-06-2021 12:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Laatst online: 07-03-2023
Probleem met de helm-disussie is hetzelfde als de corona-discussie.

Ruimte om naar elkaar te luisteren of genuanceerd te zijn is volledig afwezig. En daarmee is de discussie onmogelijk geworden.

Ik heb vandaag genoten van een uurtje herstellen op de fiets in de zon. Heerlijk dat de zon zich eindelijk laat voelen!

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 08:51
Zo er nog even op uit, prijs mij gelukkig dat ik komende woensdag vrij ben.
Denk dat ik mijn gewone werkritme aan ga houden en al rond 6.00 op de fiets stap. Zin an!

Nog over helmen: Zal altijd een helm dragen op de racefiets, op de fiets naar mijn werk heb ik daar nog nooit aan gedacht, wat best wel apart is. Als ik wat aan de late kant ben zal ik het immers niet laten om even flink door te trappen, zal dan ook niet ver van de 30 km/u zitten.

[ Voor 46% gewijzigd door Maarten_E op 31-05-2021 20:50 ]

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik ging vandaag een stukje fietsen. Na 2.5km haal ik een groepjes jongens van een jaar of 15 in, na te hebben gebeld.

Op het moment dat ik naast de twee na laatste (van achter) zit komt die ineens naar links. Denk dat zijn pedaal in mijn wiel kwam. Ik ben voorover gelanceerd en op mijn schouder geland in het hoge gras. Voelde gelijk al dat het mis was. Ze stopten gelukkig en belde op mijn verzoek de ambulance.

Die vermoedde hetzelfde als ik, sleutelbeen gebroken. Verder geen pijn, maar mijn god, zo'n gebroken sleutelbeen doet hellig veel pijn.

Volgende week opnieuw foto's maken, als het niet goed heelt gaan ze het opereren.

Fiets leek oké. Kleding redelijk onbeschadigd, dus dat valt mee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ai dat is inderdaad niet gijn @418O2 beterschap!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maarten_E
@418O2 Yikes, sterkte met het herstel. Ooit een paar jaar geleden ook mijn sleutelbeen gebroken, ben je toch ook even mee zoet. Vooral erg balen dat dit net nu gebeurt als de zomer eraan komt. Hopen op een gezond herstel.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het is nu inderdaad even kut, maarrrrrr je bent nu wél een échte! /s

Super vervelend, joh. Heel veel beterschap!

[ Voor 27% gewijzigd door Smultie op 31-05-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16-09 20:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urr9rlyHA-l_xKv0RhqPQg1Qwq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aa4DwOFGfR3WZbe2Pd5NGECA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2-q5pLyIz6_-TdMYEcXzk9a4bDw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3QbwyxgdIzO7ldmyjvaKiAc.jpg?f=fotoalbum_large

Beste kenners!

Ik ben sinds vorig jaar begonnen met wielrennen en kom nu eigenlijk mn eerste mankementje tegen!
En ik zou het graag zelf willen oplossen zodat ik steeds meer zelf kan zonder naar de fietsenmaker te hoeven 😉
De ketting slaat over bij het aanzetten in het grote voorblad dus na een bocht of bult dus dat je echt een pang hoort!
Nu viel mij het bovenstaande op ik denk dat dit te los is? Dat het daardoor zou kunnen overslaan? Wat zou ik hier tegen kunnen doen?
Ik kan met mijn vingers zonder kracht te zetten te ketting zo los halen als op de foto
Betreft een fiets uit 2012 en volgens mij nog nooit iets aan de aandrijflijn gedaan! Ik heb gegoogeld en daar wordt gezegd versleten ketting dus ketting en cassette vervangen maar ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen! Bedankt alvast!

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
100%, absoluut, zonder énige twijfel:
* Cassette
* ketting, én
* kettingbladen
vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Dan stel ik meteen een vraagje tussendoor:
Is het bij een versleten ketting ook meteen nodig de cassette te vervangen? Natuurlijk afhankelijk van de staat van de cassette, maar kan een nieuwe ketting gematched worden met een oudere cassette of is dat sowieso een no-no?

Anders zou je iedere 6k een cassette moeten vervangen en dat lijkt mij ook wat veel.

[ Voor 14% gewijzigd door Maarten_E op 31-05-2021 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
Smultie schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:00:
100%, absoluut, zonder énige twijfel:
* Cassette
* ketting, én
* kettingbladen
vervangen.
Thanks voor je antwoord!
En waaraan kan ik dit zelf herkennen dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Nope, dat is niet nodig.
Als je op tijd bent (dus niet zoals het voorbeeld hierboven), kun je tot ongeveer 3 kettingen op 1 cassette gebruiken. Kettingbladen kunnen nog (veel) langer mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
luuk66 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:04:
[...]

Thanks voor je antwoord!
En waaraan kan ik dit zelf herkennen dan?
(O.a.) haaientand profiel. Doorslaan is een duidelijk teken.

https://roadcyclinguk.com...-a-worn-drivetrain.html/2

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Mijn helm is trouwens ook stuk. Dat binnenwerk (dat is niet mips toch? Heeft hij wel) is helemaal aan stront, dikke streep op mijn voorhoofd. Blij dat ik hem op had, ondanks dat ik in het hoge gras viel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

418O2 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:50:
Ik ging vandaag een stukje fietsen. Na 2.5km haal ik een groepjes jongens van een jaar of 15 in, na te hebben gebeld.

Op het moment dat ik naast de twee na laatste (van achter) zit komt die ineens naar links. Denk dat zijn pedaal in mijn wiel kwam. Ik ben voorover gelanceerd en op mijn schouder geland in het hoge gras. Voelde gelijk al dat het mis was. Ze stopten gelukkig en belde op mijn verzoek de ambulance.

Die vermoedde hetzelfde als ik, sleutelbeen gebroken. Verder geen pijn, maar mijn god, zo'n gebroken sleutelbeen doet hellig veel pijn.

Volgende week opnieuw foto's maken, als het niet goed heelt gaan ze het opereren.

Fiets leek oké. Kleding redelijk onbeschadigd, dus dat valt mee
Beterschap kerel! :(:)
Jammer dat je d'r nu niet bij kan zijn op 5 juni maar we gaan zeker weer eens samen een rit maken zodra dat weer kan! :Y d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl
  • Laatst online: 12-05 21:27

dano_nl

Meh

hmmm gadgets, die Element Bolt 2.0 ziet er wel erg vet uit, https://www.futurumshop.n...wachte-kleurrijke-release echter nog nergens verkrijgbaar?

Meh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 23:54
Oeh flink balen @418O2, beterschap!

@Grin Niet omhoog scrollen naar die horror drive train hierboven!! >:)

Muhaha nu kan je het waarschijnlijk niet laten :X

@luuk66 Ziet er helaas wel behoorlijk op uit... Alles vervangen is best prijzig vrees ik. Maar als je het slechts deels doet, slijten je nieuwe onderdelen weer sneller in op de oude.

[ Voor 54% gewijzigd door Morrar op 31-05-2021 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
Smultie schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:06:
Nope, dat is niet nodig.
Als je op tijd bent (dus niet zoals het voorbeeld hierboven), kun je tot ongeveer 3 kettingen op 1 cassette gebruiken. Kettingbladen kunnen nog (veel) langer mee.
Dat vermoedde ik al, maar meende eens te hebben gelezen dat een gebruikte cassette "inslijt" op een ketting, als je dan een nieuwe ketting monteert dat de toleranties van de cassette te wijd geworden zijn, ook al is die nog niet versleten. Waardoor de ketting kan gaan verspringen en moeilijk schakelen.

Mijn woon-werkfiets is ook weer terug in de running, schakelde lastig naar het grote voorblad, dacht dat het een kwestie was van de kabel aanspannen bij de voorderailleur. Heheh, nee dus. Ofja, dat wel, maar dat mechanisme sprong uit elkaar.
Toen maar een week lang op het kleinste voorblad getrapt van een triple, hartstikke goed voor het trainen van de cadans, niet goed voor snelheid. :D

Naar een kennis gebracht en samen aan zitten puzzelen. Bleek dat er een onderdeel van de voorderailleur door slijtage was afgebroken waar de derailleurkabel doorheen moest om de juiste spanning te krijgen, geen wonder dat het mij dus niet lukte. Leek alleen nog op spanning te worden gehouden door het kabeleinde. Met wat huisvlijt een kabelgootje gemaakt zodat de kabel wel op spanning blijft en voila, het schakelt weer als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
MrBarBarian schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:46:
Probleem met de helm-disussie is hetzelfde als de corona-discussie.

Ruimte om naar elkaar te luisteren of genuanceerd te zijn is volledig afwezig. En daarmee is de discussie onmogelijk geworden.

Ik heb vandaag genoten van een uurtje herstellen op de fiets in de zon. Heerlijk dat de zon zich eindelijk laat voelen!
Met of zonder helm? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
dano_nl schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:16:
hmmm gadgets, die Element Bolt 2.0 ziet er wel erg vet uit, https://www.futurumshop.n...wachte-kleurrijke-release echter nog nergens verkrijgbaar?
Ik heb hem bij Wahoo zelf besteld. Tot nu toe matig tevreden, heb problemen om de sensoren te koppelen en als ze gekoppeld zijn valt er vaak 1 weg of is je cadans ineens hetzelfde als je HR.

Las op DC Rain dezelfde bevindingen, dus wel slecht eigenlijk. Hopelijk snel een update.

MacBook Pro 13" 2017 512GB  iPhone 13 Pro 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Maarten_E schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:18:
[...]

Dat vermoedde ik al, maar meende eens te hebben gelezen dat een gebruikte cassette "inslijt" op een ketting, als je dan een nieuwe ketting monteert dat de toleranties van de cassette te wijd geworden zijn, ook al is die nog niet versleten. Waardoor de ketting kan gaan verspringen en moeilijk schakelen.
Dat doet hij ook, inslijten op de ketting, maar als je de ketting'rek' tot een minimum weet te beperken (0.75% als vuistregel) heb je er geen last van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsQw3P0MyFmJDQYJzQKisUDkeo0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jQnvQd4W9v9iEpETjamxm8g0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dano_nl
  • Laatst online: 12-05 21:27

dano_nl

Meh

KW25 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:20:
[...]

Ik heb hem bij Wahoo zelf besteld. Tot nu toe matig tevreden, heb problemen om de sensoren te koppelen en als ze gekoppeld zijn valt er vaak 1 weg of is je cadans ineens hetzelfde als je HR.

Las op DC Rain dezelfde bevindingen, dus wel slecht eigenlijk. Hopelijk snel een update.
oh dat is serieus wel beroerd, de Bolt en Roam hebben dat niet ?

[ Voor 0% gewijzigd door dano_nl op 31-05-2021 21:23 . Reden: L ]

Meh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 23:54
Maarten_E schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:18:
[...]

Dit klopt, maar dat wil je dus voor zijn. De ketting is het zwakste en de pinnen slijten het snelste. Hierdoor wordt de ketting langer of eigenlijk wordt de ruimte rond de rollers groter.

Hierdoor vallen schakeltjes niet meer strak op de tandjes van de tandwielen voor en achter. Dit heeft tot gevolg dat de tandwielen sneller gaan slijten. De voorbladen zijn behoorlijk groot en daar worden de krachten beter verdeeld; deze hebben er minder last van.

Bij de cassette achter gaat het echter harder. Te lang doorrijden met een versleten ketting zorgt daar voor meer slijtage. Daarom wil je de ketting op tijd vervangen; bijvoorbeeld 2 a 3 kettingen en dan wisselen bij 0.5mm slijtage (daarna kun je die kettingen verder oprijden tot 0.75).

Overigens heeft je nieuwe ketting ook geen baat bij een versleten tandwiel; door de vervormde tandjes komt er meer druk op je rollers.

Althans, zo heb ik het geleerd...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
  • Laatst online: 16-09 19:55
wisselwerking schreef op maandag 31 mei 2021 @ 19:42:
Ik hoop eigenlijk dat @Grin mijn ketting schoon maakt
Vandaag wel lichte paniek vanuit mijn kamp. Ik heb nogal een luidruchtige ketting kom ik achter, terwijl deze brandschoon en ingevet is (zelfs nog met de door @Grin geïnfluencede Muc-Off Cermic C3 Dry Lube). Rij sinds kort wel weer met een KMC i.p.v. SRAM ketting, dus wie weet dat het daar aan ligt. Zal van de week wel even de hele boel uit elkaar halen, schoonmaken etc. maar anders denk ik dat ik af moet zeggen :X.

@418O2 Ai, beterschap! Jammer dat je er niet bij bent volgende week.

[ Voor 15% gewijzigd door Ypuh op 31-05-2021 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:10
[...]

Zo kan je alles afdoen als onnodig/risico-aversie. Vroeger hadden we geen vaccinaties en ging ook niet iedereen dood (maar behoorlijk wat mensen). Ik kan me niet eens voorstellen hoe het moet zijn om te horen dat iemand het had overleefd als hij/zij een helm op had gehad.

Maargoed, goed om te horen dat je zelf in ieder geval een helm draagt :)

Einde middag vertrokken en 100km afgehaspeld. Eerste uur tegenwind en benen voelden wat stroef, maar toen ik eenmaal warm was ging het wel. Weer was prima, had lange mouwen aan (want linkerarm wat verbrand) en vond het eigenlijk wel lekker.

Merk dat de conditie nu wel stappen maakt. Trap nu snelheden die ik normaal nooit haalde, zeker niet met deze hartslag.

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
https://www.mantel.com/sh...x10-combi-aanbieding&spec[]=1867&spec[]=1751&spec[]=18594
https://www.mantel.com/shimano-105-r7000-crankstel

Zou ik hiermee kunnen voldoen? Nieuw crankstel + casette + ketting?
Of is dit veelste kort door de bocht hoe ik nu kijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:35
KW25 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:20:
[...]

Hier doen alle sensoren het prima. Het enige irritante is dat het piep geluid luider is dan de voorganger en ook nog eens vaker afgaat.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Nu online
ElGreco schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:43:
[...]

Hier doen alle sensoren het prima. Het enige irritante is dat het piep geluid luider is dan de voorganger en ook nog eens vaker afgaat.
Ja meeste geluiden heb ik uitgezet, alleen de auto pause niet. Werd gek van dje geluidjes bij alles.

Heb jij trouwens HR/Power in kleur op het data field screen gekregen? Heb al een tijdje lopen zoeken, maar kan het echt nergens vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
luuk66 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:42:
https://www.mantel.com/sh...x10-combi-aanbieding&spec[]=1867&spec[]=1751&spec[]=18594

11-speed crankstel met een 10-speed ketting (en cassette) lijkt me niet ideaal...

Welke serie is je huidige spul? Staat vaak op de onderdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
luuk66 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:59:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Beste kenners!

Ik ben sinds vorig jaar begonnen met wielrennen en kom nu eigenlijk mn eerste mankementje tegen!
En ik zou het graag zelf willen oplossen zodat ik steeds meer zelf kan zonder naar de fietsenmaker te hoeven 😉
De ketting slaat over bij het aanzetten in het grote voorblad dus na een bocht of bult dus dat je echt een pang hoort!
Nu viel mij het bovenstaande op ik denk dat dit te los is? Dat het daardoor zou kunnen overslaan? Wat zou ik hier tegen kunnen doen?
Ik kan met mijn vingers zonder kracht te zetten te ketting zo los halen als op de foto
Betreft een fiets uit 2012 en volgens mij nog nooit iets aan de aandrijflijn gedaan! Ik heb gegoogeld en daar wordt gezegd versleten ketting dus ketting en cassette vervangen maar ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen! Bedankt alvast!
Je grote kettingblad is op. Als ik dat zie dan verwacht ik dat de ketting en de cassette ook wel klaar zijn. De tanden van je kettingblad horen er uit te zien zoals jouw kleine kettingblad en niet als haaitanden zoals je buitenblad is.

Als je pech hebt zit je zo op 300,- bij de fietsenmaker. Als de spullen op voorraad zijn.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGreco
KW25 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:45:
[...]

Ja meeste geluiden heb ik uitgezet, alleen de auto pause niet. Werd gek van dje geluidjes bij alles.

Heb jij trouwens HR/Power in kleur op het data field screen gekregen? Heb al een tijdje lopen zoeken, maar kan het echt nergens vinden.
Hij is net binnen, moet mij nog even inlezen. Ik ging fietsen en dacht waarom zie ik geen PM/Cadans? Oh wacht. Koppelen.... Zo snel was ik dus de deur uit.
PM/Snelheidsmeter/HR/Cadans(maar hoort bij de PM eigenlijk) kon ik zo al fietsend even snel koppelen. En ze bleven ook gekoppeld.

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KW25
  • Nu online
ElGreco schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:52:
[...]

Hij is net binnen, moet mij nog even inlezen. Ik ging fietsen en dacht waarom zie ik geen PM/Cadans? Oh wacht. Koppelen.... Zo snel was ik dus de deur uit.
PM/Snelheidsmeter/HR/Cadans(maar hoort bij de PM eigenlijk) kon ik zo al fietsend even snel koppelen. En ze bleven ook gekoppeld.
Ja bedoel meer dat hij de zones in een kleur weergeeft, lage HR in het groen, hoge in het rood ed. Hetzelfde voor power.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Smultie schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:49:
[...]

11-speed crankstel met een 10-speed ketting (en cassette) lijkt me niet ideaal...

10/11s is redelijk uitwisselbaar, dus zou niet al te veel problemen op mogen leveren. Zo lang je maar geen 10s ketting op een 11s cassette doet zit je goed. Een 11s ketting op een 10s cassette is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-08 08:20
Nu we het toch over kettingen hebben... :)

Sinds een paar maanden heb ik de fietshobby ook weer opgepakt. Ik heb een beginners racefiets en ben er ruim te vreden mee. Nu komt het vaste component van onderhoud en het lukt mij redelijk om zelf hier een weg in te vinden.

Recent viel mij echter op dat het onderhoud van je ketting aanzienlijk makkelijker is met een missing link. Aangezien ik beperkte ruimte en middelen heb om onderhoud te doen, lijkt mij zo'n missing link toevoegen aan mijn ketting ook een handig idee om het reinigen wat makkelijker te maken. Ik zoek echter online en lees wisselende berichten over welke missing links aan mijn ketting passen en welke niet.. dus ik hoop dat hier misschien een kenner is die mij op weg kan helpen.

Ik heb deze Shimano ketting op de fiets liggen. Ik begrijp dat Shimano voor deze ketting geen quick links heeft (enkel 9 speed en up). Maar ik begreep ook dat quick links (onder andere naam) van andere merken ook interchangeable zijn op Shimano kettingen. Voordat ik allerlei links voor niets koop.. weet iemand toevallig een missing link die past op mijn ketting? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
luuk66 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:42:

Je hebt geen nieuwe crankstel nodig, alleen een buitenblad (ketting en cassette ook nieuw helaas)

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
Smultie schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:49:
[...]

Scherp!

Ik heb een shiamono tiagra 9 speed set erop liggen nu.
Ik ben wel bereid om hierin te investeren en zelf op onderzoek te gaan om het te kunnen!
Ben verder wel echt tevreden over de fiets het is een cannondale caad 9 tiagra in het wit een beetje in de liquigas uitvoering van vroeger!

Nu ik dit toch ga vervangen zou ik ook wel kleiner willen kunnen schakelen wat ik soms merk in limburg in de heuvels. Ik heb nu een 11/28 cassette stel ik wil deze 11/34 heeft dat ook nog invloed op het voorblad?

[ Voor 16% gewijzigd door luuk66 op 31-05-2021 22:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

Ypuh schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:30:
[...]

Vandaag wel lichte paniek vanuit mijn kamp. Ik heb nogal een luidruchtige ketting kom ik achter, terwijl deze brandschoon en ingevet is (zelfs nog met de door @Grin geïnfluencede Muc-Off Cermic C3 Dry Lube). Rij sinds lange tijd wel weer met een KMC i.p.v. SRAM ketting, dus wie weet dat het daar aan ligt. Zal van de week wel even de hele boel uit elkaar halen, schoonmaken etc. maar anders denk ik dat ik af moet zeggen :X.

Er is ooit eens een portret van mij gemaakt wanneer ik geen wielerkleding draag...
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Ypuh schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:54:
[...]

10/11s is redelijk uitwisselbaar, dus zou niet al te veel problemen op mogen leveren. Zo lang je maar geen 10s ketting op een 11s cassette doet zit je goed. Een 11s ketting op een 10s cassette is geen probleem.
Ik twijfelde nog een beetje, want meende me inderdaad te herinneren dat het wel enigszins uitwisselbaar is.
Ben dusdanig nieuw in de sport dat ik nooit met 10-speed gefietst heb.

Maar los daarvan, als je de keuze hebt, is het dan niet (iets) beter om het toch allemaal in dezelfde xx-speed te kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
luuk66 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:56:
[...]

Nu ik dit toch ga vervangen zou ik ook wel kleiner willen kunnen schakelen wat ik soms merk in limburg in de heuvels. Ik heb nu een 11/28 cassette stel ik wil deze 11/34 heeft dat ook nog invloed op het voorblad?
Daar heb je dan naar alle waarschijnlijkheid weer een nieuwe achterderailleur voor nodig :)
Overigens geen invloed op het voorblad. Wel zal je ketting wat minder ingekort hoeven te worden dan wanneer je een 11/28 houdt.

[ Voor 13% gewijzigd door Smultie op 31-05-2021 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
Smultie schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:09:
[...]

Daar heb je dan naar alle waarschijnlijkheid weer een nieuwe achterderailleur voor nodig :)
Ah okay dus ik kan het beste opzoek naar:
- Een nieuw groot voorblad
- Een 9 speed ketting
- Een 9 speeds cassette verhouding 11/28

Van het voorblad moet ik de tandverhouding en maat nog even nakijken!
Klopt dit wat ik zo zeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
@Grin het is geen piep of kraak gelukkig, anders was ik nu wel in de schuur geweest i.p.v. op Tweakers O-). Gewoon een relatief luide "rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr". KMC kettingen stonden altijd wel bekend als luidruchtig, maar het viel me vandaag echt op (zag wandelaars omkijken) na de laatste 2-3 jaar alleen SRAM Red kettingen gehad te hebben :/.

@Smultie Niet per se. Van horen zeggen kun je beter altijd voor de laatste generatie kiezen die compatible is. Als je gehele drivetrain 10s is en je ketting versleten, dan koop je best gewoon een 11s ketting. Het schijnt dat die met nauwere toleranties geproduceerd zijn en dat moet beter zijn. Anderzijds; 8/9/10s slijtagedelen zijn doorgaans zo belachelijk goedkoop en lomp gebouwd, dat je daardoor misschien wel goedkoper/beter uit bent. Persoonlijk denk ik dat die twee elkaar redelijk opheffen en zou ik gewoon pakken wat je voor handen hebt of het makkelijkste aan kunt komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grin

Grin

Ride si sapis.

@Ypuh Hmmm als de ketting goed gesmeerd is dan moet het toch haast wel iets anders zijn dan ketting?
Kan je (snel) een ander wiel proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Ypuh schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:30:
[...]

Vandaag wel lichte paniek vanuit mijn kamp. Ik heb nogal een luidruchtige ketting kom ik achter, terwijl deze brandschoon en ingevet is (zelfs nog met de door @Grin geïnfluencede Muc-Off Cermic C3 Dry Lube). Rij sinds kort wel weer met een KMC i.p.v. SRAM ketting, dus wie weet dat het daar aan ligt. Zal van de week wel even de hele boel uit elkaar halen, schoonmaken etc. maar anders denk ik dat ik af moet zeggen :X.

Fiets je naast mij. Ik heb ook een kraak die ik nog niet heb kunnen achterhalen waar die vandaan komt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rolandos582
Ypuh schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:14:
@Grin het is geen piep of kraak gelukkig, anders was ik nu wel in de schuur geweest i.p.v. op Tweakers O-). Gewoon een relatief luide "rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr". KMC kettingen stonden altijd wel bekend als luidruchtig, maar het viel me vandaag echt op (zag wandelaars omkijken) na de laatste 2-3 jaar denk ik alleen maar SRAM Red kettingen gehad te hebben :/.
Dat doet mijn nieuwe freewheel ook. RRRRRRrrrRRRr. Kun je dus gewoon mee zaterdag! Het is om 10:00 in stadspark geworden overigens!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
luuk66 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:12:
[...]

Ah okay dus ik kan het beste opzoek naar:
- Een nieuw groot voorblad
- Een 9 speed ketting
- Een 9 speeds cassette verhouding 11/28

Van het voorblad moet ik de tandverhouding en maat nog even nakijken!
Klopt dit wat ik zo zeg?
Yes.
Persoonlijk zou ik dan ook meteen het kleine kettingblad meenemen overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Kluus schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:22:
@Dazzler2120 het is ook geendiscussie (gelukkig) volgens mij heeft bijna iedereen dezelfde mening! Alleen @Ankona stelde het voorzichtig ter discussie (ook al draagt hij zelf ook gewoon een helm) en die zal zich nu ook bedacht hebben ;).

Verder ook met @Grin eens, hier in de regio zit ook een lokale “held” die altijd zonder helm rijd. Die valt overigens niet onder de noemer “nieuwe rijders”, eerder “ouwe mafklappers”. ;) Een keer begon ‘ie met ons mee te draaien nadat wij hem ingehaald hadden, dus wij verzochten hem vriendelijk weg te wezen, werd ie nog agressief ook... “Ik draai toch netjes mee en ik maak verder zelf wel uit of ik een helm op zet” was zijn verweer, “Ja en wij maken zelf wel uit of je dan welkom bent in ons groepje, doei!”... ;w
En de grap is dat ik niet zozeer het dragen van die helm ter discussie stelde maar meer het belerende optreden naar anderen. Daarbij maakte ik de vergelijking met de rest van de kleding en de verwijzing naar het motorrijden. (zeg eens op motor-forum.nl dat je in je korte broek en t-shirt gaat rijden omdat je toch max 60 km/h rijdt en je wordt er nog harder afgeslacht dan dat je hier zou worden als je zonder helm wil rijden. En dat terwijl je op een afdaling met de fiets ook die snelheden kan halen en bij een val dus krijtstrepen op de weg gaat trekken met je botten. )

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
Smultie schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:24:
[...]

Yes.
Thanks voor je tips en antwoorden! Ik ga is op onderzoek uit
Ik las ook iets over derailleur wieltjes is het slim om die ook mee te nemen en dus te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 16-09 23:05
418O2 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:12:
Mijn helm is trouwens ook stuk. Dat binnenwerk (dat is niet mips toch? Heeft hij wel) is helemaal aan stront, dikke streep op mijn voorhoofd. Blij dat ik hem op had, ondanks dat ik in het hoge gras viel
Niet om je bang te maken maar: pas op! Dan heb je ook een flinke klap op je kop gehad.

Na mijn aanrijding eind 2020 (toevallig ook door een groepje 15-jarigen) voelde ik mij de avond zelf nog helemaal prima. De volgende dag wakker met barstende koppijn. Ook een scheur door de helm en een dikke deuk. Met die koppijn nog naar 't werk gegaan, maar kon na het aantikken van de bureaustoel eigenlijk direct weer naar huis.

Lang verhaal kort: zware hersenkneuzing, de koppijn zit er nog en hoewel aan de beterende hand nog 100% thuis op de bank (mijn beroep combineert zich slecht met hersenschuddingen/-kneuzingen).

EDIT: vergeet ik je helemaal beterschap te wensen komende tijd!

[ Voor 3% gewijzigd door Mr. Stom op 31-05-2021 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
@Mr. Stom ik ben heel alert op alles hoor. Werken wordt hem de komende twee weken sowieso niet, ondanks dat ik thuis werk en alleen maar type

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ankona schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:27:
[...]

En de grap is dat ik niet zozeer het dragen van die helm ter discussie stelde maar meer het belerende optreden naar anderen. Daarbij maakte ik de vergelijking met de rest van de kleding en de verwijzing naar het motorrijden. (zeg eens op motor-forum.nl dat je in je korte broek en t-shirt gaat rijden omdat je toch max 60 km/h rijdt en je wordt er nog harder afgeslacht dan dat je hier zou worden als je zonder helm wil rijden. En dat terwijl je op een afdaling met de fiets ook die snelheden kan halen en bij een val dus krijtstrepen op de weg gaat trekken met je botten. )
Dat komt omdat iedereen hier verschillende voorbeelden kan noemen waar een helm vrijwel zeker beschermd heeft (of had kunnen hebben!) tegen ernstig hersenletsel terwijl niemand hier (denk ik) iemand kent die, zoals jij zegt, krijtstrepen met zijn botten heeft getrokken.

[ Voor 19% gewijzigd door Kluus op 31-05-2021 23:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElGreco
rolandos582 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:18:
[...]

Dat doet mijn nieuwe freewheel ook. RRRRRRrrrRRRr. Kun je dus gewoon mee zaterdag! Het is om 10:00 in stadspark geworden overigens!
@Ypuh, ik kan het mij haast niet voorstellen, maar laatst had een zekere, nader niet te noemen lid, zijn ketting keurig buiten zijn kooi om gelegd. Resultaat was een rrrrrrrrrrrrrrr bij het trappen..... Het zal toch niet?

www.vanspeykwheels.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
ElGreco schreef op maandag 31 mei 2021 @ 23:00:
[...]

@Ypuh, ik kan het mij haast niet voorstellen, maar laatst had een zekere, nader niet te noemen lid, zijn ketting keurig buiten zijn kooi om gelegd. Resultaat was een rrrrrrrrrrrrrrr bij het trappen..... Het zal toch niet?
Haha, dat zou wel grappig zijn ja :D. Ik ga op onderzoek uit, misschien ook wel gewoon ff een ander merk ketting proberen. Als ik dat verschil mag constateren dan heb ik Wielrennen 101 - hoofdstuk "piepjes, kraakjes en rateltjes" voor m'n gevoel wel uitgespeeld :+.

Andere mogelijkheid is misschien toch dat de voorderailleur wat aanloopt o.i.d.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:50

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Niet om te willen preken, maar voor de twijfelaars, dit is hoe mijn helm er 8 jaar geleden uitzag na mijn ongeval.
Ik had niks fout gedaan en niks wat ik deed, had het kunnen vermijden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-PLI5DjAfNStLU5ck5x3fysRh5s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yMIOm6SHXob6K94uQjzILM8c.jpg?f=user_large
Let vooral centraal achteraan de barst die doorloopt tot middenin de helm.

Ik ging maar 32km/u, ongeveer. De renner voor me raakte van de weg en viel. Ik ging over mijn stuur, links klikte niet los. Die linkse voet trok me omlaag als een anker. Ik raakte (denk ik) met schouderblad en achterhoofd tegelijk het tarmac.
Ik was instant bewusteloos. Ik werd kort erna wakker, nog op de tarmac en kon mijn hoofd niet optillen. Afgevoerd met de ambulance. Met alle geluk van de wereld, hersenschudding, whiplash and a whole lot of road rash.
Ik herinner me enkel dat ik de persoon voor me zag vallen en dan plots mijn ogen open deed en ze richting de lucht keken. Niks deed pijn, ik raakte niet van de tarmac af en ging bijna onmiddellijk in shock.

Ik heb een lelijk litteken aan de knie en heb een verdunning van kraakbeen tussen 2 wervels vanwege de harde stomp. Ik mag niet meer lopen, parachutespringen of mijn schietstoel gebruiken :9 . Die verticale druk stuurt instant bliksems door mijn hele lichaam. Maar verder volledig hersteld.
Zonder helm, geen Joindry, doodsimpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Smultie schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:22:
[...]

Dat doet hij ook, inslijten op de ketting, maar als je de ketting'rek' tot een minimum weet te beperken (0.75mm als vuistregel) heb je er geen last van.

[Afbeelding]
Het is een waarde in procenten.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
418O2 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:44:
@Mr. Stom ik ben heel alert op alles hoor. Werken wordt hem de komende twee weken sowieso niet, ondanks dat ik thuis werk en alleen maar type
Beterschap!

---------------

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Goofman
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 18:16
Ben ik de enige die een wielrenner (of mtb-er/graveller/etc?) er 'onaf' uit vind zien zonder helm? Ik vind het juist mooier wanneer een fietser een (mooie) helm op heeft. En ook mooi ontworpen helmen hoeven niet de wereld te kosten, dus wat let je: zet op die helm en shine like a pro :-)

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• wisselwerking
Aangezien het gisteren mooi weer was heb ik ook maar eens een DDXje gedaan. Dus vol goede moed, nadat de hond was uitgelaten en het brood voor de kinderen was gesmeerd, op de fiets gestapt. Rond een uur of 7. Ik had 2 gpx gepakt van clubgenoten (Cycle Sport Groningen) en die aan elkaar geknoopt, Het eerste deel ging via de Hondsrug. Deze had ik in het voorjaar, bij de seizoensopening, ook gereden maar nu deed ik hem andersom. Helaas was het de eerste uren mistig en liet de zon zich de hele morgen niet zien. Dus de arm- en kniestukken uiteindelijk maar aangehouden. Naast wat kleine hoogteverschillen (want Hondsrug), kenmerkt dit deel van de route zich door heel veel klinkers. En dat is net wat harder wat harder werken dan asfalt. Uiteindelijk na 119km weer thuis.

Thuis even eten, de keuken opruimen (puberdochter die alles laat staan) en de hond uitlaten en op naar deel 2. Dit deel ging via de Eemsdelta richting Delfzijl. Wat wel fijn was dat hier wat minder klinkers zijn. Dat rolt toch echt wel fijner. Nadeel van Groningen is dat er altijd wel wind staat. Dus tot aan Delfzijl was het (door de oostenwind) wel even doorbijten. Gelukkig was dat maar iets van 90-100km :P Na Delfzijl werd het weer makkelijker. Wat vaker de wind in de rug en ook wind mee. Dat is toch wel erg fijn.

Uiteindelijk op tijd thuis voor het avondeten na een mooi dagje fietsen. Eindresultaat 301km met 32,3km/u gemiddeld Strava activiteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RigolleM
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:58
dano_nl schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:16:
Daar discussiëren we over de nieuwe Bolt, hier gaat over zadeltasjes en schijfremmen :*)

@418O2 btw. veel beterschap en gelukkig had je een helm aan... Goed herstel!

[ Voor 8% gewijzigd door RigolleM op 01-06-2021 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrk87
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:34
Binnenkort gaan we weer naar de camping en uiteraard gaat de racefiets ook mee. Heeft er iemand een goede tip voor een slot waarmee ik hem (frame, wielen) in de tent vast kan zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Mrk87 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:26:
Binnenkort gaan we weer naar de camping en uiteraard gaat de racefiets ook mee. Heeft er iemand een goede tip voor een slot waarmee ik hem (frame, wielen) in de tent vast kan zetten?
In de auto? Die gebruik je meestal toch niet als je op de camping staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

wisselwerking schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:03:
Aangezien het gisteren mooi weer was heb ik ook maar eens een DDXje gedaan. Dus vol goede moed, nadat de hond was uitgelaten en het brood voor de kinderen was gesmeerd, op de fiets gestapt. Rond een uur of 7. Ik had 2 gpx gepakt van clubgenoten (Cycle Sport Groningen) en die aan elkaar geknoopt, Het eerste deel ging via de Hondsrug. Deze had ik in het voorjaar, bij de seizoensopening, ook gereden maar nu deed ik hem andersom. Helaas was het de eerste uren mistig en liet de zon zich de hele morgen niet zien. Dus de arm- en kniestukken uiteindelijk maar aangehouden. Naast wat kleine hoogteverschillen (want Hondsrug), kenmerkt dit deel van de route zich door heel veel klinkers. En dat is net wat harder wat harder werken dan asfalt. Uiteindelijk na 119km weer thuis.

Thuis even eten, de keuken opruimen (puberdochter die alles laat staan) en de hond uitlaten en op naar deel 2. Dit deel ging via de Eemsdelta richting Delfzijl. Wat wel fijn was dat hier wat minder klinkers zijn. Dat rolt toch echt wel fijner. Nadeel van Groningen is dat er altijd wel wind staat. Dus tot aan Delfzijl was het (door de oostenwind) wel even doorbijten. Gelukkig was dat maar iets van 90-100km :P Na Delfzijl werd het weer makkelijker. Wat vaker de wind in de rug en ook wind mee. Dat is toch wel erg fijn.

Uiteindelijk op tijd thuis voor het avondeten na een mooi dagje fietsen. Eindresultaat 301km met 32,3km/u gemiddeld Strava activiteit
Ik zag hem al langskomen op Strava, chapeu! Leuke afstand ook voor een maandag. Maar als je een DDX'je doet, moet je vandaag ook een fikse afstand wegtrappen. Ben je al onderweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Mrk87 schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:26:
Ik heb een groot hangslot en: https://www.kroesewatersp...5mm-5-meter-met-hangslot/

Dan kun je de kabel door je frame en je wielen heen vlechten en ergens aan vastmaken. Om een grote boom ofzo. Gaat tot nu toe altijd goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

418O2 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:44:
Beterschap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
McMiGHtY schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:34:
[...]

Ik zag hem al langskomen op Strava, chapeu! Leuke afstand ook voor een maandag. Maar als je een DDX'je doet, moet je vandaag ook een fikse afstand wegtrappen. Ben je al onderweg?
Qua benen zou ik het wel aandurven (ook niet al te intensief gereden (hartslag rond 140bpm), maar mijn werkagenda zegt "nee".

En @DDX is natuurlijk baas boven baas. Daar kom ik niet eens bij in de buurt.

[ Voor 8% gewijzigd door wisselwerking op 01-06-2021 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Slecht gepland :)

En qua weekafstand stond je gisteren dik boven @DDX

[ Voor 62% gewijzigd door McMiGHtY op 01-06-2021 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-09 11:53
luuk66 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:56:
Smultie schreef op maandag 31 mei 2021 @ 22:24:
[...]
En, omdat je aangeeft in de heuvels wat tekort te komen, even opletten dat de vorige eigenaar geen 39T op zijn compact heeft gezet, dan kan ik me namelijk voorstellen dat je terug naar de 34T wil. (Tiagra 4500 kun/kon je in dubbel/BCD 130mm/39T+ en compact/BCD 110mm/34T+ krijgen)

Ik heb trouwens prima (af-fabriek) een 10v 12-30T cassette boven mijn 105 draaien, dus ook al gaan ze officieel tot max 27T, daar zit wel wat ruimte. 34T is wel even veel verder, 32T zou een gokje waard kunnen zijn. Let ook op de max opname van je derrie (wrs heb je een lange kooi, GS met 37T opname)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wisselwerking
McMiGHtY schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:41:
Slecht gepland :)

En qua weekafstand stond je gisteren dik boven @DDX
Het schijnt dat je, naast het werk, als vader ook nog iets van verantwoordelijkheid richting het gezin hebt. Geen idee waarom trouwens. Ik dacht dat mijn 2 minuten bijdrage wel voldoende was. :+

Morgen sta ik weer dik achter hem in de weekafstand. Dan gaat hij op pad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy-time1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 21:16
418O2 schreef op maandag 31 mei 2021 @ 20:50:

Oef, dat is slecht nieuws terwijl het nu net mooi fietsweer is. Beterschap gewenst!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

wisselwerking schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:45:
[...]

Het schijnt dat je, naast het werk, als vader ook nog iets van verantwoordelijkheid richting het gezin hebt. Geen idee waarom trouwens. Ik dacht dat mijn 2 minuten bijdrage wel voldoende was. :+

Morgen sta ik weer dik achter hem in de weekafstand. Dan gaat hij op pad :P
Da's op zondag toch het vlees snijden? En 2 minuten? Vluggertje geweest dus..ik ga altijd voor de volle 3 minuten! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk66
Bacchus schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 08:42:
[...]

[...]

En, omdat je aangeeft in de heuvels wat tekort te komen, even opletten dat de vorige eigenaar geen 39T op zijn compact heeft gezet, dan kan ik me namelijk voorstellen dat je terug naar de 34T wil. (Tiagra 4500 kun/kon je in dubbel/BCD 130mm/39T+ en compact/BCD 110mm/34T+ krijgen)

Ik heb trouwens prima (af-fabriek) een 10v 12-30T cassette boven mijn 105 draaien, dus ook al gaan ze officieel tot max 27T, daar zit wel wat ruimte. 34T is wel even veel verder, 32T zou een gokje waard kunnen zijn. Let ook op de max opname van je derrie (wrs heb je een lange kooi, GS met 37T opname)
Ik ben er nu verder op ingegaan het betreft een Shimano 9 speed Tiagra set Met op het voorblad 52/34T met BCD=110mm en als cassette een 11/28T

Ik ben nu dus opzoek naar:
Een ketting 9 speed
Cassette 11/28T 9-speed misschien kijken of het mogelijk is naar 11/32, zodat ik wat lichter kan trappen waar moet ik dan opletten of dit mogelijk is?
Voorblad Shimano tiagra 52T 9 speed en 34T

En is dan het beste om alles in dezelfde tiagra groep te houden of is veel ook uitwisselbaar?
Pagina: 1 ... 299 ... 682 Laatste

Let op:
Tweakers fietsen soms een stukje samen:
Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride - Topic!!!

Andere topics:Twee dingen zijn niet de bedoeling: vraag en aanbod én vragen of delen van kortingscodes (of referrals).